marți, 14 februarie 2006
Hotărîre nr.138 din 14.02.2006 pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea consiliilor electorale de circumscripţie

COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

 

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea

consiliilor electorale de circumscripţie

 

nr. 138  din  14.02.2006

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.39-42/137 din 10.03.2006

 

* * *

Abrogat: 19.01.2007

Hotărîrea CEC nr.395 din 14.12.2006

 

În scopul bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor şi în conformitate cu art.22 din Codul electoral, Comisia Electorală Centrală

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă Regulamentul privind activitatea consiliilor electorale de circumscripţie (se anexează).

 

Preşedintele
Comisiei Electorale CentraleEugeniu ŞTIRBU

 

Secretarul
Comisiei Electorale CentraleIurie CIOCAN

Chişinău, 14 februarie 2006.
Nr.138.

 

Aprobat

prin hotărîrea Comisiei

Electorale Centrale

nr.138 din 14 februarie 2006

 

REGULAMENTUL

privind activitatea consiliilor electorale de circumscripţie

 

I. Dispoziţii generale

1. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile şi modul de activitate a Consiliilor electorale de circumscripţie (în continuare consiliu).

2. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, Comisia Electorală Centrală în conformitate cu art.27, 74, 120, 158 şi 188 din Codul electoral constituie pe perioada electorală consilii electorale de circumscripţie. În cazul alegerilor locale generale, consiliile electorale de circumscripţie ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi constituie la rîndul lor consiliile electorale de circumscripţie orăşeneşti (municipale), săteşti (comunale).

3. În activitatea sa consiliul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral, de legile şi hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale, de prezentul Regulament şi de alte acte normative în domeniu.

4. Consiliul nu este persoană juridică, are cont bancar, ştampilă cu numărul de ordine al circumscripţiei electorale şi inscripţia "Consiliul electoral de circumscripţie".

 

II. Componenţa consiliului

5. Consiliul se constituie în componenţa a 7-11 membri cu drept de vot deliberativ.

6. Candidaturile membrilor consiliului se propun:

a) pentru consiliul electoral de circumscripţie al unităţii administrativ-teritoriale de nivelul doi:

- 2 membri de către judecătoria din circumscripţia electorală;

- 2 membri de către consiliul local de nivelul doi.

b) pentru consiliul electoral de circumscripţie orăşenească (municipală), sătească (comunală):

- 2 membri, de către consiliul local de nivelul întîi.

Candidaturile celorlalţi membri cu drept de vot deliberativ în ambele cazuri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului, proporţional mandatelor deţinute.

7. Membrii consiliului propuşi de instanţele judecătoreşti şi de consiliile locale nu pot fi consilieri în consiliile locale şi membri de partid. Membrii consiliului cu drept de vot deliberativ nu pot fi soţii, afinii şi rudele de gradul întîi şi doi ale candidatului la alegeri.

8. Concurenţii electorali, după înregistrarea lor, pot desemna cîte un reprezentant cu drept de vot consultativ în componenţa consiliului.

 

III. Atribuţiile

9. Pe perioada activităţii, consiliul îşi exercită atribuţiile conform art.28 din Codul electoral şi al programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor, adoptat de Comisia Electorală Centrală.

10. Consiliul constituie şi stabileşte hotarele secţiilor de votare. În caz de necesitate, le optimizează de comun acord cu primarii localităţilor.

11. Preşedintele consiliului:

- reprezintă consiliul în relaţiile cu CEC, cu alte autorităţi publice, întreprinderi, instituţii, organizaţii, partide, alte organizaţii social-politice, precum şi cu cetăţenii;

- organizează activitatea consiliului şi a aparatului;

- convoacă şedinţele şi le prezidează;

- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;

- este ordonatorul resurselor financiare alocate consiliului;

- emite dispoziţii în limitele competenţei sale;

- îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Codul electoral şi de prezentul Regulament.

12. Vicepreşedintele consiliului:

- în lipsa preşedintelui exercită atribuţiile acestuia;

- asigură efectuarea controlului corespunderii documentelor privind înregistrarea blocurilor electorale şi a concurenţilor electorali legislaţiei în vigoare, precum şi asupra veridicităţii datelor conţinute;

- organizează efectuarea controlului asupra legalităţii finanţării şi susţinerii materiale a campaniilor electorale ale candidaţilor la alegeri;

- asigură efectuarea controlului asupra respectării de către organul electoral inferior a legislaţiei electorale;

- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.

13. Secretarul consiliului:

- organizează efectuarea lucrărilor de secretariat ale consiliului;

- organizează şi asigură pregătirea materialelor pentru desfăşurarea şedinţelor şi a seminarelor consiliului;

- asigură înştiinţarea membrilor consiliului despre convocarea şedinţelor;

- asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se păstrează materialele privind fiecare chestiune de pe ordinea de zi a şedinţei;

- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;

- exercită controlul asupra executării hotărîrilor consiliului şi informează consiliul despre mersul executării;

- exercită controlul asupra executării dispoziţiilor Preşedintelui;

- asigură aducerea la cunoştinţă publică a hotărîrilor consiliului, precum şi a altor materiale;

- asigură transparenţa în activitatea consiliului;

- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.

14. În cazul lipsei temporare a preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului, preşedintele poate împuternici un alt membru cu drept de vot deliberativ să exercite atribuţiile ce le revin.

 

IV. Organizarea activităţii

15. După constituire, consiliul îşi începe activitatea alegînd la prima şedinţă, din rîndul membrilor consiliului, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul consiliului. Şedinţa se desfăşoară nu mai tîrziu de 3 zile după constituirea consiliului şi este condusă pînă la alegerea preşedintelui de cel mai în vîrstă membru.

16. Realegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului poate fi iniţiată de cel puţin 1/3 din membrii consiliului.

17. Membrii consiliului dispun de dreptul de a-şi retrage calitatea de membru prin depunerea cererii respective la organul electoral superior sau pot fi revocaţi.

18. Revocarea membrilor poate fi iniţiată de către autoritatea sau partidele care au desemnat candidaţii respectivi în componenţa consiliului sau de către preşedintele consiliului, pentru neîndeplinirea obligaţiunilor ce le revin sau încălcarea legislaţiei în vigoare.

19. În cazul apariţiei vacanţei funcţiei de membru al consiliului, consiliul înaintează organului electoral superior şi autorităţii sau partidelor respective un demers cu privire la completarea vacanţei, dar nu mai tîrziu de ziua precedentă alegerilor.

20. Pentru organizarea eficientă a activităţii pe parcursul întregii perioade electorale consiliul va adopta o hotărîre privind desemnarea unor membri (în limitele stabilite de CEC) pentru degrevare de atribuţiile de serviciu de la locul de muncă permanent. Degrevarea se efectuează de organul electoral superior. De regulă, se degrevează majoritatea membrilor cu drept de vot deliberativ, iar pentru consiliile electorale orăşeneşti şi săteşti (comunale) preşedintele şi secretarul consiliului.

21. Consiliul îşi desfăşoară activitatea în mod colegial. Forma de lucru este şedinţa. Şedinţele sînt deliberative, dacă la ele participă 1/2 din membrii cu drept deliberativ.

22. Şedinţele se desfăşoară ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar decît o dată pe săptămînă. Convocarea şedinţei consiliului se face prin dispoziţia preşedintelui sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor cu drept de vot deliberativ.

23. Membrii consiliului sînt înştiinţaţi telefonic sau prin orice alt mijloc despre ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a şedinţei, în timp util, dar nu mai tîrziu de 24 de ore pînă la şedinţă.

24. Şedinţele sînt conduse de preşedintele consiliului.

25. Proiectul ordinii de zi se propune de către preşedintele consiliului sau de către membrii care au solicitat convocarea şedinţei şi se aprobă cu votul majorităţii. Membrii consiliului pot face propuneri pentru completarea sau excluderea unor probleme înscrise în ordinea de zi. Propunerile de modificare se supun aprobării. Dacă propunerile sînt aprobate, preşedintele consiliului este obligat să le supună dezbaterilor.

26. Chestiunile de pe ordinea de zi se supun dezbaterii în ordinea în care au fost înscrise. Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise în ordinea de zi se poate face la propunerea preşedintelui sau a unui membru numai după aprobare de către consiliu.

27. Membrii consiliului pot participa la dezbateri numai după ce preşedintele le acordă cuvîntul. În luările de cuvînt vorbitorii se vor limita doar la problema pusă în discuţie. Dacă vorbitorul se abate de la subiectul aflat în discuţie, preşedintele poate retrage cuvîntul acordat. În cazul în care persoana respectivă nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa. Se interzice intervenţia unui membru al consiliului în discuţii în timpul prezentării de către un alt membru al punctului său de vedere.

28. Prezenţa la şedinţe a membrilor consiliului este obligatorie. În cazuri justificate, cu înştiinţarea preşedintelui consiliului, unii membri pot să lipsească de la şedinţă. Participarea la şedinţe a membrilor consiliului cu drept de vot consultativ este facultativă.

29. În vederea realizării atribuţiilor stabilite de Codul electoral, consiliul adoptă hotărîri prin vot deschis cu votul majorităţii membrilor cu drept de vot deliberativ. În caz de paritate de voturi, cel al preşedintelui consiliului este decisiv. Membrii consiliului care nu sînt de acord cu hotărîrile adoptate au dreptul să-şi exprime în scris opinia, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.

30. Hotărîrile adoptate şi procesul-verbal al şedinţei se semnează de către preşedinte şi secretarul consiliului chiar dacă au votat împotriva adoptării acestora. Procesul-verbal privind rezultatele alegerilor se semnează de către toţi membrii consiliului cu drept de vot deliberativ.

31. Hotărîrile consiliului se aduc la cunoştinţă publică, organelor electorale superioare şi inferioare, organelor administraţiei publice, instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor, concurenţilor electorali, precum şi persoanelor interesate în termen de trei zile după adoptare prin orice mijloace de publicitate.

32. Hotărîrile consiliului, adoptate în limitele competenţei sale, sînt executorii pentru autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, persoanele cu funcţii de răspundere, partide, alte organizaţii social-politice şi organele lor, precum şi pentru toţi cetăţenii.

33. Hotărîrile şi acţiunile consiliului pot fi contestate în organul electoral superior şi în instanţele de judecată în termen de 3 zile de la data adoptării hotărîrii sau săvîrşirii acţiunii.

 

V. Primirea, examinarea şi păstrarea documentelor

34. Pentru primirea documentelor de înregistrare de la concurenţii electorali, preşedintele consiliului numeşte un membru al consiliului responsabil de primirea şi examinarea lor.

35. Persoana responsabilă de examinarea documentelor privind înregistrarea concurenţilor electorali în termen de 7 zile de la primirea lor le examinează şi pregăteşte pentru şedinţa consiliului proiectul de hotărîre.

36. Listele de subscripţie depuse de candidaţii independenţi se verifică în termen de 5 zile de la primirea lor. Pe fiecare listă de subscripţie verificată persoana responsabilă înscrie menţiunea "Verificat" şi semnează. După verificarea listelor, se întocmeşte o notă informativă privind rezultatele verificării semnăturilor (modelul se anexează).

37. Celelalte cereri şi contestaţii depuse de concurenţii electorali şi alegători se examinează în şedinţa imediat următoare, iar cele depuse în ziua alegerilor se examinează în aceeaşi zi, cu adoptarea unei hotărîri.

38. După examinare în şedinţa consiliului a documentelor primite şi adoptarea unei hotărîri pe marginea lor, persoana responsabilă de examinarea acestora le transmite secretarului consiliului pentru păstrare.

39. Toate documentele privind activitatea consiliului, înregistrarea concurenţilor electorali, hotărîrile, procesele-verbale şi altele se păstrează în safeuri.

40. În cazul în care unele documente au dispărut preşedintele consiliului întocmeşte un proces-verbal privind dispariţia acestor documente şi sesizează organele competente pentru a se lua măsurile de rigoare.

41. Toate lucrările de secretariat în cadrul consiliului se efectuează în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.618 din 05 octombrie 1993 "Pentru aprobarea Regulilor de întocmire a documentelor organizatorice şi de dispoziţie şi Instrucţiunii-tip cu privire la ţinerea lucrărilor de secretariat în organele administraţiei publice centrale de specialitate şi ale autoadministrării locale ale Republicii Moldova" şi cu prezentul Regulament.

 

VI. Dispoziţii finale

42. Consiliul este asigurat cu sediu, telefon şi alte mijloace tehnico-materiale de către autorităţile administraţiei publice locale.

43. Finanţarea consiliului se efectuează din contul bugetului de stat în limita stabilită de CEC. Modul de distribuire şi de folosire a mijloacelor financiare alocate se stabileşte de CEC în baza devizului de cheltuieli aprobat pentru fiecare consiliu aparte.

44. După încheierea alegerilor, consiliul prezintă Comisiei Electorale Centrale, în termen de 30 de zile, raportul financiar asupra gestionării mijloacelor financiare alocate.

45. Activitatea consiliului este asigurată de un aparat. Statul de personal şi numărul de angajaţi ai aparatului ce pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent, precum şi termenul degrevării acestora este stabilit de CEC la propunerea consiliului.

46. În componenţa aparatului va activa în mod obligatoriu un contabil. În caz de necesitate, pentru îndeplinirea unor lucrări anumite consiliul poate încheia contracte individuale de muncă. Cheltuielile în cauză se efectuează din contul mijloacelor alocate pentru alegeri. Drepturile şi obligaţiile angajaţilor aparatului consiliului se stabilesc prin hotărîre a acestuia.

47. Consiliul îşi încetează activitatea după confirmarea legalităţii alegerilor de către organele competente, dizolvarea organelor electorale inferioare constituite de el şi transmiterea la CEC pentru păstrare a tuturor documentelor de care dispune.

 

Anexă la Regulamentul

privind activitatea consiliilor

electorale de circumscripţie

 

Notă informativă

privind rezultatele verificării semnăturilor din listele de subscripţie

prezentate de dl, dna __________________________________

candidat(ă) independent la funcţia de ___________________

___________________________________________________

la alegerile ____________ din ____________ 200____

 

În Consiliul electoral al circumscripţiei ________________________ la data de ______________________ 200__ au fost prezentate ___________________________ liste de subscripţie, conţinînd ___________________ semnături ale susţinătorilor.

În urma verificării autenticităţii datelor din listele de subscripţie, s-a constatat că ___________ liste au fost întocmite în conformitate cu art.42, 43 şi 78 din Codul electoral.

Au fost depistate încălcări admise de către persoanele responsabile pentru colectarea semnăturilor.

Au fost depistate:

__________ liste cu ___________ persoane în care lipseşte semnătura colectorului;

__________ liste cu ___________ persoane pe care nu a fost aplicată ştampila primăriei;

__________ liste cu ___________ persoane care conţin mai mult de 5% de semnături falsificate.

În listele de subscripţie lipsesc:

semnăturile susţinătorilor la _____________________________ persoane;

data semnării la ______________________________________ persoane;

seria sau numărul actului de identitate ori ambele date la ______ persoane.

Au fost incluse ________________ persoane care nu locuiesc în circumscripţia (localitatea) respectivă;

la _______ persoane care împlinesc în anul desfăşurării alegerilor vîrsta de 18 ani nu este indicată data naşterii.

Alte încălcări: ______________ semnături falsificate pînă la 5% din listă.

În temeiul art.42 şi 43 din Codul electoral, _______ de semnături ale susţinătorilor se consideră nule.

Sînt considerate valabile ______________________ de semnături ale susţinătorilor.

În conformitate cu art.44, 78 şi 127 din Codul electoral, numărul de semnături ale susţinătorilor considerate valabile permite (nu permite) înregistrarea dlui, dnei _________________________ în calitate de candidat(ă) independent la funcţia de ______________________________.

 

 

Semnătura raportorului

______________________

Data

_________________