O R D I N
cu privire la aprobarea Normelor de parcurs şi exploatare
a anvelopelor pentru mijloacele de transport auto
Nr.124 din 29.07.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.110-112/378 din 19.08.2005
* * *
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.597 din 21.10.2009 privind unele măsuri de executare a Legii nr.21-XVIII din 18 septembrie 2009 (pct.1 - se transferă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor competenţele ce ţin de domeniul transporturilor şi cele ce ţin de domeniul infrastructurii drumurilor, exercitate anterior de Agenţia Transporturi şi, respectiv, de Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului)
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.1084 din 24.09.2008 cu privire la reorganizarea unor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice (pct.1 - se instituie Agenţia Transporturi prin reorganizarea Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor şi Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile)
În conformitate cu Codul transporturilor auto (Legea organică 116-XIV din 29 iulie 1998) şi pct.7 al Hotărîrii Guvernului nr.581 din 15 iunie 2005 în scopul utilizării eficiente a anvelopelor,
ORDON:
1. A aproba "Normele de parcurs şi exploatare a anvelopelor pentru mijloacele de transport auto" (anexa 1).
2. Î.S. "ITMC" (dl N.Dobrovicean) va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
3. A abroga ordinul Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor nr.74 din 01.04.1993.
4. Controlul executării prezentului ordin se pune în sarcina dlui V.Dragan, viceministru.
MINISTRUL TRANSPORTURILOR | |
ŞI GOSPODĂRIEI DRUMURILOR | Miron GAGAUZ
|
Chişinău, 29 iulie 2005 | |
Nr.124. |
Anexa 1
NORME
de parcurs al anvelopelor mijloacelor de transport auto
Prezentul document conţine materiale tehnice normative care stabilesc normele de parcurs al anvelopelor destinate utilizării pe autoturisme, autocamioane, autobuze şi troleibuze, remorci şi semiremorci (categoriile M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3 şi O4).
Documentul este destinat lucrătorilor de la întreprinderile de transport auto şi alte organizaţii care exploatează mijloace de transport auto pe teritoriul Republicii Moldova, în scopul planificării necesităţilor de anvelope, efectuării decontărilor financiare, stabilirii nivelului tarifelor şi asigurării achitării impozitelor de către întreprinderi.
Normele de parcurs al anvelopelor mijloacelor de transport auto au fost elaborate de către Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor în colaborare cu reprezentanţii oficiali ai uzinelor producătoare, instituţiile de învăţămînt de profil etc.
1. INTRODUCERE
Normele de parcurs al anvelopelor mijloacelor de transport auto sînt destinate pentru planificarea necesităţilor de anvelope la întreprinderile de transport, realizarea regimului de economie şi utilizarea raţională a resurselor materiale, determinarea nivelului tarifelor şi asigurarea achitării impozitelor de către întreprinderi.
Normele de parcurs al anvelopelor au fost elaborate reieşind din analiza statistică a informaţiei reale privind parcursul mediu şi cauzele principale ale ieşirii din uz a circa 300 mii de anvelope excluse din exploatare de către întreprinderile din Republica Moldova.
2. DOMENIUL DE APLICARE
Prezentele norme de parcurs al anvelopelor mijloacelor de transport auto sînt stabilite pentru anvelopele destinate utilizării pe autoturisme, autocamioane, autobuze şi troleibuze, remorci şi semiremorci (categoriile M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3 şi O4) (Anexa nr.1), care nu au fost supuse reparaţiei de restabilire şi au fost excluse din exploatare din următoarele cauze:
- uzura bandei de rulare (cu condiţia că anvelopa poate fi supusă reparaţiei de restabilire);
- defecţiuni cu caracter de producţie sau de exploatare, care exclud posibilitatea efectuării reparaţiei de restabilire.
Normele sînt obligatorii pentru agenţii economici, indiferent de forma juridică de organizare.
3. CALCULAREA NORMELOR DE EXPLOATARE A ANVELOPELOR
MIJLOACELOR DE TRANSPORT AUTO
3.1. Normele de exploatare a anvelopelor mijloacelor de transport auto se stabilesc reieşind din parcursul statistic mediu al anvelopelor excluse din exploatare.
3.2. Parcursul statistic mediu al anvelopelor automobilelor (categoria M1), autocamioanelor (categoria N1, N2 şi N3), precum şi autobuzelor şi troleibuzelor (categoria M2 şi M3) sînt specificate în tab.1-3.
Normele de exploatare a anvelopelor se stabilesc pentru fiecare tip-mărime şi model de anvelopă, precum şi pentru modificaţiile de automobile exploatate, şi corespund anumitor condiţii de exploatare a transportului auto.
Pentru anvelopele auto exploatate pe remorci şi semiremorci normele de exploatare se stabilesc ca şi pentru autotractoare.
3.3. Evidenţa factorilor rutieri şi transport şi altor factori de exploatare se realizează cu ajutorul unui şir de coeficienţi de corectare a parcursului faţă de parcursul mediu statistic al anvelopelor.
Coeficienţii de corectare a parcursului, în funcţie de categoria condiţiilor de exploatare şi caracterul funcţionării mijloacelor de transport auto sînt prezentate în tab.4 şi 5.
Categoria condiţiilor de exploatare a mijloacelor de transport auto este prezentată în tab.6.
Norma reală a parcursului de exploatare a anvelopelor (Hi) se obţine prin produsul parcursului statistic mediu la coeficienţii de corectare a parcursului:
Hi = H x K1 x K2,
unde:
H - parcursul statistic mediu al anvelopei, mii km;
K1 - coeficientul de corectare a parcursului reieşind din categoria condiţiilor de exploatare a mijlocului de transport auto (vezi tab.4);
K2 - coeficientul de corectare, reieşind din condiţiile de exploatare a mijlocului de transport auto (vezi tab.5).
După calcule norma parcursului de exploatare a anvelopelor trebuie să fie nu mai mică de 25% faţă de parcursul statistic mediu al anvelopei.
3.4. Pentru modelele noi de anvelope şi noile modele de automobile, pentru care nu sînt stabilite norme de exploatare, conducătorul întreprinderii este în drept să pună în aplicare, prin ordin pe întreprindere, normă provizorie în baza parcursului mediu al anvelopelor excluse din uz ţinînd cont de indicaţiile prevăzute prin ordinul ministerului nr.98 din 06.06.2005 publicat în MO 86-88/292 din 24.06.2005. Totodată, termenul de valabilitate a normelor stabilite prin ordinul întreprinderii nu va depăşi 2 ani. În decursul acestei perioade se verifică corespunderea semnificaţiei normei stabilite cu norma parcursului statistic mediu al acestui tip-mărime şi model pentru mijlocul de transport auto concret şi concretizarea semnificaţiei normei.
Aprobarea normelor de parcurs a anvelopelor se efectuează de către Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor.
Tabelul 1
PARCURSUL STATISTIC MEDIU AL ANVELOPELOR AUTOTURISMELOR (CATEGORIA M1)
| ||||
Nr. d/o | Automobilul de bază | Marcarea (tipul - mărime) anvelopei | Modelul anvelopei | Parcursul statistic mediu al anvelopei, mii km |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Automobile fabricate în ţările C.S.I. | ||||
1. | ВАЗ-111 "Ока" şi modificaţiile | 135/80R12 | БИ-308 | 35 |
2. | BA3-2101, -2102, -2103, -2104, -2105, -2106, -2107, -2108, -2109 şi modificaţiile | 155-13/6, 45-13 | И-151 | 40 |
165-13/6, 45-13 | АИ-138У, М-145, С-110, Вл-20, VS-2 | 40 | ||
165/70R13 | Бл-85, ВС-11, ВС-2, Бц-19, Я-508, КАМА-205, КАМА-503, МР-8 | 45 | ||
165/80R13 | МИ-16-1, МИ-16, Я-270, Я-515 | 45 | ||
175/70R13 | Бл-85, ВС-4, ВС-11, ВС-20, 10В, VS-12, М-202, М-204, Я-380, Я-458, Я-552, И-391, И-391, ВлИ-391 | 45 | ||
М-232, 0-78, Я-400, 15В, SPT-4 | 40 | |||
185/65R13 | БЦ-13, БЦ-16, К-161, К-177 | 45 | ||
3. | ВАЗ-2121 "Нива" şi modificaţiile | 175-16/6, 95-16 | Вл-21, ВлИ-5 | 45 |
175/80R16 | Я-457 | 45 | ||
ВЛИ-10 | 40 | |||
185/75R16 | К-156 | 45 | ||
VS-17, Bn-53 | 40 | |||
4. | ГА3-24 şi modificaţiile | 7,35-14 | ИД-195, АИД-23, ВЛ-14, ВЛ-20 | 40 |
5. | ГАЗ-3102, -31013, -31029, -3105, -33029, -24 şi modificaţiile | 205/70R14 | ИД-220, ОИ-297, ИЛ-259, VS-1, КАМА- ART, КС-2, БЦИД-220, БЦ-1, И-371, И-503, НР-60, ЛМ-2, Бел-59, Я-426, Я-440, Я-436 | 50 |
М-227, М-217 | 45 | |||
6. | ГАЗ-3110 şi modificaţiile | 195/65R15 | Л-8, КАМА Nicola, КАМА Grant, Я-437, Я-456, И-501 | 50 |
7. | FA3-14 "Чайка" | 9,35-15 | ИЛ-126, ИЛ-137 | 24 |
8. | 3A3-968, -1102 şi modificaţiile | 155/70R13 | Бц-11, БЛ-85, БЛ-85-1 | 45 |
6,15-13 | И-151 | 40 | ||
9. | ИЖ-2125, -2126, -2715, Москвич-408, -412, -423, -424, -427, -2136, -2140 şi modificaţiile | 6,45-13 | M-145, Вл-20, БЦС-1, C-110 | 40 |
165/70R13 | Я-370 | 40 | ||
165/80R13 | МИ-16, М-190, Я-370 | 45 | ||
Вл-14, АИ-168У | 40 | |||
175/70R13 | ИН-251, 10В, ВлИ-391, И-391, БИ-391, Я-402 | 45 | ||
Я-400, С-129, SPT-4 | 40 | |||
10. | Москвич-2141 şi modificaţiile | 165/80R14 | МИ-180 | 45 |
185/65R14 | БЦ-5, И-394, БИ-394, М-239, 26В, К-187, Я-438, Я-460, Я-523, Я-540, VS-18 | 50 | ||
Automobile de producţie occidentală | ||||
1. | BMW de diverse modificaţii | 185/65R15, 195/65R15, 205/60R14 | anvelope de producţie străină | 50 |
2. | Chevrolet de diverse modificaţii | 195/70R14, 185/70R14, 235/55R15 | anvelope de producţie străină | 50 |
3. | Daewoo de diverse modificaţii | 175/70R13, 185/65R14 | anvelope de producţie străină | 45 |
4. | Ford de diverse modificaţii | 175/70R13, 185/65R13, 185/65R14, 185/70R14, 185/75R14, 195/70R14 | anvelope de producţie străină | 55 |
5. | Hyundai de diverse modificaţii | 195/70R14, 195/75R14, 205/60R15 | anvelope de producţie străină | 40 |
6. | Honda de diverse modificaţii | 185/70R14, 205/65R14, 185/65R15, 195/60R15, 185/65R15, 205/65R15 | anvelope de producţie străină | 50 |
7. | Kia de diverse modificaţii | 165/70R13, 175/70R13, 195/75R14 | anvelope de producţie străină | 45 |
8. | Mercedes Benz de diverse modificaţii | 185/70R14, 195/65R14, 195/75R14, 195/65R15, 205/60R15, 205/65R15 | anvelope de producţie străină | 50 |
9. | Opel de diverse modificaţii | 185/70R14, 195/70R14, 225/70R15, 225/75R16, 235/75R16 | anvelope de producţie străină | 60 |
10. | SAAB de diverse modificaţii | 185/65R15, 195/60R15, 205/65R15 | anvelope de producţie străină | 40 |
11. | Renault de diverse modificaţii | 175/70R13, 195/65R14 | anvelope de producţie străină | 55 |
12. | Toyota de diverse modificaţii | 165/70R13, 175/70R13, 195/70R14, 185/80R14 | anvelope de producţie străină | 50 |
13. | Volkswagen de diverse modificaţii | 165/70R13, 175/70R13, 185/65R14, 185/70R14, 205/70R14 | anvelope de producţie străină | 55 |
14. | Volvo de diverse modificaţii | 185/60R15, 185/65R15, 185/70R15, 195/70R15, 205/65R15 | anvelope de producţie străină | 50 |
Tabelul 2
PARCURSUL STATISTIC MEDIU AL ANVELOPELOR AUTOCAMIOANELOR (CATEGORIILE N1, N2, N3)
| ||||
Nr. d/o | Modelul de automobil de bază | Marcarea (tipul - mărimea) anvelopei | Modelul anvelopei | Parcursul
statistic mediu al anvelopei, mii km |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Autocamioane produse în ţările C.S.I. | ||||
Autocamioane cu masa totală de cel mult 3, 5 t inclusiv (categoria N1) | ||||
1. | Automobile din familia ГАЗ-3302 "Газель", inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiurilor lor şi modificaţiile lor | 175R16C | К-135, Я-462, И-512, ВЛИ-10М, Бр-102, ВИ-14 | 75 |
175/80R16C | Я-447, ДП-10 | 75 | ||
2. | Automobile din familia ГАЗ-2217 "Соболь" şi modificaţiile | 185/75R16C | К-156, К-170, К-182, М-219 | 70 |
215/65R16 | К-181 | 60 | ||
225/60R16 | М-250, К-174 | 60 | ||
3. | ИЖ-2715-01, -27151-01, -27156-01, Москвич-2335, -233522 şi modificaţiile | 175/80R13 | Я-379 | 50 |
4. | Псковавто-2214, -2931 "Фермер" | 8,40-15 | Я-245, Я-192 | 55 |
5. | Псковавто-2943 "Фермер" | 175R16C | К-135, Я-462, И-512, ВЛИ-10М, БР-102, ВИ-14 | 75 |
6. | РАФ-33111, -3311 şi modificaţiile | 185/82R15C | Я-288 | 60 |
185/80R15C | М-243 | 55 | ||
7. | УАЗ-3741, - 37419, -3962, -39629, -3909, -39099, -2206, -22069, -3303, -33039, -2746, -33036, -39094, -39095, -3153, -31539, -3159 | 225R16C | К-151 | 65 |
215/90R15 | Я-245-1, ЯИ-357А | 65 | ||
225/75R16 | К-153, Я-435А | 65 | ||
8,40-15 | Я-245, Я-192 | 50 | ||
Autocamioane cu masa totală de peste 3, 5 t pînă la 12, 0 t inclusiv (categoria N2) | ||||
1. | ГАЗ-52, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 7,50R20 | B-196, ИЯ-196 | 90 |
7,50-20 | ИЯ-112А | 80 | ||
МИ-173, МИ-173-1 | 80 | |||
Я-151 | 75 | |||
2. | ГАЗ-53А, ГАЗ-3307, -3309, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 8,25-20 | ИК-6АМ, ИК-6АМ-1, ИК-6АМО | 75 |
8,25R20 | K-55A, КИ-55А | 70 | ||
КИ-63 | 80 | |||
K-84 | 85 | |||
У-2 | 75 | |||
3. | ГАЗ-66, inclusiv speciale şi specializate pe baza saşiului lor şi modificaţiilor | 12,00R18 | K-70 | 50 |
12,00-18 | КИ-115 | 65 | ||
4. | ЗИЛ-130, -431410, -433100, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 9,00-20 | ВИ-244, ВИ-244-1 | 75 |
И-252Б | 70 | |||
9,00R20 | ИН-142БМ, ИН-142Б-1 | 75 | ||
О-40-БМ-1 | 75 | |||
M-184 | 75 | |||
БЦИ-342 | 80 | |||
БИ-366 | 80 | |||
5. | ЗИЛ-5301 "Бычок", inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 225/75R16C | M-253 | 45 |
12.00R20 | Я-439, ДП-20, Я-462 | 50 | ||
6. | ЗИЛ-131, -4334, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 12.00-20 | КИ-113 | 75 |
M-93 | 70 | |||
Autocamioane cu masa totală de peste 12 t (categoria N3) | ||||
1. | ЗИЛ-133, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 9,00R20 | О-40БМ-1 | 70 |
И-Н142Б, И-Н142Б-1 | 70 | |||
0-43 | 70 | |||
9,00-20 | ВИ-244, ВИ-244-1 | 70 | ||
2. | КамАЗ-5320, -53212-5, -54112, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 9,00R20 | ИН-142БМ, ИН-142Б-1 | 80 |
О-40-БМ-1 | 80 | |||
M-184 | 80 | |||
БЦИ-342 | 80 | |||
БИ-366 | 80 | |||
3. | КамАЗ-5315 şi modificaţiile | 11,00R20 | И-111А | 85 |
4. | КамАЗ-55102, -5511 şi modificaţiile (autobasculante) | 9,00R20 | ИН-142БМ, | 80 |
ИН-142Б-1 | ||||
О-40-БМ-1 | 80 | |||
БЦИ-342 | 80 | |||
5. | КамАЗ-55111, -55118 (autobasculante) | 10,00R20 | И-281 | 85 |
6. | КамАЗ-5410, -54112 (tractoare pentru remorca cu două roţi) | 9,00R20 | И-Н142Б, | 80 |
И-Н142Б-1 | ||||
О-40БМ-1 | 80 | |||
M-184 | 80 | |||
БЦИ-342 | 75 | |||
О-43 | 75 | |||
7. | КамАЗ-43101, -43105, -43106, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 1220x400-533 | И-П184 | 60 |
8. | KpA3-250 (şasiuri auto pentru instalarea suprastructurilor speciale, echipamentului şi caroseriilor) | 11,00R20 | И-68А | 80 |
12,00R20 | ИД-304 | 80 | ||
9. | КрАЗ-6444, -258Б1, -5444 (tractoare pentru remorca cu două roţi) | 11,00R00 | И-68А | 70 |
12,00R20 | И-109Б | 90 | ||
ИД-304 | 80 | |||
12,00-20 | ВИ-243 | 80 | ||
10. | КрАЗ-65032, -6510, -256Б-1 (autobasculante) | 12,00R20 | И-109Б | 85 |
ИД-304 | 80 | |||
12,00-20 | ВИ-243, ВИ-243-1 | 80 | ||
11. | КрАЗ-643701 (pentru transportarea lemnului) | 12,00-20 | ВИ-243 | 80 |
12. | KpA3-260, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţiilor | 1300x530-533 | ВИ-3, ВИД-201 | 85 |
13. | MA3-5337, -53373 (şasiuri auto pentru dotarea caroseriilor speciale şi echipamentului), MA3-53371, -53368, -53363, -53366, -53362, -6303, -63035, -63038, -63035 -100, -63171, -509A, -5434, -64255, -6303-26 | 11,00R20 | И-111АМ | 100 |
И-68А | 80 | |||
12,00R20 | И-109Б | 90 | ||
БЦИ-150А | 90 | |||
ИД-304 | 80 | |||
И-332 | 75 | |||
БИ-368 | 85 | |||
12,00-20 | ИЯВ-12Б | 80 | ||
ВИ-243-1 | 80 | |||
ВИ-243 А, Б, М | ||||
14. | MA3-5433, -54331, - 54323, -54328, -54329, -54326, - 54327, -543268-020, -64221, -64229, -64224 (tractoare pentru remorca cu două roţi) | 11,00R20 | И-111АМ | 90 |
И-68А | 75 | |||
12,00R20 | И-109Б | 85 | ||
БЦИ-150А | 85 | |||
ИД-304 | 75 | |||
И-332 | 70 | |||
БИ-368 | 80 | |||
15. | MA3-5549, -5551, -55516, -55513, -55514, -5552, -5516, 551603-023, -55165 (autobasculante) | 12,00-20 | ИЯВ-12Б | 80 |
ВИ-243 | 80 | |||
12.00R20 | И-109Б | 85 | ||
ИД-304 | 85 | |||
11,00R20 | И-68А | 75 | ||
16. | Урал-4320, -4320-10, 4320-0611, -5323-20, inclusiv speciale şi specializate pe baza şasiului lor şi modificaţilor | 14,00-20 | ОИ-25 | 65 |
17. | Урал-4320-0911, -43206, -6361-01 | 1200x500-508 | ИД-П284 | 60 |
18. | Урал-4420-01, -44202-10, 63614-01 (tractoare pentru remorca cu două roţi) | 1100x400-533 | О-47A | 50 |
1200x500-508 | ИД-П284 | 55 | ||
19. | Урал-5960-10, -5960-10-04, -5960-10-02, -6902-10 (pentru transportarea lemnului) | 1200x500-508 | ИД-П284 | 55 |
20. | Урал-5557-10/31, - 55571-30, -63615-01 (autobasculante) | 1200x500-508 | ИД-П284 | 55 |
21. | Урал-Р/ЕСО-63291, -632920 (tractoare pentru remorca cu două roţi) | 12,00R20 | 0-75 | 80 |
Autocamioane de producţie occidentală | ||||
Autocamioane cu masa totală de pînă la 3, 5 t inclusiv (categoria N1) | ||||
1. | Mercedes-Benz 208 D "Спринтер" | 195R15 | anvelope de producţie străină | 60 |
2. | Mercedes-Benz 308 D "Спринтер" | 225R15 | anvelope de producţie străină | 60 |
3. | Ford Tranzit | 185R14 | anvelope de producţie străină | 70 |
Я-538 | 60 | |||
Autocamioane cu masa totală de peste 12 t (categoria N3) | ||||
1. | Automobile Tatra, LIAZ, Magirus | 12,00-20 | ВИ-243 | 80 |
11,00R20 | И-111А, M | 95 | ||
Ale firmei "Matador" | 90 | |||
"Barum" | 95 | |||
"Taurus" | 110 | |||
"Bridgstone" | 130 | |||
"Pirelli" | 130 | |||
"Firestone" | 140 | |||
"Semperit" | 140 | |||
"Hankook" | 150 | |||
"Continental" | 150 | |||
"Mishelin" | 170 | |||
2. | Tractoare pentru remorca cu două roţi Volvo, LIAZ, Mercedes-Benz, Iveco, Scania, Tatra, Renault şi semiremorci | 11,00R20, 12,00R20, 295/80R22,5, 315/80R22,5, 365/80R22,5, 385/65R22,5 | фирмы "Matador" | 90 |
"Baram" | 100 | |||
"Taurus" | 120 | |||
"Bridgstone" | 140 | |||
"Pirelli" | 140 | |||
"Firestone" | 150 | |||
"Semperit" | 150 | |||
"Hankook" | 160 | |||
"Continental" | 160 | |||
"Mishelin" | 180 | |||
11,00-20 | И-111А.М | 90 | ||
И-303 | 100 |
Tabelul 3
PARCURSUL STATISTIC MEDIU AL ANVELOPELOR AUTOBUZELOR ŞI TROLEIBUZELOR (CATEGORIILE M2 ŞI M3)
| ||||
Nr. d/o | Modelul de automobil de bază | Marcarea
(tipul - mărime) anvelopei | Modelul anvelopei | Parcursul
statistic mediu al anvelopei, mii km |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Autobuze şi troleibuze produse în ţările C.S.I. | ||||
1. | AKA 5225 "Россиянин", АКА 6226 "Россиянин" | 275/70R22,5 | KAMA-2001 | 65 |
2. | "Волжанин" 5256 | 11/70R22,5 | И-305, И-334 | 60 |
"Волжанин" 5270 | 295/80R22,5 | Я-454 | 65 | |
3. | Autobuzele din familia ГАЗ-221400, -3302, -3221, -2705, -3232 "Газель" şi modificaţiile | 175R16C | K-135, Я-462, И-512, ВЛИ-10М, Бp-102, ВИ-14 | 60 |
175/80R16C | Я-447, ДП-10 | 60 | ||
4. | Autobuzele din familia ГАЗ-2217 "Соболь" şi modificaţiile | 225/60R16 | M-250, K-174 | 60 |
215/65R16 | K-181 | 60 | ||
185/75R16 | K-156, K-170, K-182, M-219 | 55 | ||
5. | ЗИЛ-3250, -3251 "Бычок" şi modificaţiile | 225/75R16C | M-253, Я-462, ДП-20, БЦ-26, И-359 | 55 |
6. | КАвЗ-3976, -39765, -3276, -3275 şi modificaţiile | 8,25R20 | K-55A, КИ-55А | 80 |
Вл-25, И397 | 80 | |||
КИ-63 | 80 | |||
К-84, КИ-111 | 95 | |||
У-2 | 70 | |||
8,25-20 | ИК-6АМ, ИК-6АМ-1, ИК-6АМО | 80 | ||
7. | КАвЗ-3244 | 225/75R16C | M-253, Я-439 | 60 |
8. | ЛАЗ-695, - 699 şi modificaţiile | 10,00-20 | ИВЛ-1А, ИВЛ-1АБ | 80 |
10,00R20 | ОИ-73А, Б И-А185 | 80 | ||
И-А185М, БЦИ-185 | 75 | |||
Бел-25 | 80 | |||
9. | ЛАЗ-4202 | 10,00R20 | ОИ-73А, Б | 75 |
И-А185, И-А185М, БЦИ-185 | 75 | |||
Бел-25 | 75 | |||
10. | ЛАЗ-52523 | 10,00R20 | ОИ-73А, Б | 70 |
И-185, И-А185М, БЦИ-185 | 70 | |||
Бел-25 | 70 | |||
11. | ЛиАЗ-677 şi modificaţiile | 10,00R20 | ОИ-73А, Б | 80 |
И-309 | 80 | |||
ИА-265-1 | 70 | |||
ИА-268 | 80 | |||
Бел-25 | 75 | |||
И-185А, И-А185М, БЦИ-185 | 70 | |||
12. | ЛиА3-5256 şi modificaţiile | 11/70R22,5 | И-305 | 60 |
И-334 | 60 | |||
13. | MA3-101, -103, -104 | 11/70R22,5 | И-305, И-334 | 60 |
11R22,5 | Я-467, VS-9 | 65 | ||
14. | MAP3-52661, -42191, -4219 | 11/70R22,5 | И-305, И-334 | 60 |
15. | ПАЗ-32О5, -3206 şi modificaţiile | 7,50-20 | ИЯ-112А | 80 |
8,25-20 | ИК-6АМ, ИК-6АМ-1, ИК6АМО | 80 | ||
8,25R20 | К-55А, КИ-55А | 80 | ||
КИ-63 | 80 | |||
К-84 | 95 | |||
Вл-25, И-397 | 80 | |||
КИ-111 | 100 | |||
У-2 | 70 | |||
16. | ПАЗ-42231, -52691 | 295/80R22,5 | Я-454 | 85 |
17. | Псковавто-22, 14 | 175R16C | К-135, Я-462, И-512, ВЛИ-10М, Бр-102, ВИ-14 | 60 |
18. | Псковавто АПВУ | 8,40-15 | Бел-11 | 50 |
19. | РАФ-2203-01 şi modificaţiile, РАФ-22038-02 | 185/80R15C | И-243, 0-95 | 45 |
185/82R15C | Я-288 | 50 | ||
20. | САРЗ-3280, СЕМАР- 3235 | 8,25R20 | К-55ЯА, KИ-55А | 80 |
КИ-63 | 80 | |||
К-84 | 95 | |||
Вл-25, И-397 | 80 | |||
КИ-111 | 100 | |||
У-2 | 70 | |||
21. | УАЗ-452 | 8,40-15C | Я-245 | 50 |
215/90-15C | Я-245-1 | 50 | ||
22. | УАЗ-2206, -22069 | 8,40-15C | Я-245, Я-192 | 50 |
23. | ЯАЗ-5267 | 11/70R22.5 | И-305 | 60 |
И-334 | 60 | |||
24. | Troleibuze | 12,00-20 | ВИ-243М, ВИ-243А, Б | 55 |
К-129, М-28 | 65 | |||
ИЯ-241 | 65 | |||
12.00R20 | ИД-109Б, 0-75 | 65 | ||
VS-15 | 75 | |||
И-332, И-368, БИ-368 | 80 | |||
ИД-304 | 80 | |||
И-150А, БЦИ-150А | 80 | |||
Autobuze de producţie occidentală | ||||
1. | Volvo-B ЮМА "Safle" Volvo-B 12Carrasstar602 | 295/80-22,5 | anvelope de producţie străină | 95 |
Volvo-B7RF Avtomontaza | 12R22,5 | anvelope de producţie străină | 85 | |
2. | Ikarus-260, -280 şi modificaţiile | 11,00-20 | B-195 | 70 |
firma "Taurus" | 80 | |||
firma "Barum" | 70 | |||
11,00R20 | И-111А, М | 75 | ||
И-68А, M-206 | 75 | |||
И-303 | 80 | |||
VS-7 | 70 | |||
B-212 | 70 | |||
firma "Barum" | 75 | |||
firma "Taurus" | 75 | |||
firma "Matador" | 75 | |||
10,00R20 | И-185А, И-А185М, БЦИ-185 | 75 | ||
3. | Ikarus-350.00, -365.10 | 10,00R20 | И-185А, И-А185М, БЦИ-185 | 80 |
4. | Ikarus-415.08 | 10,00R20 | И-185А, И-А185М, БЦИ-185 | 75 |
12R22.5 | firma "Matador" | 90 | ||
firma "Taurus" | 75 | |||
5. | Ikarus-435.01 | 10,00R20 | И-185А, И-А185М, БЦИ-185 | 75 |
275/80R22.5 | firma "Matador" | 65 | ||
firma "Taurus" | 85 | |||
6. | Ikarus-250, -256 şi modificaţiile | 11,00R20 | И-З0З | 80 |
И-111А.М | 80 | |||
firma "Matador" | 75 | |||
10,00R20 | B-185A, И-А185М, БЦИ-185 | 80 | ||
И-321 | 65 | |||
ИА-265-1 | 75 | |||
firma "Barum" | 80 | |||
firma "Taurus" | 80 | |||
7. | Ford Transit | 185R14C | anvelope de producţie străină | 60 |
195R14C | anvelope de producţie străină | 60 | ||
205/70R14C | anvelope de producţie străină | 55 | ||
225/70R15C | anvelope de producţie străină | 65 | ||
8. | Hyundai H 100 | 185R14 | anvelope de producţie străină | 50 |
9. | Karosa C834, C835, B831, B832 | 10,00R20 | firma "Barum" | 75 |
10. | Karosa B931E | 10,00R20 | firma "Barum" | 80 |
275/70R22.5 | firma "Barum" | 85 | ||
11. | MAN-192 | 11R22.5 | И-336, И-346 | 70 |
12. | MAN SL 232/222 | 11,00R20 | anvelope de producţie occidentală | 85 |
13. | Mercedes Benz 0 325, 0 345, 0 345 G | 11R22.5 | anvelope de producţie occidentală | 95 |
14. | Mersedes Benz 0 330 | 12R22.5 | anvelope de producţie occidentală | 95 |
15. | Mersedes Benz 0 303 "Витязь", "Стайер" | 295/80R22.5 | anvelope de producţie occidentală | 100 |
16. | Mitsubishi L-30 | 6, 00-14C | anvelope de producţie occidentală | 55 |
185R14C | anvelope de producţie occidentală | 60 | ||
17. | Nissan Urvan | 6,00-14C | anvelope de producţie occidentală | 55 |
18. | Scania city bus | 11,00R20 | anvelope de producţie occidentală | 85 |
19. | TAM260A119T | 10,00R20 | anvelope de producţie occidentală | 100 |
20. | ТАМ 161 A85T | 8,25RR20 | anvelope de producţie occidentală | 90 |
21. | Volkswagen Caravella | 195/70R15C | anvelope de producţie occidentală | 60 |
205/65R15C | anvelope de producţie occidentală | 50 | ||
205/60R15 | anvelope de producţie occidentală | 55 |
Tabelul 4
COEFICIENŢII DE CORECTARE (K1) ÎN FUNCŢIE DE CATEGORIA CONDIŢIILOR DE EXPLOATARE A MIJLOACELOR DE TRANSPORT AUTO
| ||
Nr. d/o | Categoria condiţiilor de exploatare | Kl |
1. | I | 1,0 |
2. | II | 1,0 |
3. | III | 0,95 |
4. | IV | 0,90 |
5. | V | 0,90 |
Tabelul 5
COEFICIENŢII DE CORECTARE (K2) ÎN FUNCŢIE DE CONDIŢIILE DE EXPLOATARE A MIJLOACELOR DE TRANSPORT AUTO
| ||
Nr. d/o | Condiţiile de exploatare a mijloacelor de transport | K2* |
1. | Exploatare permanentă în cariere de piatră | 0,85 |
2. | Exploatare permanentă la extragerea cărbunelui şi minereurilor în caz de extragere prin deschisă, precum şi la transportarea uzat şi deşeurilor de sticlă | 0,85 |
3. | Exploatare permanentă la încărcarea din buncăr sau excavatoare, precum şi la exploatarea forestieră, la construcţii, la construcţia şi reparaţia drumurilor | 0,85 |
4. | Exploatare la transportarea produselor petroliere şi chimicalelor în condiţii în care anvelopele degradează | 0,85 |
5. | Exploatare permanentă cu remorcă, semiremorcă | 0,90 |
6. | Exploatare permanentă a autobuzelor în trafic interurban şi internaţional | 0,90 |
7. | Activitatea serviciului medical de urgenţă | 0,90 |
8. | Activitatea în condiţii cu opriri tehnologice frecvente în legătură cu încărcarea, descărcarea mărfurilor, îmbarcarea, debarcarea pasagerilor | 0,95 |
9. | Activitatea cu ora la deservirea întreprinderilor | 1.10 |
* Pentru alte condiţii de exploatare a , mijloacelor de transport auto K2 = 1. |
Tabelul 6
CLASIFICAREA CONDIŢIILOR DE EXPLOATARE
| ||||
Categoria condiţiilor de exploatare | În afara limitelor zonei suburbane (peste 50 km de la hotarele oraşului) | În oraşe mici (pînă la 100 mii loc.) şi în zona suburbană | În oraşe mari (peste 100 mii locuitori) | Importanţa economică şi administrativă a drumului auto |
I | Д1-P1, P2, P3 | M - automagistrale naţionale, inclusiv pentru trafic internaţional | ||
II | Д1-P4 Д2-Р1, P2, Р3, Р4, Д3-P1, P2, P3 | Д1-P1, P2, P3, Р4 Д2-Р1 | R – autodrumuri naţionale (care nu sunt incluse în cat.I), cu destinaţie naţională şi raională. | |
III | Д1-P5 Д2-P5 Д3-P4, P5 Д4-P1, P2, P3, P4, P5 | Д1-P5 Д2-P2, P3, P4, P5 Д3-P1, P2, P3, P4, P5 Д4-P1, P2, P3, P4, P5 | P1, P2, P3, P4, P5 Д2-Р1, Р2, Р3, Р4 Д3-P1, P2, Р3 Д4-P1 | L – autodrumuri naţionale, (care nu sunt incluse la cat.l şi II), cu destinaţie locală. |
IV | Д5-P1, P2, P3, P4, P5 | Д5-P1, P2, P3, P4, P5 | Д2-Р5 Д3-P4, P5 Д4-P1, P2, Р3, Р4, P5 Д5-P1, P2, P3, P4, P5 | Autodrumuri naţionale şi locale (care nu sunt incluse în cat.I, II şi III). |
V |
Д6-Р1, Р2, P3, P4, P5 | Autodrumuri locale (cu excepţia celor din categoriile III, IV) | ||
Îmbrăcăminte rutieră: D1 - beton de ciment, beton asfaltic, pavaj; D2 - anrobate (piatră spartă sau pietriş, tratate cu bitum); D3 - piatră spartă (pietriş) fără tratare, beton de gudron; D4 - balast, piatră spartă, pămînt tratate cu material liant; D5 - pămînt stabilizat sau îmbunătăţit cu materiale locale; D6 - drumuri din pămînt; drumuri provizorii în interiorul carierelor şi drumuri nivelate; drumuri de acces fără îmbrăcăminte dură. Tipul reliefului împrejurimii (se determină după înălţimea deasupra nivelului mării): P1 - de şes (pînă la 200 m); P2 - puţin deluros (peste 200 pînă la 300 m); P3 - deluros (peste 300 pînă la 1000 m); P4 - muntos (peste 1000 pînă la 2000 m); P5 - de munte (peste 2000 m). Modalitatea de clasificare a mijloacelor de transport auto este stabilită prin ordinul ministerului nr.40 din 04.03.2005. |
