H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la certificarea specialiştilor
în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice,
geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului
nr. 817 din 11.11.2020
Monitorul Oficial nr.313-317/989 din 27.11.2020
* * *
În temeiul art.64 alin.(4) din Legea nr.778/2001 cu privire la geodezie, cartografie şi geoinformatică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.29-31, art.160), cu modificările ulterioare, al art.15 alin.(6) din Legea nr.989/2002 cu privire la activitatea de evaluare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.102, art.773), cu modificările ulterioare, al art.51 alin.(5) din Legea nr.354/2004 cu privire la formarea bunurilor imobile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.233-236, art.999), cu modificările ulterioare, şi al art.41 alin.(4) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.494), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul cu privire la certificarea specialiştilor în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice, geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului, conform anexei nr.1;
2) Lista hotărârilor de Guvern care se abrogă, conform anexei nr.2.
2. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru va întreprinde măsurile necesare privind asigurarea eliberării certificatului şi a duplicatului acestuia, respectiv refuzul de eliberare a acestuia, precum şi suspendarea şi retragerea certificatului prin intermediul sistemului informaţional automatizat de gestionare şi eliberare a actelor permisive, în conformitate cu prevederile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
PRIM-MINISTRU | Ion CHICU |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Anatol Usatîi |
Nr.817. Chişinău, 11 noiembrie 2020. |
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului
nr.817 din 11 noiembrie 2020
Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele „Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.959 din 06.12.2023, în vigoare 20.12.2023
REGULAMENT
cu privire la certificarea specialiştilor în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor
topografice, geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte procedura de certificare a specialiştilor în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice, geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului, precum şi organizarea şi desfăşurarea activităţii comisiilor de certificare în domeniile respective.
2. Certificarea specialiştilor în domeniu are drept scop determinarea nivelului de cunoaştere a cadrului normativ şi tehnic necesar pentru executarea lucrărilor respective, a abilităţilor profesionale, stimularea perfecţionării profesionale, precum şi ridicarea responsabilităţii în activitatea practică şi identificarea factorilor de risc.
3. Procedura de certificare se organizează trimestrial.
4. Procedura de certificare se bazează pe următoarele principii:
1) obiectivitate – crearea unor condiţii egale de certificare pentru toţi solicitanţii;
2) imparţialitate – asigurarea certificării imparţiale în baza unor criterii clar definite şi a unei metodologii unice de apreciere a nivelului de competenţă şi de evaluare a activităţii profesionale a solicitantului;
3) transparenţă – punerea la dispoziţia tuturor solicitanţilor a informaţiilor privind tematica probei scrise şi interviului, modul de desfăşurare şi organizare a procedurii de certificare, criteriile de apreciere a activităţii profesionale a solicitantului;
4) echitate socială – aprecierea obiectivă a cunoştinţelor şi abilităţilor practice ale solicitanţilor şi a pregătirii lor profesionale, acordarea, suspendarea/retragerea certificatelor, indiferent de naţionalitate, sex, locul de muncă şi apartenenţa politică sau la un anumit grup social.
5. Informaţia privind certificarea specialiştilor în domeniu se publică pe pagina web oficială a Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
Capitolul II
ACTIVITATEA COMISIILOR DE CERTIFICARE
6. Certificarea specialiştilor în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice, geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului se efectuează de către comisiile de certificare, instituite prin ordin al directorului general al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
7. Comisia de certificare în domeniul geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice şi geoinformaticii este formată din 7 membri, specialişti în domeniu, dintre care:
1) trei reprezentanţi din cadrul Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru;
2) un reprezentant din cadrul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică;
3) doi reprezentanţi ai mediului academic, din cadrul Universităţii Tehnice a Moldovei;
4) un reprezentant al societăţii civile.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.959 din 06.12.2023, în vigoare 20.12.2023]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023]
8. Comisia de certificare a evaluatorilor bunurilor imobile este formată din 7 membri, specialişti în domeniul evaluării bunurilor imobile, dintre care:
1) trei reprezentanţi din cadrul Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru;
2) un reprezentant al mediului academic, din cadrul Universităţii Tehnice a Moldovei;
3) un reprezentat al societăţii civile;
4) doi reprezentanţi ai întreprinderilor de evaluare din sectorul privat şi cel public.
9. Comisia de certificare a inginerilor cadastrali este formată din 5 membri, specialişti în domeniul cadastrului, dintre care:
1) trei reprezentanţi din cadrul Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru;
2) un reprezentant al mediului academic, din cadrul Universităţii Tehnice a Moldovei;
3) un reprezentant al societăţii civile.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.959 din 06.12.2023, în vigoare 20.12.2023]
10. Preşedinte al comisiei de certificare este directorul general al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru, iar vicepreşedintele este numit prin decizia comisiei de certificare.
11. Membrul unei comisii de certificare nu poate fi concomitent şi membrul altei comisii de certificare. Reprezentanţii mediului academic şi ai societăţii civile vor fi numiţi în componenţa comisiilor de certificare prin delegare, la solicitarea Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru. Selectarea reprezentanţilor întreprinderilor de evaluare din sectorul privat şi cel public în componenţa Comisiei de certificare a evaluatorilor bunurilor imobile se efectuează în baza criteriilor aprobate prin ordin al directorului general al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
12. Secretarul comisiei de certificare nu este membru al comisiei şi este numit dintre funcţionarii publici ai Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
13. Decizia comisiei de certificare se adoptă prin vot deschis, cu votul a două treimi din numărul membrilor comisiei.
14. Şedinţa comisiei de certificare se consideră deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din numărul membrilor acesteia. Calitatea de membru al comisiei de certificare nu se remunerează.
15. În cazul parităţii de voturi, preşedintele comisiei de certificare propune repetarea procedurii de votare. Dacă egalitatea de voturi se înregistrează repetat, preşedintele comisiei de certificare decide examinarea materialelor privind certificarea specialiştilor în domeniu pentru o altă şedinţă a comisiei de certificare în prezenţa tuturor membrilor comisiei, indicând acest fapt în procesul-verbal.
16. Preşedintele comisiei de certificare:
1) coordonează întreaga activitate a comisiei de certificare, reprezintă comisia de certificare în relaţiile cu persoanele terţe;
2) asigură respectarea procedurii de certificare în conformitate cu prezentul Regulament;
3) poartă responsabilitate pentru activitatea comisiei de certificare;
4) conduce şedinţele comisiei de certificare;
5) semnează procesele-verbale ale şedinţelor comisiei de certificare şi certificatele eliberate;
6) deleagă vicepreşedintelui competenţele sale în caz de boală sau alte circumstanţe justificate care fac imposibilă exercitarea temporară a atribuţiilor.
17. Membrii comisiei de certificare:
1) participă la şedinţele comisiei de certificare;
2) declară conflictul de interese;
3) examinează dosarele solicitanţilor;
4) evaluează şi apreciază rezultatele obţinute de către fiecare solicitant;
5) îşi exercită dreptul de vot la adoptarea deciziilor comisiei de certificare;
6) semnează procesele-verbale ale şedinţelor comisiei de certificare la care au participat;
7) respectă confidenţialitatea informaţiei din dosar.
18. Secretarul comisiei de certificare:
1) primeşte cererile de acordare a certificatului şi documentele relevante pentru etapele de examinare a cererii şi pentru stabilirea situaţiei existente de fapt şi de drept cu privire la actul permisiv, asigură înregistrarea şi evidenţa lor, întocmeşte şi transmite certificatul constatator;
2) solicită informaţii despre solicitant, conform prevederilor art.6 alin.(9) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător;
3) transmite spre publicare pe pagina web oficială a Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru informaţia despre desfăşurarea procedurii de certificare, lista solicitanţilor admişi, lista persoanelor deţinătoare de certificate, informaţia privind suspendarea şi retragerea certificatelor;
4) comunică membrilor comisiei de certificare şi solicitanţilor data, locul şi ora desfăşurării şedinţei comisiei de certificare;
5) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor comisiei de certificare şi asigură evidenţa şi păstrarea lor;
6) comunică solicitanţilor rezultatele examinării documentelor prezentate;
7) asigură formarea şi ţinerea dosarelor personale ale solicitanţilor;
8) întocmeşte Registrul certificatelor eliberate şi Registrul certificatelor suspendate/retrase şi asigură ţinerea acestora în modul stabilit.
19. Comisia de certificare stabileşte data desfăşurării probelor prevăzute de procedura de certificare sau graficul probelor pentru o anumită perioadă, precum şi asigură desfăşurarea procedurii de certificare.
20. Comisia de certificare elaborează lista întrebărilor pentru procedura de certificare, formulează întrebările pentru probele concrete, precum şi întreprinde toate măsurile de rigoare pentru prevenirea cazurilor de divulgare a informaţiei privind conţinutul întrebărilor şi răspunsurilor la proba scrisă.
21. Deciziile comisiei de certificare se consemnează într-un proces-verbal al şedinţei.
Capitolul III
ORGANIZAREA PROCEDURII DE CERTIFICARE
Secţiunea 1
Depunerea cererii pentru obţinerea certificatului
22. Pentru obţinerea certificatului în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice, geoinformaticii şi cadastrului, solicitantul transmite comisiei de certificare din cadrul Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat de gestionare şi eliberare a actelor permisive (în continuare – SIA GEAP), accesând portalul guvernamental al serviciilor publice (https://servicii.gov.md/), cererea (conform anexei nr.1) în formă de document electronic, semnată cu semnătura electronică calificată. La alegerea solicitantului, cererea poate fi depusă pe suport de hârtie la sediul Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru de către solicitant personal sau de către un reprezentant al acestuia, desemnat fie prin procură, fie prin împuternicire de reprezentare care se conţine în Registrul împuternicirilor de reprezentare, în baza semnăturii electronice. La cerere se anexează:
1) copia de pe actul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova;
2) copiile de pe diplomele de studii şi/sau copiile de pe actele privind conferirea titlurilor ştiinţifice (în cazul cadrelor didactice);
3) actul ce confirmă experienţa de muncă în domeniul respectiv;
4) lista lucrărilor de specialitate executate şi/sau a celor la care a participat;
5) declaraţia pe propria răspundere cu privire la lipsa în ultimii 5 ani a antecedentelor penale în domeniul solicitat, datată şi semnată.
[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
23. Comisia de certificare în domeniul geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice şi geoinformaticii şi Comisia de certificare a inginerilor cadastrali examinează documentele în termen de 15 zile lucrătoare de la data prezentării acestora de către solicitant şi adoptă decizia privind admiterea sau respingerea la procedura de certificare a solicitantului, cu informarea în scris a acestuia.
24. Pentru obţinerea certificatului în domeniul evaluării bunurilor imobile, solicitantul transmite comisiei de certificare din cadrul Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru, prin intermediul SIA GEAP, accesând portalul guvernamental al serviciilor publice (https://servicii.gov.md/), cererea (conform anexei nr.1) în formă de document electronic, semnată cu semnătura electronică calificată. La alegerea solicitantului, cererea poate fi depusă pe suport de hârtie la sediul Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru, de către solicitant personal sau de către un reprezentant al acestuia, desemnat fie prin procură, fie prin împuternicire de reprezentare care se conţine în Registrul împuternicirilor de reprezentare, în baza semnăturii electronice. La cerere se anexează:
1) copia de pe actul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova;
2) copia de pe diploma de studii superioare şi copiile de pe actele ce confirmă pregătirea profesională (participarea la cursuri de dezvoltare profesională, seminare de instruire, conferinţe ştiinţifice/ştiinţifico-practice în domeniu etc.);
3) copia de pe actul ce confirmă experienţa de muncă în Republica Moldova de cel puţin un an în calitate de evaluator practic sau stagiar;
4) copia raportului (rapoartelor) de evaluare care se referă la unul sau mai multe tipuri de bunuri imobile, elaborat(e) de către solicitant sau cu participarea lui. Raportul (rapoartele) se prezintă nepersonalizat, fără indicarea numelui (denumirii) beneficiarului şi datelor lui de identificare, adresei şi numărului cadastral al obiectului evaluării;
5) declaraţia pe propria răspundere cu privire la lipsa în ultimii 5 ani a antecedentelor penale în domeniul solicitat, datată şi semnată.
[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
25. Comisia de certificare a evaluatorilor bunurilor imobile examinează documentele în termen de 30 de zile de la data prezentării acestora de către solicitant şi adoptă decizia privind admiterea sau respingerea la procedura de certificare a solicitantului, cu informarea în scris a acestuia.
26. Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru eliberează imediat şi necondiţionat solicitantului certificatul constatator, conform modelului stabilit, în modul în care a fost depusă cererea.
27. Comisia de certificare suspendă curgerea termenului stabilit de lege pentru eliberarea certificatului şi notifică imediat solicitantului suspendarea, îl informează despre cerinţele prevăzute de lege care nu sunt îndeplinite şi indică expres ce trebuie să prezinte solicitantul pentru ca cererea să poată fi procesată. Suspendarea nu poate fi aplicată pentru o perioadă mai mare de 30 de zile de la data notificării.
[Pct.28 abrogat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
29. Cererea privind acordarea certificatului se respinge dacă:
1) nu au îndeplinite prevederile pct.22, 24 şi 27;
2) cererea sau documentele prezentate conţin date eronate sau falsificate;
3) nu a expirat termenul de un an de la retragerea certificatului eliberat anterior.
30. Data, locul şi ora desfăşurării procedurii de certificare, precum şi lista solicitanţilor admişi se publică pe pagina web oficială şi pe panoul informaţional al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru cu cel puţin 7 zile înainte de data programată pentru desfăşurarea procedurii de certificare.
31. În cazul neprezentării solicitantului la procedura de certificare din motive întemeiate, comisia de certificare transferă certificarea acestuia pentru o altă şedinţă, indicând acest fapt în procesul-verbal.
Secţiunea a 2-a
Desfăşurarea procedurii de certificare în domeniile geodeziei, cartografiei,
prospecţiunilor topografice, geoinformaticii şi cadastrului
32. Procedura de certificare se desfăşoară în două etape: proba scrisă şi interviul, care se susţin în faţa comisiei de certificare. Acestea sunt obligatorii pentru specialiştii care pentru prima dată solicită certificat, specialiştii al căror certificat a fost retras şi specialiştii cu certificat expirat.
33. Solicitanţii care deţin certificat susţin doar interviul, în cazul în care au depus cererea de acordare a certificatului cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea acestuia. Dacă rezultatul interviului este negativ, solicitantul este supus procedurii de certificare conform pct.32.
34. Proba scrisă şi interviul vor conţine întrebări privind standardele, prevederile actelor normative, practicile profesionale, procedurile de asigurare a securităţii şi calităţii lucrărilor etc., care vor fi aduse la cunoştinţa solicitanţilor prin plasarea informaţiei pe pagina web oficială a Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
35. În scopul sporirii transparenţei procedurii de certificare, se va asigura anonimatul lucrărilor scrise prin codificarea lucrărilor. Timpul acordat pentru proba scrisă este de o oră astronomică.
36. Aprecierea rezultatelor probei scrise se efectuează de către comisia de certificare.
37. Rezultatul probei scrise se apreciază cu o notă în sistemul de 10 puncte. Condiţia de promovare a probei scrise este obţinerea a minimum 7 puncte. După aprecierea tuturor lucrărilor, acestea se decodifică.
38. Lista candidaţilor admişi la interviu, data şi ora desfăşurării interviului se plasează pe pagina web oficială şi pe panoul informaţional al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru. Concomitent, candidaţii sunt anunţaţi personal prin e-mail/telefon despre data, ora şi locul desfăşurării interviului.
39. Interviul se susţine în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data susţinerii probei scrise. Durata interviului şi lista întrebărilor se stabilesc de către comisia de certificare. În cadrul interviului, membrii comisiei de certificare adresează aceleaşi întrebări fiecărui solicitant al certificatului de calificare. Se va asigura ca niciun candidat să nu audă întrebările adresate predecesorilor săi. Nu pot fi adresate întrebări referitoare la opţiunea politică a candidatului, religie, etnie, stare materială, origine socială sau întrebări care pot fi considerate discriminatorii pe criterii de sex.
40. Decizia comisiei de certificare privind susţinerea interviului şi acordarea certificatului de calificare se adoptă cu votul a două treimi din numărul membrilor comisiei. Rezultatele finale obţinute la proba scrisă şi interviu, precum şi decizia comisiei de certificare sunt aduse la cunoştinţa solicitanţilor în termen de 10 zile de la data certificării.
Secţiunea a 3-a
Desfăşurarea procedurii de certificare în domeniul
evaluării bunurilor imobile
41. Procedura de certificare a evaluatorilor bunurilor imobile constă în:
1) examinarea raportului de evaluare, prezentat de către solicitant la etapa depunerii cererii privind participarea la procedura de certificare. Cerinţele faţă de conţinutul raportului de evaluare sunt expuse în art.11 alin.(3) din Legea nr.989/2002 cu privire la activitatea de evaluare;
2) proba scrisă, care are drept scop de a verifica cunoştinţele teoretice şi practice ale solicitantului, abilităţile de aplicare a metodelor de evaluare pentru estimarea valorii diferitor tipuri de bunuri imobile;
3) proba verbală, al cărei scop este determinarea nivelului de cunoaştere a normelor etice, de comunicare, precum şi a abilităţilor solicitantului de a susţine raportul de evaluare, prezentat anterior comisiei de certificare.
42. Proba scrisă şi cea verbală includ întrebări din domeniul teoretic şi practic al activităţii de evaluare. Ambele probe se desfăşoară în aceeaşi zi.
43. Conţinutul întrebărilor se revizuieşte periodic, ţinându-se cont de modificările actelor normative din domeniu. Întrebările se publică pe pagina web oficială a Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
44. Ambele probe şi raportul de evaluare se notează de la 1 la 10 puncte de către fiecare membru al comisiei de certificare, nota de promovare la fiecare probă şi la raportul de evaluare fiind de 7 puncte.
45. Raportul de evaluare şi răspunsurile solicitanţilor la proba scrisă se păstrează în dosarele personale până la următoarea procedură de certificare.
[Pct.45 modificat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
46. Solicitanţii care au avut consecutiv trei certificate de evaluator al bunurilor imobile şi a căror pauză în activitatea din domeniu nu depăşeşte un an de la data expirării ultimului certificat sunt eliberaţi de la proba scrisă.
47. Decizia privind eliberarea certificatelor de evaluator al bunurilor imobile se ia la sfârşitul procedurii de certificare, cu anunţarea solicitanţilor.
48. Rezultatele procedurii de certificare se notează în borderourile de examinare, întocmite în modul stabilit de către comisia de certificare.
49. Solicitantul care nu a susţinut una dintre probele din cadrul procedurii de certificare este în drept să depună cererea repetată privind admiterea la procedura de certificare ulterioară, conform pct.41.
[Pct.49 modificat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
50. Problemele ce ţin de competenţa comisiei de certificare se soluţionează în cadrul şedinţei comisiei de certificare.
51. Şedinţele comisiei de certificare se desfăşoară:
1) referitor la admiterea la procesul de certificare – cu cel puţin 7 zile înainte de data stabilită pentru desfăşurarea probelor de certificare;
2) referitor la desfăşurarea probelor şi examinarea rezultatelor probelor prevăzute de procedura de certificare, precum şi luarea deciziei privind eliberarea certificatelor – în ziua desfăşurării probelor din cadrul procedurii de certificare.
52. Comisia de certificare a evaluatorilor bunurilor imobile organizează şedinţe privind examinarea rapoartelor de evaluare a bunurilor imobile, prezentate de către persoane terţe, pentru a determina corespunderea acestor rapoarte cu actele normative şi metodologia de evaluare a bunurilor imobile, cu invitarea şi audierea evaluatorilor care au elaborat rapoartele respective.
Capitolul IV
PROCEDURA DE EXAMINARE A CONTESTAŢIILOR
53. Solicitantul care consideră că în cadrul desfăşurării certificării, prin decizia emisă sau prin încălcarea prevederilor prezentului Regulament, i-a fost lezat un drept al său recunoscut de lege poate depune o contestaţie argumentată a deciziei ori a procedurii aplicate, în termen de 3 zile lucrătoare de la data aflării rezultatelor certificării.
54. Contestaţiile privind organizarea, desfăşurarea şi rezultatele certificării se depun la Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
55. Contestaţia se examinează în termen de 7 zile de la data depunerii ei.
56. Contestarea rezultatelor certificării suspendă realizarea deciziilor şi recomandărilor comisiei de certificare.
57. Comisia de examinare a contestaţiilor se instituie prin ordin al directorului general al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru şi este formată din 3 specialişti, care nu fac parte din componenţa comisiei de certificare.
58. Contestaţia este depusă în formă scrisă şi trebuie să conţină:
1) numele şi prenumele solicitantului care depune contestaţia;
2) esenţa şi temeiul contestaţiei, cu indicarea drepturilor şi intereselor legitime ale solicitantului contestaţiei, încălcate în cadrul desfăşurării procedurii de certificare;
3) data şi semnătura.
59. În urma examinării contestaţiei, poate fi luată una dintre următoarele decizii:
1) contestaţia se respinge ca fiind neîntemeiată în cazul în care:
a) a fost depusă cu încălcarea termenului stabilit;
b) nu corespunde cerinţelor specificate în pct.58;
2) contestaţia se recunoaşte drept întemeiată.
60. Decizia privind rezultatul examinării contestaţiei se consemnează într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii comisiei de examinare a contestaţiilor, şi se aduce la cunoştinţa solicitantului care a depus contestaţia, în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii acesteia.
61. În cazul în care solicitantul nu este de acord cu decizia privind rezultatul examinării contestaţiei, acesta este în drept să se adreseze în instanţa de judecată competentă.
Capitolul V
ELIBERAREA ŞI EVIDENŢA CERTIFICATELOR
62. Certificatul se eliberează solicitantului în termen de 10 zile de la data luării deciziei corespunzătoare de către comisia de certificare.
[Pct.62 modificat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
63. Certificatul se eliberează gratuit, pe un termen de 5 ani, şi se emite în formă de document electronic, ce se transmite pe adresa electronică indicată de solicitant în cerere. La alegerea solicitantului, pe lângă certificatul în formă de document electronic, acestuia îi poate fi eliberat şi certificatul pe suport de hârtie, cu un identificator electronic unic (cod QR), care permite verificarea electronică a autenticităţii acestuia.
[Pct.63 în redacţia Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
64. Certificatul topogeodezic şi cartografic/certificatul evaluatorului bunurilor imobile/certificatul inginerului cadastral conţine următoarele date:
1) autoritatea care emite certificatul;
2) seria, numărul şi data eliberării certificatului;
3) numele şi prenumele titularului;
4) domeniul de certificare şi categoriile prevăzute în anexa nr.2;
5) termenul de valabilitate a certificatului;
6) semnătura directorului general al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru;
7) cod QR.
[Pct.64 modificat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
65. Modelul certificatului este prezentat în anexa nr.3.
66. Pentru evidenţa eliberării certificatelor se întocmeşte Registrul certificatelor eliberate, care se păstrează permanent la secretarul comisiei de certificare.
67. În Registrul certificatelor eliberate se indică:
1) numărul de ordine;
2) numele şi prenumele specialistului titular al certificatului;
3) datele din actul de identitate (seria, numărul, data şi instituţia care l-a eliberat, domiciliul);
4) denumirea întreprinderii în care activează specialistul;
5) seria, numărul şi data eliberării;
6) domeniile şi categoriile;
[Subpct.7) abrogat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
8) menţiuni.
[Pct.67 modificat prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
Capitolul VI
SUSPENDAREA ŞI RETRAGEREA CERTIFICATULUI
68. Suspendarea şi reluarea valabilităţii certificatului se efectuează în temeiurile prevăzute la art.10 din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
69. Retragerea certificatului se efectuează în temeiurile prevăzute la art.11 din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, precum şi în temeiul art.151 alin.(8) din Legea nr.989/2002 cu privire la activitatea de evaluare.
Capitolul VII
ELIBERAREA DUPLICATULUI CERTIFICATULUI
70. Temei pentru eliberarea duplicatului certificatului serveşte pierderea sau deteriorarea acestuia.
71. În caz de pierdere sau deteriorare a certificatului, titularul acestuia este obligat să publice un anunţ în Monitorul Oficial al Republicii Moldova despre pierderea/deteriorarea certificatului şi să depună la comisia de certificare o cerere de eliberare a duplicatului certificatului, cu confirmarea publicării anunţului respectiv.
72. Duplicatul certificatului se eliberează de către comisia de certificare în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii respective.
73. Termenul de valabilitate a duplicatului nu poate depăşi termenul indicat în certificatul pierdut sau deteriorat.
74. În caz de eliberare a duplicatului certificatului, comisia de certificare adoptă decizia de anulare a certificatului pierdut sau deteriorat, cu operarea modificărilor respective în Registrul certificatelor eliberate nu mai târziu de ziua lucrătoare imediat următoare adoptării deciziei.
75. Acordarea de informaţii şi documente se va efectua inclusiv prin intermediul portalului unic al serviciilor publice www.servicii.gov.md.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la certificarea specialiştilor în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice, geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului
Model
Directorului general al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru, Preşedinte al Comisiei de certificare
CERERE privind acordarea certificatului topogeodezic şi cartografic/al evaluatorului bunurilor imobile/al inginerului cadastral
1. Numele şi prenumele solicitantului ____________________________________________ 2. Anul, data naşterii ________________________________________________________ 3. Datele din buletinul de identitate: data eliberării _________________ instituţia _____________________________________ valabil până la _________________ seria _______________________________________ 4. Studii (instituţia de învăţământ, specialitatea, anul absolvirii) _______________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ 5. Vechimea în muncă în domeniu _____________________________________________ __________________________________________________________________________ 6. Persoana juridică în numele căreia acţionaţi (denumirea, codul fiscal şi adresa), după caz _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ 7. Data când a avut loc ultima certificare ________________________________________ 8. Data când a expirat certificatul acordat _______________________________________ 9. Adresa domiciliului _______________________________________________________ _______________________________________________ tel._______________________ adresa electronică ____________________________________
Data completării _________________ Semnătura _________________
|
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la certificarea specialiştilor în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice, geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului
CATEGORIILE DE CERTIFICARE în domeniul geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice şi geoinformaticii
1. Categoria I (geodezia) Executarea lucrărilor geodezice şi cartografice pentru crearea reţelelor geodezice clasice şi a reţelelor de staţii permanente ale sistemului satelitar de navigaţie globală (GNSS) pentru distribuirea corecţiilor utilizatorilor de receptoare, cu utilizarea GNSS, reţelelor de nivelment, gravimetrice şi de îndesire. 2. Categoria a II-a (cartografia şi fotogrammetria digitală şi gestionarea sistemelor informaţionale geografice): 1) proiectarea, întocmirea şi editarea hărţilor topografice, geografice generale, politico-administrative, a altor hărţi analogice şi digitale, la scara mai mică de 1:10000; 2) proiectarea şi realizarea lucrărilor de fotogrammetrie; 3) executarea de prospecţiuni topografice la scara 1:10000 şi mai mică; 4) cunoaşterea sistemului de echipamente, programe, metode şi normative tehnice, destinate culegerii, prelucrării, stocării, analizării şi actualizării datelor geografice. 3. Categoria a III-a (prospecţiuni topografice): 1) executarea prospecţiunilor topografice, a ridicărilor topografice de control; 2) întocmirea planului topografic ingineresc la scara 1:10000 şi mai mare, întocmirea planului topografic de control; întocmirea planului obiectului de infrastructură tehnico-edilitară. 4. Categoria a IV-a (asigurarea geodezică a proceselor tehnologice la edificarea clădirilor şi construcţiilor): 1) crearea bazei geodezice de trasare a construcţiei; 2) trasarea pe şantier a construcţiilor liniare sau a părţilor lor componente, construcţiilor provizorii; 3) crearea reţelei interioare a clădirii la cota „+0,00” şi la orizonturile de lucru şi a reţelei de trasare pentru utilajul tehnologic; 4) verificarea geodezică a parametrilor geometrici ai elementelor constructive ale clădirii şi efectuarea prospecţiunilor de control, cu întocmirea documentaţiei geodezice; 5) efectuarea măsurătorilor geodezice pentru determinarea abaterilor elementelor constructive ale clădirii. 5. Categoria a V-a (topografia minieră): 1) reprezentarea grafică pe planuri a tuturor lucrărilor miniere importante, atât de la suprafaţă, cât şi din subteran, necesare pentru buna desfăşurare a activităţii de punere în valoare a unui zăcământ de substanţă minerală utilă; 2) rezolvarea problemelor cu caracter geometric ce apar ca urmare a activităţii miniere precum: geometrizarea zăcământului, trasarea şi dirijarea, ca poziţie în spaţiu, a construcţiilor şi instalaţiilor miniere, delimitarea zonelor de siguranţă etc., în scopul unei corecte proiectări şi execuţii a lucrărilor miniere de exploatare a zăcământului; 3) delimitarea perimetrului minier, calculul volumelor de terasamente; 4) întocmirea planurilor anuale de dezvoltare a lucrărilor miniere. |
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la certificarea specialiştilor în domeniile geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice, geoinformaticii, evaluării bunurilor imobile şi cadastrului
Model
AGENŢIA GEODEZIE, CARTOGRAFIE ŞI CADASTRU
CERTIFICAT topogeodezic şi cartografic/al evaluatorului bunurilor imobile/al inginerului cadastral
| ||
Seria ___________
|
Nr.____________ | |
Eliberat domnului/doamnei _____________________________________________________________________________
Domeniul geodezie, cartografie, prospecţiuni topografice şi geoinformatică/evaluarea bunurilor imobile/cadastrul bunurilor imobile Categoria _______*
| ||
Data eliberării Valabil până la data de
Director general
| ____ ______________ 20__ ____ ______________ 20__
________________________ numele, prenumele
| |
| QR cod
| |
* Aplicabil pentru certificatul topogeodezic şi cartografic.
|
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.858 din 18.12.2024, în vigoare 19.01.2025]
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului
nr.817 din 11 noiembrie 2020
LISTA
hotărârilor de Guvern care se abrogă
1. Hotărârea Guvernului nr.900/2003 despre aprobarea Regulamentului cu privire la atestarea evaluatorilor bunurilor imobile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.163-166, art.941), cu modificările ulterioare.
2. Hotărârea Guvernului nr.524/2006 pentru aprobarea Regulamentului privind certificarea inginerilor cadastrali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.79-82, art.569).
3. Hotărârea Guvernului nr.324/2015 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea Comisiei de atestare a specialiştilor în domeniul geodeziei, cartografiei, prospecţiunilor topografice şi geoinformaticii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.139-143, art.367).
