marți, 8 iulie 2003
1227/27.06.97 Lege cu privire la publicitate

L E G E

cu privire la publicitate

 

nr. 1227-XIII  din  27.06.97

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.67-68/555 din 16.10.1997

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni de bază

Articolul 2. Legislaţia cu privire la publicitate

Articolul 3. Sfera de aplicare a legii

Articolul 4. Dreptul de autor asupra publicităţii

 

Capitolul II

AGENŢII, OBIECTELE ŞI PRINCIPIILE DE

BAZĂ ALE ACTIVITĂŢII DE PUBLICITATE

Articolul 5. Agenţii de publicitate

Articolul 6. Obiectele activităţii de publicitate

Articolul 7. Principiile de bază ale activităţii de publicitate

 

Capitolul III

CERINŢELE FAŢĂ DE PUBLICITATE

Articolul 8. Cerinţele generale

Articolul 9. Publicitatea neonestă

Articolul 10. Publicitatea neautentică

Articolul 11. Publicitatea amorală

Articolul 12. Publicitatea camuflată

Articolul 13. Publicitatea la radio şi televiziune

Articolul 14. Publicitatea în presa periodică

Articolul 15. Publicitatea în serviciile cinematografice, video, informaţionale, precum şi cu folosirea reţelelor telefonice, telegrafice, telex

Articolul 16. Publicitatea exterioară

Articolul 17. Amenajarea locurilor de comerţ şi de prestări de servicii

Articolul 18. Publicitatea pe mijloacele de transport şi pe trimiterile poştale

Articolul 19. Particularităţile publicităţii unor tipuri de mărfuri şi servicii

Articolul 20. Particularităţile publicităţii serviciilor financiare, de asigurare, de investiţii şi a hîrtiilor de valoare

Articolul 21. Publicitatea socială

Articolul 22. Sponsorizarea

Articolul 23. Protecţia minorilor la producerea, plasarea şi difuzarea publicităţii

 

Capitolul IV

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE AGENŢILOR DE PUBLICITATE

Articolul 24. Termenele de păstrare a materialului publicitar

Articolul 25. Prezentarea informaţiei publicitare pentru producerea şi difuzarea publicităţii

Articolul 26. Informarea despre circumstanţele care pot duce la încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate

Articolul 27. Prezentarea informaţiei către organele puterii executive

 

Capitolul V

CONTROLUL DE STAT ŞI AUTOREGLEMENTAREA

ÎN DOMENIUL PUBLICITĂŢII

Articolul 28. Împuternicirile organului de stat care efectuează reglementarea antimonopolistă

Articolul 29. Dreptul de acces la informaţie

Articolul 30. Drepturile organizaţiilor profesionale obşteşti ce activează în domeniul publicităţii

 

Capitolul VI

DEZMINŢIREA PUBLICITĂŢII NEADECVATE ŞI

RESPONSABILITATEA PENTRU PUBLICITATEA

NEADECVATĂ

Articolul 31. Dezminţirea

Articolul 32. Responsabilitatea agenţilor de publicitate

Articolul 33. Responsabilitatea pentru încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 34. Dispoziţii finale

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

Prezenta lege stabileşte principiile generale ale activităţii în domeniul publicităţii în Republica Moldova şi reglementează relaţiile ce apar în procesul de producere, amplasare şi difuzare a publicităţii.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni de bază

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

publicitate (reclamă) – informaţie despre persoane, mărfuri (lucrări, servicii), idei sau iniţiative (informaţie publicitară, material publicitar) menită să suscite şi să susţină interesul public faţă de acestea, să contribuie la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului;

gen de publicitate – modalitate de difuzare a informaţiei publicitare, prin intermediul căreia agentul de publicitate exercită o influenţă controlată asupra unui cerc nedeterminat de persoane;

agent de publicitate – furnizor, producător, difuzor de publicitate;

furnizor de publicitate – persoana ce constituie sursa sau obiectul informaţiei publicitare destinate producerii, plasării şi difuzării ulterioare a publicităţii;

producător de publicitate – persoana care conferă informaţiei publicitare forma necesară difuzării;

difuzor de publicitate – persoana care asigură plasarea şi difuzarea publicităţii (informaţiei publicitare) prin orice mijloc de informare;

consumator de publicitate – beneficiarul publicităţii (informaţiei publicitare);

publicitate neadecvată – publicitate neonestă, neautentică, camuflată, amorală şi orice altă publicitate de provenienţă similară;

dezminţire – procedeu prin care se urmăreşte lichidarea consecinţelor publicităţii neadecvate.

 

Articolul 2. Legislaţia cu privire la publicitate

Legislaţia cu privire la publicitate se constituie din prezenta lege şi din alte acte normative adoptate în conformitate cu aceasta.

 

Articolul 3. Sfera de aplicare a legii

(1) Prezenta lege se aplică pe teritoriul Republicii Moldova în toate sferele de activitate în domeniul publicităţii, cu excepţia publicităţii politice şi informaţiilor ce nu ţin de activitatea de întreprinzător.

(2) Sub incidenţa prezentei legi cad persoanele fizice şi juridice, inclusiv cele străine, şi apatrizii ce desfăşoară activitate de publicitate pe teritoriul Republicii Moldova.

 

Articolul 4. Dreptul de autor asupra publicităţii

(1) Publicitatea poate fi, total sau parţial, obiect al dreptului de autor al persoanelor fizice şi juridice, drept protejat în conformitate cu legislaţia.

(2) Utilizarea în calitate de material publicitar a textelor, fotografiilor, diapozitivelor, imprimărilor pe suporturi materiale, a operelor de artă plastică şi decorativ-aplicată, precum şi a mijloacelor de publicitate exterioară, care sînt obiecte ale dreptului de autor, se admite numai în baza contractului încheiat între titularul dreptului de autor şi producătorul (difuzorul) de publicitate.

 

Capitolul II

AGENŢII, OBIECTELE ŞI PRINCIPIILE DE

BAZĂ ALE ACTIVITĂŢII DE PUBLICITATE

Articolul 5. Agenţii de publicitate

(1) Agenţi (furnizori, producători, difuzori) de publicitate sînt persoanele fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, care, prin metode artistice, tehnice sau psihologice, prezintă public, în modul stabilit informaţia publicitară despre mărfuri (servicii) în scopul formării cererii şi comercializării lor eficiente.

(2) Drepturile şi interesele agenţilor de publicitate sînt apărate de prezenta lege şi de alte acte normative adoptate în conformitate cu aceasta.

 

Articolul 6. Obiectele activităţii de publicitate

Obiecte ale activităţii de publicitate sînt toate formele, metodele, purtătorii şi mijloacele de comunicare audiovizuală şi de altă natură, utilizate pentru transmiterea informaţiei publicitare consumatorilor de publicitate.

 

Articolul 7. Principiile de bază ale activităţii de publicitate

Principiile de bază ale activităţii de publicitate sînt:

a) onestitatea, autenticitatea şi decenţa publicităţii;

b) utilizarea formelor, metodelor şi mijloacelor care nu aduc prejudicii spirituale, morale sau psihice consumatorilor de publicitate;

c) concurenţa onestă;

d) responsabilitatea faţă de consumatori, societate şi stat.

 

Capitolul III

CERINŢELE FAŢĂ DE PUBLICITATE

Articolul 8. Cerinţele generale

(1) Publicitatea trebuie să fie identificată fără cunoştinţe speciale şi fără utilizarea unor mijloace tehnice.

(2) În mass-media, publicitatea trebuie să fie separată de alte programe şi materiale prin mijloace poligrafice, video, audio, combinate sau prin comentarii.

(3) Publicitatea se difuzează în limba de stat sau, la dorinţa furnizorului de publicitate, în alte limbi, în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova, cu alte acte în acest domeniu, precum şi în conformitate cu tratatele şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(4) Se interzice publicitatea mărfurilor (serviciilor) pasibile de certificare (licenţiere), în cazul în care aceasta lipseşte, precum şi publicitatea mărfurilor (serviciilor) interzise pentru producere şi comercializare în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(5) Nu se permite publicitatea cu folosirea neautorizată a simbolicii de stat, a denumirilor sau a abrevierilor de firme, companii, întreprinderi, instituţii şi organizaţii.

(6) Publicitatea nu trebuie:

a) să contravină intereselor statului;

b) să incite la acţiuni ce încalcă legislaţia privind protecţia mediului înconjurător;

c) să conţină informaţii care nu sînt autentice;

d) să conţină elemente care ar provoca panică, ar instiga cetăţenii la violenţă, la agresiune sau la acţiuni periculoase ce pot aduce prejudicii sănătăţii sau pot ameninţa securitatea persoanelor fizice;

e) să conţină fără temeiuri de ordin instructiv sau social imagini vizuale sau descrieri ale unor acţiuni periculoase cu neglijarea măsurilor de securitate.

(7) Informaţia despre programele de radio şi televiziune nu este considerată publicitate şi este difuzată în mass-media în mod gratuit.

[Art.8 modificat prin Legea nr.314-XV din 28.06.2001, în vigoare 20.07.2001]

 

Articolul 9. Publicitatea neonestă

(1) Se consideră neonestă publicitatea care:

a) discreditează persoanele fizice şi juridice ce nu se folosesc de mărfurile cărora li se face publicitate;

b) conţine comparaţii incorecte ale mărfurilor cărora li se face publicitate cu mărfuri similare ale altui agent economic, precum şi afirmaţii sau imagini care lezează onoarea, demnitatea sau reputaţia profesională a concurentului;

c) conţine imagini ale unor persoane, referiri la ele sau descrieri ale proprietăţii acestora, fără consimţămîntul lor prealabil, prin metode ce lasă impresia confirmării de către persoanele în cauză a conţinutului informaţiei publicitare.

(2) Publicitatea neonestă este interzisă.

 

Articolul 10. Publicitatea neautentică

(1) Se consideră neautentică publicitatea care conţine date ce nu corespund realităţii în ce priveşte:

a) unele caracteristici ale mărfii necesare consumatorului, indicate în mod obligatoriu pe eticheta comercială: calitatea, componenţa, data fabricării, destinaţia, proprietăţile de consum, condiţiile de utilizare şi recomandările de îngrijire, corespunderea cu standardul, marca comercială a producătorului, originea şi locul de producere a mărfii;

b) prezenţa certificatului pentru marfă, posibilitatea achiziţionării acesteia, preţul, timpul şi locul procurării, condiţiile suplimentare de plată;

c) transportul, preschimbarea, restituirea, reparaţia şi deservirea mărfii;

d) obligaţiile de garanţie, termenul de utilizare sau de validitate a mărfii;

e) drepturile excepţionale asupra rezultatelor activităţii intelectuale şi a mijloacelor echivalente de individualizare a persoanelor fizice şi juridice, precum şi a mărfii (lucrării, serviciului);

f) dreptul de utilizare a simbolicii de stat (drapel, stemă, imn);

g) recunoaşterea oficială a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) cărora li se face publicitate, aprecierea cu medalii, premii, diplome şi alte distincţii;

h) extrasele din rezultatele cercetărilor şi experimentelor, citatele din publicaţiile tehnice, ştiinţifice şi de alt gen, termenii ştiinţifici, utilizarea unor recomandări învechite;

i) datele statistice selective, inclusiv cele ce vizează gradul de solicitare a mărfii respective.

(2) Publicitatea neautentică este interzisă.

 

Articolul 11. Publicitatea amorală

(1) Se consideră amorală publicitatea care:

a) încalcă normele unanim acceptate ale umanismului şi moralei prin ofense, comparaţii şi imagini defăimătoare privind rasa, naţionalitatea, profesia, categoria socială, vîrsta, sexul, limba, convingerile religioase, filozofice, politice şi de alt gen ale persoanelor fizice;

b) defăimează operele de artă ce constituie patrimoniul culturii naţionale şi universale;

c) discreditează simbolurile de stat (drapelul, stema, imnul) şi cele religioase, valuta naţională a Republicii Moldova şi a altor state.

(2) Publicitatea amorală este interzisă.

 

Articolul 12. Publicitatea camuflată

(1) Se consideră publicitate camuflată utilizarea procedeelor care exercită o influenţă mascată asupra consumatorului: video- (cadrul 25) şi audioin- serţiuni (infra- şi ultrasonore) speciale, alte procedee interzise.

(2) Publicitatea camuflată este interzisă.

 

Articolul 13. Publicitatea la radio şi televiziune

(1) Durata publicităţii nu trebuie să depăşească 15% din timpul de emisie al fiecărui canal de frecvenţă de radio ori televiziune în 24 de ore şi 20% din timpul unei ore de emisie. Această prevedere nu se extinde asupra canalelor private şi a celor specializate în publicitate şi informaţie.

(2) Se interzice întreruperea prin spoturi publicitare a emisiunilor:

a) pentru copii sau religioase;

b) didactice – mai mult decît o dată pe parcursul a 20 de minute pentru un interval ce nu depăşeşte 30 de secunde.

(3) La utilizarea materialului publicitar prin metoda suprapunerii, inclusiv prin cea a titrelor mobile, dimensiunile acestuia nu trebuie să depăşească 7% din suprafaţa cadrului.

(4) Publicitatea privind una şi aceeaşi marfă (lucrare, serviciu), precum şi unul şi acelaşi furnizor de publicitate se permite nu mai mult de două ori, cu o durată totală de pînă la două minute, pe parcursul unei ore de emisie pe un canal de frecvenţă.

 

Articolul 14. Publicitatea în presa periodică

Publicitatea în publicaţiile periodice finanţate de la bugetul de stat, altele decît cele specializate în informaţii şi materiale cu caracter publicitar, nu trebuie să depăşească 30% din volumul unui număr al ediţiei.

 

Articolul 15. Publicitatea în serviciile cinematografice, video, informaţionale, precum şi cu folosirea reţelelor telefonice, telegrafice, telex

(1) În timpul demonstrării filmului (videofilmului) nu se permite întreruperea acestuia prin spoturi publicitare, cu excepţia intervalelor dintre episoade.

(2) Informaţia publicitară prin telefon poate fi oferită numai după comunicarea datelor solicitate de abonat.

(3) Informaţia publicitară în cadrul serviciilor informaţionale contra plată prin telefon, reţele computerizate şi de altă natură se oferă abonatului numai cu acordul acestuia. Costul unei atare informaţii nu se include în costul informaţiilor solicitate de abonat.

(4) Utilizarea pentru difuzarea publicităţii a liniilor telefonice gratuite ale poliţiei, ale serviciilor de urgenţă medicală şi de pompieri, ale altor linii de ajutor urgent este interzisă.

(5) Publicitatea prin telex, teletaip, prin mijloace de telecomunicaţie prin facsimil şi prin alte telecomunicaţii electronice este interzisă, cu excepţia cazului în care se face o solicitare specială.

 

Articolul 16. Publicitatea exterioară

(1) Publicitatea exterioară se realizează prin sisteme de comunicare vizuală ce includ afişe, panouri, standuri, instalaţii şi construcţii (situate separat sau pe pereţii şi acoperişurile clădirilor), firme tridimensionale, firme luminoase, tablouri suspendate electromecanice şi electronice, alte mijloace tehnice.

(2) Amplasarea publicităţii exterioare se admite cu permisiunea organului respectiv al administraţiei publice locale, coordonată în prealabil cu:

a) subdiviziunea teritorială a Poliţiei Rutiere a Ministerului Afacerilor Interne;

b) organul teritorial al Direcţiei Drumurilor, în cazul amplasării publicităţii pe arterele rutiere din afara localităţilor;

c) organul respectiv de conducere al Căii Ferate din Moldova, în cazul amplasării publicităţii în zona de expropriere a căii ferate.

(3) Refuzul privind amplasarea publicităţii exterioare se argumentează în scris.

(4) Amplasarea publicităţii exterioare pe clădiri şi alte construcţii aflate în proprietate privată se coordonează cu organele teritoriale de arhitectură şi nu necesită autorizarea specială a autorităţilor administraţiei publice locale.

(5) Pentru amplasarea publicităţii exterioare se încasează o taxă în modul şi mărimea stabilite de Codul fiscal. Alte taxe şi tarife sînt interzise.

(6) Mijloacele de publicitate exterioară sînt proprietatea unuia din agenţii activităţii de publicitate conform contractului încheiat între agenţii activităţii respective.

(7) Se interzice amplasarea publicităţii exterioare:

a) prin vătămarea sau nimicirea de arbori;

b) în zonele de protecţie a monumentelor de arhitectură, istorie şi cultură.

(8) Sistemele de comunicare vizuală nu trebuie să ia forma şi dimensiunile indicatoarelor rutiere.

 

Articolul 17. Amenajarea locurilor de comerţ şi de prestări de servicii

În locurile de comerţ şi de prestări de servicii, folosirea de către agenţii activităţii de întreprinzător în interior şi exterior a elementelor de design şi amenajat artistic şi arhitectural ce conţin emblema firmei, marca comercială, embleme, mărfuri sau imaginea lor, orice altă informaţie ce corespunde profilului întreprinderii nu se consideră publicitate şi se efectuează fără autorizarea autorităţilor administraţiei publice locale.

 

Articolul 18. Publicitatea pe mijloacele de transport şi pe trimiterile poştale

(1) Plasarea publicităţii pe mijloacele de transport (de pasageri, mărfuri, prestări servicii) se efectuează în bază de contracte încheiate cu proprietarii acestora fără autorizarea autorităţilor administraţiei publice locale.

(2) Restricţiile asupra plasării publicităţii pe mijloacele de transport se stabilesc de către organele care exercită funcţia de control asupra securităţii circulaţiei.

(3) Plasarea publicităţii pe trimiterile poştale se efectuează numai cu permisiunea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul poştei. Modul de eliberare a autorizaţiilor şi mărimea plăţii încasate se stabilesc de către organul nominalizat. Plata se varsă integral la bugetul de stat.

 

Articolul 19. Particularităţile publicităţii unor tipuri de mărfuri şi servicii

(1) Publicitatea directă (cu prezentarea procesului de consumare a băuturilor alcoolice) nu trebuie:

a) să fie difuzată pe canalele de televiziune între orele 7.00 şi 22.00;

b) să creeze impresia că consumul de alcool contribuie la obţinerea de succese în plan personal, social, sportiv sau la ameliorarea stării fizice ori psihice;

c) să discrediteze abţinerea de la consumul de alcool, să conţină informaţii despre calităţile terapeutice pozitive ale alcoolului şi să prezinte conţinutul înalt al acestuia în diverse produse drept o valoare deosebită;

d) să se adreseze direct sau indirect minorilor ori să folosească imaginea sau relatările persoanelor ce se bucură de autoritate în rîndurile lor;

e) să fie difuzată sub orice formă în producţia audiovizuală, cinematografică sau tipărită destinată minorilor;

f) să fie difuzată pe prima pagină a ziarelor, pe prima copertă şi pe prima pagină a revistelor;

g) să fie difuzată în instituţiile pentru copii şi de învăţămînt şi în cele medicale, precum şi la o distanţă de mai puţin de 100 metri de la acestea în raza vizibilităţii directe.

(2) Este interzisă publicitatea articolelor din tutun la televiziune şi la radio, precum şi publicitatea exterioară a articolelor în cauză, cu excepţia publicităţii exterioare în locurile de producere şi de comercializare a acestora. Publicitatea directă (cu prezentarea procesului de consumare a tutunului şi a articolelor din tutun) nu trebuie:

a) să creeze impresia că fumatul contribuie la obţinerea de succese în plan personal, social, sportiv sau la ameliorarea stării fizice ori psihice;

b) să discrediteze abţinerea de la fumat, să conţină informaţii despre calităţile terapeutice pozitive ale tutunului şi ale articolelor din tutun şi să prezinte calitatea înaltă a acestora drept o valoare deosebită;

c) să se adreseze direct sau indirect minorilor ori să folosească imaginea sau relatările persoanelor ce se bucură de autoritate în rîndurile lor;

d) să fie difuzată sub nici o formă în producţia audiovizuală, cinematografică sau tipărită destinată minorilor;

e) să fie plasată pe prima şi pe ultima pagină a ziarelor şi revistelor, precum şi pe coperta revistelor;

f) să fie difuzată în instituţiile pentru copii şi de învăţămînt şi în cele medicale.

(3) Publicitatea directă a tutunului şi a articolelor din tutun trebuie să fie însoţită, în toate cazurile, de un avertisment privind dauna fumatului. În programele audiovizuale şi în producţia cinematografică, acestui avertisment trebuie să i se rezerve cel puţin 3 secunde din timpul de emisie al spotului publicitar, iar în cazul difuzării publicităţii prin alte mijloace – cel puţin 3 la sută din spaţiul de publicitate.

(4) Publicitatea medicamentelor, a articolelor cu destinaţie medicală, a tehnicii medicale fără permisiunea de a le produce şi (sau) a le comercializa, precum şi publicitatea metodelor de tratament, profilaxie, diagnosticare, reabilitare fără permisiunea de prestare a acestor servicii, eliberată de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul ocrotirii sănătăţii, nu se permite, inclusiv în cazurile obţinerii brevetelor de invenţie în domeniul nominalizat.

(5) Publicitatea substanţelor medicamentoase eliberate cu reţeta medicului, precum şi publicitatea articolelor cu destinaţie medicală şi a tehnicii medicale, a căror utilizare necesită o pregătire specială, se permite, cu respectarea prevederilor alin.(3), numai în publicaţiile destinate lucrătorilor medicali şi farmaciştilor.

(6) Fără autorizarea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul ocrotirii sănătăţii este interzisă:

a) publicitatea destinată publicului larg care conţine descrieri ale unor tratamente cu efecte terapeutice pentru maladiile incurabile sau care se tratează cu greu;

b) publicitatea şedinţelor medicale în masă cu folosirea sugestiei, hipnozei şi altor metode de influenţă psihică sau bioenergetică.

(7) Se interzice publicitatea tuturor tipurilor de arme, a armamentului şi a tehnicii militare, cu excepţia armelor de vînătoare şi sportive permise de legislaţie (inclusiv cele istorice). Publicitatea armelor permise de legislaţie este interzisă în mijloacele de informare în masă electronice între orele 7.00 şi 22.00.

(8) Este interzisă publicitatea activităţii de întreprinzător legate de întreţinerea cazinourilor, exploatarea jocurilor electronice şi cîştigurile băneşti.

[Art.19 modificat prin Legea nr.18-XV din 07.02.2003, în vigoare 07.03.2003]

 

Articolul 20. Particularităţile publicităţii serviciilor financiare, de asigurare, de investiţii şi a hîrtiilor de valoare

(1) La producerea, plasarea şi difuzarea publicităţii serviciilor financiare (inclusiv bancare), de asigurare şi de investiţii legate de utilizarea mijloacelor băneşti ale persoanelor fizice şi juridice, precum şi a hîrtiilor de valoare, nu se admite:

a) comunicarea mărimilor scontate de dividende, precum şi informaţia cantitativă ce nu se referă nemijlocit la serviciile prestate sau la hîrtiile de valoare, inclusiv referitor la evaluarea profitului scontat;

b) garantarea mărimii dividendelor pentru acţiunile nominative simple;

c) publicitatea hîrtiilor de valoare pînă la înregistrarea de stat a emisiunii lor, în perioada de interzicere a emisiunii sau în cazul în care emisiunea a fost considerată nulă;

d) prezentarea oricărei garanţii, promisiuni sau presupuneri cu privire la viitoarea eficienţă (rentabilitate) a activităţii, inclusiv comunicarea creşterii cursului hîrtiilor de valoare;

e) tăinuirea cel puţin a uneia din condiţiile contractului, dacă publicitatea comunică condiţiile acestuia.

(2) Publicitatea serviciilor financiare, de asigurare, de investiţii şi a hîrtiilor de valoare se permite numai în cazul în care furnizorul de publicitate dispune de licenţă de stat pentru genul respectiv de activitate cu indicarea organului care a eliberat licenţa, numărului şi datei eliberării ei.

 

Articolul 21. Publicitatea socială

(1) Publicitatea socială reprezintă interesele societăţii şi ale statului în ce priveşte propagarea unui mod de viaţă sănătos, ocrotirea sănătăţii, protecţia mediului înconjurător, integritatea resurselor energetice, protecţia socială a populaţiei. Ea nu are scop lucrativ şi urmăreşte obiective filantropice şi de importanţă socială.

(2) Producerea şi difuzarea gratuită a publicităţii sociale de către agenţii de publicitate, transmiterea patrimoniului lor, inclusiv a mijloacelor financiare, către alte persoane fizice şi juridice pentru producerea şi difuzarea publicităţii sociale se consideră activitate de binefacere şi se bucură de înlesnirile prevăzute de legislaţie.

 

Articolul 22. Sponsorizarea

(1) În sensul prezentei legi, prin sponsorizare se înţelege acordarea de către o persoană fizică sau juridică (sponsor) a unor aporturi sub formă de mijloace financiare, bunuri, produse ale activităţii intelectuale, prestare de servicii, realizare de lucrări unei alte persoane fizice sau juridice (sponsorizate) la pregătirea şi desfăşurarea unor activităţi şi programe de interes social. În cadrul acestor activităţi şi programe, publicitatea sponsorului se difuzează în condiţiile contractului de sponsorizare.

(2) Aportul sponsorului se consideră drept plată pentru publicitate, iar sponsorul şi persoana sponsorizată – respectiv furnizor de publicitate şi difuzor de publicitate.

 

Articolul 23. Protecţia minorilor la producerea, plasarea şi difuzarea publicităţii

(1) Publicitatea destinată minorilor sau capabilă să-i influenţeze nu trebuie să conţină declaraţii sau imagini vizuale care le pot cauza traume morale sau psihice.

(2) În scopul protejării minorilor contra abuzurilor de credulitate şi a lipsei de experienţă, la producerea, plasarea şi difuzarea publicităţii, nu se permite:

a) discreditarea autorităţii părinţilor şi educatorilor, subminarea încrederii minorilor faţă de ei;

b) stimularea minorilor în vederea convingerii părinţilor sau a altor persoane de a le cumpăra mărfurile cărora li se face publicitate;

c) insuflarea ideii că posedarea unor mărfuri ar acorda minorilor anumite avantaje faţă de semenii lor;

d) diminuarea nivelului de deprinderi necesare minorilor la folosirea mărfurilor;

e) propagarea cultului forţei fizice brute, a libertinismului, violenţei şi sadismului.

(3) Participarea nemijlocită a minorilor la publicitatea textuală şi audiovizuală se permite numai cu consimţămîntul părinţilor sau al tutorilor.

 

Capitolul IV

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE AGENŢILOR DE PUBLICITATE

Articolul 24. Termenele de păstrare a materialului publicitar

Agenţii de publicitate sînt obligaţi să păstreze în original sau în copii întreg materialul publicitar, inclusiv modificările operate ulterior, pe parcursul unui an din ziua ultimei difuzări a publicităţii, cu excepţia înregistrărilor video şi audio ce urmează a fi păstrate timp de o lună din ziua ultimei emisiuni.

 

Articolul 25. Prezentarea informaţiei publicitare pentru producerea şi difuzarea publicităţii

(1) Producătorul şi difuzorul de publicitate au dreptul să solicite, iar furnizorul de publicitate este obligat să confirme documentar veridicitatea informaţiei publicitare.

(2) În cazul în care activitatea furnizorului de publicitate e pasibilă licenţierii, la publicitatea mărfii corespunzătoare, precum şi a însuşi furnizorului de publicitate, ultimul este obligat să prezinte, iar producătorul de publicitate şi difuzorul de publicitate – să solicite prezentarea licenţei respective sau a copiei acesteia, autentificate în modul stabilit.

 

Articolul 26. Informarea despre circumstanţele care pot duce la încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate

(1) Producătorul de publicitate este obligat să informeze la timp furnizorul de publicitate asupra faptului că onorarea cerinţelor acestuia din urmă în ce priveşte producerea publicităţii poate duce la încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate.

(2) În cazul în care furnizorul de publicitate, în pofida preîntîmpinărilor întemeiate făcute la timp de către producătorul de publicitate, nu renunţă la cerinţele sale faţă de publicitate sau nu prezintă, la solicitarea producătorului de publicitate, confirmarea documentară a autenticităţii informaţiei destinate publicităţii, sau nu înlătură alte circumstanţe care pot face publicitatea neadecvată, producătorul de publicitate e în drept să rezilieze, în modul stabilit, contractul şi să ceară compensarea integrală a pierderilor, dacă contractul nu prevede altfel.

 

Articolul 27. Prezentarea informaţiei către organele puterii executive

Agenţii de publicitate sînt obligaţi, la solicitarea organului de stat care exercită reglementarea antimonopolistă, să prezinte, în termenul stabilit, documentele autentice, explicaţiile orale sau scrise, înregistrările video şi audio, precum şi alte informaţii necesare organului menţionat pentru a-şi exercita împuternicirile prevăzute la art.28.

 

Capitolul V

CONTROLUL DE STAT ŞI AUTOREGLEMENTAREA

ÎN DOMENIUL PUBLICITĂŢII

Articolul 28. Împuternicirile organului de stat care efectuează reglementarea antimonopolistă

(1) Departamentul activitate antimonopol şi concurenţă al Ministerului Economiei şi Reformei (în continuare – organul de stat) care efectuează reglementarea antimonopol în conformitate cu legislaţia în vigoare, exercită, în limitele competenţei sale, controlul de stat asupra respectării legislaţiei cu privire la publicitate. Acest organ:

a) efectuează expertiza publicităţii în ce priveşte corespunderea acesteia prevederilor legislaţiei cu privire la publicitate;

b) expediază agenţilor de publicitate dispoziţii de încetare a încălcărilor legislaţiei cu privire la publicitate;

c) expediază organelor procuraturii, altor organe de drept, respectînd principiul teritorial şi cel al competenţei, materialele pentru soluţionarea de probleme privind intentarea de acţiuni penale referitoare la domeniul publicităţii.

(2) Organul de stat este în drept să intenteze acţiuni în instanţa judecătorească, inclusiv în interesele unui cerc nedeterminat de consumatori de publicitate, în legătură cu încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate comisă de agenţii de publicitate, precum şi privind anularea tranzacţiilor ce ţin de publicitatea neadecvată.

(3) La intentarea de acţiuni în instanţa judecătorească, organul de stat este scutit de taxa de stat.

 

Articolul 29. Dreptul de acces la informaţie

(1) Colaboratorii organului de stat, pentru a-şi executa funcţiile de control asupra respectării legislaţiei cu privire la publicitate, au dreptul de acces liber la toate documentele necesare şi la alte materiale ale agenţilor de publicitate.

(2) Informaţiile ce constituie secret comercial, conform Legii cu privire la secretul comercial, obţinute de colaboratorii organului de stat nu pot fi divulgate. În cazul divulgării unor astfel de informaţii, prejudiciile cauzate vor fi reparate de către organul de stat în modul stabilit de legislaţie.

 

Articolul 30. Drepturile organizaţiilor profesionale obşteşti ce activează în domeniul publicităţii

(1) Organizaţiile profesionale obşteşti ce activează în domeniul publicităţii (uniunile, asociaţiile persoanelor fizice şi juridice):

a) vor fi antrenate la elaborarea proiectelor de legi şi altor acte normative ce reglementează activitatea de publicitate;

b) vor efectua expertize independente ale publicităţii privind corespunderea ei prevederilor legislaţiei cu privire la publicitate şi vor expedia recomandările respective agenţilor de publicitate;

c) vor fi antrenate de către organul de stat la exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei cu privire la publicitate.

(2) Organizaţiile profesionale obşteşti care activează în domeniul publicităţii au dreptul să intenteze, în modul stabilit, acţiuni în instanţele judecătoreşti în interesele agenţilor şi ale consumatorilor de publicitate în cazul încălcării drepturilor lor prevăzute de legislaţia cu privire la publicitate.

(3) În cazul satisfacerii acţiunii în folosul unui cerc nedeterminat de consumatori de publicitate, instanţa judecătorească îl obligă pe contravenient să le aducă la cunoştinţă hotărîrea instanţei judecătoreşti prin intermediul mijloacelor de informare în masă sau în alt mod, în termenul indicat în hotărîre.

 

Capitolul VI

DEZMINŢIREA PUBLICITĂŢII NEADECVATE ŞI

RESPONSABILITATEA PENTRU PUBLICITATEA

NEADECVATĂ

Articolul 31. Dezminţirea

(1) În cazul în care instanţa judecătorească a constatat încălcarea legislaţiei privind publicitatea, contravenientul este obligat să sisteze publicitatea respectivă integral sau parţial, să dezmintă materialul publicitar neadecvat în termenul stabilit de instanţa judecătorească. Contravenientul suportă cheltuielile pentru dezminţire în volum deplin.

(2) Dezminţirea se difuzează prin aceleaşi mijloace de informare, folosindu-se aceleaşi caracteristici de durată, spaţiu şi ordine ca şi în publicitatea neadecvată. Conţinutul dezminţirii se coordonează cu organul de stat care a constatat încălcarea.

 

Articolul 32. Responsabilitatea agenţilor de publicitate

(1) Furnizorul de publicitate poartă răspundere pentru încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate în partea ce se referă la conţinutul informaţiei prezentate pentru producerea publicităţii.

(2) Producătorul de publicitate poartă răspundere pentru încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate în partea ce se referă la producerea publicităţii.

(3) Difuzorul de publicitate poartă răspundere pentru încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate în partea ce se referă la timpul, locul şi mijloacele de difuzare a publicităţii.

 

Articolul 33. Responsabilitatea pentru încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate

(1) Pentru încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate, persoanele fizice şi juridice (agenţi de publicitate) poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(2) Persoanele ale căror drepturi au fost încălcate ca urmare a publicităţii neadecvate au dreptul să intenteze, în modul stabilit, în instanţa judecătorească, acţiuni privind recuperarea pierderilor, inclusiv a venitului ratat, a daunei cauzate sănătăţii, patrimoniului, onoarei şi demnităţii, precum şi privind compensarea prejudiciilor morale şi dezminţirea publică a publicităţii neadecvate.

(3) Publicitatea neadecvată care a cauzat daune esenţiale intereselor publice sau a condus la lezarea drepturilor şi intereselor ocrotite de lege ale cetăţenilor atrage după sine răspundere penală în conformitate cu legislaţia.

(4) Tragerea la răspundere administrativă nu scuteşte agentul de publicitate de executarea dispoziţiei referitoare la încetarea încălcării legislaţiei cu privire la publicitate sau la dezminţirea publicităţii neadecvate.

(5) Agentul de publicitate este în drept, în conformitate cu legislaţia, să sesizeze instanţa de contencios administrativ competentă în vederea anulării complete sau parţiale a dispoziţiei sau a deciziei organului de stat.

(6) Sesizarea instanţei judecătoreşti nu sistează executarea dispoziţiei sau a deciziei organului de stat, cu excepţia cazului în care instanţa judecătorească va emite o decizie cu privire la sistarea executării actelor nominalizate.

[Art.33 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 34.

(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

(2) Pînă la intrarea în vigoare a prevederilor Codului fiscal referitoare la taxa pentru amplasarea publicităţii (reclamei), se va percepe impozitul pe reclamă prevăzut în Legea privind impozitele şi taxele locale.

(3) Guvernul în termen de trei luni:

va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege, precum şi privind operarea de modificări în ea care ar prevedea răspunderea pentru contravenţiile în activitatea de publicitate;

va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru MOŢPAN

Chişinău, 27 iunie 1997.
Nr.1227-XIII.