joi, 10 septembrie 1998
1324/10.03.93 Legea privatizării fondului de locuinţe

L E G E A

privatizării fondului de locuinţe

 

nr. 1324-XII  din  10.03.1993

 

Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.5/126 din 1993

 

* * *

Notă: În cuprinsul legi, după textul "asociaţiile proprietarilor de locuinţe privatizate" se inserează textul "cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum" conform Legii nr.955-XIII din 19.07.1996, în vigoare 05.09.1996

Notă: Vezi Legea nr.643-XIII din 14.11.1995"Pentru interpretarea unor prevederi ale Legii privatizării fondului de locuinţe"

Notă: În cuprinsul legii denumirea "Departamentul de Stat pentru Privatizare" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat" conform Legii nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994

 

Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.

 

Prezenta lege, elaborată în conformitate cu Constituţia şi cu alte acte normative, stabileşte principiile şi condiţiile de bază ale privatizării fondului de locuinţe şi atelierelor de creaţie amplasate în încăperile improprii de locuit din casele de locuit ((în subsoluri, la etaje tehnice, în încăperi înzidite şi anexe, foste apartamente din casele de locuit calificate drept avariate sau improprii de locuit (în continuare – ateliere de creaţie)). Scopul legii este realizarea drepturilor cetăţenilor Republicii Moldova de a-şi alege liber modalitatea de satisfacere a necesităţilor în locuinţă, asigurarea integrităţii fondului de locuinţe, crearea de permise pentru formarea pieţei de locuinţe.

[Preambulul modificat prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]

[Preambulul completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Capitolul I

PRINCIPII GENERALE

Art.1. – (1) Privatizarea fondului de locuinţe este un proces de înstrăinare, efectuat de organele puterii de stat, a fondului de locuinţe aparţinînd statului, organizaţiilor obşteşti, asupra cărora statul şi-a declarat dreptul de proprietate, altor asociaţii şi întreprinderi cooperatiste de stat, în proprietate privată cetăţenilor Republicii Moldova şi asociaţiilor acestora (societăţi pe acţiuni şi societăţi economice, alte societăţi), pentru satisfacerea necesităţii lor în locuinţe şi formarea unor stăpîni reali prin dreptul de a dispune liber de proprietatea imobiliară.

(2) Prin fondul de locuinţe în prezenta lege se subînţeleg imobilele şi spaţiile locative din construcţiile care aparţin statului, indiferent de apartenenţa departamentală, locuinţele sovhozurilor şi ale altor întreprinderi agricole de stat, inclusiv cele reorganizate după punerea în aplicare a Legii cu privire la privatizare, precum şi locuinţele construite din contul mijloacelor de stat de către întreprinderile şi organizaţiile cu alte tipuri de proprietate.

[Art.1 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.2. – Privatizarea fondului de locuinţe, inclusiv atelierelor de creaţie, se efectuează pe baza liberului consimţămînt, respectîndu-se principiile echităţii sociale şi protecţiei sociale a cetăţenilor, atît contra bonuri patrimoniale şi mijloace băneşti (valută naţională sau valută convertibilă), cît şi gratuit, în cazurile stabilite de prezenta lege.

[Art.2 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.3. – (1) În cazul procurării de apartament (casă)* sau atelier de creaţiesau atelier de creaţie contra mijloace băneşti, cetăţeanul achită costul integral sau în rate (lunar) în părţi egale, timp de cinci ani, depunînd o cotă iniţială de cel puţin 40 procente din el şi achitînd suplimentar o dobîndă bancară minimă de la suma nerambursată pentru eşalonarea plăţii.

______________________

* În continuare locuinţă.

(2) Titlul de proprietate se eliberează după achitarea în întregime a costului locuinţei sau atelierului de creaţie.

[Art.3 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.4. – (1) Organele care efectuează privatizarea fondului de locuinţe sînt: Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat şi agenţiile lui teritoriale, care, de comun acord cu organele de autoadministrare locală, desemnează comisiile pentru privatizarea fondului de locuinţe.

(2) Aceste comisii includ reprezentanţi ai Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat sau ai agenţiilor lui teritoriale, ai organelor de autoadministrare locală, financiare şi de exploatare a locuinţelor, ai direcţiei de arhitectură, ai organului de supraveghere antiincendiară, staţiei sanitaro-epidemiologice, biroului teritorial de inventariere tehnică, iar în cazul vînzării sau transmiterii cu titlu gratuit a locuinţelor din fondul departamental sau public include şi reprezentanţi ai întreprinderilor, asociaţiilor, instituţiilor, organizaţiilor** respective şi ai comitetelor lor sindicale.

______________________

** În continuare unităţi.

 

(3) Activitatea comisiei pentru privatizarea fondului de locuinţe este reglementată de regulamentul ei, aprobat de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

 

Art.5. – (1) Cetăţenilor Republicii Moldova pot fi vîndute sau transmise cu titlu gratuit în proprietate privată în special locuinţele în care aceştia trăiesc şi care aparţin fondului de stat şi celui public, asupra căruia statul şi-a declarat dreptul de proprietate, precum şi în imobilele ce aparţin unităţilor, indiferent dacă aceste unităţi sînt incluse în listele de privatizare.

(2) Nu pot fi vîndute sau transmise cu titlu gratuit în proprietate privată imobilele care se află în oraşele militare de tip închis, căminele, locuinţele de serviciu (ai căror locatari au lucrat mai puţin de 10 ani la unitatea respectivă), locuinţele avariate şi ireparabile, casele ce urmează a fi demolate.

(3) Se permite privatizarea locuinţelor de stat în cazul în care cetăţenii au în proprietate privată o altă locuinţă provenită nu în rezultatul privatizării.

(4) Dacă cetăţenii au participat la privatizarea unei locuinţe, ulterior ei pot privatiza o altă locuinţă, achitînd integral costul suprafeţei acesteia la preţuri comerciale stabilite de Guvern la data privatizării.

(5) Prin derogare de la prevederile alineatului (2) referitor la privatizarea căminelor, se admite privatizarea încăperilor de locuit în căminele de tip cameră (cu excepţia încăperilor de locuit în căminele pentru studenţi şi elevi ai instituţiilor de învăţămînt de toate nivelurile, căminelor, aflate la balanţa instituţiilor de ocrotire a sănătăţii, şi căminelor de tip pat-loc şi pat-cameră) cu condiţia că cel puţin 60 procente din locatarii de răspundere ai încăperilor de locuit la adunarea generală şi-au exprimat în scris dorinţa de a le privatiza.

În acest caz persoanele împuternicite de adunare, în termen de o lună după convocarea ei, sînt obligate să prezinte comisiei pentru privatizarea fondului de locuinţe documentele necesare asupra tuturor locatarilor de răspundere ai încăperilor de locuit, care şi-au exprimat dorinţa de a le privatiza. În termen de două luni, după înregistrarea contractelor de vînzare-cumpărare, transmitere-primire a încăperilor de locuit la notariat şi la biroul de inventariere tehnică, proprietarii încăperilor privatizate sînt obligaţi să instituie şi să înregistreze asociaţia proprietarilor locuinţelor privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum. Neîndeplinirea acestei cerinţe serveşte drept temei pentru rezilierea în modul stabilit a contractului de vînzare-cumpărare, transmitere-primire din iniţiativa Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

Privatizarea încăperilor de locuit din căminele de tip cameră se efectuează în modul stabilit de prezenta lege pentru privatizarea apartamentelor (caselor).

Notă: Completarea introdusă prin Legea nr.1069-XIII din 26.12.1996 se declară neconstituţională conform Hot. Curţii Constituţionale nr.28 din 27.10.1997

[Art.5 completat prin Legea nr.1069-XIII din 26.12.1996, în vigoare 06.02.1997]

[Art.5 modificat prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]

[Art.5 modificat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

[Art.5 modificat prin Legea nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994]

 

Art.6. – (1) Cumpărarea sau primirea cu titlu gratuit în proprietate privată a locuinţelor se face cu acordul tuturor membrilor adulţi ai familiei care locuiesc împreună. La dorinţa lor, locuinţa poate fi cumpărată în proprietate comună sau în diviziune.

(2) Privatizarea atelierului de creaţie de către membrul (membrii) uniunii de creaţie se efectuează cu consimţămîntul certificat al organului de conducere al uniunii respective şi cu autorizaţia Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

[Art.6 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.7. – Cetăţenilor înscrişi la îmbunătăţirea condiţiilor de trai li se păstrează dreptul de a primi locuinţă, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Cînd le vine rîndul, pot cumpăra sau primi gratuit locuinţă în proprietate privată, în condiţiile prezentei legi.

 

Art.8. – Proprietarii de locuinţă privatizată sînt coposesorii instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti, ai locurilor de uz comun ale imobilului şi ai terenurilor de pe lîngă el.

 

Art.9. – Vînzarea apartamentelor eliberate şi rămase libere din imobilele care urmează să fie reconstruite sau reparate capital se efectuează conform rîndului existent la organele de autoadministrare locală respective.

 

Capitolul II

MODUL DE PRIVATIZARE A LOCUINŢELOR

Art.10. – (1) O familie poate cumpăra sau primi cu titlu gratuit în proprietate privată o singură locuinţă: în limitele asigurării normative cu spaţiu locativ - la preţurile de stat sau cu titlu gratuit; supranormative - la preţuri comerciale stabilite de Guvern la data privatizării locuinţelor, dar care să nu depăşească preţurile curente pentru construcţia locuinţelor de stat. Asigurarea normativă cu spaţiu locativ în procesul privatizării se acceptă în mărime de 20 m2 de suprafaţă totală echivalentă la o persoană (inclusiv membrilor familiei care nu sînt cetăţeni ai Republicii Moldova) şi cu un supliment de 10 m2 pentru o familie.

(2) La privatizarea locuinţelor spaţiul locativ suplimentar în mărime de 10 m2 se adaugă la suprafaţa normativă,care se transmite în proprietate privată cu titlu gratuit următoarelor categorii de cetăţeni:

a) membrilor activi şi membrilor corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe a Republicii Moldova;

b) decorate cu cele mai înalte distincţii de stat (“Ordinul Republicii”, “Ştefan cel Mare” şi distincţii asimilate lor);

c) care au titluri onorifice ale fostei R.S.S. Moldoveneşti şi ale fostei U.R.S.S. (artist al poporului, maestru emerit al artei şi raţionalizator emerit);

d) raţionalizatorilor;

e) membrilor tuturor uniunilor (asociaţiilor) de creaţie;

f) care au titluri didactice de conferenţiar, profesor universitar sau titluri ştiinţifice de doctor, doctor habilitat;

g) militarilor, lucrătorilor Ministerului Securităţii Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Procuraturii Generale, care au grad special militar de general sau alt grad asimilat lui;

h) foştilor proprietari ai caselor particulare demolate cărora nu li s-a plătit compensaţie;

i) care suferă de bolile enumerate în anexa nr.7 la prezenta lege;

j) care au dreptul la privatizarea gratuită a spaţiului locativ suplimentar conform altor legi.

Membrul (membrii) familiilor care nimereşte în cîteva din categoriile sus – menţionate are dreptul de a primi cu titlu gratuit spaţiul locativ suplimentar în total.

(3) Costul total al locuinţei se stabileşte în conformitate cu metodica de evaluare a locuinţei care urmează să fie privatizată, aprobată de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

(4) În cazul privatizării locuinţelor contra bonuri patrimoniale costul 1 m2 de suprafaţă totală echivalentă în limitele asigurării normative cu spaţiu locativ va fi echivalent cu una cotă-parte a bonului (un an vechime în muncă). Costul 1 m2 supranormativ: în limitele primilor 10 m2 – 1,5 din cota-parte a bonului, metrajul ce depăşeşte această suprafaţă – 2 cote-părţi ale bonului. La achitarea costului locuinţei se permite utilizarea bonurilor patrimoniale transmise în modul stabilit de către rudele de gradul doi (bunei, nepoţi, nepoate, surori şi fraţi drepţi).

(5) Dacă soţii locuiesc în diferite apartamente de stat, ei au dreptul să participe la privatizarea unuia din acestea la alegere. În acest caz normativul de asigurare cu locuinţă se calculează pentru toţi membrii familiei date înscrişi în conturile personale ale locuinţelor indicate, iar vechimea în muncă se calculează pentru ambii soţi în modul stabilit de articolul 17 alineatul (1).

[Art.10 modificat prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]

[Art.10 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.101 – (1) Membrii uniunii de creaţie, care utilizează atelier de creaţie, îl pot procura în proprietate comună sau în cotă-parte în limitele suprafeţei totale echivalente în mărime de 75 m2 la preţ de stat, iar supranormativ – la preţ comercial.

(2) Membrul uniunii de creaţie, independent sau împreună cu alţi membri ai uniunii de creaţie, poate procura în proprietate numai un singur atelier de creaţie în condiţiile şi modul prevăzut de prezenta lege. Procurarea cu titlu de proprietate a altor ateliere de creaţie de stat se efectuează contra mijloace băneşti la preţ comercial stabilit de Guvern.

(3) Costul atelierului de creaţie se stabileşte:

la achitare contra mijloace băneşti:

- în limitele suprafeţei normative, pornind de la costul 1 m2 de suprafaţă echivalentă a imobilului dat;

- supranormativ – la preţ comercial potrivit metodicii stabilite prin Hotărîrea Guvernului nr.666 din 3 noiembrie 1993;

- valoarea finală se stabileşte pe calea aplicării coeficientului 0,5 la costul stabilit în modul indicat;

la achitare contra bonuri patrimoniale:

- în limitele suprafeţei normative – din calculul: una cotă-parte a bonului (un an vechime în muncă) pentru 1 m2 de suprafaţă echivalentă a imobilului dat;

- supranormativ – din calculul: trei cote-părţi ale bonului pentru 1 m2 de suprafaţă;

- coeficientul de reducere nu se aplică.

(4) Proprietarii atelierelor de creaţie nu au dreptul să le folosească în alte scopuri, inclusiv să le transforme în locuinţă.

(5) La privatizarea atelierelor de creaţie se aplică prevederile articolelor 4, 8, 11, 12, 16, 20, 21, 25-27.

[Art.101 modificat prin Legea nr.1566-XIII din 26.02.1998, în vigoare 21.05.1998]

[Art.101 modificat prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]

[Art.101 introdus prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.11. – (1) Cetăţenii care doresc să cumpere sau să primească cu titlu gratuit locuinţa în proprietate privată depun cereri scrise la agenţiile teritoriale ale Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, care sînt obligate ca, în termen de două luni de la data înregistrării cererii, să stabilească, prin intermediul comisiilor de privatizare a fondului de locuinţe, costul locuinţei şi să adopte hotărîrea respectivă.

(2) Costul locuinţelor se stabileşte în baza datelor inventarierii fondului de locuinţe, înregistrate la birourile teritoriale de inventariere tehnică, la organizaţiile de exploatare a locuinţelor şi la unităţile care au la balanţă fond de locuinţe, la data efectuării calculelor, cu aplicarea coeficienţilor de indexare a valorii iniţiale a fondului de locuinţe în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.118 din 5 martie 1993.

(3) Încăperile construite adăugător trebuie să fie legiferate pînă la prezentarea documentelor la comisie. Costul încăperilor construite adăugător din cont propriu nu se include în costul locuinţei.

(4) Decizia pozitivă a comisiei este un temei pentru pregătirea proiectului de contract vînzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinţei în proprietate privată şi pentru încunoştinţarea proprietarului locuinţei la data încheierii contractului (organul de autoadministrare locală, unitatea respectivă).

(5) Comisia adoptă hotărîrea de respingere a privatizării locuinţei în condiţiile alineatului al doilea al articolului 5.

(6) Comisia decide pozitiv privatizarea locuinţei în condiţiile iniţiale la momentul depunerii cererii şi în cazul cînd unul din membrii familiei a decedat în decursul examinării documentelor prezentate la comisie. Dacă în decursul examinării documentelor pentru privatizare a decedat chiriaşul, contractul de vînzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinţei se încheie cu un alt membru adult al familiei care trăieşte în această locuinţă cu consimţămîntul în scris al celorlalţi membri adulţi.

[Art.11 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

[Art.11 modificat prin Legea nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994]

 

Art.12. – (1) Contractul de vânzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinţei în proprietate privată, încheiat în conformitate cu prezenta lege, se autentifică notarial, se înregistrează la biroul teritorial de inventariere tehnică şi serveşte drept titlu de proprietate.

(2) Contractul de vânzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinţei în proprietate privată se încheie cu unul dintre soţi cu acordul scris al tuturor membrilor adulţi care locuiesc împreună (inclusiv al celor care sunt plecaţi temporar). Înstrăinarea ulterioară a apartamentului (casei) privatizat se efectuează de asemenea cu consimţămîntul în scris al tuturor membrilor majori ai familiei, care locuiesc în apartamentul (casa) în cauză şi au participat la privatizarea lui.

(3) Privatizarea apartamentelor (caselor) în care locuiesc copii minori orfani se efectuează în numele lor de tutore (curator) în temeiul autorizaţiei scrise a autorităţii tutelare cu indicarea în contractul de vînzare-cumpărare, transmitere-primire a apartamentului (casei) a numelui de familie,prenumelui şi patronimicului tuturor copiilor minori, care locuiesc sau au dreptul de a locui în acest apartament (casă). Înstrăinarea ulterioară a apartamentului (casei) privatizat în numele copiilor minori poate fi efectuată numai la atingerea de către aceştia a majoratului.

[Art.12 completat prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]

[Art.12 modificat prin Legea nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994]

 

Art.13. – Dacă în aceeaşi locuinţă trăiesc cîteva familii, partea efectivă a fiecăreia se stabileşte de comisie, cu acordul scris (autentificat de comisie), al tuturor membrilor adulţi, la încheierea contractului de vînzare-cumpărare, transmitere-primire. Dacă familiile care locuiesc în aceeaşi locuinţă nu au ajuns la o înţelegere privind determinarea părţilor efective ale fiecărei familii, după împărţirea spaţiului locativ pe cale judiciară fiecare din ele are dreptul, în conformitate cu legislaţia în vigoare, să cumpere în proprietate partea ce i se cuvine.

 

Art.14. – (1) Locuinţele cumpărate sau primite cu titlu gratuit în proprietate privată se exclud din fondul de locuinţe de stat, public, cooperatist şi se includ în fondul de locuinţe privat.

(2) Transmiterea prin moştenire a locuinţelor privatizate şi schimbul lor se face în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Art.15. – (1) Proprietarii de locuinţe le pot înstrăina cetăţenilor Republicii Moldova, altor subiecte de drept (cooperative, societăţi economice etc.), organelor de autoadministrare locală. Ei pot fi recunoscuţi ca persoane care au nevoie să-şi amelioreze condiţiile de trai, în modul stabilit, la locul de lucru sau de trai după expirarea a cinci ani de la data înstrăinării locuinţei.

(2) Vînzarea locuinţei după privatizare la care au participat indirect copii minori poate fi efectuată numai cu consimţămîntul autorităţii tutelare.

(3) Noii proprietari de locuinţe nu au dreptul, conform Codului cu privire la locuinţe, să le transforme în încăperi cu alte destinaţii.

[Art.15 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.16. – (1) Cheltuielile implicate de examinarea locuinţelor şi determinarea costului lor, de omologarea contractului de vînzare-cumpărare, transmitere-primire, se acoperă din contul cetăţenilor care cumpără sau primesc cu titlu gratuit locuinţă în proprietate privată. Plata pentru aceste servicii şi modul ei de efectuare le stabileşte Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

(2) Pentru privatizarea fondului de locuinţe nu se plăteşte taxă de stat.

[Art.16 modificat prin Legea nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994]

 

Art.17. – (1) Locuinţele de stat şi departamentale se transmit, în limita normelor prezentei legi, în proprietate privată:

invalizilor singuri de gradul I şi II, familiilor care au invalizi de gradul I sau II a căror invaliditate a survenit în urma apărării integrităţii teritoriale, independenţei şi intereselor statului şi a lichidării consecinţelor avariei de la Cernobîl, militarilor care-şi satisfac serviciul militar prin contract şi care au satisfăcut serviciul cel puţin 15 ani, participanţilor la acţiunile de luptă din Afghanistan cu titlu gratuit;

familiilor invalizilor de gradul I şi II în componenţa cărora nu sînt alţi membri adulţi – cu titlu gratuit;

familiilor persoanelor care şi-au pierdut viaţa în timpul acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova sau decedate ca urmare a traumatismelor căpătate în timpul acestor acţiuni, precum şi familiilor persoanelor care şi-au pierdut viaţa în timpul lichidării consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl sau decedate ca urmare a traumatismelor şi îmbolnăvirilor căpătate în timpul lichidării acestor consecinţe – cu titlu gratuit;

familiilor militarilor, familiilor colaboratorilor organelor afacerilor interne şi securităţii naţionale ale Republicii Moldova, familiilor militarilor, familiilor colaboratorilor organelor afacerilor interne şi securităţii de stat ale fostei U.R.S.S. care şi-au pierdut viaţa în timpul îndeplinirii serviciului sau au decedat ca urmare a traumatismelor căpătate în timpul serviciului – cu titlu gratuit;

familiilor copiilor orfani,în componenţa cărora nu sînt membri adulţi – cu titlu gratuit;

foştilor proprietari de case proprii, demolate fără recompensă - cu titlu gratuit;

cetăţenilor care locuiesc permanent în aceste locuinţe, dacă vechimea totală în muncă a membrilor familiei (soţilor) în unităţile din republică din fostele republici unionale şi unităţile de subordonare unională la data adoptării prezentei legi este:

- de cel puţin 35 de ani - cu titlu gratuit;

- de la 30 la 35 de ani - cu plata a 25 procente din costul locuinţei;

- de la 25 la 30 de ani - cu plata a 50 procente;

- de pînă la 25 de ani - cu plata întregului ei cost;

familiilor cu cinci copii şi mai mulţi - cu titlu gratuit, cu dreptul de a înstrăina locuinţa privatizată numai în temeiul autorizaţiei scrise a autorităţii tutelare.

(2) Dacă persoana nu are familie sau familia e alcătuită din un părinte şi copii vechimea în muncă se ia în jumătate.

(3) Vechimea în muncă necesară pentru privatizarea locuinţelor include timpul serviciului militar în termen în rîndurile Forţelor Armate, organelor afacerilor interne şi securităţii de stat ale fostei U.R.S.S. al cetăţenilor chemaţi de pe teritoriul Republicii Moldova, anii calendaristici ai serviciului militar ai militarilor, care în prezent îşi satisfac serviciul militar, precum şi ai celor aflaţi în rezervă şi retragere, anii de studii în aspirantură, în instituţiile de învăţămînt superior şi mediu de specialitate, situate pe teritoriul republicii şi peste hotarele ei, timpul aflării în locurile de executare a pedepsei al persoanelor supuse neîntemeiat represiunilor şi ulterior reabilitate, anii invalidităţii pentru invalizii de gradul I şi II de la data stabilirii ei, iar pentru invalizii din copilărie – de la vîrsta de 18 ani.

[Art.17 completat prin Legea nr.98-XIV din 22.07.1998, în vigoare 10.09.1998]

[Art.17 completat prin Legea nr.1483-XIII din 05.02.1998, în vigoare 05.03.1998]

[Art.17 completat prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]

[Art.17 modificat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

[Art.17 modificat prin Legea nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994]

 

Art.18. – Membrii acestor cooperative pot folosi bonurile patrimoniale drept mijloc de plată a sumei restante din costul apartamentului, în limitele asigurării normative cu suprafaţă locativă.

[Art.18 modificat prin Legea nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994]

 

Art.19. – (1) Mijloacele obţinute de la vînzarea locuinţelor construite prin investiţii capitale de stat centralizate se varsă în Fondul republican al privatizării şi se folosesc pentru construcţia capitală de locuinţe, pentru întreţinerea fondului de locuinţe şi dezvoltarea bazei lui de producţie, în alte scopuri, stabilite anual de Parlament.

(2) Mijloacele obţinute de la vînzarea locuinţelor construite din contul unităţilor se varsă în proporţie de 80 procente în fondurile acestora şi se folosesc pentru construcţia capitală de locuinţe, pentru repararea şi reconstrucţia fondului de locuinţe, iar 20 de procente se varsă în Fondul republican al privatizării.

(3) Dacă la construirea de locuinţe din fondul departamental au fost atrase şi resurse de la bugetul de stat, partea respectivă a mijloacelor obţinute în urma vînzării lor se varsă în Fondul republican al privatizării.

 

 Capitolul III

ÎNTREŢINEREA ŞI REPARAŢIA LOCUINŢELOR PRIVATIZATE

Art.20. – Întreţinerea şi reparaţia locuinţelor privatizate din imobilele privatizate parţial se efectuează din mijloacele proprietarilor acestora, respectîndu-se cu stricteţe regulile de exploatare a locuinţelor, de întreţinere a imobilelor şi a terenurilor de pe lîngă ele, regulile şi normele de exploatare a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti.

 

Art.21. – Proprietarii de locuinţe privatizate participă la cheltuielile comune de întreţinere a locurilor de uz comun, a terenurilor de pe lîngă imobil, de reparaţie curentă şi capitală a imobilului, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti. Cota de cheltuieli se stabileşte în funcţie de suprafaţa locativă ocupată, de numărul de locatari, fapt ce se conseamnă în clauzele contractului de întreţinere şi reparaţie a locuinţelor privatizate, încheiat între proprietar şi unităţi de exploatare a locuinţelor sau de reparaţie şi construcţie.

 

Art.22. – (1) În imobilele în care au fost privatizate cel puţin 60 procente de locuinţe sau o secţie aparte se înfiinţează asociaţii ale proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum cu drept de persoană juridică, pentru a se asigura exploatarea eficientă a fondului de locuinţe, integritatea lui şi întreţinerea terenurilor de pe lîngă imobile.

(2) Asociaţii ale proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum se pot constitui şi după principiul teritorial.

(3) Iniţiatori ai convocării adunărilor de constituire a unor astfel de asociaţii sunt agenţiile teritoriale ale Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, organele de autoadministrare locală, proprietarii locuinţelor privatizate.

(4) Modul de constituire şi de funcţionare a acestor asociaţii este reglementat de Statutul asociaţiei proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum. Controlul asupra constituirii şi funcţionării lor se exercită de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

(5) Apartamentele neprivatizate sînt întreţinute şi reparate în modul stabilit pentru fondul de locuinţe al statului.

(6) La înregistrarea societăţilor proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum nu se percepe taxa de timbru şi plata de înregistrare.

(7) Asociaţiile proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum sînt supuse impozitării în modul stabilit pentru cooperativele de construcţie a locuinţelor şi garajelor.

[Art.22 completat prin Legea nr.955-XIII din 19.07.1996, în vigoare 05.09.1996]

[Art.22 completat prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]

[Art.22 completat prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

Art.23. – (1) Pînă la înfiinţarea asociaţiei proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum, locuinţele privatizate, instalaţiile şi comunicaţiile inginereşti sunt deservite de organizaţiile de exploatare a locuinţelor, în baza contractului încheiat între proprietari şi aceste organizaţii, concomitent cu eliberarea cărţii de imobil.

(2) Acoperirea cheltuielilor pentru întreţinerea locuinţelor privatizate şi plata serviciilor comunale se efectuează la tarifurile şi în condiţiile stabilite pentru fondul de locuinţe al statului după o metodă unică de achitare.

[Art.23 modificat prin Legea nr. 205-XIII din 29.07.1994, în vigoare 29.09.1994]

 

Art.24. – Organele de autoadministrare locală şi asociaţiile proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum pot încheia între ei, printr-un acord mutual, contracte de transmitere asociaţiei a mijloacelor şi a împuternicirilor de întreţinere şi reparare a apartamentelor neprivatizate din imobile.

 

Art.25. – Organele de autoadministrare locală exercită controlul asupra stării tehnice a fondului de locuinţe privatizat, asupra respectării termenelor de reparaţie a acestuia şi folosirii lui conform destinaţiei.

 

Art.26. – Încălcarea prevederilor prezentei legi, a regulilor de exploatare a locuinţelor, de întreţinere a imobilelor şi a terenurilor de pe lîngă ele atrage răspundere conform legislaţiei în vigoare.

 

Art.27. – Litigiile ce ţin de privatizarea fondului de locuinţe se soluţionează pe cale judiciară.

 

PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVAMircea SNEGUR

 

or.Chişinău, 10 martie 1993.
Nr.1324-XII.

 

 

Anexa nr.1

la Legea privatizării fondului

de locuinţe (art.4)

 

REGULAMENTUL

comisiei de privatizare a fondului de locuinţe

 

DISPOZIŢII GENERALE

 1. Prezentul regulament, elaborat în conformitate cu Legea cu privire la privatizare şi cu Legea privatizării fondului de locuinţe, stabileşte modul de înfiinţare a comisiei de privatizare a fondului de locuinţe (denumită în continuare comisia), determină sarcinile principale, drepturile, obligaţiile şi relaţiile ei cu Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat şi cu organele de autoadministrare locală.

2. Scopul activităţii comisiei constă în privatizarea fondului de locuinţe.

 

MODUL DE ÎNFIINŢARE A COMISIEI

3. Comisia se înfiinţează prin decizia Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat sau a agenţiilor lui teritoriale, cu acordul organului de autoadministrare locală a unităţii administrativ-teritoriale respective.

4. Comisia, în funcţie de volumul şi de complexitatea muncii, se formează din 11-13 persoane, inclusiv reprezentanţi ai:

- agenţiei teritoriale a Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat;

- organului de autoadministrare locală;

- direcţiei (secţiei) financiare sau inspectoratului fiscal;

- organizaţiei de exploatare a locuinţelor;

- biroului teritorial de inventariere tehnică;

- direcţiei (secţiei) de arhitectură;

- staţiei sanitar-epidemiologice;

- organului de supraveghere antiincendiară de stat;

- administraţiei şi comitetului sindicatului din unitatea* respectivă (în cazul privatizării fondului de locuinţe departamental sau public).

________________

* întreprindere, asociaţie, organizaţie, instituţie.

 

Preşedintele comisiei este numit de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat sau de agenţia lui teritorială din numărul membrilor comisiei.

5. Comisia este în drept să formeze grupe de lucru pentru sectoarele de exploatare a locuinţelor şi pentru unităţile care au la balanţă fond de locuinţe.

6. Comisia este obligată să execute toate dispoziţiile Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat şi ale agenţiei lui teritoriale.

 

SARCINILE PRINCIPALE, DREPTURILE, OBLIGAŢIILE

ŞI RĂSPUNDEREA COMISIEI

7. Comisia efectuează muncă organizatorică şi practică în vederea privatizării locuinţelor din fondul de stat, departamental şi public, pregăteşte decizii şi le pune spre aprobare agenţiei teritoriale a Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

8. Comisia are dreptul:

- să ceară administraţiei unităţii care are la balanţă fond de locuinţe să prezinte informaţiile şi documentele necesare privatizării lor;

- să atragă în lucru experţi, inclusiv lucrători din organizaţiile de proiectări, alţi specialişti;

- să ceară cetăţenilor actele necesare adoptării de decizii în baza cererii lor de privatizare a locuinţei;

- să ceară cetăţenilor care doresc să cumpere sau să primească cu titlu gratuit locuinţă în proprietate privată actul bancar ce ar dovedi achitarea cheltuielilor de examinare şi determinare a costului locuinţei de omologare a contractului cumpărare-vînzare, transmitere-primire şi de eliberare a titlului de proprietate.

9. Comisia este obligată:

- să examineze – la cererea agenţiei teritoriale a Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, a organului de autoadministrare locală şi a administraţiei unităţii care are la balanţă fond de locuinţe – locuinţa care urmează să fie privatizată, stabilindu-se procentul de uzură fizică în ansamblu şi a elementelor de construcţie, să încheie actul de examinare;

- să determine costul locuinţei care urmează să fie privatizată, întocmindu-se borderoul de evaluare pe baza datelor biroului teritorial de inventariere tehnică, ale organizaţiei de exploatare a locuinţelor şi ale unităţilor care au la balanţă fond de locuinţe, în conformitate cu Metodica de evaluare a locuinţei care urmează să fie privatizată;

- să aducă la cunoştinţă cetăţenilor care au depus cereri de privatizare a locuinţei decizia luată;

- să ţină cont în lucru de toate modificările şi completările la Legea privatizării fondului de locuinţe, precum şi de decretele Preşedintelui Republicii şi de hotărîrile Parlamentului privind privatizarea fondului de locuinţe, emise sau adoptate după intrarea în vigoare a legii sus-numite;

- să prezinte, la cererea Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat sau a agenţiilor lui teritoriale, alte materiale legate de privatizarea fondului de locuinţe.

10. Fiecare membru al comisiei poartă răspundere pentru obiectivitatea materialelor şi pentru prezentarea lor în termeni utili.

 

REMUNERAREA MEMBRILOR COMISIEI

ŞI REGIMUL LOR DE MUNCĂ

11. Pe durata activităţii comisiei, membrii ei (cu excepţia experţilor) primesc salariu la principalul loc de lucru.

Munca prestată de membrii experţi este retribuită din mijloacele prevăzute pentru aceasta.

12. Regimul de muncă al comisiei (degrevarea parţială sau completă a membrilor ei de munca de bază) este stabilit de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat sau de agenţia lui teritorială de comun acord cu organul de autoadministrare locală şi cu conducătorii unităţilor în care lucrează membrii comisiei.

13. În cazul în care cetăţeanul contestă decizia comisiei de privatizare a fondului de locuinţe, privind costul locuinţei, litigiul este soluţionat de către Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

14. Comisia îşi încetează activitatea prin decizie a Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat sau a agenţiei lui teritoriale.

 

 

Anexa nr.2

la Legea privatizării fondului

de locuinţe (art.10)

 

METODICA DE EVALUARE A LOCUINŢEI

CARE URMEAZĂ SĂ FIE PRIVATIZATĂ

 

1. Ca unitate pentru evaluarea locuinţei care urmează să fie privatizată se ia 1 m2 de suprafaţă totală echivalentă. Suprafaţa totală echivalentă a locuinţei reprezintă suma suprafeţei încăperilor locuibile şi a dependinţelor, a verandelor, a dulapurilor încorporate, a lojelor, balcoanelor şi a teraselor care se ia în considerare cu următorii coeficienţi: pentru loje – 0,5, pentru balcoane cu paravane laterale şi pentru terase – 0,35, pentru balcoane ordinare proeminente – 0,25.

2. Costul locuinţei care urmează să fie privatizată se determină, pornindu-se de la costul iniţial de balanţă (de reconstruire) al construcţiei la preţurile de deviz curente, scăzîndu-se din el costul uzurii fizice (la data evaluării), costul reţelelor şi a instalaţiilor exterioare care se determină după culegerea «Укрупненные показатели восстановительной стоимости жилых, общественных зданий и сооружений коммунально-бытового назначения для переоценки основных фондов» nr.28, cu aplicarea coeficienţilor de indexare a valorii iniţiale a fondului de locuinţe în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.118 din 5 martie 1993.

Dacă în imobil se află localuri nelocuibile destinate magazinelor, unităţilor de alimentaţie publică sau de deservire socială, cheltuielile legate de construirea acestor localuri nu se includ în costul apartamentelor; costul apartamentelor din astfel de imobile se compune din costul construcţiilor părţii lui locuibile şi din partea corespunzătoare a cheltuielilor generale.

3. Costul unui metru pătrat al imobilului se determină prin împărţirea costului său determinat, calculat în preţuri de deviz curente la suprafaţa lui totală echivalentă.

4. Costul locuinţei se determină în baza datelor de inventariere a fondului de locuinţe, înregistrate la biroul teritorial de inventariere tehnică, la organizaţia de exploatare a locuinţelor şi la unităţile care au la balanţă fond de locuinţe, la momentul efectuării calculelor, luîndu-se în considerare coeficientul de reglementare a modificării nivelului preţurilor.

Cheltuielile pentru amenajarea încăperilor (magaziilor) monotipice destinate păstrării combustibilului şi a obiectelor de uz casnic se distribuie egal între apartamente, potrivit numărului de apartamente din imobil; în cazul în care aceste încăperi se deosebesc ca dimensiuni, cheltuielile totale pentru amenajarea lor urmează să se împartă proporţional la suprafaţa pe care o au.

5. La calcularea suprafeţei totale echivalente a locuinţei ce se privatizează care revine unei singure persoane, membri ai familiei se vor considera chiriaşii şi membrii familiei acestora la data efectuării calculelor.

6. La determinarea costului real al unui metru pătrat de suprafaţă totală echivalentă a locuinţei ce urmează să fie privatizată se va utiliza sistemul de coeficienţi, care iau în considerare nivelul real al calităţilor de consum ale locuinţei:

 

Cr = Cd × Km,

în care:

Cr – costul real al unui metru pătrat de suprafaţă totală echivalentă;

Cd – costul de balanţă (de deviz) al unui metru pătrat de suprafaţă totală echivalentă în preţurile curente ale construcţiei la momentul efectuării calculelor, care se fac în conformitate cu punctul 2;

Km – coeficientul mediu se exprimă calităţile de consum ale locuinţei, determinat prin înmulţirea tuturor coeficienţilor aplicaţi pentru locuinţa respectivă.

7. Pentru exprimarea calităţilor de consum ale locuinţei se stabilesc coeficienţii prezentaţi în tabel.

 

Coeficienţii calităţii locuinţei
 

Calităţile de consumCoeficientul calităţii locuinţei
ale cartierului  
starea ecologică (poluarea cu gaze, intensitatea zgomotului etc.)0,95 – 1,05
ale imobilului
materialul pereţilor0,97 – 1,04
existenţa conductei de gunoi0,98 – 1,02
tipul imobilului:
a) proiect individual cu sistematizare îmbunătăţită1,6
b) proiect în serie cu sistematizare îmbunătăţită1,2
c) cu un cat sau două pentru o familie sau două1,5
ale apartamentului
etajul întîi şi ultimul0,97
suprafaţa bucătăriei (mai mică sau mai mare de 7 m2)0,96 – 1,04

 

8. Suprafaţa totală echivalentă a apartamentului ce revine unui membru de familie (Sm) se determină prin împărţirea suprafeţei totale echivalente a apartamentului (Sa) la numărul de membri ai familiei (M):

 

Sa
Sm = ––
M

 

9. Prin compararea lui Sm cu normativele existente se determină suprafaţa locuinţei în limitele normative (Sn), suprafaţa care urmează să fie cumpărată la preţuri de stat, precum şi suprafaţa supranormativă (Ss) care urmează să fie cumpărată la preţuri comerciale, respectiv costul locuinţei în limitele normative (Qn) şi costul la preţuri comerciale (Qc):

 

Sn = (20 × M) + (10 × Nf)

Ss = Sa – Sn

Qn = Sn × Ps

Qc = Ss × Pc

Pr = Cr – Cuf

 

în care:

Nf – reprezintă numărul de familii conlocuitoare într-o locuinţă;

Ps – preţul de stat al unui metru pătrat de locuinţă;

Pc – preţul comercial al unui metru pătrat de locuinţă determinat de Guvern la data privatizării ei, însă care să nu depăşească preţurile curente pentru construcţia locuinţelor de stat;

Cuf – costul uzurii fizice.

 

10. Costul total al locuinţei care urmează să fie privatizată se calculează după formula:

 

Q = Qn + Qc

 

11. Costul total al locuinţei se consemnează în contractul de vînzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinţei în proprietatea privată şi serveşte drept bază la calcularea impozitului pentru proprietate privată şi a taxei notariale.

 

 

Anexa nr.3

la Legea privatizării fondului

de locuinţe (art.11, 12)

 

CONTRACT

de vînzare-cumpărare, transmitere-primire

a locuinţei în proprietate privată

__________________________________________________________________________________________________

(data, luna, anul cu litere)

 

oraşul, orăşelul, satul, raionul _______________________________________________________________

Subsemnaţii _______________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________

(agenţia teritorială pentru privatizare)

 

în persoana reprezentantului Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat

__________________________________________________________________________________________________

(funcţia, numele de familie, prenumele, patronimicul)

 

acţionînd în baza procurii nr. ______ din "___"__________199__ numită în continuare vînzătorul, şi cetăţeanul

__________________________________________________________________________________________________

(numele de familie, prenumele, patronimicul, iar în cazul procurării locuinţei în proprietate

__________________________________________________________________________________________________

comună sau în diviziune – numele de familie, prenumele şi patronimicul tuturor persoanelor)

 

numit (ţi) în continuare cumpărătorul, au încheiat prezentul contract cu privire la următoarele:

 

1. Vînzătorul a vîndut (a transmis), iar cumpărătorul a cumpărat (a primit) locuinţă din__ camere cu o

suprafaţă totală echivalentă de __________________________________________________________ m2,

(cu litere)

 

inclusiv suprafaţă locuibilă _____________________________________________________________ m2,

(cu litere)

 

situată pe stradă _______________________________________________________________________

(adresa)

 

amplasată pe un termen de_______________ m2.

Pe acelaşi teren se află: _____________________________________________________________

În folosinţă comună a coproprietarilor trece: _____________________________________________

2. Vînzătorul a transmis gratuit în proprietate cumpărătorului, conform articolului 17 din Legea privatizării fondului de locuinţe, ____________________ normativul de suprafaţă totală echivalentă, evaluat la echivalentul valoric în sumă de

__________________________________________________________________________________________________

(actul comisiei de privatizare din "__"________________199__)

 

3. Preţul de vînzare al locuinţei este stabilit în sumă de ____________________________________

4. Cumpărătorul achită diferenţa dintre preţul de vînzare al locuinţei şi echivalentul valoric al suprafeţei locative transmise gratuit în sumă de _______________________________________________________________

La încheierea prezentului contract cumpărătorul a achitat________ % din preţul de vînzare al locuinţei în sumă de

______________________________________________________________________________________

(cu litere)

 

care a fost depusă ______________________________________________________________________.

(unde, cui şi forma de plată)

 

Restul sumei de ____________________________________________________________________

(cu litere)

 

se achită în rate pe parcursul a ____ ani, în părţi egale, începînd cu luna care urmează după înregistrarea contractului de vînzare-cumpărare a locuinţei. Pentru cumpărarea în rate cumpărătorul plăteşte suplimentar procentul bancar minim din suma neachitată. Pentru asigurarea plăţii în rate cumpărătorul semnează, concomitent cu încheierea prezentului contract, un angajament privind achitarea acestei sume în părţi egale a cîte __________________________________

_____________________________________________________________ pe lună şi îl remite vînzătorului.

(cu cifre şi cu litere)

 

Cumpărătorul poate achita datoria pentru locuinţă înainte de termen pe două luni şi mai mult sau pe deplin.

5. Datoriile de plată se încasează în mod incontestabil în baza formulei executorii a organelor care exercită funcţii de notariat.

În cazul în care costul locuinţei nu a fost achitat în termen, cumpărătorul este obligat, conform Codului civil, să plătească pentru termenul expirat penalitate lunară şi anuală din suma neachitată.

6. Cumpărătorul obţine dreptul de proprietate (posesiune, folosinţă, beneficiere) asupra locuinţei în momentul înregistrării contractului la ________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________

(denumirea organului de autoadministrare locală şi a biroului teritorial de inventariere tehnică)

 

7. Dacă cumpărătorul decedează, drepturile şi obligaţiile prevăzute de prezentul contract trec moştenitorilor lui pe principii generale.

8. Cumpărătorul se foloseşte de locuinţă în conformitate cu Regulile de folosire a spaţiilor locative, întreţinere a caselor de locuit şi a teritoriului de pe lîngă casă, aprobate prin Hotărîrea nr.105 a Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti din 30 martie 1984.

9. Cumpărătorul întreţine şi repară locuinţa din cont propriu, respectînd regulile şi normele unice în vigoare, în condiţiile stabilite pentru fondul de locuinţe de stat, participă proporţional spaţiului pe care îl ocupă la cheltuielile de deservire tehnică şi de reparaţie, inclusiv capitală, a imobilului în ansamblu.

În cazul privatizării locuinţelor, care sînt monumente istorice, de arhitectură şi cultură, cumpărătorul este obligat să păstreze acest imobil conform proiectelor iniţiale, iar reconstrucţia lor se va efectua cu autorizaţia organelor de stat pentru protecţia monumentelor.

10. Cumpărătorul suportă cheltuielile de omologare a contractului.

11. Prezentul contract este întocmit în patru exemplare. Unul rămîne în gestiunea biroului notarial, unul se remite biroului teritorial de inventariere tehnică pentru a fi înregistrat, două se eliberează vînzătorului şi cumpărătorului.

Am luat cunoştinţă de regulile de folosire a locuinţei, de întreţinere a imobilului şi a terenului de pe lîngă el, pe care mă oblig să le respect.

 

Vînzătorul _________________________

(semnătura)

 

Cumpărătorul __________________________

(semnătura)

 

Părţile au semnat contractul în prezenţa mea. Părţile au fost identificate. Capacitatea de acţiune, viza de reşedinţă

în locuinţa care se privatizează şi cetăţenia ____________________________________________________ precum şi

(numele de familie, prenumele, patronimicul)

 

împuternicirile reprezentantului sînt verificate.

Prezentul contract urmează să fie înregistrat în organul de autoadministrare locală în temeiul Codului civil într-un termen de 3 luni.

 

Înregistrat cu nr. _____________________

S-a încasat taxa de stat _______________

Notar ______________________________

(semnătura)

 

Contractul este înregistrat la ___________________________________________ cu nr. _________

(denumirea organului de autoadministrare locală)

 

"____" _______________199____

 

L.Ş. _______________________________

(semnătura)

 

Contractul este înregistrat la _________________________________________________________

 

_____________________________________________________________________________________

(denumirea deplină a biroului)

 

biroul de inventariere tehnică în ___________________________________________________________

(registru)

 

cu nr. ______ din "____"_____________199___

 

Numărul de inventariere

 

RaionulCartierulSectorul

 

Executor responsabil

__________________

(semnătura)

 

 

________________________

(numele, prenumele, patronimicul)

 

 

 

L.Ş.

 

Supliment

la contractul de vînzare-cumpărare,

transmitere-primire a locuinţelor în

proprietate privată

 

ANGAJAMENT

de achitare a plăţii suplimentare pentru cumpărarea

în rate proprietate privată a locuinţei

 

1. Subsemnatul_____________________________________________________________________

(numele de familie, prenumele, patronimicul, iar

__________________________________________________________________________________________________

în cazul cumpărării locuinţei în proprietate comună sau în diviziune -

__________________________________________________________________________________________________

numele de familie, prenumele, patronimicul tuturor persoanelor)

 

cumpăr în proprietate privată locuinţa nr.____, blocul nr._____ de pe strada (stradela) ______________ cu plata în rate pentru _____ ani, îmi asum obligaţia în faţa Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat să achit plata suplimentară.

2. La încheierea contractului de vînzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinţei am depus la contul de

decontare nr.________________________________________________________________________ care

(denumirea organizaţiei)

 

constituie ________________________ % din costul locuinţei.

3. Mă oblig să achit suma restantă de _____________________________________________ lunar pe

(cu litere)

 

parcursul a _______________________________________________________ ani la contul de decontare nr.

(cu litere)

 

______________________________________________________________________________________________

(denumirea organizaţiei)

 

în părţi egale, începînd cu luna ____________________ a cîte __________________________________

(cu litere)

 

şi suplimentar suma procentului bancar minim din plata neachitată.

4. Plata suplimentară conform actului de evaluare a locuinţei, este de _________________________

(cu litere)

 

5. Dacă nu voi achita datoria în termen, mă oblig să plătesc, în conformitate cu Codul civil, penalitate lunară şi anuală din suma neachitată.

6. Prezentul angajament este întocmit în trei exemplare, unul se află la biroul notarial, unul la agenţia teritorială

pentru privatizare şi unul la _______________________________________________________________

(numele de familie, prenumele, patronimicul)

 

"____"______________199___

 

"____"______________199___

 

______________________________________

(semnătura)

______________________________________

(semnătura reprezentantului Ministerul Privatizării

 şi Administrării Proprietăţii de Stat)

 

"____"____________________199___

 

Prezentul contract este autentificat de mine_____________________________________________

(numele de familie, prenumele, patronimicul)

 

notar la biroul notarial ___________________________________________________ Republica Moldova.

(oraşul, raionul)

 

Contractul este semnat de cetăţeanul _______________________________________________________

(numele de familie, prenumele, patronimicul)

 

în prezenţa mea. Persoana lui este identificată. Împuternicirile reprezentantului sînt verificate.

 

Înregistrat cu nr. _________________

Taxa de stat încasată _____________

Notarul _________________________

(semnătura)

 

L.Ş.

 

[Anexa nr.3 completată prin Legea nr.462-XIII din 18.05.1995, în vigoare 29.06.1995]

 

 

Anexa nr.4

la Legea privatizării

fondului de locuinţe (art.20, 21)

 

METODICA DE CALCULARE A PLĂŢII

pentru întreţinerea şi reparaţia locuinţelor privatizate, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor

şi comunicaţiilor inginereşti din imobile şi a terenurilor de pe lîngă ele

 

1. Întreţinerea şi reparaţia locuinţelor privatizate, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti din imobile şi a terenurilor de pe lîngă ele, se efectuează respectîndu-se riguros regulile şi normele de exploatare şi reparaţie a fondului de locuinţe în condiţiile stabilite pentru imobilele din fondul de locuinţe al statului, din contul mijloacelor proprietarilor lor. Proprietarii pot înfiinţa în aceste scopuri asociaţii ale proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum.

2. Proprietarii de apartamente din imobilul privatizat complet vor încheia contracte pentru întreţinerea şi reparaţia lui, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti şi a terenului de pe lîngă imobil cu organizaţii de exploatare a locuinţelor, cu întreprinderi pentru lucrări de întreţinere a construcţiilor şi cu alţi agenţi economici.

3. Întreţinerea şi reparaţia apartamentelor proprietate a cetăţenilor din imobilul privatizat parţial sînt efectuate de organizaţiile de exploatare a locuinţelor, de întreprinderile pentru lucrări de întreţinere a construcţiilor, care deserveau imobilul pînă la privatizare.

Proprietarii de apartamente din imobilul privatizat parţial participă la cheltuielile de întreţinere şi reparaţie a acestuia, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti şi a terenurilor de pe lîngă imobil în funcţie de suprafaţa locativă pe care o ocupă şi de numărul de locatari.

4. Mărimea plăţii pentru întreţinerea şi reparaţia locuinţelor privatizate, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti din imobil şi a terenurilor de pe lînă el, depinde de volumul de lucrări şi servicii pe care le prestează proprietarilor organizaţiile de exploatare a locuinţelor şi întreprinderile pentru lucrări de întreţinere a construcţiilor, alţi agenţi economici.

Lista unor astfel de lucrări şi servicii, modul şi condiţiile de plată pentru ele se stabilesc în contractele de întreţinere şi reparaţie a locuinţelor privatizate.

5. Întreţinerea şi reparaţia locuinţelor privatizate se plătesc în baza unor tarife fundamentate economic. Totodată pentru perioada de construire a pieţei de locuinţe, proprietarilor de apartamente privatizate care participă la cheltuielile de întreţinere şi reparaţie a întregului imobil li se păstrează aceleaşi condiţii de plată ca şi chiriaşilor din imobilele fondului de locuinţe al statului. În perioada aceasta, pentru proprietarii de locuinţe privatizate, ca şi pentru chiriaşi, trebuie să fie aplicate tarife planificate pe bază de calcul cu compensarea depăşirii lor peste tarifele fundamentate economic în vigoare, de la bugetul local.

Ulterior, în condiţiile unei pieţe de locuinţe stabile, în mărimea plăţii pentru întreţinerea şi reparaţia locuinţelor privatizate, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti din imobil şi a terenurilor de pe lîngă el, trebuie să fie prevăzută acoperirea tuturor cheltuielilor socialmente necesare pentru lucrările şi serviciile enumerate, inclusiv cotizaţii pentru reparaţia capitală a imobilului.

6. Calcularea plăţii pentru întreţinerea şi reparaţia locuinţelor se bazează pe:

- preţul de cost normativ;

- rentabilitatea necesară pentru asigurarea activităţii normale a colectivelor din întreprinderile care execută, în bază de contract, lucrări de întreţinere şi reparaţie a locuinţelor.

Preţul de cost normativ include cheltuielile normative pentru întreţinerea, reparaţia curentă a fondului de locuinţe şi defalcările pentru reparaţia capitală a imobilelor.

7. Normativele conţin următoarele articole de cheltuieli:

a) întreţinerea personalului de deservire: remunerarea personalului inferior de deservire (măturători, dereticătoare, liftieri şi alţi lucrători care întreţin încăperile auxiliare din imobil şi terenul de pe lîngă el), precum şi defalcări din fondul de retribuire a muncii personalului indicat;

b) exploatarea gospodăriei imobiliare: iluminarea şi întreţinerea locurilor de uz comun, a ascensoarelor, acţiuni antiincendiare, întreţinerea terenului de pe lîngă imobil, evacuarea deşeurilor şi a gunoiului, curăţirea hornurilor, crearea de spaţii verzi etc.;

c) defalcări de amortizare: pentru recondiţionarea mecanismelor, utilajelor, inventarului şi a altor bunuri ce ţin de mijloacele fixe (cu excepţia fondului de locuinţe);

d) fondul de reparaţii: executarea lucrărilor de reparaţie a imobilului, mecanismelor, utilajelor, inventarului şi al altor bunuri ce ţin de mijloacele fixe, inclusiv:

- defalcări pentru reparaţii capitale;

- defalcări pentru reparaţii curente, care includ cheltuieli pentru remunerarea lucrătorilor temporari şi sezonieri (zidari, tinichigii, lăcătuşi, tîmplari etc.), şi defalcări din fondul de remunerare a lucrătorilor indicaţi, cheltuieli pentru materialele necesare lucrărilor de reparaţii, cheltuieli pentru lucrările executate de organizaţiile de antrepriză (control tehnic şi reparaţia preventivă planificată a ascensoarelor, instalaţiilor de gazificare, reparaţia colectoarelor şi a reţelelor de alimentare cu apă, de canalizare etc.), alte cheltuieli;

e) plăţi şi defalcări obligatorii: plata pentru lucrările prestate de biroul teritorial de inventariere tehnică, pentru asistenţa de casă, asigurarea medicală, asigurarea obligatorie a averii etc.;

f) întreţinerea aparatului administrativ: remunerarea lucrătorilor din aparatul administrativ şi defalcări din fondul de retribuire a acestor lucrători, întreţinerea birourilor şi a altor localuri ale organizaţiei de exploatare a locuinţelor, cheltuieli de cancelarie, de poştă şi telegraf, de telefon, de delegaţie etc.

 

 

 

Anexa nr.5

la Legea privatizării fondului

de locuinţe (art.21)

 

 CONTRACT DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢIE A LOCUINŢELOR PRIVATIZATE

 

______________________________________

(localitatea)

« _____ » ___________ 199___

(data)

 

Asociaţia proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum în persoana

__________________________________________________________________________________________________

(numele, prenumele, patronimicul, funcţia)

 

denumită în continuare beneficiar, şi ___________________________________________________________

(denumirea organizaţiei de exploatare a locuinţelor,

__________________________________________________________________________________________________

întreprinderii pentru lucrări de întreţinere a construcţiilor sau a altui subiect economic)

 

în persoana ______________________________________________________________________________

(numele, prenumele, patronimicul, funcţia)

 

acţionînd în temeiul _______________________________________________________________________

(statutului, regulamentului)

__________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________

(de cine şi cînd a fost aprobat)

 

denumită în continuare executor, au încheiat prezentul contract:

1. Beneficiarul predă, iar executorul ia în primire, în baza actului de întreţinere tehnică şi reparaţie, locuinţa de pe:

__________________________________________________________________________________________________

(adresa)

 

cu suprafaţa totală de ______ m2, inclusiv suprafaţă locuibilă de _____ m2 pînă la ________________________

(data)

 

2. Executorul îşi asumă obligaţia:

2.1. Să execute întreţinerea tehnică şi reparaţia locuinţei beneficiarului, respectînd riguros regulile şi normele unice de exploatare şi reparaţie a caselor în condiţiile determinate pentru casele din fondul de locuinţe al statului, deci să execute lucrări pentru asigurarea întreţinerii locuinţei, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti, a terenului de pe lîngă imobil în starea cuvenită, conform următoarei liste de lucrări, plătite de beneficiar ___________ în următoarele condiţii de plată _______________________________________________________________

 

2.2. Să asigure calitatea şi fiabilitatea lucrărilor şi serviciilor la următorii parametri:

 

indicatorii calităţii

__________________________________

__________________________________

__________________________________

 

criteriile calităţii

__________________________________

__________________________________

__________________________________

2.3. Să repare beneficiarului pagubele pricinuite prin neasigurarea calităţii şi fiabilităţii garantate.

 

2.4. ______________________________________________________________________________

(alte obligaţii ale executorului)

______________________________________________________________________________________

 

3. Beneficiarul îşi asumă obligaţia:

3.1. Să recepţioneze şi să plătească la timp lucrările de întreţinere tehnică şi reparaţie a locuinţei, executate în baza prezentului contract, serviciile prestate prin intermediul executorului.

3.2. Să exploateze locuinţa conform destinaţiei, să păstreze instalaţiile şi comunicaţiile inginereşti, imobilul şi obiectele de amenajare.

3.3. Să plătească lunar întreţinerea tehnică şi reparaţia locuinţei pînă în a zecea zi a lunii următoare în baza tarifului de _____ pentru 1 m2 de suprafaţă totală echivalentă.

Calculul definitiv al plăţilor pentru întreţinerea tehnică şi reparaţia locuinţei se efectuează după expirarea anului în curs, în baza datelor privitoare la volumul de lucrări efectuate şi la calitatea lor.

 

4. Depăşirea termenului de plată a lucrărilor şi serviciilor de către beneficiar implică o penalitate de 0,1% din suma datorată pentru fiecare zi de întîrziere.

5. Dacă executorul încalcă obligaţiile contractuale, beneficiarul este în drept să execute lucrările, prevăzute în contract, din contul executorului ori să revendice reparaţia pagubelor.

Executorul nu poartă răspundere pentru întreruperea lucrărilor ca urmare a faptului că beneficiarul nu şi-a îndeplinit la timp obligaţiile contractuale.

6. Achitarea sancţiunilor nu scuteşte părţile de îndeplinirea obligaţiilor contractuale.

7. Contractul poate fi reziliat:

a) în cazul în care una din părţi încalcă obligaţiile contractuale;

b) cu acordul mutual al părţilor;

c) în alte cazuri, prevăzute de legislaţie.

8. Litigiile care apar în timpul îndeplinirii prezentului contract se examinează în modul stabilit.

9. Prezentul contract este întocmit în două exemplare. Unul se păstrează la beneficiar, iar celălalt la executor.

10. La contract se anexează actul de predare-primire a locuinţei pentru întreţinere tehnică şi reparaţie, calculul plăţilor şi oferta de lucrări şi servicii.

11. Contractul intră în vigoare la data semnării lui de ambele părţi.

 

12. Sediul executorului:

__________________________________

__________________________________

 

Sediul beneficiarului:

_________________________________

_________________________________

 

 

 

_________________________________

(semnătura executorului)

 

 

 

________________________________

(semnătura beneficiarului)

 

 

Anexa nr.6

la Legea privatizării

fondului de locuinţe (art.22, 23)

 

STATUTUL

Asociaţiei proprietarilor de locuinţe privatizate cu

 forma organizatorico-juridică cooperativă de consum

___________________________________________________________________

(denumirea asociaţiei)

 

Înregistrat

la Camera Înregistrării de Stat

de pe lîngă Ministerul Justiţiei

 

nr.____ din "___"________ 199__

___________________________

(semnătura, ştampila)

Aprobat

prin decizia adunării constituante

a proprietarilor de locuinţe privatizate,

domiciliaţi în __________________

(adresa)

Proces-verbal nr._____________ din

"_____" _________________ 199__

_____________________________

(semnătura preşedintelui adunării)

 

DISPOZIŢII GENERALE

1. Asociaţia proprietarilor de locuinţe privatizate cu forma organizatorico-juridică cooperativă de consum

_____________________________________________________________________________________________________________________

(denumirea asociaţiei)

 

denumită în continuare asociaţia, este creată din iniţiativa proprietarilor de locuinţe privatizate, domiciliaţi în _________________________________,

(adresa)

 

în cadrul adunării constituante în scopul bunei întreţineri a spaţiului lor locativ, precum şi a imobilului şi a terenului de pe lîngă el, asigurării membrilor asociaţiei cu servicii comunale şi de altă natură, reprezentării şi apărării intereselor lor.

2. Asociaţia acţionează în temeiul Legii privatizării fondului de locuinţe, a Hotărîrii Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.105 din 30 martie 1984 «Cu privire la aprobarea Regulilor de folosire a încăperilor de locuit, de întreţinere a caselor de locuit şi a teritoriilor de pe lîngă imobile în R.S.S. Moldovenească» şi în conformitate cu alte acte normative care reglementează problemele proprietăţii asupra locuinţelor, întreţinerii şi exploatării lor.

3. Asociaţia, de la data înregistrării statutului ei, este persoană juridică, are balanţă autonomă, cont de decontare şi de altă natură la bănci, este disponibilă să încheie contracte şi acorduri în nume propriu, să exercite obligaţii, să fie reclamant şi reclamat în instanţă judecătorească şi în arbitraj.

4. Asociaţia are sigiliu, ştampilă triunghiulară etc. cu denumirea şi atributele sale.

5. Sediul asociaţiei: ______________________________________________________________________________________________.

 

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE ASOCIAŢIEI

6. În conformitate cu scopurile indicate, asociaţia:

a) asigură întreţinerea locuinţelor în stare tehnică şi sanitară corespunzătoare;

b) alege de sine stătător organizaţia care va întreţine imobilul, inclusiv organizaţiile de exploatare a locuinţelor, întreprinderile pentru lucrări de întreţinere a construcţiilor şi alte subiecte economice, încheie contracte pentru întreţinerea şi reparaţia imobilului;

c) asigură participarea proprietarilor de locuinţe membri ai asociaţiei – în funcţie de suprafaţa deţinută – la toate cheltuielile de întreţinere şi exploatare a imobilului;

d) asigură vărsarea la timp a cotizaţiilor pentru întreţinerea şi exploatarea imobilului la contul său de decontare;

e) recepţionează şi plăteşte la timp lucrările de întreţinere şi reparaţie a imobilului. Asigură plata lunară pentru întreţinerea şi reparaţia imobilului pînă în ziua a zecea a următoarei luni;

f) ia măsurile necesare ca toţi membrii asociaţiei să respecte regulile de exploatare a locuinţelor, de întreţinere a imobilelor şi a terenurilor de pe lîngă ele;

g) comandă servicii comunale (de aprovizionare cu apă, energie electrică, termică etc.), încheie contracte cu unităţile respective pentru prestări servicii, pe care le plăteşte în ansamblu pe imobil în conformitate cu contractele încheiate;

h) aplică sancţiuni economice organizaţiei de exploatare a locuinţelor care întreţine imobilul, altor unităţi, precum şi persoanelor care prestează servicii asociaţiei, în cazul în care acestea nu-şi îndeplinesc cum se cuvine obligaţiile contractuale;

i) arendează de la organul de autoadministrare locală, de la unităţi spaţiu locativ pentru strămutarea membrilor asociaţiei în cazul reparaţiei capitale a imobilului, dacă lucrările nu pot fi executate fără evacuarea temporară a locatarilor.

 

MIJLOACELE ASOCIAŢIEI

7. Mijloacele asociaţiei se compun din:

a) cotizaţii de înscriere;

b) cotizaţii pentru întreţinerea şi exploatarea imobilului, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti şi a terenului de pe lîngă el;

c) cotizaţii pentru reparaţia imobilului (inclusiv reparaţie capitală);

d) alte încasări.

Toate mijloacele asociaţiei se varsă la contul respectiv din instituţiile bancare.

Cotizaţiile pentru întreţinerea, exploatarea şi reparaţia imobilului, încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti şi a terenului de pe lîngă el (inclusiv reparaţie capitală) se folosesc conform destinaţiei lor directe.

8. Mărimea cotizaţiei de înscriere se stabileşte la adunarea generală a membrilor asociaţiei.

9. Cotizaţiile pentru întreţinerea, exploatarea şi reparaţia imobilului, a încăperilor auxiliare, a instalaţiilor şi comunicaţiilor inginereşti şi a terenului de pe lîngă el se depun în mărimile necesare pentru acoperirea tuturor cheltuielilor socialmente necesare acestor tipuri de lucrări şi servicii, inclusiv defalcări pentru reparaţia capitală a imobilului.

Mărimea cotizaţiilor se stabileşte în contractul de întreţinere şi reparaţie a locuinţelor privatizate.

10. Prin decizie a adunării generale a asociaţiei pot fi create fonduri speciale (pentru amenajarea terenurilor, întreţinerea spaţiilor verzi, pentru muncă cultural-educativă, de fortificare prin sport, pentru remunerarea şi premierea membrilor consiliului de administraţie etc.).

 

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR ASOCIAŢIEI

11. Membrul asociaţiei are dreptul:

a) să aleagă şi să fie ales în consiliul de administraţie al asociaţiei şi în comisia ei de cenzori;

b) să perceapă de la asociaţie costul reparaţiilor din cont propriu în cazul în care asociaţia nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate;

c) pe durata reparaţiilor capitale să primească spaţiu locativ arendat de asociaţie. În timpul exploatării acestui spaţiu membrii asociaţiei plătesc pentru el arendă;

d) să se retragă din asociaţie la cerere.

12. Membrul asociaţiei este obligat:

a) să îndeplinească cerinţele statutare ale asociaţiei şi deciziile adunării generale a membrilor ei (adunarea împuterniciţilor);

b) să verse la timp plăţile pentru achiziţionarea în rate a locuinţei;

c) să folosească locuinţa după destinaţie, să asigure integritatea ei, să respecte regulile de exploatare a locuinţei, de întreţinere a imobilului şi a terenului de pe lîngă el;

d) să verse plata lunară pentru întreţinerea şi reparaţia imobilului pînă la ziua a zecea a următoarei luni.

13. Membrul asociaţiei exercită dreptul de proprietate asupra locuinţei în condiţiile legislaţiei în vigoare.

14. Pe durata absenţei sale, membrul asociaţiei îşi păstrează drepturile şi îndeplineşte obligaţiile prevăzute de prezentul statut.

15. Membrul asociaţiei poate fi exclus din ea dacă:

a) nu respectă statutul;

b) nu îndeplineşte obligaţiile stabilite de adunarea generală a asociaţiei.

16. Proprietarului de locuinţă care s-a retras din asociaţie nu i se restituie cotizaţia de înscriere şi nici mijloacele depuse pentru reparaţia imobilului (inclusiv reparaţie capitală) şi pentru alte scopuri ce rezultă din statut şi din deciziile organelor de administrare ale asociaţiei. Restanţele de plată ale persoanei care s-a retras din asociaţie se percep în modul stabilit.

17. În cazul deteriorării locuinţei de către proprietar şi de membrii familiei lui, precum şi în cazul încălcării sistematice a regulilor de convieţuire, care se face imposibilă pentru alţi locatari coabitarea în acelaşi imobil, vinovaţii poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

ORGANELE DE ADMINISTRARE ALE ASOCIAŢIEI

18. Organul de administrare al asociaţiei este adunarea generală a membrilor ei.

Dacă asociaţia are mai mult de 50 de membri, în locul adunării generale poate fi convocată adunarea împuterniciţilor. Împuterniciţii se aleg la adunarea generală: cîte o persoană din partea a 3–4 membri ai asociaţiei pe un termen de trei ani.

19. Adunarea generală (adunarea împuterniciţilor) este organul suprem al asociaţiei. Ea hotărăşte în următoarele probleme:

a) adoptarea statutului;

b) primirea în asociaţie şi excluderea din ea;

c) alegerea consiliului de administraţie şi a comisiei de cenzori;

d) stabilirea cotei de înscriere;

e) aprobarea devizului pentru reparaţia capitală a imobilului;

f) formarea fondurilor asociaţiei şi determinarea modului lor de cheltuire;

g) dezbaterea şi aprobarea condiţiilor contractuale pentru întreţinerea şi reparaţia imobilului (inclusiv reparaţie capitală);

h) examinarea plângerilor împotriva consiliului de administraţie şi comisiei de cenzori a asociaţiei;

i) aprobarea dării de seamă a consiliului de administraţie al asociaţiei privitoare la activitatea economică şi financiară pe anul încheiat şi la planul economico-financiar pe anul următor;

j) stabilirea modului şi a condiţiilor de premiere a membrilor consiliului de administraţie şi a altor membri ai asociaţiei;

k) lichidarea asociaţiei;

l) alte probleme ce intră în competenţa asociaţiei.

20. Adunarea generală a membrilor asociaţiei (adunarea împuterniciţilor) se convoacă de consiliul de administraţie cel puţin o dată pe an.

Adunările extraordinare se convoacă la cererea a cel puţin o treime din numărul total de membri ai asociaţiei, a comisiei de cenzori, precum şi a organului respectiv de autoadministrare locală.

21. Adunarea generală (adunarea împuterniciţilor) este constituită legal, dacă la ea asistă cel puţin două treimi din numărul total de membri ai asociaţiei (împuterniciţi).

Deciziile adunării generale (adunării împuterniciţilor) se adoptă cu votul majorităţii simple a membrilor (împuterniciţilor) prezenţi.

Adunarea generală, convocată pentru stabilirea cotei de înscriere pentru aprobarea condiţiilor contractuale de întreţinere şi reparaţie a imobilului, pentru excluderea din asociaţie, lichidarea asociaţiei este deliberativă, dacă la ea participă trei pătrimi din numărul total de membri (împuterniciţi) ai asociaţiei. Decizia în acest sens se adoptă cu votul majorităţii de trei pătrimi din membrii (împuterniciţi) prezenţi.

22. Consiliul de administraţie al asociaţiei, în număr de cel puţin trei persoane, este ales la adunarea generală pe un termen de doi ani.

Consiliul de administraţie îşi alege, din componenţa sa, preşedintele şi vicepreşedintele.

Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii consiliului de administraţie îşi exercită obligaţiile pe baze obşteşti sau contra unei remunerări, stabilite prin decizie a adunării generale a membrilor asociaţiei (adunării împuterniciţilor).

23. Dacă asociaţia are mai puţin de 20 de membri, adunarea generală alege preşedintele şi vicepreşedintele asociaţiei, care hotărăsc problemele raportate de statut competenţei consiliului de administraţie al asociaţiei.

24. Consiliul de administraţie este organul executiv al asociaţiei şi se subordonează adunării generale. Consiliul de administraţie:

a) încheie contracte de întreţinere şi reparaţie a imobilului, alte contracte legate de activitatea asociaţiei;

b) întocmeşte planurile de lucru, devizele şi dările de seamă;

c) exercită controlul asupra întreţinerii şi reparaţiei imobilului, respectării obligaţiilor contractuale de întreţinere şi reparaţie a acestuia. Consiliul de administraţie numeşte un reprezentant ca să fie membru al comisiei de recepţie a lucrărilor de reparaţie capitală a imobilului;

d) angajează muncitori şi funcţionari pentru întreţinerea imobilului şi a terenului de pe lîngă el;

e) administrează mijloacele asociaţiei în conformitate cu devizul de venituri şi devizul de cheltuieli, aprobat de adunarea generală (adunarea împuterniciţilor);

f) reprezintă interesele asociaţiei în organele puterii de stat şi ale administraţiei de stat, în structurile economice, în instanţa judecătorească şi în arbitraj;

g) exercită controlul asupra încasării cotizaţiilor de membru al asociaţiei, stabilite de adunarea generală, precum şi a plăţilor pentru servicii comunale, a altor plăţi.

Întreprinde acţiuni pentru sancţionarea, în modul stabilit, a membrilor asociaţiei care nu depun în termeni utili cotizaţiile şi plăţile respective;

h) ţine lucrările de secretariat şi face dările de seamă contabile;

i) exercită alte obligaţii care rezultă din statut.

25. Comisia de cenzori, în componenţa a cel puţin trei persoane, este aleasă la adunarea generală pe un termen de doi ani şi este organul care controlează şi verifică activitatea consiliului de administraţie.

Comisia de cenzori îşi alege, din componenţa sa, preşedintele.

Dacă asociaţia are mai puţin de 20 de membri, în locul comisiei de cenzori adunarea generală alege un cenzor.

26. Litigiile dintre asociaţie şi membrii ei, precum şi dintre asociaţie şi unităţi, şi alte subiecte economice sînt examinate în modul stabilit.

 

ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII ASOCIAŢIEI

27. Activitatea asociaţiei încetează în cazul în care adunarea generală recunoaşte necesitatea lichidării acesteia, precum şi în alte cazuri, prevăzute de legislaţie.

28. Lichidarea asociaţiei se face în modul stabilit pentru încetarea activităţii cooperativelor.

 

[Anexa nr.6 modificată prin Legea nr.955-XIII din 19.07.1996, în vigoare 05.09.1996]

 

 

Anexa nr.7

la Legea privatizării

fondului de locuinţe (art.10)

 

LISTA

bolilor care dau persoanelor ce suferă de ele dreptul de a privatiza

cu titlu gratuit spaţiul locativ suplimentar

 

I. Lista bolilor care dau dreptul de a privatiza cu titlu gratuit

spaţiul locativ suplimentar sub formă de cameră aparte

a) formele active de tuberculoză pulmonară şi tuberculoză a altor organe cu secreţia bacilului tuberculos, stabilite prin control de laborator repetat;

b) bolile în cazul cărora coabitarea cu persoanele care suferă de ele este imposibilă pentru cei din jur: alienaţia mintală, formele grave de psihonevroze, epilepsie, psihonevroză traumatică, psihostenie şi isterie urmate de pierderea cunoştinţei, de accese puternic pronunţate;

c) bolile care nu se supun tratamentului în cazul cărora în urma disconfortului cauzat de ele coabitarea cu persoanele care suferă de aceste boli este imposibilă: fistula fecaloidă şi urinară, precum şi incontinenţa fecalelor şi urinei; tumorile maligne cu secreţii abundente; leziuni multiple ale pielii cu secreţii abundente, gangrena pulmonară şi abces pulmonar, gangrenă a extremităţilor.

 

II. Lista bolilor care dau dreptul de a privatiza cu titlu

gratuit spaţiul locativ suplimentar în mărime de 10 m2

a) tuberculoza pulmonară şi tuberculoza altor organe în formă activă;

b) tulburarea respiratorie gravă ca urmare a emfizemului pulmonar sau a astmului;

c) tulburări organice grave cronice ale activităţii cardiace: endocardită, miocardită, stenocardie.

 

[Anexa nr.7 introdusă prin Legea nr.620-XIII din 31.10.1995, în vigoare 21.12.1995]