L E G E
cu privire la protecţia muncii
nr. 625-XII din 02.07.91
* * *
Abrogat: 30.05.2008
Legea R.Moldova nr.280-XVI din 14.12.2007
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiune de protecţie a muncii
Articolul 2. Dreptul la protecţia muncii
Articolul 3. Legislaţia de protecţie a muncii şi sfera ei de acţiune
Articolul 4. Principiile fundamentale ale politicii de stat în domeniul protecţiei muncii
Articolul 5. Participarea organizaţiilor obşteşti la elaborarea şi adoptarea hotărîrilor în problemele de protecţie a muncii
Articolul 6. Protecţia muncii la îndeplinirea contractelor şi a acordurilor internaţionale
Capitolul II
GARANŢIILE ÎN EXERCITAREA DREPTULUI ANGAJAŢILOR LA PROTECŢIA MUNCII
Articolul 7. Garanţiile dreptului la protecţia muncii în procesul de muncă
Articolul 8. Examenul medical obligatoriu şi limitarea plasării în muncă din cauza stării de sănătate
Articolul 9. Asigurarea socială şi asigurarea individuală a angajaţilor împotriva accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale
Articolul 10. Interzicerea de a admite la lucru persoanele care nu au pregătire profesională necesară
Articolul 11. Dreptul angajatului la informare, înlesniri şi compensaţii corespunzătoare condiţiilor de muncă
Articolul 12. Interzicerea activităţii organelor economice, întreprinderilor, persoanelor oficiale şi angajaţilor ce nu corespunde normelor de protecţie a muncii
Articolul 13. Garanţiile pentru angajaţi în cazul staţionării forţate sau refuzului de a lucra în legătură cu neasigurarea condiţiilor inofensive de muncă
Articolul 14. Particularităţile reglementării relaţiilor în domeniul protecţiei muncii pentru unele categorii de angajaţi
Capitolul III
CONDUCEREA PROTECŢIEI MUNCII
Articolul 15. Împuternicirile Guvernului Republicii Moldova în domeniul protecţiei muncii
Articolul 16. Împuternicirile ministerelor şi departamentelor în domeniul protecţiei muncii
Articolul 17. Împuternicirile organelor autoadministrării locale în domeniul protecţiei muncii
Articolul 18. Conducerea activităţii de protecţie a muncii la întreprindere
Articolul 19. Serviciul de protecţie a muncii la întreprindere
Articolul 20. Obligaţia angajaţilor de la întreprinderi de a respecta normele, regulile, instrucţiunile şi alte acte normative privind protecţia muncii
Capitolul IV
ASIGURAREA TEHNICO-ORGANIZATORICĂ ŞI FINANCIARĂ A PROTECŢIEI MUNCII
Articolul 21. Respectarea normelor de protecţie a muncii la proiectarea, construcţia (confecţionarea) şi exploatarea mijloacelor de producţie
Articolul 22. Pregătirea specialiştilor în protecţia muncii şi instruirea în această materie a angajaţilor
Articolul 23. Avizarea locurilor de muncă sub aspectul corespunderii lor normelor şi regulilor de protecţie a muncii
Articolul 24. Planificarea lucrărilor de protecţie a muncii
Articolul 25. Asigurarea securităţii la producerea şi aplicarea substanţelor nocive
Articolul 26. Finanţarea protecţiei muncii şi asistenţa ei tehnico-materială
Articolul 27. Dările de seamă statistice de stat privind protecţia muncii
Capitolul V
SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL ASUPRA RESPECTĂRII LEGISLAŢIEI DE
PROTECŢIE A MUNCII ŞI RESPONSABILITATEA PENTRU ÎNCĂLCAREA EI
Articolul 28. Supravegherea şi controlul de stat asupra respectării legislaţiei de protecţie a muncii
Articolul 29. Controlul colectivului de muncă asupra respectării actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii
Articolul 30. Drepturile sindicatelor în exercitarea supravegherii şi controlul asupra respectării actelor legislative şi a altor acte normative de protecţie a muncii
Articolul 31. Responsabilitatea materială a întreprinderii pentru neasigurarea unor condiţii de muncă sănătoase şi inofensive
Articolul 32. Plata indemnizaţiei unice de către întreprindere în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesului angajatului în urma accidentului de muncă sau îmbolnăvirii profesionale
Articolul 33. Responsabilitatea persoanelor oficiale pentru încălcarea actelor legislative şi a altor acte normative de protecţie a muncii
Articolul 34. Amendarea persoanelor cu funcţii de răspundere pentru încălcarea actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii
Articolul 35. Responsabilitatea angajaţilor la întreprindere pentru încălcarea actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii
Prezenta Lege are menirea de a asigura exercitarea dreptului angajaţilor la protecţia muncii.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiune de protecţie a muncii
Protecţia muncii reprezintă un sistem de măsuri şi mijloace social-economice, organizatorice, tehnice, curative şi profilactice, care acţionează în baza actelor legislative şi a altor acte normative şi care asigură securitatea angajatului, păstrarea sănătăţii şi menţinerea capacităţii lui de lucru în procesul muncii.
Articolul 2. Dreptul la protecţia muncii
De dreptul la protecţia muncii beneficiază cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini şi persoanele fără cetăţenie.
Articolul 3. Legislaţia de protecţie a muncii şi sfera ei de acţiune
Baza normativă a protecţiei muncii o constituie prezenta Lege, Codul muncii şi alte acte legislative ale Republicii Moldova, standardele, normele, regulile, instrucţiunile de protecţie a muncii, precum şi actele normative şi juridice unionale şi internaţionale, ratificate de Republica Moldova, care stabilesc cerinţele de securitate şi igienă faţă de organizarea muncii, mijloacele de producţie, procesele tehnologice, locurile de muncă etc.
Legile, standardele,normele, regulile, instrucţiunile de protecţie a muncii sînt obligatorii tuturor organelor de stat şi organelor economice întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, tuturor persoanelor oficiale şi angajaţilor.
Acţiunea legislaţiei de protecţie a muncii se extinde asupra tuturor angajaţilor care se află în relaţii de muncă cu întreprinderi, instituţii, organizaţii ce au diferite forme de proprietate şi de gospodărire, inclusiv cu patroni aparte; asupra membrilor de cooperative studenţilor şi elevilor şcolilor tehnico-profesionale, medii de specialitate şi de cultură generală care fac practica de producţie; asupra militarilor antrenaţi să muncească la întreprinderi; asupra persoanelor care îşi ispăşesc pedeapsa conform sentinţei instanţei judecătoreşti în perioada de lucru întreprinderile penitenciarelor sau la întreprinderile stabilite de organele care răspund de executarea sentinţelor; precum şi asupra executanţilor unor altor tipuri de activitate, organizate în interesul societăţii şi al statului.
[Art.3 modificat prin Legea nr.136-XV din 10.05.2001]
Articolul 4. Principiile fundamentale ale politicii de stat în domeniul protecţiei muncii
Republica Moldova, în persoana organelor puterii de stat şi administraţiei de stat, cu concursul sindicatelor şi al altor organizaţii reprezentative ale oamenilor muncii, ale antreprenorilor, elaborează, promovează şi revizuieşte periodic politica de stat în domeniul securităţii, igienei muncii şi mediului de producţie.
Politica de stat a Republicii Moldova în domeniul protecţiei muncii se bazează pe:
unitatea acţiunilor ministerelor, departamentelor, serviciilor, inspectoratelor, organelor autoadministrării locale şi ale întreprinderilor, îndreptate spre îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi protecţiei muncii, prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale;
prioritatea vieţii şi sănătăţii angajatului faţă de rezultatele activităţii de producţie a întreprinderii;
coordonarea activităţii în domeniul protecţiei muncii cu alte direcţii ale politicii economice şi sociale, cu activitatea din domeniul protecţiei mediului înconjurător;
stabilirea unor cerinţe unice în domeniul protecţiei muncii pentru toate întreprinderile, indiferent de formele lor de proprietate şi de gospodărire;
exercitarea supravegherii controlului independent şi eficient asupra respectării normelor de protecţie a muncii la întreprinderi;
folosirea pe larg a realizărilor ştiinţei, tehnicii şi experienţei înaintate în domeniul protecţiei muncii, stimularea cerinţelor şi aplicarea tehnicii şi tehnologiei inofensive, a mijloacelor de protecţie a angajaţilor;
promovarea unei politici fiscale ce ar favoriza crearea condiţiilor de muncă sănătoase şi inofensive la întreprinderi;
participarea statului la finanţarea protecţiei muncii;
asigurarea gratuită a angajaţilor cu echipament şi alte mijloace de protecţie individuală, cu alimentaţie curativ-profilactică;
obligativitatea cercetării şi evidenţei fiecărui accident de muncă şi a fiecărui caz de îmbolnăvire profesională;
apărarea socială a intereselor angajaţilor accidentaţi în muncă sau afectaţi de boli profesionale;
susţinerea pe toate căile a activităţii sindicatelor şi a altor organizaţii obşteşti, a întreprinderilor şi a unor persoane aparte, orientate spre asigurarea protecţiei muncii;
colaborarea internaţională în soluţionarea problemelor de protecţie a muncii.
Articolul 5. Participarea organizaţiilor obşteşti la elaborarea şi adoptarea hotărîrilor în problemele de protecţie a muncii
Pentru soluţionarea problemelor de protecţie a muncii întreprinderile, specialiştii, cetăţenii pot să se asocieze în organizaţii obşteşti, care acţionează în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova privind organizaţiile obşteşti.
Organele administraţiei de stat şi cele economice, de supraveghere şi control, precum şi întreprinderile, acordă ajutor nelimitat şi susţinere acestor organizaţii şi ţin cont de propunerile şi recomandările lor la elaborarea şi adoptarea hotărîrilor în problemele asigurării protecţiei muncii.
Articolul 6. Protecţia muncii la îndeplinirea contractelor şi a acordurilor internaţionale
În cazul în care întreprinderile şi cetăţenii Republicii Moldova efectuează în străinătate lucrări pe bază de contracte sau acorduri internaţionale, se aplică cerinţele protecţiei muncii preconizate în ele dacă nu e prevăzut altfel.
Particularităţile regulamentului relaţiilor în domeniul protecţiei muncii cetăţenilor străini care lucrează în întreprinderile din Republica Moldova se stabilesc prin acordul părţilor interesate.
GARANŢIILE ÎN EXERCITAREA DREPTULUI
ANGAJAŢILOR LA PROTECŢIA MUNCII
Articolul 7. Garanţiile dreptului la protecţia muncii în procesul de muncă
Condiţiile contractului de muncă trebuie să corespundă prevederilor actelor legislative şi ale altor acte normative de protecţie a muncii.
Administraţia e obligată să aplice mijloace moderne de protecţie a muncii şi să asigure condiţii sanitaro-igienice de muncă ce ar preveni accidente de muncă şi îmbolnăvire profesională.
Dacă administraţia încalcă legislaţia de protecţie a muncii şi faptul acesta este confirmat de organele de supraveghere şi de control, contractul de muncă poate fi desfăcut la solicitarea angajatului, plătindu-i-se indemnizaţia de concediere.
În cazul în care angajatul are simptomele unei boli profesionale administraţia trebuie să-l treacă la altă muncă în baza raportului medical în modul stabilit.
Articolul 8. Examenul medical obligatoriu şi limitarea plasării în muncă din cauza stării de sănătate
Întreprinderea e obligată să organizeze examenul medical al angajatului înainte de încheierea contractului de muncă şi examene medicale periodice pe parcursul acţiunii contractului de muncă în corespundere cu modul stabilit de organele ocrotirii sănătăţii.
În timpul examenului medical obligatoriu angajatului i se păstrează locul de lucru (funcţia) şi salariul mediu.
Angajatul nu are dreptul să se eschiveze de la examenul medical. În cazul în care angajatul se eschivează de examenul medical sau dacă nu urmează recomandările comisiilor medicale, ce rezultă din examenul medical, administraţia are dreptul să-l tragă la răspundere disciplinară sau să nu-l admită la muncă.
Să interzice încadrarea sau admiterea angajatului, inclusiv cu consimţămîntul lui, la munca ce este contraindicată în raportul organelor medicale din cauza stării lui de sănătate.
Articolul 9. Asigurarea socială şi asigurarea individuală a angajaţilor împotriva accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale
Patronii de întreprinderi sînt obligaţi să organizeze pentru angajaţi asigurări sociale împotriva accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale în modul şi în condiţiile determinate de legislaţie.
Categoriile de persoane care lucrează în condiţii de mare risc, al căror patron este obligat să organizeze asigurarea individuală împotriva accidentelor de muncă, mărimea sumelor de asigurare se stabilesc în contractul colectiv sau în acordul încheiat între administraţia întreprinderii, proprietar sau între organul de conducere, împuternicit de el, şi comitetul sindicatului.
Articolul 10. Interzicerea de a admite la lucru persoanele care nu au pregătire profesională necesară
Se interzice admiterea la lucru a persoanelor care nu au pregătirea profesională necesară şi care nu au trecut instruirea, instructarea şi verificarea cunoştinţelor în domeniul protecţiei muncii în modul stabilit.
Articolul 11. Dreptul angajatului la informare, înlesniri şi compensaţii corespunzătoare condiţiilor de muncă
Administraţia e obligată să informeze angajatul despre starea condiţiilor de muncă, despre înlesnirile şi compensaţiile prevăzute în legătură cu acesta în momentul angajării lui la lucru şi periodic, conform rezultatelor controlurilor sau după schimbarea procesului de producţie, precum şi la solicitarea angajatului. Pentru categoriile de angajaţi care au dreptul la înlesniri şi compensaţii în legătură cu condiţiile de muncă nocive şi grele caracterul şi mărimea unor astfel de înlesniri şi compensaţii se determină în actele legislative respective.
Prin contractul colectiv (individual) de muncă întreprinderea are dreptul să stabilească din contul profitului său înlesniri şi compensaţii suplimentare pentru angajaţii care lucrează în condiţii de muncă nocive şi grele.
Angajatul care şi-a vătămat organismul ori şi-a zdruncinat sănătatea din vina (parţială sau completă) întreprinderii, precum şi membrii familiei angajatului care şi-a pierdut viaţa în urma unui accident de muncă sau unei îmbolnăviri profesionale au dreptul la repararea pagubei în conformitate cu prezenta Lege şi cu alte acte normative.
Articolul 12. Interzicerea activităţii organelor economice, întreprinderilor, persoanelor oficiale şi angajaţilor ce nu corespunde normelor de protecţie a muncii
Activitatea întreprinderilor şi a subdiviziunilor lor, exploatarea mijloacelor de producţie, activitatea organelor economice, a persoanelor oficiale şi a angajaţilor ce nu corespund cerinţelor de securitate a muncii şi periclitează viaţa sau sănătatea angajaţilor urmează a fi suspendată în modul stabilit (pînă la lichidarea încălcărilor) de către organele plenipotenţiare (persoane oficiale).
Articolul 13. Garanţiile pentru angajaţi în cazul staţionării forţate sau refuzului de a lucra în legătură cu neasigurarea condiţiilor inofensive de muncă
În timpul întreruperii lucrului la întreprinderi, în subdiviziunile lor, la locurile de muncă din cauza încălcării legislaţiei de protecţie a muncii care nu a fost comisă din vina angajaţilor, acestora li se păstrează locul de muncă (funcţia) şi salariul mediu.
Refuzul angajatului de a executa lucrările din cauza neasigurării condiţiilor inofensive de muncă, fapt ce periclitează viaţa sau sănătatea, este întemeiat şi nu atrage după sine nici un fel de răspundere din partea lui.
Articolul 14. Particularităţile reglementării relaţiilor în domeniul protecţiei muncii pentru unele categorii de angajaţi
Particularităţile reglementării relaţiilor în domeniul protecţiei muncii pentru unele categorii de angajaţi (femei, tineri, persoane cu capacitate de muncă limitată), precum şi persoanele care lucrează în condiţii de muncă nocive şi grele, le stabileşte legislaţia.
Capitolul III
CONDUCEREA PROTECŢIEI MUNCII.
Articolul 15. Împuternicirile Guvernului Republicii Moldova în domeniul protecţiei muncii
Conducerea de stat a protecţiei muncii o execută Guvernul Republicii Moldova.
Guvernul Republicii Moldova:
elaborează şi promovează o politică de stat unică în domeniul protecţiei muncii, determină funcţiile ministerelor, organelor autoadministrării locale, ale altor organe şi organizaţii, coordonează activitatea de asigurarea a condiţiilor de muncă sănătoase şi inofensive şi exercită controlul asupra acestei activităţi;
elaborează, cu concursul sindicatelor şi al altor organizaţii reprezentative ale oamenilor muncii şi ale antreprenorilor, programele de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă şi a protecţiei muncii, organizează îndeplinirea lor.
stabileşte înlesniri fiscale pentru întreprinderile care produc mijloace de producţie a muncii şi prestează servicii de perfecţionare a protecţiei muncii în producţie;
organizează şi coordonează cercetările ştiinţifice, elaborarea actelor reglementare şi a altor acte normative de protecţie a muncii;
organizează pregătirea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii.
Articolul 16. Împuternicirile ministerelor şi departamentelor în domeniul protecţiei muncii
Ministerele şi departamentele Republicii Moldova:
determină, cu concursul sindicatelor de ramură şi al altor organizaţii reprezentative ale oamenilor muncii şi ale antreprenorilor, direcţiile principale ale activităţii în vederea promovării politicii de stat în domeniul protecţiei muncii la nivel de ramură şi transpun în practică măsurile prevăzute;
elaborează standardele, normele, regulile, instrucţiunile de ramură şi alte acte normative de protecţie a muncii, organizează avizarea de construire şi reconstruire a obiectelor de producţie, a noilor procese tehnologice şi utilaje sub aspectul corespunderii cerinţelor de securitate a muncii.
organizează în modul stabilit instruirea lucrătorilor de conducere şi specialiştilor de la întreprinderi şi verificarea cunoştinţelor lor privitoare la normele şi regulile de protecţie a muncii;
exercită controlul interdepartamental asupra stării protecţiei muncii.
Articolul 17. Împuternicirile organelor autoadministrării locale în domeniul protecţiei muncii
Organele autoadministrării locale:
asigură realizarea politicii de stat în domeniul protecţiei muncii pe teritoriul subordonat;
creează, în caz de necesitate, din contul cotei de participaţie a întreprinderilor şi din alte mijloace un fond special al protecţiei muncii pentru soluţionarea problemelor regionale şi acordarea de ajutor întreprinderilor în asigurarea protecţiei muncii.
Articolul 18. Conducerea activităţii de protecţie a muncii la întreprindere
Condiţiile de muncă la întreprindere trebuie să corespundă standardelor, normelor şi regulilor de protecţie a muncii.
Întreprinderea e obligată să asigure:
siguranţa clădirilor, construcţiilor, proceselor tehnologice şi a utilajului;
condiţii sanitaro-igienice şi de protecţie a muncii la fiecare loc de lucru care să corespundă normativelor în vigoare;
organizarea asistenţei sanitaro-sociale curative şi profilactice pentru angajaţi;
regimuri optime de muncă şi de odihnă;
distribuirea gratuită angajaţilor a echipamentului de protecţie individuală în sortimentul cuvenit şi în termenele stabilite;
instruirea, instructarea angajaţilor şi verificarea cunoştinţelor lor privind normele şi regulile de protecţie a muncii, propagarea protecţiei muncii.
Administraţia întreprinderilor trebuie să asigure condiţii de muncă sănătoase şi inofensive, să organizeze controlul asupra factorilor periculoşi şi nocivi.
Administraţia şi angajaţii întreprinderii colaborează în activitatea de asigurare a protecţiei muncii.
Articolul 19. Serviciul de protecţie a muncii la întreprindere
Pentru organizarea lucrului de protecţie a muncii şi pentru exercitarea controlului asupra respectării de către toţi angajaţii a legislaţiei, normelor şi regulilor de protecţie a muncii la întreprinderi se formează servicii de protecţie a muncii.
La întreprinderile care au 50 de angajaţi sau mai mult se introduce funcţia de specialist în protecţia muncii.
La întreprinderile care au un număr mai mic de angajaţi această funcţie o exercită conducătorii lor.
La întreprinderile care au peste o mie de angajaţi în componenţa serviciului de protecţie a muncii se introduce funcţia de medic pentru igiena muncii şi se organizează laboratorul industrial sanitar.
Specialistul în protecţia muncii are dreptul să dea conducătorilor de subdiviziuni şi de servicii dispoziţii, obligatorii pentru executare, privind lichidarea încălcărilor normelor şi regulilor de protecţie a muncii, să prezinte conducătorului de întreprindere actele pentru tragerea la răspundere a persoanelor oficiale care comit astfel de încălcări. Specialiştii în protecţia muncii nu pot fi antrenaţi în activităţi care nu intră în funcţiile lor.
Serviciul de protecţie a muncii se lichidează numai în cazul încetării activităţii întreprinderii.
Articolul 20. Obligaţia angajaţilor de la întreprinderi de a respecta normele, regulile, instrucţiunile şi alte acte normative privind protecţia muncii
Angajaţii sînt obligaţi:
să studieze, să însuşească practic şi să respecte cerinţele de securitate a muncii, de igienă a muncii şi de apărare antiincendiară, prevăzute în actele normative respective de protecţie a muncii;
să se prezinte la serviciu în deplină capacitate de muncă, încît să nu expună la pericol persoana proprie şi ceilalţi lucrători;
să muncească în echipament de protecţie şi să utilizeze mijloacele de protecţie individuală şi colectivă, prevăzute de procesul tehnologic, de regulile şi instrucţiile de protecţie a muncii;
să înştiinţeze la timp reprezentanţii administraţiei despre toate cazurile de încălcare a actelor normative de protecţie a muncii, care periclitează sănătatea sau viaţa angajaţilor, precum şi despre avariile şi accidentele ce s-au produs.
ASIGURAREA TEHNICO-ORGANIZATORICĂ
ŞI FINANCIARĂ A PROTECŢIEI MUNCII
Articolul 21. Respectarea normelor de protecţie a muncii la proiectarea, construcţia (confecţionarea) şi exploatarea mijloacelor de producţie
Clădirile, construcţiile, procesele tehnologice şi utilajele de producţie trebuie să corespundă cerinţelor ce asigură condiţii de muncă sănătoase şi inofensive.
Nici o întreprindere nouă sau reconstruită, nici un obiect, nici un mijloc de producţie nu poate fi admis şi pus în funcţie, dacă nu are certificat de securitate, eliberat în modul stabilit.
Articolul 22. Pregătirea specialiştilor în protecţia muncii şi instruirea în această materie a angajaţilor
Statul asigură pregătirea în instituţiile de învăţămînt superior şi mediu de specialitate a specialiştilor în protecţia muncii.
Instituţiile de învăţămînt superior şi mediu de specialitate trebuie să organizeze studierea obligatorie de către studenţi şi elevi a cursului "Protecţia muncii", ţînind cont de particularităţile producţiei respective.
Întreprinderea e obligată să organizeze un sistem de instruire a tuturor angajaţilor şi de ridicare a nivelului lor profesional în domeniul protecţiei muncii. Modul, termenele şi durata instruirii le stabileşte administraţia de comun acord cu comitetul sindicatului, pornind de la cerinţele legislaţiei, în vigoare, de protecţie a muncii.
Conducătorii şi specialiştii întreprinderii pînă la numirea în post iar după aceea periodic, cel puţin odată în trei ani, sînt obligaţi să audieze, în modul stabilit un curs de lecţii şi să fie verificaţi sub aspectul cunoaşterii normelor şi regulilor de protecţie a muncii în volumul necesar pentru exercitarea funcţiilor de serviciu.
Toate formele de instruire şi de ridicare a nivelului profesional al angajatelor la întreprinderi trebuie să prevadă instruirea în materie de protecţie a muncii.
Întreprinderea organizează instruirea împuterniciţilor pentru protecţia muncii în termenul şi după programul coordonat cu comitetul sindicatului.
Articolul 23. Avizarea locurilor de muncă sub aspectul corespunderii lor normelor şi regulilor de protecţie a muncii
Întreprinderea este obligată să avizeze periodic, în termenele coordonate cu comitetul sindicatului, locurile de muncă sub aspectul corespunderii lor normelor şi regulilor de protecţie a muncii.
Rezultatele avizării se aduc la cunoştinţa colectivului de muncă. Conform rezultatelor avizării locurilor de muncă administraţia este obligată să ia măsurile necesare pentru a le pune în concordanţă cu actele normative, în vigoare, de protecţie a muncii.
Articolul 24. Planificarea lucrărilor de protecţie a muncii
Administraţia elaborează şi realizează planuri de perspectivă şi anuale de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă, de asigurare a protecţiei muncii şi de păstrare a sănătăţii angajaţilor.
Obligaţiile reciproce ale administraţiei şi angajaţilor de a asigura la întreprindere condiţii de muncă sănătoase şi inofensive se stipulează în contractul (acordul) colectiv.
Articolul 25. Asigurarea securităţii la producerea şi aplicarea substanţelor nocive
La întreprinderile a căror activitate este legată de producerea şi aplicarea substanţelor nocive chimice, fizice, biologice şi de altă natură trebuie să fie elaborate acte tehnice normative şi aplicate măsuri tehnico-organizatorice, sanitaro-igienice şi alte măsuri, pentru asigurarea securităţii şi prevenirea acţiunii lor dăunătoare asupra angajaţilor, populaţiei şi mediului înconjurător.
Se interzice aplicarea în producţie a substanţelor nocive, a căror concentraţie limită permisă nu este stabilită şi care nu au fost supuse expertizei toxicologice.
Articolul 26. Finanţarea protecţiei muncii şi asistenţa ei tehnico-materială
Protecţia muncii se finanţează din contul statului şi din cel al întreprinderilor. Alocaţiile bugetare pentru protecţia muncii se folosesc pentru finanţarea cercetărilor ştiinţifice, pentru realizarea programelor de stat şi programelor regionale speciale privind protecţia muncii, pentru întreţinerea organelor de conducere a protecţiei muncii.
Administraţia întreprinderii alocă anual, în dependenţă de condiţiile de muncă şi de starea securităţii muncii, de nivelul traumatismului şi al morbidităţii, mijloacele financiare şi materiale necesare acţiunilor de protecţie a muncii. Se interzice cheltuirea acestor mijloace în alte scopuri.
Volumul finanţării acţiunilor de protecţie a muncii se stabileşte în contracte (acorduri) colective, astfel încît mărimea cheltuielilor anuale să nu fie mai puţin de două procente faţă de suma mijloacelor consumate pentru remunerarea muncii angajaţilor la întreprinderi.
Angajaţii nu suportă nici un fel de cheltuieli legate de finanţarea acţiunilor de protecţie a muncii.
[Art.26 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]
[Art.26 modificat prin Legea nr.1592-XIII din 27.02.98]
Articolul 27. Dările de seamă statistice de stat privind protecţia muncii
Întreprinderile prezintă la timp şi conform formei stabilite de organele statistice, în comun cu sindicatele, dări de seamă statistice privind starea condiţiilor de muncă, protecţiei muncii şi rezultatele lucrărilor întreprinse pentru a le aduce în corespundere cu normativele în vigoare.
SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL ASUPRA RESPECTĂRII
LEGISLAŢIEI DE PROTECŢIE A MUNCII ŞI
RESPONSABILITATEA PENTRU ÎNCĂLCAREA EI
Articolul 28. Supravegherea şi controlul de stat asupra respectării legislaţiei de protecţie a muncii
Supravegherea şi controlul de stat asupra respectării legislaţiei de protecţie a muncii le efectuează organele de stat speciale (inspecţiile) independente în activitatea lor de administraţia întreprinderilor şi de organele acestora ierarhic superioare.
Organele de stat (inspecţiile) de supraveghere şi control asupra respectării legislaţiei de protecţie a muncii se formează prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova şi funcţionează în baza regulamentelor aprobate de ei.
Executarea deciziilor organelor (inspecţiilor) de stat sau ale reprezentanţelor lor plenipotenţiari care nu depăşesc limitele drepturilor lor este obligatorie. Aceste decizii pot fi atacate în modul stabilit.
Supravegherea supremă asupra executării exacte şi uniforme a legislaţiei de protecţie a muncii o exercită Procurorul Republicii Moldova şi procurorii subordonaţi lui.
Articolul 29. Controlul colectivului de muncă asupra respectării actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii
Controlul obştesc asupra respectării actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii la întreprinderi îl exercită colectivele de muncă şi organizaţiile sindicale în persoana împuterniciţilor, aleşi de ei, pentru protecţia muncii.
Împuternicitul pentru protecţia muncii are dreptul să exercite fără obstacole controlul asupra stării protecţiei muncii la locurile de muncă să facă propuneri privind lichidarea încălcărilor scoase la iveală şi tragerea la răspundere a vinovaţilor.
Administraţia acordă săptămînal împuternicitului pentru protecţia muncii cel puţin două ore din timpul de lucru, remunerate în mărimea salariului mediu, pentru a-şi exercita funcţiile.
Articolul 30. Drepturile sindicatelor în exercitarea supravegherii şi controlul asupra respectării actelor legislative şi a altor acte normative de protecţie a muncii
Sindicatele pot adresa, din iniţiativă proprie sau la solicitarea lui asupra respectării de către administraţie a actelor legislative şi a altor acte normative de protecţie a muncii, creează în aceste scopuri inspecţii, care acţionează în conformitate cu legislaţia şi cu regulamentul aprobat.
Sindicatele participă la elaborarea şi coordonarea actelor normative de protecţie a muncii, au drept să facă recurs prin organele de stat respective împotriva punerii în aplicare a actelor care nu au fost coordonate cu ele.
Reprezentanţii sindicatelor participă la activitatea comisiilor de stat pentru admiterea în exploatare a mijloacelor de producţie, la cercetarea accidentelor de muncă, verifică starea protecţiei muncii, exercitarea acţiunilor de îmbunătăţire a acesteia, prevăzute în contractele colective de la întreprinderi şi în conformitate cu rezultatele acestor controluri fac recomandări, a căror executare este obligatorie, privind lichidarea încălcărilor scoase la iveală.
În cazul în care persoanele oficiale încalcă premeditat normele de protecţie a muncii, tăinuiesc accidente de muncă sindicatele au dreptul să adreseze organelor de stat, economice şi celor de ocrotire a normelor de drept cereri privitoare la tragerea la răspundere a vinovaţilor.
Dacă să creează un pericol iminent pentru sănătate şi viaţa lucrătorilor, sindicatele au dreptul să întrerupă lucrările şi să suspende acţiunea hotărîrilor, adoptate de administraţie, care contravin legislaţiei de protecţie a muncii. Protestele administraţiei generale de astfel de acţiuni ale sindicatelor, se examinează pe calea judiciară.
Sindicatele pot adresa, din iniţiativă proprie sau la solicitarea angajaţilor, cerere de acţiune în justiţie pentru apărarea drepturilor lor la repararea pagubei pricinuite de vătămarea organismului ori de zdruncinarea sănătăţii în timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu şi în alte cazuri de lezare a dreptului angajaţilor la protecţia muncii.
Articolul 31. Responsabilitatea materială a întreprinderii pentru neasigurarea unor condiţii de muncă sănătoase şi inofensive
În cazul în care administraţia întreprinderii nu ia măsuri eficiente pentru asigurarea unor condiţii de muncă sănătoase şi inofensibile, nu îndeplineşte contractele colective, planurile şi alte măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă şi a securităţii muncii, Guvernul Republicii Moldova are dreptul, în baza avizului Expertizei de stat a condiţiilor de muncă sau la propunerea organelor sindicale, să stabilească pentru aceste întreprinderi tarife majorate de decontări pentru asigurarea socială a lucrătorilor.
Întreprinderea vinovată (complet sau parţial) de accidentul de muncă sau de îmbolnăvirea profesională e obligată să repare, în modul stabilit de lege, paguba pricinuită de vătămarea organismului sau de zdruncinarea sănătăţii, precum şi să plătească instituţiilor curative şi de internare costul tratamentului şi să compenseze în întregime organelor de asigurare socială cheltuielile pentru plata pensiei şi altor indemnizaţii.
Articolul 32. Plata indemnizaţiei unice de către întreprindere în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesului angajatului în urma accidentului de muncă sau îmbolnăvirii profesionale
Angajatului, căruia i s-a stabilit gradul de reducere a unei îmbolnăviri profesionale, i se plăteşte din contul întreprinderii care poartă vina pentru accidentul de muncă sau pentru îmbolnăvirea profesională, pe lîngă despăgubirea stabilită de lege, o indemnizaţie unică, luîndu-se ca bază un salariu mediu lunar din Republica Moldova pentru fiecare procent de pierdere a capacităţii profesionale de muncă, dar nu mai puţin de un salariu anual al accidentatului.
În caz de deces al angajatului în urma unui accident de muncă sau unei îmbolnăviri profesionale întreprinderea care poartă vină pentru accidentul de muncă sau îmbolnăvirea profesională repară paguba materială persoanelor care au dreptul la aceasta, în modul şi în mărimea stabilită de legislaţie şi, în plus, le plăteşte din contul mijloacelor proprii o indemnizaţie unică, luîndu-se ca bază salariul mediu anual al celui decedat, înmulţit la numărul anilor compleţi pe care acesta nu i-a trăit pînă la vîrsta de şaizeci de ani, dar nu mai puţin de zece salarii medii anuale.
În cazul în care lipsesc persoanele menţionate în alineatul doi al prezentului articol indemnizaţia unică se plăteşte în părţi egale soţului rămas în viaţă, copiilor şi părinţilor decedatului indiferent de vîrstă, de capacitatea lor de muncă şi de alte condiţii.
Dacă reducerea capacităţii de muncă sau decesul angajatului a survenit în urma unui accident de muncă nu numai din vina întreprinderii dar şi a accidentatului, se aplică răspunderea mixtă, conform legislaţiei, şi mărimea indemnizaţiei unice se reduce în dependenţă de gradul de vinovăţie al accidentatului.
Plătirea indemnizaţiilor unice persoanelor care au dreptul la aceasta o efectuează întreprinderea care poartă vina pentru accidentul de muncă sau pentru îmbolnăvirea profesională în modul stabilit de Guvernul Republicii Moldova.
În cazul lipsei la întreprindere a mijloacelor respective, plata indemnizaţiei unice se efectuează, în baza hotărîrii instanţei judecătoreşti, din contul oricărei averi sau mijloace ale întreprinderii.
Litigiile privind chestiunea plătirii indemnizaţiilor unice se examinează de instanţa judecătorească competentă.
[Art.32 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.03, în vigoare 08.07.03]
[Art.32 în redacţia Legii nr.120-XII din 26.05.94]
Articolul 33. Responsabilitatea persoanelor oficiale pentru încălcarea actelor legislative şi a altor acte normative de protecţie a muncii
Pentru încălcarea actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii persoanele oficiale poartă răspundere disciplinară, administrativă, materială, penală în modul stabilit de legislaţie.
Articolul 34. Amendarea persoanelor cu funcţii de răspundere pentru încălcarea actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii
Mijloacele încasate sub formă de amendă, ca sancţiune administrativă, pentru încălcarea de către persoanele cu funcţii de răspundere a actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii se varsă (se transferă) la bugetul unităţii administrativ-teritoriale, pe al cărei teritoriu este situată întreprinderea.
[Art.34 modificat prin Legea nr.177-XVI din 20.07.2007, în vigoare 10.08.2007]
[Art.34 în redacţia Legii nr.148-XVI din 08.06.06, în vigoare 30.06.06]
Articolul 35. Responsabilitatea angajaţilor la întreprindere pentru încălcarea actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii
Pentru încălcarea actelor legislative şi altor acte normative de protecţie a muncii angajaţii poartă răspundere disciplinară, materială, penală în modul stabilit de legislaţie.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 2 iulie 1991 | |
Nr.625-XII |
