joi, 30 septembrie 2021
121/30.09.2021 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 121  din  30.09.2021

 

Monitorul Oficial nr.239-248/282 din 08.10.2021

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – Articolul 15 din Legea nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117–126 BIS), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul (1) se completează cu literele g) şi h) cu următorul cuprins:

„g) se constată executarea necorespunzătoare sau neexecutarea obligaţiilor, prerogativelor sau a atribuţiilor lor;

h) se constată, în rezultatul controlului parlamentar efectuat în condiţiile legii, o activitate defectuoasă.”

articolul se completează cu alineatele (11) şi (12) cu următorul cuprins:

„(11) La stabilirea temeiului de revocare din funcţie pe motivul executării necorespunzătoare sau al neexecutării obligaţiilor, prerogativelor sau a atribuţiilor de serviciu ori pe motivul aprecierii activităţii autorităţii ca fiind defectuoasă, comisia parlamentară de profil va analiza, în mod obiectiv şi transparent, managementul instituţional, deciziile adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorităţii, rapoartele de audit, plângerile, reclamaţiile, petiţiile, obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă pentru persoana evaluată, alte date şi informaţii relevante acumulate şi prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară de profil întocmeşte un raport prin care apreciază competenţele manageriale şi competenţele profesionale ale membrului Consiliului de administraţie, modul în care acesta îşi realizează obligaţiile şi atribuţiile de serviciu ori, după caz, apreciază eficienţa activităţii autorităţii. În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcţie, comisia parlamentară de profil poate audia membrii Consiliului de administraţie şi orice angajat al instituţiei în care aceştia activează, de asemenea poate solicita şi primi orice informaţie relevantă de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară de profil constată existenţa temeiurilor de revocare din funcţie prevăzute la alin.(1) lit.g) şi h), aceasta întocmeşte un raport motivat, în care se indică faptele, împrejurările şi circumstanţele ce servesc drept temei pentru revocarea din funcţie, şi îl remite plenului Parlamentului.

(12) În baza raportului comisiei parlamentare de profil, Parlamentul, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, poate revoca din funcţie membrii Consiliului de administraţie. Hotărârea Parlamentului de revocare din funcţie a membrului Consiliului de administraţie poate fi contestată în instanţa de judecată în condiţiile şi termenele prevăzute de Codul administrativ.”

 

Art.II. – Articolul 44 din Legea concurenţei nr.183/2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.667), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul (2) se completează cu literele h) şi i) cu următorul cuprins:

„h) se constată executarea necorespunzătoare sau neexecutarea atribuţiilor sale;

i) se constată, în rezultatul controlului parlamentar efectuat în condiţiile legii, o activitate defectuoasă.”

articolul se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:

„(21) La stabilirea temeiului de revocare din funcţie pe motivul executării necorespunzătoare sau al neexecutării atribuţiilor de serviciu ori pe motivul aprecierii activităţii autorităţii ca fiind defectuoasă, comisia parlamentară de profil va analiza, în mod obiectiv şi transparent, managementul instituţional, actele adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorităţii, rapoartele de audit, plângerile, reclamaţiile, petiţiile, obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă pentru persoana evaluată, alte date şi informaţii relevante acumulate şi prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară de profil întocmeşte un raport prin care apreciază competenţele manageriale şi competenţele profesionale ale membrului Plenului Consiliului Concurenţei, modul în care acesta îşi realizează atribuţiile de serviciu ori, după caz, apreciază eficienţa activităţii autorităţii. În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcţie, comisia parlamentară de profil poate audia membrii Plenului Consiliului Concurenţei şi orice angajat al instituţiei în care aceştia activează, de asemenea poate solicita şi primi orice informaţie relevantă de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară de profil constată existenţa temeiurilor de revocare din funcţie prevăzute la alin.(2) lit.h) şi i), aceasta întocmeşte un raport motivat, în care se indică faptele, împrejurările şi circumstanţele ce servesc drept temei pentru revocarea din funcţie, şi îl remite plenului Parlamentului.

(22) În baza raportului comisiei parlamentare de profil, Parlamentul, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, poate revoca din funcţie membrii Plenului Consiliului Concurenţei. Hotărârea Parlamentului de revocare din funcţie a membrului Plenului Consiliului Concurenţei poate fi contestată în instanţa de judecată în condiţiile şi termenele prevăzute de Codul administrativ.”

 

Art.III. – Articolul 81 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.424–429, art.666), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

articolul se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:

„(21) La stabilirea temeiului de revocare din funcţie pe motivul executării necorespunzătoare sau al neexecutării obligaţiilor sau a atribuţiilor de serviciu ori pe motivul aprecierii activităţii autorităţii ca fiind defectuoasă, comisia parlamentară de profil va analiza, în mod obiectiv şi transparent, managementul instituţional, deciziile adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorităţii, rapoartele de audit, plângerile, reclamaţiile, petiţiile, obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă pentru persoana evaluată, alte date şi informaţii relevante acumulate şi prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară de profil întocmeşte un raport prin care apreciază competenţele manageriale şi competenţele profesionale ale consilierului, modul în care acesta îşi realizează obligaţiile şi atribuţiile de serviciu ori, după caz, apreciază eficienţa activităţii autorităţii. În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcţie, comisia parlamentară de profil poate audia consilierii şi orice angajat al instituţiei în care aceştia activează, de asemenea poate solicita şi primi orice informaţie relevantă de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară de profil constată existenţa temeiurilor de revocare din funcţie prevăzute la alin.(11) lit.f) şi g), aceasta întocmeşte un raport motivat, în care se indică faptele, împrejurările şi circumstanţele ce servesc drept temei pentru revocarea din funcţie, şi îl remite plenului Parlamentului.

(22) În baza raportului Comisiei economie, buget şi finanţe, Parlamentul, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, poate revoca din funcţie consilierii. Hotărârea Parlamentului de revocare din funcţie a consilierului poate fi contestată în instanţa de judecată în condiţiile şi termenele prevăzute de Codul administrativ.”

alineatul (11) se completează cu literele f) şi g) cu următorul cuprins:

„f) constatării executării necorespunzătoare sau a neexecutării obligaţiilor sau a atribuţiilor sale;

g) constatării, în rezultatul controlului parlamentar efectuat în condiţiile legii, a unei activităţi defectuoase.”

la alineatul (15), după cuvintele „mandatului directorului general poate fi” se introduce textul „înaintată de cel puţin 5 deputaţi sau poate fi”.

 

Art.IV. – Articolul 10 din Legea nr.174/2017 cu privire la energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.364–370, art.620), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul (12) se completează cu literele f) şi g) cu următorul cuprins:

„f) constatare a executării necorespunzătoare sau a neexecutării obligaţiilor sau a atribuţiilor sale, indiferent de prezenţa culpei;

g) constatare, în rezultatul controlului parlamentar efectuat în condiţiile legii, a unei activităţi defectuoase.”

alineatul (13) va avea următorul cuprins:

„(13) Comisia parlamentară de profil audiază directorul Consiliului de administraţie a cărui revocare se propune şi, în cazul constatării unuia dintre temeiurile indicate la alin.(12) lit.a)–e), propune Parlamentului revocarea din funcţie a directorului respectiv.”

articolul se completează cu alineatele (131) şi (132) cu următorul cuprins:

„(131) La stabilirea temeiurilor de revocare din funcţie indicate la alin.(12) lit.f) şi g), comisia parlamentară de profil va analiza, în mod obiectiv şi transparent, managementul instituţional, deciziile adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorităţii, rapoartele de audit, plângerile, reclamaţiile, petiţiile, obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă pentru persoana evaluată, alte date şi informaţii relevante acumulate şi prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară de profil întocmeşte un raport prin care apreciază competenţele manageriale şi competenţele profesionale ale directorului Consiliului de administraţie, modul în care acesta îşi realizează obligaţiile şi atribuţiile de serviciu ori, după caz, apreciază eficienţa activităţii autorităţii. În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcţie, comisia parlamentară de profil poate audia directorii Consiliului de administraţie şi orice angajat al instituţiei în care aceştia activează, de asemenea poate solicita şi primi orice informaţie relevantă de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară de profil constată existenţa temeiurilor de revocare din funcţie prevăzute la alin.(12) lit.f) şi g), aceasta întocmeşte un raport motivat, în care se indică faptele, împrejurările şi circumstanţele ce servesc drept temei pentru revocarea din funcţie, şi îl remite plenului Parlamentului. În baza raportului comisiei parlamentare de profil, Parlamentul, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, poate revoca din funcţie directorii Consiliului de administraţie. Hotărârea Parlamentului de revocare din funcţie a directorului Consiliului de administraţie poate fi contestată în instanţa de judecată în condiţiile şi termenele prevăzute de Codul administrativ.

(132) În cazul în care se propune revocarea din funcţie a directorului Consiliului de administraţie care exercită şi atribuţiile de director general, comisia parlamentară de profil propune concomitent candidatura directorului Consiliului de administraţie care urmează să asigure interimatul funcţiei de director general până la învestirea, în conformitate cu alin.(11), a unuia dintre directorii Consiliului de administraţie în funcţia de director general, după ocuparea tuturor locurilor vacante de directori ai Consiliului de administraţie.”

 

Art.V. – Articolul 77 din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova nr.174/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.462–466, art.766), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul (4) se completează cu literele j) şi k) cu următorul cuprins:

„j) constatării executării necorespunzătoare sau a neexecutării atribuţiilor sale;

k) constatării, în rezultatul controlului parlamentar efectuat în condiţiile legii, a unei activităţi defectuoase.”

articolul se completează cu alineatele (41) şi (42) cu următorul cuprins:

„(41) La stabilirea temeiului de vacanţă a funcţiei pe motivul executării necorespunzătoare sau al neexecutării atribuţiilor de serviciu ori pe motivul aprecierii activităţii autorităţii ca fiind defectuoasă, comisia parlamentară de profil va analiza, în mod obiectiv şi transparent, managementul instituţional, deciziile adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorităţii, rapoartele de audit, plângerile, reclamaţiile, petiţiile, obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă pentru persoana evaluată, alte date şi informaţii relevante acumulate şi prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară de profil întocmeşte un raport prin care apreciază competenţele manageriale şi competenţele profesionale ale membrului Consiliului Audiovizualului, modul în care acesta îşi realizează atribuţiile de serviciu ori, după caz, apreciază eficienţa activităţii autorităţii. În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcţie, comisia parlamentară de profil poate audia membrii Consiliului Audiovizualului şi orice angajat al instituţiei în care aceştia activează, de asemenea poate solicita şi primi orice informaţie relevantă de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară de profil constată existenţa temeiurilor de revocare din funcţie prevăzute la alin.(4) lit.j) şi k), aceasta întocmeşte un raport motivat, în care se indică faptele, împrejurările şi circumstanţele ce servesc drept temei pentru revocarea din funcţie, şi îl remite plenului Parlamentului.

(42) În baza raportului comisiei parlamentare de profil, Parlamentul, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, poate revoca din funcţie membrii Consiliului Audiovizualului. Hotărârea Parlamentului de revocare din funcţie a membrului Consiliului Audiovizualului poate fi contestată în instanţa de judecată în condiţiile şi termenele prevăzute de Codul administrativ.”

 

Art.VI. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Igor GROSU
 
Nr.121. Chişinău, 30 septembrie 2021.