H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea
Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate
nr. 716 din 18.07.2018
Monitorul Oficial nr.277-284/775 din 27.07.2018
* * *
În temeiul Legii asistenţei sociale nr.547/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.42-44, art.249) şi al Legii nr.123/2010 cu privire la serviciile sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155-158, art.541), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate (se anexează).
2. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul al doilea să aprobe regulamente proprii privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate în baza Regulamentului-cadru.
3. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale să asigure finanţarea cheltuielilor legate de organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate din contul veniturilor proprii, precum şi din donaţii, granturi şi alte surse, conform legislaţiei.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.
5. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale | Svetlana Cebotari |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.716. Chişinău, 18 iulie 2018. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.716 din 18 iulie 2018
REGULAMENT-CADRU
privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar
adresat familiilor/persoanelor defavorizate
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament-cadru stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Serviciului social de suport monetar familiilor/persoanelor defavorizate (în continuare – Serviciu).
2. Serviciul este instituit în baza deciziei consiliului raional/municipal în cadrul structurii teritoriale de asistenţă socială.
3. Serviciul este un serviciu social specializat şi activează în conformitate cu prezentul Regulament-cadru şi cu prevederile legislaţiei în vigoare.
4. Serviciul are misiunea de a susţine familiile/persoanele defavorizate în contextul prevenirii/limitării/depăşirii situaţiilor de dificultate în vederea prevenirii marginalizării şi excluziunii socio-economice.
5. În sensul prezentului Regulament-cadru se definesc următoarele noţiuni:
beneficiari ai Serviciului – familiile/persoanele defavorizate, confirmate în baza rezultatelor evaluării necesităţilor, cetăţeni ai Republicii Moldova şi străinii specificaţi în art.2 alin.(1) din Legea nr.274/2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova, domiciliaţi pe teritoriul acesteia;
familie/persoană defavorizată – familie/persoană socialmente vulnerabilă, aflată în situaţii de dificultate care împiedică activitatea normală a acesteia din punct de vedere economic, educativ, social etc.;
situaţie de dificultate – situaţie dificilă în care se află familia/persoana la un moment dat, condiţionată de factorii socioeconomici, de sănătate şi/sau care rezultă din mediul social de viaţă dezavantajat, de pierderea sau limitarea propriilor capacităţi de integrare socială;
suport monetar – sumă bănească nerambursabilă şi neimpozabilă care se acordă familiei/persoanei aflate în situaţie de dificultate printr-o plată unică şi/sau lunară pentru o perioadă determinată, dar nu mai mare de 6 luni pentru facilitarea realizării acţiunilor stabilite în planul individualizat de asistenţă, confirmată prin rezultatele evaluării necesităţilor;
evaluarea necesităţilor – proces realizat în baza procedurilor stabilite în managementul de caz, aprobat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale;
manager de caz – asistentul social comunitar;
echipă multidisciplinară – grup de specialişti din mai multe domenii, instituit de autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi, care include asistentul social comunitar, medicul de familie şi/sau asistentul medical, poliţistul, reprezentantul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi, reprezentantul societăţii civile, lucrătorul social, după caz, mediatorul comunitar care participă la evaluarea necesităţilor şi implementarea planului individualizat de asistenţă;
Comisia pentru protecţia persoanelor aflate în situaţii de dificultate (în continuare – Comisie) – organ abilitat cu dreptul de a examina şi de a elibera aviz pentru acordarea/neacordarea suportului monetar familiilor/persoanelor defavorizate, constituit prin decizia consiliului raional/municipal. Preşedintele Comisiei este vicepreşedintele/viceprimarul pe probleme sociale. Membrii Comisiei sînt: şeful structurii teritoriale de asistenţă socială, managerul Serviciului social de suport monetar familiilor/persoanelor defavorizate, reprezentanţi ai domeniului sănătăţii, poliţiei, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi, reprezentanţi ai societăţii civile. Comisia este deliberativă, dacă sînt prezenţi două treimi din membri.
[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
II. PRINCIPII DE ORGANIZARE, SCOPUL
ŞI OBIECTIVELE SERVICIULUI
6. Serviciul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu următoarele principii:
1) accesibilitate şi disponibilitate;
2) informare;
3) abordare individualizată;
4) parteneriat;
5) participare;
6) confidenţialitate;
7) nondiscriminare.
7. Serviciul are drept scop susţinerea familiei/persoanei defavorizate pentru prevenirea/diminuarea/ depăşirea situaţiilor de dificultate, precum şi pentru prevenirea excluziunii sociale şi instituţionalizării acestora, în baza necesităţilor identificate.
8. Obiectivele Serviciului sînt următoarele:
1) facilitarea depăşirii situaţiei de dificultate cu care se confruntă familia/persoana defavorizată;
2) acordarea suportului monetar familiei/persoanei defavorizate, conform necesităţilor identificate;
3) prevenirea excluziunii sociale şi/sau instituţionalizării membrilor familiei/persoanei defavorizate;
4) asistarea familiei/persoanelor defavorizate în scopul valorificării suportului monetar, conform necesităţilor.
III. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SERVICIULUI
Secţiunea 1
Organizarea Serviciului şi cooperarea cu Comisia
9. Organizarea şi funcţionarea Serviciului este asigurată de managerul Serviciului în colaborare cu specialiştii structurii teritoriale de asistenţă socială.
10. Activitatea Serviciului se realizează în conformitate cu prevederile prezentului Regulament-cadru şi ale deciziei consiliului raional/municipal privind instituirea Serviciului.
11. Serviciul colaborează cu Comisia pentru protecţia persoanelor aflate în situaţii de dificultate.
12. Şedinţele Comisiei se convoacă planificat sau la necesitate de către preşedintele acesteia.
13. Comisia eliberează aviz pentru acordarea/neacordarea suportului monetar familiilor/persoanelor defavorizate, în baza Raportului de evaluare a situaţiei familiei/persoanei defavorizate şi a recomandărilor echipei multidisciplinare.
14. Avizul pozitiv pentru acordarea suportului monetar va conţine informaţii cu privire la mărimea (suma exprimată în lei), destinaţia şi perioada de acordare (exprimată în luni) a suportului.
Secţiunea a 2-a
Acordarea suportului monetar
15. Cuantumul suportului monetar nu va depăşi suma de 6000 lei.
16. Suportul monetar se acordă printr-o singură plată sau printr-o plată lunară, pentru o perioadă determinată, dar nu mai mare de 6 luni.
17. În cazul plăţilor lunare pentru o perioadă determinată, dar nu mai mare de 6 luni, suma plăţii lunare va fi calculată proporţional numărului de luni şi cuantumului suportului monetar.
18. Suportul monetar se acordă o singură dată pe parcursul anului în curs (indiferent dacă este o singură plată sau o plată lunară).
19. Achitarea suportului monetar beneficiarului se va efectua prin intermediul prestatorului de servicii de plată desemnat, conform legislaţiei în vigoare.
20. Titularul suportului monetar este persoana solicitantă, iar beneficiarul acestuia – familia/persoana defavorizată.
21. Suportul monetar se acordă beneficiarului pentru reparaţia locuinţei şi/sau reparaţia/construcţia sobei, adaptarea locuinţei la necesităţile familiei/persoanei defavorizate, procurarea combustibilului pentru prepararea hranei şi pentru încălzire în sezonul rece, procurarea mobilierului adaptat la necesităţi, precum şi alte necesităţi stabilite în planul individualizat de asistenţă.
22. Pentru familiile beneficiare de ajutor social/ajutor pentru perioada rece a anului, la stabilirea dreptului la suport monetar se vor lua în considerare necesităţile menţionate în acordul de cooperare semnat de către beneficiar şi structura teritorială de asistenţă socială, evitîndu-se dublarea asistenţei acordate.
Secţiunea a 3-a
Managementul de caz în cadrul Serviciului
23. Identificarea familiilor/persoanelor defavorizate pentru acordarea măsurilor de asistenţă socială sub formă de suport monetar se realizează de către asistentul social comunitar şi/sau familiile/persoanele defavorizate sînt referite de către medicul de familie, asistentul medical, reprezentantul autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiile rezidenţiale în procesul de dezinstituţionalizare, instituţiile de drept, reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale, după caz, mediatorul comunitar şi/sau la solicitarea directă a unuia dintre membrii familiei/persoanei defavorizate sau a reprezentantului legal al acesteia.
[Pct.23 completat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
24. Dreptul de a beneficia de Serviciu se stabileşte în baza criteriilor de eligibilitate, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament-cadru, rezultatelor evaluării necesităţilor, avizului pozitiv prezentat de către Comisie şi acţiunilor stabilite în planul individualizat de asistenţă.
25. Planul individualizat de asistenţă este elaborat în cadrul şedinţei de planificare a asistenţei sociale, în baza recomandărilor echipei multidisciplinare, cu participarea membrilor acesteia şi a familiei/persoanei sau a reprezentantului legal al acesteia.
26. Odată cu planificarea asistenţei sociale, managerul de caz şi titularul semnează un acord de colaborare privind responsabilităţile acestora în contextul implementării planului individualizat de asistenţă şi al consecinţelor nerespectării angajamentelor asumate de către beneficiar.
27. Asistentul social perfectează raportul de evaluare a situaţiei familiei/persoanei defavorizate conform anexei nr.2 la prezentul Regulament-cadru şi îl prezintă managerului Serviciului spre examinare.
28. Raportul de evaluare a situaţiei familiei/persoanei defavorizate este examinat în cadrul şedinţei Comisiei.
29. Stabilirea dreptului de acordare/neacordare a suportului monetar se realizează în baza ordinului şefului structurii teritoriale de asistenţă socială, ţinînd cont de prevederile pct.24.
30. Managerul de caz monitorizează implementarea planului individualizat de asistenţă, după necesitate, dar nu mai rar de o dată pe lună, inclusiv utilizarea suportului monetar oferit familiei/persoanei.
31. Managerul de caz asigură revizuirea periodică a planului individualizat de asistenţă prin organizarea şedinţelor de revizuire. Ca rezultat al revizuirii planului individualizat de asistenţă se întocmeşte un proces-verbal care se aduce la cunoştinţa beneficiarului şi se anexează în dosarul acestuia.
32. Modul de utilizare a suportului monetar se consemnează în actul de constatare a utilizării mijloacelor financiare, conform anexei nr.3 la prezentul Regulament-cadru, semnat de către titularul suportului monetar şi managerul de caz.
33. Atunci cînd managerul de caz constată utilizarea suportului monetar în alte scopuri decît cele prevăzute în planul individualizat de asistenţă, acesta solicită structurii teritoriale de asistenţă socială sistarea plăţii, cu excepţia situaţiilor în care utilizarea suportului monetar în alte scopuri decît cele prevăzute în planul individualizat de asistenţă sînt condiţionate de riscuri sociale cu impact major asupra membrilor familiei.
34. Sistarea suportului monetar se realizează în baza ordinului şefului structurii teritoriale de asistenţă socială, iar copia acestuia se anexează la dosarul beneficiarului. În cazul sistării plăţii mijloacelor financiare, managerul de caz va continua lucrul cu cazul.
35. Managerul de caz închide cazul beneficiarului odată cu realizarea planului individualizat de asistenţă şi cu înregistrarea progreselor durabile în dinamica depăşirii situaţiei de dificultate, întocmind raportul cu privire la rezultatele implementării planului individualizat de asistenţă.
36. Managerul de caz asigură întocmirea şi păstrarea dosarelor beneficiarilor de Serviciu.
Secţiunea a 4-a
Drepturile şi obligaţiile prestatorului Serviciului
37. Prestatorul are următoarele drepturi:
1) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile medicale, instituţiile rezidenţiale, prestatorii de servicii sociale, organele de menţinere a ordinii publice, agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă, instituţiei de învăţămînt, ONG-urile, voluntarii, agenţii economici, alte instituţii şi organizaţii, indiferent de forma de organizare, pentru a atinge scopul şi obiectivele Serviciului;
2) să solicite şi să primească, în condiţiile legii, documente, materiale şi informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţii şi organizaţii;
3) să acceseze şi să folosească mijloacele financiare de la organizaţii donatoare în scopul realizării competenţelor sale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
38. Prestatorul Serviciului are următoarele obligaţii:
1) să aprobe regulamentul de ordine interioară;
2) să presteze servicii potrivit prevederilor legislaţiei;
3) să asigure informare, asistenţă, suport beneficiarilor de servicii;
4) să aplice politica şi procedurile existente de respectare a confidenţialităţii şi să asigure protecţia datelor cu caracter personal conform prevederilor Legii nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;
5) să asigure un sistem de primire, înregistrare şi soluţionare a plîngerilor cu privire la serviciile oferite în cadrul Serviciului, în conformitate cu legislaţia;
6) să colaboreze cu organizaţiile neguvernamentale, autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile rezidenţiale şi alţi prestatori de servicii pentru integrarea socială a beneficiarilor şi accesul acestora la alte servicii;
7) să asigure informarea cu privire la activitatea Serviciului;
8) să furnizeze, la cerere, date statistice deţinute de Serviciu;
9) să asigure formarea iniţială şi continuă a personalului Serviciului.
Secţiunea a 5-a
Drepturile şi obligaţiile beneficiarilor Serviciului
39. Beneficiarii Serviciului au următoarele drepturi:
1) să fie informaţi asupra prevederilor legale privind funcţionarea Serviciului;
2) să îşi exprime acordul referitor la serviciile prestate în cadrul Serviciului;
3) să depună plîngeri în condiţiile legislaţiei cu privire la calitatea serviciilor prestate, la atitudinea şi tratamentul personalului etc.;
4) să participe la evaluarea şi elaborarea planului individualizat de asistenţă;
5) să fie asistaţi şi sprijiniţi de către personalul Serviciului/managerul de caz în realizarea obiectivelor planului individualizat de asistenţă;
6) să li se păstreze şi să utilizeze datele cu caracter personal în siguranţă şi confidenţialitate;
7) să ceară sistarea Serviciului;
8) să semneze acordul de colaborare şi raportul de constatare a utilizării suportului monetar;
9) să fie informaţi despre drepturile şi obligaţiile în calitate de beneficiar al Serviciului.
40. Beneficiarii Serviciului au următoarele obligaţii:
1) să furnizeze informaţii corecte şi relevante cu privire la identitatea, situaţia familială, socială, economică şi la starea sănătăţii lor, fiind responsabili pentru veridicitatea acestor informaţii;
2) să utilizeze suportul monetar conform acţiunilor stabilite în planul individualizat de acţiuni şi angajamentelor asumate în acordul de colaborare;
3) să participe la procesul de luare a deciziilor;
4) să participe la implementarea planului individualizat de asistenţă;
5) să manifeste o atitudine responsabilă faţă de personalul Serviciului;
6) să semneze acordul de colaborare şi raportul de constatare a utilizării suportului monetar.
Secţiunea a 6-a
Procedura de depunere şi examinare a plîngerilor/contestaţiilor
41. Serviciul deţine şi aplică o procedură de depunere şi examinare a plîngerilor/contestaţiilor privind calitatea serviciului prestat/acordarea /neacordarea dreptului la serviciu.
42. Beneficiarii sînt informaţi despre procedura de depunere şi examinare a plîngerilor/contestaţiilor.
43. Serviciul deţine şi aplică Registrul de înregistrare a plîngerilor/contestaţiilor care conţine inclusiv informaţii privind modul de examinare a plîngerilor şi măsurile întreprinse.
IV. RESURSELE UMANE ŞI MANAGEMENTUL SERVICIULUI
44. Personalul Serviciului include: managerul Serviciului, asistenţii sociali supervizori şi asistenţii sociali comunitari din cadrul Serviciului de asistenţă socială comunitară.
45. Managerul Serviciului este numit prin ordin al şefului structurii teritoriale de asistenţă socială, conform legislaţiei.
46. Managerul Serviciului, în colaborare cu şeful serviciului de asistenţă socială comunitară:
1) asigură calitatea serviciului prestat prin coordonarea activităţii asistenţilor sociali comunitari, organizarea şedinţelor de supervizare a acestora şi prin monitorizarea activităţilor în vederea consolidării competenţelor profesionale, gestionării eficiente a resurselor, activităţilor şi timpului de lucru;
2) evaluează anual performanţele asistenţilor sociali comunitari în prestarea Serviciului;
3) identifică necesităţile de formare iniţială/continuă a asistenţilor sociali comunitari şi oferă suport în îmbunătăţirea performanţei individuale.
47. Managerul Serviciului întocmeşte, trimestrial şi anual, rapoarte privind activitatea Serviciului, care sînt prezentate şefului structurii teritoriale de asistenţă socială.
48. Monitorizarea şi evaluarea Serviciului este efectuată de structura teritorială de asistenţă socială.
49. Managerul Serviciului în comun cu structura teritorială de asistenţă socială elaborează anual bugetul Serviciului.
V. DOCUMENTAŢIA SERVICIULUI
50. Documentele referitoare la organizarea şi funcţionarea Serviciului sînt:
1) regulamentul Serviciului;
2) planul anual de activitate a Serviciului;
3) rapoartele de activitate a Serviciului;
4) bugetul anual pentru funcţionarea Serviciului;
5) rapoartele privind evaluarea situaţiei familiei/persoanei defavorizate;
6) avizele Comisiei privind acordarea/neacordarea suportului monetar;
7) ordinele şefului structurii teritoriale de asistenţă socială privind acordarea/neacordarea suportului monetar;
8) registrul de evidenţă a ordinelor privind acordarea/neacordarea suportului monetar;
9) registrul de înregistrare a plîngerilor/contestaţiilor.
51. Copiile documentelor specificate la pct.50 subpct.6) şi 7) se transmit managerului de caz, care le anexează la dosarul beneficiarului.
VI. FINANŢAREA SERVICIULUI
52. Cheltuielile legate de organizarea şi funcţionarea Serviciului se efectuează din contul mijloacelor financiare ale bugetelor locale de nivelul al doilea, din donaţii, granturi şi din alte surse, conform legislaţiei.
53. Salarizarea personalului se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
VII. DISPOZIŢII SPECIALE
54. Litigiile apărute în procesul prestării Serviciului, care nu pot fi soluţionate pe cale amiabilă de către părţi, sînt transmise spre examinare instanţelor de judecată, în condiţiile legislaţiei.
55. Pentru nerespectarea prevederilor actelor normative şi ale prezentului Regulament-cadru, personalul Serviciului poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
56. Controlul şi evaluarea activităţii Serviciului se efectuează de către organele abilitate cu acest drept.
Anexa nr.1 la Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate
INSTRUCŢIUNE privind modul de determinare a eligibilităţii pentru Serviciul social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate
Familia/persoana este considerată eligibilă pentru Serviciul social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate, dacă întruneşte cumulativ următoarele condiţii: 1) este în situaţie de dificultate confirmată în baza rezultatelor evaluării necesităţilor de către echipa multidisciplinară; 2) membrii familiei/persoanei defavorizate sînt cetăţeni ai Republicii Moldova sau, după caz, străini specificaţi în art.2 alin.(1) din Legea nr.274/2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova, domiciliaţi pe teritoriul acesteia; 3) familia/persoana nu beneficiază/nu a beneficiat pe parcursul unui an în curs de ajutor bănesc în cadrul Serviciului social sprijin pentru familiile cu copii şi nu se află în serviciu social de plasament de durată. |
Anexa nr.2 la Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate
RAPORT DE EVALUARE A SITUAŢIEI FAMILIEI/PERSOANEI (se prezintă Comisiei raionale/municipale pentru protecţia persoanelor aflate în situaţii de dificultate)
I. Date generale despre familie/persoană
| ||||
Membrii familiei (care locuiesc împreună la momentul evaluării)
| ||||
Nr. crt. | Nume, prenume | Data, luna, anul naşterii | Relaţii de rudenie | Statut ocupaţional |
1. | ||||
2. | ||||
3. |
II. Constatări, realizări şi necesităţi stabilite în urma evaluării complexe a familiei/persoanei
| ||||||||
Nece- sităţile identi- ficate în rezultatul evaluării complexe a familiei | Recomandările echipei multi- disciplinare pentru pre- venirea/dimi- nuarea/depă- şirea situaţiilor de dificultate | Acţiunile planificate în planul individu- alizat de asistenţă | Acţiunile realizate din planul individu- alizat de asistenţă pînă la solicitarea suportului monetar | Respon- sabil | Bunul/ serviciul care urmează să fie procurat | Canti- tatea | Preţul estima- tiv pe unitate, lei | Pre- ţul esti- mativ total, lei |
Numele, prenumele titularului suportului monetar _______________________________ Numele, prenumele persoanei care va gestiona suportul monetar ___________________ Numele, prenumele managerului de caz ______________________________________ Data întocmirii _________________________________________________________ |
Anexa nr.3 la Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate
ACT de constatare a utilizării suportului monetar nr.______ din_______________
Prin prezentul act se confirmă utilizarea suportului monetar acordat în baza ordinului şefului structurii teritoriale de asistenţă socială nr.___ din_____________________, în mărime de __________________ lei, pe dosarul beneficiarului/titularului (numele, prenumele) __________________________________________________________________ domiciliat la adresa______________________________________________________________________.
După cum urmează: 1. _________________________ lei; 2. _________________________ lei; 3. _________________________ lei.
| |
Manager de caz _____________________ (nume, prenume) | Semnătura _____________ |
Titular _____________________________ (nume, prenume) |
Semnătura _____________ |
