marți, 23 noiembrie 1999
Hotărîre nr.63 din 23.11.99 pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi din Hotărîrea Guvernului nr.309 din 17 mai 1995 şi a Hotărîrii Guvernului nr.445 din 13 mai 19...
                    HOTĂRÎREA CURŢII CONSTITUŢIONALE
        pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi din
 Hotărîrea Guvernului nr.309 din 17 mai 1995* şi a Hotărîrii Guvernului
                         nr.445 din 13 mai 1999**

                          Nr.63  din  23.11.99

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.135-136/75 din 09.12.1999

                                * * *

-------------------------------
    * M.O., 1995, nr.31-32, art.255.
    ** M.O., 1999, nr.53-54, art. 479.

    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT      - preşedinte
    Nicolae CHISEEV     - judecător
    Mihai COTOROBAI     - judecător
    Constantin LOZOVANU - judecător-raportor
    Gheorghe SUSARENCO  - judecător
    Ion VASILATI        - judecător
    cu participarea   grefierului  Tatiana  Berladean,  deputatului   în
Parlament Victor Cecan, preşedintele Comisiei pentru control şi petiţii,
autorul    sesizării,   viceministrului   justiţiei   Olga   Poalelungi,
reprezentantul  Guvernului, în prezenţa Victoriei Cojocaru, viceministru
al   educaţiei  şi  ştiinţei,  Nicolae  Ghenciu,  consilier  juridic  la
Ministerul  Educaţiei  şi  Ştiinţei, călăuzindu-se de  art.135  alin.(1)
lit.a)  din  Constituţie, art.4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire  la
Curtea   Constituţională  şi  art.16  alin.(1)  din  Codul  jurisdicţiei
constituţionale,  a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind
controlul  constituţionalităţii  prevederilor pct.1 alin. unu, pct.2  şi
pct.  3  din Hotărîrea Guvernului nr.309 din 17 mai 1995 "Cu privire  la
Nomenclatorul specialităţilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile
de  învăţămînt superior din Republica Moldova şi Planul de înmatriculare
în  1995  a  elevilor şi studenţilor în instituţiile de  învăţămînt  din
Republica Moldova cu finanţarea din bugetul republican" (în continuare -
Hotărîrea  Guvernului nr. 309) şi Hotărîrii Guvernului nr.445 din 13 mai
1999  "Cu  privire  la Nomenclatorul specializărilor  pentru  pregătirea
cadrelor  în instituţiile de învăţămînt superior din Republica  Moldova"
(în continuare - Hotărîrea Guvernului nr. 445).
    Temei pentru  examinarea  dosarului a servit  sesizarea  deputatului
Victor  Cecan, depusă la 19 iulie 1999, în conformitate cu art.24 şi  25
din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.4 alin.(1) lit.a) şi
alin. (3), art.38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
    Prin decizia  Curţii  Constituţionale din 27 iulie 1999 sesizarea  a
fost acceptată pentru examinare în fond şi înscrisă în ordinea de zi.
    În procesul examinării  prealabile  au  fost  solicitate  puncte  de
vedere Parlamentului, Preşedintelui republicii, Guvernului, Ministerului
Educaţiei şi Ştiinţei şi Ministerului Justiţiei.
    Examinînd materialele  dosarului,  audiind informaţia prezentată  de
judecătorul-raportor şi argumentele expuse de părţi,
    Curtea Constituţională
    a constatat:
    La 17 mai 1995  Guvernul  a adoptat Hotărîrea nr.309 "Cu privire  la
Nomenclatorul specialităţilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile
de  învăţămînt superior din Republica Moldova şi Planul de înmatriculare
în  1995  a  elevilor şi studenţilor în instituţiile de  învăţămînt  din
Republica Moldova cu finanţarea din bugetul republican".
    Conform pct.  2 din Hotărîre, Nomenclatorul aprobat constituie parte
componentă  a  standardului de stat în domeniul pregătirii  cadrelor  de
înaltă  calificare  şi  este obligatoriu pentru  toate  instituţiile  de
învăţămînt   din   republică,  indiferent  de  subordonare,   forma   de
proprietate şi gospodărire.
    La 13 mai 1999, în scopul implementării standardelor educaţionale de
stat  în  domeniul  pregătirii cadrelor în  instituţiile  de  învăţămînt
superior  şi  asigurării economiei naţionale cu specialişti  calificaţi,
Guvernul   adoptă  Hotărîrea  nr.  445  "Cu  privire  la   Nomenclatorul
specializărilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile de învăţămînt
superior din Republica Moldova."
    În pct. 2 din hotărîre se stabileşte că specializările, termenele de
instruire  şi  titlurile aprobate prin această hotărîre şi  obţinute  de
către  absolvenţii  instituţiilor  de învăţămînt  superior  se  introduc
începînd cu anul de studii 1999-2000 pentru toate tipurile instituţiilor
de  pregătire a cadrelor din republică, indiferent de subordonare, forma
de proprietate şi de gospodărire.
    Prin pct.3 din  Hotărîre  au fost abrogate alin. doi din pct.  6  şi
anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.309.
    Autorul sesizării,  invocînd art.6 şi 35 din Constituţie,  apreciază
prevederile    hotărîrilor    Guvernului   nr.309   şi   nr.445    drept
neconstituţionale.    Considerînd    că   instituirea    Nomenclatorului
specialităţilor  este oportună, el susţine, totodată, că acesta  trebuie
să  fie  reglementat prin lege. Aprobînd  Nomenclatorul  specialităţilor
prin  hotărîrile  sale,  Guvernul şi-a depăşit  competenţele,  încălcînd
astfel art.6 din Constituţie.
    Examinînd argumentele expuse de părţi, Curtea Constituţională relevă
că, în conformitate cu art.60 alin.(1) din Constituţie, Parlamentul este
unica autoritate legislativă a statului, una din atribuţiile de bază ale
căreia este adoptarea legilor, hotărîrilor şi moţiunilor (art.66 lit.a).
Potrivit  art.72 alin.(3) lit.k) din Constituţie, organizarea generală a
învăţămîntului se reglementează prin lege organică.
    În baza art.35 alin.(5) din Constituţie, instituţiile de învăţămînt,
inclusiv cele nestatale, se înfiinţează şi îşi desfăşoară activitatea în
condiţiile legii.
    Guvernul, ca   autoritate   publică  centrală,  asigură   realizarea
politicii  interne şi externe a statului şi exercită conducerea generală
a  administraţiei  publice, adoptă hotărîri prin organizarea  executării
legilor (art.96 alin.(1) şi art.102 alin.(2) din Constituţie).
    Legea nr.64-XII  din 31 mai 1990 "Cu privire la Guvern"*  stipulează
principalele   atribuţii  ale  Guvernului  în  domeniul  învăţămîntului:
asigurarea condiţiilor social-economice, crearea bazei tehnico-materiale
şi fondurilor speciale pentru dezvoltarea învăţămîntului public (art. 11
alin. (4).
-------------------------------
    * Veştile , 1990, nr.8, art.191.

    Pentru asigurarea  politicii  de  stat în  sfera  învăţămîntului  şi
reglementarea  organizării şi funcţionării sistemului de învăţămînt,  la
21 iulie 1995 Parlamentul a adoptat Legea învăţămîntului nr.547-XIII (în
continuare - Legea învăţămîntului)**.
-------------------------------
    ** M.O., 1995, nr.62-63, art.692.

    Această Lege  (art.2)  stipulează că baza de drept a  învăţămîntului
cuprinde  Constituţia, Concepţia dezvoltării învăţămîntului în Republica
Moldova,  Legea  învăţămîntului  şi alte acte  legislative  adoptate  în
conformitate  cu  ea.  Prin  art.7 din Lege  se  reglementează  acţiunea
standardelor educaţionale de stat. Astfel, sistemul de învăţămînt are la
bază  standarde  educaţionale  de  stat,  ce  asigură  posibilitatea  de
nostrificare  a  actelor  naţionale  de  studii.  Standardele  stabilesc
cerinţele  minime  obligatorii faţă de diversele niveluri şi  trepte  de
învăţămînt.  Modul de elaborare, aprobare şi introducere a  standardelor
educaţionale  de stat este stabilit de Guvern. Standardele  educaţionale
constituie  baza aprecierii obiective a nivelului de pregătire  generală
şi  profesională  a  absolvenţilor,  indiferent de  tipul  şi  forma  de
învăţămînt.
    Considerînd necesară implementarea standardelor educaţionale de stat
în  domeniul învăţămîntului superior, Guvernul a aprobat, prin Hotărîrea
nr.309,  Nomenclatorul  specialităţilor  pentru pregătirea  cadrelor  în
instituţiile  de  învăţămînt  superior, iar  prin  Hotărîrea  Guvernului
nr.445  -  Nomenclatorul specializărilor pentru pregătirea  cadrelor  în
instituţiile de învăţămînt superior, prin pct.3 al căreia a fost abrogat
Nomenclatorul stabilit prin Hotărîrea Guvernului nr.309 din 17 mai 1995.
    Verificînd actele   normative   enumerate,  Curtea   Constituţională
constată următoarele:
    Ca bază juridică  pentru  emiterea Hotărîrilor nr.309 şi nr.  445  a
servit   art.7   alin.(1)   din  Legea  învăţămîntului,   care   prevede
implementarea  standardelor  educaţionale  de stat (de menţionat  că  în
hotărîri  nu se fac referinţe la baza juridică). Standardul  educaţional
de  stat, conform art.7, reprezintă cerinţele minime obligatorii  pentru
diverse  trepte  şi  niveluri de învăţămînt.  Locuţiunea  "Nomenclatorul
specializărilor"   nu  se  încadrează  deci  în  noţiunea  de  "standard
educaţional  de stat". Legea învăţămîntului nu conţine prevederi directe
ce  ar  abilita  Guvernul  cu  dreptul de a  aproba  un  Nomenclator  al
specializărilor  pentru  toate instituţiile de învăţămînt  superior  din
republică.  Pct.2 din Hotărîrea Guvernului nr.309 şi pct.2 din Hotărîrea
Guvernului  nr.445  conţin dispoziţii general-obligatorii,  impersonale,
asigurate  prin  forţa  coercitivă a  statului.  Întrucît  Nomenclatorul
specializărilor  ţine de organizarea generală a învăţămîntului, domeniu,
care,  potrivit prevederilor constituţionale, se reglementează prin lege
organică, el urma să fie aprobat, de asemenea, prin lege organică.
    Din cele expuse  rezultă că Guvernul, adoptînd hotărîrile precitate,
şi-a   depăşit   competenţele   în  domeniul  organizării   generale   a
învăţămîntului.  Prin  urmare,  pct.  1 alin. unu, pct.2  şi  pct.3  din
Hotărîrea Guvernului nr.309 şi pct. 1 şi pct. 2 din Hotărîrea Guvernului
nr. 445 contravin Constituţiei.
    În altă ordine de idei, Curtea relevă că, potrivit art. 31 alin. (3)
din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 4 alin. (3) şi art.
6  alin. (2) din Codul jurisdicţiei constituţionale, instanţa examinează
în  exclusivitate  chestiuni  de drept. În contextul  menţionat,  Curtea
Constituţională  reţine  că  nu  poate  supune  examinării  pct.  3  din
Hotărîrea  Guvernului  nr. 445, deoarece dispoziţiile  despre  abrogarea
unor norme anterior existente nu constituie o normă de drept.
    Pentru considerentele  expuse şi conducîndu-se de art.135 alin.  (1)
lit.a),  art.140 din Constituţie, art 26 din Legea cu privire la  Curtea
Constituţională,  art.  60  lit.c),  62 lit.a)  din  Codul  jurisdicţiei
constituţionale,
    Curtea Constituţională
                         H O T Ă R Ă Ş T E :
    1. Declară neconstituţionale prevederile pct. 1 alin. unu, pct. 2 şi
pct.  3  din Hotărîrea Guvernului nr.309 din 17 mai 1995 "Cu privire  la
Nomenclatorul specialităţilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile
de  învăţămînt superior din Republica Moldova şi Planul de înmatriculare
în  1995  a  elevilor şi studenţilor în instituţiile de  învăţămînt  din
Republica  Moldova  cu finanţarea din bugetul republican" şi pct.  1  şi
pct.  2  din Hotărîrea Guvernului nr.445 din 13 mai 1999 "Cu privire  la
Nomenclatorul specializărilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile
de învăţămînt superior din Republica Moldova ".
    2. Sistează procesul  privind controlul constituţionalităţii pct.  3
din  Hotărîrea  Guvernului  nr.  445  din 13 mai  1999  "Cu  privire  la
Nomenclatorul specializărilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile
de învăţămînt superior din Republica Moldova".
    3. Prezenta Hotărîre  este  definitivă,  intră în  vigoare  la  data
adoptării,  nu  poate fi supusă nici unei căi de atac şi se  publică  în
"Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                          Pavel BARBALAT

    Chişinău, 23 noiembrie 1999.
    Nr. 63.