vineri, 18 mai 2018
1263/18.11.2016 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, a structurii şi efectivului-limită al...

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea

şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială,

a structurii şi efectivului-limită ale acesteia

 

nr. 1263  din  18.11.2016

 

Monitorul Oficial nr.405-414/1361 din 25.11.2016

 

* * *

Abrogat: 08.12.2023

Hotărârea Guvernului nr.955 din 06.12.2023

 

 Notă: Pe tot parcursul textului hotărîrii şi al anexelor, cuvintele „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018

 

În temeiul art.14 alin.(3) şi (7) şi art.15 din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se constituie Agenţia Naţională Asistenţă Socială, autoritate administrativă în subordinea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.

2. Se aprobă:

Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, conform anexei nr.1;

Structura Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială, conform anexei nr.2;

Lista instituţiilor publice gestionate de Agenţia Naţională Asistenţă Socială în care Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator, conform anexei nr.3.

3. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială în număr de 23 de unităţi, inclusiv 2 unităţi – personal de deservire tehnică.

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

4. Cheltuielile de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială se efectuează din contul şi în limitele alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat şi din alte surse, conform legislaţiei în vigoare, precum şi în limita numărului de unităţi de personal aprobat pentru minister şi instituţiile subordonate.

5. Hotărîrea Guvernului nr.691 din 17 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.166-168, art.769), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

 

[Subpct.1) pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

2) în anexa nr.3, după poziţia „Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă” se introduce poziţia „Agenţia Naţională Asistenţă Socială”.

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei Stela Grigoraş
Ministrul finanţelor Octavian Armaşu

 

Nr.1263. Chişinău, 18 noiembrie 2016.

 

 

Anexă

la Hotărîrea Guvernului

nr.1263 din 18 noiembrie 2016

 

REGULAMENT

privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială (în continuare – Regulament) reglementează statutul juridic, misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile principale şi drepturile generale ale Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială (în continuare – Agenţie).

2. Agenţia este autoritate administrativă în subordinea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, cu sediul în municipiul Chişinău.

3. Agenţia are statut de persoană juridică de drept public, dispune de conturi trezoreriale, de antet, ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi denumirea sa.

4. Agenţia dispune de propria pagină web.

5. Agenţia ţine Registrul de stat al personalului din sistemul de asistenţă socială (personalul din cadrul subdiviziunilor descentralizate din subordinea consiliilor raionale/municipale, Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, cu competenţe în domeniul asistenţei sociale, şi personalului serviciilor de asistenţă socială, cu excepţia personalului auxiliar) în conformitate cu Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre.

6. Agenţia îşi desfăşoară activitatea în baza următoarelor principii:

1) universalitatea dreptului la asistenţă socială;

2) solidaritatea socială;

3) accesul la asistenţă socială, cu respectarea egalităţii de şanse şi nediscriminare;

4) abordarea unitară a legislaţiei privind asistenţa socială;

5) confidenţialitatea şi protecţia datelor cu caracter personal;

6) continuitatea măsurilor de asistenţă socială pentru beneficiari;

7) transparenţa şi responsabilitatea publică;

8) cooperarea şi parteneriatul social.

 

II. MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE PRINCIPALE

ŞI DREPTURILE GENERALE ALE AGENŢIEI

7. Misiunea Agenţiei constă în sporirea calităţii asistenţei sociale acordate populaţiei prin implementarea politicii statului în domeniul asistenţei sociale.

8. În activitatea sa Agenţia exercită următoarele funcţii de bază:

1) elaborarea cadrului metodologic pentru implementarea unitară a legislaţiei în domeniul asistenţei sociale;

2) gestionarea activităţii instituţiilor publice în care Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator (în continuare – instituţii de asistenţă socială şi de reabilitare/recuperare), enumerate în anexa nr.3 la prezenta hotărîre;

3) facilitarea procesului de consolidare a capacităţilor profesionale ale personalului din sistemul de asistenţă socială;

4) gestionarea mijloacelor financiare pentru finanţarea programelor cu destinaţie specială în domeniul asistenţei sociale şi a pachetului minim de servicii sociale.

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

9. Agenţia exercită următoarele atribuţii principale:

1) în scopul elaborării cadrului metodologic pentru implementarea unitară a legislaţiei în domeniul asistenţei sociale:

a) consultă autorităţile publice locale de nivelul întîi şi al doilea, prestatorii publici şi privaţi de servicii sociale cu privire la domeniul de asistenţă socială;

b) studiază şi diseminează bunele practici în domeniul asistenţei sociale din ţară şi de peste hotare;

c) monitorizează şi evaluează implementarea standardelor generale de activitate de către structurile teritoriale de asistenţă socială şi întocmeşte rapoarte de monitorizare, pe care le prezintă Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale;

d) acordă suport metodologic în domeniul asistenţei sociale subdiviziunilor descentralizate din subordinea consiliilor raionale/municipale, Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, cu competenţe în domeniul asistenţei sociale (în continuare – structuri teritoriale de asistenţă socială);

e) acordă suport metodologic autorităţilor administraţiei publice locale în dezvoltarea serviciilor sociale în baza analizei necesităţilor populaţiei;

f) elaborează şi difuzează materialele metodologice şi informaţionale în domeniul asistenţei sociale;

g) colectează, analizează şi sistematizează datele statistice în domeniul asistenţei sociale;

2) în scopul gestionării activităţii instituţiilor de asistenţă socială şi de reabilitare/recuperare:

a) coordonează activitatea instituţiilor de asistenţă socială şi de reabilitare/recuperare;

b) realizează planificarea bugetară, recepţionează şi analizează rapoartele instituţiilor de asistenţă socială şi de reabilitare/recuperare şi prezintă Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale rapoarte generalizate şi dări de seamă privind activitatea economico-financiară;

c) evaluează, conform metodologiei aprobate de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, activitatea instituţiilor de asistenţă socială şi de reabilitare/recuperare, inclusiv sub aspectul respectării drepturilor beneficiarilor, şi formulează propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor prestate;

d) examinează cererile şi dosarele solicitanţilor de plasament în instituţiile de asistenţă socială în baza criteriilor de eligibilitate şi eliberează îndreptări pentru plasament în baza avizului pozitiv al comisiilor intersectoriale, instituite pe lîngă Agenţie;

e) întreprinde, în cooperare cu autorităţile şi instituţiile de resort, acţiunile necesare pentru dezinstituţionalizarea beneficiarilor plasaţi în instituţiile de asistenţă socială;

f) întreprinde măsuri de reorganizare a instituţiilor de asistenţă socială;

g) distribuie şi ţine evidenţa biletelor de reabilitare/recuperare, eliberate de către structurile teritoriale de asistenţă socială persoanelor în vîrstă şi celor cu dizabilităţi;

h) solicită de la managerii instituţiilor de asistenţă socială şi reabilitare/recuperare rapoarte de activitate, efectuează analiza acestora şi o prezintă Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale;

3) în scopul facilitării procesului de consolidare a capacităţilor profesionale ale personalului din sistemul de asistenţă socială:

a) colectează şi sistematizează informaţia privind necesităţile de formare ale personalului din sistemul de asistenţă socială, prezentată de către structurile teritoriale de asistenţă socială şi alţi prestatori de servicii sociale;

b) elaborează planul anual general de formare a personalului din sistemul de asistenţă socială;

c) analizează şi sistematizează curriculumurile, suporturile de curs pentru formarea personalului din sistemul de asistenţă socială;

d) ţine şi actualizează baza de date a formatorilor/prestatorilor de servicii de formare profesională;

e) selectează şi contractează, în baza criteriilor aprobate de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, formatori/prestatori de servicii de formare profesională iniţială şi continuă în domeniul asistenţei sociale, conform necesităţilor identificate ca rezultat al modificării cadrului legal, precum şi în baza evaluării necesităţilor respective de către structurile teritoriale de asistenţă socială;

f) colaborează cu organizaţiile internaţionale, mediul academic, structurile teritoriale de asistenţă socială şi societatea civilă în vederea îmbunătăţirii procesului de formare profesională iniţială şi continuă;

g) ţine evidenţa evaluărilor cunoştinţelor acumulate şi abilităţilor formate ale personalului în cadrul activităţilor de formare desfăşurate, precum şi calitatea activităţilor respective;

h) ţine evidenţa şi actualizează datele privind formarea profesională din Registrul de stat al personalului din sistemul de asistenţă socială.

4) în scopul gestionării mijloacelor financiare pentru finanţarea programelor cu destinaţie specială în domeniul asistenţei sociale şi a pachetului minim de servicii sociale:

a) asigură transferurile mijloacelor financiare pentru finanţarea programelor cu destinaţie specială în domeniul asistenţei sociale conform prevederilor art.5 pct.1) şi 2) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000, prin intermediul prestatorului de servicii;

b) asigură transferurile mijloacelor financiare către autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea pentru finanţarea pachetului minim de servicii sociale în condiţiile stabilite de Guvern;

c) asigură prezentarea trimestrială către Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Biroul Naţional de Statistică a rapoartelor cu privire la utilizarea mijloacelor Fondului de susţinere a populaţiei pentru finanţarea programelor cu destinaţie specială în domeniul asistenţei sociale specificate în art.5 alin.(1) şi pct.(2) din Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827-XIV din 18 februarie 2000;

d) asigură, trimestrial, generalizarea rapoartelor prezentate de către direcţiile generale finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ale UTA Găgăuzia privind finanţarea pachetului minim de servicii sociale şi prezentarea acestora Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Biroului Naţional de Statistică.

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

10. Agenţia, în limitele competenţei sale, are următoarele drepturi generale:

1) să solicite de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, în limita competenţelor entităţilor respective, informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii sale;

2) să solicite autorităţilor şi instituţiilor relevante suportul în scopul obţinerii informaţiilor, consultaţiilor şi asistenţei necesare în procesul de soluţionare a problemelor ce ţin de competenţa sa funcţională;

3) să emită, în limitele competenţelor atribuite expres prin acte normative, acte metodologice, precum şi alte acte privind domeniul său de activitate;

4) să înainteze Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale propuneri pentru revizuirea cadrului normativ în domeniul asistenţei sociale;

5) să aibă acces la sisteme informaţionale.

[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

11. Personalul Agenţiei este constituit din funcţionari publici, supuşi reglementărilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi din personal contractual, supus reglementărilor legislaţiei muncii.

12. Agenţia este condusă de director. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al directorului Agenţiei se fac, în condiţiile legii, de către ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale.

13. În activitatea sa directorul este asistat de un director adjunct. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al directorului adjunct se fac de către ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale, la propunerea directorului Agenţiei.

14. Directorul exercită următoarele atribuţii:

1) organizează, conduce şi coordonează activitatea Agenţiei în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare;

2) elaborează statul de personal şi îl aprobă conform legislaţiei;

3) numeşte în funcţie, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu cu funcţionarii publici, în condiţiile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;

4) angajează, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu personalul contractual;

5) organizează formarea profesională a personalului Agenţiei;

6) aprobă planul anual de activitate a Agenţiei, precum şi alte documente referitoare la activitatea acesteia;

7) coordonează elaborarea raportului anual de activitate şi îl prezintă spre aprobare ministrului sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale;

8) emite ordine şi dispoziţii în domeniul său de competenţă, precum şi monitorizează executarea lor;

9) reprezintă Agenţia în relaţiile cu organele similare din alte state, autorităţile publice, persoanele juridice şi fizice.

15. Directorul poartă răspundere pentru activitatea şi deciziile luate în procesul exercitării funcţiilor sale.

16. În absenţa directorului, funcţiile acestuia sînt exercitate de directorul adjunct.

17. Directorul adjunct şi conducătorii subdiviziunilor Agenţiei (direcţiei, secţiilor, serviciilor) poartă răspundere personală pentru activitatea şi deciziile luate în sferele lor de competenţă.

18. Dreptul de primă semnătură pe actele Agenţiei îl are directorul Agenţiei, iar în lipsa acestuia dreptul de primă semnătură îl are directorul adjunct.

19. Actele oficiale şi corespondenţa Agenţiei sînt semnate prin semnătură personală sau digitală de director sau directorul adjunct, în cazul delegării acestui drept de către director.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.1263 din 18 noiembrie 2016

 

STRUCTURA

Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială

 

Conducerea

Direcţia suport metodologic pentru structurile teritoriale de asistenţă socială

Serviciul formare profesională

Serviciul instituţii de asistenţă socială şi de reabilitare/recuperare

Direcţia financiară şi gestionarea mijloacelor Fondului de susţinere a populaţiei

Serviciul juridic

Serviciul resurse umane

Serviciul secretariat

Serviciul administrativ-auxiliar

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.1263 din 18 noiembrie 2016

 

LISTA

instituţiilor publice gestionate de Agenţia Naţională Asistenţă Socială în care

Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator

 

1. Centrul de plasament pentru persoane vîrstnice şi persoane cu dizabilităţi, com.Cocieri, raionul Dubăsari

2. Centrul de reabilitare a invalizilor şi pensionarilor „Victoria” al Republicii Moldova, or.Sergheevca, Ucraina

3. Centrul de reabilitare a persoanelor vîrstnice şi persoanelor cu dizabilităţi (adulte) „Speranţa”, or. Vadul lui Vodă

4. Centrul de plasament pentru persoane vîrstnice şi persoane cu dizabilităţi, mun.Chişinău

5. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilităţi (adulte), com.Cocieri, r-nul Dubăsari

6. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilităţi (adulte), com.Bădiceni, mun.Soroca

7. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilităţi (adulte), com.Brînzeni, mun.Edineţ

8. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilităţi (adulte), mun.Bălţi

9. Centrul de plasament temporar pentru copii cu dizabilităţi, mun.Hînceşti

10. Centrul de plasament temporar pentru copii cu dizabilităţi, mun.Orhei

11. Centrul de plasament temporar pentru copii separaţi de părinţi, mun.Soroca

12. Centrul de reabilitare de zi pentru copii cu dizabilităţi, or.Criuleni

13. Centrul de reabilitare şi protecţie socială a copiilor în situaţie de risc „Пламъче”, or.Taraclia

14. Centrul de asistenţă şi protecţie a victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane, mun.Chişinău

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.454 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]