vineri, 3 august 2018
159/14.02.2018 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului material anual

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul

de stabilire şi plată a ajutorului material

 

nr. 159  din  14.02.2018

 

Monitorul Oficial nr.48-57/184 din 16.02.2018

 

* * *

În scopul executării Legii Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.65-67, art.460), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului material (se anexează).

2. Cuantumul ajutorului material anual în anul 2018 pentru persoanele specificate la punctul 4 subpunctele 1)-5) din Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului material se stabileşte în mărime de 1 000 lei.

3. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială.

4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1083 din 26 octombrie 2000 „Privind punerea în aplicare a Legii Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.139-140, art.192), cu modificările şi completările ulterioare.

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează:   
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei socialeSvetlana Cebotari
Ministrul finanţelor Octavian Armaşu
Nr.159. Chişinău, 14 februarie 2018.

 

 

Aprobat

prin Hotărârea Guvernului

nr.159 din 14 februarie 2018

 

REGULAMENT

cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului material

 

Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului material (în continuare – Regulament) prevede modalitatea de stabilire şi plată a ajutorului material unor categorii de persoane, conform Legii Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000.

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate au următoarea semnificaţie:

ajutor material anual – plată anuală acordată persoanelor specificate în art.5 pct.1) lit.a)-f) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000, conform prevederilor prezentului Regulament;

compensaţie parţială a cheltuielilor – plată unică acordată pentru compensarea parţială a cheltuielilor de transportare de peste hotare a corpurilor neînsufleţite ale cetăţenilor Republicii Moldova, conform prevederilor prezentului Regulament.

2. Ajutorul material este o formă de asistenţă socială nerambursabilă pentru acordarea unui suport financiar unic categoriilor de persoane cetăţeni ai Republicii Moldova specificate în capitolul II din prezentul Regulament.

3. Ajutorul material este acordat de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială prin intermediul prestatorului de servicii de plată din mijloacele Fondului de susţinere a populaţiei (în continuare – Fond).

 

II. BENEFICIARII DE AJUTOR MATERIAL

4. Beneficiază de dreptul la ajutor material anual următoarele categorii de cetăţeni ai Republicii Moldova:

1) persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului din Afganistan şi familiile (soţii nerecăsătoriţi inapţi de muncă, iar în cazul lipsei acestora, unul dintre părinţii inapţi de muncă) ale participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă din Afganistan;

2) persoanele cu dizabilităţi de pe urma acţiunilor de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova şi familiile (soţii nerecăsătoriţi inapţi de muncă, iar în cazul lipsei acestora, unul dintre părinţii inapţi de muncă) ale participanţilor căzuţi la datorie în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova;

3) persoanele cu dizabilităţi a căror dizabilitate este cauzată de participarea la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, persoanele care s-au îmbolnăvit de boală actinică sau au devenit cu dizabilităţi în urma experienţelor nucleare, avariilor cu radiaţie ionizantă şi a consecinţelor acestora la obiectivele atomice civile sau militare în timpul îndeplinirii serviciului militar ori special şi familiile (soţii nerecăsătoriţi inapţi de muncă, iar în cazul lipsei acestora, unul dintre părinţii inapţi de muncă) ale participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl decedaţi;

4) victimele reabilitate ale represiunilor politice din anii 1917–1990;

5) soţii supravieţuitori nerecăsătoriţi inapţi de muncă ai participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial căzuţi la datorie sau ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma celui de-al Doilea Război Mondial decedate;

6) participanţii la cel de-al Doilea Război Mondial din rîndul categoriilor specificate la art.7 alin.(2) pct.1) lit.a)-e) din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani şi persoanele asimilate participanţilor la război din rîndul categoriilor specificate la art.7 alin.(2) pct.2) lit.a)-c) şi e) din legea menţionată, precum şi persoanele antrenate de organele puterii locale la strângerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-al Doilea Război Mondial.

5. Beneficiază de dreptul la compensaţie parţială a cheltuielilor cetăţeanul Republicii Moldova domiciliat pe teritoriul acestuia care demonstrează că a suportat cheltuielile de transportare de peste hotare a corpului neînsufleţit al cetăţeanului Republicii Moldova, în conformitate cu prezentul Regulament.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

6. Beneficiarii specificaţi la pct.4 şi 5 din prezentul Regulament aflaţi la întreţinerea statului au dreptul la ajutor material.

 

III. CUANTUMUL AJUTORULUI MATERIAL ŞI TERMENUL DE STABILIRE

7. Cuantumul ajutorului material anual pentru persoanele specificate la pct.4 subpct.1)-5) din prezentul Regulament se stabileşte anual de către Guvern.

8. Ajutorul material anual pentru persoanele specificate la pct.4 subpct.6) din prezentul Regulament se stabileşte în cuantum de:

1) 10000 lei – pentru participanţii la cel de-al Doilea Război Mondial din rîndul categoriilor specificate la art.7 alin.(2) pct.1) lit.a)-e) din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani;

2) 5000 lei – pentru persoanele asimilate participanţilor la război din rîndul categoriilor specificate la art.7 alin.(2) pct.2) lit.a)-c) şi e) din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani;

3) 5000 lei – pentru persoanele antrenate de organele puterii locale la strîngerea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-al Doilea Război Mondial.

9. Cuantumul compensaţiei parţiale a cheltuielilor pentru persoanele specificate la pct.5 din prezentul Regulament constituie 50% din suma care reiese conform calculului efectuat în temeiul documentelor confirmative (inclusiv extrase sau cecuri), dar nu mai mult de 50 mii lei.

91. Metodologia de calcul al cuantumului compensaţiei parţiale a cheltuielilor pentru persoanele specificate la pct.5 din prezentul Regulament se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale.

[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

10. Termenele de stabilire a ajutorului material anual:

1) pentru persoanele specificate la pct.4 subpct.1) din prezentul Regulament – pînă la data indicată la art.5 pct.1) lit.a) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000;

2) pentru persoanele specificate la pct.4 subpct.2) din prezentul Regulament – pînă la data indicată la art.5 pct.1) lit.b) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000;

3) pentru persoanele specificate la pct.4 subpct.3) din prezentul Regulament – pînă la data indicată la art.5 pct.1) lit.c) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000;

4) pentru persoanele specificate la pct.4 supbct. 4) din prezentul Regulament – pînă la data indicată la art.5 pct.1) lit.f) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000;

5) pentru persoanele prevăzute la pct.4 subpct.5) şi 6) din prezentul Regulament – pînă la data specificată la art.5 pct.1) lit.e) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000;

6) pentru persoanele specificate la pct.5 din prezentul Regulament – în decurs de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii cu toate documentele necesare.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

IV. MODUL DE STABILIRE ŞI PLATĂ A AJUTORULUI MATERIAL

 

Secţiunea 1

Stabilirea şi modalitatea de plată a ajutorului material anual

11. Ajutorul material anual pentru persoanele specificate la pct.4 din prezentul Regulament se acordă o singură dată pe parcursul anului în curs.

12. Pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la pct.4 subpct.1) din prezentul Regulament, Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă, pînă la data de 15 ianuarie, Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială lista acestora, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.

Pînă la data de 30 ianuarie, Agenţia Naţională Asistenţă Socială:

1) confirmă, prin semnătura persoanelor cu drept de semnătură, ordinul de plată şi îl expediază prestatorului de servicii de plată;

2) transferă mijloacele financiare necesare de pe conturile sale curente prestatorului de servicii de plată.

Pînă la data de 15 februarie, prestatorul de servicii de plată, în baza informaţiei primite în mod electronic de la Agenţia Naţională Asistenţă Socială, efectuează plata ajutorului material anual.

13. Pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la pct.4 subpct.2) din prezentul Regulament, Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă, pînă la data de 10 februarie, Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială lista acestora, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.

Pînă la data de 15 februarie, Agenţia Naţională Asistenţă Socială:

1) confirmă, prin semnătura persoanelor cu drept de semnătură, ordinul de plată şi îl expediază prestatorului de servicii de plată;

2) transferă mijloacele financiare necesare de pe conturile sale curente prestatorului de servicii de plată.

Pînă la data de 2 martie, prestatorul de servicii de plată, în baza informaţiei primite în mod electronic de la Agenţia Naţională Asistenţă Socială, efectuează plata ajutorului material anual.

14. Pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la pct.4 subpct.3) din prezentul Regulament, Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă, pînă la data de 5 aprilie, Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială lista acestora, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.

Pînă la data de 15 aprilie, Agenţia Naţională Asistenţă Socială:

1) confirmă, prin semnătura persoanelor cu drept de semnătură, ordinul de plată şi îl expediază prestatorului de servicii de plată;

2) transferă mijloacele financiare necesare de pe conturile sale curente prestatorului de servicii de plată.

Pînă la data de 26 aprilie, prestatorul de servicii de plată, în baza informaţiei primite în mod electronic de la Agenţia Naţională Asistenţă Socială, efectuează plata ajutorului material anual.

15. Pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la pct.4 subpct.4) din prezentul Regulament, Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă, pînă la data de 20 mai, Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială lista persoanelor din categoria victimelor reabilitate ale represiunilor politice din perioada anilor 1917–1990, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.

Pînă la data de 25 mai, Agenţia Naţională Asistenţă Socială prezintă lista respectivă structurilor teritoriale de asistenţă socială pentru completare, sub propria răspundere, cu persoanele care nu au fost incluse. Structurile teritoriale de asistenţă socială de la locul de trai al persoanei includ suplimentar în listă persoanele care confirmă statutul de victimă reabilitată a represiunilor politice din perioada anilor 1917-1990 în baza legitimaţiei, a certificatului de reabilitare şi a actului de identitate. Copiile actelor menţionate se păstrează la structurile teritoriale de asistenţă socială. Pînă la data de 15 iunie, structurile teritoriale de asistenţă socială prezintă lista completată Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială.

Pînă la data de 25 iunie, Agenţia Naţională Asistenţă Socială:

1) confirmă, prin semnătura persoanelor cu drept de semnătură, ordinul de plată şi îl expediază prestatorului de servicii de plată;

2) transferă mijloacele financiare necesare de pe conturile sale curente prestatorului de servicii de plată.

Pînă la data de 6 iulie, prestatorul de servicii de plată, în baza informaţiei primite în mod electronic de la Agenţia Naţională Asistenţă Socială, efectuează plata ajutorului material anual.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

16. Pentru stabilirea ajutorului material anual persoanelor specificate la pct.4 subpct.5) şi 6) din prezentul Regulament, Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă, pînă la data de 15 aprilie, Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială lista acestora, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.

Pînă la data de 25 aprilie, Agenţia Naţională Asistenţă Socială:

a) confirmă, prin semnătura persoanelor cu drept de semnătură, ordinul de plată şi îl expediază prestatorului de servicii de plată;

b) transferă mijloacele financiare necesare de pe conturile sale curente prestatorului de servicii de plată.

Pînă la data de 9 mai, prestatorul de servicii de plată, în baza informaţiei primite în mod electronic de la Agenţia Naţională Asistenţă Socială, efectuează plata ajutorului material anual.

17. Persoanelor care se încadrează în două sau mai multe categorii de beneficiari prevăzute în pct.4 din prezentul Regulament li se acordă un ajutor material anual cu cel mai mare cuantum între categoriile în care se încadrează.

Persoanelor care se încadrează în categoriile specificate în pct.4 şi 5 din prezentul Regulament li se stabileşte atît ajutor material anual, cît şi compensaţia parţială a cheltuielilor.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

18. Persoanelor care s-au încadrat în una dintre categoriile specificate în pct.4 din prezentul Regulament după termenul prevăzut la pct.10 subpct.1)-5) din prezentul Regulament pentru categoria respectivă nu le va fi stabilit dreptul la ajutor material anual pentru anul respectiv.

19. Plata ajutorului material anual se efectuează de către prestatorul de servicii de plată, în baza listelor electronice, odată cu virarea mijloacelor financiare pentru aceste scopuri. Agenţia Naţională Asistenţă Socială încheie contract cu prestatorul de servicii de plată.

Sumele ajutorului material anual nesolicitate de beneficiar în decurs de 3 luni consecutiv sînt restituite de către prestatorul de servicii de plată pe contul corespunzător al Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, în baza fişierului electronic prezentat de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială.

În cazul în care beneficiarul specificat la pct.4 din prezentul Regulament nu a solicitat ajutorul material anual în decurs de 3 luni consecutiv, dreptul la ajutor material anual pentru anul respectiv se stopează, iar beneficiarul nu mai are dreptul la plata acestuia.

191. Cheltuielile legate de distribuirea ajutoarelor materiale anuale se achită de la bugetul de stat, în baza contractelor încheiate între prestatorii de servicii de plată şi Ministerul Finanţelor, conform Legii bugetului de stat anuală.

[Pct.191 introdus prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

20. Din ajutorul material anual nu se efectuează reţineri, cu excepţia cazurilor de supraplată.

21. Ajutorul material anual se plăteşte personal titularului, tutorelui, curatorului sau mandatarului acestuia.

22. Ajutorul material anual neachitat la timp din vina organului care efectuează stabilirea sau plata se achită fără restricţii în termen.

23. Beneficiarului care se stabileşte cu domiciliul în străinătate i se plăteşte ajutorul material anual inclusiv pentru anul în care a fost radiată înscrierea privind domiciliul în Republica Moldova.

24. Listele pentru plata ajutorului material anual se păstrează pe parcursul a trei ani.

25. În cazul în care ajutorul material anual a fost transferat pentru plată prestatorului de servicii de plată, iar beneficiarul nu a reuşit să îl primească, conform prevederilor pct.19 din prezentul Regulament, din cauza decesului, datoria la plata ajutorului material anual poate fi achitată integral persoanei care depune cerere pentru acordarea ajutorului material anual, precum şi dovezi că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

Prestatorul de servicii de plată achită ajutorul material anual neprimit în urma decesului în baza demersului eliberat de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială.

[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

251. Ajutorul material anual în cazul decesului beneficiarului poate fi solicitat în baza cererii însoţite de actele justificative depuse la Agenţia Naţională Asistenţă Socială în termen de 3 luni calendaristice de la data decesului beneficiarului.

Cererea va fi însoţită de următoarele acte:

1) actul de identitate al solicitantului;

2) certificatul de deces al beneficiarului;

3) actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de înmormîntare.

Originalele actelor, cu excepţia celui specificat la subpct.3), se restituie solicitantului după confruntarea lor cu copiile prezentate.

[Pct.251 introdus prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

26. În cazul în care, pînă la stabilirea dreptului, au apărut circumstanţe care generează schimbarea categoriilor la care se raportează beneficiarul, revizuirea dreptului la ajutor material anual se efectuează pînă la data specificată la pct.10 din prezentul Regulament.

În cazul apariţiei circumstanţelor ce generează schimbarea categoriilor la care se raportează beneficiarul după stabilirea dreptului, revizuirea dreptului la ajutor material anual se efectuează începînd cu anul următor celui în care au apărut aceste circumstanţe.

 

Secţiunea a 2-a

Stabilirea şi modalitatea de plată a compensaţiei parţiale a cheltuielilor

27. Compensaţia parţială a cheltuielilor se acordă o singură dată, pornind de la disponibilul mijloacelor financiare în Fond.

28. Compensaţia parţială a cheltuielilor poate fi solicitată în termen de 12 luni calendaristice de la data decesului.

29. Pentru a solicita compensaţia parţială a cheltuielilor, solicitantul se adresează la structura teritorială de asistenţă socială de la locul de trai, prezentînd următoarele acte:

1) cererea solicitantului privind acordarea compensaţiei parţiale a cheltuielilor şi descrierea circumstanţelor în care a survenit decesul;

2) copia certificatului de deces al persoanei decedate, eliberat de organele de resort din ţara respectivă, cu traducerea legalizată notarial în limba de stat;

3) copia certificatului de deces eliberat de către organele de resort din Republica Moldova;

4) copia actului de identitate al solicitantului de compensaţie parţială a cheltuielilor;

5) facturile, bonurile, cecurile, contractul de prestări servicii, prezentate în original şi traducerea legalizată notarial, care demonstrează că solicitantul compensaţiei a suportat cheltuieli la transportarea corpului neînsufleţit din străinătate;

6) certificatul prezentat de către Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră privind trecerea frontierei de stat.

[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

291. Se compensează parţial cheltuielile pentru incinerarea corpului neînsufleţit al cetăţeanului Republicii Moldova peste hotarele ţării şi transportarea urnei mortuare în Republica Moldova.

[Pct.291 introdus prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

30. Reprezentantul structurii teritoriale de asistenţă socială verifică informaţia indicată şi actele anexate la cerere în conformitate cu prevederile pct.29 din prezentul Regulament. După verificare, originalele documentelor, cu excepţia celor specificate la pct.29 subpct.4) din prezentul Regulament, sînt restituite solicitantului.

31. Cererea se consideră completă şi se acceptă pentru examinare dacă toate datele necesare şi actele confirmative au fost oferite de către solicitant.

32. Cererea completă se examinează în decurs de 10 zile lucrătoare de către structura teritorială de asistenţă socială.

După completarea pachetului de documente, structura teritorială de asistenţă socială îl transmite, în termen de 2 zile lucrătoare, Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială pentru luarea deciziei.

33. Decizia despre acordarea sau neacordarea dreptului la compensaţia parţială a cheltuielilor este emisă de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării în Agenţie. În termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii ordinului, solicitantului i se expediază o înştiinţare.

În cazul acordării dreptului la compensaţia parţială a cheltuielilor, decizia şi înştiinţarea vor conţine cuantumul acesteia, modalitatea de plată şi termenul valabilităţii plăţii. În cazul neacordării dreptului, decizia va conţine motivele care au stat la baza acesteia, iar înştiinţarea va conţine motivele care au stat la baza neacordării şi modalitatea de contestare.

34. Conducătorul Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, în baza deciziilor, emite ordinul pentru acordarea/neacordarea/stoparea dreptului la compensaţia parţială a cheltuielilor, precum şi listele de plată şi registrul listelor privind numărul beneficiarilor şi suma calculată.

35. Plata compensaţiei parţiale a cheltuielilor se efectuează de către prestatorul de servicii de plată, în baza listelor electronice, odată cu virarea mijloacelor financiare pentru aceste scopuri. Agenţia Naţională Asistenţă Socială încheie contract cu prestatorul de servicii de plată.

Prestatorul de servicii de plată restituie sumele compensaţiei parţiale a cheltuielilor nesolicitate de beneficiar în decurs de 3 luni consecutive pe contul corespunzător al Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, în baza fişierului electronic prezentat de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială.

În cazul în care beneficiarul specificat la pct.5 din prezentul Regulament nu a solicitat compensaţia parţială a cheltuielilor în decurs de 3 luni consecutive, dreptul la compensaţia parţială a cheltuielilor se stopează, iar beneficiarul nu mai are dreptul la plata acestuia.

351. Cheltuielile legate de distribuirea compensaţiilor parţiale a cheltuielilor se achită de la bugetul de stat, în baza contractelor încheiate între prestatorii de servicii de plată şi Ministerul Finanţelor, conform Legii bugetului de stat anuală.

[Pct.351 introdus prin Hot.Guv. nr.800 din 01.08.2018, în vigoare 03.08.2018]

 

36. Din compensaţia parţială a cheltuielilor nu se efectuează reţineri, cu excepţia cazurilor de supraplată.

37. Compensaţia parţială a cheltuielilor se plăteşte personal titularului, tutorelui, curatorului sau mandatarului acestuia.

38. Compensaţia parţială a cheltuielilor neachitată la timp din vina organului care efectuează stabilirea sau plata acesteia se achită fără restricţii în termen.

39. Listele pentru plata compensaţiei parţiale a cheltuielilor se păstrează pe parcursul a 3 ani.

40. În cazul în care compensaţia parţială a cheltuielilor este stabilită, iar beneficiarul nu a reuşit să o primească din cauza decesului, datoria la plata compensaţiei parţiale a cheltuielilor poate fi achitată integral persoanei care va depune dovezi că a suportat cheltuielile de deces.

Prestatorul de servicii de plată achită compensaţia parţială a cheltuielilor neprimite în urma decesului în baza autorizaţiei eliberate de către Agenţia Naţională Asistenţă Socială.

 

Secţiunea a 3-a

Modul de stabilire şi plată a ajutorului material anual sau a

compensaţiei parţiale a cheltuielilor persoanelor condamnate

şi deţinute în instituţiile penitenciare

41. Pentru stabilirea compensaţiei parţiale a cheltuielilor persoanelor condamnate sau deţinute în instituţii penitenciare, administraţia penitenciarului va primi cererea şi va colecta documentele menţionate în pct.29 din prezentul Regulament, prezentate de persoana condamnată sau deţinută în instituţia penitenciară, va autentifica semnătura acestuia pe cererea respectivă şi va expedia, în termen de 5 zile, setul de acte structurii teritoriale de asistenţă socială în a cărei rază administrativă se află instituţia penitenciară.

42. Plata ajutorului material anual sau a compensaţiei parţiale a cheltuielilor persoanelor condamnate sau deţinute în instituţiile penitenciare se suspendă de la locul de trai şi se transferă pe contul curent al instituţiei în care este deţinută persoana (mijloace intrate temporar în posesia penitenciarului), pentru a fi distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

43. În cazul în care condamnatul este transferat în altă instituţie penitenciară, sumele acumulate pe contul de peculiu al condamnatului în prima instituţie penitenciară se transferă pe contul de peculiu din instituţia penitenciară în care acesta este transferat, informând Agenţia Naţională Asistenţă Socială despre transferurile efectuate.

44. În cazul decesului condamnatului beneficiar de ajutor material anual sau compensaţie parţială a cheltuielilor, administraţia instituţiei penitenciare anunţă, în termen de 10 zile de la data decesului, Agenţia Naţională Asistenţă Socială despre decesul acestuia. Sumele neîncasate ale compensaţiei parţiale a cheltuielilor sau ajutorului material anual de pe contul de peculiu al beneficiarului condamnat, în cazul decesului acestuia, se transferă pe contul prestatorului de servicii de plată.

45. Prestatorul de servicii de plată transferă la contul curent pentru mijloacele intrate temporar în posesia instituţiilor penitenciare mijloace băneşti pentru achitarea ajutoarelor materiale anuale şi/sau compensaţiei parţiale a cheltuielilor, care urmează a fi distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor. Administraţia penitenciarului va repartiza sumele intrate pe acest cont pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

46. Instituţiile penitenciare prezintă, pînă la data de 4 a lunii următoare perioadei de gestiune, Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială rapoartele privind sumele compensaţiei parţiale a cheltuielilor sau ajutoarelor materiale anuale primite şi distribuite pe conturile de peculiu ale condamnaţilor.

 

Secţiunea a 4-a

Raportarea

47. Agenţia Naţională Asistenţă Socială:

1) va ţine evidenţa mijloacelor financiare în conformitate cu legislaţia;

2) va ţine evidenţa contabilă şi statistică a beneficiarilor de ajutoare materiale anuale şi a compensaţiei parţiale a cheltuielilor, cu specificarea categoriilor şi sumelor acordate;

3) va prezenta trimestrial Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Biroului Naţional de Statistică rapoartele cu privire la utilizarea mijloacelor Fondului.

48. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale prezintă, în termenele stabilite, rapoartele respective Ministerului Finanţelor.

49. Prestatorul de servicii de plată prezintă Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, pînă la data de 7 a lunii următoare celei gestionare, raportul privind achitarea ajutorului material anual şi a compensaţiei parţiale a cheltuielilor, în conformitate cu anexa nr.2 la prezentul Regulament.

50. Agenţia Naţională Asistenţă Socială prezintă lunar, pînă la data de 20 a lunii următoare celei de gestiune, Ministerului Finanţelor raportul privind utilizarea mijloacelor financiare, conform anexelor nr.3 şi nr.4 la prezentul Regulament.

 

V. DISPOZIŢII FINALE

51. Deciziile privind acordarea, neacordarea sau încetarea plăţii ajutorului material pot fi contestate în instanţa de contencios administrativ.

52. Controlul asupra corectitudinii stabilirii şi utilizării conform destinaţiei a mijloacelor financiare alocate se efectuează de către organele de control abilitate.

53. Controlul legalităţii operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în cadrul procedurii de stabilire şi plată a ajutorului material se efectuează de către Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.

54. Agenţia Naţională Asistenţă Socială va elabora şi va aproba decizii şi alte acte normative necesare implementării prezentului Regulament.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la modul

de stabilire şi plată a ajutorului material

 

LISTA

_________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________*

 

Numele, prenumele beneficiaruluiData, luna, anul naşteriiIDNPSeria şi numărul buletinului de identitate /paşaportului
(se completează în cazul lipsei IDNP)
CPASDenumirea localităţii
(codul localităţii)
12 34 56
 
 
 
Total
Total beneficiari pe listă

 

 

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale _____________________

 

L.Ş.

 

* Se înscrie categoria de persoane incluse în prezenta listă.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la modul

de stabilire şi plată a ajutorului material

 

RAPORT

privind plata ajutorului material anual şi a compensaţiei parţiale a

cheltuielilor prin intermediul _______________________________

(denumirea prestatorului de servicii de plată)

pentru luna _________ anul ___________

 

Unitatea administrativ-teritorialăCategoriaSoldul la începutul perioadeiTransferat prestatorului de servicii de platăRestituit Agenţiei Naţionale Asistenţă SocialăTotal achitatSoldul la sfîrşitul perioadei
din achitatdin neachitatdin neachitat mai mult de 3 luni
număr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
suma
12345678910111213141516
 
 
Total

 

 

Conducătorul prestatorului de servicii de plată _____________________

 

Contabilul-şef _____________________

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la modul

de stabilire şi plată a ajutorului material

 

RAPORT

privind plata ajutorului material anual

pentru luna _________ anul ________

 

Unitatea administrativ-teritorialăSoldul la începutul perioadeiTran-
sferat de Agenţia Naţională Asistenţă Socială
CalculatTransferat prestatorului de servicii de platăRestituit Agenţiei Naţionale Asistenţă SocialăTotal achitatSoldul la sfîrşitul perioadei
debitcreditdin achitatdin neachitatdin neachitat mai mult de 3 lunidebitcredit
număr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumasumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
suma
12345678910111213141516171819202122
 
 
 
Total

 

 

Directorul Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială _____________________

 

Contabilul-şef _____________________

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la modul

de stabilire şi plată a ajutorului material

 

RAPORT

privind plata compensaţiei parţiale a cheltuielilor

pentru luna _________ anul ___________

 

Unitatea administrativ-teritorialăSoldul la începutul perioadeiTran-
sferat de Agenţia Naţională Asistenţă Socială
CalculatTransferat prestatorului de servicii de platăRestituit Agenţiei Naţionale Asistenţă SocialăTotal achitatSoldul la sfârşitul perioadei
debitcreditdin achitatdin neachitatdin neachitat mai mult de 3 lunidebitcredit
număr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumasumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
sumanumăr
de bene-
ficiari
suma
12345678910111213141516171819202122
 
 
 
Total

 

 

Directorul Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială _____________________

 

Contabilul-şef _____________________