luni, 26 iunie 2023
690/11.07.2018 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil mare

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind desfăşurarea licitaţiilor

pentru oferirea statutului de producător eligibil

 

nr. 690  din  11.07.2018

 

Monitorul Oficial nr.267-275/745 din 20.07.2018

 

* * *

În temeiul art.10 litera k) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.69-77, art.117), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil (se anexează).

2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează: 
Ministrul economiei şi infrastructuriiChiril Gaburici

 

Nr.690. Chişinău, 11 iulie 2018.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.690 din 11 iulie 2018

 

REGULAMENT

privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului

de producător eligibil

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

 

Secţiunea 1

Scopul şi sfera de aplicare

1. Regulamentul privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil (în continuare – Regulament) are ca scop stabilirea unor proceduri, condiţii şi criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii, ce urmează a fi aplicate la organizarea licitaţiilor desfăşurate în contextul implementării schemei de sprijin privind oferirea, prin intermediul licitaţiilor deschise, a statutului de producător eligibil producătorilor care finanţează, construiesc şi exploatează o centrală sau mai multe centrale electrice care utilizează surse regenerabile de energie (în continuare – SRE), cu o putere instalată mai mare decît limita de capacitate stabilită de Guvern în conformitate cu articolul 10 litera e) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.

2. Prezentul Regulament se aplică la organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil (în continuare – licitaţii) în cazul dezvoltării de noi capacităţi de producere a energiei electrice prin:

a) construcţia de noi centrale electrice care utilizează SRE;

b) construcţia de noi centrale electrice hibrid care utilizează SRE şi surse convenţionale de energie;

c) majorarea capacităţii centralelor electrice existente care utilizează SRE.

 

Secţiunea a 2-a

Definiţii

3. În sensul prezentului Regulament, se aplică noţiunile definite în Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile şi în Legea nr.107 din 27 mai 2016 cu privire la energia electrică, precum şi noţiunile definite după cum urmează:

comisia de licitaţii comisie guvernamentală, creată de către Guvern în temeiul art.35 din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, pentru organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor în conformitate cu prezentul Regulament;

cerinţe tehnice – set de cerinţe stabilite pentru tehnologia de producere a energiei electrice şi pentru echipamentele centralelor electrice care utilizează SRE, ce se indică în documentaţia de licitaţie şi trebuie să fie respectate de către investitor;

investitor persoană fizică sau persoană juridică, înregistrată în modul stabilit în Republica Moldova, ce finanţează, construieşte şi exploatează o centrală electrică care utilizează SRE, cu o putere instalată mai mare decît limita de capacitate stabilită de Guvern în conformitate cu art.10 litera e) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, ori două sau mai multe centrale electrice care utilizează SRE şi au acelaşi tip de tehnologie de producere a energiei electrice, dacă puterea instalată cumulată a acestora este mai mare decît limita de capacitate stabilită de Guvern în acest sens;

construcţie a centralei electrice care utilizează SREdezvoltarea de către investitor a unei noi capacităţi de producere a energiei electrice prin construcţia unei centrale electrice noi care utilizează SRE, construcţia unei noi centrale electrice hibrid care utilizează SRE şi surse convenţionale de energie sau majorarea capacităţii unei centrale electrice existente care utilizează SRE;

documentaţia de licitaţiedocumentaţie care cuprinde toată informaţia legată de obiectul licitaţiei, inclusiv cu privire la procedura de oferire a statutului de producător eligibil şi condiţiile de participare la licitaţie, cerinţele înaintate faţă de investitor, modalitatea de depunere a ofertei, documentaţia descriptivă, formele de garanţii, proiectul contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile, informaţie necesară investitorilor pentru participarea la licitaţie şi pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor, precum şi cu privire la modul de examinare a admisibilităţii, de calificare şi de evaluare a ofertelor;

ofertă – document scris, elaborat în conformitate cu cerinţele prezentului Regulament şi a documentaţiei de licitaţie, prin care investitorul prezintă, în cadrul licitaţiei, o ofertă referitor la construcţia centralei electrice care utilizează SRE pentru obţinerea statutului de producător eligibil;

ofertă de preţ – document scris, elaborat în conformitate cu cerinţele prezentului Regulamentului şi a documentaţiei de licitaţie, prin care investitorul prezintă, în cadrul licitaţiei, oferta sa cu privire la preţul de vînzare al energiei electrice din surse regenerabile cerut, după caz, pentru o anumită tehnologie specifică;

ofertă incorectă ofertă care nu corespunde cerinţelor şi criteriilor stabilite în documentaţia de licitaţie;

energie din surse regenerabile – energie obţinută prin valorificarea surselor nefosile regenerabile, respectiv energia eoliană, solară, aerotermală, geotermală, energie hidro-termală şi energia oceanelor, energia hidro-electrică, biomasa, biogazul, gazul de fermentare a deşeurilor (gazul de depozit) şi gazul provenit din instalaţiile de epurare a apelor uzate.

 

Secţiunea a 3-a

Principii şi obiective generale

4. Principiile şi obiectivele generale ale prezentului Regulament sînt următoarele:

1) promovarea dezvoltării durabile a economiei naţionale prin încurajarea utilizării SRE şi asigurarea funcţionării sigure, fiabile şi eficiente a sistemului electroenergetic;

2) asigurarea realizării obiectivului politicii de stat în domeniul producerii energiei din surse regenerabile, precum şi diversificarea resurselor energetice primare;

3) promovarea construcţiei centralelor electrice care utilizează SRE prin asigurarea implementării schemei de sprijin privind oferirea, prin intermediul licitaţiilor, a statutului de producător eligibil şi, respectiv, prin asigurarea respectării dreptului producătorilor eligibili de a li se procura, pentru o perioadă de 15 ani, întreaga cantitate de energie electrică produsă din surse regenerabile şi livrată în reţelele electrice, la preţuri competitive, stabilite în cadrul licitaţiilor;

4) crearea de condiţii obiective, transparente şi nediscriminatorii pentru atragerea investiţiilor în dezvoltarea centralelor electrice care utilizează SRE, cu respectarea normelor privind protecţia mediului;

5) asigurarea transparenţei şi a publicităţii procesului de licitaţii;

6) asigurarea respectării principiilor egalităţii tratamentului şi al nediscriminării investitorilor, precum şi a principiului obiectivităţii la înregistrarea, examinarea admisibilităţii, calificarea şi evaluarea ofertelor de preţ depuse în cadrul licitaţiilor.

5. Investitorii cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil în conformitate cu prevederile prezentului Regulament nu pot obţine şi beneficia concomitent de schema de sprijin tarif fix, oferită în conformitate cu prevederile Regulamentului privind confirmarea statutului de producător eligibil, aprobat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, pentru aceeaşi centrală electrică care utilizează SRE.

 

Capitolul II

PARTICIPANŢII LA LICITAŢIE

 

Secţiunea 1

Guvernul

6. În conformitate cu prezentul Regulament şi pentru asigurarea implementării schemei de sprijin privind oferirea, prin intermediul licitaţiilor, a statutului de producător eligibil, Guvernul exercită, cu suportul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii şi, după caz, al Comisiei de licitaţii, următoarele atribuţii:

1) stabileşte, aprobă şi actualizează limitele de capacitate şi cotele maxime de capacitate, inclusiv pe categorii de capacitate, în conformitate cu articolul 10 litera e) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;

2) organizează activitatea Comisiei de licitaţii;

3) asigură buna desfăşurare a procesului de licitaţii;

4) asigură transparenţa procesului de licitaţii prin organizarea procedurilor deschise şi prin prezentarea tuturor informaţiilor necesare investitorilor;

5) creează climatul concurenţial necesar prin asigurarea participării la licitaţiile organizate a unui număr nelimitat de investitori, în condiţii egale şi nediscriminatorii;

6) stabileşte reguli clare, obiective, transparente şi nediscriminatorii pentru organizarea licitaţiilor şi pentru îndeplinirea, cu responsabilitate, de către participanţii la licitaţie a obligaţiilor aferente;

7) aplică tratament egal şi nediscriminatoriu în raport cu toţi investitorii participanţi la licitaţie;

8) respectă confidenţialitatea informaţiilor care constituie secret comercial şi care au devenit cunoscute în procesul de organizare a licitaţiilor;

9) oferă statut de producător eligibil ofertanţilor care au fost anunţaţi cîştigători în cadrul procedurii de licitaţie;

10) monitorizează procesul de implementare a prezentului Regulament, inclusiv realizarea şi punerea în funcţiune de către producătorii eligibili, în termenele stabilite, a centralelor electrice care utilizează SRE.

7. Guvernul, organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, precum şi comisia de licitaţii nu sînt în drept să divulge datele cu caracter personal indicate în ofertă şi/sau în documentele anexate la ofertă.

 

Secţiunea a 2-a

Comisia de licitaţii

8. Iniţierea, organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil ţine de competenţa exclusivă a Guvernului, a comisiei de licitaţii şi a organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii.

9. 1) Comisia de licitaţii este formată din 5 membri, specialişti în domeniul în care se efectuează licitaţiile, după cum urmează:

a) un reprezentant al Ministerului Economiei şi Infrastructurii;

b) un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului;

c) un reprezentant al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru;

d) un reprezentant al Agenţiei pentru Eficienţă Energetică;

e) un reprezentant al Agenţiei Proprietăţii Publice;

2) Membrul Comisiei de licitaţii desemnat de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii exercită funcţia de preşedinte al acesteia.

10. Pentru a asigura continuitatea activităţii Comisiei de licitaţii, Guvernul stabileşte un portofoliu de membri supleanţi care vor prelua funcţiile automat în cazul în care un membru al comisiei de licitaţii lipseşte nemotivat de la 3 şedinţe consecutive sau nu îşi poate exercita obligaţiile de serviciu în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.

11. După caz, Guvernul, la propunerea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, este în drept să atragă în calitate de consultanţi ai Comisiei de licitaţii, specialişti şi experţi în domeniul în care se efectuează licitaţia din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică, Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, Universităţii Tehnice a Moldovei şi altor autorităţi/instituţii relevante.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023]

 

12. Fiecare membru al Comisiei de licitaţii, înainte de şedinţa de deschidere a ofertelor, este obligat să semneze, pe proprie răspundere, o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, prin care îşi asumă angajamentul să respecte necondiţionat prevederile prezentului Regulament şi confirmă că:

1) nu este soţ (soţie), rudă sau afin pînă la gradul al treilea inclusiv cu unul dintre membrii organelor de conducere sau de administrare ale ofertanţilor sau ale asociaţilor şi/sau ale beneficiarilor reali ai unuia dintre ofertanţi;

2) în ultimii 3 ani nu a activat sau nu a colaborat cu unul dintre ofertanţi, nu a făcut parte din organele de conducere sau de administrare ale ofertanţilor;

3) nu deţine cote-părţi în capitalul social ori acţiuni la niciun ofertant sau la beneficiarii reali ai acestora;

4) nu se află în altă situaţie care ar genera un conflict de interese.

13. Declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate se elaborează de către Comisia de licitaţii în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.

14. În cazul în care înainte de şedinţa de deschidere şi de examinare a admisibilităţii ofertelor (în continuare – şedinţa de deschidere a ofertelor), unul dintre membrii Comisiei de licitaţii constată că se află în una din situaţiile stabilite în punctul 12 şi specificate în declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate, acesta este obligat să îl informeze pe preşedintele comisiei de licitaţii. Preşedintele Comisiei de licitaţii informează membrii acesteia şi, pentru toată perioada de desfăşurare a licitaţiei respective, îl înlocuieşte cu un membru supleant. În caz contrar, procedura de licitaţie se consideră desfăşurată cu încălcarea prevederilor prezentului Regulament, iar membrul Comisiei de licitaţii care a încălcat cerinţele respective poate fi atras la răspundere disciplinară, civilă, administrativă, după caz.

15. Comisia de licitaţii exercită următoarele atribuţii:

1) întocmeşte şi publică anunţurile privind iniţierea procedurii de licitaţie în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, precum şi în alte surse mass-media;

2) elaborează documentaţia de licitaţie, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, în scopul realizării procedurii de licitaţie pentru oferirea statutului de producător eligibil şi în condiţiile stabilite în Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;

3) organizează şi desfăşoară licitaţiile cu respectarea principiilor nediscriminării, obiectivităţii şi al eficienţei;

4) asigură accesul liber şi nediscriminatoriu al tuturor investitorilor care doresc să participe la licitaţie;

5) primeşte ofertele prezentate de către investitori şi le înregistrează, în ordinea depunerii acestora, într-un registru special;

6) asigură transparenţa şi publicitatea procesului de licitaţie, cu respectarea principiului confidenţialităţii informaţiilor care constituie secret comercial, precum şi a datelor cu caracter personal care au fost recepţionate în legătură cu organizarea licitaţiilor;

7) examinează demersurile scrise ale potenţialilor investitori referitor la documentaţia de licitaţie;

8) examinează ofertele primite şi întocmeşte procesul-verbal privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor;

9) aplică un tratament egal şi nediscriminatoriu în raport cu toţi investitorii care participă la licitaţie, cu respectarea principiului obiectivităţii la examinarea admisibilităţii, la calificarea şi evaluarea ofertelor de preţ;

10) examinează şi verifică respectarea condiţiilor de calificare de către investitori, precum şi evaluează ofertele primite, în conformitate cu cerinţele stabilite în documentaţia de licitaţie şi în prezentul Regulament, precum şi întocmeşte procesele-verbale privind calificarea ofertelor şi a procesele-verbale privind evaluarea ofertelor de preţ;

11) pregăteşte şi prezintă Guvernului materialele privind rezultatele desfăşurării licitaţiilor şi lista investitorilor cărora urmează să li se ofere statutul de producător eligibil;

12) întocmeşte dosarele licitaţiilor organizate, iar, la expirarea termenului de 6 luni de la desemnarea cîştigătorilor licitaţiei, le transmite pentru păstrare organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii;

13) anunţă Guvernul şi/sau organele de resort în ziua cînd a aflat despre cazurile de fraudă sau corupţie depistate în procesul desfăşurării licitaţiilor;

14) publică pe pagina oficială a organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii procesul verbal al evaluării ofertelor de preţ şi anunţă investitorii cărora li s-a oferit statutul de producător eligibil.

16. Fiecare membru al Comisiei de licitaţii examinează admisibilitatea şi califică ofertele primite în conformitate cu condiţiile şi criteriile stabilite în documentaţia de licitaţie şi prezentul Regulament, iar, în funcţie de corespunderea acestora cu condiţiile şi criteriile respective, prezintă în raport evaluarea pentru fiecare ofertă în parte şi semnează procesul-verbal privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor, procesul-verbal privind calificarea ofertelor, precum şi procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preţ, cu menţionarea observaţiilor la orice punct care necesită clarificări.

17. În cazul în care pentru clarificarea unor aspecte referitoare la procedura de licitaţie sînt necesare explicaţii suplimentare, Comisia de licitaţii este în drept să solicite de la ofertant prezentarea în scris a explicaţiilor respective, iar acest fapt se consemnează în procesul-verbal privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor, procesul-verbal privind calificarea ofertelor sau în procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preţ, în funcţie de momentul în care au fost solicitate informaţiile respective. Scopul solicitării explicaţiilor/documentelor suplimentare constă în confirmarea datelor iniţial prezentate în ofertă.

18. Şedinţele Comisiei de licitaţii se convoacă de către preşedintele acesteia şi sînt deliberative dacă la şedinţă sînt prezenţi 50%+1 din numărul membrilor desemnaţi.

19. Ţinerea lucrărilor de secretariat ale Comisiei de licitaţii se asigură de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, iar corespondenţa acesteia este semnată de către preşedintele Comisiei de licitaţii.

 

Secţiunea a 3-a

Investitorul

20. La licitaţiile organizate în conformitate cu prezentul Regulament poate participa orice investitor, individual sau prin asociere, care îndeplineşte condiţiile şi criteriile de participare stabilite în documentaţia de licitaţie şi prezentul Regulament.

21. Condiţiile de participare, cerinţele tehnice, financiare şi cu privire la resursele umane, precum şi criteriile de verificare şi evaluare sînt aceleaşi pentru toţi investitorii, fără discriminare, şi se descriu, în mod obligatoriu, în documentaţia de licitaţie.

22. Atît pentru a participa la licitaţie, cît şi pentru a-şi prezenta ofertele, investitorii se pot asocia. În acest caz, investitorii asociaţi se consideră ca fiind un singur ofertant, iar în ofertă se indică investitorul principal cu care se va comunica în procesul de licitaţie şi căruia i se va oferi, în caz de cîştig la licitaţie, statutul de producător eligibil, cu obţinerea dreptului de a încheia ulterior contractul pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu furnizorul central de energie electrică.

23. Investitorul care participă la licitaţie este în drept să ceară şi să primească de la Comisia de licitaţii informaţii referitor la organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor, referitor la modelele de acte din documentaţia de licitaţie şi, totodată, este în drept să participe la şedinţa Comisiei de licitaţii privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor, precum şi la şedinţa de deschidere a ofertelor de preţ.

24. Investitorul trebuie să prezinte oferta şi documentele aferente prevăzute de documentaţia de licitaţie, respectînd termenele şi condiţiile stabilite în anunţul cu privire la desfăşurarea licitaţiei, şi să semneze o declaraţie privind eligibilitatea, elaborată de Comisia de licitaţii.

25. Atît în procesul de desfăşurare a licitaţiilor, cît şi în procesul de construcţie a centralelor electrice care utilizează SRE, investitorul este obligat să respecte prezentul Regulament şi să se conformeze cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie.

26. Pentru a putea participa la licitaţie, ofertanţii sînt obligaţi să depună o garanţie pentru ofertă, iar investitorii cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil sînt obligaţi să depună o garanţie de bună execuţie a contractului, în condiţiile prezentului Regulament.

 

Capitolul III

DESFĂŞURAREA LICITAŢIILOR

 

Secţiunea 1

Procedura şi etapele licitaţiilor

27. În conformitate cu prezentul Regulament, pentru oferirea statutului de producător eligibil, se organizează procedura de licitaţie publică deschisă, la care pot participa un număr nelimitat de investitori.

28. Licitaţiile au un caracter neutru din punct de vedere al tehnologiilor sau, la decizia Guvernului, în conformitate cu art.35 alin.(21) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, acestea pot fi limitate pentru anumite tehnologii de producere a energiei electrice din surse regenerabile. În cazul licitaţiilor limitate pentru anumite tehnologii, condiţiile de desfăşurare a licitaţiei sînt stabilite astfel încît competiţia să se realizeze între ofertele depuse pentru unul şi acelaşi tip de tehnologie de producere, iar ofertele cu diferite tipuri de tehnologie de producere nu trebuie să fie evaluate şi comparate între ele.

29. Licitaţiile pentru oferirea statutului de producător eligibil se organizează cu respectarea următoarelor etape:

1) stabilirea de către Guvern a limitelor de capacitate şi, după caz, a cotelor maxime de capacitate, inclusiv a categoriilor de capacitate, care urmează a fi oferite în cadrul licitaţiei;

2) stabilirea de către Guvern a calendarului de organizare a licitaţiilor;

3) elaborarea documentaţiei de licitaţie;

4) iniţierea procedurii de licitaţie;

5) depunerea şi primirea ofertelor;

6) deschiderea ofertelor;

7) examinarea admisibilităţii şi calificarea ofertelor;

8) evaluarea ofertelor în baza criteriului celui mai mic preţ;

9) acordarea statutului de producător eligibil ofertanţilor cîştigători;

10) semnarea contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu furnizorul central de energie electrică;

11) monitorizarea respectării de către producătorii eligibili a obligaţiilor asumate în legătură cu construcţia centralelor electrice care utilizează SRE.

30. La propunerea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, Guvernul stabileşte organizarea licitaţiilor neutre din punct de vedere al tehnologiilor sau, după caz, a licitaţiilor limitate pentru anumite tehnologii. Decizia cu privire la organizarea licitaţiilor poate viza anul următor de gestiune sau o perioadă prestabilită.

31. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, în funcţie de priorităţile politicii de stat în domeniul SRE, propune în scris Guvernului, pînă la data de 30 noiembrie a anului în curs, un calendar al licitaţiilor ce urmează a fi organizate pe parcursul anului următor sau pe parcursul perioadei prestabilite conform punctului 30, cu indicarea limitelor şi categoriilor de capacitate propuse pentru licitaţie.

32. În termen de 10 zile de la obţinerea acceptului Guvernului, solicitat în conformitate cu punctul 31, organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, precum şi în alte surse mass-media de circulaţie naţională şi internaţională un anunţ general privind licitaţiile planificate a fi organizate, cu indicarea perioadelor de desfăşurare a acestora, precum şi a capacităţilor licitate şi, după caz, specificate pe tipuri de tehnologii de producere. Anunţul respectiv se plasează pe pagina oficială a Guvernului, precum şi a organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii.

33. Cu cel puţin 3 luni înainte de data preconizată pentru anunţarea licitaţiei, Comisia de licitaţii, cu suportul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, este obligată să elaboreze şi să plaseze, pentru consultări publice, documentaţia de licitaţie.

34. La solicitarea Guvernului, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică calculează anual şi prezintă acestuia preţurile plafon care, după caz, sînt determinate în funcţie de tipul tehnologiei de producere şi de categoria de capacitate, stabilite de Guvern.

35. În conformitate cu calendarul licitaţiilor, limitele şi categoriile de capacitate stabilite de Guvern, în baza documentaţiei de licitaţie şi a preţurilor plafon prezentate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, Comisia de licitaţii iniţiază procedura de licitaţie deschisă potrivit prevederilor secţiunii a 2-a.

 

Secţiunea a 2-a

Iniţierea procedurii de licitaţie

36. Procedura de licitaţie se iniţiază la data publicării anunţului privind iniţierea procedurii de licitaţie cu scopul de a informa investitorii despre perioada şi condiţiile de desfăşurare a licitaţiei, inclusiv despre capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile ce urmează a fi scoase la licitaţia respectivă. Termenul de prezentare a ofertelor este de cel puţin 2 luni. Pentru asigurarea transparenţei maxime şi pentru a încuraja participarea la licitaţie a unui număr mare de investitori, anunţul respectiv se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în alte surse mass-media de circulaţie naţională şi internaţională, după caz, precum şi pe pagina oficială a Guvernului şi a organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii.

37. Anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie trebuie să includă, fără a se limita la acestea, informaţii referitoare la:

1) obiectul licitaţiei;

2) adresa juridică şi poştală, adresa electronică, numărul de telefon, fax şi alte date de contact ale Comisiei de licitaţii şi ale Guvernului necesare pentru a obţine informaţiile privind licitaţia organizată;

3) condiţiile obligatorii de participare;

4) termenul-limită de primire a ofertelor, cerinţele de întocmire şi de depunere a ofertelor;

5) adresa la care se depun ofertele, ora de primire şi numărul de contact al persoanei responsabile;

6) data, ora şi locul deschiderii ofertelor depuse;

7) pagina oficială pe care urmează a fi publicată documentaţia de licitaţie.

 

Secţiunea a 3-a

Documentaţia de licitaţie şi condiţiile de participare

38. Documentaţia de licitaţie constituie documentul de referinţă al licitaţiei şi urmează să fie pusă la dispoziţia tuturor investitorilor interesaţi pentru ca aceştia să îşi poată elabora şi prezenta ofertele în cadrul licitaţiei organizate de Comisia de licitaţii.

39. Documentaţia de licitaţie se elaborează de către Comisia de licitaţii, cu suportul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, ţinînd seama de obiectul licitaţiei şi de cerinţele necesare de a fi impuse atît în raport cu investitorii, cît şi nemijlocit în raport cu centralele electrice care utilizează SRE, care se preconizează a fi construite şi/sau exploatate de către investitori după obţinerea statutului de producător eligibil în cadrul licitaţiei şi se publică conform anunţului menţionat la punctul 37.

40. Documentaţia de licitaţie trebuie să includă următoarele informaţii şi modele de documente:

1) capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile, care se propun la licitaţie, după caz, specificate pe tipuri de tehnologii de producere;

2) cerinţele obligatorii impuse investitorilor pentru participare la licitaţie şi lista documentelor pe care investitorul trebuie să le prezinte pentru confirmarea respectării cerinţelor menţionate;

3) limitele minime şi maxime de capacitate ale centralelor electrice pentru care va fi oferit statutul de producător eligibil;

4) cerinţele tehnice, caracteristicile şi nivelul de performanţă al tehnologiilor de producere şi al echipamentelor centralelor electrice care utilizează SRE, cerinţele de certificare;

5) cerinţele faţă de protecţia mediului;

6) cuantumul garanţiei pentru ofertă şi al garanţiei de bună execuţie a contractului ce urmează a fi transferate şi, respectiv, depuse de către investitori în conformitate cu prezentul Regulament;

7) termenele şi condiţiile impuse investitorilor privind construcţia, punerea în funcţiune şi exploatarea centralelor electrice care utilizează SRE;

8) preţul plafon ce nu poate fi depăşit în cadrul licitaţiei şi, dacă este cazul, pe tipuri de tehnologii de producere şi pe categorii de capacitate stabilite pentru licitaţia respectivă;

9) condiţiile şi criteriile impuse ofertanţilor şi aplicate la examinarea admisibilităţii, la calificarea şi evaluarea ofertelor de preţ;

10) formularele-model ale ofertei, proceselor-verbale, garanţiei pentru ofertă şi garanţiei de bună execuţie a contractului, după caz, alte modele de documente menţionate în prezentul Regulament, pe care investitorul trebuie să le prezinte odată cu oferta;

11) proiectul contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile.

41. În documentaţia de licitaţie, cerinţele tehnice trebuie să fie indicate conform actelor normative şi documentelor de standardizare aplicate pe teritoriul Republicii Moldova.

42. Pentru a putea participa la licitaţiile organizate în conformitate cu prezentul Regulament, investitorul trebuie să întrunească următoarele condiţii:

1) nu se află în proces de insolvabilitate, nu i-a fost aplicat sechestru pe bunurile din proprietate, nu este în proces de reorganizare sau lichidare, activităţile investitorului nu sînt suspendate, şi nu există vreun proces de judecată iniţiat privind oricare din situaţiile sus-menţionate;

2) a demonstrat că are experienţă în construcţia şi/sau exploatarea centralelor electrice, pentru tipul respectiv de tehnologie;

3) nu i-a fost suspendată sau retrasă licenţa pentru producerea energiei electrice, în cazul deţinerii acesteia de către investitor;

4) investitorul nu desfăşoară concomitent activitatea de operator al sistemului de transport sau de operator al sistemului de distribuţie;

5) echipamentele centralelor electrice care utilizează SRE nu au fost utilizate anterior şi sînt de producţie nouă, fabricate cu peste 48 de luni înainte de punerea în funcţiune a centralei electrice respective;

6) în cazul centralelor electrice cu cogenerare, care utilizează biomasa în calitate de combustibil, se utilizează doar tehnologiile de producere cu randament global de cel puţin 80%;

7) îndeplineşte criteriile privind viabilitatea unui proiect de construcţie a centralei electrice care utilizează SRE (în continuare – proiect de construcţie).

43. Criteriile privind viabilitatea unui proiect de construcţie au ca scop să demonstreze credibilitatea realizării de facto a proiectului de construcţie a centralei/centralelor electrice şi sînt următoarele:

1) criteriul credibilităţii tehnice a proiectului de construcţie;

2) criteriul credibilităţii financiare a proiectului de construcţie;

3) criteriul eligibilităţii terenului necesar pentru amplasarea centralei electrice care utilizează SRE;

4) criteriul credibilităţii racordării centralei electrice care utilizează SRE la reţelele electrice.

44. Credibilitatea tehnică a proiectului de construcţie se demonstrează de către investitor prin prezentarea şi depunerea, odată cu oferta, a următoarelor documente:

1) extrasul din proiectul tehnic de execuţie a centralei electrice ce utilizează SRE, care demonstrează corespunderea proiectului cu cerinţele tehnice stabilite în documentaţia de licitaţie, eficienţa tehnologiei de producere şi a echipamentelor centralei electrice care utilizează SRE, deţinerea echipamentului specific pentru tehnologia respectivă de producere sau dovada faptului că ofertantul are semnat cu producătorul un act juridic cu privire la intenţia de achiziţie a echipamentelor;

2) calendarul de implementare a proiectului, care include data iniţierii construcţiei şi data preconizată pentru finalizarea proiectului.

45. În cazul centralei/centralelor electrice în curs de construcţie sau care au fost puse în funcţiune, investitorul va face dovada credibilităţii tehnice a proiectului de construcţie prin prezentarea actului de recepţie finală a centralei/ centralelor şi a originalului şi copiilor documentelor care atestă că centrala electrică care utilizează SRE corespunde condiţiilor stabilite în punctul 42 subpunctele 5), 6) (în cazul centralelor electrice cu cogenerare) şi 7). La necesitate, Comisia de licitaţii poate solicita investitorului să facă dovada întrunirii criteriilor menţionate la punctul 43.

46. Criteriul credibilităţii financiare a proiectului de construcţie se demonstrează de către investitor prin prezentarea următoarelor documente:

1) business planul – cu indicarea tuturor costurilor, inclusiv a costurilor de racordare, a costurilor de operare şi de mentenanţă;

2) planul de finanţare a proiectului;

3) dovada faptului că investitorul dispune de surse proprii de finanţare, de garanţii bancare, de scrisori/exprimări de interes emise de băncile şi organizaţiile de creditare nebancară, de cofinanţare în realizarea proiectului de construcţie sau prezentarea unui plan viabil de finanţare a proiectului de construcţie.

[Pct.46 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]

 

47. Criteriul eligibilităţii terenului necesar pentru amplasarea centralei electrice care utilizează SRE în zona respectivă se demonstrează de către investitor prin prezentarea următoarelor documente:

1) planul de amplasare a centralei electrice, inclusiv a drumurilor de acces;

2) lista terenurilor/parcelelor necesare pentru amplasarea centralei/centralelor electrice;

3) originalul şi copiile documentelor care atestă dovada dreptului de proprietate/folosinţă asupra terenurilor/parcelelor de teren, inclusiv extrasele din Registrul bunurilor imobile;

4) după caz, dovada schimbării destinaţiei terenurilor agricole şi/sau decizia de aprobare a dosarului privind schimbarea categoriei de destinaţie, întocmit în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de transmitere, schimbare a destinaţiei şi schimb de terenuri, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1170 din 25 octombrie 2016.

48. Criteriul credibilităţii racordării centralei electrice care utilizează SRE la reţelele electrice se demonstrează de către investitor prin prezentarea avizului tehnic de racordare, eliberat de operatorul de sistem la ale cărui reţelele urmează să fie racordată centrala electrică respectivă sau prin prezentarea unui act juridic încheiat de către operatorul de sistem şi investitor, prin care ultimul consimte, în sensul prevederii de la art.28 alin.(61) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 cu privire la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, să suporte costurile aferente dezvoltării reţelei electrice de transport şi/sau de distribuţie stabilite de operatorul de sistem.

49. Condiţiile de participare la licitaţie sînt egale pentru toţi ofertanţii, indiferent de tipul tehnologiei de producere. Investitorii care nu întrunesc condiţiile de participare menţionate în prezentul Regulament şi care nu depun garanţia pentru ofertă nu sînt admişi pentru etapa evaluării ofertelor de preţ, iar ofertele depuse de aceştia sînt respinse de către Comisia de licitaţii.

50. Sînt în drept să participe la licitaţie şi investitorii care au iniţiat construcţia sau au construit o centrală electrică ce utilizează SRE sau au majorat capacitatea acesteia, înainte de obţinerea statutului de producător eligibil, dacă sînt respectate următoarele condiţii:

1) puterea instalată a centralei electrice respective se încadrează în limitele de capacitate stabilite de Guvern;

2) sînt respectate condiţiile de la punctul 42 subpunctele 5), 6) (în cazul centralelor electrice cu cogenerare) şi 7);

3) investitorul nu a beneficiat, înainte de intrarea în vigoare a prezentului Regulament, de alte scheme de sprijin în domeniul SRE.

 

Secţiunea a 4-a

Depunerea ofertelor

51. În perioada dintre data publicării anunţului privind iniţierea procedurii de licitaţie şi data-limită de primire a ofertelor, investitorii urmează să îşi depună ofertele la Comisia de licitaţii.

52. Oferta se întocmeşte şi se depune de către investitor sau de către reprezentantul legal al acestuia la adresa şi în termenele indicate în anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie, cu respectarea tuturor cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie. Formularul ofertei se elaborează de Comisia de licitaţii în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi este parte a documentaţiei de licitaţie.

53. Ofertele primite de la investitori se înregistrează de către Comisia de licitaţii în registrul ofertelor. Înregistrarea se efectuează în mod cronologic, conform ordinii primirii. Comisia de licitaţii eliberează investitorului, în mod obligatoriu, o recipisă în care indică data şi ora primirii ofertei. Registrul ofertelor se instituie şi se ţine de către Comisia de licitaţii şi trebuie să includă informaţii cu privire la:

1) obiectul licitaţiei;

2) denumirea investitorului, adresa juridică a acestuia;

3) data primirii şi a înregistrării ofertei (anul, luna, ziua, ora);

4) locul recepţionării şi înregistrării ofertei;

5) modalitatea prin care a fost recepţionată oferta (prezentată prin poştă, nemijlocit de ofertant sau de reprezentantul legal al acestuia la faţa locului);

6) persoana care a primit şi a înregistrat oferta.

54. În ofertă, investitorul trebuie să descrie amănunţit informaţiile ce urmează a fi prezentate conform documentaţiei de licitaţie, în special cu privire la:

1) perioada de valabilitate a ofertei, care trebuie să corespundă perioadei cuprinse între data depunerii ofertei şi data preconizată pentru semnarea cu furnizorul central de energie electrică a contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie;

2) modul în care sînt întrunite condiţiile de participare la licitaţie, stabilite în documentaţia de licitaţie;

3) experienţa în construcţia şi/sau exploatarea centralelor electrice care utilizează SRE şi folosesc tipul respectiv de tehnologie de producere (lista centralelor electrice care au fost dezvoltate şi care utilizează SRE, descrierea succintă a caracteristicilor acestora, lista personalului-cheie, experienţele şi gradul de calificare);

4) tipul tehnologiei de producere, locul amplasării, puterea instalată şi factorul de putere estimat al centralei electrice care utilizează SRE şi care urmează să fie construită şi/sau exploatată de ofertant în cazul obţinerii statutului de producător eligibil, precum şi randamentul estimat al centralei electrice care utilizează SRE;

5) descrierea aspectelor de fiabilitate a tehnologiei de producere şi a echipamentului centralei electrice care utilizează SRE (denumirea, tipul echipamentului, producătorul, anul fabricării, faptul corespunderii acestora cu cerinţele tehnice, cu cerinţele de calitate şi eficienţă, cu standardele din domeniu, precum şi cu documentele normativ-tehnice, indicate în documentaţia de licitaţie);

6) credibilitatea tehnică a proiectului de construcţie;

7) credibilitatea financiară a proiectului de construcţie;

8) eligibilitatea terenului necesar pentru amplasarea centralei electrice care utilizează SRE;

9) credibilitatea racordării la reţelele electrice a centralei electrice care utilizează SRE;

10) data iniţierii şi data preconizată pentru finalizarea construcţiei şi pentru punerea în funcţiune a centralei electrice care utilizează SRE, graficul de construcţie a acesteia;

11) informaţia privind persoanele fizice şi/sau juridice ce vor fi subcontractate şi experienţa acestora în domeniu;

12) prognoza anuală, lunară a cantităţilor de energie electrică produse de centrala electrică ce utilizează SRE;

13) preţul propus pentru 1 kWh energie electrică produsă din surse regenerabile (fără TVA), exprimat în valută naţională (lei moldoveneşti), care urmează a fi luat drept criteriu la evaluarea ofertelor de preţ.

55. La depunere, oferta trebuie să fie însoţită de un demers oficial ce confirmă înaintarea acesteia, semnat de investitor sau de reprezentantul legal al acestuia, precum şi de documentele indicate în documentaţia de licitaţie, inclusiv:

1) copia certificatului/deciziei de înregistrare a întreprinderii sau extrasul eliberat de organul înregistrării de stat, copia buletinului de identitate al administratorului/managerului investitorului şi, după caz, copia buletinului de identitate al reprezentantului legal al acestuia şi procura în original;

2) declaraţia pe proprie răspundere semnată de investitor, care să confirme că întreprinderea respectivă nu se află în proces de reorganizare sau lichidare, că nu este în procedură de insolvabilitate, că nu i-a fost retrasă sau suspendată licenţa de producere, precum şi că investitorul întruneşte condiţiile stabilite în documentaţia de licitaţie şi, totodată, că informaţia şi documentele prezentate de ofertant sînt veridice. Formularul declaraţiei pe proprie răspundere privind întrunirea tuturor condiţiilor stabilite în documentaţia de licitaţie şi privind veridicitatea informaţiilor şi a documentelor prezentate este parte integrantă a documentaţiei de licitaţie şi se elaborează de Comisia de licitaţii;

3) extrasul din proiectul tehnic de execuţie şi dezvoltare a centralei electrice care utilizează SRE şi graficul de construcţie;

4) formularul completat cu privire la garanţia pentru ofertă.

56. Dacă ofertantul reprezintă mai multe persoane asociate, actele stabilite la punctul 55 subpunctele 1) şi 2) se prezintă pentru fiecare persoană asociată.

57. Oferta depusă de investitori trebuie să corespundă următoarelor condiţii:

1) să aibă caracter obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de către Comisia de licitaţii şi să fie semnată, pe proprie răspundere, de către investitor sau de către o persoană împuternicită legal de acesta;

2) să corespundă cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie şi prezentul Regulament;

3) să fie tipărită fără corectări şi să fie semnată de persoana autorizată pe fiecare pagină;

4) să fie prezentată în termenul stabilit în anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie.

58. Oferta se prezintă în plic netransparent, sigilat, cu indicarea denumirii şi a adresei juridice a investitorului care este persoană juridică sau cu indicarea numelui, prenumelui şi adresei de domiciliu a persoanei fizice. Oferta de preţ propusă de investitori se prezintă în acelaşi plic, dar conţinută într-un plic separat, netransparent şi sigilat, care urmează să fie deschis de către Comisia de licitaţii la şedinţa de evaluare a ofertelor de preţ.

59. La expirarea termenului de 6 luni de la desemnarea cîştigătorului licitaţiei, Comisia de licitaţii transmite registrul ofertelor, ofertele primite şi dosarele licitaţiei organizate organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, care se păstrează timp de 5 ani.

60. Ofertele depuse după termenul-limită de prezentare a ofertelor indicat în anunţul de iniţiere a procedurii de licitaţie nu se înregistrează şi se restituie investitorilor.

 

Secţiunea a 5-a

Garanţia pentru ofertă

61. Pentru excluderea riscului unui eventual comportament neadecvat pe întreaga perioadă de valabilitate a ofertei, investitorul este obligat să depună, concomitent cu oferta, garanţia pentru ofertă, făcînd dovada depunerii în momentul prezentării ofertei.

62. Garanţia pentru ofertă se stabileşte în documentaţia de licitaţie, în mărime fixă per 1 kW şi este unică pentru toţi investitorii de proiecte ce utilizează un anumit tip de tehnologie de producere. Cuantumul garanţiei pentru ofertă pentru 1 kW putere instalată nu poate depăşi 0,2% din valoarea investiţiei specifice luate în calcul la stabilirea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a preţurilor plafon pentru licitaţia respectivă. Garanţia pentru ofertă se prezintă de către investitori sub formă de scrisoare de garanţie bancară eliberată de o bancă din Republica Moldova, după caz, de o bancă din străinătate, de preferinţă avînd corespondent în Republica Moldova, şi trebuie să fie valabilă pe întreaga perioadă de valabilitate a ofertei.

63. Garanţia pentru ofertă se returnează integral investitorului în următoarele cazuri:

1) investitorul nu a fost admis pentru participare la licitaţie;

2) investitorul nu a fost anunţat cîştigător al licitaţiei;

3) investitorul a fost anunţat cîştigător al licitaţiei şi a prezentat dovada transferării garanţiei de bună execuţie a contractului;

4) investitorul şi-a retras oferta pînă la şedinţa de deschidere a ofertelor.

64. Garanţia pentru ofertă nu se returnează investitorului în următoarele cazuri:

a) investitorul şi-a retras oferta în perioada de valabilitate a acesteia;

b) investitorul a prezentat informaţii false, eronate, motiv pentru care acesta a fost exclus din procedura de licitaţie;

c) după obţinerea statutului de producător eligibil, investitorul nu a prezentat garanţia de bună execuţie a contractului în mărimea şi termenele stabilite în documentaţia de licitaţie.

65. Garanţia pentru ofertă se returnează investitorului în termen de pînă la 30 de zile de la data apariţiei situaţiilor indicate în punctul 63. În cazurile enumerate la punctul 64, garanţia pentru ofertă nu se returnează investitorului şi se transferă de către băncile care au emis scrisorile de garanţie pentru ofertă în bugetul de stat, în baza procesului-verbal al Comisiei de licitaţii.

 

Secţiunea a 6-a

Deschiderea, examinarea admisibilităţii şi calificarea ofertelor

66. La data, ora şi locul stabilit în anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie, Comisia de licitaţii organizează şedinţa de deschidere şi de examinare a admisibilităţii ofertelor. Investitorii prezenţi la şedinţă sînt informaţi cu privire la numărul de oferte primite şi referitor la investitorii care au prezentat aceste oferte.

67. Odată cu deschiderea ofertelor, Comisia de licitaţii examinează admisibilitatea acestora şi verifică următoarele criterii:

1) integritatea plicului sigilat cu oferta şi a plicului cu oferta de preţ;

2) dacă demersul de însoţire şi oferta au fost întocmite şi semnate, cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie;

3) dacă tehnologia de producere şi capacitatea centralei electrice în raport cu care se solicită oferirea statutului de producător eligibil se încadrează în limitele stabilite pentru licitaţia respectivă;

4) dacă la ofertă sînt anexate toate documentele solicitate conform documentaţiei de licitaţie, inclusiv declaraţia pe proprie răspundere stabilită la punctul 55 subpunctul 2);

5) dacă oferta de preţ este prezentată în plic sigilat şi netransparent;

6) dacă a fost depusă garanţia pentru ofertă în mărimea stabilită în cadrul licitaţiei.

68. În cazul în care ofertantul reprezintă mai multe persoane juridice asociate, Comisia de licitaţii va verifica admisibilitatea ofertei în raport cu investitorul principal din cadrul asocierii care depune oferta.

69. Comisia de licitaţii anunţă, în cadrul aceleiaşi şedinţe, constatările făcute în legătură cu admisibilitatea pentru fiecare ofertă, inclusiv denumirea investitorului, obiectul ofertei, puterea totală instalată a centralelor electrice care utilizează SRE, numărul centralelor electrice care utilizează SRE, puterea instalată a fiecărei centrale electrice care utilizează SRE.

70. În cazul în care, în privinţa unei oferte, Comisia de licitaţii constată că nu au fost întrunite unul sau mai multe criterii de admisibilitate stabilite la punctul 67, Comisia de licitaţii consideră oferta respectivă ca fiind incorectă şi o respinge, cu indicarea motivelor corespunzătoare în procesul-verbal privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor.

71. Plicul care include oferta de preţ a investitorului rămîne nedeschis pe parcursul perioadei în care are loc deschiderea, examinarea admisibilităţii şi calificarea ofertelor depuse.

72. După deschiderea şi examinarea admisibilităţii tuturor ofertelor depuse, Comisia de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor, în care consemnează lista ofertelor declarate admisibile şi a ofertelor incorecte care urmează a fi respinse, cu indicarea argumentelor privind respingerea ofertelor respective. Procesul-verbal privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor se întocmeşte de către Comisia de licitaţii, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament şi a documentaţiei de licitaţie.

73. La finalul şedinţei de deschidere a ofertelor, Comisia de licitaţii anunţă data, locul şi ora şedinţei în cadrul căreia urmează să califice ofertele declarate admisibile şi consemnează acest fapt în procesul-verbal privind deschiderea şi examinarea admisibilităţii ofertelor.

74. La data, ora şi locul stabilite pentru şedinţa de calificare a ofertelor, Comisia de licitaţii purcede la calificarea ofertelor care au fost admise şi analizează în detalii conţinutul şi veridicitatea documentelor care demonstrează viabilitatea unui proiect de construcţie enumerate în punctele 43-48, precum şi a documentelor şi informaţiilor stabilite la punctul 42.

75. Pentru verificarea întrunirii de către ofertant a cerinţelor de calificare a ofertelor, Comisia de licitaţii este în drept să invite investitorii pentru a participa la şedinţă, precum şi să solicite prezentarea de către aceştia a informaţiilor suplimentare, după caz, cu indicarea perioadei necesare pentru transmiterea informaţiilor solicitate.

76. În cazul în care, în privinţa unei oferte, Comisia de licitaţii constată că nu a fost întrunită una dintre cerinţele de calificare sau în cazul în care ofertantul nu prezintă informaţia solicitată în termenul stabilit de Comisia de licitaţii ori informaţia prezentată este falsă, Comisia de licitaţii consideră oferta respectivă ca fiind incorectă şi o respinge, cu indicarea motivelor corespunzătoare.

77. După analiza ofertelor şi stabilirea listei ofertelor calificate, Comisia de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind calificarea ofertelor, în care se consemnează ofertele calificate ce urmează a fi evaluate prin deschiderea ofertei de preţ, precum şi ofertele incorecte ce urmează a fi respinse, cu menţionarea argumentelor privind respingerea ofertelor respective. În procesul-verbal respectiv se stabileşte data, locul şi ora preconizată pentru şedinţă în cadrul căreia urmează să fie deschise şi evaluate ofertele de preţ. Procesul-verbal privind calificarea ofertelor se întocmeşte de Comisia de licitaţii, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament şi a documentaţiei de licitaţie.

78. În termen de 5 zile lucrătoare de la data în care a avut loc şedinţa de calificare a ofertelor, Comisia de licitaţii anunţă participanţii ale căror oferte au fost calificate, precum şi investitorii ale căror oferte au fost respinse, cu indicarea motivelor respingerii.

79. În cazul în care nu a fost depusă nicio ofertă, se consideră că licitaţia respectivă nu a avut loc, iar Comisia de licitaţii o declară nevalidă şi iniţiază o licitaţie repetată. Licitaţia repetată se organizează în aceleaşi condiţii, criterii şi cerinţe stabilite pentru licitaţia precedentă sau, la decizia Comisiei de licitaţii, acestea pot fi modificate.

80. În cazul în care nici în cadrul licitaţiei repetate nu este depusă nicio ofertă, Comisia de licitaţii declară licitaţia nevalidă şi dispune includerea la licitaţia următoare a capacităţilor de producere a energiei electrice din surse regenerabile, care nu au fost oferite în cadrul licitaţiei respective din cauza lipsei ofertelor.

81. Dacă în cadrul licitaţiilor organizate nu au fost oferite integral capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitaţie, Comisia de licitaţii urmează să includă capacităţile respective la licitaţia următoare.

 

Secţiunea a 7-a

Evaluarea ofertelor de preţ şi anunţarea cîştigătorilor licitaţiei

82. La data, ora şi locul stabilite în procesul-verbal privind calificarea ofertelor, Comisia de licitaţii organizează şedinţa de evaluare a ofertelor de preţ.

83. Comisia de licitaţii deschide plicurile sigilate cu ofertele de preţ şi le evaluează în baza criteriului celui mai mic preţ de comercializare a energiei electrice din surse regenerabile (în continuare – criteriul celui mai mic preţ). În cazul licitaţiilor limitate pentru anumite tehnologii, evaluarea ofertelor de preţ în baza criteriului celui mai mic preţ se efectuează de Comisia de licitaţii pentru fiecare tip de tehnologie de producere în parte.

84. Ofertele se ordonează în sensul creşterii preţului propus de ofertanţi pînă la completarea capacităţilor de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitaţie. În cazul licitaţiilor limitate pentru anumite tehnologii, ordonarea ofertelor are loc pentru fiecare tehnologie de producere în parte.

85. Se consideră oferte cîştigătoare, ofertele cu cel mai mic preţ faţă de preţul plafon stabilit în documentaţia de licitaţie, a căror capacitate totală cumulată nu depăşeşte capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitaţie, dacă este cazul, pentru tehnologia de producere respectivă.

86. 1) În cazul în care au fost depuse două sau mai multe oferte cu acelaşi preţ, iar capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitaţie au fost depăşite, la adjudecarea contractului se ia în considerare oferta în care este indicată centrala electrică cu cea mai mare capacitate instalată, cu condiţia încadrării în capacitatea licitată. În cazul în care toate ofertele indică o capacitate instalată identică, se ia în considerare investitorul cu cea mai mare experienţă în dezvoltarea proiectelor de valorificare a surselor de energie regenerabilă. În cazul licitaţiilor limitate pentru anumite tehnologii, experienţa în dezvoltarea proiectelor de valorificare a surselor de energie regenerabilă se va evalua sub aspectul puterii cumulative dezvoltate la zi de tehnologia respectivă.

2) În cazul în care, în urma ordonării ofertelor de preţ în sensul creşterii preţului revendicat de către investitori, se identifică o ofertă care prezintă un preţ competitiv, sub plafonul stabilit în cadrul procedurii, dar capacitatea acesteia, cumulativ cu alte oferte poziţionate mai înalt, depăşeşte valoarea capacităţii licitate de Guvern, Comisia de licitaţii va solicita investitorului respectiv reconfirmarea ofertei de preţ pentru capacitatea ajustată conform limitei licitate de Guvern. În condiţiile în care investitorul acceptă propunerea Comisiei de licitaţii, acesta informează Comisia de licitaţii în cadrul şedinţei de evaluare a ofertelor şi îi prezintă acesteia acceptul în scris, în termen de o zi lucrătoare. În condiţiile unui refuz, prezentat inclusiv în scris, Comisia de licitaţii solicită următorului investitor din lista creată, conform prevederii de la punctul 84, prezentarea reconfirmării preţului ofertat pentru capacitatea inclusă în oferta sa ori, după caz, ajustată conform prezentului alineat, care se va prezenta în scris în termen de o zi lucrătoare.

87. Comisia de licitaţii identifică cîştigătorii licitaţiei şi consemnează acest fapt în procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preţ. În procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preţ se indică ofertele care nu au fost declarate cîştigătoare, cele respinse din motivul depăşirii preţului plafon, precum şi alte motive ale respingerii. Procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preţ se întocmeşte de Comisia de licitaţii în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi documentaţia de licitaţie.

88. În termen de 5 zile lucrătoare de la data la care a fost semnat procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preţ, Comisia de licitaţii informează investitorii declaraţi cîştigători, necîştigători, precum şi pe cei ale căror oferte au fost respinse, cu indicarea motivelor respingerii.

89. Comisia de licitaţii informează în scris Guvernul şi organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii cu privire la rezultatele licitaţiei organizate şi le prezintă copiile tuturor proceselor-verbale.

 

Secţiunea a 8-a

Forme de comunicare şi soluţionarea litigiilor

90. Comunicările şi schimburile de informaţii pot fi realizate, la alegerea participanţilor la licitaţie, prin poştă, fax, poşta electronică sau prin combinarea acestor mijloace de comunicare. Comisia de licitaţii are obligaţia să nu facă discriminare între investitori sub aspectul mijloacelor şi al formei de comunicare, prin care aceştia transmit sau primesc documentele.

91. Orice comunicare, solicitare, notificare sau altă formă similară de comunicare dintre Comisia de licitaţii şi investitori în legătură cu organizarea licitaţiilor se efectuează în scris.

92. Comunicările, schimburile de informaţii şi stocarea acestora se efectuează astfel încît să fie asigurată păstrarea integrităţii datelor şi confidenţialitatea ofertelor, precum şi posibilitatea de analiză a conţinutului ofertelor numai după expirarea termenului prevăzut pentru deschiderea acestora.

93. În conformitate cu prezentul Regulament, din totalitatea informaţiilor obţinute de Comisia de licitaţii în procesul de licitaţie se consideră publice următoarele informaţii:

1) numărul total de investitori care participă la licitaţii, denumirea investitorilor care participă la licitaţii;

2) numărul total de oferte primite pentru fiecare tip de tehnologie de producere;

3) dimensiunea proiectelor de construcţie (capacitatea totală de producere a energiei electrice din surse regenerabile), pe fiecare tip de tehnologie de producere;

4) tipurile de tehnologie de producere, eficienţa, factorul de putere estimat al centralelor electrice care utilizează SRE, indicate în ofertele depuse;

5) prognoza cantităţii medii anuale de producere a energiei electrice din surse regenerabile, integral şi pentru fiecare tip de tehnologie de producere în parte;

6) zonele de amplasare a centralelor electrice care utilizează SRE.

94. Toate comunicările şi schimburile de informaţii efectuate cu investitorii în legătură cu organizarea licitaţiilor se anexează de către Comisia de licitaţii în dosarele licitaţiilor.

95. Ofertanţii care nu sînt de acord cu decizia Comisiei de licitaţii privind respingerea ofertei la etapa examinării admisibilităţii, calificării şi/sau evaluării ofertelor de preţ sînt în drept să conteste în instanţa de contencios administrativ decizia respectivă în termenele şi condiţiile stabilite în Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000.

96. În cazul în care, prin hotărîre definitivă şi irevocabilă, instanţa de judecată constată că o anumită ofertă a fost respinsă în mod nejustificat, Comisia de licitaţii reexaminează oferta respectivă şi, după caz, poate anula, integral sau în parte, decizia de atribuire a capacităţilor de producere a energiei electrice din surse regenerabile ofertanţilor desemnaţi cîştigători.

 

Capitolul IV

STATUTUL DE PRODUCĂTOR ELIGIBIL

 

Secţiunea 1

Oferirea statutului de producător eligibil.

Registrul producătorilor eligibili

97. În baza rezultatelor prezentate de către Comisia de licitaţii, Guvernul dispune oferirea statutului de producător eligibil ofertanţilor care au fost declaraţi cîştigători în urma licitaţiei şi aprobă o hotărîre în acest sens.

98. Statutul de producător eligibil se consideră oferit la data aprobării hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil. În termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea garanţiei de bună execuţie a contractului, furnizorul central de energie electrică va semna un contract pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu fiecare dintre producătorii eligibili, care intră în vigoare la finalizarea construcţiei şi punerea în funcţiune a centralei/centralelor electrice care utilizează SRE.

99. Proiectul hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil va conţine următoarele informaţii:

1) denumirea producătorului eligibil;

2) tipul de tehnologie de producere a energiei electrice din surse regenerabile;

3) zona şi locul amplasării centralei electrice/centralelor electrice care utilizează SRE;

4) puterea instalată a centralei electrice/centralelor electrice care utilizează SRE, factorul de putere mediu;

5) cantitatea medie anuală de producere a energiei electrice din surse regenerabile;

6) termenul de punere în funcţiune a centralei electrice/centralelor electrice care utilizează SRE;

7) preţul fix de comercializare de către producătorul eligibil respectiv a energiei electrice din surse regenerabile (preţul cu care ofertantul a cîştigat licitaţia).

100. În termen de pînă la 10 de zile lucrătoare de la publicarea în Monitorul Oficial a hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil, Comisia de licitaţii plasează informaţia cu privire la ofertanţii cîştigători pe pagina web oficială a Guvernului şi a organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii.

101. Condiţiile de instituire şi de actualizare a Registrului producătorilor eligibili sînt stabilite în Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre, precum şi în Legea nr.10 din 26 februarie 2016 cu privire la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.

102. Registrul producătorilor eligibili se ţine în formă electronică şi/ sau pe suport de hîrtie şi urmează să fie divizat în două compartimente: primul va conţine informaţii cu privire la investitorii cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil în cadrul licitaţiilor în conformitate cu prezentul Regulament, iar cel de-al doilea va fi destinat investitorilor cărora le-a fost confirmat statutul de producător eligibil în conformitate cu Regulamentul privind confirmarea statutului de producător eligibil, adoptat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.

103. Informaţiile incluse în compartimentul dedicat producătorilor eligibili cărora le-a fost confirmat statutul de producător eligibil se stabilesc în Regulamentul privind confirmarea statutului de producător eligibil.

104. Informaţiile incluse în compartimentul destinat producătorilor eligibili cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil în conformitate cu prezentul Regulament trebuie să conţină:

a) informaţii cu privire la fiecare producător eligibil, inclusiv:

1) denumirea producătorului eligibil;

2) data aprobării la care i-a fost oferit statutul de producător eligibil (data aprobării hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil);

3) tipul de tehnologie de producere utilizat la centrala electrică respectivă;

4) zona şi locul amplasării centralei electrice respective;

5) capacitatea instalată a centralei electrice respective;

6) cantitatea medie anuală de energie electrică prognozată a fi produsă la centrala electrică respectivă;

7) data la care a fost încheiat contractul pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile şi la care a intrat în vigoare;

8) termenul punerii în funcţiune a centralei electrice respective;

9) preţul fix de comercializare de către producătorul eligibil respectiv a energiei electrice din surse regenerabile (preţul fix indicat în hotărîrea Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil);

10) data la care a fost iniţiată livrarea energiei electrice în reţelele electrice;

11) data la care a fost retras statutul de producător eligibil;

b) informaţii generale, inclusiv cu privire la capacitatea instalată cumulată pe ţară pentru fiecare tip de tehnologie de producere, pentru care a fost oferit statutul de producător eligibil.

105. În baza datelor obţinute în procesul monitorizării activităţii producătorilor eligibili, inclusiv în baza rapoartelor prezentate de producătorii eligibili, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică actualizează informaţia din Registrul producătorilor eligibili, specificînd inclusiv informaţii cu privire la evoluţia construcţiei centralei electrice care utilizează SRE.

106. Informaţiile menţionate la punctul 104 se publică pe pagina oficială a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică şi se actualizează trimestrial.

 

Secţiunea a 2-a

Obligaţiile producătorului eligibil.

Garanţia de bună execuţie a contractului

107. Producătorul eligibil este obligat să îndeplinească următoarele obligaţii:

1) să depună garanţia de bună execuţie a contractului în termen de pînă la 30 de zile de la aprobarea proiectului hotărîrii de Guvern privind oferirea statutului de producător eligibil;

2) să construiască şi să pună în funcţiune centrala/centralele electrice ce utilizează SRE care este/sînt indicată/e în oferta cîştigătoare, în termen de cel mult 36 de luni de la oferirea statutului de producător eligibil, precum şi să respecte termenele, criteriile şi condiţiile stabilite în cadrul licitaţiei;

3) să construiască centrala/centralele ce utilizează SRE cu stricta respectare a puterii instalate indicate în oferta cîştigătoare pentru care investitorului respectiv i-a fost oferit statutul de producător eligibil;

4) să nu folosească la construcţia şi punerea în funcţiune a centralei/centralelor electrice care utilizează SRE echipament utilizat sau echipament nou fabricat cu peste 48 de luni pînă la punerea în funcţiune a acesteia şi să respecte cerinţele tehnice faţă de tehnologia de producere şi echipamentele centralei electrice respective, indicate în oferta cîştigătoare;

5) să prezinte, la fiecare 6 luni, Comisiei de licitaţii şi organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii un raport privind implementarea proiectului de construcţie a centralei electrice care utilizează SRE, în conformitate cu graficul de construcţie prezentat în oferta cîştigătoare;

6) după finalizarea construcţiei şi punerea în funcţiune a centralei/centralelor electrice care utilizează SRE, să notifice acest fapt Comisiei de licitaţii şi să-i prezinte actele ce confirmă îndeplinirea obligaţiilor asumate în calitate de producător eligibil;

7) să exploateze şi să asigure că, începînd cu al doilea an, centrala/centralele electrice funcţionează cu un randament global de cel puţin 80%, în cazul centralelor electrice care utilizează biomasă în calitate de combustibil:

8) la toate etapele de desfăşurare a lucrărilor aferente construcţiei centralei/centralelor electrice, inclusiv post-operare (demolare), să respecte întocmai măsurile şi condiţiile prescrise în acordul de mediu sau avizul expertizei ecologice de stat, emis de către organul competent în domeniul mediului, indiferent dacă condiţiile speciale au fost sau nu trecute în conţinutul actului permisiv de executare a lucrărilor de construcţie (autorizaţia de construire), eliberat de către autoritatea administraţiei publice centrale sau locale pe teritoriul administrativ al căreia se va desfăşura activitatea planificată.

108. În termen de pînă la 30 zile de la aprobarea proiectului hotărîrii de Guvern privind oferirea statutului de producător eligibil, producătorul eligibil este obligat să prezinte Comisiei de licitaţii formularul completat al garanţiei de bună execuţie a contractului. La solicitarea producătorului eligibil, Comisia de licitaţii poate dispune prelungirea termenului de depunere a garanţiei de bună execuţie a contractului cu cel mult 10 zile.

109. Garanţia de bună execuţie a contractului se stabileşte în documentaţia de licitaţie, în mărime fixă per 1 kW putere instalată, şi este unică pentru toţi producătorii eligibili. Cuantumul garanţiei de bună execuţie a contractului pentru 1 kW putere instalată nu poate depăşi 2% din valoarea investiţiei specifice luate în calcul la stabilirea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a preţurilor plafon pentru licitaţia respectivă. Garanţia de bună execuţie a contractului se prezintă de către producătorii eligibili sub formă de scrisoare de garanţie bancară eliberată de o bancă din Republica Moldova, după caz, de o bancă din străinătate, de preferinţă cu corespondent în Republica Moldova, valabilă pe întreaga perioadă de construcţie şi recepţie finală a lucrărilor de construcţie a centralei electrice care utilizează SRE.

110. Garanţia de bună execuţie a contractului se returnează integral producătorului eligibil care şi-a îndeplinit toate obligaţiile privind construcţia şi punerea în funcţiune a centralei electrice care utilizează SRE în termenele şi condiţiile stabilite în cadrul licitaţiei.

111. Garanţia de bună execuţie a contractului nu se returnează producătorului eligibil căruia i-a fost retras statutul respectiv în cazurile stabilite la punctul 119 subpunctele 1), 2), 4)-6).

112. Garanţia de bună execuţie a contractului se returnează producătorului eligibil în cel mult 30 zile de la data recepţiei finale a lucrărilor de construcţie şi punerii în funcţiune a centralei electrice care utilizează SRE, în termenele şi condiţiile stabilite în cadrul licitaţiei. În cazurile enumerate în punctul 119 subpunctele 1), 2), 4)-6), garanţia de bună execuţie a contractului nu se returnează producătorului eligibil şi se transferă în bugetul de stat în baza unei hotărîri de Guvern cu privire la retragerea statutului de producător eligibil. În acest caz, băncile care au emis scrisorile de garanţie de bună execuţie a contractului vor transfera mijloacele financiare respective în bugetul de stat.

113. Termenul de punere în funcţiune a centralei electrice care utilizează SRE, indicat la punctul 107 subpunctul 2), poate fi prelungit de către Guvern, în cazul oferirii statutului de producător eligibil în cadrul licitaţiei pe un termen de 6 luni, dar nu mai mult de 12 luni, dacă centrala electrică respectivă nu poate fi pusă în funcţiune din motive întemeiate, neimputabile producătorului eligibil (condiţii de forţă majoră; lipsa posibilităţii de a o racorda la reţeaua electrică din cauza nerespectării de către operatorul sistemului de transport, operatorul sistemului de distribuţie a termenelor privind dezvoltarea reţelei electrice; întîrzierea de către operatorul de sistem în executarea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare conform contractului de racordare).

114. Se consideră ziua punerii în funcţiune a centralei electrice care utilizează SRE ziua în care centrala electrică respectivă a fost admisă în exploatare.

115. Comisia de licitaţii monitorizează respectarea de către producătorii eligibili a obligaţiilor care le incumbă în conformitate cu secţiunea a 2-a.

116. Dacă producătorul eligibil intenţionează să majoreze capacitatea centralei electrice existente care utilizează SRE, acesta urmează să participe la o altă licitaţie pentru a i se oferi statutul de producător eligibil pentru capacitatea nou-instalată.

117. În cazul modificării proprietarului centralei electrice care utilizează SRE, aflată în proprietatea unui producător eligibil existent, noul proprietar este obligat să prezinte Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică documentele necesare pentru actualizarea datelor incluse în Registrul producătorilor eligibili, precum şi să notifice Comisia de licitaţii. În vederea menţinerii statutului de producător eligibil, noul proprietar trebuie să întrunească cerinţele stabilite pentru proprietarul anterior şi indicate în oferta cîştigătoare.

118. În cazul în care nu a obţinut sau i-a fost retras statutul de producător eligibil, producătorul respectiv este în drept să comercializeze energia electrică produsă din surse regenerabile pe piaţa energiei electrice, în condiţii negociate.

 

Secţiunea a 3-a

Retragerea statutului de producător eligibil

119. Statutul de producător eligibil se retrage prin hotărîre de Guvern, în cazul în care după oferirea statutului de producător eligibil:

1) se constată faptul că investitorul respectiv a prezentat informaţii false în legătură cu prezentarea ofertei;

2) investitorul renunţă statutul de producător eligibil;

3) investitorul nu depune garanţia de bună execuţie a contractului, în mărimea şi termenele stabilite la punctele 108-109;

4) investitorul nu a construit şi nu a pus în funcţiune centrala electrică în termen de 36 de luni de la oferirea statutului de producător eligibil sau în termenul prelungit de Guvern în conformitate cu punctul 113;

5) investitorul respectiv nu a îndeplinit obligaţia stabilită la punctul 107 subpuntele 2), 3), 4), 6), 7);

6) a fost adoptată decizia cu privire la anularea înregistrării de stat a producătorului eligibil în cauză.

120. Retragerea statutului de producător eligibil se efectuează prin hotărîre de Guvern, iar radierea din Registrul producătorilor eligibili a investitorului respectiv se efectuează în baza deciziei motivate a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică. În hotărîrea cu privire la retragerea statutului de producător eligibil se prevede şi transferul în bugetul de stat a cuantumului garanţiei de bună execuţie a contractului, depusă de producătorul eligibil respectiv.

121. Hotărîrea de Guvern cu privire la retragerea statutului de producător eligibil se comunică investitorului respectiv, în scris, în termen de 10 zile de la aprobarea acesteia, cu indicarea motivelor retragerii.

122. În termen de 30 de zile de la aprobarea hotărîrii cu privire la retragerea statutului de producător eligibil investitorului, Guvernul va expedia furnizorului central de energie electrică o notificare ce va servi drept temei pentru rezilierea contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu producătorul eligibil respectiv.

123. Capacitatea de producere a energiei electrice din surse regenerabile, eliberată ca urmare retragerii statutului de producător eligibil se oferă la licitaţiile următoare în modul şi condiţiile stabilite în prezentul Regulament.

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE

124. Prezentul Regulament intră în vigoare de la data publicării.

125. În termen de pînă la 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului Regulament, Comisia de licitaţii, cu suportul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, va elabora documentaţia de licitaţie conform prevederilor punctelor 39 şi 40.