H O T Ă R Â R E
cu privire la modificarea anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.894/2018
pentru aprobarea Metodologiei privind controlul de stat asupra activităţii
de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control
ale Inspectoratului de Stat al Muncii
nr. 787 din 16.11.2022
Monitorul Oficial nr.363-373/877 din 18.11.2022
* * *
În temeiul art.111 alin.(6) din Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.68-71, art.505), cu modificările ulterioare, şi al art.16 alin.(2) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.894/2018 pentru aprobarea Metodologiei privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Inspectoratului de Stat al Muncii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.358-364, art.955), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) se completează cu punctul 71 cu următorul cuprins:
„71. La stabilirea probabilităţii apariţiei prejudiciului se utilizează următoarele criterii de risc generale:
1) durata de la data efectuării ultimului control;
2) numărul de persoane angajate;
3) istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile Inspectoratului.”;
2) punctul 101 va avea următorul cuprins:
„101. Criteriile de risc specifice pentru domeniile de control utilizate de Inspectorat sunt următoarele:
1) devierea negativă a mărimii salariului mediu pe unitate de la mărimea salariului mediu pe ramură (după Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei (în continuare – CAEM));
2) producerea accidentelor de muncă;
3) durata de la data efectuării ultimului control;
4) ponderea salariaţilor cu salariul egal sau mai mic decât salariul minim;
5) suma totală a veniturilor constatate conform datelor contabilităţii financiare/numărul de salariaţi din unitate faţă de acest indicator pe ramură (după CAEM).”;
3) la punctul 14:
subpunctul 4) va avea următorul cuprins:
„4) devierea negativă a mărimii salariului mediu pe unitate de la mărimea salariului mediu pe ramură (după CAEM) (tabelul 4)
Raţionamentul general: Cu cât este mai mare devierea în sens negativ a mărimii salariului mediu pe unitate de la mărimea salariului mediu pe ramură, cu atât este mai mare riscul prejudicierii drepturilor salariale sau probabilitatea achitării nedeclarate a unei părţi a salariului.
Tabelul 4
| |
Devierea negativă a mărimii salariului mediu pe unitate de la mărimea salariului mediu pe ramură (după CAEM) | Gradul de risc (R5) |
Până la 20% inclusiv | 1 |
De la 20% până la 30% inclusiv | 2 |
De la 30% până la 40% inclusiv | 3 |
De la 40% până la 50% inclusiv | 4 |
Mai mare decât 50% | 5”; |
la subpunctul 5), în tabelul 5, cifra „5” se substituie cu cifra „3”;
subpunctul 6) va avea următorul cuprins:
„6) durata de la data efectuării ultimului control (tabelul 6)
Raţionamentul general: Cu cât este mai scurtă durata de la data efectuării ultimului control, cu atât mai înaltă este probabilitatea respectării prevederilor actelor normative din domeniile de control ale Inspectoratului.
Tabelul 6
| |
Durata de la data efectuării ultimului control | Gradul de risc (R4) |
Până la 1 an | 1 |
De la 1 an până la 2 ani | 2 |
De la 2 ani până la 3 ani | 3 |
De la 3 ani până la 5 ani | 4 |
Mai mult de 5 ani | 5”; |
se completează cu subpunctele 7) şi 8) cu următorul cuprins:
„7) ponderea salariaţilor cu salariul egal sau mai mic decât salariul minim (tabelul 61)
Raţionamentul general: Cu cât este mai mare ponderea salariaţilor cu salariul egal sau mai mic decât salariul minim, cu atât mai mare este probabilitatea prestării muncii nedeclarate.
Tabelul 61
| |
Ponderea salariaţilor cu salariul mai mic sau egal decât salariul minim | Gradul de risc (R7) |
Până la 20% inclusiv | 1 |
De la 20% până la 30% inclusiv | 2 |
De la 30% până la 40% inclusiv | 3 |
De la 40% până la 50% inclusiv | 4 |
Mai mult de 50% | 5 |
8) suma totală a veniturilor constatate conform datelor contabilităţii financiare/numărul de salariaţi din unitate faţă de acest indicator pe ramură (după CAEM) (tabelul 62)
Raţionamentul general: Cu cât este mai mare diferenţa dintre raportul sumei veniturilor constatate conform datelor contabilităţii financiare la numărul de salariaţi din unitate faţă de acelaşi indicator din ramură, cu atât este mai mare dimensiunea muncii nedeclarate.
Tabelul 62
| |
Suma totală a veniturilor constatate conform datelor contabilităţii financiare/numărul de salariaţi din unitate faţă de acest indicator pe ramură (după CAEM) | Gradul de risc (R7) |
Până la 20% inclusiv | 1 |
De la 20% până la 30% inclusiv | 2 |
De la 30% până la 40% inclusiv | 3 |
De la 40% şi până la 50% inclusiv | 4 |
Mai mare decât 50% | 5”; |
4) la punctul 17, tabelul 7 va avea următorul cuprins:
„Tabelul 7
| ||
Nr. crt. | Criterii |
Ponderea |
1. | Domeniul activităţii economice (de bază) conform CAEM | 0,2W1 |
2. | Numărul de angajaţi | 0,1W2 |
3. | Istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile Inspectoratului | 0,2W3 |
4. | Devierea mărimii salariului mediu pe unitate de la mărimea salariului mediu pe ramură (după CAEM) | 0,1W5 |
5. | Producerea accidentelor de muncă | 0,1W6 |
6. | Durata de la data efectuării ultimului control | 0,1W4 |
7. | Ponderea salariaţilor cu salariul egal sau mai mic decât salariul minim | 0,1W7 |
8. | Suma totală a veniturilor constatate conform datelor contabilităţii financiare/numărul de salariaţi din unitate faţă de acest indicator pe ramură (după CAEM) | 0,1W8 |
Total | 1,0”. |
2. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA
|
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale | Marcel Spatari
|
Nr.787. Chişinău, 16 noiembrie 2022. |
