joi, 1 ianuarie 2004
761/27.12.2001 Lege cu privire la serviciul diplomatic

L E G E

cu privire la serviciul diplomatic

 

nr. 761-XV  din  27.12.2001

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.20/80 din 02.02.2002

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Dispoziţii principale

Articolul 2. Serviciul diplomatic

Articolul 3. Obiectivele serviciului diplomatic

Articolul 4. Funcţiile de bază ale instituţiilor serviciului diplomatic

Articolul 5. Sistemul instituţiilor serviciului diplomatic

Articolul 6. Funcţionarea instituţiilor serviciului diplomatic şi dotarea lor materială

Articolul 7. Sistemul de comunicare şi arhiva

Articolul 8. Activitatea de revizie şi control

 

Capitolul II

PERSONALUL INSTITUŢIILOR SERVICIULUI DIPLOMATIC

Articolul 9. Structura personalului instituţiilor serviciului diplomatic

Articolul 10. Angajarea şi rechemarea dintr-un post diplomatic

 

Capitolul III

RANGURILE DIPLOMATICE

Articolul 11. Rangurile diplomatice

Articolul 12. Modul de acordare a rangurilor diplomatice

Articolul 13. Admiterea la atestare pentru acordarea rangurilor diplomatice

Articolul 14. Retrogradarea şi retragerea rangurilor diplomatice

 

Capitolul IV

FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR SERVICIULUI DIPLOMATIC

Articolul 15. Termenul de aflare în cadrul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare

Articolul 16. Principiul rotaţiei personalului instituţiilor serviciului diplomatic

Articolul 17. Activitatea în cadrul organismelor internaţionale

Articolul 18. Restricţii

Articolul 19. Perfecţionarea profesională

 

Capitolul V

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PERSOANELOR ANGAJATE

ÎN POSTURI DIPLOMATICE

Articolul 20. Drepturile persoanelor angajate în posturi diplomatice

Articolul 21. Obligaţiile persoanelor angajate în posturi diplomatice

Articolul 22. Scutiri şi înlesniri

Articolul 23. Stimulări

Articolul 24. Sancţiuni disciplinare

Articolul 25. Rechemarea înainte de termen din cadrul misiunii diplomatice sau al oficiului consular

 

Capitolul VI

SALARIZAREA ŞI GARANŢIILE SOCIALE

Articolul 26. Salarizarea

Articolul 27. Garanţii şi compensaţii

Articolul 28. Vechimea în muncă

Articolul 29. Asigurarea cu pensii şi protecţia socială

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 30. Dispoziţii tranzitorii

Articolul 31. Îndatoririle Guvernului

 

Anexă Schema de echivalare a posturilor diplomatice din Ministerul Afacerilor Externe şi din misiunile diplomatice şi oficiile consulare cu funcţiile publice din autorităţile administraţiei publice centrale

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Dispoziţii principale

(1) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor serviciului diplomatic al Republicii Moldova ca parte a serviciului public.

(2) Cadrul juridic al serviciului diplomatic îl constituie Constituţia Republicii Moldova, prezenta lege, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, inclusiv Convenţia de la Viena cu privire la relaţiile diplomatice, întocmită la 18 aprilie 1961, şi Convenţia de la Viena cu privire la relaţiile consulare, întocmită la 24 aprilie 1963, precum şi alte acte normative.

 

Articolul 2. Serviciul diplomatic

În sensul prezentei legi, prin serviciu diplomatic se înţelege activitatea instituţiilor diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova în ansamblul lor şi a personalului angajat în aceste instituţii, abilitate să promoveze politica externă a Republicii Moldova, inclusiv relaţiile ei economice externe şi raporturile cu statele lumii şi organismele internaţionale, atît în cadrul frontierelor sale, cît şi în afara lor.

 

Articolul 3. Obiectivele serviciului diplomatic

Serviciul diplomatic are următoarele obiective generale:

a) realizarea politicii externe în general şi a relaţiilor comerciale şi economice externe în particular;

b) reprezentarea şi apărarea pe plan extern a intereselor naţionale ale Republicii Moldova;

c) realizarea drepturilor suverane ale Republicii Moldova în relaţiile internaţionale;

d) protejarea drepturilor şi intereselor Republicii Moldova, ale cetăţenilor săi (persoane fizice şi juridice) potrivit practicii internaţionale şi în limitele admise de normele şi principiile dreptului internaţional;

e) promovarea relaţiilor bilaterale şi multilaterale politice, comerciale, economice, culturale şi ştiinţifice ale Republicii Moldova cu statele lumii, reglementarea unor eventuale probleme politico-juridice cu aceste state;

f) formarea capacităţilor diplomatice necesare pentru a anticipa, a acţiona şi a reacţiona la evenimentele internaţionale care ar fi în măsură să afecteze interesele Republicii Moldova;

g) asigurarea coerenţei şi unităţii activităţilor Republicii Moldova pe plan extern;

h) promovarea unei imagini favorabile a Republicii Moldova peste hotare;

i) respectarea şi dezvoltarea în continuare a dreptului internaţional;

j) respectarea drepturilor omului ca bază a oricărei societăţi umane;

k) realizarea, prin metode şi mijloace diplomatice, a activităţilor specifice privind asigurarea păcii şi securităţii mondiale şi regionale.

 

Articolul 4. Funcţiile de bază ale instituţiilor serviciului diplomatic

(1) Instituţiile serviciului diplomatic au următoarele funcţii de bază:

a) elaborarea şi realizarea concepţiilor, strategiilor şi direcţiilor de bază ale politicii externe a Republicii Moldova;

b) coordonarea în exclusivitate a activităţii autorităţilor centrale de specialitate şi a altor autorităţi publice ale Republicii Moldova pentru asigurarea realizării unei politici unice în domeniul relaţiilor internaţionale;

c) analiza situaţiei politice şi economice din lume, a politicii externe şi interne a statelor străine, a activităţii organismelor internaţionale;

d) informarea autorităţilor publice ale Republicii Moldova, în funcţie de competenţa lor, despre evenimentele internaţionale relevante pentru ţară;

e) acordarea de asistenţă şi protecţie cetăţenilor Republicii Moldova, persoane fizice şi juridice, aflaţi peste hotare, în limitele prevăzute de dreptul internaţional;

f) reprezentarea Republicii Moldova în relaţiile ei cu alte state şi cu organismele internaţionale;

g) organizarea şi participarea la negocieri în vederea încheierii tratatelor internaţionale cu alte state şi cu organismele internaţionale;

h) contribuirea la funcţionarea liberă a misiunilor diplomatice şi consulare străine pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi asigurarea controlului asupra respectării privilegiilor şi imunităţilor diplomatice şi consulare ale acestora;

i) asigurarea depozitării, înregistrării, evidenţei şi păstrării tratatelor internaţionale ale Republicii Moldova;

j) asigurarea protocolului de stat;

k) întreprinderea de acţiuni pentru respectarea, elaborarea şi iniţierea modificării legislaţiei naţionale privind activitatea externă, generalizarea practicii de aplicare a acesteia;

l) instruirea şi perfecţionarea profesională a personalului instituţiilor serviciului diplomatic;

m) îndeplinirea altor funcţii prevăzute de legislaţie.

(2) Instituţiile serviciului diplomatic exercită funcţiile consulare stipulate în Statutul consular, aprobat de Guvern.

 

Articolul 5. Sistemul instituţiilor serviciului diplomatic

(1) Sistemul instituţiilor serviciului diplomatic este format din următoarele structuri:

a) Ministerul Afacerilor Externe, cu statut de instituţie centrală;

b) misiunile diplomatice, inclusiv reprezentanţele permanente de pe lîngă organismele internaţionale, delegaţiile şi misiunile ad-hoc;

c) oficiile consulare;

d) alte unităţi, create în scopul asigurării activităţii instituţiilor serviciului diplomatic, inclusiv pentru instruirea şi reciclarea personalului acestora.

(2) Structurile menţionate la alin.(1) alcătuiesc sistemul unic al serviciului diplomatic, care este condus de ministrul afacerilor externe, şeful diplomaţiei Republicii Moldova.

(3) Misiunilor diplomatice li se atribuie următoarele ranguri:

rangul I – ambasadei, conduse de un ambasador extraordinar şi plenipotenţiar, sau reprezentanţei permanente, conduse de un reprezentant permanent;

rangul II – misiunii conduse de un trimis;

rangul III – misiunii conduse de un însărcinat cu afaceri en titre (permanent).

(4) Oficiilor consulare li se atribuie următoarele clase:

clasa I – consulatului general;

clasa II – consulatului;

clasa III – viceconsulatului;

clasa IV – agenţiei consulare.

 

Articolul 6. Funcţionarea instituţiilor serviciului diplomatic şi dotarea lor materială

(1) Pentru asigurarea funcţionării instituţiilor serviciului diplomatic, Guvernul aprobă structura şi regulamentele de funcţionare ale acestora, iar Ministerul Afacerilor Externe emite ordine, dispoziţii şi aprobă instrucţiuni şi regulamente interne.

(2) Misiunea diplomatică a Republicii Moldova este condusă de şeful acesteia – ambasador extraordinar şi plenipotenţiar sau reprezentant permanent, sau delegat, sau trimis, sau însărcinat cu afaceri en titre ori ad-interim – care poartă răspundere pentru activitatea instituţiei pe care o conduce.

(3) Oficiul consular al Republicii Moldova este condus de şeful acestuia – consul general sau consul, sau viceconsul, sau agent consular, sau gerant interimar – care poartă răspundere pentru activitatea instituţiei pe care o conduce.

(4) Înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea rangului misiunilor diplomatice sînt iniţiate de Ministerul Afacerilor Externe şi aprobate de Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Guvernului.

(5) Înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea clasei oficiilor consulare ale Republicii Moldova sînt iniţiate de Ministerul Afacerilor Externe şi aprobate de Guvern.

(6) În cadrul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare pot fi deschise oficii sau birouri speciale pentru reprezentarea şi apărarea intereselor comerciale şi economice ale Republicii Moldova în statul acreditar.

(7) Dotarea materială a instituţiilor serviciului diplomatic se efectuează sistematic, în funcţie de sarcinile şi necesităţile acestora. La propunerea Ministerului Afacerilor Externe, Guvernul adoptă în acest scop hotărîri, care vor prevedea alocarea fondurilor bugetare necesare.

(8) Finanţarea cheltuielilor de întreţinere a misiunilor diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova peste hotare se efectuează, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, de la bugetul de stat, în monedă naţională convertită în valută străină, inclusiv din veniturile obţinute prin prestarea de servicii consulare.

(9) Mijloacele obţinute în valută străină de către misiunile diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova prin prestarea de servicii consulare în străinătate se reflectă drept venit la bugetul de stat şi se utilizează, ca sursă de finanţare bugetară, pentru acoperirea cheltuielilor misiunilor, în limita alocaţiilor prevăzute la bugetul de stat în acest scop, în baza dărilor de seamă privind încasarea şi utilizarea mijloacelor respective, prezentate trimestrial Ministerului Finanţelor.

(10) Ministerul Afacerilor Externe este în drept să redistribuie misiunilor sale diplomatice şi consulare mijloacele obţinute prin prestarea de servicii consulare, mijloace care depăşesc limita alocaţiilor aprobate pentru întreţinerea acestora.

[Art.6 completat prin Legea nr.430-XV din 31.10.2003, în vigoare 01.01.2004]

 

Articolul 7. Sistemul de comunicare şi arhiva

(1) Instituţiile serviciului diplomatic dispun de un sistem propriu de comunicare, inclusiv de un cifru de transmisie, de un serviciu de curieri şi de valiză diplomatică sau consulară, care permit transmiterea rapidă şi în siguranţă a informaţiilor confidenţiale sau secrete, precum şi a corespondenţei diplomatice. Funcţionarea sistemului de comunicare al instituţiilor serviciului diplomatic se reglementează prin regulamente interne.

(2) În cadrul serviciului diplomatic, valiza diplomatică sau consulară constituie mijlocul de expediere a corespondenţei oficiale, inclusiv cu caracter confidenţial sau secret, şi necesită a fi protejată. Valiza diplomatică sau consulară neînsoţită de curier poate fi transmisă comandantului aeronavei sau al altui mijloc de transport cu destinaţie autorizată. Valiza diplomatică sau consulară nu are menirea de a se substitui serviciilor poştale naţionale.

(3) Serviciul diplomatic dispune de o arhivă care este compusă din arhiva generală şi arhiva tratatelor. Funcţionarea acestor arhive se reglementează prin regulamente interne.

(4) Instituţiile serviciului diplomatic desfăşoară activităţi editoriale în conformitate cu legislaţia.

 

Articolul 8. Activitatea de revizie şi control

Pentru verificarea modului în care misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova îşi îndeplinesc funcţiile, îşi organizează activitatea şi îşi utilizează mijloacele tehnice, precum şi pentru a controla cum se respectă în cadrul acestor instituţii dispoziţiile organizatorice, reglementările de serviciu, actele legislaţiei muncii şi alte acte normative, inclusiv cele privind condiţiile de trai ale personalului lor, ministrul afacerilor externe poate dispune, din oficiu sau la cererea Preşedintelui Republicii Moldova, inspectarea misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare, creînd în acest scop o comisie specială.

 

Capitolul II

PERSONALUL INSTITUŢIILOR SERVICIULUI DIPLOMATIC

Articolul 9. Structura personalului instituţiilor serviciului diplomatic

(1) Personalul instituţiilor serviciului diplomatic este format:

1) în cadrul Ministerului Afacerilor Externe:

a) din funcţionari publici în posturi diplomatice;

b) din funcţionari publici care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea instituţiilor serviciului diplomatic;

c) din personal administrativ-tehnic şi de serviciu;

2) în cadrul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare:

a) din membri ai personalului diplomatic şi consular, denumiţi în continuare agenţi diplomatici şi funcţionari consulari;

b) din membri ai personalului administrativ-tehnic;

c) din membri ai personalului de serviciu.

(2) În cadrul Ministerului Afacerilor Externe se instituie următoarele posturi diplomatice:

a) ministru;

b) prim-viceministru;

c) viceministru;

d) secretar general;

e) ambasador cu misiuni speciale;

f) director de cabinet;

g) consilier al ministrului;

h) şef de direcţie generală;

i) şef adjunct de direcţie generală;

j) şef de direcţie;

k) şef adjunct de direcţie;

l) şef de secţie;

m) consilier;

n) secretar I;

o) secretar II;

p) secretar III;

q) ataşat.

(3) Pentru agenţii diplomatici şi funcţionarii consulari se stabilesc următoarele posturi, în funcţie de rangul misiunii diplomatice sau de clasa oficiului consular:

a) ambasador extraordinar şi plenipotenţiar;

b) reprezentant permanent sau delegat pe lîngă un organism internaţional;

c) trimis;

d) însărcinat cu afaceri en titre sau ad-interim;

e) consul general;

f) ministru consilier, reprezentant permanent adjunct pe lîngă un organism internaţional;

g) consilier;

h) secretar I;

i) consul;

j) secretar II;

k) viceconsul;

l) secretar III;

m) ataşat;

n) agent consular;

o) referent.

(4) Echivalarea posturilor diplomatice din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, al misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare cu funcţiile publice din autorităţile administraţiei publice centrale se efectuează conform anexei.

(5) Pentru a asigura repartizarea eficientă a personalului în condiţiile speciale ale serviciului diplomatic, Ministerul Afacerilor Externe dispune de o rezervă de personal. Regulamentul cu privire la rezerva de personal se aprobă de către ministrul afacerilor externe.

 

Articolul 10. Angajarea şi rechemarea dintr-un post diplomatic

(1) Într-un post diplomatic poate fi angajată doar persoana care întruneşte următoarele condiţii:

a) are cetăţenia Republicii Moldova;

b) se bucură de toate drepturile politice şi civile înscrise în Constituţia Republicii Moldova;

c) deţine o diplomă de studii universitare (licenţă);

d) cunoaşte limba moldovenească şi o limbă de comunicare internaţională;

e) dispune de aptitudinile fizice pe care le reclamă activitatea în domeniul relaţiilor externe;

f) nu are antecedente penale rezultate din infracţiuni intenţionate.

(2) Ambasadorii extraordinari şi plenipotenţiari, reprezentanţii permanenţi şi trimişii – şefi ai misiunilor diplomatice – sînt numiţi şi rechemaţi din post de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Guvernului. Propunerile referitoare la numirea sau rechemarea din aceste posturi sînt înaintate Guvernului de către ministrul afacerilor externe, cu consultarea Parlamentului.

(3) Consulul general este desemnat şi rechemat de către Guvern la propunerea ministrului afacerilor externe. Şefii celorlalte oficii consulare sînt numiţi şi rechemaţi din funcţie de către ministrul afacerilor externe.

(4) Pentru reprezentarea şi apărarea intereselor comerciale şi economice ale Republicii Moldova în statul acreditar, în oficiile şi birourile speciale, pot fi transferaţi şi funcţionarii publici din cadrul altor autorităţi ale administraţiei publice de specialitate.

(5) Angajarea în alte posturi diplomatice se efectuează prin ordinul ministrului afacerilor externe, la propunerea Comisiei de atestare şi calificare a Ministerului Afacerilor Externe, care activează în baza regulamentului său.

 

Capitolul III

RANGURILE DIPLOMATICE

Articolul 11. Rangurile diplomatice

În concordanţă cu calificarea şi pregătirea lor profesională, persoanelor angajate în posturi diplomatice din instituţiile serviciului diplomatic li se conferă următoarele ranguri diplomatice:

a) ataşat;

b) secretar III;

c) secretar II;

d) secretar I;

e) consilier;

f) ministru plenipotenţiar;

g) ambasador.

 

Articolul 12. Modul de acordare a rangurilor diplomatice

(1) Rangurile diplomatice se acordă de către Preşedintele Republicii Moldova, prin decret, la propunerea ministrului afacerilor externe, cu recomandarea Comisiei de atestare şi calificare a Ministerului Afacerilor Externe, în baza rezultatelor obţinute la atestare. Comisia de atestare şi calificare se întruneşte cel puţin o dată pe an. Regulamentul comisiei este aprobat de ministrul afacerilor externe.

(2) Rangurile diplomatice se acordă la expirarea termenului prevăzut la art.13, iar în unele cazuri – înainte de expirarea acestuia, în conformitate cu art.23 alin.(1) lit.b).

(3) Rangul diplomatic de ambasador se acordă de către Preşedintele Republicii Moldova, prin decret, la propunerea ministrului afacerilor externe, cu consultarea Primului-ministru.

(4) Rangurile diplomatice sînt irevocabile, cu excepţia cazului prevăzut la art.14.

 

Articolul 13. Admiterea la atestare pentru acordarea rangurilor diplomatice

(1) La expirarea termenelor prevăzute în prezentul articol, în scopul obţinerii rangului diplomatic corespunzător, persoanele angajate în posturi diplomatice, în conformitate cu prevederile regulamentului Comisiei de atestare şi calificare a Ministerului Afacerilor Externe, se pot prezenta la atestare.

(2) Se stabilesc următoarele termene minime necesare pentru avansarea în rang diplomatic:

a) 1 an de la data angajării în postul diplomatic – pentru rangul de ataşat;

b) 2 ani în rang de ataşat – pentru secretar III;

c) 2 ani în rang de secretar III – pentru secretar II;

d) 3 ani în rang de secretar II – pentru secretar I;

e) 3 ani în rang de secretar I – pentru consilier;

f) 4 ani în rang de consilier – pentru ministru plenipotenţiar.

(3) Pentru conferirea rangului de ambasador pot fi propuse, de regulă, persoanele, angajate în posturi diplomatice, titulare ale rangului diplomatic de ministru plenipotenţiar.

(4) La calcularea termenului necesar pentru avansarea în rang diplomatic se iau în considerare:

a) perioada activităţii în cadrul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova;

b) perioada activităţii în misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova;

c) perioada activităţii, în calitate de funcţionari internaţionali, în cadrul organismelor internaţionale guvernamentale la care participă Republica Moldova sau al misiunilor diplomatice ale acestor organisme;

d) perioada aflării la studii postuniversitare şi la diferite stagieri la recomandarea Ministerului Afacerilor Externe.

 

Articolul 14. Retrogradarea şi retragerea rangurilor diplomatice

(1) Pentru comiterea faptelor sancţionate în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova sau a statului acreditar, persoana angajată într-un post diplomatic poate fi retrogradată sau lipsită de rangurile diplomatice.

(2) Retrogradarea persoanei angajate în post diplomatic şi retragerea rangului diplomatic, conform prevederilor alin.(1), se efectuează potrivit procedurii aplicate la acordarea rangului diplomatic.

(3) În temeiul alin.(1), retragerea rangurilor diplomatice persoanelor care s-au concediat din instituţiile serviciului diplomatic se face prin hotărîrea instanţei judecătoreşti.

 

Capitolul IV

FUNCŢIONAREA INSTITUŢIILOR SERVICIULUI DIPLOMATIC

Articolul 15. Termenul de aflare în cadrul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare

(1) Şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare sînt numiţi în post pe un termen de cel mult 4 ani. În cazul celorlalţi agenţi diplomatici şi funcţionari consulari, precum şi al membrilor personalului administrativ-tehnic şi al celui de serviciu, acest termen nu poate depăşi 3 ani.

(2) La expirarea termenului de aflare în misiune, agentul diplomatic sau funcţionarul consular este transferat într-un post diplomatic în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, cu condiţia existenţei unor posturi vacante. În caz contrar, el se transferă în rezerva Ministerului Afacerilor Externe.

(3) Membrii personalului administrativ-tehnic şi ai celui de serviciu trimişi în misiune din afara personalului instituţiei centrale, la expirarea termenului stabilit de aflare în misiune, pot fi angajaţi în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, cu condiţia existenţei unor posturi vacante.

 

Articolul 16. Principiul rotaţiei personalului instituţiilor serviciului diplomatic

(1) În scopul asigurării realizării prevederilor art.15, în instituţiile serviciului diplomatic se aplică principiul rotaţiei de personal, în conformitate cu planul aprobat de ministrul afacerilor externe. În cadrul rotaţiei, persoanele angajate în posturi diplomatice şi cele angajate în posturi administrativ-tehnice sau de serviciu în cadrul Ministerului Afacerilor Externe sînt transferate, respectiv, în posturi diplomatice sau consulare şi în posturi administrativ-tehnice sau de serviciu în misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Republicii Moldova.

(2) Transferurile personalului instituţiilor serviciului diplomatic se efectuează în funcţie de necesităţile de serviciu, ţinîndu-se cont de calificarea, pregătirea profesională şi principiul rotaţiei de personal.

(3) Transferurile în posturi diplomatice sau consulare în Ministerul Afacerilor Externe, precum şi în misiuni diplomatice ori oficii consulare, se efectuează din rîndul persoanelor angajate în posturi diplomatice în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, precum şi din rîndul funcţionarilor angajaţi în cadrul instituţiilor specializate în relaţii internaţionale ale autorităţilor publice centrale, conform prevederilor art.10.

(4) În caz de transfer în alte autorităţi publice centrale, membrii personalului instituţiilor serviciului diplomatic, posesori de ranguri diplomatice, sînt incluşi în rezerva Ministerului Afacerilor Externe.

(5) Termenul de activitate în posturile diplomatice din cadrul Ministerului Afacerilor Externe dintre două perioade de activitate în misiunea diplomatică sau oficiul consular nu poate fi mai mic de un an.

 

Articolul 17. Activitatea în cadrul organismelor internaţionale

(1) Persoanele angajate în posturile diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe pot fi recomandate pentru a fi angajate în cadrul organismelor internaţionale la care participă Republica Moldova sau în misiunile lor diplomatice, în conformitate cu regulamentele acestor organisme internaţionale.

(2) Funcţionarilor angajaţi în organismele internaţionale menţionaţi la alin.(1) li se aplică de asemenea prevederile art.15 alin.(2).

 

Articolul 18. Restricţii

Funcţionarul instituţiei serviciului diplomatic nu poate ocupa un post aflat în subordinea sau sub controlul postului deţinut în sistemul instituţiilor serviciului diplomatic de ruda sa directă sau prin alianţă. În cazul în care sînt încălcate aceste restricţii, funcţionarul este transferat într-un post care exclude o atare subordonare, iar dacă transferul este imposibil, unul dintre aceşti funcţionari este concediat.

 

Articolul 19. Perfecţionarea profesională

Funcţionarii instituţiilor serviciului diplomatic pot fi temporar delegaţi, cu acordul lor, în instituţii de specializare din Republica Moldova sau din alte state pentru perfecţionare profesională sau stagiere. În asemenea cazuri, acestora li se păstrează regimul de salarizare conform legislaţiei.

 

Capitolul V

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PERSOANELOR ANGAJATE

ÎN POSTURI DIPLOMATICE

Articolul 20. Drepturile persoanelor angajate în posturi diplomatice

Persoana angajată în post diplomatic are dreptul:

a) să deţină, cu o avansare ulterioară, posturi în instituţiile serviciului diplomatic, în funcţie de pregătirea profesională, rangul diplomatic şi vechimea în muncă în serviciul diplomatic;

b) să i se acorde sprijin şi asistenţă pentru a-şi desfăşura activitatea cu onoare şi demnitate, în afara presiunilor politice şi a altor încercări de natură să-i afecteze statutul de diplomat;

c) să i se elibereze paşaport diplomatic;

d) să beneficieze, în perioada activităţii în misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Republicii Moldova, în organismele internaţionale sau misiunile lor diplomatice, de privilegiile, imunităţile şi facilităţile stabilite de normele dreptului internaţional şi tratatele la care Republica Moldova este parte;

e) să beneficieze de formele de perfecţionare profesională, organizate de Ministerul Afacerilor Externe.

 

Articolul 21. Obligaţiile persoanelor angajate în posturi diplomatice

Persoana angajată în post diplomatic este obligată:

a) să acţioneze cu devotament şi responsabilitate pentru promovarea politicii externe a Republicii Moldova;

b) să apere interesele naţionale ale Republicii Moldova şi ale cetăţenilor ei (persoane fizice şi juridice) în cadrul relaţiilor externe;

c) să se abţină de la acţiuni şi declaraţii care ar putea prejudicia imaginea Republicii Moldova, relaţiile ei cu alte state sau cu organismele internaţionale;

d) să respecte legislaţia Republicii Moldova, să păstreze secretul de stat şi să asigure protecţia datelor şi informaţiilor pe care le deţine;

e) să reprezinte cu onoare Republica Moldova, avînd în toate împrejurările un comportament demn, o ţinută morală şi vestimentară ireproşabilă;

f) să respecte, fără a se aduce atingere privilegiilor, imunităţilor şi facilităţilor sale, legile statului acreditar şi să nu se lase implicată în activităţi care ar reprezenta un amestec în treburile interne ale acestui stat; faţă de organismele internaţionale, la care participă Republica Moldova, să aibă un comportament conform cu îndatoririle funcţiei ce rezultă din statutul său, recunoscut de Republica Moldova; să nu abuzeze de privilegiile, imunităţile şi facilităţile de care beneficiază în virtutea calităţii ei de agent diplomatic sau de funcţionar consular;

g) să anunţe Ministerul Afacerilor Externe despre modificările importante în ceea ce priveşte cetăţenia şi despre alte fapte relevante pentru calitatea ei de diplomat.

 

Articolul 22. Scutiri şi înlesniri

Membrii personalului misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare, precum şi membrii familiilor lor, la revenirea în Republica Moldova după încheierea misiunii, pot introduce în ţară, cu scutire de taxa pentru valoarea adăugată, de taxele vamale şi de alte taxe şi accize de import, bunuri procurate pentru uz personal în perioada aflării lor în misiune.

 

Articolul 23. Stimulări

(1) Pentru exercitarea exemplară a atribuţiilor încredinţate, spirit de iniţiativă, muncă îndelungată şi ireproşabilă, persoanele angajate în posturi diplomatice pot fi:

a) avansate în post;

b) avansate în rang diplomatic înainte de termenul stabilit;

c) premiate cu sume băneşti;

d) stimulate în alt mod prevăzut de legislaţie.

(2) Pentru merite deosebite în activitatea diplomatică, persoanele angajate în posturi diplomatice pot fi propuse pentru acordarea distincţiilor de stat.

 

Articolul 24. Sancţiuni disciplinare

În caz de încălcare a obligaţiilor prevăzute de prezenta lege, precum şi de abateri disciplinare comise în exerciţiul funcţiunii şi în funcţie de gravitatea acestora, faţă de personalul instituţiilor serviciului diplomatic pot fi aplicate, de către ministrul afacerilor externe sau, după caz, de către Preşedintele Republicii Moldova, următoarele sancţiuni disciplinare:

a) avertizarea;

b) mustrarea;

c) mustrarea aspră;

d) retrogradarea;

e) retragerea rangului diplomatic;

f) concedierea.

 

Articolul 25. Rechemarea înainte de termen din cadrul misiunii diplomatice sau al oficiului consular

(1) Membrii personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular pot fi rechemaţi înainte de termen din misiune, în interes de serviciu, cu un preaviz de cel puţin 3 luni de zile.

(2) Pentru comiterea unor fapte ce implică răspunderea penală în conformitate cu legislaţia statului acreditar sau cu legislaţia Republicii Moldova ori a altor acţiuni ce prejudiciază relaţiile Republicii Moldova cu statul acreditar, cu organismul internaţional sau cu alte state, membrii personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular pot fi rechemaţi din post înainte de termen, respectiv, prin ordinul ministrului afacerilor externe, prin hotărîre de Guvern sau prin decretul Preşedintelui Republicii Moldova.

(3) Drept temei pentru rechemarea înainte de termen a membrului personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular îl constituie şi faptele, menţionate la alin.(2), comise de către membrii familiei care domiciliază împreună cu el pe parcursul aflării în misiune.

 

Capitolul VI

SALARIZAREA ŞI GARANŢIILE SOCIALE

Articolul 26. Salarizarea

(1) Salarizarea personalului instituţiilor serviciului diplomatic se efectuează în condiţii speciale şi are menirea de a asigura condiţii materiale corespunzătoare unei exercitări independente şi efective a atribuţiilor funcţionale.

(2) Personalul instituţiilor serviciului diplomatic este remunerat în conformitate cu prevederile legislaţiei privind salarizarea funcţionarilor publici şi a personalului care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice.

(3) Pentru perioada de aflare în străinătate, membrii personalului misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare primesc, pe lîngă salariul în moneda Republicii Moldova, o indemnizaţie neimpozabilă în valută străină convertibilă, precum şi o indemnizaţie pentru întreţinerea membrilor familiilor lor care domiciliază împreună cu ei pe parcursul aflării în misiune. Membrii familiei sînt consideraţi soţia (soţul) şi copiii pînă la vîrsta de 18 ani, precum şi persoanele aflate la întreţinerea detaşatului în misiunea diplomatică, indiferent de vîrstă. Cuantumul indemnizaţiilor în valută străină se stabileşte, pentru fiecare ţară în parte, de către Guvern.

(4) Indemnizaţia în valută străină nu are regim de salariu.

(5) Plata indemnizaţiei în valută străină se efectuează de la data trecerii frontierei Republicii Moldova, la plecarea în străinătate, şi pînă la data revenirii în ţară din misiunea diplomatică.

(6) La stabilirea cuantumului indemnizaţiei în valută străină se va ţine cont de post, de coşul minim de consum din statul acreditar şi de condiţiile climaterice ale acestui stat. Coşul minim de consum, care include, în mod obligatoriu, costul poliţei de asigurare medicală minimă, se calculează pentru fiecare stat acreditar, în conformitate cu prevederile instrucţiunii aprobate de ministrul afacerilor externe şi de ministrul finanţelor.

(7) După caz, dar cel puţin o dată la cinci ani, se va efectua recalcularea coşului minim de consum pentru fiecare stat acreditar, în scopul indexării cuantumului indemnizaţiei în valută străină.

 

Articolul 27. Garanţii şi compensaţii

(1) Activitatea în misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova nu trebuie să prejudicieze interesele membrilor personalului acestora şi ale membrilor familiilor lor. În scopul protecţiei căsătoriei şi familiei, se stimulează însoţirea de către soţie (soţ) şi copii a membrului personalului instituţiilor serviciului diplomatic transferat în post într-o misiune diplomatică sau într-un oficiu consular. Această condiţie este o particularitate a serviciului diplomatic al Republicii Moldova.

(2) La sosirea în misiune, membrilor personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular, precum şi membrilor familiilor lor care domiciliază împreună cu ei, li se perfectează poliţa de asigurare medicală în statul acreditar în conformitate cu legislaţia acestuia.

(3) Membrilor personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular, precum şi membrilor familiilor lor care domiciliază împreună cu ei, li se asigură achitarea integrală a cheltuielilor de transport (indiferent de mijlocul de transport utilizat) ce ţin de plecarea în şi revenirea din misiune, precum şi, o dată pe an, a celor ce ţin de revenirea în ţară în concediu. În cazul în care timpul necesar acestor deplasări depăşeşte 24 de ore, se asigură diurna şi cazarea. Achitarea cheltuielilor menţionate de revenire în ţară se asigură membrului personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular şi în cazul decesului rudei sale directe sau prin alianţă. Costul cheltuielilor prevăzute în prezentul alineat nu poate depăşi costul unui bilet de avion la clasa economică.

(4) Membrii personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular sînt asiguraţi în străinătate cu spaţiu locativ în conformitate cu funcţia de încadrare şi numărul membrilor familiei care domiciliază împreună cu ei.

(5) În scopul exercitării obligaţiilor de serviciu, agentul diplomatic sau funcţionarul consular este asigurat cu automobil de serviciu, în funcţie de postul pe care îl deţine.

(6) Persoanele angajate în posturi diplomatice în cadrul Ministerului Afacerilor Externe şi agenţii diplomatici sau funcţionarii consulari primesc indemnizaţii pentru acoperirea cheltuielilor legate de procurarea vestimentaţiei protocolare. Cuantumul acestor indemnizaţii şi modalitatea lor de calculare se stabilesc conform regulamentului aprobat de ministrul afacerilor externe şi de ministrul finanţelor.

(7) Condiţiile şi procedura de achitare a cheltuielilor prevăzute de alineatele (2), (3) şi (4) se stabilesc de Guvern.

(8) În caz de conflicte militare, calamităţi naturale sau situaţii excepţionale de altă natură, care periclitează securitatea personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular al Republicii Moldova, Ministerul Afacerilor Externe întreprinde măsurile necesare pentru protecţia personalului instituţiei în cauză.

(9) Prejudiciile cauzate unui membru al personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular sau membrilor familiei lui în timpul exercitării obligaţiilor de serviciu sau a unor activităţi legate de aceste obligaţii, în perioada de aflare în misiune, sînt compensate în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.

(10) În caz de deces, precum şi de mutilare sau de alt prejudiciu adus sănătăţii, în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu sau a unor activităţi legate de acestea, membrului personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular (sau moştenitorului acestuia) i se plăteşte o compensaţie în mărimea stabilită de Guvern. Cheltuielile pentru înmormîntarea membrului personalului misiunii diplomatice sau al oficiului consular care şi-a pierdut viaţa în exerciţiul funcţiunii, precum şi cele legate de transportarea corpului acestuia în ţară, sînt acoperite din mijloacele bugetare alocate de Guvern.

(11) Prevederile prezentului articol nu se aplică personalului administrativ-tehnic, precum şi celui de serviciu angajat din statul acreditar.

 

Articolul 28. Vechimea în muncă

La calcularea vechimii în muncă a personalului instituţiilor serviciului diplomatic se iau în considerare:

a) perioada de activitate în cadrul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova;

b) perioada de activitate în cadrul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare ale Republicii Moldova;

c) perioada de activitate în cadrul organismelor internaţionale în conformitate cu art.17;

d) perioada de aflare la studii postuniversitare sau stagiere în condiţiile art.19;

e) perioada de activitate în cadrul autorităţilor publice centrale ale Republicii Moldova;

f) perioada de activitate în cadrul Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. pînă în 1991;

g) perioada de activitate în cadrul instituţiilor diplomatice şi consulare ale U.R.S.S. pînă în 1991.

 

Articolul 29. Asigurarea cu pensii şi protecţia socială

(1) Asigurarea cu pensii şi protecţia socială a personalului instituţiilor serviciului diplomatic se efectuează în modul stabilit de legislaţie.

(2) Soţiei (soţului) agentului diplomatic sau funcţionarului consular i se menţine locul de muncă în cazul în care îşi însoţeşte soţul (soţia) pe parcursul aflării acestuia (acesteia) în misiune.

[Art.29 modificat prin Legea nr.358-XV din 31.07.2003, în vigoare 01.01.2004]

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 30.

Persoanele angajate în posturi diplomatice în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, agenţii diplomatici şi funcţionarii consulari, posesori de ranguri diplomatice, pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, fac parte din sistemul serviciului diplomatic al Republicii Moldova, păstrîndu-li-se rangurile diplomatice acordate anterior.

 

Articolul 31.

Guvernul, în termen de 6 luni, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 27 decembrie 2001.
Nr.761-XV.

 

 

Anexă

 

SCHEMA DE ECHIVALARE

a posturilor diplomatice din Ministerul Afacerilor Externe şi

din misiunile diplomatice şi oficiile consulare cu funcţiile

publice din autorităţile administraţiei publice centrale

 

Posturi diplomaticeFuncţii publice
ministruministru
prim-viceministruviceministru
viceministruviceministru
secretar generalviceministru
ambasador extraordinar şi plenipotenţiardirector de departament în structura ministerului
reprezentant permanent sau delegat pe lîngă un organism internaţionaldirector de departament în structura ministerului
trimisdirector de departament în structura ministerului
însărcinat cu afaceri en titredirector de departament în structura ministerului
însărcinat cu afaceri ad-interimdirector de departament în structura ministerului
ambasador cu misiuni specialedirector de departament în structura ministerului
consul generaldirector de departament în structura ministerului
director de cabinetşef de direcţie principală
consilier al ministruluişef de direcţie principală
ministru consilier, reprezentant permanent adjunct pe lîngă un organism internaţionalşef de direcţie principală
şef de direcţie generalăşef de direcţie principală
şef adjunct de direcţie generalăşef de direcţie principală
şef de direcţieşef de direcţie
şef adjunct de direcţieşef de direcţie
şef de secţieşef de secţie autonomă
consilierconsultant
secretar Iconsultant
consulconsultant
secretar IIspecialist coordonator
viceconsulspecialist coordonator
secretar IIIspecialist coordonator
ataşatspecialist
agent consularspecialist
referentspecialist