vineri, 1 ianuarie 1993
1247/22.12.92 Lege privind reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar

L E G E

privind reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare,

cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar

 

nr. 1247-XII  din  22.12.1992

 

Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.12/366 din 1992

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

REGLEMENTAREA DE STAT A REGIMULUI

PROPRIETĂŢII FUNCIARE

Articolul 1. Conţinutul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare

Articolul 2. Principiile de bază ale reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare

Articolul 3. Sistemul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare

Articolul 4. Sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare

Articolul 5. Procesul reglementării regimului proprietăţii funciare

Articolul 6. Felurile lucrărilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare

Articolul 7. Principiul obligativităţii în sistemul reglementării regimului proprietăţii funciare

 

Capitolul II

CADASTRUL FUNCIAR DE STAT

Articolul 8. Conţinutul cadastrului funciar

Articolul 9. Menirea cadastrului funciar

Articolul 10. Ţinerea cadastrului funciar

Articolul 11. Evidenţa tehnică

Articolul 12. Evidenţa economică şi juridică

Articolul 13. Sistemul documentaţiei cadastrale

Articolul 14. Termenele efectuării pe teren a lucrărilor cadastrale

 

Capitolul III

MONITORINGUL FUNCIAR

Articolul 15. Conţinutul monitoringului funciar

Articolul 16. Menirea monitoringului funciar

Articolul 17. Sistemul informaţional al monitoringului funciar

 

Capitolul IV

ORGANELE SERVICIULUI PENTRU REGLEMENTAREA

DE STAT A REGIMULUI PROPRIETĂŢII FUNCIARE,

ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE LOR

Articolul 18. Organele serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

Articolul 19. Organizarea lucrărilor privind reglementarea regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar

Articolul 20. Atribuţiile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

Articolul 21. Drepturile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

Articolul 22. Răspunderea serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

 

 

 

Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.

Reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar reprezintă un complex unic de lucrări orientate spre soluţionarea chestiunilor folosirii raţionale a pămîntului şi ocrotirii mediului înconjurător.

Lucrările acestui complex sînt coordonate de serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare.

Lucrările de reglementare a regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar sînt finanţate de la bugetul republican şi cel local.

 

 Capitolul I

REGLEMENTAREA DE STAT A REGIMULUI

PROPRIETĂŢII FUNCIARE

Articolul 1. Conţinutul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare

Reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare reprezintă un proces de organizare a teritoriului şi a altor mijloace de producţie.

Menirea acestui proces de a crea tuturor deţinătorilor de terenuri condiţii favorabile pentru folosirea raţională a terenurilor indiferent de tipul de proprietate şi de forma de organizare a producţiei.

 

Articolul 2. Principiile de bază ale reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare

Principiile de bază ale reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare sînt:

1) respectarea egalităţii între deţinătorii de terenuri, întărirea şi dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate şi formelor de organizare a producţiei legate direct de folosirea terenurilor în condiţiile relaţiilor de piaţă;

2) folosirea resurselor funciare în interesul societăţii şi în primul rînd al sectorului agrar;

3) crearea unor condiţii teritoriale, organizatorice şi economice favorabile pentru folosirea raţională a pămîntului de către toţi deţinătorii de terenuri, sporirea fertilităţii solurilor şi introducerea metodelor avansate de gospodărire ţinîndu-se cont de diversitatea factorilor naturali, economici şi sociali.

 

Articolul 3. Sistemul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare

Sistemul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare include:

1) baza legislativă a reglementării regimului proprietăţii funciare;

2) sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare;

3) serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare.

 

Articolul 4. Sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare

Sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare prevede efectuarea unui complex de măsuri organizatorice, economice şi tehnice, orientate spre folosirea raţională şi ocrotirea întregului fond funciar.

Aceste măsuri se efectuează la nivelul de: republică, raion (judeţ), orăşel, oraş (municipiu), comună, gospodărie colectivă, gospodărie ţărănească (de fermier), întreprindere mică, asociaţie agricolă, teren concret.

Pornind de la conţinutul lucrărilor de organizare a teritoriului a fost întocmită lista de documente care constituie sistemul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare:

1) schema generală a organizării teritoriului republicii;

2) schema reglementării regimului proprietăţii funciare a raionului (judeţului);

3) schema organizării teritoriului orăşelului, oraşului (municipiului);

4) schema reglementării regimului proprietăţii funciare a comunei;

5) argumentarea tehnico-economică a schimbărilor de hotare dintre comune;

6) proiectul de organizare intragospodărească a teritoriului întreprinderii agricole, gospodăriei colective, gospodăriei ţărăneşti (de fermier), întreprinderii mici, asociaţiei agricole;

7) proiectul de lucru de organizare a teritoriului pentru fiecare teren concret.

La întocmirea sistemului republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare iau parte serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, institutele de cercetări ştiinţifice în domeniul economiei, pedologiei, agrochimiei, ameliorării etc.

 

Articolul 5. Procesul reglementării regimului proprietăţii funciare

Reglementarea regimului proprietăţii funciare se efectuează la iniţiativa organelor de stat, serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare sau la solicitarea deţinătorilor de terenuri.

Procesul de reglementare a regimului proprietăţii funciare include:

1) lucrul organizatoric de pregătire;

2) elaborarea schemelor, proiectelor şi altor documente privind organizarea teritoriului;

3) examinarea şi aprobarea schemelor, proiectelor, şi altor documente privind organizarea teritoriului;

4) însuşirea schemelor şi proiectelor în natură;

5) corectarea şi prezentarea documentelor către beneficiar;

6) supravegherea realizării schemelor şi proiectelor de către serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare.

 

Articolul 6. Felurile lucrărilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare

Lucrările de reglementare a regimului proprietăţii funciare în republică se împart în:

1) reglementarea intergospodărească a regimului proprietăţii funciare care are drept scop reîmpărţirea fondului funciar între ramurile economiei naţionale, unităţile administrativ-teritoriale şi deţinătorii de terenuri (întocmirea şi eliberarea titlurilor de stat de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară se efectuează în baza unui regulament special, aprobat de Guvern);

2) organizarea intragospodărească a teritoriului cu scopul de a crea pe teritoriul întreprinderii agricole condiţii favorabile pentru folosirea raţională şi protecţia pămîntului.

 

Articolul 7. Principiul obligativităţii în sistemul reglementării regimului proprietăţii funciare

Proprietarii, posesorii şi beneficiarii funciari sînt obligaţi să respecte cerinţele privind păstrarea şi sporirea fertilităţii pămîntului, combaterea eroziunii solurilor, folosirea îngrăşămintelor şi substanţelor toxice conform schemelor şi proiectelor reglementării regimului proprietăţii funciare elaborate în comun cu serviciul reglementării de stat a regimului proprietăţii funciare sau coordonate cu acesta.

 

 Capitolul II

CADASTRUL FUNCIAR DE STAT

Articolul 8. Conţinutul cadastrului funciar

Cadastrul funciar ca parte componentă a cadastrului general al naturii este un sistem unitar, de sine stătător şi obligator de evidenţă tehnică, economică şi juridică prin care se realizează stabilirea, înregistrarea, descrierea şi marcarea pe hărţi şi planuri topografice a tuturor terenurilor de pe teritoriul republicii, indiferent de destinaţie şi de tipul de proprietate.

Unităţile de bază ale acestui sistem sînt terenul şi deţinătorul de teren.

 

Articolul 9. Menirea cadastrului funciar

Cadastrul funciar asigură organele de autoadministrare locală, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile interesate şi cetăţenii cu informaţii despre:

1) statutul juridic al terenurilor;

2) tipurile de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară;

3) parametrii cantitativi şi calitativi ai terenurilor;

4) valoarea economică a terenurilor;

5) alte date ce caracterizează particularităţile resurselor funciare în scopul impunerii fiscale, egalării condiţiilor teritoriale şi organizatorice pentru deţinătorii de terenuri, ţinîndu-se cont de diversele particularităţi ale terenurilor, în scopul evaluării economice a terenurilor, folosirii lor raţionale şi protecţiei, reglementării relaţiilor funciare, efectuării altor măsuri în vederea folosirii terenurilor.

 

Articolul 10. Ţinerea cadastrului funciar

Cadastrul funciar se ţine la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale: comună, orăşel, oraş (municipiu), raion (judeţ), republică.

Deţinătorii de terenuri sînt obligaţi să prezinte organelor respective datele necesare pentru întocmirea cadastrului funciar.

 

Articolul 11. Evidenţa tehnică

Evidenţa tehnică constituie un complex de măsurări pentru determinarea dispunerii configuraţiei şi mărimii terenurilor pe categorii, tipuri de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară.

La nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se execută următoarele lucrări tehnice:

1) stabilirea şi delimitarea prin bornare a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a terenurilor deţinătorilor;

2) stabilirea şi marcarea pe teren a hotarelor intravilanului localităţilor;

3) măsurarea tuturor terenurilor din intravilanul unităţilor administrativ-teritoriale, specificîndu-se categoria terenurilor şi a deţinătorilor lor;

4) măsurări pe teren pentru obţinerea şi actualizarea documentaţiei cadastrale.

Înainte de începerea măsurărilor pe teren, în caz de necesitate, deţinătorii de terenuri coordonează cu vecinii hotarele acestor terenuri şi le marchează cu borne.

 

Articolul 12. Evidenţa economică şi juridică

Evidenţa economică se realizează prin mecanismul economic de reglementare a raporturilor funciare, aprobat de Guvern.

Evidenţa juridică se realizează prin eliberarea titlurilor de deţinere a terenurilor şi prin înregistrarea lor în registrul cadastral.

 

Articolul 13. Sistemul documentaţiei cadastrale

În republică este introdus un sistem unic de documentaţie cadastrală, care constituie cadastrul funciar republican.

Documentaţia juridică cadastrală care confirmă dreptul de proprietate, posesiune şi beneficiere a terenurilor cuprinde:

1) titlul de stat de proprietate (posesiune);

2) adeverinţa de folosinţă provizorie a pămîntului.

Documentaţia tehnică cadastrală de bază care se întocmeşte la nivel de comună, orăşel, oraş (municipiu), raion (judeţ), republică cuprinde:

1) registrul cadastral al terenurilor din intravilanul comunei, orăşelului, oraşului (municipiului) şi materialele cartografice;

2) registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri şi harta cadastrală a comunei, orăşelului, oraşului (municipiului);

3) registrul cadastral şi harta cadastrală ale raionului (judeţului);

4) registrul cadastral şi harta cadastrală ale republicii.

Registrul cadastral al terenurilor se ţine în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale şi cuprinde informaţie despre suprafaţa, categoria pămînturilor, despre indicatorii lor cantitativi şi calitativi.

Registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri cuprinde informaţie despre toate terenurile din intravilanul unităţii administrativ-teritoriale.

Harta cadastrală conţine reprezentarea grafică a informaţiei privind aşezarea terenurilor incluse în registrul cadastral al unităţilor administrativ-teritoriale respective.

Termenele de reprezentare a cadastrului funciar şi conţinutul documentaţiei cadastrale de bază sînt stabilite într-un regulament special, aprobat de Guvern.

 

Articolul 14. Termenele efectuării pe teren a lucrărilor cadastrale

Autenticitatea documentaţiei cadastrale se obţine pe baza comunicărilor şi cercetărilor ce se efectuează cel puţin o dată la 4 ani şi ca urmare, în mod obligatoriu, se examinează întregul teritoriu al unităţii administrativ-teritoriale, conţinutul documentaţiei cadastrale se compară cu situaţia de pe teren şi în ea se trec toate modificările.

Cercetările pedologice necesare elaborării părţii economice a cadastrului funciar se efectuează o dată la 10-15 ani, iar cele agrochimice o dată la 4 ani.

Pe terenurile unde s-au executat lucrări de ameliorare sau au avut loc procese de degradare a solului precizările se fac ori de cîte ori este necesar.

 

 Capitolul III

MONITORINGUL FUNCIAR

Articolul 15. Conţinutul monitoringului funciar

Monitoringul fondului funciar, ca parte componentă a monitoringului general al naturii, reprezintă un sistem de supraveghere permanentă a schimbărilor resurselor funciare, de analiză a lor şi de pronosticare a acestor schimbări.

Lucrările de monitoring se efectuează pe întreaga suprafaţă a fondului funciar şi prevăd:

1) supravegherea permanentă a schimbărilor cantitative în hotarele deţinătorilor de terenuri ale comunelor, orăşelelor, oraşelor (municipiilor), raioanelor (judeţelor) republicii în ansamblu, calcularea pe baza cercetărilor aerofotogeodezice şi cartografice a suprafeţelor terenurilor a căror destinaţie a fost schimbată;

2) supravegherea permanentă a schimbărilor calitative din componenţa resurselor funciare şi a solurilor, calcularea suprafeţelor schimbate, efectuarea sistematică a cercetărilor pedologice, agrochimice, geobotanice, geomorfologice, landşaftologice, climaterice şi de altă natură necesare pentru aprecierea la timp şi justă a schimbărilor produse.

În realizarea aspectului calitativ monitoringul funciar se bazează pe monitoringul solurilor ca parte componentă a lui.

Monitoringul funciar este deservit de un sistem informaţional, care asigură formarea băncii de date despre resurse funciare şi cîte o parte integrantă a sistemului informaţional al republicii.

 

Articolul 16. Menirea monitoringului funciar

Supravegherea permanentă a schimbărilor din componenţa resurselor funciare este necesară pentru analiza şi pronosticarea stării ecologice a fondului funciar, pentru aprecierea acestor schimbări, întocmirea concepţiilor, programelor şi înfăptuirea măsurilor de preîntîmpinare a proceselor negative şi determinarea tendinţelor acestor procese, pentru ocrotirea şi utilizarea raţională a resurselor funciare, conservarea şi ameliorarea lor.

În realizarea monitoringului funciar sînt antrenate institutele respective de proiectare şi de cercetări ştiinţifice.

Atribuţiile diferitelor organizaţii ce efectuează lucrări de monitoring şi coordonarea activităţii lor se reglementează printr-un regulament special, aprobat de Guvern de comun acord cu Departamentul de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resursele Naturale.

 

Articolul 17. Sistemul informaţional al monitoringului funciar

Sistemul informaţional al monitoringului funciar se întocmeşte după o metodă unică şi include date despre schimbările cantitative şi calitative din cadrul republicii, raionului (judeţului), oraşului (municipiului), orăşelului, comunei, gospodăriei. Conţinutul informaţiei şi termenele de prezentare a acesteia organelor respective se aprobă de Guvern.

Accesul la informaţia privind starea resurselor funciare este asigurat, în modul stabilit, tuturor persoanelor fizice şi juridice interesate.

 

 Capitolul IV

ORGANELE SERVICIULUI PENTRU REGLEMENTAREA

DE STAT A REGIMULUI PROPRIETĂŢII FUNCIARE,

ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE LOR

Articolul 18. Organele serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

Guvernul creează serviciul republican de reglementare a regimului proprietăţii funciare, Institutul de Proiectări în domeniul Organizării Teritoriului şi coordonează activitatea acestora, stabileşte componenţa numerică a serviciilor republican, raional (judeţean), orăşenesc (municipal), de orăşel şi comunal de reglementare a regimului proprietăţii funciare.

Consiliile (comitetele executive) raionale (judeţene) organizează şi conduc activitatea serviciului raional (judeţean) pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare.

Consiliile primăriilor comunelor, orăşelelor, oraşelor (municipiilor) organizează şi conduc activitatea serviciilor pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare în teritoriile respective.

 

Articolul 19. Organizarea lucrărilor privind reglementarea regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar

Lucrările privind reglementarea regimului proprietăţii funciare, ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar se organizează:

1) la nivel republican – de Guvern prin serviciul republican pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare;

2) la nivel raional (judeţean) – de organele de autoadministrare raională (judeţeană) şi de serviciul raional (judeţean) pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare;

3) la nivel de comună – de primărie şi de serviciul comunal pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare.

 

Articolul 20. Atribuţiile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

Serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare are următoarele atribuţii:

1) dirijarea procesului de reglementare a regimului proprietăţii funciare;

2) controlul asupra folosirii raţionale a terenurilor;

3) elaborarea schemelor republicană, raională (judeţeană), orăşenească (municipală), de orăşel, comunală privind reglementarea regimului proprietăţii funciare şi dotarea lor cu programe concrete de ameliorare şi protecţie a terenurilor;

4) fundamentarea şi stabilirea hotarelor terenurilor cu regimuri speciale de ocrotire a naturii, de recreaţie şi ale rezervaţiilor;

5) elaborarea proiectelor privind stabilirea pe teren a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a intravilanului localităţilor;

6) elaborarea proiectelor privind delimitarea terenurilor destinate transmiterii în proprietate, posesiune şi folosinţă, formării de gospodării noi, privind reglementarea hotarelor gospodăriilor existente, precum şi a terenurilor gospodăriilor individuale lichidîndu-se incomodităţile din amplasarea lor;

7) repartizarea terenurilor în natură şi pregătirea titlurilor de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară;

8) examinarea şi aprobarea schemelor, proiectelor şi altei documentaţii referitoare la organizarea teritoriului;

9) elaborarea proiectelor de reglementare a regimului proprietăţii funciare intragospodărească şi a proiectelor pentru deţinătorii de terenuri cu argumentarea metodelor de folosire raţională a terenurilor conform destinaţiei speciale, de sporire a fertilităţii solurilor şi de aplicare a tehnologiilor avansate cruţătoare de natură;

10) elaborarea proiectelor de lucru privind valorificarea, ameliorarea şi protecţia terenurilor;

11) supravegherea de autor a realizării schemelor şi proiectelor de reglementare a regimului proprietăţii funciare;

12) ţinerea cadastrului funciar, care include:

a) acordarea de ajutor organelor de autoadministrare locală la întocmirea cadastrului funciar;

b) sistematizarea cadastrelor funciare raionale (judeţene) şi întocmirea cadastrului funciar republican;

c) prezentarea cadastrului funciar spre examinarea Guvernului, anexînd propuneri concrete în vederea recreării cantitative şi calitative a terenurilor;

13) ţinerea monitoringului funciar, care include:

a) dirijarea proceselor de supraveghere;

b) crearea sistemului informaţional;

c) prezentarea informaţiei despre starea fondului funciar şi a propunerilor concrete cu privire la folosirea raţională a resurselor funciare;

14) conducerea metodică a lucrărilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare, de ţinere a cadastrului funciar şi a monitoringului funciar;

15) efectuarea cercetărilor landşaftologice complexe şi a prospecţiunilor topografice, aerofotogeodezice, geologice, geomorfologice, hidrologice, pedologice, geobotanice etc., evidenţierea particularităţilor climaterice, a gradului de împădurire şi poluare a terenurilor, precum şi a gradului de acţiune antropogenă asupra lor;

16) organizarea pregătirii specialiştilor de profil, examinarea litigiilor funciare.

 

Articolul 21. Drepturile serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

Serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare are dreptul:

1) să exercite controlul asupra folosirii raţionale a terenurilor de către toţi deţinătorii indiferent de tipul de proprietate şi de forma de organizare a producţiei;

2) să ceară de la deţinătorii de terenuri îndeplinirea elementelor obligatorii ce ţin de organizarea teritoriului, de lichidarea încălcărilor din acest domeniu;

3) să facă propuneri organelor de autoadministrare locală referitor la privarea de dreptul de proprietate;

4) să oprească acţiunile nelegitime ale deţinătorilor de terenuri care pot aduce pagube pămîntului folosindu-l neraţional;

5) să facă organelor de resort propuneri privind tragerea deţinătorilor de terenuri la răspundere administrativă şi penală pentru încălcarea legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 22. Răspunderea serviciului pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare

Serviciul pentru reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare poartă răspundere pentru:

1) elaborarea la timp a documentelor privind folosirea raţională a pămîntului, prezentarea lor organelor de autoadministrare locală şi deţinătorilor de terenuri;

2) ţinerea cadastrului funciar şi a monitoringului funciar, prezentarea materialelor cadastrale şi de monitoring în Guvern în termenul stabilit.

În cazul în care materialele cadastrale şi de monitoring se falsifică persoanele vinovate poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Pentru încălcarea termenelor şi a regulilor de elaborare a documentelor cadastrale se prevede pedeapsă administrativă.

 

PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA Mircea SNEGUR

or.Chişinău, 22 decembrie 1992.
Nr.1247-XII.