L E G E A
cadastrului bunurilor imobile
nr. 1543-XIII din 25.02.1998
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.44-46/318 din 21.05.1998
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii
Articolul 2. Noţiuni principale
Articolul 3. Cadastrul bunurilor imobile. Scopul şi structura lui
Articolul 4. Subiecţii şi obiectele înregistrării
Articolul 5. Obligativitatea înregistrării
Articolul 6. Transparenţa datelor despre înregistrare
Articolul 7. Susţinerea publică a cadastrului
Articolul 8. Dreptul la informaţia cadastrului
Articolul 9. Legislaţia cu privire la cadastru
Capitolul II
SISTEMUL ORGANELOR CADASTRALE
Articolul 10. Structura sistemului organelor cadastrale
Articolul 11. Competenţa organelor cadastrale
Articolul 12. Registratorul
Articolul 13. Sursele de finanţare a sistemului organelor cadastrale
Capitolul III
LUCRĂRILE CADASTRALE
Articolul 14. Componenţa lucrărilor cadastrale
Articolul 15. Executanţii lucrărilor cadastrale
Articolul 16. Lucrările de identificare
Articolul 17. Formarea bunurilor imobile
Articolul 18. Planul cadastral şi planul geometric
Articolul 19. Hotarele fixe şi hotarele generale ale terenului
Articolul 20. Dosarul cadastral
Articolul 21. Monitoringul bunului imobil
Capitolul IV
REGISTRUL BUNURILOR IMOBILE ŞI PROCEDURA ÎNREGISTRĂRII
DREPTURILOR ASUPRA BUNURILOR IMOBILE
Articolul 22. Registrul bunurilor imobile
Articolul 23. Capitolele registrului bunurilor imobile
Articolul 24. Conţinutul subcapitolelor registrului bunurilor imobile
Articolul 25. Înregistrarea drepturilor
Articolul 26. Procedura înregistrării drepturilor
Articolul 27. Procedura efectuării menţiunii în registrul bunurilor imobile şi a radierii ei
Articolul 28. Temeiul înregistrării dreptului
Articolul 29. Exigenţele faţă de documentele prezentate pentru înregistrarea drepturilor
Articolul 30. Înregistrarea cererilor
Articolul 31. Respingerea cererii
Articolul 32. Termenul de examinare a cererii
Articolul 33. Temeiurile pentru refuzul înregistrării drepturilor
Articolul 34. Înscrisurile în registrul bunurilor imobile
Articolul 35. Efectuarea înscrisului în registrul bunurilor imobile
Articolul 36. Documentele ce confirmă înregistrarea drepturilor
Articolul 37. Consecinţele juridice ale înregistrării
Articolul 38. Corectarea greşelilor din cadastru
Capitolul V
PARTICULARITĂŢILE ÎNREGISTRĂRII UNOR TIPURI DE BUNURI
IMOBILE ŞI A DREPTURILOR ASUPRA LOR
Articolul 39. Înregistrarea dreptului de proprietate comună în devălmăşie
Articolul 40. Înregistrarea dreptului de proprietate comună în diviziune
Articolul 41. Înregistrarea dreptului asupra bunului imobil al persoanelor juridice
Articolul 42. Înregistrarea drepturilor asupra bunurilor imobile proprietate publică
Articolul 43. Înregistrarea drepturilor de folosinţă, de arendă
Articolul 44. Înregistrarea ipotecii
Articolul 45. Înregistrarea servituţilor
Articolul 46. Înregistrarea dreptului de administrare fiduciară, de tutelă sau curatelă
Capitolul VI
RĂSPUNDERI, COMPENSAŢII, GARANŢII
Articolul 47. Răspunderile pentru încălcarea prezentei legi
Articolul 48. Răspunderea pentru modificarea, folosirea şi dispunerea nesancţionată de informaţia referitoare la înregistrarea drepturilor
Articolul 49. Fondul de garanţie
Articolul 50. Plata compensaţiei titularului de drepturi
Articolul 51. Garanţiile dobînditorului de bună-credinţă
Capitolul VII
DISPOZIŢII TRANZITORII
Articolul 52. Perioada de tranziţie
Articolul 53. Competenţa Guvernului în domeniul creării cadastrului
Articolul 54. Obligaţiile autorităţilor administraţiei publice în perioada de tranziţie
Articolul 55. Înregistrarea primară
Articolul 56. Înregistrarea selectivă
Articolul 57. Înregistrarea dreptului de proprietate publică
Articolul 58. Finanţarea lucrărilor de creare a cadastrului
Articolul 59. Excepţii pentru drepturile apărute anterior
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 60. Sistarea ţinerii registrului construcţiilor şi a registrului cadastral al deţinătorilor de terenuri
Articolul 61. Intrarea în vigoare a prezentei legi
Notă: Pe tot cuprinsul legii, sintagma "organ cadastral teritorial" se înlocuieşte cu sintagma "oficiu cadastral teritorial" conform Legii nr.1037-XIV din 09.06.2000, în vigoare 03.08.2000
Parlamentul adoptă prezenta lege.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii
(1) Prezenta lege stabileşte modul de creare şi de ţinere a cadastrului bunurilor imobile, prin care se asigură recunoaşterea publică a dreptului de proprietate şi a altor drepturi patrimoniale asupra bunurilor imobile, ocrotirea de către stat a acestor drepturi, susţinerea sistemului de impozitare şi a pieţei imobiliare.
(2) Prezenta lege reglementează raporturile juridice privind bunurile imobile situate în limitele ţării, indiferent de tipul de proprietate şi de destinaţia lor, definite de legislaţie ca susceptibile a face obiectul înregistrării.
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, se utilizează următoarele noţiuni principale:
cadastru – sistem informaţional de stat ce conţine înscrisuri despre terenuri, despre obiectele aferente lor şi despre drepturile asupra lor, constituit din cadastrul bunurilor imobile şi cadastre specializate;
cadastru al bunurilor imobile – cadastru general, care reprezintă un sistem unic multifuncţional de înregistrare de stat a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, de estimare a valorii acestora;
cadastru specializat – cadastru care include date sistematizate despre bunurile imobile în funcţie de particularităţile lor naturale şi de alte caracteristici stabilite de legislaţie. Cadastre specializate sînt: cadastrul apelor, cadastrul silvic, cadastrul urbanistic etc.;
bun imobil – teren, construcţie capitală, apartament şi altă încăpere izolată;
teren – parte din teritoriu avînd hotare închise a cărei suprafaţă, al cărei amplasament şi ale cărei caracteristici sînt reflectate în cadastrul bunurilor imobile;
construcţie capitală – clădire sau construcţie cu durată îndelungată de exploatare a cărei strămutare este imposibilă fără cauzarea de prejudicii destinaţiei ei. Poate fi obiect independent al înregistrării de stat;
încăpere izolată – partea interioară a unei construcţii capitale, separată de alte părţi adiacente ale acestei construcţii prin pereţi sau prin despărţituri fără goluri pentru uşi, avînd ieşire separată pe palierul scării, în coridor comun, în curte sau în stradă;
hotar – linie imaginară sau fizică ce indică punctele extreme ale terenului, delimitîndu-l de alte terenuri. Poate fi marcat în natură cu obiecte materiale;
plan cadastral – reprezentare grafică a teritoriului, conţinînd date despre amplasamentul, hotarele şi numerele cadastrale ale terenurilor, precum şi alte date;
plan geometric – document tehnic, întocmit în urma măsurărilor geometrice la faţa locului, în care se indică hotarele terenului şi construcţiile capitale amplasate pe acesta;
număr cadastral – număr individual, irepetabil pe teritoriul ţării, al bunului imobil. Se atribuie conform procedurii stabilite de legislaţie şi se păstrează pe toată perioada de existenţă a bunului imobil în calitate de obiect de drept unic;
număr cadastral convenţional – număr cadastral provizoriu, care este atribuit bunului imobil cînd atribuirea numărului cadastral este imposibilă şi care urmează să fie substituit printr-un număr cadastral;
dosar cadastral – colecţie sistematizată de documente ce confirmă drepturile, de scheme, planuri, schiţe şi de alte documente referitoare la fiecare bun imobil;
monitoring al bunului imobil – sistem de supraveghere asupra modificărilor ce se produc în componenţa bunului imobil, asupra transmiterii sau grevării drepturilor asupra lui;
înregistrare de stat a drepturilor patrimoniale asupra bunului imobil, denumită în continuare înregistrare a drepturilor – înscrierea în registrul bunurilor imobile a bunului imobil, a dreptului de proprietate şi a altor drepturi patrimoniale asupra acestuia, precum şi a titularului de drepturi;
registru al bunurilor imobile – sistem de înscrisuri, efectuate conform prezentei legi, privitoare la bunurile imobile şi la drepturile patrimoniale asupra lor;
înregistrare de stat primară – efectuarea primului înscris în registrul bunurilor imobile privitor la bunul imobil, la drepturile patrimoniale asupra lui şi la titularul de drepturi;
înregistrare de stat curentă – efectuarea de modificări în registrul bunurilor imobile;
document ce confirmă drepturile – contract, act administrativ sau un alt document legal care constituie temeiul naşterii, modificării sau stingerii drepturilor patrimoniale;
grevare – drepturile patrimoniale asupra unui bun imobil ale unor persoane care nu sînt proprietarii lui (ipotecă, arendare, servitute şi altele);
servitute – drept de folosinţă limitată (posibilitatea traversării, trecerii, accesului la obiectele de utilitate publică, instalării şi deservirii liniilor de comunicaţie etc.) asupra unui bun imobil străin. Este unul din tipurile de grevare;
registrator – persoană cu funcţii de răspundere din oficiul cadastral teritorial, care este în drept să examineze documentele ce confirmă drepturile şi să decidă asupra înregistrării bunului imobil şi a drepturilor asupra lui, să opereze modificări în planul cadastral şi/sau geometric, să efectueze şi să rectifice înscrisuri în registrul bunurilor imobile în modul stabilit.
Articolul 3. Cadastrul bunurilor imobile. Scopul şi structura lui
(1) Cadastrul bunurilor imobile, denumit în continuare cadastru, este:
a) cadastrul general al ţării, în care se identifică, se descriu, se estimează şi se reprezintă pe planuri cadastrale toate bunurile imobile din ţară şi se înregistrează drepturile titularilor asupra lor;
b) instrument în exercitarea împuternicirilor statului privind administrarea resurselor funciare, ocrotirea intereselor publice şi private în raporturile juridice ce ţin de bunurile imobile;
c) un sistem de ocrotire a titularilor de drepturi patrimoniale asupra bunurilor imobile;
d) un sistem deschis de informare a participanţilor la piaţa bunurilor imobile şi a autorităţilor publice, inclusiv a organelor fiscale.
(2) Oficiul cadastral teritorial creează şi ţine cadastrul în raza sa de acţiune stabilită de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie.
(3) Cadastrul se constituie din planurile cadastrale ale teritoriului, registrele bunurilor imobile, registrele de estimare a valorii bunurilor imobile şi din dosarele cadastrale pentru fiecare bun imobil.
Articolul 4. Subiecţii şi obiectele înregistrării
(1) Subiecţi ai înregistrării sînt proprietarii de bunuri imobile şi alţi titulari de drepturi patrimoniale: cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini, apatrizi, persoane juridice din ţară şi din străinătate, organizaţii internaţionale, Republica Moldova, unităţile ei administrativ-teritoriale, state străine.
(2) Obiecte ale înregistrării sînt bunurile imobile, dreptul de proprietate asupra lor, alte drepturi patrimoniale.
(3) La bunurile imobile se raportă:
a) terenurile;
b) construcţiile capitale;
c) apartamentele şi alte încăperi izolate.
(4) La alte drepturi patrimoniale se raportă:
a) dreptul de gestiune economică;
b) dreptul de administrare economică;
c) dreptul de folosinţă (drept de folosinţă pe termen nelimitat, drept de arendă pe un termen mai mare de 3 ani, drept viager de posesiune dobîndit prin moştenire, drept viager de folosinţă asupra unei case (încăperi), drept de folosinţă cu titlu gratuit asupra unei încăperi (locuibile sau nelocuibile);
d) ipoteca;
e) servituţile;
f) dreptul de administrare fiduciară, inclusiv în caz de tutelă sau curatelă;
g) alte drepturi patrimoniale ce grevează dreptul de proprietate, a căror înregistrare este prevăzută de legislaţia în vigoare.
(5) În registrul bunurilor imobile, în afară de drepturile patrimoniale asupra bunului imobil, se înscriu sub formă de menţiune faptele juridice care pot duce la stingerea sau naşterea drepturilor patrimoniale asupra bunului imobil şi se fac rectificările necesare la înscrisuri.
(6) Faptele juridice asupra cărora se fac menţiuni sînt:
a) depunerea cererii de înregistrare a dreptului asupra bunului imobil;
b) arestarea sau sechestrarea bunurilor imobile de către instanţa de judecată sau de o altă autoritate publică abilitată prin lege.
Articolul 5. Obligativitatea înregistrării
(1) Sînt supuse înregistrării obligatorii bunurile imobile şi drepturile asupra lor indicate la art.4 alin.(2), (3) şi (4).
(2) Înregistrarea bunului imobil şi a drepturilor asupra lui se efectuează exclusiv de către oficiul cadastral teritorial în a cărui rază de activitate se află bunul imobil.
Articolul 6. Transparenţa datelor despre înregistrare
(1) Înregistrarea are un caracter deschis. Organul care efectuează înregistrarea este obligat să elibereze, în termen de 3 zile, oricărei persoane fizice care s-a legitimat şi a depus o cerere scrisă şi oricărei persoane juridice care l-a sesizat oficial informaţiile solicitate despre toate drepturile înregistrate asupra oricărui bun imobil. Nu se eliberează extrase referitoare la bunurile imobile ale căror date constituie secret de stat.
(2) Datele despre condiţiile tranzacţiei care constituie temei pentru înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil se eliberează numai participanţilor la această tranzacţie, precum şi instanţelor de judecată şi organelor de drept.
(3) Informaţia despre drepturile înregistrate asupra bunurilor imobile se furnizează contra plată, cu excepţia cazurilor indicate în art.8 alin.(3).
Articolul 7. Susţinerea publică a cadastrului
(1) Autorităţile publice şi titularii de drepturi asupra bunurilor imobile au datoria de a susţine crearea şi ţinerea cadastrului.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să acorde ajutor informaţional, tehnic şi de altă natură la crearea şi ţinerea cadastrului.
(3) Instanţa de judecată este obligată să prezinte, în termen de 2 zile de la data luării deciziei cu privire la bunul imobil, documentele care servesc drept temei pentru efectuarea înscrisului sau menţiunii în registrul bunurilor imobile în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) Titularii de drepturi asupra bunurilor imobile sînt obligaţi:
a) să asigure accesul la bunurile imobile pentru efectuarea lucrărilor cadastrale;
b) să permită instalarea şi să asigure păstrarea bornelor de hotar şi altor semne geodezice pe terenurile ce le aparţin.
Articolul 8. Dreptul la informaţia cadastrului
(1) Informaţia cadastrului este obiectul exclusiv al proprietăţii de stat.
(2) Dreptul de gestiune economică asupra informaţiei cadastrului revine Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, Oficiului Informaţional Central "Cadastru", oficiilor cadastrale teritoriale şi altor întreprinderi şi organe autorizate să ţină cadastre specializate.
(3) Informaţia cadastrală existentă, care nu necesită sistematizare, se furnizează gratuit de oficiul cadastral teritorial către autorităţile administraţiei publice locale, instanţele judecătoreşti, organele procuraturii, organele afacerilor interne, organele fiscale şi cele ce ţin cadastre specializate. Conţinutul informaţiei respective este stabilit de Guvern.
[Art.8 completat prin Legea nr.1037-XIV din 09.06.2000, în vigoare 03.08.2000]
Articolul 9. Legislaţia cu privire la cadastru
(1) Modul de creare şi de ţinere a cadastrului este reglementat de Codul civil, de prezenta lege şi de alte acte normative.
(2) Modul de creare şi de ţinere a cadastrelor specializate este stabilit în actele normative respective.
SISTEMUL ORGANELOR CADASTRALE
Articolul 10. Structura sistemului organelor cadastrale
Sistemul organelor cadastrale se constituie din:
a) Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, denumită în continuare Agenţie;
b) Oficiul Informaţional Central "Cadastru";
c) oficiile cadastrale teritoriale.
[Art.10 în redacţia Legii nr.1037-XIV din 09.06.2000, în vigoare 03.08.2000]
Articolul 11. Competenţa organelor cadastrale
(1) Agenţia:
a) asigură promovarea unei politici unice în domeniul creării şi ţinerii cadastrului, dezvoltării reţelei geodezice pe întreg teritoriul ţării;
b) organizează şi controlează activitatea oficiilor cadastrale teritoriale şi a altor organe subordonate, aprobă statutele lor;
c) coordonează la nivel interdepartamental activităţile legate de crearea şi ţinerea cadastrului;
d) organizează procesul de ridicare continuă a calificării personalului oficiilor cadastrale teritoriale;
e) prezintă Guvernului propuneri privind perfecţionarea legislaţiei ce reglementează lucrările de organizare a teritoriului, administrarea resurselor funciare şi schimbul de informaţii cadastrale;
f) exercită alte atribuţii privind ţinerea cadastrului, inclusiv angajamentele internaţionale ale Republicii Moldova în domeniu.
(2) Oficiul Informaţional Central "Cadastru":
a) proiectează şi dezvoltă sistemul informaţional al cadastrului;
b) acumulează, sistematizează şi păstrează informaţia cadastrală;
c) stabileşte schema mişcării fluxului de informaţii cadastrale şi modul de prelucrare a lor;
d) asigură securitatea păstrării şi transmiterii datelor prin reţea, prezintă propuneri privind perfecţionarea sistemului de păstrare a bazei de date;
e) administrează baza de date centrală;
f) proiectează şi efectuează legătura dintre forma electronică a registrului cadastral şi forma electronică a altor registre de stat;
g) furnizează informaţie cadastrală sistematizată autorităţilor administraţiei publice, altor persoane juridice, precum şi persoanelor fizice;
h) ţine Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al străzilor din localităţile de pe teritoriul Republicii Moldova.
(3) Oficiul cadastral teritorial:
a) elaborează şi actualizează planul cadastral al teritoriului;
b) întocmeşte dosarul cadastral al fiecărui bun imobil şi alte documente necesare ţinerii cadastrului;
c) efectuează înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil;
d) furnizează, în modul stabilit, persoanelor fizice şi juridice, autorităţilor publice informaţia cadastrală privind bunurile imobile şi drepturile asupra lor;
e) asigură păstrarea în integritate a registrelor cadastrale şi arhivarea lor;
f) exercită alte atribuţii conform legislaţiei şi statutului său.
(4) Agenţia şi oficiile cadastrale teritoriale sînt independente de orice proprietar de bun imobil şi se supun numai legii.
(5) Crearea şi ţinerea cadastrului bunurilor imobile intră în competenţa exclusivă a oficiului cadastral teritorial, care, la rîndul său, nu este în drept să exercite activităţi ce nu ţin de competenţa sa.
[Art.11 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
[Art.11 modificat prin Legea nr.1037-XIV din 09.06.2000, în vigoare 03.08.2000]
Articolul 12. Registratorul
(1) În funcţia de registrator sînt desemnate prin concurs persoane care au:
a) studii juridice superioare; sau
b) studii superioare corespunzătoare funcţiilor deţinute şi practică de lucru de cel puţin 5 ani în organele de înregistrare a deţinătorilor de terenuri şi a construcţiilor capitale.
(2) Modul de desfăşurare a concursului pentru suplinirea funcţiei de registrator este stabilit de Guvern.
(3) Registratorul este supus atestării, în modul stabilit de Agenţie, cel puţin o dată la 5 ani.
(4) Atestarea se efectuează de către o comisie, constituită din reprezentanţi ai Agenţiei şi ai Ministerului Justiţiei.
(5) Registratorul este în drept:
a) să ceară solicitanţilor documentele necesare pentru includerea în cadastru a datelor despre bunul imobil şi drepturile asupra lui;
b) să decidă, în modul stabilit, asupra efectuării sau modificării înscrisului şi/sau asupra efectuării menţiunii în registrul bunurilor imobile ori asupra refuzului de a efectua sau de a modifica înscrisul respectiv;
c) să efectueze, în modul stabilit, modificări şi completări în cadastru;
d) să elibereze extrase din registrul bunurilor imobile;
e) să elimine, în modul stabilit, greşelile din cadastru;
f) să exercite alte funcţii în conformitate cu prezenta lege, cu alte acte normative.
(6) Regulamentul registratorului oficiului cadastral teritorial se aprobă de Guvern.
Articolul 13. Sursele de finanţare a sistemului organelor cadastrale
(1) Finanţarea aparatului Agenţiei se efectuează de la bugetul de stat.
(2) Oficiul Informaţional Central "Cadastru" şi oficiile cadastrale teritoriale activează pe principiul autofinanţării din veniturile pe care le obţin din prestări de servicii.
(3) Serviciile prestate de oficiile cadastrale teritoriale se plătesc după tarife aprobate de Guvern.
[Art.13 modificat prin Legea nr.1037-XIV din 09.06.2000, în vigoare 03.08.2000]
LUCRĂRILE CADASTRALE
Articolul 14. Componenţa lucrărilor cadastrale
(1) Lucrările cadastrale se compun din:
a) stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a terenurilor şi delimitarea lor prin borne;
b) stabilirea şi marcarea pe teren a hotarelor intravilanului;
c) identificarea bunurilor imobile în baza documentelor ce confirmă drepturile;
d) măsurătorile pe teren pentru întocmirea sau actualizarea planurilor cadastrale;
e) formarea bunurilor imobile.
(2) Componenţa lucrărilor cadastrale, necesare colectării de date pentru cadastru, o determină oficiile cadastrale teritoriale în modul stabilit de Agenţie.
(3) La transmiterea sau grevarea drepturilor asupra bunurilor imobile, lucrările cadastrale se efectuează în baza cererii titularului de drepturi.
Articolul 15. Executanţii lucrărilor cadastrale
(1) Lucrările cadastrale sînt executate de oficiile cadastrale teritoriale, de întreprinderi de stat sau private.
(2) La bunurile imobile aparţinînd Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova şi Departamentului Trupelor de Grăniceri, lucrările cadastrale sînt executate de numitele ministere în limitele fondurilor alocate. Informaţia despre hotarele acestor obiecte se prezintă gratuit oficiilor cadastrale teritoriale respective.
[Art.15 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
[Art.15 modificat prin Legea nr.543-XV din 12.10.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 16. Lucrările de identificare
(1) Identificarea bunului imobil se efectuează prin confruntarea datelor din cadastru cu datele constatate pe teren.
(2) Identificarea bunului imobil se legalizează printr-un act de constatare pe teren, care va conţine informaţii referitoare la gradul de corespundere a datelor despre componenţa, suprafaţa şi despre alte caracteristici ale bunului imobil cu datele din cadastru.
(3) În cazul constatării de modificări în componenţa bunului imobil, precum şi al divizării terenului sau comasării de terenuri, în afara lucrărilor de identificare se vor efectua şi alte lucrări cadastrale necesare.
Articolul 17. Formarea bunurilor imobile
Bunurile imobile se formează în procesul creării cadastrului, prin separarea din bunul imobil a unei părţi în calitate de obiect de drept independent, prin comasarea a două sau mai multor bunuri imobile. Modul de formare a bunurilor imobile se stabileşte de Guvern.
Articolul 18. Planul cadastral şi planul geometric
(1) Pe planul cadastral se indică în mod obligatoriu hotarele, numerele cadastrale şi alte caracteristici ale terenului şi pot fi reprezentate construcţiile capitale amplasate pe el.
(2) Planul geometric se întocmeşte în baza lucrărilor geodezice, executate în sistemul unic naţional de coordonate, indicîndu-se toate construcţiile capitale amplasate în terenul respectiv.
(3) Modul de elaborare şi actualizare a planului cadastral şi a planului geometric se stabileşte de Agenţie.
(4) Planul cadastral şi/sau planul geometric pot fi modificate numai în cazul:
a) acordului scris al tuturor titularilor de drepturi asupra bunurilor imobile ale căror interese sînt atinse;
b) hotărîrii instanţei de judecată privind modificarea lor; sau
c) necesităţii corectării erorilor care nu ating hotarele terenului sau alte interese ale titularilor de drepturi asupra bunurilor imobile.
(5) În cazul modificării planului cadastral sau planului geometric, fiecărui titular de drepturi ale cărui interese sînt atinse i se expediază un preaviz privind modificările efectuate.
Articolul 19. Hotarele fixe şi hotarele generale ale terenului
(1) Hotar fix al terenului este hotarul ale cărui coordonate sînt stabilite şi fixate pe teren prin borne de hotar de către oficiile cadastrale teritoriale sau întreprinderile care dispun de licenţă pentru efectuarea unor astfel de lucrări.
(2) Hotarul fix se stabileşte în baza actului de constatare pe teren, coordonat împreună cu proprietarii terenurilor adiacente. La stabilirea hotarului fix se întocmeşte în mod obligatoriu planul geometric al terenului.
(3) Hotarul fix se stabileşte la cererea şi din contul proprietarului de teren.
(4) Strămutarea bornelor de hotar de către persoane neautorizate este interzisă.
(5) Hotarul general este hotarul stabilit în alt mod decît cel fix.
Articolul 20. Dosarul cadastral
(1) Se întocmeşte dosar cadastral pentru fiecare bun imobil la înregistrarea lui primară, inclusiv la divizarea lui în două sau mai multe bunuri imobile ori la comasarea a două sau mai multe bunuri imobile. La întocmirea dosarului cadastral, fiecărui bun imobil i se atribuie un număr cadastral (număr cadastral convenţional).
(2) Numărul cadastral (numărul cadastral convenţional) al terenului este şi numărul dosarului cadastral.
(3) Dosarul cadastral conţine un exemplar al documentului ce confirmă drepturile asupra bunului imobil sau copia de pe el, planul cadastral sau planul geometric al terenului şi alte documente.
(4) Planurile cadastrale şi dosarele cadastrale se actualizează periodic, în măsura depunerii cererilor de către titularii de drepturi şi conform rezultatelor monitoringului.
(5) Dosarul cadastral se păstrează permanent. Sechestrarea dosarului cadastral de la oficiul cadastral teritorial sau a unor documente din acesta nu se admite, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie.
Articolul 21. Monitoringul bunului imobil
(1) Monitoringul bunului imobil se efectuează pentru constatarea modificărilor din valoarea lui, a descoperirii de informaţii despre titularul de drepturi şi în alte scopuri.
(2) Coordonarea activităţilor ce ţin de efectuarea monitoringului este atribuţia Agenţiei.
(3) Modul şi periodicitatea efectuării monitoringului, precum şi organele responsabile de acesta sînt stabilite de legislaţia în vigoare.
REGISTRUL BUNURILOR IMOBILE ŞI PROCEDURA ÎNREGISTRĂRII
DREPTURILOR ASUPRA BUNURILOR IMOBILE
Articolul 22. Registrul bunurilor imobile
(1) Registrul bunurilor imobile este documentul de bază al cadastrului. Dacă datele din registrul bunurilor imobile nu coincid cu datele din alte documente cadastrale sau cu datele constatate pe teren, se consideră veridice datele din registrul bunurilor imobile, cu excepţia cazurilor de eroare tehnică evidentă.
(2) Registrul bunurilor imobile conţine înscrisuri privind fiecare bun imobil, dreptul de proprietate şi alte drepturi patrimoniale, titularii de drepturi, documentele ce confirmă drepturile, tranzacţiile cu bunuri imobile şi alte temeiuri ale naşterii, modificării, grevării şi stingerii drepturilor.
(3) Registrul bunurilor imobile se păstrează permanent. În el se indică toate datele referitoare la drepturile asupra bunurilor imobile în vigoare şi cele stinse.
(4) Distrugerea documentelor expirate ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile, precum şi scoaterea vreunui document din dosarul cadastral sînt interzise.
(5) Registrul bunurilor imobile se ţine manual pe fişiere de hîrtie şi computerizat pe fişiere electronice, ambele modalităţi de înregistrare avînd aceeaşi putere juridică. În cazul unor date contradictorii, prioritate are registrul ţinut manual. Decizia privind ţinerea numai a registrului computerizat al bunurilor imobile se adoptă de către Guvern.
Articolul 23. Capitolele registrului bunurilor imobile
(1) Registrul bunurilor imobile se constituie din 3 capitole:
a) capitolul A, care conţine înscrisuri privind terenul şi construcţia capitală amplasată pe el, în cazul în care dreptul de proprietate asupra terenului şi construcţiei îl deţine una şi aceeaşi persoană. Dacă acest drept îl deţin diferite persoane, capitolul va conţine numai înscrisuri privitoare la teren;
b) capitolul B, care conţine înscrisuri cu privire la construcţia capitală amplasată pe terenul indicat în capitolul A. Capitolul B se deschide în cazul în care dreptul de proprietate asupra terenului şi asupra construcţiei îl deţin diferite persoane;
c) capitolul C, care conţine înscrisuri cu privire la încăperile izolate. Capitolul C se deschide în cazul în care dreptul de proprietate asupra construcţiei capitale şi asupra încăperilor ei izolate îl deţin diferite persoane.
(2) Lipsa înscrisurilor în capitolele B şi C este o confirmare a faptului că dreptul de proprietate asupra bunului imobil îl deţine proprietarul terenului.
(3) Fiecare din capitolele indicate la alin.(1) va fi constituit din trei subcapitole:
a) subcapitolul I – bunul imobil;
b) subcapitolul II – dreptul de proprietate asupra bunului imobil;
c) subcapitolul III – grevarea drepturilor patrimoniale.
Articolul 24. Conţinutul subcapitolelor registrului bunurilor imobile
(1) În subcapitolul I al fiecărui capitol din registrul bunurilor imobile se indică:
a) numărul cadastral (numărul cadastral convenţional) al terenului, al construcţiei capitale sau al încăperilor izolate, care fac obiectul înregistrării la capitolul respectiv;
b) modul de folosinţă al bunului imobil;
c) locul amplasării sau adresa bunului imobil;
d) date privind tipul hotarelor;
e) suprafaţa totală a bunului imobil;
f) menţiuni.
(2) În subcapitolul II al fiecărui capitol din registrul bunurilor imobile se indică:
a) numele şi prenumele proprietarului, data, luna şi anul naşterii, în cazul persoanei fizice (se indică toţi coproprietarii bunului imobil), denumirea, în cazul persoanei juridice;
b) numărul de identificare al persoanei fizice sau numărul şi data eliberării certificatului înregistrării de stat a persoanei juridice;
c) domiciliul persoanei fizice sau sediul persoanei juridice;
d) cota de proprietate în bunul imobil, în cazul dreptului de proprietate comună în diviziune;
e) documentele ce confirmă drepturile în a căror bază a fost înscris dreptul de proprietate;
f) data naşterii dreptului de proprietate;
g) menţiuni.
(3) În subcapitolul III al fiecărui capitol din registrul bunurilor imobile se indică:
a) tipul dreptului care grevează dreptul de proprietate şi/sau alt drept patrimonial asupra bunului imobil;
b) termenul pentru care a fost stabilită grevarea, în cazul în care acest termen a fost stabilit;
c) suma obligaţiei asigurată prin gaj;
d) date despre persoana în a cărei favoare a fost stabilită grevarea;
e) denumirea, numărul şi data eliberării documentelor ce confirmă drepturile în a căror bază a fost efectuată înregistrarea.
(4) În fiecare subcapitol al registrului trebuie să se indice numărul cadastral al terenului.
Articolul 25. Înregistrarea drepturilor
Înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil se efectuează după executarea lucrărilor cadastrale şi după întocmirea planului cadastral al teritoriului şi a dosarului cadastral al bunului imobil.
Articolul 26. Procedura înregistrării drepturilor
(1) Înregistrarea drepturilor se efectuează la cererea titularilor de drepturi, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta lege.
(2) În cazul în care cererea de înregistrare a drepturilor este depusă de reprezentantul titularului de drepturi, reprezentantul prezintă procura, contractul sau un alt document ce îi confirmă împuternicirile.
(3) În cazul înregistrării drepturilor asupra unui bun imobil care aparţine Republicii Moldova sau unei unităţi administrativ-teritoriale a ei, în numele lor acţionează autorităţile publice autorizate.
(4) În cazurile stipulate de prezenta lege, documentele necesare efectuării înscrisului în registrul bunurilor imobile le prezintă autorităţile administraţiei publice sau instanţele de judecată.
(5) Înregistrarea drepturilor include:
a) primirea cererii de înregistrare a drepturilor asupra bunului imobil şi înregistrarea ei în condica de cereri;
b) efectuarea în registrul bunurilor imobile a menţiunii de primire a cererii;
c) examinarea cererii primite;
d) emiterea deciziei asupra înregistrării dreptului sau nesatisfacerii cererii de înregistrare a drepturilor;
e) efectuarea modificărilor de rigoare în dosarul cadastral în cazul modificării componenţei bunului imobil sau a destinaţiei lui ori întocmirea de dosar cadastral în cazul constituirii unui bun imobil;
f) efectuarea înscrisului în registrul bunurilor imobile;
g) aplicarea parafei de înregistrare a drepturilor pe toate exemplarele de documente ce confirmă drepturile în a căror bază s-a efectuat înregistrarea;
h) îndosarierea documentelor ce confirmă drepturile.
(6) Transferul dreptului de proprietate asupra bunului imobil se face împreună cu sarcinile care îl grevează, cu excepţia cazurilor în care, la momentul transmiterii, aceste sarcini sînt suspendate simultan sau, pînă la acea dată, ele au fost îndeplinite ori şi-au pierdut într-un alt mod puterea juridică.
Articolul 27. Procedura efectuării menţiunii în registrul bunurilor imobile şi a radierii ei
(1) Menţiunea în registrul bunurilor imobile se efectuează în baza:
a) cererii de înregistrare a drepturilor asupra bunului imobil;
b) copiei de pe documentele instanţelor de judecată, organelor fiscale sau de drept privind punerea sub sechestru;
c) altor fapte juridice care pot duce la stingerea drepturilor patrimoniale sau la necesitatea rectificării înscrisului din registrul bunurilor imobile.
(2) Radierea menţiunii din registrul bunurilor imobile se efectuează în baza documentelor ce confirmă încetarea acţiunii faptelor juridice în al căror temei s-a făcut menţiunea.
(3) Efectuarea menţiunii sau radierea ei are loc în temeiul deciziei registratorului.
Articolul 28. Temeiul înregistrării dreptului
(1) Înregistrarea dreptului asupra bunului imobil se face în temeiul următoarelor documente:
a) actele administrative emise de autorităţile publice abilitate în modul stabilit de legislaţie, în vigoare la data adoptării lor;
b) contractele asupra bunului imobil, încheiate conform legislaţiei în vigoare la data adoptării lor;
c) certificatele de succesiune;
d) hotărîrile instanţei de judecată;
e) titlurile de autentificare a drepturilor deţinătorului de teren şi alte acte (adeverinţe) privind drepturile asupra bunului imobil, eliberate de autorităţile publice abilitate, în modul stabilit de legislaţia în vigoare la data eliberării lor;
f) alte documente privind naşterea sau transmiterea drepturilor asupra bunurilor imobile, eliberate conform legislaţiei în vigoare la data naşterii sau transmiterii acestor drepturi.
(2) Planurile de sistematizare a teritoriului, planurile urbanistice generale şi alte documente cu privire la urbanism nu constituie temei pentru înregistrarea grevărilor drepturilor patrimoniale.
(3) Verificarea puterii juridice a documentelor ce confirmă drepturile prezentate pentru înregistrare o efectuează registratorul.
Articolul 29. Exigenţele faţă de documentele prezentate pentru înregistrarea drepturilor
(1) Documentele prezentate pentru înregistrarea drepturilor trebuie să corespundă exigenţelor prezentei legi şi ale altor acte normative.
(2) Documentele prezentate pentru înregistrarea drepturilor se depun în două exemplare, unul fiind originalul sau o copie de pe el, autentificată notarial.
(3) Documentele prezentate pentru înregistrarea drepturilor trebuie să conţină descrierea bunului imobil şi, după caz, denumirea dreptului respectiv, semnăturile de rigoare, iar în cazurile stabilite de legislaţie, să fie autentificate notarial şi ştampilate.
(4) În cazul în care documentul are două sau mai multe file, acestea trebuie să fie numerotate şi şnuruite.
(5) Nu se primesc pentru înregistrarea drepturilor documentele:
a) ce nu corespund cerinţelor prevăzute la alin.(2)–(4);
b) ce conţin ştersături, adăugiri, cuvinte radiate şi alte corectări nemenţionate în ele;
c) executate în creion;
d) cu deteriorări grave, ce nu permit interpretarea univocă a conţinutului lor.
Articolul 30. Înregistrarea cererilor
(1) Cererea de înregistrare a drepturilor se depune în două exemplare.
(2) La primirea cererii şi a documentelor pentru înregistrarea drepturilor, persoana respectivă a oficiului cadastral teritorial înregistrează cererea în condica de cereri de un model aprobat de Agenţie.
(3) Titularul de drepturi va indica în cerere numărul cadastral al terenului, domiciliul sau sediul său pentru a fi consemnate în registrul bunurilor imobile.
(4) Oficiul cadastral teritorial nu poartă răspundere pentru erorile şi inexactităţile din adresa indicată de titularul de drepturi.
(5) Al doilea exemplar de cerere, pe care se indică data primirii ei şi a documentelor depuse, se restituie solicitantului.
Articolul 31. Respingerea cererii
(1) Cererea se respinge dacă:
a) lipseşte actul de identitate al solicitantului sau dacă actul conţine inexactităţi;
b) a fost prezentată de o persoană neautorizată;
c) lipsesc documentele pentru înregistrare;
d) documentele prezentate nu corespund cerinţelor stabilite de legislaţie;
e) drepturile solicitate pentru înregistrare nu sînt susceptibile de înscriere în registrul bunurilor imobile;
f) dreptul asupra bunului imobil solicitat pentru înregistrare este înregistrat pe numele unei alte persoane;
g) înregistrarea dreptului trebuie să fie efectuată de un alt oficiu cadastral teritorial.
(2) În cazul cînd cererea este respinsă, ea nu se înregistrează, iar documentele se restituie solicitantului sau reprezentantului acestuia. La solicitarea lor, pe cerere se vor consemna temeiurile respingerii.
(3) Respingerea cererii poate fi atacată la Agenţie, iar decizia Agenţiei, în instanţă de judecată.
Articolul 32. Termenul de examinare a cererii
(1) Oficiul cadastral teritorial este obligat să verifice dacă documentele prezentate pentru înregistrare corespund exigenţelor prezentei legi şi ale altor acte normative.
(2) Termenul de examinare a cererii nu trebuie să depăşească 20 de zile din data înregistrării ei.
(3) Termenul de examinare a cererii poate fi prelungit la decizia oficiului cadastral teritorial, dar cel mult cu 40 de zile, în cazul în care este necesară înlocuirea documentelor sau primirea unor documente suplimentare de la solicitant, de la autorităţile publice şi de la alte persoane.
(4) Decizia argumentată privind prelungirea termenului de examinare a cererii se comunică în scris solicitantului împreună cu propunerea de înlocuire a documentelor sau de prezentare a unor documente suplimentare pentru înregistrarea drepturilor. Decizia poate fi atacată la Agenţie, iar decizia Agenţiei, în instanţă de judecată.
Articolul 33. Temeiurile pentru refuzul înregistrării drepturilor
(1) Înregistrarea drepturilor în baza titlurilor de autentificare a dreptului deţinătorului de teren nu poate fi refuzată. Înregistrarea drepturilor în baza altor documente poate fi refuzată numai dacă:
a) solicitantul nu a îndeplinit în termen cerinţele stabilite la art.32 alin.(4);
b) forma şi/sau conţinutul documentelor prezentate nu corespund cerinţelor legislaţiei;
c) s-a constatat neautenticitatea documentelor prezentate;
d) documentul prezentat a fost emis de o autoritate publică necompetentă;
e) datele din documentele prezentate nu corespund datelor din cadastru, cu excepţia cazurilor în care necorespunderea este cauzată de o eroare tehnică a oficiului cadastral teritorial;
f) există menţiunea privitoare la sechestrarea bunului imobil, dreptul asupra căruia este solicitat spre înregistrare.
(2) În cazul refuzului de înregistrare a dreptului, cererea ulterioară a aceleiaşi persoane referitoare la acelaşi bun imobil se examinează ca o nouă cerere.
(3) Decizia privind refuzul înregistrării drepturilor se aduce în scris la cunoştinţa solicitantului şi poate fi atacată în instanţă de judecată.
Articolul 34. Înscrisurile în registrul bunurilor imobile
(1) Fiecare înscris referitor la bunurile imobile, la tranzacţiile efectuate cu ele, la drepturile asupra bunului imobil, la grevările lor se identifică în registrul bunurilor imobile prin numărul cadastral al bunului imobil.
(2) Fiecărui înscris din subcapitolele II şi III ale registrului bunurilor imobile i se atribuie număr de înregistrare.
Articolul 35. Efectuarea înscrisului în registrul bunurilor imobile
(1) Înscrisul dreptului de proprietate asupra construcţiei capitale se face după înscrisul dreptului de proprietate asupra terenului.
(2) Înscrisul dreptului de proprietate asupra încăperilor izolate se efectuează după înscrisul drepturilor asupra terenului şi construcţiei capitale.
(3) Înscrisul grevărilor dreptului de proprietate se efectuează după înscrisul dreptului de proprietate.
(4) Modul de efectuare a înscrisului în registrul bunurilor imobile este stabilit de Agenţie.
Articolul 36. Documentele ce confirmă înregistrarea drepturilor
(1) Înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil este confirmată prin extrasul din registrul bunurilor imobile.
(2) Extrasul din registrul bunurilor imobile îl eliberează oficiul cadastral teritorial în a cărui rază de acţiune se află bunul imobil.
(3) La extrasele din cadastru şi din registrul bunurilor imobile se anexează, după caz, planul terenului şi/sau al construcţiei capitale, încăperii izolate.
(4) Extrasul din registrul bunurilor imobile se eliberează persoanei fizice care s-a legitimat şi a depus o cerere scrisă sau persoanei juridice care a sesizat oficial oficiul cadastral teritorial.
(5) Extrasul din registrul bunurilor imobile se eliberează pentru efectuarea tranzacţiilor şi este valabil timp de două luni din data eliberării. La eliberarea repetată a extrasului înainte de expirarea termenului indicat, se efectuează menţiunea “Repetat”.
(6) Refuzul neîntemeiat al furnizării de informaţii cadastrale poate fi atacat la Agenţie, iar decizia Agenţiei, în instanţă de judecată.
Articolul 37. Consecinţele juridice ale înregistrării
(1) Consecinţele juridice ale înregistrării apar după efectuarea înscrisului despre drepturile asupra bunului imobil în registrul bunurilor imobile. După efectuarea înscrisului în registrul bunurilor imobile, data autentică a înregistrării este data primirii cererii de înregistrare, care trebuie să fie inclusă în condica de cereri.
(2) Înregistrarea grevărilor asupra grevării dreptului de proprietate nu influenţează drepturile proprietarului bunului imobil, dacă contractul nu prevede altfel.
(3) Titularului de drepturi asupra bunului imobil înregistrat i se garantează plata, în modul stabilit de Guvern, a unei compensaţii în cazul lezării lui în drepturi din culpa registratorului.
Articolul 38. Corectarea greşelilor din cadastru
(1) Greşelile din cadastru se corectează numai în temeiul deciziei registratorului. Decizia trebuie să conţină data descoperirii greşelii, caracterul ei, cauza naşterii ei (din culpa titularului de drepturi sau a oficiului cadastral teritorial), modul de corectare a greşelii, sursele de reparaţie a prejudiciului cauzat.
(2) Problema corectării greşelilor tehnice (de litere, omisiuni de cuvinte, cifre, greşeli în calculele aritmetice etc.), abordată de titularul de drepturi şi/sau de alte persoane, se soluţionează în termen de 15 zile din data depunerii cererii, în următoarea ordine:
a) se ia decizia privind efectuarea modificării în cadastru sau privind refuzul modificării;
b) se efectuează modificarea în cadastru;
c) se solicită restituirea extrasului eliberat din registrul bunurilor imobile şi se eliberează un extras corectat; sau
d) se trimite solicitantului refuzul motivat al efectuării modificării în cadastru.
(3) Greşelile care nu au caracter tehnic (indicarea greşită a tipului de drept, a denumirii titularului de drepturi, componenţa bunului imobil, denaturarea mărimii cotelor în proprietatea comună, a coordonatelor hotarelor şi alte greşeli care lezează drepturile şi interesele legitime ale titularilor de drepturi sau ale altor persoane) se corectează în temeiul hotărîrii instanţei de judecată, cu excepţia cazului prevăzut la alin.(4).
(4) Decizia privind corectarea greşelii care nu are caracter tehnic poate fi emisă de oficiul cadastral teritorial numai dacă:
a) greşeala a fost comisă din culpa oficiului cadastral teritorial; şi
b) fiecare titular de drepturi ale cărui interese sînt atinse a dat în scris acordul de efectuare a modificării.
PARTICULARITĂŢILE ÎNREGISTRĂRII UNOR TIPURI DE BUNURI
IMOBILE ŞI A DREPTURILOR ASUPRA LOR
Articolul 39. Înregistrarea dreptului de proprietate comună în devălmăşie
(1) La înregistrarea dreptului de proprietate comună în devălmăşie asupra bunurilor imobile, în registrul bunurilor imobile se indică datele despre ambii soţi dacă aceste bunuri au fost procurate sau construite în timpul căsniciei lor şi dacă contractul dintre soţi, autentificat notarial, nu prevede altfel.
(2) La înregistrarea dreptului de proprietate comună în devălmăşie asupra locuinţelor privatizate, în registrul bunurilor imobile se indică datele tuturor participanţilor la privatizarea acestor obiecte în baza contractului de vînzare-cumpărare (predare-preluare) a locuinţei în proprietate privată şi certificatului agenţiei teritoriale pentru privatizare a Departamentului Privatizării cu privire la componenţa participanţilor la privatizare.
(3) La înregistrarea dreptului de proprietate comună în devălmăşie asupra terenului atribuit, conform legislaţiei, întregii familii, în registrul bunurilor imobile se indică datele tuturor persoanelor care erau membri ai familiei la data atribuirii, în baza extrasului din registrul de evidenţă a gospodăriilor sau a certificatului eliberat de autoritatea administraţiei publice locale.
(4) La înregistrarea primară a dreptului de proprietate comună în devălmăşie asupra bunurilor imobile care aparţin fie membrilor fostei gospodării de colhoznic, fie membrilor fostei gospodării ţărăneşti (de fermier), în registrul bunurilor imobile se indică datele tuturor membrilor gospodăriei, inclusiv ale minorilor şi celor inapţi pentru muncă, conform extrasului din registrul de evidenţă a gospodăriilor sau certificatului eliberat de autoritatea administraţiei publice locale. Bunurile imobile procurate sau create în urma activităţii în comun a membrilor gospodăriei ţărăneşti (de fermier) se înregistrează cu drept de proprietate comună în devălmăşie a membrilor acestei gospodării, enumeraţi în extrasul din Registrul gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), eliberat de autoritatea administraţiei publice locale, dacă contractul încheiat între membrii gospodăriei ţărăneşti (de fermier) sau hotărîrea instanţei de judecată nu prevede proprietatea comună în diviziune.
[Art.39 modificat prin Legea nr.910-XV din 14.03.2002, în vigoare 23.04.2002]
[Art.39 modificat prin Legea nr.757-XV din 21.12.2001, în vigoare 31.01.2002]
Articolul 40. Înregistrarea dreptului de proprietate comună în diviziune
(1) La înregistrarea dreptului de proprietate comună în diviziune asupra bunului imobil, în registrul bunurilor imobile se indică cota ideală a fiecărui proprietar în patrimoniu, care:
a) se determină reieşind din mărimea suprafeţei totale sau suprafeţei locative fie din valoarea unor încăperi şi/sau a suprafeţelor unor terenuri, fie în alt mod convenit între cotitularii dreptului de proprietate comună în diviziune; şi
b) se exprimă sub formă de fracţie ordinară sau în procente la mărimea sau valoarea bunului imobil; şi
c) se indică în contract sau în alt document ce confirmă drepturile, făcîndu-se referire la modul de determinare a ei.
(2) Înscrisul în registrul bunurilor imobile privind mărimea cotei se efectuează în baza documentului ce confirmă cotele determinate în bunul imobil. În cazul în care cotele dintr-un teren şi/sau dintr-o construcţie capitală stabilite separat sînt indicate în diferite documente ce confirmă drepturile, înscrisul se efectuează conform acestor documente.
(3) La înregistrarea naşterii, transmiterii, grevării sau stingerii dreptului de proprietate asupra încăperilor izolate din asociaţiile de proprietari ai locuinţelor privatizate, se înregistrează concomitent dreptul, legat indisolubil de acesta, de proprietate comună în diviziune asupra patrimoniului comun.
Articolul 41. Înregistrarea dreptului asupra bunului imobil al persoanelor juridice
(1) La încetarea activităţii persoanei juridice în legătură cu reorganizarea (fuziunea, asocierea, divizarea, separarea, transformarea) sau lichidarea ei, în registrul bunurilor imobile se efectuează înscrisul cu privire la stingerea dreptului asupra bunului imobil al acesteia în baza extrasului din Registrul comercial de stat.
(2) Dreptul asupra bunului imobil al persoanei juridice create prin reorganizarea unei alte persoane juridice se înregistrează în temeiul înscrisului privind succesiunea în drepturi din documentele de constituire ale noii persoane juridice şi al actului de predare-preluare.
(3) În cazul lichidării persoanei juridice, înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil al noilor proprietari se efectuează în baza documentelor, perfectate în modul stabilit, cu privire la împărţirea, distribuirea sau transmiterea bunurilor persoanei juridice lichidate.
(4) În cazul încetării activităţii persoanelor juridice, înregistrarea tranzacţiilor cu bunurile imobile care aparţin acestor persoane se suspendă pînă la data încheierii reorganizării sau lichidării lor, cu excepţia cazurilor în care bunurile se pun în vînzare la decizia comisiei de lichidare sau instanţei de judecată. Data încheierii reorganizării sau lichidării persoanei juridice se confirmă prin:
a) extrasul din Registrul comercial de stat privitor la încetarea activităţii persoanei juridice; şi, după caz,
b) certificatul înregistrării de stat a noilor persoane juridice succesoare în drepturi şi prin documentele lor de constituire.
Articolul 42. Înregistrarea drepturilor asupra bunurilor imobile proprietate publică
(1) Drepturile întreprinderilor asupra bunurilor imobile proprietate publică, transmise lor în folosinţă, se înregistrează în temeiul actelor de predare-preluare, încheiate între organele centrale de specialitate sau autorităţile administraţiei publice locale şi întreprindere.
(2) Înregistrarea grevării dreptului asupra terenului proprietate publică se efectuează în baza deciziei autorităţii administraţiei publice locale.
[Art.42 modificat prin Legea nr.910-XV din 14.03.2002, în vigoare 23.04.2002]
Articolul 43. Înregistrarea drepturilor de folosinţă, de arendă
(1) Dreptul de folosinţă, de arendă asupra bunului imobil pe un termen mai mare de 3 ani este supus înregistrării obligatorii. La cererea titularului, dreptul de arendă poate fi înregistrat şi pe un termen mai mic de 3 ani.
(2) În cazul arendării unei părţi din bunul imobil, la contract, prezentat odată cu cererea de înregistrare, se anexează planul terenului şi/sau planul construcţiei capitale pe etaje sau al unei părţi din ea, care se arendează (subarendează). Cererea de înregistrare a dreptului de arendă (subarendă) trebuie să fie semnată de persoana care dă în arendă şi de arendaş.
(3) Dreptul de folosinţă, de arendă asupra bunului imobil se stinge:
a) la expirarea termenului de folosinţă, de arendă;
b) la apariţia condiţiei indicate în contract;
c) la decizia instanţei de judecată;
d) la cererea comună a părţilor din contract;
e) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
Articolul 44. Înregistrarea ipotecii
(1) Înregistrarea ipotecii se efectuează în baza cererii debitorului gajist şi a creditorului gajist după înregistrarea drepturilor patrimoniale ale debitorului gajist asupra bunului imobil. La cererea debitorului gajist sau a creditorului gajist, se anexează contractul de gaj împreună cu documentele indicate în contract.
(2) Nu se admite înregistrarea ipotecii în cazurile în care ipotecarea bunului imobil indicat în contract este interzisă de legislaţie.
(3) La înregistrarea ipotecii, se indică datele despre creditorul gajist şi despre obiectul ipotecii, termenul de acţiune al acesteia, valoarea obligaţiei asigurată prin ipotecă sau datele privind modul şi condiţiile determinării acestei valori.
(4) În cazul în care, conform condiţiilor ipotecii, debitorului gajist îi este interzis să dispună de bunul imobil gajat şi/sau să ipotecheze ulterior acelaşi bun, în registrul bunurilor imobile se menţionează interdicţiile.
(5) Cesiunea ipotecii se înregistrează în baza contractului de cesiune a creanţei.
(6) Stingerea dreptului de ipotecă se înregistrează în baza cererii creditorului gajist, a cererii comune a debitorului gajist şi a creditorului gajist sau hotărîrii definitive a instanţei de judecată.
Articolul 45. Înregistrarea servituţilor
(1) Servituţile se înregistrează la cererea proprietarului bunului imobil sau a persoanei în a cărei favoare este stabilită servitutea ori în temeiul notificării organului împuternicit la a cărui decizie a fost stabilită servitutea.
(2) Servituţile se înregistrează în baza următoarelor documente referitoare la stabilirea servituţilor:
a) contractul încheiat în modul stabilit;
b) decizia autorităţii administraţiei publice locale privind terenul aflat în proprietate publică;
c) hotărîrii instanţei de judecată.
(3) La documente, în care sînt indicate: conţinutul, termenul de acţiune, datele despre persoanele în a căror favoare este stabilită servitutea, se anexează planul terenului, în care se indică hotarele, şi/sau planul construcţiei, în care se indică sfera de acţiune a servituţii.
Articolul 46. Înregistrarea dreptului de administrare fiduciară, de tutelă sau curatelă
Orice drept asupra bunului imobil a cărui exercitare se face în condiţii de administrare fiduciară, de tutelă sau curatelă se înregistrează numai în baza documentelor ce determină aceste relaţii, inclusiv în bază de contract sau în temeiul hotărîrii instanţei de judecată.
RĂSPUNDERI, COMPENSAŢII, GARANŢII
Articolul 47. Răspunderile pentru încălcarea prezentei legi
(1) Încălcarea prezentei legi atrage după sine răspundere disciplinară, materială, civilă, administrativă şi penală, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Oficiul cadastral teritorial poartă răspundere civilă pentru cauzare de prejudiciu titularului de drepturi prin deteriorarea sau pierderea documentelor din cadastru.
(3) Mărimea prejudiciului cauzat titularului de drepturi se calculează la momentul examinării cererii de chemare în judecată.
(4) Titularul de drepturi poartă răspundere administrativă şi civilă pentru:
a) încălcarea termenului stabilit de depunere a cererii de înregistrare a dreptului;
b) neasigurarea accesului la bunul imobil pentru executarea de lucrări cadastrale;
c) strămutarea şi distrugerea bornelor de hotar sau neasigurarea integrităţii lor.
(5) Persoanele cu funcţii de răspundere din întreprinderi, instituţii şi organizaţii care execută lucrări ce ţin de folosirea datelor cadastrale poartă răspundere administrativă pentru:
a) efectuarea lucrărilor cadastrale fără licenţă;
b) neprezentarea datelor cadastrale actualizate;
c) neprezentarea documentelor ce servesc drept temei pentru efectuarea de înscrisuri în registrul bunurilor imobile în conformitate cu legislaţia.
Articolul 48. Răspunderea pentru modificarea, folosirea şi dispunerea nesancţionată de informaţia referitoare la înregistrarea drepturilor
(1) Introducerea, modificarea, eliminarea înscrisului din registrul bunurilor imobile cu încălcarea modului stabilit, precum şi difuzarea şi furnizarea nesancţionată a datelor din cadastru atrag după sine răspunderea lucrătorilor oficiului cadastral teritorial în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Furnizarea datelor din cadastru în scopuri comerciale, fără contractul respectiv cu oficiul cadastral teritorial, către întreprinderi, instituţii şi organizaţii care nu intră în sistemul organelor cadastrale atrage după sine răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare.
(3) Executarea fără licenţă a lucrărilor pasibile de licenţă atrage după sine răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare.
Articolul 49. Fondul de garanţie
(1) În scopul reparaţiei unui eventual prejudiciu cauzat titularilor de drepturi asupra bunurilor imobile de către oficiul cadastral teritorial, se instituie un fond de garanţie.
(2) Fondatorul şi administratorul fondului de garanţie este Agenţia.
(3) Mijloacele fondului de garanţie pot fi investite în hîrtii de valoare în conformitate cu legislaţia privind hîrtiile de valoare.
(4) Modul de constituire şi administrare a fondului de garanţie, mărimea lui se stabilesc de Guvern.
Articolul 50. Plata compensaţiei titularului de drepturi
(1) În cazul în care titularul de drepturi este prejudiciat din cauza erorii sau rectificării înscrisului din registrul bunurilor imobile, lui i se acordă o compensaţie.
(2) Se plăteşte compensaţie numai după prima tranzacţie săvîrşită după înregistrarea primară.
(3) Nu se plăteşte compensaţie în cazul în care solicitantul a cauzat sau a contribuit la cauzarea prejudiciului prin escrocherie sau neglijenţă.
(4) Sumele din fondul de garanţie plătite păgubaşilor se percep în ordine de regres de la persoanele vinovate, ale căror acţiuni premeditate au cauzat prejudiciul. În astfel de cazuri, Agenţia acţionează în instanţă de judecată în calitate de reclamant.
(5) Plata compensaţiei se efectuează în baza deciziei unei comisii create de Guvern. Decizia poate fi atacată în instanţă de judecată.
Articolul 51. Garanţiile dobînditorului de bună-credinţă
În cazul în care dobînditorul de bună-credinţă obţine un bun imobil de la o persoană înscrisă din greşeală în registrul bunurilor imobile în calitate de proprietar al acestui bun, dreptul de proprietate asupra lui se menţine dobînditorului de bună-credinţă.
DISPOZIŢII TRANZITORII
Articolul 52. Perioada de tranziţie
(1) Perioada de tranziţie este timpul în care se creează cadastrul.
(2) În perioada de tranziţie:
a) se constituie sistemul organelor cadastrale;
b) se adoptă actele normative, se elaborează standardele de stat, condiţiile tehnice care să asigure crearea, implementarea şi funcţionarea eficientă a cadastrului;
c) se întocmesc în modul stabilit: dosarul cadastral pentru fiecare bun imobil, planul cadastral al teritoriului, registrul bunurilor imobile şi alte documente necesare funcţionării cadastrului.
Articolul 53. Competenţa Guvernului în domeniul creării cadastrului
În perioada creării cadastrului, Guvernul:
a) ia măsuri pentru punerea în aplicare a prezentei legi;
b) exercită controlul asupra Consiliului interdepartamental pentru coordonarea activităţilor în domeniul cadastrului naţional;
c) asigură informarea populaţiei privind întreg procesul de creare a cadastrului;
d) întreprinde alte măsuri în vederea creării cadastrului bunurilor imobile.
Articolul 54. Obligaţiile autorităţilor administraţiei publice în perioada de tranziţie
(1) La solicitarea oficiilor cadastrale teritoriale, autorităţile administraţiei publice le prezintă gratuit, în termen de o lună de la data solicitării, informaţia necesară pentru crearea cadastrului, cu excepţia datelor care constituie secret de stat:
a) Ministerul Afacerilor Interne – date din Registrul populaţiei pentru identificarea persoanelor fizice;
b) Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei – date din Registrul comercial de stat pentru identificarea persoanelor juridice;
c) autorităţile administraţiei publice locale – date din Registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, copii de pe deciziile cu privire la atribuirea terenurilor, la aprobarea actelor de recepţie a construcţiilor, extrase (adeverinţe) din registrul de evidenţă a gospodăriilor şi alte documente necesare creării cadastrului;
d) organele centrale de specialitate – informaţia grafică privind teritoriul unităţii administrativ-teritoriale.
(2) Coordonarea activităţilor de creare a cadastrului se pune în sarcina Guvernului.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale asigură instalarea şi paza bornelor de hotar ale unităţilor administrativ-teritoriale.
Articolul 55. Înregistrarea primară
(1) Înregistrarea primară se efectuează masiv şi/sau selectiv de către oficiul cadastral teritorial.
(2) Înregistrarea primară masivă se efectuează conform unui program aprobat de Guvern şi în modul stabilit de el.
(3) În procesul înregistrării primare masive, se întocmesc: planul cadastral al teritoriului, dosarul cadastral pentru fiecare bun imobil şi registrul bunurilor imobile.
(4) La înregistrarea primară, planul cadastral al teritoriului, proiectul de organizare a teritoriului şi planurile geometrice, elaborate în temeiul deciziei primăriei privind atribuirea terenurilor în proprietate privată, nu se modifică, cu excepţia cazurilor enumerate la art.18 alin.(4).
(5) Înregistrarea primară a bunurilor imobile atribuite sau procurate în alt mod în procesul privatizării, precum şi a drepturilor asupra acestor bunuri, este reglementată de prezenta lege şi de legislaţia cu privire la privatizare.
(6) În procesul înregistrării primare masive, introducerea în cadastru a datelor şi înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil se efectuează fără cererea titularilor de drepturi.
(7) Înregistrarea masivă nu atinge drepturile înregistrate selectiv înainte de efectuarea ei.
[Art.55 modificat prin Legea nr.757-XV din 21.12.2001, în vigoare 31.01.2002]
Articolul 56. Înregistrarea selectivă
(1) Înregistrarea selectivă se efectuează la cererea titularilor de drepturi contra plată.
(2) În cazul stabilirii hotarelor fixe ale terenului, dreptul asupra bunurilor imobile se înregistrează cu condiţia coordonării actului de constatare pe teren cu toţi proprietarii terenurilor adiacente.
(3) La înregistrarea dreptului asupra terenului cu hotare comune, nu se cere coordonarea hotarelor.
Articolul 57. Înregistrarea dreptului de proprietate publică
(1) În cazul în care titularul de drepturi nu deţine documentele care să-i confirme dreptul asupra terenului, dreptul de proprietate asupra terenului se înregistrează în folosul Republicii Moldova în limitele hotarelor demarcate pe teren.
(2) Înregistrarea transmiterii drepturilor asupra bunurilor imobile din proprietatea statului în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale se efectuează în baza unei hotărîri a Guvernului, adoptată conform legislaţiei în vigoare.
Articolul 58. Finanţarea lucrărilor de creare a cadastrului
(1) Lucrările de creare a cadastrului în ordinea înregistrării primare masive se finanţează de la bugetul de stat, din credite şi din alte surse de finanţare, cu excepţia prestării serviciilor de eliberare a extraselor din registrul bunurilor imobile.
(2) Oficiile cadastrale teritoriale asigură crearea fondului de garanţie din contul mijloacelor obţinute la înregistrarea curentă.
(3) În perioada, stabilită de Guvern, de constituire a fondului de garanţie, prejudiciul cauzat titularului de drepturi din culpa registratorului nu se repară.
Articolul 59. Excepţii pentru drepturile apărute anterior
(1) Drepturile asupra bunurilor imobile apărute anterior intrării în vigoare a prezentei legi şi neînscrise în registrul bunurilor imobile se consideră valabile. Aceste drepturi se înscriu în procesul înregistrării primare masive sau selective şi se consideră născute din ziua legalizării documentelor ce confirmă drepturile.
(2) În cazul transmiterii de la un titular la altul, inclusiv statul, a drepturilor asupra bunurilor imobile, precum şi în cazul naşterii sau stingerii drepturilor după punerea în aplicare a prezentei legi, tranzacţiile şi drepturile născute de aceste tranzacţii sînt supuse înregistrării obligatorii în modul stabilit de prezenta lege.
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 60. Sistarea ţinerii registrului construcţiilor şi a registrului cadastral al deţinătorilor de terenuri
(1) Pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale în care încă nu funcţionează oficiu cadastral teritorial, tranzacţiile, drepturile şi grevările prevăzute la art.59 alin.(2) vor fi trecute în registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri ţinut de primăria satului (comunei), oraşului (municipiului) pe al cărui teritoriu este amplasat bunul imobil.
(2) La încheierea înregistrării primare masive pe întreg teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective, ţinerea registrului construcţiilor şi a registrului cadastral al deţinătorilor de terenuri se sistează.
Articolul 61. Intrarea în vigoare a prezentei legi
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
(2) Guvernul, în termen de 2 luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
c) va adopta acte normative care să asigure executarea prezentei legi;
d) va asigura reexaminarea şi anularea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin prezentei legi.
(3) Pînă la aducerea în conformitate cu prezenta lege, legile şi alte acte normative se vor aplica în măsura în care nu contravin acesteia.
(4) Sub incidenţa prezentei legi cad raporturile juridice care au apărut după intrarea ei în vigoare.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN
|
Chişinău, 25 februarie 1998. | |
Nr.1543-XIII. |
