H O T Ă R Î R E
privind punerea în aplicare a prevederilor Legii cinematografiei
nr.116 din 3 iulie 2014
nr. 846 din 04.12.2015
Monitorul Oficial nr.332-339/949 din 11.12.2015
* * *
În temeiul art.32 din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537) şi art.5 alin.(2) din Legea cinematografiei nr.116 din 3 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.217-222, art.467), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se creează instituţia publică Centrul Naţional al Cinematografiei, subordonată Ministerului Culturii, care va exercita funcţia de fondator.
2. Se aprobă:
Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.1;
Structura instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.2;
Regulamentul de finanţare a cinematografiei, conform anexei nr.3.
[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.333 din 26.05.2017, în vigoare 02.06.2017]
3. Se stabileşte efectivul-limită al instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei în număr de 16 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
4. În anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului nr.696 din 19 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.169-170, art.775), cu modificările şi completările ulterioare, compartimentul „Alte instituţii” se completează cu poziţia 7 cu următorul cuprins:
„7. Centrul Naţional al Cinematografiei”.
5. Se abrogă:
Hotărîrea Guvernului nr.317 din 2 aprilie 1997 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la Fondul dezvoltării cinematografiei naţionale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.29, art.315);
Hotărîrea Guvernului nr.919 din 9 august 2006 „Cu privire la Întreprinderea de Stat „Registrul cinematografic” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.134-137, art.1001).
6. Mijloacele rămase după lichidarea Fondului dezvoltării cinematografiei naţionale sînt transmise Centrului Naţional al Cinematografiei, în calitate de succesor de drepturi.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR | Gheorghe BREGA
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Stephane Christophe Bridе |
Ministrul culturii | Monica Babuc |
Ministrul finanţelor | Anatol Arapu
|
Nr.846. Chişinău, 4 decembrie 2015. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice
Centrul Naţional al Cinematografiei
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, atribuţiile de bază ale instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Centrul), precum şi organizarea activităţii acestuia.
2. Centrul este instituţie publică, subordonată Ministerului Culturii, cu statut de persoană juridică şi buget separat, dispune de conturi trezoreriale, ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa în limba de stat. Sediul Centrului este stabilit în mun.Chişinău.
3. Centrul îşi exercită atribuţiile în domeniile sale de activitate în corespundere cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legislaţiei în vigoare şi prezentul Regulament, în comun cu autorităţile publice centrale şi alte instituţii din domeniul cinematografiei, cu persoane juridice sau fizice, activităţile cărora se intersectează cu organismele internaţionale şi societatea civilă.
4. Finanţarea activităţilor Centrului se efectuează de la bugetul de stat în limita alocaţiilor prevăzute în legea bugetară anuală, inclusiv din veniturile proprii provenite de la prestarea serviciilor, din cota de participare a coproducătorilor şi a finanţărilor interne şi externe, din donaţii, granturi şi alte venituri în condiţiile legii.
Capitolul II
MISIUNEA, ATRIBUŢIILE DE BAZĂ ALE CENTRULUI
5. Centrul are drept misiune implementarea politicii statului în domeniul cinematografiei, monitorizarea şi supravegherea, în limitele competenţelor atribuite, a respectării legislaţiei în domeniul cinematografiei.
6. Centrul are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi înaintează propuneri Ministerului Culturii privind modificarea şi completarea legislaţiei în domeniul său de activitate;
b) estimează costurile şi înaintează propuneri Ministerului Culturii privind activitatea Centrului şi activitatea domeniului cinematografiei;
c) asigură administrarea eficientă, în condiţii de transparenţă, a resurselor financiare destinate cinematografiei;
d) elaborează şi înaintează propuneri Ministerului Culturii, în vederea reglementării relaţiilor cu persoanele fizice şi juridice implicate în activităţi din domeniul cinematografiei;
e) înaintează propuneri Ministerului Culturii pentru iniţierea şi negocierea tratatelor internaţionale din domeniul cinematografiei;
f) asigură funcţionarea şi administrarea Registrului cinematografic, instrument unitar de evidenţă a filmelor şi a persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul cinematografiei;
g) asigură gestionarea eficientă şi punerea în valoare a Arhivei Naţionale de Film;
h) estimează costurile şi asigură colectarea şi evidenţa plăţilor pentru serviciile prestate de subdiviziunile sale în conformitate cu legislaţia în vigoare;
i) asigură înregistrarea şi evidenţa persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul cinematografiei;
j) prestează servicii de copiere a materialelor din Arhiva Naţională de Film;
k) eliberează vize de exploatare pentru toate filmele distribuite pe teritoriul Republicii Moldova;
l) contribuie la crearea de facilităţi pentru modernizarea industriei filmului şi pentru dezvoltarea tehnologică în domeniul cinematografiei.
Capitolul III
ACTIVITATEA CENTRULUI
Structura Centrului
7. Sub aspect structural, Centrul este constituit din conducerea acestuia, Arhiva Naţională de Film, Registrul Cinematografic, Serviciul relaţii internaţionale şi proiecte, Serviciul administrare.
8. Activitatea Centrului este coordonată de un Consiliu alcătuit din 5 membri:
a) preşedinte al Consiliului este de drept directorul Centrului.
b) ceilalţi membri ai Consiliului sînt numiţi de Ministerul Culturii, la propunerea:
Ministerului Culturii – 1 membru;
Ministerul Finanţelor –1 membru;
uniunilor şi asociaţiilor profesionale din domeniu – 2 membri.
9. Membrii Consiliului sînt numiţi pentru o perioadă de 2 ani.
Organizarea activităţii Centrului
10. Centrul este condus de director, numit de Guvern, la propunerea Ministerului Culturii, pe un termen de 4 ani, în urma unui concurs deschis, organizat şi desfăşurat în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
11. Subdiviziunile interioare ale Centrului activează în baza propriilor regulamente, aprobate de către directorul Centrului.
12. Directorul:
a) asigură executarea şi respectarea conformă a actelor legislative şi normative în vigoare, ordinelor ministrului culturii, a sarcinilor ce decurg din prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru realizarea drepturilor şi obligaţiilor Centrului;
b) reprezintă Centrul în relaţiile cu autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate şi poate delega, după caz, această sarcină altor persoane;
c) numeşte şi eliberează din funcţii angajaţii Centrului, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu aceştia, în condiţiile legii;
d) determină şi repartizează atribuţiile subdiviziunilor, sarcinile, atribuţiile şi responsabilităţile angajaţilor Centrului;
e) administrează procesul de întocmire a proiectului bugetului pe anul respectiv, în partea ce ţine de alocaţiile necesare asigurării activităţii Centrului, proiectelor planurilor de activitate, finanţare şi asigurare tehnico-materială a Centrului, altor planuri şi le prezintă ministrului culturii spre aprobare;
f) monitorizează şi organizează controlul asupra îndeplinirii planurilor aprobate;
g) prezintă, în modul stabilit, Ministerului Culturii rapoarte privind rezultatele activităţii de bază, precum şi activitatea economico-financiară a Centrului;
h) dispune de dreptul de administrare a mijloacelor financiare şi materiale ale Centrului, în limitele mijloacelor financiare aprobate;
i) întreprinde, în conformitate cu legislaţia în vigoare, măsuri pentru soluţionarea problemelor legate de activitatea Centrului, asigurarea tehnico-materială, întreţinerea spaţiilor, soluţionează şi coordonează alte probleme de ordin administrativ, legate de funcţionarea Centrului;
j) poartă răspundere personală pentru utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor financiare şi materiale aflate la dispoziţia Centrului.
13. În lipsa directorului, atribuţiile acestuia sînt exercitate de către unul dintre şefii de subdiviziuni şi este abilitat cu împuterniciri prin ordinul emis de directorul Centrului.
14. Personalul Centrului, format din specialişti în domeniile corespunzătoare, activează în baza fişelor de post, aprobate în modul stabilit de către directorul Centrului.
15. Schema de încadrare, în limitele personalului scriptic stabilit, se aprobă de ministrul culturii, în conformitate cu structura Centrului.
16. Proiectul bugetului se va constitui din cheltuielile necesare pentru finanţarea activităţii Centrului şi a activităţii domeniului cinematografic, care va fi înaintat, în termenele stabilite de legislaţie, spre examinare şi aprobare Ministerului Culturii.
17. Corespondenţa Centrului este semnată de director, în lipsa lui, de şeful de subdiviziune care suplineşte funcţiile directorului.
18. Semnăturile pe actele oficiale ale Centrului sînt aplicate de director sau de şeful de subdiviziune, care suplineşte funcţiile directorului, în următoarele forme: semnătură personală, semnătură digitală.
19. În cadrul Centrului pot fi create comisii sau grupuri de lucru, după caz, în vederea examinării şi soluţionării unor chestiuni specifice şi luarea unor decizii în domeniile de referinţă. La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din domeniile de referinţă.
20. Componenţa comisiilor se stabileşte prin ordinul directorului Centrului cu consultarea Consiliului.
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE CONSILIULUI CENTRULUI
21. Consiliul este un organ colegial, care are sarcina de a monitoriza activitatea Centrului privind implementarea politicii statului in domeniul cinematografiei, elaborează şi înaintează Ministerului Culturii propuneri de politici şi strategii, de comun acord cu subdiviziunile Centrului.
22. Consiliul coordonează şi monitorizează executarea bugetului aprobat.
23. Consiliul evaluează şi estimează finanţarea proiectelor destinate producţiei cinematografice în bază de concurs.
24. Consiliul colaborează cu subdiviziunile Centrului la elaborarea de propuneri de politici şi strategii în domeniul cinematografiei.
25. Consiliul este convocat de directorul Centrului sau la solicitarea unui membru al acestuia.
26. Consiliul se întruneşte ori de cîte ori este necesar, dar cel puţin o dată pe lună.
27. Componenţa Consiliului poate fi modificată pe perioada mandatului în cazul în care unul din membrii acestuia, din motive de boală sau din alte motive întemeiate, nu poate să-şi continue activitatea.
28. Mandatul membrilor Consiliului poate fi reînnoit pentru o perioadă de maximum 2 ani.
29. Pe perioada mandatului membrii Consiliului sau agenţii economici ai căror acţionari, asociaţi sau administratori sînt membri ai Consiliului, nu pot înscrie proiecte la sesiunile de concurs pentru acordare de finanţare.
30. Şedinţele Consiliului vor fi deliberative cu participarea majorităţii membrilor acestuia. Hotărîrile Consiliului se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestuia, prin vot deschis.
31. Consiliul prezintă, în modul şi în termenele stabilite, Ministerului Culturii, dări de seamă, rapoarte financiare despre modul de repartizare a mijloacelor bugetare alocate.
32. Membrii Consiliului suspectaţi sau învinuiţi de corupţie sau influenţă în procesul de votare se revocă prin ordinul ministrului culturii.
Capitolul V
MODUL ŞI CONDIŢIILE DE OCUPARE A FUNCŢIEI
DE DIRECTOR AL CENTRULUI
33. Concursul privind ocuparea funcţiei de director al Centrului este organizat şi desfăşurat de comisia de concurs, instituită prin ordinul ministrului culturii şi se bazează pe următoarele principii:
transparenţă în organizarea şi desfăşurarea concursului;
competenţă şi profesionalism;
imparţialitate în aplicarea criteriilor de selecţie.
34. Comisia de concurs este constituită din 5 membri, inclusiv preşedintele la nivel de viceministru şi secretarul comisiei.
35. Şedinţele comisiei de concurs se consideră deliberative, prin prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor. Hotărîrile comisiei se adoptă cu majoritatea simplă de voturi din numărul total de membri ai acesteia.
36. Anunţul privind funcţia vacantă, termenele şi condiţiile desfăşurării concursului se plasează pe pagina web a Ministerului şi în mass-media.
37. Informaţia privind condiţiile de desfăşurare a concursului conţine:
a) denumirea şi adresa sediului/biroului desfăşurării concursului;
b) funcţia pentru care se organizează concursul;
c) condiţiile de participare la concurs;
d) actele ce urmează a fi prezentate, modalitatea şi data-limită de depunere a acestora;
e) numărul de telefon, adresa electronică şi poştală ale persoanei responsabile de organizarea concursului.
38. Criteriile pentru a candida la funcţia de director al Centrului sînt:
a) cetăţenia Republicii Moldova;
b) studii superioare universitare în domeniile de referinţă sau superioare universitare corespunzătoare profilului cinematografiei;
c) experienţă de activitate în domeniul cinematografiei de cel puţin 5 ani;
d) cunoaşterea limbii române;
e) apt din punct de vedere medical (fizic şi neuropsihic) pentru exercitarea funcţiei;
f) lipsa antecedentelor penale, inclusiv a celor stinse sau anulate de instanţa de judecată.
39. Pentru ocuparea funcţiei de director al Centrului, candidaţii prezintă personal, în termen de 30 zile din ziua publicării anunţului, dosarul cu următoarele acte:
cererea de înscriere;
copia de pe buletinul de identitate;
copiile de pe actele de studii;
copiile de pe actele ce confirmă experienţă de activitate în domeniul cinematografiei sau managerială (în cazul dacă o are);
curriculum vitae;
copia de pe carnetul de muncă;
certificatul medical din care rezultă că este apt medical, fizic şi neuropsihic;
certificatul de cazier judiciar sau cererea pe propria răspundere.
40. Comisia de concurs are următoarele competenţe:
a) verifică îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs a candidaţilor;
b) decide admiterea/neadmiterea şi stabileşte lista candidaţilor admişi la concurs;
c) evaluează dosarele, competenţele profesionale şi manageriale ale acestora pe bază de interviu;
d) elaborează documentele finale referitoare la rezultatele concursului;
e) asigură comunicarea rezultatelor concursului.
41. Şedinţele comisiei de concurs se consemnează în procesul-verbal, perfectat de secretarul comisiei şi contrasemnat de membrii comisiei.
42. Candidaţii care au fost declaraţi admişi sînt contactaţi şi informaţi despre data interviului.
43. Condiţiile susţinerii interviului sînt egale pentru fiecare candidat. Întrebările şi răspunsurile se consemnează în procesul-verbal.
44. Fiecare membru al comisiei de concurs acordă punctajul conform criteriilor din Fişa de evaluare individuală a candidatului. Este declarat învingător candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj.
45. Comisia, în termen de 5 zile, prezintă procesul-verbal cu rezultatele concursului.
46. Ministerul Culturii înaintează Guvernului, în modul stabilit, dosarul învingătorului la funcţia de director al Centrului.
47. Concursul se anunţă repetat în cazul în care:
a) nu a fost depus nici un dosar în termenele stabilite;
b) a depus dosarul doar un singur candidat;
c) după examinarea dosarelor, la concurs a fost admis doar un singur candidat.
48. În cazul în care directorul Centrului nu a fost desemnat nici după desfăşurarea repetată a concursului, Ministerul numeşte, pe o perioadă de pînă la un an, directorul interimar al Centrului cu desfăşurarea ulterioară a concursului.
Contestaţiile
49. Contestaţiile referitoare la concurs se depun în termen de trei zile de la anunţarea rezultatelor concursului şi se examinează de către comisia de contestaţii a Ministerului care este constituită prin ordinul ministrului culturii. Membrii Comisiei de concurs nu pot fi incluşi în componenţa comisiei de contestaţii.
50. Contestaţiile se examinează în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. Hotărîrea comisiei de contestaţii se comunică contestatorului, cu confirmare de primire.
51. Litigiile referitoare la concurs se examinează de către instanţa de judecată.
Capitolul VI
EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ
52. Centrul ţine evidenţa contabilă şi întocmeşte dări de seamă.
53. Centrul prezintă dări de seamă statistice privind domeniul cinematografiei.
54. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Centrului se efectuează în corespundere cu legislaţia în vigoare de organele abilitate.
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE
55. Activitatea Centrului poate fi sistată prin reorganizare sau dizolvare, prin hotărîrea Guvernului, la propunerea fondatorului.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
STRUCTURA
instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei
Conducerea
Registrul Cinematografic (cu statut de serviciu)
Arhiva Naţională de Film (cu statut de serviciu)
Serviciul relaţii internaţionale şi proiecte
Serviciul administrare
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.846 din 4 decembrie 2015
REGULAMENT
de finanţare a cinematografiei
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul de finanţare a cinematografiei (în continuare – Regulament) stabileşte modul şi condiţiile de distribuire şi utilizare a resurselor financiare alocate de la bugetul de stat, prin intermediul Centrului Naţional al Cinematografiei (în continuare – Centru), care pot fi utilizate pentru:
1) producţia de filme de toate genurile;
2) dezvoltarea proiectelor cinematografice;
3) distribuirea filmelor;
4) participarea filmelor autohtone şi a cineaştilor din Republica Moldova la festivaluri internaţionale;
5) organizarea festivalurilor şi a evenimentelor cinematografice în Republica Moldova;
6) restaurarea filmelor şi a materialelor din Arhiva Naţională de Film.
2. Finanţarea domeniului cinematografie şi a activităţii Centrului este prevăzută în bugetul de stat într-o poziţie distinctă din următoarele surse:
1) bugetul de stat, în limitele mijloacelor stabilite anual;
2) veniturile proprii ale Centrului.
3. Regulamentul are drept scop promovarea unui sistem concurenţial echitabil şi transparent de acces la sursele financiare publice destinate domeniului cinematografie.
4. Concursul privind domeniul cinematografiei se va desfăşura cu respectarea următoarelor principii:
1) libertatea de creaţie şi exprimare artistică;
2) promovarea valorii artistice a proiectelor cinematografice;
3) susţinerea debuturilor în cinematografia autohtonă.
5. Consiliul Centrului (în continuare – Consiliu) aprobă cuantumul anual pentru fiecare sesiune de concurs, precum şi pentru finanţarea tuturor categoriilor de activităţi din domeniul cinematografiei prevăzute în prezentul Regulament şi înaintează Ministerului Culturii propuneri pînă la data de 31 mai.
Capitolul II
MODUL DE ORGANIZARE ŞI DESFĂŞURARE A CONCURSULUI
6. Finanţarea proiectelor cinematografice, a producţiei cinematografice, producţiei de film în proces de finalizare şi a filmelor în coproducţie se face în urma desfăşurării concursurilor, care se organizează nu mai rar de o dată în cadrul unui exerciţiu financiar cu cota de participare a statului conform prevederilor art.13-15 din Legea cinematografiei nr.116 din 3 iulie 2014.
7. Prin producţia de film în proces de finalizare a proiectului se subînţelege proiectul care a depăşit perioada de pregătire şi se află la una dintre etapele de filmare sau postproducţie. Condiţiile de participare la concurs sînt aceleaşi ca şi la orice proiect cinematografic.
8. Perioada de prezentare a dosarelor pentru concursul proiectelor cinematografice este cuprinsă între 15 ianuarie şi 31 ianuarie (data-limită). Proiectele prezentate după data-limită nu sînt admise la concurs.
9. Anunţul şi condiţiile de participare la concurs se publică pe pagina web oficială a Centrului şi în mass-media cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data-limită de depunere a dosarelor.
10. Odată cu publicarea anunţului cu privire la concurs, directorul Centrului aprobă componenţa secretariatului tehnic al concursului, alcătuit din trei persoane, inclusiv angajaţi ai Centrului.
11. Secretariatului tehnic îi revin următoarele atribuţii:
1) recepţionarea dosarelor;
2) verificarea condiţiilor de eligibilitate a dosarelor depuse;
3) informarea, printr-o înştiinţare în formă scrisă, despre admiterea sau neadmiterea dosarului la concurs;
4) ţinerea evidenţei documentelor privind organizarea şi desfăşurarea concursului;
5) pregătirea fişelor de evaluare pe fiecare dosar prezentat Comisiei de selecţie (în continuare – Comisie).
12. Pentru sesiunea de selecţie a scenariilor pentru producţia de film, solicitantul depune la secretariatul tehnic dosarul cu următoarele acte:
1) cererea completată după modelul stabilit în anexa nr.1;
2) devizul estimativ, fără date despre autorii proiectului;
3) scenariul securizat.
13. Scenariul pentru concurs se prezintă în 5 exemplare în formă securizată, fără numele scenaristului, regizorului şi al producătorului sau alt indiciu care ar face posibilă identificarea acestora. Dosarul de proiect se prezintă în 3 exemplare.
14. Scenariul de film şi dosarul de proiect se marchează printr-un semn distinct, care nu corespunde numărului de înregistrare.
15. În cazul în care dosarul nu întruneşte cerinţele stabilite, secretariatul va informa aplicantul în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea dosarului. Dosarul este respins dacă aplicantul, în termen de trei zile de la data informării, nu a completat/ajustat dosarul conform cerinţelor stipulate în prezentul Regulament.
16. Secretariatul tehnic transmite Comisiei toate materialele pentru concurs printr-un proces-verbal, însoţite de semnăturile de predare–primire.
17. În funcţie de numărul de dosare depuse, directorul Centrului împreună cu membrii Comisiei stabilesc perioada de selecţie a dosarelor.
18. Concursul se desfăşoară pe sesiuni, organizate în două etape.
Prima etapă constă în procedura de selectare a scenariilor şi va fi jurizată de către Comisie.
19. Comisia este alcătuită din 5 membri şi se aprobă prin ordinul directorului Centrului.
20. Componenţa Comisiei se stabileşte în urma consultărilor cu uniunile şi asociaţiile din domeniul industriei cinematografice şi se constituie din persoane selectate exclusiv după criterii de profesionalism, reprezentanţi cu experienţă în cinematografia autohtonă şi internaţională, care pot fi: scenarişti, scriitori, jurnalişti, regizori, producători, critici de film, critici literari, compozitori de muzică de film, actori, istorici sau teoreticieni de film, directori de imagini, editori de film, distribuitori, experţi în comunicarea audiovizuală, cadre didactice din învăţămîntul superior pe componenta cinematografie.
21. Membrii Comisiei sînt desemnaţi pentru fiecare sesiune de concurs şi nu pot participa nici ei, nici membrii familiilor sau rudele de gradul I la realizarea unui proiect cinematografic înscris în sesiunea respectivă. Fiecare membru al Comisiei este obligat să semneze o declaraţie de imparţialitate şi confidenţialitate.
22. Pentru activitatea desfăşurată în perioada sesiunii de concurs, membrii Comisiei sînt remuneraţi conform legislaţiei în vigoare.
23. Responsabilitatea selecţiei şi evaluării scenariilor îi revine doar membrilor Comisiei. În cazul depistării sau al oricărei suspiciuni de comitere a unor acţiuni cu caracter coruptibil, activitatea Comisiei se sistează pînă la elucidarea situaţiei, cu informarea rapidă a organului competent în examinarea acestor fapte. Pentru perioada sistată, membrii Comisiei nu sînt remuneraţi.
24. În etapa a doua, secretariatul tehnic transmite Consiliului doar dosarele proiectelor cinematografice aferente scenariilor selectate. Dosarele proiectelor cinematografice ce ţin de scenariile care nu au fost promovate în a doua etapă se restituie fără a se deschide.
25. Consiliul constată procedura de examinare a scenariilor şi admite proiectele cinematografice ale scenariilor admise în etapa a doua.
Capitolul III
CONCURSUL PROIECTELOR CINEMATOGRAFICE
Secţiunea 1
Condiţiile de participare la concurs
26. Pot participa la concurs persoanele juridice autorizate care au ca activitate de bază producţia de film şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
1) sînt rezidenţi fiscali în Republica Moldova;
2) sînt incluşi în baza de date a Centrului;
3) deţin contractul de autor între producător şi autorul scenariului, precum şi între producător şi regizor, care atestă cesiunea exclusivă către producător a drepturilor de realizare şi exploatare a filmului respectiv.
27. Nu sînt admise la concursul de selecţie pentru a beneficia de finanţare persoanele juridice în următoarele condiţii:
1) nu deţin o cotă-parte în proiectul înaintat;
2) au datorii la bugetul de stat la data depunerii dosarelor;
3) nu şi-au onorat angajamentele conform contractului încheiat cu Centrul;
4) au beneficiat de finanţare de stat şi la momentul respectiv au cel mult două proiecte nerealizate în termenele prevăzute în contract, în cazul regizorilor.
Secţiunea a 2-a
Categoriile de proiecte admise
la concursul proiectelor cinematografice
28. Se admit la concursul proiectelor cinematografice următoarele categorii de proiecte:
1) producţie film de ficţiune de lung metraj;
2) producţie film de ficţiune scurt metraj;
3) producţie film documentar de lung metraj;
4) producţie film documentar de scurt metraj;
5) producţie film de animaţie de lung metraj;
6) producţie film de animaţie de scurt metraj;
7) producţia de film în proces de finalizare a proiectului;
8) dezvoltarea de proiect pentru film de ficţiune de lung metraj;
9) dezvoltarea de proiect pentru film documentar de lung metraj;
10) dezvoltarea de proiect pentru film de animaţie de lung metraj.
29. La prima etapă, concursul de selecţie a proiectelor cinematografice se desfăşoară în trei secţiuni, după cum urmează:
1) secţiunea filmelor de ficţiune de lung metraj sau scurt metraj;
2) secţiunea filmelor documentare de lung metraj sau scurt metraj;
3) secţiunea filmelor de animaţie de lung metraj sau scurt metraj.
30. Categoria proiectelor de film de ficţiune admise la concurs:
1) proiectele de film de ficţiune de lung metraj;
2) proiectele de film de ficţiune de scurt metraj;
3) proiectele de ficţiune selecţionate pentru dezvoltare de proiect.
31. Categoria proiectelor de film documentar admise la concurs:
1) proiectele de film documentar de lung metraj;
2) proiectele de film documentar de scurt metraj;
3) proiectele de film documentar selecţionate pentru dezvoltare de proiect.
32. Categoria proiectelor de film de animaţie admise la concurs:
1) proiectele de film de animaţie de lung metraj;
2) proiectele de film de animaţie de scurt metraj;
3) proiectele de film de animaţie selectate pentru dezvoltare de proiect.
Capitolul lV
DEPUNEREA DOSARELOR LA CONCURSUL
PROIECTELOR CINEMATOGRAFICE
Secţiunea 1
Dosarul de film de toate genurile
33. Dosarul de film de lung metraj de ficţiune cuprinde:
1) scenariul de film, întocmit în format standard – minimum 60 de pagini scrise;
2) sinopsisul scenariului – maximum 5 pagini;
3) concepţia regizorală asupra scenariului, care poate conţine text şi imagini, reflecţii de structură şi stilistică, descrieri de personaje şi altă informaţie care ar evidenţia stilul regizoral al filmului – maximum 10 pagini.
34. Dosarul de film de scurt metraj de ficţiune conţine următoarele:
1) scenariul de film – minimum 10 pagini;
2) sinopsisul scenariului – maximum 1 pagină;
3) concepţia şi motivaţia regizorală vizavi de scenariu, aprecierea stilului şi a laturii vizuale a filmului – maximum 5 pagini.
35. Dosarul de film documentar conţine:
1) scenariul de film;
2) rezumatul scenariului – maximum 3 pagini;
3) viziunea regizorală asupra filmului, în text şi imagini, care poate conţine reflecţii de structură şi stilistică, precum şi orice informaţie relevantă pentru susţinerea temei, lista persoanelor care urmează a fi intervievate şi, după caz, lista materialelor din arhivă.
36. Dosarul de film de animaţie include:
1) scenariul de film;
2) descrierea temei, stilului şi a laturii vizuale a filmului – maximum 3 pagini;
3) viziunea regizorală asupra filmului propus, în text şi imagini, care poate include reflecţii de structură şi stilistică, precum şi orice altă informaţie relevantă pentru susţinerea scenariului, schiţe şi descrierea personajelor, schiţe de ambianţă plastică, după caz.
Secţiunea a 2-a
Dosarul tehnic
37. Dosarul tehnic include:
1) lista cu autorii filmului, regizorul, autorul operei originale, după caz, autorul scenariului, autorul dialogului, după caz, autorul operei muzicale special create, autorul animaţiei sau alţi autori;
2) opţiunea asupra dreptului de exploatare cinematografică a operei originale care a stat la baza scenariului;
3) contractul de autor între producător şi autorul scenariului, precum şi între producător şi regizor care atestă cesiunea exclusivă către producător a drepturilor de realizare şi exploatare a filmului respectiv, cu respectarea prevederilor legislaţiei privind dreptul de autor şi drepturile conexe;
4) curriculum vitae al scenaristului, regizorului şi al persoanei fizice desemnate în calitate de producător al proiectului;
5) devizul de producţie al proiectului, întocmit pe capitole de cheltuieli, care conţine costurile ce nu pot depăşi următoarele cote maximale din cheltuielile directe:
a) 7% – onorariul pentru societatea producătoare;
b) 5% – onorariul pentru scrierea scenariului, dialogurilor şi cesiunea exclusivă privind exploatarea scenariului în cadrul operei cinematografice;
c) 6% – onorariul pentru activitatea de regizor, precum şi pentru cesiunea drepturilor provenite din această activitate;
d) 4% – onorariul pentru activitatea de director de imagini;
e) 4% – onorariul pentru muzica special creată;
f) 3% – cheltuieli neprevăzute.
38. Onorariile acordate regizorului, scenaristului, producătorului executiv sau compozitorului pot depăşi valorile de mai sus aplicate bugetului părţii moldoveneşti în cazul în care diferenţa peste maximele prevăzute este inclusă în cota de finanţare asigurată de partenerul/partenerii străini.
Secţiunea a 3-a
Alte tipuri de dosare
39. Dosarul pentru dezvoltarea de proiecte cinematografice cu privire la filme de lung metraj de ficţiune, documentare şi de animaţie conţine:
1) subiectul şi rezumatul sinopsisului, cu indicarea materialului literar, dacă acesta a stat la bază, sau opera literară după care se propune adaptarea – maximum 10 pagini;
2) scenariul de film propus pentru dezvoltarea de proiect, faza de elaborare în care se află la momentul respectiv, întocmit în format standard;
3) descrierea proiectului de către producător;
4) viziunea regizorală, după caz.
40. Dosarul producătorului va include:
1) filmografia producătorului, cu menţionarea activităţii şi a performanţelor profesionale;
2) viziunea şi motivaţia producătorului asupra filmului din proiect, în maximum 3 pagini, care cuprinde reflecţii privind impactul scontat şi căile de obţinere, pieţele vizate şi publicul, atuurile şi riscurile artistice, comerciale, de producţie şi financiare, echipa implicată, structura şi managementul producţiei, structura financiară, strategia de marketing;
3) descrierea stadiului de dezvoltare în care se află proiectul, care poate conţine text şi imagini – maximum 5 pagini.
41. Dosarul regizorului include:
1) declaraţia regizorului;
2) filmografia regizorului, menţionarea activităţii şi performanţelor profesionale;
3) descrierea stadiului de dezvoltare a filmului din punct de vedere regizoral, în maximum 15 pagini de text şi imagini, care poate include propuneri de distribuţie de actori, propuneri pentru principalii membri ai echipei de realizatori, schiţe sau fotografii pentru decoruri şi costume, propuneri pentru locuri de filmare, opţional poate fi un material video de tip demonstrativ/ilustrativ/pilot cu referire la filmul din proiect, cu durata de maximum 3 minute. Fişierul se depune pe un suport şi într-un format digital lecturabil în orice platformă de operare a unui computer personal sau ca legătură/link securizat prin parolă pentru accesarea fişierului pe internet.
42. Planul de producţie a filmului cuprinde următoarea informaţie:
1) perioada calendaristică, pe etape de pregătire şi de filmare, cu specificarea numărului de zile de filmare şi de mixaj-sonorizare;
2) termenele estimative de finalizare a copiei standard a filmului;
3) declaraţia pe propria răspundere a producătorului referitor la toate filmele produse anterior care au primit finanţare de la Centru, cu precizarea titlului fiecărui film, stadiului producţiei şi a sumei alocate în bugetul total al filmului, conform raportului final pe producţie.
Capitolul V
EVALUAREA DOSARELOR
Secţiunea 1
Evaluarea scenariilor
43. Comisia pentru proiectele filmelor de ficţiune de lung şi scurt metraj, documentare şi animaţie examinează calitatea scenariilor pentru fiecare proiect, care sînt lecturate şi analizate sub formă securizată.
44. Evaluarea artistică a scenariilor pentru filmele de ficţiune se face prin acordarea punctelor de la 1 la 10.
45. Punctajul pentru scenariul acordat de fiecare membru al Comisiei va constitui media aritmetică a punctelor pe fiecare criteriu.
46. Stabilirea notei finale a scenariului de către Comisie se face prin calcularea mediei aritmetice a punctelor acordate pentru scenariu de către fiecare membru al acesteia.
47. În cazul în care între cea mai mare şi cea mai mică medie a notelor acordate de către doi sau mai mulţi membri ai Comisiei unui scenariu constituie o diferenţă mai mare de 4 puncte, scenariul respectiv se reevaluează. Dacă, după reevaluare, diferenţa se menţine mai mare de 4 puncte, media cea mai mare şi cea mai mică nu vor fi luate în considerare la stabilirea punctajului final al scenariului.
48. La finalul primei etape se va afişa punctajul final pentru scenariu obţinut de fiecare proiect cinematografic şi media punctelor acordate de fiecare membru al Comisiei, fără nominalizarea acestora.
49. Lista dosarelor de scenarii se întocmeşte în ordine descrescătoare a punctelor obţinute şi se aprobă prin semnătura membrilor Comisiei.
50. Sînt admise în etapa a doua doar proiectele cinematografice care au acumulat minimum 6 puncte pentru scenariu.
Secţiunea a 2-a
Evaluarea dosarelor de proiecte cinematografice pentru producţie
51. Consiliul evaluează fiecare proiect cinematografic promovat, ţinînd cont de următoarele criterii:
1) calitatea scenariului deţine o pondere de maximum 60% din totalul punctajului acordat, media finală a scenariului se multiplică cu coeficientul de importanţă acordat scenariului;
2) calitatea producătorului deţine o pondere de maximum 20% din totalul punctajului acordat, ţinînd cont de importanţa realizărilor în carierea sa;
3) calitatea regizorului deţine o pondere de maximum 20% din totalul punctajului acordat.
52. Punctajul total al proiectului se calculează prin însumarea punctajelor acordate pe fiecare criteriu.
53. Proiectele de film selectate vor fi clasificate în ordinea descrescătoare a punctajului final obţinut, pe liste separate, conform categoriilor de filme, după cum urmează:
1) lista proiectelor cinematografice selectate pentru filmele de ficţiune de lung metraj;
2) lista proiectelor cinematografice selectate pentru filmele de ficţiune de scurt metraj;
3) lista proiectelor cinematografice selectate pentru filmele documentare;
4) lista proiectelor cinematografice selectate pentru filmele de animaţie;
5) lista proiectelor cinematografice selectate pentru proiectele în proces de finalizare;
6) lista proiectelor de ficţiune selectate pentru dezvoltare de proiect;
7) lista proiectelor de documentare selectate pentru dezvoltare de proiect;
8) lista proiectelor de animaţie selectate pentru dezvoltare de proiect.
Secţiunea a 3-a
Evaluarea dosarelor pentru dezvoltarea proiectelor de film
54. Proiectele filmelor de lung metraj de ficţiune, documentare şi animaţie vor fi evaluate ţinînd cont de aprecierea valorii artistice a proiectului prin acordarea punctelor de la 1 la 10 pentru fiecare criteriu de selecţie.
55. În etapa a doua, fiecare proiect de dezvoltare va fi evaluat conform următoarelor ponderi:
1) valoarea artistică a proiectului deţine o pondere de 50%;
2) calitatea producătorului, potrivit coeficientului de importanţă, deţine o pondere de 50% din totalul punctajului acordat.
56. Punctajul maxim care poate fi obţinut de un proiect de dezvoltare este de 10 puncte. În cazul în care regizorul este nominalizat şi dosarul este însoţit de concepţia regizorală, aceasta este inclusă în valoarea artistică a proiectului, fără a se acorda punctaj pentru calitatea regizorului.
57. La finalul procesului de evaluare se perfectează procesul-verbal, contrasemnat de toţi membrii Comisiei, cu lista proiectelor de dezvoltare, stabilită conform clasamentului în ordine descrescătoare a punctajului obţinut. Hotărîrea Comisiei reprezintă actul care certifică selecţionarea proiectelor pentru faza de finanţare.
Capitolul VI
CONDIŢIILE DE FINANŢARE A PROIECTELOR CINEMATOGRAFICE
58. Consiliul examinează dosarele proiectelor cinematografice în ordine descrescătoare a punctajelor finale stabilite şi ia decizia de finanţare ţinînd cont de următoarele criterii:
1) tematica filmului;
2) conţinutul şi viziunea artistică;
3) planul financiar şi bugetul;
4) potenţialul privind distribuţia cinematografică;
5) experienţa anterioară relevantă a aplicantului conform rezultatelor obţinute.
59. Cuantumul pentru fiecare proiect se stabileşte de Consiliu în conformitate cu ierarhia proiectului selectat, în ordine descrescătoare a punctajului acordat şi în limitele mijloacelor disponibile.
60. Consiliul este obligat să examineze veridicitatea datelor cuprinse în documente privind:
1) concordanţa bugetului de producţie sau de dezvoltare de proiect, după caz, cu conţinutul scenariului, viziunea regizorală, viziunea producătorului şi preţurile medii cunoscute pentru servicii şi bunuri utilizate curent în industria cinematografică;
2) stabilitatea privind executarea planului de finanţare;
3) fezabilitatea planului de producţie pe etape: pregătire, filmare, montaj sonorizare, viziunea regizorului şi viziunea producătorului.
61. Pentru fiecare proiect examinat se întocmeşte un raport de finanţare, care se aprobă de Consiliu.
62. Membrii Comisiei şi Consiliului se vor întruni pentru consultări finale în termen de maximum 5 zile de la încheierea etapei de selecţie. Consiliul adoptă hotărîrea cu privire la rezultatele concursului proiectelor cinematografice.
63. Sînt declarate cîştigătoare proiectele care au obţinut punctajul maxim. În cazul proiectelor care au înregistrat un punctaj egal, finanţarea se face în baza cuantumului mai mare al contribuţiei financiare confirmate la momentul înscrierii proiectului în concurs.
64. Hotărîrea finală redactată se publică pe pagina web oficială a Centrului în termen de 3 zile şi va specifica punctajul obţinut pentru calitatea scenariului, calitatea regizorului şi calitatea producătorului, cuantumul aprobat pentru fiecare proiect cîştigător, cu indicarea procentului care îl constituie din totalul bugetului filmului. Cîştigătorii concursului vor fi informaţi în scris de către secretariatul tehnic.
65. Dreptul privind anularea finanţării proiectelor declarate cîştigătoare îi revine în exclusivitate Consiliului, prin hotărîre adoptată cu votul majoritar.
66. Un producător poate beneficia de finanţare în cadrul aceleiaşi sesiuni de concurs pentru dezvoltare de proiect doar pentru un singur proiect.
67. Consiliul nu acordă finanţare pentru două proiecte de film de lung metraj selectate în cadrul unei sesiuni de concurs ale unuia şi aceluiaşi regizor. Regizorul va alege doar un proiect, iar producătorul este în drept să propună un alt regizor care a acumulat un punctaj total nu mai mic decît regizorul iniţial.
68. Finanţarea proiectelor cinematografice selectate care au acumulat un punctaj egal se face în baza următoarelor criterii de departajare:
1) nivelul contribuţiei financiare confirmate de beneficiar la momentul înscrierii proiectului în concurs;
2) coproducţiile cinematografice internaţionale.
69. Termenul de adoptare a hotărîrilor nu poate depăşi 60 de zile de la data lansării concursului. Proiectele declarate cîştigătoare şi care nu au fost finanţate pînă la finele anului bugetar urmează a fi finanţate în limitele alocaţiilor bugetare ale Centrului aprobate pentru anul următor.
70. În cazuri bine justificate, Consiliul este în drept de a acorda o prelungire a termenului de executare sau transmitere a proiectului unui alt producător.
71. Circumstanţele în care Consiliul poate aproba transmiterea unui proiect spre producţia unui alt producător sînt:
1) incapacitatea de plată;
2) reorganizarea sau falimentul;
3) retragerea din proiect a unui coproducător sau finanţator.
72. Nerespectarea procedurilor poate fi contestată la Ministerul Culturii în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării rezultatelor sesiunii de concurs.
73. Ministrul culturii numeşte, prin ordin, Comisia de contestaţie, formată din 5 membri, din care 3 experţi vor fi propuşi de organizaţiile necomerciale din domeniul cinematografie şi 2 reprezentanţi ai ministerului, inclusiv preşedintele la nivel de viceministru. Membrii Consiliului şi Comisiei nu vor fi incluşi în componenţa Comisiei de contestaţie.
74. Comisia de contestaţie examinează contestaţiile în termen de 10 de zile calendaristice de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. Hotărîrea acesteia se comunică contestatorului, cu confirmare de primire.
75. Litigiile referitoare la concurs se examinează de către instanţa de judecată.
Capitolul VII
FINANŢAREA PRODUCŢIEI CINEMATOGRAFICE
76. Finanţarea producţiei cinematografice şi pentru dezvoltare de proiect se acordă proiectelor declarate cîştigătoare la concurs. Consiliul va anula finanţarea în cazul depistării încălcării legislaţiei de către cîştigători după desfăşurarea concursului.
77. Contractele se încheie numai după verificarea de către Consiliu a dosarului financiar al proiectului de film, care prevede finanţarea integrală a proiectului.
78. Finanţarea pentru producţie se acordă în tranşe, pînă la 25% din suma totală stabilită la începutul perioadei de pregătire.
79. Diferenţa din valoarea rămasă se alocă pe parcursul realizării proiectului, astfel:
1) pînă la 50% la solicitarea producătorului, la începerea filmărilor, conform rapoartelor de producţie semnate de regizor şi producător;
2) pînă la 25% pentru perioada postproducţie în baza procesului-verbal de încheiere a filmărilor şi raportul final care certifică utilizarea finanţelor alocate pe perioada filmărilor, participarea financiară a coproducătorilor/finanţatorilor proiectului.
80. Consiliul este în drept să suspende/rezilieze contractele de finanţare sau să solicite restituirea sumelor alocate şi poate declanşa procedura executării silite în următoarele situaţii:
1) beneficiarul nu prezintă Centrului situaţia cheltuielilor efectuate şi documentele financiare în termen de 30 zile de la data solicitării;
2) beneficiarul nu respectă angajamentele contractuale asumate faţă de Centru.
81. Beneficiarul, la cererea Centrului, este obligat să pună la dispoziţie toate documentele contabile solicitate.
82. Beneficiarul este obligat sa utilizeze pe teritoriul Republicii Moldova minimum 50% din finanţarea alocată.
83. Proiectele cinematografice care au beneficiat de finanţare pentru producţie se vor prezenta la premieră prin proiecţie pe ecran şi în materialele promoţionale, cu menţionarea în genericul filmului a contribuţiei Centrului Naţional al Cinematografiei.
Capitolul VIII
FINANŢAREA PENTRU DEZVOLTAREA
DE PROIECTE CINEMATOGRAFICE
84. Finanţarea pentru dezvoltarea de proiect se acordă exclusiv proiectelor filmelor de lung metraj de ficţiune, documentare sau de animaţie care au fost declarate cîştigătoare ale concursurilor de selecţie conform hotărîrii Consiliului.
85. Proiectele care au beneficiat de finanţare pentru dezvoltare de proiect vor fi înscrise în mod obligatoriu la concursurile de selecţie pentru producţia proiectelor cinematografice în termen de cel mult un an de la încheierea contractului de finanţare pentru dezvoltarea de proiect.
86. În cazul în care proiectul respectiv nu este declarat cîştigător la 2 concursuri succesive, beneficiarul este obligat să restituie suma care a fost alocată pentru dezvoltare de proiect.
87. Finanţarea pentru dezvoltare de proiecte se acordă în 2 tranşe, în conformitate cu devizul de cheltuieli prezentat de beneficiar şi aprobat de Consiliu la:
1) lansarea activităţilor pentru dezvoltare;
2) prezentarea raportului final pentru dezvoltare de proiect.
Capitolul IX
FINANŢAREA FILMELOR ÎN COPRODUCŢIE
88. Finanţarea filmelor în coproducţie cu participarea Republicii Moldova se acordă de Centru în urma concursului pentru proiectele cinematografice, conform evaluărilor efectuate de Consiliu, pe baza selecţiei de oferte, care se organizează cel puţin o dată pe an în cadrul unui exerciţiu financiar şi este anunţat pe pagina web oficială a Centrului şi în mass-media.
89. Finanţarea pentru coproducţiile cinematografice cu participarea Republicii Moldova se face doar în cazul proiectelor filmelor de lung metraj de ficţiune, de lung metraj documentar şi lung metraj de animaţie.
90. Participanţii la concursul pentru finanţarea filmelor în coproducţie trebuie să întrunească următoarele criterii:
1) sînt persoane juridice a căror activitate este producţia de film;
2) sînt rezidenţi fiscali în Republica Moldova;
3) sînt incluşi în baza de date a Centrului;
4) deţin, în bază de contract de coproducţie, dreptul de coproprietate asupra filmului, corespunzător contribuţiei fiecăruia, şi sînt deţinători ai dreptului de exploatare a filmului pe teritoriul Republicii Moldova;
5) prezintă dosarul proiectului, planul de finanţare şi bugetul privind cota de participare a producătorului din Republica Moldova;
6) îşi asumă obligaţia de a menţiona în genericul filmului şi în materialele promoţionale contribuţia Centrului;
7) au o cotă de participare de minimum 10% din bugetul de producţie al filmului – în cazul coproducţiilor multilaterale, şi de minimum 20% din bugetul de producţie al filmului – în cazul coproducţiilor bilaterale.
91. Finanţarea de stat nu va depăşi cota de 50% din bugetul Părţii moldoveneşti, iar beneficiarul este obligat să utilizeze 75% din finanţele alocate pe teritoriul Republicii Moldova.
92. Filmul în coproducţie cu participarea Republicii Moldova va fi sonorizat sau subtitrat în limba română şi proiectat în cinematografele ţării cel tîrziu peste un an de la premiera internaţională.
Capitolul X
FINANŢAREA ALTOR GENURI DE ACTIVITATE
DIN DOMENIUL CINEMATOGRAFIEI
93. Alocaţiile de la bugetul de stat destinate finanţării domeniului cinematografiei pot fi utilizate pentru următoarele genuri de activităţi:
1) promovarea cinematografiei prin organizarea de seminare, ateliere pentru scenarişti, regizori, operatori, actori, participare la master-classuri naţionale şi internaţionale;
2) organizarea festivalurilor şi a evenimentelor cinematografice în Republica Moldova;
3) promovarea pe plan internaţional a cinematografiei prin participarea filmelor autohtone şi a cineaştilor din Republica Moldova în cadrul tîrgurilor şi festivalurilor internaţionale de film;
4) restaurarea şi digitizarea filmelor şi a materialelor din Arhiva Naţională de Film.
94. Pot solicita finanţare persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul cinematografiei şi întrunesc următoarele cerinţe:
1) sînt rezidenţi fiscali ai Republicii Moldova;
2) sînt incluse în baza de date a Centrului.
95. Pentru a beneficia de finanţare, solicitantul va depune următoarele acte:
1) cererea, la care sînt anexate datele solicitantului;
2) proiectul acţiunii/activităţii programate, însoţit de argumentările privind oportunitatea sau importanţa acţiunii;
3) devizul de cheltuieli, care va include toate categoriile de cheltuieli prevăzute;
4) planul de organizare şi desfăşurare a acţiunii cu toată informaţia relevantă.
96. În limita bugetului disponibil, Consiliul adoptă, cu majoritatea simplă de voturi, hotărîrea cu privire la cuantumul de finanţare. Centrul, în baza acestei hotărîri, încheie cu beneficiarul un contract de finanţare.
Capitolul XI
EVIDENŢA ŞI CONTROLUL UTILIZĂRII MIJLOACELOR FINANCIARE
97. Persoanele juridice care au beneficiat de finanţare din bugetul de stat sînt obligate să prezinte Centrului raportul analitic şi financiar privind utilizarea mijloacelor alocate. Raportul se prezintă în conformitate cu devizul aprobat, în format electronic şi pe suport de hîrtie.
98. Raportul de finanţare pentru dezvoltare de proiecte conţine:
1) datele despre beneficiar;
2) versiunea finală a scenariului;
3) conceptul regizoral;
4) imaginile locaţiilor, informaţii privind castingul, schiţe şi altă informaţie relevantă;
5) raportul analitic al bugetului;
6) raportul descriptiv al activităţii desfăşurate, realizările şi rezultatele obţinute.
99. Raportul de finanţare pentru producţia de film conţine:
1) datele despre beneficiar;
2) raportul analitic al bugetului;
3) raportul descriptiv de activitate al producătorului;
4) copiile documentelor ce atestă drepturile de utilizare, exploatare sau cesiune a dreptului de autor;
5) fişa filmului în limbile română şi engleză;
6) copia HD a filmului pentru proiecţii (format DCP, Blu-ray);
7) 3 DVD-uri;
8) raportul final, în cazul coproducţiilor, care va reflecta bugetul final şi planul de finanţare a producătorului autohton.
100. Raportul final de finanţare pentru alte activităţi conţine:
1) datele beneficiarului;
2) raportul analitic al bugetului;
3) raportul descriptiv pe activitate.
101. Raportul analitic şi financiar se prezintă în termenele stabilite în contractul de finanţare. Termenul poate fi extins, după caz, cu acceptul Consiliului, pe motiv obiectiv.
102. Centrul prezintă Ministerului Culturii, în modul şi termenele stabilite, dări de seamă şi rapoarte financiare privind utilizarea mijloacelor bugetare alocate.
103. În cazul utilizării mijloacelor bugetare în alte scopuri decît cele prevăzute în prezentul Regulament, Consiliul va informa autorităţile competente, în scopul efectuării unei expertize financiare. Beneficiarul poartă răspundere în măsura detectării prejudiciilor şi iregularităţilor depistate de instituţiile de stat abilitate cu dreptul de control financiar.
Anexa nr.1 la Regulamentul de finanţare a cinematografiei
CERERE DE ÎNSCRIERE la concursul de selecţie a proiectelor cinematografice
Sesiunea ____________________________________din anul _____________________________________
Secţiunea ________________________________________________________________________________
Persoana juridică: _________________________________________________________________________
IDNO ____________________________________________________________________________________
Înregistrată în baza de date a Centrului cu nr.___________din ______________________________________
Sediul ___________________________________________________________________________________ Telefon _______________________ fax _____________________e-mail______________________________
IBAN ______________________________, cod bancar___________________________________________,
în calitate de producător al proiectului cinematografic _____________________________________________
_______________________________________, regia ____________________________________________.
Solicit înscrierea la concursul de proiecte cinematografice cu finanţare organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei, conform planului de producţie prezentat la dosar. Certificatul despre lipsa datoriilor faţă de bugetul de stat se anexează.
Producător _____________
Data _____________
Semnătura _____________
L.Ş. |
Anexa nr.2 la Regulamentul de finanţare a cinematografiei
DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATE
Subsemnatul, ___________________________________________________, membru al Comisiei de selecţie pentru selecţia/evaluarea dosarelor de concurs, numit prin ordinul directorului Centrului Naţional al Cinematografiei nr._________ din ________________________ , declar pe propria răspundere următoarele:
1. Voi păstra confidenţialitatea cu privire la lucrările Comisiei, care se va desfăşura pe parcursul perioadei concursului de selecţie a proiectelor cinematografice şi a dosarelor înaintate la concurs, organizat în anul _______. 2. Voi considera orice informaţie la care am acces sau mi-a fost oferită sau adusă la cunoştinţă drept secretă şi confidenţială şi nu o voi transmite unei persoane terţe decît în condiţiile prevăzute de Regulamentul de finanţare a cinematografiei. 3. Mă angajez să nu divulg sub nici o formă informaţia la care am acces. 4. Voi lua toate măsurile de rigoare pentru a împiedica accesul la informaţia aflată sub controlul meu, precum şi copierea acesteia. 5. Voi informa imediat conducerea Centrului Naţional al Cinematografiei dacă voi afla despre orice acces neautorizat la orice informaţie şi modul în care a avut loc acest acces. | |
Numele şi prenumele
Data
Semnătura | _________________
_________________
_________________ |
Anexa nr.3 la Regulamentul de finanţare a cinematografiei
DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE
Subsemnatul, _______________________________________, membru al Comisiei de selecţie pentru selecţia/ evaluarea dosarelor de concurs, numit prin ordinul directorului Centrului Naţional al Cinematografiei nr._____________ din ___________________________________________________. Prin prezenta, declar că nici eu şi nici soţul/soţia, membrii familiei sau rudele gradul I inclusiv nu s-au înscris cu nici un proiect în sesiunea respectivă de concurs, pentru a beneficia de finanţare. Confirm că, în situaţia în care voi descoperi în cursul acţiunii de selecţionare şi evaluare că există un astfel de interes, voi informa imediat conducerea Centrului Naţional al Cinematografiei şi mă voi retrage din Comisia de selecţie. | |
Numele şi prenumele
Data
Semnătura | _________________
_________________
________________. |
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.333 din 26.05.2017, în vigoare 02.06.2017]
