H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind modul de acordare din
bugetul de stat a compensaţiilor pentru angajaţii din sectorul public
participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă”
nr. 567 din 20.06.2018
Monitorul Oficial nr.210-223/618 din 22.06.2018
* * *
În temeiul prevederilor art.4 din Legea bugetului de stat pentru anul 2018 nr.289 din 15 decembrie 2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.464-470, art.810) şi în scopul facilitării accesului angajaţilor instituţiilor publice la achiziţia unei locuinţe prin contractarea de credite garantate parţial de stat în cadrul Programului de stat „Prima casă”, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind modul de acordare din bugetul de stat a compensaţiilor pentru angajaţii din sectorul public participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă” (se anexează).
2. Compensaţii din bugetul de stat în cadrul Programului de stat „Prima casă” pot fi acordate angajaţilor:
1) autorităţilor publice/instituţiilor publice finanţate integral din bugetele componente ale bugetului public naţional;
2) instituţiilor publice la autogestiune.
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.254 din 29.05.2019, în vigoare 01.06.2019]
3. Implementarea prevederilor prezentei hotărîri se efectuează în limitele mijloacelor financiare prevăzute anual în acest scop în bugetul de stat pe anul respectiv.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Finanţelor.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu |
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale | Svetlana Cebotari
|
Nr.567. Chişinău, 20 iunie 2018. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.567 din 20 iunie 2018
REGULAMENT
privind modul de acordare din bugetul de stat a compensaţiilor pentru angajaţii
din sectorul public participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă”
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament este elaborat în scopul stabilirii mecanismului de alocare a mijloacelor prevăzute în bugetul de stat pentru acordarea compensaţiilor angajaţilor autorităţilor publice/instituţiilor publice, care participă în cadrul Programului de stat „Prima casă”.
2. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
beneficiar – persoană fizică participantă în cadrul Programului de stat „Prima casă”, în conformitate cu Legea nr.293 din 21 decembrie 2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”, care este angajatul unei autorităţi publice/instituţii publice şi care beneficiază de compensaţie în condiţiile stabilite de prezentul Regulament;
solicitant – persoană fizică care dispune de contract de credit în cadrul Programului de stat „Prima casă”, este angajatul unei autorităţi publice/instituţii publice şi depune cerere pentru acordarea compensaţiei;
compensaţie – formă a ajutorului bănesc acordat beneficiarilor care corespund criteriilor de eligibilitate;
angajator – autoritate publică/instituţie publică cu care solicitantul/beneficiarul Programului de stat „Prima casă” are raporturi de serviciu;
operator – persoană/persoane desemnată/desemnate prin ordin al ministrului finanţelor pentru asigurarea ţinerii registrului electronic, responsabilă/responsabile de verificarea şi operarea datelor introduse, validarea, monitorizarea şi emiterea notificărilor de recepţionare.
II. MODUL DE STABILIRE A MĂRIMII COMPENSAŢIILOR
3. Compensaţia se acordă pentru acoperirea parţială a cheltuielilor pe care le suportă beneficiarul pentru achitarea creditului ipotecar în cadrul Programului de stat „Prima casă”.
4. Costul locuinţei pentru care pot fi acordate compensaţii din buget nu poate depăşi 600 (şase sute) mii lei moldoveneşti (valoarea indicată în contractul de vînzare-cumpărare).
5. Volumul compensaţiei acordate din bugetul de stat unui beneficiar se calculează în mărime de 50% din suma creditului ipotecar (suma principală), prevăzută în contractul de credit.
6. Compensaţia se acordă lunar, de la aprobarea cererii pentru finanţare pînă la finalizarea perioadei de rambursare a creditului ipotecar. În cazul stingerii anticipate a creditului ipotecar, oferirea compensaţiei încetează de la momentul achitării de către beneficiar a ultimei rate.
7. Mărimea compensaţiei lunare se calculează după următoarea formulă:
C = (Cr * 50%) / L,
unde:
C – compensaţia lunară;
Cr – valoarea creditului ipotecar (suma principală), care nu include dobînzile aferente, comisionul de garantare şi alte plăţi bancare;
L – numărul de luni (300 de luni) echivalent a 25 de ani calendaristici.
III. PROCEDURA DE ÎNAINTARE A CERERILOR
DE ACORDARE A COMPENSAŢIEI
8. Solicitant al compensaţiei poate fi orice persoană care întruneşte simultan următoarele condiţii:
1) activează de cel puţin un an cumulativ în cadrul autorităţilor/instituţiilor publice fără întreruperi ale raporturilor de serviciu în perioada respectivă şi în privinţa căreia nu au fost aplicate sancţiuni disciplinare pe parcursul ultimului an de activitate;
2) nu are suspendat raportul de serviciu în legătură cu aflarea în concediul de îngrijire a copilului, a unui membru bolnav al familiei, a copilului cu dizabilităţi sau ca urmare a participării la diverse forme de dezvoltare profesională organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii publice/instituţiei publice, pentru o perioadă de cel mult un an;
3) dispune de contracte încheiate în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.202 din 28 februarie 2018 „Cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”.
9. După semnarea contractelor, solicitantul se înregistrează în Registrul electronic al cererilor de acordare a compensaţiilor (în continuare – Registru).
10. Registrul este disponibil pe pagina web oficială a Programului de stat „Prima casă”. Regulamentul privind modul de ţinere a Registrului în cadrul Programului de stat „Prima casă” se aprobă de Ministerul Finanţelor.
11. Pentru a crea o cerere de acordare a compensaţiei, solicitantul introduce date privind numărul de identificare de stat a persoanei fizice (IDNP), numele, prenumele, patronimicul, sexul, starea civilă, angajatorul, funcţia deţinută.
12. De asemenea, solicitantul încarcă în Registru versiunea scanată a următoarelor documente:
1) contractul de vînzare-cumpărare, contractul de credit şi contractul de ipotecă, încheiate în modul stabilit de Hotărîrea Guvernului nr.202 din 28 februarie 2018 „Cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”;
2) documentul semnat de angajator, după caz angajatori, privind data încadrării solicitantului în autoritatea publică/instituţia publică, precum şi confirmarea lipsei sancţiunilor disciplinare pe parcursul ultimului an de activitate.
13. Cererea de acordare a compensaţiei se consideră recepţionată de la momentul în care solicitantul primeşte la adresa electronică indicată o notificare de confirmare a recepţionării acesteia, generată de Registru.
IV. MODUL DE EXAMINARE DE CĂTRE OPERATOR
A CERERILOR DE ACORDARE A COMPENSAŢIEI
14. Solicitantul prezintă operatorului originalul documentului semnat de angajator, după caz angajatori, privind data încadrării solicitantului în autoritatea publică/instituţia publică, menţionat la punctul 12.
15. Operatorul Registrului, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la recepţionarea documentului în original, validează informaţia din Registru şi înştiinţează solicitantul despre acceptarea/refuzul de a fi inclus în lista potenţialilor beneficiari de compensaţii.
16. Refuzul de a include solicitantul în lista potenţialilor beneficiari de compensaţii poate interveni în următoarele cazuri:
1) costul locuinţei depăşeşte 600 (şase sute) mii lei moldoveneşti (valoarea indicată în contractul de vînzare-cumpărare);
2) termenul de prezentare a documentului original depăşeşte 60 de zile de la confirmarea depunerii cu succes de către solicitant a cererii de acordare a compensaţiilor în Registru;
3) au fost introduse în Registru date personale eronate.
17. Lista cererilor de acordare a compensaţiilor validate este disponibilă pe pagina web oficială a Programului de stat „Prima casă”, cu indicarea codului atribuit şi a numărului de ordine din listă.
18. Cererile de acordare a compensaţiei validate se procesează şi, în funcţie de volumul alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat şi numărul de ordine din listă, se stabilesc beneficiarii care vor primi compensaţii din bugetul de stat în anul financiar respectiv.
19. Din volumul anual de alocaţii prevăzute pentru acordarea compensaţiilor se asigură prioritar cererile acceptate spre finanţare în perioada anterioară, soldul disponibil de mijloace fiind distribuit ulterior în funcţie de suma lunară a compensaţiei per beneficiar, calculată conform punctului 7, şi numărul de ordine din lista cererilor validate de operator.
20. Cererile înregistrate şi validate, dar neacceptate pentru finanţare din motivul consumării alocaţiilor prevăzute în acest scop în anul înaintării cererii rămîn în lista de aşteptare, pasibile pentru finanţare în anul financiar următor din contul alocaţiilor prevăzute în bugetul pe anul respectiv.
21. În cazul în care solicitantul a fost selectat pentru acordare de compensaţii, operatorul, în termen de 3 zile lucrătoare:
1) înştiinţează beneficiarul despre oferirea compensaţiei lunare prin emiterea notificării corespunzătoare;
2) solicită şi verifică încărcarea în Registru a documentului de confirmare a datelor bancare aferente creditului ipotecar, la care urmează a fi realizat transferul compensaţiilor;
3) informează în scris angajatorul despre angajatul care va beneficia de compensaţii din bugetul de stat.
22. Alocarea compensaţiei începe de la data de întîi a lunii următoare datei încărcării în sistem a documentului de confirmare a datelor bancare aferente creditului ipotecar, la care urmează a fi realizat transferul compensaţiilor.
V. ACORDAREA COMPENSAŢIILOR LUNARE
23. Transferul compensaţiei se efectuează lunar, pe parcursul anului bugetar, de către Ministerul Finanţelor, direct la contul utilizat de către beneficiar la instituţia creditară pentru decontările aferente creditului ipotecar.
24. Încetarea alocării compensaţiei va surveni din moment ce beneficiarul:
1) a încetat raporturile de serviciu cu angajatorul în orice circumstanţe, cu excepţia angajării/transferării/detaşării la altă autoritate publică/instituţie publică eligibilă, a participării la diverse forme de dezvoltare profesională organizate la iniţiativa sau în interesul autorităţii publice/instituţiei publice pe o perioadă de cel mult un an, precum şi a perioadei concediului de îngrijire a copilului, a unui membru bolnav al familiei şi a copilului cu dizabilităţi;
2) devine beneficiar de compensaţii băneşti pentru chiria spaţiului locativ.
25. Despre situaţiile prevăzute în punctul 24, în urma cărora ar putea fi stopat transferul compensaţiei, angajatorii cu care încetează şi cu care apar raporturi noi de serviciu vor informa în scris Ministerul Finanţelor în termen de 5 zile lucrătoare de la apariţia acestor situaţii.
26. Încetarea alocării compensaţiei se va produce şi în cazul calificării unui credit drept neperformant, din moment ce Ministerul Finanţelor va executa garanţia de stat potrivit prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.202 din 28 februarie 2018 „Cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”.
VI. DISPOZIŢII FINALE
27. Autorităţile publice/instituţiile publice sînt responsabile de informarea, în termenul stabilit de prezentul Regulament, a Ministerului Finanţelor despre modificarea raporturilor de serviciu cu beneficiarii compensaţiilor şi/sau despre acordarea beneficiarului a compensaţiilor pentru chiria spaţiului locativ.
28. Controlul asupra corectitudinii aplicării prezentului Regulament se efectuează de către Inspecţia Financiară din cadrul Ministerului Finanţelor.
