marți, 31 ianuarie 2006
1237/09.07.97 Legea aviaţiei civile

L E G E A

aviaţiei civile

 

nr. 1237-XIII  din  09.07.1997

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.69-70/581 din 23.10.1997

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare

Articolul 2. Suveranitatea asupra spaţiului aerian

Articolul 3. Definiţii de bază

 

Capitolul II

ADMINISTRAŢIA DE STAT A AVIAŢIEI CIVILE

Articolul 4. Administrarea publică în domeniul aviaţiei civile

Articolul 5. Direcţiile principale de activitate

Articolul 6. Contestarea deciziilor Administraţiei

 

Capitolul III

AERONAVA

Articolul 7. Registrul Aerian

Articolul 8. Navigabilitatea

 

Capitolul IV

PERSONALUL AERONAUTIC

Articolul 9. Autorizarea personalului aeronautic

Articolul 10. Comandantul aeronavei

 

Capitolul V

AERODROMURI (AEROPORTURI)

Articolul 11. Certificarea şi administrarea exploatării aerodromurilor (aeroporturilor)

Articolul 12. Construcţia şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor)

Articolul 13. Taxele de utilizare

 

Capitolul VI

OPERAŢIUNI DE ZBOR

Articolul 14. Siguranţa zborului

Articolul 15. Serviciile de trafic aerian

Articolul 16. Accidentele, incidentele şi operaţiunile de căutare şi salvare

 

Capitolul VII

TRANSPORTUL AERIAN

Articolul 17. Certificarea şi autorizarea operatorilor aerieni. Autorizarea zborurilor

Articolul 18. Transportul aerian internaţional

Articolul 19. Condiţii suplimentare pentru transporturile aeriene regulate

Articolul 20. Simplificarea formalităţilor

 

Capitolul VIII

ALTE ACTIVITĂŢI ÎN DOMENIUL AVIAŢIEI CIVILE

Articolul 21. Alte activităţi din aviaţia civilă

 

Capitolul IX

SECURITATEA AERONAUTICĂ

Articolul 22. Securitatea aeronautică

 

Capitolul X

CONTRAVENŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI

Articolul 23. Contravenţii

Articolul 24. Responsabilităţi

 

Capitolul XI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 25. Aplicarea prezentei legi

Articolul 26. Intrarea în vigoare

Articolul 27. Dispoziţii tranzitorii

Articolul 28. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii, textul "operatorul aeroportului" se substituie prin textul "operatorul aerodromului (aeroportului)" conform Legii nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare

(1) Prezenta lege reglementează raporturile care apar în legătură cu utilizarea spaţiului aerian al Republicii Moldova şi cu activitatea în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova.

(2) Prezenta lege se aplică tuturor persoanelor fizice şi persoanelor juridice care desfăşoară activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, tuturor aeronavelor aflate în spaţiul aerian al Republicii Moldova, precum şi aeronavelor înmatriculate în Republica Moldova, oriunde s-ar afla.

(3) Prezenta lege nu se aplică aeronavelor de stat, cum ar fi aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale sau de poliţie. La stabilirea reglementărilor pentru aeronavele de stat, Guvernul va ţine cont de siguranţa zborurilor aeronavelor civile.

(4) Prezenta lege se aplică în scopul protejării suveranităţii, securităţii şi intereselor economice ale Republicii Moldova în cadrul cooperării internaţionale, reciproc avantajoase în domeniul aviaţiei civile.

[Art.1 modificat prin Legea nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Articolul 2. Suveranitatea asupra spaţiului aerian

Republica Moldova are suveranitatea deplină şi exclusivă asupra spaţiului aerian de deasupra teritoriului său.

 

Articolul 3. Definiţii de bază

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

accident – eveniment legat de utilizarea aeronavei, produs din momentul în care o persoană urcă la bordul aeronavei cu intenţia efectuării unui zbor pînă în momentul în care toate persoanele aflate la bordul aeronavei părăsesc aeronava, pe parcursul căruia:

a) o persoană este rănită grav sau mortal în urma:

- aflării la bordul aeronavei;

- contactului nemijlocit cu una din părţile aeronavei, inclusiv cele care s-au desprins de aceasta;

- expunerii directe fluxului de gaze ale motorului cu reacţie,

cu excepţia cazurilor în care leziunile corporale sînt provocate de cauze naturale, de sine însuşi sau de alte persoane ori în cazul în care leziunile sînt provocate călătorilor fără bilet ascunşi în zonele inaccesibile pasagerilor şi membrilor echipajului;

b) aeronava este deteriorată sau are loc dezmembrarea construcţiei acesteia, în urma cărui fapt:

- se reduce durabilitatea construcţiei, se înrăutăţesc caracteristicile tehnice sau aerodinamice; şi

- se cere o reparaţie generală sau înlocuirea părţii componente deteriorate;

cu excepţia cazurilor de deteriorare sau oprire a motorului, dacă se deteriorează numai motorul, capota sau accesoriile, sau deteriorarea se reduce la elice, extremităţile aripilor, antenă, pneuri, frîne, carenaj, mici urme de lovituri ori perforări în învelişul aeronavei;

c) aeronava a dispărut sau este inaccesibilă;

aerodrom – suprafaţă terestră (acvatică) delimitată, inclusiv clădirile, instalaţiile şi echipamentele, destinată utilizării, totale sau parţiale, pentru decolarea, aterizarea, deplasarea şi staţionarea aeronavelor;

aeroport – ansamblu constituit din aerodrom, aerogară şi alte instalaţii destinate primirii şi expedierii aeronavelor, deservirii transporturilor aeriene;

aeronavă – orice aparat care se menţine în atmosferă ca urmare a reacţiilor aerodinamice, altele decît reacţiile aerului cu suprafaţa terestră;

aeroport internaţional – orice aeroport de pe teritoriul Republicii Moldova desemnat de către Guvern ca aeroport de intrare şi de ieşire pentru traficul aerian internaţional, unde se îndeplinesc formalităţile de frontieră, vamale, de sănătate publică, fitosanitare şi veterinare, precum şi orice alte proceduri similare;

agent aeronautic – orice persoană juridică certificată să desfăşoare activităţi în domeniul aviaţiei civile;

autorizaţie de operator aerian – document care atestă autorizarea unui operator aerian de a efectua activităţi de lucru aerian sau de aviaţie generală;

bagaje – bunuri aparţinînd pasagerilor, transportate la bordul aeronavei în baza unui acord cu operatorul aeronavei;

certificat de navigabilitate – document prin care, în urma unei inspecţii, revizii, reparaţii, modificări sau instalări, se dovedeşte că aeronava sau părţile ei componente corespund normelor de navigabilitate în vigoare;

certificat de operator aerian – document care atestă autorizarea unui operator aerian de a efectua activităţi de transport aerian comercial;

incident – eveniment, altul decît accidentul, legat de utilizarea unei aeronave, care afectează sau ar putea afecta siguranţa exploatării acesteia;

informaţie aeronautică – informaţie referitoare la siguranţa zborurilor, la navigaţia aeriană, la alte chestiuni de ordin tehnic, administrativ sau juridic;

mărfuri – orice bunuri materiale transportate la bordul aeronavei, cu excepţia poştei, proviziilor de bord şi a bagajelor însoţite sau a bagajelor expediate greşit;

operator aerian – persoană fizică sau juridică angajată sau care propune servicii în exploatarea aeronavelor;

operator de aerodrom (aeroport) – persoană juridică sau fizică ce efectuează exploatarea aerodromului (aeroportului) în baza certificatului de aerodrom (aeroport);

personal aeronautic – echipajele de zbor, inclusiv însoţitorii de bord, personalul de la sol, personalul tehnic şi personalul cu funcţii de control şi supraveghere;

plan de zbor – informaţie specială referitoare la zborul preconizat sau la o porţiune a acestuia, prezentată organelor serviciilor de trafic aerian;

reglementări aeronautice – act tehnico-normativ, emis de autoritatea publică în domeniul aviaţiei civile, care conţine norme specifice, standarde, cerinţe şi proceduri şi este executoriu pentru persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile;

securitate aeronautică – complex de măsuri, resurse umane şi materiale prevăzute pentru protecţia aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită;

serviciu aerian – orice serviciu aerian regulat realizat cu ajutorul aeronavei în scopul transportului public de pasageri, poştă sau mărfuri;

spaţiul aerian al Republicii Moldova – spaţiul aerian de deasupra teritoriului Republicii Moldova;

trafic aerian – toate aeronavele aflate în zbor şi aeronavele care se deplasează pe suprafaţa de manevră a unui aerodrom;

zonă interzisă – spaţiu aerian de dimensiuni stabilite în care zborul aeronavelor este interzis;

zonă cu restricţii – spaţiu aerian de dimensiuni stabilite în care zborul aeronavelor este limitat de anumite condiţii;

inspector aeronautic – persoană fizică care are o calificare corespunzătoare, confirmată prin documentele respective, împuternicită de Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile să efectueze inspecţii aeronautice;

inspecţie aeronautică – acţiuni de verificare a persoanelor fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile, a aeronavelor sau a componentelor lor în vederea stabilirii corespunderii acestora cu cerinţele şi standardele naţionale şi internaţionale în domeniu;

prescripţie inspectorială aeronautică – dispoziţie cu caracter individual, emisă de către inspectorul aeronautic în urma efectuării inspecţiei aeronautice, în care sînt stabilite încălcările cerinţelor şi standardelor în vigoare de către o persoană fizică sau juridică supusă inspecţiei aeronautice, precum şi termenele de înlăturare a acestor încălcări.

[Art.3 modificat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

[Art.3 modificat prin Legea nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Capitolul II

ADMINISTRAŢIA DE STAT A AVIAŢIEI CIVILE

Articolul 4. Administrarea publică în domeniul aviaţiei civile

(1) Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile a Republicii Moldova (în continuare Administraţia) este organul central de specialitate al administraţiei publice de conducere, coordonare şi exercitare a controlului în domeniul aviaţiei civile, înfiinţat de Guvern.

(2) Directorul general, prim-vicedirectorul general şi vicedirectorul general ai Administraţiei sînt numiţi în funcţie de către Guvern.

(3) Administraţia adoptă decizii cu caracter administrativ, aprobă regulamente, reglementări, instrucţiuni şi alte acte executorii pentru persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile.

[Art.4 modificat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

 

Articolul 5. Direcţiile principale de activitate

(1) Administraţia este responsabilă de:

a) pregătirea şi implementarea acordurilor internaţionale în domeniul aviaţiei civile;

b) reprezentarea Republicii Moldova în organizaţiile internaţionale ale aviaţiei civile şi colaborarea, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe, cu alte state în domeniul aviaţiei civile;

c) eliberarea autorizaţiilor pentru efectuarea de curse aeriene regulate şi neregulate;

d) stabilirea şi desemnarea organelor responsabile pentru serviciile de trafic aerian, securitate aeronautică, informare aeronautică, meteorologie şi medicină pentru aviaţia civilă în conformitate cu legislaţia în vigoare;

e) desemnarea zonelor interzise şi a zonelor cu restricţii din spaţiul aerian al Republicii Moldova;

f) coordonarea cu Ministerul Apărării a zborurilor efectuate de aeronavele civile şi militare în spaţiul aerian al Republicii Moldova în vederea asigurării siguranţei navigaţiei aeriene civile;

g) coordonarea activităţii serviciului de informare aeronautică;

h) culegerea şi evaluarea datelor statistice, a altor date care trebuie să fie prezentate, conform legislaţiei în vigoare, de către persoane fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile;

i) elaborarea, coordonarea şi implementarea programului naţional de securitate aeronautică;

j) supravegherea asigurării siguranţei zborurilor aeronavelor civile;

k) deschiderea şi administrarea Registrului Aerian al Republicii Moldova;

l) verificarea, eliberarea, validarea, suspendarea şi revocarea certificatelor de navigabilitate pentru aeronave şi altă tehnică aeronautică;

m) acordarea, validarea, suspendarea şi revocarea documentelor de autorizare a personalului aeronautic, certificatelor (autorizaţiilor) de operator aerian, certificatelor (autorizaţiilor) de agent aeronautic, autorizaţiilor de exploatare a rutei aeriene, documentelor de certificare a mijloacelor tehnice utilizate în aviaţia civilă, altor documente acordate de Administraţie;

n) certificarea şi supravegherea exploatării aerodromurilor (aeroporturilor) şi altor servicii şi instalaţii de la sol;

o) efectuarea investigaţiilor în cazul accidentelor şi incidentelor produse pe teritoriul Republicii Moldova şi participarea la astfel de investigaţii în alte state cînd este vorba de o aeronavă înmatriculată în Republica Moldova;

p) asigurarea supravegherii asupra administrării proprietăţii publice în domeniul aviaţiei civile;

r) emiterea reglementărilor obligatorii de certificare (autorizare) a operatorilor aerieni, agenţilor aeronautici, personalului aeronautic, mijloacelor tehnice utilizate în domeniul aviaţiei civile şi stabilirea condiţiilor de acordare, suspendare sau revocare a documentelor de certificare (autorizare);

s) desemnarea managerilor-şefi şi a consiliilor de administraţie ale întreprinderilor aeriene de stat;

t) atestarea managerilor-şefi ai întreprinderilor aeriene de stat;

u) alte atribuţii stabilite de Guvern în conformitate cu legislaţia.

(2) Toate persoanele fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova sînt obligate să prezinte Administraţiei informaţia şi documentele necesare şi să asigure accesul persoanelor cu funcţii de răspundere ale Administraţiei la toate informaţiile, documentele, echipamentul, în locurile şi zonele aflate sub jurisdicţia sau controlul lor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(3) Pentru realizarea obiectivelor stipulate la alin.(1), Administraţia efectuează inspecţii aeronautice, expertize şi controale.

(4) Activităţile şi obiectele, supuse inspecţiilor aeronautice, şi statutul inspectorilor aeronautici sînt stabilite de Administraţie.

(5) Prescripţia inspectorială aeronautică este executorie pentru o persoană fizică şi juridică care activează în domeniul aviaţiei civile. Neîndeplinirea prescripţiei inspectoriale aeronautice poate servi temei pentru suspendarea sau revocarea autorizaţiei de activitate în domeniul aviaţiei civile.

[Art.5 completat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

[Art.5 modificat prin Legea nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Articolul 6. Contestarea deciziilor Administraţiei

Deciziile Administraţiei se contestă în modul stabilit de legislaţie; o contestaţie nu va avea efectul de suspendare a deciziei pe care o contestă dacă o astfel de decizie este legată de asigurarea siguranţei zborurilor sau de securitatea aeronautică.

 

Capitolul III

AERONAVA

Articolul 7. Registrul Aerian

(1) Registrul aerian al Republicii Moldova este documentul administrativ în care sînt înmatriculate aeronavele civile aflate în proprietate sau, în baza unor aranjamente contractuale prevăzute de legislaţia în vigoare, în posesia şi folosinţa persoanelor fizice sau juridice din Republica Moldova.

(2) O aeronavă civilă poate fi înmatriculată în Republica Moldova cu condiţia că:

a) un certificat de tip adecvat sau un alt document similar a fost eliberat sau validat de către Administraţie pentru acea aeronavă; şi

b) aeronava nu este înmatriculată în alt stat.

(3) Prin înmatriculare aeronava capătă naţionalitatea Republicii Moldova. Administraţia îi va elibera un certificat de înmatriculare, în care va indica însemnele de naţionalitate şi de înmatriculare care trebuie înscrise pe aeronavă, potrivit standardelor internaţionale.

(4) Prevederile detaliate referitoare la prezentarea cererii de înmatriculare a aeronavei şi administrarea Registrului Aerian al Republicii Moldova vor fi expuse în reglementările emise de Administraţie.

[Art.7 modificat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

[Art.7 modificat prin Legea nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Articolul 8. Navigabilitatea

(1) La prezentarea cererii de către operatorul aeronavei, Administraţia va decide, pe bază de expertiză şi controale, dacă aeronava corespunde normelor de navigabilitate în vigoare şi va elibera acesteia un certificat de navigabilitate. Administraţia poate valida certificatele de navigabilitate eliberate de statul în care a fost înmatriculată aeronava, cu condiţia ca cerinţele, în baza cărora aceste certificate au fost eliberate, să corespundă standardelor internaţionale în materie recunoscute de Republica Moldova.

(2) Cheltuielile legate de efectuarea expertizei şi controalelor şi de acordarea certificatului de navigabilitate pentru aeronavă sau pentru componentele sale vor fi suportate de solicitant.

(3) Toate aeronavele înmatriculate în Republica Moldova sînt supuse unor verificări regulate ale navigabilităţii, la intervalele şi în condiţiile stipulate de către constructorul aeronavei sau hotărîte de Administraţie. Dacă la o astfel de verificare se stabileşte că aeronava sau părţile sale componente nu corespund normelor de navigabilitate în vigoare, Administraţia poate suspenda sau revoca certificatul de navigabilitate.

(4) O aeronavă înmatriculată într-un alt stat poate fi utilizată de un operator din Republica Moldova numai dacă certificatul de navigabilitate eliberat de statul de înmatriculare a aeronavei a fost validat de Administraţie.

(5) Administraţia adoptă deciziile privind navigabilitatea aeronavei, a părţilor sale componente exclusiv în vederea asigurării unui înalt nivel de siguranţă a zborului şi protecţie a mediului.

(6) Orice echipament de radiocomunicaţie poate fi instalat la bordul aeronavei şi operat de membrii echipajului în baza unei autorizaţii speciale eliberate de statul unde este înmatriculată aeronava.

 

Capitolul IV

PERSONALUL AERONAUTIC

Articolul 9. Autorizarea personalului aeronautic

(1) Personalul aeronautic se compune din persoane fizice cu un grad satisfăcător de sănătate, avînd o pregătire specială, confirmată printr-o autorizaţie eliberată de Administraţie în conformitate cu reglementările în vigoare.

(2) Administraţia poate valida autorizaţiile eliberate de alte state numai dacă cerinţele, în baza cărora au fost eliberate acestea, corespund standardelor internaţionale în materie recunoscute de Republica Moldova.

(3) Examenele medicale ale solicitanţilor de autorizaţii se efectuează numai de o instituţie medicală stabilită de Administraţie, în baza legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 10. Comandantul aeronavei

(1) Operatorul aeronavei va desemna pentru fiecare zbor în parte un comandant de aeronavă dintre piloţii cu experienţă care au o pregătire corespunzătoare şi o autorizaţie eliberată de Administraţie pentru conducerea tipului respectiv de aeronavă.

(2) Comandantul aeronavei este responsabil pentru deciziile finale privind toate etapele de zbor ale aeronavei, precum şi pentru menţinerea disciplinei şi ordinii la bord. Membrii echipajului şi pasagerii sînt obligaţi să se conformeze dispoziţiilor comandantului aeronavei.

 

Capitolul V

AERODROMURI (AEROPORTURI)

Articolul 11. Certificarea şi administrarea exploatării aerodromurilor (aeroporturilor)

(1) Toate aerodromurile (aeroporturile) de pe teritoriul Republicii Moldova, deschise exploatării aeronavelor civile, trebuie să fie certificate de Administraţie în vederea corespunderii cerinţelor de exploatare şi de siguranţă în vigoare.

(2) Administraţia va înregistra aerodromurile (aeroporturile) civile situate pe teritoriul Republicii Moldova şi va stabili dacă un aerodrom (aeroport) este particular sau deschis uzului public, dacă deserveşte zborurile interne sau internaţionale, precum şi tipurile de aeronave care pot utiliza acest aerodrom (aeroport). Administraţia va limita, va suspenda sau va anula înregistrarea unui aerodrom (aeroport) dacă se descoperă că aerodromul (aeroportul) nu întruneşte cerinţele de exploatare şi de siguranţă în vigoare.

(3) Operatorul aerodromului (aeroportului) asigură siguranţa aterizării şi decolării aeronavelor, paza şi deservirea acestora, ordinea publică şi securitatea aeronautică pe aerodrom (în aeroport), precum şi existenţa serviciilor de pompieri şi salvatori, de ambulanţă şi a altor servicii.

(4) Cu excepţia cazurilor în care sînt autorizate altfel de Administraţie sau a cazurilor excepţionale, toate aeronavele care execută zboruri internaţionale înspre şi dinspre teritoriul Republicii Moldova trebuie să decoleze şi să aterizeze pe un aeroport internaţional, unde există servicii adecvate de control de frontieră, de vamă, serviciu sanitar şi alte servicii de control.

(5) Administraţia va dirija, direct sau prin intermediul reprezentanţilor desemnaţi de ea, exploatarea aerodromurilor (aeroporturilor) civile proprietate de stat şi va supraveghea exploatarea tuturor aerodromurilor (aeroporturilor) civile.

 

Articolul 12. Construcţia şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor)

(1) Construcţia de noi aerodromuri (aeroporturi) şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor) existente se fac numai în baza autorizaţiei eliberate de Administraţie, cu avizarea prealabilă a organelor competente, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(2) Orice planuri de construcţie şi reconstrucţie a aerodromurilor (aeroporturilor) trebuie să ţină seama de siguranţa zborurilor, de securitatea aeronautică şi securitatea populaţiei, de protecţia mediului, precum şi de necesităţile de infrastructură (drumuri şi alte căi terestre de comunicaţie, telecomunicaţii etc.) care deservesc aerodromul (aeroportul) şi asigură exploatarea acestuia în condiţii de siguranţă şi eficienţă.

(3) În zona aerodromului (aeroportului) se interzice amplasarea de noi construcţii, instalaţii şi obiecte sau efectuarea altor lucrări fără o coordonare prealabilă în modul stabilit de Administraţie.

(4) Proprietarii construcţiilor, instalaţiilor şi a altor obiecte care prezintă un pericol pentru siguranţa zborurilor aeronavelor civile trebuie să plaseze pe acestea, pe cont propriu, marcaje şi semnalizări în conformitate cu reglementările emise de Administraţie.

 

Articolul 13. Taxele de utilizare

(1) Operatorii aeronavelor au obligaţia de a achita operatorului aerodromului (aeroportului) taxele pentru utilizarea aerodromului (aeroportului). Mărimea acestor taxe se aprobă de Administraţie şi asigură recuperarea completă a cheltuielilor legate de furnizarea serviciilor aeroportuare.

(2) Aeronavele care execută operaţiuni de căutare şi salvare sau lucrări de acordare a ajutorului umanitar în caz de calamităţi naturale sau stare excepţională, precum şi aeronavele aflate în primejdie, se scutesc de plata taxelor aeroportuare. Modul de compensare a cheltuielilor legate de prestarea serviciilor aeroportuare pentru aceste aeronave se stabileşte de Guvern.

(3) Operatorul aerodromului (aeroportului) sau reprezentantul său are dreptul de a reţine decolarea oricărei aeronave pînă în momentul cînd operatorul aeronavei achită sau prezintă o garanţie adecvată de plată, acceptabilă pentru operatorul aerodromului (aeroportului), a taxelor aeroportuare şi a altor datorii restante pentru serviciile prestate.

(4) Condiţiile de utilizare a aerodromurilor (aeroporturilor) civile de către aeronavele de stat vor fi stabilite pe baza reglementărilor emise de Guvern, potrivit prevederilor art.1 alin.(3); aceste reglementări vor stabili, totodată, condiţiile în care aeronavele civile pot folosi aerodromurile militare.

[Art.13 modificat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

 

Capitolul VI

OPERAŢIUNI DE ZBOR

Articolul 14. Siguranţa zborului

(1) Orice zbor al unei aeronave civile trebuie executat astfel încît să se asigure siguranţa aeronavei, a pasagerilor şi echipajului, precum şi securitatea persoanelor şi bunurilor aflate la sol.

(2) Înainte de începerea zborului, comandantul aeronavei este obligat să execute, potrivit reglementărilor în vigoare, toate pregătirile prealabile pentru zbor, să aibă la bordul aeronavei documentaţia necesară şi un plan de zbor aprobat.

(3) Dacă nu este autorizat în alt mod de organul serviciilor de trafic aerian, orice zbor în spaţiul aerian al Republicii Moldova trebuie să fie efectuat pe căile aeriene şi cu respectarea regulilor de zbor, stabilite de Administraţie.

(4) Orice aeronavă care intră în zone interzise sau zone cu restricţii ori se abate de la ruta aprobată este obligată să urmeze instrucţiunile organelor competente privind schimbarea rutei sau aterizarea pe un aerodrom (aeroport) desemnat.

(5) Nici un fel de obiecte şi substanţe care pot periclita aeronava, pasagerii şi echipajul sau persoanele şi bunurile aflate la sol nu pot fi transportate la bordul aeronavei decît în baza unei autorizaţii speciale emise de Administraţie.

(6) În cazul în care sînt depistate încălcări care pot pune în pericol viaţa sau sănătatea oamenilor ori pot conduce la pagube materiale, la decizia inspectorului aeronautic, operarea aeronavei poate fi oprită, indiferent de locul aflării acesteia. În acest scop, inspectorul aeronautic va emite o prescripţie inspectorială aeronautică.

[Art.14 completat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

 

Articolul 15. Serviciile de trafic aerian

(1) Serviciile de trafic aerian în spaţiul aerian al Republicii Moldova sînt asigurate de o întreprindere de stat, înfiinţată de Administraţie, şi au ca scop:

a) prevenirea coliziunilor dintre aeronave;

b) prevenirea coliziunilor dintre aeronavele de pe suprafaţa de manevră şi obstacolele de pe această suprafaţă;

c) intensificarea şi dirijarea traficului aerian;

d) furnizarea avizelor şi informaţiilor utile executării sigure şi eficace a zborurilor;

e) alarmarea organelor interesate privind aeronavele aflate în primejdie şi ajutorarea acestor organe, după necesitate.

(2) Orice aeronavă care survolează teritoriul Republicii Moldova are obligaţia achitării taxelor pentru utilizarea instalaţiilor de navigaţie aeriană, inclusiv a serviciilor radioelectrice şi meteorologice. Mărimea acestor taxe se aprobă de Administraţie şi asigură recuperarea completă a cheltuielilor legate de furnizarea acestor servicii.

(3) Întreprinderea care asigură deservirea traficului în spaţiul aerian al Republicii Moldova este în drept să interzică decolarea oricărei aeronave pînă cînd operatorul aeronavei nu va achita tariful pentru serviciile de navigaţie aeriană şi datoriile la serviciile prestate.

 (4) Taxele menţionate la alin.(2) nu se achită în cazul:

a) zborurilor cu aeronave a căror masă maximă de decolare nu depăşeşte 2 tone metrice;

b) zborurilor pentru transportarea delegaţiilor oficiale;

c) zborurilor de căutare-salvare, autorizate de organul de căutare-salvare;

d) zborurilor fără escală terminate pe aerodromul de pe care aeronava a decolat, datorită unor cauze tehnice, datorită condiţiilor meteorologice nefavorabile sau unor situaţii de forţă majoră;

e) zborurilor de testare şi antrenament cu aeronave operate de companii aeriene naţionale;

f) zborurilor exclusiv pentru verificarea sau testarea echipamentelor folosite sau preconizate a fi folosite ca mijloace la sol pentru navigaţia aeriană;

g) zborurilor cu aeronavele Ministerului Apărării al Republicii Moldova în scopuri militare, în limita spaţiului aerian al Republicii Moldova.

[Art.15 completat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

[Art.15 completat prin Legea nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Articolul 16. Accidentele, incidentele şi operaţiunile de căutare şi salvare

(1) Administraţia va coordona cu organele competente toate operaţiunile de căutare şi salvare în cazul accidentelor şi incidentelor aeronautice produse pe teritoriul Republicii Moldova. Toate persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova au obligaţia de a acorda asistenţă în cazul operaţiunilor de căutare şi salvare, în vederea salvării de vieţi omeneşti şi de bunuri, de prevenire a amplificării daunelor şi conservării dovezilor necesare pentru anchetarea adecvată a accidentelor şi incidentelor.

(2) În cazul în care o aeronavă civilă pe teritoriul Republicii Moldova suferă un accident sau incident, Administraţia va deschide o anchetă asupra împrejurărilor acestora. Ancheta are scopul de a determina cauzele accidentului sau incidentului şi de a lua măsurile necesare pentru prevenirea unor accidente sau incidente similare în viitor. Raportul final privind rezultatele anchetei se aprobă de către directorul general al Administraţiei şi se expediază statelor interesate.

(3) În cazul în care o aeronavă înmatriculată în alt stat suferă un accident sau incident pe teritoriul Republicii Moldova, statului respectiv i se acordă posibilitatea să trimită observatori care vor asista la anchetă, rezultatele căreia vor fi comunicate acestui stat. În cazul unui accident sau incident produs pe teritoriul altui stat cu o aeronavă civilă înmatriculată în Republica Moldova, Administraţia va cere să fie prezentă, în calitate de observator, la ancheta iniţiată de statul respectiv.

[Art.16 completat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

 

Capitolul VII

TRANSPORTUL AERIAN

Articolul 17. Certificarea şi autorizarea operatorilor aerieni. Autorizarea zborurilor

(1) Transportul aerian comercial de pasageri, bagaje, mărfuri şi poştă se efectuează numai de către operatori aerieni care posedă un certificat de operator aerian şi o autorizaţie de exploatare a rutei aeriene sau autorizaţie de zbor. Transporturile aeriene comerciale se efectuează prin curse regulate sau curse neregulate.

(2) Activităţi de lucru aerian sînt cele efectuate de operatori aerieni în interesul industriei, agriculturii, silviculturii, sănătăţii publice şi protecţiei mediului, cele de căutare şi salvare, de cercetare ştiinţifică, fotografiere, monitorizare, publicitate, precum şi în alte scopuri, numai în baza autorizaţiei de operator aerian eliberată de Administraţie.

(3) Activităţile de aviaţie generală reprezintă zborurile care nu fac parte din categoriile prevăzute la alin.(1) şi (2) şi se referă la zborurile efectuate în interes propriu, la zborurile particulare, de agrement, de antrenament, instructive şi sportive.

(4) Certificatul de operator aerian sau autorizaţia de operator aerian se acordă de Administraţie în baza dovezii că solicitantul a îndeplinit şi se conformează tuturor cerinţelor şi condiţiilor stabilite prin reglementările aeronautice în vigoare emise de Administraţie.

(5) Autorizaţia de exploatare a rutei aeriene sau autorizaţia de zbor este eliberată unui operator aerian certificat conform alin.(4). Condiţiile de obţinere a autorizaţiei de exploatare a rutei aeriene sau a autorizaţiei de zbor se determină prin reglementările aeronautice emise de Administraţie.

(6) Administraţia poate suspenda sau revoca autorizaţia de exploatare a rutei aeriene dacă operatorul aerian nu respectă cerinţele în a căror bază a fost eliberată, inclusiv în situaţia în care operatorul aerian are datorii cu termen expirat pentru serviciile de navigaţie aeriană şi/sau serviciile aeroportuare, precum şi faţă de alţi agenţi aeronautici care activează pe piaţa serviciilor aeriene.

[Art.17 modificat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

[Art.17 în redacţia Legii nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Articolul 18. Transportul aerian internaţional

(1) Operatorul aerian, cu condiţia respectării prevederilor art.17, poate efectua servicii de transport aerian internaţional în baza unei autorizaţii eliberate de autoritatea competentă a statului (statelor) în al cărui (al căror) spaţiu aerian urmează să fie efectuat transportul.

(2) Un operator aerian străin poate efectua operaţiuni de transport aerian înspre şi dinspre teritoriul Republicii Moldova în baza unei autorizaţii emise de Administraţie în conformitate cu acordul internaţional la care Republica Moldova este parte sau în interes public, cu condiţia că operatorul aerian:

a) dispune de un certificat de operator aerian;

b) dispune de un certificat de navigabilitate a aeronavei;

c) este asigurat, în modul stabilit, în cazul unor eventuale daune cauzate de operaţiunile de transport aerian;

d) are un program adecvat de securitate aeronautică.

(3) Autorizaţia eliberată operatorului străin poate fi suspendată sau revocată de Administraţie dacă operatorul străin nu respectă cerinţele în baza cărora aceasta a fost eliberată.

[Art.18 modificat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

 

Articolul 19. Condiţii suplimentare pentru transporturile aeriene regulate

Transporturile aeriene regulate se efectuează cu condiţia utilizării tarifelor şi orarelor de zbor aprobate de Administraţie.

[Art.19 în redacţia Legii nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Articolul 20. Simplificarea formalităţilor

(1) Administraţia, în scopul înlesnirii şi accelerării transporturilor aeriene şi evitării întîrzierilor nejustificate ale aeronavelor, echipajelor, pasagerilor şi mărfurilor, elaborează, de comun acord cu alte organe competente, reglementări speciale de simplificare a formalităţilor legate de controlul de frontieră, vamal, sanitar şi a altor formalităţi.

(2) Simplificarea formalităţilor legate de transportul aerian nu trebuie să afecteze în nici un fel măsurile necesare menţinerii securităţii aeronautice şi evitării importului şi exportului de mărfuri interzise.

 

Capitolul VIII

ALTE ACTIVITĂŢI ÎN DOMENIUL AVIAŢIEI CIVILE

Articolul 21. Alte activităţi din aviaţia civilă

(1) Alte activităţi în domeniul aviaţiei civile se desfăşoară numai în bază de certificat (autorizaţie) emis de Administraţie.

(2) Sub incidenţa alin.(1) cad:

a) toate activităţile de deservire la sol a aeronavelor (inclusiv activităţile de deservire a pasagerilor, bagajelor, mărfurilor şi poştei, de alimentare a aeronavelor cu combustibil, de asigurare cu produse alimentare la bordul aeronavelor etc.);

b) activităţile de instruire şi pregătire a personalului aeronautic;

c) alte activităţi stabilite în reglementările emise de Administraţie.

(3) Administraţia emite reglementări aeronautice referitoare la certificarea (autorizarea) activităţilor consemnate la alin.(2).

[Art.21 în redacţia Legii nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Capitolul IX

SECURITATEA AERONAUTICĂ

Articolul 22. Securitatea aeronautică

(1) Măsurile pentru protecţia aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită sînt stabilite în Programul naţional de securitate aeronautică, aprobat de Parlament.

(2) Persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu legislaţia în vigoare, elaborează şi prezintă spre aprobare Administraţiei programe de securitate aeronautică. În programe sînt prevăzute măsurile şi procedurile de prevenire şi contracarare a actelor de intervenţie ilicită, elaborate în conformitate cu reglementările aeronautice aprobate.

(3) În scopul asigurării securităţii aeronautice, aeronava, inclusiv proviziile de bord, mărfurile şi poşta, membrii echipajului, pasagerii şi bagajele lor, se supun în aeroport unui control special înaintea îmbarcării sau încărcării. Operatorul aerodromului (aeroportului) sau al aeronavei poate exclude de la transportul aerian orice persoană care refuză să se supună controlului de securitate sau care are asupra sa obiecte sau substanţe care ar putea periclita securitatea aeronautică.

[Art.22 modificat prin Legea nr.341-XVI din 22.12.2005, în vigoare 31.01.2006]

 

Capitolul X

CONTRAVENŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI

[Titlul cap.X în redacţia Legii nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003]

 

Articolul 23. Contravenţii

(1) Constituie contravenţie în domeniul aviaţiei civile:

a) lipsa la bordul aeronavei a documentelor prevăzute de reglementările în vigoare;

b) încălcarea reglementărilor referitoare la condiţiile de exploatare a tehnicii aeronautice, inclusiv încălcarea condiţiilor care au stat la baza certificării (autorizării) iniţiale şi a standardelor operaţionale determinate de reglementările aeronautice naţionale;

c) încălcarea reglementărilor referitoare la condiţiile de deservire la sol a aeronavelor;

d) îndeplinirea atribuţiilor de către personalul aeronautic fără documentul de autorizare corespunzător sau în posesiunea unui document de autorizare expirat sau nevalidat de Administraţie. Prezenta prevedere se extinde şi asupra îndeplinirii atribuţiilor în lipsa calificărilor corespunzătoare şi/sau în lipsa certificatului medical;

e) neefectuarea înregistrărilor referitoare la evidenţa timpului de muncă, timpului de zbor şi timpului de odihnă a membrilor echipajului;

f) transportarea încărcăturilor periculoase fără autorizaţia specială a Administraţiei;

g) încălcarea normelor de masă maximă admisă de decolare şi de centrare a aeronavei, calculate pentru anumite condiţii;

h) refuzul de a pune la dispoziţia persoanelor împuternicite de Administraţie a documentelor referitoare la aeronavele exploatate, inclusiv refuzul de a permite inspectarea organizaţiei;

i) operarea aeronavei fără a dispune de poliţele de asigurare a pasagerilor, bagajelor, echipajului şi de răspundere civilă faţă de terţi;

j) neinformarea Administraţiei despre incidentele şi accidentele aeronautice.

(2) Încălcările enumerate la alin.(1) se sancţionează conform Codului cu privire la contravenţiile administrative.

(3) Sancţiunea contravenţiilor enumerate la alin.(1) nu degrevează de obligaţia lichidării încălcărilor depistate. Acestea urmează să fie lichidate în termen de o lună dacă Administraţia nu a stabilit un alt termen, cu notificarea obligatorie a acesteia despre lichidare.

(4) În cazul în care încălcările nu au fost lichidate în termen şi continuă să persiste sau poartă un caracter sistematic, Administraţia este în drept să suspende ori să revoce printr-o decizie documentul de certificare (autorizare).

[Art.23 introdus prin Legea nr.251-XV din 19.06.2003, în vigoare 25.07.2003, art.23, 24, 25, 26 şi 27 devin art.24, 25, 26, 27 şi 28]

 

Articolul 24. Responsabilităţi

(1) Responsabilitatea pentru comiterea actelor de intervenţie ilicită împotriva aviaţiei civile se stabileşte conform legislaţiei în vigoare.

(2) Responsabilitatea pentru daunele provocate în cazul transporturilor aeriene în spaţiul aerian al Republicii Moldova se stabileşte conform legislaţiei în vigoare.

(3) Persoanele fizice şi juridice a căror activitate este legată de utilizarea spaţiului aerian al Republicii Moldova, de proiectarea, fabricarea, reparaţia şi exploatarea tehnicii aeronautice şi a aerodromurilor (aeroporturilor), de furnizarea serviciilor de trafic aerian, de asigurarea siguranţei zborurilor şi securităţii aeronautice, de efectuarea altor activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi de administrarea şi supravegherea acestora, poartă răspundere pentru încălcarea prevederilor prezentei legi conform legislaţiei în vigoare.

 

Capitolul XI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 25.

Dacă un tratat internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte prevederi decît cele cuprinse în prezenta lege, se aplică prevederile tratatului internaţional.

 

Articolul 26.

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

Articolul 27.

Pînă la aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege, se vor aplica numai prevederile actelor normative care nu contravin acesteia.

 

Articolul 28.

Guvernul, în termen de 3 luni:

va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

va aduce propriile acte normative în concordanţă cu prezenta lege;

va asigura modificarea sau abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative ce contravin prezentei legi;

va elabora şi va aproba, în baza prezentei legi, actele normative subordonate.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru MOŢPAN

 

Chişinău, 9 iulie 1997.
Nr.1237-XIII.