luni, 21 iunie 2004
Hotărîre nr.40 din 21.06.2004 privind rezultatele controlului asupra activităţii şi eficienţei cheltuielilor la întreţinerea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi subdiv...
                           CURTEA DE CONTURI
      Hotărîre privind rezultatele controlului asupra activităţii
      şi eficienţei cheltuielilor la întreţinerea Inspectoratului
        Fiscal Principal de Stat şi subdiviziunilor teritoriale
                        în perioada anului 2003

                         Nr.40  din  21.06.2004

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.156-162/25 din 27.08.2004

                                * * *

    Curtea de Conturi  a Republicii Moldova, în prezenţa viceministrului
finanţelor   dl   Gheorghe  Cojocari,  şefului  Inspectoratului   Fiscal
Principal  de  Stat (IFPS) dl Mihai Pop, şefului-adjunct al IFPS dl  Ion
Sturzu,  şefului-adjunct  al IFPS, şef al IFS pe mun.Chişinău dl  Sergiu
Puşcuţă,  precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere din cadrul
subdiviziunilor teritoriale ale IFPS, a examinat rezultatele controlului
asupra   activităţii   şi  eficienţei  cheltuielilor   la   întreţinerea
Inspectoratului  Fiscal Principal de Stat şi subdiviziunilor teritoriale
în perioada anului 2003 şi
                             a constatat:
    În conformitate  cu Legea bugetului de stat pe anul 2003  nr.1463-XV
din 15.11.02 (cu modificările ulterioare) şi deciziile organelor publice
ale    unităţilor   administrativ-teritoriale,   veniturile    bugetului
consolidat  au fost stabilite în sumă totală de 6573,1 mil.lei, inclusiv
ale  bugetului de stat - 4700,8 mil.lei. Încasările reale de venituri în
bugetul consolidat au constituit 6619,7 mil.lei, din care 4572,8 mil.lei
-  în  bugetul de stat. Planul bugetului consolidat la acumulări a  fost
îndeplinit cu 100,7 la sută, iar al bugetului de stat - cu 97,3 la sută.
Din  suma  totală  a veniturilor acumulate la bugetul  consolidat,  prin
intermediul organelor Serviciului Fiscal de Stat (SFS), au fost încasate
3140,5 mil.lei, sau 47,4 la sută.
    Cu toate că planul   bugetului  consolidat  a  fost  îndeplinit,  12
Inspectorate  fiscale  de  stat teritoriale (IFS pe  raioanele  Briceni,
Cantemir,  Călăraşi,  Cimişlia, Criuleni, Dubăsari,  Făleşti,  Floreşti,
Sîngerei,   Soroca,  Şoldăneşti,  Teleneşti)  au  îndeplinit  planul  de
încasări în proporţie de la 85,1 pînă la 99,4 la sută.
    Veniturile bugetului  de stat au fost acumulate cu 128,0 mil.lei mai
puţin  faţă  de  plan. La acumularea mijloacelor în bugetul de  stat  au
influenţat  negativ  neîndeplinirea sarcinii la venituri  provenite  din
granturi  (cu 454,1 mil.lei mai puţin) şi majorarea sumelor  restituirii
taxei pe valoarea adăugată (TVA) din buget cu 158,0 mil.lei.
    În a.2003, veniturile bugetului de stat administrate de organele SFS
au  alcătuit  1290,5  mil.lei, sau 104,4 la sută faţă  de  plan  (1235,8
mil.lei),  ceea ce constituie 28,2 la sută din suma totală a veniturilor
bugetului  de  stat. În comparaţie cu anul 2002, încasările  veniturilor
administrate  de  organele SFS în bugetul de stat s-au majorat cu  382,5
mil.lei, sau cu 42,1 la sută. În aceeaşi perioadă, în bugetul unităţilor
administrativ-teritoriale  (UAT)  organele SFS au acumulat  venituri  în
mărime  de  1850,0  mil.lei, sau de 111,3 la sută faţă de  plan  (1662,7
mil.lei),  ceea ce constituie 88,7 la sută din suma totală a veniturilor
bugetului UAT. În comparaţie cu anul 2002, încasările în bugetul UAT ale
veniturilor  administrate de organele SFS s-au majorat cu 323,4 mil.lei,
sau cu 21,2 la sută.
    Din totalul veniturilor  bugetului  consolidat administrate  de  SFS
veniturile   fiscale  constituie  2834,4  mil.lei,  sau  90,2  la  sută,
încasările  nefiscale  - 250,4 mil.lei (8,0 la sută) şi  veniturile  din
operaţiuni  cu capital - 55,8 mil.lei (1,8 la sută). Ponderea  esenţială
la formarea veniturilor bugetului consolidat din plăţile administrate de
SFS  aparţine  TVA - 37,4 la sută, impozitului pe venit  al  persoanelor
fizice  -  19,8  la  sută,  impozitului  pe  venit  din  activitatea  de
întreprinzător - 18,4 la sută, accizelor - 4,6 la sută.
    În anul 2003,  SFS  n-a îndeplinit sarcina de colectare  în  bugetul
consolidat  a impozitului pe proprietate (83,8 la sută), accizelor (84,5
la  sută),  impozitului privat (74,8 la sută). Încasările  nefiscale  au
constituit 96,3 la sută.
    La 01.01.04,  restanţele contribuabililor faţă de bugetul consolidat
au  constituit 3303,2 mil.lei, din care restanţele la plăţile de bază  -
suma  de  1299,0 mil.lei (328,0 mil.lei, sau 25,2 la sută din  ea  fiind
calculate  în  urma controalelor efectuate de Centrul pentru  Combaterea
Crimelor  Economice  şi  Corupţiei),  la sancţiuni  financiare  -  713,7
mil.lei,  la  penalităţi  -  996,5 mil.lei,  la  plăţile  prolongate  şi
îngheţate  - 294,0 mil.lei. În comparaţie cu anul precedent,  restanţele
contribuabililor au crescut cu 601,2 mil.lei (cu 22,2 la sută), inclusiv
la  plăţile de bază - cu 405,8 mil.lei  (cu 45,4 la sută), penalităţi  -
cu  157,1 mil.lei (cu 11,9 la sută) şi la sancţiuni financiare - cu 19,0
mil.lei  (cu  2,7  la sută). Încasările de penalităţi în  anul  2003  au
constituit  2,7 la sută, iar de sancţiuni financiare - 12,6 la sută.  La
un  nivel  scăzut  se  încasează plăţile  calculate  de  Centrul  pentru
Combaterea   Crimelor  Economice  şi  Corupţiei  (CCCEC).  Cu  toate  că
restanţele  sînt sume ale impozitelor şi altor plăţi efectiv  calculate,
IFPS nu întreprinde măsurile corespunzătoare, prevăzute de Codul fiscal,
pentru  colectarea  restanţelor în întregime, iar faptul neîncasării  pe
deplin  a  penalităţilor  şi  sancţiunilor financiare  îi  determină  pe
agenţii economici să tergiverseze achitarea datoriilor faţă de stat.
    În anul 2003, restanţe mari faţă de bugetul consolidat la plăţile de
bază,  penalităţi şi sancţiuni financiare au acumulat agenţii  economici
administraţi  de IFS pe mun.Chişinău - 1804,6 mil.lei, care s-au majorat
faţă  de anul precedent cu 404,9 mil.lei, sau cu 28,9 la sută. Din  suma
totală  a  restanţelor  IFS  pe mun.Chişinău,  129,3  mil.lei  le  revin
contribuabililor   mari   administraţi   de  Direcţia   Administrare   a
Contribuabililor Mari (DACM) a IFPS, iar 252,1 mil.lei constituie sumele
calculate  în  urma  controalelor efectuate de către CCCEC, în  total  -
381,4   mil.lei,  sau  21,1  la  sută  din  suma  totală  a  restanţelor
administrate   de   inspectoratul  respectiv.  De   asemenea,   restanţe
considerabile  faţă de bugetul consolidat sînt înregistrate după agenţii
economici  administraţi  de IFS pe  mun.Bălţi - 63,2 mil.lei,  raioanele
Hînceşti  -  67,9 mil.lei, Ocniţa - 67,5 mil.lei, Orhei - 60,7  mil.lei,
Căuşeni  -  60,0  mil.lei,  Ungheni - 48,0  mil.lei,   Călăraşi  -  46,2
mil.lei,  Ialoveni  - 51,2 mil.lei, Cahul - 43,1 mil.lei, Anenii  Noi  -
38,0 mil.lei, UTA Găgăuzia - 169,1 mil.lei etc.
    La 01.01.04, restanţele contribuabililor mari administraţi de DACM a
IFPS  faţă  de bugetul consolidat au constituit 277,7 mil.lei, din  care
restanţele  la  plăţile  de  bază  - 122,4  mil.lei  (inclusiv  în  urma
activităţii  CCCEC - 21,1 mil.lei), la penalităţi - 105,5 mil.lei şi  la
amenzi  - 49,8 mil.lei. În anul 2003, DACM a admis creşterea  datoriilor
contribuabililor mari cu 26,1 mil.lei.
    Un şir de agenţi economici au restanţe considerabile faţă de bugetul
consolidat.  Astfel, la 30 agenţi economici au fost constatate  restanţe
în  sumă de 1,0 - 5,0 mil.lei, la 15 - de 5,0 - 10,0 mil.lei, la 8 -  de
10,0  -  15,0  mil.lei,  la 5 - de 15,9 - 27,6  mil.lei,  la  cîte  unu,
respectiv, 50,3 mil.lei şi 262,9 mil.lei etc.
    La IFS pe mun.Chişinău,  la momentul transmiterii plăţilor de  bază,
penalităţilor  şi  amenzilor  de la un oficiu fiscal la altul,  au  fost
admise cazuri de nerestabilire a restanţelor la diferite plăţi în fişele
conturilor  personale ale unor agenţi economici în sumă totală de  685,1
mii  lei,  la care urmează să fie calculate penalităţile şi  sancţiunile
respective.  Suma  indicată n-a fost inclusă în suma restanţei totale  a
IFS  pe  mun.Chişinău.  În  urma  transmiterii  incorecte  a  soldurilor
plăţilor la buget ale S.R.L. "Defend" s-a creat o supraplată artificială
la  TVA  şi  penalităţi  în  sumă  totală  de  245,6  mii  lei  (IFS  pe
mun.Chişinău, OF Rîşcani). Oficiul fiscal respectiv a anulat neîntemeiat
restanţele  S.R.L.  "QUADRO"  în  sumă totală de 14,1 mii  lei.  IFS  pe
raionul Nisporeni (M.Axenti) a micşorat nefondat datoriile faţă de buget
la  impozitul  funciar  de pe terenurile cu destinaţie  agricolă  şi  la
impozitul  funciar  de  pe  terenurile  cu  altă  destinaţie  decît  cea
agricolă, precum şi la taxa pentru amenajarea teritoriului, înregistrate
după  primării,  în sumă totală de 782,6 mii lei. În lipsa  documentelor
justificative  corespunzătoare,  IFS  pe raionul  Cimişlia  (M.Burac)  a
micşorat calculele la impozitul funciar la două primării cu suma de 51,4
mii lei.
    În urma nerespectării  prevederilor  Codului fiscal, a  necalculării
sau  calculării  incorecte a impozitului pe venit, diminuării  venitului
impozabil,  necalculării  altor plăţi (inclusiv sancţiuni financiare  şi
penalităţi)  etc., în buget n-au fost încasate 356,6 mii lei, din  care:
136,2 mii lei - la IFS pe mun.Chişinău; 62,1 mii lei - la IFS pe raionul
Ştefan  Vodă; 55,3 mii lei - la IFS pe mun.Bălţi; 34,6 mii lei - la  IFS
pe raionul Drochia (la contribuabilii mari administraţi de DACM a IFPS);
27,8  mii  lei  - la IFS pe raionul Sîngerei; 12,3 mii lei - la  IFS  pe
raionul Făleşti; 9,7 mii lei - la IFS pe raionul Cimişlia; 9,3 mii lei -
la IFS pe raionul Taraclia; 5,0 mii lei - la IFS pe raionul Căuşeni; 2,8
mii  lei  - la IFS pe raionul Floreşti; 1,5 mii lei - la IFS pe  raionul
Teleneşti.
    Neţinînd cont  de condiţia menţinerii echilibrului bugetar şi fără a
indica  sursele respective de acoperire, contrar prevederilor art.11  şi
27  din  Legea  nr.491-XIV din 09.07.99 şi ale art.7 şi  284  din  Codul
fiscal,  pe parcursul anului 2003, un şir de consilii locale au  acordat
diferite  scutiri la impozite şi au micşorat neîntemeiat unele  restanţe
faţă de buget în sumă totală de 1624,0 mii lei (inclusiv: IFS pe raionul
Şoldăneşti  -  1231,6 mii lei; IFS pe raionul Cimişlia - 117,0 mii  lei;
IFS  pe raionul Străşeni - 75,8 mii lei; IFS pe raionul Hînceşti -  75,0
mii  lei;  IFS  pe  raionul Teleneşti - 50,0 mii  lei;  IFS  pe  raionul
Criuleni - 37,5 mii lei; IFS pe raionul Cimişlia - 37,1 mii lei).
    SFS n-a efectuat  întocmai  controlul asupra veniturilor  impozabile
ale  persoanelor fizice. Astfel, în anul 2003, numai la IFS pe mun.Bălţi
(V.Lisnic)   şi  pe  raioanele  Edineţ  (V.Diacioc),  Briceni  (L.Rusu),
Donduşeni  (V.Cruşinschi),  Ocniţa (I.Ciumac), Făleşti  (I.Rusanovschi),
Sîngerei,   Glodeni  (V.Prozorovschi),  Drochia  (I.Velicico),  Floreşti
(A.Văscăuţan),  Soroca (I.Morari), în lipsa controlului respectiv,  3174
de persoane fizice n-au declarat în termen impozitele aferente bugetului
din veniturile impozabile obţinute în anul 2002.
    În baza unor  acte  legislative,  în anul 2003, au  fost  prolongate
termenele de plată a diferitor impozite în sumă totală de 294,0 mil.lei,
din  care 207,9 mil.lei - plăţile amînate în baza acordurilor-memorandum
încheiate  cu Consiliul Creditorilor, 76,9 mil.lei - amînările,  conform
hotărîrilor  instanţelor  de judecată, pentru întreprinderile  declarate
insolvabile şi 9,2 mil.lei - potrivit altor legi, hotărîri şi decizii.
    În anul 2003, un şir de contribuabili au profitat de restituirea din
bugetul  de  stat  a  TVA în sumă totală de  758,0  mil.lei,  planul  de
restituire fiind de 600,0 mil.lei, sau la nivel de 126,3 la sută faţă de
planul  precizat  şi de 146,4 la sută - faţă de anul precedent. De  sume
esenţiale   ale  TVA  restituită  din  bugetul  de  stat  au  beneficiat
întreprinderile din ramura vinicolă, majoritatea lor fiind contribuabili
mari  administraţi  de  DACM  a  IFPS.  De  menţionat  că  unui  şir  de
întreprinderi ale ramurii vinicole, IFPS le-a restituit TVA în baza unor
acorduri  adiţionale,  conform cărora au fost modificate  condiţiile  de
livrare  a producţiei prevăzute în contractele de bază, care stipulau ca
exportatori  ai  producţiei vinicole alţi agenţi economici, diferiţi  de
cei  care  au  solicitat  restituirea  TVA.  Mai  mult  decît  atît,  în
declaraţiile vamale prezentate de către întreprinderile care au importat
producţie  vinicolă  în  Federaţia  Rusă este indicat  că  aceasta  este
primită   de   la   producătorii  de  producţie  vinicolă   la   comanda
întreprinderilor   care  au  încheiat  contractul  de  bază,  acordurile
adiţionale  rămînînd nereflectate în declaraţii. Totodată, s-a constatat
că   deşi  unele  materiale  prezentate  de  agenţii  economici   pentru
restituirea din bugetul de stat a TVA conţineau un şir de neclarităţi şi
constatări  neverificate  pînă  la capăt,  Comisia  republicană  privind
restituirea  din  buget  a  TVA  a  decis  acceptarea  spre  restituirea
integrală din buget a sumelor TVA solicitate.
    Cu toate că IFPS întreprinde măsuri în vederea ameliorării situaţiei
privind agenţii economici care nu calculează, nu declară şi nu achită în
bugetul  de  stat TVA, această problemă nu este  soluţionată  definitiv.
Analiza  dosarelor  înaintate  de către IFPS în instanţele  de  judecată
demonstrează  că  un pericol deosebit pentru interesele  financiare  ale
statului  prezintă multiplele cazuri de trecere în cont de către agenţii
economici  a  sumelor  TVA, în baza facturilor fiscale la  livrările  de
mărfuri  şi  servicii  primite  de la  furnizorii  care  nu-şi  onorează
obligaţiile  fiscale  faţă de bugetul de stat, prin neprezentarea SFS  a
declaraţiilor  privind  TVA şi, respectiv, prin neachitarea la  buget  a
TVA.  Cu  toate  că legislaţia fiscală şi practica judiciară  nu  permit
organelor  fiscale  micşorarea  TVA  destinată trecerii  în  cont,  IFPS
continuă  emiterea deciziilor pe problema respectivă şi această situaţie
generează  multiple litigii, în care una din părţi este statul.  Astfel,
pe  parcursul anului 2003, în total pe SFS au fost examinate în instanţa
de  judecată  253 de dosare, suma totală a litigiilor constituind  121,0
mil.lei. Din numărul total al dosarelor, în 54 de cazuri examinate (21,3
la  sută), în sumă de 26,5 mil.lei, a fost dat cîştig de cauză IFPS,  în
163  (64,4 la sută), în sumă  de 77,0 mil.lei - contribuabililor, iar 36
de litigii, în sumă de 17,6 mil.lei, sînt în proces de examinare.
    La un nivel necorespunzător sînt prezentate dările de seamă fiscale.
SFS  nu  întreprinde  măsuri eficiente, în conformitate  cu  prevederile
Codului fiscal, faţă de agenţii economici care încalcă modul stabilit de
prezentare   a  acestora.  Astfel,  numai  la  IFS  pe  raionul  Căuşeni
(M.Bahcivanji),  45 la sută din numărul agenţilor economici înregistraţi
nu  prezintă  dări  de seamă anuale, iar la IFS pe raionul  Ştefan  Vodă
(N.Damian)  ponderea  agenţilor  economici care n-au prezentat  dări  de
seamă constituie 19,8 la sută etc.
    În anul 2003,  Serviciul Fiscal de Stat a exercitat 26711  controale
la  contribuabili,  din care 11114 controale, sau peste 41,6 la  sută  -
planificate,  iar 15597 de controale, sau 58,4 la sută au fost efectuate
în  afara  programului  de  control. În comparaţie  cu  anul  precedent,
numărul  controalelor exercitate s-a mărit cu 1702, sau cu 6,8 la  sută,
iar  ponderea  controalelor  planificate a scăzut cu 11,9  la  sută.  În
perioada  indicată, s-a mărit ponderea contribuabililor la care au  fost
stabilite  încălcări fiscale. Totodată, la unele IFS teritoriale aceasta
este  la un nivel scăzut: IFS pe raionul Cantemir (E.Pupazan) - 40,7  la
sută, IFS  pe  raionul  Făleşti  (I.Rusanovschi) - 44,5  la sută, IFS pe 
mun.Chişinău  (S.Puşcuţă)  -  39,1  la sută,  IFS  pe  raionul  Hînceşti
(L.Caruţa)- 38,3 la sută.
    În a.2003, suma  totală calculată în rezultatul controalelor fiscale
a  constituit  368,0  mil.lei, inclusiv sancţiunile financiare  -  145,3
mil.lei  (39,5 la sută). Din suma totală calculată în urma  controalelor
efectuate,  încasările  acumulate la bugetul de stat au constituit  79,8
mil.lei,  sau  21,7  la sută. În rezultatul controalelor  exercitate  la
agenţii  economici, de IFS pe mun.Chişinău au fost calculate suplimentar
impozite,  taxe  şi  alte  plăţi în sumă de 136,5  mil.lei  şi  aplicate
sancţiuni financiare şi penalităţi în mărime de 60,0 mil.lei, în total -
196,5 mil.lei, din care la buget au fost încasate 34,2 mil.lei, sau 17,4
la sută. Ponderea cea mai mică a încasărilor se atestă la IFS pe raionul
Cantemir  -  5,1  la  sută, IFS al UTA Găgăuzia - 6,6 la  sută,  IFS  pe
raionul  Dubăsari - 7,3 la sută, IFS pe raionul Sîngerei - 7,5 la  sută.
În comparaţie cu anul 2002, volumul încălcărilor stabilite în rezultatul
efectuării  controalelor fiscale a crescut cu 6 la sută, totodată, fiind
majorată şi suma calculărilor cu 93,6 mil.lei, sau cu 34,1 la sută. Suma
achitărilor  la buget s-a micşorat, însă, cu 13,5 mil.lei, sau cu 15  la
sută.
    În anul 2003,  prin executarea silită a obligaţiilor fiscale, SFS  a
sechestrat  bunuri  materiale în valoare de 172,5 mil.lei, sau  cu  29,3
mil.lei  mai puţin decît în anul 2002. Veniturile încasate la bugetul de
stat  în urma acestor acţiuni au constituit în total 262,2 mil.lei,  sau
cu 582,8 mil.lei mai puţin în comparaţie cu anul precedent. Au scăzut cu
550,3   mil.lei  încasările  de  mijloace  financiare  de  la  conturile
contribuabililor,  cu  12,5 mil.lei - încasările de la debitori, cu  7,1
mil.lei - ridicarea mijloacelor financiare din casierie (numerar).
    O perioadă îndelungată, bunurile materiale sechestrate anterior n-au
fost  comercializate şi în bugetul de stat n-au fost vărsate  mijloacele
financiare   respective.  Astfel,  în  a.2003,  nivelul  comercializării
bunurilor  sechestrate  a  constituit  2,6 la sută  din  suma  bunurilor
sechestrate  în  acest an şi restul bunurilor sechestrate cu dreptul  de
comercializare  înregistrate  la  începutul  anului.  Cele  indicate  se
datorează  faptului  că timp de aproape un an de zile de la intrarea  în
vigoare  a  Titlului  V din Codul fiscal (01.07.02) a fost  elaborat  şi
aprobat  Regulamentul  provizoriu de funcţionare a Comisiei  republicane
permanente  pentru organizarea expertizei, evaluării şi  comercializării
bunurilor  sechestrate  (aprobat  prin Hotărîrea Guvernului  nr.591  din
20.05.03).
    În anul 2003,  un  şir  de agenţi economici administraţi de  IFS  pe
raioanele   Căuşeni  (M.Bahcivanji),  Hînceşti  (L.Caruţa)  şi  Cantemir
(E.Pupazan),  au  admis înstrăinarea samavolnică a  bunurilor  materiale
sechestrate  în  sumă totală de 557,9 mii lei. Doi agenţi economici  din
sectorul  IFS  pe  raionul Donduşeni samavolnic au  realizat  producţia,
neachitînd datoriile faţă de buget în sumă de 118,0 mii lei.
    În pofida cerinţelor  pct.29, 77, 78, 80 din Regulamentul cu privire 
la  modul de evidenţă, evaluare şi vînzare a bunurilor confiscate,  fără
stăpîn, sechestrate uşor alterabile sau cu termen de păstrare limitat, a
corpurilor  delicte, a bunurilor trecute în posesia statului cu drept de
succesiune  şi a comorilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.972 din
11.09.01,  unele  IFS  teritoriale  nu efectuează  controale  lunare  la
agenţii  economici  cărora  li s-au transmis bunurile  materiale  pentru
comercializare,  precum  şi  controale privind  respectarea  condiţiilor
contractelor  etc.,  iar  IFS pe mun.Bălţi (V.Lisnic) nu  ţine  evidenţa
bunurilor   confiscate,  fără  stăpîn  şi  sechestrate  conform  modului
stabilit.
    De menţionat  că  deşi  art.208  (1) din  Codul  fiscal  prevede  că
organizarea   ulterioară  a  expertizei,  evaluării  şi  comercializării
bunurilor  sechestrate este pusă în sarcina Comisiei permanente, în anul
2003,  Guvernul Republicii Moldova a emis Hotărîrea nr.910 din  29.07.03
"Cu  privire  la  unele  aspecte ce  ţin  de  comercializarea  bunurilor
sechestrate  şi  confiscate", prin care s-a stabilit ca  toate  bunurile
sechestrate  şi  confiscate  să fie transmise Agenţiei  de  Stat  pentru
Rezervele  Materiale şi Ajutoarele Umanitare (ASRMAU). Totodată, nu  s-a
ţinut cont de Hotărîrea Guvernului nr.972 din 11.09.01, prin care a fost
aprobat Regulamentul sus-menţionat.
    În contradicţie  cu  prevederile art.229 (alin.8) din Codul  fiscal,
care  stabilesc  că  dispoziţia  privind  suspendarea  operaţiunilor  la
conturile  bancare ale contribuabilului se anulează odată cu  lichidarea
încălcării  pentru  care  a fost aplicată sau în cazul  satisfacerii  de
către  organul  competent a contestaţiei contribuabilului, precum şi  în
baza  deciziei instanţei de judecată, la indicaţia Guvernului Republicii
Moldova, prin scrisoarea nr.17-11-06/128-1633 din 22.04.03, IFPS (M.Pop)
a  cerut de la conducerea IFS teritoriale deblocarea conturilor  bancare
ale  agenţilor  economici  din agricultură, blocate în  perioada  anilor
2002-2003,  fără ca aceştia să stingă obligaţiile fiscale.  Conducătorii
IFS  pe  raioanele Ocniţa (I.Ciumac), Donduşeni  (V.Cruşinschi),  Soroca
(I.Morari),  Căuşeni  (M.Bahcivanji) şi Taraclia (N.Uzun)  n-au  aplicat
întocmai  drepturile  prevăzute  de  Codul fiscal  în  vederea  blocării
conturilor  bancare  ale unor agenţi economici care au datorii  faţă  de
buget în sumă de 9793,8 mii lei.
    Pe parcursul  anului  2003, conducerea IFPS a încheiat cu un şir  de
contribuabili  contracte de amînare sau eşalonare a obligaţiilor fiscale
în  sumă  totală  de 98,0 mil.lei, din care în bugetul de stat  au  fost
achitate  în  total 31,4 mil.lei, sau 32,0 la sută. Un nivel  scăzut  de
achitare   a   obligaţiilor  fiscale,  în  rezultatul   amînărilor   sau
eşalonărilor,  a fost admis la IFS pe raionul Cantemir - 3,4 la sută, la
IFS  pe  raionul Căuşeni - 2,2 la sută, la IFS pe raionul Leova -  0  la
sută,  la  IFS  pe  raionul Ungheni - 5,2 la sută,  la  IFS  pe  raionul
Sîngerei  - 7,8 la sută etc. Cele mai mari sume ale obligaţiilor fiscale
amînate  sau eşalonate în baza contractelor încheiate au constituit:  la
IFS pe mun.Chişinău - 16,8 mil.lei,  din care la bugetul de stat au fost
achitate  numai  6,1  mil.lei  (36,3 la sută); la  IFPS  (DACM)  -  12,9
mil.lei, din care au fost achitate 7,6 mil.lei (59,0 la sută); la IFS al
UTA Găgăuzia - 23,1 mil.lei, din care au fost achitate 5,4 mil.lei (23,3
la sută) etc.
    Unele decizii de reziliere a contractelor de amînare sau eşalonare a
obligaţiilor  fiscale încheiate cu contribuabilii sînt adoptate de către
IFPS  (DACM)  cu  întîrziere.  Astfel,  conform  contractului  nr.5  din
20.03.03, încheiat între IFPS şi S.A. "Nis-Struguraş", în trimestrul III
al  anului  2003,  contribuabilul  urma  să achite  941,3  mii  lei.  La
expirarea   termenului,  S.A.  "Nis-Struguraş"  n-a  achitat  nimic.  Ca
rezultat,  la  01.10.03, contractul urma să fie reziliat, însă acesta  a
fost  reziliat  cu  întîrziere de mai mult de o lună (la  07.11.03).  În
conformitate  cu  prevederile  art.193 din Codul fiscal,  DACM  urma  să
întreprindă  măsuri  privind executarea silită a  obligaţiilor  fiscale,
ceea  ce n-a fost efectuat. În anul 2003, în contradicţie cu prevederile
art.180(7) din Codul fiscal, IFPS a încheiat două contracte de eşalonare
şi  amînare  a uneia şi aceleiaşi obligaţii fiscale cu unul  şi  acelaşi
contribuabil  -  S.A.  "Rada",  suma fiind de  166,5  mii  lei.  Contrar
prevederilor  art.180(6) din  Codul fiscal, deşi 6 agenţi economici n-au
îndeplinit  condiţiile  contractelor de eşalonare a datoriilor,  IFS  pe
mun.Bălţi (V.Lisnic) a anulat unele contracte cu întîrziere de la 2 la 5
luni,  astfel  acordînd o eşalonare fiscală neîntemeiată la  plăţile  în
buget în sumă de 895,5 mii lei.
    Sistemul informaţional   al  IFS  pe  mun.Chişinău  (S.Puşcuţă)   nu
reflectă  situaţia reală a datelor privind încasările plăţilor în buget,
divergenţele  între  bazele de date constituind suma de 186,9  mii  lei.
Divergenţe  între datele la plăţile fiscale au fost constatate şi la IFS
raionale.  La  IFS  pe raionul Cimişlia, centrul de calcul al  IFPS  n-a
inclus în fişa personală a S.R.L. "Cenagrosem" impozitul funciar pe anul
2003  în  sumă  de 227,1 mii lei. La IFS pe raionul  Sîngerei,  în  urma
comiterii   greşelilor  la  prelucrarea  declaraţiilor,  a  fost  admisă
majorarea neîntemeiată a sumei TVA aferente bugetului cu 1067,9 mii lei.
De  asemenea  există divergenţe între datele SFS şi Casei  Naţionale  de
Asigurări  Sociale  (CNAS) referitor la plăţile în bugetul  asigurărilor
sociale de stat, precum şi între datele caselor teritoriale de asigurări
sociale   şi   IFS  pe  raioanele  Criuleni  (M.Cotruţă),   Anenii   Noi
(V.Bondari), Străşeni (V.Pleşca), Rezina (I.Ceban), Teleneşti (R.Comac),
Şoldăneşti  (M.Cojocari),  Nisporeni (M.Axenti), Cahul (E.Cara) etc.  Cu
toate   că  Curtea  de  Conturi,  în  Hotărîrea  precedentă  (nr.41  din
06.06.03), a menţionat existenţa unor divergenţe la evidenţa plăţilor în
bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat, acestea nu sînt
lichidate.
    Conducerea IFPS  n-a executat întocmai cerinţele Hotărîrilor  Curţii
de  Conturi,  adoptate pe rezultatele controalelor precedente. În  unele
cazuri executarea a rămas numai la nivel de corespondenţă, iar în altele
-  cerinţele n-au fost executate în general. Astfel, n-au fost executate
cerinţele  Hotărîrilor Curţii de Conturi nr.79 din 12.12.2000, nr.69 din
01.11.2000,  nr.111  din  06.12.2001, nr.91 din  09.10.2002,  nr.45  din
13.06.2003,  nr.66  din  15.10.2003,  nr.68 din  22.10.2003,  nr.79  din
01.08.2003,  iar cerinţele indicate în Hotărîrea Curţii de Conturi  nr.8
din 27.03.2003 au fost executate parţial.
    În anul 2003,  pentru  întreţinerea  SFS, au  fost  planificate  din
bugetul  de  stat alocaţii în sumă de 75734,9 mii lei,  inclusiv  pentru
IFPS  -  16475,6  mii lei, pentru IFS teritoriale - 58716,3 mii  lei  şi
pentru  executarea blanchetelor - 543,0 mii lei. În afară de aceasta, au
fost  preconizate alocaţii pentru reciclarea cadrelor în mărime de 184,5
mii  lei.  Suma  finanţării  şi  cheltuielile  de  casă  au  constituit,
respectiv, cîte 74529,0 mii lei, inclusiv pe IFPS - 16456,7 mii lei, IFS
teritoriale  - 57529,3 mii lei şi pentru executarea blanchetelor - 543,0
mii  lei. Planul de finanţare pentru anul 2003 a fost realizat la  nivel
de  98,4  la  sută,  inclusiv pe IFPS - cu 99,9  la  sută.  Cheltuielile
efective  pe  SFS  au  constituit 74768,9 mii lei, inclusiv  pe  IFPS  -
16122,2  mii  lei,  pe  IFS  teritoriale - 58048,7  mii  lei  şi  pentru
executarea  blanchetelor  -  598,0  mii  lei (IFPS -  2,8  mii  lei,  IF
teritoriale  - 595,2 mii lei). Cu toate că, în perioada indicată, SFS  a
efectuat  cheltuieli în limita alocaţiilor repartizate instituţiei,  IFS
pe  raioanele Anenii Noi (V.Bondari) şi Căuşeni (M.Bahcivanji) au  admis
cheltuieli cu 296,3 mii lei mai mult decît alocaţiile precizate.
    La 01.01.04,   la   SFS   suma  datoriilor  privind   lipsurile   şi
delapidările  de  mijloace băneşti şi valori materiale constituia  539,7
mii  lei, din care, în timpul anului, de la persoanele culpabile au fost
încasate numai 31,0 lei.
    Conform dării  de  seamă  privind executarea devizului  pe  mijloace
speciale  a  IFPS (formularul nr.4), cheltuielile de casă au  constituit
16954,4  mii  lei, iar veniturile şi cheltuielile efective -  215,2  mii
lei,  cauza divergenţei fiind ţinerea incorectă de către  contabilitatea
IFPS a evidenţei veniturilor şi cheltuielilor efective.
    Încălcările şi  neajunsurile  stabilite în urma controlului  sînt  o
consecinţă  a nerespectării de către persoanele cu funcţii de răspundere
din  cadrul  Serviciului  Fiscal de Stat a prevederilor  legislaţiei  în
vigoare la calcularea, urmărirea şi încasarea în bugetul public naţional
a  impozitelor  şi altor plăţi, precum şi a lipsei unui control  adecvat
asupra respectării legislaţiei fiscale.
    Curtea de Conturi,  ţinînd cont de încălcările depistate de control,
în  conformitate  cu  art.25 şi 26 din Legea privind Curtea  de  Conturi
nr.312-XIII din 08.12.94,
                              hotărăşte:
    1. Se menţionează  activitatea neadecvată a factorilor de decizie ai
IFPS  şi  subdiviziunilor teritoriale privind urmărirea şi încasarea  în
bugetul  consolidat a impozitelor şi altor plăţi, evidenţa, evaluarea şi
vînzarea  bunurilor  sechestrate, confiscate, fără stăpîn şi  încălcarea
legislaţiei  în  vigoare  în  aceste  domenii,  precum  şi  neexecutarea
întocmai a hotărîrilor precedente ale Curţii de Conturi şi se propune:
    - să întreprindă   măsuri  concrete  şi  eficiente  orientate   spre
lichidarea  încălcărilor  şi abaterilor de la legislaţia în  vigoare  şi
necomiterea lor pe viitor;
    - să intensifice  controlul  asupra asigurării  activităţii  tuturor
subdiviziunilor în strictă conformitate cu legislaţia;
    - să aplice,  în  conformitate cu legislaţia în  vigoare,  sancţiuni
disciplinare  faţă de persoanele responsabile de comiterea  încălcărilor
la urmărirea şi încasarea plăţilor în bugetul public naţional;
    - să elaboreze un mecanism de conlucrare eficientă cu toate organele
de  resort,  în  vederea  asigurării  respectării  legislaţiei  fiscale,
tragerii  la  răspundere,  în conformitate cu legislaţia în  vigoare,  a
contribuabililor care nu-şi onorează obligaţiile faţă de bugetul de stat;
    - să intensifice  lucrul  cu  persoanele fizice şi să ia  măsuri  în
vederea îmbunătăţirii modalităţii de impozitare a acestora;
    - să asigure  utilizarea tuturor pîrghiilor prevăzute de legislaţie,
pentru efectuarea corectă a restituirilor TVA din bugetul de stat;
    - să întreprindă măsuri eficiente în vederea încasării datoriilor şi
restanţelor la plăţile în bugetul consolidat;
    - să verifice  legalitatea  micşorării datoriilor faţă de  buget  la
impozitul  funciar  de  pe  terenurile  cu  destinaţie  agricolă  şi  la
impozitul  funciar  de  pe  terenurile  cu  altă  destinaţie  decît  cea
agricolă,  la  taxa  pentru amenajarea teritoriului,  înregistrate  după
primării,  în  sumă totală de 782,6 mii lei (IFS pe raionul  Nisporeni),
precum  şi a micşorării calculelor la impozitul funciar la două primării
(IFS  pe raionul Cimişlia), în lipsa documentelor justificative, în sumă
de 52,4 mii lei;
    - să efectueze   verificările   respective  şi  să  ia  măsuri,   în
conformitate  cu  legislaţia în vigoare, pentru restituirea la  buget  a
sumelor  neîncasate în rezultatul necalculării şi calculării incorecte a
impozitului pe venit, diminuării venitului impozabil, necalculării altor
plăţi (inclusiv sancţiuni financiare şi penalităţi) etc.;
    - să întreprindă măsuri corespunzătoare de verificare a obligaţiilor
fiscale  ale contribuabililor faţă de bugetul de stat în conformitate cu
prevederile Codului fiscal;
    - de comun cu  Comisia  republicană  permanentă  pentru  organizarea
expertizei,  evaluării  şi  comercializării  bunurilor  sechestrate,  să
intensifice lucrul în vederea exercitării atribuţiilor privind evaluarea
şi comercializarea bunurilor materiale sechestrate;
    - să ţină sub control corespunzător sistemul informaţional al SFS şi
să  întreprindă  măsuri în vederea lichidării tuturor divergenţelor  din
bazele  de date, iar de comun acord cu CNAS să determine mecanismul unic
de  evidenţă  a  contribuabililor  şi  a  restanţelor  faţă  de  bugetul
asigurărilor sociale de stat;
    - să asigure executarea integrală a cerinţelor hotărîrilor Curţii de
Conturi,  totodată  creînd condiţiile corespunzătoare pentru  excluderea
încălcării legislaţiei în vigoare pe viitor;
    - să întreprindă  măsurile respective, în conformitate cu legislaţia
în   vigoare,   pentru  lichidarea  datoriilor  privind   lipsurile   şi
delapidările de mijloace băneşti şi valori materiale;
    - să asigure  utilizarea eficientă a mijloacelor pentru întreţinerea
IFPS şi subdiviziunilor din teritoriu.
    2. Se ia act că, pe parcursul controlului:
    - contabilitatea   IFPS   a   corectat   evidenţa   veniturilor   şi
cheltuielilor efective de mijloace speciale;
    - la IFS pe mun.Chişinău  au fost restabilite restanţele la  plăţile
de  bază, penalităţi şi sancţiuni financiare în sumă totală de 699,2 mii
lei,  au fost calculate penalităţi şi sancţiuni financiare în mărime  de
60,1  mii  lei  şi  au fost  efectuate  corectările  corespunzătoare  la
supraplata artificială la TVA în sumă de 245,6 mii lei;
    - la IFS pe raionul   Sîngerei   au   fost   efectuate   corectările
respective  la obligaţiile fiscale în sumă de 1067,9 mii lei şi au  fost
adoptate  hotărîri  cu privire la recalcularea impozitului pe  venit  în
mărime  de 15,2 mii lei, precum şi a sancţiunilor financiare în sumă  de
12,6 mii lei;
    - la IFS pe raionul  Teleneşti a fost calculat impozitul funciar  în
sumă de 50,0 mii lei, penalitatea şi amenzile în mărime de 3,5 mii lei;
    - la IFS pe raionul Cimişlia, prin decizia respectivă a acestuia, au
fost restabilite sancţiunile financiare anulate neîntemeiat în mărime de
3,7  mii lei, iar în fişa personală a S.R.L. "Cenagrosem" a fost  inclus
calculul impozitului funciar în sumă de 227,1 mii lei;
    - la IFS pe raionul Nisporeni au fost efectuate calculele respective
la impozitul funciar în sumă de 12,2 mii lei;
    - la IFS pe raionul    Şoldăneşti    au   fost    aplicate    măsuri
administrative  faţă de persoanele vinovate de comiterea încălcărilor şi
a fost calculată amendă unui contribuabil în sumă de 2,7 mii lei.
    3. Se propune   Ministerului  Finanţelor  să  examineze  rezultatele
controlului  efectuat  la IFPS şi subdiviziunile teritoriale,  pentru  o
posibilă  luare de atitudine faţă de factorii de decizie din cadrul  SFS
care  au  comis  încălcări  privind urmărirea şi  încasarea  în  bugetul
consolidat a impozitelor şi altor plăţi, evidenţa, evaluarea şi vînzarea
bunurilor  sechestrate, confiscate, fără stăpîn, precum şi  neexecutarea
întocmai a hotărîrilor precedente ale Curţii de Conturi.
    4. Se propune   Guvernului   să  examineze  oportunitatea   aducerii
Hotărîrii  Guvernului nr.910  din 29.07.03 în concordanţă cu prevederile
Codului fiscal şi altor acte legislative.
    5. Despre executarea  cerinţelor  pct.1 şi 3 din  prezenta  hotărîre
Curtea de Conturi va fi informată în termen de două luni.

    Preşedintele
    Curţii de Conturi                           Vasile Pentelei

    Chişinău, 21 iunie 2004.
    Nr.40.