H O T Ă R Î R E
cu privire la Consiliul naţional pentru problemele veteranilor de război
nr. 20 din 15.01.2020
Monitorul Oficial nr.7-13/24 din 17.01.2020
* * *
În temeiul art.26 din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.84-86, art.392), cu următoarele modificări, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie Consiliul naţional pentru problemele veteranilor de război.
2. Se aprobă:
1) Componenţa Consiliului naţional pentru problemele veteranilor de război, conform anexei nr.1;
2) Regulamentul privind activitatea Consiliului naţional pentru problemele veteranilor de război, conform anexei nr.2.
3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.324/2018 cu privire la instituirea Consiliului naţional pentru problemele veteranilor de război şi aprobarea Regulamentului de activitate a acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.126-132, art.366).
4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Ion CHICU |
Contrasemnează: | |
Ministrul apărării | Victor Gaiciuc |
Ministrul afacerilor interne | Pavel Voicu |
Nr.20. Chişinău, 15 ianuarie 2020. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.20 din 15 ianuarie 2020
COMPONENŢA
Consiliului naţional pentru problemele veteranilor de război
Ministru al apărării, preşedinte al Consiliului
Secretar general al Guvernului, vicepreşedinte al Consiliului
Şef al Marelui Stat Major al Armatei Naţionale, comandant al Armatei Naţionale, vicepreşedinte al Consiliului
Ofiţer principal în Direcţia politici de dezvoltare a resurselor umane şi învăţămînt militar a Ministerului Apărării, secretar al Consiliului
Secretar general al Ministerului Economiei şi Infrastructurii
Secretar general al Ministerului Finanţelor
Secretar general al Ministerului Justiţiei
Secretar general al Ministerului Afacerilor Interne
Secretar general al Ministerului Apărării
Secretar general al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării
Secretar general al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale
Director general al Casei Naţionale de Asigurări Sociale
Director general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină
Director al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Reprezentant al Serviciului de Informaţii şi Securitate
Reprezentant al Congresului Autorităţilor Locale din Moldova
Viceprimar al municipiului Chişinău (responsabil de domeniul social)
Şef al Direcţiei securitate şi integritate, Cancelaria de Stat
Consilier principal de stat al Prim-ministrului
Consilier al ministrului apărării
Şef al Biroului politici de reintegrare, Cancelaria de Stat
Şef al Biroului pentru relaţii cu veteranii, Cancelaria de Stat
Preşedinte al Uniunii Ofiţerilor din Republica Moldova
Preşedinte al Asociaţiei Obşteşti „Uniunea veteranilor războiului din Afganistan a Republicii Moldova”
Preşedinte al Asociaţiei Obşteşti a Veteranilor şi Pensionarilor Ministerului Afacerilor Interne din Republica Moldova
Preşedinte al Uniunii Veteranilor „Sfîntul Gheorghe Biruitorul”
Preşedinte al Asociaţiei Obşteşti „Uniunea Naţională a Veteranilor Războiului pentru Independenţa Republicii Moldova”
Preşedinte al Asociaţiei Obşteşti „Federaţia Veteranilor şi Rezerviştilor Structurilor de Forţă din Republica Moldova”
Preşedinte al Asociaţiei veteranilor războiului pentru independenţă a Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova
Preşedinte al Asociaţiei veteranilor de război pentru integritatea şi independenţa Republicii Moldova, platoul Coşniţa
Preşedinte al Asociaţiei Veteranilor Subdiviziunilor cu Destinaţie Specială a OAI „Fulger”
Preşedinte al Ligii veteranilor Forţelor Armate ale Republicii Moldova „Ştefan cel Mare şi Sfînt”
Preşedinte al Asociaţiei Obşteşti „Credinţă Patriei”
Preşedinte al Asociaţiei Veteranilor Războiului din 1992 „Tiras-Tighina”
Preşedinte al Asociaţiei Obşteşti „Mişcarea Refugiaţilor Transnistreni”
Preşedinte al Uniunii veteranilor războiului din Republicii Moldova, filiala Anenii Noi
[Anexa nr.1 completată prin Hot.Guv. nr.804 din 05.11.2020, în vigoare 13.11.2020]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.20 din 15 ianuarie 2020
REGULAMENT
privind activitatea Consiliului naţional pentru
problemele veteranilor de război
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Consiliul naţional pentru problemele veteranilor de război (în continuare – Consiliu) este un organ colegial consultativ, instituit în scopul coordonării politicii de stat, programelor, planurilor şi acţiunilor de protecţie socială a veteranilor de război, precum şi al asigurării pentru această categorie de populaţie a posibilităţilor egale de realizare a drepturilor şi libertăţilor constituţionale.
2. În componenţa Consiliului, în calitate de membri, intră reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti al căror domeniu de activitate cuprinde problemele veteranilor de război.
3. Consiliul reprezintă Republica Moldova, în modul stabilit, în relaţiile cu organismele internaţionale al căror obiect de activitate include protecţia socială a veteranilor de război.
II. SARCINILE, ATRIBUŢIILE ŞI COMPETENŢELE CONSILIULUI
4. Sarcinile de bază ale Consiliului sînt următoarele:
1) participarea, în limitele competenţelor, la procesul de elaborare şi realizare a reformelor în sfera socială;
2) coordonarea politicii naţionale privind protecţia socială a veteranilor de război;
3) determinarea şi participarea la implementarea celor mai eficiente modalităţi de asistenţă socială a veteranilor de război;
4) înaintarea către Guvern a propunerilor orientate spre asigurarea protecţiei sociale a veteranilor de război;
5) participarea, în limitele competenţelor, în comun cu organele de resort, la elaborarea proiectelor de acte normative privind protecţia socială a veteranilor de război.
5. În vederea realizării sarcinilor sale, Consiliul are următoarele atribuţii şi competenţe:
1) participă la promovarea politicii statului în domeniul protecţiei sociale a veteranilor de război;
2) monitorizează activitatea autorităţilor administraţiei publice centrale şi a altor organe legal instituite în domeniul protecţiei sociale a veteranilor de război;
3) participă la elaborarea programelor, strategiilor şi proiectelor de acte normative privind protecţia socială a veteranilor de război;
4) iniţiază investigaţii, studii, analize pentru elaborarea politicii Guvernului şi formularea rapoartelor naţionale în domeniul protecţiei sociale a veteranilor de război;
5) asigură promovarea priorităţilor protecţiei sociale a veteranilor de război şi educarea populaţiei în spiritul respectării drepturilor lor;
6) realizează, în colaborare cu organizaţiile obşteşti şi alte instituţii ale societăţii civile, programe comune în domeniul promovării intereselor veteranilor de război;
7) participă la şedinţele autorităţilor administraţiei publice în cadrul cărora se discută problemele veteranilor de război.
6. Pentru realizarea sarcinilor atribuite Consiliului, prin decizia acestuia, pot fi create grupuri de lucru sectoriale sau locale, conduse de coordonatori.
7. Grupul de lucru se instituie din reprezentanţi ai domeniului respectiv din cadrul autorităţilor în care activează membrii Consiliului, precum şi din reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti al căror domeniu de activitate cuprinde problemele vizate.
8. Grupul de lucru va înainta Consiliului propuneri, care se vor examina şi se vor aproba în cadrul şedinţei acestuia.
9. Consiliul poate crea şi alte structuri interne pentru facilitatea activităţii sale, după caz.
III. ACTIVITATEA CONSILIULUI
10. Funcţia de preşedinte al Consiliului este exercitată de către ministrul apărării.
11. În funcţie de subiectul propus pentru dezbateri, la şedinţele Consiliului şi ale grupurilor de lucru pot participa, în calitate de invitaţi, fără drept de vot, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice centrale, organizaţiilor obşteşti, mediilor academice şi ai partenerilor de dezvoltare.
12. Preşedintele conduce întreaga activitate a Consiliului, delegîndu-şi atribuţiile, la necesitate, unuia dintre vicepreşedinţi.
13. Preşedintele Consiliului exercită următoarele atribuţii:
1) coordonează activitatea Consiliului;
2) stabileşte responsabilităţile membrilor Consiliului;
3) convoacă şi conduce şedinţele Consiliului;
4) semnează procesele-verbale şi alte documente referitoare la activitatea Consiliului;
5) reprezintă Consiliul în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice şi cu alte organizaţii.
14. Secretarul, care nu are drept de vot, asigură funcţionarea Consiliului şi exercită următoarele atribuţii:
1) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului;
2) la indicaţia preşedintelui, organizează şedinţele Consiliului, asigură schimbul de informaţii dintre membrii Consiliului, pregăteşte şi transmite materialele pentru şedinţe, precum şi alte activităţi specifice;
3) execută dispoziţiile preşedintelui Consiliului;
4) elaborează rapoartele cu privire la activitatea Consiliului;
5) asigură publicarea informaţiei cu privire la activitatea Consiliului pe pagina web a Ministerului Apărării;
6) organizează lucrările de secretariat şi de arhivare;
7) informează Consiliul referitor la executarea deciziilor sale anterioare.
15. Consiliul se convoacă la necesitate, dar nu mai rar decît o dată în trimestru.
16. Şedinţele Consiliului sînt deliberative dacă la ele participă majoritatea membrilor Consiliului.
17. Agenda şedinţelor, elaborată de către secretarul Consiliului, inclusiv în baza subiectelor propuse de membrii acestuia şi aprobată de către preşedinte, se distribuie membrilor Consiliului cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de şedinţă.
18. Lucrările şedinţelor Consiliului se consemnează în procese-verbale, care se semnează de către preşedintele şi secretarul Consiliului. Procesul-verbal se întocmeşte în cel mult 7 zile lucrătoare de la data în care a avut loc şedinţa.
Copiile proceselor-verbale ale şedinţelor Consiliului se transmit membrilor acestuia în termen de 3 zile lucrătoare de la semnarea lor.
19. Consiliul adoptă decizii cu votul majorităţii membrilor cu drept de vot prezenţi la şedinţă. În caz de paritate de voturi, se consideră că decizia nu a fost adoptată, iar examinarea subiectului se amînă pentru şedinţa următoare.
20. Informaţia privind activitatea Consiliului se publică pe pagina web a Ministerului Apărării.
21. Deciziile Consiliului au un caracter de recomandare şi urmează a fi examinate de către ministere, alte autorităţi administrative centrale, instituţii. Autorităţile respective informează Consiliul privind procesul şi rezultatele examinării.
22. Consiliul informează anual Guvernul despre activitatea sa.
