H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului privind activitatea
consiliului electoral de circumscripţie
nr. 2688 din 07.10.2014
Monitorul Oficial nr.333-338/1552 din 07.11.2014
* * *
Abrogat: 10.09.2018
Hotărîrea CEC nr.1702 din 19.06.2018
În scopul reglementării activităţii consiliului electoral de circumscripţie şi în conformitate cu prevederile art.18 alin.(2), art.22 lit.(c) din Codul electoral, art.60 alin.(5) din Legea nr.317-XV din 18 iulie 2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, Comisia Electorală Centrală
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie, conform anexei.
2. Se abrogă Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.395 din 14 decembrie 2006
3. Prezenta hotărîre se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE COMISIEI | |
ELECTORALE CENTRALE | Iurie CIOCAN
|
Secretar | Andrei Volentir
|
Nr.2688. Chişinău, 7 octombrie 2014. |
Aprobat
prin Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale
nr.2688 din 7 octombrie 2014
REGULAMENT
privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile şi modul de activitate a consiliului electoral de circumscripţie.
2. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi referendumurilor, Comisia Electorală Centrală, în conformitate cu art.27, 74, 97, 120, 158 şi 188 din Codul electoral, constituie pe perioada electorală consilii electorale de circumscripţie. În cazul alegerilor locale generale, consiliile electorale de circumscripţie ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi constituie la rîndul lor consiliile electorale de circumscripţie orăşeneşti (municipale), de sector, săteşti (comunale). În cazul desfăşurării alegerilor noi sau parţiale, precum şi a referendumurilor locale, cînd nu se constituie consiliul electoral de circumscripţie de nivelul al doilea, Comisia Electorală Centrală constituie consilii electorale de circumscripţie de nivelul întîi.
[Pct.2 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
3. În activitatea sa consiliul electoral de circumscripţie se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral, de legile şi hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale, de prezentul Regulament şi de alte acte normative în domeniu.
4. Consiliul electoral de circumscripţie nu este persoană juridică, are cont bancar, ştampilă cu numărul de ordine al circumscripţiei electorale şi inscripţia “Consiliul electoral de circumscripţie”.
II. COMPONENŢA CONSILIULUI ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPŢIE
5. Consiliul electoral de circumscripţie se constituie dintr-un număr impar de membri, de cel puţin 7 şi de cel mult 11 persoane, dintre care în consiliile de circumscripţie de nivelul doi cel puţin trei persoane cu studii juridice superioare sau cu studii în domeniul administraţiei publice. În cazul desfăşurării referendumului local, consiliul se constituie din 5-11 membri.
6. În cazul alegerilor şi referendumurilor locale, candidaturile a 2 membri ai consiliilor electorale de circumscripţie de nivelul întîi se propun de către consiliul local de nivelul întîi, iar în cazul cînd lipsesc aceste propuneri, ei sînt numiţi de Comisia Electorală Centrală din numărul persoanelor incluse în Registrul funcţionarilor electorali. Candidaturile celorlalţi membri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali. Pe măsura posibilităţii, în componenţa consiliilor electorale de circumscripţie se includ persoane cu studii juridice superioare.
7. În cazul alegerilor parlamentare, referendumurilor republicane şi alegerilor locale generale, candidaturile a 2 membri ai consiliului electoral de circumscripţie se propun de către judecătorie sau, după caz, de către curtea de apel, candidaturile altor 2 membri – de către consiliile locale de nivelul doi şi Adunarea Populară a Găgăuziei.
8. Candidaturile celorlalţi membri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali.
9. În cazul cînd partidele şi alte organizaţii social-politice nu prezintă candidaturile lor în componenţa consiliului electoral de circumscripţie cel tîrziu cu 7 zile înainte de expirarea termenului de constituire a acestuia, numărul necesar de candidaturi se completează de către consiliul local sau Adunarea Populară a Găgăuziei, iar dacă nici acestea nu prezintă candidaturile, consiliul electoral se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali. În cazul în care consiliul electoral de circumscripţie îndeplineşte şi funcţia de birou al secţiei de votare, membrii propuşi de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament nu pot fi membri de partid.
10. Membrii consiliului electoral de circumscripţie propuşi de instanţele judecătoreşti şi de consiliile locale nu pot fi consilieri în consiliile locale, deputaţi în Adunarea Populară a Găgăuziei şi/sau membri de partid. În cazul alegerilor locale, membru al consiliului electoral de circumscripţie nu poate fi soţul (soţia), afinii şi rudele de gradul întîi şi doi ale candidatului la alegeri.
[Pct.10 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
11. Concurenţii electorali, după înregistrarea lor, pot desemna cîte un reprezentant cu drept de vot consultativ în componenţa consiliului, care este confirmat de acesta în termen de 3 zile de la momentul depunerii cererii. Drepturile şi obligaţiile generale ale reprezentantului concurentului electoral sînt stabilite prin hotărîre a Comisiei Electorale Centrale, precum şi de către concurenţii electorali care îi desemnează. În activitatea sa reprezentantul se conduce de actele normative internaţionale la care Republica Moldova este parte, de Constituţia Republicii Moldova, de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
[Pct.11 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
III. ATRIBUŢIILE CONSILIULUI ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPŢIE
12. Pe perioada activităţii, consiliul electoral de circumscripţie îşi exercită atribuţiile conform art.28 din Codul electoral şi al Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor/referendumurilor, adoptat de Comisia Electorală Centrală.
13. Consiliul electoral de circumscripţie are următoarele atribuţii:
a) exercită controlul asupra executării prevederilor Codului electoral, ale altor legi care conţin prevederi referitoare la desfăşurarea alegerilor şi ale prezentului Regulament;
b) constituie secţiile de votare, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament şi birourile electorale ale secţiilor de votare, conform anexei nr.2, şi supraveghează activitatea lor, oferă consultaţii pentru membrii acestora, propagă procedura votării şi importanţa votului;
c) distribuie birourilor electorale ale secţiilor de votare mijloace financiare, precum şi asigură aprovizionarea acestora cu materiale şi formulare de documente electorale necesare organizării şi desfăşurării în bune condiţii a procesului electoral;
d) examinează comunicările ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor, sosite din partea autorităţilor administraţiei publice locale, a şefilor de întreprinderi, instituţii şi organizaţii;
e) estimează numărul necesar al certificatelor pentru drept de vot şi transmite solicitarea privind tipărirea acestora Comisiei Electorale Centrale. În cel mai scurt timp după recepţionarea certificatelor pentru drept de vot asigură distribuirea lor către birourile electorale ale secţiilor de votare în baza unui act de transmitere, conform anexei nr.3;
f) în cazul alegerilor locale, înregistrează candidaţii independenţi şi listele de candidaţi din partea partidelor şi altor organizaţii social-politice şi a blocurilor electorale, aduce la cunoştinţa publică informaţii despre aceştia;
g) asigură accesul publicului la declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate ale candidaţilor în alegerile locale;
h) decide degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi/sau convocarea membrilor consiliilor electorale de nivelul întîi şi ai birourilor electorale pe perioada activităţii lor în componenţa acestor consilii şi birouri, adoptînd în acest sens o hotărîre, conform anexei nr.4, propune degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi/sau convocarea membrilor consiliilor electorale de nivelul al doilea şi aprobarea statului de personal al aparatului consiliului, conform anexei nr.5;
i) stabileşte tirajul buletinelor de vot pe circumscripţie şi transmite hotărîrea întocmită, conform anexei nr.6, Comisiei Electorale Centrale. La hotărîrea în cauză se anexează hotărîrile emise de birourile electorale ale secţiilor de votare cu privire la stabilirea tirajului buletinelor de vot în baza numărului de alegători înscrişi în lista electorală. După recepţionarea buletinelor de vot tipărite pentru circumscripţia electorală respectivă, dar nu mai tîrziu de ziua precedentă zilei alegerilor, consiliul electoral asigură distribuirea buletinelor de vot către birourile electorale în baza actului de transmitere, conform anexei nr.7;
j) totalizează rezultatele alegerilor din circumscripţie, prezintă Comisiei Electorale Centrale actele respective şi asigură publicarea în presa locală a rezultatelor votării;
k) adună informaţii de la birourile electorale ale secţiilor de votare privind deschiderea în bune condiţii a secţiilor de votare şi lipsa incidentelor şi le remite Comisiei Electorale Centrale;
l) examinează cererile şi contestaţiile asupra hotărîrilor şi acţiunilor/inacţiunilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, a acţiunilor/inacţiunilor concurenţilor electorali pe care i-a înregistrat şi ce ţin de finanţarea candidaţilor independenţi în alegerile locale din circumscripţia respectivă şi adoptă hotărîri executorii în privinţa lor;
m) exercită alte acţiuni ce ţin de organizarea şi desfăşurarea alegerilor;
n) publică rapoartele privind finanţarea campaniilor electorale ale candidaţilor independenţi pe paginile oficiale web ale autorităţilor administraţiei publice locale corespunzătoare.
[Pct.13 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
[Pct.13 completat prin Hot. CEC nr.3310 din 22.04.2015, în vigoare 22.04.2015]
14. În cazul alegerilor locale consiliul electoral de circumscripţie, în termen de 2 zile de la începerea perioadei de desemnare a candidaţilor, face publică informaţia privind locul (biroul), data şi ora primirii documentelor, adoptînd în acest sens o hotărîre. Intervalul de timp dintre momentul adoptării hotărîrii şi ora stabilită pentru primirea documentelor este de cel puţin 24 de ore.
15. Consiliile electorale de circumscripţie constituie secţiile de votare în localităţi, în baza propunerilor primarilor oraşelor (municipiilor), sectoarelor şi satelor (comunelor), cu cel puţin 35 de zile înainte de data alegerilor şi vor cuprinde cel puţin 30 şi cel mult 3000 de alegători.
16. În cazul în care circumscripţia electorală reprezintă o singură localitate şi în ea este formată o singură secţie de votare, nu se înfiinţează birou electoral al secţiei de votare, atribuţiile acestuia fiind exercitate de consiliul electoral de circumscripţie.
17. În cazul în care referendumul local se desfăşoară concomitent cu alte alegeri (locale, parlamentare, prezidenţiale) sau concomitent cu referendumul republican, consiliul electoral de circumscripţie îndeplineşte şi atribuţiile de consiliu pentru desfăşurarea referendumului local.
[Pct.17 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
18. În cazul alegerilor locale consiliul electoral de circumscripţie stabileşte numărul persoanelor de încredere. Concurenţii electorali îşi selectează în mod independent persoanele de încredere, le prezintă consiliului electoral care le înregistrează şi le eliberează legitimaţii. Drepturile şi restricţiile în privinţa persoanelor de încredere sînt stabilite în Regulamentul cu privire la activitatea persoanelor de încredere ale concurenţilor electorali, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr.382 din 12 decembrie 2006.
19. Consiliul electoral de circumscripţie de comun cu administraţia publică locală este obligat să asigure în termene şi condiţii egale desfăşurarea întîlnirilor dintre concurenţi electorali şi alegători.
20. Consiliul electoral de circumscripţie asigură păstrarea buletinelor de vot tipărite pînă la remiterea lor, în ajunul alegerilor, biroului electoral al secţiei de votare în baza unui act de predare-primire. Acces la buletinele de vot are numai preşedintele consiliului, însoţit de cel puţin doi membri ai consiliului.
[Pct.20 completat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
21. La cererea concurenţilor electorali consiliul electoral de circumscripţie acreditează cîte un observator pentru monitorizarea alegerilor în secţiile de votare. Prin hotărîre a consiliului electoral se acreditează observatori şi din partea asociaţiilor obşteşti calificate din Republica Moldova. Procedura de acreditare a observatorilor este stabilită în Regulamentul privind statutul observatorilor şi procedura de acreditare a acestora, aprobat prin hotărîrea Comisiei nr.332 din 24 octombrie 2006.
IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI ELECTORAL
DE CIRCUMSCRIPŢIE
22. În decursul a 3 zile de la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, membrii acestuia aleg din rîndul lor, prin vot secret cu votul majorităţii membrilor săi, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul consiliului. Rezultatele acestor alegeri sînt consemnate într-un proces-verbal, întocmit conform anexei nr.8 la prezentul Regulament. Imediat ce este semnat de membrii comisiei de numărare a voturilor, procesul-verbal se remite Comisiei Electorale Centrale. Prima şedinţă a consiliului electoral de circumscripţie este condusă pînă la alegerea preşedintelui de cel mai în vîrstă membru. În exercitarea atribuţiilor ce le revin, membrii consiliului electoral de circumscripţie sînt obligaţi să poarte la vedere legitimaţii, modelul cărora este prezentat în anexa nr.9. În decursul a 4 zile de la data constituirii, consiliul electoral de circumscripţie aduce la cunoştinţa publică componenţa şi sediul său, modul de contactare pentru relaţii.”
[Pct.22 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
[Pct.22 completat prin Hot. CEC nr.3310 din 22.04.2015, în vigoare 22.04.2015]
23. Realegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului poate fi iniţiată de cel puţin 1/3 din membrii consiliului, cu respectarea procedurii stabilite la pct.22 din prezentul regulament.
[Pct.23 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
24. Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie:
- reprezintă consiliul în relaţiile cu CEC, cu alte autorităţi publice, întreprinderi, instituţii, organizaţii, partide, alte organizaţii social-politice, precum şi cu cetăţenii;
- organizează activitatea consiliului şi a aparatului;
- convoacă şedinţele şi le prezidează;
- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;
- este ordonatorul resurselor financiare alocate consiliului;
- emite dispoziţii în limitele competenţei sale;
- îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
Preşedintele consiliului electoral este obligat să asigure păstrarea şi returnarea bunurilor primite de la autoritatea administraţiei publice locale şi Comisia Electorală Centrală, purtînd răspundere materială conform legislaţiei în vigoare.
25. Vicepreşedintele consiliului electoral de circumscripţie:
- în lipsa preşedintelui exercită atribuţiile acestuia;
- asigură efectuarea controlului corespunderii documentelor privind înregistrarea concurenţilor electorali legislaţiei în vigoare, precum şi asupra veridicităţii datelor conţinute;
- organizează efectuarea controlului asupra legalităţii finanţării şi susţinerii materiale a campaniilor electorale ale candidaţilor la alegeri;
- asigură efectuarea controlului asupra respectării de către organul electoral inferior a legislaţiei electorale;
- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
26. Secretarul consiliului electoral de circumscripţie:
- organizează efectuarea lucrărilor de secretariat ale consiliului;
- organizează şi asigură pregătirea materialelor pentru desfăşurarea şedinţelor şi a seminarelor consiliului;
- asigură înştiinţarea membrilor consiliului şi a subiecţilor interesaţi despre convocarea şedinţelor;
- asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se păstrează materialele privind fiecare chestiune de pe ordinea de zi a şedinţei;
- semnează hotărîrile şi procesele-verbale ale consiliului;
- exercită controlul asupra executării hotărîrilor consiliului şi informează consiliul despre mersul executării;
- exercită controlul asupra executării dispoziţiilor Preşedintelui;
- asigură aducerea la cunoştinţa publică a hotărîrilor consiliului, precum şi a altor materiale;
- asigură transparenţa în activitatea consiliului;
- exercită şi alte atribuţii prevăzute de Codul electoral şi de prezentul Regulament.
27. În cazul lipsei temporare a preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului, preşedintele poate împuternici un alt membru al consiliului să exercite atribuţiile ce le revin.
[Pct.27 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
28. Drept temei de încetare a calităţii de membru al consiliului electoral de circumscripţie serveşte cererea de demisie, în formă scrisă, adresată organului (autorităţii) care l-a desemnat. În baza cererii de demisie, organul (autoritatea) care a desemnat membrul consiliului electoral înaintează un demers, cu anexarea cererii de demisie, către organul electoral care a constituit consiliul respectiv, solicitînd substituirea membrului demisionat. Calitatea de membru încetează odată cu adoptarea hotărîrii de modificare a componenţei consiliului electoral în baza cererii de demisie depuse.
[Pct.28 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
29. Organul (autoritatea) care a desemnat membrul are obligaţia de a-l revoca pentru încălcarea interdicţiilor stabilite la art.32 alin.(7) din Codul electoral, pentru lezarea drepturilor electorale ale alegătorilor, pentru absenţa nemotivată de la 2 şedinţe consecutive ale organului electoral sau pentru refuzul de a executa deciziile organului electoral din care face parte, constatate prin hotărîre a organului electoral din care acesta face parte. În cazul în care hotărîrea privind revocarea a fost contestată în termen de 3 zile de la data adoptării, revocarea se face după confirmare de către organul electoral ierarhic superior.
[Pct.29 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
30. În cazul apariţiei vacanţei funcţiei de membru al consiliului în legătură cu revocarea calităţii de membru de către autoritatea care l-a desemnat, aceasta din urmă înaintează un demers organului electoral care a constituit consiliul electoral respectiv prin care solicită, pînă în ziua precedentă zilei alegerilor, completarea vacanţei.
[Pct.30 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
31. Pentru organizarea eficientă a activităţii pe parcursul întregii perioade electorale, consiliul va adopta o hotărîre privind desemnarea unor membri (în limitele stabilite de CEC) pentru degrevare de atribuţiile de serviciu de la locul de muncă permanent şi/sau convocare, inclusiv propunerea de aprobare a statului de personal al aparatului consiliului (anexa nr.5), care se transmite organului electoral care a constituit consiliul respectiv odată cu prezentarea procesului-verbal întocmit în condiţiile pct.22 din prezentul regulament, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la constituirea consiliului. Degrevarea/convocarea şi aprobarea statului de personal se efectuează de organul electoral care a constituit consiliul electoral respectiv.
[Pct.31 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
32. Consiliul electoral de circumscripţie îşi desfăşoară activitatea în mod colegial. Forma de lucru este şedinţa. Şedinţele sînt deliberative dacă la ele participă mai mult de 1/2 din membrii lor.
[Pct.32 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
33. Şedinţele se desfăşoară ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar decît o dată pe săptămînă. Convocarea şedinţei consiliului se face prin dispoziţia preşedintelui sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor lor.
[Pct.33 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
34. Membrii consiliului electoral de circumscripţie sînt înştiinţaţi telefonic sau prin orice alt mijloc despre ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a şedinţei, în timp util, dar nu mai tîrziu de 24 de ore pînă la începerea şedinţei ordinare sau cu 12 ore înainte de începerea şedinţei extraordinare.
[Pct.34 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
35. Şedinţele sînt conduse de preşedintele consiliului electoral de circumscripţie.
36. Proiectul ordinii de zi se propune de către preşedintele consiliului electoral de circumscripţie sau de către membrii care au solicitat convocarea şedinţei şi se aprobă cu votul majorităţii. Membrii consiliului electoral de circumscripţie pot face propuneri pentru completarea sau excluderea unor probleme înscrise în ordinea de zi. Propunerile de modificare se supun aprobării. Dacă propunerile sînt aprobate, preşedintele consiliului este obligat să le supună dezbaterilor.
37. Chestiunile de pe ordinea de zi se supun dezbaterii în ordinea în care au fost înscrise. Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise în ordinea de zi se poate face la propunerea preşedintelui sau a unui membru numai după aprobare de către consiliul electoral de circumscripţie.
38. Membrii consiliului electoral de circumscripţie pot participa la dezbateri numai după ce preşedintele le acordă cuvîntul. În luările de cuvînt vorbitorii se vor limita doar la problema pusă în discuţie. Dacă vorbitorul se abate de la subiectul aflat în discuţie, preşedintele poate retrage cuvîntul acordat. În cazul în care persoana respectivă nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa. Se interzice intervenţia unui membru al consiliului în discuţii în timpul prezentării de către un alt membru al punctului său de vedere.
39. Prezenţa la şedinţe a membrilor consiliului electoral de circumscripţie este obligatorie. În cazuri justificate, cu înştiinţarea preşedintelui consiliului, unii membri pot să lipsească de la şedinţă. Participarea la şedinţe a reprezentantului în consiliu cu drept de vot consultativ este facultativă.
40. În vederea realizării atribuţiilor stabilite de Codul electoral, consiliul electoral de circumscripţie adoptă hotărîri prin vot deschis cu votul majorităţii membrilor lor. În caz de paritate de voturi, hotărîrea nu se adoptă, iar examinarea cauzei se amînă pentru şedinţa imediat următoare. Membrii consiliului electoral de circumscripţie care nu sînt de acord cu hotărîrile adoptate au dreptul să-şi exprime în scris opinia, în termen de 24 de ore de la adoptare, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
[Pct.40 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
41. Hotărîrile adoptate şi procesul-verbal al şedinţei se semnează de către preşedinte şi secretarul consiliului electoral de circumscripţie chiar dacă au votat împotriva adoptării acestora. Procesul-verbal privind rezultatele alegerilor se semnează de către toţi membrii consiliului.
42. Hotărîrile consiliului electoral de circumscripţie se aduc la cunoştinţa publică, organelor electorale superioare şi inferioare, organelor administraţiei publice, instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor, concurenţilor electorali, precum şi persoanelor interesate în termen de trei zile după adoptare prin orice mijloace de publicitate.
43. Hotărîrile consiliului electoral de circumscripţie, adoptate în limitele competenţei sale, sînt executorii pentru autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, persoanele cu funcţii de răspundere, partide, alte organizaţii social-politice şi organele lor, precum şi pentru toţi cetăţenii.
44. Contestaţiile împotriva hotărîrilor consiliului electoral de circumscripţie vor fi depuse şi examinate în condiţiile prevăzute de art.65-67 din Codul electoral.
V. PRIMIREA, EXAMINAREA ŞI PĂSTRAREA DOCUMENTELOR
45. Reprezentanţii partidelor, altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale şi candidaţii independenţi depun actele necesare pentru înregistrare numai după ce consiliul electoral de circumscripţie face publică informaţia privind locul (biroul) şi timpul primirii documentelor, conform prevederilor punctului 14 din prezentul Regulament. În cazul alegerilor locale desemnarea candidaţilor se efectuează după constituirea circumscripţiilor electorale şi consiliilor electorale de circumscripţie.
[Pct.45 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
46. Pentru înregistrarea candidaţilor, consiliului electoral de circumscripţie i se prezintă, cel mai tîrziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, următoarele documente:
a) procesul-verbal al şedinţei organului central sau teritorial al partidului, a altei organizaţii social-politice sau a blocului electoral privind desemnarea candidatului (listei de candidaţi);
b) listele de subscripţie cu numărul suficient de semnături ale susţinătorilor candidatului independent;
c) datele biografice ale candidatului;
d) declaraţia candidatului privind consimţămîntul lui de a candida la funcţia pentru care a fost desemnat, conţinînd şi declaraţia pe propria răspundere despre lipsa interdicţiilor legale/judecătoreşti de a candida;
e) declaraţia candidatului privind averea imobiliară şi mobilă, depunerile bancare, hîrtiile de valoare, sumele primite ca moştenire şi veniturile din ultimii 2 ani precedenţi anului în care se efectuează alegerile, precum şi sursele acestor venituri, inclusiv veniturile din fondurile de investiţii, sub formă de dobîndă, din darea în arendă a proprietăţii etc.;
f) declaraţia candidatului pentru funcţia de primar privind abandonarea, pe termenul mandatului, a funcţiilor incompatibile cu funcţia de primar, în cazul în care persoana dată este aleasă şi validată;
g) declaraţia despre suspendarea, pe durata campaniei electorale, a funcţiilor ocupate anterior - pentru persoanele care cad sub incidenţa art.13 alin.(3) din Codul electoral;
h) simbolul electoral în variantă electronică şi pe hîrtie (la dorinţă);
i) copia de pe actul de identitate al candidatului.
[Pct.46 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
47. Pentru primirea documentelor de înregistrare de la concurenţii electorali, preşedintele consiliului numeşte un membru al consiliului responsabil de primirea şi examinarea lor. Persoana responsabilă de examinarea documentelor privind înregistrarea concurenţilor electorali în termen de 7 zile de la primirea lor le examinează şi pregăteşte pentru şedinţa consiliului proiectul de hotărîre.
48. Listele de subscripţie depuse de candidaţii independenţi se verifică în termen de 5 zile de la primirea lor. Pe fiecare listă de subscripţie verificată persoana responsabilă înscrie menţiunea “Verificat” şi semnează. După verificarea listelor, se întocmeşte o notă informativă privind rezultatele verificării.
49. După expirarea termenului prevăzut pentru înregistrarea candidaţilor, consiliul electoral de circumscripţie publică integral lista candidaţilor pe care i-a înregistrat, indicînd în ea numele, prenumele, anul naşterii, domiciliul, apartenenţa politică, profesia (ocupaţia) candidaţilor, precum şi denumirea partidului, a altei organizaţii social-politice sau a blocului electoral care i-a desemnat. Listele de candidaţi vor fi disponibile pentru consultare la fiecare secţie de votare.
50. Cererile şi contestaţiile depuse de concurenţii electorali şi alegători se examinează conform procedurii stabilite în Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr.3353 din 20 iulie 2010. După examinare în şedinţa consiliului electoral de circumscripţie a documentelor primite şi adoptarea unei hotărîri pe marginea lor, persoana responsabilă de examinarea acestora le transmite secretarului consiliului pentru păstrare.
[Pct.50 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
51. Toate documentele privind activitatea consiliului, înregistrarea concurenţilor electorali, hotărîrile, procesele-verbale şi altele se păstrează în safeuri.
52. În cazul în care unele documente au dispărut, preşedintele consiliului întocmeşte un proces-verbal privind dispariţia acestor documente şi sesizează organele competente pentru a se lua măsurile de rigoare.
53. Toate lucrările de secretariat în cadrul consiliului se efectuează în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.618 din 5 octombrie 1993 “Pentru aprobarea Regulilor de întocmire a documentelor organizatorice şi de dispoziţie şi Instrucţiunii-tip cu privire la ţinerea lucrărilor de secretariat în organele administraţiei publice centrale de specialitate şi ale autoadministrării locale ale Republicii Moldova” şi cu prezentul Regulament.
54. În procesul de recepţionare de la şi transmitere către organele de resort a documentelor electorale, consiliul electoral de circumscripţie se va călăuzi de prevederile Codului electoral şi ale Instrucţiunii privind modul de împachetare, sigilare şi transmitere a documentelor electorale, aprobată prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale în funcţie de tipul alegerilor desfăşurate.
VI. TOTALIZAREA REZULTATELOR VOTĂRII DE CĂTRE
CONSILIUL ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPŢIE
55. După primirea proceselor-verbale şi raporturilor birourilor electorale ale secţiilor de votare în care sînt indicate rezultatele numărării voturilor din secţiile de votare, consiliul electoral de circumscripţie stabileşte mai întîi numărul de alegători care au participat la alegeri şi comunică imediat această cifră Comisiei Electorale Centrale. În cazul în care, la alegerile din întreaga circumscripţie, a participat un număr de alegători mai mic decît numărul cerut pentru declararea alegerilor valabile în circumscripţia respectivă, consiliul de circumscripţie înştiinţează Comisia Electorală Centrală despre acest fapt.
56. În baza proceselor-verbale ale birourilor electorale ale secţiilor de votare privind rezultatele numărării voturilor, consiliul electoral de circumscripţie stabileşte pe întreaga circumscripţie:
a. numărul de alegători incluşi în listele electorale;
b. numărul de alegători incluşi în listele suplimentare;
c. numărul de alegători care au primit buletine de vot;
d. numărul de alegători care au participat la votare;
e. cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare;
f. numărul buletinelor de vot declarate nevalabile (buletinele extrase din urna de vot şi declarate nevalabile);
g. numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral (pentru fiecare opţiune privind întrebările supuse referendumului);
h. numărul total de voturi valabil exprimate;
i. numărul buletinelor de vot primite de consiliul electoral de circumscripţie;
j. numărul de buletine neutilizate şi anulate (inclusiv buletinele de vot completate greşit şi anulate).
Corectitudinea întocmirii procesului-verbal se verifică după următoarele formule:
c ≤ a + b; c ≥ d; d = f + h; e = c – d; f = d – h; h = g1 + g2 + g3 + ... + gn; i = c + j; j = i – c.
Consiliul electoral de circumscripţie atribuie mandatele de consilier pentru consiliile raionale, orăşeneşti (municipale), de sector şi săteşti (comunale). Procedura de atribuire a mandatelor este prevăzută în Regulamentul cu privire la procedura de ridicare şi validare a mandatelor de consilier, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.1931 din 23 aprilie 2013.
[Pct.56 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
57. Consiliul electoral de circumscripţie consemnează rezultatele totalizării voturilor pe întreaga circumscripţie într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii consiliului, care se întocmeşte conform anexelor nr.10, 10a şi 10b la prezentul regulament, în funcţie de tipul scrutinului desfăşurat. Membrii pot face comentarii în scris la procesul-verbal semnat. Imediat după semnarea procesului-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor pe circumscripţie de către membrii consiliului, datele conţinute în acesta se introduc în Sistemul informaţional automatizat de stat „Alegeri”.
[Pct.57 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
58. Copiile procesului-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor, autentificate de preşedintele consiliului electoral, se înmînează reprezentanţilor concurenţilor electorali şi observatorilor, la solicitarea acestora.
[Pct.58 completat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
59. Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie pregăteşte raportul consiliului pe baza evidenţei ţinute în scris a activităţilor desfăşurate de consiliu în perioada electorală, conform anexei nr.11. Raportul va conţine o expunere succintă a cererilor şi contestaţiilor privitoare la acţiunile/inacţiunile consiliului şi birourilor electorale ale secţiilor de votare şi a hotărîrilor adoptate. Preşedintele semnează raportul şi oferă celorlalţi membri ai consiliului posibilitatea de a-şi expune în scris comentariile şi completările la raport şi de a-l semna. Cererile şi contestaţiile se vor anexa la raport.
60. Consiliul electoral de circumscripţie prezintă procesul-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor pe circumscripţie Comisiei Electorale Centrale în termen de 48 de ore după închiderea secţiilor de votare. Odată cu prezentarea procesului-verbal Comisiei Electorale Centrale, consiliul electoral de circumscripţie afişează, la intrarea în sediul său, o informaţie detaliată privind rezultatele alegerilor pe circumscripţie.
VII. DISPOZIŢII FINALE
61. Consiliul electoral de circumscripţie este asigurat cu sediu, telefon şi alte mijloace tehnico-materiale de către autorităţile administraţiei publice locale.
62. Finanţarea consiliului electoral de circumscripţie se efectuează din contul bugetului de stat în limita stabilită de Comisia Electorală Centrală. Modul de distribuire şi de folosire a mijloacelor financiare alocate se stabileşte de Comisia Electorală Centrală în baza devizului de cheltuieli aprobat pentru fiecare consiliu aparte.
63. Comisia Electorală Centrală determină numărul de membri ai organelor electorale care pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi termenul acestor degrevări. Persoanelor degrevate din unităţile bugetare li se menţine salariul la locul de muncă permanent şi li se plăteşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu 25 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent, iar în cazul degrevării din alte unităţi decît cele bugetare sau convocării pensionarilor şi a persoanelor temporar neangajate în cîmpul muncii, acestora li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă egală cu un salariu mediu pe economie din anul precedent. Pentru activitatea în perioada electorală, inclusiv în ziua alegerilor, membrilor nedegrevaţi ai organelor electorale li se stabileşte, din mijloacele financiare alocate pentru alegeri, o recompensă în mărime de 15 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent. Drept temei de achitare a recompensei în condiţiile specificate în prezentul punct servesc hotărîrile de constituire a consiliului electoral şi de degrevare/convocare a membrilor acestuia.
[Pct.63 completat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
64. Funcţionarii publici, membri ai consiliului electoral de circumscripţie şi membri ai aparatului de lucru al acestuia, degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent pentru perioada electorală îşi păstrează statutul de funcţionar public.
65. După încheierea alegerilor, consiliul electoral de circumscripţie prezintă Comisiei Electorale Centrale, în termen de 45 de zile, raportul financiar asupra gestionării mijloacelor financiare alocate.
[Pct.65 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
66. Activitatea consiliului electoral de circumscripţie este asigurată de un aparat, personalul căruia este numit în funcţie prin hotărîrea consiliului respectiv. Statul de personal şi numărul de angajaţi ai aparatului ce pot fi degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent, precum şi termenul degrevării acestora este stabilit de Comisia Electorală Centrală la propunerea consiliului. Statul de personal al aparatului include unităţile de contabil (inclusiv cîte un contabil-şef), specialişti (consultanţi, operatori), şoferi. Temei de remunerare a personalului din cadrul aparatului consiliului electoral serveşte hotărîrea consiliului respectiv de numire în funcţie.
[Pct.66 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
67. În componenţa aparatului va activa în mod obligatoriu un contabil. În caz de necesitate, pentru îndeplinirea unor lucrări anumite consiliul poate încheia contracte individuale de muncă. Cheltuielile în cauză se efectuează din contul mijloacelor alocate pentru alegeri. Numirea, drepturile şi obligaţiile angajaţilor aparatului consiliului se stabilesc prin hotărîre a acestuia.
[Pct.67 modificat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
68. Consiliile electorale de circumscripţie îşi încetează activitatea şi sînt dizolvate, prin hotărîre a acelui organ electoral care le-a constituit, de îndată ce autoritatea competentă a confirmat legalitatea alegerilor, iar Comisia Electorală Centrală a adus la cunoştinţă publică rezultatele finale.
[Pct.68 completat prin Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 1
Modelul hotărîrii cu privire la constituirea secţiilor de votare în circumscripţia electorală
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale _____________________________________nr.____
HOTĂRÎRE cu privire la constituirea secţiilor de votare | |||
___ ____________20____ |
nr.______ | ||
În temeiul art.29/291 şi 74/97/120/158/187* din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Consiliul electoral al circumscripţiei electorale _____________________ nr.___ HOTĂRĂŞTE:
1. Se constituie secţiile de votare de la nr._____ şi pînă la nr.______ pentru _______________________________ (tipul scrutinului) din ____ ____________ 20_____, după cum urmează:
| |||
Denumirea secţiei de votare | Nr. secţiei de votare | Hotarele secţiei de votare | Adresa sediului secţiei de votare, date de contact |
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se transmite spre informare Comisiei Electorale Centrale şi se aduce la cunoştinţa publică. | |||
Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie
L.Ş.
|
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele | |
Secretarul consiliului electoral de circumscripţie |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele | |
______________ * Se indică articolul din Codul electoral corespunzător tipului de scrutin desfăşurat |
[Anexa nr.1 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 2
Modelul hotărîrii cu privire la constituirea birourilor electorale ale secţiilor de votare
HOTĂRÎRE cu privire la constituirea Biroului electoral al secţiei de votare ____________________________ nr.____
| ||
___ ____________ 20____ |
nr.______ | |
În vederea realizării în termen a acţiunilor stabilite în Programul calendaristic, aprobat prin hotărîrea CEC, precum şi în temeiul art.29 şi 74/97/120/158/188* din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Consiliul electoral al circumscripţiei electorale _____________________________ HOTĂRĂŞTE:
1. Se constituie Biroul electoral al secţiei de votare _________________________nr.___ în componenţă numerică din _____ membri**. 2. Se aprobă componenta nominală a Biroului electoral al secţiei de votare ____________ nr.___ după cum urmează:
| ||
Numele, prenumele (înscrişi în ordine alfabetică) | Profesia (ocupaţia), funcţia, locul de muncă, denumirea organului care l-a propus (APL/formaţiunea politică/RFE ţinut de CEC) | |
3. Membrul desemnat din cadrul Consiliului electoral/secretarul Consiliului local _________________ va convoca, în decurs de două zile de la data constituirii, prima şedinţă a biroului electoral al secţiei de votare. 4. La alegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi a secretarului biroului electoral, se recomandă desemnarea persoanelor cu respectarea echilibrului de gen. 5. Biroul electoral va aduce la cunoştinţă publică componenţa şi sediul biroului electoral, modul de contactare pentru relaţii. 6. Biroul electoral va propune, pînă la __________________, spre degrevare de atribuţiile de la locul de muncă permanent sau convocare 1 persoană din componenţa acestuia. 7. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării şi se transmite spre informare Comisiei Electorale Centrale.
| ||
Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie
L.Ş. |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
Secretarul consiliului electoral de circumscripţie |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
______________ * Se indică articolul din Codul electoral corespunzător tipului de scrutin desfăşurat ** Biroul electoral se constituie din 5-11 membri |
[Anexa nr.2 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 3
Modelul actului de transmitere a certificatelor pentru drept de vot
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale _____________________________ nr.________
ACT de transmitere a certificatelor pentru drept de vot
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale _________________________________________ nr.___________
a transmis Biroului electoral al secţiei de votare __________________________________nr.____________ un număr de
__________________________________________________________________________ certificate pentru drept de vot numărul de certificate pentru drept de vot cu cifre şi litere
cu numerele ________________________________________________________________________________________ numerele certificatelor pentru drept de vot de la nr._______ pînă la nr._______
| ||
la __________________________________________________________ din _____ __________________________. | ||
(tipul scrutinului)
|
(data scrutinului) | |
Preşedintele (vicepreşedintele, secretarul) consiliului electoral de circumscripţie
L.Ş.
|
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
Preşedintele (vicepreşedintele, secretarul) biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
___ _____________________________ data întocmirii actului |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
[Anexa nr.3 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 4
Modelul hotărîrii cu privire la degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi convocarea unor membri ai biroului electoral al secţiei de votare
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale
______________________________________nr.____
HOTĂRÎRE cu privire la degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi convocarea unor membri ai birourilor electorale ale secţiilor de votare
| |||
___ ____________ 20____ |
nr.______ |
||
În temeiul art.28 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi al hotărîrii Comisiei Electorale Centrale nr.____ din ______________, Consiliul electoral al circumscripţiei electorale ______________________ nr.____ HOTĂRĂŞTE:
1. Se degrevează, cu începere de la data de _______________________________ pînă la ___________________ inclusiv, de atribuţiile de la locul de muncă permanent pe perioada activităţii în componenţa birourilor electorale ale secţiilor de votare pentru organizarea şi desfăşurarea_____________________________ din ___ _____________ 20___, | |||
|
(tipul alegerilor) |
(data alegerilor) | |
următorii membri: Biroul electoral al secţiei de votare ______________ nr.____ _________________ – preşedinte.
Biroul electoral al secţiei de votare ______________ nr.____ _________________ – vicepreşedinte. 2. Se convoacă, cu începere de la data de________________pînă la _____________ inclusiv, pe perioada activităţii în componenţa birourilor electorale ale secţiilor de votare, următorii membri:
Biroul electoral al secţiei de votare ______________ nr.____ ___________ – preşedinte.
Biroul electoral al secţiei de votare ______________ nr.____ ___________ – secretar.
| |||
Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie
L.Ş. |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele | |
Secretarul consiliului electoral de circumscripţie |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
[Anexa nr.4 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 5
Modelul hotărîrii cu privire la propunerea pentru degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi convocarea unor membri ai consiliului electoral de circumscripţie.
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale _________________________________nr.____
HOTĂRÎRE cu privire la propunerea pentru degrevarea de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi convocarea unor membri ai consiliului electoral
| |||
___ ____________ 20____ |
nr.______ | ||
În temeiul art.28 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Consiliul electoral al circumscripţiei electorale ______________________ nr.____ HOTĂRĂŞTE:
1. Se propune Comisiei Electorale Centrale să degreveze de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi/sau să convoace unii membri ai consiliului electoral pe perioada activităţii în componenţa Consiliului electoral al circumscripţiei electorale __________ nr.____ pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor __________ din ___ ______ pe dl/dna __________________________________________________________________________________________ (preşedinte, vicepreşedinte, secretar, membru).
2. Se propune aprobarea statului de personal al aparatului consiliului electoral, după cum urmează:
| |||
Nr. d/o | Denumirea funcţiei din cadrul aparatului consiliului | Numărul de unităţi propuse | |
Total | |||
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării şi se transmite spre informare Comisiei Electorale Centrale.
| |||
Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie
L.Ş. |
__________________ semnătura |
____________________ numele, prenumele | |
Secretarul consiliului electoral de circumscripţie |
__________________ semnătura |
____________________ numele, prenumele |
[Anexa nr.5 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 6
Modelul hotărîrii cu privire la tipărirea buletinelor de vot
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale
_________________________________nr.____
HOTĂRÎRE cu privire la stabilirea tirajului buletinelor de vot | ||||
___ ____________ 20___ |
nr.______ | |||
În conformitate cu acţiunile stabilite în Programul calendaristic, aprobat prin hotărîrea CEC, precum şi în temeiul art.49 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Consiliul electoral al circumscripţiei electorale ___________________ nr.____ HOTĂRĂŞTE:
1. Se stabileşte următorul tiraj al buletinelor de vot la _________________________________________________ (tipul alegerilor) din ___ _______________________ 20___. (data alegerilor)
| ||||
Numărul secţiei de votare | Numărul de alegători | Total buletine de vot solicitate | Numărul de buletine de vot | |
În limba de stat | În limba rusă | |||
TOTAL: | ||||
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data aprobării şi se transmite Comisiei Electorale Centrale pentru informare şi asigurarea procedurilor de tipărire a buletinelor de vot, conform tirajului stabilit la punctul 1. | ||||
Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie
L.Ş. |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele | ||
Secretarul consiliului electoral de circumscripţie |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
[Anexa nr.6 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 7
Modelul actului de transmitere a buletinelor de vot
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale
_____________________________ nr.______
ACT de transmitere a buletinelor de vot
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale_______________________________ nr._____ a transmis Biroului electoral al secţiei de votare ______________________________________nr._____ buletine de vot în număr de ______ exemplare, dintre care în limba de stat _______________ exemplare, în limba rusă ____________________ exemplare, | ||
la ____________________________________________________________ din _____ _____________________20___. | ||
(tipul scrutinului) |
(data scrutinului) | |
Preşedintele (vicepreşedintele, secretarul) consiliului electoral de circumscripţie
L.Ş. |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
Preşedintele (vicepreşedintele, secretarul) biroului electoral al secţiei de votare
L.Ş.
___ _______________________20____ data întocmirii actului |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
[Anexa nr.7 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 8
Modelul procesului-verbal al şedinţei privind alegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului electoral de circumscripţie.
Consiliul electoral al circumscripţiei electorale _____________________________ nr.______
PROCES-VERBAL nr._______ din _______________________________ (data, ora)
al şedinţei consiliului de circumscripţie
Membrii consiliului electoral de circumscripţie:
| ||
Numele şi prenumele 1. ___________________________________________________________________________________________ 2. ___________________________________________________________________________________________ 3. ___________________________________________________________________________________________ 4. ___________________________________________________________________________________________ 5. ___________________________________________________________________________________________ 6. ___________________________________________________________________________________________ 7. ___________________________________________________________________________________________ 8. ___________________________________________________________________________________________ 9. ___________________________________________________________________________________________ 10. __________________________________________________________________________________________ 11. __________________________________________________________________________________________ | ||
ORDINEA DE ZI:
1. Alegerea comisiei de numărare a voturilor pentru efectuarea alegerilor prin vot secret a preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului electoral de circumscripţie. 2. Înaintarea candidaturilor pentru funcţia de preşedinte al consiliului electoral de circumscripţie. 3. Înaintarea candidaturilor pentru funcţia de vicepreşedinte al consiliului electoral de circumscripţie. 4. Înaintarea candidaturilor pentru funcţia de secretar al consiliului electoral de circumscripţie. 5. Organizarea şi desfăşurarea alegerilor prin vot secret. 6. Despre rezultatele alegerilor preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului electoral de circumscripţie.
1. Alegerea comisiei de numărare a voturilor pentru efectuarea alegerilor prin vot secret a preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului electoral de circumscripţie.
S-A AUDIAT: ____________________________________________________________________ a propus constituirea numele, prenumele
comisiei de numărare a voturilor alcătuite din 3 persoane.
A LUAT CUVÎNTUL:_________________________________________________________________________________ numele, prenumele
S-A DECIS: Se constituie comisia de numărare a voturilor alcătuită din 3 persoane.
AU VOTAT: „Pentru”______________.
S-A AUDIAT:__________________________________________________a propus să fie ales preşedinte al comisiei de numele, prenumele
numărare a voturilor _________________________________________________________________________________ numele, prenumele __________________________________________________________________________________________________
AU LUAT CUVÎNTUL: ________________________________________________________________________________ numele, prenumele
S-A DECIS: Se alege comisia de numărare a voturilor în următoarea componenţă:
Preşedinte al comisiei de numărare a voturilor_____________________________________________________________ numele, prenumele Membri ai comisiei __________________________________________________________________________________ numele, prenumele
(Are loc şedinţa comisiei de numărare a voturilor)
2. Înaintarea candidaturilor pentru funcţia de preşedinte al consiliului electoral de circumscripţie.
S-A AUDIAT: ___________________________________________________________ a propus introducerea în buletinul numele, prenumele
de vot pentru alegerea preşedintelui consiliului electoral următoarea candidatură (următoarele candidaturi) ___________ __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele __________________________________________________________________________________________________
S-A DECIS: Se introduc în buletinul de vot pentru alegerea preşedintelui consiliului electoral următoarele candidaturi: __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele __________________________________________________________________________________________________
3. Înaintarea candidaturilor pentru funcţia de vicepreşedinte al consiliului electoral de circumscripţie.
S-A AUDIAT: ___________________________________________________________ a propus introducerea în buletinul numele, prenumele
de vot pentru alegerea vicepreşedintelui consiliului electoral următoarea candidatură (următoarele candidaturi) ________ __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele __________________________________________________________________________________________________
S-A DECIS: Se introduc în buletinul de vot pentru alegerea vicepreşedintelui consiliului electoral următoarele candidaturi: __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele __________________________________________________________________________________________________
4. Înaintarea candidaturilor pentru funcţia de secretar al consiliului electoral de circumscripţie.
S-A AUDIAT: ___________________________________________________________ a propus introducerea în buletinul numele, prenumele
de vot pentru alegerea secretarului consiliului electoral următoarea candidatură (următoarele candidaturi) __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele __________________________________________________________________________________________________
S-A DECIS: Se introduc în buletinul de vot pentru alegerea secretarului consiliului electoral următoarele candidaturi: __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele __________________________________________________________________________________________________
5. Organizarea alegerilor prin vot secret (se tipăreşte lista membrilor consiliului, se confecţionează buletinele de vot, se sigilează urna de vot. Se pregătesc plicurile în care se vor pune buletinele după numărarea voturilor. Preşedintele comisiei de numărare a voturilor anunţă începerea procesului de votare.
6. Despre rezultatele alegerii preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului consiliului electoral de circumscripţie.
S-A AUDIAT: Preşedintele comisiei de numărare a voturilor _________________________________________________ numele, prenumele
Pentru alegerea prin vot secret a preşedintelui consiliului electoral au fost eliberate ______ buletine. După deschiderea urnei de vot s-au numărat _______ buletine.
Rezultatele votării: _________________________________ “Pentru”_____; numele, prenumele _________________________________ “Pentru”_____. numele, prenumele
Conform rezultatelor numărării voturilor, preşedinte al consiliului electoral de circumscripţie este ales _______________ __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele
S-A AUDIAT: Preşedintele comisiei de numărare a voturilor_________________________________________________ numele, prenumele
Pentru alegerea prin vot secret a vicepreşedintelui consiliului electoral au fost eliberate ______________ buletine. După deschiderea urnei de vot s-au numărat _______ buletine.
Rezultatele votării: _________________________________ “Pentru”_____; numele, prenumele _________________________________ “Pentru”_____. numele, prenumele
Conform rezultatelor numărării voturilor, vicepreşedinte al consiliului electoral de circumscripţie este ales ____________ __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele
S-A AUDIAT: Preşedintele comisiei de numărare a voturilor_________________________________________________ numele, prenumele
Pentru alegerea prin vot secret a secretarului consiliului electoral au fost eliberate ________ buletine. După deschiderea urnei de vot s-au numărat _______ buletine.
Rezultatele votării: _________________________________ “Pentru”_____; numele, prenumele _________________________________ “Pentru”_____. numele, prenumele
Conform rezultatelor numărării voturilor, secretar al consiliului electoral de circumscripţie este ales _________________ __________________________________________________________________________________________________ numele, prenumele | ||
Preşedintele comisiei de numărare a voturilor |
__________________ semnătura |
______________________ numele, prenumele |
Membrul comisiei |
__________________ semnătura | ______________________ numele, prenumele |
Membrul comisiei |
__________________ semnătura | ______________________ numele, prenumele |
[Anexa nr.8 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 9
Modelul legitimaţiei pentru membrii Consiliului electoral de circumscripţie şi persoanele din cadrul aparatului de lucru al acestuia
* Tipul alegerilor: - alegeri parlamentare; - alegeri prezidenţiale; - alegeri locale; - referendum. |
[Anexa nr.9 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 10
Modelul procesului-verbal privind totalizarea rezultatelor votării pe circumscripţia electorală _________________________________________________________________________ (tipul alegerilor)
_____ _________________________ 20____ (data desfăşurării alegerilor)
PROCES-VERBAL privind totalizarea rezultatelor votării întocmit de Consiliul electoral al circumscripţiei electorale ________________________________ nr.____
În conformitate cu art.28, 59 şi 85/108 din Codul electoral, consiliul electoral de circumscripţie a stabilit:
| |||||||
a | Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază* | ||||||
b | Numărul de alegători incluşi în listele electorale suplimentare | ||||||
c | Numărul de alegători care au primit buletine de vot** (c≤a+b); (c≥d) | ||||||
d | Numărul de alegători care au participat la votare (d=f+h) | ||||||
e | Cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare (e=c-d) | ||||||
f | Numărul buletinelor de vot declarate nevalabile (f=d-h) (buletinele extrase din urna de vot şi declarate nevalabile) | ||||||
h | Numărul total de voturi valabil exprimate (h=g1+g2+g3+g4+…….+gn) | ||||||
i | Numărul buletinelor de vot primite de consiliul electoral de circumscripţie (i=c+j) | ||||||
j | Numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate*** (j=i–c) (inclusiv buletinele de vot completate greşit şi anulate) | ||||||
* Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază trebuie să fie identic cu cel din procesul-verbal privind pregătirea secţiei de votare pentru alegeri ** Numărul de alegători care au primit buletine de vot trebuie să fie identic cu numărul de alegători care au semnat în listele electorale la primirea buletinului de vot *** La numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate nu se includ buletinele de vot declarate nevalabile
Verificaţi corectitudinea întocmirii procesului-verbal după următoarele formule: c ≤ a + b; c ≥ d; d=f+h; e=c-d; f=d-h; h=g1+g2+g3+g4+...+gn; i=c+j; j=i–c.
| |||||||
g | Concurenţii electorali în ordinea înscrierii în buletinul de vot: | Numărul de voturi valabil exprimate | |||||
g1 | |||||||
g2 | |||||||
g3 | |||||||
g4 | |||||||
gn |
Numele şi prenumele | Sexul (B/F) | Semnătura | |
Preşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Vicepreşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Secretarul | ____________________________________ |
____________________
| |
Membrii consiliului electoral de circumscripţie:
| |||
Numele şi prenumele
| Sexul (B/F) | Semnătura | |
____________________________________
____________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ____________________________________ |
____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ | ||
Data şi ora întocmirii procesului-verbal | _______________20__ | ||
L.Ş. | ora ______ min ______ |
[Anexa nr.10 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 10a
Modelul procesului-verbal privind totalizarea rezultatelor votării pe circumscripţia electorală
________________________________________________________ (tipul scrutinului)
_____ _________________________ 20____ (data desfăşurării scrutinului)
PROCES-VERBAL privind totalizarea rezultatelor votării la alegerea consilierilor în consiliul ____________________________________________________________ (sătesc (comunal), orăşenesc/ municipal/ raional)
întocmit de Consiliul electoral al circumscripţiei electorale nr._________
În conformitate cu art.28, 59, 132 şi 133 din Codul electoral, consiliul electoral de circumscripţie a stabilit:
| |||||||
a | Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază* | ||||||
b | Numărul de alegători incluşi în listele electorale suplimentare | ||||||
c | Numărul de alegători care au primit buletine de vot** (c≤a+b); (c≥d) | ||||||
d | Numărul de alegători care au participat la votare (d=f+h) | ||||||
e | Cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare (e=c-d) | ||||||
f | Numărul buletinelor de vot declarate nevalabile (f=d-h) (buletinele extrase din urna de vot şi declarate nevalabile) | ||||||
h | Numărul total de voturi valabil exprimate (h=g1+g2+g3+g4+…..+gn) | ||||||
i | Numărul buletinelor de vot primite de consiliul electoral de circumscripţie (i=c+j) | ||||||
j | Numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate*** (j=i–c) (inclusiv buletinele de vot completate greşit şi anulate) | ||||||
* Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază trebuie să fie identic cu cel din procesul-verbal privind pregătirea secţiei de votare pentru alegeri ** Numărul de alegători care au primit buletine de vot trebuie să fie identic cu numărul de alegători care au semnat în listele electorale la primirea buletinului de vot *** La numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate nu se includ buletinele de vot declarate nevalabile
Verificaţi corectitudinea întocmirii procesului-verbal după următoarele formule:
c≤a+b; c≥d; d=f+h; e=c-d; f=d-h; h=g1+g2+g3+g4+...+gn; i=c+j; j=i–c.
* La procesul-verbal care se prezintă Comisiei Electorale Centrale se anexează: - şirul descrescător de voturi valabil exprimate la alegerea consiliului respectiv; - lista valorilor şirului descrescător pentru repartizarea mandatelor de consilier în consiliul respectiv; - listele candidaţilor la funcţia de consilier ale concurenţilor electorali, incluşi în buletinul de vot; - hotărîrea consiliului electoral cu privire la declararea candidaţilor supleanţi la funcţia de consilier în consiliul local din partea concurenţilor electorali (pct.13 din Regulamentul cu privire la procedura de ridicare şi validare a mandatelor de consilier, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.1931 din 23 aprilie 2013).
| |||||||
g | Concurenţii electorali în ordinea înscrierii în buletinul de vot: | Numărul de voturi valabil exprimate | |||||
g1 | |||||||
g2 | |||||||
g3 | |||||||
g4 | |||||||
gn | |||||||
În conformitate cu art.136 din Codul electoral, alegerile se consideră __________________________________ (valabile / nevalabile)
În conformitate cu art.132 alin.(2) şi art.133 din Codul electoral, consilieri sînt aleşi: |
Nr. d/o | Numele şi prenumele consilierilor declaraţi aleşi | Denumirea partidului sau altei organizaţii social-politice, blocului electoral sau menţiunea „candidat independent” |
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. | ||
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. |
Numele şi prenumele | Sexul (B/F) | Semnătura | |
Preşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Vicepreşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Secretarul | ____________________________________ |
____________________
| |
Membrii consiliului electoral de circumscripţie:
| |||
Numele şi prenumele
| Sexul (B/F) | Semnătura | |
____________________________________
____________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ____________________________________ |
____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ | ||
Data şi ora întocmirii procesului-verbal | _______________20__ | ||
L.Ş. | ora ______ min ______ |
[Anexa nr.10a în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 10b Modelul procesului-verbal privind totalizarea rezultatelor votării pe circumscripţia electorală
________________________________________________________ (tipul referendumului)
_____ _________________________ 20____ (data desfăşurării referendumului)
PROCES-VERBAL privind totalizarea rezultatelor votării la referendum întocmit de Consiliul electoral al circumscripţiei electorale ________________________nr._____
În conformitate cu art.28, 59 şi 166/196 din Codul electoral, consiliul electoral de circumscripţie a stabilit:
| |||||||
a | Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază* | ||||||
b | Numărul de alegători incluşi în listele electorale suplimentare | ||||||
c | Numărul de alegători care au primit buletine de vot** (c≤a+b); (c≥d) | ||||||
d | Numărul de alegători care au participat la votare (d=f+h) | ||||||
e | Cifra ce reflectă diferenţa dintre numărul buletinelor de vot primite de alegători şi numărul alegătorilor care au participat la votare (e=c-d) | ||||||
f | Numărul buletinelor de vot declarate nevalabile (f=d-h) (buletinele extrase din urna de vot şi declarate nevalabile) | ||||||
h | Numărul total de voturi valabil exprimate (h=g1+g2) | ||||||
i | Numărul buletinelor de vot primite de consiliul electoral de circumscripţie (i=c+j) | ||||||
j | Numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate*** (j=i–c) (inclusiv buletinele de vot completate greşit şi anulate) | ||||||
* Numărul de alegători incluşi în listele electorale de bază trebuie să fie identic cu cel din procesul-verbal privind pregătirea secţiei de votare pentru alegeri ** Numărul de alegători care au primit buletine de vot trebuie să fie identic cu numărul de alegători care au semnat în listele electorale la primirea buletinului de vot *** La numărul buletinelor de vot neutilizate şi anulate nu se includ buletinele de vot declarate nevalabile
Verificaţi corectitudinea întocmirii procesului-verbal după următoarele formule:
c≤a+b; c≥d; d=f+h; e=c-d; f=d-h; h=g1+g2; i=c+j; j=i–c.
| |||||||
g | Opţiunea exprimată | Numărul de voturi obţinute | |||||
g1 | PENTRU | ||||||
g2 | CONTRA |
Numele şi prenumele | Sexul (B/F) | Semnătura | |
Preşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Vicepreşedintele | ____________________________________
|
____________________ | |
Secretarul | ____________________________________ |
____________________
| |
Membrii consiliului electoral de circumscripţie:
| |||
Numele şi prenumele
| Sexul (B/F) | Semnătura | |
____________________________________
____________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ____________________________________ |
____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ | ||
Data şi ora întocmirii procesului-verbal | _______________20__ | ||
L.Ş. | ora ______ min ______ |
[Anexa nr.10b în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
Anexa 11
Modelul raportului consiliului electoral de circumscripţie
_________________________________________________ (tipul scrutinului _____ _________________________ 20____ (data desfăşurării scrutinului)
RAPORTUL Consiliului electoral al circumscripţiei electorale nr._____ _____________________________________________________ satul (comuna), oraşul (municipiul), raionul, UTA Găgăuzia
1. Consiliul electoral de circumscripţie a fost constituit la ___ __________ 20___ în componenţa a _____ membri. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul consiliului electoral au fost aleşi prin vot secret la şedinţa consiliului din ________________20___ . 2. Au fost confirmaţi în calitate de reprezentanţi cu drept de vot consultativ ai concurenţilor electorali în consiliul electoral din partea:
| |
Numele, prenumele reprezentatului concurentului electoral | Denumirea concurentului electoral care i-a desemnat |
3. În perioada de activitate consiliul electoral s-a întrunit în _______ şedinţe şi a adoptat _______ hotărîri asupra chestiunilor examinate (hotărîrile adoptate asupra acestora, precum şi _____ opinii separate se anexează). Pe parcursul acestei perioade, la consiliul electoral au fost depuse _______ contestaţii şi/sau _______ cereri (demersuri, sesizări, petiţii), după cum urmează: a) pînă în ziua votării contestaţii au parvenit din partea alegătorilor - ____, concurenţilor electorali - ____ altor subiecţi/persoane neîmputernicite____, referitoare la _______________________________________________________ | |
__________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ; | |
b) în ziua alegerilor contestaţii au parvenit din partea: alegătorilor - _____, concurenţilor electorali -____ altor subiecţi/persoane neîmputernicite____, referitoare la _______________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________. În urma examinării contestaţiilor/cererilor depuse, consiliul electoral de circumscripţie a întreprins următoarele măsuri: - a adoptat ______ hotărîri _____(opinii separate) asupra a ______contestaţii, prin care __ contestaţii au fost admise integral; ____ parţial; _____respinse ca neîntemeiate; - a răspuns prin scrisoare la _____ contestaţii; - a remis ____ contestaţii spre examinare, conform competenţei, altor organe; - a restituit ____ contestaţii, ca fiind depuse de persoane neîmputernicite şi/sau fiindcă au vizat aspecte ce nu constituie obiectul unei contestaţii. 4. În urma examinării rapoartelor birourilor electorale ale secţiilor de votare, în partea ce ţine de examinarea contestaţiilor s-au constatat următoarele: - au fost depuse ____ contestaţii; - au fost adoptate ____ hotărîri ____ (opinii separate) asupra a ____ contestaţii, prin care: ____ contestaţii au fost admise integral; ____ parţial; ____ respinse ca neîntemeiate; - a fost expediat răspuns prin scrisoare la ____ contestaţii; - au fost remise ____ contestaţii spre examinare, conform competenţei, altor organe; - au fost restituite ____ contestaţii, ca fiind depuse de persoane neîmputernicite şi/sau fiindcă au vizat aspecte ce nu constituie obiectul unei contestaţii. 5. În total, pe circumscripţia electorală, au parvenit solicitări şi contestaţii privind neincluderea/excluderea alegătorului din lista electorală de bază de la _______subiecţi interesaţi. 6. În timpul votării şi la numărarea voturilor în secţiile de votare (conform rapoartelor birourilor electorale ale secţiilor de votare) au asistat: a) reprezentanţi cu drept de vot consultativ şi observatori ai concurenţilor electorali ____ (persoane); b) observatori internaţionali________________________ (persoane); c) observatori naţionali din partea asociaţiilor obşteşti _________________ (persoane); d) reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă ____________________ (persoane). 7. În perioada electorală au fost acreditaţi _______ observatori naţionali din partea a _________ concurenţi electorali şi a ________ asociaţii obşteşti. 8. Consiliul electoral de circumscripţie a activat, în ziua scrutinului, în componenţa a____________ membri, iar la operaţiunile electorale realizate de consiliul electoral de circumscripţie au asistat: a) reprezentanţi cu drept de vot consultativ şi observatori ai concurenţilor electorali___ (persoane); b) observatori internaţionali_______________________ (persoane); c) observatori naţionali din partea asociaţiilor obşteşti ____________ (persoane); d) reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă__________________ (persoane); În ziua alegerilor au lipsit___________ membri ai consiliului electoral (se enumeră persoanele şi motivul absenţei) __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ 9. Certificate pentru drept de vot primite de la CEC __________ ex.; certificate pentru drept de vot eliberate birourilor electorale ale secţiilor de votare ________ ex.; certificate pentru drept de vot neutilizate/anulate ________ ex. 10. Din numărul de alegători care au participat la votare pe circumscripţie, au votat: a) în baza certificatelor pentru drept de vot ______ (persoane); b) în baza buletinului de identitate provizoriu _____ (persoane); c) la locul aflării (cu urna de vot mobilă) ______(persoane), din ___ cereri în total depuse la birourile electorale ale secţiilor de votare; d) alegători cu nevoi speciale _______ (persoane): - alegători cu dizabilităţi locomotorii ________ (persoane); - alegători cu dizabilităţi de vedere ________ (persoane); d) cu urna de vot specială ________ (persoane); e) în baza declaraţiei privind locul nou de şedere _________ (persoane); f) cu carnet de student _________(persoane). 11. Procesul-verbal privind totalizarea rezultatelor votării pe circumscripţie a fost întocmit în ____ exemplare şi semnat de _______ membri. La prezentul raport se anexează rapoartele birourilor electorale ale secţiilor de votare împreună cu hotărîrile (opiniile separate) şi contestaţiile, precum şi hotărîrile (opiniile separate) şi contestaţiile consiliului electoral de circumscripţie. |
Preşedintele consiliului electoral de circumscripţie |
_______________ semnătura |
___________________________ numele, prenumele
|
Data întocmirii raportului |
____________________20____ | |
L.Ş. |
[Anexa nr.11 în redacţia Hot. CEC nr.143 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]
OPINIE SEPARATĂ
a vicepreşedintelui Comisiei Electorale Centrale la proiectele de hotărîri “Cu privire la aprobarea
Regulamentului privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie” şi “Cu privire la
aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor
de votare”, votate de majoritatea membrilor CEC în şedinţa din 7 octombrie 2014
În şedinţa din 7 octombrie 2014, Comisia Electorală Centrală a examinat proiectele hotărîrilor “Cu privire la aprobarea Regulamentului privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie” şi “Cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare”, capitolul II al cărora se referă la componenţa consiliului electoral de circumscripţie (CECE) şi la componenţa biroului electoral al secţiei de votare (BESV). Consider că acest capitol din ambele regulamente a fost elaborat superficial, cu admiterea omisiunilor şi ambiguităţilor care pot fi interpretate şi utilizate subiectiv, părtinitor, ceea ce poate conduce la încălcarea principiului echidistanţei în activitatea CEC şi ar putea favoriza anumiţi concurenţi electorali la crearea structurilor electorale inferioare, precum sînt consiliile electorale de circumscripţie şi birourile electorale ale secţiilor de votare. În consecinţă, aceasta ar putea submina încrederea în organizarea de către CEC a unor alegeri libere şi corecte.
În pofida faptului că un regulament ar trebui să completeze şi să dezvolte prevederile Codului electoral1 şi să reglementeze aplicarea acestuia, pentru a descrie acţiunile şi paşii concreţi pe care urmează sa-i întreprindă subiecţii cu dreptul de a înainta candidaturi la constituirea acestor organe electorale inferioare, cum ar fi Comisia Electorală Centrală, judecătoriile, organele administraţiei publice locale, partidele politice etc., textele regulamentelor aprobate conţin lacune în acest sens. Tuturor entităţilor enumerate li se atribuie anumite competenţe la constituirea structurilor electorale inferioare, competenţe care urmau să fie exhaustiv descrise în proiectele regulamentelor prezentate de raportorul Iurie Ciocan, fără a lăsa loc de interpretări arbitrare. În viziunea mea, proiectele regulamentelor ca şi regulamentele aprobate deja, conţin doar nişte spicuiri, nişte extrase incomplete din Codul electoral, făcînd aceste “Regulamente” greu de înţeles, pasibile de interpretări şi care vor putea fi aplicate în mod voluntarist şi subiectiv. Fiind aprobate în această formă şi cu acest conţinut, regulamentele respective pot conduce la încălcarea prevederilor Codului electoral, deoarece reproducînd doar o parte dintre normele Codului electoral referitoare la obiectul reglementat, ele nu numai că nu reglementează aplicarea într-o manieră univocă a Codului electoral, ci, dimpotrivă, aduc neclarităţi, ambiguităţi şi creează confuzii la aplicarea lui.
____________________________
1 Norme elaborate de o putere executivă, care completează o lege sau reglementează aplicarea ei (“regulament”, vezi: www.dex.ro).
În această ordine de idei voi menţiona pct.6 al pretinsului Regulament privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie care se referă doar la alegerile şi referendumurile locale2, reproducînd doar art.27 alin.(3) din Codul electoral. În aşa fel, intenţionat sau nu, autorul proiectului propus a omis prevederile alineatului (4) al aceluiaşi articol3, lăsînd impresia că regulamentul propus ar fi aplicabil doar în cazul alegerilor şi referendumurilor locale.
____________________________
2 Art.27 (3) CE – În cazul alegerilor şi referendumurilor locale, candidaturile a 2 membri ai consiliilor electorale de circumscripţie de nivelul întîi se propun de către consiliul local de nivelul întîi, iar în cazul cînd lipsesc aceste propuneri, ei sînt numiţi de Comisia Electorală Centrală din numărul persoanelor incluse în Registrul funcţionarilor electorali. Candidaturile celorlalţi membri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali. Pe măsura posibilităţii, în componenţa consiliilor electorale de circumscripţie se includ persoane cu studii juridice superioare.
3 Art.27 (4) CE – În cazul alegerilor parlamentare, referendumurilor republicane şi alegerilor locale generale, candidaturile a 2 membri ai consiliului electoral de circumscripţie de nivelul doi se propun de către judecătorie sau, după caz, de către curtea de apel, candidaturile altor 2 membri – de către consiliile locale de nivelul doi şi Adunarea Populară a Găgăuziei. Candidaturile celorlalţi membri se propun de către partide şi alte organizaţii social-politice reprezentate în Parlament la data constituirii consiliului electoral de circumscripţie, cîte unul de la fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, iar dacă nu este suficient, numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali.
O altă iregularitate sau incertitudine apare în legătură cu modalitatea de completare de către CEC a componenţei organelor electorale inferioare (consiliile electorale de circumscripţie şi birourile electorale ale secţiilor de votare) – cerinţă prevăzută la art.27, pct.3); 4); 5) şi la art.29, pct.11). Personal, încă din luna iulie am atras atenţia preşedintelui CEC Iurie Ciocan, care a fost şi autorul/raportorul proiectelor discutate, asupra necesităţii de a da o descriere explicită şi univocă a modalităţii de executare a prevederii Codului electoral, conform căreia “Numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali” (vezi articolul 27 al Codului electoral). Luni, 6 octombrie curent, în cadrul şedinţei operative am reiterat necesitatea elaborării unei instrucţiuni cu privire la modul în care CEC efectuează procedura de completare a numărului membrilor CECE şi BESV din Registrul funcţionarilor electorali şi chiar am propus ca aceasta să se facă în baza extragerii aleatorii din Registrul funcţionarilor electorali. Anume asupra necesitaţii de a descrie procedura de extragere şi propunere de către Comisia Electorală Centrală a membrilor CECE şi BESV din Registrul funcţionarilor electorali am atras atenţia principală şi în luările de cuvînt în cadrul şedinţei CEC, pentru că lipsa reglementărilor sub acest aspect poate trezi suspiciuni şi supoziţii de fraudare a alegerilor. Nu este nici o siguranţă că, în lipsa unei instrucţiuni, a unei descrieri a paşilor şi procedurilor concrete, acei care constituie, acei care pun în aplicare şi acei care monitorizează crearea CECE şi BESV se vor conduce de indicaţiile subiective ale superiorilor, cu urmările previzibile. Cunoscînd algoritmul sau instrucţiunea de înaintare a membrilor structurilor electorale menţionate, persoanele responsabile vor şti cum să procedeze, iar observatorii vor putea să aprecieze corectitudinea completării numărului rămas de membri în cele două tipuri de structuri electorale, din Registrul funcţionarilor electorali. Pentru un sistem electoral bazat pe controlul reciproc al concurenţilor electorali, precum este cel din Republica Moldova, asigurarea că nici unul dintre concurenţii electorali nu va deţine majoritatea de voturi în structurile electorale de orice nivel, dar în special la nivel de CECE şi BESV, – este o măsură extrem de importantă, ca să nu zic vitală.
Atrag atenţia că punerea în aplicare a regulamentelor contestate de autorul opiniei date – aşa cum au fost ele aprobate de CEC ieri, 07.10.2014, cu majoritatea de voturi, creează condiţii ca în unele structuri electorale inferioare majoritatea de voturi să fie deţinută de o singură formaţiune politică şi, totodată, creează circumstanţe de corupere a persoanelor în competenţa cărora este pusă executarea prevederii “Numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali”, preluată în pretinsele “Regulamente” din Codul electoral într-un mod tendenţios şi înrădăcinînd lipsa de transparenţă. Cele expuse sînt cu atît mai alarmante, cu cît gestionarea Registrului funcţionarilor electorali este pusă, tot aşa de miraculos, pe seama Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), deşi la lit.e) a art.22 este prevăzut expres că anume CEC “ţine şi gestionează Registrul funcţionarilor electorali care pot fi desemnaţi în consiliile electorale de circumscripţie şi în birourile electorale ale secţiilor de votare, inclusiv în cele din străinătate”.
Pornind de la cele expuse mai sus şi ţinînd cont de experienţa mea anterioară dobîndită ca urmare a monitorizării tuturor alegerilor din istoria modernă a Republicii Moldova, declar că nu susţin Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie (atît textul proiectului propus în şedinţă, cît şi varianta votată de majoritatea membrilor CEC) şi nici Regulamentul cu privire la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare” (atît textul proiectului propus în şedinţă, cît şi varianta votată de majoritatea membrilor CEC), adoptate în şedinţa din 07.10.2014. Consider ambele documente ca fiind elaborate incomplet, ce permit folosirea lor într-un mod subiectiv şi făcînd posibilă coruperea în procesul electoral, în special la desemnarea şi nominalizarea membrilor CECE şi BESV din Registrul funcţionarilor electorali.
În calitatea mea de membru al CEC solicit revizuirea documentelor contestate sau elaborarea unei instrucţiuni care să descrie clar acţiunile persoanelor în competenţa cărora intră extragerea numelor funcţionarilor electorali din Registrul funcţionarilor electorali, procesarea acestora pînă la momentul acceptării lor în calitate de membri ai structurilor electorale respective, dar şi acţiunile tuturor părţilor/persoanelor implicate în executarea prevederii “Numărul rămas de membri se completează de Comisia Electorală Centrală, din Registrul funcţionarilor electorali” şi responsabilităţile fiecăreia dintre aceste persoane. În cazul în care regulamentele contestate vor rămîne în redacţia aprobată în şedinţa din 07.10.2014, eu nu pot avea încredere că structurile electorale vor fi create într-un mod imparţial, transparent, echitabil şi obiectiv. Respectiv aceasta subminează esenţial încrederea în desfăşurarea unor alegeri libere şi corecte.
Opinia exprimată mai sus se referă în egală măsură la cele două regulamente, dat fiind faptul că sînt viciate de aceleaşi prevederi şi interpretări, conştient sau inconştient admise în documentele contestate de mine.
VICEPREŞEDINTELE | |
COMISIEI ELECTORALE CENTRALE | Ştefan URÎTU
|
08.10.2014 |
