L E G E A
aviaţiei civile
nr. 1237-XIII din 09.07.1997
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.69-70/581 din 23.10.1997
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare
Articolul 2. Suveranitatea asupra spaţiului aerian
Articolul 3. Definiţii de bază
Capitolul II
ADMINISTRAŢIA DE STAT A AVIAŢIEI CIVILE
Articolul 4. Administrarea publică în domeniul aviaţiei civile
Articolul 5. Direcţiile principale de activitate
Articolul 6. Contestarea deciziilor Administraţiei
Capitolul III
AERONAVA
Articolul 7. Registrul Aerian
Articolul 8. Navigabilitatea
Capitolul IV
PERSONALUL AERONAUTIC
Articolul 9. Autorizarea personalului aeronautic
Articolul 10. Comandantul aeronavei
Capitolul V
AERODROMURI (AEROPORTURI)
Articolul 11. Certificarea şi administrarea exploatării aerodromurilor (aeroporturilor)
Articolul 12. Construcţia şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor)
Articolul 13. Taxele de utilizare
Capitolul VI
OPERAŢIUNI DE ZBOR
Articolul 14. Siguranţa zborului
Articolul 15. Serviciile de trafic aerian
Articolul 16. Accidentele, incidentele şi operaţiunile de căutare şi salvare
Capitolul VII
TRANSPORTUL AERIAN
Articolul 17. Certificarea şi autorizarea transportului aerian
Articolul 18. Transportul aerian internaţional
Articolul 19. Condiţii privind transportul aerian
Articolul 20. Simplificarea formalităţilor
Capitolul VIII
ALTE ACTIVITĂŢI ÎN DOMENIUL AVIAŢIEI CIVILE
Articolul 21. Alte activităţi în domeniul aviaţiei civile
Capitolul IX
SECURITATEA AERONAUTICĂ
Articolul 22. Securitatea aeronautică
Capitolul X
RESPONSABILITĂŢI
Articolul 23. Responsabilităţi
Capitolul XI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 24. Aplicarea prezentei legi
Articolul 25. Intrarea în vigoare
Articolul 26. Dispoziţii tranzitorii
Articolul 27. Îndatoririle Guvernului
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare
(1) Prezenta lege reglementează raporturile care apar în legătură cu utilizarea spaţiului aerian al Republicii Moldova şi cu activitatea în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova.
(2) Prezenta lege se aplică, cu respectarea acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte, tuturor aeronavelor din spaţiul aerian al Republicii Moldova, precum şi aeronavelor civile înmatriculate în Republica Moldova, oriunde s-ar afla acestea, dacă legislaţia ţării în al cărei spaţiu aerian se află aeronava nu prevede altfel.
(3) Prezenta lege nu se aplică aeronavelor de stat, cum ar fi aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale sau de poliţie. La stabilirea reglementărilor pentru aeronavele de stat, Guvernul va ţine cont de siguranţa zborurilor aeronavelor civile.
(4) Prezenta lege se aplică în scopul protejării suveranităţii, securităţii şi intereselor economice ale Republicii Moldova în cadrul cooperării internaţionale, reciproc avantajoase în domeniul aviaţiei civile.
Articolul 2. Suveranitatea asupra spaţiului aerian
Republica Moldova are suveranitatea deplină şi exclusivă asupra spaţiului aerian de deasupra teritoriului său.
Articolul 3. Definiţii de bază
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:
accident – eveniment legat de utilizarea aeronavei, produs din momentul în care o persoană urcă la bordul aeronavei cu intenţia efectuării unui zbor pînă în momentul în care toate persoanele aflate la bordul aeronavei părăsesc aeronava, pe parcursul căruia:
a) o persoană este rănită grav sau mortal în urma:
- aflării la bordul aeronavei;
- contactului nemijlocit cu una din părţile aeronavei, inclusiv cele care s-au desprins de aceasta;
- expunerii directe fluxului de gaze ale motorului cu reacţie,
cu excepţia cazurilor în care leziunile corporale sînt provocate de cauze naturale, de sine însuşi sau de alte persoane ori în cazul în care leziunile sînt provocate călătorilor fără bilet ascunşi în zonele inaccesibile pasagerilor şi membrilor echipajului;
b) aeronava este deteriorată sau are loc dezmembrarea construcţiei acesteia, în urma cărui fapt:
- se reduce durabilitatea construcţiei, se înrăutăţesc caracteristicile tehnice sau aerodinamice; şi
- se cere o reparaţie generală sau înlocuirea părţii componente deteriorate;
cu excepţia cazurilor de deteriorare sau oprire a motorului, dacă se deteriorează numai motorul, capota sau accesoriile, sau deteriorarea se reduce la elice, extremităţile aripilor, antenă, pneuri, frîne, carenaj, mici urme de lovituri ori perforări în învelişul aeronavei;
c) aeronava a dispărut sau este inaccesibilă;
aerodrom – suprafaţă terestră (acvatică) delimitată, inclusiv clădirile, instalaţiile şi echipamentele, destinată utilizării, totale sau parţiale, pentru decolarea, aterizarea, deplasarea şi staţionarea aeronavelor;
aeroport – ansamblu constituit din aerodrom, aerogară şi alte instalaţii destinate primirii şi expedierii aeronavelor, deservirii transporturilor aeriene;
aeronavă – orice aparat care se menţine în atmosferă ca urmare a reacţiilor aerodinamice, altele decît reacţiile aerului cu suprafaţa terestră;
bagaje – bunuri aparţinînd pasagerilor, transportate la bordul aeronavei în baza unui acord cu operatorul aeronavei;
certificat de navigabilitate – document prin care, în urma unei inspecţii, revizii, reparaţii, modificări sau instalări, se dovedeşte că aeronava sau părţile ei componente corespund normelor de navigabilitate în vigoare;
certificat de operator aerian – document prin care se autorizează exploatarea aeronavei în scopul efectuării transporturilor aeriene comerciale;
incident – eveniment, altul decît accidentul, legat de utilizarea unei aeronave, care afectează sau ar putea afecta siguranţa exploatării acesteia;
informaţie aeronautică – informaţie referitoare la siguranţa zborurilor, la navigaţia aeriană, la alte chestiuni de ordin tehnic, administrativ sau juridic;
mărfuri – orice bunuri materiale transportate la bordul aeronavei, cu excepţia poştei, proviziilor de bord şi a bagajelor însoţite sau a bagajelor expediate greşit;
operator – persoană fizică sau juridică angajată în exploatarea aeronavelor sau care prestează servicii în acest domeniu;
personal aeronautic – echipajele de zbor, inclusiv însoţitorii de bord, personalul de la sol, personalul tehnic şi personalul cu funcţii de control şi supraveghere;
plan de zbor – informaţie specială referitoare la zborul preconizat sau la o porţiune a acestuia, prezentată organelor serviciilor de trafic aerian;
securitate aeronautică – complex de măsuri, resurse umane şi materiale prevăzute pentru protecţia aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită;
serviciu aerian – orice serviciu aerian regulat realizat cu ajutorul aeronavei în scopul transportului public de pasageri, poştă sau mărfuri;
spaţiul aerian al Republicii Moldova – spaţiul aerian de deasupra teritoriului Republicii Moldova;
trafic aerian – toate aeronavele aflate în zbor şi aeronavele care se deplasează pe suprafaţa de manevră a unui aerodrom;
zonă interzisă – spaţiu aerian de dimensiuni stabilite în care zborul aeronavelor este interzis;
zonă cu restricţii – spaţiu aerian de dimensiuni stabilite în care zborul aeronavelor este limitat de anumite condiţii.
Capitolul II
ADMINISTRAŢIA DE STAT A AVIAŢIEI CIVILE
Articolul 4. Administrarea publică în domeniul aviaţiei civile
(1) Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile a Republicii Moldova (în continuare Administraţia) este organul central de specialitate al administraţiei publice de conducere, coordonare şi exercitare a controlului în domeniul aviaţiei civile, înfiinţat de Guvern.
(2) Directorul general, prim-vicedirectorul general şi vicedirectorul general ai Administraţiei sînt numiţi în funcţie de către Guvern.
(3) Administraţia adoptă decizii cu caracter administrativ, aprobă regulamente, reglementări, instrucţiuni şi alte acte normative obligatorii spre executare de către persoanele fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile.
Articolul 5. Direcţiile principale de activitate
(1) Cu excepţia cazurilor în care Guvernul va decide altfel, Administraţia este responsabilă pentru:
a) pregătirea şi implementarea acordurilor internaţionale în domeniul aviaţiei civile;
b) reprezentarea Republicii Moldova în organizaţiile internaţionale ale aviaţiei civile şi colaborarea, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe, cu alte state în domeniul aviaţiei civile;
c) eliberarea autorizaţiilor pentru efectuarea de curse aeriene regulate şi neregulate;
d) stabilirea şi desemnarea organelor responsabile pentru serviciile de trafic aerian, securitate aeronautică, informare aeronautică, meteorologie şi medicină pentru aviaţia civilă;
e) desemnarea zonelor interzise şi a zonelor cu restricţii din spaţiul aerian al Republicii Moldova;
f) coordonarea cu Ministerul Apărării a zborurilor efectuate de aeronavele civile şi militare în spaţiul aerian al Republicii Moldova în vederea asigurării siguranţei navigaţiei aeriene civile;
g) coordonarea activităţii serviciului de informare aeronautică;
h) culegerea şi evaluarea datelor statistice, a altor date care trebuie să fie prezentate, conform legislaţiei în vigoare, de către persoane fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile;
i) elaborarea, coordonarea şi implementarea programului naţional de securitate aeronautică;
j) supravegherea asigurării siguranţei zborurilor aeronavelor civile;
k) deschiderea şi administrarea Registrului Aerian al Republicii Moldova;
l) verificarea, eliberarea, validarea, suspendarea şi revocarea certificatelor de navigabilitate pentru aeronave şi altă tehnică aeronautică;
m) eliberarea, validarea, suspendarea şi revocarea autorizaţiilor pentru personalul aeronautic;
n) certificarea şi supravegherea exploatării aerodromurilor (aeroporturilor) şi altor servicii şi instalaţii de la sol;
o) efectuarea investigaţiilor în cazul accidentelor şi incidentelor produse pe teritoriul Republicii Moldova şi participarea la astfel de investigaţii în alte state cînd este vorba de o aeronavă înmatriculată în Republica Moldova;
p) eliberarea de certificate, licenţe şi autorizaţii persoanelor fizice şi juridice în vederea efectuării activităţilor în domeniul aviaţiei civile;
q) desemnarea managerilor-şefi şi a consiliilor de administraţie ale întreprinderilor aeriene de stat;
r) atestarea managerilor-şefi ai întreprinderilor aeriene de stat.
(2) Toate persoanele fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova sînt obligate să prezinte Administraţiei informaţia şi documentele necesare şi să asigure accesul persoanelor cu funcţii de răspundere ale Administraţiei la toate informaţiile, documentele, echipamentul, în locurile şi zonele aflate sub jurisdicţia sau controlul lor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Articolul 6. Contestarea deciziilor Administraţiei
Deciziile Administraţiei se contestă în modul stabilit de legislaţie; o contestaţie nu va avea efectul de suspendare a deciziei pe care o contestă dacă o astfel de decizie este legată de asigurarea siguranţei zborurilor sau de securitatea aeronautică.
Capitolul III
AERONAVA
Articolul 7. Registrul Aerian
(1) Registrul Aerian al Republicii Moldova este documentul administrativ de stat în care sînt înmatriculate aeronavele civile aflate în proprietate sau în arendă, exploatate de persoane fizice sau juridice din Republica Moldova.
(2) O aeronavă civilă poate fi înmatriculată în Republica Moldova cu condiţia că:
a) un certificat de tip adecvat sau un alt document similar a fost eliberat sau validat de către Administraţie pentru acea aeronavă; şi
b) aeronava nu este înmatriculată în alt stat.
(3) Prin înmatriculare aeronava capătă naţionalitatea Republicii Moldova. Administraţia îi va elibera un certificat de înmatriculare, în care va indica însemnele de naţionalitate şi de înmatriculare care trebuie înscrise pe aeronavă, potrivit standardelor internaţionale.
(4) Înmatricularea reprezintă dovada dreptului proprietăţii asupra aeronavei sau a altor drepturi private legale privind aeronava.
(5) Prevederile detaliate referitoare la prezentarea cererii de înmatriculare a aeronavei şi administrarea Registrului Aerian al Republicii Moldova vor fi expuse în reglementările emise de Administraţie.
Articolul 8. Navigabilitatea
(1) La prezentarea cererii de către operatorul aeronavei, Administraţia va decide, pe bază de expertiză şi controale, dacă aeronava corespunde normelor de navigabilitate în vigoare şi va elibera acesteia un certificat de navigabilitate. Administraţia poate valida certificatele de navigabilitate eliberate de statul în care a fost înmatriculată aeronava, cu condiţia ca cerinţele, în baza cărora aceste certificate au fost eliberate, să corespundă standardelor internaţionale în materie recunoscute de Republica Moldova.
(2) Cheltuielile legate de efectuarea expertizei şi controalelor şi de acordarea certificatului de navigabilitate pentru aeronavă sau pentru componentele sale vor fi suportate de solicitant.
(3) Toate aeronavele înmatriculate în Republica Moldova sînt supuse unor verificări regulate ale navigabilităţii, la intervalele şi în condiţiile stipulate de către constructorul aeronavei sau hotărîte de Administraţie. Dacă la o astfel de verificare se stabileşte că aeronava sau părţile sale componente nu corespund normelor de navigabilitate în vigoare, Administraţia poate suspenda sau revoca certificatul de navigabilitate.
(4) O aeronavă înmatriculată într-un alt stat poate fi utilizată de un operator din Republica Moldova numai dacă certificatul de navigabilitate eliberat de statul de înmatriculare a aeronavei a fost validat de Administraţie.
(5) Administraţia adoptă deciziile privind navigabilitatea aeronavei, a părţilor sale componente exclusiv în vederea asigurării unui înalt nivel de siguranţă a zborului şi protecţie a mediului.
(6) Orice echipament de radiocomunicaţie poate fi instalat la bordul aeronavei şi operat de membrii echipajului în baza unei autorizaţii speciale eliberate de statul unde este înmatriculată aeronava.
Capitolul IV
PERSONALUL AERONAUTIC
Articolul 9. Autorizarea personalului aeronautic
(1) Personalul aeronautic se compune din persoane fizice cu un grad satisfăcător de sănătate, avînd o pregătire specială, confirmată printr-o autorizaţie eliberată de Administraţie în conformitate cu reglementările în vigoare.
(2) Administraţia poate valida autorizaţiile eliberate de alte state numai dacă cerinţele, în baza cărora au fost eliberate acestea, corespund standardelor internaţionale în materie recunoscute de Republica Moldova.
(3) Examenele medicale ale solicitanţilor de autorizaţii se efectuează numai de o instituţie medicală stabilită de Administraţie, în baza legislaţiei în vigoare.
Articolul 10. Comandantul aeronavei
(1) Operatorul aeronavei va desemna pentru fiecare zbor în parte un comandant de aeronavă dintre piloţii cu experienţă care au o pregătire corespunzătoare şi o autorizaţie eliberată de Administraţie pentru conducerea tipului respectiv de aeronavă.
(2) Comandantul aeronavei este responsabil pentru deciziile finale privind toate etapele de zbor ale aeronavei, precum şi pentru menţinerea disciplinei şi ordinii la bord. Membrii echipajului şi pasagerii sînt obligaţi să se conformeze dispoziţiilor comandantului aeronavei.
Capitolul V
AERODROMURI (AEROPORTURI)
Articolul 11. Certificarea şi administrarea exploatării aerodromurilor (aeroporturilor)
(1) Toate aerodromurile (aeroporturile) de pe teritoriul Republicii Moldova, deschise exploatării aeronavelor civile, trebuie să fie certificate de Administraţie în vederea corespunderii cerinţelor de exploatare şi de siguranţă în vigoare.
(2) Administraţia va înregistra aerodromurile (aeroporturile) civile situate pe teritoriul Republicii Moldova şi va stabili dacă un aerodrom (aeroport) este particular sau deschis uzului public, dacă deserveşte zborurile interne sau internaţionale, precum şi tipurile de aeronave care pot utiliza acest aerodrom (aeroport). Administraţia va limita, va suspenda sau va anula înregistrarea unui aerodrom (aeroport) dacă se descoperă că aerodromul (aeroportul) nu întruneşte cerinţele de exploatare şi de siguranţă în vigoare.
(3) Operatorul aerodromului (aeroportului) asigură siguranţa aterizării şi decolării aeronavelor, paza şi deservirea acestora, ordinea publică şi securitatea aeronautică pe aerodrom (în aeroport), precum şi existenţa serviciilor de pompieri şi salvatori, de ambulanţă şi a altor servicii.
(4) Cu excepţia cazurilor în care sînt autorizate altfel de Administraţie sau a cazurilor excepţionale, toate aeronavele care execută zboruri internaţionale înspre şi dinspre teritoriul Republicii Moldova trebuie să decoleze şi să aterizeze pe un aeroport internaţional, unde există servicii adecvate de control de frontieră, de vamă, serviciu sanitar şi alte servicii de control.
(5) Administraţia va dirija, direct sau prin intermediul reprezentanţilor desemnaţi de ea, exploatarea aerodromurilor (aeroporturilor) civile proprietate de stat şi va supraveghea exploatarea tuturor aerodromurilor (aeroporturilor) civile.
Articolul 12. Construcţia şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor)
(1) Construcţia de noi aerodromuri (aeroporturi) şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor) existente se fac numai în baza autorizaţiei eliberate de Administraţie, cu avizarea prealabilă a organelor competente, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Orice planuri de construcţie şi reconstrucţie a aerodromurilor (aeroporturilor) trebuie să ţină seama de siguranţa zborurilor, de securitatea aeronautică şi securitatea populaţiei, de protecţia mediului, precum şi de necesităţile de infrastructură (drumuri şi alte căi terestre de comunicaţie, telecomunicaţii etc.) care deservesc aerodromul (aeroportul) şi asigură exploatarea acestuia în condiţii de siguranţă şi eficienţă.
(3) În zona aerodromului (aeroportului) se interzice amplasarea de noi construcţii, instalaţii şi obiecte sau efectuarea altor lucrări fără o coordonare prealabilă în modul stabilit de Administraţie.
(4) Proprietarii construcţiilor, instalaţiilor şi a altor obiecte care prezintă un pericol pentru siguranţa zborurilor aeronavelor civile trebuie să plaseze pe acestea, pe cont propriu, marcaje şi semnalizări în conformitate cu reglementările emise de Administraţie.
Articolul 13. Taxele de utilizare
(1) Operatorii aeronavelor au obligaţia de a achita operatorului aeroportului taxele pentru utilizarea aeroportului. Mărimea acestor taxe se aprobă de Administraţie şi asigură recuperarea completă a cheltuielilor legate de furnizarea serviciilor aeroportuare.
(2) Aeronavele care execută operaţiuni de căutare şi salvare sau lucrări de acordare a ajutorului umanitar în caz de calamităţi naturale sau stare excepţională, precum şi aeronavele aflate în primejdie, se scutesc de plata taxelor aeroportuare. Modul de compensare a cheltuielilor legate de prestarea serviciilor aeroportuare pentru aceste aeronave se stabileşte de Guvern.
(3) Operatorul aeroportului sau reprezentantul său are dreptul de a reţine decolarea oricărei aeronave pînă în momentul cînd operatorul aeronavei achită sau prezintă o garanţie adecvată de plată, acceptabilă pentru operatorul aeroportului, a taxelor aeroportuare şi a altor datorii restante pentru serviciile prestate.
(4) Condiţiile de utilizare a aerodromurilor (aeroporturilor) civile de către aeronavele de stat vor fi stabilite pe baza reglementărilor emise de Guvern, potrivit prevederilor art.1 alin.(3); aceste reglementări vor stabili, totodată, condiţiile în care aeronavele civile pot folosi aerodromurile militare.
Capitolul VI
OPERAŢIUNI DE ZBOR
Articolul 14. Siguranţa zborului
(1) Orice zbor al unei aeronave civile trebuie executat astfel încît să se asigure siguranţa aeronavei, a pasagerilor şi echipajului, precum şi securitatea persoanelor şi bunurilor aflate la sol.
(2) Înainte de începerea zborului, comandantul aeronavei este obligat să execute, potrivit reglementărilor în vigoare, toate pregătirile prealabile pentru zbor, să aibă la bordul aeronavei documentaţia necesară şi un plan de zbor aprobat.
(3) Dacă nu este autorizat în alt mod de organul serviciilor de trafic aerian, orice zbor în spaţiul aerian al Republicii Moldova trebuie să fie efectuat pe căile aeriene şi cu respectarea regulilor de zbor, stabilite de Administraţie.
(4) Orice aeronavă care intră în zone interzise sau zone cu restricţii ori se abate de la ruta aprobată este obligată să urmeze instrucţiunile organelor competente privind schimbarea rutei sau aterizarea pe un aerodrom (aeroport) desemnat.
(5) Nici un fel de obiecte şi substanţe care pot periclita aeronava, pasagerii şi echipajul sau persoanele şi bunurile aflate la sol nu pot fi transportate la bordul aeronavei decît în baza unei autorizaţii speciale emise de Administraţie.
Articolul 15. Serviciile de trafic aerian
(1) Serviciile de trafic aerian în spaţiul aerian al Republicii Moldova sînt asigurate de o întreprindere de stat, înfiinţată de Administraţie, şi au ca scop:
a) prevenirea coliziunilor dintre aeronave;
b) prevenirea coliziunilor dintre aeronavele de pe suprafaţa de manevră şi obstacolele de pe această suprafaţă;
c) intensificarea şi dirijarea traficului aerian;
d) furnizarea avizelor şi informaţiilor utile executării sigure şi eficace a zborurilor;
e) alarmarea organelor interesate privind aeronavele aflate în primejdie şi ajutorarea acestor organe, după necesitate.
(2) Orice aeronavă care survolează teritoriul Republicii Moldova are obligaţia achitării taxelor pentru utilizarea instalaţiilor de navigaţie aeriană, inclusiv a serviciilor radioelectrice şi meteorologice. Mărimea acestor taxe se aprobă de Administraţie şi asigură recuperarea completă a cheltuielilor legate de furnizarea acestor servicii.
Articolul 16. Accidentele, incidentele şi operaţiunile de căutare şi salvare
(1) Administraţia va coordona toate operaţiunile de căutare şi salvare în cazul accidentelor şi incidentelor aeronautice produse pe teritoriul Republicii Moldova. Toate persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova au obligaţia de a acorda asistenţă în cazul operaţiunilor de căutare şi salvare, în vederea salvării de vieţi omeneşti şi de bunuri, de prevenire a amplificării daunelor şi conservării dovezilor necesare pentru anchetarea adecvată a accidentelor şi incidentelor.
(2) În cazul în care o aeronavă civilă pe teritoriul Republicii Moldova suferă un accident sau incident, Administraţia va deschide o anchetă asupra împrejurărilor acestora. Ancheta are scopul de a determina cauzele accidentului sau incidentului şi de a lua măsurile necesare pentru prevenirea unor accidente sau incidente similare în viitor. Raportul final privind rezultatele anchetei se aprobă de către directorul general al Administraţiei.
(3) În cazul în care o aeronavă înmatriculată în alt stat suferă un accident sau incident pe teritoriul Republicii Moldova, statului respectiv i se acordă posibilitatea să trimită observatori care vor asista la anchetă, rezultatele căreia vor fi comunicate acestui stat. În cazul unui accident sau incident produs pe teritoriul altui stat cu o aeronavă civilă înmatriculată în Republica Moldova, Administraţia va cere să fie prezentă, în calitate de observator, la ancheta iniţiată de statul respectiv.
Capitolul VII
TRANSPORTUL AERIAN
Articolul 17. Certificarea şi autorizarea transportului aerian
(1) Transportul aerian de pasageri, bagaje, mărfuri şi poştă contra plată (transport comercial) poate fi executat numai de către o persoană fizică sau juridică care posedă un certificat valid de operator aerian, o licenţă pentru genul respectiv de activitate aeronautică şi o autorizaţie de exploatare a rutei aeriene sau o autorizaţie de zbor.
(2) Certificatul de operator aerian este emis de Administraţie pe baza dovezii că solicitantul dispune de o structură organizaţională adecvată, de metode de control şi supraveghere a operaţiunilor de zbor, de un program de instruire a personalului aeronautic şi de întreţinere tehnică care corespund caracterului şi volumului operaţiunilor specificate. Administraţia poate suspenda sau revoca certificatul de operator aerian în cazul în care operatorul nu respectă cerinţele în a căror bază a fost eliberat certificatul.
(3) Orice persoană fizică sau juridică care se ocupă pe teritoriul Republicii Moldova cu organizarea, efectuarea sau comercializarea serviciilor de transport aerian are nevoie de o licenţă eliberată de Administraţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) Autorizaţia de exploatare a rutei aeriene este eliberată unui operator aerian certificat conform prevederilor alin.(2), în cazul în care solicitantul prezintă spre aprobare orarul şi tarifele pentru transportul aerian preconizat şi dispune de mijloace tehnice şi financiare pentru efectuarea operaţiunilor de transport într-o perioadă de timp determinată, precum şi de un program aprobat de securitate aeronautică, şi este asigurat în modul stabilit. Administraţia poate suspenda sau revoca autorizaţia dacă operatorul nu respectă cerinţele în baza cărora a fost eliberată aceasta.
Articolul 18. Transportul aerian internaţional
(1) Operatorul aerian, cu condiţia respectării prevederilor art.17, poate efectua servicii de transport aerian internaţional în baza unei autorizaţii eliberate de autoritatea competentă a statului (statelor) în al cărui (al căror) spaţiu aerian urmează să fie efectuat transportul.
(2) Un operator aerian străin poate efectua operaţiuni de transport aerian înspre şi dinspre teritoriul Republicii Moldova în baza unei autorizaţii emise de Administraţie în conformitate cu acordul internaţional la care Republica Moldova este parte sau în interes public, cu condiţia că operatorul aerian:
a) dispune de un certificat valid de operator aerian;
b) dispune de un certificat de navigabilitate a aeronavei;
c) este asigurat, în modul stabilit, în cazul unor eventuale daune cauzate de operaţiunile de transport aerian;
d) are un program adecvat de securitate aeronautică.
(3) Autorizaţia eliberată operatorului străin poate fi suspendată sau revocată de Administraţie dacă operatorul străin nu respectă cerinţele în baza cărora aceasta a fost eliberată.
Articolul 19. Condiţii privind transportul aerian
Transportul aerian de pasageri, bagaje, mărfuri şi poştă se efectuează în baza tarifelor aprobate de Administraţie sau în baza unor contracte speciale, dacă acestea nu contravin prevederilor legislaţiei în vigoare.
Articolul 20. Simplificarea formalităţilor
(1) Administraţia, în scopul înlesnirii şi accelerării transporturilor aeriene şi evitării întîrzierilor nejustificate ale aeronavelor, echipajelor, pasagerilor şi mărfurilor, elaborează, de comun acord cu alte organe competente, reglementări speciale de simplificare a formalităţilor legate de controlul de frontieră, vamal, sanitar şi a altor formalităţi.
(2) Simplificarea formalităţilor legate de transportul aerian nu trebuie să afecteze în nici un fel măsurile necesare menţinerii securităţii aeronautice şi evitării importului şi exportului de mărfuri interzise.
Capitolul VIII
ALTE ACTIVITĂŢI ÎN DOMENIUL AVIAŢIEI CIVILE
Articolul 21. Alte activităţi în domeniul aviaţiei civile
(1) Alte activităţi în care sînt folosite aeronavele civile pot fi efectuate numai în bază de licenţe (autorizaţii) emise de Administraţie. Licenţa (autorizaţia) se eliberează oricărei persoane fizice sau juridice cu condiţia că aeronava folosită de aceasta în activitatea respectivă are un certificat valid de navigabilitate, personalul aeronautic dispune de autorizaţiile necesare pentru funcţiile pe care le îndeplineşte, iar operatorul este asigurat, în modul stabilit, pentru orice daune provocate de activităţile efectuate.
(2) Instruirea şi pregătirea aeronautică, alte activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova se efectuează în baza licenţelor (autorizaţiilor) eliberate de Administraţie în corespundere cu legislaţia în vigoare.
Capitolul IX
SECURITATEA AERONAUTICĂ
Articolul 22. Securitatea aeronautică
(1) În scopul protejării aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită, Administraţia elaborează, de comun acord cu alte organe competente, programul naţional de securitate aeronautică şi îl prezintă Guvernului spre aprobare.
(2) Persoanele fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu legislaţia în vigoare, elaborează şi prezintă spre aprobare Administraţiei programe de securitate aeronautică, specificînd măsurile de prevenire a actelor de intervenţie ilicită, personalul necesar şi pregătirea acestuia.
(3) În scopul asigurării securităţii aeronautice, aeronava, inclusiv proviziile de bord, mărfurile şi poşta, membrii echipajului, pasagerii şi bagajele lor, se supun în aeroport unui control special înaintea îmbarcării sau încărcării. Operatorul aeroportului sau al aeronavei poate exclude de la transportul aerian orice persoană care refuză să se supună controlului de securitate sau care are asupra sa obiecte sau substanţe care ar putea periclita securitatea aeronautică.
Capitolul X
RESPONSABILITĂŢI
Articolul 23. Responsabilităţi
(1) Responsabilitatea pentru comiterea actelor de intervenţie ilicită împotriva aviaţiei civile se stabileşte conform legislaţiei în vigoare.
(2) Responsabilitatea pentru daunele provocate în cazul transporturilor aeriene în spaţiul aerian al Republicii Moldova se stabileşte conform legislaţiei în vigoare.
(3) Persoanele fizice şi juridice a căror activitate este legată de utilizarea spaţiului aerian al Republicii Moldova, de proiectarea, fabricarea, reparaţia şi exploatarea tehnicii aeronautice şi a aerodromurilor (aeroporturilor), de furnizarea serviciilor de trafic aerian, de asigurarea siguranţei zborurilor şi securităţii aeronautice, de efectuarea altor activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi de administrarea şi supravegherea acestora, poartă răspundere pentru încălcarea prevederilor prezentei legi conform legislaţiei în vigoare.
Capitolul XI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Dacă un tratat internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte prevederi decît cele cuprinse în prezenta lege, se aplică prevederile tratatului internaţional.
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
Pînă la aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege, se vor aplica numai prevederile actelor normative care nu contravin acesteia.
Guvernul, în termen de 3 luni:
va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
va aduce propriile acte normative în concordanţă cu prezenta lege;
va asigura modificarea sau abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative ce contravin prezentei legi;
va elabora şi va aproba, în baza prezentei legi, actele normative subordonate.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN
|
Chişinău, 9 iulie 1997. | |
Nr.1237-XIII. |
