luni, 26 noiembrie 2018
Hotărîre nr.3353 din 20.07.2010 cu privire la aprobarea Regulamentului privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada ...

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Regulamentului privind procedura de

examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele

electorale în perioada electorală

 

nr. 3353  din  20.07.2010

 

Monitorul Oficial nr.141-144/516 din 10.08.2010

 

* * *

Abrogat: 03.08.2023

Hotărîrea CEC nr.1128 din 18.07.2023

 

În conformitate cu prevederile art.18, 22 lit.c), 26 şi 65 alin.(2) din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, conform anexei.

2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.

 

PREŞEDINTELE COMISIEI
ELECTORALE CENTRALEEugeniu ŞTIRBU
 
Secretarul Comisiei
Electorale CentraleIurie Ciocan

Chişinău, 20 iulie 2010.
Nr.3353.

 

Anexă

la hotărîrea Comisiei Electorale Centrale

nr.3353 din 20 iulie 2010

 

Notă: În textul Regulamentului şi în anexa nr.4, cifrele „65”, „66”, „67”, „40”, „68”, „69” se substituie cu cifrele „71”, „72”, „73”, „45”, „74”, „75”, conform Hot.CEC nr.1821 din 25.09.2018, în vigoare 26.11.2018

 

REGULAMENTUL

privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor

de către organele electorale în perioada electorală

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament, elaborat în conformitate cu prevederile Codului electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997 şi cu actele normative în vigoare, stabileşte şi explică procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală.

În procesul de examinare şi soluţionare a contestaţiilor, organele electorale se vor conduce de Constituţia Republicii Moldova, Codul electoral, legislaţia în vigoare, prezentul Regulament şi tratatele internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte.

Activitatea de gestionare a contestaţiilor va fi realizată cu respectarea principiilor de legalitate, imparţialitate, transparenţă şi egalitate.

Membrii organelor electorale, în procesul de examinare şi soluţionare a contestaţiilor, vor da dovadă de competenţă profesională şi vor trata în mod deschis, imparţial şi echitabil toţi subiecţii implicaţi în acest proces.

2. Organele electorale examinează contestaţiile privind: anularea sau revizuirea unui act, a unei hotărîri emise de organul electoral ierarhic inferior; acţiunile/inacţiunile acestuia; finanţarea campaniilor electorale de către concurenţii electorali/participanţii la referendum.

Contestaţia se întocmeşte în formă scrisă şi va corespunde cerinţelor stabilite de art.71 alin.(5) din Codul electoral.

La întocmirea acesteia, contestatarul se va conduce de modelul arătat în anexa nr.1 la prezentul Regulament.

[Pct.2 modificat prin Hot. CEC nr.1176 din 13.10.2017, în vigoare 13.10.2017]

[Pct.2 modificat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

3. În cauzele electorale examinate de către organele electorale, în calitate de parte a unei contestaţii poate apărea alegătorul, concurentul electoral sau organul electoral ale cărui acţiuni/inacţiuni şi hotărîri se contestă, după caz, participanţii la referendum.

Alegătorul depune contestaţii în mod personal sau prin intermediul reprezentantului legal.

Contestaţia concurentului electoral/participantului la referendum poate fi depusă de reprezentantul acestuia în organul electoral respectiv sau de o persoană împuternicită de concurentul electoral prin procură.

Contestaţiile depuse de persoane neîmputernicite nu se examinează de către organele electorale şi se restituie depunătorilor, prin scrisoare de însoţire, în cel mai scurt timp posibil, cu indicarea motivului refuzului de a le examina.

La fel, în cazul în care obiectul contestaţiei depuse nu constituie contestarea unor acţiuni/inacţiuni ale concurenţilor electorali sau acţiuni/inacţiuni, precum şi hotărîri ale organelor electorale, aceasta nu se examinează şi se restituie depunătorului, ca fiind depusă contrar prevederilor art.71 alin.(1) din Codul electoral.

În cazul restituirii contestaţiei, o copie a acesteia se păstrează la organul electoral. Restituirea contestaţiei de către organele electorale nu exclude posibilitatea depunerii repetate a unei noi contestaţii cu acelaşi obiect şi aceleaşi temeiuri sub condiţia de înlăturare a deficienţelor constatate şi de respectare a termenului de prescripţie.

[Pct.3 completat prin Hot. CEC nr.1176 din 13.10.2017, în vigoare 13.10.2017]

[Pct.3 completat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

[Pct.3 completat prin Hot. CEC nr.3568 din 05.10.2010, în vigoare 05.10.2010]

 

31. La depunerea contestaţiei se va ţine cont de competenţa şi atribuţiile organelor electorale în materie de examinare a contestaţiilor, tipul scrutinului, de pretinsele încălcări şi locul unde acestea au fost săvîrşite, precum şi de cerinţele care se invocă.

[Pct.31 introdus prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

Capitolul II

DEPUNEREA CONTESTAŢIILOR

4. În conformitate cu prevederile art.71 alin.(1) şi art.72 alin.(1) din Codul electoral, alegătorii şi concurenţii electorali pot contesta la organul electoral ierarhic superior acţiunile/inacţiunile şi hotărîrile organelor electorale, precum şi acţiunile/inacţiunile concurenţilor electorali în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrşirii acţiunii/identificării inacţiunii sau adoptării hotărîrii, dar nu mai tîrziu de ziua alegerilor. Termenul de depunere se calculează începînd cu ziua următoare zilei în care a fost săvîrşită acţiunea, a fost identificată inacţiunea sau a fost adoptată hotărîrea.

Contestaţiile privind acţiunile şi hotărîrile Comisiei Electorale Centrale în perioada electorală se depun, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chişinău în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrşirii acţiunii sau adoptării hotărîrii şi se examinează în termen de 5 zile calendaristice de la depunere, dar nu mai tîrziu de ziua alegerilor, în conformitate cu prevederile Codului de procedură civilă şi ale Legii contenciosului administrativ.

Hotărîrile birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară emise pe marginea contestaţiilor, depuse în ziua alegerilor, ce se referă la exercitarea dreptului de vot sau la administrarea alegerilor pot fi contestate direct în instanţa de judecată, în a cărei rază teritorială se află organul respectiv.

Contestaţiile privind acţiunile/inacţiunile şi hotărîrile birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate se examinează de organul electoral ierarhic superior, cu excepţia contestaţiilor, depuse în ziua alegerilor, referitoare la exercitarea dreptului de vot sau la administrarea alegerilor, care se înaintează direct instanţei de judecată, în a cărei rază teritorială se află organul electoral ierarhic superior. Acestea pot fi depuse personal şi/sau prin poştă, e-mail, fax.

Contestaţiile privind acţiunile/inacţiunile concurentului electoral se depun direct la instanţa de judecată, în a cărei rază teritorială se află organul electoral care a înregistrat concurentul.

[Pct.4 modificat prin Hot. CEC nr.1176 din 13.10.2017, în vigoare 13.10.2017]

[Pct.4 completat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

[Pct.4 completat prin Hot. CEC nr.34 din 08.04.2011, în vigoare 08.04.2011]

[Pct.4 completat prin Hot. CEC nr.3568 din 05.10.2010, în vigoare 05.10.2010]

 

41. Organul electoral poate stabili, prin hotărîre, programul de primire a contestaţiilor, locul unde acestea pot fi depuse, precum şi persoana responsabilă de recepţionarea şi înregistrarea contestaţiilor.

[Pct.41 introdus prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

5. Organul electoral recepţionează şi înregistrează contestaţia într-un Registru special de evidenţă a contestaţiilor, atribuindu-i număr de înregistrare şi indicînd data şi ora recepţionării (conform modelului din anexa nr.3).

[Pct.5 modificat prin Hot.CEC nr.1821 din 25.09.2018, în vigoare 26.11.2018]

 

6. Preşedintele organului electoral decide cui dintre membrii organului electoral să repartizeze pentru examinare şi, după caz, pentru elaborarea proiectului de hotărîre pe marginea contestaţiei primite.

Preşedintele organului electoral asigură, de comun acord cu membrul responsabil de soluţionarea contestaţiei, includerea în ordinea de zi pentru următoarea şedinţă, ţinînd cont de termenul de examinare prevăzut de art.73 alin.(2) din Codul electoral, a chestiunii privind examinarea proiectului de hotărîre pe marginea contestaţiei.

[Pct.6 modificat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

7. Contestaţiile ce ţin de listele electorale (privind neincluderea sau excluderea alegătorului din lista electorală, precum şi cu privire la alte incorectitudini din listele electorale) se depun cel tîrziu în ziua precedentă zilei alegerilor la organele electorale respective care le examinează în decurs de 24 de ore. Subiecţii interesaţi pot contesta în instanţa de judecată refuzul organelor electorale de a corecta, include sau exclude alegătorul din lista electorală (art.45 din Codul electoral).

[Pct.7 modificat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

71. În cazul concurenţilor electorali în alegerile parlamentare şi prezidenţiale, precum şi al partidelor politice şi blocurilor electorale în alegerile locale, contestaţiile privind finanţarea campaniilor electorale se depun la Comisia Electorală Centrală, iar în cazul candidaţilor independenţi în alegerile locale, acestea se depun la consiliile electorale de circumscripţie. Examinarea contestaţiilor privind finanţarea campaniilor electorale ale partidelor politice nu se supune termenelor de prescripţie prevăzute la art.72-74 din Codul electoral.

[Pct.71 în redacţia prin Hot. CEC nr.1176 din 13.10.2017, în vigoare 13.10.2017]

[Pct.71 introdus prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

72. Contestatarul are dreptul să-şi retragă contestaţia, să modifice cerinţele şi/sau să o suplimenteze prin depunerea unei cereri scrise către organul electoral respectiv. Retragerea contestaţiei este posibilă pînă la adoptarea hotărîrii de către organul electoral, iar modificarea şi/sau suplinirea contestaţiei poate fi făcută pînă în ziua precedentă zilei pentru care e stabilită examinarea contestaţiei.

[Pct.72 introdus prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

Capitolul III

EXAMINAREA ŞI SOLUŢIONAREA CONTESTAŢIEI

 

Secţiunea 1

Verificarea corespunderii contestaţiei prevederilor legii

8. Membrul organului electoral responsabil de examinarea contestaţiei verifică dacă forma şi cuprinsul acesteia corespund cerinţelor stabilite de art.71 alin.(5) din Codul electoral.

În calitate de probe aduse la contestaţia depusă pot servi înregistrările audio/video, fotografiile, înscrisurile, declaraţiile în scris ale martorilor.

Probele prezentate trebuie să corespundă cerinţelor de admisibilitate şi pertinenţă.

Partea care prezintă probe va semna o declaraţie pe propria răspundere (conform modelului din anexa nr.2) privind provenienţa, veridicitatea şi autenticitatea acestora, purtînd răspundere conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.8 completat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

9. În situaţia în care la etapa verificării se stabileşte că examinarea nu ţine de competenţa organului electoral respectiv, contestaţia, precum şi materialele anexate la ea vor fi transmise în mod de urgenţă, prin scrisoare de însoţire, spre examinare conform competenţei, în cel mult două zile calendaristice de la data recepţionării, iar o copie a contestaţiei se păstrează la organul electoral care a recepţionat-o.

Organul electoral respectiv are obligaţia de a informa contestatarul despre faptul remiterii contestaţiei organului competent de soluţionarea a acesteia.

[Pct.9 modificat prin Hot. CEC nr.1176 din 13.10.2017, în vigoare 13.10.2017]

[Pct.9 completat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

Secţiunea 2

Examinarea în fond a contestaţiei

10. Şedinţele Comisiei Electorale Centrale în cadrul cărora se vor examina proiectele de hotărîri cu privire la contestaţii se vor desfăşura în strictă conformitate cu prevederile Secţiunii V din Regulamentul cu privire la activitatea Comisiei Electorale Centrale aprobat prin hotărîrea sa nr.137 din 14 februarie 2006.

Celelalte organe electorale, în procesul de examinare a proiectelor de hotărîri cu privire la contestaţii, se vor călăuzi de regulamentele de activitate ale acestor organe aprobate prin hotărîrea Comisiei, precum şi de dispoziţiile pct.43-50 din Regulamentul cu privire la activitatea Comisiei Electorale Centrale sus-menţionat.

11. Luînd în considerare termenele restrînse de examinare a litigiilor electorale, membrul organului electoral, responsabil de examinarea şi elaborarea proiectului de hotărîre, urmează să înştiinţeze (telefonic) părţile ale căror acţiuni/inacţiuni sau hotărîri se contestă, să explice conţinutul contestaţiei şi să transmită, după caz, copia de pe contestaţie (prin poştă electronică, fax) în cel mai scurt timp posibil.

[Pct.11 completat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

12. Membrul organului electoral responsabil de examinarea contestaţiei are obligaţia de a înştiinţa părţile contestaţiei despre data şi ora desfăşurării şedinţei la care se va examina contestaţia.

13. Subiectul electoral, în privinţa căruia a fost depusă o contestaţie, va avea posibilitatea să-şi prezinte propria poziţie şi să contraargumenteze faptele imputate, cu anexarea probelor corespunzătoare. Referinţa (răspunsul) la pretenţiile de fapt invocate în contestaţie şi probele aduse împotriva fiecărei revendicări se va întocmi, de regulă, în formă scrisă de către partea vizată şi va fi prezentată organului electoral la care a fost depusă contestaţia cel tîrziu în ziua precedentă şedinţei la care a fost inclusă în ordinea de zi examinarea proiectului de hotărîre.

14. În cazul nedepunerii referinţei şi a probelor de care dispune în termenele sus-indicate, partea ale cărei acţiuni/inacţiuni sau hotărîri sînt contestate va trebui să-şi prezinte poziţia, personal sau prin reprezentat legal, în cadrul şedinţei la care se va examina proiectul hotărîrii. Neprezentarea părţii în şedinţă nu va împiedica examinarea propriu-zisă a contestaţiei şi luarea unei hotărîri pe marginea acesteia.

15. În baza materialelor acumulate, membrul responsabil de examinare elaborează proiectul de hotărîre cu privire la soluţionarea contestaţiei şi o prezintă, în calitate de raportor, în cadrul şedinţei organului electoral respectiv.

La elaborarea proiectului de hotărîre cu privire la contestaţie, membrii organelor electorale urmează să ţină cont de următoarea structură (conform modelului din anexa nr.4):

a) titlul;

b) partea introductivă;

c) partea descriptivă (faptele invocate în contestaţie de către contestatar şi, respectiv, poziţia pîrîtului);

d) motivarea (faptele constatate de organul electoral în baza probelor anexate, temeiul legal de care s-a călăuzit organul electoral);

e) dispozitiv (concluzia organului electoral privind admiterea integrală sau parţială; respingerea integrală sau parţială);

f) formula de atestare a autenticităţii hotărîrii.

[Pct.15 modificat prin Hot.CEC nr.1821 din 25.09.2018, în vigoare 26.11.2018]

 

16. Examinarea contestaţiei în cadrul şedinţei organului electoral începe prin oferirea cuvîntului părţilor acesteia pentru expunerea poziţiei şi prezentarea probelor de către contestatar, partea ale cărei acţiuni/inacţiuni sau hotărîri se contestă, precum şi persoanelor terţe vizate în contestaţie.

După aceasta, raportorul proiectului de hotărîre prezintă şi susţine în cadrul şedinţei poziţia (partea motivantă) expusă în proiect, modificările operate după audierea părţilor sau prezentarea de probe suplimentare relevante cazului, precum şi temeiurile de fapt şi de drept care l-au determinat să ajungă la soluţia respectivă (partea dispozitivă).

Ceilalţi membri ai organului electoral sînt în drept să precizeze anumite circumstanţe referitoare la proiect, să adreseze întrebări raportorului proiectului de hotărîre, precum şi părţilor contestaţiei examinate.

161. La examinarea contestaţiei organul electoral, în vederea stabilirii răspunderii juridice, va ţine cont de legătura cauzală dintre pretinsele încălcări şi acţiunile săvîrşite de către concurenţii electorali.

[Pct.161 introdus prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

17. În cursul procedurii de dezbatere a proiectului de hotărîre cu privire la contestaţie, ceilalţi membri ai organului electoral respectiv pot înainta propuneri de modificare şi/sau completare a proiectului care vor fi supuse votului în mod separat.

18. Membrul care va înainta propuneri de modificare şi/sau completare a proiectului hotărîrii va formula în mod clar şi coerent amendamentele propuse, pentru a putea fi supuse votului de către preşedintele organului electoral.

19. În cazul în care modificările şi completările la proiect vor fi adoptate, proiectul hotărîrii va fi supus votului în întregime cu amendamentele operate.

20. La examinarea proiectului de hotărîre organul electoral este în drept să adopte sau să amîne examinarea acestuia pentru a fi transmis, în cazul apariţiei unor noi circumstanţe şi/sau probe relevante cazului examinat care necesită o examinare suplimentară, pentru rectificare şi perfecţionare membrilor organului electoral respectiv care au elaborat proiectul, cu implicarea, după caz, şi a altor membri ai organului electoral, iar în cazul Comisiei Electorale Centrale şi funcţionarilor din cadrul Aparatului Comisiei.

La solicitarea membrului raportor sau a părţilor, pentru motive întemeiate, termenul de procedură poate fi prelungit prin votul membrilor organului electoral, acest fapt fiind consemnat în procesul-verbal al şedinţei.

[Pct.20 completat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

21. Oricare dintre membrii organului electoral, în cazul examinării repetate a proiectului de hotărîre, poate să elaboreze un proiect nou, care va fi unul de alternativă. Dacă şi în cazul examinării repetate proiectul de hotărîre iniţial nu va fi adoptat în redacţia prezentată, se va examina proiectul de alternativă.

Proiectele hotărîrilor de alternativă se vor examina conform procedurii iniţiale descrise de prezentul Regulament.

22. Proiectele de hotărîri sau propunerile respinse de membrii organelor electorale nu pot fi supuse reexaminării în cadrul aceleiaşi şedinţe.

 

Secţiunea 3

Adoptarea hotărîrii cu privire la contestaţie

23. Etapa de examinare şi dezbatere a proiectului de hotărîre cu privire la contestaţie se finisează cu procedura de votare şi adoptarea hotărîrii.

24. Procedura de votare începe cu citirea părţii dispozitive a proiectului de hotărîre, după care preşedintele organului electoral propune ca proiectul de hotărîre să fie supus votului în întregime.

25. Hotărîrea cu privire la contestaţie se adoptă cu votul majorităţii membrilor organului electoral şi în conformitate cu procedura descrisă în regulamentele de activitate ale acestor organe.

26. Organul electoral, după examinarea contestaţiei, este în drept să adopte una dintre următoarele hotărîri:

a) să admită integral sau parţial contestaţia şi să constate încălcările prevederilor legislaţiei electorale;

b) să respingă integral contestaţia ca fiind neîntemeiată, din lipsă de probe sau cu încălcarea termenelor de depunere a acesteia.

În cazul contestării hotărîrilor emise de organele electorale inferioare, organul electoral ierarhic superior este în drept:

a) să respingă contestaţia şi să menţină în vigoare hotărîrea organului electoral ierarhic inferior;

b) să admită contestaţia şi să abroge integral sau parţial hotărîrea organului electoral ierarhic inferior, emiţînd o nouă hotărîre.

27. În cazul constatării încălcărilor prevederilor legislaţiei electorale, organul electoral urmează să decidă asupra tragerii la răspundere juridică a subiecţilor care se fac vinovaţi de comiterea încălcărilor şi aplicării sancţiunilor conform prevederilor art.75 din Codul electoral, să ceară înlăturarea încălcărilor legislaţiei electorale constatate de către părţile ce se fac vinovate de comiterea acestora, după caz, să propună organului competent aplicarea sancţiunilor faţă de subiecţii vinovaţi.

28. Organul electoral care a examinat şi soluţionat contestaţia urmează să asigure şi întocmirea procesului-verbal al şedinţei la care au avut loc dezbaterile şi a fost adoptată hotărîrea cu privire la soluţionarea contestaţiei.

Chestiunea cu privire la examinarea şi soluţionarea contestaţiei trebuie să fie reflectată în procesul-verbal al şedinţei într-un mod cît mai precis şi coerent, cu reflectarea celor mai importante şi stringente aspecte abordate în cadrul şedinţei respective.

În procesul-verbal al şedinţei se vor descrie următoarele momente relevante la examinarea cauzei: esenţa şi cerinţele înaintate în contestaţie, părţile, poziţia şi/sau declaraţiile părţilor implicate în procesul de examinare a contestaţiei, esenţa amendamentelor propuse la proiectul hotărîrii, procedura de vot (proiectul hotărîrii supus votului, modalitatea votării: public, nominal sau secret).

29. Hotărîrea cu privire la contestaţie, după adoptarea ei, va fi semnată de preşedintele şi de secretarul organului electoral.

În cazul absenţei preşedintelui organului electoral, hotărîrea va fi semnată de vicepreşedintele acestuia, iar în lipsa secretarului, de către un membru împuternicit în cadrul şedinţei.

30. Subiecţii vizaţi vor fi informaţi asupra soluţiei luate şi a hotărîrii adoptate, cu transmiterea, după caz, a copiei de pe hotărîre (prin poştă, fax, e-mail) cel tîrziu a doua zi lucrătoare după adoptarea acesteia.

[Pct.30 completat prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

31. Organul electoral efectuează controlul îndeplinirii hotărîrii adoptate.

32. Prevederile prezentului regulament sînt aplicabile tuturor subiecţilor implicaţi în procesul de examinare a litigiilor electorale.

[Pct.32 introdus prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

Anexa nr.1

 

Modelul formularului de contestaţie

Destinatarul _____________________

(organul electoral)

 

 

Contestatarul (datele de identitate): 

Numele, prenumele alegătorului/

Denumirea concurentului electoral,

Domiciliul/Sediul,

Telefoanele de contact

 

 

Partea contestată

(organul electoral, denumirea concurentului electoral,

numele, prenumele reprezentantului, datele de contact)

 

 

Contestaţie

 

1. Descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări (esenţa faptei săvîrşite – în ce constă acţiunea/inacţiunea organului electoral sau a concurentului electoral, efectele juridice a acesteia, data/ora săvîrşirii; hotărîrea contestată – organul emitent, efectele juridice ale acesteia, data adoptării).

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

 

2. Probele pe care se întemeiază pretenţiile şi obiecţiile contestatarului (dovezile de care dispune contestatarul – înregistrări audio/video, declaraţiile în scris ale martorilor, poze, înscrisuri etc.). Probele prezentate trebuie să fie admisibile şi pertinente.

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

 

3. Temeiul legal pe care se întemeiază  pretenţiile şi obiecţiile contestatarului (cadrul normativ).

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

 

4. Cerinţele contestatarului (descrierea expresă şi clară a pretenţiilor, posibila soluţie a problemei descrise, aşteptările în urma soluţionării contestaţiei, rezultatul scontat).

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

 

5. Alte materiale (procura în cazul persoanelor reprezentate etc.).

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

 

Data depunerii ___________________

 

Semnătura contestatarului ___________________

[Anexa nr.1 completată prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind procedura de examinare

şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale

în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC

nr.3533 din 20 iulie 2010

 

MODEL

 

DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE

 

Subsemnatul/Subsemnata ______________________________________________________,

cunoscînd prevederile legislaţiei în vigoare potrivit cărora falsificarea probelor reprezintă o infracţiune care se pedepseşte în condiţiile art.310 al Codului penal al Republicii Moldova, declar pe propria răspundere despre provenienţa legală a documentelor, materialelor, înscrisurilor ş.a., prezentate în calitate de probe în cadrul examinării contestaţiei depuse la data de ”____”_____________ 20___, şi despre faptul că acestea sînt veridice şi autentice.

 

 

Data _________________

 

 

Semnătura __________________

[Anexa nr.2 introdusă prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016, anexele nr.2 şi 3 devin anexele nr.3 şi 4]

 

Anexa nr.3

 

Modelul Registrului de înregistrare şi evidenţă a contestaţiilor

 

________________________________________________

alegeri parlamentare, prezidenţiale, alegeri locale, referendum

_____ _________________ 20__

 

 

Organul electoral nr. _____

________________________________________________

satul (comuna), oraşul, municipiul, raionul, UTA Găgăuzia

 

 

Registrul de înregistrare şi evidenţă a contestaţiilor

______________________________________________

perioada

 

Nr.
d/o
Numărul de înregistrareData şi ora recepţionării contestaţieiData şi numărul contestaţiei recepţionateContestatarul (datele de identificare şi cele de contact)Conţinutul (obiectul) contestaţieiMembrul organului electoral căruia i-a fost repartizată spre examinare şi soluţionare contestaţia Hotărîrea nr. __ din ___ emisă de organul electoral. Soluţia luată. Menţiuni despre mersul executării
12345678
 
 
 
 

Preşedintele organului electoral

 

 

Secretarul organului electoral

 

_____________________

semnătura

 

_____________________

semnătura

 

_____________________

numele, prenumele

 

_____________________

numele, prenumele

[Anexa nr.3 completată prin Hot. CEC nr.146 din 30.08.2016, în vigoare 30.08.2016]

 

 

  Anexa nr.4

 

Modelul structurii hotărîrii organului electoral cu

privire la examinarea şi soluţionarea contestaţiei

 

1. Titlul

Hotărîre cu privire la contestaţia nr.____ din ________ a contestatarului (alegător, concurent electoral, participant la referendum)

2. Partea introductivă – cuprinde date referitoare la contestaţie (nr. şi data înregistrării de către organul electoral), autorul contestaţiei: alegător (numele, prenumele) sau reprezentantul legal al acestuia (numele, prenumele, procura); concurentul electoral (reprezentantul acestuia în organul electoral respectiv sau persoana împuternicită de concurent prin procură); participantul la referendum. La fel, se arată cerinţele/solicitările contestatarului (soluţia pe care o aşteaptă de la organul electoral).

3. Partea descriptivă (faptele invocate în contestaţie de către contestatar şi, respectiv, poziţia pîrîtului) conţine descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări de către contestatar, prevederile legislaţiei electorale încălcate în viziunea contestatarului/temeiul legal pe care se fundamentează pretenţiile contestatarului, precum şi a probelor prezentate întru susţinerea contestaţiei. Partea descriptivă va conţine şi descrierea conţinutului referinţei/răspunsului părţii, împotriva căreia a fost înaintată contestaţia, la pretenţiile de fapt invocate în contestaţie şi probele aduse împotriva fiecărei revendicări. În anumite cazuri, va conţine şi explicaţiile altor participanţi vizaţi în contestaţie.

4. Motivarea (faptele constatate de organul electoral în baza probelor anexate) – indică circumstanţele cauzei electorale, constatate de organul electoral, probele pe care se întemeiază concluziile acestuia privitoare la aceste circumstanţe, argumentele invocate de organul electoral la admiterea sau respingerea probelor, prevederile legislaţiei electorale pe care se întemeiază constatările organului electoral.

5. Dispozitivul (concluzia organului electoral privind admiterea sau respingerea integrală sau parţială) – cuprinde decizia organului electoral privind admiterea integrală sau parţială, respingerea integrală sau parţială a contestaţiei, conform prevederilor indicate în pct.26 din prezentul Regulament.

Dispozitivul hotărîrii va conţine prevederi cu privire la aplicarea sancţiunilor conform art.75 din Codul electoral, în cazul în care organul electoral a constatat încălcarea prevederilor legislaţiei electorale şi a decis asupra aplicării sancţiunii corespunzătoare.

În cazul în care organul electoral decide asupra obligării unui subiect electoral de a înlătura încălcările legislaţiei electorale admise, stoparea acţiunilor constatate ca fiind desfăşurate contrar prevederilor legislaţiei electorale, precum şi în cazul stabilirii modului şi termenelor de executare a hotărîrii, în partea dispozitivă se face o menţiune în acest sens.

La fel, dispozitivul hotărîrii va conţine referinţa cu privire la data intrării în vigoare a acesteia, calea şi termenul de atac al hotărîrii conform prevederilor art.71-73 din Codul electoral.

6. Formula de atestare a autenticităţii hotărîrii – se constituie din semnătura preşedintelui şi secretarului organului electoral, locul şi data emiterii hotărîrii, numărul acesteia.

În cazul absenţei preşedintelui organului electoral, hotărîrea va fi semnată de vicepreşedintele acestuia, iar în lipsa secretarului, de către un membru împuternicit în cadrul şedinţei.