H O T Ă R Â R E
privind modificarea Hotărârii Parlamentului nr.56/2017 pentru
aprobarea Strategiei naţionale de integritate şi anticorupţie
pentru anii 2017–2020
nr. 241 din 24.12.2021
Monitorul Oficial nr.27-33/32 din 28.01.2022
* * *
Parlamentul adoptă prezenta hotărâre.
Art.I. – Hotărârea Parlamentului nr.56/2017 pentru aprobarea Strategiei naţionale de integritate şi anticorupţie pentru anii 2017–2020 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.216–228, art.354) se modifică după cum urmează:
1. În cuprinsul hotărârii, inclusiv în titlu, în anexa nr.1 şi nr.3, textul „2017–2020” se substituie cu textul „2017–2023”.
2. Anexa nr.2 va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.2
PLAN DE ACŢIUNI: PILONUL I. PARLAMENTUL
| |||||||
Prioritatea I.1. Promovarea eticii deputaţilor | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
1 | Adoptarea Codului de etică şi conduită a deputatului în Parlament | Trimestrul IV al anului 2022 | Parlamentul | Act normativ adoptat | Pagina web a Parlamentului; Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Etică | Mijloace bugetare |
2 | Instituirea funcţiei de Comisar pentru etică şi crearea condiţiilor pentru activitatea acestuia | Trimestrul II al anului 2023 | Parlamentul | Act normativ adoptat; concurs desfăşurat; comisar pentru etică desemnat | Pagina web a Parlamentului; Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Etică | Mijloace bugetare |
3 | Elaborarea planurilor şi a materialelor de instruire a deputaţilor cu privire la regulile de etică şi conduită a deputatului în Parlament | Trimestrul I al anului 2023 | Subdiviziunea Parlamentului responsabilă de etica şi conduita deputatului; CNA; ANI | Plan de instruire elaborat; materiale de instruire elaborate | Pagina web a Parlamentului | Etică | Mijloace bugetare şi surse de finanţare externe |
4 | Instruirea deputaţilor pe marginea Codului de etică şi conduită a deputatului în Parlament | Trimestrul II al anului 2023 – pentru deputaţi; periodic – pentru deputaţii noi | Subdiviziunea Parlamentului responsabilă de etica şi conduita deputatului; CNA; ANI | 100% deputaţi instruiţi | Pagina web a Parlamentului | Etică | Mijloace bugetare şi surse de finanţare externe |
5 | Întocmirea, prezentarea şi publicarea pe pagina web a Parlamentului a raportului privind punerea în aplicare a Codului de etică şi conduită a deputatului în Parlament | Trimestrul IV al anului 2023 | Subdiviziunea Parlamentului responsabilă de etica şi conduita deputatului | Rapoarte publicate pe pagina web a Parlamentului | Pagina web a Parlamentului | Etică | Mijloace bugetare |
Prioritatea I.2. Consolidarea controlului parlamentar | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
6 | Aprobarea planurilor anuale de control parlamentar al autorităţilor independente şi al actelor normative adoptate | Trimestrul I al anului 2022; trimestrul I al anului 2023, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | Comisiile permanente ale Parlamentului | Planurile anuale de control parlamentar din partea tuturor comisiilor permanente, publicate pe pagina web a Parlamentului | Pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
7 | Întocmirea şi publicarea anuală, pe pagina web a Parlamentului, a rapoartelor privind controalele parlamentare efectuate | Trimestrul I al anului 2022; trimestrul I al anului 2023, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | Comisiile permanente ale Parlamentului | Rapoartele privind controalele parlamentare, publicate pe pagina web a Parlamentului; progres în realizarea planurilor anuale de control parlamentar de cel puţin 75% | Pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
8 | Aprobarea şi publicarea pe pagina web a Parlamentului, la începutul fiecărei sesiuni parlamentare, a listei de acte normative ce vor fi supuse controlului parlamentar (audieri, evaluări ex-post juridice şi de impact) | Semestrial, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | Parlamentul (Biroul permanent al Parlamentului) | Planurile de evaluare ex-post publicate pe pagina web a Parlamentului | Pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
9 | Prezentarea în plenul Parlamentului a rezultatelor evaluărilor ex-post juridice şi de impact asupra actelor normative supuse controlului parlamentar, conform Metodologiei de evaluare ex-post privind implementarea actelor normative | Permanent, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | Direcţia generală juridică din cadrul Secretariatului Parlamentului; comisiile permanente ale Parlamentului | Rapoartele privind evaluările ex-post de impact, publicate pe pagina web a Parlamentului | Pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
10 | Prezentarea şi audierea de către comisiile permanente responsabile şi, după caz, în plenul Parlamentului a rapoartelor anuale ale autorităţilor independente aflate sub control parlamentar | Permanent, cu raportarea semestrială a indicatorilor de progres | Comisiile permanente ale Parlamentului | Audieri desfăşurate; rapoarte anuale ale autorităţilor, publicate pe pagina web a Parlamentului şi paginile web ale autorităţilor; probleme identificate în rapoartele discutate în cadrul audierilor şi acţiunile întreprinse; recomandări formulate | Ordinea de zi a şedinţelor Parlamentului; pagina web a Parlamentului şi paginile web ale autorităţilor; rapoartele anuale | Transparenţă | Mijloace bugetare |
Prioritatea I.3. Transparenţa procesului legislativ şi expertiza anticorupţie | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
11 | Întocmirea şi publicarea sintezei amendamentelor, propunerilor şi obiecţiilor înaintate de societatea civilă şi alte părţi interesate, inclusiv de deputaţi, pe marginea proiectelor de acte normative înainte de a doua lectură, inclusiv cu motivarea respingerii acestora | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | Comisiile permanente sesizate în fond ale Parlamentului | Sinteze ale amendamentelor, propunerilor şi obiecţiilor tuturor părţilor interesate, elaborate în conformitate cu prevederile Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative, publicate pe pagina web a Parlamentului | Pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
12 | Monitorizarea întocmirii şi publicării sintezei amendamentelor, propunerilor şi obiecţiilor înaintate de societatea civilă şi alte părţi interesate, inclusiv de deputaţi, pe marginea proiectelor de acte normative înainte de a doua lectură | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | Biroul permanent al Parlamentului; Secretariatul Parlamentului | Rapoarte semestriale ale comisiilor permanente către Biroul permanent al Parlamentului cu privire la contribuţiile societăţii civile (numărul de organizaţii, lista proiectelor de acte normative pe marginea cărora au fost făcute propuneri, numărul de propuneri transmise şi acceptate în sinteză), publicate pe pagina web a Parlamentului | Rapoartele semestriale ale comisiilor permanente; pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
13 | Dezvoltarea unei platforme informatice pentru îmbunătăţirea monitorizării on-line a procesului legislativ de la înregistrarea proiectului de act normativ în Parlament şi până la adoptarea actului normativ | Trimestrul I al anului 2022 | Parlamentul | Platforma informatică funcţională pe pagina web a Parlamentului; numărul de accesări ale paginii web a Parlamentului după lansarea platformei informatice | Pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
14 | Întocmirea de sinteze ale obiecţiilor incluse în rapoartele de expertiză anticorupţie pe marginea proiectelor de acte normative şi publicarea acestora pe pagina web a Parlamentului concomitent cu proiectele de acte normative înregistrate în Parlament | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | Autorii iniţiativelor legislative; Secretariatul Parlamentului | Sinteze ale obiecţiilor incluse în rapoartele de expertiză anticorupţie pe marginea proiectelor de acte normative, publicate pe pagina web a Parlamentului | Pagina web a Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
15 | Monitorizarea procesului de întocmire şi publicare a sintezei obiecţiilor incluse în rapoartele de expertiză anticorupţie concomitent cu publicarea proiectelor de acte normative înregistrate în Parlament | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | Biroul permanent al Parlamentului; Secretariatul Parlamentului | Rapoarte semestriale ale Secretariatului Parlamentului către Biroul permanent al Parlamentului cu privire la prezentarea de către autorii iniţiativelor legislative a sintezei pe marginea rapoartelor de expertiză anticorupţie concomitent cu înregistrarea proiectelor de acte normative | Rapoartele semestriale ale Secretariatului Parlamentului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
PLAN DE ACŢIUNI: PILONUL II. GUVERNUL, SECTORUL PUBLIC ŞI ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ LOCALĂ
| |||||||
Prioritatea II.1. Promovarea integrităţii în cadrul entităţilor publice | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
1 | Asigurarea angajării şi promovării agenţilor publici pe bază de merit şi de integritate profesională | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice; CNA; SIS | Număr de anunţuri privind concursurile de angajare; număr de agenţi publici angajaţi prin concurs sau prin transfer de la alte entităţi publice; număr de caziere privind integritatea profesională solicitate de entităţile publice la angajare; număr de contestaţii depuse împotriva rezultatelor concursurilor organizate; număr de agenţi publici angajaţi/ reconfirmaţi în funcţii ca urmare a verificării conform Legii nr.271/2008 privind verificarea titularilor şi a candidaţilor la funcţii publice | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; pagina web cariere.gov.md; paginile web ale entităţilor publice | Etică | Mijloace bugetare |
2 | Asigurarea respectării regimului de incompatibilităţi, de restricţii în ierarhie şi de limitare a publicităţii | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice ai căror agenţi publici sunt subiecţi ai declarării averilor şi intereselor personale; ANI | Număr de cazuri de incompatibilităţi şi restricţii în ierarhie atestate în entităţile publice; număr de cazuri de incompatibilităţi şi restricţii în ierarhie soluţionate în entităţile publice; număr de sesizări la ANI cu privire la încălcarea regimului de incompatibilităţi şi limitare a publicităţii; număr de persoane suspendate pentru asemenea încălcări | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; raportul anual de activitate al ANI; acte de constatare; pagina web a ANI; paginile web ale entităţilor publice | Etică | Mijloace bugetare |
3 | Asigurarea respectării regimului declarării averilor şi intereselor personale | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice ai căror agenţi publici sunt subiecţi ai declarării averilor şi intereselor personale; ANI | Persoană responsabilă de actualizarea permanentă a Registrului electronic al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale, desemnată prin act normativ al conducătorului entităţii; număr total al subiecţilor declarării averii şi a intereselor personale care activează în entitatea publică pe parcursul anului; număr total de subiecţi ai declarării averii şi a intereselor personale angajaţi/ numiţi/ cu mandatele validate pe parcursul anului; număr de subiecţi ai declarării averii şi a intereselor personale ale căror mandat/ raporturi de muncă sau de serviciu au încetat pe parcursul anului; număr al sancţiunilor aplicate pentru nerespectarea prevederilor privind declararea averii şi intereselor personale | Platforma electronică de depunere a declaraţiilor de avere şi interese personale; platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; pagina web a ANI; hotărârile instanţelor de judecată; raportul anual de activitate al ANI | Etică; descurajare | Mijloace bugetare |
4 | Asigurarea respectării regimului conflictelor de interese şi neadmiterea favoritismului | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice ai căror angajaţi sunt subiecţi ai declarării averilor şi intereselor personale; ANI | Persoană responsabilă de ţinerea Registrului de evidenţă a conflictelor de interese, desemnată prin act normativ al conducătorului entităţii; Registrul de evidenţă a conflictelor de interese, aprobat; număr de conflicte de interese declarate în cadrul entităţilor publice; număr de conflicte de interese soluţionate în cadrul entităţilor publice; număr de conflicte de interese sesizate la ANI; număr de acte de constatare ale ANI cu privire la conflictele de interese; număr de acte juridice, adoptate în situaţii de conflict de interese, anulate în instanţa de judecată la solicitarea ANI; număr de dosare penale şi contravenţionale instrumentate privind conflictele de interese penale | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; raportul anual de activitate al ANI; acte de constatare pe pagina web a ANI; paginile web ale entităţilor publice | Etică; descurajare | Mijloace bugetare |
5 | Asigurarea respectării regimului juridic al cadourilor | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice | Persoană responsabilă de ţinerea Registrului special de evidenţă a cadourilor; ordin de creare a comisiei de evidenţă şi evaluare a cadourilor; număr de cadouri predate comisiilor de evidenţă şi evaluare a cadourilor în cadrul entităţilor publice; numărul şi valoarea cadourilor răscumpărate în cadrul entităţilor publice; număr de cadouri inadmisibile transmise CNA şi număr de dosare penale şi contravenţionale instrumentate; registre de evidenţă a cadourilor, publicate pe paginile web ale entităţilor publice | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; paginile web ale entităţilor publice | Etică | Mijloace bugetare |
6 | Asigurarea neadmiterii, denunţării şi tratării influenţelor necorespunzătoare | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice | Registru de evidenţă a influenţelor necorespunzătoare; persoană desemnată pentru ţinerea registrului; număr de cazuri de influenţă necorespunzătoare denunţate, în cadrul entităţilor publice; număr de cazuri de influenţă necorespunzătoare soluţionate, în cadrul entităţilor publice; număr de cazuri de influenţă necorespunzătoare denunţate la CNA şi SIS | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională | Etică | Mijloace bugetare |
7 | Asigurarea neadmiterii şi denunţării manifestărilor de corupţie; protecţia avertizorilor de integritate | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice; CNA; OAP | Număr de manifestări de corupţie denunţate de către agenţii publici conducătorilor entităţilor publice; număr de manifestări de corupţie denunţate de către agenţii publici autorităţilor anticorupţie; mecanism intern, căi de comunicare şi înregistrare a avertizărilor de integritate; persoană responsabilă de înregistrarea avertizărilor de integritate; registrul dezvăluirilor practicilor ilegale (avertizărilor de integritate); număr de avertizări de integritate depuse în cadrul entităţilor publice; număr de avertizări de integritate transmise la CNA; număr de avertizori de integritate supuşi protecţiei | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională | Protecţie; etică | Mijloace bugetare |
8 | Asigurarea intoleranţei faţă de incidentele de integritate | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice | Număr de sancţiuni disciplinare aplicate în cadrul entităţilor publice în legătură cu incidentele de integritate admise de agenţii publici; număr de sesizări depuse de către conducătorii entităţilor publice la autorităţile anticorupţie cu privire la incidentele de integritate ce constituie infracţiuni şi contravenţii; număr de suspendări din funcţii ale agenţilor publici inculpaţi pentru infracţiuni de corupţie sau conexe corupţiei | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională | Etică; descurajare | Mijloace bugetare |
9 | Asigurarea respectării transparenţei în procesul decizional | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice; CS | Listă a părţilor interesate elaborată şi publicată pe pagina web a entităţii publice; rapoarte anuale privind transparenţa în procesul decizional publicate pe paginile web ale entităţilor publice; raport anual al CS privind transparenţa decizională în cadrul APC | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; paginile web ale autorităţilor publice; pagina web a CS | Transparenţă | Mijloace bugetare |
10 | Asigurarea respectării accesului la informaţii de interes public | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice | Persoane responsabile de accesul la informaţii de interes public, desemnate în cadrul autorităţilor; număr de solicitări de acces la informaţii, transmise anual entităţilor publice; număr de refuzuri de acces la informaţii; număr de contestaţii depuse anual în instanţa de judecată împotriva refuzului entităţilor publice de a oferi acces la informaţii; număr de hotărâri adoptate anual de instanţele de judecată privind obligarea entităţilor publice de a oferi informaţiile solicitate | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; paginile web ale autorităţilor publice | Transparenţă | Mijloace bugetare |
11 | Asigurarea gestionării transparente şi responsabile a patrimoniului public şi a asistenţei externe | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice; MF; AAP; ANSC | Raport privind gestionarea patrimoniului entităţilor publice, publicat; informaţie privind atragerea şi gestionarea asistenţei externe, publicată; raport final de proiect/ program, publicat pe platforma pentru gestionarea asistenţei externe; cartele de audit intern; planuri strategice şi planuri anuale ale activităţii de audit, aprobate de către entităţile publice; declaraţii de răspundere managerială publicate pe paginile web ale entităţilor publice; raport anual consolidat privind controlul financiar public intern, prezentat la Guvern; planuri anuale şi trimestriale de achiziţii publice ale entităţilor publice, publicate pe paginile lor web oficiale; rapoarte trimestriale şi anuale de activitate ale AAP privind achiziţiile publice, efectuate şi publicate pe pagina web; număr al documentaţiilor de atribuire şi al rezultatelor procedurilor de achiziţii publice contestate la ANSC şi în instanţele de judecată, precum şi rezultatele examinării; misiuni de audit intern pe orizontală desfăşurate conform domeniilor de activitate comune; misiuni de evaluare externă a calităţii activităţii de audit intern, efectuate | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; platforma pentru gestionarea asistenţei externe; paginile web ale entităţilor publice; pagina web a ANSC | Transparenţă | Mijloace bugetare |
12 | Asigurarea implementării şi respectării normelor de etică şi deontologie | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice | Adoptarea codurilor de etică şi deontologie pentru entităţile publice care nu au astfel de coduri; planuri anuale de instruire, inclusiv de instruire continuă, aprobate; număr de instruiri şi de agenţi publici instruiţi cu privire la normele de etică şi deontologie; număr de sesizări recepţionate referitoare la conduita lipsită de etică a agenţilor publici; numărul de cazuri de încălcare a normelor de etică şi deontologie, sancţionate disciplinar | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; paginile web ale entităţilor publice | Etică; educare | Mijloace bugetare |
13 | Asigurarea respectării regimului de restricţii şi limitări în legătură cu încetarea mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu şi migrarea agenţilor publici în sectorul privat (pantuflaj) | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice; ANI | Număr anual de agenţi publici care şi-au încetat mandatul, raporturile de muncă sau de serviciu; număr al ofertelor de muncă sau de angajare oferite agenţilor publici în cadrul organizaţiilor comerciale, comunicate de către agenţii publici înainte de încetarea mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu; număr de contracte comerciale refuzate anual de către entităţile publice din motivul că în organizaţiile comerciale activează persoane care, pe parcursul ultimului an, au fost agenţi publici în cadrul entităţilor publice; număr al anchetelor de serviciu/ procedurilor disciplinare/ cauzelor contravenţionale pornite în privinţa agenţilor publici urmare a neraportării ofertelor de muncă/ serviciu; număr al sancţiunilor disciplinare/ contravenţionale aplicate | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională; raportul anual de activitate al ANI; actele de constatare pe pagina web a ANI | Etică | Mijloace bugetare |
14 | Asigurarea implementării managementului riscurilor de corupţie | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile publice | Registrele riscurilor, inclusiv ale riscurilor de corupţie, elaborate de către entităţile publice; registru al riscurilor completat cu riscurile de corupţie după incidentele de integritate din cadrul entităţilor publice; raport privind implementarea măsurilor de tratare a riscurilor, elaborat anual | Platforma electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi e-cazierul privind integritatea profesională | Etică | Mijloace bugetare |
15 | Instruirea agenţilor publici şi a conducătorilor entităţilor publice cu privire la rigorile de integritate instituţională | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; entităţile publice; Academia de Administrare Publică; INJ; ANI | Număr de solicitări de instruire recepţionate cu privire la rigorile de integritate instituţională; număr de instruiri anuale realizate în baza solicitărilor transmise; număr de agenţi publici instruiţi; număr de persoane responsabile, din entităţile publice, de raportare în domeniul integrităţii, instruite; conducători şi agenţi publici a cel puţin 75% dintre entităţile publice instruiţi | Confirmări ale instituţiilor responsabile – agenda, listele participanţilor, evaluarea instruirilor etc. | Educare; etică | Mijloace bugetare |
16 | Instruirea responsabililor de elaborarea proiectelor de acte normative cu privire la evitarea riscurilor de corupţie la elaborarea proiectelor | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; entităţile publice; Academia de Administrare Publică | Număr al instruirilor desfăşurate; număr al agenţilor publici responsabili de elaborări instruiţi; număr al solicitărilor de instruire cu privire la evitarea riscurilor de corupţie la elaborarea proiectelor | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele participanţilor, evaluarea instruirilor etc. | Educare; etică | Mijloace bugetare |
17 | Instruirea agenţilor publici şi a conducătorilor entităţilor publice cu privire la cadrul normativ referitor la evaluarea integrităţii instituţionale | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; entităţile publice | Număr al instruirilor desfăşurate; număr al conducătorilor şi al agenţilor publici instruiţi; număr al solicitărilor de instruire cu privire la evaluarea integrităţii instituţionale | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele participanţilor, evaluarea instruirilor etc. | Educare; etică | Mijloace bugetare |
18 | Instruirea conducătorilor entităţilor publice cu privire la managementul riscurilor instituţionale de corupţie | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; entităţile publice | Număr al instruirilor desfăşurate; număr al agenţilor publici instruiţi; număr al solicitărilor de instruire cu privire la managementul riscurilor instituţionale de corupţie | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele participanţilor, evaluarea instruirilor etc. | Educare; etică | Mijloace bugetare |
Prioritatea II.2. Abordarea sectorială a corupţiei | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
19 | Asigurarea continuităţii implementării planurilor sectoriale/ locale anticorupţie | Trimestrul I al anului 2022 | SV; SFS; MF; APP; MM; MAIA; MS; MEC; MAI; APL (nivelul II) | Plan sectorial anticorupţie elaborat, aprobat şi publicat pe pagina web; raport semestrial privind implementarea planului sectorial, publicat pe pagina web şi transmis către CNA | Pagina web a autorităţilor responsabile | Etică; transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare |
Prioritatea II.3. Transparenţă şi responsabilitate în faţa cetăţenilor | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
20 | Crearea unei platforme electronice a Guvernului ce ar permite monitorizarea externă a fluxului de proiecte de acte normative, precum şi accesul publicului la proiectele respective şi la materialele aferente din momentul transmiterii lor la Guvern | Trimestrul III al anului 2022 | CS; STISC; AGE; MJ | Platformă electronică ce permite monitorizarea externă a fluxului de proiecte de acte normative, integrată pe pagina web a Guvernului, după consultarea societăţii civile asupra caracterului prietenos pentru utilizator, funcţională | Pagina web a Guvernului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
21 | Extinderea listei de servicii publice prestate prin intermediul platformei electronice www.servicii.gov.md | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Entităţile prestatoare de servicii; AGE | Număr de servicii publice noi prestate prin intermediul platformei electronice www.servicii.gov.md lansate anual; număr de servicii publice integrate cu Serviciul MPay | Platforma electronică www.servicii.gov.md | Transparenţă; protecţie | Mijloace bugetare |
22 | Revizuirea şi aprobarea modificărilor la Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative în sensul instituirii obligativităţii efectuării expertizei anticorupţie asupra proiectului actului normativ definitivat | Trimestrul II al anului 2022 | MJ, CNA | Act normativ adoptat | Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare |
23 | Transmiterea tuturor proiectelor de acte normative pasibile de expertiza anticorupţie, după definitivarea proiectelor în urma avizării, la CNA pentru efectuarea expertizei anticorupţie | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | Entităţile publice | Număr al proiectelor de acte normative pasibile de expertiza anticorupţie, aprobate de Guvern; număr al proiectelor de acte normative pasibile de expertiza anticorupţie, aprobate de Guvern, supuse în prealabil acestei expertize | Pagina web a Guvernului/ ordinea de zi a şedinţelor Guvernului; pagina web a CNA; rapoarte de expertiză anticorupţie | Transparenţă | Mijloace bugetare |
24 | Întocmirea sintezei obiecţiilor incluse în rapoartele de expertiză anticorupţie pe marginea proiectelor de acte normative şi publicarea ei pe pagina web a Guvernului concomitent cu publicarea proiectelor transmise la Guvern spre aprobare | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | Entităţile publice; CS | Sinteze ale obiecţiilor incluse în rapoartele de expertiză anticorupţie pe marginea proiectelor de acte normative, publicate pe pagina web a Guvernului | Pagina web a Guvernului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
25 | Asigurarea adoptării proiectelor de acte normative, pasibile de expertiza anticorupţie obligatorie, doar după supunerea acestora expertizei anticorupţie | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | CS | Rapoarte semestriale ale CS cu privire la prezentarea de către autorii proiectelor de acte normative a sintezei pe marginea rapoartelor de expertiză anticorupţie concomitent cu înregistrarea proiectelor respective | Pagina web a Guvernului/ ordinea de zi a şedinţelor Guvernului | Transparenţă | Mijloace bugetare |
PLAN DE ACŢIUNI: PILONUL III. JUSTIŢIA ŞI AUTORITĂŢILE ANTICORUPŢIE
| |||||||
Prioritatea III.1. Integritatea autorităţilor anticorupţie şi a organelor de ocrotire a normelor de drept | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
1 | Instruirea iniţială şi continuă (la fiecare 2 ani) a poligrafologilor angajaţi să-i testeze pe candidaţii la funcţiile de judecător, procuror, pe angajaţii CNA, SIS, MAI, SV şi ANI, atestarea şi înregistrarea acestora conform procedurii stabilite | Trimestrul III al anului 2022 | CNA; SIS; CSM; CSP; MAI; SV; ANI; Comisia de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului | Cel puţin câte un poligrafolog instruit, atestat şi înregistrat în cadrul CNA, SIS, MAI, SV, CSM, CSP şi ANI | Confirmări din partea instituţiilor responsabile (certificatele de instruire); confirmări din partea Comisiei de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului | Descurajare | Mijloace bugetare |
2 | Dotarea cu aparate poligraf a CSM, SV şi MAI | Trimestrul III al anului 2022 | CSM; CSP; SV; MAI | Cel puţin un aparat poligraf pentru CSM, cel puţin 2 aparate poligraf pentru SV şi cel puţin 4 aparate poligraf pentru MAI | Confirmări din partea instituţiilor responsabile privind amenajarea sălilor şi instalarea aparatelor poligraf | Descurajare | Mijloace bugetare |
3 | Monitorizarea stilului de viaţă al angajaţilor CNA, MAI şi SV în vederea stabilirii corespunderii nivelului de trai cu nivelul veniturilor legale al acestora, precum şi al persoanelor cu care duc un trai comun | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | CNA; MAI; SV | Număr de persoane monitorizate; număr de rapoarte întocmite; număr de persoane sancţionate | Confirmări din partea instituţiilor responsabile; rapoartele de monitorizare a stilului de viaţă | Descurajare | Mijloace bugetare |
4 | Instruirea angajaţilor subdiviziunilor de securitate internă ale CNA, MAI şi SV în vederea îmbunătăţirii practicilor de monitorizare a stilului de viaţă al angajaţilor | Trimestrul IV al anului 2022 | CNA; MAI; SV | Instruirea angajaţilor subdiviziunilor de securitate internă ale CNA, MAI şi SV, asigurată | Confirmări din partea instituţiilor responsabile cu privire la instruirile desfăşurate; agenda instruirilor, numărul/ lista persoanelor instruite | Descurajare | Mijloace bugetare |
Prioritatea III.2. Eficienţa justiţiei şi a autorităţilor anticorupţie | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
5 | Examinarea oportunităţii de instituire a instanţelor/ completelor de judecată specializate pe examinarea dosarelor pentru acte de corupţie şi conexe corupţiei | Trimestrul I al anului 2022 | CNA; MJ; CSM; CSJ | Studiu privind oportunitatea instituirii instanţelor/ completelor de judecată specializate pe examinarea dosarelor pentru acte de corupţie şi conexe corupţiei, realizat; recomandări formulate; dezbatere publică a studiului, realizată; studiu diseminat către autorităţile de resort | Paginile web ale CNA, CSM, CSJ | Descurajare | Mijloace bugetare/ surse de finanţare externă |
6 | Instituirea instanţelor/ completelor de judecată specializate pe examinarea dosarelor pentru acte de corupţie şi conexe corupţiei | Trimestrul IV al anului 2022 | MJ; CSM; CSJ; Parlamentul | Proiect de act normativ ce conţine mecanismul şi procedura de selecţie a judecătorilor, precum şi criteriile de integritate şi de salarizare sporite pentru aceşti judecători, elaborat şi adoptat de Guvern şi Parlament; instanţă sau, după caz, complete de judecată specializate funcţionale | Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Descurajare | Mijloace bugetare |
7 | Asigurarea instanţelor/ completelor de judecată specializate pe examinarea dosarelor pentru acte de corupţie şi conexe corupţiei cu resurse umane, tehnice şi financiare suficiente în conformitate cu prevederile legale ce reglementează statutul judecătorilor din aceste instanţe/ complete de judecată | Trimestrul IV al anului 2022 | CSM; MJ; MF; Parlamentul | Buget suficient aprobat şi mijloace tehnice necesare, disponibile pentru activitatea instanţelor/ completelor de judecată specializate pe examinarea dosarelor pentru acte de corupţie şi conexe corupţiei | Confirmări din partea instituţiilor responsabile | Descurajare | Mijloace bugetare |
8 | Asigurarea PA cu resurse umane, tehnice şi financiare suficiente în conformitate cu prevederile Legii nr.159/2016 cu privire la procuraturile specializate | Trimestrul II al anului 2022, trimestrul II al anului 2023, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | Parlamentul; MF; PG | Buget suficient aprobat şi mijloace tehnice necesare, disponibile pentru activitatea PA | Confirmări din partea instituţiilor responsabile | Descurajare | Mijloace bugetare |
9 | Asigurarea funcţionalităţii platformei electronice de depunere a declaraţiilor de avere şi interese personale | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | ANI | Platformă electronică de depunere a declaraţiilor de avere şi interese personale, funcţională; număr de semnături electronice transmise tuturor subiecţilor declarării averilor şi intereselor personale; număr de subiecţi ai declarării instruiţi cu privire la depunerea în format electronic a declaraţiilor; număr de subiecţi ai declarării care şi-au depus declaraţiile prin intermediul platformei electronice în momentul angajării/ numirii/ validării mandatului; numărul de subiecţi ai declarării care şi-au depus declaraţiile anuale prin intermediul platformei electronice; numărul de subiecţi ai declarării care şi-au depus declaraţiile prin intermediul platformei electronice la încetarea mandatului/ raporturilor de muncă sau de serviciu; număr de subiecţi ai declarării care nu au depus declaraţiile prin intermediul platformei electronice în conformitate cu prevederile cadrului normativ; număr de acte de constatare ale ANI privind existenţa averii nejustificate | Confirmări din partea instituţiilor responsabile; raportul anual de activitate al ANI | Descurajare; transparenţă | Surse de finanţare externe disponibile (proiectul susţinut de Banca Mondială pentru elaborarea sistemului informaţional e-declarare) |
10 | Asigurarea auditului sistemului informaţional automatizat e-Integritate | Trimestrul IV al anului 2022 | ANI; AGE | Raport de audit, elaborat şi publicat | Pagina web a AGE; pagina web a ANI | Descurajare | Mijloace bugetare/ asistenţa externă |
11 | Efectuarea unor analize strategice şi operaţionale în vederea identificării cazurilor de îmbogăţire ilicită, conflicte de interese, de delapidare a proprietăţii publice şi a fondurilor din asistenţa externă | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | CNA; ANI | Număr de analize publicate pe pagina web a CNA; număr de analize publicate pe pagina web a ANI; număr de cazuri investigate/ dosare iniţiate ca urmare a acestor analize | Pagina web a CNA; pagina web a ANI; hotărârile instanţelor de judecată | Descurajare | Mijloace bugetare |
12 | Realizarea unui studiu al tuturor cauzelor penale pentru acte de corupţie şi conexe corupţiei cu sentinţe devenite irevocabile în perioada 2019–2020 | Trimestrul II al anului 2022 | CSJ; PG/PA; CNA; UARM | Studiu elaborat şi publicat pe paginile web ale CSJ, PG/PA, CNA şi UARM; lista de recomandări formulate | Paginile web ale CSJ, PG/PA, CNA, şi UARM | Descurajare | Mijloace bugetare |
13 | Elaborarea recomandărilor de unificare a practicii judiciare în cauzele penale pentru acte de corupţie şi conexe corupţiei în baza studiilor realizate | Trimestrul III al anului 2022 | CSJ; PG/PA; CNA | Studiu/analiză elaborată; hotărâre explicativă a Plenului CSI, elaborată; recomandări formulate | Paginile web ale CSJ, CNA, PG/PA şi ANI | Descurajare | Mijloace bugetare |
14 | Evaluarea actelor normative aferente instituţiei avertizorilor de integritate prin prisma conformării la standardele europene | Trimestrul III al anului 2022 | CNA; OAP | Studiu privind evaluarea actelor normative aferente instituţiei avertizorilor de integritate, elaborat şi publicat; număr de recomandări formulate | Paginile web ale CNA şi OAP | Protecţie; etică | Mijloace bugetare; asistenţă externă |
15 | Elaborarea actelor normative aferente instituţiei avertizorilor de integritate, inclusiv a modificărilor la Legea nr.122/2018 privind avertizorii de integritate în vederea asigurării conformării lor la standardele europene | Trimestrul II al anului 2023 | Parlamentul; Guvernul; CNA; OAP; MJ | Proiecte de acte normative, elaborate şi adoptate | Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Protecţie; etică | Mijloace bugetare; asistenţă externă |
16 | Implementarea şi asigurarea funcţionalităţii platformei electronice Call Center pentru linia naţională anticorupţie, cu scopul de a optimiza recepţionarea şi evidenţa apelurilor recepţionate | Trimestrul II al anului 2022 | CNA | Platformă electronică funcţională; număr de apeluri recepţionate | Platforma electronică de recepţionare şi evidenţă a apelurilor la linia naţională anticorupţie | Transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare/ surse externe de finanţare |
17 | Publicarea rapoartelor de activitate anuală a PA | Trimestrul I al anului 2022, trimestrul I al anului 2023 | PG | 2 rapoarte de activitate anuală, publicate pe pagina web a PG/PA | Pagina web a PG/PA | Transparenţă | Mijloace bugetare |
18 | Publicarea rapoartelor de activitate anuală a CNA | Trimestrul I al anului 2022, trimestrul I al anului 2023 | CNA | 2 rapoarte de activitate anuală, publicate pe pagina web a CNA | Pagina web a CNA | Transparenţă | Mijloace bugetare |
19 | Publicarea rapoartelor anuale privind activităţile anticorupţie ale MAI | Trimestrul I al anului 2022, trimestrul I al anului 2023 | MAI | 2 rapoarte anuale privind activităţile anticorupţie, publicate pe pagina web a MAI | Pagina web a MAI | Transparenţă | Mijloace bugetare |
20 | Publicarea rapoartelor de activitate anuală a ANI | Trimestrul I al anului 2022, trimestrul I al anului 2023 | ANI | 2 rapoarte de activitate anuală, publicate pe pagina web a ANI | Pagina web a ANI | Transparenţă | Mijloace bugetare |
21 | Asigurarea asistenţei şi a cooperării efective cu instituţiile şi organismele relevante ale UE, inclusiv cu OLAF în cazul controalelor şi al inspecţiilor la faţa locului legate de gestionarea şi controlul fondurilor UE, care să se realizeze în conformitate cu normele şi procedurile aplicabile | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA | Număr de colaborări cu OLAF şi alte instituţii şi organisme relevante ale UE | Corespondenţa dintre CNA, instituţiile şi organismele relevante ale UE, precum şi alte documente întocmite în cadrul colaborărilor, după caz | Descurajare | Mijloace bugetare/ surse de finanţare externă |
22 | Intensificarea colaborării cu BEI în ceea ce priveşte schimbul de informaţii în cadrul investigaţiilor privind practicile frauduloase şi neconforme şi asigurarea îndeplinirii obiectivelor, precum şi tratarea cazurilor de interes comun | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA | Număr de colaborări cu BEI | Corespondenţa dintre CNA şi BEI, precum şi alte documente întocmite în cadrul colaborărilor, după caz | Descurajare | Mijloace bugetare/ surse de finanţare externă |
Prioritatea III.3. Consolidarea măsurilor educative şi de prevenire a corupţiei | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
23 | Elaborarea cursurilor de instruire anticorupţie şi de promovare a integrităţii şi plasarea lor pe platforma guvernamentală de instruire la distanţă (e-Learning) | Trimestrul I al anului 2022 – pentru asigurarea funcţionalităţii platformei CNA; trimestrul IV al anului 2022 – pentru elaborarea şi asigurarea funcţionalităţii platformei ANI | CNA; ANI | Cursuri de instruire anticorupţie şi de promovare a integrităţii (pe subiecte de promovare a standardelor de integritate şi anticorupţie), elaborate de către CNA; cursuri de instruire anticorupţie şi de promovare a integrităţii (pe subiecte de verificare a averilor, intereselor personale, incompatibilităţilor şi restricţiilor), elaborate de către ANI; cursuri de instruire anticorupţie şi de promovare a integrităţii, plasate şi funcţionale pe platforma guvernamentală de instruire la distanţă (e-Learning) | Pagina web a CNA; pagina web a ANI | Educare; etică | Surse de finanţare externe disponibile (Proiectul PNUD implementat cu susţinerea Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei) – pentru platforma CNA; mijloace bugetare – pentru platforma ANI |
24 | Instruirea elevilor şi studenţilor în spiritul integrităţii şi intoleranţei faţă de corupţie | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; MEC | Cel puţin 5 instruiri în spiritul integrităţii şi intoleranţei faţă de corupţie, desfăşurate anual; cel puţin 200 de elevi şi studenţi instruiţi anual în spiritul integrităţii şi intoleranţei faţă de corupţie | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi etc. | Educare | Mijloace bugetare |
25 | Instruirea reprezentanţilor sectorului privat cu privire la etica relaţiilor comerciale, controlul intern şi transparenţa afacerilor cu statul | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | ME; CCI; CNA | Cel puţin 5 instruiri ale reprezentanţilor mediului de afaceri desfăşurate anual; cel puţin 100 de reprezentanţi ai mediului de afaceri instruiţi anual cu privire la etica relaţiilor comerciale, controlul intern şi transparenţa afacerilor cu statul | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi etc. | Educare; etică; transparenţă | Mijloace bugetare |
26 | Instruirea reprezentanţilor autorităţilor publice centrale şi locale privind mecanismul de realizare a expertizei anticorupţie | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA | Agenda instruirii elaborată; cel puţin 5 instruiri ale agenţilor publici desfăşurate anual; cel puţin 100 de agenţi publici instruiţi | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi etc. | Educare; descurajare | Mijloace bugetare |
27 | Instruirea conducătorilor instanţelor de judecată şi ai procuraturilor şi a managerilor operaţionali cu privire la managementul riscurilor de corupţie | Trimestrul IV al anului 2022 | CNA; INJ | Curriculum pentru cursul „Managementul riscurilor de corupţie”, elaborat; cel puţin 4 cursuri de instruire efectuate; cel puţin 100 de persoane (reprezentanţi ai instanţelor de judecată, procuraturilor) instruite | Confirmare din partea instituţiilor responsabile; paginile web ale CNA şi INJ; agenda; lista participanţilor | Educare; etică | Mijloace bugetare |
28 | Lansarea şi implementarea platformei electronice de asigurare a integrităţii instituţionale şi de evidenţă a e-cazierului privind integritatea profesională | Trimestrul IV al anului 2022 – pentru lansarea platformei şi pentru conectarea entităţilor publice | CNA; entităţile publice | Platformă electronică de asigurare a integrităţii instituţionale şi de evidenţă a e-cazierului privind integritatea profesională, operaţională; CNA apt să monitorizeze electronic respectarea cerinţelor de integritate profesională şi instituţională în cadrul entităţilor publice; entităţi publice consultate on-line cu privire la corectitudinea respectării cerinţelor de integritate profesională şi instituţională | Confirmări din partea instituţiilor responsabile; pagina web a CNA | Descurajare; etică; protecţie | Surse de finanţare externe disponibile (Proiectul PNUD implementat cu susţinerea Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei) – pentru platforma CNA |
29 | Evaluarea integrităţii instituţionale şi adoptarea planurilor de integritate | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; entităţile publice | Cel puţin 4 rapoarte pe an de evaluare a integrităţii instituţionale, publicate pe pagina web a CNA; cel puţin 4 planuri de integritate publicate pe paginile web ale entităţilor publice evaluate; număr de agenţi publici şi, după caz, de conducători ai entităţilor publice sancţionaţi disciplinar pentru lipsă de integritate profesională şi instituţională | Pagina web a CNA; paginile web ale entităţilor publice evaluate | Descurajare; etică | Mijloace bugetare |
30 | Efectuarea de către CNA a expertizei anticorupţie a proiectelor de acte normative în condiţiile Legii integrităţii nr.82/2017 şi ale noii Metodologii privind efectuarea expertizei anticorupţie | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA | Număr de rapoarte de expertiză anticorupţie publicate pe pagina web a CNA | Pagina web a CNA | Transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare |
31 | Publicarea şi prezentarea unor cercetări cu privire la constatările expertizei anticorupţie efectuate de către CNA | Trimestrul II al anului 2023 | CNA | Studiu privind tendinţele negative asociate procesului de promovare a proiectelor de acte normative, de promovare a unor interese private în detrimentul interesului public, stabilite în cadrul expertizelor anticorupţie efectuate de către CNA, elaborat şi publicat pe pagina web a CNA; prezentare publică pe marginea studiului, organizată | Pagina web a CNA | Transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare |
Prioritatea III.4. Recuperarea bunurilor infracţionale | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
32 | Elaborarea mecanismului de coordonare în procesul de recuperare a bunurilor infracţionale | Trimestrul IV al anului 2022 | PG; CNA; MAI; SV; SFS | Mecanism de coordonare în procesul de recuperare a bunurilor infracţionale, elaborat şi funcţional | Confirmări oferite de instituţiile responsabile | Recuperare | Mijloace bugetare |
33 | Crearea bazei de date pentru evidenţa bunurilor infracţionale indisponibilizate, sechestrate sau confiscate | Trimestrul I al anului 2023 | PG; CNA; MAI; SV; SFS | Concept tehnic al Sistemului informaţional automatizat „Registrul bunurilor infracţionale indisponibilizate”, elaborat; regulamentul Sistemului informaţional automatizat „Registrul bunurilor infracţionale indisponibilizate”, elaborat; bază de date dezvoltată | Confirmări oferite de instituţiile responsabile; Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Recuperare | Mijloace bugetare /surse de finanţare externe disponibile |
34 | Înaintarea acţiunilor în regres împotriva agenţilor publici condamnaţi pentru infracţiuni de corupţie | Permanent, cu verificarea semestrială a indicatorilor de progres | PG; MJ; PA | Acţiuni de regres înaintate; hotărâri în privinţa agenţilor publici condamnaţi pentru infracţiuni de corupţie, pronunţate; volum de mijloace financiare recuperate ca urmare a acţiunilor în regres de la agenţii publici condamnaţi pentru infracţiuni de corupţie | Confirmări din partea instituţiilor responsabile | Recuperare | Mijloace bugetare |
35 | Instruirea actorilor din sistemul justiţiei (ofiţeri de urmărire penală, procurori şi judecători) cu privire la procedurile de recuperare a bunurilor infracţionale, inclusiv cu privire la sechestrarea şi confiscarea specială şi extinsă, precum şi cu privire la cooperarea juridică internaţională | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; INJ | Plan de instruire elaborat; cel puţin 100 de ofiţeri de urmărire penală, procurori şi judecători instruiţi anual | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Recuperare | Mijloace bugetare/ surse de finanţare externe disponibile |
Prioritatea III.5. Despăgubirea victimelor corupţiei | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
36 | Campanie de sensibilizare a victimelor corupţiei cu privire la dreptul lor de a obţine despăgubiri | Trimestrul II al anului 2023 | CNA | Spoturi audio-video sau grafice, dezvoltate şi plasate pe posturile de TV, radio şi pe reţelele de socializare | Emisia posturilor de TV şi radio, postările pe reţelele de socializare | Recuperare; protecţie | Mijloace bugetare |
37 | Elaborarea şi promovarea unor ghiduri pentru victimele corupţiei privind procedurile de obţinere a despăgubirilor | Trimestrul IV al anului 2022 | CNA; PA; CNAJGS; CSJ | Cel puţin un ghid elaborat şi promovat de către procurori şi avocaţii publici | Paginile web ale instituţiilor responsabile; reţele de socializare; mass-media | Recuperare; protecţie | Mijloace bugetare |
38 | Instruirea avocaţilor cu privire la asistenţa juridică acordată victimelor şi părţilor vătămate în cadrul procedurilor penale privind infracţiunile de corupţie şi conexe corupţiei | Trimestrul I al anului 2023 | CNA; UARM; CNAJGS | Curriculum de instruire elaborat; cel puţin 4 cursuri de instruire desfăşurate; cel puţin 100 de avocaţi instruiţi | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Recuperare; protecţie | Mijloace bugetare |
39 | Înaintarea acţiunilor de regres în interesul statului pe dosarele privind infracţiuni de corupţie şi conexe corupţiei | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | PA | Număr de acţiuni în regres înaintate/ acceptate; volum al despăgubirilor solicitate; număr de decizii finale ale instanţelor de judecată şi volum al sumelor recuperate | Hotărârile instanţelor de judecată; rapoartele Ministerului Finanţelor/ Procuraturii Generale | Recuperare; protecţie | Mijloace bugetare |
PLAN DE ACŢIUNI: PILONUL IV. COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ ŞI PARTIDELE POLITICE
| |||||||
Prioritatea IV.1. Transparenţa finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
1 | Publicarea în format deschis (cu posibila reutilizare) a datelor legate de finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, prin crearea unui modul electronic actualizat periodic | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CEC | Modul electronic funcţional; rapoarte financiare ale partidelor politice, publicate pe pagina web a CEC prin intermediul modulului; rapoarte financiare ale concurenţilor electorali privind veniturile şi cheltuielile în campaniile electorale, inclusiv ale candidaţilor independenţi în cadrul alegerilor locale, publicate pe pagina web a CEC prin intermediul modulului | Pagina web a CEC | Transparenţă | Mijloace bugetare |
2 | Instruirea subiecţilor implicaţi în/interesaţi de gestionarea resurselor financiare ale partidelor politice şi campaniilor electorale | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CEC | Plan şi materiale de instruire, elaborate; cel puţin 3 instruiri realizate anual; cel puţin 50 de persoane instruite anual | Pagina web a CEC; lista participanţilor; agenda instruirilor | Educare; transparenţă | Mijloace bugetare |
3 | Publicarea de către CEC a rapoartelor anuale privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, inclusiv în perioada electorală | Trimestrul II al anului 2022, trimestrul II al anului 2023, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | CEC | Rapoarte anuale publicate pe pagina web a CEC | Pagina web a CEC | Transparenţă | Mijloace bugetare |
4 | Publicarea rapoartelor de activitate anuale ale CEC | Anual, în termen de 24 de ore de la aprobarea rapoartelor | CEC | Rapoarte anuale publicate pe pagina web a CEC | Pagina web a CEC | Transparenţă | Mijloace bugetare |
Prioritatea IV.2. Controlul eficient al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
5 | Dezvoltarea şi asigurarea funcţionării mecanismului ce garantează accesul facilitat al publicului la informaţiile privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, precum şi prezentarea eficientă a rapoartelor financiare prin intermediul modulului „Control financiar” | Trimestrul II al anului 2022, trimestrul II al anului 2023 – pentru publicarea rapoartelor, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | CEC | Metodologie de monitorizare, elaborată; informaţie privind rapoartele financiare ale activităţii curente a partidelor politice şi rapoartele privind finanţarea campaniilor electorale, publicată; rapoarte anuale de monitorizare publicate; recomandări implementate, inclusiv în cazurile de eludare de către partide a regulilor de finanţare a partidelor politice prin desfăşurarea unor activităţi în perioada preelectorală; modulul „Control financiar” dezvoltat | Pagina web a CEC | Transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare, surse de finanţare externe disponibile |
6 | Consolidarea şi dezvoltarea cunoştinţelor profesionale ale membrilor şi ale funcţionarilor CEC în domeniul controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CEC | Cel puţin 2 vizite de studiu anual pentru identificarea şi implementarea celor mai bune practici în domeniu, realizate | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Transparenţă; descurajare; educare | Mijloace bugetare |
7 | Revizuirea cadrului normativ în vederea stabilirii răspunderii proporţionale şi echitabile pentru încălcarea regulilor de finanţare a partidelor politice şi campaniilor electorale | Trimestrul II al anului 2022 – pentru elaborarea proiectului de act normativ; trimestrul IV al anului 2022 – pentru adoptarea cadrului normativ | CEC; MF; CC; Parlamentul | Propuneri de modificare a cadrului normativ elaborate şi înaintate Parlamentului; proiect de act normativ elaborat; act normativ adoptat | Pagina web a CEC; pagina web a Parlamentului; Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Descurajare | Mijloace bugetare |
8 | Verificarea şi publicarea rapoartelor de audit privind gestiunea financiară a partidelor politice | Trimestrul I al anului 2022 (cel puţin o dată la 3 ani) | CEC; CC | Rapoarte de audit privind gestiunea financiară a partidelor politice, publicate; acte de verificare a rapoartelor de audit, publicate | Pagina web a CEC; pagina web a CC | Descurajare | Mijloace bugetare |
9 | Specificarea responsabilităţii şi a rolului părţilor interesate/al observatorilor în perioadele interelectorale, inclusiv a drepturilor acestora în contextul monitorizării modului de finanţare a partidelor politice | Trimestrul II al anului 2022 – pentru elaborarea proiectului; trimestrul IV al anului 2022 – pentru adoptarea actului normativ | CEC; Parlamentul | Propuneri de modificare a cadrului normativ elaborate şi înaintate Parlamentului; proiect de modificare a cadrului normativ, elaborat; cadru normativ adoptat | Pagina web a CEC; pagina web a Parlamentului; Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare |
10 | Dezvoltarea normelor metodologice şi instruirea ofiţerilor de urmărire penală, a procurorilor şi a judecătorilor pentru examinarea dosarelor privind finanţarea partidelor şi campaniilor electorale, a cauzelor de corupere a alegătorilor şi de utilizare a resurselor administrative | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | PG; CSM; MAI; CEC; INJ; CNA | Norme metodologice recomandate, dezvoltate; curriculum de instruire elaborat; cel puţin 3 cursuri de instruire desfăşurate anual; cel puţin 50 de ofiţeri de urmărire penală, procurori şi judecători instruiţi | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Descurajare | Mijloace bugetare |
11 | Instruirea funcţionarilor electorali privind modalităţile de identificare şi de sesizare a încălcărilor privind coruperea alegătorilor şi utilizarea resurselor administrative | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CEC; CICDE; PA; MAI; CNA | Plan, materiale de instruire, ghiduri, elaborate; cel puţin 4 cursuri de instruire desfăşurate anual; cel puţin 50 de persoane instruite anual | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Descurajare; educare | Mijloace bugetare |
12 | Instruirea membrilor partidelor politice şi altor grupuri de beneficiari interesaţi privind integritatea politică/ electorală | Trimestrul II al anului 2022; trimestrul II al anului 2023, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | CICDE | Plan şi materiale de instruire elaborate; cursuri de instruire desfăşurate; cel puţin 75 de persoane instruite | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Descurajare; educare | Mijloace bugetare |
PLAN DE ACŢIUNI: PILONUL V. CURTEA DE CONTURI
| |||||||
Prioritatea V.1. Transparenţa activităţii Curţii de Conturi | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
1 | Selectarea de către Parlament a organizaţiei de audit pentru auditarea situaţiilor financiare | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Parlament | Procedură de achiziţii finalizată | Registrul de stat al achiziţiilor publice | Transparenţă | Mijloace bugetare |
2 | Realizarea misiunii de audit a CC, întocmirea şi publicarea raportului de audit financiar al CC | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | Parlamentul; CC | Raport de audit al rapoartelor financiare anuale ale CC, publicat pe pagina web a CC şi cea a Parlamentului | Pagina web a CC şi cea a Parlamentului; paginile oficiale ale CC pe reţelele de socializare | Transparenţă | Mijloace bugetare |
3 | Publicarea de rapoarte privind procesul de implementare a recomandărilor din raportul de audit al rapoartelor financiare ale CC | În conformitate cu Planul de acţiuni privind implementarea recomandărilor formulate în raportul de audit extern al situaţiilor financiare al CC, cu raportarea anuală | CC | Număr al rapoartelor privind implementarea recomandărilor din raportul de audit al rapoartelor financiare ale CC publicat pe pagina web a CC | Pagina web a CC | Transparenţă | Mijloace bugetare |
4 | Consultarea societăţii civile înainte de aprobarea planurilor şi programelor anuale de audit ale CC pentru anul viitor | Trimestrul III al anului 2022, trimestrul III al anului 2023, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | CC | Cel puţin 4 dezbateri publice organizate de CC cu reprezentanţi ai societăţii civile | Pagina web a CC | Transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare |
5 | Crearea unui mecanism de comunicare cu donatorii externi cu privire la suspiciunile de fraudă, corupţie, iregularităţi şi conflicte de interese identificate de CC în procesul auditului activităţii entităţilor publice care au beneficiat de asistenţă externă | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CC | Misiuni de audit iniţiate/ realizate conform acordurilor de finanţare; rapoarte de audit ale CC, elaborate, aprobate şi remise donatorilor; rapoarte de audit remise donatorilor | Programul anual al activităţii de audit; hotărâri ale CC adoptate asupra rapoartelor de audit realizate | Recuperare; descurajare; transparenţă | Mijloace bugetare |
Prioritatea V.2. Impactul activităţii de audit | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
6 | Instruirea auditorilor publici în vederea implementării sistemului de certificare a auditorilor publici | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorului de instruire şi certificare a auditorilor | CC | Program de instruiri ale auditorilor aprobat; număr al instruirilor realizate; număr al auditorilor publici instruiţi | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Recuperare; descurajare | Mijloace bugetare |
7 | Revizuirea mecanismului de sancţionare şi demotivare a entităţilor publice auditate prin responsabilizarea managementului instituţional şi corporativ pentru a se conforma cerinţelor CC | Trimestrul I al anului 2022 – pentru elaborarea pachetului de amendamente şi prezentarea acestuia Parlamentului; trimestrul II al anului 2022 – pentru aprobarea proiectului de act normativ | CC; MF; Parlamentul | Pachet de amendamente la cadrul legal naţional, elaborat, consultat public şi aprobat; mecanism de sancţionare şi demotivare, elaborat şi aplicat | Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Recuperare; descurajare | Mijloace bugetare |
PLAN DE ACŢIUNI: PILONUL VI. AVOCATUL POPORULUI
| |||||||
Prioritatea VI.1. Prevenirea corupţiei pentru asigurarea respectării drepturilor omului | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
1 | Identificarea cazurilor de prejudiciere a drepturilor omului în activitatea entităţilor publice din cauza lipsei de integritate instituţională şi profesională | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | OAP | Rapoarte anuale ale Avocatului Poporului, publicate şi prezentate în Parlament; lansare publică a rapoartelor | Pagina web a OAP | Protecţie; transparenţă | Mijloace bugetare |
2 | Transmiterea către entităţile publice a obiecţiilor şi propunerilor de ordin general referitoare la asigurarea drepturilor şi libertăţilor omului, la îmbunătăţirea activităţii acestora | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | OAP | Recomandări formulate, transmise entităţilor publice şi publicate pe pagina web a OAP | Pagina web a OAP | Protecţie; descurajare | Mijloace bugetare |
3 | Informarea Parlamentului cu privire la cazurile de administrare defectuoasă şi de încălcare a drepturilor omului de către entităţile publice | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | OAP; Parlamentul | Rapoarte anuale şi, după caz, rapoarte speciale ale Avocatului Poporului, publicate şi prezentate la Parlament; audieri desfăşurate în comisiile parlamentare sau în plenul Parlamentului | Pagina web a OAP; ordinea de zi a şedinţelor Parlamentului | Protecţie; transparenţă; descurajare | Mijloace bugetare |
Prioritatea VI.2. Protejarea drepturilor fundamentale ale avertizorilor de integritate | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
4 | Modificarea Legii nr.52/2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul) pentru a conferi Avocatului Poporului competenţa de protejare a avertizorilor de integritate | Trimestrul II al anului 2022 | MJ; Parlamentul; OAP | Proiectul de modificare a legii elaborat; lege adoptată | Pagina web a MJ; Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Protecţie | Mijloace bugetare |
5 | Consolidarea capacităţii angajaţilor OAP pentru examinarea eficientă a cererilor de protecţie a avertizorilor de integritate | Permanent | OAP | Curriculum de instruire elaborat; cel puţin 2 instruiri/ ateliere de lucru desfăşurate | Agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Protecţie | Mijloace bugetare |
6 | Instruirea agenţilor publici cu privire la instituţia avertizorilor de integritate şi respectarea drepturilor omului | Permanent, cu raportare semestrială | OAP; CNA | Agenda instruirii elaborată; cel puţin 3 instruiri desfăşurate anual; cel puţin 75 de persoane instruite anual | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Educare; protecţie | Mijloace bugetare |
7 | Înaintarea către autorităţile publice a actelor de reacţionare pentru protejarea avertizorilor de integritate | Permanent, cu raportare semestrială | OAP | Număr de acte de reacţionare ale Avocatului Poporului pentru protejarea avertizorilor de integritate (avize cu recomandări, cereri de chemare în judecată, demersuri de pornire a urmăririi penale sau de iniţiere a procedurii disciplinare); număr de avertizori de integritate asistaţi anual | Confirmări din partea instituţiei responsabile | Protecţie; descurajare | Mijloace bugetare |
PLAN DE ACŢIUNI: PILONUL VII. SECTORUL PRIVAT
| |||||||
Prioritatea VII.1. Transparenţa sectorului privat în relaţiile sale cu sectorul public | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
1 | Asigurarea accesului public la Registrul de stat al persoanelor juridice, actualizat permanent, ce conţine următoarele informaţii despre societăţile comerciale: domeniile de activitate, numele fondatorilor, ale acţionarilor şi ale beneficiarilor efectivi, inclusiv sediul persoanei juridice şi existenţa sucursalelor | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | MJ; ME; ASP | Registru publicat pe pagina web, fiind asigurat accesul public; actualizarea permanentă a registrului | Pagina web a ASP; pagina web date.gov.md | Transparenţă | Mijloace bugetare |
2 | Organizarea periodică a şedinţelor publice între reprezentanţii sectorului public şi ai mediului de afaceri cu privire la politicile de integritate şi anticorupţie cu impact asupra activităţii economice | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | ME; CNA; asociaţiile de business (CCI, AmCham) –responsabilitate comună | Număr de şedinţe publice organizate cu reprezentanţii întreprinderilor mici, mijlocii, mari şi asociaţiile de business; recomandări şi soluţii identificate | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi; sinteza recomandărilor înaintate | Transparenţă; etică | Mijloace bugetare |
Prioritatea VII.2. Sporirea integrităţii în activitatea întreprinderilor cu cota de capital integrală sau majoritară de stat/municipală | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
3 | Modificarea Legii nr.982/2000 privind accesul la informaţie în vederea includerii întreprinderilor cu cota de capital integrală sau majoritară de stat/ municipală în lista furnizorilor de informaţii, care au obligaţia de a răspunde la cererile solicitanţilor şi de a furniza informaţiile cu caracter public, cu specificarea informaţiilor publice deţinute de respectivele întreprinderi | Trimestrul II al anului 2022 – pentru elaborare; trimestrul IV al anului 2022 – pentru adoptare | MJ; ME; Parlamentul | Proiect de act normativ elaborat şi adoptat | Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Transparenţă | Mijloace bugetare |
4 | Efectuarea periodică a auditului de performanţă şi a inspecţiilor financiare la întreprinderile cu cota de capital integrală sau majoritară de stat/ municipală | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CC; IF; entităţile publice care controlează întreprinderile cu cota de capital integrală sau majoritară de stat/ municipală | Număr de controale ale CC şi rezultatele lor; rapoarte ale CC, publicate pe pagina web; recomandări ale CC, implementate; alte rapoarte de audit efectuate şi publicate; număr de inspecţii financiare realizate | Pagina web a CC; pagina web a întreprinderilor cu cota de capital integrală sau majoritară de stat/ municipală; pagina web a Agenţiei Proprietăţii Publice | Descurajare; transparenţă | Mijloace bugetare |
Prioritatea VII.3. Etica afacerilor | |||||||
Nr. crt. | Acţiunea | Termenul de realizare | Instituţia responsabilă | Indicator de progres | Sursa de verificare | Obiectiv corelativ | Sursa de finanţare |
5 | Promovarea codului-model de etică în afaceri şi de guvernanţă corporativă pentru societăţile comerciale cu scopul de a asigura exercitarea corectă a activităţilor economice, a preveni conflictele de interese şi a încuraja aplicarea bunelor practici comerciale de către întreprinderi, atât în relaţiile dintre ele, cât şi în relaţiile cu statul | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | ME; APP; CCI; CNA; entităţile publice care controlează întreprinderi cu cota de capital integrală sau majoritară de stat/ municipală; asociaţiile de business (CCI, AmCham) | Modele de coduri de etică în afaceri şi de guvernanţă corporativă, plasate pe paginile web ale autorităţilor responsabile; număr de societăţi pe acţiuni şi întreprinderi cu cota de capital integrală sau majoritară de stat/ municipală care au adoptat coduri de etică în afaceri şi de guvernanţă corporativă | Paginile web ale instituţiilor responsabile | Etică; descurajare | Mijloace bugetare |
6 | Îmbunătăţirea cadrului normativ în domeniul filantropiei şi sponsorizărilor pentru a asigura publicarea de către societăţile comerciale a informaţiilor ce se referă la donaţiile în scopuri filantropice şi de sponsorizare efectuate | Trimestrul IV al anului 2022 | MJ; Guvernul; Parlamentul | Proiecte de acte normative elaborate şi prezentate spre examinare şi aprobare/ adoptare; acte normative aprobate/ adoptate | Monitorul Oficial al Republicii Moldova | Transparenţă; etică | Mijloace bugetare |
7 | Promovarea în rândul comunităţii de afaceri a standardelor internaţionale de prevenire a corupţiei în sectorul privat (ISO 37001:2016 „Sisteme de management anticorupţie. Cerinţe şi recomandări de implementare”) şi a codului-model de etică în afaceri şi de guvernanţă corporativă | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; ME; CNPF; asociaţiile de business (CCI, AmCham) | Materiale de instruire elaborate şi distribuite; număr de instruiri desfăşurate cu reprezentanţi ai mediului de afaceri; număr de persoane instruite | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Educare; etică; transparenţă | Mijloace bugetare |
8 | Acordarea suportului consultativ asociaţiilor de business privind implementarea mecanismelor de integritate în sectorul privat | Permanent, cu verificarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; asociaţiile de business (CCI, AmCham) | Număr de instruiri desfăşurate; număr de asociaţii de business instruite; număr de solicitări de instruire recepţionate | Confirmări din partea instituţiilor responsabile – agenda, listele de participanţi, evaluarea instruirilor etc. | Educare; etică; transparenţă | Mijloace bugetare/ resurse ale partenerilor de dezvoltare |
9 | Elaborarea şi publicarea documentelor suport (model) pentru mediul privat privind standardele de integritate în sectorul privat | Trimestrul III al anului 2022 | CNA; ME; asociaţiile de business (CCI, AmCham) – responsabilitate comună | Documente suport elaborate şi publicate pe pagina web | Pagina web a CNA | Etică; descurajare | Mijloace bugetare/ resurse ale partenerilor de dezvoltare |
10 | Organizarea concursului „Marca comercială a anului” la nominalizarea „Implementarea standardelor de integritate în sectorul privat” | Trimestrul II al anului 2022, trimestrul II al anului 2023, cu raportarea anuală a indicatorilor de progres | CNA; CCI | Criterii de selecţie elaborate; număr de aplicanţi la nominalizarea „Implementarea standardelor de integritate în sectorul privat” | Paginile web ale instituţiilor responsabile | Etică; descurajare | Mijloace bugetare; resurse ale partenerilor de dezvoltare |
LISTA DE ABREVIERI UTILIZATE ÎN PLANURILE DE ACŢIUNI
| |
AAP | Agenţia Achiziţii Publice |
APP | Agenţia Proprietăţii Publice |
AGE | Agenţia de Guvernare Electronică |
ANI | Autoritatea Naţională de Integritate |
ANSC | Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor |
APC | Autorităţi publice centrale |
APL | Autorităţi publice locale |
ASP | Agenţia Servicii Publice |
BEI | Banca Europeană de Investiţii |
CALM | Congresul Autorităţilor Locale din Moldova |
CC | Curtea de Conturi |
CCI | Camera de Comerţ şi Industrie |
CEC | Comisia Electorală Centrală |
CICDE | Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral |
CNA | Centrul Naţional Anticorupţie |
CNAJGS | Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat |
CNPF | Comisia Naţională a Pieţei Financiare |
CS | Cancelaria de Stat |
CSJ | Curtea Supremă de Justiţie |
CSM | Consiliul Superior al Magistraturii |
CSP | Consiliul Superior al Procurorilor |
GRECO | Grupul de State împotriva Corupţiei |
IF | Inspecţia Financiară |
INJ | Institutul Naţional al Justiţiei |
MAI | Ministerul Afacerilor Interne |
MM | Ministerul Mediului |
MAIA | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare |
ME | Ministerul Economiei |
MEC | Ministerul Educaţiei şi Cercetării |
MF | Ministerul Finanţelor |
MJ | Ministerul Justiţiei |
MS | Ministerul Sănătăţii |
OAP | Oficiul Avocatul Poporului |
OLAF | Oficiul European de Luptă Antifraudă |
PA | Procuratura Anticorupţie |
PG | Procuratura Generală |
SFS | Serviciul Fiscal de Stat |
SIS | Serviciul de Informaţii şi Securitate |
STISC | Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică |
SV | Serviciul Vamal |
UARM | Uniunea Avocaţilor a Republicii Moldova |
AmCham | Camera de Comerţ Americană din Moldova |
Art.II. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU |
Nr.241. Chişinău, 24 decembrie 2021. |
