H O T Ă R Î R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea
Fondului de Investiţii Sociale din Moldova
nr. 1188 din 28.11.2018
Monitorul Oficial nr.448-460/1265 din 07.12.2018
* * *
Abrogat: 22.04.2022
Hotărîrea Guvernului nr.271 din 20.04.2022
În temeiul art.7 lit.b) şi e) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), art.32 alin.(2) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), precum şi în vederea realizării obiectivelor sociale şi de dezvoltare regională ale Programului de activitate al Guvernului Republicii Moldova 2016-2018 şi asigurării implementării strategiilor naţionale de dezvoltare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se reorganizează prin transformare Fondul de Investiţii Sociale din Moldova, structură organizaţională de stat, în Instituţia publică „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”.
2. Drepturile şi obligaţiile persoanei juridice transformate trec la Instituţia publică „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”.
3. Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale va exercita funcţia de fondator al Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.142 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
4. Se aprobă Statutul Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova” (se anexează).
5. Pînă la numirea în funcţie a directorului Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova” conform procedurii stabilite în Statutul acesteia, interimatul acestei funcţii va fi exercitat de către directorul executiv în exerciţiu al persoanei juridice transformate.
6. Secretarul general al Guvernului:
1) în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va aproba componenţa nominală a Consiliului Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”;
2) în termen de 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului menţionat la subpunctul 1), va convoca Consiliul Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”, inclusiv pentru aprobarea structurii de organizare, a efectivului-limită, a componenţei Comisiei de concurs şi a procedurii de desfăşurare a concursului privind selectarea directorului Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”;
3) în comun cu conducerea Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”, în termen de 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va asigura organizarea desfăşurării concursului privind selectarea directorului Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”;
4) în termen de 2 zile lucrătoare de la data recepţionării demersului Consiliului Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”, va numi în funcţie directorul Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova” şi va încheia cu acesta contractul de management;
5) în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va asigura inventarierea patrimoniului persoanei juridice transformate şi transmiterea acestuia Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”, în conformitate cu procedura stabilită în Regulamentul cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.901/2015.
7. Se abrogă punctele 1-4 şi anexa la Hotărîrea Guvernului nr.1296/1998 cu privire la Fondul de Investiţii Sociale din Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.5-6, art.45).
8. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.1188. Chişinău, 28 noiembrie 2018. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1188 din 28 noiembrie 2018
STATUTUL
Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”
I. PREVEDERI GENERALE
1. Statutul Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova” (în continuare – Statut) reglementează misiunea, funcţiile, atribuţiile şi modul de organizare a activităţii Instituţiei publice „Fondul de Investiţii Sociale din Moldova” (în continuare – Fond).
2. Fondul este persoană juridică cu formă juridică de organizare de instituţie publică, dispune de autonomie administrativă şi financiară, deţine conturi deschise în Contul Unic Trezorerial al Ministerului Finanţelor, dispune de ştampilă proprie. Pentru gestionarea mijloacelor financiare provenite din asistenţa externă, la solicitarea partenerilor de dezvoltare şi/sau a donatorilor, în baza acordurilor încheiate cu aceştia, Fondul poate avea conturi bancare în băncile din Republica Moldova.
3. Denumirea în limba engleză a Fondului este „Moldovan Social Investment Fund” (MSIF).
4. Fondul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legilor, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, altor acte normative, cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, cu prevederile prezentului Statut, precum şi cu acordurile, directivele şi standardele donatorilor, în funcţie de finanţatorul proiectelor.
5. Sediul Fondului este situat în municipiul Chişinău.
6. Fondul îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor legalităţii, transparenţei, integrităţii profesionale şi autoadministrării.
7. În activitatea lor, angajaţii Fondului urmează să asigure respectarea regimului conflictelor de interese, în conformitate cu prevederile legislaţiei cu privire la integritate.
8. Activitatea Fondului are un caracter transparent, informaţia cu privire la activitatea Fondului, inclusiv cea privind proiectele implementate, fiind accesibilă tuturor pe pagina web oficială a acestuia.
II. MISIUNEA, FUNCŢIILE, ATRIBUŢIILE ŞI
DREPTURILE FONDULUI
9. Misiunea Fondului este să contribuie la implementarea politicilor statului în domeniile sociale, dezvoltării capacităţilor comunităţilor locale de a stabili priorităţile de dezvoltare şi de a-şi administra eficient patrimoniul, creşterii calităţii prestării serviciilor sociale în scopul ameliorării condiţiilor de viaţă, în special ale populaţiei rurale.
10. Fondul îşi exercită competenţa în următoarele domenii de activitate:
1) educaţie;
2) cultură;
3) ocrotirea sănătăţii;
4) protecţie socială;
5) sport;
6) asistenţă socială, inclusiv prestarea serviciilor sociale;
7) gestionarea patrimoniului autorităţilor administraţiei publice locale;
8) infrastructură economică;
9) planificare strategică la nivel local;
10) management financiar;
11) dezvoltare instituţională.
11. Pentru realizarea misiunii sale, Fondul exercită următoarele funcţii:
1) contribuie la implementarea politicii de stat în domeniile de activitate prevăzute la pct.10;
2) asigură finanţarea pe bază de contract a propunerilor de microproiecte de construcţie, reconstrucţie, reparaţie capitală şi dotare a infrastructurii sociale şi economice înaintate de comunităţi;
3) asigură implementarea din contul asistenţei externe, al contribuţiilor bugetului de stat şi ale bugetelor locale a proiectelor de construcţie, reconstrucţie, reparaţie capitală şi dotare a obiectivelor de menire socială şi de infrastructură economică;
4) asigură finanţarea parţială a activităţii orientate spre consolidarea capacităţilor de organizare, inclusiv în problemele ce ţin de elaborarea planurilor generale de urbanism, luare de decizii şi management la nivel de comunitate;
5) contribuie la stimularea dezvoltării pieţei competitive în domeniul construcţiilor;
6) contribuie la promovarea dezvoltării comunitare în domeniile sale de activitate.
12. Pentru realizarea misiunii şi funcţiilor sale, Fondul exercită următoarele atribuţii:
1) acordă suport la solicitarea autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate în procesul de elaborare a politicilor publice şi proiectelor de acte normative necesare implementării politicilor publice în domeniile sale de activitate;
2) colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, alte persoane juridice de drept public, persoanele juridice de drept privat în vederea realizării misiunii şi funcţiilor în domeniile sale de activitate;
3) cooperează cu instituţii internaţionale în vederea atragerii expertizei necesare şi asistenţei externe pentru realizarea misiunii sale şi implementarea proiectelor din domeniile sale de activitate;
4) informează pe larg despre activităţile, obiectivele şi procedurile sale autorităţile administraţiei publice locale, alte persoane juridice de drept public şi privat şi populaţia din localităţile rurale;
5) acordă asistenţă tehnică şi informaţională autorităţilor administraţiei publice locale în gestionarea mijloacelor destinate necesităţilor sociale sau obţinute de la diverse organizaţii şi ţări donatoare;
6) acordă suport organizaţiilor la nivel de comunitate, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale în pregătirea şi implementarea microproiectelor;
7) organizează activitatea privind evaluarea şi aprobarea propunerilor de microproiecte prezentate Fondului, asigură finanţarea acestora în limitele mijloacelor financiare prevăzute în bugetul de stat, contribuţiilor bugetelor locale şi asistenţei externe oferite de donatorii şi partenerii de dezvoltare în vederea implementării acestora, supraveghează executarea lucrărilor de construcţie;
8) acordă asistenţă tehnică salariaţilor din organizaţiile implicate în realizarea microproiectelor şi altor proiecte acceptate spre finanţare, precum şi celor care efectuează monitorizarea şi evaluarea;
9) gestionează alocaţiile bugetare şi administrează patrimoniul public în conformitate cu principiile bunei guvernări.
13. În vederea realizării misiunii, funcţiilor şi atribuţiilor sale, Fondul are următoarele drepturi:
1) să înainteze propuneri de modificare a cadrului normativ în domeniu;
2) să solicite, conform legislaţiei, şi să primească documente şi informaţii de la autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii şi instituţii;
3) să colaboreze cu autorităţile publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile necomerciale şi cele internaţionale;
4) să acceseze resursele şi sistemele informaţionale de stat deţinute de alte autorităţi publice sau structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă în conformitate cu cadrul normativ;
5) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul în conformitate cu scopurile sale de activitate şi cu prevederile actelor normative;
6) să administreze mijloacele financiare ale bugetului de stat, contribuţiile bugetelor locale şi asistenţa financiară şi tehnică externă;
7) să încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, cu furnizori şi beneficiari de bunuri şi servicii;
8) să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile prezentului Statut şi ale actelor normative.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII FONDULUI
14. Organele de conducere ale Fondului sînt:
1) Consiliul;
2) directorul – organ executiv.
15. Consiliul este organul colegial superior al Fondului, care conduce şi supraveghează funcţionarea acestuia. În exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul adoptă decizii.
16. Consiliul exercită următoarele atribuţii:
1) determină politica activităţii Fondului şi, după caz, în comun cu partenerii de dezvoltare, aprobă diverse documente, inclusiv instrucţiuni funcţionale (suplimente operaţionale), care detaliază condiţiile de activitate ale Fondului;
2) supraveghează activitatea Fondului;
3) aprobă planurile, rapoartele de activitate ale Fondului şi rapoartele auditorilor;
[Subpct.4) pct.16 abrogat prin Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]
5) aprobă rezultatele concursului pentru selectarea firmei de audit;
6) aprobă manualul operaţional al Fondului;
7) aprobă structura şi efectivul-limită ale Fondului;
8) examinează şi aprobă situaţiile financiare ale Fondului;
9) aprobă contractarea creditelor şi a granturilor pentru asigurarea activităţii Fondului;
10) ia decizii privind asigurarea transparenţei procedurilor de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor destinate atît acoperirii necesităţilor, cît şi asigurării bazei tehnico-materiale a Fondului;
11) examinează şi aprobă raportul cu privire la activitatea economico-financiară a Fondului, examinează rapoartele de audit şi le prezintă spre informare fondatorului;
12) stabileşte condiţiile de salarizare a personalului Fondului, inclusiv a directorului, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.743/2002 cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară;
13) examinează şi aprobă bugetul anual al Fondului;
14) ia decizii asupra altor subiecte de importantă pentru Fond, inclusiv cele înaintate de director.
17. Componenţa nominală şi numărul membrilor Consiliului se stabilesc prin ordin al ministrului infrastructurii şi dezvoltării regionale. Numărul membrilor nu poate fi mai mic de 5 şi nici mai mare de 11 persoane.
[Pct.17 în redacţia Hot.Guv. nr.142 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
18. Angajaţii Fondului nu pot fi membri ai Consiliului.
19. Membrii Consiliului participă personal la şedinţele acestuia.
20. Activitatea în calitate de membru al Consiliului Fondului nu se remunerează.
21. Membrii Consiliului:
1) au dreptul de acces la informaţia Fondului, cu respectarea principiului confidenţialităţii stabilit de prezentul Statut;
2) au obligaţia să respecte Statutul Fondului, să contribuie la realizarea funcţiilor Fondului;
3) au obligaţia să participe activ la stabilirea direcţiilor strategice ale Fondului, la evaluarea rapoartelor şi la revizuirea performanţelor Fondului;
4) au obligaţia să declare şi să evite conflictele de interese.
22. Consiliul se convoacă după necesitate, dar nu mai rar decît o dată în trimestru, la iniţiativa fondatorului, a preşedintelui Consiliului sau a directorului.
23. Şedinţa Consiliului este deliberativă în prezenţa majorităţii membrilor săi. Informaţia în scris despre ţinerea şedinţei Consiliului, în care se indică timpul şi locul desfăşurării ei, agenda de lucru, inclusiv materialele aferente, se expediază prin scrisoare, remisă în original sau prin e-mail, de către secretarul acestuia tuturor membrilor Consiliului cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei. Şedinţele se ţin în ziua, la ora şi în locul stabilit în invitaţia la şedinţă, emisă de director sau fondator, în funcţie de iniţiatorul şedinţei.
24. În funcţie de subiectele examinate, la şedinţa Consiliului se invită reprezentanţii partenerilor de dezvoltare şi/sau donatorilor activi sau, dacă în cadrul şedinţei Consiliului se examinează subiecte care vizează o potenţială asistenţă, şi reprezentanţii potenţialilor donatori. Persoanele invitate conform prezentului punct au drept de vot consultativ.
25. În lipsă de cvorum, în cel mult 5 zile se convoacă şedinţa repetată a Consiliului. Membrii Consiliului vor fi informaţi despre şedinţa repetată cu cel puţin 2 zile înainte de data şedinţei.
26. Deciziile Consiliului se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestuia.
27. Şedinţele Consiliului se consemnează într-un proces-verbal, care reflectă în mod obligatoriu chestiunile examinate în cadrul şedinţei şi informaţia privind înştiinţarea membrilor Consiliului, lista participanţilor şi a celor absenţi, luările de cuvînt, rezultatul votării fiecărui subiect din ordinea de zi. Procesele-verbale sînt semnate de către preşedintele Consiliului şi sînt contrasemnate de către secretarul acestuia.
28. Deciziile Consiliului, în termen de 14 zile de la adoptare, vor fi publicate pe pagina web oficială a Fondului, cu excepţia celor confidenţiale, stabilite de Consiliu.
29. Lucrările de secretariat ale Consiliului sînt executate de către secretarul Consiliului, care este numit din cadrul personalului subdiviziunii juridice a Fondului. În cazul în care directorul Fondului nu deleagă persoana care va executa lucrările de secretariat ale Consiliului în termen de 3 zile de la solicitarea preşedintelui Consiliului, fondatorul este în drept să delege exercitarea temporară a acestor funcţii unui angajat al fondatorului, cu informarea corespunzătoare a directorului Fondului, iar toate documentele aferente activităţii respective vor fi transmise subdiviziunii juridice a Fondului în termen de 5 zile de la semnare/adoptare.
[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.530 din 06.11.2019, în vigoare 08.11.2019]
30. Secretarul Consiliului este responsabil de păstrarea documentelor Consiliului, informarea membrilor Consiliului despre şedinţele acestuia, participarea la şedinţe şi perfectarea proceselor-verbale ale şedinţelor.
31. Activitatea executivă a Fondului este condusă de către director. Directorul este asistat de un director adjunct.
[Pct.31 în redacţia Hot.Guv. nr.262 din 29.04.2020, în vigoare 30.04.2020]
[Pct.31 în redacţia Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]
311. Directorul şi directorul adjunct sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către fondator.
[Pct.311 introdus prin Hot.Guv. nr.262 din 29.04.2020, în vigoare 30.04.2020]
[Pct.32 abrogat prin Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]
33. Directorul Fondului exercită următoarele atribuţii:
1) conduce activitatea Fondului;
2) este responsabil de îndeplinirea corespunzătoare a funcţiilor atribuite Fondului;
3) reprezintă Fondul în relaţiile cu autorităţile publice, organizaţiile şi instituţiile naţionale şi internaţionale, instituţiile donatoare care asigură suport acestuia, instanţele judecătoreşti, băncile, cu alte persoane juridice şi cu persoanele fizice;
4) coordonează elaborarea proiectului de buget al Fondului şi îl prezintă Consiliului spre aprobare;
5) elaborează şi prezintă Consiliului spre aprobare structura şi efectivul-limită de personal ale Fondului;
6) asigură executarea deciziilor Consiliului;
7) poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Fondului şi autenticitatea indicilor economici generali;
8) aprobă statul de personal al Fondului, regulamentele subdiviziunilor din cadrul acestuia, precum şi fişele postului ale personalului Fondului;
9) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu personalul Fondului, în condiţiile legislaţiei muncii;
91) stabileşte domeniile de activitate ale directorului adjunct, precum şi modul de înlocuire a acestuia;
10) încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept privat şi public, contracte cu consultanţii locali şi străini, executorii de lucrări, furnizorii de bunuri şi prestatorii de servicii, pentru asigurarea realizării sarcinilor Fondului;
11) asigură integritatea, menţinerea şi administrarea eficientă a patrimoniului Fondului, în conformitate cu prevederile actelor normative;
12) realizează alte sarcini delegate de către fondator sau de către Consiliu, ce ţin de activitatea Fondului.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]
[Pct.33 completat prin Hot.Guv. nr.530 din 06.11.2019, în vigoare 08.11.2019]
[Pct.34 abrogat prin Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]
[Pct.34 în redacţia Hot.Guv. nr.530 din 06.11.2019, în vigoare 08.11.2019]
[Pct.341 abrogat prin Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]
[Pct.341 introdus prin Hot.Guv. nr.530 din 06.11.2019, în vigoare 08.11.2019]
[Pct.35 abrogat prin Hot.Guv. nr.635 din 11.12.2019, în vigoare 13.12.2019]
[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.530 din 06.11.2019, în vigoare 08.11.2019]
IV. FINANŢAREA ŞI PATRIMONIUL FONDULUI
36. Finanţarea activităţii Fondului se efectuează din:
1) mijloacele partenerilor de dezvoltare şi ale donatorilor, contribuţiile bugetului de stat şi ale bugetelor locale;
2) alte surse legale.
37. Achiziţia de bunuri, lucrări şi servicii de către Fond se realizează în conformitate cu procedurile prevăzute de legislaţia Republicii Moldova privind achiziţiile publice, dacă altfel nu este stabilit în acordurile de asistenţă externă semnate cu donatorii şi/sau partenerii de dezvoltare, pentru implementarea proiectelor gestionate de Fond.
38. Mijloacele financiare provenite din resursele aferente proiectelor finanţate din surse externe, gestionate de către Fond şi neutilizate pînă la data încheierii anului bugetar sînt accesibile pentru utilizare în aceleaşi scopuri în anul bugetar următor doar dacă acestea sînt prevăzute în bugetele corespunzătoare.
39. Înstrăinarea şi casarea patrimoniului Fondului se vor efectua cu acordul scris al fondatorului, conform prevederilor actelor normative.
V. EVIDENŢA CONTABILĂ ŞI DĂRILE DE SEAMĂ
40. Fondul ţine evidenţa contabilă şi prezintă rapoarte statistice în conformitate cu prevederile actelor normative, precum şi cu cerinţele partenerilor de dezvoltare şi/sau donatorilor, inclusiv ale Băncii Mondiale.
41. Fondul ţine evidenţa cheltuielilor aferente implementării proiectelor de dezvoltare, întocmeşte rapoarte trimestriale, anuale sau la solicitare privind procesul implementării proiectelor şi utilizarea fondurilor destinate proiectelor şi prezintă rapoartele de rigoare în conformitate cu prevederile actelor normative.
42. Activitatea Fondului este supusă auditului extern în conformitate cu prevederile actelor normative.
