L E G E
cu privire la principiile de subvenţionare în dezvoltarea
agriculturii şi mediului rural
[Denumirea modificată prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
nr. 276 din 16.12.2016
Monitorul Oficial nr.67-71/93 din 03.03.2017
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
Articolul 2. Scopul legii
Articolul 3. Noţiuni principale
Articolul 4. Domeniul de aplicare
Capitolul II
PRINCIPIILE DE BAZĂ ALE ACTIVITĂŢII DE SUBVENŢIONARE
ÎN DEZVOLTAREA AGRICULTURII ŞI MEDIULUI RURAL
Articolul 5. Principiile de bază ale activităţii de subvenţionare în agricultură şi mediul rural
Articolul 6. Principiul previzibilităţii şi stabilităţii reglementărilor juridice
Articolul 7. Principiul transparenţei decizionale
Articolul 8. Principiul tratamentului egal
Articolul 9. Principiul eficienţei bazate pe argumente economico-financiare
Articolul 10. Principiul continuităţii proceselor de susţinere a dezvoltării agriculturii şi mediului rural
Articolul 11. Principiul asumării responsabilităţilor de către beneficiarii de subvenţii
Articolul 12. Principiul rezonabilităţii costurilor
Capitolul III
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE
ÎN DOMENIUL SUBVENŢIONĂRII ÎN DEZVOLTAREA
AGRICULTURII ŞI MEDIULUI RURAL
Articolul 13. Atribuţiile Guvernului
Articolul 14. Atribuţiile autorităţii administraţiei publice centrale
Articolul 15. Atribuţiile şi finanţarea Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură
Articolul 16. Abrogat
Capitolul IV
PLANIFICAREA ŞI STABILIREA MĂSURILOR
DE SPRIJIN PASIBILE DE SUBVENŢIONARE
Articolul 17. Priorităţile Strategiei naţionale de dezvoltare agricolă şi rurală
Articolul 18. Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural
Articolul 19. Abrogat
Articolul 20. Măsurile de sprijin şi subvenţiile pentru acestea
Articolul 21. Plăţile directe
Articolul 22. Înlesniri acordate unor categorii de producători agricoli
Articolul 23. Acordarea subvenţiei în avans
Capitolul V
CRITERIILE DE ELIGIBILITATE PENTRU BENEFICIEREA DE SUBVENŢII.
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE SOLICITANŢILOR ŞI BENEFICIARILOR
DE SUBVENŢII
Articolul 24. Criteriile generale de eligibilitate
Articolul 25. Criteriile speciale de eligibilitate
Articolul 26. Costuri şi bunuri neeligibile
Articolul 27. Drepturile şi obligaţiile solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii
Capitolul VI
EXAMINAREA CERERILOR DE ACORDARE A SUBVENŢIILOR ŞI
ACHITAREA SUBVENŢIILOR. SUPRAVEGHEREA RESPECTĂRII
PRESCRIPŢIILOR SUBVENŢIONĂRII
Articolul 28. Procedura de examinare a cererii de acordare a subvenţiei
Articolul 29. Recepţionarea dosarelor cu documentele solicitate
Articolul 30. Termenul de examinare a cererii de acordare a subvenţiei
Articolul 31. Procedura de inspecţie şi control pe teren
Articolul 32. Autorizarea spre plată a subvenţiei
Articolul 33. Achitarea subvenţiilor (plăţilor directe)
Articolul 34. Lista de interdicţie a beneficiarilor de subvenţii
Capitolul VII
SISTEMUL INFORMAŢIONAL INTEGRAT AGRICOL
Articolul 35. Sistemul informaţional integrat agricol
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 36. Intrarea în vigoare
Articolul 37. Organizarea executării
Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare” se substituie cu sintagma „Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului”, conform Legii nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018
Avînd în vedere necesitatea stabilirii unui cadru juridic exhaustiv şi uniform privind subvenţionarea sectorului agroindustrial şi dezvoltării rurale în Republica Moldova, susţinerea producătorilor agricoli autohtoni şi necesitatea adaptării cadrului juridic normativ în domeniul subvenţionării agricole la practicile Uniunii Europene,
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
(1) Prezenta lege stabileşte principiile generale ale politicilor statului privind încurajarea şi stimularea activităţilor agricole şi dezvoltării rurale, direcţiile de utilizare ale mijloacelor financiare destinate dezvoltării agriculturii şi mediului rural.
(2) Principiile stabilite de prezenta lege sînt unele de bază şi nu privează statul de dreptul de a acorda o atenţie deosebită dezvoltării agriculturii şi îmbunătăţirii calităţii vieţii în mediul rural.
(3) Prezenta lege nu reglementează principiile activităţii de întreprinzător, precum şi principiile sistemului bugetar-fiscal al Republicii Moldova.
[Art.1 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 2. Scopul legii
(1) Prezenta lege are ca scop susţinerea modernizării sectorului agroindustrial şi dezvoltării rurale prin:
a) creşterea competitivităţii sectorului agroindustrial prin modernizarea şi restructurarea pieţei;
b) asigurarea gestionării durabile a resurselor naturale în agricultură;
c) îmbunătăţirea nivelului de trai în mediul rural.
(2) În vederea realizării scopului trasat la alin.(1), statul, prin intermediul autorităţilor competente, susţine:
a) modernizarea lanţului agroalimentar în scopul conformării la cerinţele Uniunii Europene privind siguranţa alimentelor şi cerinţele de calitate;
b) facilitarea accesului la pieţele de capital, de inputuri şi outputuri pentru fermieri;
c) reformarea sistemului învăţămîntului, cercetărilor ştiinţifice şi serviciilor de extensiune rurală în sectorul agroindustrial şi crearea Sistemului informaţional integrat agricol;
d) implementarea practicilor moderne de gestionare a terenurilor agricole şi a apei;
e) implementarea tehnologiilor de producţie prietenoase mediului, a produselor ecologice, precum şi menţinerea biodiversităţii;
f) adaptarea la schimbările climatice şi atenuarea efectelor acestora asupra producţiei agricole;
g) alocarea investiţiilor pentru dezvoltarea infrastructurii fizice şi de servicii în mediul rural;
h) creşterea oportunităţilor de ocupare a forţei de muncă în domeniile nonagricole şi sporirea veniturilor în mediul rural;
i) implicarea comunităţii locale în dezvoltarea rurală.
Articolul 3. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
activitate agricolă – producţie, creştere sau cultivare de produse agricole, precum şi prelucrare primară/finită a produselor agricole, mulsul, creşterea şi deţinerea animalelor în scopuri agricole sau menţinerea terenurilor în bune condiţii agricole şi de mediu;
Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură – autoritate administrativă în subordinea Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, responsabilă de gestionarea eficientă a Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural, inclusiv a surselor financiare provenite de la partenerii de dezvoltare;
beneficiar de subvenţie – solicitantul subvenţiei a cărui cerere de acordare a subvenţiei a fost evaluată pozitiv şi aprobată pentru achitare de către Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură;
criterii de eligibilitate – condiţii obligatorii pentru solicitantul subvenţiei;
dezvoltare rurală – proces deliberat de schimbări sociale, economice, culturale şi de mediu durabile, menite să îmbunătăţească calitatea vieţii în mediul rural;
Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural – totalitate a mijloacelor bugetare, precum şi a celor provenite din partea partenerilor de dezvoltare, destinate finanţării măsurilor de sprijin;
forţă majoră – circumstanţe excepţionale, situaţii precum: decesul fondatorului unic, în cazul în care nu sînt succesori; calamitate naturală care afectează exploataţiile agricole; distrugere accidentală a bunurilor agricole aflate în exploataţie; epizootie care afectează determinant şeptelul producătorului agricol;
grant – contribuţie financiară sau tehnică nerambursabilă, oferită unui producător agricol din partea donatorilor, inclusiv străini, la achiziţionarea bunurilor (activelor);
grup de producători – grup de producători agricoli în sensul Legii nr.312 din 20 decembrie 2013 privind grupurile de producători agricoli şi asociaţiile acestora;
investiţie eligibilă – bunuri (active) depuse în activitatea de întreprinzător sau în activităţile de îmbunătăţire a calităţii vieţii în mediul rural desfăşurate pe teritoriul Republicii Moldova, date în exploatare conform condiţiilor şi termenelor prevăzute pentru fiecare măsură de sprijin, pasibile de sprijin financiar din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
întreprinderi afiliate – societăţi comerciale, întreprinderi, persoane fizice care practică activitate de întreprinzător (cu excepţia grupurilor de producători), ce aparţin aceluiaşi/aceloraşi acţionari, persoane sau societăţi comerciale care, fără a depinde una de alta, sînt reunite sub o conducere unică ori sînt conduse de organe alcătuite majoritar din aceleaşi persoane, sau persoane afiliate persoanei fizice;
măsură de sprijin – direcţie principală în agricultură şi în mediul rural, susţinută financiar de stat, care contribuie la realizarea unei sau mai multor priorităţi ale politicii de dezvoltare agricolă şi rurală, stabilite în Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală pentru anii 2014–2020, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.409 din 4 iunie 2014;
plată directă – sprijin financiar nerambursabil, exprimat în sumă fixă pe unitate de suprafaţă de teren cultivat şi/sau cap de animal, în funcţie de culturile agricole, de suprafaţa terenurilor lucrate, de speciile şi numărul de animale, şi acordat din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
prelucrare primară – activitate care cuprinde totalitatea operaţiilor, conform unei anumite tehnologii, în cadrul cărora produsele agricole de origine vegetală sau animală sînt pregătite pentru a fi folosite ca materie primă sau semifabricate pentru diferite ramuri ale industriei agroalimentare;
prelucrare finită – activitate care cuprinde totalitatea operaţiilor, conform unei anumite tehnologii, în cadrul cărora produsele agricole de origine vegetală sau animală au trecut prin toate fazele de prelucrare, fiind posibilă întrebuinţarea acestora în scopul final pentru care au fost produse;
preţ de referinţă – valoarea investiţiei în tehnică, utilaje şi echipamente agroindustriale, în raport cu baza de date, acceptată drept bază de calcul al subvenţiei;
producător agricol – persoană fizică care practică activitate de întreprinzător, persoană juridică (societate comercială, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, cooperativă sau întreprindere de stat) care desfăşoară activitate agricolă pe teritoriul ţării;
producător agricol mic – producător agricol care deţine cu drept de proprietate sau posesie şi folosinţă pînă la 20 de hectare de teren agricol arabil şi/sau pînă la 10 hectare de terenuri ocupate de culturi perene în rod ori de la 21 pînă la 40 de capete de bovine sau de la 51 pînă la 100 de capete de porcine, ovine/caprine, şi, în orice caz, nu depăşeşte criteriile stabilite pentru întreprinderea mică prin Legea nr.179 din 21 iulie 2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii;
producător agricol mijlociu – producător agricol care deţine cu drept de proprietate sau posesie şi folosinţă de la 20 pînă la 500 de hectare de teren agricol arabil şi/sau de la 10 pînă la 75 de hectare de terenuri ocupate de culturi perene în rod ori de la 41 pînă la 100 de capete de bovine sau de la 101 pînă la 240 de capete de porcine, ovine/caprine şi, în orice caz, nu depăşeşte criteriile stabilite pentru întreprinderea mijlocie prin Legea nr.179 din 21 iulie 2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii;
producător agricol mare – producător agricol care deţine cu drept de proprietate sau posesie şi folosinţă mai mult de 500 de hectare de teren agricol arabil şi/sau mai mult de 75 de hectare de terenuri ocupate de culturi perene în rod ori mai mult de 100 de capete de bovine sau 240 de capete de porcine, ovine/caprine şi, în orice caz, depăşeşte criteriile stabilite pentru întreprinderile micro, mici şi mijlocii prin Legea nr.179 din 21 iulie 2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii;
producţie agroalimentară ecologică – producţie agroalimentară ce corespunde criteriilor stabilite de Legea nr.115-XVI din 9 iunie 2005 cu privire la producţia agroalimentară ecologică;
sistemul informaţional de evidenţă a solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii – sistem electronic integrat, administrat de Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, destinat evidenţei solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii;
Sistemul informaţional integrat agricol – sistem informaţional care conţine date din sectorul agroindustrial;
solicitant – orice persoană juridică sau fizică înregistrată în modul stabilit sau o autoritate a administraţiei publice locale de nivelul întîi (sate şi comune, inclusiv oraşe cu o populaţie de pînă la 10000 de locuitori cu statut de rezident, conform recensămîntului populaţiei şi al locuinţelor din 2014), definită în Legea nr.764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, care depune o cerere de solicitare a mijloacelor financiare din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural, în conformitate cu criteriile stabilite în măsurile de sprijin corespunzătoare;
subvenţie – sprijin financiar nerambursabil şi neimpozabil acordat din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural pentru susţinerea investiţiilor efectuate în dezvoltarea agriculturii şi mediului rural şi care corespund criteriilor de eligibilitate;
tînăr fermier – producător agricol persoană fizică sau juridică, înregistrat într-o localitate rurală, al cărei fondator şi administrator unic este persoana fizică cu vîrsta între 18–35 de ani la data depunerii cererii de acordare a sprijinului financiar nerambursabil, care deţine competenţele şi calificările profesionale corespunzătoare şi care se iniţiază pentru prima dată într-o exploataţie agricolă ca administrator al acesteia;
zonă defavorizată – zonă rurală în care, din cauza dezavantajelor legate de demografie, mediu, calitatea solului, precum şi din cauza altor factori, veniturile populaţiei provenite din agricultură sînt mai mici comparativ cu mediile pe ţară. Lista zonelor defavorizate se aprobă de Guvern la propunerea autorităţii administraţiei publice centrale.
[Art.3 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
[Art.3 modificat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
Articolul 4. Domeniul de aplicare
Prezenta lege vizează:
a) principiile de elaborare şi implementare a politicii statului în domeniul subvenţionării în agricultură şi mediul rural, inclusiv modul de formare a Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
b) direcţiile prioritare ale sectorului agroindustrial susţinute din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
c) plăţile directe pentru unele culturi agricole, specii de animale;
d) subvenţiile oferite sectorului agroindustrial pentru acoperirea parţială a cheltuielilor suportate în procesul de producere agricolă şi/sau pentru efectuarea investiţiilor în agricultură;
e) criteriile de eligibilitate pentru beneficiarii de subvenţii în agricultură şi mediul rural;
f) atribuţiile autorităţilor administraţiei publice împuternicite cu funcţii de executare a prevederilor legislaţiei în domeniul subvenţionării în agricultură şi mediul rural, relaţiile lor cu solicitanţii şi beneficiarii subvenţiilor;
g) principiile generale de gestionare a mijloacelor financiare publice alocate pentru acordarea subvenţiilor în agricultură şi mediul rural;
h) sistemele informaţionale în agricultură;
i) alte aspecte privind solicitarea subvenţiilor în agricultură şi mediul rural, procesarea cererilor de acordare a acestora şi plata lor.
Capitolul II
PRINCIPIILE DE BAZĂ ALE ACTIVITĂŢII DE SUBVENŢIONARE
ÎN DEZVOLTAREA AGRICULTURII ŞI MEDIULUI RURAL
[Denumirea capitolului II modificată prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 5. Principiile de bază ale activităţii de subvenţionare în agricultură şi mediul rural
Reglementarea activităţii de subvenţionare în agricultură şi mediul rural are loc pe următoarele principii de bază:
a) previzibilitatea şi stabilitatea reglementărilor juridice;
b) transparenţa decizională;
c) tratamentul egal;
d) eficienţa bazată pe argumente economico-financiare;
e) continuitatea proceselor de susţinere a producătorilor agricoli;
f) asumarea responsabilităţilor de către beneficiarii de subvenţii;
g) rezonabilitatea costurilor.
Articolul 6. Principiul previzibilităţii şi stabilităţii reglementărilor juridice
(1) Reglementarea activităţii de subvenţionare în agricultură şi mediul rural se realizează prin prezenta lege, legea bugetului de stat pe anul respectiv, hotărîri ale Guvernului, precum şi prin actele normative ale autorităţilor administraţiei publice centrale, aprobate în limita competenţelor stabilite de prezenta lege.
(2) Reglementările normative care prevăd reducerea cuantumului subvenţiilor în agricultură şi mediul rural nu se pot adopta mai devreme de 6 luni de la data intrării în vigoare a reglementărilor precedente.
(3) Dacă legea bugetară anuală nu se adoptă în termenul stabilit, finanţarea măsurilor de sprijin se asigură în baza dispoziţiilor privind aplicarea bugetului provizoriu, conform prevederilor Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014.
(4) Investiţiile în curs de realizare, contractate înainte de intrarea în vigoare a legislaţiei noi, vor continua să fie guvernate de legislaţia veche în ceea ce priveşte natura şi extinderea drepturilor şi obligaţiilor părţilor, în special cuantumul subvenţiei acordate, precum şi orice efecte contractuale, dacă legea nouă nu prevede condiţii mai avantajoase pentru producătorul agricol.
Articolul 7. Principiul transparenţei decizionale
(1) Statul, prin intermediul autorităţilor administraţiei publice centrale, garantează consultarea şi participarea reprezentanţilor comunităţii de afaceri şi societăţii civile, a altor parteneri sociali la etapa de concepere, elaborare şi implementare a politicii statului în domeniul subvenţionării în agricultură şi mediul rural, prin sporirea transparenţei, a accesului la informaţie şi la instruire.
(2) Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură este obligată să furnizeze lunar informaţii complete de interes public privind gestionarea mijloacelor alocate din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural: listele solicitanţilor, ale beneficiarilor de subvenţii şi valoarea acestora, încălcările depistate în procesul de implementare a proiectelor investiţionale etc.
[Alin.(3) art.7 abrogat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
(4) Pînă la data de 25 ianuarie a anului ulterior celui în gestiune, autoritatea administraţiei publice centrale va prezenta Guvernului un raport privind gestionarea mijloacelor financiare alocate Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural.
Articolul 8. Principiul tratamentului egal
(1) Statul, prin intermediul autorităţii administraţiei publice competente, aplică în mod nediscriminatoriu criteriile şi modalităţile de acordare a subvenţiilor în agricultură şi mediul rural faţă de toţi solicitanţii, precum şi în raport procentual, relativ echitabil, pentru toţi potenţialii beneficiari.
(2) Acordarea subvenţiilor are la bază prezumţia respectării legislaţiei de către producătorii agricoli şi tratarea în favoarea acestora a îndoielilor apărute la aplicarea legislaţiei ce ţine de activitatea de subvenţionare.
(3) Nu se consideră încălcare a principiului tratamentului egal aplicarea în privinţa unui grup de persoane, deosebit după anumite trăsături obiective, a unui regim de reglementare diferit de cel aplicat altui grup de persoane, identificat în baza altor criterii, dacă o astfel de tratare diferită rezultă din obiectivele strategice de dezvoltare.
Articolul 9. Principiul eficienţei bazate pe argumente economico-financiare
(1) Autoritatea administraţiei publice centrale asigură utilizarea eficientă a resurselor financiare alocate prin selectarea minuţioasă a măsurilor de sprijin din punctul de vedere al contribuţiei acestora în atingerea obiectivelor prevăzute de Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală.
(2) Statul, prin intermediul autorităţii administraţiei publice centrale competente, stimulează producătorii agricoli în vederea obţinerii unor performanţe, acestea fiind materializate prin atingerea indicatorilor cantitativi şi calitativi plauzibili.
(3) Subvenţiile (plăţile directe) se acordă în condiţiile bunei utilizări a resurselor naturale, umane, financiare şi a celor de producţie, ale aplicării sistemelor de calitate pentru produsele agricole şi alimentare, respectării regulilor de agromediu.
(4) Autoritatea de elaborare a politicilor în domeniul agricol şi de dezvoltare rurală asigură utilizarea eficientă a resurselor financiare alocate prin selectarea minuţioasă a direcţiilor de utilizare a subvenţiilor avînd ca bază Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală, politicile ramurale de asigurare a implementării strategiei respective, raportul import-export al produselor agroalimentare, studii de fezabilitate şi argumentări economice, ce ar veni în susţinerea măsurilor propuse pentru subvenţionare.
Articolul 10. Principiul continuităţii proceselor de susţinere a dezvoltării agriculturii şi mediului rural
(1) Statul, prin intermediul autorităţilor administraţiei publice centrale, garantează consecvenţa şi previzibilitatea în activitatea autorităţilor responsabile de elaborarea şi implementarea politicii de subvenţionare în agricultură şi mediul rural, a reglementărilor aprobate de către Parlament, Guvern, alte autorităţi ale administraţiei publice.
(2) Subvenţiile (plăţile directe) se acordă în baza unor documente de politici preconizate pentru o perioadă de cel puţin 5 ani.
[Art.10 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 11. Principiul asumării responsabilităţilor de către beneficiarii de subvenţii
(1) Toţi solicitanţii/beneficiarii de subvenţii sînt obligaţi să-şi asume responsabilitatea drept condiţie obligatorie pentru obţinerea şi menţinerea subvenţiei.
(2) Pentru prezentarea datelor false, denaturate, neveridice, cererile solicitanţilor de subvenţii se declară neeligibile, iar solicitantul de subvenţie se introduce în Lista de interdicţie a beneficiarilor de subvenţii, gestionată de Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, conform procedurii stabilite de Guvern.
Articolul 12. Principiul rezonabilităţii costurilor
(1) Autoritatea responsabilă de administrarea Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural trebuie să se asigure de faptul că toate costurile investiţiilor sînt stabilite printr-o metodă de calcul echitabilă, verificabilă şi transparentă.
(2) Calcularea subvenţiilor pentru bunuri (active) obiect al investiţiilor eligibile va avea la bază preţuri de referinţă, care se stabilesc în baza unei metodologii actualizată periodic.
Capitolul III
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE
ÎN DOMENIUL SUBVENŢIONĂRII ÎN DEZVOLTAREA
AGRICULTURII ŞI MEDIULUI RURAL
[Denumirea capitolului III modificată prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 13. Atribuţiile Guvernului
În vederea realizării şi implementării politicii statului în domeniul subvenţionării în agricultură şi mediul rural, Guvernul exercită următoarele atribuţii:
a) propune Parlamentului aprobarea, prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv, a alocării mijloacelor financiare necesare promovării politicii de subvenţionare în agricultură şi mediul rural, inclusiv a acordării plăţilor directe, precum şi a cuantumului acestora;
b) aprobă Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală;
c) aprobă ordinea, procedura şi condiţiile de solicitare şi acordare a subvenţiilor (plăţilor directe) la propunerea autorităţii de elaborare a politicilor în domeniul agricol şi de dezvoltare rurală;
d) prognozează şi identifică sursele de finanţare a Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
e) aprobă modul de gestionare a Sistemului informaţional integrat agricol;
f) aprobă anual lista riscurilor, a culturilor de plante şi speciilor de animale agricole a căror asigurare se subvenţionează din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural.
Articolul 14. Atribuţiile autorităţii administraţiei publice centrale
(1) Autoritatea administraţiei publice centrale responsabilă de politica de subvenţionare în dezvoltarea agriculturii şi mediului rural este Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului (în continuare – organ central de specialitate).
(2) Organul central de specialitate are următoarele atribuţii:
a) elaborează Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală, aprobă planul de acţiuni privind implementarea strategiei menţionate şi asigură monitorizarea implementării acesteia;
b) asigură, prin intermediul Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, alocarea mijloacelor financiare pentru susţinerea dezvoltării agriculturii şi mediului rural;
c) evaluează impactul realizării politicii de subvenţionare în dezvoltarea agriculturii şi mediului rural şi, în baza datelor obţinute, propune Guvernului adaptarea acesteia la necesităţile economiei naţionale şi ale locuitorilor ţării;
d) întreprinde măsurile necesare pentru informarea unui spectru cît mai larg de producători agricoli şi alte părţi interesate din mediul rural privind condiţiile de accesare a subvenţiilor, în conformitate cu prevederile Legii nr.239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional;
e) asigură atragerea programelor internaţionale de asistenţă tehnică şi financiară, inclusiv în domeniul dezvoltării rurale, pentru suplinirea Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii mediului rural, precum şi implementarea acestora;
f) asigură, prin coordonare cu Ministerul Finanţelor, distribuirea/redistribuirea mijloacelor Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural pentru măsurile de sprijin, în limita mijloacelor fondului;
g) aprobă preţurile de referinţă la calcularea subvenţiei pentru tehnică, utilaj şi echipamente agroindustriale care fac obiectul investiţiei eligibile;
h) aprobă manualele de proceduri aferente măsurilor de sprijin.
[Art.14 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 15. Atribuţiile şi finanţarea Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură
(1) Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (în continuare – Agenţie) este o autoritate administrativă în subordinea organului central de specialitate, menită să gestioneze resursele Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural şi resursele partenerilor de dezvoltare alocate spre administrare, să realizeze măsurile de intervenţie pentru dezvoltarea agriculturii şi mediului rural, în condiţiile legii.
(2) Întru realizarea obiectivelor sale, Agenţia exercită următoarele atribuţii:
a) asigură gestionarea legală şi corectă a Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
b) examinează cererile de acordare a subvenţiilor, însoţite de dosarele cu documentele solicitate, depuse de către solicitanţi, precum şi eligibilitatea acestora de a beneficia de sprijin financiar din partea statului, conform procedurilor şi regulamentelor aprobate, în limita competenţelor, prevăzute de prezenta lege;
c) autorizează plata subvenţiilor (plăţilor directe) către beneficiarii de subvenţii;
d) efectuează verificări pe teren ale obiectelor investiţiilor pentru a stabili eligibilitatea acestora;
e) monitorizează respectarea criteriilor de eligibilitate şi a condiţiilor contractuale de acordare a subvenţiei de către beneficiari după efectuarea plăţilor;
f) asigură promovarea, comunicarea, informarea şi controlul, care să asigure buna derulare a proiectelor finanţate din cadrul Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural;
g) elaborează manuale de proceduri pentru fiecare măsură de sprijin.
(3) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei şi structura acesteia se aprobă prin hotărîrea Guvernului.
(4) Agenţia este condusă de un director, asistat de doi directori adjuncţi. Directorul şi directorii adjuncţi sînt numiţi în funcţie publică şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie publică, în condiţiile legii, de către ministru.
[Alin.(5) art.15 abrogat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
(6) Agenţia este finanţată din bugetul de stat şi din alte surse neinterzise de lege. Bugetul Agenţiei se elaborează, se aprobă şi se administrează în conformitate cu principiile, regulile şi procedurile stabilite de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.
(7) Entităţile, indiferent de forma juridică de organizare, deţinătoare de registre de stat şi de alte informaţii necesare pentru îndeplinirea eficientă a funcţiilor Agenţiei acordă acces gratuit la acestea prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern, cu stabilirea condiţiilor de acces şi utilizare a registrelor respective, a altor informaţii pentru a asigura păstrarea integrităţii lor. Cheltuielile legate de asigurarea conexiunii on-line la bazele de date ale entităţilor vor fi acoperite din mijloacele bugetului de stat.
[Art.15 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
[Art.15 modificat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
Articolul 16. Consiliul de supraveghere
[Art.16 abrogat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
Capitolul IV
PLANIFICAREA ŞI STABILIREA MĂSURILOR
DE SPRIJIN PASIBILE DE SUBVENŢIONARE
Articolul 17. Priorităţile Strategiei naţionale de dezvoltare agricolă şi rurală
Alocaţiile bugetare anuale, pînă în anul 2020 inclusiv, vor acoperi următoarele priorităţi, cuprinse în Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală:
Prioritatea I. Creşterea competitivităţii sectorului agroindustrial prin restructurare şi modernizare:
1) Măsura 1. Investiţii în exploataţiile agricole pentru restructurare şi adaptare la standardele Uniunii Europene:
a) stimularea investiţiilor pentru producerea legumelor şi a fructelor pe teren protejat (sere, solarii, tuneluri);
b) stimularea investiţiilor pentru înfiinţarea, modernizarea şi defrişarea plantaţiilor multianuale, inclusiv a plantaţiilor viticole şi a plantaţiilor pomicole;
c) stimularea investiţiilor pentru procurarea tehnicii şi utilajului agricol convenţional;
d) stimularea investiţiilor pentru utilarea şi renovarea tehnologică a fermelor zootehnice;
e) stimularea procurării animalelor de prăsilă şi menţinerii fondului genetic al acestora;
f) stimularea creditării producătorilor agricoli de către băncile comerciale şi instituţiile de intervenţie financiară nebancare;
g) stimularea mecanismului de asigurare a riscurilor în agricultură;
2) Măsura 2. Investiţii în prelucrarea şi comercializarea produselor agricole:
a) stimularea investiţiilor pentru dezvoltarea infrastructurii postrecoltare şi procesare:
– case de ambalare şi frigidere de păstrare a fructelor, strugurilor şi legumelor;
– procesare, uscare şi congelare a fructelor, strugurilor, legumelor şi cartofilor;
– procesare, uscare şi condiţionare a cerealelor, a seminţelor de culturi oleaginoase şi a soiei;
– prelucrare primară, ambalare, refrigerare, congelare şi păstrare a cărnii, procesare, ambalare şi păstrare a laptelui;
b) sprijin în constituirea şi funcţionarea grupurilor de producători;
c) stimularea activităţilor de promovare.
Prioritatea II. Asigurarea gestionării durabile a resurselor naturale:
a) stimularea investiţiilor pentru consolidarea terenurilor agricole;
b) stimularea investiţiilor pentru procurarea echipamentului de irigare;
c) stimularea producătorilor agricoli pentru compensarea cheltuielilor la irigare;
d) stimularea investiţiilor pentru procurarea echipamentului no-till şi mini-till;
e) susţinerea promovării şi dezvoltării agriculturii ecologice;
f) stimularea investiţiilor în implementarea practicilor de eficienţă energetică.
Prioritatea III. Îmbunătăţirea nivelului de trai şi a condiţiilor de muncă în mediul rural:
a) îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii rurale;
b) servicii de consultanţă şi formare;
c) îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii economice publice rurale;
d) renovarea şi dezvoltarea localităţii rurale;
e) diversificarea economiei rurale prin activităţi non-agricole.
Prioritatea IV. Schema de plăţi directe.
[Art.17 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 18. Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural
(1) Pentru subvenţionarea investiţiilor aferente obiectivelor şi măsurilor de sprijin, incluse în Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală, se instituie Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural, care se formează din alocaţiile anuale de la bugetul de stat, ca poziţie distinsă pentru politica de subvenţionare în agricultură şi mediul rural, precum şi din alte surse, inclusiv din cadrul fondurilor programelor Comisiei Europene.
(2) Alocaţiile anuale din bugetul de stat pentru Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural vor fi prevăzute în bugetul de stat pentru anul respectiv.
(3) Modul de distribuire a mijloacelor Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural între măsurile de sprijin se determină de organul central de specialitate, cu consultarea asociaţiilor de profil ale producătorilor agricoli.
[Art.18 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 01.01.2019]
Articolul 19. Sursele de acoperire a cheltuielilor de administrare a Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural
[Art.19 abrogat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
Articolul 20. Măsurile de sprijin şi subvenţiile pentru acestea
(1) Mijloacele Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural sînt utilizate la susţinerea măsurilor de sprijin prevăzute la art.17.
(2) Lista bunurilor (activelor) obiect al investiţiilor eligibile se aprobă de Guvern la propunerea organului central de specialitate.
(3) Mărimea subvenţiei acordate pentru fiecare măsură de sprijin variază în dependenţă de obiectivele de dezvoltare promovate în documentele de politici în domeniul dezvoltării agricole şi rurale. Plafonul maxim al subvenţiei (în procente) se stabileşte de către organul central de specialitate, cu consultarea asociaţiilor de profil ale producătorilor agricoli şi, după caz, a partenerilor de dezvoltare, şi nu va depăşi 50% din valoarea investiţiei, cu excepţia cazurilor în care se iau măsurile prevăzute la art.17 prioritatea III lit.c) şi d), a cazurilor prevăzute la alin.(6), precum şi a cazurilor de reglementare a subvenţiei şi mărimii acesteia prin alte legi.
(4) Suma subvenţiei are caracter compensatoriu, un producător agricol avînd dreptul doar la o subvenţie pe an în cadrul unei măsuri de sprijin.
(5) Suma maximă pe care o poate solicita un solicitant va fi stabilită de Guvern, la propunerea organului central de specialitate, reieşind din priorităţile prevăzute în Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală.
(6) În dependenţă de mărimea Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural, Guvernul, la propunerea organului central de specialitate, poate institui o limită maximă pentru subvenţia acordată unui producător agricol, care va fi una echitabilă în raport cu investiţia realizată. Limita maximă a subvenţiei poate fi majorată în cazul investiţiilor efectuate de tinerii fermieri şi femeile fermiere, al proiectelor start-up, al investiţiilor efectuate de grupurile de producători, al proiectelor aferente producţiei agroalimentare ecologice şi al proiectelor realizate în zone defavorizate.
[Art.20 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 21. Plăţile directe
(1) În vederea menţinerii unui nivel cît mai înalt al venitului producătorilor agricoli, compensării parţiale a cheltuielilor suportate, statul efectuează plăţi directe.
(2) Plăţile directe constau în acordarea unei sume fixe pe unitate de suprafaţă de teren cultivat şi/sau cap de animal, alocată în funcţie de culturile agricole, de suprafaţa terenurilor lucrate, de speciile şi numărul de animale.
(3) Pentru unele activităţi de importanţă strategică, precum cultivarea produselor cu valoare adăugată înaltă stabilite în mod expres de organul central de specialitate, cultivarea produselor agricole ecologice, precum şi pentru localităţile din zonele defavorizate, se acordă plăţi directe majorate. Valoarea majorărilor se stabileşte de Guvern şi nu va depăşi 20% faţă de valoarea de bază a plăţilor directe.
(4) Beneficiari ai plăţilor directe pot fi producătorii agricoli deţinători legali ai terenurilor agricole, ocupate de culturi anuale/multianuale, care demonstrează obţinerea unei cantităţi minime de producţie la hectar, stabilită anual de organul central de specialitate, fiind coordonată cu asociaţiile de profil ale producătorilor agricoli. Baza de calcul al cantităţii minime a producţiei obţinute constituie media rezultatelor recoltelor pentru ultimii 3 ani, precedenţi celui în care se depune cererea, calculată în baza evidenţei contabile şi a rapoartelor depuse în modul stabilit.
(5) Pentru a beneficia de dreptul la plăţi directe, solicitanţii trebuie:
a) să fie deţinători legali ai terenurilor agricole pentru care se solicită plată directă;
b) să fie înscrişi în baza de date a Sistemului informaţional integrat agricol;
c) să respecte bunele condiţii agricole şi de mediu.
(6) Suprafaţa minimă eligibilă, indivizibilă, pentru a beneficia de plăţi directe este de 1 hectar.
(7) Cuantumul plăţii directe se calculează prin împărţirea volumului mijloacelor anuale alocate în acest sens la numărul total de hectare eligibile în anul respectiv.
(8) Cuantumul plăţii directe pentru fiecare hectar/cap de animal se stabileşte prin hotarîrea Guvernului, ţinîndu-se cont de faptul că 50% din mijloacele Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural se vor utiliza pentru plăţi directe.
(9) Se admite acordarea plăţilor directe pentru următoarele culturi agricole înscrise în Catalogul soiurilor de plante: grîu de toamnă şi de primăvară, orz de toamnă şi de primăvară, porumb, floarea-soarelui, sfeclă de zahăr, mazăre, soie, rapiţă, legume în teren deschis, plantaţii multianuale – vii, livezi, pepiniere viticole şi pomicole, plantaţii de pomuşoare, de levănţică şi de alte culturi etero-oleaginoase.
(10) Se admite acordarea plăţilor directe pe cap de animal pentru speciile de animale înscrise în Registrul de stat al animalelor, ţinut conform prevederilor Legii nr.231-XVI din 20 iulie 2006 privind identificarea şi înregistrarea animalelor.
(11) Pentru facilitarea diversificării producţiei agricole, lista culturilor agricole, speciilor de animale poate fi extinsă sau limitată gradual de către Guvern, în dependenţă de mărimea Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural.
Articolul 22. Înlesniri acordate unor categorii de producători agricoli
(1) În vederea încurajării producţiei agroalimentare ecologice, susţinerii business-ului mic şi mijlociu, atragerii în agricultură a tineretului, femeilor din mediul rural, înviorării climatului de afaceri în zonele defavorizate, subvenţiile acordate în condiţii generale din valoarea investiţiei eligibile se majorează cu cel puţin:
a) 15% – pentru tinerii fermieri şi femeile fermiere;
b) 20% – pentru producătorii agricoli care se ocupă cu cultivarea culturilor ecologice sau cu creşterea ecologică a animalelor;
c) 15% – pentru producătorii agricoli care desfăşoară activitate agricolă supusă subvenţionării în zonele defavorizate;
d) 10% – pentru producătorii agricoli care au achiziţionat bunuri (active) de producţie autohtonă eligibile spre subvenţionare.
(2) În cazul în care solicitantul subvenţiei cade sub incidenţa mai multor înlesniri enumerate la alin.(1), acesta va beneficia doar de una, la alegere.
Articolul 23. Acordarea subvenţiei în avans
(1) Prin derogare de la prevederile art.20 alin.(4) din prezenta lege, tinerii fermieri, femeile fermiere, precum şi producătorii agricoli mici, care cad sub incidenţa noţiunii de întreprindere nou-înregistrată conform Legii nr.179 din 21 iulie 2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii, înregistraţi în mediul rural şi a căror investiţie vizează una dintre activităţile prevăzute la art.17 prioritatea I pct.1) lit.a), b), d) şi e) şi pct.2) lit.a) din prezenta lege, pot beneficia de subvenţii în avans pentru proiecte start-up, în cadrul cărora pot solicita pînă la 50% din valoarea investiţiei.
(2) Proiectele start-up se subvenţionează în avans, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) contribuţia financiară asigurată de solicitant reprezintă cel puţin 10% din valoarea proiectului;
b) valoarea investiţiei nu este mai mare de un milion de lei;
c) proiectul este implementat într-o localitate din zona rurală;
d) perioada de implementare este de pînă la 24 de luni;
e) proiectul prevede crearea de locuri de muncă;
f) solicitantul dispune de pregătire şi formare profesională în domeniul antreprenoriatului;
g) proiectul nu are alte componente de grant;
h) fondatorul/fondatorii solicitantului nu sînt afiliaţi unui alt producător agricol.
(3) Cel puţin 5% din mijloacele Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural destinate măsurilor de sprijin prevăzute la art.17 vor fi alocate pentru finanţarea proiectelor start-up.
(4) Subvenţionarea proiectelor start-up se va realiza în bază de concurs, prioritate avînd proiectele care vor acumula punctajul cel mai mare, în limita fondurilor alocate în acest sens. Proiectele start-up care nu vor acumula punctajul necesar vor putea fi transferate pentru următoarea perioadă de evaluare, în cazul suplinirii fondurilor pentru componenta data.
(5) Mijloacele virate beneficiarilor în cadrul subvenţiei nu pot fi utilizate pentru o altă destinaţie decît cea pentru care au fost acordate. Beneficiarii sînt responsabili de utilizarea subvenţiilor potrivit destinaţiilor, precum şi de restituirea mijloacelor primite în cazul în care nu justifică utilizarea acestora.
(6) Condiţiile şi procedura de acordare a plăţilor în avans pentru proiectele start-up vor fi aprobate de Guvern.
(7) Beneficiază de subvenţii în avans proiectele care se încadrează în următoarele măsuri de sprijin:
a) îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii economice publice rurale;
b) renovarea şi dezvoltarea localităţii rurale;
c) diversificarea economiei rurale prin activităţi non-agricole.
(8) Proiectele care se încadrează în măsurile de sprijin prevăzute la alin.(7) lit.a) şi b) se subvenţionează în avans cu respectarea următoarelor condiţii:
a) solicitanţii şi beneficiarii proiectelor sînt autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi (sate şi comune, inclusiv oraşe cu o populaţie de pînă la 10000 de locuitori cu statut de rezident, conform recensămîntului populaţiei şi al locuinţelor din 2014);
b) contribuţia financiară a beneficiarului de subvenţie reprezintă cel puţin 20% din costul total al proiectului;
c) costul total al investiţiei nu trebuie să depăşească 3 milioane de lei;
d) proiectul trebuie implementat în mediul rural;
e) perioada de implementare este de pînă la 24 de luni;
f) proiectul nu are alte componente de grant.
(9) Proiectele care se încadrează în măsurile de sprijin prevăzute la alin.(7) lit.c) se subvenţionează în avans cu respectarea următoarelor condiţii:
a) solicitanţii şi beneficiarii proiectelor sînt persoane juridice (întreprindere micro şi mică) sau persoane fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător înregistrată într-o localitate rurală;
b) contribuţia financiară a beneficiarului de subvenţie reprezintă cel puţin 50% din costul total al proiectului;
c) costul total al proiectelor realizate nu trebuie să depăşească 1 milion de lei;
d) proiectul trebuie sa fie implementat în mediul rural;
e) perioada de implementare este de pînă la 24 de luni;
f) proiectul nu are alte componente de grant;
g) proiectul prevede crearea de locuri de muncă.
(10) Proiectele care se încadrează în măsurile de sprijin prevăzute la alin.(7) lit.a)–c) se subvenţionează pe bază de concurs, prioritate avînd proiectele care acumulează cel mai mare punctaj, în limitele fondurilor alocate în acest scop. Proiectele care nu acumulează punctajul necesar se transferă la următoarea perioadă de evaluare, dacă componenta prezentă va fi finanţată suplimentar.
(11) Pentru măsurile prevăzute la alin.(7) lit.a)–c), alocaţia financiară din bugetul anual al Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural se stabileşte în următoarele cuantumuri:
a) pînă la 5% – pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii economice publice rurale;
b) pînă la 5% – pentru renovarea şi dezvoltarea localităţii rurale;
c) pînă la 5% – pentru diversificarea economiei rurale prin activităţi non-agricole.
(12) Condiţiile şi procedurile specifice de implementare a proiectelor şi a subvenţiilor în avans pentru proiectele care se încadrează în măsurile de sprijin prevăzute la alin.(7) lit.a)–c) se aprobă de Guvern.
[Art.23 completat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Capitolul V
CRITERIILE DE ELIGIBILITATE PENTRU BENEFICIEREA DE SUBVENŢII.
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE SOLICITANŢILOR ŞI BENEFICIARILOR
DE SUBVENŢII
Articolul 24. Criteriile generale de eligibilitate
Sînt pasibili de subvenţionare producătorii agricoli, grupurile de producători care corespund următoarelor criterii generale, aferente măsurilor de sprijin prevăzute la art.17:
a) au efectuat investiţia ce corespunde obiectivelor şi domeniilor de acţiune aferente măsurilor de sprijin respective;
b) au la bază un plan de afaceri, prin care să se demonstreze fezabilitatea proiectului în curs de realizare, pentru subvenţiile ce depăşesc 0,5 milioane lei şi doar pentru anumite măsuri de sprijin stabilite în mod expres de organul central de specialitate;
c) au procurat bunuri (active) obiect al investiţiei eligibile de la furnizori şi distribuitori;
d) sînt deţinători legali ai bunurilor imobile în/pe care se efectuează investiţia;
e) la data depunerii cererii de acordare a subvenţiei, nu au restanţe la achitarea impozitelor şi taxelor faţă de bugetul public naţional;
f) dispun de apartenenţă la una din asociaţiile de profil ale producătorilor agricoli, cu excepţia solicitanţilor de subvenţii pentru măsurile prevăzute la art.17, prioritatea III, lit.c)–e);
g) dovedesc prin acte confirmative realizarea investiţiei (facturi, ordine de plată, acte de dare în exploatare etc.);
h) nu sînt incluşi în Lista de interdicţie a beneficiarilor de subvenţii.
[Art.24 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Articolul 25. Criteriile speciale de eligibilitate
(1) Criteriile speciale de eligibilitate reprezintă totalitatea condiţiilor speciale valabile pentru fiecare măsură de sprijin, respectarea cărora acordă dreptul la subvenţie după cum urmează:
1) la înfiinţarea plantaţiilor multianuale pomicole (inclusiv nucifere), viticole, de arbuşti fructiferi şi de căpşun, plantaţiilor de culturi etero-oleaginoase, subvenţia se acordă pentru plantaţiile înfiinţate:
a) pe o suprafaţă nu mai mică de 0,5 hectare;
b) în baza unui proiect sau, după caz, a unui plan general al plantaţiei;
c) cu soiuri înscrise în Catalogul soiurilor de plante;
d) cu material săditor de la producători autorizaţi, inclusiv din străinătate, a cărui calitate poate fi confirmată prin certificat de valoare biologică, cu respectarea reglementărilor tehnice din domeniu şi, după caz, a prevederilor Legii viei şi vinului nr.57-XVI din 10 martie 2006;
2) la defrişarea plantaţiilor multianuale, pentru a beneficia de subvenţii, solicitanţii vor face dovada respectării condiţiilor de casare şi defrişare stabilite de actele normative în vigoare;
3) pentru investiţiile în sectorul zootehnic, subvenţia se acordă în cazul întrunirii următoarelor condiţii:
a) sînt respectate cerinţele zooveterinare de creştere şi întreţinere a animalelor, prevăzute de normele sanitar-veterinare;
b) solicitantul dispune de bază furajeră – terenuri agricole, destinate cultivării culturilor furajere, cu o suprafaţă minimă necesară asigurării cantităţii de furaje pentru şeptelul deţinut;
c) solicitantul deţine încăperi autorizate pentru întreţinerea animalelor;
d) sînt respectate condiţiile de mediu stabilite de legislaţia în vigoare;
e) în cazul construcţiilor/reconstrucţiilor fermelor zootehnice, solicitantul dispune de proiect tehnic elaborat de companii licenţiate în acest scop;
f) la data depunerii cererii de acordare a subvenţiei, animalele au fost asigurate contra riscurilor de producţie;
g) sînt respectate normele privind identificarea animalelor/înregistrarea acestora în Registrul de stat al animalelor;
h) procurarea bunurilor (animalelor) eligibile este confirmată prin certificate de calitate/de rasă, facturi, acte de dare în exploatare etc.;
4) pentru investiţiile în producerea produselor agricole pe teren protejat (sere, solarii, tuneluri), subvenţia se acordă în cazul întrunirii următoarelor condiţii:
a) investiţia este realizată pe o suprafaţă de cel puţin 0,1 hectare, deţinută de unul şi acelaşi producător agricol;
b) solicitantul deţine un proiect/o schiţă de proiect;
c) procurarea bunurilor (activelor) eligibile este confirmată prin certificate de calitate, facturi, acte de dare în exploatare etc.;
5) pentru investiţiile în procurarea tehnicii, utilajului şi echipamentelor agroindustriale, inclusiv a sistemelor de irigare, subvenţia se acordă în cazul întrunirii următoarelor condiţii:
a) solicitantul deţine legal terenuri agricole cu o suprafaţă de cel puţin 50 de hectare, în cazul combinelor de recoltat culturile agricole şi al tractoarelor cu capacitatea motoarelor mai mare de 100 de c.p., şi de cel puţin 5 hectare, în cazul diverselor maşini şi utilaje agricole;
b) tehnica, utilajele şi echipamentele agroindustriale au fost supuse înregistrării de stat în modul stabilit;
c) achiziţionarea bunurilor (activelor) eligibile de la furnizori şi distribuitori este confirmată prin certificate de calitate, facturi, acte de dare în exploatare etc.;
d) tehnica, utilajele şi echipamentele agroindustriale procurate sînt achitate integral sau, după caz, sînt achitate ratele pentru acestea;
6) pentru investiţiile în infrastructura postrecoltare şi procesare, subvenţia se acordă în cazul întrunirii următoarelor condiţii:
a) solicitantul deţine baza de producţie a materiei prime. Sînt facilitaţi producătorii agricoli care fac dovada deţinerii bazei materiale de producţie, inclusiv a suprafeţei de terenuri deţinute legal, care ar asigura cel puţin 50% din capacitatea de păstrare/prelucrare, obiect al investiţiei eligibile, cu producţie proprie. Pentru investiţiile altele decît cele menţionate, valoarea subvenţiei se reduce cu 50% din valoarea de bază a acesteia;
b) solicitantul întruneşte criteriile caracteristice de producător agricol mic, mijlociu sau mare;
c) achiziţionarea bunurilor (activelor) eligibile de la furnizori şi distribuitori este confirmată prin certificate de calitate, facturi, acte de dare în exploatare etc.;
d) costul utilajelor/echipamentelor agroindustriale sau al altor bunuri (active), obiect al investiţiei eligibile în cadrul acestei măsuri de sprijin, este achitat integral;
7) pentru consolidarea terenurilor agricole, subvenţia este acordată pentru compensarea parţială a lucrărilor cadastrale, în cazul comasării a cel puţin 3 parcele în vederea formării unui singur bun imobil şi/sau al consolidării a cel puţin 3 parcele prin vînzare-cumpărare, schimb, donaţie, formînd o exploataţie agricolă cu parcelele adiacente;
8) pentru compensarea cheltuielilor pentru irigare, subvenţia este acordată producătorilor agricoli, inclusiv prin intermediul asociaţiilor utilizatorilor de apă, pentru compensarea parţială a cheltuielilor suportate la pomparea/repomparea apei pentru irigare;
9) pentru agricultura ecologică, subvenţia este acordată în cazul întrunirii următoarelor condiţii:
a) producătorii agricoli sînt înregistraţi în sistemul de producţie a agriculturii ecologice;
b) solicitantul deţine contract încheiat cu un organism de inspecţie şi certificare acreditat şi autorizat de organul central de specialitate;
c) solicitantul deţine certificat de conformitate sau autorizaţie de confirmare a conversiei;
10) pentru investiţiile în infrastructura fizică şi cea a serviciilor din mediul rural, subvenţia se acordă în cazul întrunirii următoarelor condiţii:
a) solicitantul deţine bază tehnico-materială, precum şi o experienţă de cel puţin 3 ani în practicarea activităţii agricole;
b) activitatea agricolă este înregistrată şi desfăşurată în zona rurală pentru care se solicită subvenţie;
c) investiţia este realizată avînd la bază un proiect, inclusiv un deviz de cheltuieli, coordonat, după caz, cu autorităţile publice locale;
11) pentru serviciile de consultanţă şi formare, subvenţia se va acorda pentru furnizarea serviciilor de consultanţă.
(2) Lista actelor necesare pentru acordarea subvenţiei (plăţii directe) se aprobă de Guvern.
Articolul 26. Costuri şi bunuri neeligibile
Nu fac obiectul investiţiei eligibile:
a) bunurile achiziţionate de la persoane afiliate;
b) bunurile achiziţionate second-hand;
c) achiziţiile de bunuri imobile;
d) porţiunile de grant;
e) investiţiile realizate în oraşul Chişinău şi oraşul Bălţi;
f) taxa pe valoare adăugată;
g) comisioanele bancare, costurile garanţiilor bancare şi cheltuielile similare;
h) costurile de schimb valutar, taxele şi pierderile ocazionate de schimburile valutare;
i) instruirea/şef-montaj;
j) serviciile de instalare, de montaj, lucrările mecanizate, serviciile de transport, cheltuielile vamale etc;
k) achitările efectuate în cadrul operaţiunilor de schimb al mărfurilor (barterul), precum şi operaţiunile de compensare şi contractele de cesiune.
Articolul 27. Drepturile şi obligaţiile solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii
(1) Solicitanţii şi beneficiarii de subvenţii dispun de următoarele drepturi:
a) să beneficieze de volumul deplin al suportului informaţional privind condiţiile de subvenţionare;
b) să înainteze cereri privind acordarea subvenţiilor (plăţilor directe);
c) să fie informaţi operativ privind iregularităţile depistate în documentele prezentate pentru acordarea subvenţiei;
d) să urmărească, accesînd prin reţelele electronice compartimentul public al sistemului informaţional de evidenţă a solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii, situaţia cererilor înaintate privind acordarea subvenţiilor (plăţilor directe);
e) să fie prezenţi la desfăşurarea inspecţiilor efectuate la diverse etape de examinare a cererii de acordare a subvenţiei;
f) să ia cunoştinţă de actele Agenţiei (procese-verbale, acte de inspecţii), întocmite în vederea procesării cererii de acordare a subvenţiei (plăţii directe) depusă de aceştia;
g) să prezinte explicaţii pe marginea rezultatelor controalelor efectuate;
h) să beneficieze de alte drepturi prevăzute de lege.
(2) Solicitanţii şi beneficiarii de subvenţii sînt obligaţi:
a) să respecte cerinţele legislaţiei privind subvenţionarea în agricultură şi mediul rural;
b) să prezinte cererile de acordare a subvenţiilor (plăţilor directe) şi documentele justificative în modul şi termenele stabilite;
c) să asigure utilizarea conform destinaţiei a obiectului investiţiei pentru care a primit subvenţii;
d) să întreţină obiectul investiţiei în conformitate cu cele mai bune practici în domeniul vizat, în vederea asigurării protecţiei mediului, siguranţei alimentelor, sănătăţii şi bunăstării animalelor şi a plantelor;
e) să nu admită în termenul stabilit de Guvern înstrăinarea sau darea în folosinţă sub nicio formă a obiectului investiţiei pentru care a primit subvenţia;
f) să asigure toate condiţiile pentru desfăşurarea corespunzătoare a inspecţiilor postachitare de către reprezentanţii împuterniciţi ai Agenţiei, pe durata stabilită la lit.e), inclusiv accesul în locurile şi spaţiile unde este efectuată investiţia obiect al subvenţionării, la documentele juridice, financiare, tehnice care au stat la baza efectuării şi dezvoltării acestei investiţii etc.;
g) să respecte, pe toată durata stabilită, angajamentele, condiţiile de eligibilitate şi criteriile de evaluare care au stat la baza autorizării cererii de acordare a subvenţiei (plăţii directe);
h) să notifice Agenţia privind apariţia oricărei schimbări survenite în realizarea adecvată a investiţiei supuse subvenţionării.
i) să respecte alte obligaţii prescrise de legislaţie.
(3) Beneficiarii care au prezentat intenţionat date neveridice, au admis înstrăinarea obiectului investiţiei, darea în folosinţă sub orice formă sau casarea acestuia, au admis defrişarea plantaţiilor multianuale supuse subvenţionării contrar perioadelor stabilite, precum şi cei care au intrat în proces de insolvabilitate sînt obligaţi să restituie imediat valoarea subvenţiei, cu includerea acestora, după caz, în Lista de interdicţie a beneficiarilor de subvenţii.
(4) Beneficiarii de subvenţii sînt obligaţi să menţină în vigoare criteriile de eligibilitate de la data depunerii cererii de acordare a subvenţiei (plăţii directe) pe parcursul întregii perioade stabilite de Guvern, în dependenţă de domeniul investiţiei, durata de exploatare sau de viaţă a obiectului investiţiei. În caz contrar, beneficiarii de subvenţii sînt obligaţi să restituie valoarea subvenţiei primite, cu excepţia cazurilor de forţă majoră.
[Art.27 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Capitolul VI
EXAMINAREA CERERILOR DE ACORDARE A SUBVENŢIILOR ŞI
ACHITAREA SUBVENŢIILOR. SUPRAVEGHEREA RESPECTĂRII
PRESCRIPŢIILOR SUBVENŢIONĂRII
Articolul 28. Procedura de examinare a cererii de acordare a subvenţiei
(1) Examinarea cererilor de acordare a subvenţiilor (plăţilor directe) se realizează de către Agenţie, în conformitate cu prevederile prezentei legi şi în modul stabilit de Guvern.
(2) Procedura de examinare a cererii de acordare a subvenţiei presupune următoarele etape:
a) recepţionarea dosarului cu documentele solicitate şi înregistrarea acestuia în modul stabilit;
b) verificarea obiectului investiţiei la faţa locului;
c) examinarea cererii de acordare a subvenţiei şi autorizarea plăţilor.
Articolul 29. Recepţionarea dosarelor cu documentele solicitate
(1) Cererea de acordare a subvenţiei se depune de către reprezentantul legal al solicitantului la sediile subdiviziunilor teritoriale ale Agenţiei în raza teritorială a cărora s-a efectuat investiţia.
(2) Cererea de acordare a subvenţiei, însoţită de dosarul cu documentele solicitate, se depune conform ordinii stabilite de Guvern.
(3) După recepţionare, cererile de acordare a subvenţiilor se supun înregistrării imediate în registrul manual de intrări al subdiviziunii teritoriale respective a Agenţiei şi în baza de date a sistemului informaţional de evidenţă a solicitanţilor şi beneficiarilor de subvenţii.
(4) În vederea asigurării respectării condiţiilor de eligibilitate şi stabilirii autenticităţii documentelor anexate la cererea de acordare a subvenţiei, reprezentanţii subdiviziunii teritoriale a Agenţiei sînt în drept:
a) să solicite documente suplimentare pentru confirmarea veridicităţii documentelor anexate la cerere dacă există temeiuri suficiente de a presupune caracterul neveridic al acestora;
b) să solicite autorităţilor de orice nivel informaţii referitoare la solicitantul subvenţiei şi obiectul investiţiei;
c) să verifice la faţa locului obiectul investiţiei, starea acestuia în vederea stabilirii cheltuielilor suportate.
Articolul 30. Termenul de examinare a cererii de acordare a subvenţiei
(1) Cererea de acordare a subvenţiei se examinează în dependenţă de complexitatea acesteia, volumul investiţiei pentru care se solicită subvenţie, în termen de cel mult 2 luni de la data depunerii acesteia la subdiviziunea teritorială a Agenţiei, cu excepţia cererilor pentru plăţile directe al căror termen de examinare va fi stabilit de Guvern.
(2) În cazuri de complexitate, termenul stabilit la alin.(1) poate fi prelungit cu 10 zile lucrătoare, cu înştiinţarea în scris a solicitantului.
(3) Termenul de examinare poate fi suspendat în cazul în care resursele Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural sînt epuizate.
Articolul 31. Procedura de inspecţie şi control pe teren
(1) Solicitanţii sînt responsabili de respectarea conformă a criteriilor de eligibilitate, precum şi de îndeplinirea tuturor obligaţiilor şi angajamentelor.
(2) Procedura de control pe teren are la bază următoarele principii:
a) obiectivitatea şi imparţialitatea la efectuarea inspecţiilor;
b) efectuarea inspecţiilor şi întocmirea actelor de inspecţii în ordinea parvenirii spre verificare a cererilor de acordare a subvenţiilor;
c) transparenţa şi publicitatea actelor de inspecţii;
d) prezumţia respectării legislaţiei de către producătorul agricol sau grupul de producători supus verificărilor;
e) caracterul constatator, consultativ şi recomandabil al verificărilor pe teren;
f) oportunitatea controlului şi proporţionalitatea duratei acestuia – efectuarea controlului în cel mai scurt termen posibil, dar care să nu depăşească termenul prevăzut la alin.(4).
(3) Pentru fiecare solicitant de subvenţii verificat se va întocmi un act de inspecţie, conform procedurii stabilite, după modelul aprobat de organul central de specialitate, care va cuprinde:
a) componenţa grupului care a efectuat inspecţia şi controlul pe teren;
b) măsura de sprijin accesată de solicitant şi, după caz, descrierea succintă a proiectului, cu indicarea sumei solicitate;
c) obiectul inspecţiei şi programul derulării acesteia;
d) rezultatele verificărilor şi concluzia grupului de inspecţie.
(4) Perioada de efectuare a verificărilor nu va depăşi 30 de zile din data iniţierii.
(5) Solicitanţii subvenţiilor sînt obligaţi să prezinte, în termen de 10 zile, informaţia şi documentele solicitate în cadrul verificărilor. În cazul refuzului de a prezenta informaţia şi documentele solicitate, Agenţia este în drept să respingă cererea de acordare a subvenţiei, cu informarea producătorului agricol.
(6) Procedura de control pe teren, acţiunile ce urmează a fi întreprinse în cadrul verificărilor se stabilesc în manualele de proceduri, aprobate în modul stabilit de organul central de specialitate.
Articolul 32. Autorizarea spre plată a subvenţiei
(1) Procesul de autorizare spre plată a subvenţiei (plăţii directe) are la bază următoarele principii:
a) asigurarea transparenţei;
b) asigurarea concurenţei, tratamentului egal, imparţialităţii şi nediscriminării faţă de toţi solicitanţii;
c) declararea pe propria răspundere a solicitantului privind respectarea condiţiilor de eligibilitate, veridicitatea actelor anexate la cerere, costurilor investiţiei pentru care se solicită subvenţia;
d) autorizarea plăţilor în ordinea recepţionării dosarelor cu documentele solicitate, conform regulii „primul venit, primul servit”.
(2) Pentru măsurile de sprijin pentru care este necesar un plan de afaceri, autorizarea plăţilor se va efectua după anumite criterii de evaluare bazate pe indicatori de performanţă, rezultaţi din obiectivele prevăzute în Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală.
(3) Criteriile de evaluare vor fi aprobate de organul central de specialitate.
(4) În scopul asigurării transparenţei şi participării în procesul de subvenţionare, în cadrul Agenţiei se instituie Comitetul de evaluare a cererilor de acordare a subvenţiilor şi autorizare a plăţilor (în continuare – Comitetul de evaluare şi autorizare), care este un organ colegial format din reprezentanţii organului central de specialitate, ai Agenţiei şi, după caz, experţi din domeniile aferente sectorului agroindustrial.
(5) De competenţa Comitetului de evaluare şi autorizare ţine selectarea cererilor de acordare a subvenţiilor, care cad sub incidenţa alin.(2), şi autorizarea plăţilor pentru acestea.
(6) Componenţa şi atribuţiile Comitetului de evaluare şi autorizare vor fi aprobate de Agenţie.
(7) Decizia de autorizare spre plată a subvenţiei constituie temei pentru trecerea în contul beneficiarului a sumei subvenţiei (plăţii directe).
Articolul 33. Achitarea subvenţiilor (plăţilor directe)
(1) În termen de 5 zile din data aprobării deciziei de acordare a subvenţiei (plăţii directe), Agenţia va perfecta şi înainta spre executare ordinele de plată către Trezoreria de Stat.
(2) Plata subvenţiei (plăţii directe) se va efectua în ordinea depunerii ordinelor de plată la Trezoreria de Stat, în monedă naţională, prin virament prin contul special trezorerial al Agenţiei.
(3) La primirea ordinelor de plată, Trezoreria de Stat verifică:
a) încadrarea sumelor în prevederile bugetare aprobate;
b) concordanţa dintre denumirea şi codul fiscal ale solicitantului cu datele din ordinele de plată depuse de Agenţie.
(4) Finanţarea Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural se efectuează în limitele alocaţiilor bugetare aprobate şi în conformitate cu prognozele de lichidităţi ale bugetelor, pe măsura încasării mijloacelor băneşti în conturile bugetului de stat, ţinînd cont de prevederile Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014, însă nu mai tîrziu de 30 de zile din data depunerii ordinelor de plată.
(5) Pentru cererile de acordare a subvenţiilor, recepţionate peste limita mijloacelor acordate Fondului naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural pentru anul în curs, plata subvenţiilor se va autoriza în limita mijloacelor acordate fondului pentru anul viitor şi acestea vor avea prioritate la achitare.
Articolul 34. Lista de interdicţie a beneficiarilor de subvenţii
(1) Lista de interdicţie a beneficiarilor de subvenţii reprezintă un registru ţinut de Agenţie, ce cuprinde informaţiile despre solicitanţii/beneficiarii de subvenţii care au prezentat date neveridice, documente false, constatate în modul stabilit de organele specializate, precum şi despre cei care nu şi-au îndeplinit angajamentele asumate.
(2) Ordinea de introducere în Lista de interdicţie a beneficiarilor de subvenţii şi, după caz, de excludere din aceasta se stabileşte de Guvern.
[Art.34 modificat prin Legea nr.281 din 29.11.2018, în vigoare 18.02.2019]
Capitolul VII
SISTEMUL INFORMAŢIONAL INTEGRAT AGRICOL
Articolul 35. Sistemul informaţional integrat agricol
(1) Sistemul informaţional integrat agricol reprezintă un sistem informaţional automatizat, în baza căruia se formează resursa informaţională departamentală cu privire la producătorii agricoli autohtoni şi la mijloacele de producţie agricolă, creată în vederea susţinerii procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor de dezvoltare agricolă şi rurală.
(2) Concepţia privind crearea şi modul de funcţionare a Sistemului informaţional integrat agricol se aprobă de către Guvern.
(3) Mijloacele financiare necesare creării şi întreţinerii Sistemului informaţional integrat agricol se alocă din bugetul de stat.
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 36. Intrarea în vigoare
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2017, cu excepţia prevederilor art.21, care se vor pune în aplicare la 1 ianuarie 2020.
(2) Situaţiilor juridice în curs de realizare la data intrării în vigoare a prezentei legi, apărute în temeiul contractelor de acordare a subvenţiei, se vor aplica prevederile actelor legislative în vigoare pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Începînd cu anul 2020, producătorii agricoli care nu vor fi înregistraţi în baza de date a Sistemului informaţional integrat agricol nu vor putea accesa subvenţii (plăţi directe).
Articolul 37. Organizarea executării
Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
b) va asigura reexaminarea şi abrogarea de către autorităţile administraţiei publice centrale a actelor normative ale acestora care contravin prezentei legi;
c) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.276. Chişinău, 16 decembrie 2016. |
