H O T Ă R Î R E
cu privire la controlul constituţionalităţii art.4 şi art.9, Anexelor nr.2 şi nr.4, în partea ce ţine
de cheltuielile pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor, din
Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 nr.1131-XIII din 26 martie 1997
nr. 39 din 22.12.1997
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.6-7/3 din 29.01.1998
* * *
ÎN NUMELE REPUBLICII MOLDOVA
Curtea Constituţională în componenţa:
Pavel BARBALAT – preşedinte
Nicolae CHISEEV – judecător
Mihai COTOROBAI – judecător
Nicolae OSMOCHESCU – judecător-raportor
Gheorghe SUSARENCO – judecător
Ion VASILATI – judecător
cu participarea doamnei Ludmila Zadorojnîi, grefier, deputaţilor în Parlament domnilor Valeriu Matei şi Vasile Nedelciuc, autorii sesizării, în lipsa reprezentanţilor Parlamentului şi Guvernului – părţi în proces legal citate, conducîndu-se de prevederile art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul cu privire la constituţionalitatea art.4 şi art.9, precum şi a Anexei nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997.
Temei pentru examinarea dosarului, în baza art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a servit sesizarea deputaţilor în Parlament Valeriu Matei, Alexandru Moşanu şi Vasile Nedelciuc, în care se solicită controlul constituţionalităţii art.4 şi art.9, precum şi al Anexei nr.4, în partea ce se referă la cheltuielile pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor, din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 nr.1131-XIII din 26 martie 1997.
Prin decizia Curţii Constituţionale din 2 decembrie 1997 sesizarea a fost acceptată spre examinare şi soluţionare în fond şi inclusă în ordinea de zi.
În opinia autorilor sesizării, bugetul asigurărilor sociale de stat se formează din defalcările efectuate de unităţile economice, întreprinderile agricole, cetăţeni şi alte categorii de contribuabili şi nu poate fi gestionat fără participarea patronatului, sindicatelor şi a statului. De aceea abilitarea, în baza art.4 din Legea nominalizată, numai a Direcţiei executive a Fondului Social şi a Consiliului Federaţiei Generale a Sindicatelor din Republica Moldova cu dreptul de a gestiona Fondul Social contravine art.43 alin.(4) din Constituţie, care garantează dreptul la negocieri în materie de muncă şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective, precum şi scopurilor sindicatelor, statuate în art.42 din Constituţie.
Afectarea mijloacelor din bugetul asigurărilor sociale de stat pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor, deci din sursele destinate achitării pensiilor, îngrădeşte dreptul cetăţenilor la asistenţă şi protecţie socială şi contravine principiilor stipulate în art.47 alin.(2) din Constituţie.
Curtea Constituţională, conducîndu-se de prevederile art.23 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională,
A CONSTATAT:
În conformitate cu art.131 din Constituţie, bugetul public naţional cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele raioanelor, oraşelor şi satelor. Aceste bugete, fiind trei instituţii juridice distincte, sînt, totodată, părţi componente ale bugetului public naţional unitar şi, prin urmare, se supun principiilor generale de gestionare a bugetului.
Normele constituţionale stipulează că atît formarea, cît şi administrarea, utilizarea şi controlul resurselor financiare ale statului se reglementează prin lege (art.130 alin.(1) din Constituţie). Adoptarea de către Parlament a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 nr.1131-XIII din 26 martie 1997 se subsumează normelor constituţionale.
În opinia autorilor sesizării, abilitarea, potrivit art.4 al Legii sus-menţionate, numai a Direcţiei executive a Fondului Social şi Consiliului Federaţiei Generale a Sindicatelor ca subiecţi cu drept de a utiliza mijloacele Fondului Social, fără participarea patronatului ca partener social, contravine dispoziţiilor art.42 şi art.43 alin.(4) din Constituţie.
Adoptarea de către Parlament a unor acte, inclusiv legislative, în cele mai importante domenii ale vieţii economice şi sociale a statului, constituie o funcţie deliberativă exclusivă a Parlamentului. Categoriile de legi, domeniile în care adoptarea lor este necesară sînt stipulate în art.72 din Constituţie, utilizarea resurselor financiare publice ale statului fiind reglementată prin lege. În consens cu această prevedere constituţională bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 a fost adoptat de Parlament prin Legea nr.1131-XIII din 26 martie 1997. Normele constituţionale (art.42, 43, 130, 131 din Constituţie) nu conţin dispoziţii imperative, ce ar nominaliza subiecţii abilitaţi să utilizeze Fondul Social, după cum se prevede în Legea nr.1131-XIII din 26 martie 1997. Determinarea şi specificarea instituţiilor respective (statale sau obşteşti) cu drept de a utiliza fondurile, prevăzute la art.3 din Legea citată, ţine de competenţa legislativului.
Pentru considerentele menţionate mai sus şi avînd în vedere decizia Curţii Constituţionale nr.10 din 15 decembrie 1997, Curtea Constituţională concluzionează că problema abordată în sesizare privind controlul constituţionalităţii art.4 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 nu ţine de competenţa Curţii Constituţionale. De aceea, în baza art.60 lit.c) şi e) din Codul jurisdicţiei constituţionale, procesul, în partea ce ţine de controlul constituţionalităţii art.4 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997, se sistează.
Repartizarea şi utilizarea mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat, în conformitate cu art.58 alin.(2) din Legea privind sistemul bugetar şi procesul bugetar nr.847-XIII din 24 mai 1996, se efectuează în condiţiile legii.
În Anexa nr.4 "Calculul mijloacelor pentru plata pensiilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor pe anul 1997", la care se face trimitere în art.9 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997, una din poziţiile ei prevede "cheltuieli pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor".
Exercitînd controlul, la sesizare, al constituţionalităţii art.4 şi art.9, precum şi al Anexei nr.4 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997, Curtea Constituţională consideră necesar, în temeiul art.6 alin.(3) din Codul jurisdicţiei constituţionale, să se pronunţe şi asupra constituţionalităţii Anexei nr.2 din legea menţionată.
În Anexa nr.2 "Sinteza bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 la venituri şi cheltuieli" la legea citată se prevede alocarea de mijloace băneşti pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor din fondul de pensii, indemnizaţii, prevăzut de art.3 al legii.
Conform art.47 alin.(2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul la asigurare în caz de şomaj, boală, invaliditate, văduvie, bătrîneţe sau în celelalte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistenţă, în urma unor împrejurări independente de voinţa lor. Astfel, potrivit prevederilor legale, bugetul asigurărilor sociale de stat are menirea de a asigura finanţarea cheltuielilor de ordin naţional în aşa fel încît statul să-şi onoreze obligaţiile faţă de cetăţeni, garantînd tuturor cetăţenilor săi dreptul la asistenţă şi protecţie socială. Materializarea acestor obligaţii şi garanţii, reclamă reglementarea şi repartizarea mijloacelor fondurilor constituite prin lege, inclusiv a fondului de pensii şi indemnizaţii (art.3 din legea menţionată).
Reglementările legislative nu trebuie, totodată, să aducă prejudicii drepturilor fundamentale ale omului, consfinţite de art.47 din Constituţie.
În cazul luat în dezbatere, Curtea Constituţională consideră că au fost încălcate criteriile proporţionalităţii, deoarece măsurile luate pentru susţinerea materială a organizaţiilor obşteşti ale veteranilor sînt nejustificate şi afectează dreptul cetăţenilor la tratament social egal şi principiul egalităţii în drepturi a tuturor cetăţenilor fără privilegii şi discriminări.
Pentru motivele menţionate, Curtea Constituţională consideră că includerea în Anexele nr.2 şi nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 a sintagmei "Cheltuieli pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor" contravine normelor constituţionale şi este, prin urmare, neconstituţională.
În baza art.26 al Legii cu privire la Curtea Constituţională, art.60 lit.c) şi e), art.62 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
HOTĂRĂŞTE:
1. Se declară constituţional art.9 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 nr.1131-XIII din 26 martie 1997 cu excepţia sintagmei "Cheltuieli pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor (-40,0 mii lei) din Anexele nr.2 şi nr.4 la Legea nominalizată.
2. Se declară neconstituţională sintagma "Cheltuieli pentru susţinerea activităţii organizaţiilor obşteşti ale veteranilor" din Anexele nr.2 şi nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997 nr.1131-XIII din 26 martie 1997.
3. În baza art.60 lit.c) şi e) din Codul jurisdicţiei constituţionale se sistează procesul în partea ce ţine de controlul constituţionalităţii art.4 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997.
4. Prezenta Hotărîre este definitivă, intră în vigoare la data adoptării, nu poate fi atacată şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
PREŞEDINTELE | |
CURŢII CONSTITUŢIONALE | Pavel BARBALAT
|
Chişinău, 22 decembrie 1997. | |
Nr. 39. |
