luni, 21 martie 2005
Ordin nr.344 din 18.11.2004 cu privire la reglementarea autorizării produselor medicamentoase de uz uman şi aprobarea variaţiilor postautorizare pentru produsele farmaceutice ...

O R D I N

cu privire la reglementarea autorizării produselor medicamentoase

de uz uman şi aprobarea variaţiilor postautorizare pentru

produsele farmaceutice şi parafarmaceutice

 

nr. 344  din  18.11.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.226-232/481 din 10.12.2004

 

* * *

Abrogat: 14.12.2012

Ordinul Ministerului Sănătăţii nr.739 din 23.07.2012

 

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.52 din 18.01.2007 privind reorganizarea unor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice (pct.1 - se reorganizează Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale prin divizare în Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului)

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.357 din 23.04.2005 privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova (pct.1 - se reorganizează Ministerul Sănătăţii în Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, cu preluarea funcţiilor ce ţin de domeniul protecţiei sociale, în urma divizării Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale)

 

În temeiul Legilor Republicii Moldova “Cu privire la activitatea farmaceutică nr.1456-XII din 25.05.1993, "Cu privire la medicamente nr.1409-XIII din 17.12.1997 şi cu scopul îndeplinirii prevederilor Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1135 din 18 septembrie 2003, precum şi în scopul asigurării eficienţei şi inofensivităţii medicamentelor în condiţii de calitate, în vederea coordonării procesului de formare a sortimentului de medicamente permis pentru utilizare în practică,

APROB:

1. Regulamentul privind procedura de autorizare de punere pe piaţă a produselor medicamentoase pentru uz uman (Anexa nr.1).

2. Norme privind documentaţia necesară pentru autorizarea sau reautorizarea produselor medicamentoase de uz uman (Anexa nr.2).

3. Regulamentul privind modificările care conduc la eliberarea unui Certificat nou de Înregistrare (Anexa nr.3).

4. Regulamentul privind procedura de evaluare a cererilor pentru variaţii de tip I la Certificatul de Înregistrare (Anexa nr.4).

5. Regulamentul privind procedura de evaluare a cererilor pentru variaţii de tip II la Certificatul de Înregistrare (Anexa nr.5).

6. Formularul-model al Certificatului de Înregistrare al produsului medicamentos (anexa 6).

[Pct.6 introdus prin Ordinul Ministerului Sănătăţii nr.62 din 04.03.2005, în vigoare 21.03.2005]

ORDON:

 

1. Se abilitează cu responsabilităţi Institutul Naţional de Farmacie pentru expertiză, omologare şi înregistrare a medicamentelor, altor produse farmaceutice şi parafarmaceutice.

2. Directorul Institutului Naţional de Farmacie (dl. Boris Parii):

2.1. va organiza activitatea subdiviziunilor antrenate în procesul de expertiză, omologare şi înregistrare a medicamentelor şi altor produse farmaceutice în conformitate cu regulamentele şi normele anexate la prezentul ordin;

2.2. va coordona activitatea Comisiei Medicamentului pentru a asigura inofensivitatea, eficienţa şi calitatea medicamentelor puse pe piaţă.

3. Se abrogă ordinul Ministerului Sănătăţii nr.179 din 28.07.99 “Cu privire la aprobarea Regulamentului despre înregistrarea medicamentelor şi produselor de uz medical în Republica Moldova.”

4. Responsabilitatea executării prezentului ordin a pune pe seama viceministrului dnei L.Catrinici.

 

MINISTRUL SĂNĂTĂŢIIAndrei GHERMAN

Chişinău, 18 noiembrie 2004.
Nr.344.

 

Anexa nr.1

la Ordinul Ministerului Sănătăţii

nr.344 din 18.11.04

 

REGULAMENTUL

privind procedura de autorizare de punere pe piaţă a

produselor medicamentoase şi altor produse de uz uman

 

I. NOŢIUNI FUNDAMENTALE

1.1 Autorizarea medicamentelor şi altor produse de uz uman include procesele de expertiză, omologare şi înregistrare a medicamentelor, altor produse farmaceutice şi parafarmaceutice.

1.2 Expertiza – procesul de cercetare complexă a produsului şi documentaţiei ce-l caracterizează, efectuat de un grup de specialişti (farmacişti, farmacologi, clinicieni ş.a.), în rezultatul cărui fapt se stabileşte conformitatea (sau neconformitatea) produsului şi autenticitatea documentaţiei şi a datelor incluse în ea.

1.3 Omologarea – procedură de recunoaştere oficială ce include acţiunea de întocmire a raportului şi confirmare oficială prin metode de decizie comisională a rezultatelor expertizei produsului, în urma cărui fapt se admite (sau se respinge) înregistrarea acestuia.

1.4 Înregistrarea – procesul de elaborare şi adoptare a Ordinului Ministerului Sănătăţii, întocmire şi eliberare a Certificatului de Înregistrare şi înscriere în Nomenclatorul de Stat, în rezultatul cărui fapt se permite punerea pe piaţă a produsului şi se admite utilizarea lui în practica medicală.

1.5 Certificat de Înregistrare – este documentul oficial emis în baza deciziei pozitive a Comisiei Medicamentului şi ordinului Ministerului Sănătăţii, care permite prezenţa în ţară şi utilizarea în practică a produsului pentru care a fost eliberat certificatul.

 

II. DISPOZIŢII GENERALE

2.1 Ministerul Sănătăţii autorizează prin eliberarea Certificatului de Înregistrare punerea pe piaţă în baza deciziei pozitive a Comisiei Medicamentului a următoarelor tipuri de produse medicamentoase şi alte produse de uz uman:

- produse care conţin substanţe chimice biologic active;

- produse radiofarmaceutice;

- produse biologice;

- produse fitoterapeutice;

- produse homeopate;

- produse obţinute prin biotehnologie; precum şi reactivi biologici pentru diagnostic “in vitro” (anticorpi inclusiv sub formă de seruri şi/sau imunoglobuline).

2.2 Produsele medicamentoase şi alte produse de uz uman pot fi puse pe piaţă numai după emiterea ordinului Ministerului Sănătăţii în baza deciziei pozitive a Comisiei Medicamentului.

2.3 Certificatul de Înregistrare se eliberează pentru produsele medicamentoase şi alte produse de uz uman care îndeplinesc condiţiile de calitate, eficacitate şi siguranţă prevăzute în prezentul regulament şi alte acte normative emise de Ministerul Sănătăţii.

2.4 Solicitantul unui Certificat de Înregistrare trebuie să fie producător din Moldova, persoană juridică, care deţine licenţa pentru activitate farmaceutică eliberată în modul stabilit de legislaţia în vigoare sau producător străin autorizat potrivit legislaţiei din ţara de origine, cu reprezentanţă în Moldova sau persoană juridică din Moldova împuternicită de producător, care are angajat personal de specialitate (medic sau farmacist) şi care sînt învestiţi cu drept oficial de a reprezenta interesele producătorului străin în Republica Moldova.

2.5 Producătorii de medicamente de peste hotare, care au autorizat sau intenţionează să autorizeze punerea producţiei lor pe piaţa farmaceutică a Republicii Moldova, vor dispune de reprezentanţe sau reprezentanţi – rezidenţi ai Republicii Moldova, care vor activa în conformitate cu legislaţia în vigoare.

2.6 Reprezentanţii producătorilor străini de medicamente vor poseda certificat eliberat de Institutul Naţional de Farmacie prin care se confirmă abilitatea de prezentare a intereselor producătorului străin de medicamente la etapa înregistrării lor în Republica Moldova.

2.7 Începînd cu 01.01.2005 producătorul – solicitant al autorizării medicamentului în Republica Moldova va depune informaţie în scris despre distribuitorii lui oficiali.

 

III. PROCEDURA DE AUTORIZARE/REAUTORIZARE

DE PUNERE PE PIAŢĂ

3.1 În vederea începerii procedurii de autorizare/reautorizare a unui produs medicamentos de uz uman, solicitantul înaintează către Institutul Naţional de Farmacie cererea pentru autorizare (model – tip prezentat în Anexa I şi II la Norme privind documentaţia necesară pentru autorizarea sau reautorizarea produselor medicamentoase de uz uman), dosarul de autorizare (prezentat în conformitate cu cerinţele stipulate în Anexa 2 la Ordinul Ministerului Sănătăţii) şi următoarele materiale, în vederea verificărilor de laborator:

- eşantioane de produs finit prezentate în ambalajele care urmează a fi puse pe piaţă, în cantităţile necesare pentru a permite verificarea tuturor parametrilor de calitate înscrişi în specificaţia de calitate şi conform metodelor prezentate în documentaţia chimică, farmaceutică şi biologică;

- substanţe de referinţă internaţionale sau naţionale, reactivi adiţionali;

- produşi de degradare (dacă este cazul);

- impurităţi (dacă este cazul).

3.2 Documentaţia trebuie prezentată într-un singur exemplar, cu excepţia documentaţiei chimice, farmaceutice şi biologice care se va prezenta în 2 exemplare.

3.3 Documentaţia pentru produsele medicamentoase autohtone sau din import poate fi prezentată în limba moldovenească, rusă sau engleză. Informaţia de pe etichetă şi ambalajul secundar al medicamentelor fabricate de către producătorii autohtoni, precum şi instrucţiunile de utilizare ale medicamentelor se expun în limba de stat şi în una din limbile de circulaţie internaţională, iar în cazul medicamentelor din import – în limba moldovenească sau în limba rusă şi moldovenească.

3.4 Taxa de autorizare, stabilită prin Hotărîre de Guvern se plăteşte la depunerea cererii de autorizare, în cazul în care expertiza preventivă a stabilit că documentaţia este completă.

3.5 Expertiza preventivă se efectuează în cadrul Secţiei Autorizare Medicamente a Institutului Naţional de Farmacie timp de maximum 10 zile şi constă în verificarea prezentării tuturor documentelor necesare, aşezarea lor în ordinea solicitată, precum şi existenţa mostrelor de produs finit, a substanţelor de referinţă, a impurităţilor şi produşilor de degradare, după caz.

3.6 Dacă documentaţia şi materialele prezentate de solicitant nu sînt în conformitate cu prezentul regulament cererea de autorizare este respinsă, solicitantul fiind informat în scris în termen de 3 zile din data verificării.

3.7 După achitarea taxei de autorizare şi intrarea banilor în contul Institutului Naţional de Farmacie, documentaţia de autorizare este repartizată Comisiilor de experţi şi Laboratorului pentru controlul calităţii medicamentelor al Institutului Naţional de Farmacie.

3.8 Laboratorul pentru controlul calităţii medicamentelor verifică metodele de control descrise în documentaţia şi materialele primite şi, în cazul existenţei unor lipsuri sau neclarităţi, în termen de pînă la 20 zile de la data prezentării produselor, trimite propunătorului o adresă cu solicitări de completare, în care sînt înscrise toate solicitările Laboratorului pentru Controlul Calităţii Medicamentelor.

3.9 Dacă propunătorul nu răspunde integral tuturor solicitărilor Laboratorului printr-o singură adresă în maximum 6 luni de la data primirii solicitării, procedura de autorizare se întrerupe.

3.10 Procesul de evaluare a documentaţiei de înregistrare se finalizează cu emiterea, după caz, a:

- unui raport cu solicitări de completare sau testări clinice,

- unui raport final cu recomandarea înregistrării sau

- unui raport final cu respingerea argumentată a autorizării produsului respectiv.

3.11 În cazul raportului cu solicitări de completări, în maximum 6 luni de la primirea informării, propunătorul trebuie să răspundă integral la toate solicitările formulate. În caz contrar, procedura de autorizare este oprită.

3.12 După expirarea perioadei de 6 luni în care propunătorul trebuie să răspundă solicitărilor, procedura poate fi reluată de la depunerea cererii de autorizare însoţită de documentaţia completă şi probe pentru verificări de laborator şi de plata taxei de autorizare.

3.13 După emiterea rapoartelor de evaluare complete, acestea, împreună cu rezultatele controlului de laborator, sînt prezentate în şedinţele Comisiei Medicamentului, în cadrul cărora se decide asupra corespunderii preparatelor cerinţelor în vigoare şi includerii produselor respective în proiectul de Ordin al Ministerului Sănătăţii.

3.14 În situaţia în care nu au fost necesare completări ale documentaţiei, sau documentaţia a fost prezentată complet, însoţită de mostre-produs şi standarde de referinţă, momentul înaintării informaţiei conform cerinţelor Regulamentului în vigoare, aprobat de Ministerul Sănătăţii este considerat drept data prezentării documentelor. Perioada de timp prevăzută pentru finalizarea procedurii de autorizare a produselor medicamentoase în aşa caz va constitui 1 lună din momentul intrării plăţii pentru autorizare în contul INF. În caz de numire a testărilor clinice perioada de finalizare a procedurii de autorizare va depinde de termenul util pentru evaluarea clinică.

3.15 În situaţia în care au fost necesare completări ale documentaţiei, perioada de timp pentru finalizarea procedurii de autorizare a produselor medicamentoase se prelungeşte cu intervalul de timp în care au fost transmise completările şi efectuate evaluările suplimentare (situaţia fiind oglindită în corespondenţă în modul stabilit).

3.16 Pe parcursul perioadei de evaluare Secţia Autorizare Medicamente poate cere efectuarea unei inspecţii la locul de producţie de către experţii Comisiei Medicamentului şi/sau a unei inspecţii la locul(rile) de desfăşurare a studiilor clinice.

3.17 În baza deciziei pozitive a Comisiei Medicamentului şi ordinului respectiv al Ministerului Sănătăţii producătorului i se eliberează Certificat de Înregistrare ce conţine datele de identificare ale produsului (denumire comercială, formă farmaceutică, concentraţie, producător, loc de producţie, deţinător al Certificatului de Înregistrare).

3.18 Certificatul de Înregistrare este valabil timp de 5 ani de la data emiterii lui în modul stabilit şi poate fi reînnoit după această perioadă, la cererea deţinătorului acestuia.

3.19 Institutul Naţional de Farmacie va elibera Certificate de Înregistrare provizorii cu valabilitatea de 12 luni pentru produsele medicamentoase autohtone depuse la autorizare pentru prima dată şi/sau pentru care nu a fost prezentată documentaţia de autorizare integral în conformitate cu Normele privind documentaţia necesară pentru autorizarea sau reautorizarea produselor medicamentoase de uz uman.

3.20 Pe perioada de valabilitate a Certificatelor de Înregistrare provizorii deţinătorii Certificatelor de Înregistrare vor face toate demersurile necesare pentru completarea documentaţiei de autorizare conform Regulamentului în vigoare.

3.21 Produsele medicamentoase şi alte produse de uz uman care au Certificat de Înregistrare vor fi incluse în Nomenclatorul de stat al medicamentelor autorizate în Republica Moldova.

3.22 Acordarea Certificatului de Înregistrare nu diminuează responsabilitatea civilă sau penală a producătorului pentru calitatea şi inofensivitatea produsului pus pe piaţă.

3.23 În timpul procesului de autorizare, solicitantul poate să ceară întreruperea acestuia. În aceste cazuri documentaţia şi taxele achitate nu vor fi returnate. Institutul Naţional de Farmacie va păstra pentru o perioadă de 5 ani această documentaţie.

 

IV. RESPINGEREA CERERII DE AUTORIZARE

4.1 Institutul Naţional de Farmacie poate respinge cererea de autorizare a unui produs medicamentos sau altui produs de uz uman în care verificările nu probează calitatea, siguranţa şi eficacitatea acestuia sau, în cazul reactivilor biologici pentru diagnostic “in vitro", parametrii de calitate ai produsului sînt insuficient demonstraţi de producător.

4.2 În cazul unei opinii nefavorabile a Comisiei Medicamentului, solicitantul este anunţat în scris despre respingerea cererii de autorizare. Respingerea este însoţită de un raport justificativ, care se bazează pe concluziile raportului de evaluare.

4.3 În termen de pînă la 30 zile din data primirii raportului de respingere solicitantul poate transmite Institutului Naţional de Farmacie o contestaţie care trebuie să fie însoţită de justificări detaliate pentru susţinerea acesteia.

4.4 În termen de pînă la 60 zile de la primirea contestaţiei şi a documentelor justificative, Institutul Naţional de Farmacie examinează situaţia creată şi este obligat să comunice un răspuns privind examinarea şi soluţionarea contestaţiei.

 

V.  REÎNNOIREA CERTIFICATULUI DE ÎNREGISTRARE

5.1 Certificatul de Înregistrare poate fi reînnoit la cererea deţinătorului acestuia.

5.2 Cererea pentru reautorizare se depune la Institutul Naţional de Farmacie cu cel puţin 6 luni înainte de data expirării autorizaţiei precedente şi trebuie să fie însoţită de documentele şi materialele respective.

5.3 Etapele procedurii pentru reînnoirea autorizării sînt identice cu cele prezentate la capitolul Procedura de autorizare de punere pe piaţă.

5.4 Dacă nu s-au produs modificări în ceea ce priveşte parametrii din specificaţia de calitate şi metodologia de control faţă de documentaţia prezentată la autorizarea anterioară iar produsul nu a fost niciodată rebutat la etapa de import, nu se mai efectuează control de laborator al acestui preparat.

5.5 În cazul în care nu este solicitată reautorizarea unui produs medicamentos sau altui produs de uz uman, acesta poate fi menţinut în circuitul terapeutic o perioadă de 12 luni de la expirarea valabilităţii Certificatului de Înregistrare, cu condiţia că importul a fost efectuat la o dată anterioară expirării autorizaţiei. Din momentul expirării termenului valabilităţii Certificatului de Înregistrare (în caz că reautorizarea nu a fost solicitată) se interzice autorizarea importului pentru produsul în cauză şi producerea noilor serii ale medicamentului autohton.

 

VI. SUSPENDAREA ŞI RETRAGEREA CERTIFICATULUI DE ÎNREGISTRARE

6.1 Ministerul Sănătăţii poate decide asupra suspendării temporare a Certificatului de Înregistrare a unui produs medicamentos sau altui produs de uz uman în cazul în care producătorul a schimbat oricare din datele cuprinse în dosarul pus la baza autorizării acestuia, fără a anunţa Institutul Naţional de Farmacie.

6.2 Suspendarea încetează cînd producătorul va realiza parametrii din dosarul aprobat iniţial sau ca urmare a aprobării variaţiilor.

6.3 În cazuri de urgenţă, în vederea protejării sănătăţii oamenilor, animalelor sau a mediului, Ministerul Sănătăţii poate suspenda folosirea pe teritoriul Republicii Moldova şi retragerea din Nomenclator a unui produs autorizat conform actualului regulament, dar care s-a dovedit a fi ofensiv.

6.4 Institutul Naţional de Farmacie va informa în scris producătorul despre suspendarea Certificatului de Înregistrare.

6.5 Decizia privind retragerea Certificatului de Înregistrare se adoptă de către Ministerul Sănătăţii, în următoarele situaţii:

- în cazul în care produsul medicamentos sau alt produs de uz uman este depăşit de progresele terapeutice, are eficacitate nesatisfăcătoare, nu corespunde parametrilor de calitate, prezintă un bilanţ beneficiu-risc necorespunzător;

- la apariţia unor efecte adverse severe sau a altor proprietăţi dăunătoare;

- cînd producătorul solicită oprirea fabricaţiei.

6.6 Institutul Naţional de Farmacie informează în scris producătorul despre retragerea Certificatului de Înregistrare în termeni de pînă la 60 zile.

 

VII. VARIAŢII LA CERTIFICATUL DE ÎNREGISTRARE

7.1 După emiterea Certificatului de Înregistrare, producătorul are obligaţia să urmărească progresul ştiinţific şi tehnic în privinţa metodelor de producţie şi control şi să facă acele îmbunătăţiri care sînt necesare pentru ca produsul să fie fabricat şi verificat prin metode ştiinţifice general acceptate.

7.2 Aceste modificări denumite variaţii minore (de tip I) sau majore (tip II) la documentaţia prezentată la autorizarea precedentă, precum şi variaţiile ce necesită reautorizarea produsului trebuie să fie aduse la cunoştinţă Institutului Naţional de Farmacie şi trebuie să aibă aprobarea acestuia.

7.3 Variaţii de tip I (minore)

7.3.1 Se referă la modificările privind conţinutul documentaţiei prezentate la autorizarea precedentă, care nu conduc la o schimbare fundamentală din punct de vedere al calităţii, siguranţei şi eficacităţii produsului medicamentos autorizat, necesitînd doar actualizarea informaţiilor despre produs, şi anume:

- modificări ale Certificatului de Înregistrare:

- modificări în numele produsului medicamentos (fie numele propriu, fie numele comun);

- modificări în numele şi/sau adresa deţinătorului Certificatului de Înregistrare;

- înlocuirea unui excipient cu alt excipient comparabil (se exclud adjuvanţii pentru vaccinuri şi excipienţii derivaţi biologici);

- schimbare în sistemul de colorare a produsului (adăugare, eliminare sau înlocuire de colorant (i));

- schimbare în sistemul de aromatizare a produsului (adăugare, eliminare sau înlocuire de aromă (e));

- schimbare în masa stratului de filmare a comprimatelor sau schimbare în masa învelişului capsulelor;

- schimbarea compoziţiei calitative a materialului ambalajului primar;

- eliminarea unei indicaţii;

- eliminarea unei căi de administrare;

- schimbarea producătorului sau producătorilor substanţei active;

- schimbare minoră în procesul de fabricaţie a substanţei active;

- modificarea mărimii seriei substanţei active;

- schimbare în specificaţiile substanţei active;

- schimbare minoră în fabricarea produsului medicamentos;

- schimbarea mărimii seriei de fabricaţie a produsului finit;

- schimbare în specificaţia produsului medicamentos;

- schimbări în sinteza / recuperarea excipienţilor care nu sînt prevăzuţi în farmacopee şi care au fost descrişi în dosarul original;

- schimbare în specificaţia excipienţilor produsului medicamentos (excluzînd adjuvanţii pentru vaccinuri);

- extinderea termenului de valabilitate prevăzut la data autorizării;

- schimbarea termenului de valabilitate după prima deschidere;

- schimbare în termenul de valabilitate după reconstituire;

- schimbarea condiţiilor de păstrare;

- schimbare în procedura de testare a substanţei active;

- schimbare în procedurile de testare ale produsului medicamentos;

- schimbări în vederea alinierii la suplimentele farmacopeelor (în cazul în care Certificatul de Înregistrare se referă la ediţia curentă a farmacopeei, nu se solicită nici o cerere de variaţie cu condiţia ca schimbarea să fie introdusă în şase luni de la adoptarea monografiei revizuite);

- modificarea procedurii de testare pentru excipienţi care nu sînt prevăzuţi în farmacopee;

- modificarea procedurii de testare a ambalajului primar (imediat);

- modificarea procedurii de testare a dispozitivului de administrare;

- schimbare în mărimea ambalajului produsului medicamentos;

- schimbare în forma recipientului de condiţionare (ambalaj primar);

- schimbare privind inscripţionările sau alte semne (cu excepţia şanţului median, de divizare) pe comprimate sau tipărirea unor semne pe capsule inclusiv adăugarea sau schimbarea cernelurilor folosite la marcarea produsului;

- schimbarea dimensiunilor comprimatelor, capsulelor, supozitoarelor sau ovulelor, fără schimbarea compoziţiei cantitative şi a masei medii.

Lista menţionată nu este exhaustivă, ea va fi completată pe măsura identificării de noi exemple.

7.3.2 Pentru orice variaţie de tip I, propunătorul trebuie să depună la Institutul Naţional de Farmacie o cerere de aprobare a variaţiilor de tip I, însoţită de documentele necesare.

7.3.3 După plata tarifului pentru aprobarea variaţiilor de tip I, Secţia Autorizare Medicamente şi experţii Comisiei Medicamentului a Institutului Naţional de Farmacie evaluează cererile de variaţii şi documentaţia prezentată.

7.3.4 Institutul Naţional de Farmacie modifică atunci cînd este cazul, termenii în care a fost eliberat Certificatul de Înregistrare.

7.4 Variaţii de tip II (majore)

7.4.1 Se referă la oricare modificare ce produce schimbări importante din punct de vedere al calităţii, siguranţei şi eficacităţii produsului medicamentos, dar nu necesită eliberarea unui nou Certificat de Înregistrare, şi anume:

- modificări în procesul de fabricaţie a substanţei active;

- modificări în compoziţia produsului finit (introducerea unui nou excipient, modificare în sistemul de conservanţi al produsului, modificarea unor excipienţi, cu afectarea semnificativă a proprietăţilor farmaceutice sau terapeutice ale produsului medicamentos etc.);

- modificări în ambalajul primar al produsului finit;

- modificare în indicaţiile terapeutice ale produsului medicamentos (introducerea unei noi indicaţii terapeutice care determină o schimbare în nivelul trei de încadrare ATC (Anatomic, Terapeutic, Chimic) necesită o noua autorizare).

7.4.2 Pentru orice variaţie de tip II, propunătorul trebuie să depună la Institutul Naţional de Farmacie o cerere de aprobare a variaţiilor de tip II, însoţită de documentele necesare.

7.4.3 După plata tarifului pentru aprobarea variaţiilor de tip II, Secţia Autorizare Medicamente şi experţii Comisiei Medicamentului a Institutului Naţional de Farmacie evaluează cererile de variaţii şi documentaţia prezentată.

7.5 Variaţii ce necesită reautorizarea produsului

7.5.1. Se referă la modificările care conduc la eliberarea unui nou Certificat de Înregistrare, sînt modificări care schimbă fundamental termenii Certificatului de Înregistrare şi impun transmiterea unei cereri în vederea emiterii unui nou Certificat de Înregistrare, cu anularea celui anterior şi perfectările corespunzătoare în Nomenclatorul de Stat.

*Modificări ale substanţei/substanţelor active:

- adăugarea uneia sau mai multor substanţe active, inclusiv componenţi antigenici pentru vaccinuri;

- eliminarea uneia sau mai multor substanţe active, inclusiv componenţi antigenici pentru vaccinuri;

- modificarea cantitativă a substanţei/substanţelor active;

- înlocuirea substanţei/substanţelor active cu o sare diferită/complex esteric/derivat diferit (cu acelaşi timp de înjumătăţire);

- înlocuirea cu un izomer diferit sau cu un amestec diferit de izomeri, înlocuirea unui amestec cu un izomer izolat (ex.: racemic, cu un singur enantiomer);

- înlocuirea unei substanţe biologice sau a unui produs obţinut prin biotehnologie, cu o altă substanţă biologică sau cu un alt produs obţinut prin biotehnologie, cu structura moleculară diferită; modificarea vectorului folosit pentru producerea antigenului/sursei de material, inclusiv proprietarul băncii de celule dintr-o sursă diferită;

- un nou ligand sau mecanism de cuplare pentru un produs radiofarmaceutic.

*Modificări ale indicaţiilor terapeutice:(*)

- adăugarea unei indicaţii într-o arie terapeutică diferită, fie tratament, diagnostic sau profilaxie;

- modificarea indicaţiei la o arie terapeutică diferită, fie tratament, diagnostic sau profilaxie.

________________

(*) Aria terapeutică este definită ca al treilea nivel al codului Anatomic, Terapeutic, Chimic (ATC).

 

*Modificări ale concentraţiei, formei farmaceutice şi căii de administrare:(**)

- modificarea biodisponibilităţii;

- modificarea farmacocineticii (ex.: modificarea ratei de eliberare);

- adăugarea unei noi concentraţii;

- modificarea sau adăugarea unei noi forme farmaceutice;

- adăugarea unei noi căi de administrare.

________________

(**) Pentru administrarea parenterală este necesar să se facă deosebirea între căile intraarterială, intravenoasă, intramusculară, subcutanată şi altele.

 

7.5.2. Dacă se acordă un nou Certificat de Înregistrare, autorizarea precedentă este radiată.

7.5.3. Perioada de timp necesară pentru aprobarea unei variaţii ce necesită reautorizarea produsului este de maximum 3 luni (indicaţie terapeutică nouă) şi maximum 4 luni (modificarea substanţei active, formei farmaceutice, concentraţiei, căii de administrare).

7.5.4. Cînd se introduce o formă farmaceutică nouă, care modifică cedarea substanţei active (de exemplu: cedare întîrziată) sau cînd se propune o nouă cale de administrare, trebuie prezentate rezultatele studiilor clinice.

 

 

Anexa nr.6

 

[Anexa nr.6 introdusă prin Ordinul Ministrului Sănătăţii nr.62 din 04.03.2005, în vigoare 21.03.2005]