vineri, 3 decembrie 2004
Hotărîre nr.164 din 29.11.2004 privind Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a ap...
          AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN ENERGETICĂ
        Hotărîre privind Metodologia determinării, aprobării şi
      aplicării tarifelor pentru serviciile publice de alimentare
            cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate

                        Nr.164  din  29.11.2004

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.218-223/465 din 03.12.2004

                                * * *

    Întru executarea  Legii  serviciilor publice de gospodărie  comunală
nr.1402-XV  din  24 octombrie 2002, modificată şi completată prin  Legea
nr.130-XV   din   29   aprilie  2004,  articolul  13/1,   Consiliul   de
Administraţie  al  Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în  Energetică
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă în urma coordonării cu Guvernul Republicii Moldova:
    Metodologia determinării,  aprobării  şi aplicării tarifelor  pentru
serviciile  publice  de  alimentare cu apă, de canalizare şi  epurare  a
apelor uzate.
    2. Se abrogă:
    Metodologia calculării  şi aplicării tarifelor pentru serviciile  de
alimentare  cu  apă şi evacuare a apelor uzate, aprobată prin  Hotărîrea
Consiliului  de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru  Reglementare
în  Energetică nr.28 din 7 decembrie 2000 (Monitorul Oficial  nr.157-159
din 21.12.2000, art.431).

    CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE
    AL AGENŢIEI NAŢIONALE PENTRU
    REGLEMENTARE ÎN ENERGETICĂ                      Nicolae TRIBOI
                                                    Anatol BURLACOV

    Chişinău, 29 noiembrie 2004.
    Nr. 164.

                                                        Aprobată
                                            prin Hotărîrea Consiliului 
                                            de Administraţie al ANRE 
                                            nr.164 din 29 noiembrie 2004

                              METODOLOGIA
            DETERMINĂRII, APROBĂRII ŞI APLICĂRII TARIFELOR
            PENTRU SERVICIILE PUBLICE DE ALIMENTARE CU APĂ,
                DE CANALIZARE ŞI EPURARE A APELOR UZATE

                        I. DISPOZIŢII GENERALE

    1.1. Prezenta   Metodologie   este  elaborată  în  corespundere   cu
prevederile  Legii serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402-XV
din  24.10.2002,  Legii  cu  privire  la  apa  potabilă  nr.272-XIV  din
10.02.1999,   standardelor   naţionale  de  contabilitate,  altor   acte
normative  ale  Republicii  Moldova şi are drept  scop  stabilirea  unor
principii  unice de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru
serviciile  publice  de  alimentare cu apă, de canalizare şi  epurare  a
apelor uzate.
    1.2. Metodologia dată stabileşte:
    - componenţa  consumurilor  şi  cheltuielilor,  care  se  includ  în
calculul tarifelor;
    - metoda de calculare a rentabilităţii;
    - metoda de repartizare  a  cheltuielilor comune ale  întreprinderii
între  activitatea  de  alimentare  cu  apă  potabilă,  apă  tehnologică
(industrială), de canalizare şi epurare a apelor uzate;
    - modul de determinare, aprobare, ajustare şi aplicare a tarifelor.
    1.3. Mecanismul  aplicat la determinarea tarifelor pentru serviciile
publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate se
bazează pe următoarele principii:
    - prestarea fiabilă   a   serviciilor   de  alimentare  cu   apă   a
consumatorilor,  de  canalizare  şi epurare a apelor  uzate  la  costuri
reale,  strict  necesare pentru utilizarea eficientă a capacităţilor  de
producţie ale întreprinderii;
    - acoperirea   consumurilor   şi  cheltuielilor   pentru   captarea,
pomparea,  tratarea, filtrarea, transportarea, distribuţia şi furnizarea
apei, transportarea şi epurarea apelor uzate;
    - acoperirea  consumurilor  şi  cheltuielilor  aferente  exploatării
eficiente  a staţiilor de pompare, reţelelor şi instalaţiilor de tratare
a  apei  şi  epurare a apelor uzate, precum şi  celor  pentru  protecţia
mediului ambiant;
    - efectuarea  unei activităţi eficiente şi profitabile, ce ar  oferi
întreprinderii  posibilitatea  de  a-şi recupera  mijloacele  financiare
investite în dezvoltarea şi reconstrucţia capacităţilor de producţie.
    1.4. Sub incidenţa prezentei Metodologii cad toţi agenţii economici,
indiferent   de  tipul  de  proprietate,  care  desfăşoară   activitatea
reglementată  în domeniul prestării serviciilor publice de alimentare cu
apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate.
    1.5. Pentru întreprinderile  prestatoare  de servicii publice,  care
activează   în   condiţiile  unor  acorduri,  contracte   încheiate   cu
organismele  financiare internaţionale, ratificate sau aprobate de către
Parlamentul,  Guvernul Republicii Moldova, tarifele pentru serviciile de
alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate se calculează
şi   se   ajustează  ţinîndu-se  cont  de  prevederile  acordurilor   şi
contractelor  internaţionale în vigoare, ce se referă la  întreprinderea
concretă care prestează serviciile nominalizate.

            II. CONSUMURILE ŞI CHELTUIELILE CARE SE INCLUD
           ÎN CALCULUL TARIFELOR PENTRU ALIMENTAREA CU APĂ,
                  CANALIZARE ŞI EPURAREA APELOR UZATE

    2.1. Structura  consumurilor şi cheltuielilor care se includ în cost
pentru   calcularea   tarifelor,  este  stabilită  în  conformitate   cu
prevederile   Standardului  naţional  de  contabilitate  3   "Componenţa
consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii", altor standarde naţionale
de contabilitate şi cuprinde următoarele:
    - consumuri de materiale (CM);
    - consumuri privind retribuirea muncii (CRM);
    - consumuri indirecte de producţie (CIP);
    - cheltuieli comerciale (CC);
    - cheltuieli generale şi administrative (CGA);
    - alte cheltuieli operaţionale (CO);
    - pierderi excepţionale (PE).
    Adică:

            Ca = CM + CRM + CIP + CC + CGA + CO + PE, unde:

    Ca - consumurile şi cheltuielile întreprinderilor.
    2.2. Consumurile de materiale (CM) cuprind valoarea:
    - plăţii pentru apa captată şi a plăţii pentru evacuarea şi epurarea
apelor uzate;
    - reactivilor  chimici, combustibilului, energiei de toate  tipurile
şi altor tipuri de materiale utilizate nemijlocit în procesul de captare
a   apei,  pompare,  tratare,  filtrare,  transportarea  apei  pînă   la
consumator, evacuarea şi epurarea apelor uzate;
    - costului serviciilor   cu   caracter  de  producţie  prestate   de
terţe-părţi  şi  nemijlocit legate de captarea, tratarea,  filtrarea  şi
transportarea apei, evacuarea şi epurarea apelor uzate.
    2.3. Consumurile privind retribuirea muncii (CRM) includ:
    - consumurile   necesare  pentru  retribuirea  muncii   personalului
încadrat  în  activităţile  de  aprovizionare  cu  apă,  de  prestare  a
serviciilor  de canalizare şi epurare a apelor uzate în conformitate  cu
legislaţia în vigoare;
    - contribuţiile pentru asigurările sociale şi medicale, raportate la
consumurile  de retribuire a muncii personalului nemijlocit încadrat  în
procesul de producţie.
    2.4. Consumurile indirecte de producţie (CIP) cuprind:
    - uzura mijloacelor   fixe   cu  destinaţie   productivă,   aferente
activităţilor  de  aprovizionare  cu apă, de prestare a  serviciilor  de
canalizare şi epurare a apelor uzate;
    - cheltuielile  de  întreţinere  a mijloacelor  fixe  cu  destinaţie
productivă  în  stare  de  lucru  (asistenţa  tehnică  şi  întreţinerea,
efectuarea reparaţiilor curente, medii şi a reparaţiilor capitale pentru
menţinerea  acestora în stare de lucru normală, dar nu mai mult  de  10%
din  baza  valorică a categoriei respective de proprietate), inclusiv  a
mijloacelor   tehnice   de   dirijare,   comunicaţii,   mijloacelor   de
semnalizare,  altor mijloace tehnice de comandă referitoare la  procesul
de producţie, a mijloacelor destinate protecţiei mediului;
    - consumurile   pentru  instalarea  şi  exploatarea   (întreţinerea,
verificarea,   repararea,  înlocuirea)  echipamentelor  de  măsurare   a
consumului  de  apă  la branşamentele blocurilor locative,  cu  excepţia
consumurilor pentru instalarea primară;
    - amortizarea   activelor  nemateriale,  uzura  obiectelor  de  mică
valoare şi scurtă durată utilizate în procesul de producţie;
    - cheltuielile  aferente  controlului  calităţii  apei  potabile  şi
apelor uzate;
    - costul materialelor    auxiliare   utilizate   pentru   asigurarea
procesului tehnologic;
    - cheltuielile  pentru  retribuirea muncii  salariaţilor  auxiliari,
personalului   administrativ,   de  conducere  al   subdiviziunilor   de
producţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    - contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale aferente
acestor categorii de angajaţi;
    - cheltuielile  pentru asigurarea condiţiilor normale de lucru şi  a
tehnicii  securităţii ce ţin de procesul de producţie şi sînt  prevăzute
de legislaţia în vigoare;
    - cheltuielile   privind   securitatea  industrială   a   obiectelor
industriale periculoase conform legislaţiei în vigoare;
    - cheltuielile   de  asigurare  a  pazei  unităţilor  de  producţie,
inclusiv a securităţii antiincendiare;
    - cheltuielile  legate  de  deplasări  ale  salariaţilor  legate  de
procesul  de producţie, asigurarea obligatorie a salariaţilor ocupaţi în
sfera  de  producţie  şi  a activelor de producţie  în  conformitate  cu
legislaţia în vigoare;
    - cheltuielile   de   transportare  a  muncitorilor  din   schimburi
(personalului de serviciu);
    - plata pentru  deversarea  poluanţilor  cu apele uzate  şi  plăţile
pentru   emisii  în  atmosferă  a  substanţelor  poluante  în   limitele
normativelor stabilite;
    - alte cheltuieli   indirecte  de  producţie,  în  conformitate   cu
legislaţia şi actele normative în vigoare.
    2.5. În cheltuielile  comerciale  (CC) se includ cheltuielile,  care
nemijlocit  sînt  legate  de  activitatea  comercială  a  întreprinderii
(comercializarea apei şi prestarea serviciilor de canalizare) şi anume:
    - serviciile  de marketing (încheierea contractelor cu consumatorii,
citirea  datelor  contoarelor,  emiterea,  prelucrarea  şi  transmiterea
consumatorilor a facturilor de plată etc.);
    - cheltuielile legate de informarea consumatorilor şi publicului;
    - retribuirea muncii personalului încadrat în activitatea comercială
a întreprinderii, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    - contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale aferente
acestei categorii de angajaţi;
    - uzura mijloacelor fixe cu destinaţie comercială;
    - alte cheltuieli aferente activităţii comerciale.
    2.6. Cheltuielile generale şi administrative (CGA) cuprind:
    - cheltuielile  privind retribuirea muncii personalului de conducere
şi  gospodăresc  al  întreprinderii, în conformitate  cu  legislaţia  în
vigoare;
    - contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale aferente
acestei categorii de angajaţi;
    - întreţinerea   şi   reparaţia  mijloacelor  fixe   cu   destinaţie
administrativă,  gospodărească  şi de protecţie a  naturii,  amortizarea
activelor nemateriale cu destinaţie generală ale întreprinderii;
    - uzura mijloacelor    fixe   cu   destinaţie   administrativă    şi
gospodărească;
    - valoarea, uzura  şi reparaţia obiectelor de mică valoare şi scurtă
durată;
    - plata pentru  arenda  curentă  a  mijloacelor  fixe  şi  activelor
nemateriale;
    - cheltuielile  pentru  întreţinerea mijloacelor fixe conservate  în
conformitate cu actele normative în vigoare;
    - cheltuielile pentru întreţinerea şi deservirea mijloacelor tehnice
de comandă, semnalizare, telecomunicaţii şi de calcul, care nu se referă
direct la producţie;
    - cheltuielile  poştale şi telegrafice, de întreţinere şi exploatare
a  staţiilor  de telefoane, comutatoarelor, faxurilor, instalaţiilor  de
dispecerat,  radio  şi alte tipuri de telecomunicaţii  utilizate  pentru
administrare;
    - cheltuielile tipografice, pentru procurarea rechizitelor de birou,
formularelor de evidenţă, dări de seamă etc.;
    - plata pentru  serviciile cu destinaţie generală şi  administrativă
efectuate  de  terţe  organizaţii, cheltuielile pentru  paza  obiectelor
administrativ-gospodăreşti  şi  asigurarea  securităţii  antiincendiare,
pentru   serviciile   bancare,  burselor  de   mărfuri,   organizaţiilor
consultative, juridice şi de audit;
    - cheltuielile  pentru întreţinerea transportului auto de  serviciu,
pentru   deplasările  personalului  de  conducere  şi  cheltuielile   de
reprezentare.  Aceste cheltuieli se determină conform actelor  normative
în  vigoare,  iar  în cazul lipsei acestora - în limitele  stabilite  de
organul   public   central  sau  local  în  gestiunea  căruia  se   află
întreprinderea;
    - cheltuielile  pentru  asigurarea obligatorie a salariaţilor  şi  a
bunurilor  cu destinaţie generală şi administrativă prevăzute de  actele
normative în vigoare;
    - cheltuielile aferente angajării forţei de muncă;
    - cheltuielile   pentru   pregătirea  şi   reciclarea   personalului
întreprinderii;
    - cheltuielile  pentru  controlul  stării sănătăţii  angajaţilor  în
cazurile  prevăzute  de  legislaţie,  procurarea  literaturii  speciale,
actelor  normative şi instructive, abonarea la ediţii speciale  necesare
în activitatea de producţie;
    - impozitele şi taxele, care conform legislaţiei se includ în preţul
de  cost, inclusiv taxa pe valoarea adăugată şi accizele  irecuperabile,
cu excepţia impozitului pe venit;
    - alte cheltuieli aferente activităţii de producţie a întreprinderii
prevăzute de actele normative în vigoare.
    2.7. Alte cheltuieli    operaţionale   (CO)   includ    cheltuielile
întreprinderii  care nu pot fi raportate la cheltuielile comerciale  sau
la cheltuielile generale şi administrative şi prevăd:
    - plata dobînzilor filialelor, întreprinderilor afiliate şi asociate;
    - plata dobînzilor  aferente  creditelor bancare  şi  împrumuturilor
primite  pe  termen  scurt şi pe termen lung cu  excepţia  cazurilor  de
capitalizare   a   acestora,   prevăzute  în  Standardul   naţional   de
contabilitate 23 "Cheltuielile privind împrumuturile";
    - alte obligaţii financiare conform proiectelor de investiţii.
    2.8. Pierderile   excepţionale  (PE)  pot  apărea  ca  rezultat   al
evenimentelor ce nu ţin de activitatea întreprinderii. Acestea cuprind:
    - pierderi provocate de calamităţi naturale;
    - pierderi ocazionate de modificarea legislaţiei statului.

           III. DETERMINAREA CONSUMURILOR ŞI CHELTUIELILOR,
                 CARE SE INCLUD ÎN CALCULUL TARIFELOR

    Valoarea consumurilor   şi   cheltuielilor  incluse  la   calcularea
tarifelor  pentru serviciile de alimentare cu apă, evacuarea şi epurarea
apelor uzate se determină de întreprinderi, luînd în calcul:
    - volumul de apă necesar de a fi captat din sursele de aprovizionare
cu apă, volumul de apă livrat consumatorilor, volumul apelor uzate;
    - normele şi  normativele volumelor de apă utilizate în procesul  de
captare,  transportare, distribuire şi tratare a apei şi epurarea apelor
uzate;
    - normativele  de  consum ale materialelor de filtrare,  reactivilor
chimici,  combustibilului  şi  energiei de toate tipurile  utilizate  în
procesul de producţie, preţurile lor de piaţă sau reglementate;
    - devizele de cheltuieli;
    - uzura mijloacelor fixe de producţie;
    - planurile de reparare a utilajului şi instalaţiilor;
    - contractele  încheiate  cu terţe părţi pentru serviciile  prestate
etc.
    Consumurile şi cheltuielile întreprinderilor sînt supuse controlului
din  partea  autorităţilor  împuternicite  să coordoneze  şi  să  aprobe
tarifele  respective,  care în baza analizei detaliate a acestora  şi  a
consumurilor  şi  cheltuielilor reale ale întreprinderii în perioada  de
gestiune,  şi  argumentării  tehnico-economice  pentru  anul  prognozat,
determină valoarea lor necesară de a fi inclusă în tarife.

       3.1. Particularităţile determinării consumurilor de materiale
    Consumurile de   materiale   pentru  activitatea  de  alimentare   a
consumatorilor  cu apă se determină în baza volumului de apă în expresie
naturală  necesar de a fi captat în reţelele de alimentare cu apă,  care
se determină conform formulei:

                         VAC = VAI + VP , unde:

    VAC - volumul  de  apă  necesar  de  a  fi  captat  din  sursele  de
alimentare cu apă;
    VAI - volumul  de  apă  necesar  de a  fi  furnizat  consumatorilor,
conform contractelor încheiate;
    VP - volumul de apă pentru necesităţile tehnologice şi a pierderilor
de  apă  în  sistemul de aprovizionare cu apă, care se determină  şi  se
aprobă  în  conformitate cu Metodica elaborării normativelor  de  consum
tehnologic al apei la întreprinderile prestatoare de servicii alimentare
cu  apă  şi  canalizare  din Republica Moldova,  aprobată  prin  Ordinul
Ministerului Dezvoltării Teritoriului şi Gospodăriei Comunale nr.163 din
27 octombrie 1999 (Monitorul Oficial nr.149-152 din 24 decembrie 1999).
    Cheltuielile  materiale se determină reieşind din volumul de captare
a apei, plata pentru apa utilizată de întreprindere, normele de consum a
materialelor  utilizate pentru tratarea şi filtrarea apei şi  preţurilor
de  piaţă ale acestora, normele de consum a energiei electrice utilizate
în  procesul  de producţie şi pentru necesităţile proprii, preţurile  în
vigoare la energia electrică etc.
 
           3.2. Particularităţile determinării consumurilor 
                        privind retribuirea muncii
    3.2.1. Consumurile  privind retribuirea muncii se determină reieşind
din:
    - numărul personalului  nemijlocit încadrat în procesul de  captare,
tratare, transportare şi distribuire a apei consumatorilor, personalului
nemijlocit  încadrat in procesul prestării serviciilor de canalizare  şi
epurare  a  apelor  uzate  şi personalului  necesar  pentru  activitatea
normală    a    întreprinderii   (personalului   auxiliar,    comercial,
administrativ  etc.)  - numărul mediu scriptic în perioada de  gestiune,
dar care poate fi modificat, în cazul explicaţiilor argumentate;
    - nivelul salariului   tarifar   normativ  stabilit   pentru   prima
categorie  de  calificare  a  angajaţilor  din  unităţile  cu  autonomie
financiară;
    - coeficientul de ramură şi nivelul de calificare a personalului;
    - regimul şi   condiţiile   de  muncă,  cît  şi  de   alţi   factori
caracteristici ramurii de alimentare cu apă şi de canalizare;
    - suplimentele de plată, primele prevăzute de actele normative.
    3.2.2. Cheltuielile   legate  de  contribuţiile  pentru  asigurările
sociale  şi  cele  medicale  sînt determinate reieşind  din  normele  de
defalcări stabilite de actele normative în vigoare.
    3.2.3. Consumurile   privind  retribuirea  personalului   nemijlocit
încadrat  în  procesul  de producţie se includ  în  consumurile  privind
retribuirea  muncii,  a  personalului auxiliar încadrat în  procesul  de
producţie,  personalului administrativ, de conducere din  subdiviziunile
de  producţie  -  în consumurile indirecte  de  producţie,  personalului
comercial   -   în   cheltuielile  comerciale,   iar   al   personalului
administrativ   şi   de   conducere  -  în  cheltuielile   generale   şi
administrative.

                 3.3. Particularităţile determinării uzurii
                        mijloacelor fixe de producţie
    3.3.1. Uzura  mijloacelor  fixe inclusă la calcularea  tarifelor  se
determină  prin  metoda  casării  liniare,  care  conduce  la  defalcări
uniforme  pe  toată  durata  de funcţionare utilă  a  mijloacelor  fixe.
Valoarea  uzurii  mijloacelor  fixe  se  determină  în  conformitate  cu
prevederile  Standardului  naţional de contabilitate 16  "Contabilitatea
activelor materiale pe termen lung" şi a Catalogului mijloacelor fixe şi
activelor  nemateriale,  aprobat  prin Hotărîrea  Guvernului  Republicii
Moldova  nr.338  din 21.03.2003, iar modul de includere a lor în  costul
producţiei  în  conformitate cu Standardul naţional de  contabilitate  3
"Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii".
    3.3.2. Valoarea   uzurii   mijloacelor  fixe  care   nemijlocit   se
utilizează în procesul de producere se include în cheltuielile indirecte
de  producţie, iar a mijloacelor fixe cu destinaţie comercială şi  celor
cu  destinaţie  generală  şi administrativă se include  în  cheltuielile
comerciale şi în cheltuielile generale şi administrative corespunzător.
    3.3.3. În tarife  nu  se include valoarea uzurii  mijloacelor  fixe,
care nu sînt destinate utilizării în procesul tehnologic şi de producţie
date în arendă, obiectelor locative, de menire social-culturală etc.

            3.4. Particularităţile determinării consumurilor 
        pentru efectuarea reparaţiilor curente, medii şi capitale
    Consumurile pentru   efectuarea   reparaţiilor  curente,  medii   şi
capitale  se determină în baza stării tehnice, planurilor de reparaţie a
mijloacelor   fixe  reieşind  din  durata  aflării  lor  în  exploatare,
volumelor  de  lucru, preţurilor de piaţă a materialelor şi pieselor  de
schimb   utilizate,   devizelor  de  cheltuieli,  valorii   contractelor
încheiate cu terţe părţi etc.

            3.5. Particularităţile repartizării consumurilor 
                 şi cheltuielilor pe tipuri de activitate
    3.5.1. Consumurile  de  materiale, consumurile  privind  retribuirea
muncii,  consumurile indirecte de producţie se determină pe fiecare  tip
de  serviciu  prestat - alimentarea cu apă potabilă, alimentarea cu  apă
tehnologică  (industrială)  şi  prestarea serviciilor de  canalizare  şi
epurare  a  apelor  uzate. În cazul, cînd aceste cheltuieli  pe  anumite
sectoare   de   producţie  sînt  comune  pentru  apa  potabilă  şi   apa
tehnologică,  acestea  se  repartizează între cele două  tipuri  de  apă
proporţional volumelor de apă livrată din aceste sectoare.
    3.5.2. Cheltuielile   comerciale,  generale  şi  administrative   se
determină  integral  pe  întreprindere, cu repartizarea  lor  ulterioară
între  activităţi  proporţional consumurilor privind retribuirea  muncii
(CRM) aferente acestor activităţi.
    3.5.3. Valoarea  altor  cheltuieli operaţionale  ale  întreprinderii
(plata  dobînzilor pentru credite şi împrumuturi) se repartizează  între
tipurile  de  servicii  prestate reieşind din destinaţia  creditelor  şi
împrumuturilor  (pentru  care servicii au fost utilizate). În  caz  cînd
creditele   şi   împrumuturile  au  fost  utilizate  pentru  mai   multe
activităţi,  cheltuielile  privind  plata  dobînzilor  aferente  acestor
credite  şi  împrumuturi se repartizează pe tipuri de servicii  prestate
proporţional  valorii creditelor şi împrumuturilor aferente fiecărui tip
de serviciu prestat.
    La determinarea   tarifelor  la  acest  compartiment  nu  se  includ
cheltuielile  legate  de  plata dobînzilor pentru creditele  bancare  şi
împrumuturi  destinate investiţiilor capitale, dat fiind că aceste plăţi
sînt  incluse  în  rata  de  rentabilitate  a  noilor  investiţii  (vezi
capitolul V).

                    IV. CONSUMURILE ŞI CHELTUIELILE
               CARE NU SE INCLUD LA CALCULAREA TARIFELOR

    La calcularea tarifelor nu se includ următoarele cheltuieli:
    - pentru efectuarea   lucrărilor   de  construcţie,   reconstrucţie,
achiziţionarea,   modernizarea,   montarea   şi   probarea   utilajului;
valorificarea  noilor  obiective, secţii şi agregate;  supravegherea  de
autor  a organizaţiilor de proiectare şi alte investiţii capitale. Toate
cheltuielile   ce  ţin  de  investiţii  capitale  se  recuperează   prin
includerea  în tarife a sumei uzurii mijloacelor fixe, puse în funcţiune
ca urmare a valorificării acestor investiţii, precum şi a rentabilităţii
investiţiilor, după cum este descris în capitolul V;
    - pentru remedierea   defectelor   în   lucrările   de   proiectare,
construcţie   şi  montaj,  revizie  (demontare),  remedierea  defectelor
utilajului   şi  deteriorărilor,  provocate  din  vina   producătorilor,
furnizorilor şi întreprinderilor de transport;
    - pentru executarea  lucrărilor de proiectare şi construcţie, pentru
achiziţionarea   utilajului,  repararea  şi  întreţinerea  fondului   de
locuinţe,  obiectivelor de menire social-culturală şi altor obiective ce
nu se referă la activitatea de producţie;
    - pentru lucrările calificate ca ajutor pentru alte întreprinderi şi
organizaţii,  atît  în  formă de servicii, cît şi  suport  material  sau
financiar;
    - neproductive,  rebuturile,  delapidările,  sancţiunile,  amenzile,
penalităţile şi despăgubirile;
    - privind datoriile dubioase;
    - în scopuri de caritate şi sponsorizare;
    - pentru executarea  sau  plata altor lucrări (servicii) ce nu  sînt
legate de sfera prestării serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare.

                           V. RENTABILITATEA

    5.1. Prezenta   Metodologie   prevede  mecanisme  de   stimulare   a
investiţiilor   în   sector.   Din  aceste  considerente,   şi   conform
principiilor  economiei  de  piaţă,  se prevede  stabilirea  unui  nivel
rezonabil  de  rentabilitate  în  funcţie  de  mijloacele  investite  de
întreprindere  în  dezvoltarea, renovarea, reconstrucţia  sistemului  de
aprovizionare cu apă şi evacuarea apelor uzate.
    5.2. Rentabilitatea  totală  (profitul)  P  se  calculează  ca  suma
rentabilităţii   activelor   existente   şi  a   rentabilităţii   noilor
investiţii, adică:

                             P = RA + RI

    5.3. Rentabilitatea  activelor existente care se determină  reieşind
din valoarea netă a activelor materiale şi nemateriale pe termen lung şi
rata rentabilităţii acestor active, adică:

                          RA = VAn x Rra, unde:
    Rra - rata de  rentabilitate a activelor materiale şi nemateriale pe
termen  lung. Această rată se stabileşte anual, dar nu mai mare de  10%,
de  către  autorităţile  abilitate cu dreptul de  aprobare  a  tarifelor
respective,   în  cazul  cînd  întreprinderea  dispune  de  un  Plan  de
dezvoltare,  renovare şi modernizare a activelor existente, coordonat cu
organul   public   central  sau  local  în  gestiunea  căruia  se   află
întreprinderea,  iar  uzura acumulată şi imposibilitatea de a  apela  la
credite şi împrumuturi nu permit îndeplinirea acestuia;
    VAn - valoarea  netă a activelor materiale şi nemateriale pe  termen
lung,  care  se  determină  ca diferenţa dintre  valoarea  de  bilanţ  a
activelor  materiale pe termen lung înregistrată la 1 ianuarie a  anului
de  aprobare  a  prezentei Metodologii şi  amortizarea  acestor  active,
calculată  de  la  această perioada pînă în anul pentru care  se  aprobă
noile tarife, adică:

                        Van = VA - SumaFDA, unde:

    VA - valoarea  de  bilanţ  a activelor materiale şi  nemateriale  pe
termen  lung la 1 ianuarie a anului de aprobare a prezentei  Metodologii
(1 ianuarie 2004);
    SumaFDA - suma   uzurii  activelor  materiale  şi  suma  amortizării
activelor  nemateriale  pe  termen  lung calculată  în  perioada  de  la
aprobarea  prezentei  Metodologii pînă în anul pentru care se  stabilesc
noile tarife.
    5.4. Rentabilitatea    noilor   investiţii   efectuate   de    către
întreprinderi care se calculează reieşind din valoarea noilor investiţii
nete   efectuate   de  întreprinderi  şi  rata  rentabilităţii   acestor
investiţii, adică:

                          RI = VNI x Rr, unde:

    VNI - valoarea  netă  a noilor investiţii (mijloacelor fixe date  în
exploatare) efectuate de către întreprinderi în perioada de valabilitate
a Metodologiei în cauză, care se calculează după formula:

                      VNI = SumaVII - SumaFDI, unde:

    SumaVII - valoarea  iniţială  a activelor materiale pe  termen  lung
date în exploatare în rezultatul investiţiilor în perioada de timp de la
punerea  în aplicare a prezentei Metodologii (date în exploatare în anul
2003), şi pînă în anul pentru care se calculează tarifele;
   SumaFDI - suma  uzurii  pentru  perioada  de  timp  de  la  aplicarea
prezentei  Metodologii, pînă în anul pentru care se stabilesc  tarifele,
calculată  la  activele materiale pe termen lung, date în exploatare  în
această perioadă în rezultatul noilor investiţii;
    Rr - rata de rentabilitate aplicată la investiţiile noi efectuate de
întreprinderi.
    5.5. Rata de rentabilitate (profitul) Rr se stabileşte:
    - la investiţiile efectuate din sursele proprii ale întreprinderilor
-  la  nivelul  ratei  medii a dobînzii aplicate în  anul  respectiv  la
Bonurile de Trezorerie ale Republicii Moldova cu termen de circulaţie de
364 zile;
    - la investiţiile  efectuate din credite bancare şi împrumuturi - la
nivelul  ratelor medii ale dobînzilor bancare de lungă durată (5 şi  mai
mulţi  ani),  stabilite  de  Banca  Naţională  a  Moldovei  pentru  anul
respectiv, plus maximum 5 puncte.
    5.6. Repartizarea  profitului între tipurile de servicii prestate se
efectuează proporţional volumelor de investiţii efectuate pentru fiecare
tip de serviciu.
    5.7. Prezenta    Metodologie    prevede,   că   pentru    efectuarea
investiţiilor întreprinderile în primul rînd vor utiliza sursele proprii
(uzura,  rezervele prevăzute de statut, inclusiv fondul de dezvoltare  a
producţiei)  şi  numai  în  cazul insuficienţei acestora  vor  apela  la
credite şi împrumuturi.

                      VI. DETERMINAREA TARIFELOR

    Tarifele se calculează  separat  pentru serviciile de alimentare  cu
apă potabilă, alimentare cu apă tehnologică (industrială), de canalizare
şi  epurare  a apelor uzate, pornind de la consumurile  şi  cheltuielile
determinate   conform   prevederilor  prezentei   Metodologii,   conform
formulelor:

      6.1. Tariful pentru alimentarea consumatorilor cu apă potabilă:

           Cap + Pap +- Dfj - 1
    Tap = ---------------------, unde:
                   Vapl

    Сap - consumurile  şi cheltuielile privind activitatea de  asigurare
cu apă potabilă a consumatorilor;
    Рap - profitul, care se determină pentru apa potabilă, după cum este
descris în capitolul V al prezentei Metodologii;
    Vapl - volumul   de   apă  potabilă  planificat  de  a   fi   livrat
consumatorilor,  care  se  determină în baza contractelor  încheiate  cu
aceştia  în  anul pentru care se stabilesc tarifele. În cazul lipsei  în
contractele  încheiate cu unele categorii de consumatori (populaţia),  a
volumelor  de livrare a apei, se va lua în calcul volumul de apă efectiv
livrat  acestor  categorii de consumatori în anul precedent şi  prognoza
creşterii  sau reducerii acestor volume în anul pentru care se stabilesc
tarifele.
    Dfj-1 - devierile financiare înregistrate în anul tarifar precedent,
necesar   de  inclus  în  tarifele  anului  pentru  care  se  efectuează
ajustarea,  din cauza apariţiei în perioada de valabilitate a  tarifelor
stabilite  anterior, a unor factori obiectivi (modificări în  legislaţie
sau   actele  normative,  modificări  neprevăzute  în  capacităţile   de
producţie, modificarea volumelor de apă potabilă livrată consumatorilor,
preţurilor  şi tarifelor la resursele energetice, reactivele chimice  şi
altor  materiale utilizate în procesul tehnologic şi de producţie), care
au influenţat asupra activităţii întreprinderii.

            6.2. Tariful pentru apa tehnologică (industrială):

           Cat + Pat +- Dfj - 1
    Tat = ---------------------, unde:
                 Vatl

    Сat - consumurile  şi cheltuielile privind activitatea de  asigurare
cu apă tehnologică (industrială) a consumatorilor;
    Рat - profitul,  care se determină pentru apa tehnologică, după  cum
este descris în capitolul V al prezentei Metodologii;
    Vatl - volumul  de  apa  tehnologică (industrială)  livrat,  conform
contractelor încheiate.
    Dfj-1 - devierile financiare înregistrate în anul tarifar precedent,
necesar de inclus în tarifele anului pentru care se efectuează ajustarea
din  cauza apariţiei, în perioada de valabilitate a tarifelor  stabilite
anterior,  a unor factori obiectivi (modificări în legislaţie sau actele
normative,   modificări   neprevăzute  în  capacităţile  de   producţie,
modificarea   volumelor  de  apă  tehnologică  livrată   consumatorilor,
preţurilor  şi tarifelor la resursele energetice, reactivelor chimice şi
altor  materiale utilizate în procesul tehnologic şi de producţie), care
au influenţat asupra nivelului tarifului.

            6.3. Tariful pentru serviciul de canalizare 
                        şi epurare a apelor uzate:

         Cc + Pc +- Dfj-1
    Tc = ----------------, unde:
               Vc

    Cc - consumurile   şi   cheltuielile   necesare   pentru   prestarea
serviciilor de canalizare şi epurare;
    Рc - profitul,  care se determină pentru serviciul de canalizare  şi
epurare, după cum este descris în capitolul V al prezentei Metodologii;
    Vc - volumul  apelor  uzate  evacuat de consumatori în  sistemul  de
canalizare, care se determină conform formulei:

                         Vc = Vci + Vca, unde:

    Vci - volumul  apelor uzate evacuat de întreprinderile  producătoare
în  sistemul de canalizare a întreprinderii, care furnizează servicii la
acest   gen   de  activitate.  Acest  volum  se  determină  pe   fiecare
întreprindere   producătoare   în  baza  datelor  tehnologice,   conform
documentaţiei  de  proiect  a  întreprinderii utilizatoare  de  apă  sau
"Normelor  complexe  de  consum al apei şi de evacuare  a  apelor  uzate
pentru    ramurile    industriale"   şi   coordonate   obligatoriu    cu
întreprinderile de alimentare cu apă şi canalizare, independent de tipul
surselor de alimentare cu apă, inclusiv din cele proprii;
    Vca - volumul   apelor  uzate  evacuat  de  instituţiile   bugetare,
populaţie  şi  alţi consumatori. În cazul lipsei  contractelor,  volumul
apelor uzate se stabileşte analogic volumului apei consumate;
    Dfj-1 - devierile financiare înregistrate în anul tarifar precedent,
necesar  de  a fi incluse în tarifele anului pentru care  se  efectuează
ajustarea,  din cauza apariţiei în perioada de valabilitate a  tarifelor
stabilite  anterior, a unor factori obiectivi (modificări în  legislaţie
sau   actele  normative,  modificări  neprevăzute  în  capacităţile   de
producţie,   modificarea  volumelor  de  apă  evacuată,  preţurilor   şi
tarifelor   la  resursele  energetice,  reactivelor  chimice  şi   altor
materiale  utilizate  în procesul tehnologic şi de producţie),  care  au
influenţat asupra activităţii întreprinderii.

           VII. APROBAREA, AJUSTAREA ŞI APLICAREA TARIFELOR

    7.1. Tarifele  pentru  serviciile de alimentare cu apă potabilă,  de
canalizare  şi  epurare a apelor uzate se aprobă de  către  autorităţile
administraţiei  publice  locale,  în coordonare cu  autoritatea  publică
centrală de specialitate, conform legislaţiei.
    Tarifele pentru  serviciile publice de alimentare cu apă tehnologică
(industrială),  prestate  centralizat  la nivel de municipiu  (oraş)  şi
raion  se  aprobă  de  către  Consiliul  de  Administraţie  al  Agenţiei
Naţionale  pentru  Reglementare în Energetică (ANRE), în  coordonare  cu
organele publice locale.
    7.2. Întreprinderile   calculează   tarifele  conform   prevederilor
prezentei   Metodologii  (anexa  nr.1)  şi  le  prezintă  spre  aprobare
autorităţilor  abilitate  cu dreptul de aprobare a tarifelor  respective
(ANRE,   autorităţile  publice  locale).  Întreprinderile  pentru   care
tarifele  pentru  serviciile  prestate  sînt  aprobate  de  către  ANRE,
prezintă   calculele  şi  toate  materialele  necesare  de  stabilire  a
tarifelor în strictă conformitate cu Regulamentul privind procedurile şi
regulile de ajustare a tarifelor la serviciile reglementate de ANRE, iar
cele ale căror tarife sînt aprobate de către autorităţile publice locale
- conform regulilor şi procedurilor stabilite de către aceste organe.
    7.3. Devierile  financiare  (Df) vor fi calculate în fiecare  an  de
gestiune,  pe  fiecare  tip  de activitate separat,  pentru  a  reflecta
impactul  financiar al divergenţelor dintre valorile admise la aprobarea
tarifelor şi cele înregistrate real în anul de gestiune.
    7.4. Autorităţile  de  reglementare, în baza prezentei  Metodologii,
efectuează   analiza   corespunzătoare,   actualizarea,   aprobarea   şi
publicarea tarifelor, care vor intra în vigoare în perioada ce urmează.
    7.5. Tarifele se stabilesc la nivel mediu pentru întreaga perioadă a
anului  calendaristic. Actualizarea tarifelor se va efectua anual,  după
prezentarea  de  către  întreprinderi  a raportului  financiar  pe  anul
precedent şi a materialelor necesare pentru actualizarea tarifelor.
    7.6. Prezenta   Metodologie  prevede  stabilirea  tarifelor  separat
pentru   fiecare  serviciu  prestat  (apă  potabilă,  apă   tehnologică,
canalizare şi epurare a apei uzate). Autorităţile publice locale sînt în
drept să stabilească pentru populaţie tarife mai reduse decît cele medii
calculate, acoperind diferenţa respectivă din contul majorării tarifelor
pentru  celelalte  categorii  de consumatori. În  cazul,  cînd  tarifele
diferenţiate  sînt  stabilite fără balansarea reducerilor pe o grupă  de
consumatori  şi  majorărilor pe altă grupă, autoritatea  publică  locală
este  obligată  să  compenseze întreprinderii,  din  sursele  financiare
proprii, pierderile suportate din această cauză.
    7.7. Tarifele  se  stabilesc  drept  tarife fixe,  care  nu  pot  fi
modificate  de  întreprinderi, pentru evitarea oricăror  discriminări  a
consumatorilor în procesul aplicării acestora.
    7.8. Întreprinderile   sînt   în  drept  să  solicite   actualizarea
extraordinară  a  tarifelor  pe parcursul anului,  dacă  există  factori
obiectivi   ce  nu  pot  fi  controlaţi,  care  justifică  o  astfel  de
actualizare  şi care pot duce la o deviere de 3 şi mai mult la sută faţă
de  costul stabilit iniţial în tarife. În acest caz, întreprinderile vor
prezenta  o  analiză a devierilor dintre datele aplicate  la  calcularea
tarifelor şi cele efectiv înregistrate.
    7.9. Actualizarea  tarifelor  se  efectuează la cererea  oficială  a
întreprinderilor sau la iniţiativa autorităţilor abilitate cu funcţia de
reglementare a tarifelor (ANRE, autorităţile publice locale).
    7.10. În tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de
canalizare   şi  epurare  a  apelor  uzate  se  includ  consumurile   şi
cheltuielile    pentru   captarea,   pomparea,   tratarea,    filtrarea,
transportarea, distribuţia şi furnizarea apei, transportarea şi epurarea
apelor uzate pînă la punctul de delimitare a consumatorului.
    7.11. Tarifele  pentru  deservirea reţelelor inginereşti interne  se
stabilesc  conform prevederilor stipulate în "Regulamentul cu privire la
modul  de  prestare  şi  achitare a serviciilor  locative,  comunale  şi
necomunale   pentru  fondul  locativ,  contorizarea  apartamentelor   şi
condiţiile  deconectării  acestora de la/ reconectării la  sistemele  de
încălzire  şi  alimentare  cu  apă" aprobat  prin  Hotărîrea  Guvernului
Republicii  Moldova  nr.191  din 19 februarie 2002, sau  alte  documente
normative, aprobate ulterior.

                                                Anexa nr.1

                               Calculul
          tarifelor de alimentare a consumatorilor cu apă şi
       prestări servicii de canalizare pentru anul _____________
------------------------------------+------+------------------------+------------------------+------------------------
              Indicii               |Unita-|  Calculat pentru anul  |      Luat în calcul    |     Efectiv în anul
                                    |tea de|  prognozat___________  |  în tariful în vigoare |       de gestiune
                                    |masură|------------+-----+-----|------------+-----+-----|------------+-----+-----
                                    |      | Alimentare |Ser- |Total| Alimentare |Ser- |Total| Alimentare |Ser- |Total
                                    |      |   cu apă   |vi-  |apă  |   cu apă   |vi-  |apă  |   cu apă   |vi-  |apă
                                    |      |---+----+---|cii  |şi   |---+----+---|cii  |şi   |---+----+---|cii  |şi
                                    |      |po-|teh-|to-|cana-|cana-|po-|teh-|to-|cana-|cana-|po-|teh-|to-|cana-|cana-
                                    |      |ta-|no- |tal|liza-|liza-|ta-|no- |tal|liza-|liza-|ta-|no- |tal|liza-|liza-
                                    |      |bi-|lo- |apă|re   |re   |bi-|lo- |apă|re   |re   |bi-|lo- |apă|re   |re
                                    |      |lă |gică|   |     |     |lă |gică|   |     |     |lă |gică|   |     |
------------------------------------+------+---+----+---+-----+-----+---+----+---+-----+-----+---+----+---+-----+-----
                  1                 |   2  | 3 | 4  | 5 |  6  |  7  | 8 |  9 | 10| 11  | 12  | 13| 14 | 15|  16 | 17
------------------------------------+------+---+----+---+-----+-----+---+----+---+-----+-----+---+----+---+-----+-----
I. Volumul de apă anual livrat con-  mii m3
   sumatorilor (VAl)
inlusiv: populaţiei                  mii m3
         altor categorii  de consu-  mii m3
         matori
  Volumul de apă evacuat  de consu-  mii m3
  matori (Vc)
inclusiv: de populaţie               mii m3
          alte categorii  de consu-  mii m3
          matori
  Volumul de apă pentru necesităţi-  mii m3
le tehnologice şi a pierderilor ad-
mise de apă în sistem (VP)
  Volumul  de apă necesar  de a fi   mii m3
captat în sistem (VAC) - total
inclusiv: necesar de a fi procurat   mii m3
  Preţul de procurare a 1 m3 apă     lei

II. Date de personal:
  Numărul de personal al întreprin-  persoane
  derii - total
inclusiv: în sfera de productie      persoane
          de conducere şi auxiliari          
          în sfera de producţie      persoane
          în sfera comercială        persoane
          de conducere şi gospodă-   
          resc al întreprinderii     persoane
  Salariul mediu lunar al unui  an-  lei
gajat - total
inclusiv: în sfera de productie      lei
          de conducere şi auxiliari  lei
          în sfera de producţie
          în sfera comercială        lei
          de conducere şi  gospodă-  lei
          resc al întreprinderii

III. Consumurile de materiale (CM)-  mii lei
     total
   inclusiv:
   plata pentru apă                  mii lei
   reactivi chimici                  mii lei
   materialelor de filtrare          mii lei
   combustibilului                   mii lei
   energiei electrice                mii lei
   altor materiale şi servicii       mii lei

III. Consumurile privind retribuirea mii lei
    muncii (CRM) - total
inclusiv: retribuirea muncii         mii lei
          contribuţii pentru asigu-  mii lei
          rările sociale şi medica-
          le

IV. Consumurile indirecte de produc- mii lei
   ţie (CIP) - total
  inclusiv:
  uzura mijloacelor fixe cu  desti-  mii lei
naţie productivă
  instalarea  (cu  excepţia  celei   mii lei
primare) şi exploatarea  echipamen-
telor de măsurare la branşamentele
blocurilor locative
  cheltuieli de intreţinere şi  re-  mii lei
paraţie a mijloacelor fixe
  retribuirea muncii  personalului   mii lei
de conducere şi auxiliar
  contribuţii  pentru  asigurările   mii lei
sociale şi medicale
  costul materialelor auxiliare      mii lei
  uzura obiectelor de mică valoare   mii lei
şi scurtă durată
  protecţia muncii şi  tehnicii se-  mii lei
curităţii
  paza, asigurarea salariaţilor şi   mii lei
activelor
  deplasările salariaţilor           mii lei
  alte cheltuieli indirecte de pro-  mii lei
ducţie (de specificat)

V. Cheltuieli comerciale (CC) -      mii lei
    total
inclusiv: serviciile de marcheting   mii lei
          uzura mijloacelor fixe cu  mii lei
          destinaţie comercială
          retribuirea muncii         mii lei
          contribuţii pentru asigu-  mii lei
          rările sociale şi medica-
          le

VI. Cheltuieli generale  şi  admi-   mii lei
     nistrative (CGA) - total
  inclusiv:
  uzura mijloacelor fixe  cu desti-  mii lei
naţie administrativă 
  cheltuieli de intreţinere şi  re-  mii lei
paraţie a mijloacelor fixe
  retribuirea muncii  personalului   mii lei
de conducere şi gospod.
  contribuţii  pentru  asigurările   mii lei
sociale şi medicale
  uzura obiectelor de mică valoare   mii lei
şi scurtă durată
  paza, asigurarea salariaţilor şi   mii lei
activelor
  deplasările personalului de  con-  mii lei
ducere
  cheltuieli poştale, telegrafice    mii lei
  cheltuieli tipografice, procurări  mii lei
de rechizite, formulare
  întreţinerea transportului  auto   mii lei
de serviciu
  aferente  angajării,  pregătirii,  mii lei
perfecţionării cadrelor
  servicii prestate de bănci,  bur-  mii lei
se, audit, etc.
  impozite, taxe                     mii lei
  cheltuieli de reprezentare         mii lei
  alte cheltuieli generale şi admi-  mii lei
nistrative (de specificat)

VII. Alte cheltuieli operaţionale    mii lei
      (CO) - total
  inclusiv:
  plata dobînzelor  la întreprinde-  mii lei
rile fiice şi asociate
  plata dobînzelor bancare  şi  îm-  mii lei
prumuturilor

VIII. Total consumuri şi cheltuieli  mii lei
    (Ca)                             lei/m3

IX. Rentabilitatea (profitul) totală mii lei
   P(RA+Rl)
inclusiv:
1.1 Rentabilitatea activelor  exis-  mii lei
    tente (RA=VAn*Rra)
valoarea netă a activelor (VAn=VA -  mii lei
  Suma FDA)
valoarea de bilanţ  a activelor la   mii lei
  1 ianuarie 2004 (VA)
suma uzurii activelor  în perioada   mii lei
  de la aprobarea prezentei Metodo-
  logii pînă  în anul  pentru care
  se stabilesc  noile tarife (Suma
  FDA)
rata de rentabilitate  a activelor   %
  pe termen lung (Rra)
1.2 Rentabilitatea noilor  investi-  mii lei
    ţii (RI=VNI*Rr)
valoarea netă a noilor  investiţii   mii lei
  (VNI = Suma VII - Suma FDI)
valoarea iniţială a activelor  (Su-  mii lei
  ma VII)
suma  uzurii  pentru  perioada  de   mii lei
  timp de  la aplicarea  prezentei
  Metodologii, pînă în anul pentru
  care se stabilesc tarifele,  cal-
  culată la activele  materiale pe
  termen lung, date în  exploatare
  în această perioadă  în  rezulta-
  tul noilor investiţii (Suma FDI)
rata de rentabilitate  aplicată la   %
  investiţiile noi efectuate de în-
  treprinderi (Rr)

X. Total venituri (Ca+P)             mii lei
                                     lei/m3

XI. Devierile calculate  (Dfj-1)*    lei/m3

XII. Total venituri (Ca+P+Dfj-1)     mii lei

XIII. Tarif mediu calculat (T)       lei/m3
inclusiv: populaţia                  lei/m3
          alţi consumatori           lei/m3
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Adnotare:  La  prezentul  calcul  se  anexează  calculul  consumului
tehnologic  şi  a  pierderilor  de  apă  conform  Metodicii  şi calculul
devierilor financiare  (pierderilor financiare  sau  a  supraprofitului)
din cauza apariţiei factorilor obiectivi.