L E G E
pentru modificarea unor acte normative
(eficientizarea mecanismelor actului
de guvernare)
nr. 310 din 26.10.2023
Monitorul Oficial nr.404-407/705 din 31.10.2023
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.1111/1997 privind asigurarea activităţii Preşedintelui Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.16–17, art.180), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 12, litera f) se abrogă.
2. Articolul 15 se abrogă.
Art.II. – Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.194–196, art.637), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 12 alineatul (11), sintagma „secretar de stat” se substituie cu textul „secretar de stat al Guvernului/secretar de stat”.
2. În anexă, după poziţia „Secretar general al Guvernului” se introduce poziţia „Secretar de stat al Guvernului”.
Art.III. – Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160–164, art.537), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 121 alineatul (5), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
„a) coordonează determinarea obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale ministerului conform domeniilor de activitate stabilite de către ministru;
b) coordonează elaborarea programelor şi a planurilor de activitate ale ministerului, a rapoartelor privind realizarea acestora, conform domeniilor de activitate stabilite de către ministru;”.
2. La articolul 13, alineatul (3) se completează cu litera g1) cu următorul cuprins:
„g1) asistă ministrul la organizarea sistemului de control intern managerial;”.
3. Articolul 16:
la alineatul (2), cuvintele „un secretar de stat” se substituie cu cuvintele „unul sau mai mulţi secretari de stat ai Guvernului”, iar cuvintele „secretarul de stat” – cu cuvintele „secretarii de stat ai Guvernului”;
la alineatul (21), cuvintele „Secretarul de stat este numit în funcţie şi eliberat din funcţie” se substituie cu cuvintele „Secretarii de stat ai Guvernului sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie”;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Cancelaria de Stat:
a) asigură asistenţa organizatorică a activităţii Guvernului, în special prin organizarea desfăşurării şedinţelor Guvernului, asigurarea pregătirii materialelor pentru şedinţa Guvernului în conformitate cu legislaţia, efectuează lucrările de secretariat ale Guvernului;
b) coordonează activitatea ministerelor şi autorităţilor administrative centrale în vederea realizării obiectivului strategic prioritar – integrarea europeană a ţării;
c) coordonează, organizează şi monitorizează procesul de armonizare a legislaţiei naţionale cu legislaţia Uniunii Europene, asigură compatibilitatea acestora, efectuează expertiza de compatibilitate a legislaţiei naţionale cu legislaţia Uniunii Europene prin intermediul Centrului de Armonizare a Legislaţiei;
d) asigură respectarea de către ministere şi alte autorităţi administrative centrale a cerinţelor prevăzute de cadrul normativ privind elaborarea şi promovarea proiectelor de acte normative, de decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova, de tratate internaţionale, a altor acte ce urmează a fi supuse examinării în cadrul şedinţelor de Guvern;
e) asigură procesul de planificare strategică a Guvernului în conformitate cu priorităţile programului de activitate al Guvernului şi cu strategiile naţionale de dezvoltare, monitorizează implementarea acestora;
f) coordonează procesul de elaborare a politicilor publice, a proiectelor ce vizează realizarea priorităţilor Guvernului, verifică respectarea regulilor de fundamentare şi prezentare a politicilor publice elaborate, monitorizează implementarea de către ministere şi de către alte autorităţi administrative centrale a politicilor publice şi a proiectelor de interes major pentru ţară;
g) coordonează şi asigură gestionarea asistenţei externe oferite de organizaţiile internaţionale şi de ţările donatoare, inclusiv monitorizarea implementării proiectelor de asistenţă externă;
h) elaborează, coordonează, promovează şi monitorizează politicile în cadrul reformei administraţiei publice centrale, locale şi de descentralizare administrativă;
i) elaborează, coordonează, promovează şi monitorizează politicile în domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici şi asigură evidenţa la nivel naţional a funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici;
j) elaborează, promovează şi monitorizează implementarea politicii statului în domeniul controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
k) coordonează şi monitorizează executarea actelor normative, a dispoziţiilor Guvernului, a deciziilor şi indicaţiilor Prim-ministrului;
l) asigură colaborarea Guvernului cu autorităţile publice, reieşind din prerogativele ce-i revin potrivit prevederilor Constituţiei Republicii Moldova;
m) informează opinia publică cu privire la activitatea Guvernului;
n) execută funcţiile stabilite şi de alte acte normative, precum şi sarcinile atribuite de Guvern şi de Prim-ministru.”
Art.IV. – Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181–184, art.595), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Articolul 11. Atribuţiile autorităţii de supraveghere a controalelor
Autoritatea de supraveghere a controalelor are următoarele atribuţii:
a) elaborează, promovează şi monitorizează implementarea politicii statului în domeniul controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
b) supraveghează respectarea prezentei legi, inclusiv din partea autorităţilor publice centrale şi locale, în cadrul procesului de reglementare a activităţii de control de stat asupra activităţii de întreprinzător;
c) asigură introducerea datelor privind controalele, planificarea şi efectuarea acestora în Registrul de stat al controalelor;
d) colectează şi analizează informaţia necesară pentru a asigura aplicarea principiilor şi a mecanismelor prevăzute de prezenta lege;
e) acordă suport consultativ persoanelor supuse controlului şi organelor abilitate cu funcţii de control privind aplicarea principiilor şi a mecanismelor prevăzute de prezenta lege.”
2. La articolul 12, litera f) se abrogă.
Art.V. – Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 7, litera i) va avea următorul cuprins:
„i) numeşte în funcţie, modifică raporturile de serviciu, suspendă şi eliberează din funcţie pe secretarul general al Guvernului, secretarii de stat ai Guvernului, secretarii generali adjuncţi ai Guvernului, secretarii de stat, secretarii generali ai ministerelor, secretarii generali adjuncţi ai ministerelor, reprezentantul Guvernului în teritoriu şi pe adjunctul acestuia, pe conducătorii şi adjuncţii conducătorilor autorităţilor administrative centrale subordonate Guvernului;”.
2. La articolul 31, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Cancelaria de Stat elaborează, coordonează, promovează şi monitorizează implementarea politicii statului în domeniile:
a) managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici în administraţia publică;
b) controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
c) reformei administraţiei publice centrale, locale şi de descentralizare administrativă.”
3. Legea se completează cu articolul 321 cu următorul cuprins:
„Articolul 321. Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului
(1) Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.
(2) Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului coordonează procesul de planificare, elaborare a proiectelor de dezvoltare şi a acţiunilor de reformă ce vizează realizarea priorităţilor de nivel înalt ale Guvernului, stabilite conform documentelor de planificare strategică, şi monitorizează implementarea acestora de către ministere, autorităţile administrative centrale şi alte structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă.
(3) Angajaţii Oficiului de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.
(4) Modul de organizare şi funcţionare a Oficiului de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului se stabileşte printr-un regulament aprobat de Guvern.”
4. La articolul 42, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În cazul imposibilităţii participării Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului şi viceprim-miniştrilor fără portofoliu la şedinţa în plen a Parlamentului consacrată interpelărilor, aceştia sunt înlocuiţi de către secretarul general al Guvernului, de către unul din secretarii de stat ai Guvernului sau de către unul din secretarii generali adjuncţi ai Guvernului.”
Art.VI. – La poziţia A1057 din tabelul 1 al anexei nr.3 la Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.441–447, art.715), cu modificările ulterioare, sintagma „Secretar de stat” se substituie cu textul „Secretar de stat al Guvernului, secretar de stat”.
Art.VII. – La articolul 10 alineatul (2) litera f) din Legea bugetului de stat pentru anul 2023 nr.359/2022 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.435–437, art.807), cu modificările ulterioare, liniuţa a doua va avea următorul cuprins:
„– secretarii generali adjuncţi ai Guvernului, secretarii de stat ai Guvernului, secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi ai ministerelor, secretarii de stat;”
Art.VIII. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia art.I, care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2024.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.310. Chişinău, 26 octombrie 2023. |
