COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ
H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului privind activitatea
consiliului electoral de circumscripţie
nr. 395 din 14.12.2006
Monitorul Oficial nr.6-9/40 din 19.01.2007
* * *
Abrogat: 07.11.2014
Hotărîrea CEC nr.2688 din 07.10.2014
În conformitate cu art.18 şi art.22 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia Electorală Centrală
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie, conform anexei.
2. Se abrogă hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.138 din 14 februarie 2006 despre aprobarea Regulamentului privind activitatea consiliilor electorale de circumscripţie.
Preşedintele | |
Comisiei Electorale Centrale | Eugeniu ŞTIRBU |
Secretarul | |
Comisiei Electorale Centrale | Iurie CIOCAN |
Chişinău, 14 decembrie 2006. | |
Nr.395. |
Anexă
la hotărîrea Comisiei
Electorale Centrale
nr.395 din 14 decembrie 2006
REGULAMENTUL
privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile şi modul de activitate a consiliului electoral de circumscripţie.
2. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, Comisia Electorală Centrală în conformitate cu art.27, 74, 120, 158 şi 188 din Codul electoral constituie pe perioada electorală consilii electorale de circumscripţie. În cazul alegerilor locale generale, consiliile electorale de circumscripţie ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi constituie la rîndul lor consiliile electorale de circumscripţie orăşeneşti (municipale), de sector, săteşti (comunale). În cazul desfăşurării alegerilor noi sau parţiale consiliile electorale de circumscripţie se constituie de către Comisia Electorală Centrală.
3. În activitatea sa consiliul electoral de circumscripţie se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral, de legile şi hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale, de prezentul Regulament şi de alte acte normative în domeniu.
4. Consiliul electoral de circumscripţie nu este persoană juridică, are cont bancar, ştampilă cu numărul de ordine al circumscripţiei electorale şi inscripţia “Consiliul electoral de circumscripţie”.
II. Componenţa consiliului electoral de circumscripţie
5. Consiliul electoral de circumscripţie se constituie în componenţa a 7-11 membri cu drept de vot deliberativ, dintre care în consiliile de circumscripţie de nivelul doi cel puţin trei persoane cu studii juridice superioare sau cu studii în domeniul administraţiei publice. În cazul desfăşurării referendumului local, consiliul se constituie din 5-11 membri.
6. În cazul alegerilor şi referendumurilor locale, consiliile electorale de circumscripţie se constituie în baza propunerilor consiliilor locale de nivelul întîi sau doi, iar în cazul cînd lipsesc aceste propuneri, ele sînt numite de Comisia Electorală Centrală din rezerva funcţionarilor electorali pe care o deţine. În măsura posibilităţii, în componenţa consiliilor electorale de circumscripţie se includ persoane cu studii juridice superioare.
7. Candidaturile membrilor consiliului electoral de circumscripţie se propun:
a) pentru consiliul electoral de circumscripţie al unităţii administrativ-teritoriale de nivelul doi:
- 2 membri de către judecătoria din circumscripţia electorală;
- 2 membri de către consiliul local de nivelul doi;
b) pentru consiliul electoral de circumscripţie orăşenească (municipală), de sector, sătească (comunală):
- 2 membri, de către consiliul local de nivelul întîi.
8. Candidaturile celorlalţi membri cu drept de vot deliberativ în ambele cazuri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali.
[Pct.8 modificat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
9. În cazul cînd partidele şi alte organizaţii social-politice nu prezintă candidaturile sale în componenţa consiliului electoral de circumscripţie cel tîrziu cu 7 zile înainte de expirarea termenului de constituire a acestuia, numărul necesar de candidaturi se completează de către consiliul local sau Adunarea Populară a Găgăuziei, iar dacă nici acestea nu prezintă candidaturile, consiliul electoral se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali. În cazul în care consiliul electoral de circumscripţie îndeplineşte şi funcţia de birou al secţiei de votare, membrii propuşi de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament nu pot fi membri de partid.
[Pct.9 modificat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
10. Membrii consiliului electoral de circumscripţie propuşi de instanţele judecătoreşti şi de consiliile locale nu pot fi consilieri în consiliile locale, deputaţi în Adunarea Populară a Găgăuziei şi membri de partid. Membrii consiliului cu drept de vot deliberativ nu pot fi soţii, afinii şi rudele de gradul întîi şi doi ale candidatului la alegeri.
[Pct.10 modificat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
11. Concurenţii electorali, după înregistrarea lor, pot desemna cîte un reprezentant cu drept de vot consultativ în componenţa consiliului, care este confirmat de acesta în termen de 3 zile de la momentul depunerii cererii. Drepturile şi obligaţiile reprezentantului concurentului electoral sînt stabilite în Regulamentul cu privire la activitatea reprezentanţilor ai concurenţilor electorali, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.383 din 12 decembrie 2006. În activitatea sa reprezentantul se conduce de actele normative internaţionale la care Republica Moldova este parte, de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
[Pct.11 modificat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
III. Atribuţiile consiliului electoral de circumscripţie
12. Pe perioada activităţii, consiliul electoral de circumscripţie îşi exercită atribuţiile conform art.28 din Codul electoral şi al Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi referendumurilor, adoptat de Comisia Electorală Centrală.
13. Consiliul electoral de circumscripţie are următoarele atribuţii:
a) exercită controlul asupra executării prevederilor Codului electoral, ale altor legi care conţin prevederi referitoare la desfăşurarea alegerilor şi ale prezentului Regulament;
b) constituie birourile electorale ale secţiilor de votare şi supraveghează activitatea lor, organizează instructaje pentru membrii acestora, propagă procedura votării şi importanţa votului;
c) distribuie birourilor electorale ale secţiilor de votare mijloace financiare;
d) examinează comunicările ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor, sosite din partea autorităţilor administraţiei publice locale, a şefilor de întreprinderi, instituţii şi organizaţii;
[Lit.e) exclusă prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
f) asigură aprovizionarea birourilor electorale ale secţiilor de votare cu formulare pentru listele electorale şi procesele-verbale, cu buletine de vot etc.;
g) înregistrează candidaţii independenţi şi listele de candidaţi din partea partidelor şi altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale, aduce la cunoştinţă publică informaţii despre aceştia;
h) asigură accesul publicului la declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate ale candidaţilor în alegerile locale;
i) decide degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent a membrilor consiliilor electorale de nivelul întîi şi ai birourilor electorale pe perioada activităţii lor în componenţa acestor consilii şi birouri, propune degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent a membrilor consiliilor electorale de nivelul doi;
j) totalizează rezultatele alegerilor din circumscripţie, prezintă Comisiei Electorale Centrale actele respective şi asigură publicarea în presa locală a rezultatelor votării;
k) adună informaţii de la birourile electorale ale secţiilor de votare privind prezentarea alegătorilor la votare, totalizarea rezultatelor preliminare ale alegerilor şi le remite Comisiei Electorale Centrale;
l) examinează cererile şi contestaţiile asupra hotărîrilor şi acţiunilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi adoptă hotărîri executorii în privinţa lor;
m) exercită alte acţiuni ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
[Pct.13 modificat prin Hot. CEC nr.3572 din 05.10.2010, în vigoare 05.10.2010]
[Pct.13 modificat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.13 modificat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
14. În cazul alegerilor locale consiliul electoral de circumscripţie, în termen de 2 zile de la începerea perioadei de desemnare a candidaţilor, face publică informaţia privind locul (biroul), data şi ora primirii documentelor, adoptînd în acest sens o hotărîre. Intervalul de timp dintre momentul adoptării hotărîrii şi ora stabilită pentru primirea documentelor este de cel puţin 24 de ore.
[Pct.14 completat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.14 introdus prin Hot. CEC nr.538 din 26.04.2007, în vigoare 26.04.2007]
15. Consiliile electorale de circumscripţie constituie secţiile de votare în localităţi, în baza propunerilor primarilor oraşelor (municipiilor), sectoarelor şi satelor (comunelor), cu cel puţin 35 de zile înainte de data alegerilor şi vor cuprinde cel puţin 30 şi cel mult 3000 de alegători.
16. În cazul în care circumscripţia electorală reprezintă o singură localitate şi în ea este formată o singură secţie de votare, nu se înfiinţează birou electoral al secţiei de votare, atribuţiile acestuia fiind exercitate de consiliul electoral de circumscripţie.
17. În cazul în care referendumul local se desfăşoară concomitent cu alegerile (locale, parlamentare) sau concomitent cu referendumul republican, consiliul electoral de circumscripţie îndeplineşte şi atribuţiile de consiliu pentru desfăşurarea referendumului local.
18. În cazul alegerilor locale consiliul electoral de circumscripţie stabileşte numărul persoanelor de încredere. Concurenţii electorali îşi selectează în mod independent persoanele de încredere, le prezintă consiliului electoral care le înregistrează şi le eliberează legitimaţii. Drepturile şi restricţiile în privinţa persoanelor de încredere sînt stabilite în Regulamentul cu privire la activitatea persoanelor de încredere ale concurenţilor electorali, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr.382 din 12 decembrie 2006.
19. Consiliul electoral de circumscripţie de comun cu administraţia publică locală este obligat să asigure în termene şi condiţii egale desfăşurarea întîlnirilor dintre concurenţi electorali şi alegători.
20. Consiliul electoral de circumscripţie asigură păstrarea buletinelor de vot tipărite pînă la remiterea lor, în ajunul alegerilor, biroului electoral al secţiei de votare în baza unui act de predare. Acces la buletinele de vot are numai preşedintele consiliului.
21. La cererea concurenţilor electorali consiliul electoral de circumscripţie acreditează cîte un observator pentru monitorizarea alegerilor în secţiile de votare. Prin hotărîre a consiliului electoral se acreditează observatori şi din partea asociaţiilor obşteşti calificate din Republica Moldova. Procedura de acreditare a observatorilor este stabilită în Regulamentul privind statutul observatorilor şi procedura de acreditare a acestora, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr.332 din 24 octombrie 2006.
IV. Organizarea activităţii consiliului electoral de circumscripţie
22. În decursul a 3 zile de la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, membrii acestuia aleg din rîndul lor, prin vot secret, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul consiliului, comunicînd imediat Comisiei Electorale Centrale rezultatele acestor alegeri. Prima şedinţă a consiliului electoral de circumscripţie este condusă pînă la alegerea preşedintelui de cel mai în vîrstă membru.
[Pct.22 în redacţia Hot. CEC nr.3572 din 05.10.2010, în vigoare 05.10.2010]
23. Demiterea şi realegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului poate fi iniţiată de cel puţin 1/3 din membrii consiliului.
[Pct.23 modificat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
24. Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie:
- reprezintă consiliul în relaţiile cu CEC, cu alte autorităţi publice, întreprinderi, instituţii, organizaţii, partide, alte organizaţii social-politice, precum şi cu cetăţenii;
- organizează activitatea consiliului şi a aparatului;
- convoacă şedinţele şi le prezidează;
- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;
- este ordonatorul resurselor financiare alocate consiliului;
- emite dispoziţii în limitele competenţei sale;
- îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
Preşedintele consiliului electoral este obligat să asigure păstrarea şi returnarea bunurilor primite de la Comisia Electorală Centrală, purtînd răspundere materială conform legislaţiei în vigoare.
[Pct.24 completat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
25. Vicepreşedintele consiliului electoral de circumscripţie:
- în lipsa preşedintelui exercită atribuţiile acestuia;
- asigură efectuarea controlului corespunderii documentelor privind înregistrarea concurenţilor electorali legislaţiei în vigoare, precum şi asupra veridicităţii datelor conţinute;
- organizează efectuarea controlului asupra legalităţii finanţării şi susţinerii materiale a campaniilor electorale ale candidaţilor la alegeri;
- asigură efectuarea controlului asupra respectării de către organul electoral inferior a legislaţiei electorale;
- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
[Pct.25 modificat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
26. Secretarul consiliului electoral de circumscripţie:
- organizează efectuarea lucrărilor de secretariat ale consiliului;
- organizează şi asigură pregătirea materialelor pentru desfăşurarea şedinţelor şi a seminarelor consiliului;
- asigură înştiinţarea membrilor consiliului despre convocarea şedinţelor;
- asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se păstrează materialele privind fiecare chestiune de pe ordinea de zi a şedinţei;
- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;
- exercită controlul asupra executării hotărîrilor consiliului şi informează consiliul despre mersul executării;
- exercită controlul asupra executării dispoziţiilor Preşedintelui;
- asigură aducerea la cunoştinţă publică a hotărîrilor consiliului, precum şi a altor materiale;
- asigură transparenţa în activitatea consiliului;
- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
27. În cazul lipsei temporare a preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului, preşedintele poate împuternici un alt membru cu drept de vot deliberativ să exercite atribuţiile ce le revin.
28. Membrii consiliului electoral de circumscripţie dispun de dreptul de a-şi retrage calitatea de membru prin depunerea cererii respective la organul electoral superior sau pot fi revocaţi.
29. Membrul consiliului electoral este revocat de organul (autoritatea) sau concurentul electoral care l-a desemnat, pentru încălcarea interdicţiilor stabilite la art.32 alin.(7) din Codul electoral, pentru lezarea drepturilor electorale ale alegătorilor, pentru absenţa consecutivă nemotivată la 2 şedinţe ale organului electoral sau pentru refuzul de executare a deciziilor organului electoral din care face parte, constatate prin hotărîre a organului electoral din care acesta face parte. În cazul cînd hotărîrea a fost contestată, revocarea se face după confirmare de către organul electoral ierarhic superior.
[Pct.29 în redacţia Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.29 în redacţia Hot. CEC nr.562 din 28.04.2007, în vigoare 28.04.2007]
30. În cazul apariţiei vacanţei funcţiei de membru al consiliului, consiliul înaintează organului electoral superior şi autorităţii publice sau partidelor respective un demers cu privire la completarea vacanţei, dar nu mai tîrziu de ziua precedentă alegerilor.
31. Pentru organizarea eficientă a activităţii pe parcursul întregii perioade electorale, consiliul va adopta o hotărîre privind desemnarea unor membri (în limitele stabilite de CEC) pentru degrevare de atribuţiile de serviciu de la locul de muncă permanent. Degrevarea se efectuează de organul electoral superior.
[Pct.31 modificat prin Hot.CEC nr.581 din 04.05.2007, în vigoare 04.05.2007]
32. Consiliul electoral de circumscripţie îşi desfăşoară activitatea în mod colegial. Forma de lucru este şedinţa. Şedinţele sînt deliberative, dacă la ele participă mai mult de 1/2 din membrii cu drept de vot deliberativ.
33. Şedinţele se desfăşoară ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar decît o dată pe săptămînă. Convocarea şedinţei consiliului se face prin dispoziţia preşedintelui sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor cu drept de vot deliberativ.
34. Membrii consiliului electoral de circumscripţie sînt înştiinţaţi telefonic sau prin orice alt mijloc despre ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a şedinţei, în timp util, dar nu mai tîrziu de 24 de ore pînă la şedinţă.
35. Şedinţele sînt conduse de preşedintele consiliului electoral de circumscripţie.
36. Proiectul ordinii de zi se propune de către preşedintele consiliului electoral de circumscripţie sau de către membrii care au solicitat convocarea şedinţei şi se aprobă cu votul majorităţii. Membrii consiliului electoral de circumscripţie pot face propuneri pentru completarea sau excluderea unor probleme înscrise în ordinea de zi. Propunerile de modificare se supun aprobării. Dacă propunerile sînt aprobate, preşedintele consiliului este obligat să le supună dezbaterilor.
37. Chestiunile de pe ordinea de zi se supun dezbaterii în ordinea în care au fost înscrise. Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise în ordinea de zi se poate face la propunerea preşedintelui sau a unui membru numai după aprobare de către consiliul electoral de circumscripţie.
38. Membrii consiliului electoral de circumscripţie pot participa la dezbateri numai după ce preşedintele le acordă cuvîntul. În luările de cuvînt vorbitorii se vor limita doar la problema pusă în discuţie. Dacă vorbitorul se abate de la subiectul aflat în discuţie, preşedintele poate retrage cuvîntul acordat. În cazul în care persoana respectivă nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa. Se interzice intervenţia unui membru al consiliului în discuţii în timpul prezentării de către un alt membru al punctului său de vedere.
39. Prezenţa la şedinţe a membrilor consiliului electoral de circumscripţie este obligatorie. În cazuri justificate, cu înştiinţarea preşedintelui consiliului, unii membri pot să lipsească de la şedinţă. Participarea la şedinţe a membrilor consiliului cu drept de vot consultativ este facultativă.
40. În vederea realizării atribuţiilor stabilite de Codul electoral, consiliul electoral de circumscripţie adoptă hotărîri prin vot deschis cu votul majorităţii membrilor cu drept de vot deliberativ. În caz de paritate de voturi, hotărîrea nu se adoptă, iar examinarea cauzei se amînă pentru şedinţa imediat următoare. Membrii consiliului electoral de circumscripţie care nu sînt de acord cu hotărîrile adoptate au dreptul să-şi exprime în scris opinia, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
41. Hotărîrile adoptate şi procesul-verbal al şedinţei se semnează de către preşedinte şi secretarul consiliului electoral de circumscripţie chiar dacă au votat împotriva adoptării acestora. Procesul-verbal privind rezultatele alegerilor se semnează de către toţi membrii consiliului cu drept de vot deliberativ.
42. Hotărîrile consiliului electoral de circumscripţie se aduc la cunoştinţă publică, organelor electorale superioare şi inferioare, organelor administraţiei publice, instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor, concurenţilor electorali, precum şi persoanelor interesate în termen de trei zile după adoptare prin orice mijloace de publicitate.
43. Hotărîrile consiliului electoral de circumscripţie, adoptate în limitele competenţei sale, sînt executorii pentru autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, persoanele cu funcţii de răspundere, partide, alte organizaţii social-politice şi organele lor, precum şi pentru toţi cetăţenii.
44. Contestaţiile împotriva hotărîrilor consiliului electoral de circumscripţie vor fi depuse şi examinate în condiţiile prevăzute de art.65-67 din Codul electoral.
[Pct.44 în redacţia Hot. CEC nr.43 din 12.04.2011, în vigoare 12.04.2011]
V. Primirea, examinarea şi păstrarea documentelor
45. Reprezentanţii partidelor, altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale şi candidaţii independenţi depun actele necesare pentru înregistrare numai după ce consiliul electoral de circumscripţie face publică informaţia privind locul (biroul) şi timpul primirii documentelor, conform prevederilor punctului 14 din prezentul Regulament. În cazul alegerilor locale desemnarea candidaţilor se efectuează după constituirea circumscripţiilor electorale şi consiliilor electorale de circumscripţie.
Au dreptul de a fi aleşi consilieri în consiliile locale cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot, care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 18 ani.
Au dreptul de a fi aleşi primari cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 25 de ani.
Numărul de candidaţi în consiliu înscrişi în liste trebuie să conţină minimum 1/2 din numărul mandatelor prevăzute pentru circumscripţia electorală respectivă şi maximum cinci candidaţi supleanţi.
Partidele, alte organizaţii social-politice pot propune cîte o singură candidatură pentru funcţia de primar în fiecare circumscripţie electorală. O persoană nu poate candida în mai multe circumscripţii electorale de acelaşi nivel.
O persoană poate candida pentru funcţia de consilier atît în consiliul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi a Republicii Moldova, cît şi în consiliul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul doi. O persoană poate candida şi la funcţia de primar şi la funcţia de consilier local, dar nu poate candida la aceste funcţii în mai multe circumscripţii electorale de acelaşi nivel.
Cetăţeanul Republicii Moldova îşi poate depune candidatura în calitate de candidat independent pentru a fi ales în consiliul local dacă este susţinut de 2 la sută din numărul alegătorilor din circumscripţia respectivă, împărţit la numărul de mandate pentru consiliul respectiv, dar nu mai puţin de 50 de persoane, iar pentru a fi ales primar - dacă este susţinut de 5 la sută din numărul alegătorilor din circumscripţie, dar nu mai puţin de 150 de persoane şi nu mai mult de 10000 de persoane.
[Pct.45 completat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.45 modificat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
46. Pentru înregistrarea candidaţilor, consiliului electoral de circumscripţie i se prezintă, cel mai tîrziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, următoarele documente:
a) procesul-verbal al şedinţei organului central sau teritorial al partidului, a altei organizaţii social-politice sau a blocului electoral privind desemnarea candidatului (listei de candidaţi);
b) listele de subscripţie cu numărul suficient de semnături ale susţinătorilor candidatului independent;
c) datele biografice ale candidatului;
d) declaraţia candidatului privind consimţămîntul lui de a candida la funcţia pentru care a fost desemnat, conţinînd şi declaraţia pe propria răspundere despre lipsa interdicţiilor legale/judecătoreşti de a candida;
e) declaraţia candidatului privind averea imobiliară, depunerile bancare, hîrtiile de valoare, sumele primite ca moştenire şi veniturile din ultimii 2 ani precedenţi anului în care se efectuează alegerile, precum şi sursele acestor venituri, inclusiv veniturile din fondurile de investiţii, sub formă de dobîndă, din darea în arendă a proprietăţii etc.;
f) declaraţia candidatului pentru funcţia de primar privind abandonarea, pe termenul mandatului, a funcţiilor incompatibile cu funcţia de primar, în cazul în care persoana dată este aleasă şi validată;
g) declaraţia despre suspendarea, pe durata campaniei electorale, a funcţiilor ocupate anterior - pentru persoanele care cad sub incidenţa art.13 alin.(3) din Codul electoral;
h) simbolul electoral în variantă electronică şi pe hîrtie;
i) copia de pe actul de identitate al candidatului.
[Pct.46 completat prin Hot. CEC nr.43 din 12.04.2011, în vigoare 12.04.2011]
[Pct.46 completat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.46 modificat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
47. Pentru primirea documentelor de înregistrare de la concurenţii electorali, preşedintele consiliului numeşte un membru al consiliului responsabil de primirea şi examinarea lor. Persoana responsabilă de examinarea documentelor privind înregistrarea concurenţilor electorali în termen de 7 zile de la primirea lor le examinează şi pregăteşte pentru şedinţa consiliului proiectul de hotărîre.
48. Listele de subscripţie depuse de candidaţii independenţi se verifică în termen de 5 zile de la primirea lor. Pe fiecare listă de subscripţie verificată persoana responsabilă înscrie menţiunea “Verificat” şi semnează. După verificarea listelor, se întocmeşte o notă informativă privind rezultatele verificării.
49. După expirarea termenului prevăzut pentru înregistrarea candidaţilor, consiliul electoral de circumscripţie publică integral lista candidaţilor pe care i-a înregistrat, indicînd în ea numele, prenumele, anul naşterii, domiciliul, apartenenţa politică, profesia (ocupaţia) candidaţilor, precum şi denumirea partidului, a altei organizaţii social-politice sau a blocului electoral care i-a desemnat. Listele de candidaţi vor fi disponibile pentru consultare la fiecare secţie de votare.
[Pct.49 modificat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.49 modificat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
50. Celelalte cereri şi contestaţii depuse de concurenţii electorali şi alegători se examinează în şedinţa imediat următoare, iar cele depuse în ziua alegerilor se examinează în aceeaşi zi, cu adoptarea unei hotărîri. După examinare în şedinţa consiliului electoral de circumscripţie a documentelor primite şi adoptarea unei hotărîri pe marginea lor, persoana responsabilă de examinarea acestora le transmite secretarului consiliului pentru păstrare.
51. Toate documentele privind activitatea consiliului, înregistrarea concurenţilor electorali, hotărîrile, procesele-verbale şi altele se păstrează în safeuri.
52. În cazul în care unele documente au dispărut preşedintele consiliului întocmeşte un proces-verbal privind dispariţia acestor documente şi sesizează organele competente pentru a se lua măsurile de rigoare.
53. Toate lucrările de secretariat în cadrul consiliului se efectuează în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.618 din 05 octombrie 1993 “Pentru aprobarea Regulilor de întocmire a documentelor organizatorice şi de dispoziţie şi Instrucţiunii-tip cu privire la ţinerea lucrărilor de secretariat în organele administraţiei publice centrale de specialitate şi ale autoadministrării locale ale Republicii Moldova” şi cu prezentul Regulament.
54. În procesul de recepţionare de la şi transmitere către organele de resort a documentelor electorale, consiliul electoral de circumscripţie se va călăuzi de prevederile Codului electoral şi ale Instrucţiunii privind modul de împachetare, sigilare şi transmitere a documentelor electorale, aprobată prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale, în funcţie de tipul alegerilor desfăşurate.
[Pct.54 în redacţia prin Hot. CEC nr.43 din 12.04.2011, în vigoare 12.04.2011]
[Pct.54 modificat prin Hot. CEC nr.3572 din 05.10.2010, în vigoare 05.10.2010]
[Pct.54 completat prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.54 modificat prin Hot.CEC nr.1789 din 22.07.2008, în vigoare 12.08.2008]
[Pct.55 exclus prin Hot. CEC nr.43 din 12.04.2011, în vigoare 12.04.2011, pct.56-68 devin pct.55-67]
VI. Totalizarea rezultatelor votării de către
consiliul electoral de circumscripţie
55. După primirea proceselor-verbale şi raporturilor birourilor electorale ale secţiilor de votare în care sînt indicate rezultatele numărării voturilor din secţiile de votare, consiliul electoral de circumscripţie stabileşte mai întîi numărul de alegători care au participat la alegeri şi comunică imediat această cifră Comisiei Electorale Centrale. În cazul în care, la alegerile din întreaga circumscripţie, a participat un număr de alegători mai mic decît numărul cerut pentru declararea alegerilor valabile în circumscripţia respectivă, consiliul de circumscripţie înştiinţează Comisia Electorală Centrală despre acest fapt.
56. În baza proceselor-verbale ale birourilor electorale ale secţiilor de votare privind rezultatele numărării voturilor, consiliul electoral de circumscripţie stabileşte pe întreaga circumscripţie:
a) numărul de alegători incluşi în listele electorale;
b) numărul de alegători incluşi în listele suplimentare;
c) numărul de alegători care au primit buletine de vot;
d) numărul de alegători care au participat la votare;
e) cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare;
f) numărul buletinelor de vot declarate nevalabile;
g) numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral (pentru fiecare opţiune privind întrebările supuse referendumului);
h) numărul total de voturi valabil exprimate;
i) numărul buletinelor de vot primite de consiliul electoral de circumscripţie;
j) numărul de buletine neutilizate şi anulate.
Corectitudinea întocmirii procesului-verbal se verifică după următoarele formule:
c ≤ a + b; c ≥ d; e = c - d; d = f + h; h = g1 + g2 + g3 + ... gn; i = c + j.
Consiliul electoral de circumscripţie atribuie mandatele de consilier pentru consiliile raionale, orăşeneşti (municipale), de sector şi săteşti (comunale). Procedura de atribuire a mandatelor este prevăzută în Instrucţiunea cu privire la atribuirea mandatelor de consilier în consiliile raionale, orăşeneşti (municipale), de sector şi săteşti (comunale), aprobată prin Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.384 din 12 decembrie 2006.
57. Consiliul electoral de circumscripţie consemnează rezultatele totalizării voturilor pe întreaga circumscripţie într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii consiliului, care au posibilitatea să facă comentarii în scris la procesul-verbal.
58. Copiile procesului-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor se înmînează reprezentanţilor concurenţilor electorali şi observatorilor, la solicitarea acestora.
59. Consiliul electoral de circumscripţie prezintă procesul-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor pe circumscripţie Comisiei Electorale Centrale în termen de 48 de ore după închiderea secţiilor de votare. O dată cu prezentarea procesului-verbal Comisiei Electorale Centrale, consiliul electoral de circumscripţie afişează, la intrarea în sediul său, o informaţie detaliată privind rezultatele alegerilor pe circumscripţie.
VII. Dispoziţii finale
60. Consiliul electoral de circumscripţie este asigurat cu sediu, telefon şi alte mijloace tehnico-materiale de către autorităţile administraţiei publice locale.
61. Finanţarea consiliului electoral de circumscripţie se efectuează din contul bugetului de stat în limita stabilită de Comisia Electorală Centrală. Modul de distribuire şi de folosire a mijloacelor financiare alocate se stabileşte de Comisia Electorală Centrală în baza devizului de cheltuieli aprobat pentru fiecare consiliu aparte.
62. Comisia Electorală Centrală determină numărul de membri ai organelor electorale care pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi termenul acestor degrevări. Persoanelor degrevate din unităţile bugetare li se menţine salariul la locul de muncă permanent şi li se plăteşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu 25 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent, iar în cazul degrevării din alte unităţi decît cele bugetare sau convocării pensionarilor şi a persoanelor temporar neangajate în cîmpul muncii, acestora li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu un salariu mediu pe economie din anul precedent. Pentru activitatea în perioada electorală, inclusiv în ziua alegerilor, membrilor nedegrevaţi ai organelor electorale li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă în mărime de 15 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent.
[Pct.62 în redacţia prin Hot. CEC nr.43 din 12.04.2011, în vigoare 12.04.2011]
63. Funcţionarii publici, membri ai consiliului electoral de circumscripţie şi membri ai aparatului de lucru al acestuia, degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent pentru perioada electorală îşi păstrează statutul de funcţionar public.
64. După încheierea alegerilor, consiliul electoral de circumscripţie prezintă Comisiei Electorale Centrale, în termen de 30 de zile, raportul financiar asupra gestionării mijloacelor financiare alocate.
65. Activitatea consiliului electoral de circumscripţie este asigurată de un aparat. Statul de personal şi numărul de angajaţi ai aparatului ce pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent, precum şi termenul degrevării acestora este stabilit de Comisia Electorală Centrală la propunerea consiliului.
66. În componenţa aparatului va activa în mod obligatoriu un contabil. În caz de necesitate, pentru îndeplinirea unor lucrări anumite consiliul poate încheia contracte individuale de muncă. Cheltuielile în cauză se efectuează din contul mijloacelor alocate pentru alegeri. Drepturile şi obligaţiile angajaţilor aparatului consiliului se stabilesc prin hotărîre a acestuia.
67. Consiliile electorale de circumscripţie îşi încetează activitatea şi sînt dizolvate, prin hotărîre a acelui organ electoral care le-a constituit, de îndată ce Comisia Electorală Centrală a adus la cunoştinţă publică rezultatele finale.
[Pct.67 (68) în redacţia Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
[Pct.69 exclus prin Hot.CEC nr.3377 din 27.07.2010, în vigoare 27.07.2010]
