luni, 1 iulie 2002
876/22.01.92 Lege cu privire la Serviciul fiscal de stat

 

L E G E

cu privire la Serviciul fiscal de stat

 

nr. 876-XII  din  22.01.1992

 

Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.1/16 din 1992

 

* * *

Abrogat: 01.07.2002

Legea R.Moldova nr.408-XV din 26.07.2001

 

C U P R I N S

Articolul 1. Principii generale

Articolul 2. Funcţiile inspectoratelor fiscale de stat

Articolul 3. Drepturile inspectoratelor fiscale de stat

Articolul 4. Răspunderea inspectoratelor fiscale de stat

Articolul 5. Reclamarea acţiunii persoanei cu funcţie de răspundere a inspectoratului fiscal de stat

Articolul 6. Apărarea drepturilor şi intereselor persoanelor cu funcţie de răspundere ale inspectoratelor fiscale de stat

Articolul 7. Gradele de clasificare pentru persoanele cu funcţie de răspundere ale inspectoratelor fiscale de stat

 

 

 

Articolul 1. Principii generale

Sistemul unic al Serviciului fiscal de stat se constituie din Inspectoratul fiscal principal de stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, care este organul ierarhic superior, Inspectoratul fiscal de stat pe unitatea teritorială autonomă Găgăuzia (Gagauz Yeri) şi inspectoratele fiscale de stat pe municipii şi raioane.

Sarcina principală a inspectoratelor fiscale de stat constă în exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei fiscale, asupra calculării corecte, vărsării depline şi la timp la buget a impozitelor şi a altor plăţi, stabilite de legislaţie.

Inspectoratele fiscale de stat activează în temeiul Constituţiei şi altor legi, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Guvernului, deciziilor în problemele fiscale adoptate de organele de autoadministrare locală în limita competenţei lor.

Organele Ministerului Afacerilor Interne asigură acţiunile, prevăzute de legislaţie, de tragere la răspundere a celor care pun obstacole persoanelor cu funcţie de răspundere de la inspectoratele fiscale de stat în exercitarea atribuţiilor de serviciu.

Activitatea inspectoratelor fiscale de stat se organizează în conformitate cu Regulamentul Serviciului fiscal de stat, aprobat de Guvern.

[Art.1 modificat prin Legea nr.1103 din 06.02.97]

 

Articolul 2. Funcţiile inspectoratelor fiscale de stat.

Inspectoratul fiscal de stat din Ministerul Finanţelor:

a) organizează activitatea inspectoratelor fiscale din subordine în vederea exercitării controlului asupra respectării legislaţiei privind impozitele şi alte plăţi, asupra calculării corecte, vărsării lor depline şi la timp la buget şi în fondurile extrabugetare;

b) controlează activitatea inspectoratelor fiscale din subordine, examinează scrisorile, cererile şi reclamaţiile referitoare la acţiunile lor, ia măsuri în vederea sporirii eficienţei acestei activităţi;

c) organizează munca de lămurire a legislaţiei privind impozitele şi alte plăţi la buget şi în fondurile extrabugetare.

d) emite instrucţiuni, ordine şi dispoziţii în cazurile prevăzute de legislaţia fiscală.

Inspectoratele fiscale de stat pe oraşe şi raioane:

a) asigură evidenţa deplină şi la timp a contribuabililor de toate categoriile;

b) execută deciziile organelor de autoadministrare locală privind calcularea taxelor locale şi acordarea de înlesniri fiscale;

c) exercită controlul asupra decontărilor şi achitării impozitelor şi altor plăţi, asigurînd vărsarea lor deplină şi la timp la buget şi în fondurile extrabugetare;

d) organizează evidenţa, evaluarea şi desfacerea bunurilor confiscate, bunurilor fără stăpîn şi a celor moştenite de stat;

e) primesc datoriile istorice transferate statului ale întreprinderilor agricole care se privatizează şi trec în cont datoriile istorice faţă de stat ale acestor întreprinderi în conformitate cu Legea restructurării întreprinderilor agricole în procesul de privatizare;

f) lămuresc legislaţia privind impozitele şi alte plăţi la buget şi în fondurile extrabugetare, examinează scrisorile, cererile şi reclamaţiile contribuabililor de toate categoriile.

[Art.2 modificat prin Legea nr.1592-XII din 27.02.98]

[Art.2 modificat prin Legea nr.394-XIV din 13.05.99]

 

Articolul 3. Drepturile inspectoratelor fiscale de stat.

Inspectoratele fiscale de stat au dreptul:

a) să efectueze la ministere, departamente, servicii, inspectorate, la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul proprietăţii lor (inclusiv la întreprinderile, asociaţiile şi organizaţiile mixte şi străine), precum şi cetăţenilor Republicii Moldova, cetăţenilor străini şi apatrizilor, verificarea actelor financiare, registrelor contabile şi dărilor de seamă contabile, planurilor de cheltuieli, devizelor, altor documente privind calcularea şi achitarea impozitelor şi altor plăţi la buget şi în fondurile extrabugetare, să ceară explicaţiile şi relaţiile necesare asupra problemelor ce apar în timpul controlului;

b) să primească de la alte întreprinderi, instituţii, organizaţii (inclusiv bănci şi diverse instituţii de credit şi finanţe), precum şi de la cetăţeni, relaţiile şi documentele necesare efectuării operaţiunilor fiscale, copiile de pe aceste documente referitoare la activitatea întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi cetăţenilor supuşi controlului, cu excepţia informaţiilor care constituie secret comercial stabilit de legislaţie;

c) să examineze, cu permisiunea persoanelor cu funcţie de răspundere de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, precum şi a cetăţenilor încăperi de producţie, depozite, spaţii comerciale şi de altă natură ale întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi ale cetăţenilor (cu excepţia spaţiului folosit exclusiv ca locativ), utilizate de aceştia pentru obţinerea de venituri sau pentru întreţinerea obiectelor impozabile, indiferent de locul aflării lor. Dacă persoanelor cu funcţie de răspundere de la inspectoratele fiscale de stat nu li se permite să examineze încăperile menţionate, inspectoratele fiscale de stat au dreptul să determine venitul impozabil al acestor întreprinderi instituţii, organizaţii şi cetăţeni pe baza documentelor ce demonstrează că ei obţin venituri, luîndu-se în considerare şi impunerea persoanelor ce practică activităţi similare;

d) să ceară conducătorilor şi altor persoane cu funcţie de răspundere de la întreprinderile, instituţiile, organizaţiile supuse controlului, precum şi cetăţenilor controlaţi, să lichideze cazurile de încălcare a legislaţiei fiscale, a legislaţiei privind activitatea de antreprenor şi să controleze lichidarea acestor încălcări;

e) să sechestreze la întreprinderi, instituţii şi organizaţii documentele care denotă tăinuirea (minimalizarea) profitului (venitului) sau tăinuirea (neinventarierea) altor obiecte ale impozitării, iar cetăţenilor care încalcă legislaţia privind activitatea de antreprenor să le retragă brevetele sau adeverinţele de înregistrare şi să remită ulterior materialele despre aceste încălcări organelor de autoadministrare locală care au eliberat autorizaţii de practicare a activităţilor respective;

f) să suspende operaţiunile întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi cetăţenilor la conturile de decontări şi la alte conturi din bănci şi din alte instituţii de credit şi finanţe în cazul neprezentării (sau refuzului de a prezenta) inspectoratelor fiscale de stat şi persoanelor cu funcţie de răspundere ale acestor dări de seama contabile, bilanţuri, decontări, declaraţii asupra veniturilor şi alte documente privind calcularea şi achitarea impozitelor şi altor plăţi la buget şi în fondurile extrabugetare;

g) să elibereze facturile T.V.A. agenţilor economici plătitori de taxă pe valoarea adăugată;

h) să aplice întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi cetăţenilor sancţiuni financiare, percepînd:

suma totală a impozitului neplătit total ori parţial sau suma impozitului pentru un obiect tăinuit (neinventariat) al impozitării şi o amendă egală cu aceeaşi sumă, iar în cazul încălcării repetate - o amendă dublă;

a 10 la sută din suma impozitelor ce le revin sau din alte plăţi pentru lipsa de evidenţă a obiectului impozabil sau pentru evidenţă incorectă, precum şi pentru neprezentarea sau prezentarea întîrziată a dărilor de seamă contabile, decontărilor şi altor documente necesare calculării şi achitării impozitelor şi altor plăţi la buget şi în fondurile extrabugetare. Prevederea în cauză nu se extinde asupra impozitului pe venit;

i) să perceapă de la întreprinderi, instituţii, organizaţii pe cale administrativă, iar de la cetăţeni pe cale juridică restanţele de impozite şi de alte plăţi la buget, precum şi sumele de amenzi şi de alte sancţiuni financiare, prevăzute la subpunctul "h" al acestui articol şi în alte acte legislative;

j) să pornească în instanţele judecătoreşti competente acţiuni contra întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi cetăţenilor privind:

- anularea unor tranzacţii şi încasarea la buget a mijloacelor obţinute din aceste tranzacţii;

- anularea înregistrării întreprinderii, instituţiei, organizaţiei în cazul încălcării modului stabilit de fondare a acestora sau al necorespunderii actelor de fondare prevederilor legislaţiei şi încasarea veniturilor obţinute de acestea;

- lichidarea întreprinderii, instituţiei, organizaţiei în temeiurile stabilite de legislaţie şi încasarea veniturilor obţinute de acestea;

k) să aplice penalităţi şi amenzi persoanelor fizice şi juridice conform Legii cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

Cu drepturile prevăzute în subpunctele "a-e" ale prezentului articol se învestesc persoanele cu funcţie de răspundere de la inspectoratele fiscale de stat, iar cu drepturile prevăzute în subpunctele "f-j" - numai şefii inspectoratelor fiscale de stat şi adjuncţii acestora.

Inspectoratul fiscal principal de stat din Ministerul Finanţelor are dreptul să anuleze sau să modifice hotărîrile inspectoratelor fiscale de stat pe oraşe şi raioane în cazul necorespunderii lor prezentei Legi şi altor acte legislative.

[Art.3 modificat prin Legea nr.331-XV din 05.07.2001]

[Art.3 modificat prin Legea nr.1592-XII din 27.02.98]

[Art.3 modificat prin Legea nr.788 din 26.03.96]

[Art.3 modificat prin Legea nr.663-XIII din 23.11.95]

 

Articolul 4. Răspunderea inspectoratelor fiscale de stat.

Inspectoratele fiscale de stat poartă răspundere pentru evidenţa tuturor contribuabililor indiferent de tipul proprietăţii lor, pentru verificarea documentară a calculării corecte, vărsării depline şi la timp a impozitelor şi altor plăţi.

Persoanele cu funcţie de răspundere ale inspectoratelor fiscale de stat care nu-şi îndeplinesc conştiincios obligaţiile de serviciu poartă răspundere disciplinară, administrativă, materială şi penală în modul stabilit de legislaţie.

Sumele impozitelor şi altor plăţi, percepute incorect de inspectoratele fiscale de stat, urmează să fie restituite, iar prejudiciile aduse să fie recuperate din contul bugetelor respective, în conformitate cu hotărîrea instanţei judecătoreşti competente.

[Art.4 modificat prin Legea nr.788 din 26.03.96]

 

Articolul 5. Reclamarea actiunii persoanei cu funcţie de răspundere a inspectoratului fiscal de stat.

Acţiunea persoanei cu funcţie de răspundere a inspectoratului fiscal de stat poate fi reclamată în instanţa judecătorească competentă în modul stabilit de legislaţie. Reclamarea în instanţă judecătorească nu privează întreprinderile, instituţiile, organizaţiile şi cetăţenii interesanţi de dreptul de a prezenta reclamaţii nemijlocit organelor Serviciului fiscal de stat.

Reclamarea acţiunii persoanei cu funcţie de răspundere a inspectoratului fiscal de stat, ce comportă aplicarea unei sancţiuni administrative, se face în conformitate cu legislaţia privind contravenţiile administrative.

Prezentarea reclamaţiei nu suspendă acţiunea reclamată a persoanei cu funcţie de răspundere a inspectoratului fiscal de stat.

[Art.5 modificat prin Legea nr.788 din 26.03.96]

 

Articolul 6. Apărarea drepturilor şi intereselor persoanelor cu funcţie de răspundere ale inspectoratelor fiscale de stat Drepturile şi interesele persoanelor cu funcţie de răspundere ale inspectoratelor fiscale de stat sînt apărate conform Legii privind protecţia muncii.

Persoanele care comit acţiuni nelegitime faţă de lucrătorii inspectoratelor fiscale de stat în exercitarea atribuţiilor de serviciu sînt trase la răspundere în modul stabilit de legislaţie.

 

Articolul 7. Gradele de clasificare pentru persoanele cu funcţie de răspundere ale inspectoratelor fiscale de stat Se instituie următoarele grade de clasificare pentru persoanele cu funcţie de răspundere ale inspectoratele fiscale de stat:

- consilier principal de stat al serviciului fiscal;

- consilier de stat de gradul I al serviciului fiscal;

- consilier de stat de gradul al II-lea al serviciului fiscal;

- consilier de stat de gradul al III-lea al serviciului fiscal;

- inspector de gradul I al serviciului fiscal;

- inspector de gradul al II-lea al serviciului fiscal;

- inspector de gradul al III-lea al serviciului fiscal.

Gradul de consilier principal de stat al serviciului fiscal, gradele I, II, III de inspector al serviciului fiscal se acordă de către Guvern gradele I, II, III de inspector al serviciului fiscal se acordă de către şeful Inspectoratului fiscal principal de stat din Ministerul Finanţelor.

Gradele de clasificare se acordă, ţinîndu-se cont de funcţie, calificare şi vechime în muncă.

Regulamentul privind gradele de clasificare pentru inspectoratele fiscale de stat şi cuantumul plăţii suplimentare pentru gradele de clasificare se aprobă de către Guvern.

 

PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVAMircea SNEGUR

Chişinău, 22 ianuarie 1992.
Nr.876-XII.