L E G E A
taxei de stat*
nr. 1216-XII din 03.12.1992
Republicat: Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.133-134/655 din 02.12.99
Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.12/359 din 1992
* * *
C U P R I N S
Articolul 1. Noţiunea de taxă de stat
Articolul 2. Obiectele de încasare a taxei de stat
Articolul 3. Cuantumurile tarifare ale taxei de stat
Articolul 4. Înlesnirile vizînd taxa de stat
Articolul 5. Trecerea taxei de stat la buget
Articolul 6. Modul de plată a taxei de stat
Articolul 7. Restituirea taxei de stat
Articolul 8. Răspunderea pentru corectitudinea încasării taxei de stat
Articolul 9. Organele care efectuează verificarea corectitudinii încasării taxei de stat
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
Articolul 1. Noţiunea de taxă de stat
Taxa de stat este suma percepută de către organele de stat, împuternicite special pentru acest fapt, de la persoanele fizice şi juridice, în ale căror interese sînt exercitate acţiuni sau eliberate documente de importanţă juridică.
Articolul 2. Obiectele de încasare a taxei de stat
(1) Taxa de stat se încasează:
1) pentru cererile de chemare în judecată, pentru cererile terţilor care au revendicări de sine stătătoare, pentru cererile cu privire la litigiile precontractuale, pentru cererile (plîngerile) vizînd cauzele cu procedură specială, pentru plîngerile de apel şi de recurs, precum şi pentru eliberarea de către instanţa judecătorească a copiilor (duplicatelor) de pe documente;
2) pentru înregistrarea actelor de stare civilă, precum şi pentru eliberarea adeverinţelor repetate de înregistrare a actelor de stare civilă şi a adeverinţelor vizînd modificarea, completarea, corectarea şi restabilirea datelor din actele de stare civilă;
3) pentru eliberarea documentelor care acordă dreptul de a pleca în străinătate sau de a invita în Republica Moldova persoane care locuiesc în alte state, pentru modificări în aceste documente, pentru înregistrarea şi prelungirea valabilităţii paşapoartelor de străinătate sau a documentelor înlocuitoare, pentru eliberarea paşapoartelor de străinătate sau a documentelor înlocuitoare în schimbul celor pierdute, a foilor suplimentare la paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova pentru dreptul de a pleca în străinătate; pentru eliberarea sau prelungirea vizelor de reşedinţă; pentru eliberarea şi prelungirea vizelor, înaintarea cererilor privind acordarea cetăţeniei Republicii Moldova sau renunţarea la ea; pentru eliberarea adeverinţelor de imigrant cetăţenilor străini sau apatrizilor sosiţi în Republica Moldova în imigraţie de familie, imigraţie de muncă sau imigraţie pentru obţinerea studiilor, a autorizaţiilor de încadrare în cîmpul muncii permanente sau cu termen fix, eliberarea duplicatelor acestora sau prelungirea adeverinţelor de imigrant şi a autorizaţiilor de încadrare în cîmpul muncii cu termen fix conform Legii cu privire la migraţiune;
4) pentru omologarea vizei de reşedinţă a cetăţenilor;
5) pentru cererile de fondare a mijloacelor de informare în masă;
6) pentru eliberarea permiselor de vînătoare şi de pescuit;
7) pentru răscumpărarea bunurilor de stat de către persoanele fizice;
8) pentru eliberarea certificatului vizînd dreptul la moştenirea pămîntului persoanelor fizice şi juridice;
9) pentru înregistrarea gajului, eliberarea extrasului din Registrul gajului bunurilor mobile sau pentru furnizarea oricărei alte informaţii vizînd înregistrarea gajului;
10) pentru alte tranzacţii şi acţiuni de importanţă juridică.
(2) Serviciile consulare prestate de Ministerul Afacerilor Externe şi de subdiviziunile acestuia nu sînt supuse taxei de stat.
[Art.2 completat prin Legea nr.1012-XV din 25.04.2002, în vigoare 09.05.2002]
[Art.2 completat prin Legea nr.262-XV din 15.06.2001, în vigoare 17.08.2001]
[Art.2 modificat prin Legea nr.86-XV din 20.04.2001, în vigoare 08.05.2001]
Articolul 3. Cuantumurile tarifare ale taxei de stat
Tarifele taxei de stat se stabilesc la următoarele cuantumuri:
1) pentru cererile de chemare în judecată, cererile terţilor care au revendicări de sine stătătoare, pentru cererile privitor la litigiile precontractuale, pentru cererile (plîngerile) privitor la cauzele cu procedură specială, pentru cererile de apel şi cererile de recurs, pentru contestaţiile în anulare a hotărîrilor instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru eliberarea de către instanţele judecătoreşti a copiilor (duplicatelor) de pe documente: | ||
a) | pentru cererile de chemare în judecată, privitor la litigiile cu caracter patrimonial, cererile de contestare a unui titlu executoriu sau a unui alt document prin care încasarea se produce în mod incontestabil | 3% din valoarea acţiunii sau din suma încasată, dar nu mai puţin de 150 lei de la persoanele fizice şi nu mai puţin de 15 salarii minime de la persoanele juridice |
b) | pentru cererile de intentare a procesului de faliment: | |
la înaintarea cererii de către creditor sau debitor | 2000%* | |
după soluţionarea cauzei în fond şi pronunţarea hotărîrii de declarare a falimentului: | ||
- dacă valoarea creanţei este de pînă la 200000 lei | 1,5% din suma încasată | |
- dacă valoarea creanţei este de la 200000 lei la 500000 lei | 1,3% din suma încasată | |
- dac ă valoarea creanţei este de la 500000 lei la 1000000 lei | 1,1% din suma încasată | |
- dacă valoarea creanţei este de la 1000000 lei la 5000000 lei | 0,9% din suma încasată | |
- dacă valoarea creanţei este de la 5000000 lei la 10000000 lei | 0,7% din suma încasată | |
- dacă valoarea creanţei este mai mare de 10000000 lei | 0,6% din suma încasată | |
În cazul în care instanţa de judecată ia decizia de intentare a procesului de faliment, diferenţa dintre taxa de stat plătită de către creditor şi taxa de stat, exprimată în procente, din suma încasată urmează să fie restituită creditorului. Zece procente din taxa de stat încasată în cadrul proceselor de faliment se acumulează la un cont special al Judecătoriei Economice a Republicii Moldova, deschis la Trezoreria Centrală a Ministerului Finanţelor, şi se utilizează pentru finanţarea activităţii Judecătoriei Economice a Republicii Moldova conform unui deviz aprobat anual de Guvern;
| ||
c) | pentru plîngerile împotriva acţiunilor nelegitime ale organelor administraţiei publice şi ale persoanelor cu funcţii de răspundere care lezează drepturile cetăţenilor | 100% |
d) | pentru cererile de chemare în judecată, privitor la: | |
desfacerea căsătoriei | 200% | |
desfacerea celei de a doua căsătorii | 1000% | |
împărţirea averii la desfacerea căsătoriei | 3% din valoarea acţiunii, dar nu mai puţin de 150 lei | |
e) | pentru cererile de chemare în judecată, privitor la desfacerea căsătoriei cu persoane considerate, în modul stabilit, absente fără veste sau incapabile din cauza bolii mintale sau a debilităţii mintale, cu persoane condamnate la privaţiune de libertate pe un termen de cel puţin trei ani | 100% |
f) | pentru cererile de chemare în judecată, privitor la modificarea sau rezilierea contractului de închiriere a încăperilor de locuit, prelungirea termenului de primire a moştenirii, ridicarea sechestrului asupra bunurilor şi pentru alte cereri de chemare în judecată, cu caracter nepatrimonial (sau care nu urmează a fi evaluate) | 500% |
g) | pentru cererile (plîngerile) privitor la cauzele cu procedură specială | 500% |
h) | pentru cererile de chemare în judecată, privitor la examinarea chestiunilor vizînd apărarea onoarei şi demnităţii | 500% |
i) | pentru cererile de chemare în judecată, privitor la litigiile economice apărute la încheierea, modificarea sau rezilierea contractelor economice | 1000% |
j) | pentru cererile agenţilor economici privitor la considerarea actelor organelor administraţiei publice, ale organelor cooperatiste şi obşteşti, ale întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, şi ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale acestora ca fiind nule | 1000% |
k) | pentru cererile de apel împotriva hotărîrilor instanţelor judecătoreşti | 75% din taxa ce urmează a fi plătită la depunerea cererii de chemare în judecată, sau altei cereri (plîngeri), iar în cazul litigiilor cu caracter patrimonial - 75% din taxa calculată din suma contestată |
l) | pentru cererile de recurs privitor la hotărîrile instanţelor judecătoreşti | 50% din taxa ce urmează a fi plătită la depunerea cererii de chemare în judecată, sau altei cereri (plîngeri), iar în cazul litigiilor cu caracter patrimonial - 50% din taxa calculată din suma contestată |
m) | pentru contestaţiile în anulare a hotărîrilor instanţelor judecătoreşti | 25% din taxa ce urmează a fi plătită la depunerea cererii de chemare în judecată, sau altei cereri (plîngeri), iar în cazul litigiilor cu caracter patrimonial - 25% din taxa calculată din suma contestată |
n) | pentru eliberarea copiilor (duplicatelor) repetate de pe hotărîrea, sentinţa, încheierea, decizia instanţei judecătoreşti, precum şi a copiilor de pe alte documente din dosar, eliberate de instanţa judecătorească la solicitarea părţilor şi altor persoane participante la proces | 50% pentru fiecare document şi, suplimentar, 2% pentru fiecare pagină |
* Cotele procentuale fixe sînt calculate din salariul minim stabilit în republică. | ||
2) pentru înregistrarea actelor de stare civilă, pentru eliberarea adeverinţelor în legătură cu modificarea, completarea, corectarea şi restabilirea datelor din actele de stare civilă şi adeverinţelor repetate privind înregistrarea actelor de stare civilă, precum şi pentru eliberarea din arhivă a extraselor privind înregistrarea actelor de stare civilă: | ||
a) | pentru înregistrarea căsătoriei | 100% |
b) | pentru înregistrarea desfacerii căsătoriei: | |
cu acordul comun al soţilor care nu au copii minori | 500% | |
în baza hotărîrii instanţei judecătoreşti | 1000% | |
cu persoane considerate, în modul stabilit, absente fără veste sau incapabile din cauza bolii mintale sau a debilităţii mintale,cu persoane condamnate la privaţiune de libertate pe un termen de cel puţin trei ani | 15% | |
c) | pentru înregistrarea schimbării numelui, prenumelui şi patronimicului | 100% |
d) | pentru eliberarea adeverinţelor în legătură cu modificarea, completarea, corectarea la restabilirea datelor din certificatul de naştere, certificatul de căsătorie, datelor privind desfacerea căsătoriei şi decesului | 50% |
e) | pentru eliberarea adeverinţelor repetate de înregistrare a actelor de stare civilă | 50% |
f) | pentru eliberarea din arhivă a extraselor privind înregistrarea actelor de stare civilă | 50% |
3) pentru efectuarea altor acţiuni: | ||
a) | pentru eliberarea către cetăţenii Republicii Moldova a paşapoartelor de străinătate cu drept de plecare peste hotare sau pentru prelungirea valabilităţii acestor paşapoarte | 100% |
b) | pentru eliberarea foii suplimentare la paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova cu drept de plecare peste hotare sau pentru prelungirea valabilităţii foii suplimentare | 50% |
c) | pentru eliberarea către apatrizi a adeverinţei cu drept de plecare peste hotare sau prelungirea valabilităţii adeverinţei | 50% |
d) | pentru eliberarea la paşaportul de străinătate sau documentul înlocuitor al vizei de ieşire din Republica Moldova sau al vizei de intrare în Republica Moldova, pentru prelungirea valabilităţii acestei vize, precum şi pentru eliberarea vizei de ieşire către un apatrid | 50% |
e) | pentru introducerea diferitelor modificări (cu excepţia prelungirii valabilităţii) în vizele eliberate anterior cu drept de ieşire din Republica Moldova sau de intrare în Republica Moldova | 100% |
f) | pentru eliberarea către cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini şi apatrizi a documentelor privind declaraţia de chemare în Republica Moldova | 50% |
g) | pentru eliberarea sau prelungirea vizei de reşedinţă cetăţenilor străini şi apatrizilor, pentru înregistrarea sau prelungirea valabilităţii paşapoartelor de străinătate sau documentelor înlocuitoare | 50% |
h) | pentru eliberarea către cetăţeni străini şi apatrizi a vizei de reşedinţă în locul celei pierdute | 100% |
i) | de la cererile: | |
de acordare a cetăţeniei Republicii Moldova | 200% | |
de renunţare la cetăţenia Republicii Moldova | 50% | |
j) | pentru eliberarea paşapoartelor de străinătate sau a documentelor înlocuitoare în locul celor pierdute, foilor suplimentare la paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova cu drept de plecare peste hotare sau a declaraţiilor de chemare în Republica Moldova | 200% |
k) | pentru eliberarea adeverinţei de imigrant | 36 lei |
l) | pentru
eliberarea duplicatului adeverinţei de imigrant în locul celei pierdute sau
din cauza imposibilităţii de a fi folosită, precum şi pentru prelungirea adeverinţei de imigrant | 72 lei |
m) | pentru eliberarea autorizaţiei de încadrare în cîmpul muncii permanente | 36 lei |
n) | pentru
eliberarea duplicatului autorizaţiei de încadrare în cîmpul muncii permanente în locul celei pierdute sau din cauza imposibilităţii de a fi folosită | 72 lei |
o) | pentru eliberarea autorizaţiei de încadrare în cîmpul muncii cu termen fix | 360 lei |
p) | pentru
eliberarea duplicatului autorizaţiei de încadrare în cîmpul muncii cu termen fix în locul celei pierdute sau din cauza imposibilităţii de a fi folosită, precum şi pentru prelungirea autorizaţiei de încadrare în cîmpul muncii cu termen fix | 720 lei |
4) pentru omologarea vizei de reşedinţă | 5% | |
5) pentru fondarea mijloacelor de informare în masă | 100% | |
6) pentru eliberarea permiselor de vînătoare şi de pescuit | 5% | |
7) pentru răscumpărarea de către persoanele fizice a bunurilor de stat | 0,1% din suma costului bunurilor răscumpărate | |
8) pentru efectuarea acţiunilor legate de gaj: | ||
a) | pentru înregistrarea gajului | 36 lei |
b) | pentru eliberarea extrasului din Registrul gajului bunurilor mobile sau pentru furnizarea oricărei alte informaţii vizînd înregistrarea gajului | 9 lei |
[Art.3 completat prin Legea nr.1012-XV din 25.04.2002, în vigoare 09.05.2002]
[Art.3 modificat prin Legea nr.86-XV din 20.04.2001, în vigoare 08.05.2001]
[Art.3 modificat prin Legea nr.1051-XIV din 16.06.2000, în vigoare 21.07.2000]
Articolul 4. Înlesnirile vizînd taxa de stat
(1) Sînt scutiţi de plata taxei de stat în instanţele judecătoreşti:
1) reclamanţii – persoane fizice – în acţiunile de încasare a sumelor retribuirii muncii şi alte cerinţe legate de activitatea de muncă;
2) reclamanţii – în acţiunile ce reies din dreptul de autor, precum şi din dreptul pentru descoperire, invenţie, propunere de raţionalizare şi pentru model industrial;
3) reclamanţii – în acţiunile de încasare a pensiei alimentare;
4) reclamanţii – în acţiunile de încuviinţare a adopţiei;
5) reclamanţii – în acţiunile de acoperire a daunei pricinuite de schilodire sau o altă lezare a sănătăţii, precum şi de decesul întreţinătorului;
6) reclamanţii – în cauzele de încasare a pagubei pricinuite prin poluarea mediului înconjurător şi folosirea iraţională a resurselor naturale;
7) procurorii – în cazurile stabilite de legislaţie privind apărarea drepturilor altor persoane şi a intereselor ocrotite de stat;
8) avocaţii parlamentari – pentru cererile privind apărarea intereselor petiţionarilor ale căror drepturi şi libertăţi constituţionale au fost încălcate;
9) prefecţii - pentru cererile privind declararea invalidităţii unui act emis de o autoritate a administraţiei publice locale;
10) părţile – în litigiile legate de recuperarea pagubei cauzate persoanei în legătură cu condamnarea nelegală, tragerea la răspundere penală, arestarea ca mod de aplicare a măsurii preventive, arestarea în calitate de sancţiune administrativă;
11) organizaţiile obşteşti ale invalizilor, instituţiile acestora, întreprinderile şi asociaţiile de instruire şi producţie – în toate acţiunile;
12) Curtea de Conturi, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Finanţelor, Departamentul Vamal, Departamentul Privatizării, Departamentul Standardizare şi Metrologie şi organele lor – în cazul intentării acţiunilor privind apărarea intereselor patrimoniale ale statului şi contestării deciziilor asupra lor în orice instanţă de judecată;
13) organele de asistenţă socială – în acţiunile în regres de încasare a sumelor de ajutoare şi pensii plătite părţii lezate, precum şi de încasare a ajutoarelor şi pensiilor plătite greşit;
14) Direcţia Generală pentru Rezervele Materiale de pe lîngă Guvern, întreprinderile şi organizaţiile subordonate acesteia - în acţiunile legate de încălcarea drepturilor lor;
15) administratorii din oficiu ai băncilor în acţiunile legate de lichidarea băncilor;
16) Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare – în cazurile de intentare a acţiunilor legate de încălcările legislaţiei pe piaţa valorilor mobiliare;
[Pct.17) abrogat prin Legea nr.1396-XV din 17.10.2002, în vigoare 07.11.2002]
18) consiliile judeţene şi primăriile – în cazurile de intentare a acţiunilor privind apărarea intereselor patrimoniale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe care le reprezintă.
Plîngerile particulare asupra deciziilor judiciare nu sînt supuse taxei de stat.
Instanţa judecătorească, judecătorul, pornind de la situaţia patrimonială a cetăţeanului, în alte cazuri, sînt în drept de a-l elibera complet sau parţial de plata taxei de stat, iar privitor la persoanele juridice – de a eşalona sau a amîna achitarea taxei de stat.
Taxa de stat, de a cărei plată reclamantul a fost scutit, se încasează de la reclamat proporţional cu partea pretenţiilor satisfăcute.
(2) Sînt scutiţi de plata taxei de stat pentru întocmirea actelor şi eliberarea documentelor de stare civilă:
1) persoanele – pentru înregistrarea naşterii, decesului, înfierii şi stabilirii paternităţii, de asemenea pentru rectificarea greşelilor, comise la înregistrarea acestor acte;
2) persoanele – pentru eliberarea conform hotărîrii instanţei judecătoreşti a adeverinţei privind desfacerea căsătoriei, dacă căsătoria se desface cu persoane considerate în modul stabilit absente fără de veste sau incapabile din cauza bolii mintale sau debilităţii mintale, cu persoane condamnate la privaţiune de libertate pe un termen mai mare de trei ani;
3) persoanele fizice – pentru eliberarea repetată a certificatelor de deces ale rudelor reabilitate sau substituirea celor eliberate anterior;
4) Ministerul Afacerilor Externe, organele de justiţie, birourile notariale – pentru eliberarea datelor din actele de stare civilă;
5) organele învăţămîntului public, inspecţiile pentru minori – pentru eliberarea repetată a certificatelor de naştere a copiilor orfani şi a copiilor rămaşi fără tutela părinţilor, pentru a-i repartiza în instituţii pentru copii de tip internat şi în instituţiile de învăţămînt.
(3) Sînt scutiţi de plata taxei de stat, încasată de serviciile Ministerului Afacerilor Interne:
1) cetăţenii Republicii Moldova pentru eliberarea documentelor de plecare peste hotare şi pentru acordarea de servicii legate de plecarea peste hotare prin punctele controlului de grăniceri ale Republicii Moldova, dacă plecarea este legată de decesul celor apropiaţi (părinţi, copii, soţ, fraţi şi surori), precum şi de vizitarea mormintelor nu mai des de o dată în an;
2) persoanele oficiale de stat ale Republicii Moldova pentru eliberarea paşapoartelor diplomatice;
3) turiştii străini pentru înregistrarea paşapoartelor de străinătate;
4) persoanele fizice invitate în instanţele judecătoreşti străine în conformitate cu tratatele de acordare a asistenţei juridice în cauzele civile, familiale şi penale în calitate de părţi, martori, experţi în cauzele civile şi penale – pentru eliberarea documentelor de plecare peste hotare;
5) elevii care pleacă peste hotare pe linia Ministerului Ştiinţei şi Învăţămîntului în vederea trecerii practicii de producţie şi la studii – pentru eliberarea paşapoartelor de străinătate;
6) persoanele care pleacă peste hotare pentru a se trata;
7) cetăţenii străini sosiţi în Republica Moldova la studii sau pentru a desfăşura activităţi didactice ori didactico-ştiinţifice în instituţiile de învăţămînt de stat în baza tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte – pentru eliberarea permiselor de şedere.
(4) Sînt scutiţi de plata taxei de stat pentru înregistrarea domiciliului:
1) persoanele de vîrstă înaintată şi invalizii care locuiesc în aziluri de bătrîni şi invalizi;
2) elevii şcolilor-internat şi şcolilor profesional-tehnice care se află în asigurarea deplină a statului şi locuiesc în cămine.
La întocmirea paşapoartelor pentru cetăţenii trimişi în străinătate de întreprinderi, instituţii şi organizaţii în scop de serviciu taxa de stat este plătită de aceste întreprinderi, instituţii şi organizaţii.
(5) În conformitate cu Legea cu privire la avocaţii parlamentari, sînt scutite de taxa de stat cererile adresate avocatului parlamentar.
(6) Sînt scutiţi de plata taxei de stat, încasată de Serviciul de Stat Migraţiune:
1) cetăţenii străini sosiţi în Republica Moldova la studii în instituţiile de învăţămînt de stat în baza tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte – pentru eliberarea adeverinţei de imigrant;
2) cetăţenii străini sosiţi în Republica Moldova pentru a desfăşura activităţi didactice sau didactico-ştiinţifice în instituţiile de învăţămînt de stat în baza tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte – pentru eliberarea autorizaţiei de încadrare în cîmpul muncii.
[Art.4 completat prin Legea nr.1452-XV din 08.11.2002, în vigoare 12.12.2002]
[Art.4 completat prin Legea nr.1146-XV din 20.06.2002, în vigoare 05.07.2002]
[Art.4 completat prin Legea nr.980-XV din 12.04.2002, în vigoare 09.05.2002]
[Art.4 modificat prin Legea nr.704-XV din 06.12.2001, în vigoare 27.12.2001]
[Art.4 completat prin Legea nr.627-XV din 09.11.2001, în vigoare 29.11.2001]
[Art.4 completat prin Legea nr.456-XV din 30.07.2001, în vigoare 17.08.2001]
[Art.4 modificat prin Legea nr.136-XV din 10.05.2001, în vigoare 09.06.2001]
Notă: Completările introduse prin Legea nr. 1367-XIV din 10.11.2000 se declară neconstituţionale conform Hot. Curţii Constituţionale nr.11 din 15.02.2001
[Art.4 completat prin Legea nr.1367-XIV din 10.11.2000, în vigoare 17.11.2000]
[Art.4 modificat prin Legea nr.1195-XIV din 28.07.2000, în vigoare 14.09.2000]
[Art.4 completat prin Legea nr.963-XIV din 27.04.2000, în vigoare 25.05.2000]
[Art.4 completat prin Legea nr.784-XIV din 03.02.2000, în vigoare 24.02.2000]
Articolul 5. Trecerea taxei de stat la buget
Taxa de stat este plătită la locul examinării şi întocmirii documentelor şi este trecută la bugetul local, cu excepţia taxei încasate de la cererile ce se depun la judecătoria economică, care este trecută la bugetul de stat.
Articolul 6. Modul de plată a taxei de stat
Taxa de stat se plăteşte în numerar, în timbre fiscale şi prin transferare de pe contul plătitorului în instituţia bancară.
La dorinţa plătitorului, taxa de stat poate fi plătită în valută străină la cursul stabilit de Banca Naţională a Moldovei.
Taxa de stat pentru cererile de chemare în judecată, pentru cererile de apel şi cererile de recurs se plăteşte la depunerea lor, iar pentru eliberarea copiilor de pe actele eliberate de către instanţele judecătoreşti – la primirea lor.
Taxa de stat de la cererile de chemare în judecată care sosesc din alte state şi sînt examinate de organele respective ale Republicii Moldova este transferată în bugetul de stat.
Articolul 7. Restituirea taxei de stat
Taxa de stat plătită urmează a fi restituită parţial sau integral în cazul:
1) achitării taxei într-o mărime mai mare decît cea prevăzută de legislaţia în vigoare;
2) restituirii cererii (plîngerii) sau refuzului de a primi;
3) încheierii procedurii cînd cauza nu ţine de competenţa instanţei judecătoreşti, precum şi în cazul în care persoana interesată nu a respectat procedura soluţionării extrajudiciare a litigiului stabilită pentru această categorie de cauze şi cînd acţiunea a fost depusă de către o persoană incapabilă;
4) refuzului persoanei care a plătit taxa pentru întocmirea sau primirea documentelor pînă la adresarea în instituţia respectivă;
5) anulării în modul stabilit a hotărîrii instanţei judecătoreşti respective, dacă taxa de stat a fost deja încasată la buget;
6) achitării taxei de stat pentru înregistrarea desfacerii căsătoriei cu acordul comun al soţilor, care nu au copii minori, dacă desfacerea căsătoriei nu a avut loc în legătură cu împăcarea soţilor sau neprezentarea a unuia din ei;
7) refuzului de satisfacere a cererii privind renunţarea la cetăţenia Republicii Moldova şi eliberarea paşaportului de străinătate, precum şi în cazul refuzului cetăţeanului de a pleca peste hotare pînă la primirea permisului pentru plecare;
8) în alte cazuri, stabilite de legislaţia Republicii Moldova.
Restituirea taxei de stat se efectuează luîndu-se în considerare indexarea preţurilor cu condiţia că cererea a fost depusă în organul care a încasat taxa de stat pe parcursul a trei ani din ziua trecerii ei la buget.
Articolul 8. Răspunderea pentru corectitudinea încasării taxei de stat
Persoanele cu funcţii de răspundere ale instituţiilor care încasează taxa de stat, precum şi conducătorii lor, poartă răspunderea stabilită de legislaţia în vigoare pentru corectitudinea încasării taxei de stat, pentru trecerea ei în termen şi integral la buget.
Articolul 9. Organele care efectuează verificarea corectitudinii încasării taxei de stat
Organele financiare şi inspectoratele fiscale de stat efectuează verificarea corectitudinii încasării taxei de stat, precum şi a trecerii ei în termen şi integral la buget în toate instituţiile care o încasează.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
or.Chişinău, 3 decembrie 1992. | |
Nr.1216-XII. |
____________________
* Republicată în temeiul Hotărîrii Parlamentului nr.1546-XIII din 25.02.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.26-27, art.176. Modificată şi completată prin: 1) Legea nr.1338-XIII din 16.03.1993 – Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.5, art.129;
2) Legea nr.1364-XIII din 18.03.1993 – Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.5, art.133;
3) Legea nr.75-XIII din 26.04.1994 – Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1994, nr.5, art.138;
4) Legea nr.157-XIII din 29.06.1994 – Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1994, nr.6, art.54;
5) Legea nr.206-XIII din 29.07.1994 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.3, art.38;
6) Legea nr.255-XIII din 03.11.1994 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.16, art.169;
7) Legea nr.683-XIII din 08.12.1995 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.1, art.8;
8) Legea nr.744-XIII din 20.02.1996 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.16, art.170;
9) Legea nr.788-XIII din 26.03.1996 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.40-41, art.367;
10) Legea nr.1090-XIII din 04.02.1997 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.18, art.182;
11) Legea nr.1169-XIII din 30.04.1997 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.37, art.314;
12) Legea nr.1444-XIII din 26.12.1997 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.22-23, art.126;
13) Legea nr.1465-XIII din 29.01.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.266;
14) Legea nr.1563-XIII din 26.02.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.26-27, art.175;
15) Legea nr.18-XIV din 14.05.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.60-61, art.411;
16) Legea nr.68-XIV din 02.07.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.72-73, art.479;
17) Legea nr.126-XIV din 30.07.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.84, art.559;
18) Legea nr.235-XIV din 23.12.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.14-15, art.64.
