L E G E
pentru modificarea unor acte normative (perfecţionarea guvernanţei
şi reglementării sectorului de alimentare cu apă şi de canalizare)
nr. 133 din 27.06.2024
Monitorul Oficial nr.302-304/434 din 12.07.2024
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.60–65, art.123), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Prevederile prezentei legi se aplică serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare organizat la nivelul raioanelor, municipiilor, oraşelor, satelor/comunelor sau, după caz, al asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară.”
alineatul (4) se completează cu cuvintele „şi a statului”;
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) Serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare face parte din sfera serviciilor publice de gospodărie comunală, astfel cum sunt definite acestea la art.2 din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402/2002.”
2. La articolul 3, alineatul (4) se completează cu următorul enunţ: „Cerinţele privind autorizarea, construcţia, înregistrarea, controlul şi exploatarea sistemelor individuale de colectare şi epurare a apelor uzate se stabilesc în regulamentul aprobat de Guvern.”
3. La articolul 4:
după noţiunea „aducţiune” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„apă brută – apă captată din surse de suprafaţă sau subterane, care are calitatea sursei în momentul prelevării;”
după noţiunea „ape industriale uzate” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„arie de operare – teritoriu geografic ce cuprinde unitatea/unităţile administrativ-teritoriale în care operatorul deţine dreptul de a furniza/presta serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare în baza contractului/contractelor de delegare a gestiunii;”
noţiunea „avizare a cheltuielilor de bază şi a tarifelor” se exclude;
după noţiunea „contract de delegare a gestiunii” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„cotă de dezvoltare – componentă a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate, aprobată anual de către autorităţile administraţiei publice locale, destinată creării fondurilor de dezvoltare a sistemelor aferente furnizării/prestării serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;”
la noţiunea „delegarea gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare”, după textul „unitate administrativ-teritorială atribuie” se introduce textul „ , direct sau prin intermediul unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară,”;
noţiunile „racord de canalizare” şi „redevenţă” vor avea următorul cuprins:
„racord de canalizare – canal colector ce asigură legătura dintre instalaţia internă de canalizare a consumatorului şi colectorul public de canalizare. Cheltuielile pentru execuţia racordului de canalizare sunt suportate de către consumator. Execuţia racordului de canalizare este asigurată fie de către operator, fie de către consumator;
redevenţă – plată pentru transmiterea dreptului de folosinţă a bunurilor domeniului public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale sau al statului, după caz, aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, stabilită în contractul de delegare a gestiunii, în cazul bunurilor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, şi, respectiv, în contractul de concesiune de servicii, în cazul bunurilor proprietate publică a statului;”
după noţiunea „serviciu public de canalizare” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„sisteme individuale de colectare şi epurare a apelor uzate – sisteme de colectare şi epurare a apelor uzate care asigură un nivel de protecţie a mediului similar cu cel al sistemelor publice centralizate de canalizare şi epurare şi care îndeplinesc condiţiile tehnice, de mediu şi de reglementare prevăzute de standardele şi actele normative în domeniul epurării apelor uzate şi protecţiei resurselor de apă;”.
4. La articolul 5, alineatul (2) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
„d) aprobarea conceptului Sistemului informaţional „Managementul serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare”.”
5. Articolul 7:
alineatul (2):
la litera a), textul „la nivel de raion, municipiu şi oraş” se exclude;
alineatul se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:
„d1) elaborează şi implementează mecanismul de monitorizare a respectării de către operatorii care nu sunt titulari de licenţe a cerinţelor stabilite de prezenta lege şi de reglementările Agenţiei;”
litera j) va avea următorul cuprins:
„j) aprobă cheltuielile de bază şi tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de alimentare cu apă tehnologică, pentru serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate, pentru producerea şi/sau transportarea apei în vederea redistribuirii, precum şi pentru serviciile auxiliare, furnizate/prestate de titularii de licenţe, determinate şi justificate de către operator în conformitate cu metodologiile aprobate de Agenţie;”
literele k), l) şi m) se abrogă;
la litera o), textul „la nivel de raion, municipiu şi oraş” se substituie cu textul „de titularii de licenţe”;
la litera q), textul „care furnizează/prestează serviciul la nivel de raion, municipiu şi oraş, ” se substituie cu textul „titulari de licenţe care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare,”;
alineatul se completează cu literele q1) şi r1) cu următorul cuprins:
„q1) asigură gestionarea şi mentenanţa Sistemului informaţional „Managementul serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare”;”
„r1) aprobă, în scopul determinării tarifelor, planurile anuale de investiţii şi valorile investiţiilor acceptate pentru recuperare prin tarif pentru titularii de licenţe, conform prevederilor Regulamentului privind principiile de efectuare a investiţiilor în sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare, aprobat de Agenţie;”
la litera s), textul „operatorii care îşi desfăşoară activitatea la nivel de raion, municipiu şi oraş” se substituie cu cuvintele „operatorii titulari de licenţe”;
articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) În domeniul protecţiei consumatorilor, Agenţia exercită următoarele atribuţii:
a) promovează protecţia drepturilor şi a intereselor legale ale consumatorilor, în special prin asigurarea prestării în mod echitabil şi nediscriminatoriu a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare de către operatorii titulari de licenţe;
b) adoptă hotărâri şi emite decizii în vederea asigurării protecţiei drepturilor şi a intereselor legale ale consumatorilor în conformitate cu prevederile prezentei legi;
c) monitorizează respectarea de către operatorii titulari de licenţe a drepturilor consumatorilor stabilite de prezenta lege şi de Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi a indicatorilor de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare aprobaţi în conformitate cu prezenta lege;
d) examinează şi soluţionează problemele expuse în reclamaţiile/petiţiile consumatorilor, în limita competenţelor prevăzute de prezenta lege şi cu respectarea prevederilor Codului administrativ;
e) examinează şi soluţionează, în procedură extrajudiciară, neînţelegerile survenite între consumatori şi operatorii titulari de licenţe, inclusiv cele în legătură cu branşarea/racordarea la reţelele publice de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi neînţelegerile referitoare la încheierea contractelor de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare. Depunerea reclamaţiilor/petiţiilor la Agenţie nu privează consumatorul de dreptul adresării în instanţa de judecată;
f) emite decizii privind interzicerea deconectării/debranşării instalaţiilor interne de apă şi de canalizare ale consumatorilor de la sistemul public de alimentare cu apă şi de canalizare sau privind reconectarea acestora pe parcursul examinării reclamaţiilor/petiţiilor consumatorilor.”
alineatul (3):
la literele a) şi b), textul „care îşi desfăşoară activitatea la nivel de raion, municipiu şi oraş” se substituie cu cuvintele „titulari de licenţe”;
la litera d), textul „hotărîri, decizii şi să emită avize privind cuantumul tarifelor pentru aprobarea acestora de către consiliile locale” se substituie cu cuvintele „hotărâri şi decizii”;
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Operatorii care nu sunt titulari de licenţe şi autorităţile administraţiei publice locale asigură respectarea şi aplicarea prevederilor prezentei legi, precum şi ale altor acte normative, inclusiv ale celor aprobate de Agenţie.”
6. Articolul 8:
alineatul (1):
la litera a), după cuvintele „în conformitate” se introduce textul „cu Secţiunea a 3-a „Apă şi sanitaţie” din Planul de amenajare a teritoriului naţional,”;
la litera c), cuvântul „operatori” se substituie cu cuvintele „operatorii care nu sunt titulari de licenţe”;
litera e) se completează cu textul „. În cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu au aprobat regulamente proprii de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, în baza Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, sau în cazul în care regulamentele aprobate de către acestea contravin regulamentului-cadru indicat, se aplică prevederile regulamentului-cadru aprobat de Agenţie;”
litera l) se abrogă;
litera n) se completează cu textul „ . În cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu au aprobat indicatori de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, în baza Regulamentului-cadru cu privire la indicatorii de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, sau în cazul în care indicatorii de performanţă aprobaţi de către acestea nu corespund regulamentului-cadru indicat, se aplică prevederile regulamentului-cadru aprobat de Agenţie;”
alineatul se completează cu literele p)–s) cu următorul cuprins:
„p) decid cu privire la includerea cotei de dezvoltare în structura tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate, în condiţiile prezentei legi. Nivelul cotei de dezvoltare se determină în baza unor studii tehnico-economice privind oportunitatea, valoarea şi termenul de recuperare a investiţiei, impactul asupra suportabilităţii tarifului, precum şi sporirea calităţii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;
q) aprobă planul de măsuri pe termen scurt, mediu sau lung în vederea reducerii pierderilor de apă în sistemul public de alimentare cu apă al localităţii în cauză, elaborat de către operator;
r) autorizează şi înregistrează sistemele individuale de colectare şi epurare a apelor uzate, în modul stabilit de Guvern;
s) în colaborare cu operatorul sau, după caz, cu operatorul regional, ţin evidenţa persoanelor fizice şi juridice care nu se conectează la sistemele publice de canalizare existente sau nou-create şi care nu evacuează apa uzată în reţeaua publică de canalizare existentă, efectuează un inventar al sistemelor individuale de colectare şi epurare a apelor uzate, informează populaţia cu privire la obligaţia de a se conforma prevederilor legislaţiei şi, în caz de necesitate, sesizează organele de control competente din domeniul protecţiei mediului.”
la alineatul (2), după cuvintele „autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi” se introduce textul „sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară”;
articolul se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:
„(21) Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întâi care au un număr mai mare de 3000 de locuitori, conform datelor oficiale privind populaţia furnizate de Biroul Naţional de Statistică, asigură furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare prin intermediul unui operator/operator regional titular de licenţă.
(22) Autorităţile administraţiei publice locale care beneficiază de suportul Guvernului prin alocarea mijloacelor financiare în cadrul programelor de finanţare a proiectelor de construcţii/modernizare a sistemelor de alimentare cu apă şi/sau de canalizare de la bugetul de stat sau în cadrul proiectelor finanţate de partenerii de dezvoltare în baza unor acorduri semnate cu Republica Moldova au obligaţia să asigure delegarea gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare către un operator/operator regional titular de licenţă.”
7. La articolul 9:
litera a) va avea următorul cuprins:
„a) autoritatea administrativă centrală responsabilă de supravegherea de stat, promovarea şi protecţia sănătăţii publice;”
articolul se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) Agenţie.”
8. Articolul 91:
la alineatul (3), textul „Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător” se substituie cu textul „art.15 din Legea nr.174/2017 cu privire la energetică”;
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) În cazul operatorilor care nu sunt titulari de licenţe, Agenţia, în baza evaluării riscurilor, efectuează controale inopinate, din oficiu sau la cerere.”
9. Capitolul II se completează cu articolul 92 cu următorul cuprins:
„Articolul 92. Sistemul informaţional „Managementul serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare”
(1) Sistemul informaţional „Managementul serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare” reprezintă un sistem informaţional automatizat, creat în vederea facilitării procesului de raportare de către operatori a indicatorilor de performanţă şi a îmbunătăţirii continue a calităţii serviciilor furnizate/prestate. Posesorul şi deţinătorul Sistemului informaţional „Managementul serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare” este Agenţia, care asigură gestionarea şi mentenanţa acestuia.
(2) Pentru gestionarea şi mentenanţa sistemului informaţional indicat la alin.(1) se alocă, anual, mijloace financiare de la bugetul Agenţiei.”
10. La articolul 10, litera b) va avea următorul cuprins:
„b) tarifarea echitabilă;”.
11. La articolul 12:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Gestiunea directă se realizează prin intermediul entităţilor specializate, cu personalitate juridică, organizate în subordinea consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale, având patrimoniu propriu, gestiune economică proprie şi autonomie financiară şi funcţională.”
la alineatul (3), textul „lit.b)” se exclude.
12. La articolul 13 alineatul (4), litera a) va avea următorul cuprins:
„a) societăţi comerciale înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale sau de stat, care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, cu capital social deţinut integral de unităţile administrativ-teritoriale sau de stat;”.
13. Articolul 131:
se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare sau părţile componente ale acestora, aflate în proprietatea publică a statului, sunt bunuri de interes şi folosinţă publică şi aparţin, prin natura lor sau potrivit legii, domeniului public al statului, fiind supuse regimului juridic al proprietăţii publice în conformitate cu Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice.”
la alineatele (6), (7) şi (9), după cuvintele „unităţilor administrativ-teritoriale” se introduc cuvintele „şi al statului”;
articolul se completează cu alineatul (101) cu următorul cuprins:
„(101) Prin derogare de la prevederile art.17 din Legea nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, contractul de concesiune de servicii, prin care se atribuie dreptul de a exploata bunurile proprietate publică a statului aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, se atribuie direct operatorilor/operatorilor regionali cu capital public deţinut integral de unităţile administrativ-teritoriale şi/sau de stat. Existenţa capitalului privat în capitalul integral al operatorului/operatorului regional este exclusă.”
alineatul (11) va avea următorul cuprins:
„(11) Redevenţa pentru transmiterea dreptului de folosinţă a bunurilor aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare se stabileşte în contractul de delegare a gestiunii sau, după caz, în contractul de concesiune de servicii, la nivelul calculat similar amortizării bunurilor respective, cu următoarele excepţii:
a) în cazul în care echivalentul amortizării bunurilor transmise nu acoperă serviciul datoriei aferent împrumuturilor contractate pentru finanţarea investiţiilor puse în funcţiune, nivelul anual al redevenţei trebuie să fie echivalent cu serviciul datoriei aferent împrumuturilor acordate, cu condiţia ca valoarea recuperată să nu depăşească valoarea iniţială a bunurilor respective;
b) în cazul în care includerea redevenţei la nivelul calculat similar amortizării ar duce la stabilirea unui tarif care depăşeşte substanţial nivelul de suportabilitate a tarifului de către consumatori, se permite stabilirea redevenţei la un nivel mai mic decât cel calculat similar amortizării, cu condiţia ca valoarea bunurilor să fie recuperată în perioadele ulterioare.”
14. La articolul 14 litera g), cuvântul „produsă” se substituie cu textul „captată, procurată, tratată”.
15. Articolul 15:
la alineatul (1):
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) în scopul evitării subvenţionării încrucişate, să ţină separat evidenţa contabilă a cheltuielilor şi a veniturilor pentru fiecare tip de activitate desfăşurată, de asemenea să întocmească şi să prezinte rapoartele financiare şi statistice;”
la litera e), după cuvintele „autorităţii centrale de specialitate” se introduce textul „ , autorităţii administrative centrale responsabile de supravegherea de stat, promovarea şi protecţia sănătăţii publice”;
alineatul se completează cu litera e1) cu următorul cuprins:
„e1) să se înregistreze în Sistemul informaţional „Managementul serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare” şi să asigure introducerea informaţiei/rapoartelor privind indicatorii de performanţă, precum şi a altor informaţii în conformitate cu reglementările aprobate de Agenţie;”
litera f) se completează cu cuvintele „sau contract de concesiune de servicii”;
alineatul se completează cu literele i) şi j) cu următorul cuprins:
„i) să prezinte, la fiecare ciclu alternat de 5 ani, spre aprobare cuantumurile cheltuielilor de bază pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare;
j) să prezinte, anual, Agenţiei spre aprobare planurile anuale de investiţii pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare şi rapoartele privind realizarea planurilor anuale de investiţii.”
alineatul (2) se completează cu literele l) şi m) cu următorul cuprins:
„l) să solicite de la consumatori, alţii decât cei casnici, declaraţia pe propria răspundere privind utilizarea apei şi gestionarea apelor uzate;
m) să solicite de la consumatori, alţii decât cei casnici, informaţii privind sistemul de alimentare cu apă şi de canalizare.”
16. La articolul 16, alineatul (1) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:
„g) să stabilească, de comun acord cu consumatorul, periodicitatea citirii indicaţiilor contorului, dar nu mai rar de o dată în trimestru.”
17. La articolul 17:
alineatul unic devine alineatul (1);
alineatul (1):
la litera e), după cuvintele „a sigiliilor aplicate acestuia” se introduce textul „ , pentru inspectarea reţelelor sale interne”;
alineatul se completează cu literele j1) şi o) cu următorul cuprins:
„j1) să se conecteze, în modul prevăzut de prezenta lege şi de alte acte normative în domeniu, la reţeaua publică de canalizare sau, în lipsa acesteia, să asigure colectarea şi, după caz, epurarea apelor uzate prin intermediul sistemelor individuale de colectare şi epurare a apelor uzate sau evacuarea, în modul stabilit, a apelor uzate colectate la staţiile autorizate de epurare a apelor uzate;”
„o) să asigure proiectarea, construirea şi exploatarea staţiilor sau a instalaţiilor de epurare/preepurare locale ori proprii şi prelucrarea deşeurilor/nămolului de producere, cu respectarea prevederilor regulamentelor privind recepţionarea apelor uzate în sistemul public de canalizare, în cazul în care consumatorul îşi desfăşoară activitatea în sectorul industrial sau în domeniul deservirii pentru care este obligatorie asigurarea epurării/preepurării apelor uzate.”
articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:
„(2) Suplimentar obligaţiilor prevăzute la alin.(1), consumatorii, alţii decât cei casnici, au următoarele obligaţii:
a) să prezinte, la încheierea contractului de prestare a serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare şi/sau la solicitarea operatorului, declaraţia pe propria răspundere privind utilizarea apei şi gestionarea apelor uzate;
b) să prezinte, la încheierea contractului de prestare a serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare şi/sau la solicitarea operatorului, informaţii privind sistemul de alimentare cu apă şi de canalizare.”
18. La articolul 18 litera b), textul „la citirea indicaţiilor contorului,” se exclude.
19. Articolul 22:
la alineatul (17), cuvintele „serviciul de evacuare a apelor uzate” se substituie cu cuvintele „serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate”;
articolul se completează cu alineatul (22) cu următorul cuprins:
„(22) Veniturile obţinute din colectarea plăţilor suplimentare pentru depăşirea concentraţiei maxime admisibile a poluanţilor la evacuarea apelor uzate în sistemul public de canalizare sunt direcţionate de către operator în Fondul de dezvoltare, constituit în conformitate cu prevederile art.361 din prezenta lege, şi sunt utilizate pentru dezvoltarea şi modernizarea sistemului public de canalizare.”
20. La articolul 23 alineatul (3):
litera a) se completează cu cuvintele „în conformitate cu prescripţiile operatorului”;
alineatul se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:
„c1) refuzul consumatorului de a se conecta la reţeaua publică de canalizare sau, în lipsa acesteia, de a asigura colectarea şi, după caz, epurarea apelor uzate prin intermediul sistemelor individuale de colectare şi epurare a apelor uzate sau evacuarea, în modul stabilit, a apelor uzate colectate la staţiile autorizate de epurare a apelor uzate;”.
21. Articolul 26 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Contorizarea tuturor branşamentelor blocurilor locative, ale caselor individuale, ale apartamentelor şi ale altor consumatori, în conformitate cu prevederile alin.(4), este obligatorie.”
22. La articolul 29:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) În blocurile locative în care contractele de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare sunt încheiate cu administratorul blocului locativ, facturarea serviciului se efectuează, pentru fiecare locatar în parte, în baza tarifelor aprobate pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate. Repartizarea pe apartamente a volumului de apă înregistrat de contorul comun instalat la branşamentul blocului locativ se efectuează în baza regulamentului aprobat de Guvern, conform prevederilor Legii nr.187/2022 cu privire la condominiu.”
la alineatul (4) litera a), textul „ , conform planului de investiţii aprobat de autoritatea publică abilitată să aprobe tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate pentru un operator concret” se exclude.
23. Articolul 32:
la alineatul (1), textul „la nivel de raion, municipiu şi oraş” se substituie cu textul „a operatorilor în a căror arie de operare sunt mai mult de 10000 de locuitori, conform datelor oficiale privind populaţia furnizate de Biroul Naţional de Statistică,”;
alineatul (3):
la litera c), după textul „unităţii administrativ-teritoriale” se introduc cuvintele „sau al statului”;
alineatul se completează cu literele f) şi g) cu următorul cuprins:
„f) să prezinte copiile de pe contractul/contractele de delegare a gestiunii sau, după caz, de pe contractul de concesiune de servicii, cu indicarea ariei de operare în care operatorul deţine dreptul de a furniza/presta serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare;
g) în cazul furnizării apei destinate pentru consumul uman, să prezinte documente care confirmă calitatea apei potabile.”
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Licenţa pentru activitatea de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare se eliberează pe un termen de 5 ani. După expirarea termenului de valabilitate a licenţei, operatorul poate prelungi termenul respectiv în baza cererii depuse la Agenţie.”
24. Articolul 34:
la alineatul (1), textul „lit. a) şi b)” se substituie cu textul „lit. a), b) şi f)”;
alineatul (2) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) neprezentarea copiilor de pe contractul/contractele de delegare a gestiunii sau de pe contractul de concesiune de servicii, în condiţiile prevăzute la art.32 alin.(3) lit.f).”
25. Articolul 35:
alineatul (1):
la litera c), textul „/sau” se exclude;
alineatul se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:
„c1) tariful pentru serviciul public de epurare a apelor uzate;”
la alineatul (3) punctul 1):
literele c) şi i) vor avea următorul cuprins:
„c) cheltuielilor de personal, la determinarea cărora se ia în considerare cuantumul salariului minim pe ţară, coeficientul de complexitate al ramurii, regimul şi condiţiile de lucru, alte plăţi şi sporuri obligatorii prevăzute de Codul muncii;”
„i) amortizării mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale transmise operatorului conform contractului de delegare a gestiunii de către autorităţile publice locale sau conform contractului de concesiune de servicii de către autorităţile administraţiei publice centrale pentru a fi utilizate doar în scopurile prevăzute de contractul de delegare şi, respectiv, de contractul de concesiune de servicii;”
punctul se completează cu litera n) cu următorul cuprins:
„n) nivelului cotei de dezvoltare, care este inclusă în structura tarifului în cuantumul stabilit prin decizia consiliului local, aprobat în condiţiile art.8 alin.(1) lit.p);”
alineatele (5) şi (6) vor avea următorul cuprins:
„(5) Cheltuielile de bază şi tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de alimentare cu apă tehnologică, pentru serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate, pentru serviciul public de epurare a apelor uzate şi pentru producerea şi/sau transportarea apei în vederea redistribuirii, furnizate/prestate de operatorii titulari de licenţe, se determină de către operator în conformitate cu Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate şi se aprobă de către Agenţie în modul stabilit, fiind publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.”
„(6) Agenţia, în termen de 60 de zile calendaristice de la data primirii de la operator a cererii de aprobare a tarifelor, însoţită de materialele care justifică nivelul acestora, examinează cererea şi materialele respective şi adoptă hotărârea privind aprobarea tarifelor.”
alineatele (8)–(12) se abrogă;
alineatele (13) şi (15)–(17) vor avea următorul cuprins:
„(13) Tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă, pentru serviciul public de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate furnizate/prestate de operatorii titulari de licenţe care activează în condiţiile unor acorduri sau contracte încheiate cu organismele financiare internaţionale, ratificate de Parlament ori, respectiv, aprobate de Guvern sau de consiliile locale, se stabilesc în conformitate cu Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate şi se aprobă de către Agenţie.”
„(15) Tarifele pentru serviciile auxiliare furnizate de operatorii titulari de licenţe se aprobă de către Agenţie, bazându-se pe aceleaşi principii şi proceduri ca şi în cazul tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de alimentare cu apă tehnologică, pentru serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate, precum şi pentru serviciul public de epurare a apelor uzate.
(16) Operatorii titulari de licenţe care furnizează/prestează servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare sunt obligaţi să afişeze la sediile lor şi să plaseze pe paginile lor web oficiale hotărârile Agenţiei privind aprobarea tarifelor pentru serviciile menţionate, precum şi pe cele privind aprobarea tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă tehnologică şi pentru serviciile auxiliare.
(17) Tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă, pentru serviciul public de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate furnizate/prestate de operatorii care nu sunt titulari de licenţe se determină anual de către aceştia. Tarifele respective se examinează şi se aprobă de către consiliile locale corespunzătoare, fiind afişate în locuri publice şi la sediile operatorilor.”
26. La articolul 36 alineatul (6), cuvintele „redevenţa pentru concesionarea bunurilor proprietate publică” se substituie cu cuvintele „Fondul de dezvoltare”.
27. Articolul 361:
la alineatul (5):
litera d) se completează cu textul „ , sau conform contractului de concesiune de servicii, aprobat de Guvern”;
alineatul se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:
„d1) cota de dezvoltare stabilită în temeiul deciziei autorităţii deliberative a unităţii administrativ-teritoriale;”
la alineatul (6), după cuvântul „Redevenţa” se introduce textul „şi, după caz, cota de dezvoltare”, iar cuvintele „este inclusă” se substituie cu cuvintele „sunt incluse”.
28. Capitolul VII se completează cu articolul 362 cu următorul cuprins:
„Articolul 362. Dezvoltarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare şi elaborarea planurilor de investiţii
(1) Dezvoltarea sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare se realizează de către autorităţile administraţiei publice locale sau de către operatorii titulari de licenţă, astfel încât să fie asigurate fiabilitatea şi continuitatea alimentării cu apă a consumatorilor şi prestarea serviciului public de canalizare, cu respectarea prevederilor prezentei legi. Cheltuielile pentru dezvoltarea sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare se efectuează în condiţiile legii. Cheltuielile respective se iau în considerare la stabilirea tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, pentru serviciul public de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate, în cazul în care au fost efectuate în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă, cu Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate şi cu Regulamentul privind principiile de efectuare a investiţiilor în sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare.
(2) În conformitate cu prevederile art.8 alin.(1) lit.a), art.13 alin.(13) şi (17), art.131 alin.(8), operatorul serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare este obligat, ţinând seama de strategia unităţii administrativ-teritoriale, de oferta şi cererea actuale şi prognozate, să elaboreze şi, după consultarea prealabilă cu toate părţile interesate, să prezinte spre aprobare Agenţiei planul de dezvoltare a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare pentru o perioadă de 3 ani (în continuare în acest articol – plan de dezvoltare). Planul de dezvoltare trebuie să conţină măsuri eficiente care să asigure fiabilitatea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare ce urmează să fie reconstruite sau reabilitate în următorii 3 ani, să conţină informaţii cu privire la investiţiile stabilite şi să identifice noi investiţii prevăzute pentru un anumit interval de timp pentru proiectele de investiţii. Planul de dezvoltare trebuie să conţină, fără a se limita la acestea:
a) descrierea infrastructurii existente, a stării actuale şi a gradului de uzură ale acesteia, lista intervenţiilor efectuate în ultimul an, precum şi rezultatele obţinute în urma studiilor efectuate privind dezvoltarea reţelelor de alimentare cu apă şi de canalizare şi privind instalarea contoarelor de apă;
b) descrierea obiectivelor aferente reţelelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare care necesită a fi construite sau modernizate în următorii 3 ani;
c) calendarul proiectelor de investiţii care sunt planificate spre implementare în următorii 3 ani;
d) descrierea mijloacelor şi a investiţiilor necesare pentru satisfacerea cererii prognozate de apă;
e) descrierea investiţiilor care au fost aprobate şi care urmează să fie aprobate şi efectuate în următorii 3 ani, precum şi calendarul implementării proiectelor respective;
f) obiectivele şi efectele financiare prognozate în urma implementării planului de dezvoltare, în special în ceea ce priveşte impactul investiţiilor asupra tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, pentru serviciul public de canalizare şi/sau de epurare a apelor uzate şi pentru alte servicii prestate de operator, utilizarea capacităţilor, micşorarea duratei întreruperilor, reducerea consumului tehnologic şi a pierderilor de apă în reţelele publice de alimentare cu apă, precum şi îndeplinirea altor indicatori de calitate a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare.
(3) Operatorul este obligat să elaboreze şi să prezinte Agenţiei spre examinare şi aprobare planul de dezvoltare aprobat în prealabil de autorităţile administraţiei publice locale. Agenţia poate solicita operatorului modificarea planului de dezvoltare, inclusiv în cazul în care acesta nu corespunde necesităţilor de investiţii identificate în procesul de consultare.
(4) După examinarea şi evaluarea planului de dezvoltare, inclusiv prin prisma abordării necesităţilor de investiţii identificate în procesul de consultare publică, Agenţia aprobă planul de dezvoltare respectiv printr-o hotărâre care se publică pe pagina sa web oficială.
(5) Planul de dezvoltare aprobat se publică pe pagina web a operatorului. Agenţia monitorizează şi evaluează implementarea planului de dezvoltare aprobat. Anual, în funcţie de necesitate sau la solicitarea Agenţiei, operatorul examinează oportunitatea modificării planului de dezvoltare şi, după respectarea procedurii stabilite de prezentul articol, prezintă Agenţiei spre aprobare planul de dezvoltare modificat, aprobat de autorităţile administraţiei publice locale.
(6) Operatorul este obligat să elaboreze şi să prezinte Agenţiei spre aprobare anual, până la data de 1 noiembrie, planul de investiţii pentru anul următor. Planul anual de investiţii se elaborează de către operator în conformitate cu cerinţele stabilite în Regulamentul privind principiile de efectuare a investiţiilor în sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare, luându-se în considerare planul de dezvoltare aprobat şi informaţia actualizată privind starea şi gradul de uzură a reţelelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare şi a infrastructurii tehnico-edilitare aferente reţelelor în cauză.
(7) Până la data de 31 decembrie, Agenţia examinează şi aprobă planul anual de investiţii prezentat de operator. La examinarea planului respectiv, Agenţia, în caz de necesitate, solicită informaţii relevante cu privire la proiectele de investiţii incluse în plan. În cazul în care planul anual de investiţii prezentat de operator nu corespunde cerinţelor stabilite în Regulamentul privind principiile de efectuare a investiţiilor în sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare, Agenţia este în drept să solicite operatorului să efectueze modificările de rigoare.
(8) Operatorul publică pe pagina sa web planul anual de investiţii aprobat, divizat pe proiecte ce urmează a fi realizate de operator.
(9) Operatorul realizează măsurile stabilite în planul anual de investiţii şi, în caz de necesitate, luând în considerare starea reală a infrastructurii tehnico-edilitare, solicită Agenţiei modificarea planului respectiv în conformitate cu prevederile Regulamentului privind principiile de efectuare a investiţiilor în sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare. Agenţia examinează cererea de modificare a planului anual de investiţii în cel mult 30 de zile calendaristice. Modificarea planului anual de investiţii nu implică necesitatea modificării planului de dezvoltare aprobat.
(10) Anual, până la data de 1 martie, operatorul prezintă Agenţiei un raport privind realizarea planului de dezvoltare şi a planului de investiţii pentru anul precedent. Raportul respectiv trebuie să reflecte inter alia investiţiile efectuate de operator în conformitate cu alin.(9). Agenţia examinează raportul prezentat şi aprobă, în scopul recuperării prin tarif, investiţiile efectuate cu respectarea cerinţelor stabilite în Regulamentul privind principiile de efectuare a investiţiilor în sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare.
(11) Agenţia aprobă, în scopul recuperării prin tarif, investiţiile efectuate de operator conform planurilor anuale de investiţii aprobate.”
29. Legea se completează cu capitolul VII1 cu următorul cuprins:
„Capitolul VII1
SOLUŢIONAREA PETIŢIILOR ŞI LITIGIILOR
Articolul 363. Soluţionarea petiţiilor consumatorilor
(1) Operatorul care prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare examinează petiţiile în termen de 30 de zile lucrătoare, iar pe cele care nu necesită o studiere şi o examinare suplimentară – fără întârziere sau în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(3).
(2) Termenul de examinare a petiţiei poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare de către factorii de decizie ai operatorului în cauză, fapt despre care este informat petiţionarul, dacă:
a) sunt necesare consultări suplimentare pentru întocmirea răspunsului la petiţie;
b) petiţia se referă la un volum complex de informaţii sau dacă se impune studierea unor materiale suplimentare ce urmează a fi selectate şi utilizate pentru întocmirea răspunsului.
(3) Petiţiile prin care se solicită informaţii oficiale sunt examinate în termenele stabilite conform legislaţiei privind accesul la informaţie.
(4) Petiţiile adresate de către consumatori Agenţiei se examinează în termenul stabilit de Codul administrativ.
Articolul 364. Soluţionarea litigiilor
(1) Litigiile dintre operatorii care prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare sau dintre operatori şi consumatori se soluţionează în instanţa de judecată.
(2) În caz de dezacord cu răspunsul operatorului care prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare sau dacă nu a primit răspuns la petiţia adresată operatorului care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare în termenul stabilit la art.363, consumatorul este în drept să se adreseze în instanţa de judecată competentă pentru soluţionarea litigiului, în modul şi în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare.
(3) Consumatorii care consideră că drepturile lor sunt lezate şi nu sunt de acord cu deciziile Agenţiei privind soluţionarea chestiunilor indicate în petiţie ori cu ale persoanei oficiale care a examinat petiţia sunt în drept să le conteste în instanţa de contencios administrativ, cu respectarea modului, procedurii şi a termenelor prevăzute de Codul administrativ.”
Art.II. – La poziţia 27 de la compartimentul I din anexa nr.1 la Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, coloana a doua va avea următorul cuprins:
Licenţă pentru activitatea de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi/sau de canalizare a operatorilor în a căror arie de operare sunt mai mult de 10000 de locuitori, conform datelor oficiale privind populaţia furnizate de Biroul Naţional de Statistică |
Art.III. – La articolul 14 alineatul (2) din Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32–35, art.116), cu modificările ulterioare, litera j1) va avea următorul cuprins:
„ j1) decide, după caz, delegarea competenţei de aprobare a tarifelor pentru serviciile publice de gospodărie comunală către asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, în condiţiile stabilite la art.151 din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402/2002;”.
Art.IV. – Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402/2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.14–17, art.49), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate, precum şi tarifele pentru serviciile auxiliare la furnizarea serviciilor de bază se aprobă:
a) în cazul serviciilor prestate de operatorii care nu sunt titulari de licenţe – de către autorităţile administraţiei publice locale, direct sau prin intermediul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, după caz;
b) în cazul serviciilor prestate de operatorii titulari de licenţe – de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.”
2. La articolul 15 alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) să se pronunţe asupra tarifelor propuse de operator, cu excepţia cazurilor în care competenţa de aprobare a tarifelor pentru serviciile publice de gospodărie comunală respective este atribuită conform legii autorităţii naţionale de reglementare;”.
Art.V. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor art.I pct.6, în partea ce ţine de completarea articolului 8 cu alineatele (21) şi (22), şi pct.11, care se pun în aplicare după doi ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) În termen de 12 luni de la data publicării prezentei legi, Guvernul şi Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică vor aduce actele lor normative în concordanţă cu prezenta lege.
(3) În termen de doi ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, operatorii care îndeplinesc condiţiile stabilite la art.32 alin.(1) din Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare vor asigura obţinerea licenţei pentru activitatea de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi/sau de canalizare.
(4) În termen de doi ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întâi care au un număr mai mare de 3000 de locuitori, conform datelor oficiale privind populaţia furnizate de Biroul Naţional de Statistică, vor asigura furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare prin intermediul unui operator/operator regional titular de licenţă.
(5) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile administraţiei publice locale care au beneficiat de suportul Guvernului prin alocarea mijloacelor financiare în cadrul programelor de finanţare a proiectelor de construcţii/modernizare a sistemelor de alimentare cu apă şi/sau de canalizare de la bugetul de stat sau în cadrul proiectelor finanţate de partenerii de dezvoltare în baza unor acorduri semnate cu Republica Moldova vor asigura furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare prin intermediul unui operator/operator regional titular de licenţă.
(6) În termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, titularii de licenţe pentru activitatea de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi/sau de canalizare vor reperfecta licenţele deţinute în vederea ajustării datelor, conform prevederilor prezentei legi.
(7) Operatorii care desfăşoară activitatea prevăzută la art.32 alin.(1) din Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare:
a) până la data de 31 decembrie 2025, vor asigura instalarea contoarelor la toate sursele de apă şi vor asigura măsurarea şi evidenţa volumelor de apă captată sau procurată, în conformitate cu cerinţele prevăzute la art.14 lit.g) din Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare;
b) până la data de 31 decembrie 2026, vor asigura instalarea contoarelor pentru toţi consumatorii casnici, în conformitate cu cerinţele prevăzute la art.26 din Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.133. Chişinău, 27 iunie 2024. |
