L E G E
privind reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare,
cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar
nr. 1247-XII din 22.12.1992
Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.12/366 din 1992
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
REGLEMENTAREA DE STAT A REGIMULUI PROPRIETĂŢII FUNCIARE
Articolul 1. Conţinutul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare
Articolul 2. Principiile de bază ale reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare
Articolul 3. Sistemul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare
Articolul 4. Sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare
Articolul 5. Procesul reglementării regimului proprietăţii funciare
Articolul 6. Felurile lucrărilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare
Articolul 7. Principiul obligativităţii în sistemul reglementării regimului proprietăţii funciare
Capitolul II
CADASTRUL FUNCIAR DE STAT
Articolul 8. Conţinutul cadastrului funciar
Articolul 9. Menirea cadastrului funciar
Articolul 10. Ţinerea cadastrului funciar
Articolul 11. Evidenţa tehnică
Articolul 12. Evidenţa economică şi juridică
Articolul 13. Sistemul documentaţiei cadastrale
Articolul 14. Termenele efectuării pe teren a lucrărilor cadastrale
Capitolul III
MONITORINGUL FUNCIAR
Articolul 15. Conţinutul monitoringului finciar
Articolul 16. Menirea monitoringului funciar
Articolul 17. Sistemul informaţional al monitoringului funciar
Capitolul IV
ORGANELE SERVICIULUI PENTRU REGLEMENTAREA DE STAT A REGIMULUI PROPRIETĂŢII FUNCIARE,
ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE LOR
Articolul 18. Organele serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Articolul 19. Organizarea lucrărilor privind reglementarea regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar
Articolul 20. Atribuţiile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Articolul 21. Dreprurile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Articolul 22. Răspunderea serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele "judeţ", "judeţean" se substituie prin cuvintele "raion", "raional" conform Legii nr.482-XV din 04.12.03, în vigoare 01.01.2004
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele "orăşel" şi "de orăşel" se exclud, iar cuvintele "raion (judeţ)" şi "raional (judeţean)" se substituie, respectiv, prin cuvintele "judeţ" şi "judeţean", cuvintele "comună" şi "comunal" se substituie, respectiv, prin cuvintele "sat (comună)" şi "sătesc (comunal)", cuvintele "organele de autoadministrare locală" se substituie prin cuvintele "autorităţile administraţiei publice locale" conform Legii nr.237-XIV din 23.12.1998
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
Reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar reprezintă un complex unic de lucrări orientate spre soluţionarea chestiunilor folosirii raţionale a pămîntului şi ocrotirii mediului înconjurător.
Lucrările acestui complex sînt coordonate de serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare.
Lucrările de reglementare a regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar sînt finanţate de la bugetul republican şi cel local.
REGLEMENTAREA DE STAT A REGIMULUI PROPRIETĂŢII FUNCIARE
Articolul 1. Conţinutul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare
Reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare reprezintă un proces de organizare a teritoriului şi a altor mijloace de producţie.
Menirea acestui proces de a crea tuturor deţinătorilor de terenuri condiţii favorabile pentru folosirea regională a terenurilor indiferent de tipul de proprietate şi de forma de organizare a producţiei.
Articolul 2. Principiile de bază ale reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare
Principiile de bază ale reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare sînt:
1) respectarea egalităţii între deţinătorii de terenuri, întărirea şi dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate şi formelor de organizare a producţiei legate direct de folosirea terenurilor în condiţiile relaţiilor de piaţă;
2) folosirea resurselor funciare în interesul societăţii şi în primul rînd al sectorului agrar;
3) crearea unor condiţii teritoriale, organizatorice şi economice favorabile pentru folosirea raţională a pămîntului de către toţi deţinătorii de terenuri, sporirea fertilităţii solurilor şi introducerea metodelor avansate de gospodărire ţinîndu-se cont de diversitatea factorilor naturali, economici şi sociali.
Articolul 3. Sistemul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare
Sistemul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare include:
1) baza legislativă a reglementării regimului proprietăţii funciare;
2) sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare;
3) serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare.
Articolul 4. Sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare
Sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare prevede efectuarea unui complex de măsuri organizatorice, economice şi tehnice, orientate spre folosirea raţională şi ocrotirea întregului fond funciar.
Aceste măsuri se efectuează la nivelul de: republică, raion, oraş (municipiu), sat (comună), gospodărie colectivă, gospodărie ţărănească (de fermier), întreprindere mică, asociaţie agricolă, teren concret.
Pornind de la conţinutul lucrărilor de organizare a teritoriului a fost întocmită lista de documente care constituie sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare:
1) schema generală a organizării teritoriului republicii;
2) schema reglementării regimului proprietăţii funciare a raionului;
3) schema organizării teritoriului oraşului (municipiului);
4) schema reglementării regimului proprietăţii funciare a satului (comunei);
5) argumentarea tehnico-economică a schimbărilor de hotare dintre sate (comune);
6) proiectul de organizare intragospodărească a teritoriului întreprinderii agricole, gospodăriei colective, gospodăriei ţărăneşti (de fermier), întreprinderii mici, asociaţiei agricole;
7) proiectul de lucru de organizare a teritoriului pentru fiecare teren concret.
La întocmirea sistemului republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare iau parte serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, institutele de cercetări ştiinţifice în domeniul economiei, pedologiei, agrochimiei, ameliorării etc.
Articolul 5. Procesul reglementării regimului proprietăţii funciare
Reglementarea regimului proprietăţii funciare se efectuează la iniţiativa organelor de stat, serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare sau la solicitarea deţinătorilor de terenuri.
Procesul de reglementare a regimului proprietăţii funciare include:
1) lucrul organizatoric de pregătire;
2) elaborarea schemelor, proiectelor şi altor documente privind organizarea teritoriului;
3) examinarea şi aprobarea schemelor, proiectelor, şi altor documente privind organizarea teritoriului;
4) însuşirea schemelor şi proiectelor în natură;
5) corectarea şi prezentarea documentelor către beneficiar;
6) supravegherea realizării schemelor şi proiectelor de către serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Articolul 6. Felurile lucrărilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare
Lucrările de reglementare a regimului proprietăţii funciare în republică se împart în:
1) reglementarea intergospodărească a regimului proprietăţii funciare care are drept scop reîmpărţirea fondului funciar între ramurile economiei naţionale, unităţile administrativ-teritoriale şi deţinătorii de terenuri (întocmirea şi eliberarea titlurilor de stat de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară se efectuează în baza unui regulament special, aprobat de guvern);
2) organizarea intragospodărească a teritoriului cu scopul de a crea pe teritoriul întreprinderii agricole condiţii favorabile pentru folosirea raţională şi protecţia pămîntului.
Articolul 7. Principiul obligativităţii în sistemul reglementării regimului proprietăţii funciare
Proprietarii, posesorii şi beneficiarii funciari sînt obligaţi să respecte cerinţele privind păstrarea şi sporirea fertilităţii pămîntului combaterea eroziunii solurilor, folosirea îngrăşămintelor şi substanţelor toxine conform schemelor şi proiectelor reglementării regimului proprietăţii funciare elaborate în comun cu serviciul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare sau coordonate cu acesta.
CADASTRUL FUNCIAR DE STAT
Articolul 8. Conţinutul cadastrului funciar
Cadastrul funciar ca parte componentă a cadastrului general al naturii este un sistem unitar, de sine stătător şi obligator de evidenţă tehnică, economică şi juridică prin care se realizează stabilirea, înregistrarea, descrierea şi marcarea pe hărţi şi planuri topografice a tuturor terenurilor de pe teritoriul republicii, indiferent de destinaţie şi de tipul de proprietate.
Unităţile de bază ale acestui sistem sînt terenul şi deţinătorul de teren.
Articolul 9. Menirea cadastrului funciar
Cadastrul funciar asigură autorităţile administraţiei publice locale întreprinderile, instituţiile, organizaţiile interesate şi cetăţenii cu informaţii despre:
1) statutul juridic al terenurilor;
2) tipurile de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară;
3) parametrii cantitativi şi calitativi ai terenurilor;
4) valoarea economică a terenurilor;
5) alte date ce caracterizează particularităţile resurselor funciare în scopul impunerii fiscale, egalării condiţiilor teritoriale şi organizatorice pentru deţinătorii de terenuri, ţinîndu-se cont de diversele particularităţi ale terenurilor, în scopul evaluării economice a terenurilor, folosirii lor raţionale şi protecţiei, reglementării relaţiilor funciare, efectuării altor măsuri în vederea folosirii terenurilor.
Articolul 10. Ţinerea cadastrului funciar
Cadastrul funciar se ţine la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale: sat (comună), oraş (municipiu), raion, republică.
Deţinătorii de terenuri sînt obligaţi să prezinte organelor respective datele necesare pentru întocmirea cadastrului funciar.
Articolul 11. Evidenţa tehnică
Evidenţa tehnică constituie un complex de măsurări pentru determinarea dispunerii configuraţiei şi mărimii terenurilor pe categorii, tipuri de proprietate, posesiuni şi beneficiere funciară.
La nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se execută următoarele lucrări tehnice;
1) stabilirea şi delimitarea prin bornare a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a terenurilor deţinătorilor;
2) stabilirea şi marcarea pe teren a hotarelor intravilanului localităţilor;
3) măsurarea tuturor terenurilor din intravilanul unităţilor administrativ-teritoriale, specificîndu-se categoria terenurilor şi a deţinătorilor lor;
4) măsurări pe teren pentru obţinerea şi actualizarea documentaţiei cadastrale.
Înainte de începerea măsurărilor pe teren, în caz de necesitate, deţinătorii de terenuri coordonează cu vecinii hotarele acestor terenuri şi le marchează cu borne.
Articolul 12. Evidenţa economică şi juridică
Evidenţa economică se realizează prin mecanismul economic de reglementare a raporturilor funciare, aprobat de Guvern.
Evidenţa juridică se realizează prin înscrierea drepturilor asupra terenului în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile.
[Art.12 modificat prin Legea nr.237-XIV din 23.12.98]
Articolul 13. Sistemul documentaţiei cadastrale
În republică este introdus un sistem unic de documentaţie cadastrală care constituie cadastrul funciar republican.
Documentele ce confirmă drepturile deţinătorilor de teren sînt titlul de autentificare a drepturilor deţinătorului de teren, certificatul de moştenire, contractul de vînzare-cumpărare, contractul de schimb, contractul de donaţie, contractul de arendă şi alte documente.
Documentaţia tehnică cadastrală de bază care se întocmeşte la nivel de sat (comună), oraş (municipiu), raion, republică cuprinde:
1) registrul cadastral al terenurilor din intravilanul satului (comunei), oraşului (municipiului) şi materialele cartografice;
2) registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri şi harta cadastrală a satului (comunei), oraşului (municipiul);
3) registrul cadastral şi harta cadastrală ale raionului;
4) registrul cadastral şi harta cadastrală ale republicii.
Registrul cadastral al terenurilor se ţine în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale şi cuprinde informaţie despre suprafaţa, categoria pămînturulor, despre indicatorii lor cantitativi şi calitativi.
Registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri cuprinde informaţie despre toate terenurile din intravilanul unităţii administrativ-teritoriale.
Harta cadastrală conţine reprezentarea grafică a informaţiei privind aşezarea terenurilor incluse în registrul cadastral al unităţilor administrativ-teritoriale respective.
Termenele de reprezentare a cadastrului funciar şi conţinutul documentaţiei cadastrale de bază sînt stabilite într-un regulament special, aprobat de Guvern.
[Art.13 modificat prin Legea nr.237-XIV din 23.12.98]
Articolul 14. Termenele efectuării pe teren a lucrărilor cadastrale
Autenticitatea documentaţiei cadastrale se obţine pe baza comunicărilor şi cercetărilor ce se efectuează cel puţin o dată la 4 ani şi ca urmare, în mod obligatoriu, se examinează întregul teritoriu al unităţii administrativ-teritoriale, conţinutul documentaţiei cadastrale se compară cu situaţia de pe teren şi în ea se trec toate modificările.
Cercetările pedologice necesare elaborării părţii economice a cadastrului funciar se efectuează o dată la 10-15 ani, iar cele agrochimice o dată la 4 ani.
Pe terenurile unde s-au executat lucrări de ameliorare sau au avut loc procese de degradare a solului precizările se fac ori de cîte ori este necesar.
MONITORINGUL FUNCIAR
Articolul 15. Conţinutul monitoringului finciar
Monitoringul fondului funciar, ca parte componentă a monitoringului general al naturii, reprezintă un sistem de supraveghere permanentă a schimbărilor resurselor funciare, de analiză a lor şi de pronosticare a acestor schimbări.
Lucrările de monitoring se efectuează pe întreaga suprafaţă a fondului funciar şi prevăd:
1) supravegherea permanentă a schimbărilor cantitative în hotarele deţinătorilor de terenuri ale satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), raioanelor republicii în ansamblu, calcularea pe baza cercetărilor aerofotogeodezice şi cartografice a suprafeţelor terenurilor a căror destinaţie a fost schimbată;
2) supravegherea permanentă a schimbărilor calitative din componenţa resurselor funciare şi a solurilor, calcularea suprafeţelor schimbate, efectuarea sistematică a cercetărilor pedologice, agrochimice, geobotanice, geomorfologice, landşaftologice, climaterice şi de altă natură necesare pentru aprecierea la timp şi justă a schimbărilor produse.
În realizarea aspectului calitativ monitoringul funciar se bazează pe monitoringul solurilor ca parte componentă a lui.
Monitoringul funciar este deservit de un sistem informaţional, care asigură formarea băncii de date despre resursele funciare şi este o parte integrantă a sistemului informaţional al republicii.
Articolul 16. Menirea monitoringului funciar
Supravegherea permanentă a schimbărilor din componenţa resurselor funciare este necesară pentru analiza şi pronosticarea stării ecologice a fondului funciar, pentru aprecierea acestor schimbări, întocmirea concepţiilor, programelor şi înfăptuirea măsurilor de preîntîmpinare a proceselor negative şi determinarea tendinţelor acestor procese, pentru ocrotirea şi utilizarea raţională a resurselor funciare, conservarea şi ameliorarea lor.
În realizarea monitoringului funciar sînt antrenate institutele respective de proiectare şi de cercetări ştiinţifice.
Atribuţiile diferitelor organizaţii ce efectuează lucrări de monitoring şi coordonarea activităţii lor se reglementează printr-un regulament special, aprobat de Guvern de comun acord cu Departamentul de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resursele Naturale.
Articolul 17. Sistemul informaţional al monitoringului funciar
Sistemul informaţional al monitoringului funciar se întocmeşte după o metodă unică şi include date despre schimbările cantitative şi calitative din cadrul republicii, raionului, oraşului (municipiului), satului (comunei), gospodăriei. Conţinutul informaţiei şi termenele de prezentare a acesteia organelor respective se aprobă de Guvern.
Accesul la informaţia privind starea resurselor funciare este asigurat, în modul stabilit, tuturor persoanelor fizice şi juridice interesate.
ORGANELE SERVICIULUI PENTRU REGLEMENTAREA DE STAT
A REGIMULUI PROPRIETĂŢII FUNCIARE, ATRIBUŢIILE,
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE LOR
Articolul 18. Organele serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare reprezintă un sistem de organe.
Din sistemul serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare fac parte:
a) Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie;
b) serviciile publice desconcentrate ale Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, constituite în raioane, în municipiul Chişinău şi în unitatea teritorială autonomă Găgăuzia;
c) serviciile publice descentralizate, constituite în conformitate cu Legea privind administraţia publică locală.
Componenţa numerică a serviciilor publice desconcentrate ale Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie se stabileşte de Guvern.
Componenţa numerică a serviciilor publice descentralizate ale autorităţilor administraţiei publice locale se stabileşte de autorităţile administraţiei publice locale, luîndu-se în considerare volumul lucrărilor cadastrale şi de reglementare a regimului proprietăţii funciare în teritoriu.
Pe lîngă Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie funcţionează Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului.
[Art.18 modificat prin Legea nr.482-XV din 04.12.03, în vigoare 01.01.04]
[Art.18 în redacţia Legii nr.1241-XIV din 28.09.2000]
[Art.18 în redacţia Legii nr.237-XIV din 23.12.98]
Articolul 19. Organizarea lucrărilor privind reglementarea regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar
Lucrările privind reglementarea regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar se organizează:
1) la nivel republican - de Guvern, prin Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie;
2) la nivel raional - de autorităţile administraţiei publice raionale şi de serviciile publice pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare, constituite în teritoriu de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie;
în municipiul Chişinău - de autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău, de serviciul public municipal pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi de serviciul public pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare, constituit în teritoriu de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie;
în unitatea teritorială autonomă Găgăuzia - de autorităţile administraţiei publice ale Găgăuziei şi de serviciul public pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare, constituit în teritoriu de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie;
3) la nivel local - de autorităţile administraţiei publice locale şi de serviciile locale pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare.
[Art.19 modificat prin Legea nr.1241-XIV din 28.09.2000]
[Art.19 modificat prin Legea nr.237-XIV din 23.12.98]
Articolul 20. Atribuţiile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare are următoarele atribuţii:
1) dirijarea procesului de reglementare a regimului proprietăţii funciare;
2) controlul asupra folosirii raţionale a terenurilor;
3) elaborarea schemelor republicană, raională, orăşenească (municipală), sătească (comunală) privind reglementarea regimului proprietăţii funciare şi dotarea lor cu programe concrete de ameliorare şi protecţie a terenurilor;
4) fundamentarea şi stabilirea hotarelor terenurilor cu regimuri speciale de ocrotire a naturii, de recreaţie şi ale rezervaţiilor;
5) elaborarea proiectelor privind stabilirea pe teren a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a intravilanului localităţilor;
6) elaborarea proiectelor privind delimitarea terenurilor destinate transmiterii în proprietate, posesiune şi folosinţă, formării de gospodării noi, privind reglementarea hotarelor gospodăriilor existente, precum şi a terenurilor gospodăriilor individuale lichidîndu-se incomodităţile din amplasarea lor;
7) repartizarea terenurilor în natură şi pregătirea titlurilor de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară;
8) examinarea şi aprobarea schemelor, proiectelor şi altei documentaţii referitoare la organizarea teritoriului;
9) elaborarea proiectelor de reglementare a regimului proprietăţii funciare intragospodărească şi a proiectelor pentru deţinătorii de terenuri cu argumentarea metodelor de folosire raţională a terenurilor conform destinaţiei speciale, de sporire a fertilităţii solurilor şi de aplicare a tehnologiilor avansate cruţătoare de natură;
10) elaborarea proiectelor de lucru privind valorificarea, ameliorarea şi protecţia terenurilor;
11) supravegherea de autor a realizării schemelor şi proiectelor de reglementare a regimului proprietăţii funciare;
12) ţinerea cadastrului funciar, care include:
a) acordarea de ajutor autorităţilor administraţiei publice locale la întocmirea cadastrului funciar;
b) sistematizarea cadastrelor funciare raionale şi întocmirea cadastrului funciar republican;
c) prezentarea cadastrului funciar spre examinarea Guvernului, anexînd propuneri concrete în vederea recreării cantitative şi calitative a terenurilor;
13) ţinerea monitoringului funciar, care include:
a) dirijarea proceselor de supraveghere;
b) crearea sistemului informaţional;
c) prezentarea informaţiei despre starea fondului funciar şi a propunerilor concrete cu privire la folosirea raţională a resurselor funciare;
14) conducerea metodică a lucrărilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare, de ţinere a cadastrului funciar şi a monitoringului funciar;
15) efectuarea cercetărilor landşaftologice complexe şi a prospecţiunilor topografice,aerofotogeodezice,geologice, geomorfologice, hidrologice, pedologice, geobotanice etc., evidenţierea particularităţilor climaterice, a gradului de împădurire şi poluare a terenurilor, precum şi a gradului de acţiune antropogenă asupra lor;
16) organizarea pregătirii specialiştilor de profil, examinarea litigiilor funciare.
Articolul 21. Dreprurile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare are dreptul:
1) să exercite controlul asupra folosirii raţionale a terenurilor de către toţi deţinătorii indiferent de tipul de proprietate şi de formă de organizare a producţiei;
2) să ceară de la deţinătorii de terenuri îndeplinirea elementelor obligatorii ce ţin de organizarea teritoriului, de lichidarea încălcărilor din acest domeniu;
3) să oprească acţiunile nelegitime ale deţinătorilor de terenuri care pot aduce pagube pămîntului folosindu-l neraţional;
4) să facă organelor de resort propuneri privind tragerea deţinătorilor de terenuri la răspundere administrativă şi penală pentru încălcarea legislaţiei în vigoare.
[Art.21 modificat prin Legea nr.237-XIV din 23.12.98]
Articolul 22. Răspunderea serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare
Serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare poartă răsdpundere pentru:
1) elaborarea la timp a documentalor privind folosirea raţională a pămîntului, prezentarea lor autorităţilor administraţiei publice locale şi deţinătorilor de terenuri;
2) ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar, prezentarea materialelor cadastrale şi de monitoring în Guvern în termenul stabilit.
În cazul în care materialele cadastrale şi de monitoring se falsifică persoanelor vinovate poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Pentru încălcarea termenelor şi a regulilor de elaborare a documentelor cadastrale se prevede pedeapsă administrativă.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA |
Mircea SNEGUR |
or. Chişinău, 22 decembrie 1992. | |
Nr.1247-XII |
