L E G E
privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar
nr. 575-XV din 26.12.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.30-34/169 din 20.02.2004
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. – (1) Prezenta lege are ca obiect garantarea depozitelor persoanelor fizice din băncile autorizate de Banca Naţională a Moldovei.
(2) Depozitele persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător nu cad sub incidenţa prezentei legi.
Art.2. – (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se constituie Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, numit în continuare Fond.
(2) Fondul se constituie ca persoană juridică de drept public.
(3) Sediul Fondului se află în municipiul Chişinău.
(4) La formarea mijloacelor Fondului sînt admise şi obligate să participe băncile autorizate de Banca Naţională a Moldovei.
Art.3. – În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:
administrator al băncii – persoana determinată în Legea instituţiilor financiare;
bancă autorizată – bancă, sucursală şi filială a unei bănci străine care deţin autorizaţie a Băncii Naţionale a Moldovei de a desfăşura activităţi financiare;
condiţii preferenţiale – condiţii în care deponentul persoană fizică obţine din partea unei bănci autorizate drepturi la rată de dobîndă sau la alte avantaje financiare ce depăşesc nivelurile practicate de banca respectivă pentru depozite de aceeaşi natură, de aceeaşi categorie, cu acelaşi termen şi în aceeaşi valută;
depozit – orice sold creditor care rezultă din fondurile existente în conturile persoanelor fizice sau din situaţii tranzitorii create prin operaţiuni bancare ce urmează a fi restituit de către bancă în condiţii legale şi contractuale aplicabile, precum şi orice creanţă, către o persoană fizică, reprezentată printr-un titlu de creanţă emis de această bancă. Nu sînt considerate depozite soldurile creditoare care servesc drept garanţie operaţiunilor efectuate de bancă în numele deponentului;
depozit indisponibil – depozit care nu poate fi restituit de banca faţă de care s-a intentat proces de insolvabilitate;
depozit comun – depozit constituit de două sau de mai multe persoane fizice sau depozit asupra căruia două sau mai multe persoane au dreptul de operare contra semnăturii uneia sau a mai multor persoane care au constituit depozitul;
plafon de garantare – mărime absolută garantată a depozitelor unui deponent într-o bancă.
Capitolul II
DEPOZITELE GARANTATE
Art.4. – Fondul garantează depozitele în monedă naţională şi în valută străină deţinute de rezidenţi şi nerezidenţi persoane fizice în băncile autorizate.
Art.5. – Nu sînt garantate următoarele depozite:
a) depozitele administratorilor băncii;
b) depozitele persoanelor fizice acţionari ai băncii care deţin minimum 5% din capitalul ei;
c) depozitele soţilor şi rudelor de gradul întîi şi al doilea ale persoanelor consemnate la lit.a) şi b);
d) depozitele persoanelor fizice terţe care activează în numele persoanelor consemnate la lit.a) şi b);
e) depozitele persoanelor fizice ce deţin, în întreprinderi afiliate şi societăţi dependente, funcţii similare celor enumerate la lit.a) şi b);
f) depozitele persoanelor fizice care au obţinut de la aceeaşi bancă dobînzi sau alte avantaje financiare în condiţii preferenţiale;
g) depozitele persoanelor fizice în Banca de Economii S.A. la situaţia din 2 ianuarie 1992, atît cele în vigoare, cît şi cele reperfectate la data de 29 iulie 1994, luîndu-se ca bază soldul acestora conform situaţiei conturilor din 2 ianuarie 1992, care sînt deja garantate de stat prin Legea privind indexarea depunerilor băneşti ale cetăţenilor în Banca de Economii;
h) titlurile de creanţă la purtător;
i) depozitele declarate ilicite prin hotărîre judecătorească. Fondul suspendă plata depozitelor persoanelor fizice cărora li s-a intentat acţiune în instanţă privind legalitatea depunerilor, iar hotărîrea judecătorească nu a devenit definitivă;
j) toate instrumentele care intră în noţiunea de capital reglementat al băncii.
Capitolul III
NIVELUL DE GARANTARE A DEPOZITELOR
Art.6. – (1) În cazul în care depozitele unei bănci autorizate devin indisponibile, Fondul, conform art.19, garantează plata acestora fiecărui deponent, indiferent de numărul şi mărimea lor sau de valuta în care s-au constituit, plafonul de garantare fiind de 4500 lei moldoveneşti.
(2) Depozitele în valută străină sînt garantate prin plata echivalentului lor în lei moldoveneşti la cursul oficial, de la data constatării indisponibilităţii depozitelor, al leului moldovenesc faţă de valuta străină respectivă.
(3) Plafonul de garantare prevăzut la alin.(1) constituie baza determinării de către Consiliul de administraţie al Fondului a coeficientului de variaţie aplicat plafonului de garantare pentru calculul sumelor care urmează a fi plătite deponenţilor pe parcursul unei perioade stabilite de către Consiliul de administraţie. Coeficientul de variaţie aplicat plafonului de garantare are menirea de a ajusta plata depozitelor garantate la mărimea mijloacelor financiare disponibile ale Fondului. Plafonul de garantare stabilit în condiţiile prezentului alineat intră în vigoare în cel puţin 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărîrii Consiliului de administraţie al Fondului privind determinarea plafonului de garantare.
Art.7. – (1) Mărimea obligaţiei băncii faţă de deponent se calculează prin însumarea tuturor depozitelor acestuia, inclusiv a dobînzilor datorate şi neplătite la data constatării indisponibilităţii depozitelor.
(2) Dacă banca deţine o creanţă asupra deponentului, mărimea obligaţiei băncii faţă de acesta se reduce cu mărimea obligaţiei lui, expirate şi neplătite, faţă de bancă. Fondul efectuează plata depozitului garantat în cazul în care administratorul insolvabilităţii consideră inoportună compensarea depozitului garantat cu datoria faţă de bancă, avînd în vedere avantajele care pot fi obţinute prin vînzarea acestei datorii la preţul de piaţă.
(3) În cazul unui depozit comun, partea fiecărui deţinător stipulată în contract se ia în considerare la calcularea mărimii obligaţiei băncii în funcţie de plafonul de garantare prevăzut la art.6. În absenţa unei astfel de prevederi în contractul de depozit, depozitul comun se împarte egal între deponenţi.
(4) În cazul în care depozitul este contractat în favoarea unui terţ (beneficiar), acesta din urmă beneficiază de garanţie dacă el este identificat ori identificabil înainte de data deciziei privind indisponibilitatea depozitului. În cazul în care există cobeneficiari, se vor aplica prevederile referitoare la depozitul comun.
Capitolul IV
MIJLOACELE FINANCIARE ALE FONDULUI
Art.8. – (1) Fondul are cont curent la Banca Naţională a Moldovei, în care se acumulează mijloacele financiare consemnate la art.9.
(2) Mijloacele Fondului nu pot fi utilizate în alte scopuri decît în cele prevăzute de prezenta lege.
Art.9. – (1) Mijloacele financiare ale Fondului pot fi constituite din:
a) vărsămîntul obligatoriu anual;
b) contribuţiile iniţiale ale băncilor;
c) contribuţiile trimestriale ale băncilor;
d) contribuţiile speciale ale băncilor;
e) împrumuturi;
f) veniturile din lichidarea creanţelor sale;
g) veniturile din investirea mijloacelor sale;
h) veniturile din aplicarea penalităţilor de întîrziere;
i) alte venituri (donaţii, subvenţii bugetare, ajutoare etc.).
(2) Mijloacele financiare consemnate la alin.(1) lit.b), c), d), e), f), h) şi i) se utilizează la plata depozitelor garantate în condiţiile prezentei legi. Mijloacele financiare prevăzute la alin.(1) lit.a) se utilizează la acoperirea cheltuielilor curente prevăzute de bugetul Fondului. În cazul insuficienţei acestor mijloace pentru acoperirea cheltuielilor curente, insuficienţa se acoperă din mijloacele financiare prevăzute la alin.(1) lit.g). În caz de surplus al mijloacelor consemnate la alin.(1) lit.a), surplusul se utilizează la plata depozitelor garantate în condiţiile prezentei legi.
(3) Fondul investeşte mijloace financiare disponibile numai în titluri emise de Guvern sau de Banca Naţională a Moldovei.
Art.10. – La planificarea bugetului Fondului, Consiliul de administraţie stabileşte anual, nu mai tîrziu de finele lunii octombrie a anului de gestiune, vărsămîntul obligatoriu anual în formă de rată procentuală din suma totală a depozitelor garantate conform plafonului stabilit la art.6. Banca efectuează acest vărsămînt pînă la 31 decembrie al anului de gestiune.
[Art.10 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]
Art.11. – (1) În termen de 90 de zile calendaristice de la data admiterii sale la formarea mijloacelor Fondului, banca plăteşte o contribuţie iniţială unică de 1% din suma depozitelor garantate în funcţie de plafonul stabilit la art.6, înregistrate în bilanţul băncii la ultima dată gestionară a trimestrului precedent admiterii acesteia la formarea mijloacelor Fondului.
(2) Societăţile bancare constituite în urma unei fuziuni sau a unei alte modalităţi de transformare se scutesc de plata contribuţiei iniţiale.
[Art.11 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]
Art.12. – (1) Banca autorizată depune în Fond o contribuţie trimestrială de 0,25% din suma totală a depozitelor garantate în funcţie de plafonul stabilit la art.6, înregistrate în bilanţul băncii la sfîrşitul fiecărui trimestru.
(2) Contribuţia trimestrială pe care trebuie să o plătească banca după intrarea în vigoare a prezentei legi se calculează prin înmulţirea a 1/90 din contribuţia consemnată la alin.(1) cu numărul de zile calendaristice care au trecut de la data admiterii băncii în trimestrul corespunzător la formarea mijloacelor Fondului.
(3) Banca plăteşte contribuţia trimestrială în termen de 15 zile lucrătoare de după încheierea trimestrului de gestiune. Calculul contribuţiei trimestriale îl efectuează banca în modul stabilit de Fond. Comisia de cenzori a băncii, precum şi auditorii ei externi, verifică corectitudinea calculării sumei totale a depozitelor garantate.
[Art.12 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]
Art.13. – (1) În cazul insuficienţei mijloacelor Fondului pentru compensarea, în conformitate cu art.19, a plăţii depozitelor garantate de acesta, băncile plătesc o contribuţie specială în condiţii stabilite de Consiliul de administraţie. Contribuţia se calculează în funcţie de depozitele înregistrate în ultima zi a trimestrului precedent. Echivalentul în lei al depozitelor în valută străină se calculează la cursul oficial al leului moldovenesc de la acea dată faţă de valuta străină respectivă.
(2) Contribuţia specială plătită într-un trimestru nu poate fi mai mare de dublul contribuţiei trimestriale plătite în acel trimestru.
[Art.13 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]
Art.14. – (1) În cazul în care Fondul a acumulat, pentru plata depozitelor garantate, mijloace care echivalează cu 7% din totalul depozitelor garantate înregistrate în sistemul bancar la ultima dată gestionară, Consiliul de administraţie poate decide suspendarea plăţii contribuţiilor trimestriale.
(2) Dacă mijloacele Fondului au scăzut sub nivelul prevăzut la alin.(1), plata contribuţiilor trimestriale este reluată.
Art.15. – În cazul în care banca nu plăteşte contribuţiile în intervalul de timp stabilit, Fondul încasează în mod incontestabil din contul ei sumele datorate.
Art.16. – (1) Fondul poate contracta împrumuturile prevăzute la art.9 alin.(1) lit.e) numai dacă activele sale, inclusiv contribuţiile speciale, sînt insuficiente pentru efectuarea integrală a plăţilor către deponenţi, conform prevederilor cap.V.
(2) Fondul poate face împrumuturi, în conformitate cu legislaţia în vigoare, de la Ministerul Finanţelor şi/sau de la instituţiile financiare.
Art.17. – Contribuţiile şi vărsămintele obligatorii anuale plătite nu se restituie băncii, nici chiar în cazul lichidării sau reorganizării ei.
Art.18. – (1) Pentru a-şi exercita atribuţiile, Fondul este în drept să solicite informaţii, în limita disponibilităţii acestora, de la băncile autorizate sau de la Banca Naţională a Moldovei.
(2) Fondul este obligat să păstreze secretul comercial pe care îl va cunoaşte în procesul obţinerii informaţiilor de la băncile autorizate sau de la Banca Naţională a Moldovei.
Capitolul V
PLATA DEPOZITELOR GARANTATE
Art.19. – (1) Fondul compensează plata depozitelor în cazul în care acestea devin indisponibile.
(2) Fondul poate efectua plăţi, în condiţii stabilite de el, pentru acoperirea pierderilor băncii care, nu mai tîrziu de 3 luni de la data intentării procesului de insolvabilitate unei alte bănci, a achiziţionat de la aceasta active contra obligaţiuni egale cu diferenţa pozitivă dintre suma obligaţiunilor în limitele depozitelor garantate preluate şi suma mijloacelor băneşti obţinute de la gestionarea activelor achiziţionate.
Art.20. – (1) În cazul indisponibilităţii depozitelor, administratorul insolvabilităţii trimite Fondului, în termen de 5 zile de după validarea creanţelor conform Legii insolvabilităţii, o informaţie completă privind depozitele respective în modul stabilit de Fond.
(2) În cazul indisponibilităţii depozitelor băncii faţă de care este intentat proces de insolvabilitate, Fondul publică la sediul tuturor unităţilor ei teritoriale şi în cel puţin 2 ziare de circulaţie naţională o informaţie privind plata depozitului indisponibil, perioada în cursul căreia va avea loc plata, denumirea băncii, după caz, mandatate să efectueze plata, condiţiile şi formalităţile necesare obţinerii depozitelor garantate.
(3) Fondul efectuează plata depozitelor garantate în cel mult 3 luni de la data primirii informaţiei nominalizate la alin.(1).
(4) În circumstanţe excepţionale şi în cazuri speciale, cu acordul Guvernului, Fondul poate prelungi cu cel mult 3 luni termenul de la alin.(3). Guvernul poate acorda, la solicitarea Fondului, maximum două prelungiri, nici una dintre care nu va depăşi 3 luni. Fondul nu poate invoca limitele de timp menţionate pentru a nu garanta depozitul unui deponent care nu a fost capabil să solicite la timp garanţia.
Art.21. – Fondul se subrogă în dreptul deponenţilor persoane fizice pentru o sumă egală cu sumele pe care le-a plătit drept compensare a depozitelor garantate. Obligaţia băncii faţă de deponenţi se reduce cu sumele plătite de Fond pentru compensarea depozitelor garantate. Creanţele deponenţilor persoane fizice, altele decît cele plătite de Fond, se compensează din patrimoniul băncii aflate în proces de insolvabilitate, însă numai după executarea creanţei Fondului.
Art.22. – Fondul poate mandata una sau mai multe bănci să plătească, în condiţiile stabilite de el, depozitele garantate.
Art.23. – Fondul informează administratorul insolvabilităţii asupra sumei pe care a plătit-o fiecărui deponent conform înţelegerii părţilor.
Capitolul VI
ADMINISTRAREA FONDULUI
Art.24. – (1) Fondul este administrat şi supravegheat de Consiliul de administraţie.
(2) Consiliul de administraţie este compus din 6 membri:
a) 3 membri propuşi de Asociaţia Băncilor din Moldova;
b) un membru propus de Ministerul Justiţiei;
c) un membru propus de Ministerul Finanţelor;
d) un membru, fără drept de vot, propus de Banca Naţională a Moldovei.
(3) Durata mandatului de membru al Consiliului de administraţie este de 7 ani. În măsura posibilităţilor, expirarea mandatelor trebuie să se facă uniform pe parcursul perioadei nominalizate. Mandatul membrilor Consiliului de administraţie poate fi reînnoit dacă aceştia întrunesc condiţiile prevăzute la art.26 alin.(1).
(4) Înainte de a începe exercitarea funcţiilor, membrii Consiliului de administraţie sînt aprobaţi de Parlament, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, prin majoritate simplă de voturi raportată la numărul total de deputaţi, în conformitate cu prevederile art.25 şi 26 alin.(1).
(5) Consiliul de administraţie îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele dintre membrii săi prin majoritate simplă de voturi.
(6) Preşedintele Consiliului de administraţie poate fi suplinit, în caz de absenţă sau de imposibilitate temporară de a-şi îndeplini funcţiile, de vicepreşedinte sau, în lipsa acestuia, de un membru al Consiliului de administraţie, numit de el.
(7) În caz de deces, de incompatibilitate sau de imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului de către membrul Consiliului de administraţie, este numită o altă persoană pentru un nou termen, în condiţiile prezentului articol. Se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare ce creează o indisponibilitate de 90 de zile consecutive.
(8) Propunerea persoanelor conform prezentului articol, art.25 şi 26, prezentarea candidaturilor acestora către Preşedintele Parlamentului spre aprobare conform prezentului articol alin.(4) se efectuează în termen de 30 de zile de la încetarea calităţii de membru al Consiliului de administraţie sau de la data respingerii de către Parlament a candidaturii.
Art.25. – Membrii Consiliului de administraţie şi directorul general executiv sînt cetăţeni ai Republicii Moldova, domiciliaţi pe teritoriul ei, cu o bună reputaţie şi activitate profesională de cel puţin 5 ani în domeniile economic, financiar, bancar sau juridic, posedă studii universitare corespunzătoare.
Art.26. – (1) Membrii Consiliului de administraţie, precum şi directorul general executiv, trebuie să întrunească următoarele condiţii:
a) să nu fie în raport de rudenie de gradul întîi sau doi ori soţi;
b) să nu fie declaraţi insolvabili ca proprietari sau faliţi, nefiind eliberaţi de datorii;
c) să nu aibă cazier judiciar;
d) să nu fie administratori de bancă, funcţionari bancari sau deţinători de cote substanţiale în capitalul băncilor autorizate în Republica Moldova;
e) să nu cumuleze funcţii în autorităţile publice, cu excepţia calităţii de membru al Consiliului de administraţie propus de Banca Naţională a Moldovei conform art.24 alin.(2) lit.d).
(2) Membrul Consiliului de administraţie nu poate participa la luarea de hotărîri privind banca al cărei administrator se află cu el în raport de rudenie de gradul întîi sau doi ori îi este soţ şi/sau dacă o rudă de gradul întîi ori doi sau soţul lui deţine cote substanţiale în capitalul băncii.
Art.27. – Calitatea de membru al Consiliului de administraţie încetează:
a) la expirarea mandatului;
b) prin demisie;
c) la apariţia unei incompatibilităţi sau a unui alt impediment din cele prevăzute la art.24 alin.(7), art.25 şi 26 alin.(1), destituirea efectuîndu-se de către Parlament.
Art.28. – (1) Consiliul de administraţie se întruneşte în şedinţă ordinară cel puţin o dată în lună.
(2) Consiliul de administraţie poate fi convocat în şedinţă extraordinară de către preşedinte din proprie iniţiativă sau la cererea a cel puţin 2 membri.
(3) Consiliul de administraţie deliberează în mod valabil în prezenţa a cel puţin 3 membri cu drept de vot.
(4) Hotărîrile Consiliului de administraţie se iau cu majoritatea simplă de voturi raportată la numărul total al membrilor lui. În caz de paritate de voturi, cel al preşedintelui este decisiv.
(5) Consiliul de administraţie numeşte un secretar al şedinţei pentru încheierea procesului-verbal, în care se consemnează deliberările, hotărîrile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile separate. Procesul-verbal se semnează de către toţi participanţii la şedinţă.
Art.29. – Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:
a) elaborează politica Fondului;
b) administrează Fondul şi supraveghează activitatea acestuia şi a directorului general executiv;
c) aprobă statutul Fondului, regulamentele lui de ordine interioară, alte reglementări necesare executării prezentei legi;
d) hotărăşte asupra suspendării şi reluării contribuţiilor;
e) aprobă politica Fondului privind stabilirea contribuţiilor speciale şi a mărimii acestora;
f) asigură îndeplinirea procedurilor de compensare a plăţii depozitelor prevăzute de prezenta lege;
g) stabileşte şi verifică respectarea criteriilor de investire a mijloacelor financiare disponibile ale Fondului;
h) aprobă bugetul anual al Fondului;
i) aprobă raportul anual de activitate al Fondului, care se dă publicităţii;
j) aprobă structura organizatorică a Fondului şi salariile personalului acestuia;
k) numeşte şi eliberează din funcţie directorul general executiv;
l) poate stabili indemnizaţii membrilor Consiliului de administraţie şi comisiei de cenzori;
m) asigură publicarea listei iniţiale a băncilor participante la formarea resurselor Fondului şi a modificărilor ei ulterioare;
n) aprobă bilanţul şi raportul privind rezultatele financiare ale Fondului;
o) prezintă Parlamentului, în termen de 4 luni de după încheierea anului financiar, raportul de activitate al Fondului pentru acel an;
p) decide asupra recurgerii la împrumuturi pentru Fond;
r) exercită alte atribuţii prevăzute de prezenta lege.
Art.30. – Preşedintele Consiliului de administraţie:
a) aduce la îndeplinire hotărîrile Consiliului de administraţie şi îl informează despre aceasta;
b) prezintă spre aprobare Consiliului de administraţie proiectul bugetului şi raportul anual de activitate a Fondului;
c) controlează activitatea directorului general executiv;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii date în sarcina sa de Consiliul de administraţie.
Art.31. – (1) Directorul general executiv se numeşte de către Consiliul de administraţie pentru o perioadă de 5 ani pe criteriile prevăzute la art.25 şi 26 alin.(1).
(2) Directorul general executiv:
a) conduce activitatea curentă a aparatului Fondului;
b) angajează Fondul în relaţii cu persoane fizice şi juridice, îl reprezintă în relaţiile cu acestea şi în faţa instanţelor judecătoreşti;
c) elaborează proiectul bugetului şi raportul anual de activitate a Fondului şi le prezintă preşedintelui Consiliului de administraţie;
d) angajează şi concediază salariaţii Fondului;
e) execută bugetul anual al Fondului;
f) prezintă Consiliului de administraţie lucrările organului executiv şi, după aprobarea acestora, asigură transmiterea lor spre executare unor alte organe, după caz;
g) angajează specialişti externi pentru anumite activităţi în conformitate cu regulamentele aprobate de Consiliul de administraţie;
h) exercită alte atribuţii delegate lui de către Consiliul de administraţie.
(3) Calitatea de director general executiv încetează în una din condiţiile prevăzute la art.27.
Capitolul VII
RAPOARTELE FINANCIARE, RAPOARTELE SPECIALE
ŞI CONTROLUL ACESTORA
Art.32. – Fondul organizează şi ţine evidenţa contabilă potrivit Standardelor naţionale de contabilitate, aprobate de Ministerul Finanţelor.
Art.33. – (1) Organul de control al Fondului este comisia de cenzori, compusă din 3 membri, aleşi de Consiliul de administraţie. Durata mandatului este de 3 ani, după care membrii comisiei de cenzori pot fi realeşi.
(2) Membrul comisiei de cenzori trebuie să fie expert contabil şi să corespundă prevederilor art.26 alin.(1). Nu pot fi membri ai comisiei de cenzori membrii Consiliului de administraţie şi directorul general executiv.
(3) Membrul comisiei de cenzori îşi exercită personal mandatul.
Art.34. – Membrii comisiei de cenzori sînt obligaţi:
a) să controleze respectarea legilor şi regulamentelor aplicabile Fondului şi să prezinte Consiliului de administraţie rapoartele respective;
b) să certifice indemnizaţia membrilor Consiliului de administraţie şi a directorului general executiv;
c) să participe la şedinţele Consiliului de administraţie cu dreptul de a cere includerea propunerilor în ordinea de zi;
d) să certifice rapoartele financiare anuale – bilanţul, raportul privind rezultatele financiare;
e) să elaboreze un raport general asupra rapoartelor financiare anuale şi să îl prezinte Consiliului de administraţie şi, după caz, rapoarte speciale de aplicare a prevederilor legale.
Art.35. – (1) Pentru verificarea şi confirmarea rapoartelor sale financiare anuale, Fondul utilizează experţi contabili independenţi sau firme de audit independente acceptate de Consiliul său de administraţie.
(2) Fondul, în termen de 4 luni de la încheierea anului financiar, va da publicităţii raportul financiar anual, opinia experţilor contabili independenţi sau a firmei de audit independente şi va edita raportul anual, eliberînd gratuit copii de pe el publicului.
Art.36. – Exerciţiul financiar al Fondului începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie. Primul exerciţiu financiar al Fondului începe la data constituirii lui.
Capitolul VIII
INFORMAŢII PENTRU DEPONENŢI
Art.37. – (1) Banca este obligată să comunice deponenţilor informaţiile necesare referitoare la Fond, în special cele privitoare la tipurile de depozite garantate, la nivelul şi modul de calcul al garanţiei, la condiţiile şi formalităţile ce trebuie îndeplinite pentru obţinerea unei compensaţii din partea Fondului.
(2) Informaţiile prevăzute la alin.(1) trebuie să fie disponibile la toate sediile băncilor, afişate la un loc vizibil şi expuse într-o formă accesibilă.
(3) Fondul stabileşte normele de prezentare a informaţiilor prevăzute la alin.(1) şi (2).
Art.38. – Banca nu are dreptul să avizeze publicul referitor la tipurile de depozite garantate sau la niveluri de garantare neprevăzute de prezenta lege.
Art.39. – După intrarea în vigoare a prezentei legi, banca, în termen de 2 luni, întreprinde măsuri pentru asigurarea unei baze informaţionale privind persoanele ale căror depozite, conform art.5, nu vor fi garantate de Fond.
Capitolul IX
RĂSPUNDERI
Art.40. – Subiecţii sistemului public de garantare a depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar vinovaţi de încălcarea prezentei legi poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Capitolul X
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
[Art.41 abrogat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]
Art.42. – Prezenta lege nu garantează rambursarea depozitelor constituite la bănci care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, se află în curs de lichidare.
Art.43. – (1) Propunerea iniţială a persoanelor conform art.24, 25 şi 26 şi prezentarea candidaturilor acestora către Preşedintele Parlamentului spre aprobare conform art.24 alin.(4) se efectuează în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Propunerea şi prezentarea repetată a persoanelor conform prevederilor prezentului articol, în cazul respingerii de către Parlament a persoanelor propuse anterior, se vor efectua în decursul a 15 zile.
(2) Prima întrunire a Consiliului de administraţie al Fondului are loc în termen de 30 de zile de la data aprobării, de către Parlament, a cel puţin 3 membri. La această întrunire, Consiliul de administraţie aprobă devizul de cheltuieli necesare activităţii sale, precum şi a personalului Fondului în perioada de pînă la acumularea resurselor financiare destinate acoperirii cheltuielilor curente, conform art.9 alin.(2). La întrunirile ulterioare, Consiliul de administraţie va aproba, după caz, modificări la devizul de cheltuieli. Acesta din urmă sau modificările la el se prezintă Guvernului în 10 zile de la data aprobării.
Art.44. – (1) În termen de 60 de zile de la data primei întruniri conform art.43 alin.(2), Consiliul de administraţie elaborează statutul Fondului şi regulamentele de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(2) Reglementările aprobate de Consiliul de administraţie întru aplicarea prezentei legi sînt executorii. Reglementările se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare la data publicării sau la data prevăzută în ele, cu condiţia prezentării lor către bănci.
Art.45. – Guvernul:
în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, va asigura, în conformitate cu legislaţia în vigoare, amplasarea sediului Fondului şi dotarea acestuia;
în termen de 15 zile de după primirea devizului de cheltuieli sau modificărilor la el, conform art.43 alin.(2), va pune la dispoziţia Consiliului de administraţie al Fondului mijloacele financiare prevăzute în devizul de cheltuieli sau în modificările la el care, după acumularea mijloacelor financiare necesare acoperirii cheltuielilor curente într-un volum suficient pentru asigurarea activităţii Fondului, îi vor fi restituite de către acesta;
va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege;
va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
Art.46. – Prezenta lege intră în vigoare la 1 iulie 2004, cu excepţia capitolului VI şi a art.43, 44 şi 45, care intră în vigoare la data publicării legii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Eugenia OSTAPCIUC |
Chişinău, 26 decembrie 2003. | |
Nr.575-XV. |
