vineri, 19 ianuarie 2007
Hotarîre nr.395 din 14.12.2006 cu privire la aprobarea Regulamentului privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie

COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

 

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Regulamentului privind activitatea

consiliului electoral de circumscripţie

 

nr. 395  din  14.12.2006

 

Monitorul Oficial nr.6-9/40 din 19.01.2007

 

* * *

În conformitate cu art.18 şi art.22 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia Electorală Centrală

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie, conform anexei.

2. Se abrogă hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.138 din 14 februarie 2006 despre aprobarea Regulamentului privind activitatea consiliilor electorale de circumscripţie.

 

Preşedintele
Comisiei Electorale CentraleEugeniu ŞTIRBU

Secretarul
Comisiei Electorale CentraleIurie Ciocan

Chişinău, 14 decembrie 2006.
Nr.395.

 

Anexă

la hotărîrea Comisiei Electorale Centrale

nr.395 din 14 decembrie 2006

 

REGULAMENTUL

privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie

 

I. Dispoziţii generale

1. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile şi modul de activitate a consiliului electoral de circumscripţie.

2. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, Comisia Electorală Centrală în conformitate cu art.27, 74, 120, 158 şi 188 din Codul electoral constituie pe perioada electorală consilii electorale de circumscripţie. În cazul alegerilor locale generale, consiliile electorale de circumscripţie ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi constituie la rîndul lor consiliile electorale de circumscripţie orăşeneşti (municipale), de sector, săteşti (comunale). În cazul desfăşurării alegerilor noi sau parţiale consiliile electorale de circumscripţie se constituie de către Comisia Electorală Centrală.

3. În activitatea sa consiliul electoral de circumscripţie se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral, de legile şi hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale, de prezentul Regulament şi de alte acte normative în domeniu.

4. Consiliul electoral de circumscripţie nu este persoană juridică, are cont bancar, ştampilă cu numărul de ordine al circumscripţiei electorale şi inscripţia “Consiliul electoral de circumscripţie”.

 

II. Componenţa consiliului electoral de circumscripţie

5. Consiliul electoral de circumscripţie se constituie în componenţa a 7-11 membri cu drept de vot deliberativ, dintre care în consiliile de circumscripţie de nivelul doi cel puţin trei persoane cu studii juridice superioare sau cu studii în domeniul administraţiei publice. În cazul desfăşurării referendumului local, consiliul se constituie din 5-11 membri.

6. În cazul alegerilor şi referendumurilor locale, consiliile electorale de circumscripţie se constituie în baza propunerilor consiliilor locale de nivelul întîi sau doi, iar în cazul cînd lipsesc aceste propuneri, ele sînt numite de Comisia Electorală Centrală din rezerva funcţionarilor electorali pe care o deţine. În măsura posibilităţii, în componenţa consiliilor electorale de circumscripţie se includ persoane cu studii juridice superioare.

7. Candidaturile membrilor consiliului electoral de circumscripţie se propun:

a) pentru consiliul electoral de circumscripţie al unităţii administrativ-teritoriale de nivelul doi:

- 2 membri de către judecătoria din circumscripţia electorală;

- 2 membri de către consiliul local de nivelul doi;

b) pentru consiliul electoral de circumscripţie orăşenească (municipală), de sector, sătească (comunală):

- 2 membri, de către consiliul local de nivelul întîi.

8. Candidaturile celorlalţi membri cu drept de vot deliberativ în ambele cazuri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, proporţional mandatelor deţinute.

9. În cazul cînd partidele şi alte organizaţii social-politice nu prezintă candidaturile sale în componenţa consiliului electoral de circumscripţie cel tîrziu cu 7 zile înainte de expirarea termenului de constituire a acestuia, numărul necesar de candidaturi se completează de către consiliul local. În cazul în care consiliul electoral de circumscripţie îndeplineşte şi funcţia de birou al secţiei de votare, membrii propuşi de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament nu pot fi membri de partid.

10. Membrii consiliului electoral de circumscripţie propuşi de instanţele judecătoreşti şi de consiliile locale nu pot fi consilieri în consiliile locale şi membri de partid. Membrii consiliului cu drept de vot deliberativ nu pot fi soţii, afinii şi rudele de gradul întîi şi doi ale candidatului la alegeri.

11. Concurenţii electorali, după înregistrarea lor, pot desemna cîte un reprezentant cu drept de vot consultativ în componenţa consiliului, care este confirmat de acesta în termen de 3 zile de la momentul depunerii cererii. Drepturile şi obligaţiile reprezentantului concurentului electoral sînt stabilite în Regulamentul cu privire la activitatea membrilor reprezentanţi ai concurenţilor electorali, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.383 din 12 decembrie 2006. În activitatea sa membrul reprezentant se conduce de actele normative internaţionale la care Republica Moldova este parte, de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral şi de prezentul Regulament.

 

III. Atribuţiile consiliului electoral de circumscripţie

12. Pe perioada activităţii, consiliul electoral de circumscripţie îşi exercită atribuţiile conform art.28 din Codul electoral şi al Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi referendumurilor, adoptat de Comisia Electorală Centrală.

13. Consiliul electoral de circumscripţie are următoarele atribuţii:

a) exercită controlul asupra executării prevederilor Codului electoral, ale altor legi care conţin prevederi referitoare la desfăşurarea alegerilor şi ale prezentului Regulament;

b) constituie birourile electorale ale secţiilor de votare şi supraveghează activitatea lor, organizează instructaje pentru membrii acestora, propagă procedura votării şi importanţa votului;

c) distribuie birourilor electorale ale secţiilor de votare mijloace financiare;

d) examinează comunicările ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor, sosite din partea autorităţilor administraţiei publice locale, a şefilor de întreprinderi, instituţii şi organizaţii;

e) exercită controlul asupra întocmirii şi verificării în termen a listelor electorale, colaborînd în acest scop cu organele administraţiei publice centrale şi locale şi cu organele teritoriale ale Ministerului Dezvoltării Informaţionale;

f) asigură aprovizionarea birourilor electorale ale secţiilor de votare cu formulare pentru listele electorale şi procesele-verbale, cu buletine de vot etc.;

g) înregistrează candidaţii independenţi şi listele de candidaţi din partea partidelor şi altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale, aduce la cunoştinţă publică informaţii despre aceştia;

h) asigură accesul publicului la declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate ale candidaţilor în alegerile locale;

i) decide degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent a membrilor consiliilor şi birourilor electorale pe perioada activităţii lor în componenţa acestora;

j) totalizează rezultatele alegerilor din circumscripţie, prezintă Comisiei Electorale Centrale actele respective şi asigură publicarea în presa locală a rezultatelor votării;

k) adună informaţii de la birourile electorale ale secţiilor de votare privind prezentarea alegătorilor la votare, totalizarea rezultatelor preliminare ale alegerilor şi le remite Comisiei Electorale Centrale;

l) examinează cererile şi contestaţiile asupra hotărîrilor şi acţiunilor birourilor electorale ale secţiilor de votare şi adoptă hotărîri executorii în privinţa lor;

m) exercită alte acţiuni ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor.

14. Consiliile electorale de circumscripţie constituie secţiile de votare în localităţi, în baza propunerilor primarilor oraşelor (municipiilor), sectoarelor şi satelor (comunelor), cu cel puţin 35 de zile înainte de data alegerilor şi vor cuprinde cel puţin 30 şi cel mult 3000 de alegători.

15. În cazul în care circumscripţia electorală reprezintă o singură localitate şi în ea este formată o singură secţie de votare, nu se înfiinţează birou electoral al secţiei de votare, atribuţiile acestuia fiind exercitate de consiliul electoral de circumscripţie.

16. În cazul în care referendumul local se desfăşoară concomitent cu alegerile (locale, parlamentare) sau concomitent cu referendumul republican, consiliul electoral de circumscripţie îndeplineşte şi atribuţiile de consiliu pentru desfăşurarea referendumului local.

17. În cazul alegerilor locale consiliul electoral de circumscripţie stabileşte numărul persoanelor de încredere. Concurenţii electorali îşi selectează în mod independent persoanele de încredere, le prezintă consiliului electoral care le înregistrează şi le eliberează legitimaţii. Drepturile şi restricţiile în privinţa persoanelor de încredere sînt stabilite în Regulamentul cu privire la activitatea persoanelor de încredere ale concurenţilor electorali, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr.382 din 12 decembrie 2006.

18. Consiliul electoral de circumscripţie de comun cu administraţia publică locală este obligat să asigure în termene şi condiţii egale desfăşurarea întîlnirilor dintre concurenţi electorali şi alegători.

19. Consiliul electoral de circumscripţie asigură păstrarea buletinelor de vot tipărite pînă la remiterea lor, în ajunul alegerilor, biroului electoral al secţiei de votare în baza unui act de predare. Acces la buletinele de vot are numai preşedintele consiliului.

20. La cererea concurenţilor electorali consiliul electoral de circumscripţie acreditează cîte un observator pentru monitorizarea alegerilor în secţiile de votare. Prin hotărîre a consiliului electoral se acreditează observatori şi din partea asociaţiilor obşteşti calificate din Republica Moldova. Procedura de acreditare a observatorilor este stabilită în Regulamentul privind statutul observatorilor şi procedura de acreditare a acestora, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr.332 din 24 octombrie 2006.

 

IV. Organizarea activităţii consiliului electoral de circumscripţie

21. După constituire, consiliul electoral de circumscripţie îşi începe activitatea alegînd la prima şedinţă, din rîndul membrilor consiliului, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul consiliului. Şedinţa se desfăşoară nu mai tîrziu de 3 zile după constituirea consiliului şi este condusă pînă la alegerea preşedintelui de cel mai în vîrstă membru.

22. Realegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului poate fi iniţiată de cel puţin 1/3 din membrii consiliului.

23. Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie:

- reprezintă consiliul în relaţiile cu CEC, cu alte autorităţi publice, întreprinderi, instituţii, organizaţii, partide, alte organizaţii social-politice, precum şi cu cetăţenii;

- organizează activitatea consiliului şi a aparatului;

- convoacă şedinţele şi le prezidează;

- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;

- este ordonatorul resurselor financiare alocate consiliului;

- emite dispoziţii în limitele competenţei sale;

- îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Codul electoral şi de prezentul Regulament.

24. Vicepreşedintele consiliului electoral de circumscripţie:

- în lipsa preşedintelui exercită atribuţiile acestuia;

- asigură efectuarea controlului corespunderii documentelor privind înregistrarea blocurilor electorale şi a concurenţilor electorali legislaţiei în vigoare, precum şi asupra veridicităţii datelor conţinute;

- organizează efectuarea controlului asupra legalităţii finanţării şi susţinerii materiale a campaniilor electorale ale candidaţilor la alegeri;

- asigură efectuarea controlului asupra respectării de către organul electoral inferior a legislaţiei electorale;

- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.

25. Secretarul consiliului electoral de circumscripţie:

- organizează efectuarea lucrărilor de secretariat ale consiliului;

- organizează şi asigură pregătirea materialelor pentru desfăşurarea şedinţelor şi a seminarelor consiliului;

- asigură înştiinţarea membrilor consiliului despre convocarea şedinţelor;

- asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se păstrează materialele privind fiecare chestiune de pe ordinea de zi a şedinţei;

- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;

- exercită controlul asupra executării hotărîrilor consiliului şi informează consiliul despre mersul executării;

- exercită controlul asupra executării dispoziţiilor Preşedintelui;

- asigură aducerea la cunoştinţă publică a hotărîrilor consiliului, precum şi a altor materiale;

- asigură transparenţa în activitatea consiliului;

- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.

26. În cazul lipsei temporare a preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului, preşedintele poate împuternici un alt membru cu drept de vot deliberativ să exercite atribuţiile ce le revin.

27. Membrii consiliului electoral de circumscripţie dispun de dreptul de a-şi retrage calitatea de membru prin depunerea cererii respective la organul electoral superior sau pot fi revocaţi.

28. Revocarea membrilor poate fi iniţiată de către autoritatea sau partidele care au desemnat candidaţii respectivi în componenţa consiliului sau de către preşedintele consiliului, pentru neîndeplinirea obligaţiunilor ce le revin sau încălcarea legislaţiei în vigoare.

29. În cazul apariţiei vacanţei funcţiei de membru al consiliului, consiliul înaintează organului electoral superior şi autorităţii publice sau partidelor respective un demers cu privire la completarea vacanţei, dar nu mai tîrziu de ziua precedentă alegerilor.

30. Pentru organizarea eficientă a activităţii pe parcursul întregii perioade electorale, consiliul va adopta o hotărîre privind desemnarea unor membri (în limitele stabilite de CEC) pentru degrevare de atribuţiile de serviciu de la locul de muncă permanent. Degrevarea se efectuează de organul electoral superior. De regulă, se degrevează majoritatea membrilor cu drept de vot deliberativ, iar pentru consiliile electorale de sector, orăşeneşti şi săteşti (comunale) preşedintele şi secretarul consiliului.

31. Consiliul electoral de circumscripţie îşi desfăşoară activitatea în mod colegial. Forma de lucru este şedinţa. Şedinţele sînt deliberative, dacă la ele participă mai mult de 1/2 din membrii cu drept de vot deliberativ.

32. Şedinţele se desfăşoară ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar decît o dată pe săptămînă. Convocarea şedinţei consiliului se face prin dispoziţia preşedintelui sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor cu drept de vot deliberativ.

33. Membrii consiliului electoral de circumscripţie sînt înştiinţaţi telefonic sau prin orice alt mijloc despre ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a şedinţei, în timp util, dar nu mai tîrziu de 24 de ore pînă la şedinţă.

34. Şedinţele sînt conduse de preşedintele consiliului electoral de circumscripţie.

35. Proiectul ordinii de zi se propune de către preşedintele consiliului electoral de circumscripţie sau de către membrii care au solicitat convocarea şedinţei şi se aprobă cu votul majorităţii. Membrii consiliului electoral de circumscripţie pot face propuneri pentru completarea sau excluderea unor probleme înscrise în ordinea de zi. Propunerile de modificare se supun aprobării. Dacă propunerile sînt aprobate, preşedintele consiliului este obligat să le supună dezbaterilor.

36. Chestiunile de pe ordinea de zi se supun dezbaterii în ordinea în care au fost înscrise. Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise în ordinea de zi se poate face la propunerea preşedintelui sau a unui membru numai după aprobare de către consiliul electoral de circumscripţie.

37. Membrii consiliului electoral de circumscripţie pot participa la dezbateri numai după ce preşedintele le acordă cuvîntul. În luările de cuvînt vorbitorii se vor limita doar la problema pusă în discuţie. Dacă vorbitorul se abate de la subiectul aflat în discuţie, preşedintele poate retrage cuvîntul acordat. În cazul în care persoana respectivă nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa. Se interzice intervenţia unui membru al consiliului în discuţii în timpul prezentării de către un alt membru al punctului său de vedere.

38. Prezenţa la şedinţe a membrilor consiliului electoral de circumscripţie este obligatorie. În cazuri justificate, cu înştiinţarea preşedintelui consiliului, unii membri pot să lipsească de la şedinţă. Participarea la şedinţe a membrilor consiliului cu drept de vot consultativ este facultativă.

39. În vederea realizării atribuţiilor stabilite de Codul electoral, consiliul electoral de circumscripţie adoptă hotărîri prin vot deschis cu votul majorităţii membrilor cu drept de vot deliberativ. În caz de paritate de voturi, hotărîrea nu se adoptă, iar examinarea cauzei se amînă pentru şedinţa imediat următoare. Membrii consiliului electoral de circumscripţie care nu sînt de acord cu hotărîrile adoptate au dreptul să-şi exprime în scris opinia, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.

40. Hotărîrile adoptate şi procesul-verbal al şedinţei se semnează de către preşedinte şi secretarul consiliului electoral de circumscripţie chiar dacă au votat împotriva adoptării acestora. Procesul-verbal privind rezultatele alegerilor se semnează de către toţi membrii consiliului cu drept de vot deliberativ.

41. Hotărîrile consiliului electoral de circumscripţie se aduc la cunoştinţă publică, organelor electorale superioare şi inferioare, organelor administraţiei publice, instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor, concurenţilor electorali, precum şi persoanelor interesate în termen de trei zile după adoptare prin orice mijloace de publicitate.

42. Hotărîrile consiliului electoral de circumscripţie, adoptate în limitele competenţei sale, sînt executorii pentru autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, persoanele cu funcţii de răspundere, partide, alte organizaţii social-politice şi organele lor, precum şi pentru toţi cetăţenii.

43. Hotărîrile consiliului electoral de circumscripţie pot fi contestate în organul electoral superior şi în instanţele de judecată în termen de 3 zile de la data adoptării hotărîrii.

 

V. Primirea, examinarea şi păstrarea documentelor

44. Reprezentanţii partidelor, altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale şi candidaţii independenţi depun actele necesare pentru înregistrare numai după ce consiliul electoral de circumscripţie face publică informaţia privind locul (biroul) şi timpul primirii documentelor. Această informaţie este dată publicităţii în termen de 2 zile de la începerea perioadei de desemnare a candidaţilor. În cazul alegerilor locale desemnarea candidaţilor se efectuează după constituirea circumscripţiilor electorale şi consiliilor electorale de circumscripţie.

Au dreptul de a fi aleşi consilieri în consiliile locale cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot, care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 18 ani.

Au dreptul de a fi aleşi primari cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 25 de ani.

Numărul de candidaţi în consiliu înscrişi în liste trebuie să conţină minimum 1/2 din numărul mandatelor prevăzute pentru circumscripţia electorală respectivă şi maximum cinci candidaţi supleanţi.

Partidele, alte organizaţii social-politice şi blocuri electorale pot propune cîte o singură candidatură pentru funcţia de primar în fiecare circumscripţie electorală. O persoană nu poate candida în mai multe circumscripţii electorale de acelaşi nivel.

O persoană poate candida pentru funcţia de consilier atît în consiliul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi a Republicii Moldova, cît şi în consiliul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul doi. O persoană poate candida şi la funcţia de primar şi la funcţia de consilier local, dar nu poate candida la aceste funcţii în mai multe circumscripţii electorale de acelaşi nivel.

Cetăţeanul Republicii Moldova îşi poate depune candidatura în calitate de candidat independent pentru a fi ales în consiliul local dacă este susţinut de 2 la sută din numărul alegătorilor din circumscripţia respectivă, împărţit la numărul de mandate pentru consiliul respectiv, dar nu mai puţin de 50 de persoane, iar pentru a fi ales primar - dacă este susţinut de 5 la sută din numărul alegătorilor din circumscripţie, dar nu mai puţin de 150 de persoane şi nu mai mult de 10000 de persoane.

45. Pentru înregistrarea candidaţilor, consiliului electoral de circumscripţie i se prezintă, cel mai tîrziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, următoarele documente:

a) procesul-verbal al şedinţei organului central sau teritorial al partidului, a altei organizaţii social-politice sau a blocului electoral privind desemnarea candidatului (listei de candidaţi);

b) listele de subscripţie cu numărul suficient de semnături ale susţinătorilor candidatului independent;

c) datele biografice ale candidatului;

d) declaraţia candidatului privind consimţămîntul lui de a candida la funcţia pentru care a fost desemnat;

e) declaraţia candidatului privind averea imobiliară, depunerile bancare, hîrtiile de valoare, sumele primite ca moştenire şi veniturile din ultimii 2 ani precedenţi anului în care se efectuează alegerile, precum şi sursele acestor venituri, inclusiv veniturile din fondurile de investiţii, sub formă de dobîndă, din darea în arendă a proprietăţii etc.;

f) declaraţia candidatului pentru funcţia de primar privind abandonarea, pe termenul mandatului, a funcţiilor incompatibile cu funcţia de primar, în cazul în care persoana dată este aleasă şi validată;

g) declaraţia despre suspendarea, pe durata campaniei electorale, a funcţiilor ocupate anterior - pentru persoanele care cad sub incidenţa art.13 alin.(3) din Codul electoral;

h) semnul sau simbolul electoral.

46. Pentru primirea documentelor de înregistrare de la concurenţii electorali, preşedintele consiliului numeşte un membru al consiliului responsabil de primirea şi examinarea lor. Persoana responsabilă de examinarea documentelor privind înregistrarea concurenţilor electorali în termen de 7 zile de la primirea lor le examinează şi pregăteşte pentru şedinţa consiliului proiectul de hotărîre.

47. Listele de subscripţie depuse de candidaţii independenţi se verifică în termen de 5 zile de la primirea lor. Pe fiecare listă de subscripţie verificată persoana responsabilă înscrie menţiunea “Verificat” şi semnează. După verificarea listelor, se întocmeşte o notă informativă privind rezultatele verificării.

48. După expirarea termenului prevăzut pentru înregistrarea candidaţilor, consiliul electoral de circumscripţie publică integral lista candidaţilor pe care i-a înregistrat, indicînd în ea numele, prenumele, anul naşterii, domiciliul, apartenenţa politică, profesia (ocupaţia) candidaţilor, precum şi denumirea partidului, a altei organizaţii social-politice sau a blocului electoral care i-a desemnat. Listele de candidaţi vor fi disponibile pentru consultare la fiecare secţie de votare.

49. Celelalte cereri şi contestaţii depuse de concurenţii electorali şi alegători se examinează în şedinţa imediat următoare, iar cele depuse în ziua alegerilor se examinează în aceeaşi zi, cu adoptarea unei hotărîri. După examinare în şedinţa consiliului electoral de circumscripţie a documentelor primite şi adoptarea unei hotărîri pe marginea lor, persoana responsabilă de examinarea acestora le transmite secretarului consiliului pentru păstrare.

50. Toate documentele privind activitatea consiliului, înregistrarea concurenţilor electorali, hotărîrile, procesele-verbale şi altele se păstrează în safeuri.

51. În cazul în care unele documente au dispărut preşedintele consiliului întocmeşte un proces-verbal privind dispariţia acestor documente şi sesizează organele competente pentru a se lua măsurile de rigoare.

52. Toate lucrările de secretariat în cadrul consiliului se efectuează în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.618 din 05 octombrie 1993 “Pentru aprobarea Regulilor de întocmire a documentelor organizatorice şi de dispoziţie şi Instrucţiunii-tip cu privire la ţinerea lucrărilor de secretariat în organele administraţiei publice centrale de specialitate şi ale autoadministrării locale ale Republicii Moldova” şi cu prezentul Regulament.

53. Consiliul electoral de circumscripţie, după încheierea perioadei electorale, remite următoarele documente şi materiale electorale:

a) Comisiei Electorale Centrale - listele de candidaţi, buletinele anulate, buletinele nevalabile, cîte un exemplar de procese-verbale şi rapoarte ale consiliilor electorale de circumscripţie şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, formularul special de numărare a voturilor, ştampilele consiliilor electorale de circumscripţie şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, listele de subscripţie a candidaţilor independenţi, precum şi alte materiale electorale, darea de seamă financiară şi actul de transmitere a documentaţiei financiare consiliului raional (municipal) (autorităţii publice locale de nivelul doi). În cazul alegerilor locale generale, la Comisia Electorală Centrală se prezintă şi listele consilierilor aleşi în consiliile locale, listele candidaţilor supleanţi, Şirul descrescător pentru fiecare circumscripţie electorală, Lista valorilor şirului descrescător pentru repartizarea mandatelor de consilier în consiliul respectiv, Repartizarea mandatelor;

b) instanţei de judecată în a cărei rază se află - buletinele valabile, cîte un exemplar de procese-verbale şi rapoarte ale consiliilor electorale de circumscripţie şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, formularul special de numărare a voturilor, toate contestaţiile, însoţite de hotărîrile adoptate cu privire la soluţionarea lor, iar în cazul alegerilor locale generale - şi listele consilierilor aleşi, listele candidaţilor supleanţi, şirurile descrescătoare pentru fiecare circumscripţie electorală.

54. Consiliul electoral de circumscripţie, înainte de a fi dizolvat, transmite primăriei în a cărei circumscripţie a activat cîte un exemplar de procese-verbale şi rapoarte ale consiliului electoral de circumscripţie şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, urnele de vot, exemplarele Codului electoral, instrucţiunile privind activitatea organelor electorale şi alte materiale electorale.

 

VI. Totalizarea rezultatelor votării de către

consiliul electoral de circumscripţie

55. După primirea proceselor-verbale şi raporturilor birourilor electorale ale secţiilor de votare în care sînt indicate rezultatele numărării voturilor din secţiile de votare, consiliul electoral de circumscripţie stabileşte mai întîi numărul de alegători care au participat la alegeri şi comunică imediat această cifră Comisiei Electorale Centrale. În cazul în care, la alegerile din întreaga circumscripţie, a participat un număr de alegători mai mic decît numărul cerut pentru declararea alegerilor valabile în circumscripţia respectivă, consiliul de circumscripţie înştiinţează Comisia Electorală Centrală despre acest fapt.

56. În baza proceselor-verbale ale birourilor electorale ale secţiilor de votare privind rezultatele numărării voturilor, consiliul electoral de circumscripţie stabileşte pe întreaga circumscripţie:

a) numărul de alegători incluşi în listele electorale;

b) numărul de alegători incluşi în listele suplimentare;

c) numărul de alegători care au primit buletine de vot;

d) numărul de alegători care au participat la votare;

e) cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare;

f) numărul buletinelor de vot declarate nevalabile;

g) numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral (pentru fiecare opţiune privind întrebările supuse referendumului);

h) numărul total de voturi valabil exprimate;

i) numărul buletinelor de vot primite de consiliul electoral de circumscripţie;

j) numărul de buletine neutilizate şi anulate.

Corectitudinea întocmirii procesului-verbal se verifică după următoarele formule:

c ≤ a + b; c ≥ d; e = c - d; d = f + h; h = g1 + g2 + g3 + ... gn; i = c + j.

Consiliul electoral de circumscripţie atribuie mandatele de consilier pentru consiliile raionale, orăşeneşti (municipale), de sector şi săteşti (comunale). Procedura de atribuire a mandatelor este prevăzută în Instrucţiunea cu privire la atribuirea mandatelor de consilier în consiliile raionale, orăşeneşti (municipale), de sector şi săteşti (comunale), aprobată prin Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.384 din 12 decembrie 2006.

57. Consiliul electoral de circumscripţie consemnează rezultatele totalizării voturilor pe întreaga circumscripţie într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii consiliului, care au posibilitatea să facă comentarii în scris la procesul-verbal.

58. Copiile procesului-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor se înmînează reprezentanţilor concurenţilor electorali şi observatorilor, la solicitarea acestora.

59. Consiliul electoral de circumscripţie prezintă procesul-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor pe circumscripţie Comisiei Electorale Centrale în termen de 48 de ore după închiderea secţiilor de votare. O dată cu prezentarea procesului-verbal Comisiei Electorale Centrale, consiliul electoral de circumscripţie afişează, la intrarea în sediul său, o informaţie detaliată privind rezultatele alegerilor pe circumscripţie.

 

VII. Dispoziţii finale

60. Consiliul electoral de circumscripţie este asigurat cu sediu, telefon şi alte mijloace tehnico-materiale de către autorităţile administraţiei publice locale.

61. Finanţarea consiliului electoral de circumscripţie se efectuează din contul bugetului de stat în limita stabilită de Comisia Electorală Centrală. Modul de distribuire şi de folosire a mijloacelor financiare alocate se stabileşte de Comisia Electorală Centrală în baza devizului de cheltuieli aprobat pentru fiecare consiliu aparte.

62. Membrii consiliului electoral de circumscripţie degrevaţi de la locul de muncă permanent vor primi din mijloacele financiare alocate pentru alegeri un salariu cu 25% mai mare decît salariul mediu de la locul de muncă permanent, ţinîndu-se cont de sporuri, suplimente şi indemnizaţii, şi nu mai puţin de un salariu mediu pe republică de la începutul anului curent, sau al anului precedent, dacă alegerile au loc în lunile ianuarie sau februarie. În cazul convocării pensionarilor sau a persoanelor temporar neangajate în cîmpul muncii, acestora li se plăteşte salariul mediu pe republică de la începutul anului curent, sau al anului precedent, dacă alegerile au loc în lunile ianuarie sau februarie. Persoanelor nedegrevate membre cu drept de vot deliberativ ale organelor electorale, pentru activitatea în perioada electorală, inclusiv în ziua alegerilor, li se stabileşte o recompensă în mărime de 15% din salariul mediu pe economie.

63. Funcţionarii publici, membri ai consiliului electoral de circumscripţie şi membri ai aparatului de lucru al acestuia, degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent pentru perioada electorală îşi păstrează statutul de funcţionar public.

64. După încheierea alegerilor, consiliul electoral de circumscripţie prezintă Comisiei Electorale Centrale, în termen de 30 de zile, raportul financiar asupra gestionării mijloacelor financiare alocate.

65. Activitatea consiliului electoral de circumscripţie este asigurată de un aparat. Statul de personal şi numărul de angajaţi ai aparatului ce pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent, precum şi termenul degrevării acestora este stabilit de Comisia Electorală Centrală la propunerea consiliului.

66. În componenţa aparatului va activa în mod obligatoriu un contabil. În caz de necesitate, pentru îndeplinirea unor lucrări anumite consiliul poate încheia contracte individuale de muncă. Cheltuielile în cauză se efectuează din contul mijloacelor alocate pentru alegeri. Drepturile şi obligaţiile angajaţilor aparatului consiliului se stabilesc prin hotărîre a acestuia.

67. Îndată ce documentele electorale au fost prezentate Comisiei Electorale Centrale, şi după caz, in instanţa de judecată, consiliul electoral de circumscripţie, prin hotărîre a sa, dizolvă birourile electorale ale secţiei de votare.

68. Consiliul electoral de circumscripţie îşi încetează activitatea după confirmarea legalităţii alegerilor de către organele competente şi este dizolvat prin hotărîre a acelui organ electoral care l-a constituit. După dizolvarea consiliului electoral de circumscripţie, membrii degrevaţi ai acestuia încetează să fie remuneraţi şi revin la locul lor permanent de muncă.