H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire
la modul de operare cu tichetele de masă
nr. 227 din 12.03.2018
Monitorul Oficial nr.84-93/255 din 16.03.2018
* * *
În temeiul art.3 alin.(6), art.4 alin.(3) şi al art.21 din Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.364-370, art.618), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de operare cu tichetele de masă (se anexează).
2. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Finanţelor, Ministerului Economiei şi Infrastructurii şi Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Chiril Gaburici |
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale | Svetlana Cebotari
|
Nr.227. Chişinău, 12 martie 2018. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.227 din 12 martie 2018
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „pe suport de hârtie” şi „pe suport electronic” se exclud, conform Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020
REGULAMENT
cu privire la modul de operare cu tichetele de masă
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. În prezentul Regulament se utilizează noţiunile definite în Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.364-370, art.618), în Codul muncii nr.154-XV din 28 martie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159-162, art.648), cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, în sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
1) valoare nominală deductibilă – valoarea stabilită în art.4 din Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă, pentru care, în urma acordării tichetului de masă, angajatorului i se permite spre deducere în scopuri fiscale a cheltuielilor suportate pentru acordarea tichetelor de masă, conform art.24 alin.(191) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997;
2) diapazon de serii numerice – şir de numere unice atribuit tichetelor de masă în vederea asigurării identificării acestora;
3) produse interzise spre comercializare – produse menţionate în art.6 alin.(3) din Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă;
4) principiul „primul intrat-primul ieşit” – principiu conform căruia tichetele de masă transferate cu cea mai îndepărtată dată a emiterii sînt debitate primele la efectuarea cumpărăturilor;
5) entităţi procesatoare – entităţi care sînt contractate de operatori şi care participă la oricare din procesele de emitere, distribuire, punere în circulaţie şi decontare a tichetelor de masă.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
2. Prezentul Regulament se aplică asupra:
1) operatorilor care deţin licenţă pentru desfăşurarea activităţii de operare cu tichetele de masă;
2) angajatorilor care oferă tichete de masă salariaţilor în condiţiile Legii nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă;
3) unităţilor comerciale/de alimentaţie publică ce prestează servicii de alimentaţie publică şi/sau vînd produse alimentare.
[Pct.3-4 abrogate prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
5. Evidenţa tranzacţiilor cu tichete de masă se realizează de către operatori prin intermediul unui sistem informaţional care să permită stocarea datelor în condiţii de protecţie şi siguranţă.
6. În cazul oricăror modificări ale normelor prezentului Regulament, tichetele de masă aflate în circulaţie sînt valabile în continuare pentru perioada pentru care au fost emise.
Capitolul II
ANGAJATORII
7. Angajatorul este în drept să acorde salariaţilor o alocaţie individuală de hrană sub formă de tichet de masă.
8. Angajatorul acordă tichete de masă în baza unui ordin semnat de conducătorul entităţii.
9. Angajatorul nu are dreptul să oblige salariatul să beneficieze de tichete de masă.
10. Salariatul poate beneficia de tichete de masă doar de la locul de muncă de bază.
11. Numărul maxim al tichetelor de masă de care poate să beneficieze un salariat pe parcursul unei luni calendaristice nu trebuie să depăşească numărul de zile efectiv lucrate de către salariat la locul de muncă de bază în luna precedentă celei de acordare a tichetelor, în condiţiile prevederilor contractuale.
[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
12. Valoarea maximă totală a tichetelor de masă, transferată pe cardul de plată al salariatului care desfăşoară munca în schimburi, trebuie să fie egală cu numărul total de ore lucrate pe parcursul lunii precedente împărţit la opt, înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului. Rezultatul se aproximează, conform regulilor matematice, până la un număr întreg.
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
13. În cazul încetării raporturilor de muncă din oricare motiv, salariatul este în drept să beneficieze de tichete de masă pentru zilele efectiv lucrate de la data de 1 a lunii de concediere pînă la ziua în care a fost concediat. Dreptul de a beneficia de tichete de masă încetează după 60 de zile de la data încetării raporturilor de muncă.
14. În cazul încetării raporturilor de muncă, angajatorul acordă tichete de masă persoanei concediate în termen de 15 zile de la data încetării raporturilor de muncă pentru luna precedentă, precum şi pentru luna curentă, dacă tichetele nu au fost acordate înainte de data încetării raporturilor de muncă.
[Pct.15-17 abrogate prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
18. Angajatorul nu este în drept să ceară de la angajat cardul de plată pe care este transferată valoarea tichetului de masă în urma încetării raporturilor de muncă.
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
19. Tichetul de masă este valabil timp de 6 luni de la data transferului valorii nominale a acestuia pe cardul de plată al salariatului.
[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
20. Salariatul este obligat să prezinte angajatorului o declaraţie pe propria răspundere privind beneficierea de tichete de masă doar la locul de muncă de bază. Modelul declaraţiei pe proprie răspundere se stabileşte de Ministerul Finanţelor.
21. În cazul beneficierii de către salariat de tichete de masă la două sau mai multe locuri de muncă concomitent, valoarea tichetelor de masă respective constituie venituri impozabile pentru salariat.
22. În cazul în care salariatul lucrează pentru diferiţi angajatori acelaşi număr de ore, locul de muncă de bază se stabileşte individual de către salariat prin prezentarea declaraţiei pe propria răspundere angajatorului. Locul de muncă de bază în acest caz nu poate fi schimbat mai des decît o dată pe lună.
[Pct.23-231 abrogate prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 01.08.2020]
[Pct.231 introdus prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]
24. Angajatorul are dreptul să acorde tichete de masă cu orice valoare nominală, dar nu mai mică de 35 de lei pentru fiecare zi lucrătoare.
25. Angajatorul este obligat să înştiinţeze lunar salariaţii despre valoarea tichetelor acordate pe cardul de plată şi data transferului acestora.
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
[Pct.26 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
27. Comenzile de achiziţie de tichete de masă transmise operatorilor de către angajatori conţin cel puţin următoarele informaţii: numele salariaţilor cărora li se atribuie tichetele, numărul unic de identificare al cardului de plată corespunzător fiecărui salariat, valoarea nominală a tichetului de masă şi valoarea nominală totală a tichetelor de masă acordate fiecărui salariat.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
28. Comenzile de achiziţie de carduri de plată pentru tichete de masă transmise operatorilor de către angajatori conţin cel puţin numele şi codul personal (IDNP) corespunzător fiecărui salariat beneficiar.
[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
Capitolul III
UNITĂŢILE COMERCIALE/DE ALIMENTAŢIE PUBLICĂ
29. Salariatul este în drept să utilizeze tichetele de masă la unităţile comerciale/de alimentaţie publică care acceptă tichetele de masă în baza contractului stabilit între unitatea comercială/de alimentaţie publică şi operatorii de emitere a tichetelor de masă.
30. Unităţile comerciale/de alimentaţie publică sînt obligate să afişeze la intrarea în unitate informaţia lizibilă de acceptare a tichetelor de masă şi numele operatorilor cu care au încheiat contracte.
31. La comercializarea produselor alimentare, unitatea comercială/de alimentaţie publică eliberează bon de casă în baza valorii efectiv procurate de către salariatul care achită cu tichete de masă. În cazul în care în coşul de consum există produse interzise spre comercializare, unitatea comercială/de alimentaţie publică eliberează un bon fiscal aparte doar pentru produsele interzise spre comercializare contra tichetelor de masă.
[Pct.32 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 01.08.2020]
33. La procurarea mărfurilor în valoare mai mare decît valoarea nominală a tichetului, diferenţa se va achita sub formă de bani de către cumpărător (salariat).
34. Unitatea comercială/de alimentaţie publică este obligată să refuze comercializarea produselor interzise spre comercializare în schimbul tichetului de masă la prezentarea acestuia de către cumpărător.
[Pct.35 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 01.08.2020]
36. La returnarea produselor achiziţionate în baza tichetelor de masă este interzisă acordarea în schimb a numerarului. Returnarea produselor va acorda cumpărătorului dreptul să primească în schimb produse în aceeaşi valoare.
37. Unităţii comerciale/de alimentaţie publică îi este interzisă efectuarea operaţiunilor de debitare a tichetelor de masă în vederea eliberării contravalorii sub formă de bani.
[Pct.38-41 abrogate prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 01.08.2020]
42. Unităţile comerciale/de alimentaţie sînt obligate să implementeze sisteme şi procese organizaţionale care să permită verificarea eligibilităţii produselor alimentare achiziţionate de salariaţi.
43. Unitatea comercială/de alimentaţie publică are dreptul să încheie contract cu oricare dintre operatorii de emitere a tichetelor de masă.
Capitolul IV
MODALITATEA DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢII DE CĂTRE
OPERATORII TICHETELOR DE MASĂ
44. Operatorul care dispune de licenţă este în drept să emită tichete de masă.
45. Operatorul nu are dreptul să refuze încheierea unui contract cu unitatea comercială/de alimentaţie publică în cazul în care aceasta respectă toate condiţiile stabilite de legislaţie. Refuzul încheierii contractului poate fi întemeiat doar în baza neacceptării condiţiilor contractuale dintre operator şi unitatea comercială/de alimentaţie publică, cu excepţia clauzelor ce se dovedesc a fi abuzive şi discriminatorii.
[Pct.46 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
[Pct.47 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 01.08.2020]
[Pct.48 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
49. Operatorul este obligat să nu admită şi să contracareze contrafacerea tichetelor de masă prin includerea elementelor de siguranţă noi.
[Pct.50 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
51. Operatorul este obligat să publice raportul de audit pe pagina sa web în urma efectuării procedurii de audit anuale obligatorii de către o companie de audit externă, cu prezentarea acestuia unităţilor comerciale/de alimentaţie publică sau altor utilizatori de informaţie financiară acreditaţi prin acte normative, la solicitarea acestora.
52. În cazul în care operatorului i-a fost suspendată sau retrasă licenţa, acesta este obligat să anunţe angajatorii, precum şi unităţile comerciale/de alimentaţie publică cu care a încheiat contracte.
53. În cazul suspendării sau retragerii licenţei, operatorul nu este în drept să livreze tichete de masă din data suspendării sau retragerii licenţei.
54. În cazul suspendării sau retragerii licenţei, operatorul este obligat să ramburseze valoarea tichetelor către unităţile comerciale/de alimentaţie publică.
55. În cazul retragerii licenţei, operatorul este obligat să dispună retragerea tichetelor disponibile la angajatori, astfel rambursând, în termen de 10 zile de la data retragerii licenţei, valoarea tichetelor retrase, precum şi costurile de imprimare şi punere în circulaţie a acestora.
56. Operatorii licenţiaţi pentru emiterea tichetelor de masă sînt obligaţi să se înregistreze în calitate de operatori de date cu caracter personal în conformitate cu Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.
57. Operatorul trebuie să asigure ca tichetele de masă să fie debitate după principiul „primul intrat-primul ieşit”.
58. În procesul de emitere, utilizare, circulaţie şi administrare a tichetelor de masă operatorii pot utiliza softurile şi infrastructura deja existente sau pot dezvolta propriile platforme.
59. Operatorii sunt obligaţi să dispună de un cont de plăţi, deschis la o bancă comercială, prin care se vor derula sumele ce reprezintă încasările şi plăţile aferente valorii nominale a tichetelor de masă. Acest cont de plăţi se închide numai după ce operatorul face dovadă către băncile autorizate că valoarea nominală a tichetelor de masă încasate de operatori a fost decontată integral unităţilor de alimentaţie publică.
[Pct.59 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]
[Pct.59 în redacţia Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
60. Operatorii au dreptul să contracteze entităţi procesatoare.
[Pct.61 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
[Pct.62 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 01.08.2020]
63. Cardul de plată este valabil în condiţiile stabilite de operator.
[Pct.63 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
64. Tichetele de masă nu trebuie să permită efectuarea de către deţinătorul cardului a operaţiunilor de depunere, retragere sau transfer în vederea beneficierii de resurse financiare sub formă de numerar.
65. Operatorii sînt obligaţi să asigure ca salariaţii să poată verifica soldul valorii tichetelor de masă disponibile, fără a percepe taxe sau comisioane de la salariat.
[Pct.65 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
[Pct.66 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
Capitolul V
REGIMUL FISCAL AL TICHETELOR DE MASĂ
67. Regimul fiscal al tichetelor de masă este reglementat de normele Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 şi prevederile Legii nr.166/2017 cu privire la tichetele de masă.
Valoarea nominală deductibilă în scopuri fiscale a unui tichet de masă pentru o zi lucrătoare trebuie să fie cuprinsă între 35 şi 55 de lei. Valoarea tichetelor de masă nu include contribuţia individuală de asigurări sociale de stat obligatorii.
Angajatorii înregistrează în evidenţa contabilă valoarea tichetelor de masă, care ar conţine valoarea nominală şi suma contribuţiei individuale de asigurări sociale de stat obligatorii. Suplimentar, angajatorii au obligaţia de achitare la buget a sumei contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator, calculate din valoarea tichetelor de masă reflectată în evidenţa contabilă.
La determinarea venitului impozabil al angajaţilor, contribuţiile individuale de asigurări sociale de stat obligatorii aferente tichetelor de masă nu se deduc.
[Pct.67 completat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
68. Primul element din diapazonul de serii numerice se atribuie de către Serviciul Fiscal de Stat pentru fiecare operator, în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
69. Serviciul Fiscal de Stat este responsabil de administrarea, informarea şi suportul metodologic, controlul asupra respectării legislaţiei fiscale, precum şi a legislaţiei cu privire la contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
70. Operatorii sînt obligaţi să prezinte Serviciului Fiscal de Stat Raportul cu privire la tichetele de masă acordate angajatorilor, conform modului stabilit de Ministerul Finanţelor.
71. Pe Raportul cu privire la tichetele de masă acordate angajatorilor prezentat în formă electronică trebuie să se aplice semnătura electronică în modul stabilit de Guvern sau semnătura electronică de autentificare în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
Capitolul VI
CONDIŢIILE DE ACORDARE A TICHETELOR DE MASĂ DE CĂTRE
ANGAJATORII UNITĂŢILOR BUGETARE
72. Acordarea tichetelor de masă pentru sectorul bugetar se efectuează la decizia angajatorului din contul alocaţiilor prevăzute pentru cheltuieli de personal în anul bugetar în curs.
73. Contractarea operatorilor pentru unităţile bugetare se face în baza Legii nr.131 din 3 iulie 2015 privind achiziţiile publice.
74. Mărimea valorii nominale a tichetelor de masă pentru sectorul bugetar nu poate fi mai mare decât valoarea nominală deductibilă stabilită în Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă şi în Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997.
Anexă la Regulamentul cu privire la modul de operare cu tichetele de masă
REGISTRUL DE EVIDENŢĂ a tichetelor de masă eliberate salariaţilor
|
[Anexa abrogată prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 01.08.2020]
