L E G E
cu privire la energia electrică
nr. 137-XIV din 17.09.1998
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.111-113/681 din 17.12.1998
* * *
Abrogat: 12.02.2010
Legea R.Moldova nr.124-XVIII din 23.12.2009
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de acţiune a prezentei legi
Articolul 2. Condiţii generale
Articolul 3. Noţiuni generale
Capitolul II
COMPETENŢA ADMINISTRATIVĂ
Articolul 4. Competenţa Guvernului
Articolul 5. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică
Articolul 6. Funcţiile de bază ale Agenţiei în domeniul electroenergeticii
Articolul 7. Drepturile Agenţiei
Articolul 8. Administrarea Agenţiei
Articolul 9. Bugetul Agenţiei
Articolul 10. Raportul financiar
Articolul 11. Protecţia consumatorilor
Articolul 12. Transparenţa activităţii Agenţiei. Deciziile şi hotărîrile Agenţiei
Capitolul III
REGIMUL DE ELIBERARE, MODIFICARE, SUSPENDARE ŞI
RETRAGERE A LICENŢELOR
Articolul 13. Activităţi pentru care se acordă licenţe
Articolul 14. Condiţiile şi procedura de licenţiere
Articolul 15. Tipurile de licenţe şi sfera de acţiune a licenţei
Articolul 16. Obligaţiile şi drepturile titularului de licenţă
Articolul 17. Modificarea, suspendarea şi reluarea valabilităţii licenţei
Articolul 171. Retragerea licenţei
Articolul 18. Fuziunea, asocierea, separarea sau divizarea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor
Capitolul IV
DREPTUL DE FOLOSINŢĂ A PROPRIETĂŢII UNOR ALTE PERSOANE
Articolul 19. Principii generale
Articolul 20. Efectuarea de lucrări prealabile
Articolul 21. Pozarea liniilor electrice
Articolul 22. Folosirea imobilului
Articolul 23. Exproprierea
Capitolul V
PRODUCEREA, TRANSPORTAREA, DISTRIBUIREA, ACTIVITATEA DE
DISPECERAT CENTRAL ŞI FURNIZAREA ENERGIEI ELECTRICE
Articolul 24. Coordonarea activităţilor în sistemul electroenergetic
Articolul 25. Producerea de energie electrică
Articolul 26. Transportul de energie electrică
Articolul 27. Distribuţia de energie electrică
Articolul 28. Dispeceratul central
Articolul 29. Furnizarea de energie electrică
Articolul 291. Calitatea serviciilor de distribuţie şi furnizare a energiei electrice
Articolul 30. Extinderea reţelelor electrice
Capitolul VI
RAPORTURILE JURIDICE DINTRE PARTICIPANŢII LA PIAŢA ENERGIEI ELECTRICE
Articolul 31. Raporturile juridice
Articolul 32. Contractul de furnizare a energiei electrice
Articolul 33. Efectele încheierii contractului privind furnizarea de energie electrică
Articolul 34. Suspendări şi limitări în alimentarea cu energie electrică
Articolul 35. Evidenţa consumului şi plata pentru energie electrică
Capitolul VII
REGLEMENTAREA TARIFELOR
Articolul 36. Tarifele la energia electrică şi pentru prestarea serviciilor auxiliare
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 37. Soluţionarea litigiilor
Articolul 38. Dispoziţii finale
Notă: În cuprinsul legii, cuvîntul "contorului" şi cuvintele "contorului de energie electrică" se înlocuiesc cu cuvintele "echipamentului de măsurare"; cuvintele "acordarea de licenţe" se înlocuiesc cu cuvintele "eliberarea de licenţe" conform Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege stabileşte principiile fundamentale de organizare şi reglementare a activităţilor ce ţin de producerea, transportul, distribuţia, furnizarea şi consumul de energie electrică, precum şi sistemul de protecţie a intereselor consumatorilor.
Legea urmăreşte crearea unei baze legislative pentru asigurarea unei competiţii largi pe piaţa energiei electrice în vederea sporirii eficienţei sistemului electroenergetic.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de acţiune a prezentei legi
(1) Efectul prezentei legi se extinde asupra:
a) producerii energiei electrice;
b) transportului şi distribuţiei energiei electrice;
c) furnizării energiei electrice, inclusiv prin import, export şi tranzit;
d) preţurilor la energia electrică şi pieţei energiei electrice;
e) eliberării de licenţe;
f) protecţiei drepturilor consumatorilor.
(2) Prezenta lege reglementează raporturile juridice dintre participanţii la piaţa energiei electrice: unităţile electroenergetice, dispeceratul central, furnizori, consumatori.
[Art.1 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 2. Condiţii generale
Energia electrică se produce, se transportă, se distribuie şi se furnizează în cel mai eficient mod, respectîndu-se actele legislative cu privire la proprietate, protecţia mediului, protecţia muncii, alte acte legislative, în conformitate cu interesele economiei naţionale şi drepturile consumatorilor.
[Art.2 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 3. Noţiuni generale
În sensul prezentei legi, prin noţiunile înscrise mai jos, se înţelege:
sistem electroenergetic – totalitate a elementelor din producerea, transportul, distribuţia şi utilizarea energiei electrice;
unitate electroenergetică – centrală electrică, reţea de transport, reţea de distribuţie;
centrală electrică – instalaţie sau ansamblu de instalaţii tehnice care produc energie electrică, utilizînd diverse feluri de combustibil (cărbune, gaze, produse petroliere etc.) sau alte resurse energetice;
centrală electrică publică – centrală electrică din a cărei producţie anuală medie de energie electrică cel puţin 60% sînt destinate utilizării în scopuri publice;
centrală electrică destinată uzului intern – centrală electrică din a cărei producţie anuală medie de energie electrică mai mult de 40% sînt folosite pentru consumul intern al proprietarului;
putere a centralei electrice – suma puterilor active nominale a unităţilor producătoare de energie electrică ale unei centrale electrice, stabilită la barele acesteia;
balanţă de puteri electrice – situaţie cînd puterea disponibilă sistemului electroenergetic este suficientă pentru îndestularea continuă a sarcinii consumatorilor în orice oră a curbei sarcinii de consum;
reţea electrică – reţea de transport sau de distribuţie;
reţea de transport – sistem format din linii electrice de înaltă tensiune, cu echipament şi utilaj de transformare şi de comutare, precum şi cu instalaţii auxiliare, care asigură în ansamblu transportul energiei electrice;
reţea de distribuţie – sistem format din linii electrice de tensiune medie şi joasă, cu echipament şi utilaj de transformare şi de comutare, precum şi cu instalaţii auxiliare, care asigură în ansamblu distribuţia şi furnizarea energiei electrice pînă la punctul de delimitare;
unitate transportatoare – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru transportul de energie electrică;
unitate de distribuţie – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru distribuţie de energie electrică;
dispecerat central – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru activitatea de dispecerat central;
producător – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru exploatare a centralelor electrice şi producere de energie electrică;
furnizare – achiziţionare şi vînzare de energie electrică;
furnizor – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru furnizare de energie electrică;
consumator – persoană fizică sau persoană juridică utilizatoare de energie electrică prin conectare a instalaţiilor sale la reţeaua electrică în unul sau mai multe puncte de alimentare;
instalaţie de utilizare – ansamblu de instalaţii şi reţele ale consumatorului destinate utilizării de energie electrică, situate în aval de punctul de delimitare;
punct de delimitare – loc în care instalaţiile consumatorului se racordează la reţeaua electrică şi în care imobilul consumatorului şi imobilul unităţii electroenergetice sau al furnizorului se delimitează după dreptul de proprietate;
subconsumator – persoană fizică sau persoană juridică ale cărei instalaţii electrice sînt racordate la instalaţiile electrice ale unui consumator cu care are încheiat un contract;
zonă de consum – amplasament al instalaţiilor de utilizare ale consumatorilor, inclusiv ale subconsumatorilor, prin care se consumă energia electrică recepţionată de la unul sau mai multe puncte de alimentare;
monopol natural – situaţie dominantă a unuia sau a cîtorva agenţi economici în producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie electrică, cauzată de împrejurări de ordin natural, economic sau tehnologic;
costul serviciilor – cheltuieli efective, necesare şi rezonabile, suportate la efectuarea unei activităţi din sfera electroenergeticii;
plată pentru racordare – sumă de bani achitată de consumator unităţii electroenergetice pentru acoperirea cheltuielilor necesare racordării instalaţiei de utilizare a consumatorului la reţeaua electrică, pentru procurarea de instalaţii, dispozitive, conductoare necesare racordării şi pentru executarea lucrărilor de instalare a acestora la consumator;
calitatea energiei electrice – totalitatea caracteristicilor energiei electrice referitoare la frecvenţa tensiunii, amplitudinea şi variaţia tensiunii, golurile de tensiune, nesimetria tensiunii pe cele trei faze, supratensiunile stabilite în standardul naţional GOST 13109;
echipament de măsurare – aparat sau sistem destinat pentru măsurarea cantităţii de energie electrică furnizată consumatorului şi, după caz, a puterii electrice în scopul facturării;
extinderea reţelei de distribuţie – majorarea capacităţii reţelei de distribuţie existente sau construcţia unor reţele noi sau porţiuni de reţea de distribuţie pentru satisfacerea cerinţelor de energie electrică ale solicitanţilor din noile localităţi, cartiere, microraioane sau din cele existente;
piaţa energiei electrice – sfera de vînzare-cumpărare a energiei şi puterii electrice de către participanţii pieţei în scopul aprovizionării fiabile a consumatorilor cu energie electrică în cadrul sistemului electroenergetic;
racordare – realizare a legăturii electrice permanente dintre instalaţia de utilizare a consumatorului şi reţeaua electrică;
servicii auxiliare – servicii adiţionale furnizării energiei electrice, acordate consumatorilor şi unor părţi terţe de către furnizor şi unitatea de distribuţie/transport;
sistem pauşal – metodă de determinare, prin calcul, a cantităţii de energie electrică consumată în funcţie de puterea receptoarelor electrice şi numărul orelor de utilizare pe tipuri de receptoare electrice sau în funcţie de puterea contractată şi numărul orelor de utilizare a acesteia;
consumator casnic – orice persoană fizică a cărei instalaţie de utilizare este racordată la reţeaua electrică şi care utilizează energie electrică pentru necesităţi casnice, nelegate de activitatea de întreprinzător sau cea profesională;
consumator noncasnic – orice persoană fizică sau juridică a cărei instalaţie de utilizare este racordată la reţeaua electrică şi care utilizează energie electrică în alte scopuri decît necesităţile casnice.
[Art.3 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
COMPETENŢA ADMINISTRATIVĂ
Articolul 4. Competenţa Guvernului
În scopul promovării politicii energetice, Guvernul:
a) asigură securitatea energetică a statului şi determină strategia (programul) de dezvoltare a surselor de energie electrică şi a interconexiunilor cu sistemele electroenergetice ale altor state;
b) stabileşte condiţiile generale de funcţionare optimă a centralelor electrice şi condiţiile generale de import şi export de energie electrică prin acordare centralelor electrice locale a unui statut de prioritate la comercializarea, pe piaţa internă, a energiei electrice produse de ele, precum şi a unui statut de prioritate faţă de tranzitul pe teritoriul Republicii Moldova a energiei electrice produse de alte ţări;
c) aprobă, în bază de concurs, construcţia de centrale electrice cu o putere mai mare de 20 MW, aprobă mărirea capacităţilor de producţie ale centralelor electrice de termoficare existente în cazul în care capacitatea adiţională este mai mare de 20 MW;
d) stabileşte întreprinderea care va exercita funcţiile dispeceratului central;
e) determină tipurile de combustibil ce urmează a fi utilizate la centralele electrice cu o putere mai mare de 20 MW;
f) stabileşte cantitatea minimă a rezervelor de combustibil;
g) promovează interesele energeticii naţionale pe plan internaţional.
[Art.4 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]
Articolul 5. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică
(1) Reglementarea sistemului electroenergetic se efectuează de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, denumită în continuare Agenţie.
(2) Agenţia este o autoritate publică centrală de reglementare permanentă cu statut de persoană juridică, ce nu se subordonează unei alte autorităţi publice sau private, cu excepţia cazurilor stipulate la alin.(3) al prezentului articol, la alin.(3)-(5),(8) ale art.8 şi la alin.(4) al art.9.
(3) Regulamentul Agenţiei se elaborează în conformitate cu prezenta lege şi se aprobă de către Parlament.
[Art.5 modificat prin Legea nr.107-XVIII din 17.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Art.5 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 6. Funcţiile de bază ale Agenţiei în domeniul electroenergeticii
(1) Agenţia:
a) eliberează, în conformitate cu procedura şi cerinţele stabilite prin lege, licenţe pentru: producerea de energie electrică; transportul de energie electrică şi/sau activitatea de dispecerat central; distribuţia de energie electrică; furnizarea de energie electrică la tarife reglementate sau la tarife nereglementate;
b) modifică, suspendă sau retrage, în cazurile prevăzute de prezenta lege, licenţele eliberate;
c) exercită, în limitele şi modul stabilite de lege, controlul privind modalitatea de respectare a drepturilor consumatorilor şi calitatea serviciilor prestate;
d) elaborează şi aprobă, în modul stabilit, metodologia de calculare a tarifelor reglementate la energie electrică, aprobă aceste tarife;
e) supraveghează corectitudinea calculării de către titularii de licenţe a tarifelor reglementate la energia electrică conform prevederilor stipulate în licenţe;
f) supraveghează activitatea comercială a participanţilor la piaţa energiei electrice;
g) determină informaţia de ordin economic şi tehnic referitoare la funcţionarea sistemului electroenergetic în ansamblu, ce urmează a fi dată publicităţii de către titularii de licenţe, respectînd confidenţialitatea acesteia;
h) promovează competiţia pe piaţa energiei electrice, ţinînd cont de statutul prioritar al centralelor electrice locale la comercializarea energiei electrice produse de ele;
h1) adoptă hotărîri şi decizii în limitele competenţelor prevăzute de lege;
i) stabileşte, în conformitate cu Standardele naţionale de contabilitate, metodele de ţinere a contabilităţii în electroenergetică, precum şi sistemul de informaţii în baza cărora titularii de licenţe vor prezenta rapoarte Agenţiei.
(2) În vederea îndeplinirii prevederilor prezentei legi, Agenţia colaborează cu organul central de specialitate, cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, în special prin furnizarea reciprocă de informaţii necesare aplicării atît a prevederilor legislaţiei concurenţei, cît şi a prevederilor legislaţiei din domeniile energeticii, cu Serviciul Standardizare şi Metrologie, cu ministerele şi cu alte organe ale administraţiei publice centrale sau locale interesate, cu societatea civilă.
[Art.6 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.6 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]
Articolul 7. Drepturile Agenţiei
(1) În scopul îndeplinirii eficiente a funcţiilor sale prevăzute de prezenta lege, Agenţia este în drept:
a) să controleze dacă titularul de licenţă respectă condiţiile stipulate în licenţă;
b) să controleze dacă titularul de licenţă aplică în mod corect tarifele reglementate;
c) să aibă acces la documentele aferente activităţilor, practicate conform licenţei, inclusiv la cele cu informaţii ce constituie secret de stat sau de serviciu;
d) să obţină de la titularii de licenţe copii, extrase din documentele menţionate la lit.c), precum şi informaţii suplimentare;
e) să pună în aplicare principiul cheltuielilor minime la producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie electrică;
f) să ceară titularilor de licenţe pentru distribuţia de energie electrică şi pentru furnizarea de energie electrică la tarife reglementate să negocieze şi să încheie cu centralele electrice locale contracte pe termen lung privind achiziţionarea de energie electrică produsă de ele la tarife şi volume reglementate de Agenţie, cu condiţia ca executarea acestor contracte să nu aibă drept efect majorarea tarifelor pentru consumatori;
g) să emită regulamente în domeniul electroenergetic şi al relaţiilor dintre producător, furnizor, unitate de distribuţie, unitate transportatoare şi consumatori;
h) să constate contravenţii şi să încheie procese-verbale conform prevederilor Codului contravenţional al Republicii Moldova.
(2) Agenţia poate avea şi alte drepturi prevăzute de lege.
[Art.7 modificat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]
[Art.7 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.7 modificat prin Legea nr.1379-XIV din 17.11.2000, în vigoare 14.12.2000]
[Art.7 completat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]
Articolul 8. Administrarea Agenţiei
Agenţia este condusă de Consiliul de administraţie conform principiilor prevăzute în Legea nr.1525-XIII din 19 februarie 1998 cu privire la energetică.
[Art.8 în redacţia Legii nr.107-XVIII din 17.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Art.8 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 9. Bugetul Agenţiei
Agenţia îşi formează bugetul în modul stabilit în Legea nr.1525-XIII din 19 februarie 1998 cu privire la energetică.
[Art.9 în redacţia Legii nr.107-XVIII din 17.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Art.9 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 10. Raportul financiar
În fiecare an, către data de 1 martie, Agenţia pregăteşte un raport financiar, care include informaţii privind plăţile regulatorii vărsate pe contul curent al Agenţiei, precum şi cheltuielile efectuate de Agenţie de pe acest cont pe parcursul anului precedent. În raportul financiar se indică, de asemenea, toate împrumuturile bancare contractate şi oricare alte mijloace utilizate de Agenţie pe parcursul anului precedent. Raportul financiar se publică în presa centrală.
Articolul 11. Protecţia consumatorilor
(1) În scopul protecţiei consumatorilor, Agenţia:
a) ţine permanent în centrul atenţiei problemele care afectează interesele consumatorilor;
b) elaborează regulamente privind apărarea intereselor consumatorilor;
c) examinează sesizările consumatorilor;
d) colaborează cu organizaţiile care reprezintă interesele consumatorilor;
e) asigură organizaţiile care apără interesele consumatorilor, precum şi consumatorii, cu informaţia necesară referitoare la activitatea titularilor de licenţe, excepţie făcînd cazurile cînd această informaţie este confidenţială;
f) soluţionează în procedură necontencioasă neînţelegerile dintre consumator şi furnizor survenite în legătură cu procedura racordării la reţea, precum şi cele referitoare la încheierea contractelor de furnizare a energiei electrice.
(2) Consumatorii sînt în drept să solicite concursul Agenţiei în vederea soluţionării oricăror probleme ce ţin de competenţa acesteia, inclusiv în cazul livrării de energie electrică necalitativă şi prestării de servicii necalitative. Agenţia examinează sesizările menţionate şi le soluţionează în limitele competenţei sale.
[Art.11 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 12. Transparenţa activităţii Agenţiei. Deciziile şi hotărîrile Agenţiei
(1) Transparenţa activităţii, a deciziilor şi hotărîrilor Agenţiei este asigurată de către Consiliul de administraţie, care, în acest scop:
a) face publice şedinţele Consiliului de administraţie;
b) anunţă din timp părţilor interesate ordinea de zi a şedinţei Consiliului de administraţie şi asigură accesul liber al persoanelor interesate, precum şi al publicului larg la examinarea chestiunilor incluse pe ordinea de zi. La şedinţele în cadrul cărora vor fi discutate informaţiile cu caracter confidenţial, vor fi invitate numai persoanele vizate. De asemenea, ordinea de zi a şedinţelor de lucru va fi publicată pe site-ul Agenţiei www.anre.md;
c) în cazul în care consiliul de administraţie intenţionează să adoptate hotărîri ce pot avea impact asupra pieţelor relevante şi a prestării serviciilor publice, Agenţia va respecta procedura de consultare, publicînd pe site-ul său proiectul actului ce urmează a fi aprobat prin hotărîre; la solicitarea părţilor interesate, proiectul actului va fi remis prin poşta electronică. Proiectul va fi comunicat publicului larg cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte, termen în care părţile interesate vor avea posibilitatea de a formula propuneri, comentarii sau obiecţii. În cadrul şedinţelor publice vor fi prezentate comentariile, propunerile şi obiecţiile formulate, care vor fi discutate cu părţile care le-au înaintat.
Se stabileşte un termen de 15 zile calendaristice pentru prezentarea avizelor şi propunerilor şi un termen de 15 zile calendaristice – pentru discutarea lor.
Toate persoanele care au solicitat înscrierea adresei lor de poştă electronică pe lista de corespondenţă constituită de Agenţie vor fi informate referitor la începerea consultărilor.
În cazul în care protejarea concurenţei sau a intereselor şi drepturilor consumatorilor impune adoptarea de urgenţă a unui act, termenul de 30 de zile specificat la lit.c) poate fi redus de Agenţie, dar nu va fi mai mic de 10 zile.
Agenţia face accesibile publicului rezultatele consultărilor, inclusiv motivele pentru care a respins obiecţiile şi/sau propunerile prezentate de părţile interesate, cu excepţia cazurilor în care informaţia este protejată de Legea cu privire la secretul comercial.
(2) Dacă neînţelegerile dintre titularii de licenţă în probleme ce ţin de competenţa Agenţiei nu pot fi soluţionate de către aceştia de sine stătător, ele sînt examinate de Agenţie, care, la sesizarea oricăreia dintre părţi, va emite o decizie în vederea soluţionării litigiului în termen de 30 de zile calendaristice de la data sesizării. În caz de necesitate, Agenţia poate prelungi termenul stabilit cu cel mult o lună, comunicînd acest fapt părţilor interesate.
(3) Agenţia, în termen de 3 zile lucrătoare din data adoptării deciziei asupra litigiului, o remite spre executare părţilor implicate în litigiu, cu expunerea motivelor pe care se întemeiază decizia. Deciziile Agenţiei sînt obligatorii pentru părţi şi vor fi executate de acestea.
(4) Deciziile şi hotărîrile Agenţiei emise în temeiul prezentei legi pot fi atacate în instanţa de judecată competentă.
(5) Deciziile şi hotărîrile Agenţiei care prezintă interes public, precum şi menţiunile cu privire la licenţele eliberate de autoritatea de reglementare, sînt publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în condiţiile şi în conformitate cu prevederile Legii privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale, ale Legii privind procedura publicării şi republicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a actelor normative şi a rectificărilor operate în ele şi ale Legii privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale.
(6) La cererea persoanelor fizice sau juridice, Agenţia furnizează orice alt tip de informaţie solicitată, cu excepţia celei cu caracter confidenţial. Informaţia care se conţine în registrele de licenţiere este transparentă.
[Art.12 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.12 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]
REGIMUL DE ELIBERARE, MODIFICARE, SUSPENDARE
ŞI RETRAGERE A LICENŢELOR
[Denumirea cap.III în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 13. Activităţi pentru care se acordă licenţe
(1) Producerea de energie electrică, transportul de energie electrică şi/sau activitatea de dispecerat central, distribuţia de energie electrică, furnizarea de energie electrică la tarife reglementate sau la tarife nereglementate sînt activităţi pentru care se eliberează licenţe.
(2) Se eliberează licenţă producătorului proprietar de centrală electrică cu o putere de 5 MW şi mai mult dacă această putere este folosită pentru consum public. Atunci cînd puterea centralei este utilizată pentru consum intern, licenţa se va elibera numai în cazul dacă această putere este de 20 MW şi mai mult.
(3) Producătorul proprietar de centrală electrică publică, cu o putere mai mică de 5 MW, sau de centrală electrică de uz intern, cu o putere de pînă la 20 MW trebuie să comunice Agenţiei data punerii în funcţiune şi să coopereze cu sistemul electroenergetic în conformitate cu prevederile art.24.
[Art.13 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 14. Condiţiile şi procedura de licenţiere
(1) Licenţele pentru activităţile prevăzute la art.13 se acordă agenţilor economici persoane juridice în cazul în care aceştia:
a) sînt înregistraţi în Republica Moldova;
b) prezintă raportul financiar (pentru persoana juridică care activează) sau extrasul de cont bancar în cazul iniţierii afacerii, documentele ce confirmă că dispune de mijloace tehnice cu care va fi desfăşurată activitatea pentru care solicită licenţă, documentele ce confirmă că dispune de personal care poate desfăşura activitatea pentru care solicită licenţă;
(2) Managerul întreprinderii care solicită licenţă va trebui să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă capacitate de exerciţiu;
b) să aibă reşedinţă permanentă în Republica Moldova;
c) să aibă studii superioare, să demonstreze cunoştinţe în activitatea pentru care se solicită licenţă şi să aibă o experienţă în domeniul electroenergetic de cel puţin 5 ani;
d) să nu aibă antecedente penale legate de activitatea reglementată de prezenta lege şi nici antecedente penale pentru crime premeditate, prevăzute de Codul penal.
(3) Eliberarea, reperfectarea licenţei şi eliberarea duplicatului acesteia pentru activităţile prevăzute la art.13 se efectuează conform procedurii stabilite de Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător.
[Art.14 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 15. Tipurile de licenţe şi sfera de acţiune a licenţei
(1) Agenţia este în drept să elibereze următoarele tipuri de licenţe:
a) licenţă pentru producerea de energie electrică;
b) licenţă pentru transportul de energie electrică şi/sau activitatea de dispecerat central;
c) licenţă pentru distribuţia de energie electrică;
d) licenţă pentru furnizarea de energie electrică la tarife reglementate sau la tarife nereglementate.
(2) Licenţa este însoţită, în mod obligatoriu, de condiţiile de desfăşurare a activităţii licenţiate, care corespund prevederilor legii şi sînt parte integrantă a licenţei.
(3) Licenţele eliberate de către Agenţie sînt valabile pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Licenţele obţinute în Republica Moldova sînt valabile şi peste hotarele ei, în corespundere cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
[Art.15 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 16. Obligaţiile şi drepturile titularului de licenţă
(1) Titularul de licenţă este obligat:
a) să îndeplinească condiţiile stipulate în licenţă;
b) să se conducă de principiul cheltuielilor minime, prezentînd Agenţiei calcule argumentate ale cheltuielilor suportate în cazul în care Agenţia a stabilit că piaţa energiei electrice nu este competitivă;
c) în procesul de îndeplinire a condiţiilor stipulate în licenţă, să nu admită discriminarea participanţilor la piaţa de energie electrică şi să respecte statutul de prioritate al centralelor electrice locale la comercializarea energiei electrice produse de ele;
d) să nu întrerupă prestarea de servicii, excepţie făcînd cazurile de neplată, motivele tehnice şi de siguranţă stipulate în licenţă şi în contracte;
e) să prezinte Agenţiei rapoarte anuale în forma şi în termenele prestabilite de ea, precum şi altă informaţie, solicitată de Agenţie, necesară în executarea atribuţiilor sale, conform legislaţiei;
f) să achite regulat plăţile regulatorii.
(2) Nici o autoritate publică şi nici o organizaţie privată nu poate obliga titularul de licenţă să continue prestarea de servicii persoanei fizice sau persoanei juridice care nu-şi onorează obligaţiile de plată prevăzute de contractul încheiat sau nu respectă condiţiile aprobate în vederea prestării acestor servicii.
(3) Titularul de licenţă are drept de acces liber la contoarele electrice de pe teritoriul consumatorului cu care a încheiat contract de furnizare a energiei electrice.
(4) Titularul de licenţă nu are dreptul să procure acţiuni ale unui alt titular de licenţă fără acordul scris al Agenţiei. Agenţia informează în scris titularul de licenţă privind acordul respectiv în termen de o lună de la depunerea cererii de către acesta.
(5) Dreptul de a deţine mai mult de o licenţă este reglementat de Agenţie.
[Art.16 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.16 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]
Articolul 17. Modificarea, suspendarea şi reluarea valabilităţii licenţei
(1) Licenţa poate fi modificată atît din iniţiativa titularului, cît şi din iniţiativa Agenţiei, cu acordul ambelor părţi, în cazul intervenirii unor circumstanţe esenţiale.
(2) Licenţa poate fi suspendată prin hotărîre judecătorească, adoptată în temeiul legii, la cererea Agenţiei.
(3) În cazurile în care se constată neîndeplinirea de către titularul de licenţă a obligaţiilor sale şi, ca urmare, întreruperea furnizării energiei electrice către consumatori pentru o perioadă mai mare decît cea stabilită pentru înlăturarea cauzelor motivate, fiind pusă în pericol securitatea naţională, viaţa şi sănătatea oamenilor, sau dacă acţiunile ori inacţiunile titularului de licenţă duc la încălcarea ordinii publice şi impun remedierea imediată a consecinţelor survenite, licenţa poate fi suspendată, cu adresarea ulterioară a Agenţiei în instanţa de judecată. Adresarea în instanţă trebuie să se facă în termen de 3 zile lucrătoare. În caz de nerespectare a acestui termen, suspendarea licenţei se anulează.
(4) Agenţia va suspenda licenţa conform procedurii prevăzute la alin.(3) dacă deficienţele identificate nu au fost remediate în termen de 7 zile de la emiterea prescripţiei în condiţiile prezentei legi.
(5) Drept temei pentru suspendarea licenţei servesc:
a) nerespectarea de către titularul de licenţă a prescripţiei privind lichidarea încălcării condiţiilor activităţii licenţiate în termenul stabilit, în cazul în care încălcările sînt imputabile titularului de licenţă, inclusiv cele privind neinformarea, în termenul stabilit, asupra modificării datelor indicate în documentele anexate la declaraţia pentru eliberarea licenţei;
b) incapacitatea parţială sau provizorie a titularului de licenţă de a desfăşura genul de activitate licenţiat conform prevederilor legii.
(6) Decizia privind suspendarea licenţei se adoptă de Agenţie în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărîrii instanţei de judecată şi este adusă la cunoştinţa titularului de licenţă în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii. În decizia Agenţiei privind suspendarea licenţei se indică termenul concret de suspendare, care nu poate depăşi 6 luni.
(7) Titularul de licenţă este obligat să informeze în scris Agenţia despre lichidarea circumstanţelor care au condus la suspendarea licenţei.
(8) Termenul de valabilitate a licenţei nu se prelungeşte pe perioada de suspendare a acesteia.
(9) Reluarea activităţii licenţiate se efectuează în temeiul deciziei Agenţiei, după remedierea circumstanţelor care au condus la suspendarea licenţei, sau în temeiul hotărîrii instanţei de judecată care a emis hotărîrea de suspendare a licenţei sau a hotărîrii instanţei ierarhic superioare, în conformitate cu legea.
[Art.17 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.17 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]
Articolul 171. Retragerea licenţei
(1) Licenţa poate fi retrasă prin hotărîre judecătorească, adoptată în temeiul legii, la cererea Agenţiei, cu excepţia retragerii licenţei conform temeiurilor prevăzute la alin.(2) lit.a) şi b), care se efectuează direct de către Agenţie.
(2) Drept temei pentru retragerea licenţei servesc:
a) cererea titularului de licenţă privind retragerea acesteia;
b) decizia cu privire la anularea înregistrării de stat a titularului de licenţă;
c) neachitarea plăţii regulatorii în termenul stabilit de Agenţie;
d) depistarea unor date neautentice în documentele prezentate Agenţiei, dacă acestea nu au fost remediate sau nu pot fi remediate în termenul stabilit;
e) stabilirea faptului de transmitere a licenţei sau a copiei de pe aceasta altei persoane în scopul desfăşurării activităţii licenţiate;
f) neînlăturarea în termenul stabilit a circumstanţelor care au condus la suspendarea licenţei;
g) nerespectarea repetată a prescripţiilor privind lichidarea încălcărilor ce ţin de condiţiile activităţii licenţiate, în cazul în care încălcările sînt imputabile titularului de licenţă.
(3) Agenţia adoptă decizia privind retragerea licenţei în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărîrii instanţei de judecată şi o aduce la cunoştinţa titularului de licenţă, cu indicarea temeiurilor retragerii, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei.
(4) În cazul retragerii licenţei, taxa pentru licenţă nu se restituie.
(5) Titularul de licenţă căruia i s-a retras licenţa poate să depună o nouă declaraţie pentru eliberarea licenţei pentru acelaşi gen de activitate după înlăturarea cauzelor care au condus la retragerea licenţei.
(6) Titularul de licenţă este obligat, în termen de 10 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de retragere a licenţei, să depună la Agenţie licenţa retrasă.
[Art.171 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 18. Fuziunea, asocierea, separarea sau divizarea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor
Fuziunea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor între ei, precum şi cu alţi agenţi economici, asocierea, separarea sau divizarea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor, în cazul în care aceste transformări pot influenţa tarifele reglementate, se efectuează doar cu acordul Agenţiei. În cazul respectiv Agenţia este obligată, în termen de o lună, să prezinte acordul şi este în drept să modifice condiţiile stipulate în licenţă. Acordul se consideră oferit dacă Agenţia nu răspunde solicitantului în termenul indicat.
[Art.18 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
DREPTUL DE FOLOSINŢĂ A PROPRIETĂŢII UNOR ALTE PERSOANE
Articolul 19. Principii generale
(1) Titularul de licenţă pentru producerea, transportul sau distribuţia energiei electrice este în drept să folosească proprietatea altor persoane în cazul:
a) efectuării de lucrări preliminare;
b) pozării liniilor electrice;
c) construcţiei şi exploatării obiectivelor sistemului electroenergetic;
d) exercitării altor acţiuni.
(2) Titularul de licenţă este obligat să repare proprietarului de teren sau de un alt imobil ori beneficiarului dreptului de folosinţă asupra acestor imobile pagubele cauzate prin efectuarea de lucrări prevăzute la alin.(1) lit.a)-d), inclusiv în urma lichidării consecinţelor unor avarii, şi să readucă terenurile ocupate temporar la starea lor iniţială.
(3) În scopul preîntîmpinării de avarii în reţelele electrice sau lichidării consecinţelor lor, proprietarul de teren sau de un alt imobil sau beneficiarul dreptului de folosinţă asupra acestor imobile este obligat să permită unităţii electroenergetice să le folosească după necesităţi.
(4) În zonele de protecţie a naturii, activitatea prevăzută la alin.(1) lit.a)-d) nu poate fi exercitată fără acordul prealabil al autorităţilor protecţiei mediului.
Articolul 20. Efectuarea de lucrări prealabile
Lucrările prealabile aferente construcţiei unei unităţi electroenergetice sau a unor obiective ale ei pot fi începute de titularul de licenţă doar în cazul încheierii unui acord cu proprietarul sau cu beneficiarul dreptului de folosinţă asupra terenului pe care urmează să se efectueze lucrările prealabile.
Articolul 21. Pozarea liniilor electrice
(1) Pozarea include lucrările de construcţie, montare, reparare, reconstrucţie a liniilor electrice, a suporturilor de transformatoare şi a echipamentelor de comutare şi se efectuează de către titularul de licenţă doar în cazul încheierii unui acord cu proprietarul sau cu beneficiarul dreptului de folosinţă asupra terenului pe care urmează să se efectueze aceste lucrări.
(2) Acordul stipulat la alin.(1) se anulează în cazul în care nu se realizează în termen de 5 ani de la data încheierii lui.
Articolul 22. Folosirea imobilului
(1) Orice obiective ale unităţilor electroenergetice pot fi amplasate şi exploatate pe terenurile aflate în proprietatea sau în folosinţa unor alte persoane în baza dreptului de folosinţă.
(2) Dreptul de folosinţă se atribuie în baza unui acord cu proprietarul de imobil.
(3) În cazul în care nu se ajunge la un acord cu proprietarul de imobil în ceea ce priveşte acordarea dreptului de folosinţă, titularul de licenţă poate solicita sprijinul autorităţilor administraţiei publice competente în soluţionarea problemei în cauză.
(4) Dreptul de folosinţă încetează în cazul în care nu se exercită în decursul a 5 ani de la data acordării lui.
Articolul 23. Exproprierea
(1) În cazul în care titularul de licenţă nu a reuşit să obţină dreptul de folosinţă asupra terenului necesar pentru construcţia unei centrale electrice, staţii de transformare şi a altor obiective de uz public, el este în drept să iniţieze procedura de expropriere a lui în conformitate cu legislaţia.
(2) În cazul construcţiei şi exploatării liniilor electrice, suporturilor de transformatoare şi echipamentelor de comutare, exproprierea poate avea loc doar dacă titularul de licenţă demonstrează că lucrările, prevăzute la art.21, vor împiedica substanţial ori chiar vor exclude folosirea de către proprietar a imobilului său.
(3) Imobilul expropriat în conformitate cu alin.(1) şi (2) trece în proprietatea statului şi este dat cu drept de folosinţă titularului de licenţă.
PRODUCEREA, TRANSPORTAREA, DISTRIBUIREA, ACTIVITATEA DE
DISPECERAT CENTRAL ŞI FURNIZAREA ENERGIEI ELECTRICE
Articolul 24. Coordonarea activităţilor în sistemul electroenergetic
(1) Unităţile electroenergetice funcţionează într-un sistem unic. Producătorii, unităţile de transport şi de distribuţie, dispeceratul central şi furnizorii colaborează pe principiile economiei de piaţă şi ale dirijării operative unice.
(2) Conform condiţiilor stipulate în licenţă şi în regulamentele aprobate de Agenţie, dispeceratul central şi unitatea transportatoare, împreună cu producătorii, unităţile de distribuţie şi furnizorii de energie electrică, elaborează:
a) regulile de colaborare în sistemul electroenergetic;
b) condiţiile de aplicare a restricţiilor în relaţiile dintre părţi.
(3) Dirijarea operativă asupra sistemului electroenergetic unic este pusă pe seama dispeceratului central şi unităţii transportatoare şi se efectuează în conformitate cu prevederile alin.(2) lit.a) şi b).
(4) Raporturile juridice dintre participanţii la piaţa energiei electrice se stabilesc în bază de contract, conform condiţiilor stipulate în licenţă şi în regulamentele aprobate de Agenţie.
Articolul 25. Producerea de energie electrică
(1) Producătorii de energie electrică, indiferent de puterea centralelor lor, sînt în drept să participe la piaţa energiei electrice dacă respectă cerinţele tehnice de racordare la reţea, iar calitatea energiei electrice livrate corespunde standardului naţional GOST 13109.
(2) Licenţa pentru producerea de energie electrică se eliberează pe un termen de 25 de ani. Licenţa pentru producerea de energie electrică se retrage de către Agenţie în conformitate cu art.171.
(3) Titularul de licenţă pentru producerea de energie electrică respectă regulamentele, aprobate de Agenţie, privind dirijarea centralelor electrice de către dispeceratul central.
[Art.25 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 26. Transportul de energie electrică
(1) Titularii de licenţe şi consumatorii au drept de acces la reţeaua de transport fără nici o discriminare.
(2) Unitatea transportatoare este obligată să transporte energie electrică la destinaţie conform clauzelor contractului încheiat între părţi şi condiţiilor stipulate în licenţă şi în regulamentele aprobate de Agenţie.
(3) Unitatea transportatoare nu poate fi concomitent şi furnizor.
(4) Unitatea transportatoare este obligată să răspundă la orice solicitare de serviciu în termen de 15 zile de la data înregistrării acesteia.
(5) Licenţa pentru transportul de energie electrică şi/sau activitatea de dispecerat central se eliberează pe un termen de 25 de ani. Licenţa pentru transportul de energie electrică şi/sau activitatea de dispecerat central se retrage de către Agenţie în conformitate cu art.171.
(6) Titularul de licenţă pentru transportul de energie electrică se conduce, în activitatea sa de exploatare a reţelei de transport, de regulamentele emise de dispeceratul central, de condiţiile stipulate în licenţă, de regulamentele şi documentele normative obligatorii stabilite prin legi.
[Art.26 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 27. Distribuţia de energie electrică
(1) Titularul de licenţă şi consumatorii au drept de acces la reţeaua de distribuţie fără nici o discriminare.
(2) Unitatea de distribuţie este obligată să distribuie energie electrică la destinaţie conform clauzelor contractului încheiat între părţi, condiţiilor prevăzute în licenţă şi regulamentelor aprobate de Agenţie.
(3) Unitatea de distribuţie poate fi concomitent şi furnizor de energie electrică la tarife reglementate.
(4) Unitatea de distribuţie este obligată să răspundă la orice solicitare de serviciu în termen de 15 zile de la data înregistrării acesteia.
(5) Licenţa pentru distribuţia de energie electrică se eliberează pe un termen de 25 de ani. Licenţa pentru distribuţia de energie electrică se retrage de către Agenţie în conformitate cu art.171.
(6) Titularul de licenţă pentru distribuţia de energie electrică se conduce, în activitatea sa de exploatare a reţelei de distribuţie, de regulamentele emise de dispeceratul central, de condiţiile licenţei, de regulamentele şi documentele normative obligatorii stabilite prin legi.
[Art.27 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 28. Dispeceratul central
(1) Activitatea operativ-tehnologică în sistemul electroenergetic este coordonată de către dispeceratul central în corespundere cu licenţa pentru activitate de dispecerat central.
(2) Dispeceratul central este întreprindere de stat şi nu poate fi supus privatizării.
(3) Dispeceratul central înregistrează contractele de furnizare a energiei electrice în conformitate cu regulamentele emise de Agenţie.
(4) Dispeceratul central nu poate fi concomitent şi furnizor.
Articolul 29. Furnizarea de energie electrică
(1) Furnizorul este obligat să livreze energie electrică consumatorului în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu dispoziţiile capitolului VI, ţinînd cont de statutul prioritar al centralelor electrice locale la comercializarea energiei electrice produse de ele.
(2) Dacă Agenţia stabileşte că piaţa energiei electrice este necompetitivă, titularul licenţei pentru furnizarea energiei electrice la tarife reglementate cumpără energie electrică la cel mai mic preţ, asigurînd, totodată, fiabilitatea procesului de aprovizionare cu energie electrică. În aceste cazuri, contractele privind achiziţionarea de energie electrică sînt aprobate de Agenţie.
(3) Nu se consideră furnizare alimentarea cu energie electrică a unui subconsumator de către un consumator în interiorul zonei de consum.
(4) Furnizorul poartă răspundere pentru prejudiciul cauzat prin nerespectarea standardului naţional GOST 13109 privind calitatea energiei electrice.
(5) Licenţa pentru furnizarea de energie electrică la tarife reglementate sau la tarife nereglementate se eliberează pe un termen de 25 de ani.
[Art.29 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.29 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]
Articolul 291. Calitatea serviciilor de distribuţie şi furnizare a energiei electrice
(1) Calitatea serviciilor de distribuţie şi furnizare a energiei electrice va fi apreciată în baza indicatorilor de calitate stabiliţi de către Agenţie, care vor reflecta continuitatea furnizării energiei electrice şi calitatea relaţiilor dintre furnizori şi consumatori. Agenţia stabileşte indicatorii generali, care se vor calcula pentru unitatea de distribuţie, şi indicatorii garantaţi, care vor viza consumatorul individual, precum şi valorile minime ale indicatorilor de calitate, care vor fi actualizaţi în dependenţă de situaţia obiectivă din sectorul electroenergetic şi cerinţele consumatorilor.
(2) Pentru nerespectarea valorii minime a indicatorilor de calitate Agenţia este în drept să reducă tariful la energia electrică furnizată pînă la 5% sau să stabilească compensaţii individuale consumatorilor, în conformitate cu un regulament aprobat de Agenţie.
[Art.291 introdus prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 30. Extinderea reţelelor electrice
(1) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie, beneficiind de dreptul stipulat la alin.(5), sînt responsabile de racordarea la reţelele lor a altor titulari de licenţe sau consumatori care au depus o cerere corespunzătoare.
(2) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie sînt responsabile de extinderea reţelelor lor electrice în legătură cu creşterea cererii de energie electrică.
(3) Cheltuielile de extindere a reţelei de transport le suportă unitatea transportatoare. Aceste cheltuieli se iau în considerare la stabilirea tarifelor pentru transportul de energie electrică în cazul în care cheltuielile date s-au efectuat în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu regulamentele aprobate de Agenţie.
(4) Cheltuielile de extindere a reţelelor de distribuţie le suportă unitatea de distribuţie. Aceste cheltuieli se iau în considerare la stabilirea tarifelor pentru distribuţia de energie electrică în cazul în care cheltuielile date s-au efectuat în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu regulamentele aprobate de Agenţie.
(5) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie sînt în drept să ceară altor titulari de licenţe sau consumatori, care intenţionează să-şi extindă reţelele de transport ori de distribuţie în vederea satisfacerii unor necesităţi aparte, ca aceştia să proiecteze şi să construiască reţele sau să le acopere financiar în cazul în care aceasta se face în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu regulamentele aprobate de Agenţie.
(6) Agenţii economici, indiferent de forma lor de proprietate, instituţiile bugetare şi alţi consumatori de energie electrică care au în proprietate reţele electrice cu tensiunea 0,4 – 10 kV sau linii de transport electric şi staţii de transformare cu tensiunea 35 – 110 kV sînt în drept să le transmită cu titlu gratuit întreprinderilor specializate de distribuţie sau de transport al energiei electrice. Venitul obţinut în urma transmiterii cu titlu gratuit a obiectivelor electrice menţionate se consideră venit neimpozabil.
[Art.30 completat prin Legea nr.82-XVI din 13.05.2005, în vigoare 03.06.2005]
RAPORTURILE JURIDICE DINTRE PARTICIPANŢII
LA PIAŢA ENERGIEI ELECTRICE
Articolul 31. Raporturile juridice
(1) Raporturile juridice dintre participanţii la piaţa energiei electrice, stabilită de Agenţie ca fiind necompetitivă, se reglementează prin regulamente elaborate şi aprobate de Agenţie.
(2) Raporturile juridice dintre furnizori şi cumpărători pe piaţa energiei electrice, stabilită de Agenţie ca fiind competitivă, se reglementează prin clauzele contractului încheiat între părţi.
Articolul 32. Contractul de furnizare a energiei electrice
(1) Furnizarea energiei electrice se efectuează numai în bază de contract încheiat între furnizor şi consumator. Contractul stipulează termenele de valabilitate, cazurile de suspendare sau limitare a acţiunii contractului, precum şi responsabilităţile furnizorului şi consumatorului.
(2) Clauzele contractuale pot fi detaliate şi completate în anexe şi în alte acte adiţionale.
(3) Consumatorul poate încheia contract individual de furnizare a energiei electrice cu oricare furnizor, inclusiv din străinătate.
(4) Cererile consumatorilor privind achiziţionarea de energie electrică şi modificarea contractelor deja încheiate se examinează şi se satisfac de titularul de licenţă în măsura posibilităţilor sale tehnice.
[Art.32 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 33. Efectele încheierii contractului privind furnizarea de energie electrică
(1) Furnizorul este obligat să asigure continuitatea alimentării cu energie electrică la parametrii prevăzuţi de standarde şi în conformitate cu clauzele contractuale.
(2) Consumatorii sînt în drept să transmită energia electrică unui subconsumator numai cu acordul prealabil al furnizorului. Raporturile juridice dintre consumatori şi subconsumatori încetează odată cu expirarea contractului privind furnizarea de energie electrică, precum şi în cazul încălcării obligaţiilor de către subconsumator.
(3) Instalaţiile de utilizare nu trebuie să pună în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, să prejudicieze proprietatea, să provoace deranjamente în funcţionarea normală a unităţii electroenergetice şi în alimentarea cu energie electrică a altor consumatori.
Articolul 34. Suspendări şi limitări în alimentarea cu energie electrică
(1) Unitatea electroenergetică este în drept să suspende furnizarea de energie electrică pentru o perioadă de timp cît mai scurtă în cazul cînd sînt puse în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, cînd apare pericolul prejudicierii proprietăţii, cînd se încalcă balanţa de puteri în sistemul electroenergetic unic, cînd se încalcă regimul de funcţionare a unităţilor electroenergetice, precum şi în legătură cu efectuarea de racordări şi alte operaţiuni care nu pot fi executate în alt mod sau în legătură cu unele avarii ori lichidarea consecinţelor lor.
(2) Unitatea electroenergetică avizează din timp consumatorul despre data şi durata suspendării alimentării cu energie electrică în cazul dacă suspendarea nu este cauzată de situaţii excepţionale.
(3) Unitatea electroenergetică este în drept să limiteze sau să suspende furnizarea de energie electrică în caz de criză de combustibil, survenită la scară naţională, sau în cazul unor interese ce ţin de apărarea naţională.
(4) Unitatea electroenergetică nu repară prejudiciile cauzate de ea prin limitarea sau suspendarea alimentării cu energie electrică, în circumstanţele prevăzute la alin.(3), dacă acţiunile lor s-au conformat prevederilor alin.(1) şi (2).
(5) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie sînt în drept să limiteze sau să suspende furnizarea de energie electrică dacă consumatorul sau titularul de licenţă nu respectă clauzele contractuale.
Articolul 35. Evidenţa consumului şi plata pentru energie electrică
(1) Titularii de licenţe pentru transport şi distribuţie de energie electrică sînt responsabili de instalarea, exploatarea, întreţinerea şi verificarea periodică a echipamentului de măsurare ale consumatorilor racordaţi la reţelele lor.
(2) Titularii de licenţe pentru transportul şi pentru distribuţia de energie electrică ţin evidenţa energiei utilizînd numai echipamente de măsurare verificate metrologic, ale căror tipuri sînt incluse în Registrul de stat al mijloacelor de măsurare al Republicii Moldova.
(3) Părţile contractante pot iniţia verificarea metrologică de expertiză a echipamentului de măsurare în cazul în care una dintre părţi are reclamaţii. Dacă reclamaţia se confirmă, se fac recalculări, iar dacă nu se confirmă, cheltuielile de verificare le suportă reclamantul.
(4) Consumatorul:
a) suportă cheltuielile pentru racordare şi pentru reconectare;
b) achită, în corespundere cu indicaţiile echipamentului de măsurare şi clauzele contractuale, costul energiei electrice consumate;
c) achită consumul de energie electrică calculat prin aplicarea sistemului pauşal, în cazul constatării încălcării de către consumator a clauzelor contractuale care au dus la neînregistrarea sau înregistrarea incompletă a energiei electrice consumate. Calculul consumului de energie electrică în aceste circumstanţe se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului pentru furnizarea şi utilizarea energiei electrice.
[Art.35 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
REGLEMENTAREA TARIFELOR
Articolul 36. Tarifele la energia electrică şi pentru prestarea serviciilor auxiliare
(1) Tarifele reglementate la energie electrică se calculează şi se aplică de către titularii de licenţe respective conform unei metodologii prestabilite.
(2) Metodologia calculării şi aplicării tarifelor reglementate la energie electrică se elaborează şi se aprobă de către Agenţie, în modul stabilit, pentru anumite perioade de timp.
(3) Metodologia calculării şi aplicării tarifelor reglementate la energie electrică include:
1) modul de calculare:
a) a costului serviciilor;
b) a cheltuielilor aferente exploatării eficiente şi dezvoltării unităţilor electroenergetice şi a dispeceratului central;
c) a cheltuielilor aferente îndeplinirii cerinţelor de protecţie a mediului;
d) a mărimii profitului necesar titularilor de licenţe pentru continuarea activităţii lor;
2) metoda de separare a cheltuielilor şi a profitului, specificate la alin.(3) pct.1), la producerea de energie electrică şi, separat, la producerea de energie termică, suportate şi, respectiv, obţinut la centralele care produc în regim combinat energie electrică şi energie termică.
(4) Metodologia calculării şi aplicării tarifelor reglementate la energie electrică trebuie să ţină cont de politica statului în domeniul energetic, inclusiv privind importul, exportul şi tranzitul energiei electrice, şi să contribuie la alimentarea fiabilă a consumatorilor cu energie electrică cu cheltuieli minime şi la utilizarea eficientă a capacităţilor de producţie.
(5) Titularii de licenţe sînt obligaţi să prezinte Agenţiei toate informaţiile necesare acesteia în activitatea de supraveghere a corectitudinii evidenţei cheltuielilor efective şi a calculării tarifelor reglementate.
(6) Stabilirea, aprobarea şi revizuirea preţurilor la serviciile auxiliare prestate de către titularii de licenţe se efectuează conform metodologiei aprobate de Agenţie.
[Art.36 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 37. Soluţionarea litigiilor
Cu excepţia cazurilor stipulate la art.12 alin.(2), litigiile dintre participanţii la piaţa energiei electrice se soluţionează în instanţă de judecată.
Articolul 38. Dispoziţii finale
(1) Pînă în anul 2000 inclusiv, titularii de licenţe pentru furnizarea de energie electrică la tarife reglementate au dreptul exclusiv de livrare a energiei electrice pe teritoriul specificat în licenţă.
(2) Liberalizarea pieţei energiei electrice se va efectua treptat, pe etape stabilite de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, după coordonarea cu Guvernul, în perioada de pînă la 1 ianuarie 2015.
(3) Titularul de licenţă pentru transport de energie electrică este concomitent şi titular de licenţă pentru activitate de dispecerat central. Agenţia poate schimba această prevedere doar după anul 2002.
(4) În conformitate cu regulamentele aprobate de Agenţie, titularul de licenţă pentru activitate de dispecerat central va asigura, pînă în anul 2001, titularii de licenţe pentru furnizare de energie electrică la tarife reglementate cu cantitatea de energie electrică necesară.
(5) Agenţia este în drept, în decursul unui an de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să facă modificări în licenţă fără acordul titularului ei dacă modificările se fac pentru apărarea intereselor consumatorilor.
(6) Guvernul, în termen de două luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
[Art.38 modificat prin Legea nr.172-XVI din 19.07.2007, în vigoare 27.07.2007]
[Art.38 modificat prin Legea nr.345-XVI din 22.12.2005, în vigoare 06.01.2006]
[Art.38 modificat prin Legea nr.75-XV din 28.02.2003, în vigoare 18.03.2003]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV
|
Chişinău, 17 septembrie 1998. | |
Nr.137-XIV. |
