vineri, 13 septembrie 2013
Hotărîre nr.127 din 27.06.2013 cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la deţinerile în capitalul social al băncii

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la deţinerea

cotelor de participare în capitalul social al băncii

 

nr. 127  din  27.06.2013

 

Monitorul Oficial nr.198-204/1419 din 13.09.2013

 

* * *

ÎNREGISTRAT:
ministrul justiţiei
al Republicii Moldova
______________Oleg EFRIM
nr.937 din 30 august 2013

 

În temeiul articolelor 5, 11 şi 44 din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.56-57, art.624), cu modificările şi completările ulterioare, şi articolele 15-158 şi 40 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.78-81, art.199), cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor de participare în capitalul social al băncii, conform anexei.

2. Persoanele care au obţinut şi deţin cote în capitalul social al băncilor în mărime de la 20% pînă la 25% în conformitate cu prevederile Legii instituţiilor financiare în redacţia de pînă la 05.04.2013, nu urmează să solicite permisiunea Băncii Naţionale. Orice majorare a cotelor deţinute de persoanele respective se va efectua doar cu permisiunea prealabilă a Băncii Naţionale, eliberată în condiţiile regulamentului menţionat în punctul 1 din prezenta hotărîre.

3. Achiziţia sau deţinerea unei cote substanţiale în capitalul social al băncilor fără permisiunea prealabilă a Băncii Naţionale, prin activitate concertată desfăşurată pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, conduce la incidenţa prevederilor articolului 151 din Legea instituţiilor financiare şi “data achiziţiei” se va considera data intrării în vigoare a prezentei hotărîri.

4. Banca urmează să informeze Banca Naţională în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri despre achiziţiile sau deţinerile de cote substanţiale în capitalul său, prevăzute la punctul 3 din prezenta hotărîre, conform informaţiilor de care dispune.

 

PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI Dorin DRĂGUŢANU

Chişinău, 27 iunie 2013.
Nr.127.

 

 

Anexă

la Hotărîrea Consiliului de administraţie

al Băncii Naţionale a Moldovei

nr.127 din 27 iunie 2013

 

REGULAMENT

cu privire la deţinerea cotelor de participare în capitalul social al băncii

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte exigenţele privind dobîndirea şi înstrăinarea cotelor substanţiale în capitalul băncii, procedurile de evaluare prudenţială a achizitorilor potenţiali şi de monitorizare continuă a calităţii acţionarilor băncii, precum şi informaţiile şi documentele ce urmează a fi remise Băncii Naţionale a Moldovei în aceste scopuri.

2. Noţiunile utilizate în prezentul Regulament au semnificaţiile prevăzute la articolul 3 din Legea instituţiilor financiare.

3. În sensul prezentului Regulament noţiunile utilizate au următoarele semnificaţii:

1) Influenţă dominantă asupra persoanei – existenţa unor situaţii de fapt sau a unor aranjamente organizatorice sau financiare pentru:

a) repartizarea profitului anual sau acoperirea pierderilor persoanei;

b) coordonarea gestionării activităţii persoanei de către alte persoane care urmăresc un obiectiv comun;

c) atribuirea de competenţe mai mari, decît cele care derivă din cotele deţinute;

d) atribuirea competenţelor de a alege membrii organului de supraveghere sau ai organului executiv altor persoane, decît celor care urmează să posede asemenea competenţe în temeiul cotelor deţinute;

e) gestionarea comună a persoanelor, care derivă din componenţa organelor de conducere;

f) cazurile în care fie majoritatea membrilor organului de supraveghere sau a membrilor organului executiv ale persoanei, fie acţionarul care deţine cel puţin 50% din acţiunile cu drept de vot sau din capitalul persoanei sunt obişnuiţi sau sunt obligaţi să acţioneze în vederea gestiunii persoanei în conformitate cu instrucţiunile altei persoane;

g) capacitatea de a deţine majoritatea decisivă pentru a vota chestiunile prevăzute de legislaţie, ce ţin de competenţa adunării generale a acţionarilor.

2) Legături strînse – situaţia în care două sau mai multe persoane sunt legate între ele în oricare dintre următoarele modalităţi:

a) printr-o cotă de participare reprezentînd deţinerea, directă sau prin intermediul controlului, a 20% sau mai mult din drepturile de vot sau din capitalul social al unei persoane juridice;

b) prin control;

c) prin faptul că ambele sau toate aceste persoane sunt legate de una şi aceeaşi terţă persoană prin control.

3) Persoane care acţionează concertat – persoanele aflate în situaţia în care fiecare dintre ele decide să exercite drepturile lor legate de cota de participare dobîndită sau pe care urmează să o dobîndească în conformitate cu un acord implicit sau explicit încheiat între persoanele respective. Activitatea concertată şi data achiziţiei realizată cu încălcarea prevederilor Legii instituţiilor financiare sunt constatate de Banca Naţională.

Pană la proba contrară, următoarele persoane sunt prezumate că acţionează concertat, fără a se limita la acestea:

a) persoanele care au achiziţionat acţiuni ale băncii în circumstanţe care denotă achiziţia coordonată sau intenţia comună a acestor persoane de a achiziţiona acţiunile băncii;

b) persoanele implicate:

persoane care controlează sau sunt controlate de către altă persoană sau care se găsesc sub un control comun;

persoane care sînt parte directă sau indirectă la acorduri în vederea obţinerii sau exercitării în comun a drepturilor de vot, dacă acţiunile, obiect al acordului, pot conferi o poziţie de control;

persoane fizice din cadrul persoanei care au atribuţii de conducere sau control;

soţii, rudele şi afinii pînă la gradul al doilea ale persoanelor fizice menţionate în alineatele de mai sus;

persoane care pot numi majoritatea membrilor organelor de conducere în cadrul unei persoane;

c) întreprinderea-mamă împreună cu sucursalele sale, precum şi oricare dintre sucursale aceleiaşi întreprindere-mamă între ele;

d) o persoană cu membrii organelor de conducere şi cu persoanele implicate, precum şi aceste persoane între ele;

e) o persoană cu fondurile ei de pensii şi cu persoana ce administrează aceste fonduri;

f) persoane care în derularea unor operaţiuni economice utilizează resurse financiare avînd aceeaşi sursă sau care provin de la entităţi diferite care sunt persoane implicate;

g) persoane care în derularea unor operaţiuni economice direcţionează beneficiile astfel obţinute către acelaşi destinatar sau către destinatari care sunt persoane implicate;

h) persoane juridice ale căror structuri de proprietate sau organe de conducere au preponderent aceeaşi componenţă;

i) persoane care au adoptat sau adoptă o politică investiţională similară, prin achiziţia de instrumente financiare emise de acelaşi emitent sau de persoane implicate cu acelaşi emitent şi/sau prin înstrăinarea de instrumente financiare emise de acelaşi emitent sau de persoane implicate cu acelaşi emitent;

j) persoane, al căror exerciţiu identic al drepturilor conferite de valorile mobiliare emise de bancă denotă o politică comună de durată cu referire la bancă;

k) persoane care pentru derularea unor operaţiuni economice, de reprezentare a intereselor sau pentru exercitarea drepturilor de vot conferite de instrumentele financiare deţinute, au desemnat sau desemnează ca mandatar, respectiv mandatari aceeaşi persoană, respectiv persoane care sunt persoane implicate;

l) persoane care s-au asociat în orice formă juridică recunoscută de lege, iar scopul sau obiectivul asocierii constă în operaţiuni aflate în legătură cu banca;

m) persoane care au deţinut sau deţin în acelaşi timp cote de participare la una sau mai multe persoane juridice exercitînd controlul asupra acestora şi desfăşurînd o politică comună;

n) persoane care au derulat sau derulează operaţiuni economice împreună.

4) Achizitor potenţial – orice persoană fizică sau juridică, asociaţie sau grup de persoane acţionînd concertat, înregistrate ca atare sau nu, care urmează să dobîndească, prin orice modalitate, direct sau indirect, o cotă substanţială într-o bancă sau să îşi majoreze cota substanţială astfel încît proporţia drepturilor sale de vot sau a cotei în capitalul social să atingă ori să depăşească nivelul de 20%, 33% sau 50% ori astfel încît banca să devină o sucursală a sa. În aplicarea prezentului Regulament, obligaţiile care incumbă achizitorului potenţial/achizitorului/deţinătorului direct sau indirect de cotă în capitalul social al băncii revin şi beneficiarului efectiv al acestuia.

 

Capitolul II

EXIGENŢE ŞI RESTRICŢII PRIVIND DOBÎNDIREA COTEI SUBSTANŢIALE

4. Fără permisiunea prealabilă scrisă a Băncii Naţionale, nici un achizitor potenţial nu poate să dobîndească prin nici o modalitate o cotă substanţială în capitalul social al băncii ori să-şi majoreze cota substanţială astfel încît proporţia drepturilor sale de vot sau a cotei de participare în capitalul social să atingă ori să depăşească nivelul de 20%, 33% sau 50%, ori astfel încît banca să devină o sucursală a sa.

5. Orice achizitor potenţial trebuie să solicite permisiunea prealabilă scrisă a Băncii Naţionale înainte de depunerea mijloacelor băneşti ca plată pentru acţiuni (plasarea primară) şi pînă la efectuarea tranzacţiei de vînzare-cumpărare sau transmitere a acţiunilor (circulaţia secundară) şi pînă la efectuarea oricăror altor tranzacţii care vor conduce la deţinerea de către acesta a unei cote substanţiale.

6. În cazul în care achiziţiile sunt realizate cu încălcarea prevederilor punctului 4 din prezentul Regulament, exerciţiul dreptului de vot, al dreptului de convocare şi desfăşurare a adunării generale, al dreptului de a introduce chestiuni în ordinea de zi, al dreptului de a propune candidaţi pentru membrii consiliului societăţii, organului executiv şi ai comisiei de cenzori, al dreptului de a primi dividende este suspendat de drept din data achiziţiei. Banca Naţională informează achizitorul şi banca, în termen de 5 zile de la data la care a aflat despre achiziţia realizată în condiţiile prezentului alineat, despre incidenţa prevederilor vizînd suspendarea exerciţiului drepturilor menţionate. Acţiunile în cauză se iau în considerare la stabilirea cvorumului la adunarea generală a acţionarilor, dar nu se iau în calcul la adoptarea hotărîrilor.

7. Persoanele care au încălcat prevederile punctului 4 din prezentul Regulament sunt obligate să înstrăineze, integral, cota deţinută în capitalul băncii în termen de 3 luni de la data achiziţiei.

În cazul în care, după expirarea termenului acţiunile nu au fost înstrăinate, prin derogare de la prevederile Legii nr.1134-XIII din 2 aprilie 1997 privind societăţile pe acţiuni şi ale Legii nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998 privind piaţa valorilor mobiliare, în termen de 15 zile, organul executiv al băncii este obligat:

1) să anuleze acţiunile respective;

2) să emită noi acţiuni în acelaşi număr şi cu aceiaşi valoare nominală;

3) să expună noile acţiuni pentru vînzare la bursa de valori, urmînd ca mijloacele băneşti încasate din vînzare să fie puse la dispoziţia fostului deţinător, după reţinerea cheltuielilor de vînzare şi a sumelor amenzilor care i-au fost aplicate acestuia.

În cazul în care acţiunile expuse pentru vînzare nu au fost vîndute sau au fost vîndute parţial, prin derogare de la prevederile Legii privind societăţile pe acţiuni şi ale Legii privind piaţa valorilor mobiliare, organul executiv al băncii este obligat de a lua decizia de achiziţionare de către bancă a cotei corespunzătoare de acţiuni în vederea micşorării capitalului social.

8. Prevederea punctului 4 din prezentul Regulament nu se aplică în cazul în care cota substanţială în capitalul băncii sau majorarea acesteia este obţinută în circumstanţe obiective şi anume prin succesiune; moştenire; donaţie sau alt mod de transmitere cu titlu gratuit; ca rezultat al reducerii capitalului social al băncii. În aceste cazuri, exerciţiul dreptului de vot, al dreptului de convocare şi desfăşurare a adunării generale, al dreptului de a introduce chestiuni în ordinea de zi, al dreptului de a propune candidaţi pentru membrii consiliului societăţii, organului executiv şi ai comisiei de cenzori, al dreptului de a primi dividende este suspendat de drept din data achiziţiei pînă la data eliberării permisiunii Băncii Naţionale. Banca Naţională informează achizitorul şi banca, în termen de 5 zile de la data la care a aflat despre achiziţia realizată în circumstanţe obiective, despre incidenţa prevederilor vizînd suspendarea exerciţiului drepturilor menţionate. Acţiunile în cauză se iau în considerare la stabilirea cvorumului la adunarea generală a acţionarilor, dar nu se iau în calcul la adoptarea hotărîrilor.

9. Achizitorii, care au obţinut cote substanţiale în capitalul băncii sau au efectuat majorarea acestora, în condiţiile expuse la punctul 8 din prezentul Regulament urmează să informeze Banca Naţională în termen de 15 zile de la data achiziţiei şi să solicite permisiunea Băncii Naţionale în termen de 60 de zile de la data achiziţiei, conform prevederilor prezentului Regulament. Dacă acţionarii nu solicită permisiunea Băncii Naţionale în acest termen sau dacă, în urma evaluării efectuate, Banca Naţională refuză eliberarea permisiunii, acţionarii vor înstrăina, integral, cota deţinută în capitalul băncii, în termen de 3 luni de la data achiziţiei acţiunilor aferente cotei substanţiale astfel achiziţionate sau de la data la care a fost emis refuzul. În cazul în care după expirarea termenului acţiunile nu au fost înstrăinate, devin incidente prevederile alineatelor 2) şi 3) ale punctului 7 din prezentul Regulament.

10. Nu pot deţine direct sau indirect cote de participare în capitalul băncii persoanele rezidente ale jurisdicţiilor care potrivit actelor normative ale Băncii Naţionale au fost calificate ca jurisdicţii ce nu implementează standardele internaţionale de transparenţă, precum şi/sau grupurile de persoane care acţionează concertat şi care au în componenţa lor o persoană din jurisdicţiile menţionate.

11. La aplicarea prevederilor prezentului Regulament, calculul drepturilor de vot se efectuează în conformitate cu prevederile actelor normative ale Băncii Naţionale, coordonate cu Comisia Naţională a Pieţei Financiare.

 

Capitolul III

SOLICITAREA PERMISIUNII PREALABILE ŞI ADOPTAREA DECIZIEI

12. Achizitorul potenţial trebuie să depună o cerere scrisă la Banca Naţională, întocmită în conformitate cu anexa nr.1 la prezentul Regulament.

Cererea pentru obţinerea permisiunii Băncii Naţionale de a deţine/majora o cotă substanţială în capitalul social al băncii, precum şi anexele la aceasta se semnează nemijlocit, fiecare filă în parte, de achizitorul potenţial sau de către reprezentantul legal al acestuia (în cazul persoanei juridice – de către persoana împuternicită prin lege sau statut cu aplicarea ştampilei persoanei juridice). Nu se permite semnarea cererii de către reprezentanţii împuterniciţi prin procură.

Cererea şi setul de documente se înaintează Guvernatorului Băncii Naţionale în limba de stat a Republicii Moldova. În cazul în care cererea şi/sau setul de documente sînt întocmite într-o limbă străină, acestea se prezintă în original cu anexarea traducerii în limba de stat a Republicii Moldova legalizate conform legislaţiei.

13. În cazul în care achizitorul potenţial este un grup de persoane care acţionează concertat, se prezintă o cerere comună alăturînd lista acestor persoane cu anexarea setului de documente pentru fiecare persoană din cadrul grupului menţionat, în conformitate cu prevederile anexelor nr.2-5 la prezentul Regulament.

14. După primirea cererii din partea achizitorului potenţial privind obţinerea permisiunii prealabile, Banca Naţională verifică corespunderea cu prevederile anexelor nr.2-5 la prezentul Regulament, sub aspectul plenitudinii (totalităţii) documentelor prezentate şi confirmă în scris acestuia despre primirea solicitării cu specificarea ce ţine de plenitudinea documentelor cel tîrziu în termen de 2 zile lucrătoare din data primirii.

15. În cazul în care cererea este însoţită de toate documentele conform prevederilor anexelor nr.2-5 la prezentul Regulament, Banca Naţională comunică achizitorului potenţial în confirmarea prevăzută la punctul 14 din prezentul Regulament şi data expirării termenului de evaluare.

16. În cazul în care cererea nu este însoţită de toate documentele conform prevederilor anexelor nr.2-5 la prezentul Regulament, Banca Naţională comunică achizitorului potenţial în confirmarea prevăzută la punctul 14 din prezentul Regulament despre necesitatea completării setului de documente.

17. Banca Naţională realizează evaluarea calităţii achizitorului potenţial în termen de cel mult 60 de zile lucrătoare de la data confirmării scrise a primirii documentelor, conform prevederilor anexelor nr.2-5 la prezentul Regulament. Dacă cererea nu este însoţită de toate documentele, termenul de evaluare începe să curgă de la data confirmării de către Banca Naţională a primirii tuturor documentelor.

18. Banca Naţională poate solicita în scris orice informaţii sau documente suplimentare necesare pentru finalizarea evaluării, dar nu mai tîrziu de expirarea a 50 de zile lucrătoare din termenul de evaluare prevăzut la punctul 17 din prezentul Regulament.

19. Achizitorul potenţial va transmite informaţiile sau documentele suplimentare solicitate de Banca Naţională în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data expedierii de către Banca Naţională a solicitării. Pe perioada respectivă, termenul de evaluare prevăzut la punctul 17 din prezentul Regulament se suspendă. Orice altă solicitare din partea Băncii Naţionale de completare sau de clarificare a informaţiilor primite nu mai are ca efect suspendarea termenului de evaluare.

În cazul în care, achizitorul potenţial nu va prezenta informaţiile sau documentele solicitate în termenul specificat la prezentul punct, Banca Naţională nu eliberează permisiunea prealabilă.

20. Urmarea realizării evaluării calităţii achizitorului potenţial, în condiţiile prezentului Regulament, Banca Naţională eliberează sau refuză eliberarea permisiunii prealabile în conformitate cu punctul 21 sau 24, după caz.

21. Banca Naţională eliberează permisiune prealabilă numai dacă este pe deplin convinsă de calitatea potrivită şi adecvată a achizitorului potenţial, inclusiv de soliditatea financiară a acestuia în raport cu achiziţia propusă, în vederea asigurării unei administrări prudente şi sănătoase a băncii.

22. În cazul eliberării permisiunii prealabile, Banca Naţională poate stabili un termen maxim, care nu poate fi mai mic de 3 luni, pentru finalizarea achiziţiei propuse. Banca Naţională poate prelungi acest termen, în cazul unor circumstanţe ce nu depind de voinţa achizitorului potenţial şi care justifică o asemenea prelungire.

23. Banca Naţională remite permisiunea prealabilă în termen de 2 zile lucrătoare de la data adoptării hotărîrii respective.

24. Banca Naţională nu va elibera permisiunea prealabilă dacă există motive rezonabile în acest sens, în baza criteriilor prevăzute la Capitolul IV din prezentul Regulament, sau dacă informaţiile şi documentele furnizate de achizitorul potenţial sînt incomplete.

25. În cazul în care Banca Naţională ia hotărîrea de a refuza eliberarea permisiunii prealabile, aceasta comunică în scris achizitorului potenţial hotărîrea sa, în termen de 2 zile lucrătoare de la data adoptării acesteia şi fără a depăşi termenul prevăzut la punctul 17 din prezentul Regulament, indicînd şi motivele care au stat la baza hotărîrii.

26. 1) Permisiunea eliberată grupului de persoane care acţionează concertat nu este valabilă pentru fiecare persoană separat din grupul respectiv.

2) În cazul desfiinţării complete a grupului de persoane care acţionează concertat permisiunea deţinută de către acest grup îşi pierde valabilitatea.

3) Atunci cînd una sau mai multe persoane se retrag din grup, valabilitatea permisiunii este în limita cotelor deţinute de persoanele rămase. În acest caz, valabilitatea permisiunii va fi confirmată de către Banca Naţională, prin scrisoare, în termen de 5 zile de la data la care a luat cunoştinţă despre acest fapt.

4) Atunci cînd la grup aderă o persoană, aceasta prezintă setul de documente în conformitate cu anexele nr.2-5 la prezentul Regulament;

5) Atunci cînd în cadrul grupului care acţionează concertat sunt efectuate transferuri de cote, total sau parţial, de la o persoană la alta sau altele din cadrul grupului, permisiunea deţinută de către acest grup nu îşi pierde valabilitatea.

 

Capitolul IV

EVALUAREA ACHIZITORULUI POTENŢIAL

27. Evaluarea calităţii achizitorului potenţial se realizează cu respectarea principiului proporţionalităţii, care se aplică atît în ce priveşte structura şi complexitatea informaţiilor solicitate întru realizarea evaluării, cît şi în ce priveşte procedura de evaluare propriu-zisă.

28. Banca Naţională evaluează calitatea achizitorului potenţial prin examinarea cumulativă a următoarelor criterii:

1) reputaţia achizitorului potenţial;

2) calificarea, reputaţia şi experienţa oricărei persoane care va activa în calitate de administrator al băncii, ca rezultat al achiziţiei propuse (evaluate conform prevederilor reglementărilor Băncii Naţionale aferente exigenţelor faţă de administratorii băncii);

3) soliditatea financiară a achizitorului potenţial, în special în raport cu tipul de activitate desfăşurată de bancă în prezent şi cu cea preconizată a fi desfăşurată de banca vizată de achiziţia propusă;

4) capacitatea băncii de a respecta cerinţele prudenţiale înaintate faţă de bancă, conform prevederilor legislaţiei în vigoare, în special a cerinţei ca grupul financiar din care va face parte să aibă o structură care să permită exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informaţii între autorităţile competente şi determinarea repartizării competenţelor între aceste autorităţi;

5) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că, în ceea ce priveşte achiziţia propusă, este sau a fost săvîrşită o infracţiune ori o tentativă a infracţiunii de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism, în sensul prevederilor legislaţiei în domeniu, sau că prin achiziţia propusă un asemenea risc ar putea creşte;

6) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că beneficiarul efectiv al achiziţiei propuse este o altă persoană decît cea declarată Băncii Naţionale.

29. Banca Naţională poate decide să realizeze evaluarea doar a persoanei care deţine calitatea de ultim deţinător indirect al cotei substanţiale (sau a beneficiarului efectiv al acestuia) şi a persoanei care urmează să deţină direct cota substanţială, cu excepţia cazului cînd Banca Naţională consideră necesară evaluarea unuia sau a mai multor deţinători intermediari din lanţul de participaţii.

30. Evaluarea reputaţiei achizitorului potenţial presupune identificarea existenţei suspiciunilor întemeiate privind integritatea şi competenţa profesională ale acestuia.

Evaluarea reputaţiei are în vedere următoarele elemente:

1) integritatea;

2) competenţa profesională.

Dacă achizitorul potenţial este o persoană juridică, evaluarea integrităţii şi competenţei profesionale trebuie să vizeze persoana juridică însăşi, precum şi persoanele care asigură conducerea activităţii persoanei juridice respective.

31. Achizitorul potenţial este prezumat a întruni cerinţa privind integritatea, pînă la proba contrară.

32. La evaluarea integrităţii achizitorului potenţial vor fi luate în consideraţie, în măsura în care prezintă relevanţă, în sensul că pot induce dubii cu privire la îndeplinirea criteriului, cel puţin următoarele aspecte şi situaţii:

1) existenţa unei condamnări pentru infracţiuni economice, infracţiuni contra bunei desfăşurări a activităţii în sfera publică, infracţiuni de corupţie;

2) existenţa unor sancţiuni contravenţionale pentru contravenţii în domeniul economic;

3) măsuri şi sancţiuni aplicate de orice autoritate de supraveghere sau organism profesional în domeniul economic;

4) orice indiciu că achizitorul potenţial nu a fost transparent, deschis şi cooperant în relaţia sa cu autoritatea de supraveghere sau cu autoritatea de reglementare, inclusiv orice indiciu că acesta a încercat să evite evaluarea în cadrul unei proceduri de autorizare a unei entităţi reglementate, a ignorat cu bună ştiinţă obligaţia de notificare a intenţiei de dobîndire a unei cote substanţiale într-o entitate reglementată sau a încercat să evite evaluarea prudenţială căreia trebuia să i se supună în calitate de achizitor potenţial al unei cote substanţiale într-o asemenea entitate reglementată;

5) achizitorului potenţial i s-a refuzat înregistrarea, autorizarea sau i s-a refuzat licenţierea pentru o activitate autorizată sau licenţiată, i-a fost revocată, retrasă sau radiată o asemenea înregistrare, autorizare, licenţiere;

6) achizitorul potenţial a fost demis sau exclus dintr-o poziţie de trust, dintr-o relaţie fiduciară sau o situaţie similară ori i s-a cerut demisia sau retragerea dintr-o asemenea poziţie;

7) achizitorul potenţial are interdicţie de a ocupa o funcţie de conducere într-o persoană juridică.

33. La evaluarea achizitorului potenţial se va ţine cont şi de existenţa situaţiilor prevăzute la punctul 32 din prezentul Regulament în privinţa persoanelor controlate sau conduse în trecut ori în prezent de achizitorul potenţial.

34. Banca Naţională evaluează relevanţa situaţiilor prevăzute la punctul 32 din prezentul Regulament, avînd în vedere gravitatea circumstanţelor caracteristice fiecărei situaţii, precum şi faptul că asemenea situaţii pot fi semnificative considerate împreună, chiar dacă luate separat pot să nu prezinte relevanţă.

35. La evaluarea integrităţii achizitorului potenţial Banca Naţională poate lua în considerare informaţiile relevante din punctul de vedere al integrităţii oricărei persoane aflate în legătură cu acesta, cum ar fi orice persoană care are sau pare să aibă o relaţie de afaceri cu achizitorul potenţial.

36. Banca Naţională va efectua evaluarea integrităţii achizitorului potenţial indiferent de nivelul participaţiei ce urmează a fi deţinută în bancă şi de gradul de implicare preconizat al achizitorului potenţial în administrarea băncii respective.

37. Competenţa profesională a achizitorului potenţial cuprinde competenţa în administrare, denumită competenţă managerială, şi competenţa în sfera activităţilor financiare desfăşurate de bancă, denumită competenţă tehnică.

38. Competenţa managerială poate fi evaluată, avînd în vedere experienţa anterioară a achizitorului potenţial în achiziţionarea şi administrarea de participaţii în capitalul unei persoane juridice, care trebuie să demonstreze abilitate, diligenţă şi conformarea la standardele relevante.

39. Competenţa tehnică poate fi evaluată, avînd în vedere experienţa anterioară a achizitorului potenţial dobîndită ca acţionar care a exercitat controlul asupra unei societăţi comerciale care desfăşoară activitate pe piaţa financiară şi/sau ca persoană care a administrat şi/sau a condus activitatea unor asemenea societăţi comerciale. În acest caz, de asemenea, experienţa achizitorului potenţial trebuie să demonstreze abilitate, diligenţă şi conformarea la standardele relevante. În cazul unui achizitor potenţial – persoană juridică, evaluarea competenţei trebuie să aibă în vedere în special activităţile financiare desfăşurate în prezent de către achizitorul potenţial şi/sau de entităţile din grupul din care acesta face parte.

40. La evaluarea cerinţelor privind competenţa tehnică se va ţine cont de particularităţile fiecărui caz, în special de nivelul participaţiei ce urmează a fi deţinută în bancă şi de gradul de implicare preconizat al achizitorului potenţial în administrarea băncii. În acest scop, Banca Naţională va ţine cont de următoarele situaţii:

1) achizitorul potenţial nu este în poziţia de a exercita sau nu intenţionează să exercite o influenţă asupra băncii. În acest caz, deţinerea unei competenţe de administrare adecvate va fi suficientă pentru întrunirea criteriului de reputaţie;

2) achizitorul potenţial urmează să participe la capitalul băncii cu scopul de a-şi diversifica portofoliul şi/sau de a obţine dividende ori venituri din capital şi nu cu scopul de a se implica în administrarea băncii în cauză. În acest caz, se va dovedi îndeplinirea cerinţei privind competenţa de administrare, iar cerinţele de competenţă profesională pot să fie reduse semnificativ;

3) achizitorul potenţial urmează să deţină controlul asupra băncii sau să exercite o influenţă dominantă asupra acesteia, spre exemplu prin intermediul unei participaţii care conferă un drept de veto. În acest caz, se va dovedi îndeplinirea cerinţei privind competenţa de administrare, iar nivelul competenţei profesionale trebuie să fie mai ridicat, cu luarea în considerare a naturii şi a complexităţii activităţilor propuse.

41. Banca Naţională va efectua evaluarea calificării, reputaţiei şi experienţei oricărei persoane care va activa în calitate de administrator al băncii, ca rezultat al achiziţiei propuse numai în cazurile în care achizitorul potenţial dispune de capacitatea de a desemna administratori ai băncii şi a identificat candidaturile acestora.

În acest caz, Banca Naţională va efectua evaluarea prealabilă a calificării, reputaţiei şi experienţei oricărei persoane care va activa în calitate de administrator al băncii, ca rezultat al achiziţiei propuse, în baza documentelor ce ţin de persoana respectivă prezentate de către achizitorul potenţial potrivit anexei nr.1 la Regulamentul cu privire la exigenţele faţă de administratorii băncii şi listei persoanelor afiliate persoanei care va activa în calitate de administrator al băncii (conform definiţiei date la articolul 3 din Legea instituţiilor financiare şi ţinînd cont de definiţia din Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate) cu indicarea următoarelor date: criteriul de afiliere, în cazul persoanei juridice – denumirea, sediul, numele conducătorilor, cotele de participare în capitalul societăţii comerciale (denumirea societăţii comerciale, ţara de reşedinţă şi valoarea cotei), iar în cazul persoanei fizice – numele, prenumele, domiciliul, locul de muncă şi funcţia ocupată, cotele de participare în capitalul societăţii comerciale (denumirea societăţii comerciale, ţara de reşedinţă şi valoarea cotei).

42. În cazul în care achizitorul potenţial intenţionează să propună spre desemnare un administrator care nu corespunde exigenţelor Băncii Naţionale, Banca Naţională refuză eliberarea permisiunii prealabile.

43. Evaluarea definitivă cu confirmarea sau neconfirmarea ulterioară a persoanelor care vor activa în calitate de administrator al băncii ca rezultat al achiziţiei propuse va fi efectuată de către Banca Naţională după aprobarea acestora de către organul competent al băncii şi după prezentarea setului de documente conform prevederilor reglementărilor Băncii Naţionale aferente exigenţelor faţă de administratorii băncii.

44. Banca Naţională evaluează soliditatea financiară a achizitorului potenţial în baza documentelor prezentate conform anexelor nr.2-5 la prezentul Regulament din perspectiva capacităţii acestuia de a finanţa participaţia sa şi de a menţine o structură financiară solidă, precum şi de a asigura administrarea prudentă şi sănătoasă a băncii în viitorul previzibil (3 ani). Această capacitate trebuie să fie reflectată în obiectivul general al participării sale la capitalul băncii şi în politica sa privind această participare şi, de asemenea, în cazul achizitorului potenţial ce urmează să deţină controlul asupra băncii, în obiectivele financiare prognozate, compatibile cu strategia cuprinsă în planul de activitate.

45. La evaluarea solidităţii financiare a achizitorului potenţial se va ţine cont de faptul dacă achizitorul potenţial a fost angajat activ în activităţi economice, financiare şi de altă natură în decurs de cel puţin 3 ani înainte de a solicita deţinerea cotei respective în capitalul social al băncii.

46. În cazul achizitorului potenţial ce urmează să deţină controlul asupra băncii, soliditatea financiară a acestuia se analizează în corelaţie cu criteriul menţionat la punctul 28, subpunctul 4) din prezentul Regulament referitor la capacitatea băncii de a respecta cerinţele prudenţiale.

47. Banca Naţională analizează dacă mecanismele de finanţare utilizate de achizitorul potenţial pentru a finanţa participaţia la capitalul social al băncii sau dacă relaţiile financiare existente între achizitorul potenţial şi bancă pot genera conflicte de interese care pot destabiliza structura financiară a băncii.

48. Analiza solidităţii financiare a achizitorului potenţial trebuie să fie raportată la natura acestuia şi să fie proporţională cu participaţia sa la capitalul social al băncii, distingîndu-se, în perspectiva profunzimii şi metodelor de realizare a analizei, între situaţia în care achizitorul potenţial urmează să exercite controlul asupra băncii şi cea în care acesta urmează să exercite doar o influenţă dominantă; chiar şi în situaţia din urmă trebuie să se ia în considerare implicarea pe care achizitorul potenţial o va avea în administrarea băncii.

49. Dacă achizitorul potenţial este o persoană juridică, nerezidentă, reglementată şi supravegheată prudenţial de către autoritatea de supraveghere din ţara respectivă ale cărei reglementări în domeniul prudenţial sunt considerate echivalente, Banca Naţională va lua în considerare evaluarea situaţiei financiare a achizitorului potenţial de autoritatea sa de supraveghere, coroborată cu documentele transmise direct de către autoritatea de supraveghere a achizitorului potenţial Băncii Naţionale.

50. Evaluarea adecvării calităţii achizitorului potenţial are în vedere şi dacă banca va fi în măsură să se conformeze cerinţelor prudenţiale prevăzute de Legea instituţiilor financiare şi de actele normative subordonate acesteia şi, în special, dacă grupul din care va face parte are o structură care să permită exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea unui schimb eficient de informaţii cu autorităţile competente şi determinarea distribuirii responsabilităţilor între autorităţile competente.

51. Structura grupului se referă la membrii grupului, inclusiv la întreprinderea-mamă şi sucursale, precum şi la regulile de administrare şi conducere intragrup (mecanismele de luare a deciziilor, nivelul de independenţă, administrarea capitalului).

52. Întru asigurarea unei supravegheri eficiente Banca Naţională nu trebuie să fie împiedicată să-şi îndeplinească obligaţiile de supraveghere de legăturile strînse ale băncii cu alte persoane fizice sau juridice ori de legile, reglementările sau măsurile administrative din alt stat, care guvernează persoana fizică sau juridică aflată în legături strînse cu banca, ori de dificultăţi în punerea în aplicare a acestor legi, reglementări sau măsuri administrative.

53. Evaluarea prudenţială a achizitorului potenţial trebuie să vizeze capacitatea sa de a susţine o organizare adecvată a băncii în cadrul grupului. Atît banca, cît şi grupul trebuie să deţină documente cu prevederi clare şi transparente cu privire la guvernare corporativă, sistemul de control intern, precum şi la funcţiile independente de control (gestiunea riscului, auditul intern).

54. Banca Naţională va lua în considerare şi dacă achizitorul potenţial va fi capabil pe viitor:

1) să furnizeze băncii susţinerea financiară de care aceasta ar avea nevoie pentru activitatea preconizată;

2) să furnizeze capitalul de care banca ar avea nevoie pentru dezvoltarea viitoare a activităţii;

3) să implementeze orice soluţie adecvată pentru a ajusta viitoarele necesităţi de fonduri proprii ale băncii.

55. Evaluarea criteriului privind spălarea banilor şi finanţarea terorismului se realizează în corelaţie cu evaluarea integrităţii şi indiferent de valoarea sau de alte caracteristici ale cotei ce se intenţionează a fi deţinută în bancă.

56. Fondurile utilizate pentru dobîndirea cotei de participare la capitalul social al băncii trebuie să provină din surse legale, iar mecanismul de finanţare trebuie să fie transparent. În acest sens, se va demonstra cel puţin că fondurile respective nu sunt virate prin intermediul unor instituţii financiare care sunt supravegheate de către autorităţi competente din ţările necooperante şi cu risc sporit în spălarea banilor şi finanţarea terorismului şi/sau care nu dispun de norme suficiente privind combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

57. Calitatea unui achizitor potenţial nu va fi considerată adecvată dacă:

1) achizitorul potenţial este suspectat de organele competente sau cunoscut, pe plan intern ori internaţional, ca fiind implicat în operaţiuni de spălare a banilor sau în tentative de acest fel, indiferent dacă acestea sunt legate sau nu de achiziţia propusă;

2) achizitorul potenţial este suspectat de organele competente sau cunoscut, pe plan intern ori internaţional, ca fiind terorist sau că finanţează acte de terorism.

58. În cazul în care permisiunea prealabilă a Băncii Naţionale este solicitată pentru două sau mai multe achiziţii propuse care vizează aceeaşi bancă, Banca Naţională asigură tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor potenţiali.

 

Capitolul V

NOTIFICĂRI PRIVIND ÎNSTRĂINAREA SAU REDUCEREA COTEI

DE PARTICIPARE ÎN CAPITALUL SOCIAL AL BĂNCII

59. Orice deţinător direct sau indirect al unei cote substanţiale în capitalul social al băncii care a decis să înstrăineze o cotă substanţială într-o bancă sau să îşi reducă cota substanţială, astfel încît proporţia drepturilor sale de vot ori a cotei de participare în capitalul social să se situeze sub nivelurile de 5%, 20%, 33%, 50% sau astfel încît banca să înceteze să mai fie o sucursală a acestei persoane, notifică în scris Banca Naţională în legătură cu această decizie. Notificarea trebuie efectuată prealabil transmiterii dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare.

60. Notificarea menţionată la punctul 59 din prezentul Regulament va fi efectuată printr-o scrisoare oficială semnată de deţinătorul direct sau indirect, după caz, al cotei de participare la capitalul băncii care a decis să o înstrăineze cu anexarea informaţiei conform anexei nr.6 la prezentul Regulament şi a următoarelor documente:

1) extrasul din registrul deţinătorilor de valori mobiliare, de la registratorul societăţii care confirmă drepturile deţinătorului asupra valorilor mobiliare ale băncii;

2) date referitoare la identitatea persoanelor care activează concertat cu deţinătorul de acţiuni şi/sau cu banca ale căror acţiuni constituie obiectul vînzării, cu specificarea relaţiilor acestora;

3) declaraţia pe propria răspundere, întocmită în scris prin care se confirmă că datele şi informaţiile prezentate sînt veridice;

4) date referitoare la identitatea cumpărătorului în cazul în care aceasta este cunoscută.

 

Capitolul VI

MONITORIZAREA CALITĂŢII ACŢIONARIATULUI

61. Calitatea deţinătorilor direcţi şi indirecţi de cote substanţiale în capitalul social al unei bănci trebuie să corespundă în mod permanent cerinţelor expuse în Capitolul IV din prezentul Regulament întru asigurarea unui management prudent şi sănătos al băncii, respectării de către aceasta a prevederilor legislaţiei. În acest scop, deţinătorii direcţi şi indirecţi, precum şi beneficiarii efectivi ai acestora prezintă la Banca Naţională chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa nr.4 la prezentul Regulament, dacă informaţiile prezentate anterior, în cuprinsul acestuia, au suferit modificări la capitolele I şi II, din prezentul Regulament pe parcursul a 30 zile din data survenirii modificărilor.

62. Banca Naţională poate solicita de la bancă şi de la orice deţinător direct şi indirect de cotă în capitalul social al băncii, precum şi de la beneficiarii efectivi ai acestora orice informaţii pe care le consideră necesare în vederea examinării corespunderii deţinătorilor direcţi şi indirecţi cerinţelor expuse în Capitolul IV din prezentul Regulament.

După caz, Banca Naţională solicită cel puţin:

1) băncii prezentarea informaţiei de care dispune privind identitatea deţinătorilor direcţi şi indirecţi de cote substanţiale şi nivelul acestora;

2) băncii şi/sau oricărui deţinător direct sau indirect de cotă în capitalul social al băncii prezentarea informaţiei aferentă activităţii, inclusiv rapoartele financiare anuale, declaraţiile de venituri, precum şi altă informaţie necesară efectuării evaluării prudenţiale, în modul şi în condiţiile prevăzute în Capitolul IV din prezentul Regulament.

Banca şi deţinătorii direcţi şi indirecţi prezintă informaţia în modul şi condiţiile prevăzute în solicitarea Băncii Naţionale.

63. Banca, în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care a luat cunoştinţă, informează Banca Naţională despre:

1) orice dobîndire directă sau indirectă a cotelor de participare în capitalul social al băncii care atinge ori depăşeşte 5%, 20%, 33%, 50% sau ca urmare a căreia banca devine sucursală;

2) orice înstrăinare directă sau indirectă a cotelor de participare în capitalul social al băncii care se situează sub nivelurile de 5%, 20%, 33%, 50% sau astfel încît banca încetează să mai fie o sucursală;

3) orice fapte sau circumstanţe care generează suspiciunea că asemenea dobîndire sau înstrăinare a avut loc fără respectarea legislaţiei şi/sau a actelor normative ale Băncii Naţionale, cu anexarea documentelor justificative. Această informaţie este prezentată de către bancă şi acţionarilor vizaţi.

64. Orice deţinător direct sau indirect de cotă substanţială în capitalul social al băncii, în termen de 10 zile din data la care a aflat sau trebuia să afle, este obligat să notifice Băncii Naţionale despre schimbarea beneficiarului său efectiv. În acest scop deţinătorul prezintă cel puţin următoarea informaţie:

1) identitatea deţinătorului direct cu indicarea mărimii cotei deţinute în capitalul băncii;

2) identitatea beneficiarului efectiv pînă la schimbare, ţara şi adresa de reşedinţă a acestuia, precum şi informaţia privind relaţia de control asupra deţinătorului direct;

3) identitatea beneficiarului efectiv după schimbare, ţara şi adresa de reşedinţă a acestuia, precum şi informaţia privind relaţia de control asupra deţinătorului direct.

65. Banca Naţională va fi informată despre orice acord, indiferent de forma în care a fost încheiat, care are drept obiect sau efect exercitarea concertată a dreptului de vot în cadrul adunărilor generale ale acţionarilor băncii sau în cadrul adunărilor generale ale persoanelor care exercită controlul asupra băncii, au activitatea concertată în cadrul administrării băncii sau ale persoanelor care exercită controlul asupra acesteia, sau exercitarea dreptului de a desemna majoritatea membrilor consiliului sau ai organului executiv al băncii, sau ale persoanelor care exercită controlul asupra acesteia.

Participanţii la un astfel de acord şi organele de conducere ale băncii sau persoanele la care acest acord se referă informează Banca Naţională în termen de 5 zile lucrătoare de la semnarea acordului sau din ziua în care devin cunoscute circumstanţele care relevă existenţa acestuia, atunci cînd acordul nu este încheiat în formă scrisă, cu prezentarea cel puţin a următoarelor informaţii:

1) identitatea participanţilor la acord cu indicarea cotelor şi drepturilor de vot deţinute individual şi agregat;

2) după caz, identitatea persoanelor la care se referă acordul;

3) data semnării acordului sau data la care devin cunoscute circumstanţele care relevă existenţa acestuia;

4) beneficiarii efectivi ai participanţilor la acord, precum şi, după caz, cei ai persoanelor la care se referă acordul.

66. Informaţiile prezentate conform acestui capitol pot fi verificate de Banca Naţională.

 

Capitolul VII

MĂSURILE ÎNTREPRINSE ÎN CAZUL ACHIZIŢIILOR EFECTUATE FĂRĂ PERMISIUNEA

PREALABILĂ ŞI ÎN CAZUL NECONFORMĂRII CALITĂŢII ACŢIONARIATULUI

67. În cazul în care banca şi/sau deţinătorul direct şi indirect de cote în capitalul social al băncii nu se conformează cerinţelor privind calitatea acţionariatului expuse la Capitolul IV din prezentul Regulament, Banca Naţională poate aplica măsuri de remediere şi sancţiuni conform prevederilor articolului 38 din Legea instituţiilor financiare.

68. Independent de alte măsuri sau sancţiuni care pot fi aplicate băncii, administratorilor acesteia, deţinătorului direct şi indirect de cotă substanţială în capitalul social al băncii şi beneficiarului efectiv al acestuia, în cazul în care deţinătorul direct sau indirect de cotă substanţială nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute de lege şi de actele normative ale Băncii Naţionale emise în aplicarea acesteia privind calitatea acţionariatului unei bănci sau exercită asupra acesteia o influenţă de natură să pericliteze administrarea prudentă şi sănătoasă a băncii, precum şi atunci cînd deţinătorul direct sau indirect sau beneficiarul efectiv al acestuia nu a furnizat Băncii Naţionale informaţii care relevă cu certitudine identitatea beneficiarului efectiv, Banca Naţională poate:

1) retrage permisiunea prealabilă a deţinătorilor de cotă substanţială în capitalul social al băncii;

2) dispune suspendarea:

a) exercitării drepturilor de vot aferente acestor acţiuni;

b) dreptului de convocare şi desfăşurare a adunării generale;

c) dreptului de a introduce chestiuni în ordinea de zi;

d) dreptului de a propune candidaţi pentru membrii consiliului societăţii, organului executiv şi ai comisiei de cenzori;

e) dreptului de a primi dividende;

3) dispune înstrăinarea acţiunilor deţinute de către persoana al cărei drept de vot a fost suspendat.

69. În cazul retragerii permisiunii prealabile, deţinătorii de cotă substanţială vizaţi trebuie să înstrăineze acţiunile lor în termen de 3 luni de la data retragerii. În caz contrar se aplică prevederile alineatelor 2) şi 3) din punctul 68 din prezentul Regulament.

70. În cazul în care se retrage permisiunea prealabilă deţinătorilor de cotă substanţială în capitalul social al băncii care deţin cumulativ mai mult de 50% în capitalul social al acesteia, Banca Naţională poate institui administrarea specială a băncii.

71. Persoanele faţă de care au fost dispuse măsurile prevăzute la punctul 68 din prezentul Regulament nu mai pot deţine direct sau indirect noi acţiuni ale băncii.

 

Capitolul VIII

LISTA ACŢIONARILOR

72. Lista acţionarilor băncii care au dreptul să participe la adunarea generală a acţionarilor este nulă în absenţa opiniei scrise a Băncii Naţionale pe marginea acesteia.

73. În acest scop, cu cel puţin 7 zile înainte de ţinerea adunării generale a acţionarilor, banca sau persoanele care convoacă adunarea generală extraordinară a acţionarilor prezintă Băncii Naţionale lista acţionarilor cu drept de participare la adunarea generală a acţionarilor, întocmită în conformitate cu prevederile articolului 54, alineatul (3) din Legea privind societăţile pe acţiuni.

74. Banca sau persoanele care convoacă adunarea generală a acţionarilor, nu mai tîrziu de 2 zile înainte de data desfăşurării adunării generale a acţionarilor, sunt obligate se prezinte Băncii Naţionale informaţia obţinută conform prevederilor articolului 158, alineatul (2) din Legea instituţiilor financiare.

75. Banca Naţională examinează documentele prezentate conform punctelor 73 şi 74 din prezentul Regulament şi remite Comisiei de înregistrare a participanţilor la adunarea generală a acţionarilor băncii, precum şi băncii sau persoanei care convoacă adunarea generală a acţionarilor opinia scrisă referitoare la lista acţionarilor.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

CEREREA

pentru obţinerea permisiunii Băncii Naţionale de a deţine/majora

o cotă substanţială în capitalul social al băncii

 

Domnule Guvernator,

 

Subsemnatul/Subsemnaţii, ______________, (în cazul persoanei fizice se indică numele şi prenumele/în cazul persoanei juridice se indică numele, prenumele persoanei împuternicite prin lege sau statut şi denumirea persoanei juridice), în calitate de achizitor potenţial/achizitori potenţiali, ţinînd cont de prevederile Legii instituţiilor financiare şi ale Regulamentului cu privire la deţinerea cotelor de participare în capitalul social al băncii, solicit/solicităm eliberarea permisiunii prealabile scrise pentru deţinerea/majorarea cotei substanţiale în capitalul social al ___________________ (se indică denumirea băncii) care reprezintă ______ din capitalul social al băncii (se indică cota preconizată din capitalul social al băncii spre a fi dobîndită în mărime absolută şi relativă) sau ______ din dreptul de vot (se indică cota în mărime relativă din capitalul social al băncii).

 

Vă informez/informăm că următoarele persoane sînt:

a) beneficiar efectiv/beneficiari efectivi, ca rezultat al achiziţiei propuse:

___________________________________________________________________________________________________

(se indică numele, prenumele);

b) preconizate să activeze în calitate de administrator al băncii, ca rezultat al achiziţiei propuse:

___________________________________________________________________________________________________

(după caz se indică numele, prenumele şi funcţia de administrator preconizată spre a fi exercitată).

 

La prezenta cerere se anexează informaţiile şi documentele, în conformitate cu prevederile anexelor nr.2–5 la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor de participare în capitalul social al băncii (se denumeşte fiecare document sau informaţie cu indicarea numărului de file):

___________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________

 

Persoanele de contact (cu condiţia că acestea posedă limba de stat a Republicii Moldova şi se vor afla în mun.Chişinău pe perioada examinării cererii) sunt următoarele:

_________________________________________________________________________________ (numele, prenumele),

____________________________________________________________________________________ (locul de muncă),

___________________________________________________________________________________________ (funcţia),

adresa de contact: _____________________________________________________, telefon _________, fax _________

 

 

Data _________________ Semnătura _________________
 

(în cazul persoanei juridice se aplică şi ştampila umedă)

 

Domnului Guvernator al Băncii Naţionale a Moldovei

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

LISTA INFORMAŢIILOR ŞI DOCUMENTELOR ANEXATE LA CERERE

 

Fiecare achizitor potenţial trebuie să prezinte următoarele informaţii şi documente:

1. Achizitorul potenţial – persoană fizică prezintă:

1) copia legalizată conform legislaţiei a paşaportului sau a buletinului de identitate;

2) informaţia cu privire la toate locurile de muncă în prezent şi toate funcţiile ocupate, inclusiv de administrator;

3) informaţia cu privire la activitatea comercială sau profesională în ultimii zece ani (cu indicarea cel puţin a următoarelor date: denumirea şi sediul persoanei juridice, funcţia ocupată, perioada deţinerii funcţiei);

4) rapoartele financiare şi avizul organizaţiei de audit extern (dacă acesta este obligatoriu conform legislaţiei în vigoare) ale persoanei juridice private (cu excepţia băncilor), în care achizitorul potenţial – persoană fizică ocupă o funcţie de administrator (membru al consiliului, organului executiv) şi/sau deţine o cotă de participare de 50 la sută şi mai mult din capital, pentru ultimul an din perioada de deţinere;

5) date privind activele, datoriile, fondurile proprii ale achizitorului potenţial – persoană fizică (cu anexarea copiilor legalizate conform legislaţiei ale documentelor confirmative), precum şi veniturile şi cheltuielile acestuia, întocmite în conformitate cu modelele din anexa nr.3 la prezentul Regulament;

6) specimenul de semnătură autentificat notarial;

7) în funcţie de sursa şi suficienţa veniturilor care vor fi utilizate la procurarea acţiunilor băncii:

a) certificate eliberate de la locurile de muncă (semnate de conducătorul şi contabilul-şef, autentificate cu aplicarea ştampilei întreprinderii), care atestă obţinerea veniturilor din activitatea profesională;

b) şi/sau copiile autentificate notarial ale documentelor primare ce confirmă dreptul de proprietate asupra cotei deţinute în capitalul unei întreprinderi, copiile autentificate notarial ale rapoartelor financiare ale acestei întreprinderi pentru ultimii 3 ani de activitate confirmate de o firmă de audit independentă sau cu aplicarea ştampilei organului de stat respectiv, precum şi certificatul eliberat de către aceste întreprinderi (semnat de conducătorul şi contabilul-şef, autentificat cu aplicarea ştampilei întreprinderii), care atestă obţinerea veniturilor din deţinerea cotei respective;

c) şi/sau copiile autentificate notarial ale documentelor primare care atestă dreptul de proprietate asupra altor bunuri (obţinute cu titlu de moştenire, donaţie etc.);

d) şi/sau alte documente (sau copiile autentificate notarial ale acestora) ce confirmă obţinerea veniturilor din surse similare şi care demonstrează provenienţa şi suficienţa mijloacelor băneşti pentru procurarea acţiunilor băncii;

8) declaraţia pe propria răspundere privind activitatea concertată cu alţi deţinători direcţi sau indirecţi de cote în capitalul social al băncii, sau privind lipsa unei asemenea activităţi concertate, conform modelului din anexa nr.7. În cazul existenţei a astfel de activitate, se prezintă şi lista persoanelor care acţionează concertat cu persoana fizică (conform definiţiei date la Capitolul II din prezentul Regulament) cu indicarea următoarelor date: criteriul care determină acţionarea concertată (expus foarte explicit şi detaliat), în cazul persoanei fizice – numele, prenumele, domiciliul, locurile de muncă şi funcţiile ocupate, inclusiv funcţiile de administrator ocupate în alte societăţi comerciale, cotele de participare în capitalul societăţilor comerciale (denumirea societăţii comerciale, sediul acesteia, cota în mărime relativă şi absolută), iar în cazul persoanei juridice – denumirea, sediul, numele conducătorilor, cotele de participare în capitalul societăţilor comerciale (denumirea societăţii comerciale, sediul acesteia, cota în mărime relativă şi absolută);

9) copiile declaraţiilor cu privire la impozitul pe venit ale achizitorului potenţial – persoană fizică (prezentate conform legislaţiei fiscale) pentru ultimii 3 ani, confirmate de către organele fiscale;

10) informaţia privind persoana juridică sau fizică, care acţionează în numele sau în contul achizitorului potenţial – persoană fizică şi persoana juridică sau fizică, în numele sau în contul căreia acţionează achizitorul potenţial – persoană fizică, care va specifica împuternicirile respective (cu anexarea copiilor legalizate ale documentelor confirmative);

11) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului efectiv, întocmită în scris, privind deţinerea statutului de beneficiar efectiv al achiziţiei propuse, precum şi informaţiile care confirmă acest statut.

2. Achizitorul potenţial – persoană juridică prezintă:

1) informaţia cu privire la denumire şi sediu, copiile legalizate conform legislaţiei ale actelor de constituire, inclusiv a statutului în cazul în care achizitorul potenţial – persoană juridică reprezintă o societate pe acţiuni;

2) informaţia cu privire la numărul conturilor bancare şi băncile în care se deserveşte, cu excepţia cazului în care achizitorul potenţial – persoană juridică este o bancă, o organizaţie internaţională sau o bancă multilaterală de dezvoltare;

3) informaţia cu privire la numele, funcţia şi activitatea profesională a administratorilor achizitorului potenţial – persoană juridică în ultimii zece ani, cu indicarea cel puţin a următoarelor date: denumirea şi sediul persoanelor juridice în care au activat/activează, funcţiile ocupate şi perioada deţinerii acestora, dacă au deţinut/deţin dreptul de a reprezenta persoanele juridice, inclusiv achizitorul potenţial;

4) actele ce atestă că administratorii achizitorului potenţial – persoană juridică (cu excepţia administratorilor băncilor, organizaţiilor internaţionale sau băncilor multilaterale de dezvoltare) nu au antecedente penale şi nu sunt daţi în căutare sau urmărire penală: pentru rezidenţii Republicii Moldova – certificatul de cazier judiciar eliberat de autorităţile competente ale Republicii Moldova şi/sau actele eliberate de către autorităţile competente din ţara/ţările în care îşi desfăşoară afacerea/afacerile, iar pentru nerezidenţi – actele eliberate de către autorităţile competente din ţara ai cărei rezidenţi sunt şi din ţara/ţările în care îşi desfăşoară afacerea/afacerile;

5) declaraţia pe propria răspundere privind activitatea concertată cu alţi deţinători direcţi sau indirecţi de cote în capitalul social al băncii, sau privind lipsa unei asemenea activităţi concertate, conform modelului din anexa nr.8. În cazul existenţei a astfel de activitate, se prezintă şi lista persoanelor care acţionează concertat cu persoana juridică (conform definiţiei date la punctul 3 din prezentul Regulament) cu indicarea următoarelor date: criteriul care determină acţionarea concertată (expus foarte explicit şi detaliat), în cazul persoanei juridice – denumirea, sediul, numele conducătorilor, cotele de participare în capitalul societăţilor comerciale (denumirea societăţii comerciale, sediul acesteia, cota în mărime relativă şi absolută), iar în cazul persoanei fizice – numele, prenumele, domiciliul, locurile de muncă şi funcţiile ocupate, inclusiv funcţiile de administrator ocupate în alte societăţi comerciale, cotele de participare în capitalul societăţilor comerciale (denumirea societăţii comerciale, sediul acesteia, cota în mărime relativă şi absolută).

În cazul în care achizitorul potenţial – persoană juridică este o bancă, cu excepţia băncii autohtone, aceasta prezentă informaţia privind:

a) lista acţionarilor/asociaţilor ce posedă 5% sau mai mult în capitalul social al băncii – achizitor potenţial (numele, prenumele/denumirea, domiciliul/sediul, cotele deţinute în mărime relativă şi absolută); în cazul în care cota deţinută de către acţionarii/asociaţii în capitalul social al băncii – achizitor potenţial permite exercitarea controlului – informaţia respectivă se prezintă şi pentru deţinătorii direcţi şi indirecţi care exercită controlul acţionarilor/asociaţilor, pînă la beneficiarul efectiv;

b) numele, prenumele şi funcţia ocupată a membrilor consiliului, organului executiv, comisiei de cenzori ai băncii – achizitor potenţial cu indicarea societăţilor comerciale asupra cărora aceştia exercită controlul (denumirea şi sediul societăţii, cotele deţinute în mărime relativă şi absolută);

c) persoana asupra căreia banca – achizitor potenţial exercită controlul (denumirea şi sediul acestei persoane, cota deţinută în mărime relativă şi absolută);

d) persoana în capitalul căreia acţionarul/asociatul băncii – achizitor potenţial (care exercită controlul asupra băncii – achizitor potenţial) exercită controlul (denumirea şi sediul acestei persoane, cota deţinută în mărime relativă şi absolută).

6) informaţia cu privire la tipurile de activitate în ultimii zece ani cu detalierea aspectelor care susţin îndeplinirea criteriului de competenţă profesională. În cazul în care achizitorul potenţial este membru al unui grup de persoane, inclusiv juridice, care acţionează concertat, prezintă suplimentar şi informaţia cu privire la grupul în cauză, care va include cel puţin structura grupului, modul de exercitare a controlului între membrii grupului, tipurile de activităţi desfăşurate de către aceştia;

7) raportul şi avizul unei organizaţii de audit independente, precum şi dările de seamă financiare anuale confirmate de organizaţia de audit independentă pentru ultimii 3 ani; în cazul în care achizitorul potenţial este membru al unui grup de persoane, inclusiv juridice, care acţionează concertat, prezintă suplimentar raportul şi avizul organizaţiei de audit independente, precum şi rapoartele financiare anuale pentru ultimii trei ani ale grupului respectiv sau ale fiecărui membru în parte confirmate de organizaţia de audit independentă;

8) specimenul semnăturii administratorului şi a ştampilei achizitorului potenţial;

9) copia certificatului de înregistrare autentificată notarial;

10) extrasul din Registrul de stat emis de către organul competent de înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi de ţinerea evidenţei acestora, iar în cazul în care achizitorul potenţial reprezintă o societate pe acţiuni, se prezintă şi copia Registrului acţionarilor achizitorului potenţial – întocmite cu maximum 30 zile înainte de a depune cererea;

11) informaţia privind persoana juridică sau fizică, care acţionează în numele sau în contul achizitorului potenţial – persoană juridică şi persoana juridică sau fizică, în numele sau în contul căreia acţionează achizitorul potenţial – persoană juridică, care va specifica împuternicirile respective (cu anexarea copiilor legalizate ale documentelor confirmative);

12) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului efectiv, întocmită în scris, privind deţinerea statutului de beneficiar efectiv al achiziţiei propuse, precum şi informaţiile care confirmă acest statut.

3. Achizitorul potenţial – persoană fizică/juridică prezintă:

1) certificatul/certificatele cu privire la datoriile efective la împrumuturi cu indicarea datoriilor expirate şi la soldul mijloacelor în conturile de decontare, de depozit şi de altă natură ale achizitorului potenţial, eliberate de către băncile în care se deservesc cu maximum 30 zile înainte de a depune cererea.

În cazul în care achizitorul potenţial este o bancă, aceasta prezintă informaţia semnată de conducătorul său, întocmită cu maximum 30 zile înainte de a depune cererea, cu privire la:

a) împrumuturile obţinute de la alte bănci, cu indicarea pe fiecare bancă în parte a denumirii şi sediului băncii, soldului datoriei la împrumut a achizitorului potenţial, inclusiv a datoriei expirate;

b) mijloacele băneşti plasate de către achizitorul potenţial în alte bănci cu indicarea pe fiecare bancă în parte a denumirii şi sediului băncii, sumei mijloacelor băneşti plasate, specificînd băncile corespondente;

c) creditele acordate de către achizitorul potenţial altor bănci cu indicarea pe fiecare bancă în parte a denumirii şi sediului băncii, sumei creditelor acordate.

2) declaraţia pe propria răspundere, întocmită în scris, privind existenţa sau inexistenţa printre achizitorii potenţiali a administratorilor unor bănci (rezidente sau nerezidente). Dacă există – se prezintă informaţie detaliată;

3) declaraţia pe propria răspundere, întocmită în scris, privind deţinerea în prezent, direct şi/sau indirect, de către achizitorii potenţiali şi/sau de către persoanele care acţionează concertat cu achizitorii potenţiali, a acţiunilor în capitalul social al băncilor (rezidente sau nerezidente). Dacă posedă – se prezintă informaţia privind denumirea băncii, sediul acesteia, cota deţinută în mărime relativă şi absolută, perioada de deţinere;

4) declaraţia pe propria răspundere, întocmită în scris, privind deţinerea în prezent a acţiunilor şi/sau cotelor de participare în capitalul social al societăţilor comerciale, cu excepţia celor în capitalul social al băncilor, cu indicarea denumirii societăţii comerciale, ţării de reşedinţă, cotei deţinute în mărime relativă şi absolută, perioadei de deţinere;

5) declaraţia pe propria răspundere, întocmită în scris, privind deţinerea în ultimii zece ani a 5% sau mai mult în capitalul unor societăţi comerciale (inclusiv bănci) cu indicarea denumirii societăţii comerciale (inclusiv a băncii), ţării de reşedinţă, cotei deţinute în mărime relativă şi absolută, perioadei de deţinere;

6) declaraţia pe propria răspundere, întocmită în scris, privind intenţia achizitorului potenţial de a supune banca unor modificări considerabile pentru următorii 3 ani, precum sunt:

a) vînzarea activelor,

b) fuziunea cu altă bancă sau întreprindere,

c) orice achiziţie,

d) modificări în componenţa administratorilor băncii,

e) alte modificări esenţiale în structura corporativă a băncii şi activităţii acesteia;

7) în cazul în care, conform punctului 3, subpunctul 6) din prezenta anexă, în activitatea băncii se planifică modificări, se prezintă un plan de afaceri al achizitorului potenţial aferente direcţiilor de dezvoltare a activităţii băncii în următorii 3 ani. Planul de afacere trebuie să conţină cel puţin:

a) principalele obiective de achiziţie, precum şi principalele modalităţi pentru a ajunge la ele, inclusiv:

motivele pentru achiziţie;

obiectivele financiare (rentabilitatea capitalului propriu, raportul cost-beneficiu etc.);

activităţile comune care vor fi urmărite în cadrul băncii;

redirecţionarea de activităţi/produse/clienţi şi posibila realocare a fondurilor/resurselor anticipate în cadrul băncii;

modalităţile generale, pentru includerea şi integrarea băncii în structura de grup al achizitorului potenţial, inclusiv o descriere a principalelor activităţi comune ce vor fi urmărite cu alte companii din grup, precum şi o descriere a politicilor de reglementare a relaţiilor intra-grup;

b) situaţiile financiare estimate, atît pe o bază individuală cît şi consolidată, pentru o perioadă de 3 ani, inclusiv:

rapoartele privind situaţiile financiare pronosticate: FIN 1 – Bilanţul şi FIN 2 – Contul de profit sau pierdere întocmite în conformitate cu instrucţiile Băncii Naţionale aferente raportării situaţiilor financiare FINREP;

o estimare a activităţii prudenţiale;

informaţii privind nivelul de expunere la risc (de credit, de piaţă, operaţional etc.);

o prognoză provizorie de operaţiuni intra-grup;

c) impactul asupra guvernării corporative şi asupra structurii organizatorice generale a instituţiei vizate, inclusiv impactul asupra:

componenţei şi atribuţiilor organelor de conducere şi a subdiviziunilor principale cu funcţii de gestionare a riscurilor, de conformitate, de audit, precum şi orice alte funcţii aflate sub responsabilitatea consiliului băncii;

procedurilor administrative, contabile şi de control: principalele modificări ale procedurilor şi ale sistemelor aferente de contabilitate, de audit, de control, de conformitate (inclusiv combaterea spălării banilor), de numire a persoanelor în funcţii-cheie;

sistemelor integrale ale resurselor informaţionale, care va include, orice schimbări în ceea ce priveşte politica de subcontractare, organigrama de date, soft-urile folosite pe intern şi extern, precum şi date esenţiale şi sisteme de proceduri de securitate şi instrumente (de exemplu, de back-up, plan de continuitate, trasee de control etc.);

politicile de administrare a subcontractării şi externalizării (domenii de importanţă materială, selectarea furnizorului de servicii etc.), drepturile şi obligaţiile respective a părţilor principale din contract (aranjamente de control, calitatea serviciilor care vor fi oferite de către furnizor etc.);

8) în cazul în care conform punctului 3, subpunctul 6) din prezenta anexă în activitatea băncii nu se planifică modificări esenţiale, se prezintă declaraţia semnată de achizitorul potenţial, prin care se confirmă că s-a luat act de business planul băncii şi că în urma procurării nu se planifică modificarea esenţială a acestuia;

9) actele care atestă că achizitorul potenţial nu are antecedente penale şi nu este dat în căutare sau urmărire penală: pentru rezidentul Republicii Moldova – certificatul de cazier judiciar eliberat de autorităţile competente ale Republicii Moldova şi/sau actele eliberate de către autorităţile competente din ţara/ţările în care îşi desfăşoară afacerea/afacerile; pentru nerezident – actele eliberate de către autorităţile competente din ţara al cărei rezident este şi din ţara/ţările în care îşi desfăşoară afacerea/afacerile;

10) în cazul în care cota substanţială va fi deţinută direct şi/sau indirect de către o bancă străină, aceasta, suplimentar la cele solicitate mai sus, prezintă informaţia în conformitate cu punctele 6, 7 din anexa nr.3 la Regulamentul nr.23/09-1 din 15.08.1996 cu privire la licenţierea băncilor;

11) informaţia cu privire la persoanele care vor activa în calitate de administratori ai băncii, ca rezultat al achiziţiei propuse, întocmită în conformitate cu prevederile reglementărilor Băncii Naţionale aferente exigenţelor faţă de administratorii băncii.

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

DATE

privind activele, datoriile, fondurile proprii ale achizitorului potenţial – persoană fizică

(pentru rezidenţi – mii lei, pentru nerezidenţi – valută străină/mii lei)

 

Numele achizitorului potenţial care prezintă datele pentru examinare: ___________________

 

 Pentru
anul curent
Pentru
anul trecut
 

Active

1.Numerar
2.Depozite
3.Valori mobiliare pentru vînzare
4.Alte valori mobiliare
5.Împrumuturi acordate
6.Valoarea imobilului
7.Cote de participare în capitalul agenţilor economici, cu excepţia acţiunilor
8.Mijloace fixe
9.Alte active
10.Total active
10.1.dintre care – gajate
 

Datorii şi fonduri proprii

11.Împrumuturi primite
12.Alte datorii
13.Total datorii
14.Fonduri proprii (total active minus total datorii)
15.Total datorii şi fonduri proprii
16.Angajamente extrabilanţiere condiţionale (garanţii, angajamentul de a acorda mijloace băneşti, etc.)
 

Data întocmirii _________________

 

Semnătura achizitorului potenţial _________________ /numele, prenumele/

 

 

DATE

privind veniturile şi cheltuielile achizitorului potenţial – persoană fizică

(pentru rezidenţi – mii lei, pentru nerezidenţi – valută străină/mii lei)

 

Numele achizitorului potenţial, care prezintă datele pentru examinare: ____________________

 

 Pentru
anul curent
Pentru
anul trecut
 

Venituri

1.Salarii, comisioane, prime sau alte venituri de la locul de muncă
2.Dividende
3.Dobînda
4.Venituri din active nemateriale
5.Venituri din moşteniri şi tutele
6.Venituri obţinute din deţinerea cotelor de participare în capitalul societăţilor comerciale
7.Plata pentru arendă (brut)
8.Alte venituri
9.Total venituri
 

Cheltuieli

10.Cheltuieli personale (chiria etc.)
11.Cheltuieli pentru investiţii în imobil (se exclud împrumuturile)
12.Dobînda achitată la împrumuturi
13.Plata pentru asigurare
14.Impozite
15.Alte cheltuieli
16.Total cheltuieli
17.Profit net/ (pierderi)
 

Data întocmirii _________________

 

Semnătura achizitorului potenţial _________________ /numele, prenumele/

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

CHESTIONAR

pentru achizitorul potenţial

 

Acest chestionar va fi completat de către fiecare achizitor potenţial, inclusiv beneficiarul efectiv, care are intenţia de a dobîndi, direct sau indirect, sau a majora o cotă substanţială în capitalul social al băncii.

 

Chestionarul se întocmeşte în formă scrisă, potrivit prezentului model; este obligatoriu a se răspunde detaliat la toate întrebările, cu toate precizările necesare, astfel încît să fie posibilă evaluarea calităţii şi solidităţii financiare a achizitorului potenţial în raport cu nivelul participaţiei ce urmează să fie deţinută de acesta, şi a respectării cerinţelor legale aplicabile.

 

Nu sunt acceptate chestionarele semnate de reprezentanţi.

 

 

I. Identitatea achizitorului potenţial care are intenţia de a dobîndi/majora

o cotă substanţială în capitalul băncii

1. Achizitor potenţial – persoană fizică

1.1 Indicaţi numele şi prenumele, data şi locul naşterii, ţara/ţările al cărei cetăţean sunteţi, domiciliul şi reşedinţa. În cazul în care sunteţi cetăţean al altei ţări decît al Republicii Moldova, precizaţi, după caz, şi data cînd aţi stabilit reşedinţa în Republica Moldova:

___________________________________________________________________________________________________

1.2 Informaţia privind achizitorii potenţiali direcţi şi indirecţi, inclusiv beneficiarii efectivi ai cotelor substanţiale în capitalul social al băncilor întocmită conform anexei nr.5 din prezentul Regulament.

 

2. Achizitor potenţial – persoană juridică

2.1 Indicaţi denumirea înregistrată, forma juridică şi sediul:

___________________________________________________________________________________________________

2.2 Nominalizaţi toate persoanele care sunt beneficiarii efectivi ai achizitorului potenţial – persoană juridică:

___________________________________________________________________________________________________

 

Suplimentar pentru achizitorul potenţial – persoană juridică organizată ca trust:

2.3 Nominalizaţi toate persoanele care vor administra activele (administratorii) în conformitate cu prevederile documentelor de instituire a trustului şi participarea acestora la distribuirea veniturilor rezultate:

___________________________________________________________________________________________________

2.4 Nominalizaţi persoanele care sunt beneficiarii efectivi ai proprietăţii trustului:

___________________________________________________________________________________________________

2.5 Informaţia privind achizitorii potenţiali direcţi şi indirecţi, inclusiv beneficiarii efectivi ai cotelor substanţiale în capitalul social al băncilor întocmită conform anexei nr.5 din prezentul Regulament.

 

II. Alte informaţii cu privire la achizitorul potenţial

3. Achizitor potenţial – persoană fizică

3.1 Pentru dvs. şi pentru orice persoană juridică condusă sau controlată vreodată de către dvs., indicaţi dacă s-a aflat/se află în vreuna dintre următoarele situaţii:

a) aţi făcut sau faceţi în prezent obiectul unor anchete ori proceduri penale, al unor acţiuni administrative sau civile relevante ori acţiuni de natură disciplinară (inclusiv interzicerea de a ocupa funcţia de administrator al unei persoane juridice, proceduri de faliment, insolvabilitate sau proceduri similare)? Aceste anchete, proceduri ori acţiuni s-au încheiat cu vreo sancţiune sau interdicţie? Dacă da, daţi detalii, indiferent dacă între timp a intervenit o reabilitare

___________________________________________________________________________________________________

b) aţi făcut sau faceţi în prezent obiectul unor investigaţii, măsuri, proceduri speciale de supraveghere ori sancţiuni din partea unei autorităţi de supraveghere? Dacă da, daţi detalii

___________________________________________________________________________________________________

c) a fost respinsă solicitarea unei înregistrări, autorizări, dobîndiri a calităţii de membru ori a unei licenţe pentru a desfăşura o activitate oarecare, afacere sau profesie; aţi făcut obiectul unei retrageri, revocări ori radieri a unei înregistrări, autorizaţii, a calităţii de membru sau a unei licenţe; aţi făcut obiectul unei excluderi dintr-o activitate ori profesie, dispusă de o autoritate de reglementare sau guvernamentală? Dacă da, daţi detalii

___________________________________________________________________________________________________

d) aţi fost demis dintr-o funcţie sau dintr-o poziţie de trust, relaţie fiduciară ori o situaţie similară sau vi s-a solicitat demisia din funcţie ori renunţarea la o astfel de poziţie? Dacă da, daţi detalii

___________________________________________________________________________________________________.

3.2 Furnizaţi informaţii privind existenţa unei evaluări anterioare a reputaţiei dvs. în calitate de acţionar sau de administrator al unei bănci ori a unei instituţii financiare, realizată de către o altă autoritate de supraveghere. Specificaţi identitatea autorităţii respective şi prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei evaluări.

___________________________________________________________________________________________________

3.3 Furnizaţi informaţii privind existenţa unei evaluări anterioare a dvs., în calitate de acţionar sau administrator al unei persoane juridice, realizate de către o autoritate autohtonă din afara sectorului bancar. Specificaţi identitatea autorităţii respective şi prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei evaluări.

___________________________________________________________________________________________________

3.4 Furnizaţi informaţii cu privire la situaţia şi capacitatea dvs. financiară conform datelor privind activele, datoriile, fondurile proprii, precum şi veniturile şi cheltuielile, întocmite în conformitate cu modelele din anexa nr.3 la prezentul Regulament – explicaţii referitoare la bunurile aflate în proprietate şi obligaţiile asumate, inclusiv gajuri şi alte garanţii acordate etc., la sursele de venit.

___________________________________________________________________________________________________

3.5 Descrieţi interesele şi relaţiile financiare şi nefinanciare ale dvs. cu:

a) orice acţionar al băncii vizate de achiziţia propusă şi/sau cu orice deţinător indirect/beneficiar efectiv al unei cote în capitalul acestei bănci

___________________________________________________________________________________________________

b) orice persoană împuternicită să reprezinte acţionarul băncii vizate de achiziţia propusă şi/sau deţinătorul indirect/beneficiarul efectiv al unei cote în capitalul acestei bănci

___________________________________________________________________________________________________

c) orice persoană care exercită funcţia de administrator al băncii vizate de achiziţia propusă şi/sau al acţionarului şi/sau al deţinătorului indirect al unei cote în capitalul acestei bănci

___________________________________________________________________________________________________

d) banca însăşi şi cu grupul din care aceasta face parte

___________________________________________________________________________________________________

e) orice alte interese sau activităţi ale dvs., care ar genera conflicte de interese în raport cu banca şi soluţiile posibile pentru înlăturarea acestora

___________________________________________________________________________________________________

 

4. Achizitor potenţial – persoană juridică

4.1 Pentru achizitorul potenţial şi pentru orice persoană juridică aflată sub controlul său, indicaţi dacă s-a aflat/se află în vreuna dintre următoarele situaţii:

a) a făcut sau face în prezent obiectul unor anchete ori proceduri penale, al unor acţiuni administrative sau civile relevante ori acţiuni de natură disciplinară (inclusiv interzicerea de a ocupa funcţia de administrator al unei persoane juridice, proceduri de faliment, insolvabilitate sau proceduri similare)? Aceste anchete, proceduri ori acţiuni s-au încheiat cu vreo sancţiune sau interdicţie? Dacă da, daţi detalii, indiferent dacă între timp a intervenit o reabilitare

___________________________________________________________________________________________________

b) a făcut sau face în prezent obiectul unor investigaţii, măsuri, proceduri speciale de supraveghere ori sancţiuni din partea unei autorităţi de supraveghere? Dacă da, daţi detalii

___________________________________________________________________________________________________

c) a fost respinsă solicitarea unei înregistrări, autorizări, dobîndiri a calităţii de membru ori a unei licenţe pentru a desfăşura o activitate comercială, afacere sau profesie; a făcut obiectul unei retrageri, revocări ori radieri a unei înregistrări, autorizaţii, a calităţii de membru sau a unei licenţe; a făcut obiectul unei excluderi dintr-o activitate ori profesie, dispusă de o autoritate de reglementare sau guvernamentală? Dacă da, daţi detalii

___________________________________________________________________________________________________

4.2 Pentru administratorii achizitorului potenţial – persoană juridică, furnizaţi informaţiile prevăzute la subpunctul 4.1 prin anexarea lor la prezentul chestionar, sub semnătura persoanelor în cauză.

4.3 Furnizaţi informaţii privind existenţa unei evaluări anterioare a reputaţiei achizitorului potenţial – persoană juridică în calitate de acţionar eventual, administrator al unei bănci ori al unei instituţii financiare, realizate deja de către o altă autoritate de supraveghere. Specificaţi identitatea autorităţii şi prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei evaluări.

4.4 Furnizaţi informaţii privind existenţa unei evaluări anterioare a achizitorului potenţial – persoană juridică realizate de către o autoritate din afara sectorului financiar. Specificaţi identitatea autorităţii şi prezentaţi o dovadă a rezultatului acelei evaluări

___________________________________________________________________________________________________

4.5 Descrieţi interesele şi relaţiile financiare şi nefinanciare ale achizitorului potenţial – persoană juridică cu:

a) orice acţionar al băncii vizate de achiziţia propusă şi/sau cu orice deţinător indirect/beneficiar efectiv al unei cote în capitalul acestei bănci

___________________________________________________________________________________________________

b) orice persoană împuternicită să reprezinte acţionarul băncii vizate de achiziţia propusă şi/sau deţinătorul indirect/beneficiarul efectiv al unei cote în capitalul acestei bănci

___________________________________________________________________________________________________

c) orice persoană care exercită funcţia de administrator al băncii vizate de achiziţia propusă şi/sau al acţionarului şi/sau al deţinătorului indirect al unei cote în capitalul acestei bănci

___________________________________________________________________________________________________

d) banca însăşi şi cu grupul din care aceasta face parte

___________________________________________________________________________________________________

e) orice alte interese sau activităţi ale achizitorului potenţial – persoană juridică, care ar genera conflicte de interese în raport cu banca şi soluţiile posibile pentru înlăturarea acestora

___________________________________________________________________________________________________

4.6 Dacă achizitorul potenţial – persoană juridică face parte dintr-un grup, indicaţi:

a) persoanele supravegheate din cadrul grupului şi denumirea autorităţii de supraveghere în cauză

___________________________________________________________________________________________________

b) dacă grupul financiar din care face parte are o structură care să permită exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informaţii între autorităţile competente şi determinarea repartizării competenţelor între aceste autorităţi

___________________________________________________________________________________________________

c) dacă achizitorul potenţial – persoană juridică sau grupul din care face parte beneficiază de ratinguri; furnizaţi informaţii şi documente relevante privind ratingul de credit al achizitorului potenţial şi ratingul global al grupului

___________________________________________________________________________________________________

4.7 Precizaţi dacă aveţi cunoştinţă despre existenţa unor dispoziţii legale sau măsuri de natură administrativă în statul de origine (de exemplu, permisiunea păstrării anonimatului în ceea ce priveşte identitatea acţionarilor/asociaţilor, persoanelor cu responsabilităţi de administrare a achizitorului potenţial – persoană juridică, lipsa obligativităţii organizării şi ţinerii contabilităţii ori întocmirii sau publicării situaţiilor financiare), de natură să împiedice exercitarea supravegherii eficiente a băncii la care intenţionaţi să dobîndiţi participaţii.

 

III. Informaţii referitoare la participaţia la capitalul social al băncii

5. Indicaţi denumirea şi sediul băncii/sucursalei din Republica Moldova a unei bănci străine pentru care se comunică informaţiile

___________________________________________________________________________________________________

 

6. Indicaţi care este obiectivul general urmărit prin participarea la capitalul social al băncii (de exemplu, investiţie strategică, investiţie de portofoliu)

___________________________________________________________________________________________________

 

7. În cazul în care achizitorul potenţial preconizează să deţină controlul asupra băncii – prezentaţi politicile achizitorului potenţial aferente direcţiilor de dezvoltare a activităţii băncii în următorii 2 ani

___________________________________________________________________________________________________

 

8. Indicaţi următoarea informaţie aferentă deţinerii/dobîndirii directe şi/sau indirecte a acţiunilor în capitalul băncii:

a) deţinute direct şi/sau indirect în prezent de către achizitorul potenţial:

___________ numărul şi tipul acţiunilor, valoarea nominală a unei acţiuni;

___________ suma în lei;

___________ % din capitalul social al băncii;

___________ % din totalul drepturilor de vot;

b) ce urmează a fi dobîndite direct şi/sau indirect de către achizitorul potenţial:

___________ numărul şi tipul acţiunilor, valoarea nominală a unei acţiuni;

___________ suma în lei;

___________ % din capitalul social al băncii;

___________ % din totalul drepturilor de vot;

___________ preţul de dobîndire al unei acţiuni, costul total al tranzacţiei preconizate.

 

9. Indicaţi condiţiile dobîndirii preconizate şi modul de realizare a acesteia

___________________________________________________________________________________________________

 

10. Prezentaţi informaţia despre existenţa oricărui acord, indiferent de forma în care a fost încheiat, care are drept obiect sau efect exercitarea concertată a dreptului de vot în cadrul adunărilor generale ale acţionarilor băncii sau în cadrul adunărilor generale ale persoanelor care exercită controlul asupra băncii, activitatea concertată în cadrul administrării băncii sau ale persoanelor care exercită controlul asupra acesteia, sau exercitarea dreptului de a desemna majoritatea membrilor consiliului sau ai organului executiv al băncii, sau ale persoanelor care exercită controlul asupra acesteia.

Prezentaţi informaţie despre intenţia de a încheia un astfel de acord.

Acordul/acordurile, sau proiectul/proiectele acestora se anexează

___________________________________________________________________________________________________

 

11. Precizaţi perioada pentru care intenţionaţi să deţineţi acţiunile după dobîndirea lor, precum şi orice intenţie de majorare, diminuare sau menţinere a nivelului participaţiei în următorii 2 ani

___________________________________________________________________________________________________

 

IV. Informaţii privind finanţarea participaţiei la capitalul social al băncii

12. Indicaţi care este sursa şi mărimea mijloacelor utilizate pentru dobîndirea acţiunilor băncii. În cazul în care activele lichide disponibile nu sunt suficiente pentru dobîndirea acţiunilor băncii, în acest scop fiind necesară vînzarea altor active – prezentaţi informaţia detaliată despre vînzarea preconizată

___________________________________________________________________________________________________

 

13. Indicaţi care este provenienţa mijloacelor utilizate pentru dobîndirea acţiunilor băncii, respectiv:

a) detalii privind utilizarea resurselor financiare proprii şi originea acestora, susţinute de acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere, în cazul în care nu este posibilă furnizarea unor acte doveditoare

___________________________________________________________________________________________________

b) informaţii cu privire la mijloacele şi reţeaua utilizată pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor care vor fi folosite pentru achiziţie, aranjamente financiare etc.)

___________________________________________________________________________________________________

c) detalii referitoare la accesul la resurse de capital şi la pieţele financiare, şi asupra finanţării pentru cumpărarea acţiunilor

___________________________________________________________________________________________________

d) informaţii referitoare la utilizarea de fonduri împrumutate contractate din sistemul bancar (instrumente financiare ce vor fi emise) sau la orice alt tip de relaţie financiară cu alţi acţionari ai băncii (scadenţe, termene, gajuri şi alte garanţii)

___________________________________________________________________________________________________

e) informaţii asupra bunurilor achizitorului potenţial sau ale altei persoane care urmează să fie vîndute într-un termen scurt în scopul finanţării participaţiei (condiţii de vînzare, evaluarea preţului şi detalii privind caracteristicile acesteia)

___________________________________________________________________________________________________

 

14. Precizaţi care sunt efectele/consecinţele aşteptate ale participaţiei la capitalul social al băncii? Furnizaţi informaţii privind impactul acestei operaţiunii asupra indicatorilor financiari şi, după caz, prudenţiali ai achizitorului potenţial (de exemplu, nivelul fondurilor proprii, indicatorul de lichiditate etc.)

___________________________________________________________________________________________________

 

15. Furnizaţi informaţii cu privire la capacitatea financiară şi disponibilitatea achizitorului potenţial de a susţine banca cu fonduri proprii suplimentare, dacă este necesar pentru dezvoltarea activităţilor acesteia sau în cazul unor dificultăţi financiare

___________________________________________________________________________________________________

 

16. Indicaţi dacă aţi studiat şi cunoaşteţi prevederile legislaţiei în vigoare în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului

___________________________________________________________________________________________________

 

17. Indicaţi dacă, în ceea ce priveşte achiziţia propusă, este sau a fost săvîrşită o infracţiune ori o tentativă a infracţiunii de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism, în sensul prevederilor legislaţiei în domeniu, sau că prin achiziţia propusă un asemenea risc ar putea creşte.

___________________________________________________________________________________________________

 

Subsemnatul, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii, că toate informaţiile cuprinse în acest chestionar, precum şi toate informaţiile şi documentele prezentate în cadrul cererii conform anexelor la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor de participare în capitalul social al băncii sunt complete şi veridice.

 

Data întocmirii ____________________

 

Semnătura achizitorului potenţial ___________________ /numele şi prenumele/

Funcţia (dacă este cazul) _________________________

 

Ştampila (dacă este cazul)

_________________________

(pentru persoanele juridice vor semna persoanele împuternicite prin lege sau statut)

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

INFORMAŢIA

privind achizitorii potenţiali direcţi şi indirecţi, inclusiv beneficiarii efectivi

ai cotelor substanţiale în capitalul social al băncilor

 

Numele, prenumele/denumirea achizitorului potenţial/

grupul de persoane care acţionează concertat: ________________________________________

 

Denumirea băncii: _______________________

 

Date privind achizitorul potenţial direct al cotei substanţialeDate privind achizitorii potenţiali indirecţi ai cotelor substanţiale, inclusiv beneficiarii efectivi ai acestora
Numele,
prenumele
persoanei
fizice/
denumirea
oficială a
persoanei
juridice/
grupul de
persoane
care
acţionează
concertat
Codul
per-
sonal
al per-
soanei
fizice/
codul
fiscal
al per-
soanei
juridice
Adresa
perma-
nentă
a per-
soanei
fizice/
sediul
per-
soanei
juridice
În cazul
persoanei
juridice –
numele,
prenumele
şi funcţia
admini-
stratorului
Cota de
partici-
pare/
dreptul
de vot,
care
vor fi
deţinute
în
capitalul
băncii
(%)
Achizitorii potenţiali indirecţi ai cotelor substanţiale1 I nivelAchizitorii potenţiali indirecţi ai cotelor substanţiale … nivel2Inclusiv beneficiarii efectivi3
Numele,
prenu-
mele/
denumi-
rea
Codul
per-
sonal
al per-
soanei
fizice/
codul
fiscal
al per-
soanei
juridice
Adresa
perma-
nentă
a per-
soanei
fizice/
sediul
per-
soanei
juridice
Numele,
prenumele
şi funcţia
admini-
stratorului
Cota de
partici-
pare/
dreptul
de vot, care
vor fi
deţinute
în
capitalul
achizi-
torului
potenţial
direct
(%)
Cota de
partici-
pare/
dreptul
de vot, care
vor fi
deţinute
în
capitalul
ultimului
deţinător
indirect
(%)
Numele,
prenu-
mele/
denumi-
rea
Codul
per-
sonal
al per-
soanei
fizice/
codul
fiscal
al per-
soanei
juridice
Adresa
perma-
nentă
a per-
soanei
fizice
Relaţia
de
control
asupra
achizi-
torului
potenţial
direct
sau,
după
caz,
asupra
ultimului
deţinător
indirect
 
 
 

Data întocmirii ________________

 

Semnătura achizitorului potenţial direct4 ______________________ /Numele, prenumele şi funcţia/

 

Semnătura achizitorului potenţial indirect, inclusiv a beneficiarilor efectivi5 ______________ /Numele, prenumele şi funcţia/

 

______________________

1 Informaţia aferentă achizitorului potenţial indirect ai cotelor substanţiale urmează a fi completată numai în cazul achizitorului potenţial direct al băncilor – persoană juridică, aplicînd definiţia de deţinere indirectă şi cea de control din art.3 din Legea instituţiilor financiare.

2 Informaţia urmează a fi completată de către achizitorii potenţiali indirecţi, după caz, în funcţie de nivelul de deţinere indirectă a cotelor substanţiale.

3 Va fi aplicată definiţia de beneficiar efectiv din art.3 din Legea instituţiilor financiare.

4 În cazul persoanelor fizice – semnătura acestora, iar în cazul persoanelor juridice – semnătura administratorului, cu aplicarea ştampilei persoanei juridice.

5 Se aplică în cazul achizitorilor potenţiali ai băncii – persoane juridice, şi anume semnătura administratorului achizitorului potenţial indirect cu aplicarea ştampilei acestuia, inclusiv semnătura beneficiarilor efectivi.

 

 

Anexa nr.6

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

NOTIFICARE

privind înstrăinarea/reducerea cotei substanţiale deţinute

 

1. Identificarea persoanei care îşi înstrăinează/reduce cota deţinută în capitalul băncii

 

Persoana care îşi înstrăinează sau reduce cota într-o bancăNumele şi prenumele / denumirea
Data naşterii / data şi numărul înregistrării de stat
Domiciliul / sediul

 

2. Informaţia privind cota substanţială ce urmează a fi înstrăinată/redusă

 

Cota substanţială în capitalul băncii pînă la înstrăinare/reducere (lei/%)
Data planificată de a încheia contractul cu societatea de investiţii / data planificată de a reduce cota substanţială – în cazurile transferului direct de proprietate asupra valorilor mobiliare
Valoarea cotei de participare în capitalul băncii, ce urmează a fi înstrăinată/redusă, conform valorii nominale a acţiunilor (lei)

- din care cu drept de vot (lei)

Mărimea cotei de participare în capitalul băncii, ce urmează a fi înstrăinată/redusă (%)

- din care cu drept de vot (%)

Cota de participare în capitalul băncii după înstrăinare/reducere (lei/%)

- din care cu drept de vot (lei/%)

Modul în care va fi înstrăinată/redusă cota substanţială
 

Data întocmirii ___________________

 

Semnătura persoanei ______________

 

 

Anexa nr.7

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

DECLARAŢIE

Acţionari persoane fizice

 

Subsemnatul ______________, cu domiciliul în ______________, posesor al actului de identitate tip _________ seria ___ nr.________, eliberat de _________ la data de _________, valabil până la data de _________, în calitate de acţionar al băncii ______________, având o cotă de ____% din capitalul social al acesteia şi ____% din drepturile de vot, prin prezenta declar următoarele.

 

Având în vedere prevederile legale aplicabile, precum şi prevederile statutului băncii, declar pe propria răspundere că6:

 

1. NU ACŢIONEZ CONCERTAT7 cu nici unul dintre deţinătorii direcţi sau indirecţi de acţiuni ale băncii, persoane fizice sau juridice.

2. Declar pe propria răspundere că în cazul în care voi decide SĂ ACŢIONEZ CONCERTAT cu alţi acţionari:

a) VOI INFORMA, Banca Naţională a Moldovei, conform prevederilor legale, despre orice acord, indiferent de forma în care a fost încheiat, care are drept obiect sau efect: exercitarea concertată a dreptului de vot în cadrul adunărilor generale ale acţionarilor băncii sau în cadrul adunărilor generale ale persoanelor care exercită controlul asupra băncii; activitatea concertată în cadrul administrării băncii sau a persoanelor care exercită controlul asupra acesteia; ori exercitarea dreptului de a desemna majoritatea membrilor consiliului sau ai organului executiv al băncii sau a persoanelor care exercită controlul asupra acesteia;

b) VOI SOLICITA PERMISIUNEA SCRISĂ a Băncii Naţionale a Moldovei în cazurile prevăzute de lege.

 

ACŢIONEZ CONCERTAT cu următoarele persoane din cadrul acţionariatului societăţii:

 

Persoane fizice:

_________________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

 

Persoane juridice:

_________________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

 

Şi împreună deţinem:

a) o cotă în mărime de ______% din capitalul social al băncii în număr de ______ acţiuni;

b) ______% din drepturile de vot.

 

Natura relaţiilor existente între membrii grupului de persoane care acţionează concertat din care fac parte: ___________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________

 

Specificaţi prevederile acordurilor existente cu alţi acţionari referitoare la bancă:

___________________________________________________________________________________________________

 

Subsemnatul, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii, că toate informaţiile cuprinse în această declaraţie sunt complete şi conforme cu realitatea.

 

 

Semnătura __________________

 

Data perfectării “___” ________________ 20___

 

 

______________________

6 Se bifează compartimentul corespunzător

7 Noţiunea de “activitate concertată” conform actelor normative ale Băncii Naţionale a Moldovei

 

 

Anexa nr.8

la Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor

de participare în capitalul social al băncii

 

DECLARAŢIE

Acţionari persoane juridice

 

Subsemnatul ______________, cu domiciliul în ______________, posesor al actului de identitate tip _________ seria ___ nr.________, eliberat de _________ la data de _________, valabil până la data de _________, în calitate de reprezentant legal al acţionarului persoană juridică ______________, care deţine o cotă de ____% în capitalul social al băncii ______________ şi ____% din drepturile de vot, prin prezenta declar următoarele:

 

Având în vedere prevederile legale aplicabile, precum şi prevederile statutului băncii, declar pe propria răspundere că8:

 

1. Societatea pe care o reprezint NU ACŢIONEAZĂ CONCERTAT9 cu nici unul dintre acţionarii societăţii, persoane fizice sau juridice.

 

2. Declar pe propria răspundere că în cazul în care societatea pe care o reprezint va decide SĂ ACŢIONEZE CONCERTAT cu alţi acţionari, aceasta:

a) VA INFORMA, Banca Naţională a Moldovei, conform prevederilor legale, despre orice acord, indiferent de forma în care a fost încheiat, care are drept obiect sau efect: exercitarea concertată a dreptului de vot în cadrul adunărilor generale ale acţionarilor băncii sau în cadrul adunărilor generale ale persoanelor care exercită controlul asupra băncii; activitatea concertată în cadrul administrării băncii sau a persoanelor care exercită controlul asupra acesteia; ori exercitarea dreptului de a desemna majoritatea membrilor consiliului sau ai organului executiv al băncii sau a persoanelor care exercită controlul asupra acesteia;

b) VA SOLICITA PERMISIUNEA SCRISĂ a Băncii Naţionale a Moldovei în cazurile prevăzute de lege.

 

Societatea pe care o reprezint ACŢIONEAZĂ CONCERTAT cu următoarele persoane din cadrul acţionariatului societăţii:

 

Persoane fizice:

_________________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

 

Persoane juridice:

_________________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

 

Şi împreună deţin:

a) o cotă în mărime de ______% din capitalul social al băncii în număr de ______ acţiuni;

b) ______% din drepturile de vot.

 

Natura relaţiilor existente între membrii grupului de persoane care acţionează concertat din care societatea pe care o reprezint, face parte:

___________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________

 

Specificaţi prevederile acordurilor existente cu alţi acţionari referitoare la bancă:

___________________________________________________________________________________________________

 

Subsemnatul, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii, că toate informaţiile cuprinse în această declaraţie sunt complete şi conforme cu realitatea.

 

 

Semnătura __________________

 

Loc ştampilă

 

Data perfectării “___” ________________ 20___

 

 

______________________

8 Se bifează compartimentul corespunzător

9 Noţiunea de “activitate concertată” conform actelor normative ale Băncii Naţionale a Moldovei