marți, 23 noiembrie 1999
Hotărîre nr.62 din 23.11.99 despre controlul constituţionalităţii Hotărîrilor Guvernului: nr.318 din 21 aprilie 1999, nr.530 din 10 iunie 1999, nr.616 din 1 iulie 1999 şi nr.8...
                    HOTĂRÎREA CURŢII CONSTITUŢIONALE
           despre controlul constituţionalităţii Hotărîrilor
   Guvernului: nr.318 din 21 aprilie 1999*, nr.530 din 10 iunie 1999**,
    nr.616 din 1 iulie 1999*** şi nr.825 din 3 septembrie 1999****

                          Nr.62  din  23.11.99

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.135-136/74 din 09.12.1999

                                * * *

---------------------------------
    * M.O., 1999, nr. 42-44, art.315.
    ** M.O., 1999, nr. 62-64, art. 560.
    *** M.O., 1999, nr. 73-77, art. 648.
    **** M.O., 1999, nr. 98-100, art. 865.

    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT      - preşedinte
    Nicolae CHISEEV     - judecător
    Mihai COTOROBAI     - judecător
    Constantin LOZOVANU - judecător-raportor
    Gheorghe SUSARENCO  - judecător
    Ion VASILATI        - judecător
    cu participarea   grefierului  Tatiana  Berladean,  deputatului   în
Parlament Victor Cecan, preşedintele Comisiei pentru control şi petiţii,
autorul    sesizării,   viceministrului   justiţiei   Olga   Poalelungi,
reprezentantul  Guvernului, în prezenţa Ninei Lupan, Larisei Dorohin  şi
Galinei Fonari, şefe de direcţii la Ministerul Finanţelor, călăuzindu-se
de  art. 135 alin. (1) lit.a) din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit.  a)
din  Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art. 16 alin. (1) din
Codul  jurisdicţiei  constituţionale,  a  examinat  în  şedinţă  plenară
deschisă   dosarul  privind  controlul  constituţionalităţii   Hotărîrii
Guvernului  nr. 318 din 21 aprilie 1999 "Despre aprobarea Regulamentului
cu  privire la modul de efectuare a compensărilor reciproce în  procesul
executării   bugetului  de  stat"  (cu  modificările  ulterioare)  -  în
continuare Hotărîrea Guvernului nr. 318.
    Temei pentru  examinarea  dosarului a servit  sesizarea  deputatului
Victor  Cecan,  depusă la 1 iulie 1999 în conformitate cu art. 24 şi  25
din Legea cu privire la Curtea Constituţională.
    Prin decizia  Curţii  Constituţionale din 15 iulie 1999 sesizarea  a
fost acceptată pentru examinare în fond şi inscrisă în ordinea de zi.
    În procesul examinării  prealabile  a sesizării au  fost  solicitate
puncte   de  vedere  Parlamentului,  Preşedintelui  Republicii  Moldova,
Guvernului, Ministerului Finanţelor şi Ministerului Justiţiei.
    Examinînd materialele  dosarului, audiind informaţia  judecătorului-
raportor, argumentele expuse de părţi,
    Curtea Constituţională
                        a  c o n s t a t a t:
    Întru executarea  Legii bugetului  pe  anul 1999  nr. 216-XIV  şi  a
Hotărîrii  Parlamentului  nr.  217-XIV din 12  decembrie  1998  "Privind
măsurile   de  executare  a  Legii  bugetului  pe  anul  1999"*****  (În
continuare - Legea bugetului pe anul 1999 şi Hotărîrea Parlamentului nr.
217-XIV),  Guvernul  a  adoptat  la 21 aprilie 1999  Hotrîrea  nr.  318
"Despre  aprobarea  Regulamentului  cu privire la modul de  efectuare  a
compensărilor  reciproce  în  procesul  executării  bugetului  de  stat"
(modificată   ulterior).  Punctul  2  al  Hotărîrii  prevede  că  partea
veniturilor  încasate la buget prin intermediul compensărilor  reciproce
nu  va depăşi 10 la sută din volumul anual al veniturilor la bugetul  de
stat  şi la bugetul consolidat. Această prevedere, conform pct. 3, nu se
extinde  asupra rezultatelor operaţiunilor efectuate în conformitate  cu
art.  39  (3)  şi 42 din Legea bugetului pe anul 1999. Pct. 5,  6  şi  7
stipulează   modul   de  efectuare  a  compensţrilor   reciproce   între
instituţiile publice finanţate din bugetele locale şi agenţii economici,
între  bugetul  de stat şi "Moldtranselectro", precum şi modalitatea  de
anulare a acestora în caz de încălcare a Regulamentului aprobat.
-------------------------------------
    ***** M.O., 1998, nr. 119-120, art. 719 şi 720.

    Autorul sesizării,  invocînd  art. 66 lit. c) şi h), art. 102  alin.
(2),  art.  131 din Constituţie, consideră  neconstituţionale  Hotărîrea
Guvernului  nr.  318,  Regulamentul aprobat prin  aceasta  şi  Hotărîrea
Guvernului  nr.  530  din 10 iunie 1999 "Cu privire  la  modificarea  şi
completarea   Regulamentului   cu  privire  la  modul  de  efectuare   a
compensărilor  reciproce  în procesul executării bugetului de stat"  (în
continuare - Hotărîrea Guvernului nr. 530) pentru următoarele motive.
    Sub aspect juridic    este   incorectă   referinţa   la    Hotărîrea
Parlamentului  nr. 217-XIV, deoarece hotărîrile Guvernului se emit  prin
organizarea  executării legilor, şi nu a hotărîrilor. Legea bugetului pe
anul   1999  nu  cuprinde  dispoziţii  despre  efectuarea  compensărilor
reciproce.  Regulamentul  aprobat prin Hotărîrea nr. 318  conţine  norme
general  obligatorii  ce  au forţă de lege.  Astfel,  interpretînd  prin
Regulament  Legea bugetului pe anul 1999 şi stabilind reguli noi privind
finanţele publice, Guvernul şi-a arogat competenţe ale legislativului.
    Totodată, autorul   menţionează   că  reglementările  stipulate   de
Hotărîrile  Guvernului  nr.  318  şi nr. 530 intră  în  contradicţie  cu
Hotărîrea Parlamentului nr. 217-XIV, care obligă Guvernul să reducă cota
veniturilor încasate prin compensări reciproce.
    Examinînd argumentele    expuse,   Curtea   Constituţională   reţine
următoarele.
    La 12 decembrie  1998 Parlamentul a adoptat Legea bugetului pe  anul
1999 nr. 216-XIV şi Hotărîrea nr. 217-XIV "Privind măsurile de executare
a  Legii  bugetului pe anul 1999". Prin art. 2 al  Hotărîrii  menţionate
Guvernul  este  abilitat de a efectua un şir de măsuri  concrete  pentru
executarea  bugetului pe anul 1999 adoptat de Parlament. Astfel, art.  2
alin.  30)  din  Hotărîre stipulează că Guvernul va  întreprinde  măsuri
pentru  reducerea cotei veniturilor încasate la buget prin compensări, a
căror mărime nu va depăşi 10 la sută din volumul anual al veniturilor la
bugetul de stat şi la bugetul consolidat.
    Pentru executarea  bugetului  pe anul 1999 şi bazîndu-se  pe  actele
adoptate  de  Parlament  (Legea  bugetului  şi  Hotărîrea  nr.  217-XIV)
Guvernul  a  emis  Hotărîrea  nr. 318, în baza  căreia  a  fost  aprobat
Regulamentul  cu privire la modul de efectuare a compensărilor reciproce
în  procesul  executării bugetului de stat, stabilind prin acesta  norme
general obligatorii, cu forţă de lege.
    În conformitate  cu  art.  66 lit. h) din  Constituţie,  Parlamentul
aprobă bugetul statului şi exercită controlul asupra lui.
    Legea cu privire  la  Guvern nr. 64-XII din 31 mai 1990*  stabileşte
principalele  atribuţii  ale Guvernului în domeniul  finanţelor.  Astfel
Guvernul  elaborează şi adoptă hotărîri în vederea transpunerii în viaţă
a politicii republicii în domeniul finanţelor, creditelor şi circulaţiei
monetare;  elaborează şi prezintă anual Parlamentului spre examinare  şi
aprobare  proiectele bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale
de  stat,  precum şi proiectul fondului extrabugetar, în cazul  formării
lui (art.13).
-----------------------------------
    * Veştile, 1990, nr. 8, art. 191.

    Legea privind  sistemul bugetar şi procesul bugetar nr.847-XIII  din
24  mai  1996**  prevede că Guvernul, după aprobarea  proiectului  legii
bugetare  anuale,  pînă  la 15 septembrie al fiecărui  an,  îl  prezintă
Parlamentului.  Parlamentul, după examinarea proiectului legii  bugetare
anuale,  de regulă, în trei lecturi, îl adoptă. Responsabilitatea pentru
executarea  bugetului  de stat revine Guvernului. În caz de  necesitate,
Ministerul  Finanţelor prezintă Guvernului, iar Guvernul - Parlamentului
un  proiect de rectificare a legii bugetare anuale (art. 24, 25, 27, 31,
40).
-----------------------------------
    ** M.O., 1997, nr. 19-20, art. 197.

    Prin urmare,  orice  modificare  a  bugetului de  stat  în  procesul
executării lui poate avea loc numai prin lege.
    Hotărîrea Parlamentului  nr.  217-XIV prevede măsuri de executare  a
Legii  bugetului  pe  anul  1999. Prin art.  2alin.  30)  din  Hotărîrea
menţionată  Parlamentul  obligă  Guvernul să întreprindă  măsuri  pentru
reducerea  cotei veniturilor încasate la buget prin compensări, a  căror
mărime  nu  va  depăşi 10 la sută din volumul anual  al  veniturilor  la
bugetul  de  stat  şi  la bugetul consolidat, de  fapt,  stabilind  prin
aceasta o normă juridică privind executarea bugetului de stat.
    Raportînd această  normă a  Hotărîrii Parlamentului nr.  217-XIV  la
dispoziţiile  Legii  bugetului  pe  anul  1999,  Curtea  Constituţională
constată următoarele.
    Prin art. 39  alin. (3) din Legea bugetului pe anul 1999  Ministerul
Finanţelor este autorizat să efectueze, la solicitarea beneficiarilor de
construcţie  a  obiectivelor prevăzute în programele  investiţionale  pe
anii  1994-1998,  stingerea  datoriilor lor creditoare faţă  de  agenţii
economici în contul stingerii datoriilor lor la buget.
    Legea stipulează că Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor,
coordonată  cu  ministerele de ramură şi cu autorităţile  administraţiei
publice  locale,  este în drept să decidă asupra stingerii unor  datorii
istorice  (la bugetul de stat) şi asupra stingerii creditelor primite de
la Ministerul Finanţelor (în condiţiile şi în cazurile prevăzute de art.
42 din Legea bugetului pe anul 1999).
    Alte dispoziţii  privind  condiţiile şi modalităţile  de  compensare
Legea bugetului pe anul 1999 nu conţine.
    Potrivit Legii   privind  sistemul  bugetar  şi  procesul   bugetar,
rectificarea bugetului de stat se face prin lege (art. 40).
    În procesul examinării cauzei s-a constatat că Regulamentul, aprobat
prin  Hotărîrea  Guvernului nr. 318, a fost modificat şi prin  Hotărîrea
Guvernului nr.616 din 1 iulie 1999 "Despre completarea Regulamentului cu
privire  la  modul  de efectuare a compensărilor reciproce  în  procesul
executării   bugetului  de  stat,  aprobat  prin  Hotărîrea   Guvernului
Republicii Moldova nr. 318 din 21 aprilie 1999" şi Hotărîrea nr. 825 din
3 septembrie 1999 "Pentru completarea Regulamentului cu privire la modul
de  efectuare a compensărilor reciproce în procesul executării bugetului
de stat".
    De aceea Curtea  Constituţională, în baza art. 6 alin. (3) din Codul
jurisdicţiei  constituţionale,  consideră  necesar a  extinde  controlul
constituţionalităţii   şi   asupra   art. 2 alin.  30)   din   Hotărîrea
Parlamentului  nr. 217-XIV ca fiind în contradicţie cu dispoziţiile art.
66 lit. h) din Constituţie, precum şi asupra actelor sus-menţionate prin
care a fost modificată Hotărîrea Guvernului nr.318.
    Deoarece dispoziţiile  Legii  bugetului pe anul 1999  nu  abilitează
Guvernul  cu  dreptul  de a adopta reguli privind modul de  efectuare  a
compensărilor  reciproce  în  procesul executării bugetului de  stat  şi
pentru  motivul  lipsei unei baze juridice, este evident  că  hotărîrile
Guvernului  nr. 318 din 21 aprilie, nr. 530 din 10 iunie, nr. 616 din  1
iulie  şi nr.825 din 3 septembrie 1999 nu pot avea putere juridică. Prin
urmare,  Guvernul,  adoptînd  aceste  hotărîri,  a  încălcat  principiul
separaţiei  puterilor  în  stat,  stipulat de art.  6  din  Constituţie,
arogîndu-şi împuterniciri improprii. Adoptarea unor astfel de norme este
de competenţa legislativului.
    Astfel, hotărîrile        Guvernului       supuse        controlului
constituţionalităţii,   precum  şi  art.  2  alin.  30)  din   Hotărîrea
Parlamentului  nr. 217-XIV contravin art. 6, art. 66 lit. c) şi h), art.
102 alin. (2) şi 131 alin. (2) din Constituţie.
    Pentru motivele  arătate,  în temeiul art. 135 alin. (1) lit. a)  şi
art. 140 din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a), art. 26 din Legea cu
privire  la Curtea Constituţională, art. 6 alin. (3), art. 62 lit. a) şi
68 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
    Curtea Constituţională
                         H O T Ă R Ă Ş T E :
    1. Declară neconstituţionale:
    - art. 2 alin.  30)  din Hotărîrea Parlamentului nr.217-XIV  din  12
decembrie  1998 "Privind măsurile de executare a Legii bugetului pe anul
1999";
    - Hotărîrea Guvernului nr. 318 din 21 aprilie 1999 "Despre aprobarea
Regulamentului   cu  privire  la  modul  de  efectuare  a  compensărilor
reciproce în procesul executării bugetului de stat";
    - Hotărîrea Guvernului  nr.  530  din 10 iunie 1999 "Cu  privire  la
modificarea  şi  completarea  Regulamentului  cu  privire  la  modul  de
efectuare  a compensărilor reciproce în procesul executării bugetului de
stat";
    - Hotărîrea Guvernului  nr. 616 din 1 iulie 1999 "Despre completarea
Regulamentului   cu  privire  la  modul  de  efectuare  a  compensărilor
reciproce  în  procesul  executării  bugetului  de  stat,  aprobat  prin
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 318 din 21 aprilie 1999";
    - Hotărîrea Guvernului   nr.  825  din  3  septembrie  1999  "Pentru
completarea   Regulamentului   cu  privire  la  modul  de  efectuare   a
compensărilor reciproce în procesul executării bugetului de stat".
    2. Prezenta Hotărîre  este  definitivă,  intră în  vigoare  la  data
adoptării,  nu  poate fi supusă nici unei căi de atac şi se  publică  în
"Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                          Pavel BARBALAT

    Chişinău,  23 noiembrie 1999.
    Nr. 62.