vineri, 13 ianuarie 2012
451/30.07.2001 Lege privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător

L E G E

privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător*

[Denumirea Legii în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

nr. 451-XV  din  30.07.2001

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.26-28/95 din 18.02.2005

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.108-109/836 din 06.09.2001

 

* * *

C U P R I N S

Articolul 1. Destinaţia şi sfera de aplicare a prezentei legi

Articolul 2. Noţiuni principale

Articolul 3. Principiile de bază ale licenţierii

Articolul 4. Criteriile de determinare a genurilor de activitate supuse reglementării prin licenţiere

Articolul 5. Politica statului în domeniul reglementării prin licenţiere a activităţii de întreprinzător

Articolul 6. Autorităţile de licenţiere

Articolul 7. Camera de Licenţiere

Articolul 8. Genurile de activitate supuse reglementării prin licenţiere

Articolul 9. Conţinutul licenţei

Articolul 10. Documentele necesare pentru obţinerea sau prelungirea licenţei

Articolul 11. Decizia privind eliberarea/prelungirea licenţei sau privind respingerea declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei

Articolul 12. Sfera de acţiune a licenţei

Articolul 13. Termenul de valabilitate a licenţei

Articolul 14. Eliberarea sau prelungirea licenţei

Articolul 15. Reperfectarea licenţei

Articolul 16. Modificarea datelor indicate în documentele anexate la declaraţia pentru eliberarea licenţei

Articolul 17. Eliberarea duplicatului licenţei

Articolul 18. Taxa pentru licenţă

Articolul 19. Controlul în domeniul licenţierii

Articolul 20. Suspendarea temporară şi reluarea valabilităţii licenţei

Articolul 21. Retragerea licenţei

Articolul 22. Lucrările de secretariat în domeniul licenţierii

Articolul 23. Dispoziţii finale şi tranzitorii

 

Anexă Taxa de licenţă pentru anumite genuri de activitate

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Articolul 1. Destinaţia şi sfera de aplicare a prezentei legi

(1) Prezenta lege determină cadrul juridic, organizatoric şi economic de reglementare prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, stabileşte genurile de activitate supuse reglementării prin licenţiere şi este orientată spre asigurarea respectării condiţiilor, stabilite prin lege pentru desfăşurarea genurilor de activitate supuse reglementării prin licenţiere.

(2) Modul de eliberare, prelungire, reperfectare, suspendare, reluare a valabilităţii şi retragere a licenţelor, de eliberare a copiilor şi duplicatelor, de ţinere a dosarelor de licenţiere şi a registrelor de licenţiere, controlul asupra respectării de către titularii de licenţă a condiţiilor de licenţiere şi aplicarea măsurilor şi sancţiunilor respective pentru genurile de activitate pe piaţa financiară bancară şi nebancară sînt prevăzute de legile ce reglementează expres aceste genuri de activitate.

[Art.1 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.1 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 2. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

licenţă – act administrativ cu caracter permisiv, eliberat de autoritatea de licenţiere în procesul de reglementare a activităţii de întreprinzător, ce atestă dreptul titularului de licenţă de a desfăşura, pentru o perioadă stabilită, genul de activitate indicat în aceasta, integral sau parţial, cu respectarea obligatorie a condiţiilor de licenţiere;

solicitant de licenţă – persoană juridică sau fizică, înregistrată în modul stabilit în Republica Moldova în calitate de întreprindere sau de organizaţie, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, precum şi persoană fizică ce poate practica unele genuri de activitate supuse licenţierii în temeiul unor alte acte legislative, care depune la autoritatea de licenţiere declaraţie şi documentele necesare eliberării licenţei;

titular de licenţă – persoană juridică sau fizică ce a obţinut licenţă;

condiţii de licenţiere – totalitatea cerinţelor şi condiţiilor stabilite prin legile ce reglementează expres activităţile licenţiate, a căror respectare este obligatorie pentru solicitantul şi titularul de licenţă la desfăşurarea genului respectiv de activitate;

licenţiere – totalitatea procedurilor de reglementare a activităţii de întreprinzător legate de eliberarea, prelungirea, reperfectarea, suspendarea, reluarea valabilităţii şi retragerea licenţelor, eliberarea copiilor şi duplicatelor acestora, ţinerea dosarelor de licenţiere şi a registrelor de licenţe, controlul asupra respectării de către titularii de licenţe a condiţiilor de licenţiere, adoptarea prescripţiilor privind lichidarea încălcărilor ce ţin de condiţiile de licenţiere;

aprobare tacită – fapt prin care se consideră că licenţa este eliberată, reperfectată dacă autoritatea de licenţiere nu răspunde solicitantului de licenţă la declaraţia pentru eliberarea licenţei, la cererea de reperfectare a licenţei în termenele şi în condiţiile prevăzute de prezenta lege sau de legile ce reglementează expres activităţile licenţiate;

registrul licenţelor – totalitatea informaţiilor cu privire la licenţele eliberate, prelungite, reperfectate, suspendate, reluate şi retrase;

ghişeu unic – procedură prin care autoritatea de licenţiere, în colaborare cu alte autorităţi publice ori instituţii abilitate prin lege cu funcţii de reglementare şi de control, verifică autenticitatea informaţiei prezentate de solicitantul/titularul de licenţă şi/sau remite actele recepţionate autorităţilor de specialitate pentru aprobare, în cazurile în care legislaţia prevede aprobarea lor, în regim on-line, prin intermediul reţelelor electronice la care are acces autoritatea de licenţiere, sau în alt mod stabilit de aceste autorităţi, fără implicarea în acest proces a solicitantului/titularului de licenţă;

suspendarea licenţei – privarea titularului de licenţă, pe un termen stabilit, de dreptul de a desfăşura un anumit gen de activitate, conform procedurii prevăzute de lege;

retragerea licenţei – privarea titularului de licenţă de dreptul de a desfăşura un anumit gen de activitate, conform procedurii prevăzute de lege.

[Art.2 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.2 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 3. Principiile de bază ale licenţierii

Principiile de bază ale licenţierii sînt:

a) asigurarea egalităţii în drepturi şi a intereselor legitime ale tuturor întreprinderilor, organizaţiilor, persoanelor fizice;

b) transparenţa actelor necesare iniţierii şi/sau desfăşurării afacerii;

c) stabilirea unui mod unic de licenţiere pe teritoriul Republicii Moldova;

d) transparenţa decizională în domeniul licenţierii;

e) previzibilitatea procesului de licenţiere;

f) reglementarea materială şi procedurală prin acte legislative a condiţiilor şi procedurilor de licenţiere;

g) declararea de către solicitantul de licenţă a răspunderii sale pentru respectarea condiţiilor de licenţiere la desfăşurarea genului de activitate pentru care se solicită licenţa;

h) neimplicarea de către autoritatea de licenţiere a solicitantului/titularului de licenţă în procesul de verificare, aprobare a actelor, stabilite de lege spre recepţionare, verificare sau aprobare, conform principiului ghişeului unic;

i) aprobarea tacită în cazul depăşirii de către autoritatea de licenţiere a termenului stabilit pentru eliberarea, prelungirea, reperfectarea licenţei şi în lipsa unei comunicări scrise din partea acesteia, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege sau de legile ce reglementează expres activităţile licenţiate;

j) echitabilitatea (proporţionalitatea) dintre interesele societăţii şi drepturile întreprinzătorilor la efectuarea controlului asupra respectării condiţiilor de licenţiere, precum şi la suspendarea/retragerea licenţelor.

[Art.3 completat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.3 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 4. Criteriile de determinare a genurilor de activitate supuse reglementării prin licenţiere

La genurile de activitate supuse reglementării prin licenţiere se atribuie genurile de activitate care corespund unuia sau ambelor criterii indicate la lit.a) şi b), coroborate cu criteriul stabilit la lit.c), şi anume:

a) implicarea utilizării resurselor limitate ale statului;

b) necesitatea stabilirii condiţiilor şi cerinţelor speciale de activitate, precum şi verificării respectării acestora pe parcursul activităţii, pentru excluderea prejudicierii drepturilor, intereselor legitime şi sănătăţii cetăţenilor, mediului înconjurător şi securităţii statului;

c) licenţierea nu dublează alte proceduri de reglementare, stabilite de lege pentru alocarea resurselor limitate ale statului şi/sau asigurarea respectării condiţiilor şi cerinţelor speciale pentru excluderea prejudicierii drepturilor, intereselor legitime şi sănătăţii cetăţenilor, mediului înconjurător şi securităţii statului.

[Art.4 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 5. Politica statului în domeniul reglementării prin licenţiere a activităţii de întreprinzător

(1) Politica statului în domeniul reglementării prin licenţiere a activităţii de întreprinzător este promovată de Ministerul Economiei.

(2) În scopul realizării activităţilor atribuite conform prezentei legi în competenţa Ministerului Economiei, acesta îndeplineşte următoarele atribuţii:

a) monitorizează modul de implementare a prezentei legi de către autorităţile de licenţiere şi prezintă semestrial rapoarte în acest sens Parlamentului şi Guvernului;

b) generalizează experienţa din domeniul reglementării prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, elaborează şi promovează propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în domeniul reglementării prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, în conformitate cu principiile stabilite în Legea nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător;

c) verifică şi avizează rapoartele privind analiza impactului de reglementare a proiectelor de acte normative ce vizează reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, cu consultarea obligatorie a sectorului privat.

(3) Autorităţile de licenţiere, stabilite în prezenta lege, participă la promovarea politicii statului şi îndeplinesc atribuţiile respective în domeniul reglementării prin licenţiere a activităţii de întreprinzător în limitele prevederilor prezentei legi, precum şi ale legilor ce reglementează expres activităţile licenţiate.

[Art.5 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.5 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.5 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.5 modificat prin Legea nr.130-XVI din 07.06.2007, în vigoare 06.07.2007]

 

Articolul 6. Autorităţile de licenţiere

(1) Autorităţile de licenţiere sînt:

a) Camera de Licenţiere;

b) Banca Naţională a Moldovei;

c) Comisia Naţională a Pieţei Financiare;

d) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică;

e) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei;

f) Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

(2) Autorităţile de licenţiere reglementează prin licenţiere genurile de activitate conform competenţelor stabilite la art.8.

[Art.6 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.6 completat prin Legea nr.262-XVI din 27.10.2005, în vigoare 25.11.2005]

 

Articolul 7. Camera de Licenţiere

(1) Camera de Licenţiere, denumită în continuare Cameră, este un organ public de specialitate în subordinea Ministerului Economiei, are statut de persoană juridică şi dispune de ştampilă cu stema de stat şi cu denumirea sa. Camera îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului aprobat de Guvern.

(2) În scopul realizării activităţilor atribuite conform prezentei legi în competenţa Camerei, aceasta îndeplineşte următoarele atribuţii:

a) eliberează, prelungeşte, reperfectează, reia valabilitatea licenţelor, eliberează copii şi duplicate ale acestora, realizează acţiunile prevăzute de lege pentru suspendarea, retragerea, recunoaşterea nevalabilităţii licenţelor;

b) organizează controlul asupra respectării de către titularii de licenţe a condiţiilor de licenţiere;

c) asigură verificarea corespunderii solicitantului condiţiilor de licenţiere în baza declaraţiei pentru eliberarea licenţei şi a documentelor anexate, dacă legile care reglementează activitatea pentru care se solicită licenţa nu stabilesc expres verificarea încadrării solicitantului în condiţiile de licenţiere la faţa locului;

d) remite prescripţii privind lichidarea încălcărilor ce ţin de condiţiile de licenţiere;

e) ţine dosarele de licenţiere şi registrul de licenţiere;

 

[Lit.f) alin.(2) art.7 abrogată prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

 

g) generalizează experienţa din domeniul de competenţă şi prezintă Ministerului Economiei propunerile respective;

h) prezintă Ministerului Economiei dări de seamă anuale privind activitatea sa.

(3) Deciziile Camerei pot fi contestate în instanţa judecătorească.

[Art.7 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.7 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.7 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 8. Genurile de activitate supuse reglementării prin licenţiere

(1) Se supun reglementării prin licenţiere următoarele genuri de activitate:

a) de către Camera de Licenţiere:

1) activitatea de audit;

2) activitatea de evaluare a bunurilor imobile;

3) activitatea burselor de mărfuri;

4) activitatea cu metale preţioase şi pietre preţioase; funcţionarea caselor de amanet;

5) activitatea în domeniul jocurilor de noroc: organizarea şi desfăşurarea loteriilor (cu excepţia monopolului de stat exercitat în condiţiile Legii nr.285-XIV din 18 februarie 1999 cu privire la jocurile de noroc), întreţinerea cazinourilor, exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti, stabilirea mizelor la competiţiile sportive;

6) importul şi păstrarea alcoolului etilic; importul, păstrarea şi comercializarea angro a producţiei alcoolice şi/sau a berii importate;

7) fabricarea alcoolului etilic, producţiei alcoolice, berii şi/sau păstrarea, comercializarea angro a alcoolului etilic, a producţiei alcoolice şi a berii produse de producătorii autohtoni;

8) importul articolelor de tutun; importul şi/sau prelucrarea industrială a tutunului; fabricarea articolelor din tutun şi/sau comercializarea angro a articolelor din tutun şi a tutunului fermentat;

9) activitatea farmaceutică veterinară şi/sau asistenţa veterinară (cu excepţia activităţii desfăşurate de serviciul veterinar de stat);

10) importul şi/sau comercializarea produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor;

11) transportul auto de călători în folos public;

12) activitatea de proiectare pentru toate categoriile de construcţii, urbanism, instalaţii şi reţele tehnico-edilitare, reconstrucţii, restaurări;

13) construcţiile de clădiri şi/sau construcţiile inginereşti, instalaţiile şi reţelele tehnico-edilitare, reconstrucţiile, consolidările, restaurările;

14) extragerea substanţelor minerale utile şi/sau îmbutelierea apelor minerale şi naturale potabile;

15) activitatea topogeodezică şi cartografică;

16) colectarea, păstrarea, prelucrarea, comercializarea, precum şi exportul resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată;

17) importul şi/sau fabricarea, depozitarea, comercializarea angro a substanţelor şi materialelor chimice toxice, a articolelor şi produselor chimice de menaj;

18) confecţionarea şi distrugerea ştampilelor;

19) activitatea particulară de detectiv sau de pază;

20) montarea şi/sau reglarea, asistenţa tehnică a sistemelor automate de semnalizare şi de stingere a incendiilor, precum şi de protecţie a clădirilor împotriva fumului şi de înştiinţare în caz de incendiu;

21) producerea, asamblarea, importul şi/sau exportul, reexportul, comercializarea armelor şi muniţiilor cu destinaţie civilă şi repararea armelor cu destinaţie civilă;

22) producerea, importul şi/sau exportul, reexportul, comercializarea, depozitarea şi efectuarea lucrărilor cu explozibil de uz civil;

23) producerea, asamblarea, importul, exportul, reexportul, depozitarea articolelor pirotehnice şi prestarea serviciului “Spectacole pirotehnice şi focuri de artificii” cu articole pirotehnice de divertisment de destinaţie profesională;

24) importul, exportul, proiectarea, producerea şi comercializarea mijloacelor criptografice şi tehnice de protecţie a informaţiei, mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea ascunsă a informaţiei; prestarea serviciilor în domeniul protecţiei criptografice şi tehnice a informaţiei (cu excepţia activităţii desfăşurate de autorităţile publice învestite cu acest drept prin lege);

25) activitatea farmaceutică, inclusiv cu folosirea preparatelor narcotice şi/sau psihotrope, desfăşurată de întreprinderile şi/sau instituţiile farmaceutice (pentru întreprinderile şi instituţiile nou-create, pînă la obţinerea certificatului de acreditare), cu excepţia cazurilor cînd se modifică ori se completează genul de activitate;

26) fabricarea, comercializarea, asistenţa tehnică şi reparaţia dispozitivelor medicale, inclusiv a opticii;

27) acordarea asistenţei medicale de către instituţiile medico-sanitare private (pentru instituţiile nou-create, pînă la obţinerea certificatului de acreditare), cu excepţia cazurilor cînd se modifică ori se completează genul de activitate;

28) activitatea legată de plasarea în cîmpul muncii a cetăţenilor în ţară şi/sau în străinătate;

29) activitatea de turism;

30) activitatea de depozitare a cerealelor cu eliberarea certificatelor de depozit pentru cereale;

31) activitatea magazinelor duty-free, inclusiv pentru deservirea corpului diplomatic;

32) activitatea de broker vamal;

b) de către Banca Naţională a Moldovei:

33) activitatea băncilor şi unităţilor de schimb valutar (altele decît băncile);

c) de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare:

34) activitatea asigurătorilor (reasigurătorilor), brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare;

35) activitatea de gestiune a activelor fondurilor nestatale de pensii;

36) activitatea asociaţiilor de economii şi împrumut;

37) activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare;

38) activitatea birourilor istoriilor de credit;

d) de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică:

39) importul şi comercializarea cu ridicata şi/sau cu amănuntul a benzinei, motorinei şi/sau a gazului lichefiat la staţiile de alimentare;

40) producerea energiei electrice; transportul energiei electrice şi/sau activitatea de dispecerat central; distribuţia energiei electrice; furnizarea energiei electrice la tarife reglementate sau nereglementate;

41) producerea şi/sau stocarea gazelor naturale; producerea combustibilului regenerabil; transportul gazelor naturale; distribuţia şi/sau furnizarea gazelor naturale la tarife reglementate sau nereglementate;

e) de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei:

42) utilizarea frecvenţelor sau canalelor radio şi/sau a resurselor de numerotare în scopul furnizării reţelelor şi/sau serviciilor de comunicaţii electronice;

43) serviciile de creare, implementare şi de asigurare a funcţionării sistemelor informaţionale automatizate de importanţă statală, inclusiv a produselor program;

f) de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului:

44) activitatea de emisie pentru difuzarea serviciilor de programe pe cale radioelectrică terestră şi/sau prin orice alte mijloace de telecomunicaţii decît cele radioelectrice terestre.

(2) Genurile de activitate neindicate la alin.(1) se desfăşoară fără licenţe sau fără alte acte administrative cu efect similar, cu excepţia autorizaţiilor, stabilite expres prin lege, pentru confirmarea unor cerinţe tehnice, norme separate sub un anumit aspect.

(21) Licenţa pentru comercializarea resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată, către agenţii economici aflaţi pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, precum şi pentru exportul acestora se eliberează pe bază de concurs, conform regulamentului aprobat de Guvern.

(3) Introducerea reglementării prin licenţiere pentru alte genuri de activitate este posibilă numai prin modificarea şi completarea listei genurilor de activitate supuse reglementării prin licenţiere, stabilite la alin.(1).

[Art.8 completat prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]

[Art.8 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.8 completat prin Legea nr.313-XVI din 26.12.2008, în vigoare 27.01.2009]

[Art.8 modificat prin Legea nr.181-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.11.2008]

[Art.8 modificat prin Legea nr.115-XVI din 22.05.2008, în vigoare 17.06.2008]

[Art.8 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.8 modificat prin Legea nr.241-XVI din 15.11.2007, în vigoare 14.03.2008]

[Art.8 completat prin Legea nr.202-XVI din 26.07.2007, în vigoare 07.09.2007]

[Art.8 modificat prin Legea nr.63-XVI din 16.03.2007, în vigoare 13.04.2007]

[Art.8 completat prin Legea nr.34-XVI din 24.02.2006, în vigoare 19.05.2006]

[Art.8 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 01.01.2006]

[Art.8 modificat prin Legea nr.262-XVI din 27.10.2005, în vigoare 25.11.2005]

 

Articolul 9. Conţinutul licenţei

(1) Formularele de licenţă sînt documente de strictă evidenţă. Formularele tipizate au serie şi numerotare continuă. Tipul formularului de licenţă şi al anexei la aceasta se aprobă de Guvern.

(2) Licenţa conţine:

a) denumirea autorităţii de licenţiere;

b) seria, numărul şi data eliberării/prelungirii licenţei;

c) denumirea, forma juridică de organizare, adresa juridică a titularului de licenţă; întreprindere sau organizaţie, persoană juridică sau fizică ori numele, prenumele şi adresa titularului de licenţă persoană fizică;

d) data şi numărul certificatului de înregistrare de stat a întreprinderii sau organizaţiei, IDNO al întreprinderii sau al organizaţiei ori seria şi numărul buletinului de identitate, IDNP al persoanei fizice;

e) genul de activitate, integral sau parţial, pentru a cărui desfăşurare se eliberează licenţa;

f) termenul de valabilitate a licenţei;

g) semnătura conducătorului autorităţii de licenţiere sau a adjunctului acestuia autentificată prin aplicarea ştampilei acestei autorităţi.

(3) Anexa la licenţă este parte integrantă a acesteia şi conţine toate condiţiile de licenţiere, precum şi lista filialelor şi subdiviziunilor separate ale titularului de licenţă la care va fi efectuată activitatea pe baza licenţei obţinute.

(4) Procurarea, evidenţa şi păstrarea formularelor de licenţă ţin de competenţa autorităţii de licenţiere abilitate cu dreptul de a elibera licenţe, conform atribuţiilor stabilite la art.8.

[Art.9 completat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.9 modificat prin Legea nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 10. Documentele necesare pentru obţinerea sau prelungirea licenţei

(1) Pentru obţinerea licenţei, conducătorul întreprinderii sau organizaţiei ori persoana împuternicită de acesta sau persoana fizică depune la autoritatea de licenţiere respectivă personal, prin scrisoare recomandată sau prin poştă electronică (sub formă de document electronic cu semnătură digitală) o declaraţie de modelul stabilit de această autoritate, semnată de persoana care depune declaraţia, ce conţine:

a) denumirea, forma juridică de organizare, sediul, IDNO al întreprinderii sau al organizaţiei ori numele, prenumele, adresa şi IDNP al persoanei fizice;

b) genul de activitate, integral sau parţial, pentru a cărui desfăşurare solicitantul de licenţă intenţionează să obţină licenţă sau să o prelungească;

c) asumarea pe propria răspundere de către solicitantul de licenţă a responsabilităţii pentru respectarea condiţiilor de licenţiere la desfăşurarea genului de activitate pentru care se solicită licenţă şi pentru veridicitatea documentelor prezentate.

(2) La declaraţia pentru eliberarea licenţei se anexează:

a) copia de pe certificatul de înregistrare de stat a întreprinderii sau organizaţiei ori de pe buletinul de identitate al persoanei fizice;

b) documentele suplimentare în conformitate cu prevederile actelor legislative ce reglementează activitatea licenţiată pentru care se solicită licenţa. Documentele se depun în original sau în copii, inclusiv pe suport electronic, cu prezentarea originalelor pentru verificare, cu excepţia celor stabilite spre verificare prin procedura ghişeului unic.

(21) La declaraţia pentru prelungirea licenţei se anexează numai documentele care necesită actualizare sau conţin date diferite de cele prezentate la momentul eliberării licenţei.

(3) Solicitarea altor documente decît cele prevăzute de prezentul articol se interzice.

(4) Documentele se depun în original sau în copie. Datele din documentele şi informaţiile depuse se verifică prin procedura ghişeului unic.

(5) Declaraţia pentru eliberarea/prelungirea licenţei şi documentele anexate la ea se înregistrează conform borderoului, a cărui copie se expediază (se înmînează) solicitantului de licenţă, cu menţiunea privind data înregistrării declaraţiei, autentificată prin semnătura persoanei responsabile a autorităţii de licenţiere.

(6) Declaraţia pentru eliberarea/prelungirea licenţei nu se înregistrează în cazul în care:

a) aceasta a fost depusă (semnată) de o persoană care nu are atribuţiile respective;

b) documentele au fost perfectate cu încălcarea cerinţelor prezentului articol.

(7) Despre refuzul înregistrării declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei, solicitantul de licenţă este informat în scris în cel mult 3 zile lucrătoare din ziua adresării, indicîndu-se temeiurile refuzului.

(8) După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru refuzul înregistrării declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei, solicitantul de licenţă poate depune o nouă declaraţie, care se examinează în modul stabilit.

[Art.10 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.10 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 11. Decizia privind eliberarea/prelungirea licenţei sau privind respingerea declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei

(1) Autoritatea de licenţiere, în baza declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei şi documentelor anexate, adoptă decizia privind eliberarea/prelungirea licenţei sau privind respingerea declaraţiei în cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.

(2) Prin derogare de la prevederile alin.(1), în cazurile expres stabilite de legile care reglementează activitatea licenţiată respectivă, poate fi stabilit un termen mai mare pentru adoptarea de către autoritatea de licenţiere a deciziei privind eliberarea/prelungirea licenţei sau privind respingerea declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei.

(3) Informaţia despre adoptarea deciziei privind eliberarea/prelungirea licenţei se comunică solicitantului cel tîrziu în ziua lucrătoare imediat următoare adoptării deciziei.

(4) Temei pentru respingerea declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei este depistarea de către autoritatea de licenţiere a datelor neveridice în documentele prezentate de către solicitantul de licenţă.

(5) În caz de respingere a declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei, solicitantul poate depune o nouă declaraţie după înlăturarea cauzelor care au servit drept temei pentru respingerea declaraţiei precedente.

(6) Licenţa se consideră eliberată/prelungită dacă autoritatea de licenţiere nu răspunde solicitantului de licenţă în termenele prevăzute de lege. După expirarea termenului cumulativ stabilit pentru înştiinţarea despre refuzul înregistrării declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei, despre respingerea acesteia sau despre adoptarea deciziei privind eliberarea/prelungirea licenţei, cu condiţia lipsei unei comunicări scrise despre temeiurile refuzului înregistrării şi/sau respingerii declaraţiei pentru eliberarea/prelungirea licenţei, solicitantul de licenţă poate desfăşura activitatea pentru care a solicitat licenţa.

(7) În cazul survenirii situaţiei prevăzute la alin.(6), autoritatea de licenţiere perfectează licenţa în condiţiile art.14 alin.(1).

(8) Procedura aprobării tacite, prevăzute la alin.(6), se aplică tuturor licenţelor, cu excepţia celor emise de autorităţile de reglementare din sectorul financiar (bancar şi nebancar), în domeniul activităţilor care vizează regimul armelor de foc, muniţiilor şi explozibililor.

(9) Răspunsul negativ, dat în termenele prevăzute de lege, nu echivalează cu aprobarea tacită.

[Art.11 completat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.11 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 12. Sfera de acţiune a licenţei

(1) Licenţele eliberate de autorităţile de licenţiere indicate în prezenta lege sînt valabile pe întreg teritoriul Republicii Moldova dacă legile care reglementează activitatea licenţiată respectivă nu prevăd limitări teritoriale.

(2) Licenţele obţinute în Republica Moldova sînt valabile şi peste hotarele ei în conformitate cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(3) Licenţele eliberate de autorităţile de licenţiere din străinătate sînt valabile şi pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

[Art.12 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 13. Termenul de valabilitate a licenţei

(1) Pentru genurile de activitate specificate la art.8 alin.(1) pct.1)–4), 9)–32) şi 43), licenţa se eliberează pe un termen de 5 ani.

(2) Pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.5), 6) şi 8), licenţa se eliberează pe un termen de un an.

(3) Pentru genul de activitate indicat la art.8 alin.(1) pct.7), licenţa se eliberează pe un termen de 3 ani, cu indicarea anuală în conţinutul acesteia a termenului pentru care s-a achitat taxa de licenţă.

 

[Alin.(4) art.13 abrogat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

 

(5) Pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.33)–42) şi 44), termenul de valabilitate a licenţei se stabileşte prin legile care reglementează activitatea licenţiată respectivă.

[Art.13 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.13 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.13 completat prin Legea nr.262-XVI din 27.10.2005, în vigoare 25.11.2005]

 

Articolul 14. Eliberarea sau prelungirea licenţei

(1) Licenţa se perfectează în termen de 3 zile lucrătoare, începînd cu ziua primirii documentului care confirmă achitarea taxei pentru eliberarea licenţei. Menţiunea despre data primirii documentului, care confirmă achitarea taxei pentru eliberarea licenţei, se face pe borderoul documentelor primite de la solicitantul de licenţă.

(2) Dacă solicitantul, în termen de 30 de zile de la data la care i s-a expediat (înmînat) înştiinţarea despre adoptarea deciziei privind eliberarea/prelungirea sau reperfectarea licenţei, nu a prezentat nemotivat documentul ce confirmă achitarea taxei pentru eliberarea/prelungirea sau reperfectarea acesteia sau nu s-a prezentat pentru a i se elibera/prelungi sau reperfecta licenţa perfectată, autoritatea de licenţiere este în drept să anuleze decizia privind eliberarea/prelungirea sau reperfectarea licenţei sau să adopte decizia privind recunoaşterea licenţei ca fiind nevalabilă.

(3) În cazul în care titularul de licenţă intenţionează să desfăşoare genul de activitate indicat în licenţă după expirarea termenului ei de valabilitate, el este în drept să solicite prelungirea termenului de valabilitate a licenţei pe termenele prevăzute la art.13, cu achitarea taxei pentru licenţă, stabilită conform legii, cu cel mult 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a licenţei, dar nu mai tîrziu de ultima zi de expirare a termenului de valabilitate a acesteia. În acest caz, pe licenţă se va aplica menţiunea privind prelungirea termenului de valabilitate, cu indicarea termenului nou. Menţiunea privind prelungirea termenului de valabilitate poate fi aplicată pe acelaşi formular al licenţei sau, după caz, pe un formular nou, pînă la expirarea termenului anterior de valabilitate a licenţei. În cazul dat, termenul nou de valabilitate a licenţei va curge din ultima zi calendaristică în care a expirat termenul anterior de valabilitate a acesteia. Menţiunea privind prelungirea valabilităţii licenţei se autentifică cu ştampila autorităţii de licenţiere şi cu semnătura conducătorului.

(4) Titularul de licenţă nu este în drept să transmită licenţa sau copia de pe aceasta altei persoane.

(5) Pentru fiecare filială sau altă subdiviziune separată a titularului de licenţă la care va fi efectuată activitatea pe baza licenţei obţinute, titularului de licenţă i se eliberează copii autorizate de pe aceasta. Copiile confirmă dreptul filialei sau al altei subdiviziuni separate a titularului de licenţă de a desfăşura activităţi pe baza licenţei obţinute.

(6) În cazul în care titularul de licenţă creează o nouă filială sau o altă nouă subdiviziune separată, el este obligat să depună la autoritatea de licenţiere o cerere de reperfectare a licenţei în vederea includerii în anexa la licenţă a unei noi adrese de desfăşurare a activităţii, cu solicitarea copiei (copiilor) autorizate de pe licenţă, precum şi documentele prevăzute la art.10 alin.(2) lit.b).

(7) În caz de lichidare a filialei sau a altei subdiviziuni separate a titularului de licenţă care a desfăşurat activităţi conform licenţei obţinute, acesta depune la autoritatea de licenţiere o cerere de reperfectare a licenţei în vederea excluderii adresei respective din anexa la licenţă. Modificările respective se includ în registrul licenţelor nu mai tîrziu de ziua lucrătoare imediat următoare zilei în care a fost adoptată decizia privind reperfectarea licenţei.

[Art.14 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.14 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 15. Reperfectarea licenţei

(1) Temeiurile pentru reperfectarea licenţei sînt schimbarea denumirii titularului de licenţă şi modificarea altor date ce se conţin în licenţă.

(2) La apariţia temeiurilor pentru reperfectarea licenţei titularul acesteia este obligat, în termen de 10 zile lucrătoare, să depună la autoritatea de licenţiere o cerere de reperfectare a licenţei împreună cu licenţa care necesită reperfectare şi documentele (sau copiile de pe acestea, cu prezentarea originalelor pentru verificare), ce confirmă modificările în cauză.

(3) Autoritatea de licenţiere, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de reperfectare a licenţei şi a documentelor anexate la ea, adoptă decizia privind reperfectarea licenţei şi o comunică solicitantului. Licenţa reperfectată se eliberează pe acelaşi formular sau, după caz, pe un formular nou, ţinîndu-se cont de modificările indicate în cerere; totodată se eliberează copiile necesare de pe această licenţă.

(31) Licenţa se consideră reperfectată dacă autoritatea de licenţiere nu-i comunică solicitantului de licenţă decizia în termenul prevăzut la alin.(3). După expirarea termenului de adoptare a deciziei privind reperfectarea licenţei şi în lipsa unei comunicări în scris privind respingerea cererii de reperfectare a licenţei, se consideră că licenţa a fost reperfectată.

(4) Termenul de valabilitate a licenţei reperfectate nu poate depăşi termenul de valabilitate indicat în licenţa precedentă.

(5) La reperfectarea licenţei, în cazul în care licenţa reperfectată se eliberează pe un formular nou, autoritatea de licenţiere adoptă decizia despre recunoaşterea nevalabilităţii licenţei precedente, introducînd modificările respective în registrul de licenţiere, nu mai tîrziu de ziua lucrătoare imediat următoare adoptării deciziei.

(6) În perioada examinării cererii privind reperfectarea licenţei titularul acesteia îşi poate continua activitatea în baza unui certificat eliberat de autoritatea de licenţiere.

(7) Licenţa care nu a fost reperfectată în termenul stabilit nu este valabilă.

(8) Temei pentru respingerea cererii privind reperfectarea licenţei este depistarea de către autoritatea de licenţiere a datelor neveridice în documentele prezentate de către titularul de licenţă.

[Art.15 completat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.15 modificat prin Legea nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 16. Modificarea datelor indicate în documentele anexate la declaraţia pentru eliberarea licenţei

Titularul de licenţă este obligat să înştiinţeze autoritatea de licenţiere despre toate modificările datelor indicate în documentele anexate la declaraţia pentru eliberarea licenţei. Înştiinţarea se prezintă la autoritatea de licenţiere, în persoană, prin scrisoare recomandată sau prin poştă electronică (sub formă de document electronic cu semnătură digitală), în termen de 10 zile de la survenirea modificărilor, împreună cu documentele (sau copiile de pe acestea) ce confirmă modificările în cauză.

[Art.16 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 17. Eliberarea duplicatului licenţei

(1) Drept temei pentru eliberarea duplicatului licenţei serveşte pierderea sau deteriorarea acesteia.

(2) În caz de pierdere a licenţei, titularul acesteia este obligat, în decurs de 15 zile lucrătoare, să depună la autoritatea de licenţiere, în persoană, prin scrisoare recomandată sau prin poştă electronică, o cerere de eliberare a duplicatului licenţei.

(3) În cazul în care licenţa este deteriorată şi nu poate fi folosită, titularul acesteia depune la autoritatea de licenţiere, împreună cu licenţa deteriorată, o cerere de eliberare a duplicatului acesteia.

(4) Autoritatea de licenţiere este obligată să elibereze duplicatul licenţei în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de eliberare a duplicatului licenţei.

(5) Termenul de valabilitate a duplicatului licenţei nu poate depăşi termenul indicat în licenţa pierdută sau deteriorată.

(6) În caz de eliberare a duplicatului licenţei, autoritatea de licenţiere adoptă decizia de anulare a licenţei pierdute sau deteriorate, cu introducerea modificărilor respective în registrul licenţelor nu mai tîrziu de ziua lucrătoare imediat următoare adoptării deciziei.

(7) În perioada de examinare a cererii de eliberare a duplicatului licenţei, titularul acesteia îşi poate desfăşura activitatea pe baza unui certificat eliberat de autoritatea de licenţiere.

[Art.17 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 18. Taxa pentru licenţă

(1) Taxa pentru eliberarea licenţei pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.1)-3), pct.9)–29), 31), 32), 40), 41) şi 43) este de 2500 lei. Taxa pentru eliberarea licenţei pentru unităţile farmaceutice, cu excepţia unităţilor farmaceutice veterinare, din localităţile rurale este de 1800 lei. Taxa pentru eliberarea licenţei pentru activitatea farmaceutică veterinară în localităţile rurale este de 300 de lei. Taxa pentru eliberarea licenţei pentru asistenţă veterinară în localităţile rurale nu se percepe.

(11) Pentru solicitanţii de licenţă înregistraţi cu cel mult un an înainte de data depunerii declaraţiei pentru eliberarea licenţei, taxa pentru eliberarea licenţei constituie 50 la sută din taxa stabilită. Această prevedere nu se extinde asupra solicitanţilor de licenţă pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc, producţiei alcoolice, tutunului şi al produselor petroliere.

(2) Taxa pentru eliberarea licenţei pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.5), 6), 8) şi 39) se achită anual conform anexei la prezenta lege. Taxa de eliberare a licenţei pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc se achită în termenele prevăzute la pct.3 din nota anexei la prezenta lege.

(3) Taxa pentru eliberarea licenţei pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.7) se achită separat pentru fiecare an de valabilitate a licenţei: la eliberarea licenţei şi la expirarea fiecărui an din data eliberării licenţei – conform taxei anuale stabilite în anexa la prezenta lege. În acelaşi mod se achită şi taxa pentru copia de pe licenţă ce confirmă dreptul filialei sau al altei subdiviziuni separate a titularului de licenţă de a desfăşura activitatea în baza licenţei obţinute.

(4) Taxa pentru eliberarea licenţei pentru genul de activitate indicat la art.8 alin.(1) pct.30) nu se percepe.

(5) Taxa pentru eliberarea licenţei pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.pct.33)–38) şi 42), 44) se stabileşte prin legile care reglementează genul respectiv de activitate licenţiat.

(6) Taxa pentru reperfectarea licenţei şi/sau eliberarea copiei de pe aceasta se stabileşte în proporţie de 10 la sută din taxa pentru eliberarea acesteia, dar nu mai mult de 450 de lei, iar a duplicatului licenţei – de 450 de lei. Taxa pentru reperfectarea licenţei şi/sau eliberarea copiei de pe aceasta nu se percepe la includerea şi/sau excluderea unităţilor de transport în/din anexa la licenţă pentru genul de activitate indicat la art.8 alin.(1) pct.11). În cazul reperfectării licenţei, taxa pentru eliberarea copiei autorizate de pe aceasta nu se percepe, cu excepţia extinderii activităţii licenţiate pe o adresă nouă (filială, subdiviziune).

(7) Sumele taxelor pentru eliberarea, reperfectarea licenţei şi/sau eliberarea copiei de pe aceasta pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.1)–29), 31) şi 32) se varsă la bugetul de stat.

(8) Sumele taxelor pentru eliberarea, reperfectarea licenţei şi/sau eliberarea copiei de pe aceasta pentru genurile de activitate indicate la art.8 alin.(1) pct.33)–44) se varsă la bugetul de stat sau la bugetele autorităţilor de licenţiere competente în conformitate cu legile care reglementează genul respectiv de activitate licenţiat.

[Art.18 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.18 completat prin Legea nr.9-XVI din 03.02.2009, în vigoare 17.03.2009]

[Art.18 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.18 modificat prin Legea nr.241-XVI din 15.11.2007, în vigoare 14.03.2008]

[Art.18 completat prin Legea nr.291-XVI din 06.10.2006, în vigoare 27.10.2006]

[Art.18 modificat prin Legea nr.34-XVI din 24.02.2006, în vigoare 19.05.2006]

[Art.18 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 01.01.2006]

[Art.18 modificat prin Legea nr.262-XVI din 27.10.2005, în vigoare 25.11.2005]

 

Articolul 19. Controlul în domeniul licenţierii

(1) Autoritatea de licenţiere are obligaţia de a controla respectarea condiţiilor de licenţiere a activităţilor pentru care eliberează/prelungeşte licenţe.

(2) La efectuarea controlului respectării condiţiilor de licenţiere, autoritatea de licenţiere va ţine cont de următoarele principii:

a) legalitatea şi respectarea competenţei stabilite de lege;

b) neadmiterea aplicării sancţiunilor care nu sînt stabilite de lege;

c) tratarea dubiilor, apărute la aplicarea legislaţiei, în favoarea titularului de licenţă;

d) efectuarea cheltuielilor de control din contul statului;

e) prescrierea recomandărilor pentru înlăturarea încălcărilor constatate în urma controlului;

f) dreptul de a ataca acţiunile autorităţii de licenţiere.

(3) Controalele planificate asupra respectării de către titularii de licenţe a condiţiilor de licenţiere se efectuează de către autoritatea de licenţiere cel mult o dată în decursul anului calendaristic, cu cooptarea, după caz, a reprezentanţilor instituţiilor cu funcţii de reglementare şi de control, conform competenţei.

(4) Controalele inopinate se efectuează numai în temeiul unei sesizări scrise din partea instituţiilor cu funcţii de reglementare şi de control privind încălcarea de către titularul de licenţă a condiţiilor de licenţiere sau în scopul de a verifica îndeplinirea prescripţiilor privind lichidarea încălcărilor ce ţin de condiţiile de licenţiere.

(5) Prin derogare de la prevederile alin.(4), în cazurile şi conform procedurilor expres stabilite de legile care reglementează genul respectiv de activitate licenţiat, controalele inopinate ale respectării condiţiilor de licenţiere pot fi efectuate de către autoritatea de licenţiere competentă şi în baza autosesizării sau în temeiul sesizării scrise, depuse conform prevederilor legislaţiei cu privire la protecţia consumatorilor.

(6) La efectuarea controlului asupra respectării condiţiilor de licenţiere, titularul de licenţă prezintă informaţia şi documentele relevante scopului controlului şi asigură condiţiile pentru efectuarea acestuia.

(7) În baza rezultatelor controlului se întocmeşte un act în 2 exemplare, unul dintre care se expediază (înmînează) titularului de licenţă, iar al doilea se păstrează la autoritatea de licenţiere. În caz de dezacord cu rezultatele controlului efectuat, titularul de licenţă, în termen de 3 zile lucrătoare de la data întocmirii actului de control, poate prezenta în scris argumentarea dezacordului, anexînd documentele de rigoare.

(8) În cazul în care se depistează încălcări ale condiţiilor de licenţiere, autoritatea de licenţiere, în termen de 15 zile lucrătoare de la data întocmirii actului de control, emite prescripţia privind lichidarea încălcărilor, cuprinzînd recomandările privind modul de remediere a tuturor deficienţelor identificate, precum şi avertizarea despre posibila suspendare sau retragere a licenţei dacă încălcările depistate nu vor fi lichidate în termenul stabilit.

(9) Titularul de licenţă, primind prescripţia privind lichidarea încălcărilor condiţiilor de licenţiere, este obligat, în termenul indicat în prescripţie, să prezinte autorităţii de licenţiere informaţia privind lichidarea încălcărilor.

(10) În caz de depistare a încălcărilor condiţiilor de licenţiere, instituţiile cu funcţii de reglementare şi de control, sînt obligate să sesizeze autoritatea de licenţiere, prezentîndu-i documentele constatatoare. Autoritatea de licenţiere, în baza documentelor prezentate, verifică respectarea condiţiilor de licenţiere şi emite, după caz, în termen de 15 zile lucrătoare, prescripţia privind lichidarea încălcărilor condiţiilor de licenţiere, conform prevederilor alin.(8).

[Art.19 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.19 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 20. Suspendarea temporară şi reluarea valabilităţii licenţei

(1) Licenţa poate fi suspendată temporar în conformitate cu prevederile Legii cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.

(2) Drept temei pentru realizarea acţiunilor prevăzute de lege pentru suspendarea temporară a licenţei servesc:

a) cererea titularului de licenţă privind suspendarea acesteia;

b) neachitarea anuală sau trimestrială, în termenul stabilit, a taxei pentru licenţă;

c) nerespectarea de către titularul de licenţă a termenului de depunere a cererii de eliberare a duplicatului licenţei pierdute sau deteriorate;

d) desfăşurarea de către filială şi/sau altă subdiviziune separată a titularului de licenţă a activităţii licenţiate fără copia autorizată de pe licenţă, în cazurile cînd obligativitatea obţinerii copiilor autorizate de pe licenţă este stabilită prin lege.

(3) Decizia privind suspendarea temporară a licenţei se aduce la cunoştinţă titularului de licenţă în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii ei. Termenul de suspendare temporară a licenţei nu poate depăşi 2 luni, dacă legile care reglementează activitatea licenţiată respectivă nu prevăd altfel.

(4) Titularul de licenţă este obligat să înştiinţeze în scris autoritatea de licenţiere despre înlăturarea circumstanţelor care au dus la suspendarea temporară a licenţei.

(5) Decizia privind reluarea valabilităţii licenţei se adoptă de autoritatea de licenţiere în temeiul hotărîrii instanţei de judecată care a emis hotărîrea de suspendare a acesteia, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii înştiinţării. Decizia se aduce la cunoştinţă titularului de licenţă în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării acesteia.

(6) Termenul de valabilitate a licenţei nu se prelungeşte pe perioada de suspendare temporară a acesteia.

[Art.20 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.20 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.20 completat prin Legea nr.130-XVI din 07.06.2007, în vigoare 06.07.2007]

 

Articolul 21. Retragerea licenţei

(1) Licenţa poate fi retrasă în conformitate cu prevederile Legii cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.

(2) Drept temei pentru realizarea acţiunilor prevăzute de lege în vederea retragerii licenţei servesc:

a) cererea titularului de licenţă privind retragerea acesteia;

b) decizia cu privire la anularea înregistrării de stat a titularului de licenţă;

c) depistarea unor date neautentice în documentele prezentate autorităţii de licenţiere;

d) stabilirea faptului de transmitere a licenţei sau a copiei de pe aceasta altei persoane în scopul desfăşurării genului de activitate licenţiat;

e) neînlăturarea, în termenul stabilit, a circumstanţelor care au dus la suspendarea temporară a licenţei;

f) nerespectarea a doua oară a prescripţiilor privind lichidarea încălcărilor ce ţin de condiţiile de licenţiere.

(3) Licenţa se retrage şi în alte cazuri prevăzute expres de legile ce reglementează genul de activitate licenţiat.

(4) Menţiunea referitoare la data şi numărul deciziei privind retragerea licenţei se înscrie în registrul licenţelor nu mai tîrziu de ziua lucrătoare imediat următoare adoptării deciziei.

(5) În cazul retragerii licenţei, taxa pentru licenţă nu se restituie.

(6) Titularul de licenţă este obligat, în decurs de 10 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de retragere a licenţei, să depună la autoritatea de licenţiere licenţa retrasă.

[Art.21 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.21 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.21 modificat prin Legea nr.262-XVI din 27.10.2005, în vigoare 25.11.2005]

 

Articolul 22. Lucrările de secretariat în domeniul licenţierii

(1) Autoritatea de licenţiere formează un dosar de licenţiere pentru fiecare întreprindere, organizaţie, persoană fizică care a depus declaraţia pentru eliberarea licenţei, iar pe fiecare gen de activitate licenţiat se ţine registrul de evidenţă a declaraţiilor şi a licenţelor eliberate.

(2) În dosarul de licenţiere se păstrează toate documentele primite de la titularul de licenţă, precum şi copiile de pe deciziile şi prescripţiile autorităţii de licenţiere, ce se referă la acesta.

(3) Registrul de evidenţă a declaraţiilor şi licenţelor eliberate conţine datele despre solicitantul de licenţă, data primirii documentelor, data şi numărul deciziilor adoptate de autoritatea de licenţiere, data eliberării licenţei şi semnătura persoanei care a primit licenţa.

(4) Autoritatea de licenţiere formează şi ţine registrul de licenţiere, separat, pentru fiecare gen de activitate licenţiat.

(5) În registrul de licenţiere se indică:

a) datele despre titularul de licenţă;

b) genul de activitate licenţiat;

c) data şi numărul deciziei privind eliberarea/prelungirea licenţei;

d) seria, numărul şi data eliberării licenţei;

e) termenul de valabilitate a licenţei;

f) informaţia privind reperfectarea licenţei, eliberarea copiilor şi duplicatelor de pe aceasta;

g) temeiurile, data şi numărul prescripţiei privind înlăturarea încălcărilor ce ţin de condiţiile de licenţiere;

h) temeiurile, data şi numărul deciziei privind suspendarea temporară şi reluarea valabilităţii licenţei;

i) temeiurile, data şi numărul deciziei privind retragerea licenţei;

j) temeiurile, data şi numărul deciziei privind declararea licenţei ca fiind nevalabilă.

(6) Informaţia cuprinsă în registrele de licenţiere este transparentă şi accesibilă prin Internet.

[Art.22 modificat prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Art.22 în redacţia Legii nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

 

Articolul 23. Dispoziţii finale şi tranzitorii

(1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea termenului de 6 luni de la data publicării.

(2) Guvernul, în termen de 6 luni:

va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în corespundere cu prezenta lege;

va aduce actele sale normative în corespundere cu prezenta lege;

va asigura reexaminarea şi anularea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin prezentei legi;

va adopta actele normative necesare pentru realizarea prezentei legi.

(3) Licenţele eliberate pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi se consideră valabile pînă la expirarea termenului acestora.

(4) Licenţele pentru efectuarea genurilor de activitate neprevăzute în prezenta lege se declară ca fiind nevalabile.

(5) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr.332-XIV din 26 martie 1999 privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate se abrogă.

(6) Provizoriu, pînă la 31 decembrie 2003, data liberalizării complete a pieţei serviciilor de telecomunicaţie, serviciile de telefonie fixă locală, prevăzute la art.8 alin.(1) pct.51), vor fi prestate de operatori în toate zonele ţării, cu excepţia municipiului Chişinău şi a centrelor raionale, rezervate operatorului naţional de telecomunicaţii – Societatea pe Acţiuni “Moldtelecom”.

(7) Guvernul va revizui condiţiile de licenţiere şi lista documentelor suplimentare necesare pentru obţinerea licenţelor la genurile de activitate care au fost modificate.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 30 iulie 2001.
Nr.451-XV.

 

 

Anexă

 

Taxa de licenţă pentru anumite genuri de activitate

 

Genul de activitate

Cuantumul taxei,
în lei

1. Activitatea în domeniul jocurilor de noroc:

a) exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti, cu excepţia celor indicate la lit.b)

14400 pentru fiecare unitate

b) exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti de tipul American Roulette

80000 pentru fiecare unitate

c) depunerea mizelor la competiţii sportive şi de altă natură

28% din suma totală a mizelor acceptate

d) organizarea şi desfăşurarea loteriilor:

 

- momentane

28% din costul total
anunţat al biletelor
de loterie

- cifrice

28% din costul total
al biletelor de
loterie vîndute
e) întreţinerea cazinourilor360000 lei pentru fiecare masă de joc

 

[Pct.e) în redacţia Legii nr.42 din 17.03.2011, în vigoare 10.08.2010]

Notă: Se declară drept neconstituţional pct.1 lit.e) (în redacţia Legii nr.176 din 15 iulie 2010) conform Hot. Curţii Constituţionale nr.5 din 18.02.2011

[Lit.e) în redacţia Legii nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.08.2010]

 

2. Fabricarea şi/sau păstrarea, comercializarea angro a alcoolului etilic, a producţiei alcoolice şi a berii:

a) fabricarea şi/sau păstrarea, comercializarea angro a alcoolului etilic rafinat

40000

b) fabricarea şi/sau păstrarea, comercializarea angro a alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice

20000

c) fabricarea şi/sau păstrarea, comercializarea angro a berii

20000
3. Importul şi comercializarea angro a alcoolului etilic, a băuturilor alcoolice şi a berii importate:

a) importul alcoolului etilic

40000

b) importul şi comercializarea angro a băuturilor alcoolice importate

40000

c) importul şi comercializarea angro a berii Importate

40000
4. Importul şi comercializarea angro a articolelor din tutun; importul şi prelucrarea industrială a tutunului şi/sau comercializarea angro a tutunului fermentat:

a) importul articolelor din tutun

20000

b) importul şi prelucrarea industrială a tutunului şi/sau comercializarea angro a tutunului fermentat

20000

c) fabricarea şi comercializarea angro a articolelor din tutun

20000

d) comercializarea angro a articolelor din tutun

20000
5. Importul şi comercializarea cu ridicata şi/sau cu amănuntul a benzinei, motorinei şi/sau a gazului lichefiat la staţiile de alimentare:

a) importul şi comercializarea angro a benzinei şi motorinei

200000

b) importul şi comercializarea angro a gazului lichefiat

200000

c) comercializarea cu amănuntul a benzinei şi motorinei la staţiile de alimentare, pentru fiecare staţie amplasată:

- în municipii, centre raionale, oraşe, de-a lungul drumurilor naţionale

20000

- în localităţi săteşti, de-a lungul drumurilor, cu excepţia drumurilor naţionale

10000

d) comercializarea cu amănuntul a gazului lichefiat la staţiile de alimentare, pentru fiecare staţie

10000

 

Notă:

1. În cazul majorării numărului de automate de joc cu cîştiguri băneşti sau de mese de joc existente la momentul eliberării licenţei, taxa de eliberare a licenţei pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc se va stabili în funcţie de numărul de zile calendaristice rămase pînă la expirarea termenului de valabilitate al licenţei.

2. Taxa de eliberare a licenţei reperfectate pentru activitatea legată de jocurile de noroc şi a copiei de pe aceasta se stabileşte în mărime de 2250 lei, iar de eliberare a duplicatului licenţei – în mărime de 10000 lei.

3. Taxa de eliberare a licenţei pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc (exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti, desfăşurarea loteriilor momentane şi întreţinerea cazinourilor) poate fi achitată trimestrial, în rate egale, pînă la data de 25 a ultimei luni din trimestrul de gestiune.

4. Taxa anuală pentru licenţă la comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere (pentru fiecare staţie) poate fi achitată trimestrial, în rate egale.

5. În cazul micşorării numărului de automate de joc cu cîstiguri băneşti sau de mese de joc la momentul reperfectării licenţei, taxa de licenţă se va recalcula în funcţie de numărul de zile rămase pînă la expirarea termenului de valabilitate a licenţei.

6. În cazul suspendării temporare a licenţei pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc, la cererea titularului acesteia taxa pentru licenţă se va recalcula din ziua calendaristică în care a fost adoptată decizia privind suspendarea temporară a licenţei.

 

[Anexa modificată prin Legea nr.176 din 15.07.2010, în vigoare 10.11.2010]

[Anexa modificată prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Anexa modificată prin Legea nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Anexa modificată prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 01.01.2006]

[Anexa modificată prin Legea nr.262-XVI din 27.10.2005, în vigoare 25.11.2005]

 

_______________________________

* Republicată în temeiul Hotărîrii Parlamentului nr.1546-XIII din 25.02.1998, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.26-27, art.176.

 

Modificată şi completată prin Legile:

1) Legea nr.1044-XV din 08.05.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.63-64, art.499;

2) Legea nr.1114-XV din 06.06.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.74, art.616;

3) Legea nr.1179-XV din 28.06.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.117-119, art.948;

4) Legea nr.1265-XV din 19.07.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.117-119, art.954;

5) Legea nr.1542-XV din 13.12.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.185-189, art.1412;

6) Legea nr.149-XV din 27.03.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.77-79, art.352;

7) Legea nr.203-XV din 15.05.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.99-103, art.440;

8) Legea nr.250-XV din 19.06.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.140, art.602;

9) Legea nr.333-XV din 24.07.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.200-203, art.773;

10) Legea nr.430-XV din 31.10.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.239-242, art.956;

11) Legea nr.454-XV din 14.11.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.22-25, art.131;

12) Legea nr.482-XV din 04.12.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.48;

13) Legea nr.87-XV din 25.03.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.64-66, art.348;

14) Legea nr.176-XV din 03.06.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.108-111, art.572;

15) Legea nr.214-XV din 24.06.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.698.