H O T Ă R Â R E
cu privire la modificarea Hotărârii Comisiei Naţionale a
Pieţei Financiare nr.67/10/2015 cu privire la aprobarea
Codului de guvernanţă corporativă
nr. 12/2 din 05.03.2024
Monitorul Oficial nr.98-100/212 din 14.03.2024
* * *
În temeiul art.8 lit.t) şi art.22 alin.(1) din Legea nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117 – 126 BIS), art.48 din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.372 – 382, art.341), Comisia Naţională a Pieţei Financiare
HOTĂRĂŞTE:
Prezenta Hotărâre transpune parţial art.9a şi art.9b din Directiva 2007/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 iulie 2007 privind exercitarea anumitor drepturi ale acţionarilor în cadrul societăţilor comerciale cotate la bursă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 284 din 14 iulie 2007, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2017/828 a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2017 de modificare a Directivei 2007/36/CE în ceea ce priveşte încurajarea implicării pe termen lung a acţionarilor.
1. Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.67/10/2015 cu privire la aprobarea Codului de guvernanţă corporativă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.49 – 54, art.363), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
în anexă:
a) în tot textul Codului de guvernanţă corporativă, cuvintele „comisia de cenzori”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „comisia de cenzori/comitetul de audit”, iar cuvintele societate de audit” se substituie cu cuvintele „entitate de audit”, la forma gramaticală corespunzătoare;
b) la compartimentul „Introducere”, ultimele trei alineate se substituie cu următorul text:
„Prin implementarea şi respectarea cu rigurozitate a cerinţelor de guvernanţă corporativă, conform prezentului Cod, se urmăreşte promovarea unei creşteri semnificative a transparenţei şi încrederii în rândul acţionarilor şi oferirea unui cadru predictibil pentru potenţialii investitori.
Investitorii, inclusiv cei strategici, evaluează respectarea normelor de guvernanţă corporativă ca parte a măsurilor de protejare a riscurilor şi a drepturilor acţionarilor în baza normelor generale, acceptate în respectiva ţară. Acţionarii sunt încurajaţi de a conlucra cu organele de conducere şi control ale societăţii, în vederea implementării celor mai bune practici de guvernanţă corporativă.
Persoanele cu funcţii de răspundere ale societăţii trebuie să acţioneze în strictă conformitate cu prevederile legislaţiei şi ale prezentului Cod, asigurând respectarea drepturilor tuturor acţionarilor. Oricare deviere de la prevederile prezentului Cod trebuie să fie justificată în formă scrisă, în baza Declaraţiei de guvernanţă corporativă „Conformare sau justificare” (în continuare – Declaraţia de guvernanţă corporativă), care este anexă la prezentul Cod. Entitatea de interes public şi oricare altă societate pe acţiuni care aplică prezentul Cod nu poate admite derogări de la prevederile Codului, dacă aceste derogări ar fi contradictorii prevederilor actelor legislative aplicabile speţei.
În scopul de a respecta recomandările prezentului Cod, societatea va elabora şi va aproba documente interne, care vizează adoptarea şi aplicarea recomandărilor de guvernanţă corporativă, prevăzute în prezentul Cod.
Operatorul de piaţa va aplica măsuri interne pentru promovarea respectării principiilor unei guvernanţe corporative bune de către emitenţii de valori mobiliare.”;
c) la punctul 12:
- la alineatul introductiv, cuvântul „decizii” se exclude;
- subpunctul 4) va avea următorul cuprins:
„4) aprobarea modului de asigurare a accesului acţionarilor la documentele societăţii, în condiţiile art.91 din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, statutul şi regulamentele societăţii;”;
- subpunctul 13) va avea următorul cuprins:
„13) examinarea dării de seamă financiare anuale a societăţii, aprobarea dării de seamă anuale a consiliului societăţii şi a raportului anual de activitate a comisiei de cenzori/comitetului de audit;”;
d) la punctul 34, subpunctul 5) va avea următorul cuprins:
„5) evaluarea anuală, în termen de până la data emiterii deciziei de convocare a adunării generale ordinare anuale a societăţii, cu prezentarea raportului/concluziei respective, a următoarelor aspecte:
a) corectitudinea dezvăluirii informaţiei, prin prisma respectării drepturilor deţinătorilor de valori mobiliare ale societăţii;
b) respectarea Codului de guvernanţă corporativă şi implementarea recomandărilor părţilor implicate, precum şi urmare a evaluărilor anterioare efectuate de consiliu;
c) aplicării şi respectării Codului de conduită în afaceri al societăţii;
d) prezentarea, în raportul anual al organului executiv, a informaţiei, precise şi în volum complet, inclusiv a aspectelor ce ţin de guvernanţa corporativă, conform normelor aplicate societăţii;
e) corectitudinea emiterii şi dezvăluirii publice a Declaraţiei de guvernanţă corporativă a societăţii, în corespundere cu cerinţele prezentului Cod;
f) respectarea prevederilor legislaţiei şi a actelor interne privind identificarea şi gestionarea riscurilor legate de activităţile, procesele şi sistemele societăţii.”;
e) la punctul 52 subpunctul 9), textul „Legea privind piaţa de capital nr.171 din 11.07.2012” se substituie cu textul „Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital”;
f) se completează cu capitolul III1 „Politica de remunerare” cu următorul cuprins:
„Capitolul III1
POLITICA DE REMUNERARE
731. Societatea elaborează şi adoptă, la adunarea generală a acţionarilor, politica de remunerare a persoanelor cu funcţii de răspundere.
732. Societatea plăteşte o remuneraţie persoanelor cu funcţii de răspundere ale acesteia numai în conformitate cu o politică de remunerare, care a fost adoptată în modul stabilit.
733. Dacă în cadrul societăţii nu există încă o politică de remunerare a persoanelor cu funcţii de răspundere (politica de remunerare) adoptată, iar adunarea generală a acţionarilor nu adoptă politica propusă spre vot, atunci societatea poate continua să plătească remuneraţia persoanelor cu funcţie de răspundere, pe parcursul anului de gestiune, în conformitate cu practicile existente, până la următoarea şedinţă a adunării generale a acţionarilor, în cadrul căreia se va adopta politica de remunerare, ţinându-se cont de propunerile acţionarilor aferente conţinutului acesteia.
734. Politica de remunerare urmează a fi revizuită cel puţin o dată la 4 ani de către organele de conducere şi control ale societăţii, urmând ca noua politică să fie adoptată în modul stabilit.
735. Dacă în cadrul societăţii există deja o politică de remunerare adoptată, iar adunarea generală a acţionarilor nu a adoptat revizuirea acesteia cel puţin o dată la 4 ani, societatea continuă să plătească remuneraţia persoanelor cu funcţii de răspundere, în conformitate cu politica existentă, iar, la următoarea şedinţă a adunării generale a acţionarilor, se prezintă o politică revizuită, pentru adoptare, ţinându-se cont de propunerile acţionarilor aferente conţinutului acesteia.
736. Politica de remunerare trebuie să contribuie la strategia de afaceri a societăţii, precum şi la sustenabilitatea şi interesele pe termen lung ale acesteia şi să includă o explicaţie în acest sens. Politica de remunerare trebuie să fie clară şi uşor de înţeles şi să descrie elementele remuneraţiei fixe şi variabile, inclusiv toate plăţile adiţionale şi alte beneficii în orice formă, care pot fi acordate persoanelor cu funcţii de răspundere şi să indice proporţia relativă a acestor elemente. Politica de remunerare explică modul în care s-a ţinut cont de remuneraţiile şi condiţiile de angajare a persoanelor cu funcţii de răspundere a emitentului, cu ocazia stabilirii politicii de remunerare.
737. În cazul în care societatea acordă remuneraţii variabile, politica de remunerare stabileşte criterii clare, complete şi variate pentru acordarea de remuneraţii variabile. Politica de remunerare indică criteriile privind performanţa financiară şi nefinanciară, inclusiv dacă este cazul, criterii privind responsabilitatea socială a societăţii şi explică modul în care acestea contribuie la obiectivele de performanţă stabilite, precum şi metodele care trebuie aplicate, pentru a determina în ce măsură au fost îndeplinite criteriile de performanţă. Politica de remunerare oferă informaţii cu privire la orice perioade de amânare şi, în funcţie de disponibilităţile mijloacelor financiare corespunzătoare ale societăţii, la posibilităţile de recuperare a remuneraţiilor variabile.
738. În cazul în care societatea acordă o remuneraţie prin oferirea unui număr de acţiuni ale societăţii, politica explică modul în care remuneraţia prenotată contribuie la realizarea strategiei de afaceri a societăţii, precum şi la sustenabilitatea şi interesele pe termen lung ale acesteia.
739. Politica de remunerare indică date privind perioada de exercitare a atribuţiilor persoanelor cu funcţii de răspundere (după caz, durata contractelor), precum şi perioadele de suspendare/amânare aplicabile, principalele caracteristici ale sistemelor de pensii facultative sau de pensionare anticipată şi condiţiile de rezoluţiune a contractelor şi plăţile aferente rezoluţiunii acestora.
7310. Societatea, în circumstanţe excepţionale, poate să deroge temporar de la politica de remunerare, cu condiţia ca această politică să includă clauze de procedură, în temeiul cărora poate fi aplicată derogarea, şi să precizeze de la ce elemente ale politicii se poate deroga. La circumstanţe excepţionale pot fi atribuite doar situaţiile în care derogarea de la politica de remunerare este necesară pentru a servi interesele şi sustenabilitatea pe termen lung a societăţii, per ansamblu, sau pentru a-i asigura viabilitatea.
7311. Politica de remunerare explică procesul de luare a deciziilor care conduce la stabilirea, revizuirea şi punerea în aplicare a acesteia, inclusiv măsuri pentru evitarea conflictelor de interese şi, după caz, rolul comitetului de remunerare sau al altor comitete implicate.
7312. În cazul revizuirii politicii de remunerare, se va include o descriere şi o explicaţie a tuturor schimbărilor semnificative ale politicii şi a modului în care se ţine cont în cadrul acesteia de voturile şi de punctele de vedere ale acţionarilor cu privire la politică, exprimate în cadrul ultimei adunări generale a acţionarilor, prezentându-se în raportul de la ultimul vot al adunării generale a acţionarilor privind politica de remunerare.
7313. După votarea politicii de remunerare în cadrul adunării generale a acţionarilor, politica de remunerare şi informaţiile privind rezultatele votului se publică, fără întârziere, pe pagina web oficială a societăţii, fiind accesibile publicului cel puţin atâta timp cât sunt aplicabile.”;
g) capitolul IV va avea următorul cuprins:
„Capitolul IV
RAPORTUL ANUAL DE REMUNERARE
74. Societatea întocmeşte un raport anual de remunerare clar şi uşor de înţeles, care să ofere o imagine cuprinzătoare a remuneraţiilor, inclusiv a tuturor beneficiilor, de orice formă, calculate/achitate pe parcursul ultimului exerciţiu financiar, în conformitate cu politica de remunerare, aplicată persoanelor cu funcţii de răspundere ale societăţii, inclusiv celor nou-angajaţi şi celor a căror raporturi juridice au încetat.
75. Raportul de remunerare conţine informaţia privind remuneraţia în perioada de gestiune a fiecărei persoane cu funcţie de răspundere a societăţii, cu indicarea cel puţin a:
1) remuneraţiei totale achitate pe componente, a proporţiilor relative ale remuneraţiei fixe şi ale celei variabile, a unei explicaţii a modului în care remuneraţia totală respectă politica de remunerare adoptată, inclusiv a modului în care contribuie la performanţa pe termen lung a societăţii, precum şi a informaţiilor privind modul în care au fost aplicate criteriile de performanţă;
2) modificării anuale a remuneraţiei, a performanţei societăţii şi a remuneraţiei medii a tuturor angajaţilor emitentului, care nu sunt persoane cu funcţii de răspundere, cel puţin în ultimii 5 ani de activitate, prezentate împreună într-o manieră care să permită compararea;
3) oricărei remuneraţii primite de la orice entitate, care aparţine aceluiaşi grup sau este afiliată cu societatea;
4) numărului de acţiuni şi a altor valori mobiliare acordate, precum şi a principalelor condiţii pentru exercitarea drepturilor aferente respectivei oferte, inclusiv a preţului de alocare şi a datei şi, dacă e cazul, a informaţiilor despre orice modificări ale acestora;
5) informaţiilor privind utilizarea posibilităţii de a pretinde remuneraţii variabile;
6) informaţiilor privind orice abatere de la politica de remunerare adoptată şi privind orice derogări aplicate în conformitate cu prevederile pct.7310, inclusiv a explicaţiilor privind natura circumstanţelor excepţionale şi a elementelor specifice, de la care s-a făcut derogarea.
76. Raportul de remunerare aferent ultimului exerciţiu financiar se elaborează de consiliul societăţii, în lipsa acestuia, de organul executiv, conform normelor de guvernanţă corporativă şi, în corespundere cu politica de remunerare aplicată de entitate, se prezintă, ca subiect separat pe ordinea de zi, pentru examinare în cadrul adunării generale anuale a acţionarilor societăţii.
77. Următorul raport de remunerare va conţine o explicaţie în ce măsură opiniile şi punctele de vedere ale acţionarilor, exprimate în cadrul ultimei adunări generale cu privire la remuneraţia persoanelor cu funcţii de răspundere ale societăţii, şi după caz, a recomandărilor făcute în acest sens, au fost luate în considerare de către societate.
78. În raportul de remunerare nu se vor include categorii speciale de date cu caracter personal ale persoanelor cu funcţii de răspundere în înţelesul art.3 din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal sau date cu caracter personal care se referă la situaţia familială a fiecărei persoane cu funcţii de răspundere. Societăţile prelucrează datele cu caracter personal ale persoanelor cu funcţii de răspundere, incluse în raportul de remunerare în temeiul prezentului capitol, în scopul creşterii transparenţei în privinţa remunerării persoanelor cu funcţii de răspundere, pentru a spori responsabilitatea persoanelor cu funcţii de răspundere şi supravegherea de către acţionari a remuneraţiilor acestora.
79. După examinarea la adunarea generală a acţionarilor, în termen de 15 zile lucrătoare, societăţile plasează raportul anual de remunerare pe pagina web oficială a societăţii, care se va păstra o perioadă de 10 ani.
80. Entitatea de audit în cadrul misiunii de audit anuale obligatorii verifică inclusiv dacă au fost respectate prevederile prezentului capitol.”;
h) punctul 104:
- se completează cu subpunctul 61) cu următorul cuprins:
„61) politica de remunerare şi raportul anual de remunerare a persoanelor cu funcţii de răspundere ale societăţii, adoptate/întocmite conform normelor de guvernanţă corporativă;”;
- subpunctul 11) va avea următorul cuprins:
„11) codul de guvernanţă corporativă şi declaraţia de guvernanţă corporativă etc.”;
i) se completează cu capitolul VIII1 cu următorul cuprins:
„Capitolul VIII1
DECLARAŢIA DE GUVERNANŢĂ CORPORATIVĂ
1221. Entitatea de interes public şi oricare altă societate pe acţiuni care aplică Codul de guvernanţă corporativă este obligată să emită şi să publice o Declaraţie de guvernanţă corporativă, care reprezentă o autoevaluare a respectării prevederilor Codului şi care trebuie să fie inclusă în raportul conducerii, care este parte a raportului anual.
1222. Explicaţiile societăţii aferente neconformării (abaterilor) de la prevederile Codului de guvernanţă corporativă, incluse în Declaraţia de guvernanţă corporativă (la rubrica „Justificare”) sunt acceptate dacă se referă exclusiv în raport cu prevederile Codului care sunt aplicate de către societate în mod voluntar, cu indicarea a cel puţin următoarelor informaţii:
1) expunerea abaterilor (pentru fiecare caz separat) de la prevederile Codului, cu specificarea exactă a faptului în ce a constat abaterea;
2) descrierea motivelor abaterilor şi a circumstanţele ce au dus la faptul neconformării;
3) descrierea modului în care a fost luată, în cadrul societăţii, decizia de admitere a abaterilor de la prevederile Codului, cu indicarea organelor de conducere şi control ale societăţii, care au decis asupra speţei, şi, după caz, altă informaţie relevantă;
4) dacă abaterea este limitată în timp, să se ofere explicaţii privind perioada abaterii, iar dacă acţiunea este continuă, să se indice când societatea urmează să se conformeze Codului;
5) să descrie dacă au fost luate măsuri de către societate, ce pot asigura minimizarea efectelor, în locul conformării şi respectării Codului;
6) să explice în ce fel măsurile aplicate de către societate au contribuit la o bună guvernanţă corporativă a societăţii sau să clarifice modul în care acestea au diminuat impactul negativ asupra societăţii.
1223. Declaraţia de guvernanţă corporativă a societăţii se va publica anual pe pagina web a societăţii, în termenul stabilit pentru dezvăluirea publică a raportului anual.
1224. Societatea ale cărei valori mobiliare sunt admise spre tranzacţionare pe piaţa reglementată trebuie să prezinte operatorului pieţei respective Declaraţia de guvernanţă corporativă, în vederea plasării acesteia pe pagina web oficială a operatorului.”;
j) capitolul IX se abrogă;
k) anexa la Codul de guvernanţă corporativă va avea următorul cuprins:
„Anexă la Codul de guvernanţă corporativă, aprobat prin Hotărârea CNPF nr.67/10 din 24 decembrie 2015
DECLARAŢIA DE GUVERNANŢĂ CORPORATIVĂ „Conformare sau justificare”
| ||||
Nr. d/o | Prevederile | Respectă | Nu respectă/ Respectă parţial | Justificarea (în cazul nerespectării sau respectării parţiale a Codului) |
1. | Dispune societatea de o pagină web oficială? Indicaţi denumirea acesteia. | |||
2. | Societatea aplică un Cod de guvernanţă corporativă, întocmit şi aprobat conform prevederilor legislaţiei? Indicaţi data aprobării Codului de guvernanţă corporativă a societăţii şi, după caz, data modificărilor sau data aprobării Codului în redacţie nouă. | |||
3. | În Codul de guvernanţă corporativă sunt definite funcţiile, competenţele şi atribuţiile organelor de conducere şi de control ale societăţii, ale comitetelor specializate, ale secretarului corporativ, precum şi ale departamentului (persoanei) responsabile de relaţia cu investitorii? Indicaţi detaliat în raport cu toate organele/structurile enunţate. | |||
4. | În cadrul societăţii sunt constituite şi activează următoarele comitete specializate: 1) comitetul de remunerare, 2) comitetul de gestionare a riscurilor, 3) comitetul de audit, 4) altele? Indicaţi expres denumirea fiecărui comitet, data constituirii, componenţa numerică şi atribuţiile de bază. | |||
5. | Societatea a aprobat şi aplică regulamentele privind activitatea organelor de conducere şi control, privind activitatea comitetelor instituite în cadrul societăţii, privind identificarea/soluţionarea situaţiilor cu conflict de interese ş.a.? Indicaţi expres denumirea regulamentului, a organului competent şi a datei aprobării de către organul competent. | |||
6. | Societatea a aprobat şi aplică acte interne pentru convocarea şi desfăşurarea adunării generale a acţionarilor, cu asigurarea drepturilor tuturor acţionarilor de a-şi exprima liber opinia asupra chestiunilor incluse în ordinea de zi a adunării, sau, după caz, propuse de a fi incluse în ordinea de zi a adunării? Indicaţi denumirea actelor interne aplicate, precum şi sursa unde acestea pot fi consultate. | |||
7. | Acţionarul poate utiliza notificări electronice, ca mijloc de comunicare, inclusiv aferente convocării şi desfăşurării adunării generale a acţionarilor? | |||
8. | Regulamentele interne, inclusiv cele privind activitatea organelor de conducere şi control ale societăţii conţin prevederi distincte aferente: | x | x | x |
1) procedurii privind identificarea şi soluţionarea situaţiilor de conflict de interese, | ||||
2) modului de aprobare a tranzacţiilor de proporţii, | ||||
3) modului de aprobare a tranzacţiilor cu conflict de interese, | ||||
4) modului de aprobare a tranzacţiilor cu alte persoane ce pot genera conflicte de interese (salariaţii societăţii, alte persoane terţe ce au legături de afacere cu societatea), | ||||
5) supravegherii respectării/aplicării de către persoanele cu funcţii de răspundere şi salariaţii societăţii a Codului de conduită al societăţii, prin prisma standardelor profesionale, practicilor echitabile, transparente şi legale? Indicaţi expres organele de conducere şi control ale societăţii investite cu respectivele atribuţii, informaţia privind raportul aferent supravegherii aspectelor date şi denumirea organului autorizat să examineze/aprobe acest raport. | ||||
9. | Societatea asigură tratamentul echitabil al tuturor acţionarilor, inclusiv al celor minoritari şi străini, deţinătorilor de acţiuni ordinare şi/sau preferenţiale? | |||
10. | Persoana interesată respectă prevederile legale şi prevederile Codului de guvernanţă corporativă referitor la tranzacţiile cu conflict de interese? | |||
11 | Toate tranzacţiile cu persoane interesate, definite astfel conform legislaţiei şi procedurilor interne ale societăţii, sunt dezvăluite prin intermediul paginii web oficiale a societăţii? Indicaţi secţiunea/compartimentul respectiv. | |||
12. | Există în cadrul societăţii funcţia de secretar corporativ? Indicaţi expres competenţa, atribuţiile şi subordonarea. | |||
13. | Există în cadrul societăţii un departament/persoană specializat(ă) dedicat(ă) relaţiei cu investitorii? | |||
14. | Şedinţele consiliul societăţii se desfăşoară cel puţin o dată în trimestru, în sensul exercitării atribuţiilor şi în contextul controlului activităţii societăţii? | |||
15. | Alegerea membrilor consiliului societăţii are la bază o procedură transparentă (criterii obiective privind calificarea profesională etc.)? | |||
16. | Structura consiliului societăţii asigură un număr suficient de membri independenţi? Indicaţi expres numărul membrilor consiliului şi numărul membrilor independenţi ai consiliului, informaţia privind implementarea normelor prenotate, altă informaţie relevantă. | |||
17. | Consiliul societăţii asigură exercitarea tuturor atribuţiilor de reglementare şi supraveghere, stabilite prin lege, de statutul societăţii şi/sau de regulamentul consiliului şi de Codul de guvernanţă corporativă? Indicaţi expres atribuţiile/competenţele consiliului, prin referirea expresă la articolul sau punctul din documentele dezvăluite public, care sunt executate fără devieri. În raport cu atribuţiile/competenţele consiliului nerespectate (nerealizate) sau parţial realizate, informaţia se prezintă cu indicarea exactă a fiecărei atribuţii, a motivului nerespectării şi a măsurilor întreprinse. | |||
18. | Rapoartele/concluziile consiliului societăţii şi ale altor organe de conducere şi control, efectuate în sensul exercitării atribuţiilor sale, sunt publice? Indicaţi expres denumirea rapoartelor respective, a organului şi data emiterii lor, precum şi informaţia privind sursa/modul de dezvăluire publică a raportului. | |||
19. | Societatea aplică o Politică de remunerare elaborată, dar care nu a fost adoptată de organul competent, conform legislaţiei? Indicaţi data şi organul competent care a elaborat Politica de remunerare a societăţii şi, după caz, data când aceasta urmează să fie/a fost examinată, în vederea adoptării, conform legislaţiei. | |||
20. | Societatea aplică o Politică de remunerare, elaborată şi examinată de organul competent conform legislaţiei? Indicaţi data şi organul competent care a adoptat Politica de remunerare a societăţii şi, după caz, data modificărilor sau data revizuirii acesteia. A fost/nu a fost dezvăluită public Politica de remunerare? | |||
21. | Politica de remunerare a societăţii reprezintă un document ca regulament/procedură separată sau este parte componentă a Regulamentului intern şi/sau a altor reglementări? Indicaţi expres denumirea reglementărilor prenotate, a organului şi data emiterii, precum şi informaţia privind sursa/modul de dezvăluire publică a Politicii de remunerare. | |||
22. | Societatea a elaborat şi examinat raportul anual de remunerare? Indicaţi data raportului, organul competent care l-a elaborat, precum şi organul competent care a examinat respectivul raport. A fost/nu a fost dezvăluit public raportul anual de remunerare? | |||
23. | Raportul anual de remunerare a Societăţii este întocmit în conformitate cu pct.75 din Cod? Indicaţi expres părţile componente ale raportului potrivit pct.75, explicaţiile aferente şi altă informaţie relevantă, după caz. | |||
24. | Pe pagină web oficială a societăţii se conţine o secţiune/un compartiment dedicată/dedicat relaţiilor corporative şi dezvăluirii publice a informaţiei? Indicaţi secţiunea/compartimentul respectiv. | |||
25. | Secţiunea/compartimentul dedicată/dedicat relaţiilor corporative şi dezvăluirii publice a informaţiei conţine: Pentru informaţiile enunţate mai jos (sbp.1−12) doar confirmaţi faptul plasării publice a acestora în modul prevăzut de legislaţie, cu indicarea termenului plasării informaţiei. | x | x | x |
1) informaţii generale cu privire la societate – datele istorice, genurile de activitate, datele de înregistrare, mărimea capitalului social, valorile mobiliare, emise de societate şi caracteristica acestora; | ||||
2) statutul societăţii, cu modificări şi completări aprobate (sau, după caz, statutul actualizat, cu indicarea datei aprobării lui în redacţie nouă); | ||||
3) Codul de guvernanţă corporativă şi declaraţiile de guvernanţă corporativă (emise anual în temeiul Codului); | ||||
4) structura organelor de conducere şi control ale societăţii, cu indicarea componenţei nominale a acestora, precum şi a perioadei de valabilitate a împuternicirilor; După caz, poate fi indicată atât informaţia privind experienţa de lucru, funcţiile deţinute, studiile, informaţii cu privire la numărul de acţiuni deţinute, cât şi menţiunea privind independenţa acestora (conform criteriilor aplicate de societate). | ||||
5) regulamentele societăţii privind activitatea organelor de conducere şi control ale acesteia, precum şi alte regulamente/proceduri interne; | ||||
6) politica de remunerare (aplicată de societate), raportul anual de remunerare şi, dacă este cazul, proiectul de revizuire a politicii de remunerare; | ||||
7) informaţia privind convocarea adunării generale a acţionarilor, inclusiv decizia de convocare a adunării generale a acţionarilor, precum şi orice alte informaţii referitoare la subiectele ordinii de zi: | ||||
a) decizia de convocare a adunării generale a acţionarilor; | ||||
b) proiectele de decizii aferente chestiunilor ce urmează să fie examinate (materialele/documentele aferente ordinii de zi); | ||||
c) hotărârile adoptate şi rezultatul votului; | ||||
8) atât informaţia privind acţionarii care deţin cel puţin 5% din acţiunile societăţii, cât şi informaţia privind modificările operate în lista acţionarilor; | ||||
9) informaţia privind desfăşurarea adunărilor generale ale acţionarilor, inclusiv deciziile adoptate şi rezultatul votului; | ||||
10) dezvăluirea informaţiei privind convocarea şi desfăşurarea şedinţelor consiliului şi ale organelor de control ale societăţii, cu indicarea informaţiilor aferente accesului la materialele pentru ordinea de zi a şedinţelor, şi, după caz, a proiectelor de decizii; | ||||
11) dezvăluirea publică a informaţiei (rapoartele periodice şi raportarea continuă) emitentului de valori mobiliare, în conformitate cu actele normative aplicate (Legea nr.1134/1997, Legea nr.171/2012 şi, după caz, a legilor ce reglementează expres domeniul de activitate a emitentului, precum şi a actelor normative subordonate acestora); | ||||
12) situaţiile financiare şi raportul auditorului independent. | ||||
26. | Societatea publică pe pagina web oficială informaţiile în limba română sau, concomitent, în limba română şi în alte limbi? | |||
27. | Raportul anual al conducerii (organului executiv) prevede un capitol dedicat guvernanţei corporative şi respectării principiilor de guvernanţă corporativă, cu indicarea informaţiei prevăzute de legislaţia aplicată şi a cerinţelor Codului de guvernanţă corporativă? | |||
28. | Societatea a căror instrumente financiare sunt admise spre tranzacţionare pe piaţa reglementată prezintă pieţei reglementate Declaraţia de guvernanţă corporativă cu privire la conformarea sau neconformarea cu prevederile Codului de guvernanţă corporativă? |
2. Prezenta Hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTE | Dumitru BUDIANSCHI
|
Nr.12/2. Chişinău, 5 martie 2024. |
