L E G E
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
nr. 295 din 21.12.2017
Monitorul Oficial nr.7-17/58 din 12.01.2018
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.845/1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1994, nr.2, art.33), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 10:
punctul 2 va avea următorul cuprins:
„2. Întreprinderea are dreptul să practice anumite genuri de activitate, determinate de legislaţie, numai după ce a obţinut autorizarea pentru genul respectiv de activitate conform Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător sau, în cazul activităţii din domeniul financiar (bancar şi nebancar), conform legilor speciale care îl reglementează.
Caracterul autorizat al activităţii de întreprinzător desfăşurate de întreprindere se atestă prin deţinerea actului permisiv corespunzător.
Lista actelor permisive, autorităţile emitente şi procedura de eliberare a lor sînt stabilite de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător sau, în cazul activităţii din domeniul financiar (bancar şi nebancar), de legile speciale care îl reglementează.”
la punctul 6, textul „Inspecţia financiară din subordinea Ministerului Finanţelor,” se substituie cu textul „autoritatea administrativă de inspectare financiară din subordinea Ministerului Finanţelor,”;
la punctul 7, textul „Inspecţia financiară” se substituie cu textul „autoritatea administrativă de inspectare financiară din subordinea Ministerului Finanţelor”;
la punctul 8, textul „Inspecţia financiară” se substituie cu textul „autoritatea administrativă de inspectare financiară”.
2. Articolul 12:
se completează cu punctul 41 cu următorul cuprins:
„41. Contestarea controlului de stat al activităţii de antreprenoriat, precum şi a rezultatelor acestuia, inclusiv a prescripţiilor dispuse în urma controlului, se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, cu excepţia controalelor efectuate de Serviciul Fiscal de Stat şi Serviciul Vamal. Contestarea actelor emise în cadrul controlului efectuat de Serviciul Fiscal de Stat şi Serviciul Vamal, precum şi a acţiunilor sau inacţiunilor funcţionarilor Serviciului Fiscal de Stat şi ai Serviciului Vamal în cadrul procedurilor de control se efectuează în conformitate cu prevederile Codului fiscal şi, respectiv, ale Codului vamal al Republicii Moldova.”
la punctul 5, textul „Inspecţia financiară efectuează controlul economico-financiar” se substituie cu textul „organele de expertiză judiciară efectuează expertiza economico-financiară”.
Art.II. – La articolul 38 alineatul (21) din Legea nr.837/1996 cu privire la asociaţiile obşteşti (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.153–156 BIS), cu modificările şi completările ulterioare, textul „Inspecţia financiară efectuează inspectarea financiară” se substituie cu textul „organele de expertiză judiciară efectuează expertiza economico-financiară”.
Art.III. – Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. Articolul 133, alineatul (2) se completează cu punctul 141) cu următorul cuprins:
„141) efectuează controlul asupra calculării corecte şi a virării în termen a contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi aplică sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor legale referitoare la calcularea acestora;”.
2. La articolul 167 alineatul (1), după textul „art.162 alin.(1)” se introduce textul „lit.a) şi c)”.
3. Articolul 216 se completează cu alineatele (11)−(13) cu următorul cuprins:
„(11) Serviciul Fiscal de Stat are obligaţia să-şi planifice controalele anuale în coordonare cu Serviciul Vamal, precum şi să facă cu acesta schimb de informaţii în acest sens. În cazul identificării unor coincidenţe în partea ce se referă la persoana supusă controlului, este obligatorie efectuarea controalelor comune.
(12) Înregistrarea deciziei de iniţiere a controlului fiscal, a delegaţiei de control, a actului de control fiscal şi a deciziei asupra cazului de încălcare fiscală în Registrul de stat al controalelor se efectuează on-line, prin interconexiunea dintre sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat şi Registrul de stat al controalelor.
(13) Decizia de iniţiere a controlului fiscal se echivalează cu delegaţia de control prevăzută de Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, iar actul de control fiscal se echivalează cu procesul-verbal de control prevăzut de aceeaşi lege.”
4. Codul se completează cu articolul 2741 cu următorul cuprins:
„Articolul 2741. Examinarea contestaţiilor în cadrul Consiliului de soluţionare a disputelor
(1) Orice persoană supusă controlului de către Serviciul Fiscal de Stat, care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege, prin actele administrative emise în cadrul procedurii de control, prin acţiunile sau inacţiunile Serviciului Fiscal de Stat sau ale funcţionarilor fiscali în cadrul acestor proceduri, este în drept să le conteste, în tot sau în parte, prin depunerea la Serviciul Fiscal de Stat a unei contestaţii în formă scrisă.
(2) Contestaţia se examinează:
a) în cadrul Consiliului de soluţionare a disputelor (în continuare – Consiliu) – în cazul în care persoana supusă controlului a consemnat în cerere acordul cu privire la divulgarea datelor potrivit alin.(5) şi contestă acte administrative prin care s-a stabilit o obligaţie fiscală în sumă de peste 500000 de lei – pentru persoane juridice şi peste 250000 de lei – pentru persoane fizice; sau
b) potrivit procedurii stabilite la art.267–274 din prezentul cod – în alte cazuri decît cele menţionate la lit.a).
(3) Consiliul se constituie în cadrul Serviciului Fiscal de Stat din:
a) şefii direcţiilor cu atribuţii de elaborare sau implementare a metodologiilor de control fiscal, precum şi ai subdiviziunii juridice, desemnaţi de directorul Serviciului Fiscal de Stat;
b) cel puţin 3 reprezentanţi ai asociaţiilor din mediul de afaceri cu relevanţă pentru domeniul fiscal. Reprezentant al asociaţiilor din mediul de afaceri, în sensul prezentei legi, este asociaţia aleasă în mod transparent şi public, conform procedurii stabilite de Guvern.
(4) Activitatea Consiliului este condusă şi asigurată de către directorul Serviciului Fiscal de Stat. Directorul Serviciului Fiscal de Stat este în drept să delege această funcţie altei persoane din cadrul Serviciului Fiscal de Stat.
(5) Membrii Consiliului, precum şi ceilalţi participanţi la şedinţele Consiliului au obligaţia să păstreze secretul comercial, fiscal, bancar, să respecte regimul altor informaţii cu accesibilitate limitată şi să nu divulge informaţiile şi faptele care le-au devenit cunoscute în procedura de examinare a petiţiilor sau a contestaţiilor în cadrul Consiliului. Persoanele desemnate în calitate de membri ai Consiliului, inclusiv persoanele desemnate pentru reprezentarea, la şedinţa Consiliului, a asociaţiei din mediul de afaceri, membră a Consiliului, semnează o declaraţie de nedivulgare a informaţiilor şi a faptelor care le-au devenit cunoscute în procedura de examinare a contestaţiilor, fiind preîntîmpinate despre survenirea răspunderii juridice conform legislaţiei pentru divulgarea acestora. Persoanele indicate la prezentul alineat care nu au semnat sau refuză semnarea declaraţiei de nedivulgare nu se admit pentru participare la şedinţele Consiliului.
(6) La depunerea contestaţiei, în textul acesteia, se consemnează acordul sau dezacordul cu privire la divulgarea datelor care constituie secret comercial sau a altor date cu accesibilitate limitată din documentaţia supusă controlului şi/sau din actele administrative emise în cadrul procedurii de control.
(7) Şedinţele Consiliului se desfăşoară indiferent de absenţa la acestea a unor membri sau a persoanei care a depus contestaţia.
(8) Contestaţia se depune în termen de pînă la 30 de zile de la data primirii actului administrativ contestat. În cazul omiterii acestui termen din motive întemeiate, el poate fi restabilit de către Serviciul Fiscal de Stat, la cererea persoanei vizate în actul administrativ sau împotriva căreia a fost întreprinsă acţiunea.
(9) În cazul examinării contestaţiei în cadrul Consiliului, prevederile art.270 alin.(2) şi art.272 alin.(2) se aplică corespunzător.
(10) Decizia cu privire la contestaţia examinată de Consiliu conform art.271 se semnează de către persoana din cadrul Serviciului Fiscal de Stat care asigură conducerea Consiliului, în termen de cel mult 30 zile lucrătoare de la data depunerii contestaţiei. Conducerea Serviciului Fiscal de Stat poate să prelungească termenul de 30 de zile cu încă cel mult 30 de zile, cu informarea în termen de 3 zile a reclamantului şi cu prezentarea motivelor care au stat la baza prelungirii termenului de examinare a contestaţiei.
(11) Persoana care nu este de acord cu decizia cu privire la contestaţie este în drept să se adreseze în instanţa de contencios administrativ.”
Art.IV. – La articolul 14 din Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Prestatorii de servicii medicale răspund pentru serviciile medicale prestate contrar prevederilor legislaţiei şi clauzelor contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, încheiat cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină, pentru refuzul de a acorda asistenţă medicală persoanelor asigurate, pentru gestionarea mijloacelor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală contrar prevederilor clauzelor contractuale, precum şi pentru împiedicarea monitorizării de către asigurător a executării contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale).”
Art.V. – Articolul 49 din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1–4, art.2), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la litera a), textul „ , precum şi de către persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi obligaţii ce decurg din prezenta lege” se exclude;
articolul se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) oferă îndrumare în aplicarea dispoziţiilor legale de către persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi obligaţii ce decurg din prezenta lege;”
literele f) şi k1) se abrogă.
Art.VI. – Codul vamal al Republicii Moldova nr.1149/2000 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 1 ianuarie 2007), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 163 alineatul (3), litera e) se abrogă.
2. La articolul 198, textul „poate fi efectuat în orice moment,” se substituie cu textul „se efectuează”.
3. Articolul 2021 se completează cu alineatul (22) cu următorul cuprins:
„(22) Serviciul Vamal are obligaţia să-şi coordoneze planul controalelor ulterioare prin audit postvămuire cu Serviciul Fiscal de Stat, precum şi să facă cu acesta schimb de informaţii respective. În cazul identificării unor coincidenţe în partea ce se referă la persoana supusă auditului, este obligatorie efectuarea controalelor comune.”
4. Codul se completează cu articolul 2941 cu următorul cuprins:
„Articolul 2941. Examinarea contestaţiilor în cadrul Consiliului de soluţionare a disputelor
(1) Orice persoană supusă controlului de către organul vamal, care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege, prin actele administrative emise în cadrul procedurii de control, acţiunile sau inacţiunile organelor vamale sau ale colaboratorilor vamali în cadrul acestor proceduri, este în drept să le conteste, în tot sau în parte, prin depunerea la Serviciul Vamal a unei contestaţii în formă scrisă.
(2) Contestaţia se examinează:
a) în cadrul Consiliului de soluţionare a disputelor (în continuare – Consiliu) – în cazul în care persoana supusă controlului a consemnat în cerere acordul cu privire la divulgarea datelor potrivit alin.(6) şi contestă actele administrative prin care s-a stabilit o obligaţie vamală în sumă de peste 500000 de lei – pentru persoane juridice şi peste 250000 de lei – pentru persoane fizice; sau
b) potrivit procedurii stabilite la art.285–294 din prezentul cod – în alte cazuri decît cele menţionate la lit.a).
(3) Consiliul se constituie în cadrul Serviciului Vamal din:
a) şeful subdiviziunii juridice, şefii direcţiilor Serviciului Vamal sau persoanele care îi substituie, desemnaţi de directorul general al Serviciului Vamal;
b) cel puţin 3 reprezentanţi ai asociaţiilor din mediul de afaceri cu relevanţă pentru domeniul vamal. Reprezentant al asociaţiilor din mediul de afaceri, în sensul prezentei legi, este asociaţia aleasă în mod transparent şi public, conform procedurii stabilite de Guvern.
(4) Activitatea Consiliului este condusă şi asigurată de către directorul general al Serviciului Vamal. Directorul general al Serviciului Vamal este în drept să delege această funcţie altei persoane din cadrul Serviciului Vamal.
(5) Membrii Consiliului, precum şi ceilalţi participanţi la şedinţele Consiliului au obligaţia să păstreze secretul comercial, fiscal, bancar, să respecte regimul altor informaţii cu accesibilitate limitată şi să nu divulge informaţiile şi faptele care le-au devenit cunoscute în procedura de examinare a petiţiilor sau contestaţiilor în cadrul Consiliului. Persoanele desemnate în calitate de membri ai Consiliului, inclusiv persoanele desemnate pentru reprezentarea, la şedinţa Consiliului, a asociaţiei din mediul de afaceri, membră a Consiliului, semnează o declaraţie de nedivulgare a informaţiilor şi a faptelor care le-au devenit cunoscute în procedura de examinare a contestaţiilor, fiind preîntîmpinate despre survenirea răspunderii juridice conform legislaţiei pentru divulgarea acestora. Persoanele indicate la prezentul alineat care nu au semnat sau refuză semnarea declaraţiei de nedivulgare nu se admit pentru participare la şedinţele Consiliului.
(6) La depunerea contestaţiei, în textul acesteia, se consemnează acordul sau dezacordul cu privire la divulgarea datelor care constituie secret comercial sau a altor date cu accesibilitate limitată din documentaţia supusă controlului şi/sau din actele administrative emise în cadrul procedurii de control.
(7) Şedinţele Consiliului se desfăşoară indiferent de absenţa la acestea a unor membri sau a persoanei care a depus contestaţia.
(8) Prin derogare de la prevederile art.289, în cazul actelor administrative indicate la alin.(2) lit.a), contestaţia se depune în termen de pînă la 30 de zile calendaristice de la data comunicării actului administrativ contestat. Dacă, din motive întemeiate, contestaţia nu a fost depusă în termen, Serviciul Vamal este în drept să o repună în termen, la demersul reclamantului, la care se anexează probele ce dovedesc imposibilitatea depunerii contestaţiei în termen.
(9) În cazul examinării contestaţiei în cadrul Consiliului, prevederile art.293 se aplică corespunzător.
(10) Decizia cu privire la contestaţia examinată de Consiliu se semnează de către persoana din cadrul Serviciului Vamal care asigură conducerea Consiliului, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii prealabile de contestare. Serviciul Vamal este în drept să prelungească termenul indicat cu cel mult 30 de zile calendaristice, cu informarea în termen de 3 zile a reclamantului şi cu prezentarea motivelor care au stat la baza prelungirii termenului.
(11) Persoana care nu este de acord cu decizia cu privire la contestaţie este în drept să se adreseze în instanţa de contencios administrativ.”
Art.VII. – Articolul 17 din Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18–19, art.57), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Evidenţa şi controlul corectitudinii calculării şi a virării în termen în fondurile obligatorii de asistenţă medicală a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în cotă procentuală la salariu şi la alte recompense, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală incluse în componenţa impozitului unic prevăzut de Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei, precum şi încasarea penalităţilor şi aplicarea sancţiunilor financiare se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat.”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Evidenţa corectitudinii virării în termen la contul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă şi aplicarea penalităţilor şi sancţiunilor contravenţionale conform prevederilor Codului contravenţional al Republicii Moldova se efectuează de către agenţiile teritoriale ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.”
Art.VIII. – Legea nr.289/2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.168–170, art.773), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 30 va avea următorul cuprins:
„Articolul 30. Controlul acordării prestaţiilor de asigurări sociale
Controlul asupra corectitudinii stabilirii, a calculării şi a plăţii prestaţiilor de asigurări sociale prevăzute la art.5 alin.(1) lit.a), b) şi g) îl exercită Inspectoratul de Stat al Muncii.”
2. La articolul 33, textul „Casa Naţională de Asigurări Sociale, a cărei decizie poate fi atacată” se substituie cu textul „Casa Naţională de Asigurări Sociale sau Inspectoratul de Stat al Muncii, ale căror decizii pot fi atacate”.
Art.IX. – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 36 alineatul (1), textul „capitolul XIII al” se substituie cu textul „capitolele XII şi XIII ale”.
2. La articolul 57 alineatul (1), textul „achitarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală,” se exclude.
3. Articolul 152 se abrogă.
4. La articolul 197:
alineatele (1)–(3) vor avea următorul cuprins:
„(1) Efectuarea transportului rutier de persoane, contra cost, cu vehicule rutiere construite şi echipate cu mai puţin de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, fără a fi înregistrat în condiţiile Codului transporturilor rutiere
se sancţionează cu amendă de la 200 la 250 de unităţi convenţionale cu sau fără 4 puncte de penalizare aplicate persoanei fizice şi cu amendă de la 500 la 600 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.
(2) Efectuarea transportului rutier de persoane, contra cost, cu vehicule rutiere construite şi echipate cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, fără a fi înregistrat în condiţiile Codului transporturilor rutiere
se sancţionează cu amendă de la 250 la 300 de unităţi convenţionale cu sau fără 6 puncte de penalizare aplicate persoanei fizice şi cu amendă de la 650 la 800 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.
(3) Efectuarea transportului rutier de mărfuri, contra cost, fără a fi înregistrat în condiţiile Codului transporturilor rutiere
se sancţionează cu amendă de la 150 la 200 de unităţi convenţionale cu sau fără 4 puncte de penalizare aplicate persoanei fizice şi cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.”
la alineatul (5) în sancţiune, textul „cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni” se exclude;
la alineatul (6):
în dispoziţie, textul „fără a deţine copia conformă a licenţei de transport rutier pentru vehiculul rutier cu care este efectuat transportul” se substituie cu textul „fără a deţine extrasul din Registrul operatorilor de transport rutier”;
în sancţiune, textul „cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni” se exclude;
la alineatul (7), dispoziţia va avea următorul cuprins:
„Efectuarea transportului rutier de persoane şi/sau mărfuri, contra cost, în lipsa, la bordul vehiculului rutier, a actelor permisive sau a documentelor de transport specifice tipului de transport rutier efectuat atunci cînd deţinerea lor la bord este prevăzută de legislaţia în vigoare sau necompletarea lor”;
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate la alte ore de pornire sau pe alt itinerar decît cele prevăzute în graficul de circulaţie, conform actului permisiv, cu excepţia efectuării curselor suplimentare în conformitate cu prevederile art.90 alin.(4) şi (5) din Codul transporturilor rutiere,
se sancţionează cu amendă de la 30 la 60 de unităţi convenţionale cu sau fără 2 puncte de penalizare aplicate persoanei fizice, cu amendă de la 150 la 200 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.”
alineatul (9) va avea următorul cuprins:
„(9) Împiedicarea în orice formă a funcţionarului organului de specialitate al administraţiei publice în domeniul transportului rutier, aflat în exerciţiul funcţiunii, de a-şi exercita activitatea legitimă de control în trafic (neadmiterea controlului fizic al mijlocului de transport, neprezentarea documentelor, neexecutarea prescripţiilor şi a altor cerinţe legitime),
se sancţionează cu amendă de la 30 la 60 de unităţi convenţionale cu sau fără 2 puncte de penalizare aplicate persoanei fizice.”
la alineatul (10), dispoziţia va avea următorul cuprins:
„Împiedicarea în orice formă a funcţionarului organului de specialitate al administraţiei publice în domeniul transportului rutier, aflat în exerciţiul funcţiunii, de a-şi exercita activitatea legitimă de control la sediu (neadmiterea controlului, neprezentarea documentelor, neexecutarea prescripţiilor şi a altor cerinţe legitime),”;
la alineatul (12):
în dispoziţie, textul „licenţierii sau” se substituie cu textul „înregistrării sau”, iar textul „fără a deţine licenţa/autorizaţia respectivă” se substituie cu textul „fără a fi înregistrate corespunzător sau fără a deţine autorizaţia respectivă”;
în sancţiune, textul „cu sau fără privarea, în ambele cazuri, de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de 3 luni” se exclude;
la alineatul (13):
în dispoziţie, textul „licenţierii/” se exclude;
în sancţiune, textul „cu sau fără privarea, în ambele cazuri, de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de 3 luni” se exclude;
alineatul (14) se abrogă;
la alineatul (15):
în dispoziţie, textul „ , pentru care nu se deţine copia conformă a licenţei de transport rutier valabilă” se substituie cu cuvintele „neautorizat pentru transportul rutier”;
sancţiunea va avea următorul cuprins:
„se sancţionează cu amendă de la 200 la 250 de unităţi convenţionale cu sau fără 4 puncte de penalizare aplicate persoanei fizice şi cu amendă de la 500 la 600 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.”
alineatul (17) va avea următorul cuprins:
„(17) Efectuarea transportului rutier în regim de taxi cu încălcarea prevederilor art.84 alin.(2), (3) şi (31) din Codul transporturilor rutiere
se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale cu sau fără 4 puncte de penalizare aplicate persoanei fizice şi cu amendă de la 200 la 250 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.”
la alineatul (22):
în dispoziţie, textul „ce nu corespunde cerinţelor tehnice în vigoare ce ţin” se substituie cu textul „cu o deficienţă gravă ce ţine de”;
în sancţiune, textul „cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni” se exclude;
în sacţiunea alineatului (23), textul „cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni” se exclude;
alineatul (24) se abrogă;
la alineatul (26), după cuvîntul „regim” se introduce cuvîntul „neautorizat”.
5. Articolul 207 va avea următorul cuprins:
„Articolul 207. Admiterea exploatării vehiculelor, a locomotivelor şi a vagoanelor, a navelor cu încălcarea regulilor de exploatare
(1) Admiterea exploatării vehiculelor reutilate fără autorizaţia de rigoare sau a celor care nu sînt dotate, în cazurile stabilite de Guvern, cu tahograf funcţional, certificat sau omologat şi verificat metrologic (cu excepţia vehiculelor fără autopropulsie), ori a celor care nu au trecut controlul tehnic de stat
se sancţionează cu amendă de la 60 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.
(2) Admiterea exploatării locomotivelor şi a vagoanelor, a navelor cu vicii ce au determinat interzicerea exploatării lor, a celor reutilate fără autorizaţia corespunzătoare, a celor care nu sînt înregistrate în modul stabilit de legislaţie, a celor care nu au trecut controlul tehnic de stat
se sancţionează cu amendă de la 150 la 200 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”
6. La articolul 208:
la alineatul (1), sancţiunea va avea următorul cuprins:
„se sancţionează cu amendă de la 15 la 20 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 50 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”
în dispoziţia alineatului (2), cuvîntul „Nerespectarea” se substituie cu textul „Neexecutarea prescripţiei, necontestate potrivit legislaţiei cu privire la controlul de stat al activităţii de întreprinzător, ce ţine de respectarea”.
7. La articolul 216 alineatul (1), în sancţiune, textul „18 la 30” se substituie cu textul „30 la 40”.
8. La articolul 220, în dispoziţie, textul „operatorul aerian” se substituie cu textul „agentul aeronautic”.
9. La articolul 2201, în dispoziţie, textul „operatorii aerieni” se substituie cu textul „agenţii aeronautici”.
10. La articolul 2203, în dispoziţie, textul „operatorilor aerieni” se substituie cu textul „agenţilor aeronautici”.
11. La articolul 2205:
în dispoziţie, după textul „însoţitorul de bord” se introduce textul „ , de către controlorul de trafic aerian”;
în sancţiune, textul „60 la 90” se substituie cu textul „350 la 500”.
12. La articolul 224, alineatele (5) şi (10) se abrogă.
13. La articolul 266:
la alineatul (2), dispoziţia se completează în final cu textul „de către persoanele fizice înregistrate, altele decît cele înregistrate de către organul înregistrării de stat, de către notarii publici, avocaţii, executorii judecătoreşti şi mediatori”;
la alineatul (6), în dispoziţie, după textul „a notarilor publici” se introduce textul „ , a executorilor judecătoreşti, a mediatorilor”.
14. La articolul 2661, alineatul (3) se abrogă.
15. La articolul 349, alineatele (2) şi (3) se abrogă.
16. La articolul 400 alineatul (1), textul „art.197 alin.(1)–(4), (9)–(13), (15), (21), (22)” se substituie cu textul „art.197 alin.(1)–(4), (9), (11)–(13), (15), (21), (22), (27)”.
17. Articolul 402 va avea în următorul cuprins:
„Articolul 402. Autorităţi administrative din subordinea Ministerului Finanţelor
(1) Contravenţiile prevăzute la art.263, art.266 alin.(1), (4) şi (6), art.273 pct.5) şi 51), art.275 alin.(2), art.277 alin.(2), (3), (6), (8) şi (9), art.2771 alin.(1), (2) şi (4), art.288, 289, 290, 291, 2931, 2932 alin.(1), (2) şi (3), art.294, 2941, art.2951, 296, 297, 2971, 298, 299, 301, 3011, 311, 330 se examinează conform competenţei, de către autoritatea administrativă de inspectare financiară din subordinea Ministerului Finanţelor şi de către Serviciul Fiscal de Stat. Contravenţiile prevăzute la art.293, 295, 349 alin.(1) se examinează de către autoritatea administrativă de inspectare financiară sau, după caz, de Serviciul Fiscal de Stat, în funcţie de organul care le-a constatat. Contravenţiile prevăzute la art.266 alin.(1), (3) şi (4) se examinează de către organele Serviciului Fiscal de Stat.
(2) Sînt în drept să examineze cauze contravenţionale şi să aplice sancţiuni conducătorii direcţiilor generale finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale şi adjuncţii lor, angajaţii din cadrul Serviciului Fiscal de Stat împuterniciţi prin ordinul directorului Serviciului, conducătorul autorităţii administrative de inspectare financiară din subordinea Ministerului Finanţelor, adjunctul său şi conducătorii subdiviziunilor teritoriale ale acesteia, directorul Agenţiei Achiziţii Publice şi adjunctul lui.”
18. La articolul 407:
la alineatul (1), textul „cu dreptul de aplicare a măsurilor procesuale de constrîngere” se substituie cu textul „conform tipului de transport corespunzător competenţei”;
la alineatul (2) litera c), textul „căpitanul portului şi inspectorii căpităniei portului” se substituie cu textul „directorul şi inspectorii Agenţiei Navale a Republicii Moldova”.
19. Articolul 412 se abrogă.
20. La articolul 413 alineatul (1), textul „art.266 alin.(2), (4)–(7), art.349 alin.(3)” se substituie cu textul „art.266 alin.(2), (5) şi (6)”.
21. Articolul 4391:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier se aplică pînă la momentul achitării sancţiunii pentru contravenţia respectivă.”
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Măsura de suspendare a dreptului de utilizare a vehiculului rutier încetează şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare împreună cu certificatul de înmatriculare se restituie, la cererea contravenientului, cu condiţia prezentării dovezii de achitare a amenzii.”
Art.X. – Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181–184, art.595), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 30, alineatul (5) se completează în final cu textul: „Consiliile de soluţionare a disputelor îşi organizează şi îşi desfăşoară activitatea conform regulamentului-cadru aprobat de Guvern.”
2. La Anexă, poziţia a 12-a va avea următorul cuprins:
12 | Inspectoratul de Stat al Muncii | Respectarea prevederilor legale referitoare la raporturile de muncă, respectarea corectitudinii stabilirii, calculării şi plăţii indemnizaţiilor de asigurări sociale |
Art.XI. – Legea nr.176/2013 privind transportul naval intern al Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.238–242, art.672), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3 alineatul (1), textul „organului de specialitate în domeniul transportului naval” se substituie cu textul „Agenţiei navale a Republicii Moldova”.
2. La articolul 31, alineatul (3) se completează în final cu textul: „Controlul de stat se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.”
Art.XII. – Codul transporturilor rutiere nr.150/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247–248, art.568), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 8, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Agenţia este autoritatea administrativă din subordinea organului central de specialitate, cu statut de persoană juridică, finanţată din contul veniturilor acumulate din:
a) taxele pentru eliberarea actelor permisive în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) mijloacele financiare provenite din prestarea serviciilor cu plată, cuantumul şi modalitatea de percepere a acestora fiind prevăzute de actele normative aprobate de Guvern;
c) mijloacele financiare provenite din sponsorizări, granturi etc., care nu contravin cerinţelor stabilite pentru Agenţie.”
2. Articolul 10 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) Agenţia poate presta servicii cu plată, lista şi tarifele acestora fiind aprobate de Guvern.”
3. La titlul IV, capitolul 2 va avea următoarea denumire:
„Capitolul 2
TRANSPORTUL RUTIER DE MĂRFURI ŞI COLETE”.
4. Articolul 58:
în partea introductivă, după textul „operatorul de transport rutier” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”;
articolul se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
„d) foaia de parcurs, conform modelului prevăzut în Regulamentul transporturilor rutiere de mărfuri şi colete.”
5. La articolul 59, în partea introductivă, după textul „operatorul de transport rutier” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”.
6. La articolul 60, în partea introductivă, după textul „un operator de transport rutier străin” se introduce textul „şi/sau un conducător auto”.
7. La articolul 61, în partea introductivă, după cuvîntul „întreprinderea” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”.
8. La articolul 62, în partea introductivă, după textul „operatorul de transport rutier” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”, iar după cuvîntul „întreprinderea” – textul „şi/sau conducătorul auto”.
9. La articolul 70, în partea introductivă, după textul „Operatorul de transport rutier” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”.
10. La articolul 72, în partea introductivă, după textul „Operatorul de transport rutier” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”.
11. La articolul 73, în partea introductivă, după textul „Operatorul de transport rutier” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”.
12. La articolele 76 şi 83, după textul „operatorul de transport rutier” se introduce textul „şi/sau conducătorul auto”.
13. La articolul 148:
alineatul (1) se completează în final cu textul: „Actele sau alte înscrisuri de documentare a controlului nu substituie procesul-verbal de control prevăzut de Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi se ataşează la acesta.”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Nu se consideră control de stat participarea reprezentanţilor Agenţiei la examenele pentru atestarea profesională, desfăşurate în conformitate cu art.43.”
14. Articolul 149:
la alineatul (1), textul „ , precum şi la sediile întreprinderilor/operatorilor de transport rutier” se exclude;
alineatele (2)–(8) se abrogă.
15. Codul se completează cu articolul 1521 cu următorul cuprins:
„Articolul 1521. Contestarea procedurii sau a rezultatelor controlului
Contestarea acţiunilor, a inacţiunilor şi a actelor administrative emise în cadrul procedurii de control se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.”
Art.XIII. – Articolul 78 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223–230, art.519), cu modificările şi completările ulterioare, va avea următorul cuprins:
„Articolul 78. Inspectarea financiară
(1) Inspectarea financiară se efectuează de către autoritatea administrativă responsabilă din subordinea Ministerului Finanţelor, în baza regulamentului aprobat de către Guvern.
(2) În cadrul inspectării financiare se verifică activitatea economico-financiară, inclusiv prin investigări operative şi analize documentare efectuate în baza informaţiilor privind eventuale încălcări ale legislaţiei sau fraude în gestionarea şi utilizarea resurselor bugetare, în administrarea patrimoniului public, raportarea datoriei sectorului public, în calcularea profitului net al întreprinderilor de stat/municipale şi al societăţilor comerciale cu cota de participare a statului, precum şi a dividendelor şi a defalcărilor la buget ale unei părţi a profitului net al acestora.
(3) Inspectării financiare pot fi supuse:
a) autorităţile/instituţiile bugetare;
b) autorităţile/instituţiile publice la autogestiune şi autorităţile bugetare independente – pe aspecte ale corectitudinii în utilizarea alocaţiilor financiare obţinute din bugetul public naţional, în gestionarea/utilizarea patrimoniului public, precum şi pe cele privind conformarea la regulile aplicabile achiziţiilor publice prevăzute de Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;
c) întreprinderile de stat/municipale, societăţile comerciale în al căror capital social statul deţine o cotă-parte de cel puţin 25 la sută, precum şi persoanele afiliate acestora – pe aspecte ale gestionării/utilizării resurselor financiare şi/sau patrimoniului public ale entităţilor specificate la lit.a);
d) alte persoane fizice şi juridice – pe aspecte ale gestionării şi utilizării resurselor financiare şi ale administrării patrimoniului public al entităţilor specificate la lit.a) şi c).
(4) Inspectarea financiară se iniţiază:
a) la solicitarea Prim-ministrului;
b) de către ministrul finanţelor, care, prin intermediul autorităţii administrative responsabile din subordinea Ministerului Finanţelor, planifică inspectări financiare în funcţie de riscurile evaluate, aferente activităţilor procesului bugetar şi subiectelor menţionate la alin.(3).”
Art.XIV. – Articolul 47 din Legea nr.234/2016 cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.343–346, art.711) se modifică şi se completează după cum urmează:
la alineatul (2), textul „60 de zile” se substituie cu textul „6 luni”;
articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) Comisia este în drept să stabilească, printr-o decizie motivată, un termen mai mare de examinare a pretenţiilor depuse conform alin.(1) decît cel indicat la alin.(2), dar care nu va depăşi 12 luni de la data expirării termenului menţionat la alin.(2)”.
Art.XV. – Prin derogare de la prevederile art.7 alin.(11) din Codul fiscal şi art.6 alin.(21) din Codul vamal al Republicii Moldova, prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.295. Chişinău, 21 decembrie 2017. |
