H O T Ă R Î R E
privind punerea în aplicare a prevederilor Legii cinematografiei
nr.116 din 3 iulie 2014
nr. 846 din 04.12.2015
Monitorul Oficial nr.332-339/949 din 11.12.2015
* * *
În temeiul art.32 din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537) şi art.5 alin.(2) din Legea cinematografiei nr.116 din 3 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.217-222, art.467), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se creează instituţia publică Centrul Naţional al Cinematografiei, subordonată Ministerului Culturii, care va exercita funcţia de fondator.
2. Se aprobă:
Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.1;
Structura instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.2;
Regulamentul de finanţare a cinematografiei, conform anexei nr.3;
Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Arhivei Naţionale de Film, conform anexei nr.4;
Nomenclatorul serviciilor prestate de către Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.41;
Metodologia de calculare a tarifelor pentru lucrările şi serviciile prestate de Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.42.
[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.664 din 25.09.2024, în vigoare 15.11.2024]
[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.333 din 26.05.2017, în vigoare 02.06.2017]
3. Se stabileşte efectivul-limită al instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei în număr de 16 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
4. În anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului nr.696 din 19 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.169-170, art.775), cu modificările şi completările ulterioare, compartimentul „Alte instituţii” se completează cu poziţia 7 cu următorul cuprins:
„7. Centrul Naţional al Cinematografiei”.
5. Se abrogă:
Hotărîrea Guvernului nr.317 din 2 aprilie 1997 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la Fondul dezvoltării cinematografiei naţionale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.29, art.315);
Hotărîrea Guvernului nr.919 din 9 august 2006 „Cu privire la Întreprinderea de Stat „Registrul cinematografic” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.134-137, art.1001).
6. Mijloacele rămase după lichidarea Fondului dezvoltării cinematografiei naţionale sînt transmise Centrului Naţional al Cinematografiei, în calitate de succesor de drepturi.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR | Gheorghe BREGA
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Stephane Christophe Bridе |
Ministrul culturii | Monica Babuc |
Ministrul finanţelor | Anatol Arapu
|
Nr.846. Chişinău, 4 decembrie 2015. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice
Centrul Naţional al Cinematografiei
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, atribuţiile de bază ale instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Centrul), precum şi organizarea activităţii acestuia.
2. Centrul este instituţie publică, subordonată Ministerului Culturii, cu statut de persoană juridică şi buget separat, dispune de conturi trezoreriale, ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa în limba de stat. Sediul Centrului este stabilit în mun.Chişinău.
3. Centrul îşi exercită atribuţiile în domeniile sale de activitate în corespundere cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legislaţiei în vigoare şi prezentul Regulament, în comun cu autorităţile publice centrale şi alte instituţii din domeniul cinematografiei, cu persoane juridice sau fizice, activităţile cărora se intersectează cu organismele internaţionale şi societatea civilă.
4. Finanţarea activităţilor Centrului se efectuează de la bugetul de stat în limita alocaţiilor prevăzute în legea bugetară anuală, inclusiv din veniturile proprii provenite de la prestarea serviciilor, din cota de participare a coproducătorilor şi a finanţărilor interne şi externe, din donaţii, granturi şi alte venituri în condiţiile legii.
Capitolul II
MISIUNEA, ATRIBUŢIILE DE BAZĂ ALE CENTRULUI
5. Centrul are drept misiune implementarea politicii statului în domeniul cinematografiei, monitorizarea şi supravegherea, în limitele competenţelor atribuite, a respectării legislaţiei în domeniul cinematografiei.
6. Centrul are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi înaintează propuneri Ministerului Culturii privind modificarea şi completarea legislaţiei în domeniul său de activitate;
b) estimează costurile şi înaintează propuneri Ministerului Culturii privind activitatea Centrului şi activitatea domeniului cinematografiei;
c) asigură administrarea eficientă, în condiţii de transparenţă, a resurselor financiare destinate cinematografiei;
d) elaborează şi înaintează propuneri Ministerului Culturii, în vederea reglementării relaţiilor cu persoanele fizice şi juridice implicate în activităţi din domeniul cinematografiei;
e) înaintează propuneri Ministerului Culturii pentru iniţierea şi negocierea tratatelor internaţionale din domeniul cinematografiei;
f) asigură funcţionarea şi administrarea Registrului cinematografic, instrument unitar de evidenţă a filmelor şi a persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul cinematografiei;
g) asigură gestionarea eficientă şi punerea în valoare a Arhivei Naţionale de Film;
h) estimează costurile şi asigură colectarea şi evidenţa plăţilor pentru serviciile prestate de subdiviziunile sale în conformitate cu legislaţia în vigoare;
i) asigură înregistrarea şi evidenţa persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul cinematografiei;
j) prestează servicii de copiere a materialelor din Arhiva Naţională de Film;
k) eliberează vize de exploatare pentru toate filmele distribuite pe teritoriul Republicii Moldova;
l) contribuie la crearea de facilităţi pentru modernizarea industriei filmului şi pentru dezvoltarea tehnologică în domeniul cinematografiei.
Capitolul III
ACTIVITATEA CENTRULUI
Structura Centrului
7. Sub aspect structural, Centrul este constituit din conducerea acestuia, Arhiva Naţională de Film, Registrul Cinematografic, Serviciul relaţii internaţionale şi proiecte, Serviciul administrare.
8. Activitatea Centrului este coordonată de un Consiliu alcătuit din 5 membri:
a) preşedinte al Consiliului este de drept directorul Centrului.
b) ceilalţi membri ai Consiliului sînt numiţi de Ministerul Culturii, la propunerea:
Ministerului Culturii – 1 membru;
Ministerul Finanţelor –1 membru;
uniunilor şi asociaţiilor profesionale din domeniu – 2 membri.
9. Membrii Consiliului sînt numiţi pentru o perioadă de 2 ani.
Organizarea activităţii Centrului
10. Centrul este condus de director, numit de Guvern, la propunerea Ministerului Culturii, pe un termen de 4 ani, în urma unui concurs deschis, organizat şi desfăşurat în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
[Pct.11 abrogat prin Hot.Guv. nr.664 din 25.09.2024, în vigoare 15.11.2024]
12. Directorul:
a) asigură executarea şi respectarea conformă a actelor legislative şi normative în vigoare, ordinelor ministrului culturii, a sarcinilor ce decurg din prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru realizarea drepturilor şi obligaţiilor Centrului;
b) reprezintă Centrul în relaţiile cu autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate şi poate delega, după caz, această sarcină altor persoane;
c) numeşte şi eliberează din funcţii angajaţii Centrului, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu aceştia, în condiţiile legii;
d) determină şi repartizează atribuţiile subdiviziunilor, sarcinile, atribuţiile şi responsabilităţile angajaţilor Centrului;
e) administrează procesul de întocmire a proiectului bugetului pe anul respectiv, în partea ce ţine de alocaţiile necesare asigurării activităţii Centrului, proiectelor planurilor de activitate, finanţare şi asigurare tehnico-materială a Centrului, altor planuri şi le prezintă ministrului culturii spre aprobare;
f) monitorizează şi organizează controlul asupra îndeplinirii planurilor aprobate;
g) prezintă, în modul stabilit, Ministerului Culturii rapoarte privind rezultatele activităţii de bază, precum şi activitatea economico-financiară a Centrului;
h) dispune de dreptul de administrare a mijloacelor financiare şi materiale ale Centrului, în limitele mijloacelor financiare aprobate;
i) întreprinde, în conformitate cu legislaţia în vigoare, măsuri pentru soluţionarea problemelor legate de activitatea Centrului, asigurarea tehnico-materială, întreţinerea spaţiilor, soluţionează şi coordonează alte probleme de ordin administrativ, legate de funcţionarea Centrului;
j) poartă răspundere personală pentru utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor financiare şi materiale aflate la dispoziţia Centrului.
13. În lipsa directorului, atribuţiile acestuia sînt exercitate de către unul dintre şefii de subdiviziuni şi este abilitat cu împuterniciri prin ordinul emis de directorul Centrului.
14. Personalul Centrului, format din specialişti în domeniile corespunzătoare, activează în baza fişelor de post, aprobate în modul stabilit de către directorul Centrului.
15. Schema de încadrare, în limitele personalului scriptic stabilit, se aprobă de ministrul culturii, în conformitate cu structura Centrului.
16. Proiectul bugetului se va constitui din cheltuielile necesare pentru finanţarea activităţii Centrului şi a activităţii domeniului cinematografic, care va fi înaintat, în termenele stabilite de legislaţie, spre examinare şi aprobare Ministerului Culturii.
17. Corespondenţa Centrului este semnată de director, în lipsa lui, de şeful de subdiviziune care suplineşte funcţiile directorului.
18. Semnăturile pe actele oficiale ale Centrului sînt aplicate de director sau de şeful de subdiviziune, care suplineşte funcţiile directorului, în următoarele forme: semnătură personală, semnătură digitală.
19. În cadrul Centrului pot fi create comisii sau grupuri de lucru, după caz, în vederea examinării şi soluţionării unor chestiuni specifice şi luarea unor decizii în domeniile de referinţă. La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din domeniile de referinţă.
20. Componenţa comisiilor se stabileşte prin ordinul directorului Centrului cu consultarea Consiliului.
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE CONSILIULUI CENTRULUI
21. Consiliul este un organ colegial, care are sarcina de a monitoriza activitatea Centrului privind implementarea politicii statului in domeniul cinematografiei, elaborează şi înaintează Ministerului Culturii propuneri de politici şi strategii, de comun acord cu subdiviziunile Centrului.
22. Consiliul coordonează şi monitorizează executarea bugetului aprobat.
23. Consiliul evaluează şi estimează finanţarea proiectelor destinate producţiei cinematografice în bază de concurs.
24. Consiliul colaborează cu subdiviziunile Centrului la elaborarea de propuneri de politici şi strategii în domeniul cinematografiei.
25. Consiliul este convocat de directorul Centrului sau la solicitarea unui membru al acestuia.
26. Consiliul se întruneşte ori de cîte ori este necesar, dar cel puţin o dată pe lună.
27. Componenţa Consiliului poate fi modificată pe perioada mandatului în cazul în care unul din membrii acestuia, din motive de boală sau din alte motive întemeiate, nu poate să-şi continue activitatea.
28. Mandatul membrilor Consiliului poate fi reînnoit pentru o perioadă de maximum 2 ani.
29. Pe perioada mandatului membrii Consiliului sau agenţii economici ai căror acţionari, asociaţi sau administratori sînt membri ai Consiliului, nu pot înscrie proiecte la sesiunile de concurs pentru acordare de finanţare.
30. Şedinţele Consiliului vor fi deliberative cu participarea majorităţii membrilor acestuia. Hotărîrile Consiliului se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestuia, prin vot deschis.
31. Consiliul prezintă, în modul şi în termenele stabilite, Ministerului Culturii, dări de seamă, rapoarte financiare despre modul de repartizare a mijloacelor bugetare alocate.
32. Membrii Consiliului suspectaţi sau învinuiţi de corupţie sau influenţă în procesul de votare se revocă prin ordinul ministrului culturii.
Capitolul V
MODUL ŞI CONDIŢIILE DE OCUPARE A FUNCŢIEI
DE DIRECTOR AL CENTRULUI
33. Concursul privind ocuparea funcţiei de director al Centrului este organizat şi desfăşurat de comisia de concurs, instituită prin ordinul ministrului culturii şi se bazează pe următoarele principii:
transparenţă în organizarea şi desfăşurarea concursului;
competenţă şi profesionalism;
imparţialitate în aplicarea criteriilor de selecţie.
34. Comisia de concurs este constituită din 5 membri, inclusiv preşedintele la nivel de viceministru şi secretarul comisiei.
35. Şedinţele comisiei de concurs se consideră deliberative, prin prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor. Hotărîrile comisiei se adoptă cu majoritatea simplă de voturi din numărul total de membri ai acesteia.
36. Anunţul privind funcţia vacantă, termenele şi condiţiile desfăşurării concursului se plasează pe pagina web a Ministerului şi în mass-media.
37. Informaţia privind condiţiile de desfăşurare a concursului conţine:
a) denumirea şi adresa sediului/biroului desfăşurării concursului;
b) funcţia pentru care se organizează concursul;
c) condiţiile de participare la concurs;
d) actele ce urmează a fi prezentate, modalitatea şi data-limită de depunere a acestora;
e) numărul de telefon, adresa electronică şi poştală ale persoanei responsabile de organizarea concursului.
38. Criteriile pentru a candida la funcţia de director al Centrului sînt:
a) cetăţenia Republicii Moldova;
b) studii superioare universitare în domeniile de referinţă sau superioare universitare corespunzătoare profilului cinematografiei;
c) experienţă de activitate în domeniul cinematografiei de cel puţin 5 ani;
d) cunoaşterea limbii române;
e) apt din punct de vedere medical (fizic şi neuropsihic) pentru exercitarea funcţiei;
f) lipsa antecedentelor penale, inclusiv a celor stinse sau anulate de instanţa de judecată.
39. Pentru ocuparea funcţiei de director al Centrului, candidaţii prezintă personal, în termen de 30 zile din ziua publicării anunţului, dosarul cu următoarele acte:
cererea de înscriere;
copia de pe buletinul de identitate;
copiile de pe actele de studii;
copiile de pe actele ce confirmă experienţă de activitate în domeniul cinematografiei sau managerială (în cazul dacă o are);
curriculum vitae;
copia de pe carnetul de muncă;
certificatul medical din care rezultă că este apt medical, fizic şi neuropsihic;
certificatul de cazier judiciar sau cererea pe propria răspundere.
40. Comisia de concurs are următoarele competenţe:
a) verifică îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs a candidaţilor;
b) decide admiterea/neadmiterea şi stabileşte lista candidaţilor admişi la concurs;
c) evaluează dosarele, competenţele profesionale şi manageriale ale acestora pe bază de interviu;
d) elaborează documentele finale referitoare la rezultatele concursului;
e) asigură comunicarea rezultatelor concursului.
41. Şedinţele comisiei de concurs se consemnează în procesul-verbal, perfectat de secretarul comisiei şi contrasemnat de membrii comisiei.
42. Candidaţii care au fost declaraţi admişi sînt contactaţi şi informaţi despre data interviului.
43. Condiţiile susţinerii interviului sînt egale pentru fiecare candidat. Întrebările şi răspunsurile se consemnează în procesul-verbal.
44. Fiecare membru al comisiei de concurs acordă punctajul conform criteriilor din Fişa de evaluare individuală a candidatului. Este declarat învingător candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj.
45. Comisia, în termen de 5 zile, prezintă procesul-verbal cu rezultatele concursului.
46. Ministerul Culturii înaintează Guvernului, în modul stabilit, dosarul învingătorului la funcţia de director al Centrului.
47. Concursul se anunţă repetat în cazul în care:
a) nu a fost depus nici un dosar în termenele stabilite;
b) a depus dosarul doar un singur candidat;
c) după examinarea dosarelor, la concurs a fost admis doar un singur candidat.
48. În cazul în care directorul Centrului nu a fost desemnat nici după desfăşurarea repetată a concursului, Ministerul numeşte, pe o perioadă de pînă la un an, directorul interimar al Centrului cu desfăşurarea ulterioară a concursului.
Contestaţiile
49. Contestaţiile referitoare la concurs se depun în termen de trei zile de la anunţarea rezultatelor concursului şi se examinează de către comisia de contestaţii a Ministerului care este constituită prin ordinul ministrului culturii. Membrii Comisiei de concurs nu pot fi incluşi în componenţa comisiei de contestaţii.
50. Contestaţiile se examinează în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. Hotărîrea comisiei de contestaţii se comunică contestatorului, cu confirmare de primire.
51. Litigiile referitoare la concurs se examinează de către instanţa de judecată.
Capitolul VI
EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ
52. Centrul ţine evidenţa contabilă şi întocmeşte dări de seamă.
53. Centrul prezintă dări de seamă statistice privind domeniul cinematografiei.
54. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Centrului se efectuează în corespundere cu legislaţia în vigoare de organele abilitate.
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE
55. Activitatea Centrului poate fi sistată prin reorganizare sau dizolvare, prin hotărîrea Guvernului, la propunerea fondatorului.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
STRUCTURA
instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei
Conducerea
Registrul Cinematografiei
Arhiva Naţională de Film
Serviciul relaţii internaţionale şi proiecte
Serviciul administrare
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.664 din 25.09.2024, în vigoare 15.11.2024]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
REGULAMENT
de finanţare a cinematografiei
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul de finanţare a cinematografiei (în continuare – Regulament) stabileşte modul şi condiţiile de distribuire şi utilizare a resurselor financiare alocate din bugetul de stat pentru sprijinul financiar al domeniului cinematografiei prin intermediul Centrului Naţional al Cinematografiei (în continuare – Centru), care sunt utilizate conform prevederile art.11 alin.(1) din Legea cinematografiei nr.116/2014.
2. Regulamentul are drept scop promovarea unui sistem concurenţial echitabil şi transparent de acces la resursele financiare publice destinate domeniului cinematografiei.
3. Finanţarea domeniului cinematografiei se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
1) libertatea de creaţie şi exprimare artistică;
2) principiul egalităţii şi nediscriminării;
3) principiul neimixtiunii politice;
4) principiul diversităţii culturale.
4. Consiliul Centrului (în continuare – Consiliu) aprobă distribuirea mijloacelor financiare alocate anual de la bugetul de stat pentru fiecare sesiune de concurs al proiectelor cinematografice şi finanţarea altor genuri de activitate din domeniul cinematografiei.
5. În funcţie de mijloacele financiare alocate de la bugetul de stat, Consiliul stabileşte data desfăşurării concursului şi cuantumul finanţărilor pe secţiuni şi categorii pentru fiecare sesiune de concurs.
6. Directorul Centrului stabileşte modul de depunere a dosarelor pentru finanţare şi modul de desfăşurare a concursului, care poate fi în format fizic, online sau mixt, după caz.
7. Dosarele pentru concurs se depun şi se completează conform cerinţelor prevăzute de prezentul Regulament, standardelor din domeniul industriei cinematografice şi formularelor tipizate elaborate şi aprobate de Centru, publicate pe pagina web oficială a acestuia.
8. Concursul proiectelor cinematografice are loc cel puţin o dată pe parcursul unui an bugetar.
9. Cuantumul sumelor stabilite conform pct.5 pentru concursul proiectelor cinematografice va fi publicat pe pagina web oficială a Centrului, la data anunţării sesiunii de concurs.
10. Proiectele pentru alte genuri de activitate se depun pe tot parcursul anului, dacă Consiliul nu stabileşte altfel.
11. Resursele financiare disponibile şi/sau neutilizate sunt redistribuite în anul curent, prin hotărârea Consiliului, pentru alte proiecte sau activităţi cinematografice.
Capitolul II
CONCURSUL PROIECTELOR CINEMATOGRAFICE
Secţiunea 1
Condiţii de eligibilitate
12. Sunt eligibile pentru a participa la concursul proiectelor cinematografice proiectele care întrunesc cumulativ următoarele condiţii:
1) proiectele sunt depuse de o persoană juridică care:
a) este rezident al Republicii Moldova;
b) desfăşoară conform actelor de constituire activitatea de producţie de film;
c) nu are datorii la bugetul de stat în momentul înscrierii la concurs;
d) şi-a onorat obligaţiile pentru contractele încheiate anterior cu Centrul;
e) în momentul depunerii are cel mult 3 proiecte în derulare finanţate de Centru;
2) în momentul depunerii regizorul proiectului are cel mult 2 proiecte în derulare finanţate de Centru, cu excepţia cazului în care dovedeşte faptul că a încheiat filmările pentru unul dintre proiecte până la data organizării sesiunii de concurs.
13. Proiectele nu sunt eligibile pentru a participa la concurs în cazul în care:
1) fondatorul sau administratorul persoanei juridice, regizorul proiectului, producătorul proiectului este soţ/soţie, rudă sau afin, până la gradul doi inclusiv, cu membrii Consiliului;
2) incită la război, la ură naţională rasială, de clasă sau religioasă, la discriminare pe criterii etnice, religioase, de sex sau orientare sexuală, la separatism teritorial; au caracter pornografic sau de propagandă electorală, politică sau religioasă.
Secţiunea a 2-a
Categorii de proiecte şi secţiuni de concurs
14. Pot beneficia de sprijin financiar filmele de scurtmetraj sau lungmetraj de ficţiune, documentare, animaţie, hibrid, experimentale, drama TV pilot, multimedia bazată pe naraţiune, bazată pe orice gen, de orice format, care sunt proiectate, distribuite şi difuzate pe piaţa locală şi internaţională, conform următoarelor secţiuni:
1) proiecte cinematografice în dezvoltare;
2) producţia de film de lungmetraj;
3) producţia de film de scurtmetraj;
4) postproducţie;
5) coproducţii minoritare;
6) debut;
7) alte categorii de producţii.
15. La secţiunea „Proiecte cinematografice în dezvoltare” participă proiectele de film de lungmetraj care sunt la etapa de scriere şi rescriere a scenariilor, documentare, identificare a resurselor creative, cesiune a drepturilor de autor, elaborare a strategiei de finanţare, identificare a partenerilor şi coproducătorilor.
16. La secţiunile „Producţia de film de lungmetraj” şi „Producţia de film de scurtmetraj” participă proiectele de film de ficţiune, documentare sau animaţie, cu un scenariu finalizat, un plan de finanţare şi un plan de producţie elaborate, o viziune de promovare şi distribuire a producătorului, cu un deviz de cheltuieli detaliat pentru toate etapele de producţie a filmului.
17. La secţiunea „Postproducţie” participă proiectele în proces de finalizare a filmărilor, care, conform planului de producţie, sunt în ultima sau penultima zi de filmare sau au finalizat filmările şi sunt la etapa de editare video şi/sau sunet, corecţie de culoare, efecte vizuale speciale.
18. La secţiunea „Coproducţii minoritare” participă proiectele de film de lungmetraj realizate în coproducţie cu unul sau mai mulţi producători din afara ţării în care cota-parte a producătorului naţional în bugetul consolidat al filmului este una minoritară.
19. La secţiunea „Debut” participă proiectele de ficţiune de lungmetraj ai căror regizori sunt la primul lor film din această categorie.
20. La secţiunea „Alte categorii de producţii” participă proiectele care nu se încadrează în secţiunile din pct.15-19, precum filme experimentale, hibrid, drama TV pilot etc.
Secţiunea a 3-a
Desfăşurarea concursului
21. Anunţul, modalitatea şi condiţiile de participare la concurs sunt publicate pe pagina web oficială a Centrului şi în mass-media naţională cu cel puţin 35 de zile înainte de data-limită de depunere a dosarelor.
22. Concursul pentru finanţarea proiectelor cinematografice se desfăşoară în 2 etape.
23. În prima etapă a concursului are loc depunerea şi evaluarea dosarului creativ de către o Comisie de evaluare (în continuare – Comisie) şi prezentarea publică a proiectelor în faţa unui Juriu specializat (în continuare – Juriu).
24. În cazul în care dosarul creativ nu întruneşte cerinţele stabilite la pct.7, secretariatul tehnic va informa aplicantul în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii dosarului. Dosarul este respins dacă aplicantul, în termen de 3 zile de la data informării, nu a completat/ajustat dosarul conform cerinţelor stipulate.
25. În funcţie de numărul de dosare depuse la concurs, directorul Centrului împreună cu membrii Comisiei stabilesc perioada de evaluare a dosarelor şi data organizării prezentării publice a proiectelor.
26. Membrii Comisiei evaluează şi prezintă pentru fiecare dosar distribuit fişa de evaluare a proiectului şi o recenzie scrisă care să argumenteze punctajul atribuit proiectului respectiv.
27. Prezentarea publică a proiectelor are loc public, cu prezenţa fizică sau online a participanţilor la concurs şi a Juriului, cu acces pentru mass-media, invitaţi speciali, şi poate fi transmisă online. Prezentarea publică a proiectelor este realizată de producător şi regizor sau scenarist, după caz. Timpul acordat pentru prezentarea unui proiect şi sesiunea de întrebări şi răspunsuri, data, ora, locul desfăşurării, platforma pe care va fi transmisă, componenţa Juriului şi alte detalii tehnice sunt anunţate pe pagina web oficială a Centrului şi în mass-media cu minimum 10 zile înainte de data desfăşurării evenimentului. Ordinea prezentării este stabilită de secretariatul tehnic.
28. Lista rezultatelor primei etape a concursului este publicată pe pagina web oficială a Centrului.
29. Câştigătorii primei etape au la dispoziţie 15 zile de la data publicării rezultatelor primei etape a concursului pentru depunerea dosarului tehnic.
30. În etapa a doua secretariatul tehnic examinează dosarele tehnice, calculează punctajul pentru dosarul tehnic şi punctajul total acumulat pentru ambele etape ale concursului, completează o fişă finală cu lista proiectelor în ordine ierarhică în funcţie de punctajul acumulat, pe care o transmite Consiliului.
31. Etapa a doua a concursului nu poate dura mai mult de 30 de zile. Modificarea acestui termen poate avea loc cu acordul Consiliului.
32. În cazul în care dosarul tehnic nu întruneşte cerinţele stabilite în pct.7, secretariatul informează participantul la concurs. Dosarul este respins dacă în termen de 3 zile de la data informării participantul nu a completat/ajustat dosarul conform cerinţelor stipulate în prezentul Regulament. Secretariatul tehnic poate solicita informaţii suplimentare, după caz, iar participantul este obligat să prezinte aceste informaţii într-un termen de maximum 3 zile.
33. Consiliul examinează rezultatele concursului şi emite hotărârea privind rezultatele sesiunii de concurs al proiectelor cinematografice.
34. Hotărârea Consiliului este publicată pe pagina web oficială a Centrului în cel mult 5 zile de la data emiterii acesteia.
Secţiunea a 4-a
Secretariatul tehnic
35. Odată cu publicarea anunţului cu privire la concurs, directorul Centrului aprobă componenţa secretariatului tehnic al concursului, alcătuit din minimum 3 persoane, inclusiv angajaţi ai Centrului.
36. Secretariatului tehnic îi revin organizarea şi asigurarea bunei desfăşurări a concursului, în particular următoarele atribuţii:
1) recepţionarea, înregistrarea şi verificarea dosarelor depuse, precum şi solicitarea informaţiilor suplimentare, după caz, şi informarea, printr-o înştiinţare în formă scrisă sau prin e-mail, despre admiterea sau neadmiterea dosarului la concurs;
2) transmiterea dosarului creativ Comisiei şi organizarea prezentării publice a proiectelor;
3) pregătirea fişelor de evaluare pentru Comisie şi Juriu, totalizarea acestora şi pregătirea fişelor de evaluare finale ale concursului;
4) evidenţa documentelor privind organizarea şi desfăşurarea concursului şi alte lucrări tehnice care să asigure buna desfăşurare a concursului;
5) verificarea dosarului tehnic şi evaluarea declaraţiilor regizorului şi producătorului;
6) pregătirea materialelor concursului pentru examinare de către Consiliu.
37. Evaluarea dosarelor tehnice le revine membrilor secretariatului tehnic. În cazul sesizării organelor competente referitor la comiterea unor acţiuni cu caracter coruptibil sau încălcări ale regulamentului, membrul se suspendă provizoriu din funcţie sau se suspendă raporturile de muncă, în condiţiile legii, până la adoptarea unei hotărâri definitive în privinţa acestuia, şi este desemnat un alt membru.
38. În cazul în care secretariatul tehnic depistează dosare care nu corespund condiţiilor de eligibilitate stabilite în pct.12 şi 13, dosarul este respins, indiferent la care etapă se află Concursul.
Secţiunea a 5-a
Comisia şi Juriul
39. Comisia este alcătuită din 5 membri, componenţa acesteia fiind aprobată prin ordin al directorului Centrului.
40. Directorul Centrului, în funcţie de numărul de dosare depuse la concurs, poate distribui Comisiei dosarele artistice pe categorii de proiecte, cu condiţia unui minim de 3 evaluatori pe dosar, conform următoarei clasificări:
1) ficţiune lungmetraj;
2) ficţiune scurtmetraj;
3) documentare lungmetraj;
4) documentare scurtmetraj;
5) animaţie lungmetraj;
6) animaţie scurtmetraj;
7) alte categorii de filme.
41. Juriul pentru prezentarea publică a proiectelor este unul internaţional, format din 3 membri şi se aprobă prin ordin al directorului Centrului.
42. Componenţa Comisiei şi a Juriului este stabilită inclusiv în urma consultărilor cu reprezentanţi ai industriei cinematografice, luând în considerare:
1) profesionalismul acestora, experienţa anterioară ca fiind una relevantă şi vizibilă în domeniul industriei cinematografice moderne;
2) activitatea similară pe internaţional;
3) realizarea/participarea la proiecte de succes artistic sau comercial internaţional;
4) activitatea didactică sau de mentorat în cadrul platformelor, instituţiilor specializate în domeniul cinematografiei;
5) activitatea profesională în cadrul secţiunilor de industrie, al festivalurilor internaţionale, al organizaţiilor internaţionale, al companiilor de producţie sau distribuţie.
43. Responsabilitatea evaluării scenariilor îi revine Comisiei.
44. Responsabilitatea evaluării prezentării publice a proiectelor îi revine doar Juriului.
45. În cazul depistării unor atribuţii de incompatibilitate, membrul Comisiei se suspendă până la elucidarea situaţiei şi este desemnat un alt membru. Pentru perioada suspendării, membrul suspendat este înlocuit cu un membru supleant.
46. Procedura de consultare a reprezentanţilor din domeniul industriei cinematografice în vederea stabilirii componenţei Comisiei şi a Juriului este realizată conform următoarei proceduri:
1) Centrul publică pe pagina web oficială a instituţiei anunţul privind lansarea sesiunii de concurs şi apelul de înaintare a propunerilor pentru Comisie şi Juriu;
2) în termen de 15 zile de la data publicării anunţului prevăzut la subpct.1), uniunile şi asociaţiile din domeniul industriei cinematografice, reprezentanţi ai industriei, pot transmite Centrului propuneri şi candidaturi pentru componenţa Comisiei şi a Juriului, însoţite de o scurtă descriere a performanţelor profesionale ale persoanei nominalizate în acest sens;
3) directorul Centrului poate utiliza, total sau parţial, propunerile înaintate de uniunile şi asociaţiile din domeniul industriei cinematografice. Procedura de consultare se consideră îndeplinită chiar dacă Centrul nu primeşte propuneri în termenul prevăzut la subpct.2).
47. În scopul evaluării dosarelor, Centrul poate semna acorduri de parteneriat şi contracte cu organizaţii, platforme internaţionale specializate din industria filmului, acestea urmând să delege experţi în domeniu care vor forma parţial sau complet Comisia. Centrul poate contracta direct experţi internaţionali din domeniu pentru formarea Comisiei şi a Juriului.
48. Pentru activitatea desfăşurată în perioada sesiunii de concurs, membrii Comisiei şi ai Juriului semnează o declaraţie de imparţialitate şi sunt remuneraţi în baza contractelor de achiziţie a serviciilor.
Secţiunea a 6-a
Dosarul creativ
49. Pentru prima etapă a concursului participanţii prezintă dosarul creativ, care conţine:
1) pentru proiecte cinematografice în dezvoltare:
a) cererea de înscriere la concurs;
b) foaia de titlu a dosarului, cu titlul, genul, categoria, durata filmului, autorii filmului, logline-ul şi un sinopsis scurt de maximum 500 de caractere;
c) sinopsisul filmului – maximum 10 pagini, scenariul de film sau schiţa de scenariu în faza de elaborare în care se află la momentul respectiv, întocmit în format standard, cu indicarea materialului literar sau a operei literare în cazul adaptărilor;
d) viziunea regizorală, după caz;
e) nota producătorului;
2) pentru ficţiune lungmetraj:
a) cererea de înscriere la concurs;
b) foaia de titlu a dosarului, cu titlul, genul, categoria, durata filmului, autorii filmului, logline-ul şi un sinopsis scurt de maximum 500 de caractere;
c) scenariul de film, întocmit în format standard – minimum 70 de pagini scrise;
d) sinopsisul scenariului – maximum 3 pagini;
e) concepţia regizorală asupra scenariului, care poate conţine text şi imagini, reflecţii de structură şi stilistică, descrieri de personaje şi altă informaţie care ar evidenţia stilul regizoral al filmului – maximum 10 pagini;
f) nota producătorului;
3) pentru ficţiune scurtmetraj:
a) cererea de înscriere la concurs;
b) foaia de titlu a dosarului, cu titlul, genul, categoria, durata filmului, autorii filmului, logline-ul şi un sinopsis scurt de maximum 500 de caractere;
c) scenariul de film – minimum 10 pagini;
d) sinopsisul scenariului – maximum o pagină;
e) concepţia şi motivaţia regizorală privind scenariul, aprecierea stilului şi a laturii vizuale a filmului – maximum 3 pagini;
f) nota producătorului;
4) pentru documentar lungmetraj:
a) cererea de înscriere la concurs;
b) foaia de titlu a dosarului, cu titlul, genul, categoria, durata filmului, autorii filmului, logline-ul şi un sinopsis scurt de maximum 500 de caractere;
c) scenariul de film sau schiţa scenariului de maximum 30 de pagini;
d) rezumatul scenariului – maximum 3 pagini;
e) viziunea regizorală asupra filmului, în text şi imagini, care poate conţine reflecţii de structură şi stilistică, precum şi orice informaţie relevantă pentru susţinerea temei, lista persoanelor care urmează a fi intervievate şi, după caz, lista materialelor din arhivă;
f) nota producătorului;
5) pentru documentar scurtmetraj:
a) cererea de înscriere la concurs;
b) foaia de titlu a dosarului, cu titlul, genul, categoria, durata filmului, autorii filmului, logline-ul şi un sinopsis scurt de maximum 500 de caractere;
c) scenariul de film sau schiţa scenariului – maximum 10 pagini;
d) rezumatul scenariului – maximum o pagină;
e) viziunea regizorală asupra filmului, în text şi imagini, care poate conţine reflecţii de structură şi stilistică, precum şi orice informaţie relevantă pentru susţinerea temei, lista persoanelor care urmează a fi intervievate şi, după caz, lista materialelor din arhivă;
f) nota producătorului;
6) pentru animaţie lungmetraj şi scurtmetraj:
a) cererea de înscriere la concurs;
b) foaia de titlu a dosarului, cu titlul, genul, categoria, durata filmului, autorii filmului, logline-ul şi un sinopsis scurt de maximum 500 de caractere;
c) scenariul de film;
d) sinopsisul – maximum 5 pagini;
e) viziunea regizorală asupra filmului propus, în text şi imagini, care poate include reflecţii de structură şi stilistică, precum şi orice altă informaţie relevantă pentru susţinerea scenariului, schiţe şi descrierea personajelor, schiţe de ambianţă plastică, după caz;
f) nota producătorului;
7) pentru postproducţie:
a) cererea de înscriere la concurs;
b) foaia de titlu a dosarului, cu titlul, genul şi categoria filmului, autorii filmului, logline-ul şi un sinopsis scurt de maximum 500 de caractere;
c) sinopsisul filmului de maximum 5 pagini;
d) descrierea succintă a proiectului, care să conţină informaţii despre subiectul, stilul, ideea filmului, echipa de creaţie implicată, actorii principali;
e) un fragment din film de o lungime de 20 de minute;
f) o secvenţă relevantă din film de 3-5 minute şi descrierea acesteia în contextul filmului;
g) conceptul regizoral;
h) nota producătorului;
8) pentru coproducţii minoritare – cerinţele menţionate la subpct.1), 2), 4), 6) şi 7);
9) pentru prezentarea publică a proiectelor, participanţii la concurs vor depune versiunea scrisă a prezentării (maximum 2 pagini) în limbile română şi engleză, materiale video, imagini, moodboard (schiţe vizuale de ambianţă plastică) sau alte materiale vizuale de referinţă.
Secţiunea a 7-a
Dosarul tehnic
50. Dosarul tehnic este depus de participanţii la concurs admişi în cea de-a doua etapă a concursului şi include:
1) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice;
2) dovada lipsei datoriilor faţă de bugetul de stat;
3) contractul de cesiune a dreptului de autor între producător şi autorul scenariului, precum şi între producător şi regizor; opţiunea asupra dreptului de exploatare cinematografică a operei originale care a stat la baza scenariului, după caz;
4) contractul de coproducţie în cazul coproducţiilor minoritare, care stipulează cota-parte a producătorului naţional şi drepturile de exploatare a filmului pe teritoriul Republici Moldova;
5) planul calendaristic de producţie pe etape;
6) planul de finanţare a proiectului;
7) declaraţia producătorului, conform unui formular tipizat, cu documente confirmative anexate, care fac dovada participării altor parteneri, coproducători în proiect, contracte de achiziţie de către difuzori, distribuitori, selecţii sau premii în festivaluri, secţiuni de industrie cinematografică, platforme cinematografice de mentorat sau instruire;
8) declaraţia regizorului conform unui formular tipizat, cu documente confirmative anexate;
9) o scurtă descriere a activităţii în domeniu (cel mult 500 de caractere) şi filmografia regizorului şi a persoanei fizice desemnate în calitate de producător al proiectului;
10) devizul de cheltuieli al proiectului, întocmit pe capitole de cheltuieli, care conţine:
a) costurile, ce nu pot depăşi următoarele cote maximale din cheltuielile directe:
7% – onorariu pentru societatea producătoare;
5% – onorariu pentru scrierea scenariului, dialogurilor şi cesiunea exclusivă privind exploatarea scenariului în cadrul operei cinematografice;
5% – onorariu pentru activitatea de regizor, precum şi pentru cesiunea drepturilor provenite din această activitate;
4% – onorariu pentru activitatea producătorului executiv;
4% – onorariu pentru muzica originală special creată;
4% – cheltuieli neprevăzute;
b) onorariile acordate regizorului, scenaristului, producătorului sau compozitorului, care pot depăşi valorile de mai sus aplicate bugetului părţii moldoveneşti în cazul în care diferenţa peste maximele prevăzute este inclusă în cota de finanţare asigurată de coproducător sau din alte surse decât cele alocate de Centru;
c) aportul propriu pentru realizarea proiectului, care nu trebuie să fie mai mic de 5% din bugetul total al proiectului şi care poate fi constituit din sume în numerar, servicii sau aport în natură;
d) cheltuielile generale administrative legate de menţinerea şi dezvoltarea capacităţii producătorului nu vor fi finanţate de Centru.
Secţiunea a 8-a
Evaluarea dosarului creativ
51. Comisia examinează calitatea scenariilor sau, după caz, a schiţelor de scenarii, a planului scenaristic (în continuare – scenariu) pentru fiecare proiect.
52. Evaluarea scenariilor se face de către membrii desemnaţi ai Comisiei prin acordarea punctelor de la 1 la 10, conform criteriilor prestabilite în fişa de evaluare.
53. Punctajul pentru scenariul acordat de un membru al Comisiei va constitui media aritmetică a punctelor per criteriu.
54. Nota finală a scenariului constituie media aritmetică a punctelor acordate de către membrii desemnaţi ai Comisiei.
55. Juriul evaluează prezentarea publică a proiectelor participanţilor pe o scară de la 1 la 10.
56. Punctajul final pentru prezentarea publică a proiectelor este anunţat de către Juriu într-un termen de maximum 2 zile.
57. Punctajul final pentru prima etapă de concurs este media aritmetică a notei finale a scenariului şi a notei acordate pentru prezentarea publică a proiectelor pentru fiecare participant.
58. Centrul poate stabili votul online al publicului, votul participanţilor pentru cel mai bun proiect, rezultatele fiind utilizate în scopuri analitice şi de testare a audienţei.
59. La finalul primei etape a concursului se va afişa, pentru fiecare proiect cinematografic, punctajul final pentru scenariu, punctajul final acordat de Juriu pentru prezentarea publică a proiectelor şi punctajul final pentru prima etapă a concursului.
60. Proiectele cinematografice care au acumulat minimum 6 puncte sunt admise în etapa a doua a concursului. Ponderea punctajului obţinut în prima etapă a concursului este de 60% pentru toate proiectele, cu excepţia proiectelor cinematografice în dezvoltare, unde această pondere este de 50%.
61. Lista cu rezultatele evaluării proiectelor cinematografice se întocmeşte în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut şi se aprobă printr-un proces-verbal semnat de secretariatul tehnic.
Secţiunea a 9-a
Evaluarea dosarului tehnic
62. Evaluarea dosarului tehnic sub aspectul succesului comercial şi artistic este efectuată în baza:
1) declaraţiei regizorului privind succesul artistic şi comercial al unui film realizat anterior conform unui formular tipizat;
2) declaraţiei producătorului privind succesul artistic şi comercial al unui film realizat anterior, experienţei profesionale; contribuţiei financiare şi performanţelor obţinute cu proiectul depus, conform unui formular tipizat;
3) fişei de punctaj pentru fiecare criteriu, precum şi listei de festivaluri pe categorii publicate pe pagina web oficială a Centrului;
4) dovezii participării altor parteneri, coproducători în proiect, contractelor de achiziţie de către difuzori, distribuitori, preselecţiilor sau selecţiilor în festivaluri, secţiuni de industrie cinematografică, platforme cinematografice de mentorat sau instruire.
63. Punctajul maxim pentru calitatea regizorului şi a producătorului este de 20 de puncte pentru fiecare, iar nota finală a dosarului tehnic reprezintă suma punctelor acumulate pentru calitatea regizorului şi calitatea producătorului. Ponderea maximă este de 40% din punctajul total.
64. În cazul proiectelor cinematografice în dezvoltare este evaluată doar calitatea producătorului, aceasta având o pondere de maximum 50% din proiect.
65. Secretariatul tehnic va cumula punctajul din prima etapă a concursului cu cel obţinut în cea de-a doua etapă a concursului şi va întocmi fişa cu punctajul final al proiectelor în concurs în ordinea ierarhică descrescătoare pentru fiecare secţiune de concurs.
Secţiunea a 10-a
Deciziile de finanţare
66. Membrii secretariatului tehnic prezintă Consiliului, în termen de maximum 5 zile, rezultatele finale de evaluare a dosarelor tehnice.
67. Consiliul examinează dosarele proiectelor cinematografice în ordinea descrescătoare a punctajelor finale stabilite şi are obligaţia să examineze datele cuprinse în documente şi să ia decizia de finanţare ţinând cont de următoarele criterii:
1) fezabilitatea proiectului din punctul de vedere al bugetului, planului de producţie şi finanţare;
2) concordanţa dosarului depus cu cerinţele regulamentului de finanţare, cu legislaţia în domeniu, cu alte acte normative, după caz;
3) modul de derulare a contractelor anterior încheiate între Centru şi producătorul proiectului cinematografic.
68. Cuantumul pentru fiecare proiect se stabileşte de Consiliu în conformitate cu ierarhia proiectului selectat, în ordinea descrescătoare a punctajului acordat şi în limitele mijloacelor disponibile.
69. Hotărârea se publică pe pagina web oficială a Centrului în termen de 5 zile de la data luării deciziei, cu specificarea punctajul acordat de Comisie, Juriu, punctajul obţinut pentru calitatea regizorului şi calitatea producătorului, cuantumul sumei aprobate pentru fiecare proiect câştigător, cu indicarea procentului pe care îl constituie din totalul bugetului filmului. Câştigătorii concursului vor fi informaţi în scris de către secretariatul tehnic.
70. Un producător poate beneficia de finanţare în cadrul aceleiaşi sesiuni de concurs pentru maximum 2 proiecte.
71. Consiliul nu acordă finanţare pentru două proiecte de film de lungmetraj selectate în cadrul unei sesiuni de concurs ale unuia şi aceluiaşi regizor. Regizorul va alege doar un proiect, iar producătorul este în drept să propună un alt regizor cu un punctaj pentru calitate nu mai mic decât al regizorului iniţial.
72. Finanţarea proiectelor cinematografice selectate care au acumulat un punctaj egal se face în baza următoarelor criterii de departajare:
1) nivelul contribuţiei financiare confirmate de beneficiar la data înscrierii proiectului în concurs;
2) etapa la care a avansat proiectul în procesul de producţie;
3) potenţialul internaţional al proiectului.
73. Termenul de adoptare a hotărârii nu poate depăşi 30 de zile de la data încheierii celei de-a doua etape de concurs.
74. În cazuri justificate, Consiliul acordă o prelungire a termenului de executare sau transmitere a proiectului unui alt producător.
75. Circumstanţele în care Consiliul poate aproba transmiterea unui proiect spre producţia unui alt producător sunt:
1) incapacitatea de plată;
2) reorganizarea sau falimentul;
3) retragerea din proiect a unui coproducător sau finanţator.
76. Hotărârea de acordare a finanţării pentru proiectul cinematografic este valabilă 6 luni de la data comunicării, interval în care producătorul este obligat să încheie contractul privind finanţarea producţiei cinematografice. Perioada de producţie a unui film realizat cu sprijinul financiar de la bugetul de stat este de 3 ani de la data încheierii contractului privind finanţarea producţiei cinematografice. Prelungirea acestui termen poate avea loc în condiţiile unui impediment justificator major, în cazul producţiilor cu grad de complexitate ridicat sau al unor circumstanţe care justifică întemeiat necesitatea prelungirii termenului. Termenul poate fi prelungit doar prin decizia Consiliului, dar nu mai mult de 3 ori şi pe o perioadă suplimentară de maximum încă 2 ani.
Secţiunea a 11-a
Condiţii de finanţare
77. Finanţarea proiectelor cinematografice se acordă proiectelor declarate câştigătoare la concurs în limitele resurselor financiare disponibile până la epuizarea acestora. Consiliul este în drept să anuleze hotărârea de finanţare în cazul neexecutării sau al executării necorespunzătoare a condiţiilor prezentului Regulament şi altor acte normative de către câştigători după desfăşurarea concursului.
78. Contractele se încheie numai după verificarea de către Consiliu a dosarului financiar al proiectului de film, cu prezentarea de către producători a contractelor de cofinanţare, coproducţie, aportul propriu însoţit de documente confirmative precum garanţii bancare, extrase de pe cont, liste de preţuri, contracte, dovada posesiunii bunurilor, dovada plăţilor efectuate, alte documente care să ateste capacitatea proprie a producătorului de a acoperi anumite categorii de cheltuieli sau a le efectua.
79. Cuantumul şi condiţiile finanţării sunt stipulate în contractul de finanţare în fiecare caz aparte în funcţie de secţiune şi categoria de proiect.
80. Consiliul este obligat să suspende/să rezoluţioneze contractele de finanţare, să solicite restituirea sumelor alocate, să declanşeze procedura executării silite în următoarele cazuri:
1) producătorul nu prezintă Centrului situaţia cheltuielilor efectuate şi documentele financiare în termen de 30 de zile de la data solicitării;
2) producătorul nu respectă angajamentele contractuale asumate faţă de Centru;
3) banii nu sunt utilizaţi conform destinaţiei sau lipsesc actele confirmative ale plăţilor;
4) sunt depistate încălcări ale actelor normative din domeniu sau ale legislaţiei naţionale de către producător în activitatea de realizare a proiectului.
81. Producătorul este obligat să utilizeze pe teritoriul Republicii Moldova minimum 50% din finanţarea alocată pentru proiectul cinematografic, cu excepţia proiectelor în coproducţie minoritară, unde această cotă este de minimum 75% din banii alocaţi de Centru.
82. Cota de participare a statului conform prevederilor art.13-15 din Legea cinematografiei nr.116/2014 nu poate depăşi 50% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile destinate realizării unui proiect cinematografic.
83. În cazul în care producătorul aplică la concurs cu un proiect cinematografic la etapa de producţie sau postproducţie, iar anterior accesează sprijin financiar pentru proiectul respectiv, sumele alocate sunt cumulate şi nu pot depăşi 50% din bugetul proiectului.
84. Sprijinul financiar pentru proiectele cinematografice în dezvoltare este netransmisibil, nu poate fi cesionat şi/sau face obiectul oricărui act juridic translativ de drepturi şi obligaţii.
85. Proiectele care au beneficiat de finanţare pentru dezvoltare de proiect sunt înscrise la concursurile de selecţie pentru producţia proiectelor cinematografice în sesiunea anului următor de la încheierea contractului de finanţare pentru dezvoltarea de proiect.
86. În cazul în care proiectul respectiv nu este declarat câştigător la 2 concursuri succesive, beneficiarul este obligat să restituie suma care a fost alocată pentru dezvoltarea de proiect.
87. Premiera naţională a proiectelor cinematografice care au beneficiat de finanţare are loc în cel mult un an de la predarea filmului.
88. Filmele, dosarul de presă, alte materiale promoţionale vor apărea doar cu menţionarea sprijinului financiar şi a logoului Centrului.
89. Centrul are dreptul de demonstrare şi comunicare publică a proiectului cinematografic şi a dosarului de presă în scopuri de promovare, în cadrul unor evenimente naţionale şi internaţionale, proiecte elaborate de Centru, precum şi la solicitarea misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare, a Ministerului Culturii, cu excepţia cazurilor în care filmul nu a avut premiera oficială naţională – în cazul proiecţiilor pe teritoriul ţării, sau internaţională – în cazul teritoriilor străine. Centrul înştiinţează producătorul şi oferă informaţia solicitată de acesta privind locul, data şi caracterul evenimentului.
90. Filmul în coproducţie minoritară cu participarea Republicii Moldova va fi sonorizat sau subtitrat în limba română şi proiectat în cinematografele naţionale cel târziu peste un an de la premiera internaţională.
Capitolul III
FINANŢAREA ALTOR GENURI DE ACTIVITATE
DIN DOMENIUL CINEMATOGRAFIEI
91. Alocaţiile de la bugetul de stat destinate dezvoltării domeniului cinematografiei sunt utilizate pentru următoarele genuri de activităţi:
1) promovarea cinematografiei naţionale în ţară şi peste hotarele ei;
2) protejarea, dezvoltarea şi punerea în valoare a patrimoniului naţional al cinematografiei;
3) organizarea de seminare, ateliere, cursuri alternative pentru scenarişti, regizori, operatori, actori, participarea la masterclassuri naţionale şi internaţionale, oferirea de suport pentru participarea la traininguri, perfecţionări, workshopuri, premii;
4) organizarea festivalurilor şi a evenimentelor cinematografice;
5) restaurarea şi digitizarea materialelor vizuale;
6) participarea la evenimente internaţionale din domeniul cinematografiei;
7) promovarea culturii şi a educaţiei cinematografice;
8) implementarea bunelor practici în domeniu, schimburi de experienţă;
9) activităţi desfăşurate în baza acordurilor, programelor, proiectelor de parteneriat ale Centrului.
92. Pot solicita finanţare persoanele fizice şi juridice care:
1) sunt rezidenţi ai Republicii Moldova;
2) desfăşoară conform actelor de constituire activitate cinematografică sau activităţi conexe domeniului;
3) nu au datorii la bugetul de stat în momentul înscrierii în concurs;
4) nu au datorii sau obligaţii nestinse faţă de Centru.
93. Pentru a beneficia de finanţare, solicitantul depune următoarele acte, conform formularelor tipizate:
1) cererea de solicitare;
2) formularul tipizat cu date generale despre proiect şi solicitant;
3) descrierea proiectului, care să conţină argumentarea acestuia, scopul, obiectivele, activităţile propuse, participanţii, partenerii şi rezultatele scontate;
4) devizul de cheltuieli;
5) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice.
94. Consiliul examinează dosarul proiectului depus şi adoptă, cu majoritatea simplă de voturi, decizia cu privire la cuantumul de finanţare. Centrul încheie cu beneficiarul un contract de finanţare. Dacă dosarul nu a întrunit numărul necesar de voturi, acesta se consideră respins.
95. Producătorul este obligat să restituie mijloacele financiare nevalorificate sau utilizate contrar destinaţiei.
Capitolul IV
PROCEDURA DE CONTESTARE
96. Nerespectarea procedurilor prevăzute de lege şi de regulamentul privind acordarea sprijinului financiar în cadrul concursului proiectelor cinematografice poate fi contestată la Ministerul Culturii în termen de 30 de zile de la data publicării rezultatelor concursului, în cazul respectiv a hotărârii Consiliului privind finanţarea proiectelor cinematografice. În cazul în care rezultatele sesiunii de concurs nu au fost contestate, după expirarea termenului de 30 de zile, Centrul publică pe pagina sa web oficială un aviz despre faptul că rezultatele concursului de finanţare a proiectelor cinematografice nu au fost contestate.
97. Ministerul Culturii numeşte, la fiecare sesiune de concurs, prin ordin, Comisia de contestaţie, formată din 5 membri, dintre care un expert va fi propus de asociaţiile obşteşti din domeniul cinematografiei, 2 experţi independenţi din domeniul cinematografiei şi 2 reprezentanţi ai Ministerului Culturii. Membrii Consiliului, Comisiei şi Juriului nu fac parte din componenţa Comisiei de contestaţie.
Deciziile Comisiei de contestaţie privind soluţionarea contestaţiilor se iau cu un număr de minimum 3 voturi. Fiecare membru numit are obligaţia semnării unei declaraţii de confidenţialitate, imparţialitate şi a declaraţiei privind absenţa conflictelor de interese. Modelul declaraţiilor se aprobă de Centru prin act intern.
98. Comisia de contestaţie examinează contestaţiile în termen de 10 zile de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor. Decizia Comisiei de contestaţie se comunică contestatorului în termen de maximum 3 zile. Decizia Comisiei de contestaţie poate fi contestată în instanţa de judecată conform procedurii stabilite în Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.
Capitolul V
EVIDENŢA ŞI RAPORTAREA UTILIZĂRII
MIJLOACELOR FINANCIARE
99. Persoanele juridice şi fizice care au beneficiat de finanţare din bugetul de stat sunt obligate să prezinte Centrului rapoarte financiare şi rapoarte descriptive privind utilizarea mijloacelor alocate. Rapoartele sunt prezentate în conformitate cu devizul aprobat, în format electronic cu aplicarea semnăturii electronice calificate şi/sau pe suport de hârtie, conform tranşelor specificate în contract.
100. Beneficiarii de finanţare din bugetul de stat pentru proiecte cinematografice sunt obligaţi să ţină evidenţa contabilă pentru proiectul cinematografic pe un cont analitic distinct. În cazul în care, conform situaţiilor financiare în momentul predării proiectului, contribuţia beneficiarului este mai mică decât cea stabilită în devizul iniţial de producţie a proiectului finanţat, beneficiarul este obligat să restituie Centrului contravaloarea sprijinului financiar ce depăşeşte 50% din producţia de film, conform prevederilor art.14 alin.(3) din Legea cinematografiei nr.116/2014.
101. Rapoartele intermediare pentru proiectele cinematografice, conform tranşelor, vor conţine:
1) raportul financiar pe perioada raportării, însoţit de documente contabile confirmative;
2) raportul descriptiv.
102. Raportul final privind producţia proiectelor cinematografice, cu excepţia proiectelor în dezvoltare, va conţine:
1) raportul financiar al proiectului, conform bugetului de cheltuieli consolidat, cu specificarea cotei sprijinului financiar al Centrului, semnat de producător şi regizor;
2) raportul privind producţia, care va conţine calendarul de producţie efectiv, echipa creativă şi tehnică, actorii conform categoriei de rol, numărul de statişti pe scene, locaţiile de filmare, prestatorii de servicii, partenerii, producătorii, finanţatorii, participări sau selecţii la festivaluri, secţiuni de industrie, după caz;
3) raportul de audit în cazul producţiilor cinematografice cu un buget ce depăşeşte limita achiziţiilor publice de valoare mică, care să confirme utilizarea corectă a sprijinului financiar acordat de către Centru, conform contractului de finanţare a producţiei cinematografice, inclusiv specificarea bugetului total al proiectului. Raportul de audit va fi realizat de una din entităţile de audit autorizate în Republica Moldova şi incluse în Registrul de stat al societăţilor de audit, al auditorilor întreprinzători individuali;
4) copiile documentelor ce atestă drepturile de exploatare sau cesiune a dreptului de autor;
5) fişa tehnică a filmului în limbile română şi engleză;
6) o copie standard conform specificaţiilor prevăzute în contract în română (sau subtitrată în română dacă limba originală este alta);
7) o copie standard în limba originală cu subtitrare în limba engleză;
8) dosarul de presă – teaser şi/sau trailer, posterul filmului, 3 imagini din film reprezentative, making of sau imagini de pe platoul de filmare;
9) poza regizorului şi a producătorului, însoţite de o scurtă prezentare, tagline, logline, un scurt sinopsis în limbile română şi engleză;
10) copia contractului de distribuţie pe teritoriul Republicii Moldova, în cazul coproducţiilor minoritare.
103. Raportul pentru proiectele cinematografice în dezvoltare va conţine:
1) foaia de titlu, cu datele producătorului, titlul proiectului şi informaţii generale despre proiect;
2) versiunea finală a scenariului;
3) conceptul regizoral;
4) imaginile locaţiilor, informaţii privind castingul, schiţe şi altă informaţie relevantă;
5) raportul analitic al bugetului;
6) raportul descriptiv al activităţii desfăşurate, realizările şi rezultatele obţinute;
7) raportul de audit.
104. Raportul pentru sprijin financiar pentru alte genuri de activitate va conţine:
1) raportul analitic al bugetului;
2) raportul descriptiv al activităţii;
3) materiale video, imagini, mostre de lucrări scrise, baze de date, studii, după caz.
105. Raportul analitic şi financiar se prezintă în termenele stabilite în contractul de finanţare. Termenul poate fi extins, după caz, cu acceptul Consiliului, pe motiv obiectiv.
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.206 din 30.03.2022, în vigoare 08.04.2022]
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.333 din 26.05.2017, în vigoare 02.06.2017]
Anexa nr.1 la Regulamentul de finanţare a cinematografiei
CERERE DE ÎNSCRIERE la concursul de selecţie a proiectelor cinematografice
Sesiunea ____________________________________din anul _____________________________________
Secţiunea ________________________________________________________________________________
Persoana juridică: _________________________________________________________________________
IDNO ____________________________________________________________________________________
Înregistrată în baza de date a Centrului cu nr.___________din ______________________________________
Sediul ___________________________________________________________________________________ Telefon _______________________ fax _____________________e-mail______________________________
IBAN ______________________________, cod bancar___________________________________________,
în calitate de producător al proiectului cinematografic _____________________________________________
_______________________________________, regia ____________________________________________.
Solicit înscrierea la concursul de proiecte cinematografice cu finanţare organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei, conform planului de producţie prezentat la dosar. Certificatul despre lipsa datoriilor faţă de bugetul de stat se anexează.
Producător _____________
Data _____________
Semnătura _____________
L.Ş. |
Anexa nr.2 la Regulamentul de finanţare a cinematografiei
DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATE
Subsemnatul, ___________________________________________________, membru al Comisiei de selecţie pentru selecţia/evaluarea dosarelor de concurs, numit prin ordinul directorului Centrului Naţional al Cinematografiei nr._________ din ________________________ , declar pe propria răspundere următoarele:
1. Voi păstra confidenţialitatea cu privire la lucrările Comisiei, care se va desfăşura pe parcursul perioadei concursului de selecţie a proiectelor cinematografice şi a dosarelor înaintate la concurs, organizat în anul _______. 2. Voi considera orice informaţie la care am acces sau mi-a fost oferită sau adusă la cunoştinţă drept secretă şi confidenţială şi nu o voi transmite unei persoane terţe decît în condiţiile prevăzute de Regulamentul de finanţare a cinematografiei. 3. Mă angajez să nu divulg sub nici o formă informaţia la care am acces. 4. Voi lua toate măsurile de rigoare pentru a împiedica accesul la informaţia aflată sub controlul meu, precum şi copierea acesteia. 5. Voi informa imediat conducerea Centrului Naţional al Cinematografiei dacă voi afla despre orice acces neautorizat la orice informaţie şi modul în care a avut loc acest acces. | |
Numele şi prenumele
Data
Semnătura | _________________
_________________
_________________ |
Anexa nr.3 la Regulamentul de finanţare a cinematografiei
DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE
Subsemnatul, _______________________________________, membru al Comisiei de selecţie pentru selecţia/ evaluarea dosarelor de concurs, numit prin ordinul directorului Centrului Naţional al Cinematografiei nr._____________ din ___________________________________________________. Prin prezenta, declar că nici eu şi nici soţul/soţia, membrii familiei sau rudele gradul I inclusiv nu s-au înscris cu nici un proiect în sesiunea respectivă de concurs, pentru a beneficia de finanţare. Confirm că, în situaţia în care voi descoperi în cursul acţiunii de selecţionare şi evaluare că există un astfel de interes, voi informa imediat conducerea Centrului Naţional al Cinematografiei şi mă voi retrage din Comisia de selecţie. | |
Numele şi prenumele
Data
Semnătura | _________________
_________________
________________. |
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.333 din 26.05.2017, în vigoare 02.06.2017]
[Anexele nr.4-42 introduse prin Hot.Guv. nr.664 din 25.09.2024, în vigoare 15.11.2024]
Anexa nr.4
la Hotărârea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Arhivei Naţionale de Film
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Arhivei Naţionale de Film (în continuare – Arhivă) reglementează misiunea, atribuţiile de bază şi modalitatea de organizare a activităţii acesteia.
2. Arhiva este o subdiviziune a Centrului Naţional al Cinematografiei (în continuare – Centru) şi constituie un depozit unic, legal şi voluntar în domeniul cinematografiei.
3. Arhiva, în activitatea sa, implementează un mecanism de protejare, dezvoltare şi punere în valoare a patrimoniului cinematografiei naţionale, menit să implementeze politicile europene în domeniu prin asigurarea măsurilor juridice şi administrative, care să garanteze conservarea, salvgardarea, circulaţia, valorificarea şi promovarea patrimoniului.
Capitolul II
MISIUNEA, FUNCŢIILE, ATRIBUŢIILE ŞI SARCINILE ARHIVEI
4. Arhiva are misiunea de a contribui la conservarea, valorificarea şi promovarea patrimoniului naţional al cinematografiei.
5. Arhiva îndeplineşte următoarele funcţii:
a) asigură colectarea, conservarea, restaurarea, circulaţia şi punerea în valoare a patrimoniului cinematografic;
b) digitizează colecţiile de filme;
c) colectează documentele scrise şi de orice altă natură ale culturii cinematografice autohtone şi universale;
d) realizează cartografierea şi clasificarea colecţiilor de filme;
e) asigură reproducerea şi valorificarea de filme şi de alte opere audiovizuale;
f) realizează cercetări în scopuri ştiinţifice, didactice, de creaţie, de clasificare şi reaprovizionare cu filme şi cu alte materiale cinematografice.
6. Arhiva are următoarele atribuţii:
a) aplică prevederile legale privind depozitul unic al filmelor;
b) realizează inventarierea şi creează o bază de date specializată;
c) ţine evidenţa tuturor materialelor din baza de date;
d) asigură crearea condiţiilor speciale de conservare, păstrare şi restaurare a materialelor din colecţiile sale sau din custodia sa, cu respectarea procesului şi a normelor din domeniu;
e) actualizează, completează şi diversifică colecţiile din depozit;
f) facilitează accesul la colecţiile fondului Arhivei conform solicitărilor scrise;
g) realizează consultări de specialitate pentru deţinătorii de bunuri de acest tip;
h) organizează expoziţii cu materiale din depozit în ţară şi peste hotare.
7. Pentru completarea şi diversificarea colecţiei, Arhiva are următoarele sarcini:
a) facilitează depunerile voluntare în custodie;
b) identifică noi materiale şi documente;
c) achiziţionează materiale, copii de filme, documente sau obiecte de profil, de interes cultural, istoric, documentar, ştiinţific, tehnic ori artistic, din ţară şi din străinătate sau de la colecţionarii privaţi.
8. Achiziţiile de bunuri, de servicii şi lucrări prevăzute la pct.7 lit.c) se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice.
Capitolul III
ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA ARHIVEI
9. În scopul asigurării realizării atribuţiilor, Arhiva dispune de:
a) depozit unic pentru filmele cinematografice de orice gen, materialele primare şi intermediare ale acestora, precum şi alte materiale şi documente, conţinutul cărora ţine de istoria cinematografiei autohtone şi universale;
b) cinematecă de film;
c) sală de proiecţie;
d) laborator de restaurare a peliculei.
10. Depozitul unic include bunurile care constituie patrimoniul cinematografic naţional, precum:
a) filme de toate genurile, cronici, alte materiale filmate în copie negativă, pozitivă sau standard, materiale primare de imagine şi sunet, materiale documentare (fotografii, afişe, scenarii, partituri muzicale, colecţii de documente, cărţi, periodice, reviste din domeniu, aparataj tehnic şi alte echipamente, utilaje de importanţă istorică etc.);
b) pelicule, copii, materiale donate voluntar;
c) copii ale producţiilor cinematografice realizate de producătorii independenţi, acordate cu titlu gratuit;
d) copii ale filmelor realizate cu suportul Centrului Naţional al Cinematografiei;
e) materiale primare, intermediare şi copii ale filmelor străine difuzate sau achiziţionate prin schimburi;
f) materiale primare, intermediare şi copii ale filmelor realizate de producătorii privaţi.
11. Cinemateca are rolul de a promova istoria şi cultura cinematografică, de a forma colecţii de filme şi de a le valorifica prin proiecţii pentru publicul larg.
12. Sala de proiecţie reprezintă un spaţiu dedicat vizionării materialelor audiovizuale şi este dotată cu echipamente specializate de proiecţie a materialelor pe diverse suporturi audio-video.
13. Laboratorul de restaurare a peliculei şi alte laboratoare specializate asigură procesul tehnologic necesar pentru prezervarea, controlul tehnic, copierea şi restaurarea materialelor de arhivă.
14. Persoanele fizice şi juridice pot depune în depozitul Arhivei, cu titlu de depozit voluntar, o copie de film pentru fiecare titlu de film prezentat pe ecran în cinematografe sau în alte spaţii publice destinate acestui scop.
15. Depunerea copiilor de film la Arhivă se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr.230/2022 privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
16. Difuzarea, demonstrarea sau comercializarea copiilor de materiale sau documente din depozitul Arhivei se face doar prin aprobarea de către directorul Centrului, cu respectarea prevederilor Legii nr.230/2022 privind dreptul de autor şi drepturile conexe şi aleLegii nr.1459/2002 cu privire la difuzarea exemplarelor de opere şi fonograme.
Anexa nr.41 la Hotărârea Guvernului nr.846 din 4 decembrie 2015
| |||
Nr. crt. | Denumirea serviciilor prestate de Centrul Naţional al Cinematografiei | Costul curent al serviciului (în lei) | Unitatea |
1. Acces la colecţii de filme, servicii tehnologice şi filmologice | |||
A101 | Vizionări de filme pe suport de peliculă: | ||
A101.1 | vizionare în sala de proiecţie | 600 | oră |
A101.2 | vizionare la masa de montaj-selecţie | 680 | oră |
A102 | Vizionări video | 120 | oră |
A103 | Servicii filmologice (selectare de material) | 80 | titlu |
A104 | Servicii tehnologice: | ||
A104.1 | control tehnic | 80 | act |
A104.2 | operaţii de tratare antimucegai | 160 | act |
A104.3 | operaţii de recondiţionare suport | 120 | act |
A104.4 | operaţii de recondiţionare emulsie | 140 | act |
A104.5 | operaţii de recondiţionare film (suport şi emulsie) | 240 | act |
A105 | Împrumut de materiale video | 160 | titlu/zi |
A106 | Împrumut de filme pe suport de peliculă | 200 | act/zi |
2. Servicii de restaurare şi prelucrare a peliculei | |||
A201 | Montaj negativ (35 mm): | ||
A201.1 | tăiere negative1 | 14 | min. |
A201.2 | sincronizare pe act | 220 | min. |
A201.3 | separare peliculă virgină | 96 | act |
3. Servicii de specialitate (transfer) | |||
A301 | Transfer video în Beta SP (peliculă – video): | ||
A301.1 | transfer film cu o lumină | 52 | min. |
A301.2 | transfer film cu etalonare | 88 | min. |
A301.3 | transfer film cu sunet separat | 124 | min. |
A301.4 | transfer film fragmentar (fracţiunile de minut se rotunjesc la 1 minut) | 100 | min. |
A302 | Transfer video în VHS, S-VHS (peliculă – video): | ||
A302.1 | transfer film cu o lumină | 52 | min. |
A302.2 | transfer film cu etalonare | 88 | min. |
A302.3 | transfer film cu sunet separat | 124 | min. |
A303 | Transfer video în DVD (peliculă – video): | ||
A303.1 | transfer film cu o lumină | 52 | min. |
A303.2 | transfer film cu etalonare | 88 | min. |
A303.3 | transfer film cu sunet separat | 124 | min. |
A304 | Transfer video în Beta SP (video – video): | ||
A304.1 | transfer din Beta Digital | 304 | oră |
A304.2 | transfer din Beta SP | 304 | oră |
A304.3 | transfer din DVD | 200 | oră |
A304.4 | transfer din VHS, S-VHS | 300 | oră |
A305 | Transfer video în VHS, S-VHS (video – video): | ||
A305.1 | transfer din Beta Digital | 304 | oră |
A305.2 | transfer din Beta SP | 304 | oră |
A305.3 | transfer din DVD | 200 | oră |
A305.4 | transfer din VHS, S-VHS | 300 | oră |
A306 | Transfer video în DVD (video – video): | ||
A306.1 | transfer din Beta Digital | 184 | oră |
A306.2 | transfer din Beta SP | 184 | oră |
A306.3 | transfer din DVD | 72 | oră |
A306.4 | transfer din HDCam/DvCam | 140 | oră |
A306.5 | transfer din VHS, S-VHS | 140 | oră |
4. Servicii depozit | |||
A401 | Materiale negative (sunet, imagine, materiale de multiplicare IN, IP, KT): | ||
A401.1 | conservare fără tratament/act | 220 | an |
A401.2 | conservare cu tratament/act | 480 | an |
A401.3 | conservare cu tratament şi vidare/act | 500 | an |
A402 | Materiale pozitive (sunet, imagine): | ||
A402.1 | conservare fără tratament/act | 210 | an |
A402.2 | conservare cu tratament/act | 310 | an |
A402.3 | conservare cu tratament şi vidare/act | 360 | an |
A403 | Depozit fără condiţionare | 110 | an |
5. Colecţii nonfilm – fototecă, bibliotecă, afişe etc. | |||
A501 | Documentare bibliotecă | 40 | oră |
A502 | Documentare colecţii (scenarii, fotografii, afişe, partituri muzicale şi alte materiale) | 120 | oră |
A503 | Împrumut de fotografii duplicat | 80 | buc. |
A504 | Copiere/scanare de documente aflate în colecţiile speciale | 140 | buc. |
A505 | Scanare de documente curente (aflate în alte colecţii decât cele speciale) | 200 | buc. |
A506 | Xerocopii de documente curente | 10 | pag. |
A507 | Fotografierea documentelor din colecţii | 20 | pag. |
A508 | Catalog cu fotografii, tipărit şi editat | Conform contractelor | |
A509 | Catalog fără fotografii, tipărit şi editat | Conform contractelor | |
A510 | Filmografie tipărită şi editată | Conform contractelor | |
A511 | Cercetare bibliografică, selectare de titluri din catalogul digital | Conform contractelor | |
A512 | Serviciile filmologice complexe prestate în cadrul parteneriatelor CNC, precum şi serviciile solicitate de universităţi, institute de cercetare, cadre didactice universitare şi studenţi de la facultăţile de profil vor face obiectul unor contracte între CNC şi beneficiari | Conform contractelor | |
A513 | Pentru servicii specifice solicitate de către autorii de filme, în legătură cu propriile lor opere, nu se percep cheltuieli filmologice şi de vizionare | Conform contractelor | |
A514 | Pentru activităţile specifice desfăşurate în regim de urgenţă, precum şi pentru cele cu alt caracter decât cel cultural, preţurile practicate se vor majora cu 50% faţă de tariful normal | Conform contractelor | |
6. Cinematograful de arhivă (Cinemateca) | |||
A601 | Bilete: | ||
A601.1 | Bilet standard | 50 | buc. |
A601.2 | Bilet redus (elevi, studenţi, pensionari, persoane cu dizabilităţi) | 250 | buc. |
A601.3 | Bilet pentru evenimente speciale | 100 | buc. |
A601.4 | Bilet pentru studenţii universităţilor cu profil cinematografic şi media | 20 | buc. |
A602 | Chirie sală (în funcţie de numărul de locuri, preţ mediu/bilet) | 1500 | oră |
7. Servicii pentru cesiunea neexclusivă a dreptului de utilizare a materialelor documentare specifice, de tipul fotografiilor, afişelor, scenariilor şi altor colecţii de documente legate de istoria filmului din Republica Moldova, precum şi al filmelor din alte colecţii din gestiunea Arhivei | |||
A701 | Utilizarea materialelor documentare în cadrul unor opere noi, studii şi articole sau în cadrul unor evenimente culturale şi expoziţii de profil: | ||
A701.1 | fotografii | 180 | buc. |
A701.2 | negative foto | 350 | buc. |
A701.3 | afişe | 500 | buc. |
A701.4 | manuscrise/facsimile | 50 | pag. |
A702 | Utilizarea neexclusivă a unor secvenţe din filme: | ||
A702.1 | pentru includerea de secvenţe din filme de ficţiune, documentare, jurnale, cronici sau filme de animaţie într-o operă audiovizuală nouă | 2000 | titlu |
A702.2 | pentru includerea de secvenţe din filme de ficţiune, documentare, jurnale, cronici sau filme de animaţie în emisiuni informative, reportaje, emisiuni de televiziune | 1000 | titlu |
A702.3 | pentru includerea de cadre fixe din filme de ficţiune, documentare, jurnale, cronici sau filme de animaţie într-o operă de creaţie intelectuală, alta decât opera audiovizuală | 50 | titlu |
A703 | Cesiunea pentru proiecţia cinematografică a filmelor: | ||
A703.1 | filme de lungmetraj pe peliculă de (35mm) | 5500 | titlu |
A703.2 | filme de scurtmetraj pe peliculă de (35mm) | 2000 | titlu |
A703.3 | filme de lungmetraj pentru proiecţie cinematografică video (DCP, Blu-ray, DVD, fişier HD etc.) | 3000 | titlu |
A703.4 | filme de scurtmetraj pentru proiecţie cinematografică video (DCP, Blu-ray, DVD, fişier HD etc.) | 1000 | titlu |
A704 | Utilizarea filmelor prin difuzare TV, prin cablu şi satelit sau prin distribuirea pe DVD, Blu-ray şi alt tip de suport, inclusiv pe suport ataşat unei publicaţii | ||
A704.1 | filme de lungmetraj | 10000 | titlu |
A704.2 | filme de scurtmetraj | 3000 | titlu |
1 Pentru includerea secvenţelor din filme de ficţiune, documentare, jurnale, cronici sau filme de animaţie într-o operă audiovizuală realizată exclusiv în cadrul proiectelor de cercetare, educaţionale sau culturale în parteneriat cu Centrul, se poate acorda cesiune neexclusivă cu titlu gratuit. Pentru utilizarea, cu titlu de exemplificare sau informare, de scurte extrase sau secvenţe cu durata de maximum un minut/film, fără drept de includere a acestor secvenţe în opere audiovizuale noi, se poate acorda cesiunea neexclusivă cu titlu gratuit. Filmele se cesionează pentru difuzare sau distribuţie pentru o perioadă de maximum 2 ani. Filmele se cesionează pentru proiecţie publică pentru o perioadă de maximum 6 luni. | |||
Notă. Tarifele pentru serviciile solicitate de persoanele fizice sau juridice străine vor fi calculate în euro, la cursul Băncii Naţionale a Moldovei din ziua facturării. |
Anexa nr.42
la Hotărârea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
METODOLOGIA
de calculare a tarifelor pentru lucrările şi serviciile prestate
de Centrul Naţional al Cinematografiei
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Metodologia de calculare a tarifelor pentru lucrările şi serviciile prestate de Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Metodologie) este elaborată în conformitate cu prevederile legislaţiei şi are drept scop reglementarea structurii, modului de calculare, aplicare şi ajustare a tarifelor pentru serviciile prestate (în continuare – tarife).
2. Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Centru) va calcula, va aplica şi va ajusta tarifele pentru lucrările şi serviciile prestate contra plată ce ţin de competenţa exclusivă a sa, în conformitate cu prezenta Metodologie.
3. În sensul prezentei Metodologii se folosesc următoarele noţiuni:
a) active materiale – active care îmbracă o formă fizică naturală (mijloace fixe, terenuri, resurse naturale etc.);
b) active nefinanciare – active nemonetare, materiale şi nemateriale;
c) consumuri directe – consumuri identificate nemijlocit pe un anumit serviciu sau acţiune;
d) consumuri indirecte – consumuri care nu pot fi identificate direct pe un serviciu sau o acţiune în mod separat;
e) cheltuieli – operaţiuni care micşorează valoarea netă a activelor;
f) cheltuieli ale activităţii operaţionale – cheltuieli privind desfăşurarea activităţii de bază a întreprinderii;
g) cost al vânzărilor – o parte din consumuri, care se trec la serviciile prestate;
h) cheltuieli ale perioadei de gestiune – cheltuieli pentru acordarea serviciilor administrative, de deservire, de organizare a activităţii;
i) mijloace fixe – active materiale cu durata utilă de exploatare mai mare de 1 an;
j) tarif – suma percepută pentru prestarea unei unităţi de serviciu.
4. Mecanismul aplicat la calcularea tarifelor are la bază principiul de acoperire a cheltuielilor aferente prestării unui anumit serviciu.
5. Cuantumul tarifelor se determină în baza cheltuielilor economice prevăzute în bugetul Centrului, în conformitate cu clasificaţia economică stabilită de actele normative privind clasificaţia bugetară, numărul de salariaţi şi consumul de timp utilizat pentru acordarea serviciilor solicitate.
6. La stabilirea tarifelor se va ţine cont de situaţia economică din ţară, de politica statului în domeniul proprietăţii intelectuale, de optimizarea sistemului de protecţie a proprietăţii intelectuale, de încurajarea activităţii inovaţionale şi a pieţei obiectelor de proprietate intelectuală.
7. Prezenta Metodologie se aplică de către Centru la elaborarea propunerilor privind aprobarea şi modificarea tarifelor.
Capitolul II
CALCULAREA TARIFELOR
8. Tarifele se calculează prin multiplicarea numărului de ore necesare efectuării procedurii de examinare, de înregistrare etc. la costul convenţional al unei ore de lucru în momentul adoptării acestora.
9. Ţinând cont de specificul activităţii, cuantumul tarifelor (Tserv) se stabileşte conform formulei:
Ch | |
Tserv = | ––––––––––––––– |
T × (No × Np) × Km |
unde:
T – timpul (numărul de ore) utilizat pentru prestarea serviciului;
Ch – cheltuielile activităţii operaţionale în anul de gestiune;
NO – numărul de ore lucrătoare pe an, calculat din media de 21 de zile lucrătoare pe lună;
NP – numărul mediu scriptic anual de salariaţi implicaţi direct-indirect în prestarea serviciului;
Km – coeficientul de multiplicare.
10. Cheltuielile activităţii operaţionale (Ch) includ costul vânzărilor şi cheltuielile perioadei de gestiune. Metoda de repartizare a cheltuielilor este stabilită în conformitate cu Normele metodologice privind evidenţa contabilă şi raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr.216/2015. Formula de calcul pentru cheltuielile activităţii operaţionale este:
Ch = Cv + Chper.gest,
unde:
Cv – costul vânzărilor;
Chper.gest – cheltuielile perioadei de gestiune.
11. Costul vânzărilor (Cv) include consumurile utilizate în activitatea de bază şi se calculează conform formulei:
Cv = Cmater + Cretr.muncii + Cindirecte,
unde:
Cmater – consumurile de materiale, de consumabile, de obiecte de mică valoare şi de scurtă durată (în continuare – OMVSD) ş.a.;
Cretr.muncii – consumurile privind retribuirea muncii şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii;
Cindirecte – consumurile indirecte de prestări de servicii.
12. Cheltuielile perioadei de gestiune (Chper.gest) se calculează conform formulei:
Chperioada = Chcom. + Chadm. + Chalte,
unde:
Chcom – cheltuielile comerciale;
Chadm – cheltuielile generale şi administrative;
Chalte – alte cheltuieli operaţionale.
13. Coeficientul de multiplicare (KM), în mod implicit, va fi în mărime de 1,0 pentru toate serviciile, cu excepţia cazurilor specificate la pct.14 şi 15.
14. Pentru efectuarea unei proceduri în regim de urgenţă, într-un termen redus, la cererea solicitantului, se aplică formula KM = 2,0. Coeficientul de multiplicare determină intensitatea acţiunilor efectuate urgent ca coraport dintre complexitatea acţiunilor realizate în cadrul procedurii în regim de urgenţă şi timpul stabilit pentru executarea acestora, fără a diminua calitatea serviciilor prestate.
15. Coeficientul de multiplicare în funcţie de următoarele criterii:
- după categoria de valoare a materialului solicitat se pot distinge: material cu valoare ordinară, material cu valoare sporită şi material cu valoare rară;
- după destinaţia materialului: material cu destinaţie comercială, noncomercială, publică;
- după aria difuzării: material destinat pieţei locale, pieţei europene/internaţionale.
Nivelul coeficientului de multiplicare se stabileşte prin Ordin al directorului Centrului.
Capitolul III
TIMPUL UTILIZAT
16. Timpul utilizat pentru acordarea serviciilor este calculat ţinând seama de activitatea practică a angajaţilor Centrului şi de datele obţinute în urma cronometrării lucrărilor efectuate.
17. Timpul utilizat este o noţiune generalizatoare, fiind compus din timpul utilizat de mai mulţi angajaţi antrenaţi la executarea lucrărilor necesare pentru prestarea unui serviciu, cum ar fi specialişti, redactori, machetatori etc.
18. Timpul calculat pentru un serviciu însumează numărul de ore consumate de toţi angajaţii care participă direct sau indirect la prestarea serviciului respectiv.
19. Formula de calcul pentru timpul (numărul de ore) utilizat pentru serviciile acordate (t) este:
n | |
t = | ∑ hi |
i=1 |
unde:
h – numărul de ore consumate de către angajaţii antrenaţi la executarea acţiunii necesare pentru prestarea serviciului;
i – numărul de angajaţi antrenaţi la executarea acţiunii necesare pentru prestarea serviciului;
n – numărul de acţiuni necesare pentru prestarea unui serviciu.
Capitolul IV
CONSUMURI DE MATERIALE
20. Consumurile de materiale utilizate în activitatea de bază (de profil) a Arhivei cuprind consumurile legate de:
- hârtie;
- consumabile;
- mărfuri de gospodărie şi de cancelarie;
- obiecte de mică valoare şi de scurtă durată (OMVSD);
- piese de schimb etc.
Capitolul V
CONSUMURILE INDIRECTE
21. Consumurile indirecte, care nu pot fi identificate nemijlocit în procesul de prestare a serviciilor, cuprind consumurile legate de:
- cheltuielile de întreţinere, uzură şi reparaţie a mijloacelor fixe utilizate în activitatea de profil a Arhivei;
- valoarea amortizării activelor nemateriale şi uzura OMVSD utilizate în activitatea de profil a Arhivei;
- valoarea materialelor utilizate în activitatea de profil pentru asigurarea activităţii funcţionale a Arhivei sau consumate pentru alte necesităţi de serviciu, care nu pot fi raportate direct;
- cheltuielile de deplasare a salariaţilor încadraţi nemijlocit în activitatea de profil;
- alte cheltuieli în conformitate cu legislaţia.
22. La calcularea tarifelor nu se include valoarea uzurii mijloacelor fixe conservate, date în locaţiune şi a altor mijloace fixe care nu sunt destinate serviciilor prestate.
23. Toate cheltuielile incluse în consumuri indirecte sunt determinate conform consumurilor şi cheltuielilor efectiv suportate, reflectate în contabilitate şi în rapoartele privind consumurile şi cheltuielile Arhivei.
Capitolul VI
CHELTUIELILE PERIOADEI DE GESTIUNE
24. În componenţa cheltuielilor perioadei de gestiune se includ:
a) cheltuieli comerciale;
b) cheltuieli generale şi administrative;
c) cheltuieli operaţionale.
25. Cheltuielile comerciale sunt considerate cheltuielile de prestare a serviciilor şi, pornind de la particularităţile şi specificul activităţii Arhivei, acestea cuprind:
- serviciile de marketing aferente încheierii sau rezilierii contractelor (acordurilor);
- cheltuielile ce ţin de promovare, participarea la expoziţii, târguri;
- alte cheltuieli ale serviciului de marketing;
- cheltuieli privind datoriile dubioase;
- contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii;
- plata pentru locaţiune (chirie), arendă, leasing (redevenţă);
- alte cheltuieli în conformitate cu legislaţia.
26. Cheltuielile generale şi administrative cuprind:
- cheltuielile pentru retribuirea muncii personalului de conducere a Arhivei, personalului auxiliar şi ale personalului de conducere din subdiviziunile de profil, inclusiv toate tipurile de premii şi adaosuri prevăzute de legislaţie;
- contribuţiile de asigurări sociale de stat aferente acestei categorii de angajaţi;
- plăţile suplimentare, indemnizaţiile, sporurile salariale, compensaţiile, ajutoarele materiale acordate acestei categorii de angajaţi;
- cheltuielile pentru întreţinerea, uzura şi reparaţia mijloacelor fixe cu destinaţie administrativă, de gospodărire;
- consumurile de energie şi servicii comunale (electrică, termică, de apă);
- valoarea amortizării activelor nemateriale cu destinaţie generală ale Arhivei, uzura OMVSD cu destinaţie administrativă, de gospodărire;
- cheltuielile pentru întreţinerea şi deservirea mijloacelor tehnice de comandă, de semnalizare, de comunicaţii telefonice şi de calcul, care nu se raportează la mijloacele din activitatea de profil;
- cheltuielile poştale şi telegrafice aferente faxurilor, instalaţiilor de dispecerat, radio şi altor tipuri de echipamente utilizate pentru administrare;
- cheltuielile tipografice pentru procurarea rechizitelor de birou, formularelor de evidenţă, de dări de seamă etc.;
- cheltuielile pentru paza obiectelor administrativ-gospodăreşti şi pentru asigurarea securităţii antiincendiare;
- cheltuielile pentru întreţinerea transportului auto de serviciu;
- cheltuielile privind deplasările personalului de conducere a Arhivei, ale personalului auxiliar şi ale personalului din subdiviziunile de profil;
- cheltuielile pentru asigurarea salariaţilor şi a bunurilor cu destinaţie generală şi administrativă, prevăzute de actele normative;
- cheltuielile aferente angajării forţei de muncă, achitării serviciilor bancare, serviciilor de consultanţă, juridice, informaţionale, publicitare şi de audit;
- impozitele şi taxele prevăzute de lege, impozitele şi taxele incluse în cheltuieli (impozitul funciar, impozitul pe bunurile imobiliare, impozitul rutier şi alte impozite);
- alte cheltuieli în conformitate cu legislaţia.
27. La cheltuielile generale şi administrative nu pot fi raportate cheltuielile privind dobânzile pentru credite şi împrumuturi.
28. Cheltuielile care nu pot fi raportate nici la cheltuielile comerciale, nici la cele generale şi administrative sunt incluse în categoria altor cheltuieli operaţionale privind:
- plata dobânzilor aferente creditelor bancare şi împrumuturilor primite pe termen scurt şi pe termen lung, cu excepţia cazurilor de capitalizare a acestora, prevăzute în Standardul Naţional de Contabilitate 23 „Cheltuieli privind împrumuturile”;
- plata dobânzilor privind alte operaţii;
- plata dobânzilor privind împrumuturile expirate şi sancţiunile creditare;
- amenzile, penalităţile, despăgubirile;
- lipsurile şi pierderile de la deteriorarea valorilor;
- alte cheltuieli operaţionale.
Capitolul VII
MECANISMUL DE REGLEMENTARE ŞI APLICARE A TARIFELOR
29. Pentru unele categorii de titulari (persoane fizice, instituţii ştiinţifice, asociaţii obşteşti, ÎMM-uri), Arhiva elaborează şi propune spre aprobare directorului Centrului reduceri la achitarea tarifelor.
30. Cuantumul tarifelor pentru lucrările şi serviciile calculate conform prezentei Metodologii se calculează de Centru şi se aprobă de către fondator.
31. Actualizarea tarifelor se va iniţia doar în cazul în care, sub influenţa unor factori obiectivi (schimbări în legislaţie, modificarea salariului funcţiei, a tarifelor la energie, a preţurilor la combustibil, a materialelor etc.), valoarea sumară a parametrilor de ajustare se modifică cu peste 5% faţă de nivelul determinat la data precedentei ajustări. În acest caz, Arhiva efectuează o analiză a devierilor dintre datele aplicate la calcularea tarifelor şi cele efectiv înregistrate şi o aplică în cadrul argumentării unor modificări.
