joi, 21 martie 2024
49/21.03.2024 Lege pentru modificarea unor acte normative (procesul de elaborare şi promovare a proiectelor actelor normative)

L E G E

pentru modificarea unor acte normative (procesul de elaborare

şi promovare a proiectelor actelor normative)

 

nr. 49  din  21.03.2024

 

Monitorul Oficial nr.138-140/207 din 05.04.2024

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – La articolul 1 alineatul (1) din Legea nr.173/1994 privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.183–185, art.653), cu modificările ulterioare, textul „în limba română cu traducere în limba rusă şi în alte limbi, conform legislaţiei” se substituie cu textul: „în limba română. Traducerea în limba rusă a actelor normative se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova concomitent cu publicarea actelor normative în limba română.”

 

Art.II. – La articolul 11 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, alineatul (32) se abrogă.

 

Art.III. – La articolul 22 din Legea nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117–126 BIS), cu modificările ulterioare, alineatul (4) se abrogă.

 

Art.IV. – La articolul 8 din Legea nr.382/2001 cu privire la drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale şi la statutul juridic al organizaţiilor lor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.107, art.819), cu modificările ulterioare, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Pe teritoriile în care persoanele aparţinând unei minorităţi naţionale constituie o parte considerabilă din populaţie, actele autorităţilor administraţiei publice locale se publică în limba română şi, după caz, în limba minorităţii respective.”

 

Art.V. – În cuprinsul Legii nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.126–130, art.627), cu modificările ulterioare, cuvintele „notă informativă”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „notă de fundamentare” la forma gramaticală corespunzătoare.

 

Art.VI. – Articolul 7 din Legea nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.215–217, art.798), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Informaţia relevantă privind procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor se plasează pe pagina web oficială a autorităţii publice şi, după caz, pe alte platforme electronice.”

 

Art.VII. – În cuprinsul Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223–230, art.519), cu modificările ulterioare, cuvintele „notă informativă”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „notă de fundamentare” la forma gramaticală corespunzătoare.

 

Art.VIII. Legea integrităţii nr.82/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.229–243, art.360), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 22 alineatul (1), cuvintele „şi extrabugetare” se exclud.

2. Articolul 28:

la alineatul (2):

litera a) se completează cu cuvintele „şi documentelor de planificare”;

alineatul se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

„g) actelor prin care se aprobă conceptele sistemelor informaţionale.”

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Expertiza anticorupţie, cu excepţiile stabilite la alin.(2) şi (3), se efectuează de către Centrul Naţional Anticorupţie concomitent cu efectuarea expertizei juridice a proiectului actului normativ. În procesul de efectuare a expertizei anticorupţie a proiectelor actelor normative se aplică prevederile Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative.”

alineatele (6) şi (7) se abrogă.

 

Art.IX. Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.7–17, art.34), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În cuprinsul legii:

cuvintele „legislaţia Uniunii Europene”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „legislaţia UE” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvintele „notă informativă”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „notă de fundamentare” la forma gramaticală corespunzătoare.

2. La articolul 1 alineatul (2), cuvintele „şi nici actelor care nu conţin norme de drept” se exclud.

3. La articolul 2:

după noţiunea „act normativ” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

act normativ cu relevanţă UE – act normativ care are ca scop transpunerea în ordinea juridică internă a actelor juridice europene sau care urmăreşte crearea cadrului juridic naţional necesar pentru implementarea legislaţiei Uniunii Europene (în continuare – legislaţia UE);”

noţiunea „autor al proiectului actului normativ” se completează cu textul „, precum şi subiectul împuternicit să aprobe sau să emită actul normativ, potrivit domeniilor de competenţă”;

noţiunea „analiza ex ante” se exclude;

noţiunea „analiza impactului de reglementare” va avea următorul cuprins:

analiza impactului de reglementare – proces prin care se determină necesitatea adoptării, aprobării sau emiterii actului normativ şi se identifică cea mai eficientă soluţie, în baza analizei problemelor, pentru stabilirea obiectivelor, identificarea soluţiilor alternative şi evaluarea costurilor şi beneficiilor, conform metodologiei aprobate de Guvern;”

la noţiunea „Registrul de stat al actelor juridice”, cuvintele „se înregistrează” se substituie cu cuvintele „se publică”;

noţiunea „sigla „UE”” va avea următorul cuprins:

sigla „UE” – siglă cu care se marchează proiectele actelor normative, precum şi actele normative în vigoare cu relevanţă UE, şi care se aplică de autorul proiectului;”.

4. La articolul 3 alineatul (3), textul „, precum şi legislaţiei Uniunii Europene” se exclude, iar în final se completează cu următorul enunţ: „Soluţiile propuse în proiectul actului normativ trebuie să fie în concordanţă cu legislaţia UE din domeniul respectiv şi să asigure compatibilitatea cu aceasta.”

5. Articolul 14 va avea următorul cuprins:

Articolul 14. Hotărârea Guvernului

(1) Hotărârea Guvernului este un act care se adoptă de către Guvern pentru organizarea executării legilor.

(2) Hotărârea Guvernului cu caracter normativ poate conţine, după caz, regulamente, instrucţiuni, reguli, metodologii, standarde.”

6. Articolul 16 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Drept temei pentru emiterea sau aprobarea actelor normative cu sigla UE pot servi Legea nr.112/2014 pentru ratificarea Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, precum şi Planul naţional de acţiuni pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană, din care derivă obligaţia de armonizare. În acest caz, actele normative ale autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate şi ale autorităţilor publice autonome se vor limita la cadrul juridic necesar pentru implementarea legislaţiei UE.”

7. Articolul 20:

la alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) publicarea anunţului privind iniţierea elaborării proiectului actului normativ, a rezultatelor activităţii de documentare, dacă o astfel de activitate a fost desfăşurată în prealabil, şi, după caz, a notei de fundamentare;”

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Procedura de elaborare şi promovare a iniţiativelor legislative ale deputaţilor în Parlament este reglementată de Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea nr.797/1996.”

8. Articolul 21 alineatul (1):

se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:

„d1) înregistrarea proiectului actului normativ şi atribuirea numărului unic, pentru actele normative care urmează a fi aprobate de Guvern sau care constituie iniţiativă legislativă a Guvernului;”

literele e) şi f) vor avea următorul cuprins:

„e) consultarea publică, avizarea şi efectuarea expertizei de compatibilitate a proiectului actului normativ cu legislaţia UE;

f) întocmirea sintezei, cu inserarea obiecţiilor, propunerilor şi recomandărilor recepţionate în cadrul avizării şi consultării publice;”

alineatul se completează cu literele f1) şi f2) cu următorul cuprins:

„f1) efectuarea expertizei anticorupţie şi a expertizei juridice;

f2) completarea sintezei cu constatările şi concluziile expertizelor;”.

9. Articolul 22:

la alineatul (3), litera c) va avea următorul cuprins:

„c) rezultatele activităţii de documentare, după caz;”

la alineatul (4), după cuvintele „Proiectele actelor normative” se introduce textul „, însoţite de notele de fundamentare,”.

10. La articolul 24 alineatul (4), cuvintele „şi ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare” se exclud, iar cuvintele „instituţiile respective” se substituie cu cuvintele „instituţia respectivă”.

11. În capitolul III, secţiunea a 3-a se abrogă.

12. Legea se completează cu articolul 271 cu următorul cuprins:

Articolul 271. Activitatea de documentare

(1) Elaborarea proiectelor actelor normative este precedată, în funcţie de importanţa şi complexitatea acestora, de o activitate de documentare ce constă în analiza realităţilor economico-sociale supuse reglementării, a istoricului legislaţiei din domeniul respectiv, precum şi a reglementărilor similare din legislaţia altor state, în special a statelor membre ale Uniunii Europene.

(2) În activitatea de documentare, pentru fundamentarea proiectului actului normativ se analizează impactul de reglementare şi se examinează jurisprudenţa Curţii Constituţionale în domeniul respectiv, a Curţii Europene a Drepturilor Omului şi cea a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, practica instanţelor judecătoreşti în aplicarea actelor normative respective, instrumentele juridice internaţionale, precum şi doctrina juridică în domeniu.

(3) Analiza impactului de reglementare nu se efectuează pentru:

a) proiectele documentelor de politici şi de planificare;

b) proiectele privind încheierea, suspendarea, denunţarea sau stingerea tratatelor internaţionale;

c) proiectele privind aprobarea bugetului de stat, a bugetului asigurărilor sociale de stat, a fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi proiectele de modificare a acestora, precum şi pentru rapoartele privind executarea acestor bugete.

(4) Rezultatele activităţii de documentare şi referirile la sursele de informaţii sunt incluse în nota de fundamentare la proiectul actului normativ.

(5) În cazul proiectelor actelor normative care constituie iniţiativă legislativă a Preşedintelui Republicii Moldova, a deputaţilor în Parlament, a Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, precum şi în cazul proiectelor actelor normative elaborate de autorităţile administraţiei publice locale, nota de fundamentare conţine informaţii privind efectele soluţiilor propuse asupra societăţii, economiei şi bugetului public naţional sau, după caz, bugetului public local.”

13. La articolul 28 alineatul (2), textul „, al studiilor de cercetare, precum şi în baza analizei ex ante” se substituie cu cuvintele „şi al rezultatelor activităţii de documentare”.

14. La articolul 29 alineatul (1), cuvintele „studiului de cercetare” se substituie cu cuvintele „rezultatelor activităţii de documentare”.

15. La articolul 30:

alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

„(1) Concomitent cu elaborarea proiectului actului normativ se întocmeşte nota de fundamentare, conform modelului prevăzut în anexa nr.1, care cuprinde următoarele compartimente:

a) denumirea sau numele autorului şi, după caz, a/al participanţilor la elaborarea proiectului actului normativ;

b) condiţiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ;

c) obiectivele urmărite şi soluţiile propuse;

d) analiza impactului de reglementare;

e) compatibilitatea proiectului actului normativ cu legislaţia UE;

f) avizarea şi consultarea publică a proiectului actului normativ;

g) concluziile expertizelor;

h) modul de încorporare a actului în cadrul normativ existent;

i) măsurile necesare pentru implementarea prevederilor proiectului actului normativ.

(2) Compartimentele prevăzute la alin.(1) lit.d)–g) se includ în nota de fundamentare doar dacă, la elaborarea proiectului actului normativ, au fost realizate etapele corespunzătoare.”

articolul se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:

„(21) Notele de fundamentare la proiectele legilor bugetare anuale şi la proiectele de modificare a acestora se întocmesc în conformitate cu prevederile Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.

(22) Notele de fundamentare la proiectele actelor normative ce vizează activitatea de întreprinzător pot fi întocmite anterior elaborării proiectului actului normativ.”

la alineatul (3), după cuvintele „în urma avizării” se introduce textul „, consultării publice”.

16. Articolul 31 va avea următorul cuprins:

Articolul 31. Proiectele actelor normative care vizează armonizarea legislaţiei naţionale cu legislaţia UE

(1) Procedura, condiţiile şi etapele procesului de transpunere a legislaţiei UE în legislaţia naţională se stabilesc de Guvern.

(2) Actele normative cu relevanţă UE sunt marcate cu sigla „UE” şi conţin clauza de armonizare conform modelului aprobat de Guvern.

(3) Pentru proiectele actelor normative cu relevanţă UE, analiza impactului de reglementare se elaborează în formă simplificată, în conformitate cu metodologia aprobată de Guvern.

(4) Pentru proiectele actelor normative cu relevanţă UE, autorul proiectului întocmeşte tabelul de concordanţă. Modelul tabelului de concordanţă şi procedura de întocmire a acestuia se aprobă de Guvern.

(5) Proiectele actelor normative cu relevanţă UE se supun obligatoriu expertizei de compatibilitate cu legislaţia UE, care se efectuează în conformitate cu prevederile art.35.”

17. La articolul 32:

alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

„(1) Proiectul actului normativ, însoţit de nota de fundamentare şi, după caz, de alte acte, se transmite spre avizare autorităţilor publice centrale responsabile de aplicarea prevederilor conţinute în proiect şi instituţiilor interesate, în funcţie de obiectul de reglementare.

(2) Proiectele actelor normative care vizează domeniile de competenţă ale autorităţilor publice autonome se transmit obligatoriu acestora spre avizare.”

articolul se completează cu alineatele (22) şi (51) cu următorul cuprins:

„(22) Proiectele actelor normative cu impact financiar asupra bugetelor se avizează obligatoriu de către Ministerul Finanţelor, iar proiectele ce reglementează activitatea de întreprinzător şi notele de fundamentare la acestea se avizează de către grupul de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător.”

„(51) În avizele la proiectul actului normativ, autorităţile publice îşi expun opinia în privinţa soluţiilor juridice din domeniile care intră în sfera lor de competenţă sau care le vizează direct. Reprezentanţii societăţii civile prezintă recomandări cu privire la proiectul actului normativ. Avizele şi recomandările conţin obiecţii şi propuneri motivate, cu anexarea, după caz, a versiunii redactate a proiectului sau a unor prevederi. În caz contrar, se comunică lipsa de obiecţii şi propuneri.”

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) În urma avizării şi consultării publice, autorul proiectului actului normativ întocmeşte sinteza, care include obiecţiile şi propunerile autorităţilor publice şi recomandările reprezentanţilor societăţii civile, conform unuia dintre modelele prevăzute în anexa nr.2.”

articolul se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:

„(8) În urma avizării şi consultării publice repetate, autorul proiectului actului normativ completează sinteza cu o rubrică nouă, în modul prevăzut la alin.(6).”

18. Articolul 33 se abrogă.

19. Articolele 34–36 vor avea următorul cuprins:

Articolul 34. Expertiza proiectului actului normativ

(1) Autorul proiectului actului normativ asigură prezentarea acestuia către autorităţile publice responsabile pentru efectuarea expertizei de compatibilitate cu legislaţia UE, a expertizei anticorupţie şi a expertizei juridice, în funcţie de tipul raporturilor sociale reglementate.

(2) Expertiza de compatibilitate cu legislaţia UE se efectuează concomitent cu avizarea proiectului actului normativ.

(3) Expertiza anticorupţie şi expertiza juridică se efectuează la etapa finală, după definitivarea proiectului actului normativ potrivit avizelor, expertizei de compatibilitate cu legislaţia UE şi rezultatelor consultărilor publice.

(4) Concluziile expertizelor se includ în nota de fundamentare la proiectul actului normativ.

(5) În urma efectuării expertizelor, autorul ajustează proiectul actului normativ şi completează sinteza cu constatările şi concluziile expertizelor. Neacceptarea constatărilor şi concluziilor expertizelor trebuie motivată în sinteză.

(6) Dacă, în urma efectuării expertizelor, mai mult de 30% din textul proiectului actului normativ este modificat, acesta este remis repetat spre avizare, expertizare şi consultare publică.

 

Articolul 35. Expertiza de compatibilitate cu legislaţia UE

(1) Expertiza de compatibilitate cu legislaţia UE este obligatorie pentru toate proiectele actelor normative cu relevanţă UE şi pentru proiectele de modificare a actelor normative cu relevanţă UE, inclusiv pentru cele ale autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate şi ale autorităţilor publice autonome.

(2) Proiectul actului normativ cu relevanţă UE se expediază Centrului de Armonizare a Legislaţiei pentru efectuarea expertizei de compatibilitate cu legislaţia UE.

(3) Expertiza de compatibilitate se efectuează conform metodologiei aprobate de Centrul de Armonizare a Legislaţiei.

(4) Proiectele actelor normative cu relevanţă UE care constituie iniţiativă legislativă a Preşedintelui Republicii Moldova, a deputaţilor în Parlament şi a Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia se transmit Guvernului pentru efectuarea expertizei de compatibilitate cu legislaţia UE, după înregistrarea lor în Parlament.

 

Articolul 36. Expertiza anticorupţie

(1) Expertiza anticorupţie se efectuează în scopul identificării în proiectul actului normativ a factorilor generatori ai riscurilor de corupţie, precum şi în scopul formulării recomandărilor în vederea înlăturării acestor factori.

(2) Proiectul actului normativ, însoţit de nota de fundamentare şi de sinteză, se expediază Centrului Naţional Anticorupţie pentru efectuarea expertizei anticorupţie.

(3) Expertiza anticorupţie este obligatorie pentru toate proiectele actelor normative şi se efectuează conform metodologiei aprobate de Centrul Naţional Anticorupţie.

(4) Expertiza anticorupţie pentru proiectele actelor normative care constituie iniţiativă legislativă a Preşedintelui Republicii Moldova, a deputaţilor în Parlament şi a Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia se efectuează după înregistrarea lor în Parlament.

(5) Expertiza anticorupţie a proiectelor actelor normative prevăzute la art.6 lit.e)–h) se efectuează de către autorii proiectelor în conformitate cu metodologia de efectuare a expertizei anticorupţie aprobată de Centrul Naţional Anticorupţie. În cazul proiectelor care conţin reglementări ce vizează domeniile vulnerabile la corupţie, Centrul Naţional Anticorupţie poate acorda, la solicitare, suport metodologic autorului proiectului la efectuarea expertizei anticorupţie.

(6) Centrul Naţional Anticorupţie poate antrena în efectuarea expertizei anticorupţie specialişti din afara instituţiei, iar autorităţile publice pot acorda asistenţă Centrului Naţional Anticorupţie la efectuarea expertizei anticorupţie în limitele competenţelor acestora.”

20. Articolul 37:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Proiectul actului normativ, însoţit de nota de fundamentare, de sinteză şi, după caz, de tabelul de concordanţă, se expediază Ministerului Justiţiei.”

la alineatul (2), textul „a)–d)” se substituie cu textul „a)–f)”;

alineatul (3) se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:

„d1) oportunitatea soluţiilor propuse, în cazul în care obiectul de reglementare al proiectului actului normativ vizează domeniile de competenţă ale Ministerului Justiţiei;”

alineatul (4) se abrogă;

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Prin derogare de la alin.(1), actele normative emise de Banca Naţională a Moldovei şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare nu se supun expertizei juridice, iar proiectele actelor normative prevăzute la art.6 lit.e) şi f) se expediază Ministerului Justiţiei pentru efectuarea expertizei juridice dacă acestea:

a) vizează drepturile şi libertăţile garantate prin Constituţia Republicii Moldova şi reglementează mecanismul organizaţional-juridic de realizare a lor;

b) poartă caracter interdepartamental, fiind executorii pentru alte autorităţi publice, precum şi pentru întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care nu sunt subordonate autorităţilor publice care le-au elaborat sau emis.”

alineatul (7) se abrogă.

21. Articolul 38 va avea următorul cuprins:

Articolul 38. Termenele de întocmire a avizelor, de formulare a recomandărilor şi de efectuare a expertizelor

(1) Termenul general pentru avizarea şi expertizarea proiectului actului normativ este de 10 zile lucrătoare. Termenul pentru formularea recomandărilor este de cel puţin 10 zile lucrătoare, dar nu va depăşi termenul indicat de autorul proiectului actului normativ.

(2) Proiectul actului normativ elaborat de deputaţii în Parlament se avizează, se consultă public şi se expertizează în termenele stabilite în conformitate cu prevederile Regulamentului Parlamentului, adoptat prin Legea nr.797/1996.

(3) În funcţie de complexitatea proiectului actului normativ, termenul de examinare poate fi restrâns la cel mult jumătate sau prelungit cu până la 10 zile lucrătoare. În cazul prelungirii termenului de examinare se va informa autorul proiectului actului normativ.

(4) Avizele, recomandările şi rapoartele de expertiză la proiectul actului normativ se remit autorului proiectului sau autorităţii responsabile cel târziu în ultima zi a termenului stabilit pentru avizare/expertiză.

(5) Curgerea termenelor începe în ziua următoare zilei intrării şi înregistrării proiectului actului normativ la autoritatea sau instituţia care efectuează avizarea/expertiza ori, în cazul circulaţiei documentelor în formă electronică, în ziua următoare zilei publicării proiectului în Sistemul informaţional în vederea avizării sau, după caz, expertizării.

(6) Neprezentarea avizelor şi/sau recomandărilor în termenul stabilit de prezenta lege nu împiedică definitivarea şi promovarea proiectului actului normativ.”

22. La articolul 39, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Autorul proiectului actului normativ studiază obiecţiile, propunerile şi recomandările prezentate în cadrul avizării şi consultării publice, constatările şi concluziile rapoartelor de expertiză şi decide cu privire la acceptarea totală sau parţială ori cu privire la respingerea acestora, cu motivarea, în sinteză, a deciziei.”

23. Articolul 40 va avea următorul cuprins:

Articolul 40. Dosarul de însoţire a proiectului actului normativ

Proiectul actului normativ este prezentat autorităţii publice cu competenţă de adoptare, aprobare sau emitere împreună cu dosarul de însoţire, care conţine:

a) nota de fundamentare;

b) avizele şi recomandările recepţionate în cadrul avizării şi consultărilor publice;

c) rapoartele de expertiză;

d) sinteza;

e) tabelul de concordanţă actualizat, pentru proiectele actelor normative cu relevanţă UE;

f) tabelul comparativ, conform modelului indicat în anexa nr.3;

g) alte materiale, după caz, în baza cărora a fost elaborat proiectul actului normativ.”

24. La articolul 41 alineatul (1) litera c), textul „cu sigla UE” se substituie cu textul „actelor normative cu relevanţă UE”.

25. La articolul 42, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Dacă actul normativ modifică sau abrogă două sau mai multe acte normative ori părţi ale acestora, denumirea trebuie să conţină o formulă generală referitoare la modificarea sau abrogarea unor acte normative, urmată de o paranteză în care se indică laconic obiectul de reglementare al proiectului. Dacă se modifică sau se abrogă un singur act normativ, în denumire se indică numărul, anul şi denumirea integrală a actului normativ modificat sau abrogat.”

26. La articolul 44, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Clauza de armonizare este obligatorie pentru toate proiectele actelor normative cu relevanţă UE. Pentru proiectele actelor normative de modificare cu relevanţă UE, clauza de armonizare se inserează în proiectul actului normativ de modificare şi, după caz, se completează clauza de armonizare a actului normativ de bază cu trimiteri la noile actele juridice europene transpuse sau cu noi trimiteri la elementele structurale ale actului UE transpus.”

27. Articolul 47 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) În cazul în care proiectul actului normativ prevede modificarea şi/sau abrogarea a cel mult două acte normative, prevederile respective se includ în dispoziţiile finale ale proiectului ca elemente structurale distincte.”

28. Articolul 49 se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Reglementările din anexe se numerotează cu cifre arabe urmate de punct, prin adăugarea consecutivă a cifrelor arabe, până la gradul de detaliere necesar.”

29. La articolul 52, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Pentru interpretare corectă şi aplicare comodă, punctele pot fi divizate în subpuncte care se numerotează prin adăugarea consecutivă a cifrelor arabe, până la gradul de detaliere necesar.”

30. La articolul 55:

denumirea articolului va avea următorul cuprins:

Articolul 55. Trimiterea la actele normative sau la elementele structurale ale acestora”;

la alineatul (1), cuvintele „în vigoare” se exclud;

alineatul (3) se completează cu textul „, precum şi trimiterea la un act normativ de nivel inferior”;

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) În cazul în care se face trimitere la o normă juridică care este stabilită în acelaşi act normativ sau element structural, pentru evitarea reproducerii acesteia, se face trimitere la norma juridică relevantă fără a se preciza că aceasta face parte din acelaşi act normativ sau element structural, cu excepţia cazurilor în care această precizare este necesară pentru a exclude orice echivoc.”

31. La articolul 56:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Legile care modifică Codul fiscal, Codul vamal, legile de punere în aplicare a titlurilor Codului fiscal şi legile ce ţin de politica bugetar-fiscală şi vamală, precum şi legile care stabilesc obligaţii, cerinţe sau interdicţii pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător intră în vigoare după 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.”

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Data intrării în vigoare a actului normativ publicat poate fi modificată doar până la survenirea momentului intrării în vigoare a acestuia.”

32. La articolul 58, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Registrul de stat al actelor juridice are caracter public şi conţine un ansamblu sistematizat de date privind categoriile actelor normative prevăzute la art.6 lit.a)–f).”

33. La articolul 60 alineatul (1), după cuvintele „de către Parlament” se introduce textul „, prin lege organică,”.

34. La articolul 61 alineatul (3), cuvintele „care în cel mai apropiat timp nu vor mai fi în vigoare” se substituie cu cuvintele „cu caracter temporar”.

35. Articolul 62:

la alineatul (1), textul „realizată prin modificări, excluderi sau completări ale unor părţi din text” se substituie cu textul „realizată prin modificări, completări sau excluderi ale unor elemente structurale sau părţi din text”;

la alineatul (2), ultimul enunţ se exclude;

articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) În cazul completării actului normativ cu unul sau mai multe elemente structurale noi, acestea primesc numărul sau litera elementului structural de acelaşi tip (parte, carte, titlu, capitol, secţiune, subsecţiune, paragraf, articol, alineat, punct, subpunct, literă sau diviziune a acesteia) care le precedă, la care se adaugă indicii respectivi.”

36. Articolul 63:

la alineatul (4), cuvântul „tranzitorii” se substituie cu cuvântul „finale”, iar în final se completează cu următorul enunţ: „Dacă urmează a fi modificate mai mult de două acte normative, lista acestor modificări se expune în anexa la proiectul actului normativ de bază.”

la alineatul (5), cuvântul „elaborării” se substituie cu cuvântul „emiterii”.

37. Articolul 70 va avea următorul cuprins:

Articolul 70. Republicarea actului normativ

(1) Actul normativ modificat substanţial se republică conform legii, în temeiul dispoziţiei cuprinse în actul de modificare.

(2) Republicarea actului normativ nu atrage modificarea datei intrării în vigoare a actului normativ de bază.

(3) Actele normative prin care s-a modificat actul normativ care se republică se consideră abrogate la momentul republicării acestuia şi pot servi doar pentru evidenţă.”

38. Legea se completează cu articolul 701 cu următorul cuprins:

Articolul 701. Rectificarea actului normativ

(1) În cazul în care, după publicarea actului normativ, se descoperă erori materiale în cuprinsul acestuia, dar care nu modifică conţinutul sau sensul prevederilor actului normativ, se procedează la publicarea, în condiţiile legii, a unei note cuprinzând rectificările necesare.

(2) Rectificarea se efectuează la cererea autorităţii publice care a adoptat, a aprobat sau a emis actul normativ.”

39. La articolul 74, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) În cazul actelor normative pentru care este stabilit expres un termen de aplicare, autoritatea emitentă poate interveni cu modificări pentru a preveni încetarea acţiunii actului normativ respectiv doar până la expirarea termenului de aplicare.”

40. Articolul 75:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) La selectarea actelor normative a căror implementare urmează a fi monitorizată se ţine cont de:

a) importanţa domeniului de reglementare al actului normativ monitorizat, conform realităţilor social-economice şi programelor de guvernare;

b) obiectivele Planului de acţiuni pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană;

c) solicitările autorităţilor şi instituţiilor publice responsabile de implementare, solicitările sectorului privat, informaţia difuzată în mass-media;

d) practica procedurilor administrative şi practica judiciară, după caz.”

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Monitorizarea implementării prevederilor actului normativ se efectuează de către instituţia responsabilă de implementarea acestora, conform mecanismului stabilit de Guvern. Procesul de monitorizare a implementării actului normativ se iniţiază după aplicarea prevederilor acestuia pe parcursul a cel puţin 2 ani sau mai devreme, în cazurile stabilite de Guvern.”

la alineatul (4), cuvintele „drept studiu de cercetare” se exclud.

41. La articolul 78 alineatul (2), cuvintele „şi data” se substituie cu textul „, data şi, după caz, locul”.

42. Anexele nr.1–3 vor avea următorul cuprins:

 

„Anexa nr.1

 

NOTA DE FUNDAMENTARE

la proiectul _______________________________

denumirea proiectului actului normativ

 

1. Denumirea sau numele autorului şi, după caz, a/al participanţilor la elaborarea proiectului actului normativ
 
2. Condiţiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ
2.1. Temeiul legal sau, după caz, sursa proiectului actului normativ
2.2. Descrierea situaţiei actuale şi a problemelor care impun intervenţia, inclusiv a cadrului normativ aplicabil şi a deficienţelor/lacunelor normative
 
3. Obiectivele urmărite şi soluţiile propuse
3.1. Principalele prevederi ale proiectului şi evidenţierea elementelor noi
3.2. Opţiunile alternative analizate şi motivele pentru care acestea nu au fost luate în considerare
 
4. Analiza impactului de reglementare
4.1. Impactul asupra sectorului public
4.2. Impactul financiar şi argumentarea costurilor estimative
4.3. Impactul asupra sectorului privat
4.4. Impactul social
4.4.1. Impactul asupra datelor cu caracter personal
4.4.2. Impactul asupra echităţii şi egalităţii de gen
4.5. Impactul asupra mediului
4.6. Alte impacturi şi informaţii relevante
 
5. Compatibilitatea proiectului actului normativ cu legislaţia UE
5.1. Măsuri normative necesare pentru transpunerea actelor juridice ale UE în legislaţia naţională
5.2. Măsuri normative care urmăresc crearea cadrului juridic intern necesar pentru implementarea legislaţiei UE
 
6. Avizarea şi consultarea publică a proiectului actului normativ
 
7. Concluziile expertizelor
 
8. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ existent
 
9. Măsurile necesare pentru implementarea prevederilor proiectului actului normativ
 
 

Note:

1) Compartimentele notei de fundamentare se completează dacă informaţia respectivă are tangenţă cu domeniul pentru care se propune intervenţia. Dacă un anumit compartiment al notei de fundamentare nu se referă la conţinutul proiectului actului normativ, în compartimentul respectiv se indică textul „Nu este aplicabil”.

2) În compartimentele notei de fundamentare se indică următoarele informaţii:

1. Denumirea sau numele autorului şi, după caz, a/al participanţilor la elaborarea proiectului actului normativ

Se indică denumirea autorităţii/autorităţilor publice care a/au elaborat proiectul actului normativ. În cazul în care proiectul actului normativ constituie iniţiativă legislativă a unui deputat sau a unui grup de deputaţi, se indică numele acestuia/acestora.

În acest compartiment se includ şi informaţiile privind autorităţile administrative din subordine care au fost consultate sau care au participat nemijlocit la elaborarea proiectului.

Dacă pentru elaborarea proiectului actului normativ a fost constituit un grup de lucru, se indică numărul şi data documentului prin care s-a constituit grupul de lucru respectiv.

În cazul antrenării unor experţi se indică informaţia despre aceştia, inclusiv despre organizaţia care i-a delegat sau implicat.

2. Condiţiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ

2.1. Temeiul legal sau, după caz, sursa proiectului actului normativ

Se menţionează temeiul legal al elaborării proiectului actului normativ sau sursa acestuia (documentul de politici, actul normativ de nivel superior, hotărârea Curţii Constituţionale, hotărârea Curţii de Conturi, jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, tratatul internaţional, legislaţia UE care prevede intervenţia sau din care rezultă necesitatea elaborării proiectului actului normativ).

În cazul în care proiectul actului normativ a fost elaborat din proprie iniţiativă pentru soluţionarea unor deficienţe sau lacune legislative ori care rezultă din petiţiile cetăţenilor sau demersurile autorităţilor publice, se face menţiunea respectivă.

2.2. Descrierea situaţiei actuale şi a problemelor care impun intervenţia, inclusiv a cadrului normativ aplicabil şi a deficienţelor/lacunelor normative

Se descriu rezultatele activităţii de documentare desfăşurate de autor: prezentarea situaţiei curente în domeniu şi a problemelor care se propun a fi soluţionate prin intermediul proiectului actului normativ, raţionamentul intervenţiei. Se enumeră actele normative şi aspectele insuficient reglementate, nereglementate sau care urmează a fi abrogate. Se prezintă rezultatele activităţii de documentare, inclusiv concluziile lucrărilor ştiinţifice, studiilor, rapoartelor, recomandărilor internaţionale şi altor materiale care au fost luate în considerare la elaborarea proiectului actului normativ. Sursele de informaţie se prezintă în notele de subsol, cu reflectarea acestora, după caz, prin link sau hyperlink.

Pentru proiectele actelor normative cu relevanţă UE se face referinţă la problemele reflectate în analiza de impact elaborată de instituţiile UE şi/sau la problema enunţată în preambulul actului UE, adaptate specificului naţional.

În cazul elaborării analizei impactului se descriu părţile interesate care sunt afectate de probleme şi cele care participă la apariţia acestora, fiind identificate cauzele problemelor.

3. Obiectivele urmărite şi soluţiile propuse

3.1. Principalele prevederi ale proiectului şi evidenţierea elementelor noi

Se descriu obiectivele urmărite prin adoptarea actului normativ, care sunt legate de situaţia şi problemele abordate, principalele prevederi şi elementele noi, modificările propuse, precum şi rezultatele scontate după adoptarea şi implementarea actului normativ. Obiectivele şi rezultatele scontate trebuie expuse în mod măsurabil, realist, cuantificat şi fixat în timp.

Se explică detaliat prevederile proiectului şi elementele noi care se conţin în cuprinsul acestuia, astfel încât să fie posibilă identificarea sensului normei juridice şi a voinţei autorului.

3.2. Opţiunile alternative analizate şi motivele pentru care acestea nu au fost luate în considerare

Se identifică opţiunea/opţiunile alternative şi riscurile lipsei de intervenţie. La selectarea opţiunii/opţiunilor alternative se descriu cele mai realiste opţiuni care ar putea să soluţioneze problema pentru atingerea obiectivelor, inclusiv riscurile de nereglementare (de ex: campanii de informare şi educare, discuţii cu subiecţii afectaţi de problema identificată, stimulente economice, soluţii de implementare mai bună a legislaţiei existente etc.).

În cazul actelor normative cu relevanţă UE se examinează, în calitate de opţiuni alternative, diferite perioade de intrare în vigoare sau soluţii de implementare oferite de actele respective.

4. Analiza impactului de reglementare

În funcţie de obiectul de reglementare al proiectului actului normativ se descriu impacturile corespunzătoare, directe şi indirecte, pe termen lung şi scurt, ca schimbări faţă de situaţia fără adoptarea actului normativ propus, şi se formulează concluzii.

4.1. Impactul asupra sectorului public

Se descrie impactul asupra sectorului public sau se explică motivul de ce nu a fost analizat.

Se indică impacturile structurale şi instituţionale asupra sistemului administraţiei publice şi se descriu, după caz, acţiunile de reformă structurală sau instituţională preconizate, argumentarea necesităţii acestora, încadrarea în sistemul instituţional existent din punctul de vedere al funcţiilor şi competenţelor atribuite, respectiv modificările aduse acestuia, precum şi efectele prognozate pe termen scurt, mediu şi lung.

4.2. Impactul financiar şi argumentarea costurilor estimative

Se descrie impactul financiar asupra bugetelor, cu indicarea costurilor necesare pentru punerea în aplicare a actelor normative, reflectate pe bugete componente ale bugetului public naţional şi pe ani bugetari, inclusiv a resurselor de la partenerii de dezvoltare, sau cu identificarea economiilor în cadrul bugetelor actuale care ar putea fi realocate în scopuri propuse şi, după caz, cu prezentarea informaţiilor privind veniturile generate/ratate în baza noilor reglementări.

La argumentarea costurilor estimative ale punerii în aplicare a actului normativ se va ţine cont de resursele financiare stabilite în bugetele anuale sau în cadrul bugetar pe termen mediu. De asemenea, se descifrează calculele din care rezultă costurile menţionate supra.

4.3. Impactul asupra sectorului privat

Se descrie impactul asupra sectorului privat, după grupuri relevante, precum genuri de activităţi economice, mărimea afacerii, amplasamentul regional şi alte caracteristici, sau se explică motivul de ce nu a fost analizat acest impact.

Se indică costurile de conformare, inclusiv cele administrative, impacturile asupra IMM-urilor, prin care se determină pe cât de disproporţionat ar putea fi afectate diferite tipuri de IMM-uri, inclusiv în comparaţie cu întreprinderile mari, impacturile asupra concurenţei, alte impacturi relevante.

4.4. Impactul social

Se descrie impactul social sau se explică motivul de ce nu a fost analizat.

Se menţionează grupurile demografice şi sociale afectate şi efectele soluţiilor propuse pe termen scurt, mediu şi lung asupra acestora.

Se indică efectele asupra gradului de ocupare a forţei de muncă, asupra nivelului de salarizare, asupra sănătăţii şi securităţii în muncă, asupra nivelului sărăciei, asupra accesului la servicii sociale, educaţionale şi culturale, de asemenea se indică posibilităţile de îmbunătăţire a reţelei de servicii.

Se evaluează potenţialele riscuri de discriminare după diferite criterii şi modul în care soluţiile pot contribui la eliminarea discriminării, cu prezentarea argumentelor şi estimarea riscurilor.

4.4.1. Impactul asupra datelor cu caracter personal

Se indică scopurile prelucrării datelor cu caracter personal, categoriile de date cu caracter personal vizate, domeniul de aplicare a eventualelor restricţii introduse.

De asemenea se descriu garanţiile pentru a preveni abuzurile, accesul ilegal sau transferul ilegal al datelor cu caracter personal.

Se indică potenţialii operatori, perioadele de stocare a datelor cu caracter personal, precum şi garanţiile aplicabile, având în vedere natura, domeniul de aplicare şi scopurile prelucrării datelor cu caracter personal.

Se evidenţiază potenţialele riscuri pentru drepturile şi libertăţile persoanelor vizate.

4.4.2. Impactul asupra echităţii şi egalităţii de gen

Se evidenţiază modul în care noile prevederi pot influenţa în mod diferit femeile, bărbaţii şi minorităţile de gen, precum şi măsurile menite să elimine discriminarea şi să promoveze oportunităţile egale în toate domeniile vieţii sociale.

4.5. Impactul asupra mediului

Se descrie impactul asupra mediului sau se explică motivul de ce nu a fost analizat.

Se descriu efectele negative şi pozitive, pe termen scurt, mediu şi lung, asupra calităţii mediului, conform criteriilor de durabilitate: utilizarea resurselor naturale, a resurselor regenerabile şi neregenerabile; emisiile de gaze cu efect de seră; poluarea şi deşeurile; biodiversitatea şi conservarea ecosistemelor; impactul asupra comunităţilor umane; economia circulară şi reciclarea; consumul de energie, eficienţa şi performanţa energetică; alte aspecte de mediu, cu prezentarea dovezilor şi argumentelor.

4.6. Alte impacturi şi informaţii relevante

Se descriu alte impacturi economice sau sociale, de exemplu: impactul asupra forţei de muncă, asupra preţurilor, a consumatorilor, a veniturilor şi a bunăstării, asupra dezvoltării tehnologice şi digitalizării, asupra fluxurilor financiare şi capitalului, asupra competitivităţii, a comerţului, a inovaţiei, a cercetării şi dezvoltării, a creşterii economice; impactul asupra sănătăţii şi sistemului de sănătate, asupra învăţământului şi sistemului de învăţământ, asupra protecţiei şi asigurării sociale şi medicale, asupra condiţiilor de muncă, asupra culturii, asupra accesului la servicii publice, a incluziunii sociale, a regiunilor, asupra securităţii şi siguranţei alimentare; alte impacturi relevante.

5. Compatibilitatea proiectului actului normativ cu legislaţia UE

Se completează pentru proiectele actelor normative cu relevanţă UE, fiind incluse concluziile expertizei de compatibilitate cu legislaţia UE.

Se indică tipul, titlul, numărul şi data actului/actelor juridice ale UE care se transpune/se transpun în proiectul actului normativ şi dacă acesta/acestea este/sunt în proces de revizuire de către instituţiile UE şi ar putea fi modificat/modificate în viitorul apropiat.

5.1. Măsuri normative necesare pentru transpunerea actelor juridice ale UE în legislaţia naţională

Se indică:

a) obiectivele actului juridic al UE;

b) gradul de transpunere a actului juridic al UE, precizându-se dacă transpunerea este totală, parţială sau selectivă;

c) argumentarea introducerii unor reglementări care nu sunt prevăzute expres în actul juridic al UE şi/sau care depăşesc cerinţele minime stabilite de acesta.

În situaţia transpunerii parţiale sau selective a actului juridic al UE se precizează termenul/termenele-limită şi modalitatea de transpunere totală a acestuia în legislaţia naţională (măsurile normative de transpunere preconizate, inclusiv actele normative naţionale conexe care urmează a fi modificate în vederea asigurării transpunerii integrale a actului juridic al UE).

În situaţia în care actul juridic al UE nu a fost transpus anterior în legislaţia naţională (transpunere primară), se menţionează expres acest lucru, iar în cazul în care acesta a constituit anterior obiect al transpunerii (totale, parţiale sau selective), se enumeră actele normative naţionale de transpunere relevante, precum şi prevederile transpuse ale actului juridic al UE.

După caz, se face referire la reglementările similare existente în legislaţia statelor membre ale UE sau a statelor în curs de aderare.

Se include menţiunea privind elaborarea tabelului de concordanţă şi actualizarea acestuia.

5.2. Măsuri normative care urmăresc crearea cadrului juridic intern necesar pentru implementarea legislaţiei UE

Se indică lista actelor juridice ale UE pentru care se creează cadrul juridic intern necesar în vederea implementării şi se prezintă argumente pentru justificarea necesităţii aprobării măsurilor incluse în proiect în vederea implementării legislaţiei UE.

6. Avizarea şi consultarea publică a proiectului actului normativ

Se indică autorităţile şi instituţiile publice, alte persoane fizice sau juridice care au avizat pozitiv proiectul fără obiecţii şi propuneri, cele care au prezentat obiecţii, propuneri sau recomandări, precum şi cele care au avizat negativ proiectul sau nu au prezentat avize sau recomandări.

În cazul proiectelor actelor normative ce se referă la reglementarea activităţii de întreprinzător se prezintă concluziile grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător.

În situaţia în care, potrivit legislaţiei, sunt obligatorii şi alte avize se face menţiunea despre acestea şi despre modul de încorporare în textul proiectului a propunerilor acceptate.

Se va indica pagina web oficială unde a fost publicat anunţul privind iniţierea elaborării proiectului şi informaţia privind recomandările/contribuţiile recepţionate.

Se menţionează acţiunile întreprinse în vederea respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional (organizarea dezbaterilor publice, meselor rotunde, publicarea proiectului pentru consultare publică, informaţii despre procesul de consultare cu societatea civilă, partenerii sociali, mediul academic, asociaţiile profesionale, autorităţile administraţiei publice locale etc.).

7. Concluziile expertizelor

Se indică rezultatele expertizei anticorupţie, în special concluziile privind identificarea normelor din proiect care ar favoriza corupţia, precum şi recomandările pentru excluderea sau diminuarea efectelor acestora. Dacă expertiza respectivă nu este necesară, se indică în mod expres acest lucru şi temeiul legal al exceptării.

Se prezintă concluziile expertizei juridice privind compatibilitatea proiectului actului normativ cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, cu alte acte normative şi cu legislaţia UE. Se indică rezultatele expertizei juridice cu privire la respectarea cerinţelor procedurale privind elaborarea proiectului actului normativ, asigurarea concordanţei proiectului cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, respectarea temeiului legal şi a normelor de tehnică legislativă, precum şi alte aspecte indicate în concluziile expertizei.

8. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ existent

Se indică lista actelor normative ce urmează a fi modificate sau abrogate. În cazul în care urmează a fi adoptate acte normative noi pentru implementarea prevederilor în cauză, se indică expres aceste acte.

9. Măsuri necesare pentru implementarea prevederilor proiectului actului normativ

Se descrie cum va fi organizată implementarea opţiunii recomandate pentru a atinge obiectivele, inclusiv instituţiile implicate, responsabile de implementare şi care contribuie la aceasta, precum şi cele care asigură respectarea prevederilor opţiunii şi suport în implementare.

Se menţionează capacităţile de competenţă, materiale, umane şi financiare ale principalelor instituţii implicate în implementare.

Se stabileşte modalitatea şi periodicitatea de măsurare a performanţei actului normativ propus.

 

 

Anexa nr.2

 

Modelul 1

 

SINTEZA

la proiectul

____________________________________________________________

(denumirea proiectului actului normativ)

 

Participantul la avizare,
consultare publică, expertizare
Nr.
crt.
Conţinutul obiecţiei, propunerii,
recomandării, concluziei
Argumentarea autorului
proiectului

Avizare şi consultare publică

 
 

Avizare şi consultare publică repetată

 
 

Expertizare

 
 
 

 

Modelul 2

 

SINTEZA

la proiectul

_________________________________________________________

(denumirea proiectului actului normativ)

 

Conţinutul articolelor/punctelor
din proiectul prezentat spre
avizare şi coordonare
Participantul la avizare,
consultare publică,
expertizare
Nr.
crt.
Conţinutul obiecţiei,
propunerii, recomandării,
concluziei
Argumentarea
autorului proiectului

Avizare şi consultare publică

 
 

Avizare şi consultare publică repetată

 
 

Expertizare

 
 

 

 

Anexa nr.3

 

Tabelul comparativ

la proiectul

___________________________________________________

(denumirea proiectului actului normativ)

 

Conţinutul normei
în vigoare
Modificarea propusă Conţinutul normei
după modificare
 
 
 

 

Art.X. – Articolul 17 din Legea nr.174/2017 cu privire la energetică (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.480–482, art.849), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatele (3) şi (4) se abrogă;

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) După efectuarea expertizei juridice, Agenţia definitivează actul normativ şi îl expediază pentru publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.”

 

Art.XI. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Guvernul:

a) în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va modifica actele sale normative în conformitate cu aceasta;

b) în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va elabora un ghid privind regulile de tehnică legislativă.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.49. Chişinău, 21 martie 2024.