H O T Ă R Î R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Relaţii Interetnice
nr. 593 din 25.06.2018
Monitorul Oficial nr.235-244/649 din 29.06.2018
* * *
În temeiul art.7 lit.b) din Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), art.17 din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se modifică denumirea Biroului Relaţii Interetnice în Agenţia Relaţii Interetnice.
2. Se aprobă:
1) Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Relaţii Interetnice, conform anexei nr.1;
2) Structura Agenţiei Relaţii Interetnice, conform anexei nr.2;
3) Organigrama Agenţiei Relaţii Interetnice, conform anexei nr.3.
3. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Relaţii Interetnice în număr de 20 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform cadrului normativ.
4. Agenţia Servicii Publice va opera modificările necesare, la cererea titularului de drept, în conformitate cu prevederile prezentei hotărîri.
5. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.4.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.593. Chişinău, 25 iunie 2018. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.593 din 25 iunie 2018
REGULAMENT
cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Relaţii Interetnice
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Relaţii Interetnice (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, domeniile de activitate, funcţiile şi drepturile Agenţiei Relaţii Interetnice (în continuare – Agenţie), precum şi organizarea activităţii acesteia.
2. Agenţia este autoritatea administrativă centrală din subordinea Guvernului, care implementează politica statului în domeniile de activitate ce îi sînt încredinţate.
3. Agenţia este persoană juridică de drept public, finanţată de la bugetul de stat şi alte surse prevăzute de legislaţie, cu sediul în municipiul Chişinău, şi dispune de denumire, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor administraţiei publice, stabilite de cadrul normativ.
4. În domeniile sale de activitate, Agenţia colaborează cu autorităţile publice centrale şi locale, autorităţile publice autonome, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale şi internaţionale.
II. MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE,
FUNCŢIILE ŞI DREPTURILE AGENŢIEI
5. Agenţia are misiunea de a asigura implementarea politicilor statului în domeniul relaţiilor interetnice şi al funcţionării limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.
6. Agenţia realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii de activitate:
1) consolidarea relaţiilor interetnice;
2) dezvoltarea dialogului intercultural şi consolidarea identităţii civice;
3) funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova şi promovarea diversităţii lingvistice.
7. În conformitate cu domeniile de activitate ce îi revin, Agenţia exercită următoarele funcţii:
1) implementează politica stabilită de Programul de activitate a Guvernului în domeniile de activitate;
2) întreprinde măsuri în vederea implementării politicii statului în domeniile de activitate ce îi sînt încredinţate;
3) supraveghează respectarea legislaţiei în domeniul relaţiilor interetnice şi al funcţionării limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova;
În domeniul consolidării relaţiilor interetnice:
4) monitorizează procesul de integrare a minorităţilor naţionale şi dinamica consolidării relaţiilor interetnice;
5) elaborează şi prezintă rapoarte anuale de monitorizare şi evaluare în domeniu;
6) asigură transparenţa proceselor decizionale prin intermediul resurselor informaţionale (publicaţii pe pagina web oficială a ARI/www.particip.gov.md, campanii de informare, seminare, mese rotunde etc.);
7) formulează propuneri de perfecţionare a legislaţiei în domeniu şi ajustare a acesteia la standardele internaţionale şi UE;
8) avizează proiecte de legi şi alte acte normative;
9) participă la realizarea de sondaje sociologice, studii în domeniu;
10) organizează campanii de informare în colaborare cu reprezentanţii administraţiei publice, societăţii civile, mass-mediei etc. referitor la prevenirea şi combaterea discriminării minorităţilor naţionale;
101) organizează şi desfăşoară concursul privind acordarea burselor de merit pentru elevii şi studenţii de etnie romă din învăţământul liceal, profesional tehnic şi superior;
102) monitorizează elevii şi studenţii de etnie romă din învăţământul liceal, profesional tehnic şi superior beneficiari de burse de merit, în condiţiile prevăzute de legislaţie;
11) examinează şi prezintă comentariile Guvernului pe marginea comunicărilor individuale sau colective contra Republicii Moldova adresate Comitetului ONU pentru eliminarea discriminării rasiale, conform art.14 din Convenţia internaţională pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială;
12) colaborează cu Consiliul pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii, cu Avocatul Poporului în examinarea plîngerilor individuale privind cazurile de discriminare;
13) colaborează cu autorităţile publice centrale şi locale şi alţi actori relevanţi (parteneri de dezvoltare, societatea civilă etc.) în procesul de incluziune socială a minorităţilor naţionale;
14) stabileşte şi menţine relaţii de colaborare cu autorităţile omoloage din alte ţări în vederea realizării proiectelor comune şi aplicării bunelor practici de modernizare şi reformare a sistemului asigurării drepturilor minorităţilor naţionale;
15) implementează proiecte, organizează seminare, traininguri etc. în colaborare cu partenerii de dezvoltare, organizaţiile internaţionale, societatea civilă, cu atragerea programelor de asistenţă tehnică, granturi, alte surse financiare externe, în condiţiile legii;
16) coordonează procesul de implementare şi monitorizare a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte ce ţin de drepturile minorităţilor naţionale şi funcţionarea limbilor vorbite;
17) elaborează rapoarte periodice cu privire la aplicarea de către Republica Moldova a Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale şi a Convenţiei internaţionale pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, precum şi la capitolele referitoare la drepturile minorităţile naţionale din rapoartele Republicii Moldova elaborate de către alte instituţii;
18) contribuie la dezvoltarea social-culturală a minorităţilor naţionale şi la armonizarea relaţiilor interetnice;
19) contribuie la organizarea şi celebrarea evenimentelor în scopul promovării tradiţiilor, obiceiurilor, limbii, culturii minorităţilor naţionale;
20) asigură activitatea Consiliului coordonator al organizaţiilor etnoculturale din Republica Moldova;
21) creează premise pentru realizarea dialogului în vederea îmbunătăţirii procesului decizional şi participării cetăţenilor de diferite etnii în viaţa publică;
211) asigură monitorizarea şi supervizarea activităţii mediatorilor comunitari;
În domeniul dezvoltării dialogului intercultural şi consolidării identităţii civice:
22) creează condiţii favorabile pentru realizarea dialogului şi educaţiei interculturale, exprimarea diversităţii culturale şi lingvistice prin organizarea de manifestări etnoculturale (forumuri, festivaluri, zilele culturii, conferinţe, mese rotunde, expoziţii etc.);
23) colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, autorităţile publice autonome, societatea civilă, mass-media, persoanele juridice şi fizice în procesul promovării diversităţii şi încurajării dialogului intercultural şi identităţii civice;
24) colaborează cu organizaţiile etnoculturale ale minorităţilor naţionale, oferă spaţii (săli de conferinţă, sală pentru expoziţii) cu titlu gratuit în vederea organizării şi celebrării evenimentelor şi sărbătorilor tradiţionale ale minorităţilor naţionale prin activitatea Casei Naţionalităţilor;
25) promovează valorile civice ale statului Republica Moldova (simbolurile de stat, limba de stat, sărbătorile naţionale şi tradiţionale, datele semnificative în contextul cultural istoric etc.);
26) promovează respectul faţă de Constituţia Republicii Moldova, suveranitate, independenţă, unitatea şi indivizibilitatea statului, toleranţa şi spiritul civic prin diferite activităţi şi mijloace de socializare;
În domeniul funcţionării limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova şi al promovării diversităţii lingvistice:
27) contribuie la crearea condiţiilor pentru însuşirea limbii de stat de către reprezentanţii minorităţilor naţionale în vederea integrării lor în societate, asigură protecţia şi dezvoltarea limbilor minorităţilor naţionale şi promovează diversitatea lingvistică;
28) monitorizează situaţia lingvistică în concordanţă cu standardele internaţionale;
29) promovează multilingvismul şi diversitatea în societate prin intermediul mass-mediei;
30) contribuie la desfăşurarea activităţii editoriale în domeniul relaţiilor interetnice şi funcţionării limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.818 din 27.10.2023, în vigoare 02.11.2023]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
8. Agenţia este învestită cu următoarele drepturi:
1) să solicite de la autorităţile administrative centrale, instituţiile publice, autorităţile administraţiei publice locale informaţia necesară pentru îndeplinirea funcţiilor ce îi revin, conform prevederilor actelor normative în limitele competenţei funcţionale;
2) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile necomerciale, organizaţiile internaţionale;
3) să acceseze resursele şi sistemele informaţionale de stat deţinute de alte autorităţi publice sau structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă, conform prevederilor actelor normative;
4) să participe la negocierile interguvernamentale privind subiectele ce ţin de competenţa sa;
5) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul în conformitate cu scopurile de activitate ale Agenţiei şi prevederile cadrului normativ;
6) să beneficieze de asistenţă tehnică şi financiară de la partenerii de dezvoltare şi din alte surse neinterzise de legislaţie şi să o utilizeze în scopul realizării funcţiilor sale;
7) să atragă, pentru realizarea funcţiilor ce decurg din cadrul normativ şi din prezentul Regulament, specialişti din ţară sau de peste hotare;
8) să asigure reprezentarea Republicii Moldova în organizaţiile internaţionale de profil, în condiţiile actelor normative;
9) să exercite şi alte drepturi în temeiul actelor normative ce reglementează relaţiile din domeniile de activitate încredinţate.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI
9. Agenţia este condusă de directorul general, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern.
10. Directorul general este asistat de un director general adjunct, numit în funcţie publică şi eliberat sau destituit din funcţie publică, în condiţiile legii, de Guvern şi se subordonează nemijlocit directorului general.
11. Directorul general îndeplineşte următoarele atribuţii:
1) asigură coordonarea şi supravegherea activităţii Agenţiei şi este responsabil pentru exercitarea atribuţiilor acesteia;
2) organizează şi implementează sistemul de control intern managerial şi poartă răspundere managerială pentru administrarea bugetului Agenţiei şi a patrimoniului public aflat în gestiune;
3) exercită dreptul asupra efectuării cheltuielilor în conformitate cu alocaţiile aprobate Agenţiei în legea bugetară anuală;
4) reprezintă, în limitele competenţei, interesele Agenţiei în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din republică şi din alte ţări, încheie şi reziliază contracte, semnează documente conform atribuţiilor ce îi revin;
5) stabileşte atribuţiile şi responsabilităţile directorului general adjunct şi ale conducătorilor subdiviziunilor structurale ale Agenţiei;
6) semnează actele emise în legătură cu activităţile ce ţin de competenţa Agenţiei;
7) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu (de muncă) ale funcţionarilor publici în condiţiile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;
8) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual în condiţiile legislaţiei muncii;
9) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, le acordă stimulări şi le aplică sancţiuni disciplinare în condiţiile legii;
10) aprobă regulamentele şi planurile anuale de activitate ale subdiviziunilor interne ale Agenţiei;
11) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare ale Agenţiei, în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale efectivului-limită stabilit de Guvern;
12) emite ordine şi dispoziţii executorii pentru angajaţii Agenţiei şi verifică executarea acestora;
13) exercită alte competenţe atribuite în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.559 din 19.11.2019, în vigoare 29.12.2019]
12. În lipsa directorului general, atribuţiile acestuia le exercită directorul general adjunct.
13. Atribuţiile angajaţilor Agenţiei se stabilesc în regulamentele subdiviziunilor, precum şi în fişele de post.
14. Directorul general, directorul general adjunct şi conducătorii subdiviziunilor structurale ale Agenţiei sînt responsabili pentru toate deciziile aprobate în cadrul domeniilor de activitate ale acestora.
15. În cadrul Agenţiei se instituie un colegiu, compus din directorul general (preşedintele colegiului), directorul general adjunct, conducători ai subdiviziunilor interne ale Agenţiei, precum şi alte persoane. În activitatea sa, colegiul se conduce de regulamentul aprobat de directorul general.
16. Componenţa numerică şi nominală a colegiului se aprobă de directorul general, dar nu poate depăşi 7 persoane. În componenţa colegiului, la propunerea directorului general, pot fi incluşi şi reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate şi ai societăţii civile din domeniul relevant activităţii Agenţiei.
17. Agenţia organizează activitatea Casei Naţionalităţilor – centru cultural şi de documentare al organizaţiilor etnoculturale din ţară, a Centrului-Muzeu „Memoria Holocaustului şi Toleranţa interetnică” şi a Consiliului Coordonator al Organizaţiilor Etnoculturale din care fac parte directorul general şi directorul general adjunct, şeful de direcţie din cadrul Agenţiei, liderii asociaţiilor obşteşti ale minorităţilor naţionale.
18. Corespondenţa Agenţiei este semnată de directorul general, directorul general adjunct şi persoane cu funcţii de răspundere abilitate cu acest drept prin ordin al directorului general. Persoanele învestite cu dreptul de semnătură poartă răspundere personală pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.
19. În cadrul Agenţiei pot fi create comisii şi grupuri de lucru, care sînt convocate pentru examinarea şi soluţionarea unor chestiuni specifice. La lucrările comisiilor pot fi antrenaţi specialişti din diferite domenii.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.593 din 25 iunie 2018
Structura Agenţiei Relaţii Interetnice
Director general
Director general adjunct
Serviciul audit intern
Direcţia consolidarea relaţiilor interetnice
Serviciul juridic şi resurse umane
Secţia financiar-administrativă
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.593 din 25 iunie 2018
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.593 din 25 iunie 2018
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.43 din 2 februarie 2010 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Biroului Relaţii Interetnice, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.18-19, art.80), cu modificările şi completările ulterioare.
2. Hotărîrea Guvernului nr.400 din 24 mai 2010 „Cu privire la aprobarea componenţei nominale a Consiliului colegial al Biroului Relaţii Interetnice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.83-84, art.472).
