vineri, 3 iunie 2005
137/17.09.98 Lege cu privire la energia electrică

L E G E

cu privire la energia electrică

 

nr. 137-XIV  din  17.09.1998

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.111-113/681 din 17.12.1998

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de acţiune a prezentei legi

Articolul 2. Condiţii generale

Articolul 3. Noţiuni generale

 

Capitolul II

COMPETENŢA ADMINISTRATIVĂ

Articolul 4. Competenţa Guvernului

Articolul 5. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică

Articolul 6. Funcţiile de bază ale Agenţiei în domeniul electroenergeticii

Articolul 7. Drepturile Agenţiei

Articolul 8. Administrarea Agenţiei

Articolul 9. Bugetul Agenţiei

Articolul 10. Raportul financiar

Articolul 11. Protecţia consumatorilor

Articolul 12. Transparenţa activităţii Agenţiei. Deciziile Agenţiei

 

Capitolul III

ACORDAREA DE LICENŢE

Articolul 13. Activităţi pentru care se acordă licenţe

Articolul 14. Cerinţele pentru acordarea de licenţe

Articolul 15. Tipuri de licenţe

Articolul 16. Obligaţiile şi drepturile titularului de licenţă

Articolul 17. Modificarea, suspendarea şi retragerea licenţei

Articolul 18. Fuziunea, asocierea, separarea sau divizarea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor

 

Capitolul IV

DREPTUL DE FOLOSINŢĂ A PROPRIETĂŢII UNOR ALTE PERSOANE

Articolul 19. Principii generale

Articolul 20. Efectuarea de lucrări prealabile

Articolul 21. Pozarea liniilor electrice

Articolul 22. Folosirea imobilului

Articolul 23. Exproprierea

 

Capitolul V

PRODUCEREA, TRANSPORTAREA, DISTRIBUIREA, ACTIVITATEA DE

DISPECERAT CENTRAL ŞI FURNIZAREA ENERGIEI ELECTRICE

Articolul 24. Coordonarea activităţilor în sistemul electroenergetic

Articolul 25. Producerea de energie electrică

Articolul 26. Transportul de energie electrică

Articolul 27. Distribuţia de energie electrică

Articolul 28. Dispeceratul central

Articolul 29. Furnizarea de energie electrică

Articolul 30. Extinderea reţelelor electrice

 

Capitolul VI

RAPORTURILE JURIDICE DINTRE PARTICIPANŢII LA PIAŢA ENERGIEI ELECTRICE

Articolul 31. Raporturile juridice

Articolul 32. Contractul de furnizare a energiei electrice

Articolul 33. Efectele încheierii contractului privind furnizarea de energie electrică

Articolul 34. Suspendări şi limitări în alimentarea cu energie electrică

Articolul 35. Evidenţa consumului şi plata pentru energie electrică

 

Capitolul VII

REGLEMENTAREA TARIFELOR

Articolul 36. Tarifele la energia electrică

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 37. Soluţionarea litigiilor

Articolul 38. Dispoziţii finale

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege stabileşte principiile fundamentale de organizare şi reglementare a activităţilor ce ţin de producerea, transportul, distribuţia, furnizarea şi consumul de energie electrică, precum şi sistemul de protecţie a intereselor consumatorilor.

Legea urmăreşte crearea unei baze legislative pentru asigurarea unei competiţii largi pe piaţa energiei electrice în vederea sporirii eficienţei sistemului electroenergetic.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de acţiune a prezentei legi

(1) Efectul prezentei legi se extinde asupra:

a) producerii energiei electrice;

b) transportului şi distribuţiei energiei electrice;

c) furnizării energiei electrice, inclusiv prin import, export şi tranzit;

d) preţurilor la energia electrică şi pieţei energiei electrice;

e) acordării de licenţe;

f) protecţiei intereselor consumatorilor.

(2) Prezenta lege reglementează raporturile juridice dintre participanţii la piaţa energiei electrice: unităţile electroenergetice, dispeceratul central, furnizori, consumatori.

 

Articolul 2. Condiţii generale

Energia electrică se produce, se transportă, se distribuie şi se furnizează în cel mai eficient mod, respectîndu-se actele legislative cu privire la proprietate, protecţia mediului, protecţia muncii, alte acte legislative, în conformitate cu interesele economiei naţionale şi ale consumatorilor.

 

Articolul 3. Noţiuni generale

În sensul prezentei legi, prin noţiunile înscrise mai jos, se înţelege:

sistem electroenergetic – totalitate a elementelor din producerea, transportul, distribuţia şi utilizarea energiei electrice;

unitate electroenergetică – centrală electrică, reţea de transport, reţea de distribuţie;

centrală electrică – instalaţie sau ansamblu de instalaţii tehnice care produc energie electrică, utilizînd diverse feluri de combustibil (cărbune, gaze, produse petroliere etc.) sau alte resurse energetice;

centrală electrică publică – centrală electrică din a cărei producţie anuală medie de energie electrică cel puţin 60% sînt destinate utilizării în scopuri publice;

centrală electrică destinată uzului intern – centrală electrică din a cărei producţie anuală medie de energie electrică mai mult de 40% sînt folosite pentru consumul intern al proprietarului;

putere a centralei electrice – suma puterilor active nominale a unităţilor producătoare de energie electrică ale unei centrale electrice, stabilită la barele acesteia;

balanţă de puteri electrice – situaţie cînd puterea disponibilă sistemului electroenergetic este suficientă pentru îndestularea continuă a sarcinii consumatorilor în orice oră a curbei sarcinii de consum;

reţea electrică – reţea de transport sau de distribuţie;

reţea de transport – sistem format din linii electrice de înaltă tensiune, cu echipament şi utilaj de transformare şi de comutare, precum şi cu instalaţii auxiliare, care asigură în ansamblu transportul energiei electrice;

reţea de distribuţie – sistem format din linii electrice de tensiune medie şi joasă, cu echipament şi utilaj de transformare şi de comutare, precum şi cu instalaţii auxiliare, care asigură în ansamblu distribuţia şi furnizarea energiei electrice pînă la punctul de delimitare;

unitate transportatoare – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru transportul de energie electrică;

unitate de distribuţie – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru distribuţie de energie electrică;

dispecerat central – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru activitatea de dispecerat central;

producător – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru exploatare a centralelor electrice şi producere de energie electrică;

furnizare – achiziţionare şi vînzare de energie electrică;

furnizor – persoană juridică deţinătoare de licenţă pentru furnizare de energie electrică;

consumator – persoană fizică sau persoană juridică utilizatoare de energie electrică prin conectare a instalaţiilor sale la reţeaua electrică în unul sau mai multe puncte de alimentare;

instalaţie de utilizare – ansamblu de instalaţii şi reţele ale consumatorului destinate utilizării de energie electrică, situate în aval de punctul de delimitare;

punct de delimitare – loc în care instalaţiile consumatorului se racordează la reţeaua electrică şi în care imobilul consumatorului şi imobilul unităţii electroenergetice sau al furnizorului se delimitează după dreptul de proprietate;

subconsumator – persoană fizică sau persoană juridică ale cărei instalaţii electrice sînt racordate la instalaţiile electrice ale unui consumator cu care are încheiat un contract;

zonă de consum – amplasament al instalaţiilor de utilizare ale consumatorilor, inclusiv ale subconsumatorilor, prin care se consumă energia electrică recepţionată de la unul sau mai multe puncte de alimentare;

monopol natural – situaţie dominantă a unuia sau a cîtorva agenţi economici în producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie electrică, cauzată de împrejurări de ordin natural, economic sau tehnologic;

costul serviciilor – cheltuieli efective, necesare şi rezonabile, suportate la efectuarea unei activităţi din sfera electroenergeticii;

cheltuieli pentru racordare – plată pentru procurarea, verificarea, instalarea contorului de energie electrică, pentru instalaţii, dispozitive, conductoare, necesare racordării consumatorului la reţeaua de transport sau de distribuţie, şi pentru instalarea lor la consumator.

 

Capitolul II

COMPETENŢA ADMINISTRATIVĂ

Articolul 4. Competenţa Guvernului

În scopul promovării politicii energetice, Guvernul:

a) asigură securitatea energetică a statului şi determină strategia (programul) de dezvoltare a surselor de energie electrică şi a interconexiunilor cu sistemele electroenergetice ale altor state;

b) stabileşte condiţiile generale de funcţionare optimă a centralelor electrice şi condiţiile generale de import şi export de energie electrică prin acordare centralelor electrice locale a unui statut de prioritate la comercializarea, pe piaţa internă, a energiei electrice produse de ele, precum şi a unui statut de prioritate faţă de tranzitul pe teritoriul Republicii Moldova a energiei electrice produse de alte ţări;

c) aprobă, în bază de concurs, construcţia de centrale electrice cu o putere mai mare de 20 MW, aprobă mărirea capacităţilor de producţie ale centralelor electrice de termoficare existente în cazul în care capacitatea adiţională este mai mare de 20 MW;

d) stabileşte întreprinderea care va exercita funcţiile dispeceratului central;

e) determină tipurile de combustibil ce urmează a fi utilizate la centralele electrice cu o putere mai mare de 20 MW;

f) stabileşte cantitatea minimă a rezervelor de combustibil;

g) promovează interesele energeticii naţionale pe plan internaţional.

[Art.4 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]

 

Articolul 5. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică

(1) Reglementarea sistemului electroenergetic se efectuează de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, denumită în continuare Agenţie.

(2) Agenţia este o autoritate a administraţiei publice permanentă cu statut de persoană juridică, ce nu se subordonează unei alte autorităţi publice sau private, cu excepţia cazurilor stipulate la alin.(3) al prezentului articol, la alin.(3)-(5),(8) ale art.8 şi la alin.(4) al art.9.

(3) Regulamentul Agenţiei se elaborează în conformitate cu prezenta lege şi se aprobă de către Guvern.

 

Articolul 6. Funcţiile de bază ale Agenţiei în domeniul electroenergeticii

Agenţia:

a) eliberează licenţe pentru producerea, transportul şi furnizarea de energie electrică, precum şi pentru alte activităţi care asigură sporirea eficienţei sistemului electroenergetic şi promovarea competiţiei pe piaţa energiei electrice;

b) modifică, suspendă sau retrage, în cazurile prevăzute de prezenta lege, licenţele eliberate;

c) exercită controlul asupra modului de satisfacere a cerinţelor consumatorilor şi asupra calităţii serviciilor prestate;

d) elaborează şi aprobă, în modul stabilit, metodologia de calculare a tarifelor reglementate la energie electrică, aprobă aceste tarife;

e) supraveghează corectitudinea calculării de către titularii de licenţe a tarifelor reglementate la energia electrică conform prevederilor stipulate în licenţe;

f) supraveghează activitatea comercială a participanţilor la piaţa energiei electrice;

g) determină informaţia de ordin economic şi tehnic referitoare la funcţionarea sistemului electroenergetic în ansamblu, ce urmează a fi dată publicităţii de către titularii de licenţe, respectînd confidenţialitatea acesteia;

h) promovează competiţia pe piaţa energiei electrice, ţinînd cont de statutul prioritar al centralelor electrice locale la comercializarea energiei electrice produse de ele;

i) stabileşte, în conformitate cu Standardele naţionale de contabilitate, metodele de ţinere a contabilităţii în electroenergetică, precum şi sistemul de informaţii în baza cărora titularii de licenţe vor prezenta rapoarte Agenţiei.

[Art.6 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]

 

Articolul 7. Drepturile Agenţiei

(1) În scopul îndeplinirii eficiente a funcţiilor sale prevăzute de prezenta lege, Agenţia este în drept:

a) să controleze dacă titularul de licenţă respectă condiţiile stipulate în licenţă;

b) să controleze dacă titularul de licenţă aplică în mod corect tarifele reglementate;

c) să aibă acces la documentele aferente activităţilor, practicate conform licenţei, inclusiv la cele cu informaţii ce constituie secret de stat sau de serviciu;

d) să obţină de la titularii de licenţe copii, extrase din documentele menţionate la lit.c), precum şi informaţii suplimentare;

e) să pună în aplicare principiul cheltuielilor minime la producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie electrică;

f) să ceară titularilor de licenţe pentru distribuţia de energie electrică şi pentru furnizarea de energie electrică la tarife reglementate să negocieze şi să încheie cu centralele electrice locale contracte pe termen lung privind achiziţionarea de energie electrică produsă de ele la tarife şi volume reglementate de Agenţie, cu condiţia ca executarea acestor contracte să nu aibă drept efect majorarea tarifelor pentru consumatori;

g) să emită regulamente ale activităţii în domeniul electroenergeticii;

h) să aplice amenzi.

(2) Agenţia poate avea şi alte drepturi prevăzute de legislaţie.

[Art.7 modificat prin Legea nr.1379-XIV din 17.11.2000, în vigoare 14.12.2000]

[Art.7 completat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]

 

Articolul 8. Administrarea Agenţiei

(1) Agenţia este condusă de Consiliul de administraţie alcătuit din trei directori.

(2) Deciziile Consiliului de administraţie se adoptă cu votul majorităţii. Fiecare director deţine un singur vot.

(3) Directorii Consiliului de administraţie sînt desemnaţi de către Guvern pentru o perioadă de 6 ani, cu excepţia primei aplicări a prezentei legi privind o asemenea desemnare cînd primul director este desemnat pentru o perioadă de 2 ani, al doilea – de 4 ani, al treilea – de 6 ani. La fiecare 2 ani, începînd cu data primei aplicări a prezentei legi privind desemnarea directorilor, Guvernul desemnează un director. În cazul apariţiei, din diferite motive, a unui loc vacant de director, Guvernul desemnează un nou director pentru perioada rămasă de aflare în funcţie a directorului precedent. Nici unul dintre directorii Consiliului de administraţie nu poate deţine această funcţie mai mult de 12 ani, indiferent de data primei lui desemnări. Nu poate fi desemnată în funcţia de director o persoană care a deţinut această funcţie mai mult de 6 ani sau care, aflîndu-se în această funcţie, va acumula în perioada rămasă de aflare în funcţie mai mult de 6 ani.

(4) Directorul poate fi eliberat din funcţie de către Guvern în cazul:

a) demisionării;

b) pierderii cetăţeniei Republicii Moldova;

c) imposibilităţii exercitării funcţiei din motive de sănătate;

d) alegerii sale în altă funcţie;

e) condamnării la privaţiune de libertate prin hotărîre definitivă a instanţei de judecată;

f) îndeplinirii necorespunzătoare a obligaţiilor sale de serviciu în mod sistematic;

g) încălcării legislaţiei.

(5) Guvernul desemnează unul dintre cei trei directori în funcţia de director general al Consiliului de administraţie.

(6) Directorul general angajează personalul Agenţiei cu consimţămîntul a cel puţin unui membru al Consiliului de administraţie.

(7) La întreprinderile a căror activitate este reglementată de Agenţie, în corespundere cu prezenta lege, directorul Consiliului de administraţie nu este în drept:

a) să deţină funcţii;

b) să deţină acţiuni ale acestor întreprinderi; să fie creditor sau debitor al lor;

c) să obţină cîştiguri financiare sau materiale;

d) să încerce a obţine angajarea unei persoane sau să negocieze angajarea sa după termenul de aflare a sa în funcţie.

(8) Directorul general prezintă Guvernului şi Parlamentului un raport despre activitatea Agenţiei în anul precedent.

 

Articolul 9. Bugetul Agenţiei

(1) În fiecare an, către 15 noiembrie, Agenţia îşi formează bugetul pentru anul următor în baza:

a) plăţilor regulatorii aplicate anual de Agenţie titularilor de licenţe;

b) plăţilor pentru eliberarea licenţelor;

c) altor surse prevăzute de legislaţie.

(2) Agenţia stabileşte mărimea plăţilor regulatorii pentru anul următor, la un nivel suficient pentru a acoperi cheltuielile ei, în baza estimărilor volumelor de energie electrică prezentate de către titularii de licenţe pînă la data de 1 noiembrie curent. Mărimea plăţilor se determină în modul următor:

a) în cazul producătorului de energie electrică – pornind de la volumul de energie electrică livrat de la barele centralei;

b) în cazul unităţii transportatoare şi al dispeceratului central – pornind de la volumul de energie livrat în reţelele de distribuţie;

c) în cazul unităţii de distribuţie – pornind de la volumul de energie electrică eliberat consumatorilor;

d) în cazul furnizorului de energie electrică – pornind de la volumul de energie electrică furnizat.

(3) Plăţile regulatorii se transferă de către titularii de licenţe pe contul curent al Agenţiei. Agenţia are drept unic de a utiliza mijloacele de pe contul său. Mijloacele neutilizate în exerciţiul financiar curent se transferă la bugetul anului următor. Dacă pe parcursul exerciţiului financiar curent se formează un deficit de fonduri, Agenţia este în drept să-l recupereze de la bugetul anului următor, corectînd corespunzător plăţile regulatorii. Agenţia este în drept să contracteze împrumuturi bancare, la dobînzi rezonabile, pentru acoperirea cheltuielilor curente ce nu pot fi acoperite din plăţile regulatorii colectate. Agenţia rambursează împrumuturile din mijloacele obţinute de la plăţile regulatorii colectate ulterior.

(4) Bugetul Agenţiei se aprobă de către Guvern la nivelul de 0,06–0,09 la sută din costul anual al energiei electrice şi al gazelor naturale furnizate consumatorilor. Bugetul Agenţiei se publică în presa centrală.

 

Articolul 10. Raportul financiar

În fiecare an, către data de 1 martie, Agenţia pregăteşte un raport financiar, care include informaţii privind plăţile regulatorii vărsate pe contul curent al Agenţiei, precum şi cheltuielile efectuate de Agenţie de pe acest cont pe parcursul anului precedent. În raportul financiar se indică, de asemenea, toate împrumuturile bancare contractate şi oricare alte mijloace utilizate de Agenţie pe parcursul anului precedent. Raportul financiar se publică în presa centrală.

 

Articolul 11. Protecţia consumatorilor

(1) În scopul protecţiei consumatorilor, Agenţia:

a) ţine permanent în centrul atenţiei problemele care afectează interesele consumatorilor;

b) elaborează regulamente privind apărarea intereselor consumatorilor;

c) examinează sesizările consumatorilor;

d) colaborează cu organizaţiile care reprezintă interesele consumatorilor;

e) asigură organizaţiile care apără interesele consumatorilor, precum şi consumatorii, cu informaţia necesară referitoare la activitatea titularilor de licenţe, excepţie făcînd cazurile cînd această informaţie este confidenţială;

f) decide asupra diferendelor ce apar între consumatori şi furnizori, precum şi între consumatori şi unităţile transportatoare şi de distribuţie.

(2) Consumatorii sînt în drept să solicite concursul Agenţiei în vederea soluţionării oricăror probleme ce ţin de competenţa acesteia, inclusiv în cazul livrării de energie electrică necalitativă şi prestării de servicii necalitative. Agenţia examinează sesizările menţionate şi le soluţionează în limitele competenţei sale.

 

Articolul 12. Transparenţa activităţii Agenţiei. Deciziile Agenţiei

(1) Consiliul de administraţie asigură transparenţa în activitatea sa. În acest scop:

a) şedinţele Consiliului de administraţie sînt publice;

b) ordinea de zi a şedinţei Consiliului de administraţie se anunţă din timp tuturor părţilor interesate; acestora, precum şi publicului larg, li se asigură acces liber la examinarea chestiunilor incluse în ordinea de zi, excepţie făcînd cele cu caracter confidenţial, dar şi în acest caz, deciziile şedinţei sînt accesibile oricărei persoane interesate. Modul de utilizare a informaţiei confidenţiale se stipulează într-un regulament aparte.

(2) În cazul în care neînţelegerile dintre titularul de licenţă şi un consumator sau un alt titular de licenţă, ce ţin de competenţa Agenţiei, nu pot fi soluţionate de către aceştia de sine stătător, ele sînt examinate de Agenţie, adoptîndu-se decizii în limitele competenţei acesteia.

(3) Deciziile Agenţiei pot fi contestate în instanţa de contencios administrativ competentă în conformitate cu legislaţia.

(4) Deciziile Agenţiei care prezintă interes public, precum şi licenţele acordate de ea, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

[Art.12 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]

 

Capitolul III

ACORDAREA DE LICENŢE

Articolul 13. Activităţi pentru care se acordă licenţe

(1) Producerea, transportul, distribuţia, activitatea de dispecerat central, şi furnizarea de energie electrică sînt activităţi pentru care se eliberează licenţe. Se acordă licenţe şi pentru alte activităţi ce ţin de piaţa energiei electrice dacă prin aceasta se promovează competiţia pe piaţa energiei electrice.

(2) Se eliberează licenţă producătorului proprietar de centrală electrică cu o putere de 5 MW şi mai mult dacă această putere este folosită pentru consum public. Atunci cînd puterea centralei este utilizată pentru consum intern, licenţa se va elibera numai în cazul dacă această putere este de 20 MW şi mai mult.

(3) Producătorul proprietar de centrală electrică publică, cu o putere mai mică de 5 MW, sau de centrală electrică de uz intern, cu o putere de pînă la 20 MW trebuie să comunice Agenţiei data punerii în funcţiune şi să coopereze cu sistemul electroenergetic în conformitate cu prevederile art.24.

 

Articolul 14. Cerinţele pentru acordarea de licenţe

(1) Licenţele pentru activităţile prevăzute la art.13 se acordă agenţilor economici persoane juridice în cazul în care aceştia:

a) sînt înregistraţi în Republica Moldova;

b) prezintă documente care confirmă că dispun de mijloace financiare şi tehnice, precum şi de personal cu o pregătire profesională în vederea desfăşurării activităţii pentru care se solicită licenţă.

(2) Managerul întreprinderii care solicită licenţă va trebui să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să aibă capacitate de exerciţiu;

b) să aibă reşedinţă permanentă în Republica Moldova;

c) să aibă studii superioare, să demonstreze cunoştinţe în activitatea pentru care se solicită licenţă şi să aibă o experienţă în domeniu de cel puţin 5 ani;

d) să nu aibă antecedente penale legate de activitatea reglementată de prezenta lege şi nici antecedente penale pentru crime premeditate, prevăzute de Codul penal.

(3) Nu se acordă licenţe agenţilor economici falimentari sau în curs de lichidare, precum şi agenţilor economici cărora anterior li s-a retras licenţa din motivele prevăzute la art.17 alin.(2) lit.b)-e), iar din momentul retragerii au trecut mai puţin de 10 ani.

 

Articolul 15. Tipuri de licenţe

(1) Agenţia este în drept să elibereze următoarele tipuri de licenţe:

a) licenţă pentru producere de energie electrică;

b) licenţă pentru transport de energie electrică;

c) licenţă pentru distribuţie de energie electrică;

d) licenţă pentru activitate de dispecerat central;

e) licenţă pentru furnizare de energie electrică la tarife reglementate;

f) licenţă pentru furnizare de energie electrică la tarife nereglementate;

g) alte licenţe pentru activităţi care asigură promovarea competiţiei pe piaţa energiei electrice în scopul reducerii tarifelor şi protecţiei intereselor consumatorilor.

(2) Licenţele pentru fiecare tip de activitate conţinînd, de rînd cu alte date, modul de calculare a tarifelor reglementate şi cerinţele faţă de calitatea serviciilor prestate, precum şi Regulamentul privind eliberarea licenţelor se aprobă de către Consiliul de administraţie al Agenţiei.

 

Articolul 16. Obligaţiile şi drepturile titularului de licenţă

(1) Titularul de licenţă este obligat:

a) să îndeplinească condiţiile stipulate în licenţă;

b) să se conducă de principiul cheltuielilor minime, prezentînd Agenţiei calcule argumentate ale cheltuielilor suportate în cazul în care Agenţia a stabilit că piaţa energiei electrice nu este competitivă;

c) în procesul de îndeplinire a condiţiilor stipulate în licenţă, să nu admită discriminarea participanţilor la piaţa de energie electrică şi să respecte statutul de prioritate al centralelor electrice locale la comercializarea energiei electrice produse de ele;

d) să nu întrerupă prestarea de servicii, excepţie făcînd cazurile de neplată, motivele tehnice şi de siguranţă stipulate în licenţă şi în contracte;

e) să prezinte Agenţiei rapoarte anuale în forma şi în termenele prestabilite de ea, precum şi altă informaţie, solicitată de Agenţie, necesară în executarea atribuţiilor sale, conform legislaţiei;

f) să achite regulat plăţile regulatorii.

(2) Nici o autoritate publică şi nici o organizaţie privată nu poate obliga titularul de licenţă să continue prestarea de servicii persoanei fizice sau persoanei juridice care nu-şi onorează obligaţiile de plată prevăzute de contractul încheiat sau nu respectă condiţiile aprobate în vederea prestării acestor servicii.

(3) Titularul de licenţă are drept de acces liber la contoarele electrice de pe teritoriul consumatorului cu care a încheiat contract de furnizare a energiei electrice.

(4) Titularul de licenţă nu are dreptul să procure acţiuni ale unui alt titular de licenţă fără autorizaţia scrisă a Agenţiei.

(5) Dreptul de a deţine mai mult de o licenţă este reglementat de Agenţie.

[Art.16 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]

 

Articolul 17. Modificarea, suspendarea şi retragerea licenţei

(1) Licenţa poate fi modificată atît din iniţiativa titularului, cît şi din iniţiativa Agenţiei, cu acordul ambelor părţi, în cazul intervenirii unor împrejurări importante.

(2) Agenţia poate suspenda temporar licenţa sau o poate retrage în cazul în care:

a) titularul licenţei solicită acest lucru;

b) titularul licenţei este declarat falimentar şi nu-şi poate exercita obligaţiile;

c) s-a stabilit că licenţa a fost obţinută prin mijloace ilegale;

d) titularul licenţei nu respectă condiţiile stipulate în ea;

e) titularul licenţei încalcă prevederile prezentei legi.

(3) În cazul suspendării sau retragerii licenţei, Agenţia este obligată să ia măsuri în vederea furnizării eficiente şi fiabile a energiei electrice către consumatori.

(4) Decizia Agenţiei privind modificarea, suspendarea sau retragerea licenţei poate fi atacată în instanţa de contencios administrativ competentă.

[Art.17 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]

 

Articolul 18. Fuziunea, asocierea, separarea sau divizarea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor

Fuziunea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor între ei, precum şi cu alţi agenţi economici, asocierea, separarea sau divizarea unităţilor electroenergetice şi a furnizorilor, în cazul în care aceste transformări pot influenţa tarifele reglementate, se efectuează doar cu autorizaţia Agenţiei. Odată cu eliberarea autorizaţiei respective, Agenţia poate schimba condiţiile stipulate în licenţă.

 

Capitolul IV

DREPTUL DE FOLOSINŢĂ A PROPRIETĂŢII UNOR ALTE PERSOANE

Articolul 19. Principii generale

(1) Titularul de licenţă pentru producerea, transportul sau distribuţia energiei electrice este în drept să folosească proprietatea altor persoane în cazul:

a) efectuării de lucrări preliminare;

b) pozării liniilor electrice;

c) construcţiei şi exploatării obiectivelor sistemului electroenergetic;

d) exercitării altor acţiuni.

(2) Titularul de licenţă este obligat să repare proprietarului de teren sau de un alt imobil ori beneficiarului dreptului de folosinţă asupra acestor imobile pagubele cauzate prin efectuarea de lucrări prevăzute la alin.(1) lit.a)-d), inclusiv în urma lichidării consecinţelor unor avarii, şi să readucă terenurile ocupate temporar la starea lor iniţială.

(3) În scopul preîntîmpinării de avarii în reţelele electrice sau lichidării consecinţelor lor, proprietarul de teren sau de un alt imobil sau beneficiarul dreptului de folosinţă asupra acestor imobile este obligat să permită unităţii electroenergetice să le folosească după necesităţi.

(4) În zonele de protecţie a naturii, activitatea prevăzută la alin.(1) lit.a)-d) nu poate fi exercitată fără acordul prealabil al autorităţilor protecţiei mediului.

 

Articolul 20. Efectuarea de lucrări prealabile

Lucrările prealabile aferente construcţiei unei unităţi electroenergetice sau a unor obiective ale ei pot fi începute de titularul de licenţă doar în cazul încheierii unui acord cu proprietarul sau cu beneficiarul dreptului de folosinţă asupra terenului pe care urmează să se efectueze lucrările prealabile.

 

Articolul 21. Pozarea liniilor electrice

(1) Pozarea include lucrările de construcţie, montare, reparare, reconstrucţie a liniilor electrice, a suporturilor de transformatoare şi a echipamentelor de comutare şi se efectuează de către titularul de licenţă doar în cazul încheierii unui acord cu proprietarul sau cu beneficiarul dreptului de folosinţă asupra terenului pe care urmează să se efectueze aceste lucrări.

(2) Acordul stipulat la alin.(1) se anulează în cazul în care nu se realizează în termen de 5 ani de la data încheierii lui.

 

Articolul 22. Folosirea imobilului

(1) Orice obiective ale unităţilor electroenergetice pot fi amplasate şi exploatate pe terenurile aflate în proprietatea sau în folosinţa unor alte persoane în baza dreptului de folosinţă.

(2) Dreptul de folosinţă se atribuie în baza unui acord cu proprietarul de imobil.

(3) În cazul în care nu se ajunge la un acord cu proprietarul de imobil în ceea ce priveşte acordarea dreptului de folosinţă, titularul de licenţă poate solicita sprijinul autorităţilor administraţiei publice competente în soluţionarea problemei în cauză.

(4) Dreptul de folosinţă încetează în cazul în care nu se exercită în decursul a 5 ani de la data acordării lui.

 

Articolul 23. Exproprierea

(1) În cazul în care titularul de licenţă nu a reuşit să obţină dreptul de folosinţă asupra terenului necesar pentru construcţia unei centrale electrice, staţii de transformare şi a altor obiective de uz public, el este în drept să iniţieze procedura de expropriere a lui în conformitate cu legislaţia.

(2) În cazul construcţiei şi exploatării liniilor electrice, suporturilor de transformatoare şi echipamentelor de comutare, exproprierea poate avea loc doar dacă titularul de licenţă demonstrează că lucrările, prevăzute la art.21, vor împiedica substanţial ori chiar vor exclude folosirea de către proprietar a imobilului său.

(3) Imobilul expropriat în conformitate cu alin.(1) şi (2) trece în proprietatea statului şi este dat cu drept de folosinţă titularului de licenţă.

 

Capitolul V

PRODUCEREA, TRANSPORTAREA, DISTRIBUIREA, ACTIVITATEA DE

DISPECERAT CENTRAL ŞI FURNIZAREA ENERGIEI ELECTRICE

Articolul 24. Coordonarea activităţilor în sistemul electroenergetic

(1) Unităţile electroenergetice funcţionează într-un sistem unic. Producătorii, unităţile de transport şi de distribuţie, dispeceratul central şi furnizorii colaborează pe principiile economiei de piaţă şi ale dirijării operative unice.

(2) Conform condiţiilor stipulate în licenţă şi în regulamentele aprobate de Agenţie, dispeceratul central şi unitatea transportatoare, împreună cu producătorii, unităţile de distribuţie şi furnizorii de energie electrică, elaborează:

a) regulile de colaborare în sistemul electroenergetic;

b) condiţiile de aplicare a restricţiilor în relaţiile dintre părţi.

(3) Dirijarea operativă asupra sistemului electroenergetic unic este pusă pe seama dispeceratului central şi unităţii transportatoare şi se efectuează în conformitate cu prevederile alin.(2) lit.a) şi b).

(4) Raporturile juridice dintre participanţii la piaţa energiei electrice se stabilesc în bază de contract, conform condiţiilor stipulate în licenţă şi în regulamentele aprobate de Agenţie.

 

Articolul 25. Producerea de energie electrică

(1) Producătorii de energie electrică, indiferent de puterea centralelor lor, sînt în drept să participe la piaţa energiei electrice dacă respectă cerinţele tehnice de racordare la reţea, iar calitatea energiei electrice livrate corespunde standardelor.

(2) Licenţa pentru producerea de energie electrică se retrage de către Agenţie în cazul nerespectării condiţiilor stipulate în ea. Licenţa poate fi retrasă de Agenţie şi din alte motive, dar numai după 25 de ani de la data la care aceasta a expediat titularului de licenţă un aviz.

(3) Titularul de licenţă pentru producerea de energie electrică respectă regulamentele, aprobate de Agenţie, privind dirijarea centralelor electrice de către dispeceratul central.

 

Articolul 26. Transportul de energie electrică

(1) Titularii de licenţe şi consumatorii au drept de acces la reţeaua de transport fără nici o discriminare.

(2) Unitatea transportatoare este obligată să transporte energie electrică la destinaţie conform clauzelor contractului încheiat între părţi şi condiţiilor stipulate în licenţă şi în regulamentele aprobate de Agenţie.

(3) Unitatea transportatoare nu poate fi concomitent şi furnizor.

(4) Unitatea transportatoare este obligată să răspundă la orice solicitare de serviciu în termen de 15 zile de la data înregistrării acesteia.

(5) Licenţa pentru transportul de energie electrică se retrage de către Agenţie în cazul nerespectării condiţiilor stipulate în ea. Licenţa poate fi retrasă de Agenţie şi din alte motive, dar numai după 25 de ani de la data la care aceasta a expediat titularului de licenţă un aviz.

(6) Titularul de licenţă pentru transportul de energie electrică se conduce, în activitatea sa de exploatare a reţelei de transport, de regulamentele emise de dispeceratul central, de condiţiile stipulate în licenţă, de regulamentele şi normativele tehnice în vigoare.

 

Articolul 27. Distribuţia de energie electrică

(1) Titularul de licenţă şi consumatorii au drept de acces la reţeaua de distribuţie fără nici o discriminare.

(2) Unitatea de distribuţie este obligată să distribuie energie electrică la destinaţie conform clauzelor contractului încheiat între părţi, condiţiilor prevăzute în licenţă şi regulamentelor aprobate de Agenţie.

(3) Unitatea de distribuţie poate fi concomitent şi furnizor de energie electrică la tarife reglementate.

(4) Unitatea de distribuţie este obligată să răspundă la orice solicitare de serviciu în termen de 15 zile de la data înregistrării acesteia.

(5) Licenţa pentru distribuţia de energie electrică se retrage de către Agenţie în cazul nerespectării condiţiilor stipulate în ea. Licenţa poate fi retrasă de Agenţie şi din alte motive, dar numai după 25 de ani de la data la care aceasta a expediat titularului de licenţă un aviz.

(6) Titularul de licenţă pentru distribuţia de energie electrică se conduce, în activitatea sa de exploatare a reţelei de distribuţie, de regulamentele emise de dispeceratul central, de condiţiile licenţei, de regulamentele şi normativele tehnice în vigoare.

 

Articolul 28. Dispeceratul central

(1) Activitatea operativ-tehnologică în sistemul electroenergetic este coordonată de către dispeceratul central în corespundere cu licenţa pentru activitate de dispecerat central.

(2) Dispeceratul central este întreprindere de stat şi nu poate fi supus privatizării.

(3) Dispeceratul central înregistrează contractele de furnizare a energiei electrice în conformitate cu regulamentele emise de Agenţie.

(4) Dispeceratul central nu poate fi concomitent şi furnizor.

 

Articolul 29. Furnizarea de energie electrică

(1) Furnizorul este obligat să livreze energie electrică consumatorului în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu dispoziţiile capitolului VI, ţinînd cont de statutul prioritar al centralelor electrice locale la comercializarea energiei electrice produse de ele.

(2) Dacă Agenţia stabileşte că piaţa energiei electrice este necompetitivă, titularul licenţei pentru furnizarea energiei electrice la tarife reglementate cumpără energie electrică la cel mai mic preţ, asigurînd, totodată, fiabilitatea procesului de aprovizionare cu energie electrică. În aceste cazuri, contractele privind achiziţionarea de energie electrică sînt aprobate de Agenţie.

(3) Nu se consideră furnizare alimentarea cu energie electrică a unui subconsumator de către un consumator în interiorul zonei de consum.

(4) Furnizorul poartă răspundere pentru prejudiciul cauzat prin nerespectarea standardelor de calitate a energiei electrice.

[Art.29 modificat prin Legea nr.1160-XIV din 26.07.2000, în vigoare 17.08.2000]

 

Articolul 30. Extinderea reţelelor electrice

(1) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie, beneficiind de dreptul stipulat la alin.(5), sînt responsabile de racordarea la reţelele lor a altor titulari de licenţe sau consumatori care au depus o cerere corespunzătoare.

(2) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie sînt responsabile de extinderea reţelelor lor electrice în legătură cu creşterea cererii de energie electrică.

(3) Cheltuielile de extindere a reţelei de transport le suportă unitatea transportatoare. Aceste cheltuieli se iau în considerare la stabilirea tarifelor pentru transportul de energie electrică în cazul în care cheltuielile date s-au efectuat în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu regulamentele aprobate de Agenţie.

(4) Cheltuielile de extindere a reţelelor de distribuţie le suportă unitatea de distribuţie. Aceste cheltuieli se iau în considerare la stabilirea tarifelor pentru distribuţia de energie electrică în cazul în care cheltuielile date s-au efectuat în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu regulamentele aprobate de Agenţie.

(5) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie sînt în drept să ceară altor titulari de licenţe sau consumatori, care intenţionează să-şi extindă reţelele de transport ori de distribuţie în vederea satisfacerii unor necesităţi aparte, ca aceştia să proiecteze şi să construiască reţele sau să le acopere financiar în cazul în care aceasta se face în conformitate cu condiţiile stipulate în licenţă şi cu regulamentele aprobate de Agenţie.

(6) Agenţii economici, indiferent de forma lor de proprietate, instituţiile bugetare şi alţi consumatori de energie electrică care au în proprietate reţele electrice cu tensiunea 0,4 – 10 kV sau linii de transport electric şi staţii de transformare cu tensiunea 35 – 110 kV sînt în drept să le transmită cu titlu gratuit întreprinderilor specializate de distribuţie sau de transport al energiei electrice. Venitul obţinut în urma transmiterii cu titlu gratuit a obiectivelor electrice menţionate se consideră venit neimpozabil.

[Art.30 completat prin Legea nr.82-XVI din 13.05.2005, în vigoare 03.06.2005]

 

Capitolul VI

RAPORTURILE JURIDICE DINTRE PARTICIPANŢII

LA PIAŢA ENERGIEI ELECTRICE

Articolul 31. Raporturile juridice

(1) Raporturile juridice dintre participanţii la piaţa energiei electrice, stabilită de Agenţie ca fiind necompetitivă, se reglementează prin regulamente elaborate şi aprobate de Agenţie.

(2) Raporturile juridice dintre furnizori şi cumpărători pe piaţa energiei electrice, stabilită de Agenţie ca fiind competitivă, se reglementează prin clauzele contractului încheiat între părţi.

 

Articolul 32. Contractul de furnizare a energiei electrice

(1) Furnizarea energiei electrice se efectuează numai în bază de contract încheiat între furnizor şi cumpărător. Contractul stipulează termenele de valabilitate, cazurile de suspendare sau limitare a acţiunii contractului, precum şi responsabilităţile furnizorului şi cumpărătorului.

(2) Clauzele contractuale pot fi detaliate şi completate în anexe şi în alte acte adiţionale.

(3) Consumatorul poate încheia contract individual de furnizare a energiei electrice cu oricare furnizor, inclusiv din străinătate.

(4) Cererile consumatorilor privind achiziţionarea de energie electrică şi modificarea contractelor deja încheiate se examinează şi se satisfac de titularul de licenţă în măsura posibilităţilor sale tehnice.

 

Articolul 33. Efectele încheierii contractului privind furnizarea de energie electrică

(1) Furnizorul este obligat să asigure continuitatea alimentării cu energie electrică la parametrii prevăzuţi de standarde şi în conformitate cu clauzele contractuale.

(2) Consumatorii sînt în drept să transmită energia electrică unui subconsumator numai cu acordul prealabil al furnizorului. Raporturile juridice dintre consumatori şi subconsumatori încetează odată cu expirarea contractului privind furnizarea de energie electrică, precum şi în cazul încălcării obligaţiilor de către subconsumator.

(3) Instalaţiile de utilizare nu trebuie să pună în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, să prejudicieze proprietatea, să provoace deranjamente în funcţionarea normală a unităţii electroenergetice şi în alimentarea cu energie electrică a altor consumatori.

 

Articolul 34. Suspendări şi limitări în alimentarea cu energie electrică

(1) Unitatea electroenergetică este în drept să suspende furnizarea de energie electrică pentru o perioadă de timp cît mai scurtă în cazul cînd sînt puse în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, cînd apare pericolul prejudicierii proprietăţii, cînd se încalcă balanţa de puteri în sistemul electroenergetic unic, cînd se încalcă regimul de funcţionare a unităţilor electroenergetice, precum şi în legătură cu efectuarea de racordări şi alte operaţiuni care nu pot fi executate în alt mod sau în legătură cu unele avarii ori lichidarea consecinţelor lor.

(2) Unitatea electroenergetică avizează din timp consumatorul despre data şi durata suspendării alimentării cu energie electrică în cazul dacă suspendarea nu este cauzată de situaţii excepţionale.

(3) Unitatea electroenergetică este în drept să limiteze sau să suspende furnizarea de energie electrică în caz de criză de combustibil, survenită la scară naţională, sau în cazul unor interese ce ţin de apărarea naţională.

(4) Unitatea electroenergetică nu repară prejudiciile cauzate de ea prin limitarea sau suspendarea alimentării cu energie electrică, în circumstanţele prevăzute la alin.(3), dacă acţiunile lor s-au conformat prevederilor alin.(1) şi (2).

(5) Unitatea transportatoare şi cea de distribuţie sînt în drept să limiteze sau să suspende furnizarea de energie electrică dacă consumatorul sau titularul de licenţă nu respectă clauzele contractuale.

 

Articolul 35. Evidenţa consumului şi plata pentru energie electrică

(1) Titularii de licenţe pentru transport şi distribuţie de energie electrică sînt responsabili de instalarea, exploatarea, întreţinerea şi verificarea periodică a contoarelor de energie electrică ale consumatorilor racordaţi la reţelele lor.

(2) Titularii de licenţe pentru transport şi pentru distribuţie de energie electrică ţin evidenţa ei în conformitate cu normativele în vigoare, utilizînd numai contoare electrice testate.

(3) Părţile contractante pot iniţia verificarea neplanificată a contoarelor electrice în cazul în care una dintre părţi are reclamaţii. Dacă reclamaţia se confirmă, se fac recalculări, iar dacă nu se confirmă, cheltuielile de verificare le suportă reclamantul.

(4) Consumatorul:

a) suportă cheltuielile pentru racordare;

b) achită, în corespundere cu indicaţiile contorului şi clauzele contractuale, costul energiei electrice consumate.

 

Capitolul VII

REGLEMENTAREA TARIFELOR

Articolul 36. Tarifele la energia electrică

(1) Tarifele reglementate la energie electrică se calculează şi se aplică de către titularii de licenţe respective conform unei metodologii prestabilite.

(2) Metodologia calculării şi aplicării tarifelor reglementate la energie electrică se elaborează şi se aprobă de către Agenţie, în modul stabilit, pentru anumite perioade de timp.

(3) Metodologia calculării şi aplicării tarifelor reglementate la energie electrică include:

1) modul de calculare:

a) a costului serviciilor;

b) a cheltuielilor aferente exploatării eficiente şi dezvoltării unităţilor electroenergetice şi a dispeceratului central;

c) a cheltuielilor aferente îndeplinirii cerinţelor de protecţie a mediului;

d) a mărimii profitului necesar titularilor de licenţe pentru continuarea activităţii lor;

2) metoda de separare a cheltuielilor şi a profitului, specificate la alin.(3) pct.1), la producerea de energie electrică şi, separat, la producerea de energie termică, suportate şi, respectiv, obţinut la centralele care produc în regim combinat energie electrică şi energie termică.

(4) Metodologia calculării şi aplicării tarifelor reglementate la energie electrică trebuie să ţină cont de politica statului în domeniul energetic, inclusiv privind importul, exportul şi tranzitul energiei electrice, şi să contribuie la alimentarea fiabilă a consumatorilor cu energie electrică cu cheltuieli minime şi la utilizarea eficientă a capacităţilor de producţie.

(5) Titularii de licenţe sînt obligaţi să prezinte Agenţiei toate informaţiile necesare acesteia în activitatea de supraveghere a corectitudinii evidenţei cheltuielilor efective şi a calculării tarifelor reglementate.

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 37. Soluţionarea litigiilor

Cu excepţia cazurilor stipulate la art.12 alin.(2), litigiile dintre participanţii la piaţa energiei electrice se soluţionează în instanţă de judecată.

 

Articolul 38. Dispoziţii finale

(1) Pînă în anul 2000 inclusiv, titularii de licenţe pentru furnizarea de energie electrică la tarife reglementate au dreptul exclusiv de livrare a energiei electrice pe teritoriul specificat în licenţă.

(2) Liberalizarea pieţei energiei electrice se va efectua treptat, pe etape stabilite de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, după coordonarea cu Guvernul, în perioada dintre 10 martie 2003 şi 10 martie 2005.

(3) Titularul de licenţă pentru transport de energie electrică este concomitent şi titular de licenţă pentru activitate de dispecerat central. Agenţia poate schimba această prevedere doar după anul 2002.

(4) În conformitate cu regulamentele aprobate de Agenţie, titularul de licenţă pentru activitate de dispecerat central va asigura, pînă în anul 2001, titularii de licenţe pentru furnizare de energie electrică la tarife reglementate cu cantitatea de energie electrică necesară.

(5) Agenţia este în drept, în decursul unui an de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să facă modificări în licenţă fără acordul titularului ei dacă modificările se fac pentru apărarea intereselor consumatorilor.

(6) Guvernul, în termen de două luni:

a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

[Art.38 modificat prin Legea nr.75-XV din 28.02.2003, în vigoare 18.03.2003]

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru DIACOV

 

Chişinău, 17 septembrie 1998.
Nr.137-XIV.