sâmbătă, 27 iulie 2024
807/29.10.2015 Hotărîre pentru aprobarea Reglementării tehnice „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Reglementării tehnice „Compatibilitatea

electromagnetică a echipamentelor”

 

nr. 807  din  29.10.2015

 

Monitorul Oficial nr.306-310/901 din 13.11.2015

 

* * *

Notă: Pe tot parcursul textului hotărârii şi al anexelor, cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023

 

Notă: În tot textul hotărîrii şi al anexelor, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018

 

În temeiul articolului 18 şi poziţiei 5 din anexa nr.3 la Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.46-47, art.136) şi în scopul realizării prevederilor Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană pentru anii 2014-2016, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.808 din 7 octombrie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.297-309, art.851), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor” (se anexează).

 

[Pct.2 abrogat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

3. Punctele 10, 601, 691, 96-100, 1011, 1012, 1063 , 1064, 117, 118 şi 1191-1192 vor intra în vigoare la data intrării în vigoare a legii privind ratificarea Acordului privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]

 

4. Pînă la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană:

1) se admite punerea la dispoziţie pe piaţă şi punerea în funcţiune a echipamentelor cu marca de conformitate SM, aplicată conform prevederilor Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii;

2) producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, aplică marca SM în situaţia în care evaluarea conformităţii echipamentelor destinate pieţei naţionale se efectuează de către organismele de evaluare a conformităţii recunoscute, prin utilizarea procedurilor prevăzute în capitolul XII din Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”. Se interzice, în condiţiile prevăzute de prezenta hotărîre, aplicarea pe acelaşi echipament a mărcii SM şi a marcajului CE. Prezenţa marcajului CE pe echipament exclude necesitatea aplicării pe acelaşi echipament a marcajului de conformitate SM.

3) prevederile prezentei hotărâri referitoare la marcajul CE, examinarea UE de tip şi declaraţia UE de conformitate se aplică în egală măsură şi marcajului de conformitate SM, examinării de tip şi declaraţiei de conformitate, corespunzător;

4) Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării recunoaşte, în vederea notificării, organismele care efectuează evaluarea conformităţii compatibilităţii electromagnetice a echipamentelor destinate pieţei naţionale în concordanţă cu procedurile prevăzute în capitolul XII din Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”. Procedura de notificare se efectuează ca urmare a procedurii de recunoaştere specificată în capitolul IV1 din Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi evaluare a conformităţii;

5) Cerinţele cu privire la organismele de evaluare a conformităţii notificate se aplică şi organismelor de evaluare a conformităţii recunoscute, care au regim juridic similar, conform prevederilor Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi evaluare a conformităţii. La desfăşurarea procedurilor de evaluare a conformităţii, organismele de evaluare a conformităţii recunoscute care efectuează evaluarea conformităţii compatibilităţii electromagnetice a echipamentelor vor întocmi certificate de examinare de tip;

6) lista ce cuprinde organismele recunoscute şi numerele lor de identificare se gestionează de Centrul Naţional de Acreditare „MOLDAC” şi se publică pe pagina oficială web a acestuia;

7) obligaţiile şi răspunderea agenţilor economici, persoane juridice cu sediul în Republica Moldova, privind compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor puse la dispoziţie pe piaţă şi puse în funcţiune, cu marcajul de conformitate SM corespund celor prevăzute în prezenta Reglementare tehnică cu marcajul CE.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]

 

[Pct.5-8 abrogate prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]

 

9. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 24 de luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

10. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.95 din 4 februarie 2008 „Cu privire la aprobarea Reglementării tehnice „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.32-33, art.176).

11. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării.

PRIM-MINISTRUValeriu STRELEŢ

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul economieiStephane Christophe Bridе

 

Nr.807. Chişinău, 29 octombrie 2015.

 

 

Aprobată

prin Hotărîrea Guvernului

nr.807 din 29 octombrie 2015

 

Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele „declaraţia de conformitate”,„examinarea de tip” şi „limba de stat”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „declaraţia UE de conformitate”,„examinarea UE de tip” şi „limba română”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023

 

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.466 din 06.07.2022, în vigoare 22.07.2022

 

Notă: În tot textul Reglementării tehnice, precum şi al anexelor nr.2 şi 3, cuvintele „Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor”, la orice caz gramatical, se substituie prin cuvintele „Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.1089 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017

 

REGLEMENTAREA TEHNICĂ

„Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”

 

Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor” (în continuare – Reglementare tehnică) transpune Directiva 2014/30/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică (reformare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 096/79 din 29 martie 2014 şi modificată prin Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr.2111/2005, (CE) nr.1008/2008, (UE) nr.996/2010, (UE) nr.376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr.552/2004 şi (CE) nr.216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr.3922/91 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 212 din 22 august 2018.

[Clauza de armonizare modificată prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezenta Reglementare tehnică are ca scop stabilirea cerinţelor de compatibilitate electromagnetică a echipamentelor şi asigurarea conformităţii echipamentelor cu un nivel adecvat de compatibilitate electromagnetică.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

2. Prezenta Reglementare tehnică se aplică echipamentelor definite în pct.6.

3. Prezenta Reglementare tehnică nu se aplică:

1) echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţie reglementate prin Hotărârea Guvernului nr.34/2019 cu privire la aprobarea Reglementării tehnice „Punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor radio”;

2) produselor, pieselor şi echipamentelor aeronautice în cazul în care aceste echipamente intră în domeniul de aplicare al Codului aerian al Republicii Moldova nr.301/2017;

3) echipamentelor radio folosite de radioamatori în sensul reglementărilor radio adoptate în cadrul Constituţiei Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor şi Convenţiei Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, în cazul în care echipamentele nu sînt puse la dispoziţie pe piaţă;

4) echipamentelor ale căror caracteristici fizice, prin însăşi natura lor, sînt astfel încît:

a) acestea nu pot să genereze sau să contribuie la generarea de emisii electromagnetice care depăşesc un nivel ce permite echipamentelor radio şi de telecomunicaţii şi altor echipamente să funcţioneze aşa cum este prevăzut; precum şi

b) acestea funcţionează fără degradare inacceptabilă în prezenţa perturbaţiei electromagnetice rezultate în mod normal în urma utilizării prevăzute;

5) ansamblurilor de evaluare personalizate pentru folosul profesioniştilor doar în cadrul centrelor de cercetare şi dezvoltare înfiinţate în acest scop.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

4. În sensul pct.3 subpct.3) din prezenta Reglementare tehnică, ansamblurile de componente care urmează să fie asamblate de radioamatori şi echipamentele puse la dispoziţie pe piaţă şi modificate de radioamatori pentru uz propriu nu sînt considerate echipamente puse la dispoziţie pe piaţă.

5. În cazul în care pentru echipamentele menţionate la pct.2 din prezenta Reglementare tehnică cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică sînt stabilite, integral sau parţial, de către alte dispoziţii ale actelor normative, prezenta Reglementare tehnică nu se aplică sau încetează să se aplice echipamentelor în cauză în ceea ce priveşte aceste cerinţe de la data punerii în aplicare a actelor normative respective.

51. Prezenta Reglementare tehnică nu afectează aplicarea legislaţiei naţionale care reglementează securitatea echipamentelor.

[Pct.51 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

II. TERMINOLOGIE

6. În sensul prezentei Reglementări tehnice se utilizează noţiunile definite în Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii şi Legea nr.20/2016 cu privire la standardizarea naţională, precum şi termenii şi expresiile de mai jos, care au următoarele semnificaţii:

1) echipament – orice aparat sau instalaţie fixă;

2) aparat – orice dispozitiv finit sau combinaţie de astfel de dispozitive pusă la dispoziţie pe piaţă ca unitate funcţională independentă, destinat(ă) utilizatorului final şi susceptibil(ă) de a produce perturbaţii electromagnetice sau a cărui funcţionare este susceptibilă de a fi afectată de astfel de perturbaţii;

3) instalaţie fixă – combinaţie specifică a mai multe tipuri de aparate şi, după caz, a altor dispozitive care sînt asamblate, instalate şi destinate a fi folosite în mod permanent într-un amplasament prestabilit;

4) compatibilitate electromagnetică – capacitate a echipamentelor de a funcţiona în mod satisfăcător în mediul lor electromagnetic fără să producă perturbaţii electromagnetice intolerabile altor echipamente din acel mediu;

5) perturbaţie electromagnetică – orice fenomen electromagnetic care poate degrada funcţionarea echipamentelor. O perturbaţie electromagnetică poate fi zgomotul electromagnetic, un semnal nedorit sau o modificare a însuşi mediului de propagare;

6) imunitate – capacitate a echipamentelor de a funcţiona conform destinaţiei, fără degradarea performanţelor în prezenţa perturbaţiilor electromagnetice;

7) obiectiv de securitate – obiectiv de protecţie a vieţii sau proprietăţii oamenilor;

8) mediu electromagnetic – toate fenomenele electromagnetice observabile într-un anumit loc;

9) agent economic – producător, reprezentant autorizat, importator şi distribuitor;

10) specificaţie tehnică – document care stabileşte cerinţele tehnice pe care trebuie să le îndeplinească echipamentul;

11) rechemare – orice măsură avînd drept scop returnarea unui aparat care a fost pus deja la dispoziţia utilizatorului final;

12) retragere – orice măsură avînd scopul de a împiedica punerea la dispoziţie pe piaţă a unui aparat din lanţul de aprovizionare;

13) marcaj CE – marcaj prin care producătorul indică faptul că aparatul este în conformitate cu cerinţele aplicabile stabilite în prezenta Reglementare tehnică;

14) în sensul prezentei Reglementări tehnice, se consideră aparate:

a) componentele sau subansamblurile destinate încorporării într-un aparat de către utilizatorul final, care sînt susceptibile să genereze perturbaţii electromagnetice sau a căror funcţionare este susceptibilă de a fi afectată de astfel de perturbaţii;

b) instalaţiile mobile definite ca o combinaţie de aparate şi, după caz, alte dispozitive, destinate deplasării şi funcţionării în mai multe amplasamente.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

III. PUNEREA LA DISPOZIŢIE PE PIAŢĂ ŞI/SAU PUNEREA ÎN FUNCŢIUNE

7. Echipamentele care fac obiectul prezentei Reglementări tehnice pot fi puse la dispoziţie pe piaţă şi/sau puse în funcţiune numai dacă respectă prevederile prezentei Reglementări tehnice atunci când sunt instalate corespunzător, întreţinute şi utilizate în scopul prevăzut.

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

IV. LIBERA CIRCULAŢIE A ECHIPAMENTELOR ŞI CERINŢE ESENŢIALE

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

8. Nu pot fi interzise, din motive legate de compatibilitatea electromagnetică, punerea la dispoziţie pe piaţă şi/sau punerea în funcţiune a echipamentelor care respectă prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

9. Cerinţele prezentei Reglementări tehnice nu împiedică aplicarea următoarelor măsuri speciale privind punerea în funcţiune sau folosirea echipamentelor:

1) măsuri pentru rezolvarea unei probleme de compatibilitate electromagnetică existente sau previzibile într-un anumit amplasament;

2) măsuri adoptate din motive de siguranţă, pentru a proteja reţelele publice de telecomunicaţii sau staţiile de recepţie ori de emisie, atunci cînd sînt folosite în scopuri de siguranţă în privinţa spectrului.

10. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării adresează o notificare Comisiei Europene (în continuare – Comisie) cu privire la măsurile menţionate în pct.9 din prezenta Reglementare tehnică.

11. Nu se creează obstacole în calea expunerii şi/sau demonstraţiilor în cadrul tîrgurilor comerciale, expoziţiilor sau evenimentelor similare ale echipamentelor care nu sînt conforme cu prezenta Reglementare tehnică, cu condiţia ca un semn vizibil să indice clar că aceste echipamente nu pot fi puse la dispoziţie pe piaţă şi/sau puse în funcţiune înainte de a se conforma prezentei Reglementări tehnice. Demonstraţia poate avea loc numai cu condiţia adoptării măsurilor corespunzătoare pentru evitarea perturbaţiilor electromagnetice.

12. Echipamentele trebuie să respecte cerinţele esenţiale de securitate din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

 

V. OBLIGAŢIILE PRODUCĂTORILOR

13. Atunci cînd introduc aparatele lor pe piaţă, producătorii trebuie să se asigure că ele au fost proiectate şi fabricate în conformitate cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

14. Producătorii întocmesc documentaţia tehnică menţionată în anexele nr.2 şi nr.3 la prezenta Reglementare tehnică şi efectuează procedura relevantă de evaluare a conformităţii menţionată la pct.44-45 din prezenta Reglementare tehnică sau deleagă efectuarea acestei proceduri.

15. În cazul în care s-a demonstrat conformitatea aparatului cu cerinţele aplicabile prin procedura menţionată, producătorii întocmesc o declaraţie UE de conformitate şi aplică marcajul CE.

16. Producătorii păstrează documentaţia tehnică şi declaraţia UE de conformitate timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului.

17. Producătorii se asigură că există proceduri care să garanteze conformitatea continuă a producţiei în serie cu prezenta Reglementare tehnică. Modificările în proiectare sau cele referitoare la caracteristicile aparatului şi modificările standardelor armonizate sau ale altor specificaţii tehnice, în raport cu care se declară conformitatea aparatului, se iau în considerare în mod corespunzător.

18. Producătorii se asigură că aparatele pe care le introduc pe piaţă poartă un număr de tip, de lot sau de serie ori alt element care permite identificarea lor sau, dacă dimensiunea ori natura aparatului nu permite acest lucru, producătorii se asigură că informaţia solicitată este prevăzută pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte aparatul.

19. Producătorii indică pe aparat denumirea lor, denumirea lor comercială înregistrată sau marca lor înregistrată şi adresa poştală la care pot fi contactaţi sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte aparatul. Adresa indică un singur punct de contact pentru producător. Datele de contact sînt comunicate în limba română.

20. Producătorii se asigură că aparatul este însoţit de instrucţiuni şi de informaţiile menţionate la pct.55-57 din prezenta Reglementare tehnică, traduse în limba română. Astfel de instrucţiuni şi informaţii, precum şi orice text imprimat pe etichete trebuie să fie clare şi inteligibile.

21. Producătorii care consideră sau au motive să creadă că un aparat pe care l-au introdus pe piaţă nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce respectivul aparat în conformitate, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. De asemenea, în cazul în care aparatul prezintă un risc, producătorii informează imediat în acest sens Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, indicînd detalii, în special cu privire la neconformitate şi la orice măsuri corective luate.

22. Producătorii, în urma unei cereri motivate, furnizează Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, pe suport de hârtie sau în format electronic, toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului cu prezenta Reglementare tehnică, în limba română. Producătorii cooperează cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, la solicitarea acestuia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele pe care aceştia le-au introdus pe piaţă.

[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

VI. REPREZENTANŢII AUTORIZAŢI

23. Producătorii numesc, printr-un mandat scris, un reprezentant autorizat. Obligaţiile prevăzute la pct.13 şi obligaţia de a întocmi documentaţia tehnică menţionată la pct.14 nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat.

[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

24. Reprezentantul autorizat îndeplineşte sarcinile specificate în mandatul primit de la producător. Mandatul permite reprezentantului autorizat să îndeplinească cel puţin următoarele sarcini:

1) să menţină declaraţia UE de conformitate şi documentaţia tehnică la dispoziţia Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor timp de 10 ani după ce aparatul a fost introdus pe piaţă;

2) în urma unei cereri motivate din partea Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, să prezinte toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului;

3) să coopereze cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, la cererea acestuia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatele vizate de mandatul menţionat la pct.23.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.466 din 06.07.2022, în vigoare 22.07.2022]

 

VII. OBLIGAŢIILE IMPORTATORILOR

25. Importatorii introduc pe piaţă numai aparate conforme.

26. Înainte de introducerea unui aparat pe piaţă, importatorii se asigură că procedura corespunzătoare de evaluare a conformităţii prevăzută la pct.44-45 din prezenta Reglementare tehnică a fost îndeplinită de către producător. Importatorii se asigură că producătorul a întocmit documentaţia tehnică, că aparatul poartă marcajul CE şi este însoţit de documentele necesare, precum şi că producătorul a respectat cerinţele prevăzute la pct.18-19 din prezenta Reglementare tehnică.

27. În cazul în care un importator consideră sau are motive să creadă că un aparat nu este conform cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, acesta nu introduce aparatul pe piaţă înainte ca el să fie adus în conformitate. În plus, atunci cînd aparatul prezintă un risc, importatorul informează producătorul şi Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor în acest sens.

28. Producătorii indică pe aparat numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată şi adresa poştală la care pot fi contactaţi ori, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte aparatul. Datele de contact sunt comunicate în limba română.

[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

29. Importatorii se asigură că aparatul este însoţit de instrucţiuni şi de informaţiile menţionate la pct.55-56 din prezenta Reglementare tehnică în limba română.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

30. Importatorii se asigură că, atît timp cît un aparat se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport al acestuia nu periclitează conformitatea sa cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

31. Importatorii care consideră sau au motive să creadă că un aparat pe care l-au introdus pe piaţă nu este în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce în conformitate respectivul aparat, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. În cazul în care aparatul prezintă un risc, importatorii informează imediat în acest sens Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, oferind detalii, în special cu privire la neconformitate şi la orice măsuri corective luate.

32. Importatorii păstrează o copie a declaraţiei UE de conformitate pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului, o pune la dispoziţia Agenţiei pentru Protecţia Consumatorului şi se asigură că documentaţia tehnică poate fi pusă la dispoziţia acestui organ, la cerere.

33. Importatorii, în urma unei cereri motivate din partea Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, furnizează acestuia, pe suport de hârtie sau în format electronic, toate informaţiile şi documentaţia necesare pentru a demonstra conformitatea unui aparat sau a unui accesoriu, în limba română. Importatorii cooperează cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, la cererea acestuia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de echipamentele pe care aceştia le-au introdus pe piaţă.

[Pct.33 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

VIII. OBLIGAŢIILE DISTRIBUITORILOR

34. În cazul în care pun la dispoziţie pe piaţă un aparat, distribuitorii acţionează cu diligenţă privind cerinţele prezentei Reglementări tehnice.

35. Înainte de a pune la dispoziţie pe piaţă un aparat, distribuitorii verifică dacă acesta poartă marcajul CE, dacă este însoţit de documentele necesare, de instrucţiuni şi de informaţiile menţionate la pct.55-56 din prezenta Reglementare tehnică, traduse în limba română, şi dacă producătorul şi importatorul au respectat cerinţele prevăzute la pct.18-19 şi, respectiv, la pct.28 din prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

36. Dacă un distribuitor consideră sau are motive să creadă că un aparat nu este conform cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, acesta nu pune la dispoziţie pe piaţă respectivul aparat înainte ca el să fie adus în conformitate. Mai mult decît atît, atunci cînd aparatul prezintă un risc, distribuitorul informează producătorul sau importatorul în acest sens, precum şi Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor.

37. Distribuitorii se asigură că, atît timp cît un aparat se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport al acestuia nu periclitează conformitatea sa cu cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

38. Distribuitorii care consideră sau au motive să creadă că un aparat pe care l-au pus la dispoziţie pe piaţă nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică se asigură că se iau măsurile necesare pentru a aduce respectivul aparat în conformitate, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. În cazul în care aparatul prezintă un risc, distribuitorii informează imediat în acest sens Agenţia pentru Protecţia Consumatorului, oferind detalii, în special cu privire la neconformitate şi la orice măsuri corective luate.

[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

39. Distribuitorii, la cererea argumentată a Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, furnizează acestuia, pe suport de hîrtie sau în format electronic, toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea aparatului. Aceştia cooperează cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, la cererea acestuia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de aparatul pe care l-au pus la dispoziţie pe piaţă.

[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.466 din 06.07.2022, în vigoare 22.07.2022]

 

IX. SITUAŢIILE ÎN CARE OBLIGAŢIILE PRODUCĂTORILOR

SE APLICĂ IMPORTATORILOR ŞI DISTRIBUITORILOR

40. Un importator sau un distribuitor este considerat producător în sensul prezentei Reglementări tehnice şi este supus obligaţiilor ce revin producătorului în temeiul pct.13-22 din prezenta Reglementare tehnică atunci cînd introduce pe piaţă un aparat sub denumirea sau marca sa ori modifică un aparat deja introdus pe piaţă într-o manieră care poate afecta conformitatea cu prezenta Reglementare tehnică.

 

X. IDENTIFICAREA AGENŢILOR ECONOMICI

41. Agenţii economici transmit, la cerere, Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor datele de identificare ale:

1) oricărui agent economic care le-a furnizat un aparat;

2) oricărui agent economic căruia i-au furnizat un aparat.

42. Agenţii economici trebuie să poată prezenta informaţiile prevăzute la pct.41 din prezenta Reglementare tehnică timp de 10 ani după ce au furnizat aparatul.

[Pct.42 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XI. PREZUMŢIA DE CONFORMITATE A ECHIPAMENTELOR

43. Echipamentele care sunt conforme cu standardele armonizate sau cu părţi ale acestora, ale căror referinţe sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi care sunt adoptate ca standarde moldoveneşti fiind aprobate de Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, sunt considerate a fi în conformitate cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică vizate de standardele respective sau părţi ale acestora.

[Pct.43 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XII. PROCEDURILE DE EVALUARE A CONFORMITĂŢII PENTRU APARATE

44. Conformitatea aparatelor cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică se demonstrează folosind oricare dintre următoarele proceduri de evaluare a conformităţii:

1) controlul intern al producţiei, prevăzut în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică;

2) examinarea UE de tip, care este urmată de conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei, prevăzută în anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică.

45. Producătorul poate decide să limiteze aplicarea procedurii menţionate la pct.44 subpct.2) din prezenta Reglementare tehnică la unele aspecte ale cerinţelor esenţiale de securitate, cu condiţia că, pentru celelalte aspecte ale cerinţelor esenţiale de securitate, să fie aplicată procedura prevăzută la pct.44 subpct.1) din prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.45 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XIII. DECLARAŢIA UE DE CONFORMITATE

46. Declaraţia UE de conformitate atestă faptul că îndeplinirea cerinţelor esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică a fost demonstrată.

47. Declaraţia UE de conformitate se structurează după modelul prevăzut în anexa nr.4 la prezenta Reglementare tehnică, conţine elementele specificate în modulele relevante din anexele nr.1 şi nr.2 la prezenta Reglementare tehnică şi se actualizează constant. Aceasta se întocmeşte/sau se traduce în limba română.

48. În cazul în care un aparat intră sub incidenţa mai multor acte normative prin care se solicită o declaraţie UE de conformitate, se întocmeşte o singură declaraţie UE de conformitate în legătură cu toate aceste acte. Declaraţia respectivă conţine identificarea actelor în cauză, inclusiv referinţele de publicare ale acestora.

49. Prin redactarea declaraţiei UE de conformitate, producătorul îşi asumă responsabilitatea pentru conformitatea aparatului cu cerinţele prevăzute de prezenta Reglementare tehnică.

 

XIV. NORME ŞI CONDIŢII PENTRU APLICAREA MARCAJULUI CE

50. Marcajul CE este supus principiilor generale prevăzute de Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 cu privire la activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.

51. Marcajul CE se aplică în mod vizibil, lizibil şi indelebil pe aparat sau pe plăcuţa cu datele aparatului. În cazul în care acest lucru nu este posibil sau nu este justificat din considerente ţinînd de natura aparatului, marcajul se aplică pe ambalaj şi pe documentele de însoţire.

52. Marcajul CE se aplică înainte ca aparatul să fie introdus pe piaţă.

53. Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor se bazează pe mecanismele existente pentru a asigura aplicarea corectă a regimului aplicabil marcajului CE şi ia măsurile corespunzătoare în cazul utilizării inadecvate a respectivului marcaj.

 

XV. INFORMAŢII REFERITOARE LA UTILIZAREA APARATELOR ŞI INSTALAŢII FIXE

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

54. Aparatele sînt însoţite de informaţii despre orice precauţii specifice care trebuie luate la asamblarea, instalarea, întreţinerea sau folosirea lor pentru a asigura, la punerea în funcţiune, conformitatea aparatelor cu cerinţele esenţiale de securitate specificate în pct.1 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

55. Aparatele pentru care conformitatea cu cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în pct.1 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică nu este asigurată în zone rezidenţiale sînt însoţite de o indicaţie clară referitoare la o astfel de restricţie de folosire, inclusiv, după caz, pe ambalaj.

56. Informaţiile necesare pentru a permite folosirea aparatelor în conformitate cu destinaţia lor sînt incluse în instrucţiunile care le însoţesc.

57. Aparatele puse la dispoziţie pe piaţă care pot fi încorporate într-o instalaţie fixă se supun tuturor dispoziţiilor aplicabile pentru aparate stabilite de prezenta Reglementare tehnică.

1) Cu toate acestea, cerinţele pct.12-42 şi 44-56 din prezenta Reglementare tehnică nu sînt obligatorii în cazul aparatelor destinate încorporării într-o anumită instalaţie fixă care nu sînt puse la dispoziţie pe piaţă sub altă formă.

2) În astfel de cazuri, documentaţia însoţitoare identifică instalaţia fixă şi caracteristicile sale de compatibilitate electromagnetică şi indică precauţiile care trebuie luate pentru încorporarea aparatului în instalaţia fixă astfel încît să nu compromită conformitatea acesteia. Documentaţia cuprinde şi informaţiile menţionate la pct.18-19 şi 28 din prezenta Reglementare tehnică.

3) Bunele practici de inginerie menţionate în pct.2 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică sînt documentate, iar persoana (persoanele) responsabilă(e) păstrează această documentaţie şi o pune la dispoziţia Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor în scopul inspecţiei pe toată durata de funcţionare a instalaţiei fixe.

58. În cazul în care există elemente care indică neconformitatea instalaţiei fixe, în special în cazul în care există plîngeri privind perturbaţii generate de instalaţie, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor poate solicita dovezi ale conformităţii instalaţiei fixe şi, după caz, poate iniţia o evaluare.

59. În cazul în care se stabileşte neconformitatea, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor impune măsuri adecvate de aducere a instalaţiei în conformitate cu cerinţele esenţiale de securitate stabilite în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

591. În cazul în care instalaţia fixă nu este adusă în conformitate în condiţiile prevăzute la pct.59, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor ia măsurile corespunzătoare în conformitate cu art.408 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.

[Pct.591 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XVI. NOTIFICAREA ORGANISMELOR DE EVALUARE A CONFORMITĂŢII

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

60. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării este autoritatea de notificare căreia îi revine răspunderea pentru instituirea şi îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii şi pentru monitorizarea organismelor notificate, incluzînd conformitatea cu dispoziţiile pct.89-92 din prezenta Reglementare tehnică.

601. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării notifică Comisiei Europene organismele de evaluare a conformităţii recunoscute pentru a efectua sarcinile de evaluare a conformităţii ca părţi terţe în temeiul prezentei Reglementări tehnice.

[Pct.601 introdus prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]

 

61. Evaluarea şi monitorizarea menţionate la pct.60 din prezenta Reglementare tehnică să efectuează de organismul naţional de acreditare în sensul şi în conformitate cu Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.

[Pct.61 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

62. Notificarea menţionată la pct.60 se efectuează de către Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării în conformitate cu art.141-143 din Legea nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.

[Pct.62 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

63. Autoritatea de notificare îşi asumă întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de organismul menţionat la pct.61 din prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.63 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XVII. CERINŢE PRIVIND AUTORITATEA DE NOTIFICARE

64. Autoritatea de notificare este instituită în aşa fel încît să nu existe conflicte de interese cu organismele de evaluare a conformităţii.

65. Autoritatea de notificare se organizează şi funcţionează astfel încît să garanteze obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale.

66. Autoritatea de notificare se organizează astfel încît fiecare decizie cu privire la notificarea organismului de evaluare a conformităţii să fie luată de persoane competente, altele decît cele care au efectuat evaluarea.

67. Autoritatea de notificare nu oferă şi nu prestează activităţi pe care le prestează organismele de evaluare a conformităţii şi nici servicii de consultanţă în condiţii comerciale sau concurenţiale.

68. Autoritatea de notificare garantează confidenţialitatea informaţiilor obţinute.

69. Autoritatea de notificare dispune de suficient personal competent în vederea îndeplinirii corespunzătoare a atribuţiilor sale.

691. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării informează Comisia Europeană referitor la procedurile sale de evaluare şi notificare a organismelor de evaluare a conformităţii şi procedurile de monitorizare a organismelor notificate, precum şi despre orice modificări ale acestora.

[Pct.691 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XVIII. CERINŢE CU PRIVIRE LA ORGANISMELE NOTIFICATE

70. Pentru a fi notificat, un organism de evaluare a conformităţii trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute în pct.71-86 din prezenta Reglementare tehnică.

71. Organismul de evaluare a conformităţii este înfiinţat conform cadrului legal naţional în vigoare şi este persoană juridică.

72. Organismul de evaluare a conformităţii este un organism terţ, independent de organizaţia sau de aparatul pe care îl evaluează.

[Pct.72 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

73. Un organism care aparţine unei asociaţii de întreprinderi sau unei federaţii profesionale care reprezintă întreprinderile implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea sau întreţinerea aparatelor pe care le evaluează poate fi considerat a fi un astfel de organism, cu condiţia să se demonstreze că este independent şi că nu există conflicte de interese.

74. Organismul de evaluare a conformităţii, personalul cu funcţii de conducere şi personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii nu trebuie să acţioneze ca proiectant, producător, furnizor, instalator, cumpărător, proprietar, utilizator sau operator de întreţinere a aparatelor pe care le evaluează şi nici ca reprezentant al vreuneia dintre acele părţi. Acest lucru nu împiedică utilizarea aparatelor evaluate care sînt necesare pentru operaţiunile organismului de evaluare a conformităţii sau utilizarea unor astfel de aparate în scopuri personale.

75. Organismul de evaluare a conformităţii, personalul cu funcţii de conducere şi personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii nu sînt direct implicaţi în proiectarea, fabricarea sau construcţia, comercializarea, instalarea, utilizarea sau întreţinerea aparatelor respective şi nu reprezintă părţile angajate în acele activităţi. Aceştia nu se implică în activităţi care le-ar putea afecta imparţialitatea sau integritatea în ceea ce priveşte activităţile de evaluare a conformităţii pentru care sînt notificaţi. Aceste dispoziţii se aplică în special serviciilor de consultanţă.

76. Organismele de evaluare a conformităţii se asigură că activităţile filialelor sau ale subcontractanţilor lor nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea sau imparţialitatea activităţilor lor de evaluare a conformităţii.

77. Organismele de evaluare a conformităţii şi personalul acestora îndeplinesc activităţile de evaluare a conformităţii la cel mai înalt grad de integritate profesională şi de competenţă tehnică necesară în domeniul respectiv şi trebuie să fie liberi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, care le-ar putea influenţa aprecierea sau rezultatele activităţilor lor de evaluare a conformităţii, în special din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane cu un interes pentru rezultatele acelor activităţi.

78. Organismul de evaluare a conformităţii are capacitatea să îndeplinească toate atribuţiile de evaluare a conformităţii care îi sînt atribuite prin anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică şi pentru care a fost notificat, indiferent dacă acele atribuţii sînt îndeplinite chiar de către organismul de evaluare a conformităţii sau în numele şi sub responsabilitatea acestuia.

79. De fiecare dată şi pentru fiecare procedură de evaluare a conformităţii şi pentru fiecare tip sau categorie de aparate pentru care a fost notificat, organismul de evaluare a conformităţii are la dispoziţie:

1) personalul necesar avînd cunoştinţe tehnice şi experienţă suficientă şi corespunzătoare pentru a îndeplini atribuţiile de evaluare a conformităţii;

2) descrierile necesare ale procedurilor în conformitate cu care se realizează evaluarea conformităţii, asigurîndu-se transparenţa şi posibilitatea de a reproduce procedurile în cauză. Organismul de evaluare a conformităţii dispune de politici şi proceduri adecvate care fac o distincţie clară între atribuţiile îndeplinite ca organism notificat şi orice alte activităţi;

3) procedurile necesare pentru a-şi desfăşura activitatea ţinînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, de domeniul de activitate şi structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei produsului în cauză, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie.

80. Organismul de evaluare a conformităţii trebuie să aibă mijloacele necesare pentru a îndeplini în mod corespunzător atribuţiile tehnice şi administrative legate de activităţile de evaluare a conformităţii şi are acces la toate echipamentele sau facilităţile necesare.

81. Personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii trebuie să posede următoarele:

1) o pregătire tehnică şi profesională solidă care acoperă toate activităţile de evaluare a conformităţii pentru care organismul de evaluare a conformităţii a fost notificat;

2) cunoştinţe satisfăcătoare ale cerinţelor evaluărilor pe care le realizează şi autoritatea corespunzătoare pentru realizarea acestor evaluări;

3) cunoştinţe şi înţelegere corespunzătoare a cerinţelor esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, a standardelor menţionate la pct.43 şi a procedurilor de evaluare a conformităţii;

4) abilitatea necesară pentru a elabora certificate, evidenţe şi rapoarte pentru a demonstra că evaluările au fost îndeplinite.

[Pct.81 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

82. Imparţialitatea organismelor de evaluare a conformităţii, a personalului de conducere şi a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii trebuie să fie garantată.

83. Remuneraţia personalului cu funcţii de conducere şi a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii din cadrul organismului de evaluare a conformităţii nu depinde de numărul de evaluări realizate sau de rezultatele acestor evaluări.

84. Organismele de evaluare a conformităţii încheie o asigurare de răspundere civilă pentru activităţile desfăşurate în conformitate cu legislaţia existentă.

[Pct.84 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

85. Personalul organismului de evaluare a conformităţii păstrează secretul profesional referitor la toate informaţiile obţinute în îndeplinirea sarcinilor sale în temeiul anexei nr.3 la prezenta Reglementare tehnică sau al oricărei dispoziţii din legislaţia naţională de punere în aplicare a acesteia, excepţie făcând cooperarea cu Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării sau cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor. Drepturile de autor sunt protejate.

[Pct.85 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

[Pct.85 modificat prin Hot.Guv. nr.247 din 26.04.2023, în vigoare 27.05.2023]

 

86. Organismele de evaluare a conformităţii participă la activităţile de standardizare relevante.

 

XIX. PREZUMŢIA DE CONFORMITATE A ORGANISMELOR NOTIFICATE

87. În cazul în care un organism de evaluare a conformităţii îşi demonstrează conformitatea cu criteriile prevăzute în standardele referinţă care adoptă standardele armonizate relevante sau în părţi din acestea, ale căror referinţe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se consideră că acesta respectă cerinţele prevăzute la pct.70-86 în măsura în care standardele aplicabile vizează aceste cerinţe.

[Pct.87 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

88. Lista standardelor menţionate la pct.87 se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării economice şi digitalizării, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se actualizează ori de câte ori este necesar.

[Pct.88 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XX. FILIALELE ORGANISMELOR NOTIFICATE ŞI SUBCONTRACTANŢII ACESTORA

89. Un organism notificat, în cazul în care subcontractează anumite sarcini referitoare la evaluarea conformităţii sau recurge la o filială, se asigură că subcontractantul sau filiala îndeplineşte cerinţele stabilite la pct.70-86 din prezenta Reglementare tehnică şi informează Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării în acest sens.

90. Organismul notificat preia întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanţi sau filiale, oriunde ar fi acestea stabilite.

91. Activităţile pot fi subcontractate sau realizate de o filială numai cu acordul clientului.

92. Organismul notificat pune la dispoziţia Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării documentele relevante privind evaluarea calificărilor subcontractantului sau ale filialei şi a activităţilor executate de către aceştia în temeiul anexei nr.3 la prezenta Reglementare tehnică.

 

XXI. CEREREA ŞI PROCEDURA DE NOTIFICARE

93. Pentru a fi notificat organismul de evaluare a conformităţii depune o cerere de recunoaştere în vederea notificării la Organismul naţional de acreditare.

[Pct.93 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

94. Organismul naţional de acreditare informează Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării atunci cînd organismul de evaluare a conformităţii solicită recunoaşterea în vederea notificării şi după acordarea acreditării transmite solicitarea, însoţită de actele respective, Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării recunoaşterea în vederea notificării.

[Pct.94 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

95. Cererea de recunoaştere este însoţită de o descriere a activităţilor de evaluare a conformităţii, a modulului sau modulelor de evaluare a conformităţii şi a aparatului pentru care organismul se consideră a fi competent, precum şi de un certificat de acreditare, eliberat de Organismul naţional de acreditare, care să ateste că organismul de evaluare a conformităţii satisface cerinţele prevăzute la pct.70-86 din prezenta Reglementare tehnică.

96. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării notifică numai organismele de evaluare a conformităţii care au îndeplinit cerinţele prevăzute la pct.70-86 din prezenta Reglementare tehnică.

97. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării notifică folosind instrumentul de notificare electronică dezvoltat şi gestionat de Comisie.

98. Notificarea include detalii complete ale activităţilor de evaluare a conformităţii, ale modulului sau modulelor de evaluare a conformităţii şi ale aparatului în cauză şi atestarea competenţei necesare.

99. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării notifică Comisia în legătură cu orice modificare ulterioară relevantă adusă notificării.

 

XXII. MODIFICAREA NOTIFICĂRILOR

100. În cazul în care Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării a constatat sau a fost informată că un organism notificat nu mai respectă cerinţele prevăzute la pct.70-86 din prezenta Reglementare tehnică sau că acesta nu îşi îndeplineşte obligaţiile, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării ia măsurile necesare în scopul restricţionării, suspendării sau retragerii notificării, după caz, în funcţie de gravitatea nerespectării cerinţelor sau a neîndeplinirii obligaţiilor. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării informează de îndată Comisia.

101. În cazul restricţionării, suspendării sau retragerii notificării ori în cazul în care organismul notificat şi-a încetat activitatea, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării ia măsurile adecvate pentru a se asigura că dosarele organismului respectiv fie sînt preluate de un alt organism notificat, fie, în lipsa unui alt organism notificat, sînt puse la dispoziţia Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor.

 

XXIII. CONTESTAREA COMPETENŢEI ORGANISMELOR

NOTIFICATE ŞI OBLIGAŢII OPERAŢIONALE ALE

ORGANISMELOR NOTIFICATE

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

1011. În cazurile în care Comisia Europeană investighează competenţa unui organism notificat sau continuarea îndeplinirii de către un organism notificat a cerinţelor şi a responsabilităţilor care îi revin, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării prezintă acesteia, la cerere, toate informaţiile care au fundamentat notificarea sau menţinerea competenţei organismului în cauză.

[Pct.1011 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

1012. În cazul în care Comisia Europeană constată că un organism notificat nu mai îndeplineşte cerinţele pentru a fi notificat, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, în baza actului de punere în aplicare adoptat de către Comisia Europeană, iniţiază restrângerea, suspendarea sau retragerea recunoaşterii în vederea notificării, în modul prevăzut în art.144 din Legea nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.

[Pct.1012 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

102. Organismele notificate efectuează evaluări ale conformităţii în concordanţă cu procedurile de evaluare a conformităţii prevăzute în anexele nr.2 şi nr.3 la prezenta Reglementare tehnică.

103. Evaluările conformităţii sînt realizate în mod proporţional, evitînd sarcinile inutile pentru agenţii economici. Organismele de evaluare a conformităţii îşi desfăşoară activitatea ţinînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, domeniul de activitate şi structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei aparatului în cauză, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie. În acelaşi timp, organismele de evaluare a conformităţii trebuie să respecte gradul de precizie şi nivelul de protecţie necesare pentru conformitatea aparatului cu prezenta Reglementare tehnică.

104. În cazul în care organismul notificat constată că cerinţele esenţiale de securitate prevăzute în pct.1 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare sau în standardele moldoveneşti care adoptă standardele europene armonizate sau în alte specificaţii tehnice corespunzătoare nu sunt îndeplinite de către un producător ori în cazul în care, pe parcursul monitorizării conformităţii, ulterior eliberării certificatului, organismul notificat constată că un aparat nu mai este conform, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare şi nu emite, suspendă sau retrage certificatul, dacă este necesar.

[Pct.104 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

105. În cazul în care nu se iau măsuri corective sau acestea nu au efectul necesar, organismul notificat restricţionează, suspendă sau retrage orice certificat, după caz.

1051. Organismele notificate se asigură că beneficiarii serviciilor de evaluare a conformităţii cunosc şi, în mod necondiţionat, pot face uz de modalităţile de contestare a deciziilor emise de către organismele în cauză, în limita şi în modul stabilit de lege.

[Pct.1051 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XXIV. OBLIGAŢII DE INFORMARE ÎN SARCINA ORGANISMELOR

NOTIFICATE ŞI SCHIMBUL DE EXPERIENŢĂ

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

106. Organismele notificate informează Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării în legătură cu:

1) orice refuz, restricţie, suspendare sau retragere a certificatelor;

2) orice circumstanţe care afectează domeniul de aplicare sau condiţiile notificării;

3) orice cerere de informare cu privire la activităţile de evaluare a conformităţii desfăşurate, primită de la Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor;

4) la cerere, activităţile de evaluare a conformităţii realizate în cadrul notificării primite şi în legătură cu orice altă activitate realizată, inclusiv activităţile subcontractare.

1061. Organismele notificate transmit Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, în fiecare an, până la data de 1 februarie, un raport scris referitor la activitatea lor în anul calendaristic anterior, conform prevederilor Legii nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.

[Pct.1061 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

1062. Organismele notificate oferă, în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică, celorlalte organisme notificate care îndeplinesc activităţi similare de evaluare a conformităţii vizând aceleaşi aparate, informaţii relevante privind aspectele legate de rezultatele negative ale evaluărilor conformităţii şi, la cerere, de rezultatele pozitive ale evaluărilor conformităţii.

[Pct.1062 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

1063. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării poate participa la schimbul de experienţă între autorităţile naţionale responsabile de politica privind notificarea organizat de Comisia Europeană.

[Pct.1063 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

1064. Organismele notificate pot participa, în mod direct sau prin intermediul unui reprezentant desemnat, la grupul sectorial al organismelor notificate coordonat de Comisia Europeană.

[Pct.1064 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XXV. SUPRAVEGHEREA PIEŢEI

107. Supravegherea pieţei şi controlul aparatelor care sunt puse la dispoziţie pe piaţă se efectuează în condiţiile Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor.

[Pct.107 modificat prin Hot.Guv. nr.323 din 30.04.2024, în vigoare 27.07.2024]

[Pct.107 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

1071. Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor este autoritatea responsabilă de supravegherea pieţei în domeniul reglementat de prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.1071 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XXVI. PROCEDURA APLICABILĂ APARATELOR CARE

PREZINTĂ UN RISC LA NIVEL NAŢIONAL

108. În cazul în care Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor are suficiente motive să considere că un aparat reglementat de prezenta Reglementarea tehnică prezintă un risc pentru aspecte ale protecţiei interesului public care intră sub incidenţa prezentei Reglementări tehnice, acesta efectuează o evaluare cu privire la aparatul în cauză, acoperind toate cerinţele relevante stabilite în prezenta Reglementarea tehnică. Agenţii economici relevanţi cooperează cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor în acest scop, dacă este necesar.

[Pct.108 modificat prin Hot.Guv. nr.466 din 06.07.2022, în vigoare 22.07.2022]

 

109. În cazul în care, pe parcursul evaluării menţionate la pct.108 din prezenta Reglementare tehnică, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor constată că aparatul nu este conform cerinţelor stabilite în prezenta Reglementarea tehnică, acesta solicită de îndată agentului economic relevant să întreprindă toate măsurile corective adecvate pentru a aduce aparatul în conformitate cu acele cerinţe sau să retragă aparatul de pe piaţă, sau să îl recheme în decursul unei perioade rezonabile, proporţională cu natura riscului pe care o stabileşte acesta.

[Pct.109 modificat prin Hot.Guv. nr.466 din 06.07.2022, în vigoare 22.07.2022]

 

110. Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor informează organismul notificat relevant în consecinţă.

111. Legislaţia în vigoare privind supravegherea pieţei se aplică măsurilor menţionate la pct.109 din prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.111 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

112. În cazul în care Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor consideră că neconformitatea nu se limitează pe teritoriul ţării, acesta informează Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării cu privire la rezultatele evaluării şi la acţiunile pe care le-a solicitat din partea agentului economic.

[Pct.112 modificat prin Hot.Guv. nr.466 din 06.07.2022, în vigoare 22.07.2022]

 

113. Agentul economic se asigură că sînt întreprinse toate măsurile corective adecvate pentru toate aparatele vizate pe care acesta le-a pus la dispoziţie pe piaţă.

114. În cazul în care agentul economic relevant nu întreprinde măsurile corective adecvate în termenul menţionat la pct.109 din prezenta Reglementare tehnică, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor ia toate măsurile provizorii corespunzătoare pentru a interzice sau a restrînge punerea la dispoziţie pe piaţa naţională a aparatului sau pentru a retrage sau a rechema aparatul de pe piaţă.

[Pct.114 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

115. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, la propunerea Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, informează de îndată Comisia cu privire la măsurile stabilite în punctul 111.

116. Informaţiile menţionate la pct.114 din prezenta Reglementare tehnică includ toate detaliile disponibile, în special cu privire la datele necesare pentru a identifica aparatul neconform, originea aparatului, natura neconformităţii invocate şi riscul implicat, natura şi durata măsurilor naţionale luate, precum şi argumentele prezentate de agentul economic relevant. Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor indică, în special, dacă neconformitatea se datorează oricăreia dintre următoarele situaţii:

1) aparatul nu îndeplineşte cerinţele cu privire la aspectele referitoare la protecţia interesului public care fac obiectul prezentei Reglementări tehnice; sau

2) există deficienţe ale standardelor armonizate menţionate la pct.43 din prezenta Reglementare tehnică, care conferă prezumţia de conformitate.

117. În cazul în care autoritatea pentru supravegherea pieţei din alt stat membru al Uniunii Europene iniţiază procedura prevăzută în prezentul capitol, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, prin intermediul Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, informează Comisia Europeană cu privire la orice măsuri adoptate şi informaţii suplimentare deţinute cu privire la neconformitatea aparatului în cauză şi, în caz de dezacord faţă de măsura notificată de acel stat membru, îşi prezintă obiecţiile.

[Pct.117 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

118. În cazul în care, în termen de 3 luni de la primirea informaţiilor prevăzute la pct.114, Comisia Europeană nu a ridicat obiecţii cu privire la o măsură provizorie luată de Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, măsura este considerată justificată.

[Pct.118 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

119. Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor ia fără întârziere măsuri restrictive pentru a asigura retragerea de pe piaţă a aparatului neconform.

[Pct.119 în redacţia Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

XXVI1. PROCEDURA DE SALVGARDARE

[Capitolul XXVI1 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

1191. În cazul în care, la finalizarea procedurii prevăzute la pct.113-115, se ridică obiecţii cu privire la măsurile luate sau în cazul în care Comisia Europeană consideră că o măsură naţională contravine legislaţiei Uniunii Europene, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării în comun cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, la iniţiativa Comisiei Europene, participă la consultări organizate de aceasta şi evaluează măsura naţională. Agenţii economici relevanţi cooperează cu Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor în acest scop, dacă este necesar.

1192. În cazul în care măsura este considerată justificată, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor întreprinde măsurile necesare pentru a se asigura că aparatele neconforme sunt retrase de pe piaţă şi informează Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, la rândul său, informează Comisia Europeană privind măsurile luate.

1193. În cazul în care măsura naţională este considerată justificată, iar neconformitatea aparatului este atribuită unor deficienţe ale standardelor menţionate la pct.43, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării informează în acest sens Comisia Europeană.

 

XXVII. NECONFORMITATEA FORMALĂ

120. Fără a aduce atingere pct.108-1193 din prezenta Reglementare tehnică, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor solicită agentului economic vizat să pună capăt neconformităţii respective, în cazul în care constată una dintre situaţiile următoare:

1) marcajul CE a fost aplicat prin încălcarea prevederilor din Legea nr.235 din 1 decembrie cu privire la activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii sau a Capitolului XIV din prezenta Reglementare tehnică;

2) marcajul CE nu a fost aplicat;

3) declaraţia UE de conformitate nu a fost întocmită;

4) documentaţia tehnică nu este disponibilă sau este incompletă;

5) informaţiile menţionate la pct.19 sau 28 din prezenta Reglementare tehnică sînt false sau incomplete;

6) nu sînt îndeplinite orice alte cerinţe administrative prevăzute la pct.13-22 şi 25-33 din prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.120 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

121. În cazul în care neconformitatea menţionată la pct.120 se menţine, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor va întreprinde toate măsurile corespunzătoare pentru a restricţiona sau a interzice punerea la dispoziţie pe piaţă a aparatului sau pentru a se asigura că acesta este rechemat sau retras de pe piaţă.

[Pct.121 introdus prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

 

Anexa nr.1

la Reglementarea tehnică „Compatibilitatea

electromagnetică a echipamentelor”

 

CERINŢE ESENŢIALE DE SECURITATE

 

1. Cerinţe generale

Echipamentele sînt astfel proiectate şi fabricate, ţinînd seama de stadiul de dezvoltare tehnică, încît să garanteze că:

a) perturbaţiile electromagnetice generate nu depăşesc nivelul peste care echipamentele radio şi de telecomunicaţii sau alte echipamente nu pot să funcţioneze conform destinaţiei prevăzute;

b) au un nivel de imunitate la perturbaţii electromagnetice previzibil pentru utilizarea conform destinaţiei prevăzute, care le permite să funcţioneze fără degradarea inacceptabilă a respectivei utilizări.

 

2. Cerinţe specifice pentru instalaţiile fixe

Instalarea şi utilizarea conform destinaţiei prevăzute a componentelor

O instalaţie fixă se montează conform bunelor practici de inginerie şi cu respectarea informaţiilor privind utilizarea conform destinaţiei prevăzute a componentelor sale, în vederea îndeplinirii cerinţelor esenţiale de securitate de la pct.1 din prezenta anexă.

 

 

Anexa nr.2

la Reglementarea tehnică „Compatibilitatea

electromagnetică a echipamentelor”

 

MODULUL A: CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI

 

1. Controlul intern al producţiei este procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct.2-5 din prezenta anexă, asigură şi declară pe răspunderea sa exclusivă că aparatul în cauză satisface cerinţele prezentei Reglementări tehnice care i se aplică.

2. Evaluarea compatibilităţii electromagnetice

2.1. Producătorul efectuează o evaluare a compatibilităţii electromagnetice a aparatelor pe baza fenomenelor relevante în vederea îndeplinirii cerinţelor esenţiale de securitate prevăzute în pct.1 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

2.2. La evaluarea compatibilităţii electromagnetice se va ţine seama de toate condiţiile de funcţionare normale prevăzute. În cazul în care un aparat poate avea diferite configuraţii, evaluarea compatibilităţii electromagnetice confirmă dacă acesta corespunde cerinţelor esenţiale de securitate cuprinse în pct.1 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică în toate configuraţiile posibile pe care producătorul le apreciază ca reprezentative pentru utilizarea prevăzută.

3. Documentaţia tehnică

3.1. Producătorul întocmeşte documentaţia tehnică. Documentaţia permite evaluarea aparatului din punctul de vedere al conformităţii cu cerinţele relevante şi include o analiză adecvată şi o evaluare a riscului (riscurilor).

3.2. Documentaţia tehnică specifică cerinţele aplicabile şi acoperă, în măsura în care este acest lucru relevant pentru evaluare, proiectarea, fabricarea şi funcţionarea aparatului. Documentaţia tehnică cuprinde, unde este cazul, cel puţin următoarele elemente:

3.2.1. descrierea generală a aparatului;

3.2.2. desenele de proiectare şi de fabricare şi schemele componentelor, subansamblelor, circuitelor etc.;

3.2.3. descrierile şi explicaţiile necesare pentru înţelegerea respectivelor desene şi scheme şi a funcţionării aparatului;

3.2.4. lista standardelor moldoveneşti care adoptă standardele europene armonizate aplicate integral sau parţial, ale căror referinţe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar în cazurile în care respectivele standarde armonizate nu au fost aplicate – o descriere a soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale de securitate din prezenta Reglementare tehnică, inclusiv o listă a altor specificaţii tehnice relevante aplicate. În cazul unor standarde armonizate aplicate parţial, documentaţia tehnică menţionează părţile care au fost aplicate;

3.2.5. rezultatele calculelor de proiectare, ale examinărilor efectuate etc.;

3.2.6. rapoartele de încercări.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

4. Fabricaţia

4.1. Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea aparatelor fabricate cu documentaţia tehnică menţionată la pct.3 din prezenta anexă şi cu cerinţele esenţiale prevăzute în pct.1 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

5. Marcajul CE şi declaraţia UE de conformitate

5.1. Producătorul aplică marcajul CE pe fiecare aparat care satisface cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice.

5.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie UE de conformitate scrisă pentru un model de aparat şi o păstrează împreună cu documentaţia tehnică la dispoziţia Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor pentru o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului. Declaraţia UE de conformitate identifică aparatul pentru care a fost întocmită.

5.3. O copie a declaraţiei UE de conformitate este pusă la dispoziţia Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, la cerere.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

6. Reprezentantul autorizat

6.1. Obligaţiile producătorului stabilite la pct.5 din prezenta Reglementare tehnică pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.

 

 

Anexa nr.3

la Reglementarea tehnică „Compatibilitatea

electromagnetică a echipamentelor”

 

MODULUL B: EXAMINAREA UE DE TIP

 

1. Examinarea UE de tip este acea parte a procedurii de evaluare a conformităţii prin care un organism notificat examinează proiectul tehnic al unui aparat şi verifică şi atestă dacă proiectul tehnic al aparatului corespunde cerinţelor esenţiale de securitate prevăzute în pct.1 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

2. Examinarea UE de tip se efectuează prin evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al aparatului prin examinarea documentaţiei tehnice şi a documentelor prevăzute la punctul 3, fără examinarea unui model (tip de proiect). Ea poate fi limitată la unele aspecte ale cerinţelor esenţiale de securitate, astfel cum se specifică de către producător sau de către reprezentantul său autorizat.

3. Producătorul înaintează o cerere pentru examinarea UE de tip unui singur organism notificat ales de către acesta.

3.1. Cererea precizează aspectele cerinţelor esenţiale de securitate pentru care se solicită examinarea şi cuprinde:

3.1.1. numele şi adresa producătorului şi, în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, numele şi adresa acestuia din urmă;

3.1.2. o declaraţie scrisă care atestă că această cerere nu a mai fost înaintată nici unui alt organism notificat;

3.1.3. documentaţia tehnică. Documentaţia tehnică permite evaluarea aparatului din punctul de vedere al conformităţii cu cerinţele aplicabile ale prezentei reglementări tehnice şi include o analiză adecvată şi o evaluare a riscului (riscurilor). Documentaţia tehnică specifică cerinţele aplicabile şi acoperă, în măsura în care este acest lucru relevant pentru evaluare, proiectarea, fabricarea şi funcţionarea aparatului. Documentaţia tehnică cuprinde, unde este cazul, cel puţin următoarele elemente:

3.1.3.1. o descriere generală a aparatului;

3.1.3.2. desenele de proiectare şi de fabricare şi schemele componentelor, subansamblelor, circuitelor etc.;

3.1.3.3. descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea acelor desene şi scheme şi a funcţionării aparatului;

3.1.3.4. lista standardelor moldoveneşti care adoptă standardele armonizate aplicate integral sau parţial, ale căror referinţe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar în cazurile în care aceste standarde armonizate nu au fost aplicate – o descriere a soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale de securitate din prezenta Reglementare tehnică, inclusiv o listă a altor specificaţii tehnice relevante aplicate. În cazul unor standarde armonizate aplicate parţial, documentaţia tehnică menţionează părţile care au fost aplicate;

3.1.3.5. rezultatele calculelor de proiectare, ale examinărilor efectuate etc.;

3.1.3.6. rapoartele de încercări.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

4. Organismul notificat examinează documentaţia tehnică pentru a evalua caracterul adecvat al proiectului tehnic al aparatului în legătură cu aspectele cerinţelor esenţiale de securitate pentru care se solicită examinarea.

5. Organismul notificat întocmeşte un raport de evaluare care evidenţiază activităţile întreprinse conform pct.4 din prezenta anexă, precum şi rezultatele acestora. Fără a aduce atingere obligaţiilor sale faţă de Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, organismul notificat nu divulgă conţinutul acestui raport, în întregime sau parţial, decît cu acordul producătorului.

6. Atunci cînd tipul este conform cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică aparatului în cauză, organismul notificat eliberează producătorului un certificat de examinare UE de tip. Certificatul respectiv cuprinde denumirea şi adresa producătorului, concluziile examinării, aspectele cerinţelor esenţiale de securitate vizate de examinare, condiţiile (în cazul în care există) pentru valabilitatea sa şi datele necesare pentru identificarea tipului certificat. Certificatul de examinare UE de tip poate avea ataşate una sau mai multe anexe.

6.1. Certificatul de examinare UE de tip şi anexele sale conţin toate informaţiile relevante care permit evaluarea conformităţii cu tipul examinat a aparatelor fabricate şi controlul în utilizare. În cazul în care tipul nu satisface cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice, organismul notificat refuză emiterea unui certificat de examinare UE de tip şi informează solicitantul în consecinţă, motivîndu-şi refuzul în mod detaliat.

7. Organismul notificat se informează permanent în legătură cu orice modificări ale stadiului actual al tehnologiei general recunoscut care indică faptul că tipul aprobat poate să nu mai fie conform cu cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice şi stabileşte dacă aceste modificări necesită investigaţii aprofundate. În acest caz, organismul notificat informează în consecinţă producătorul.

7.1. Producătorul informează organismul notificat care deţine documentaţia tehnică referitoare la certificatul de examinare UE de tip cu privire la toate modificările tipului certificat care pot influenţa conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale de securitate din prezenta Reglementare tehnică sau cu condiţiile de valabilitate ale certificatului respectiv. Astfel de modificări necesită aprobarea suplimentară sub forma unei completări a certificatului iniţial de examinare UE de tip.

8. Fiecare organism notificat informează cu privire la certificatele de examinare UE de tip şi/sau orice completări aduse acestora pe care le-a emis sau le-a retras şi pune la dispoziţia Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, periodic sau la cerere, lista acestor certificate şi/sau a oricăror completări la acestea refuzate, suspendate sau restricţionate în alt mod.

8.1. Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate în legătură cu certificatele de examinare UE de tip şi/sau orice completări la acestea pe care le-a refuzat, retras, suspendat sau restricţionat în alt mod şi, la cerere, în legătură cu astfel de certificate şi/sau completări la acestea pe care le-a emis.

8.2. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor şi celelalte organisme notificate pot obţine, la cerere, o copie a certificatelor de examinare UE de tip şi/sau a completărilor la acestea. La cerere, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor pot obţine o copie a documentaţiei tehnice şi a rezultatelor examinărilor efectuate de organismul notificat. Organismul notificat păstrează un exemplar al certificatului de examinare UE de tip, al anexelor şi completărilor acestuia, precum şi dosarul tehnic incluzînd documentaţia depusă de producător, pînă la expirarea valabilităţii certificatului respectiv.

9. Producătorul păstrează şi pune la dispoziţia Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor un exemplar al certificatului de examinare UE de tip, al anexelor şi al completărilor acestuia, împreună cu documentaţia tehnică, pentru o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

10. Reprezentantul autorizat al producătorului poate depune cererea menţionată la pct.3 din prezenta anexă şi poate îndeplini obligaţiile menţionate la pct.3, 7.1 şi 9 din prezenta anexă, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

MODULUL C: CONFORMITATEA CU TIPUL BAZATĂ

PE CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI

11. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei este acea parte dintr-o procedură de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct.12 şi 13 din prezenta anexă şi, de asemenea, asigură şi declară că aparatele în cauză sînt conforme tipului descris în certificatul de examinare UE de tip şi îndeplinesc cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]

 

12. Fabricaţia

12.1. Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea aparatelor fabricate cu tipul aprobat descris în certificatul de examinare UE  de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică acestora.

13. Marcajul CE şi declaraţia UE de conformitate

13.1. Producătorul aplică marcajul CE pe fiecare aparat în parte care este conform tipului descris în certificatul de examinare UE de tip şi care respectă cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice.

13.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie UE de conformitate scrisă pentru fiecare model de aparat şi o păstrează la dispoziţia Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor pentru o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a aparatului. Declaraţia UE de conformitate identifică modelul de aparat pentru care a fost întocmită.

13.3. O copie a declaraţiei UE de conformitate este pusă la dispoziţia Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, la cerere.

14. Reprezentantul autorizat

14.1. Obligaţiile producătorului stabilite la pct.13 din prezenta anexă pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.

 

 

Anexa nr.4

la Reglementarea tehnică „Compatibilitatea

electromagnetică a echipamentelor”

 

 

DECLARAŢIA UE DE CONFORMITATE

nr.________

 

1. Modelul de aparat/Produsul: ________________________________________________________________

(tipul, lotul sau seria)

 

2. Denumirea şi adresa producătorului sau a reprezentantului său autorizat:

__________________________________________________________________________________________

 

3. Prezenta declaraţie UE de conformitate este emisă pe răspunderea exclusivă a producătorului.

 

4. Obiectul declaraţiei: ______________________________________________________________________

(identificarea aparatului permiţînd  trasabilitatea;

__________________________________________________________________________________________

poate include o imagine color, suficient de clară pentru a permite, dacă acest lucru este necesar, identificarea aparatului)

 

5. Obiectul declaraţiei descris mai sus este în conformitate cu

___________________________________________________________________________________

(acte normative)

 

 

6. Trimiteri la standardele armonizate relevante folosite sau trimiteri la celelalte specificaţii tehnice, în legătură cu

care se declară conformitatea: ______________________________________________________________________

 

7. După caz, organismul notificat ______________________________________________________________

(denumire, număr)

a efectuat ___________________________________________________ şi a emis certificatul __________________

(descrierea intervenţiei)

 

 

8. Informaţii suplimentare: ____________________________________________________________________

 

 

Semnat pentru şi în numele: _________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________________________

(locul şi data emiterii)

 

_________________________________________________________________________________________

(numele, funcţia) (semnătura)

 

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.443 din 28.06.2023, în vigoare 13.07.2023]